Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Possible schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:48:
@Kraz

Ja die ligt iets te ver boven mijn budget :+
Haha.. Snap ik!
Ik heb dan ook al 5 maanden niet meer normaal gegeten. Alleen nog maar witte rijst met chilisaus.
Nog 1 maandje en dan kan ik me weer beleg op mijn brood veroorloven. ;)

Die van mij heb ik 2e hands gekocht.
Dit soort apparaten worden vaak 2e hands aangeboden en verkeren meestal in prima staat. Voor de zekerheid laat je eerst een servicebeurt doen, zodat je zeker weet dat je aanschaf er weer een jaar of 2 tegenaan kan.

[ Voor 26% gewijzigd door Kraz op 30-01-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Iemand hier ervaring met de Berezza Magica en de Baratza Sette 270? Ben nu aan het kijken naar deze combinatie. Was nog aan het twijfelen tussen de Profitect Pro 500 en de Berezza maar de bouwkwaliteit van de Berezza schijnt wel superb te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoteldebotel schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:54:
Iemand hier ervaring met de Berezza Magica en de Baratza Sette 270? Ben nu aan het kijken naar deze combinatie. Was nog aan het twijfelen tussen de Profitect Pro 500 en de Berezza maar de bouwkwaliteit van de Berezza schijnt wel superb te zijn.
Ik heb een Bezzera Magica met een Quamar M80e. Heb de Sette 270W al enige tijd op het oog. Vooral qua gebruiksgemak spreekt die me erg aan, daar wil ik best wat bouwkwaliteit voor inleveren.

De Magica is mooie machine, degelijk van binnen en buiten. Qua kwaliteit vergelijkbaar met de Rockets, ik ben voor de Bezzera gegaan voor de looks. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 13:07:
[...]

Ik heb een Bezzera Magica met een Quamar M80e. Heb de Sette 270W al enige tijd op het oog. Vooral qua gebruiksgemak spreekt die me erg aan, daar wil ik best wat bouwkwaliteit voor inleveren.

De Magica is mooie machine, degelijk van binnen en buiten. Qua kwaliteit vergelijkbaar met de Rockets, ik ben voor de Bezzera gegaan voor de looks. :9
Thanks! Schijnt dat revisie 2 van de Sette 270 de kwaliteitsproblemen heeft verholpen. Overigens overweeg ik ook de 270W.

Hoe houdt de Bezerra zich tegenover bijvoorbeeld een Profitec 500? Ik kan er weinig over vinden qua bouwkwaliteit en interne onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Wij doen al enkele jaren koffie zetten met de AH Perla en DE voordeelverpakkingen-cupjes.
Een bonenmachine lijkt ons wel wat maar die dingen zijn zo groot.
Zijn hier ook kleinere machines voor te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat zou je adviseren voor 1x/2x max per dag koffiedrinker die liever een latte machiato, cappuccino of café au lait drinkt? Ik heb nu inmiddels twee jaar lang de Nespresso Latissima+ in gebruik (ooit gekocht voor 90 euro wegens opruiming bij de Blokker) en ja het is makkelijk, simpel en relatief duur tov het aantal kopjes espresso die je met een kilo bonen kunt zetten. Zal een duurdere volautomaat (zeg Siemens EQ6/9) met koffiebonen uiteindelijk wel de moeite lonen als je zo weinig koffie drinkt? Of een halfautomaat met losse maler, al dan niet tweedehands. Dat kost natuurlijk meer werk tov water in het reservoir, melk in het melkreservoir en koffiebonen in hun eigen reservoir, knop indrukken en klaar. Maar het is gemakkelijker te onderhouden, naar smaak te finetunen omdat je kan spelen met praktisch alles wat de smaak van een espresso bepaalt. En ja ik weet dat het appels vs peren is maar beide zijn fruit en ja menigeen hier heeft liever een halfautomaat.

Maar stel je kunt een EQ6 voor 500 euro kopen of een gereviseerde Rancilio Silvia voor 275/325 euro en Baratza Encore voor 175 euro.. dus je bent zeg maar hetzelfde kwijt. Is het moeilijk om het leren zetten van een espresso onder de knie te krijgen? En is een half-automaat überhaupt wel wat voor een weinige drinker? Ik twijfel dus over een nieuwe upgrade (na philips koffiezetfilter>dolce gusto>nespresso gevolgd te hebben) gelet op mijn minimale koffieverbruik. Zelfs al zou de koffie mij doen smaken naar meer dan nog denk ik niet dat ik koffie bij de vleet ga drinken. Hooguit in de loop van de ochtend en 's avonds na het avondeten.

Of loont half-automaat juist bij weinig gebruik omdat het toch meer tijd kost en je er dus ook de tijd voor kunt nemen? Bij visite over de vloer vind ik de Nespresso ideaal wat dat betreft. De ene na de andere espresso, cappuccino, lungo/americano en latte serveer je zo. En ja dat is misschien niet het beste wat er verkrijgbaar is. Al is visite gewend aan gewoon koffiefilter of Senseo, een enkeling vindt oploskoffie al oké :X Dus misschien dat ik die Latissima maar aanhoud voor bezoek (heb toch nog een berg aan cups om op te drinken) Mijn nieuwsgierigheid is iig wel gewekt en dankzij regelmatig bezoek aan Black & Bloom tussen de hoorcolleges door ziet zo'n half-automaat er ook wel :9 uit. Niet dat dat natuurlijk de doorslag moet geven maar toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:53
Joosie200 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:54:
Wat zou je adviseren voor 1x/2x max per dag koffiedrinker die liever een latte machiato, cappuccino of café au lait drinkt? Ik heb nu inmiddels twee jaar lang de Nespresso Latissima+ in gebruik (ooit gekocht voor 90 euro wegens opruiming bij de Blokker) en ja het is makkelijk, simpel en relatief duur tov het aantal kopjes espresso die je met een kilo bonen kunt zetten. Zal een duurdere volautomaat (zeg Siemens EQ6/9) met koffiebonen uiteindelijk wel de moeite lonen als je zo weinig koffie drinkt? Of een halfautomaat met losse maler, al dan niet tweedehands. Dat kost natuurlijk meer werk tov water in het reservoir, melk in het melkreservoir en koffiebonen in hun eigen reservoir, knop indrukken en klaar. Maar het is gemakkelijker te onderhouden, naar smaak te finetunen omdat je kan spelen met praktisch alles wat de smaak van een espresso bepaalt. En ja ik weet dat het appels vs peren is maar beide zijn fruit en ja menigeen hier heeft liever een halfautomaat.

Maar stel je kunt een EQ6 voor 500 euro kopen of een gereviseerde Rancilio Silvia voor 275/325 euro en Baratza Encore voor 175 euro.. dus je bent zeg maar hetzelfde kwijt. Is het moeilijk om het leren zetten van een espresso onder de knie te krijgen? En is een half-automaat überhaupt wel wat voor een weinige drinker? Ik twijfel dus over een nieuwe upgrade (na philips koffiezetfilter>dolce gusto>nespresso gevolgd te hebben) gelet op mijn minimale koffieverbruik. Zelfs al zou de koffie mij doen smaken naar meer dan nog denk ik niet dat ik koffie bij de vleet ga drinken. Hooguit in de loop van de ochtend en 's avonds na het avondeten.

Of loont half-automaat juist bij weinig gebruik omdat het toch meer tijd kost en je er dus ook de tijd voor kunt nemen? Bij visite over de vloer vind ik de Nespresso ideaal wat dat betreft. De ene na de andere espresso, cappuccino, lungo/americano en latte serveer je zo. En ja dat is misschien niet het beste wat er verkrijgbaar is. Al is visite gewend aan gewoon koffiefilter of Senseo, een enkeling vindt oploskoffie al oké :X Dus misschien dat ik die Latissima maar aanhoud voor bezoek (heb toch nog een berg aan cups om op te drinken) Mijn nieuwsgierigheid is iig wel gewekt en dankzij regelmatig bezoek aan Black & Bloom tussen de hoorcolleges door ziet zo'n half-automaat er ook wel :9 uit. Niet dat dat natuurlijk de doorslag moet geven maar toch :+
Je moet keuzes maken: Wil je gemak (volautomaat) of wil je maximale controle over het resultaat (bijvoorbeeld een halfautomaat). Vind je koffiezetten leuk of wil gewoon een bakje leut? Moet het espresso zijn of is een filterkoffie ook goed? Heb je er wat geld voor over of wil je iets goedkoops?

Als ik je verhaal zo lees zou ik echt eenvoudig beginnen: Als je espresso wilt maar weinig geld wilt uitgeven zou je ook eens naar een Bialetti en een handmalertje kunnen kijken. Voor € 60,= kom je dan al een heel eind. Melk opschuimen kan prima met de hand in een eenvoudige opschuimkan of desnoods een cafetiere. Met hetzelfde handmalertje kun je ook prima malen voor een kopje filterkoffie en ook daar vind je behoorlijk wat variatie: Melitta, V60, Chemex, Kalita, Aeropress.

Als je er enigszins vertrouwen in hebt dat je koffie zetten leuk vindt kun je overwegen een halfautomaat aan te schaffen, als je twijfelt een tweedehands Quickmill van MP bijvoorbeeld. Je handmaler volstaat dan niet meer maar is altijd leuk om ernaast te houden. De door jou genoemde Baratza Encore is overigens ook niet geschikt voor dit doel en €175,= is te duur maar ook molens kun je tweedehands prima op de kop tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 19:42
@Joosie200 Als ik het zo lees vind je een halfautomaat er mooi uitzien (hebbeding), maar vraag je je af of je het (goed) gaat gebruiken. Als je je dat afvraagt dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen.
Vergis je niet in het onderhoud van een half automaat. Er zit al een lange opwarmtijd (min. ca. 20min. voor Bezzera BZ en 45 min. voor E61), dan malen (morsen), flushen, poetsen etc. Voor ieder espressootje ben je langer aan het poetsen dan drinken bij wijze van spreken. Zeker voor 1 bakje ben je dan al snel een uur onderweg met opwarmen vooraf en schoonvegen achteraf meegerekent en dat lijkt me al snel zonde van de tijd.
Vind je dat leuk en mooi, prima. Bij twijfel zou ik er niet aan beginnen. (zeg ik als fanatiek half automaat gebruiker)
De tip hierboven van @bszz is dan ook een goede, een bialetti moka kost je afhankelijk van het model maar twee of drie tientjes en dan kun je eens kijken of het zelf brouwen en uitproberen een beetje bij je past. Qua schoonmaak en snelheid van zetten is zo'n Moka supersnel en simpel, maar je bent wel echt handmatig bezig en is dus erg leuk als je er van houdt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 15:46:
[...]

Je moet keuzes maken: Wil je gemak (volautomaat) of wil maximale controle over het resultaat (bijvoorbeeld een halfautomaat). Vind je koffiezetten leuk of wil gewoon een bakje leut? Moet het espresso zijn of is een filterkoffie ook goed? Heb je er wat geld voor over of wil je iets goedkoops?

Als ik je verhaal zo lees zou ik echt eenvoudig beginnen...
Afbeeldingslocatie: https://gifimage.net/wp-content/uploads/2017/08/why-not-both-animated-gif-7.gif

Nee hoor, ik snap wel dat je keuzes moet maken. De afgelopen jaren voerde gemak de boventoon. En dat bevalt goed. Toen ik vorige week een weekje in Rome was zag ik menig Italiaanse kamergenoot inderdaad met een Bialetti in de weer gaan. Dat is daar vast gebruik. Ding op het gasfornuis en wachten maar tot het begint te pruttelen. Zelf maakte ik gebruik van een apparaat wat ze er hadden staan in het hostel. Kon je zeg maar ala Senseo een pad in doen maar het was een waarbij je zelf de hendel moest overhalen om de X bar druk te kunnen garanderen. Voordat je de machine liet opwarmen en vervolgens er water door kwam om koffie in je kopje te krijgen.

Even geprobeerd te achterhalen via Google. Meer zo'n ding maar dan een stuk minder fancy en meer retro uiterlijk:

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/060721/files/120920765/500x500x2/la-piccola-piccola-melkopschuimer.jpg

Persoonlijk drink ik in de loop van de dag een cappuccino voor de cafeïne boost. Zeg maar rondom het inkakmomentje zodat je weer die laatste paar uur in de middag scherp bent. Zelf een Bialetti halen kan natuurlijk. Kosten niet gek veel inderdaad. Melk opschuimen deed ik in Rome door een aluminium melkkannetje op het gasfornuis te zetten en de boel goed op te kloppen. Niet met een mini garde maar eerder het klopmechanisme van de Aeroccino van Nespresso. Werkte prima en ik kon er zo waar goed een schuimkraag mee krijgen.
HubD1 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:11:
@Joosie200 Als ik het zo lees vind je een halfautomaat er mooi uitzien (hebbeding), maar vraag je je af of je het (goed) gaat gebruiken. Als je je dat afvraagt dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen.
Vergis je niet in het onderhoud van een half automaat. Er zit al een lange opwarmtijd, voor ieder espressootje ben je langer aan het poetsen dan drinken bij wijze van spreken. Zeker voor 1 bakje ben je dan al snel een uur onderweg met opwarmen vooraf en schoonvegen achteraf meegerekent en dat lijkt me al snel zonde van de tijd.
Ja, daar komt het eigenlijk wel zo'n beetje op neer. Dat je langer met alle voorbereidingen bezig bent dan effectief aan het genieten van een bakje koffie kan ik begrijpen. Maar een uur had ik niet verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Joosie200 op 01-02-2018 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Joosie200 dat uur kan je al behoorlijk verkorten door er een timer aan te hangen of bij het opstaan gelijk aan te zetten. Maar in vergelijking met een nespresso is dit wel het andere uiterste inderdaad . Wil je voor de looks maar toch gemak - kies er dan altijd een waar je ook ESE pads in kan gebruiken (bijvoorbeeld een Gaccia Classic). Als je de enige koffie drinker bent en weinig drinkt loop je ook tegen de bonen aan, je kan ze invriezen en koelen maar eenmaal in de hopper lopen ze in smaak wel steeds iets achteruit en worden eventueel vochtig etc etc. Met een ESE ready apparaat kan je ook eerst de investering van een molen uitstellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:44:
@Joosie200 dat uur kan je al behoorlijk verkorten door er een timer aan te hangen of bij het opstaan gelijk aan te zetten. Maar in vergelijking met een nespresso is dit wel het andere uiterste inderdaad . Wil je voor de looks maar toch gemak - kies er dan altijd een waar je ook ESE pads in kan gebruiken (bijvoorbeeld een Gaccia Classic). Als je de enige koffie drinker bent en weinig drinkt loop je ook tegen de bonen aan, je kan ze invriezen en koelen maar eenmaal in de hopper lopen ze in smaak wel steeds iets achteruit en worden eventueel vochtig etc etc. Met een ESE ready apparaat kan je ook eerst de investering van een molen uitstellen.
Ah, ESE pads waren inderdaad de dingen die ik gehaald en gebruikt heb in Rome. Geen idee welk type ESE ready machine het dan was maar dat systeem was het wel. Ik ben inderdaad de enige koffiedrinker. Dus als je zelfs met ingevroren bonen vanzelf het verschil in smaak gaat merken tov vers gebrande bonen ja wat schiet je er echt mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat je er echt mee opschiet is natuurlijk persoonlijk. Met ESE kan je heel fatsoenlijke espresso zetten omdat een aantal variabelen voor jou al constant zijn gemaakt. Natuurlijk kan het beter, maar ook makkelijk minder ;) Maar ja als je op ESE blijft hangen is het een mooie dure nespresso (al worden die ook steeds duurder).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joosie200 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 16:49:
[...]

Ah, ESE pads waren inderdaad de dingen die ik gehaald en gebruikt heb in Rome. Geen idee welk type ESE ready machine het dan was maar dat systeem was het wel. Ik ben inderdaad de enige koffiedrinker. Dus als je zelfs met ingevroren bonen vanzelf het verschil in smaak gaat merken tov vers gebrande bonen ja wat schiet je er echt mee op?
Als je een 250 gram verse bonen koopt en die goed afsluit kun je daar best 3 of 4 weken mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:12:
Wat je er echt mee opschiet is natuurlijk persoonlijk. Met ESE kan je heel fatsoenlijke espresso zetten omdat een aantal variabelen voor jou al constant zijn gemaakt. Natuurlijk kan het beter, maar ook makkelijk minder ;) Maar ja als je op ESE blijft hangen is het een mooie dure nespresso (al worden die ook steeds duurder).
Mijn eerste gedachte toen ik het zag: ha, een wat fancy uitgevoerde Philips Senseo hebben ze hier. Na wat googlen leer ik dat Illy eerder met het systeem van pads was dan Philips. En omdat ze door hun inmiddels verlopen octrooi toestaan dat iedereen zulke ESE pads uit mogen brengen zolang ze de standaard maar hanteren kon ik gewoon huismerk pads halen in de supermarkt in de buurt.

Vraag ik mij wel af: het is dan meer een duurdere Nespresso inderdaad. En het lijkt hier in Nederland ook minder aan te slaan heb ik het idee. Bedoel Illy ken ik wel van koffie maar niet van hun ESE systeem. Is het qua prijs ook niet vergelijkbaar per kopje? Dan zou ik prima tzt mijn Nespresso weg doen, een Illy Francis Francis X1 of Gaccia Classic in de plaats halen. Zie ik vanzelf wel of ik blijf bij ESE of de overstap maak.
bszz schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:13:
[...]

Als je een 250 gram verse bonen koopt en die goed afsluit kun je daar best 3 of 4 weken mee doen.
Oké, dus het loopt ook weer niet zo'n vaart? Per kopje 17 a 18 gram koffie is het toch? Zeg 7 kopjes van 18 gram per week dan zit je na een week al op 125 gram verbruik. De tweede week is het dan op.

[ Voor 14% gewijzigd door Joosie200 op 01-02-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
bszz schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 17:13:
[...]

De enige mogelijkheid die ik zie is als je een RVS container gebruikt die je dicht last en ik geen powertools mag gebruiken om 'm te openen.
Ik mag al blij zijn als ik 1 week haal met 250 gram op noodrantsoen.
Joosie200 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:54:
[...]een enkeling vindt oploskoffie al oké :X [...]
Oploskoffie en ik hebben een zeer diepe band. O+
Als ik oploskoffie aangeboden krijg dan neem ik dat met dank aan.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Raymond P Oploskoffie <3 - de enige koffie waar ik suiker aan toevoeg om de smaak te versterken - heerlijk! Als ik op reis ben heb ik altijd wat sachets in mijn handbagage. Je weet gewoon wat je krijgt, geen verassing en vaak bij gebrek aan beter (en dat is soms best vaak) de beste manier om buitenshuis aan je verslaving toe te geven - fantastische uitvinding is dat! (maar wel wat off topic hier, soit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:00

P_Tingen

omdat het KAN

Lensent schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 14:34:
Wij doen al enkele jaren koffie zetten met de AH Perla en DE voordeelverpakkingen-cupjes.
Een bonenmachine lijkt ons wel wat maar die dingen zijn zo groot.
Zijn hier ook kleinere machines voor te krijgen?
Bonenmachines zijn wel wat groot, maar een halfautomaat hoeft niet heel groot te zijn, denk zo'n 30x30 cm qua oppervlak. Niet veel groter dan een Senseo

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

P_Tingen schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 20:06:
[...]

Bonenmachines zijn wel wat groot, maar een halfautomaat hoeft niet heel groot te zijn, denk zo'n 30x30 cm qua oppervlak. Niet veel groter dan een Senseo
toch wel iets groter dan een senseo en eerder 45x55 cm voor een halfautomaat. Volautomaten zijn niet heel veel groter, wel hoger (moet een maler in)

Vwb foorprint is een kleine nespresso nog steeds de beste kwaliteit per CM/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
We raken al een beetje gewend aan de Quickmill. Wat me alleen opvalt is dat vooral de espresso niet zo heet is. Ik weet niet precies wat normaal is, maar ik vind het wel lekker als het een beetje warm is. Voorverwarmen van de kopjes heeft bijna geen zin omdat de bovenkant niet erg warm wordt en snel in standby gaat. Ik doe meestal wat heet water in het kopje om het voor te warmen, maar alsnog is de espresso niet echt heet. Ik merk dat hoe sterker ik maak (9 bar, fijne maling) hoe minder warm het wordt. Laatst had ik een kopje van 50 seconde en die was echt heerlijk. Het moet echt beetje zuur en bitter zijn, maar dat zal smaak zijn.

Maar is er iets aan te doen om het warmer te krijgen, of heeft dat ook deels te maken met de sterkte en de duur?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
YoshiBignose schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:23:
We raken al een beetje gewend aan de Quickmill. Wat me alleen opvalt is dat vooral de espresso niet zo heet is. Ik weet niet precies wat normaal is, maar ik vind het wel lekker als het een beetje warm is. Voorverwarmen van de kopjes heeft bijna geen zin omdat de bovenkant niet erg warm wordt en snel in standby gaat. Ik doe meestal wat heet water in het kopje om het voor te warmen, maar alsnog is de espresso niet echt heet. Ik merk dat hoe sterker ik maak (9 bar, fijne maling) hoe minder warm het wordt. Laatst had ik een kopje van 50 seconde en die was echt heerlijk. Het moet echt beetje zuur en bitter zijn, maar dat zal smaak zijn.

Maar is er iets aan te doen om het warmer te krijgen, of heeft dat ook deels te maken met de sterkte en de duur?
Misschien een voor de hand liggende vraag: Heb je de filterhouder in de machine als je geen koffie aan het zetten bent? Een koude filterdrager is funest voor de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:00

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
YoshiBignose schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:23:

Als de espresso niet heet genoeg gezet is, is die verrekte zuur en ondrinkbaar. Als die smaken je niet bekend voorkomen, dan ligt het echt aan het meer verwarmen van je kopje.

Mijn espresso is echt te heet om te drinken meteen na het zetten. Maar ik heb een espressomachine met heet-water-afgifte-kraantje waarmee ik het kopje verwarm (en dat water komt uit een 120 graden boiler, kokend dus). De kopjes bovenop je quickmill zetten is niet afdoende bij jouw machine. Mocht je geen apart kraantje hebben, laat dan even warm water door je filterhouder lopen in je kopje, nog voordat je er koffie in gedaan hebt. Dan is zeker weten je filterhouder heet + je kopje.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Thnx, inderdaad filterhouder erin laten niet aan gedacht. Spoel hem weleens door ja voordat ik een koffie maak. Zal dat eens proberen.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Yup, dat doet veel als je de kopjeswarmer niet kan gebruiken. Zelf spoel ik ook mijn basket eerst in het kopje. Dit brengt beide op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:17

woutur

Klauwtjes uit!

Hoe heet is jullie water als het zonder portafilter in een verwarmd kopje komt? Ik mat 79 a 80 graden in het kopje.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
woutur schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:30:
Hoe heet is jullie water als het zonder portafilter in een verwarmd kopje komt? Ik mat 79 a 80 graden in het kopje.
Ik quote even mezelf van mijn post in december waarbij ik een aantal temperatuurmetingen gedaan heb:
Temperatuur water uit boiler (voordat hij door zetgroep gaat): 92°C
Temperatuur water uit zetgroep (geen koffie in piston): 86°C

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
woutur schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:30:
Ik heb het ook wel eens gemeten en kwam erachter dat het echt wel lastig meten was. Pas toen ik een profi laser apparaat had die meet op een oppervlak kon ik goed de temperatuur aflezen en kwam ik op 92 graden uit.
Met een los thermometer met pennetje (a la ikea fantast) kreeg ik niet heter uitgelezen dan 85 graden ofzo en dat wist ik dat dat niet ok was.

Jouw meting van 79 a 80 graden is dusdanig laag dat je dat ook wel had moeten proeven in je koffie. Dus ik vermoed dat een betere meting nodig is voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
https://www.brandzaak.nl/single-origins-collection-171

Deze 6 zakken vorige maand bestellen. Allemaal super lekker. De ene wat lekkerder dan d'r ander.

Zoek weer zo'n setje maar dan van een andere site. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 19:42
@Wackmack
Brandzaak is wel goed inderdaad.
Heb zelf ook ervaring met:
http://www.fascino-coffee...en/diverse-proefpakketten
En http://www.lambo-koffie.n...bonen-pakket-3x500gr.html

[ Voor 3% gewijzigd door HubD1 op 10-02-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Dank! Dit keer pakket besteld van fascino.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:46
Heb vandaag mijn Siemens EQ9 S500 geïnstalleerd en een espresso laten zetten. Mooie koffiebonen uit Honduras gehaald bij Koffiestation (gebrand op 30-1) en ben erg onder de indruk. Het is een dikke fruitbom waar ik van houd. Ik moet nog wel even spelen met de maalinstellingen want de koekjes zijn nog niet goed en de kleur van het cremalaagje is nog te licht. Ik moet deze bonen nog proeven uit een halfautomaat bij een vriend van mij maar ik weet natuurlijk dat ie daartegen gaat afleggen. Zijn espresso's voelen toch wat dikker aan en zijn nog fruitiger. Maar al met al, zeker met de barista-modus om alle variabelen in te stellen qua sterkte, temperatuur, hoeveelheid water, etc. ben ik dik tevreden. Schaam mij er niet voor als ik bij de brander kom om te zeggen dat zijn bonen in een volautomaat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:17

woutur

Klauwtjes uit!

Nomad schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 14:54:
[...]

Ik heb het ook wel eens gemeten en kwam erachter dat het echt wel lastig meten was. Pas toen ik een profi laser apparaat had die meet op een oppervlak kon ik goed de temperatuur aflezen en kwam ik op 92 graden uit.
Met een los thermometer met pennetje (a la ikea fantast) kreeg ik niet heter uitgelezen dan 85 graden ofzo en dat wist ik dat dat niet ok was.

Jouw meting van 79 a 80 graden is dusdanig laag dat je dat ook wel had moeten proeven in je koffie. Dus ik vermoed dat een betere meting nodig is voor je.
Ik weet het eigenlijk ook niet zo goed. Ik heb een infrarood-gun (aliexpress ftw!) en een Ikea fantast en die zitten behoorlijk dicht bij elkaar. Ik krijg em niet veel warmer dan 84 graden zonder portafilter in een voorverwarmd kopje. De pressostat staat op max, dat zou eventueel een probleem kunnen zijn. Volgens mij staat er maar 1.25 bar op de ketel (het metertje is een beetje kaduuk, begint op 0.5).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
D. Ninjai schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
Heb vandaag mijn Siemens EQ9 S500 geïnstalleerd en een espresso laten zetten. Mooie koffiebonen uit Honduras gehaald bij Koffiestation (gebrand op 30-1) en ben erg onder de indruk. Het is een dikke fruitbom waar ik van houd. Ik moet nog wel even spelen met de maalinstellingen want de koekjes zijn nog niet goed en de kleur van het cremalaagje is nog te licht. Ik moet deze bonen nog proeven uit een halfautomaat bij een vriend van mij maar ik weet natuurlijk dat ie daartegen gaat afleggen. Zijn espresso's voelen toch wat dikker aan en zijn nog fruitiger. Maar al met al, zeker met de barista-modus om alle variabelen in te stellen qua sterkte, temperatuur, hoeveelheid water, etc. ben ik dik tevreden. Schaam mij er niet voor als ik bij de brander kom om te zeggen dat zijn bonen in een volautomaat gaan.
Doe Emiel en Douwe maar de groeten ;).
Mijn boontjes komen er ook (bijna) altijd vandaan. De Honduras heb ik meer voor de filter trouwens, daar is die ook erg lekker voor.
De Guatemala van ze heb ik hier nu als espresso...en ze waarschuwden al een beetje voor het lastige zetten als espresso en daar hebben ze wel gelijk in. Als je er ook maar iets naast zit is die niet zoet, maar knijter zuur :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben er intussen achter dat het voorverwarmen van je kopje wonderen doet voor de smaak.

Ik heb het idee dat mijn Bosch volautomaat (TCA5309 van een dikke 5 jaar oud, gekregen van een collega) niet al te hete koffie schenkt. Helaas heb ik geen thermometer. De koffie is heet, maar met veel moeite wel drinkbaar. Geen 90 graden dus...
Ik vond de koffie bij vlagen al zo ranzig / zuur smaken.
Gelukkig heb ik een Qooker kraan, en gooide mijn kopje (ik ben dol op mijn dubbelwandig aluminium kopje van de Blokker) eens vol met kokend water.
Half minuutje laten staan, water er uit en de verse koffie er in. En presto! De koffie smaakt nu toch wel erg lekker.

Ik ga toch eens kijken of ik de watertemperatuur van dat apparaat aan kan passen, maar ik vrees dat dat niet kan...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 22:59
Nyarlathotep schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:46:
Ik heb het idee dat mijn Bosch volautomaat (TCA5309 van een dikke 5 jaar oud, gekregen van een collega) niet al te hete koffie schenkt. Helaas heb ik geen thermometer. De koffie is heet, maar met veel moeite wel drinkbaar. Geen 90 graden dus...

Ik ga toch eens kijken of ik de watertemperatuur van dat apparaat aan kan passen, maar ik vrees dat dat niet kan...
Kan wel, apparaat heeft 3 standen: https://manualsbrain.com/en/manuals/1594447/?page=19

[ Voor 26% gewijzigd door Yaksa op 13-02-2018 21:03 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 11:30
D. Ninjai schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:43:
hey leuk! meer mensen met een EQ9, ik heb zelf de S900, en ben wat aan het tobben met de instellingen, welke instellingen gebruik jij?

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:46
jaroen89 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:01:
[...]

hey leuk! meer mensen met een EQ9, ik heb zelf de S900, en ben wat aan het tobben met de instellingen, welke instellingen gebruik jij?
Cool! Zag dat de S900 ook een flat white (mijn favoriet) kan zetten en andere "exoten". Beetje jammer dat ze dat niet doen voor de S700, S500 en S300. Kan uiteindelijk wel met de barista-modus maar snap Siemens gewoon niet dat het exclusief is voor de S900, het is sowieso al een dure lijn.

Ik zet mijn espresso altijd op zijn sterkst dus aroma double shot en intens +. Temperatuur meestal op 92 graden en hoeveelheid espresso 35ml. Dan wordt ie lekker stroperig en vol van smaak. En jij? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 11:30
D. Ninjai schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:27:
[...]

Cool! Zag dat de S900 ook een flat white (mijn favoriet) kan zetten en andere "exoten". Beetje jammer dat ze dat niet doen voor de S700, S500 en S300. Kan uiteindelijk wel met de barista-modus maar snap Siemens gewoon niet dat het exclusief is voor de S900, het is sowieso al een dure lijn.

Ik zet mijn espresso altijd op zijn sterkst dus aroma double shot en intens +. Temperatuur meestal op 92 graden en hoeveelheid espresso 35ml. Dan wordt ie lekker stroperig en vol van smaak. En jij? :)
voor de gewone bak koffie pak ik de cafe creme, extra sterk 96 graden intensief+ en totaal 120 ml
en start de dag vaak met een latte macchiato doubleshot sterk ++ 96 graden 80% melk intensief+ en totaal 400ml

Ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te proberen dus ga die espresso en flat white zeker proberen

De s900 heeft WIFI en kan ik via Alexa aanzetten vanuit bed, dat is echt zalig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:34
Ik heb een volautomaat van Siemens en ben eigenlijk de enige thuis die er gebruik van maakt. Over een zak bonen van 500 gram doe ik dan al snel 3 weken over om het op te maken.

De laatste zak bonen dat ik kocht was de Moreno dark roast. Ik merk bij deze bonen al na anderhalve week smaakverlies maar het valt me ook op dat in de 2e en vooral 3e week de cremalaag een beetje licht van kleur en dunner wordt. Is dit normaal bij dark roast of kan ik dan de zak met overgebleven bonen beter weggooien?

Hiervoor had ik een medium roast van Blue Mountain en die beviel mij beter, het had trouwens geen last van verkleuring van de cremalaag in de 2e en 3e week, voor zover ik het me nog kan herinneren.

Ik heb nu alvast een light/mild roast aangeschaft, even kijken hoe me dat bevalt. Dark roast vind ik qua smaak toch minder lekker dan de medium roast. Ik ben er nu wel achter gekomen dat ik beter kleinere zakjes van bijvoorbeeld 250 gram kan kopen voortaan.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:32
Dat is normaal.
Donkere branding trekt meer olie uit de boon naar buiten, door contact en oxidatie verlies je hierdoor sneller olie.
En crema is niet meer dan luchtbubbels in die olie.

Als je de koffie niet lekker vindt kan je 'm weggooien.
Imho ook de enige valide reden om weg te gooien.

Tip:
Koffie die je wellicht niet meer wilt drinken is vaak nog wel geschikt om mee te koken.
Koffie-cake, koffie-chocolade custard, koffie-karamel pudding. Lekker en allemaal best simpel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Sinds ik een vol automatisch koffieapparaat heb drink ik op een zaterdag gemiddeld 8 kopjes koffie, dit kan echter nooit goed zijn voor de nachtrust (en dat is inmiddels te merken en voelen). Afbouwen is ook niet echt bepaald makkelijk haha.

Ben wel super tevreden over de vol automatische apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mugenmarco schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:13:
Sinds ik een vol automatisch koffieapparaat heb drink ik op een zaterdag gemiddeld 8 kopjes koffie, dit kan echter nooit goed zijn voor de nachtrust (en dat is inmiddels te merken en voelen). Afbouwen is ook niet echt bepaald makkelijk haha.

Hangt er van af tot hoe laat je voor het slapen gaan koffie drinkt.
Dat hele verhaal van slecht slapen na wat bakjes koffie is grotendeels een broodje aap verhaal.
Als je jezelf gaat vertellen 'Ik ga slecht slapen door al die koffie' dan gebeurt dat ook'. Een soort self-fulfilling prophecy idee.
Zelf drink ik op een zaterdag ook 6-8 kopjes koffie, maar nooit meer na 20:00 in de avond. Dat levert geen problemen op :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:10
Ik heb ook maar eens zo'n proefpakket van Fascino besteld. Normaliter haal ik mijn koffiebonen altijd bij de Koffiebranderij in Hilversum, die zijn heel lekker en goedkoop, maar leuk om eens iets nieuws te proberen.
mugenmarco schreef op zondag 4 maart 2018 @ 16:13:

Sorry, maar toen ik deze post las zag ik het al helemaal voor me:

"Ben wel super tevreden over de vol automatische apparaten"
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0819/1133/files/COFFWW_large.jpg?v=1478255813
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33
Met m'n werk gaan we binnenkort naar een nieuw kantoor, en daar hoort ook een nieuw koffiezetapparaat bij. Het moet sowieso een volautomaat worden, met koffiebonen, en melkproducten (geen poeder :r ). Ook moet hij aangesloten kunnen worden aan de waterleiding, en er moet een koelvak zijn voor de melk. Het is een kantoor van ongeveer 20 man, we hebben gemeten dat er ongeveer 50 tot 80 kopjes per dag worden gedronken. Schoonmaken is hier ook van belang, dat moet (natuurlijk) zo makkelijk mogelijk zijn, maar wel met de optie om hem echt goed schoon te maken (ik geloof persoonlijk niet zo goed in zelfreinigende systemen).

Of we een apparaat gaan leasen, of een apparaat kopen, staat nog in het midden. Koffie kunnen we natuurlijk ook gewoon met de boodschappen mee bestellen, of los in wat grotere hoeveelheden. Wat zijn jullie ervaringen, even los van budget, met de verschillende oplossingen en merken / machines? Tips, advies hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:36
Inmiddels de Pharos handmaler ingeruild voor een Eureka Olympus 75e met mythos schijven. Dubbele espresso van 17 gram in +- 3,85 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/war7zw3h4vfjiys/IMG_3445.jpg?raw=1

[ Voor 3% gewijzigd door c0sje op 19-03-2018 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

c0sje schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:12:
Inmiddels de Pharos handmaler ingeruild voor een Eureka Olympus 75e met mythos schijven. Dubbele espresso van 17 gram in +- 3,85 seconden.

[afbeelding]
Mooi ding!
Komt de koffie toevallig bij VanPommeren vandaan? *Ik meen het zakje te herkennen :+

Ik heb voor mijn verjaardag een bottomless portafilter gekregen.
Daarmee kan ik zo'n beetje al mijn kennis en ervaring uit het raam gooien. De laatste pogingen gingen redelijk, maar ik heb bij de eerste 10 pogingen het gehele aanrechtblad mogen opruimen. Alles zat eronder :X

Ook kwam ik erachter dat mijn maler (Quickmill) niet zo consistent is met het uitgeven van dezelfde hoeveelheden koffiemaalsel. Dit is natuurlijk weer bij te stellen, maar met dat wieltje aan de onderkant gaat dat k*t. Aankomend weekend toch maar eens kijken naar wat anders (lees; beters).

Ik twijfel hierin tussen de Eureka Atom of de Eureka Zenith E65. Zou er veel verschil in kwaliteit zitten? Alles wat ik tot nu toe gelezen heb zegt dat het eigenlijk niet uitmaakt en de Atom stiller is. Ik neig daarom naar de Atom, maar aangezien ik de komende 10 jaar wel even klaar wil zijn met nieuwe apparatuur, heeft iemand wellicht ervaring(en) met 1 van de twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Tja persoonlijk vind ik een stillere molen nu niet echt meer een meerwaarde hebben in een gewoon huishouden. Wellicht in een kroeg/koffiebar-setting wel waar je niet om de minuut een oorverdovend lawaai wilt hebben.
Ik ben qua maalgeluid fors omhoog gegaan nadat ik de ECM Casa maler vervangen heb door een Baratza Sette. Maar het is slechts een paar seconden per keer en dat maar ongeveer 2 a 3x per dag. Ikzelf geniet merk dat ik de meerwaarde er vooral zit in precies afwegen keer op keer, lage retentie (wel zo fijn als je weinig koffie zet dagelijks) en traploos malen.

Moet alleen wel zeggen dat ik de Eureka Atom een machtige maler vond om te aanschouwen in actie. Het is met recht een degelijke maler. Ik hinkte lang op de gedachte om die te halen (en dan in het groen :+ )

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:36
Klopt! De maler komt ook bij Sebastiaan van pommeren vandaan.

Ik zou zeggen ga er eens langs. Bij Van Pommeren staan ze alle 2. Dan kan je ze zien en misschien ook proeven. Welke je ook kiest, het zijn beide zeer capabele molens.

Zelf heb ik getwijfeld tussen de Compak E8 en de Eureka 75e. Maar het verschil in retentie en fantastische Mythos schijven waren voor mij voldoende. De eerste espresso was gewoon al ontzettend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

c0sje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:50:

Ik zou zeggen ga er eens langs. Bij Van Pommeren staan ze alle 2. Dan kan je ze zien en misschien ook proeven. Welke je ook kiest, het zijn beide zeer capabele molens.
Het was inderdaad ook al de bedoeling om daar eens langs te gaan. Ruim een jaar geleden al eens geweest en ze hebben toen een espresso voor me gemaakt in combinatie met de Atom. Die was heerlijk!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even wat horrorplaatjes van het inwendige van een Jura machine. >:)
Een kennis vroeg aan me of ik zijn Jura S9 (heb ik zelf ook) eens wilde nakijken, want hij lekte ergens en de koffie smaakte zo muffig...
En ja, hij volgde altijd het voorgeschreven reinigingsprogramma en ontkalkingscycli. Hij gebruikte zelfs die overpriced Jura materialen daarvoor.

Ooit een servicebeurt gedaan? Machine uit elkaar en gereinigd? Nee, moet dat dan?
Ja dus!

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cZ7LPBsKTfQlS7lppaewacEF/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0svgLZz0cUSZK0S3gRQVQb4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qFwUrfH3it9dd8G7rJCROtBc/medium.jpg
(plaatjes zijn klikbaar voor hoge resolutie viezigheid)

De klonters met koffieschimmel tierden welig! Zo moest ik de as, waarop de brouweenheid scharniert, zelfs eruit slaan met een hamer, zo verrot vast zat die.
Ook de afdichtringen waren aardig verteerd en schraapten niet meer goed langs de wanden.

Nadat ik alles gereinigd had, kon ik de oorzaak van de lekkage vinden; helaas was het thermoblock gaan lekken. En bij iedere keer pompen/verhitten, drupte er heet water uit de naden van het thermoblock, de machine in. Helaas één van de duurste onderdelen, bijna 100 euro. Maar zeer zeker de moeite waard, want na het schoonmaken bleek hoe degelijk alle materialen zijn die er in deze "Made in Switzerland" machine gebruikt zijn. :Y Na reiniging en vervanging van de afdichtringen zag alles er weer keurig uit en liep weer soepel en gesmeerd.

Nu maar een nieuw thermoblock besteld en over een paar dagen die vervangen. Dan kan 'ie weer jaren mee. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Is de quickmill qm 060 bonenmaler een beetje goed voor een instapper? Ik sta op het punt om een domobar vibemme te kopen met deze bonenmaler. Is er iemand die deze gebruikt ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Possible schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:43:
Is de quickmill qm 060 bonenmaler een beetje goed voor een instapper? Ik sta op het punt om een domobar vibemme te kopen met deze bonenmaler. Is er iemand die deze gebruikt ?
Als je hem tweedehands kan kopen voor een redelijke prijs is het een prima instapper. Nieuw kost hij hetzelfde als bijvoorbeeld de Baratza Sette 270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hoe bedoel je precies nieuw ?

Ik zie dat de maler minimaal 400 euro (nieuw kost) en de BARATZA SETTE 30 (nieuw) 288.

Baratza Sette 270 is dus wel minder qua kwaliteit?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Possible schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:12:
Hoe bedoel je precies nieuw ?

Ik zie dat de maler minimaal 400 euro (nieuw kost) en de BARATZA SETTE 30 (nieuw) 288.

Baratza Sette 270 is dus wel minder qua kwaliteit?
De Baratza 270 heb ik genoemd omdat die in dezelfde prijsklasse valt als de 060. De 30 heb ik express niet genoemd. Zelf heb ik wat betreft kwaliteit van het maalsel en retentie een voorkeur voor de 270. Qua looks vind ik de 060 weer mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:28:
[...]

De Baratza 270 heb ik genoemd omdat die in dezelfde prijsklasse valt als de 060. De 30 heb ik express niet genoemd. Zelf heb ik wat betreft kwaliteit van het maalsel en retentie een voorkeur voor de 270. Qua looks vind ik de 060 weer mooier.
Eens, de Sette 270 is de betere keuze voor espresso. Zeker als beginner wil je variabelen weghalen en consistentie hebben (en daarna ook :P)...de Sette is heel stabiel qua output, kan traploos ingesteld worden, mooi luchtig maalsel en nagenoeg geen retentie. Ik vind het de beste maler onder de zeg 700 euro ofzo.
Mijn duurste maler die ikzelf gehad heb (heb nu ongeveer 20 in bezit gehad) is de Ceado E37s (1500 euro ongeveer), maar ik ben het meest tevreden over mijn huidige Sette 270W van alle malers die ik gehad heb so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Speaking of the Quickmill 060:

Zoals begin deze week gemeld was ik al aan het kijken naar een upgrade van mijn maler naar een betere.
Kom ik op MP de maler tegen die ik eigenlijk aankomend weekend wilde halen: Eureka Zenith 65e

Met de verkoper een goede prijs overeen gekomen en inmiddels heeft ie al de nodige espresso's gezet. Moet m nog even goed instellen, maar dat gaat pas komend weekend gebeuren.

Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TGTvsZnigUO7wgxKhoyInTzx/full.jpg

Nieuw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p806jz3TmtScx8g7xAuJFmiy/full.jpg

Mocht er nog iemand een Quickmill maler willen overnemen; DM! *Ondanks dat er idd betere zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kraz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:50:
Speaking of the Quickmill 060:

Zoals begin deze week gemeld was ik al aan het kijken naar een upgrade van mijn maler naar een betere.
Kom ik op MP de maler tegen die ik eigenlijk aankomend weekend wilde halen: Eureka Zenith 65e

Met de verkoper een goede prijs overeen gekomen en inmiddels heeft ie al de nodige espresso's gezet. Moet m nog even goed instellen, maar dat gaat pas komend weekend gebeuren.

Oud:
[afbeelding]

Nieuw:
[afbeelding]

Mocht er nog iemand een Quickmill maler willen overnemen; DM! *Ondanks dat er idd betere zijn
En ruil gelijk even je ECM tamper in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:05:
[...]

En ruil gelijk even je ECM tamper in :+
Huh?! :?

Die past toch per-fect bij mijn mooie ECM machine? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kraz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:08:
[...]

Huh?! :?

Die past toch per-fect bij mijn mooie ECM machine? 8)
Die machine is goedgekeurd! De tamper vind ik zelf niet zo fijn omdat de randen wat mij betreft te sterk zijn afgerond. Ik heb liever een tamper met een rechte rand. Dat is een kleine moeite om nog wat beter te tampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:14:
[...]

Die machine is goedgekeurd! De tamper vind ik zelf niet zo fijn omdat de randen wat mij betreft te sterk zijn afgerond. Ik heb liever een tamper met een rechte rand. Dat is een kleine moeite om nog wat beter te tampen.
Zo had ik het nog nooit bekeken. Destijds direct deze tamper gekocht en nooit een andere geprobeerd of zelfs maar in mn handen gehad. Ik ben redelijk van "alles hetzelfde" ;)

En dan nog; Wij van ECM Espresso machines... adviseren een ECM tamper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Kraz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:17:
[...]

Zo had ik het nog nooit bekeken. Destijds direct deze tamper gekocht en nooit een andere geprobeerd of zelfs maar in mn handen gehad. Ik ben redelijk van "alles hetzelfde" ;)

En dan nog; Wij van ECM Espresso machines... adviseren een ECM tamper :+
Dat is toch helemaal niet interessant? Wie ziet er nou dat je een bijpassende tamper hebt? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

bszz schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:19:
[...]

Dat is toch helemaal niet interessant? Wie ziet er nou dat je een bijpassende tamper hebt? 8)
IK!.. en nu JIJ ook! :9
Maar goed. Laten we het bij koffie houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
Oke de knoop is doorgehakt. Ik heb inmiddels een maler gekocht! De quamar m80 !

Nu opzoek naar een leuke espresso machine en we kunnen gaan experimenteren :P

Denk dat het een domobar vibemme zal worden.. Zit echt nog wel te twijfelen of ik voor de standaard moet gaan of een junior...

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 22-03-2018 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben er langzaam uit dat ik met (ietwat pijn aan het hart) mijn espressospullen de deur uit ga doen.
Een jaar of 5 (?) geleden ben ik met espresso begonnen thuis en heb meerdere machines en malers gehad sindsdien. 2,5 jaar geleden alles weg gedaan (door ziekte) en afgelopen juli weer een mooie set aangeschaft. Een Cellini premium plus (gekocht na servicebeurt van/door Peter de Goede) met een splinternieuwe Sette 270W toendertijd. En sindsdien ook echt wel weer lol aan beleefd. Toen ik 2 jaar geleden alles weg deed had ik mijzelf beloofd weer een mooie set terug te kopen. Maar in alle eerlijkheid drink ik thuis te weinig espresso, hij gaat misschien 4x per week aan voor espresso. Mijn vriendin drinkt geheel geen koffie zelfs. En stiekem bevalt verse filterkoffie mij net zo goed, waardoor ik mijn machine niet zou missen bij verkoop.

Kortom, ergens binnenkort gaat het in de verkoop, eens kijken of ik er links/rechts een liefhebber voor kan vinden, want dat is toch wel een vereiste. Gelukkig geen haast, vandaag nog weer een heerlijke espresso gehad en dat blijft lekkerder dan 97% van de restaurant espresso's.

Grappig dat ik hier vooral liefhebbers van espresso lees, filterkoffie blijft hier maar mondjesmaat langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nomad schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:28:
<>
Kortom, ergens binnenkort gaat het in de verkoop, eens kijken of ik er links/rechts een liefhebber voor kan vinden, want dat is toch wel een vereiste. Gelukkig geen haast, vandaag nog weer een heerlijke espresso gehad en dat blijft lekkerder dan 97% van de restaurant espresso's.

Grappig dat ik hier vooral liefhebbers van espresso lees, filterkoffie blijft hier maar mondjesmaat langskomen.
Exact dat had ik 20 jaar geleden, ik werd gewoon lui en vond een nespresso ook wel te drinken en filterkoffie zeker. Heb nu wel een volautomaat voor de snel ipv een nespresso.

Over filter koffie valt niet zoveel te schrijven omdat het gewoon werkt. Als je eenmaal je bonen en apparaat gevonden hebt is het klaar.

Ik snap nog steeds niet dat veel restaurants geen filterkoffie aanbieden, want espresso zetten lukt ze vaak niet en een smerige lungo maken - dat kan iedereen maar filterkoffie is dan weer veel lekkerder. Scheelt ook een duur apparaat maar soit, het is nog steeds hip oid.

Halfautomaten blijven echter toch trekken - heel soms mis ik de magie van een perfecte espresso maken wel (meer het maken dan het drinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
franssie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:47:
[...]

Over filter koffie valt niet zoveel te schrijven omdat het gewoon werkt. Als je eenmaal je bonen en apparaat gevonden hebt is het klaar.

[...]
Integendeel! Over filterkoffie is enorm veel te zeggen: V60, Kalita, Chemex, Aeropress, allemaal filterkoffie en allemaal hun specifieke smaak. Wat ik zelf één van de mooiste aspecten vind: Je kunt op een parkeerplaatsje met je handmolentje + thermoskan water en een eenvoudig filtertje even een mooie kop koffie zetten zodat je die smerige snelwegmeuk niet hoeft te drinken. Heb je gelijk je rustmomentje gepakt voordat je verder rijdt naar zuid Frankrijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Heeft iemand hier toevallig een domobar standaard en zet wel eens een cappuccino? Hoelang duurt het voordat het apparaat van 94 - > 120 graden gaat? Is dit apparaat geschikt als je af en toe een cappuccino wilt drinken? Ik drink het liefst zelf een espresso, maar af en toe krijg ik wel eens mensen over de vloer voor een cappuccino.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:48:
Heeft iemand hier toevallig een domobar standaard en zet wel eens een cappuccino? Hoelang duurt het voordat het apparaat van 94 - > 120 graden gaat? Is dit apparaat geschikt als je af en toe een cappuccino wilt drinken? Ik drink het liefst zelf een espresso, maar af en toe krijg ik wel eens mensen over de vloer voor een cappuccino.
Ja. Het duurt ongeveer 7 minuten om van 94 naar 120 graden te gaan. Dan na een jug duurt het weer een minuutje of vier.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ok bedankt @Zwerver had eigenlijk gehoopt op een minuut of 2.. 7 minuten is best lang. Is de espresso dan al niet koud ? :P

Of is het verstandiger om eerst melk op te schuimen en dan espresso te zetten? Of maakt dat niet veel uit ?

[ Voor 31% gewijzigd door Possible op 23-03-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:59:
Ok bedankt @Zwerver had eigenlijk gehoopt op een minuut of 2.. 7 minuten is best lang. Is de espresso dan al niet koud ? :P

Of is het verstandiger om eerst melk op te schuimen en dan espresso te zetten? Of maakt dat niet veel uit ?
Je melk is tussen de 60 en 70 graden dus dat kleine beetje espresso haalt je temperatuur echt niet onderuit. Daarnaast, als je de espresso in het kopje op de warmhouder zet met een doek erover, blijft ie wel warm hoor.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nomad schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:28:

Filterkoffie is inderdaad bij mij het vakantiegevoel. Hangt een beetje van de locatie/voorzieningen af maar er wordt dan vaak de keuze gemaakt tussen filterkoffie of het moka potje, gevuld door de handmaler.

De espresso is thuis gewoon een heerlijk ritueel, vooral het maken. Mijn 2-jarig zoontje krijgt ook de beginselen mee en mag meehelpen (grinder aan, tamperen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 15:57:
[...]

Ja. Het duurt ongeveer 7 minuten om van 94 naar 120 graden te gaan. Dan na een jug duurt het weer een minuutje of vier.
Het is alweer wat jaartjes geleden, dus ik heb het niet helemaal vers meer in het hoofd, maar 7 minuten klinkt erg lang? Maar goed, ik deed het ook altijd andersom. boiler op 120 graden, melk opschuimen en dan water tappen (via stoomwand) totdat het warmte-element aansprong. Dan kan je na zo'n 30 seconden al espresso zetten na opschuimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Wellicht al iets teveel kalkaanslag op het verwarmingselement waardoor de warmteoverdracht niet soepel verloopt? Maar meestal als je dat hebt, heb je al heel snel dat het element gewoon doorfikt en de stop eruit vliegt.

Wellicht lekkage bij drukventiel? Maar die zou je moeten kunnen horen dan.

Of gewoon de methode van Nomad aanhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 16:19:
[...]

Het is alweer wat jaartjes geleden, dus ik heb het niet helemaal vers meer in het hoofd, maar 7 minuten klinkt erg lang? Maar goed, ik deed het ook altijd andersom. boiler op 120 graden, melk opschuimen en dan water tappen (via stoomwand) totdat het warmte-element aansprong. Dan kan je na zo'n 30 seconden al espresso zetten na opschuimen.
Het is ook ongeveer he. Ik heb het laatst een keer getimed. Kan ook 5 tot 6 minuten zijn geweest. Maar het is zeker geen 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:39:
[...]
Integendeel! Over filterkoffie is enorm veel te zeggen: V60, Kalita, Chemex, Aeropress, allemaal filterkoffie en allemaal hun specifieke smaak. Wat ik zelf één van de mooiste aspecten vind: Je kunt op een parkeerplaatsje met je handmolentje + thermoskan water en een eenvoudig filtertje even een mooie kop koffie zetten zodat je die smerige snelwegmeuk niet hoeft te drinken. Heb je gelijk je rustmomentje gepakt voordat je verder rijdt naar zuid Frankrijk 8)
Ik vind het prachtig hoe makkelijk filterkoffie is. Mijn dagelijkse koffie thuis is ook filterkoffie geworden.

En doordat ik het vertik om mijn tweede maler ook in de keuken neer te zetten herken ik het dat het niet bevredigend is om dan espresso te zetten. Casual espresso zetten lukt immers niet, je bent vier shots verder voordat je redelijke espresso hebt.

Het is wel leuk met gasten. Zelfs shots die ik zelf niet lekker vindt zijn voor niet-espresso drinkers lekker. Of geschikt voor Americano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Oke de Quamar M80e is binnen. Op MP gekocht. Nu nog even zien hoe ik het voor elkaar krijg bij mijn vriendin....
Maar even serieus
Dat apparaat
Waarom moet je nog een apparaat hebben? We hebben nu 1 die het doet.
Maar ik drink geen koffie dus misschien snap ik er wel niks van
Gaat een leuke discussie worden :D

[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 26-03-2018 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:10
ANdrode schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:11:
[...]
En doordat ik het vertik om mijn tweede maler ook in de keuken neer te zetten herken ik het dat het niet bevredigend is om dan espresso te zetten. Casual espresso zetten lukt immers niet, je bent vier shots verder voordat je redelijke espresso hebt.

Het is wel leuk met gasten. Zelfs shots die ik zelf niet lekker vindt zijn voor niet-espresso drinkers lekker. Of geschikt voor Americano.
Wat versta je dan onder 'shots die ik zelf niet lekker vind'? Bedoel je daarmee "als ik ze zelf zet moet het perfect zijn anders haal ik de voldoening er niet uit" of "ik vind ze oprecht niet lekker en drink ze liever niet op"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wouterkaas schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:23:
[...]
Wat versta je dan onder 'shots die ik zelf niet lekker vind'? Bedoel je daarmee "als ik ze zelf zet moet het perfect zijn anders haal ik de voldoening er niet uit" of "ik vind ze oprecht niet lekker en drink ze liever niet op"?
Shots die niet de smaken hebben waarvoor ik espresso drink. Die ik minder lekker vind dan filterkoffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:02

LankHoar

Langharig tuig

@ManindeMetro heb je toevallig uiteindelijk gekozen voor de Krups? Ik kan nu een paar jaar oude Krups EA82 krijgen voor een leuk bedrag (140E). Mijn vrouw en ik drinken momenteel filter koffie en een volautomaat is toch wel welkom :)

Of iemand anders ervaringen met de Krups EA82 of navenante machine?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het vervolg van de Jura S9 reparatie.
ehtweak in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Had gelijk diezelfde dag een nieuw thermoblock besteld in Duitsland, maar de levering duurde bijna een week... Altijd fijne service van DHL :N die laten het pakje gewoon 3 dagen in Utrecht liggen... :(

https://komtra.de/jura-re...-kaffeevollautomaten.html

Vandaag binnengekomen en gelijk aan de slag om het verwarmingselement om te wisselen. Aangezien het blok behoorlijk diep en centraal in de machine zit, aangesloten met twee legris koppelingen, thermozekering en temperatuursensor, en diverse verborgen bevestigingen, is het een interessant klusje om 'm te vervangen.

Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nrLHelPQ1g36amrfRSfPSB38/medium.jpg
als alles nog op z'n plek zit.

Links het nieuwe thermoblock, rechts de oude:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/32I24nBvT6ajsKGB7qj8s5Q2/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8L2DVLZELmSjY3IIJ8trVj9v/medium.jpg
duidelijk is de lekkage van het oude blok te zien.

Nadat het nieuwe warmte element er in zat, goed checken of je water toe- en afvoer goed afsluiten. Het is nog al een gepriegel om de slangetjes weer strak in de legris koppelingen te krijgen.
Machine wat proefkopjes laten draaien met de achterzijde open om te zien of er nergens meer lekkage was. Gelukkig was alles correct en strak aangesloten.

Nu kan deze degelijke volautomaat er weer tegenaan! :)

Ik had trouwens de hele machine al gereinigd; ventielen, in-/uitloop, brouweenheid, piston, etc. Maar ik was de koffieuitloop aan de voorzijde nog vergeten. Die zat ook vol met een soort koffiecement. Alle reinigingsprogramma's ten spijt, dit zijn zaken die je alleen schoon krijgt door de boel te demonteren en vervolgens met een borsteltje en een sopje goed schoon te maken.

Wellicht een tip voor de topicstart? @Nomad

Waar moet ik op letten als ik een volautomaat wil aanschaffen?

• Onderhoud
Elke volautomaat heeft onderhoud nodig. Van een spoelbeurt tot aan ontkalkingsprogramma (met de bijbehorende middelen)
Wat je dan ook mee moet nemen in je overweging is: hoe onderhoudsvriendelijk is het apparaat? Moet ik eens per week de hele zetgroep er uit halen, schoonmaken en een nacht op het aanrecht laten drogen?
Of wil ik meer gemak en een automaat waarbij dit vanzelf of met een programma kan? Beiden is mogelijk.

want eigenlijk voldoet bovenstaande niet. Zo'n machine moet toch echt uit elkaar en dan zullen al die componenten waar regelmatig water, koffie'sap' en -gruis langskomen/vallen, schoongemaakt moeten worden. Juist om die interne klontering en schimmelvorming (het is immers een lekker warm en vochtig microklimaat daar binnenin) op te ruimen.

[ Voor 27% gewijzigd door ehtweak op 27-03-2018 22:12 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 23:05

The_Scarabial

MTB for life!

Interessant topic, zelf een proefpakket van de brandzaak gekocht. Om met m'n moka express bakkies koffie mee te zetten :D. Ben heel benieuwd, moet wel nog even de goeie maling zien uit te vogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:00
ehtweak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:38:
Ik had trouwens de hele machine al gereinigd; ventielen, in-/uitloop, brouweenheid, piston, etc. Maar ik was de koffieuitloop aan de voorzijde nog vergeten. Die zat ook vol met een soort koffiecement. Alle reinigingsprogramma's ten spijt, dit zijn zaken die je alleen schoon krijgt door de boel te demonteren en vervolgens met een borsteltje en een sopje goed schoon te maken.
Goeie tip is om de onderdelen in baking soda te leggen. Hielp bij mij erg goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
BlackMonkey schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:39:
[...]

Goeie tip is om de onderdelen in baking soda te leggen. Hielp bij mij erg goed!
Altijd handig om een beetje achtergrond te hebben waarom het goed werkt:

- De (donkere) resten zijn vaak vetafzettingen van de koffie zelf
- Baking soda is een base (pH>7)
- De base zorgt voor verzeping van het vet
- De producten die hierbij gevormd worden zijn makkelijk oplosbaar in water.

Andere tip voor in de keuken op hetzelfde principe:
Heb je last van een zeer vervuilde (glazen) ovenplaat? Leg de bak in een vuilniszak, giet de plaat vol met ammoniak en laat de dichtknoopte zak lekker buiten een dagje staan in de zon. De vervuiling spoel je er daarna zo vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Joarie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:27:
[...]

Altijd handig om een beetje achtergrond te hebben waarom het goed werkt:

- De (donkere) resten zijn vaak vetafzettingen van de koffie zelf
- Baking soda is een base (pH>7)
- De base zorgt voor verzeping van het vet
- De producten die hierbij gevormd worden zijn makkelijk oplosbaar in water.

Andere tip voor in de keuken op hetzelfde principe:
Heb je last van een zeer vervuilde (glazen) ovenplaat? Leg de bak in een vuilniszak, giet de plaat vol met ammoniak en laat de dichtknoopte zak lekker buiten een dagje staan in de zon. De vervuiling spoel je er daarna zo vanaf.
Grootmoeder weet raad d:)b

Die laatste tip wist ik ja. Dat werkt echt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Rijst eigenlijk de vraag:

Wie van jullie haalt z'n machine echt uit elkaar (zeg .b.v. 1x per jaar of zo), demonteert alle beweegbare delen, trekt slangetjes los, controleer alle borgringen. Reinigt vervolgens alles en zet 'm weer in elkaar?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Ikke niet. Heb een halfautomaat en zelfs die laat ik onderhouden bij de dealer.
Zou het liever willen leren op een ander apparaat en daar lekker aan klooien dan op mijn eigen machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:00
Ik heb mijn apparaat destijds via marktplaats gekocht voor €28,- incl verzending. Zoals je kan verwachten voor dat geld zette hij een substantie die de naam koffie niet echt mocht dragen. Heb hem compleet uit elkaar gehaald en alle onderdelen die vervuild waren schoongemaakt. De uitloop voor de koffie was zo vies dat er stukjes in ophoopte die er dan bij het zetten van die koffie bij uitspoelden. Na de uitgebreide reiniging van alle onderdelen draait het apparaat al weer een halfjaar goed en ben ik zeer tevreden!

Het enige probleempje waarvan ik nog niet weet waar het aan ligt is dat de pucks van koffiedik zeiknat in de opvangbak komen. Het enige was ik nog niet heb gedaan is de zetgroep gesmeerd, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit zo veel verschil moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
Is het gebruik van een waterfilter in het waterbak van toegevoegde waarde bij gebruik van Nederlands kraanwater? Ik heb er nu wel een inzitten die ik erbij kreeg toen ik mijn volautomaat kocht. Inmiddels zijn er al een paar maanden voorbij. Nog steeds geen melding gekregen dat ik het moet vervangen overigens.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Lasmibalsingh Nederlands kraanwater is van uitstekende kwaliteit!
Alleen verschilt de hardheidsgraad per regio; dat is wel iets om rekening mee te houden.
Zeker bacteriologisch behoort het tot het beste ter wereld.

Wikipedia: Waterhardheid
en kijk vervolgens bij jouw drinkwaterbedrijf, b.v. Vitens, wat de specifieke hardheid is in jouw woonplaats.

Gebruik in ieder geval geen mineraal-/bronwater, want dat bevat juist (vaak) nog veel meer opgeloste mineralen en zouten.

BTW: wij hebben hier een hardheid van 5 dH en een pH waarde van 8. Heb in al die jaren nog nooit een waterfilter gebruikt. Het lastige van filters is vaak, dat als je die verwaarloost, ze meer ellende brengen, dan voordelen. M.a.w. algengroei (zeker als je waterreservoir regelmatig in het zonlicht staat) of anderszins vervuiling.

[ Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 28-03-2018 14:21 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toen ik in Rotterdam (Dijkzigt) werkte, was de koffie smerig (filter/senseo/vriesdroog). Dat bleek het water te zijn, beetje zoutig. Ik ben toen water van huis gaan meenemen (Nieuwegein) en toen smaakte de koffie weer goed.

In Rotterdam zou ik zeker een waterfilter gebruiken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
Oké, bedankt. Waar ik woon komt er water uit de kraan met 9,6 ºdH hardheid en een zuurtegraad van 7,86 pH. Prima kwaliteit lijkt mij, zal mijn waterfilter eruit halen en een weekje zonder proberen om uit te testen of het qua smaak bog iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Lasmibalsingh schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:09:
Is het gebruik van een waterfilter in het waterbak van toegevoegde waarde bij gebruik van Nederlands kraanwater? Ik heb er nu wel een inzitten die ik erbij kreeg toen ik mijn volautomaat kocht. Inmiddels zijn er al een paar maanden voorbij. Nog steeds geen melding gekregen dat ik het moet vervangen overigens.
Ligt er helemaal aan of jouw kraanwater hard of zacht is. Als het hard is (>10 dH) zou ik zeker een filter gebruiken. Daaronder is periodiek ontkalken ook prima. En bij veel koffieautomaten: Als je niet aangeeft dat er een filter in zit detecteert hij hem zelf ook niet en krijg je ook geen seintje dat ie vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Lasmibalsingh schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:09:
Vraag is eigenlijk waarom je geen filter zou plaatsen als je die mogelijkheid hebt?

Voor de smaak hoeft het vaak niet zou je denken, als er chloor in het water zit gebruik je dat sowieso niet.
Maar hoe zuiverder je water hoe lekkerder je thee of koffie smaakt, en zo`n filter verlengt de ontkalkingscyclus en levensduur van je machine, at er niet in komt hoef je ook nooit schoon te maken..
Mijn volautomaat gebruikt 4 filters (ca. 5000 kopjes koffie) voordat hij om een ontkalkingsbeurt vraagt.
Ik moet wel de filters "aanmelden" in het menu en ik krijg in de display te zien hoe lang het huidige filter nog meegaat. Na 4 aangemelde filters vraagt hij dan om een ontkalkingsbeurtje.
Imo schaf je een volautomaat niet aan uit zuinigheid maar omdat je een lekker bakkie wilt, filters calculeer je in. (al woog mee dat bij mijn koffiegebruik ik de machine al na een jaar gratis heb bij gebruik van de dure bonen tov Nespresso, waarbij elk bakje drie keer zo duur is.)

Verder nog niemand hier met een Saeco PicoBaristo geloof ik?
Sinds een half jaar uiterst tevreden met deze mooie compacte allrounder.
Alle koffiespecialiteiten/dranken zijn makkelijk in te stellen en ook even een andere instelling tussendoor zit makkelijk onder een knopje. Dat reclamefilmpje klopt als een bus. d:)b
De machine warmt snel op en spoelt bij in- en uitschakelen de zetgroep en leidingen. Wekelijks de zetgroep even schoonmaken en smeren is imo voor elke machine een must, bij deze is dat erg simpel.
De melkbekerleidingen kunnen simpel schoongespoeld na het zetten van geschuimde melk, daar vraagt hij zelf om. De hele melkkan uit elkaar en schoonmaken is trouwens ook maar 5 minuten werk.
Twee kopjes zetten is twee keer drukken en de melkkan kan je simpel in de ijskast kwijt doordat je de tuit in kan schuiven.

Voordelen; 9 koffie variëteiten + hete melk + thee, snelle opwarming (<1min), maximale controle qua instellingen, makkelijk te reinigen, grotendeels zelfreinigend, compacte mooie machine en echt simpel in gebruik.
Een bakkie met snelfiltermaling , bv decafé, gaat ook simpel, maatschepje meegeleverd.
Alle onderhoud geeft hij aan in het display; vullen (water/bonen), reinigen, legen (lekbak/koekies) en ontkalken/nieuw filter.
Lekbak en koekies loopt bij mij synchroon, als hij aangeeft de koekies te legen dan is de lekbak ook vol zodat dat in één keer gaat.
Nadelen; Eigenlijk geen, al had het waterreservoir groter gemogen en het bonenreservoir ook, ik ben een grote luie koffiedrinker. ;)

Een aanrader qua machine.

Omdat ik veel koffie (500gr/week) drink vul ik het reservoir vaak tot de rand met water ipv tot het streepje, dan blijkt hij net te zwaar voor het plastic handvat bij bruuske bewegingen, dat nu dus inmiddels een barstje vertoont.
Gelukkig kost zo`n handvat maar 8 euro, maar een rvs handvat had beter geweest,.

Ben zelf na omzwervingen met bonen van speciale branders en supermarkten uitgekomen op Lavazza Rossa, een gemiddeld sterke koffie met een vleugje chocolade er in.
Voor de lekkerste cappucino gebruik ik rauwe (volle) boerenmelk, zo van de koe. Of gethermiseerde (volle) boerenmelk, ook zo van dezelfde boerderij. En niet uit een pak maar uit statiegeldflessen.

En ben ik de enige idioot die zijn machine mee op vakantie neemt.................? :9~
Voor het gemak en genieten van je eigen lekkere bakkie in je appartementje als je wakker wordt of op het balkon, genietend van het uitzicht..........(al hadden 6 man er lol van met ieder hun eigen bakkie)
Daar kan Clooney niet tegen op.... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2018 03:06 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Hier geen expert op koffie gebied, heb thuis een simpele Krups EA8160 staan. Denk dat jullie er niet eens koffie van willen in vergelijk met de smaak uit jullie machines ;P maar voor mij is het goed genoeg voorlopig.

Nu hoorde ik van vrienden dat je ook hele lekkere kunt zetten door heel simpel met een percolator (heb dit woord ook moeten opzoeken)

Nu vraag ik mezelf af, mocht ik zo kannetje kopen voor de dagen dat ik wat meer tijd heb om koffie te zetten ga ik dan veel verschil merken met mijn Krups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Teijgetje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 02:00:
[...]

Vraag is eigenlijk waarom je geen filter zou plaatsen als je die mogelijkheid hebt?
Je kunt het ook omdraaien. ;)
Waarom zou je een (duur en mogelijk onnodig) filter plaatsen als je toch geen verschil merkt? E.e.a. uiteraard afhankelijk van de lokale H2O kwaliteit. Ieder extra 'ding' in de vloeistofstroom introduceert mogelijke extra contaminatie met ongewenste reacties/deeltjes.
Je wilt namelijk geen stilstaand water in onderdelen hebben waar mogelijk algen/bacterie groei kan plaatsvinden. Immers een koffiemachine wordt het grootste deel van de tijd niet gebruikt.

Onze Jura volautomaat stond jarenlang op een plekje in de keuken, waar een paar uur per dag zonlicht op viel. En wat blijkt; als je dan het waterreservoir (deels) gevuld hebt, zit er binnen enkele dagen een minieme groenige aanslag in het reservoir. En wat denk je dat dat is? O-)
Voor de smaak hoeft het vaak niet zou je denken, als er chloor in het water zit gebruik je dat sowieso niet.
Maar hoe zuiverder je water hoe lekkerder je thee of koffie smaakt, en zo`n filter verlengt de ontkalkingscyclus en levensduur van je machine, at er niet in komt hoef je ook nooit schoon te maken..
In 80% van Nederlands drinkwater zit geen chloor: http://www.water.nl/wat_er_in_kraanwater_zit.htm
en dan nog slechts in hoeveelheden die vaak alleen door chemische analyse aantoonbaar zijn.
Smaak is een ander verhaal. Maar dat wordt eerder bepaalt door de 'cocktail' van alle zouten en mineralen die in geringe hoeveelheden aanwezig is. En in menig bronwater zitten nog in veel grotere hoeveelheden. Maar dat al die soorten bronwater vaak anders smaken (sommigen vinden 'beter') wil nog niet zeggen dat dat goed is.
Of nog gekker; het kraanwater wat Vitens bij Bunnik wint, komt uit dezelfde grondlagen als waar de nabij gelegen Sourcy fabriek (Vrumona) ook z'n bronwater oppompt.
Alleen zo'n fles uit de supermarkt is dertigduizend keer duurder dan wat er uit de kraan komt... Of nog gekker; je spoelt de WC door met bronwater... 8)7

"hoe zuiverder je water hoe lekkerder je thee of koffie smaakt" Ook zoiets; dat is gewoon niet waar. Ik heb het wel eens geprobeerd. :+ Gedestilleerd water en/of gedemineraliseerd water gebruiken; da's niet lekker. Laat staan om gewoon te drinken; da's ook niet lekker.
100% H2O is trouwens ook niet gewenst door de waterleidingbedrijven; dat reageert met hun leidingstelsel.

Dan ook maar gelijk de fabel over fluoride in ons drinkwater; dat zit er niet in (NL + BE)
Wikipedia: Fluoridering

...
En ben ik de enige idioot die zijn machine mee op vakantie neemt.................? :9~
Da's wel heel extreem. 8)
Als ik in (Noord) Italië ben, 's-ochtends op het terras van het hotel, met uitzicht op de besneeuwde toppen, smaakt de lokale espresso/cappuccino gewoon uitstekend! Maar dat heeft eerder te maken met de hoogte en de omgeving. :)
Idd! :Y

Dirk0s schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 06:39:
Hier geen expert op koffie gebied, heb thuis een simpele Krups EA8160 staan. Denk dat jullie er niet eens koffie van willen in vergelijk met de smaak uit jullie machines ;P maar voor mij is het goed genoeg voorlopig.

Nu hoorde ik van vrienden dat je ook hele lekkere kunt zetten door heel simpel met een percolator (heb dit woord ook moeten opzoeken)

Nu vraag ik mezelf af, mocht ik zo kannetje kopen voor de dagen dat ik wat meer tijd heb om koffie te zetten ga ik dan veel verschil merken met mijn Krups?
Verschil? Wellicht. Maar het hangt voornamelijk af van welke koffie je gebruikt, hoe schoon je machines zijn en hoeveel aandacht je er aan besteed. En uiteraard wat jouw lokale watersmaak/-kwaliteit is.

Maar de werking van een percolator is principieel niet veel anders dan wat menige vol/halfautomaat ook doet. "water onder druk door gemalen koffiebonen persen".
werking uitleg: https://www.kookpunt.nl/k...-percolator/nl/page/1829/

Het grootste nadeel van zo'n gecompliceerde glimmende machine met color touchscreen, app-bediening, downloadable receptuur, pompen, palletjes, ventielen, elektronica, is dat het allemaal kapot kan, qua levensduur vaak tegenvalt en echt goed schoonmaken een crime is.

Dan blijven de ouderwetse filterzetters en percolator potjes uitblinken in hun eenvoud!

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 30-03-2018 10:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ehtweak schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:10:

Da's wel heel extreem. 8)
Als ik in (Noord) Italië ben, 's-ochtends op het terras van het hotel, met uitzicht op de besneeuwde toppen, smaakt de lokale espresso/cappuccino gewoon uitstekend! Maar dat heeft eerder te maken met de hoogte en de omgeving. :)
Zelfde uitzicht en hoogte in Oostenrijk , alleen vanuit een appartement. En nog gewoon in je badjas op je besneeuwde balkonnetje met een peukie.
En wat blijkt; als je dan het waterreservoir (deels) gevuld hebt, zit er binnen enkele dagen een minieme groenige aanslag in het reservoir. En wat denk je dat dat is? O-)
En wat denk je wat dat filter doet als je je algenwater daar doorheen laat stromen? ;)
Zelfs zonder algengroei zie je vervuiling in je waterreservoir afgezet worden als je dat niet schoonmaakt.....
Algen in je machine is imo extreme vervuiling, ik heb nog nooit een glas water groen zien worden als ik het op de vensterbank zet, het water verdampt en de kalk wordt zichtbaar. ;)

Dus ik hou gewoon het filtertje er in, wat er niet inkomt kan niet afzetten en hoef je ook niet schoon te maken. ;)
En ik ben geen theedrinker, Maar van theedrinkers waar ik waterfilters voor de kraan zet waaruit ze theewater halen krijg ik te horen dat hun thee nu veel lekkerder smaakt.
Koffie is wat sterker van smaak maar daar lijkt me toch hetzelfde opgaan. ;)

Osmosewater of gedemineraliseerd is dan weer het andere uiterste van filteren.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 30-03-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:06

artificial_sun

Mazda Rx7

Demiwater kun je niet gebruiken voor koffie. Het tast van allerlei materialen aan en als je het puur drinkt ga je dood.

Ik heb pasgeleden een soort van koffie cursus gehad. Die kerel gebruikt zelf geen waterfilter maar spa blauw, volgens hem heeft dat een van de laagste hardheden van de waters die in NL te koop zijn. Hij adviseerde ons gewoon kraanwater met een Brita(achtige) filter te gebruiken.

Stilstaand water is ook zeker niet goed, gelukkig staat er op mijn apparaat nooit zon, maar dit ik zou het reservoir zeker wat vaker reinigen als dit wel zo is.
gambieter schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:24:
Toen ik in Rotterdam (Dijkzigt) werkte, was de koffie smerig (filter/senseo/vriesdroog). Dat bleek het water te zijn, beetje zoutig. Ik ben toen water van huis gaan meenemen (Nieuwegein) en toen smaakte de koffie weer goed.

In Rotterdam zou ik zeker een waterfilter gebruiken.
Kan dit niet met een wateronthardingsinstallatie ter plaatse te maken gehad hebben? Ik werk nu +/- 3 jaar bij waterzuiveringen in en rond Rotterdam. Het water komt uit de Maas wordt, gebuffert in de Biesbosch (ivm eerste zuivering, buffering voor calamiteiten (als er weer eens medicijnen gelekt worden in Maastricht)). Daarna wordt het gereinigd, maar daar komt zeker geen zout aan te pas. Ik weet niet wat voor water er in Nieuwegein is (grond of oppervlaktewater), maar als dit grondwater is kan dit inderdaad een smaakverschil hebben.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
[...]

[knip]

Verder nog niemand hier met een Saeco PicoBaristo geloof ik?
Sinds een half jaar uiterst tevreden met deze mooie compacte allrounder.

[knip]
Super dat je zo enthousiast bent over de machine, heerlijk dat je er elke dag van kan genieten. En trek je niets aan van wat ik hieronder ga zeggen, want het belangrijkste is je eigen beleving en een tevreden man is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel, dus houd dat vast :).

Maar dat filmpje, van onze knappe barista, dat is bullshit galore :P. Ik geloof meteen, jou en hem, dat het een goede volautomaat is en dat hij zich prettig zelf schoon maakt en de gebruiker zo helpt...dat is niet mijn issue.
Maar het stukje: elke barista weet dat grindsize and consistency heel belangrijk is en daarom gebruikt iedereen keramische schijven.....wauw...really? Ik durf voor 1000 euro te wedden dat nog geen 2% van de professionele barista's keramische schijven gebruikt.
Malers in het pro segment zijn: Mahlkonig K30, Mythos, Olympus 75 (met mythos schijven), een verdwaalde compak E8, Ceado e37s....allemaal 75 tot 82mm platte gehard stalen schijven (met eventueel titanium coatings)....
En ja, grindsize en consistency is super belangrijk, maar zo'n volautomaat gooit die gedachte in de hoek en gaat wat anders doen. Want een volautomaat kan helemaal niet fijn genoeg malen voor espresso, maar bouwt de druk op met een ventiel, ipv de weerstand van de koffie te gebruiken zoals een espressomachine behoort te doen.
Daarnaast stelt niemand op een volautomaat continu de maling in qua fijnheid, dus een espresso, lungo, cappuccino, cafe creme etc etc worden allemaal met dezelfde maling gemaakt maar er wordt gewoon meer water doorheen geduwd. Er is werkelijk geen barista die dat ok vind.

Nogmaals, ik geloof in het concept van een volautomaat en weet hoeveel mensen er blij mee zijn (inc mijn ouders, die ik ze cadeau gegeven heb), maar kom niet aan met een jan-lul verhaal in een filmpje over "ik ben een barista en ik vertel je dat mijn baan overbodig is, deze machine doet alles net zo awesome als ik" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManindeMetro
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 18:12
LankHoar schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 15:10:
@ManindeMetro heb je toevallig uiteindelijk gekozen voor de Krups? Ik kan nu een paar jaar oude Krups EA82 krijgen voor een leuk bedrag (140E). Mijn vrouw en ik drinken momenteel filter koffie en een volautomaat is toch wel welkom :)

Of iemand anders ervaringen met de Krups EA82 of navenante machine?
Nee uiteindelijk niet gekocht. Ben voor een french press en een handmalertje gegaan. Kan je dus niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nomad schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 11:27:
[...]

En ja, grindsize en consistency is super belangrijk, maar zo'n volautomaat gooit die gedachte in de hoek en gaat wat anders doen. Want een volautomaat kan helemaal niet fijn genoeg malen voor espresso

Daarnaast stelt niemand op een volautomaat continu de maling in qua fijnheid, dus een espresso, lungo, cappuccino, cafe creme etc etc worden allemaal met dezelfde maling gemaakt maar er wordt gewoon meer water doorheen geduwd. Er is werkelijk geen barista die dat ok vind.
Natuurlijk doet ie niet net zoals een Barista.
Zelfs de GrandBaristo Avanti met bluetooth niet, hoewel je daar via een app 18 drankjes kan tunen en laten maken moet je toch zelf er naar toe om een kopje er onder te zetten......en brengen doet ie ook al niet.
Dat, en dat ie een stuk groter is, was voor mij de reden om toch maar niet digitaal te gaan, je moet toch zelf plaatsen en halen, en eenmaal perfect ingesteld gebruik je de app alleen nog maar voor je bezoek.
De Pico is een leuke middenklasser met 9 redelijk goeie voorinstellingen en spettervrije melk en water in een oogwenk, voor de luie lekkere koffiegenieter.

Het is gewoon een simpel computertje die opslaat hoe jij dat specifieke bakkie wil hebben.
De barista ben je zelf, het finetunen moet je zelf doen, en dan maakt de Pico het voortaan zoals jij lekker vindt.
Toegegeven dat hij maar één maalstand aanhoudt..........maar dat doe jij ook......tot je de maler op een andere stand zet.........en dat kan hier ook heel simpel. ;)
Net zoals de "echte" barista dus zijn koffie anders maalt per koffievariatie kan je dit hierbij dus ook.
Water en melk is apart in te stellen qua hoeveelheid.
Kom je volgens mij met wat extra moeite (maalgraad bepalen per koffiesoort per variëteit) aardig in de buurt van die "echte" barista die je imo inderdaad voortaan niet meer nodig hebt, want je doet het zelf met een druk op de knop en een eventuele slinger aan de maalstandsleutel.
Imo is er niets gelogen door de knappe barista in het filmpje. ;)

Met maalschijven malen is beter voor koffie, gewoon omdat die consistenter malen geef je zelf toe.
De pro malers die je aanhaalt, staan die overal thuis? Of staan thuis ook goeie maar niet de allerduurste die de hele dag aaneen moeten kunnen malen, jaar in jaar uit?
Maar waarom zou een volautomaat met keramische schijven en 10 maalstanden de koffie niet consistent fijn genoeg kunnen malen voor espresso (als dat jouw ding is)??
Heb je vergeleken?
Ik kan natuurlijk mijn microscoop met usb-oculair opzoeken, zodat ik wat foto`s kan plaatsen tzt om een vergelijkingsdatabase op te zetten met zijn allen?

Ik snap dat koffiezetten een heel ritueel kan zijn met mooie apparaten om na 10 minuten een bakkie ( evt. met Nachtwacht in het schuim) te hebben.
Ontspannend bezig zijn met koffieprutsen voor het perfecte bakkie. A way of living. ;)
Een Pico is meer voor degenen die geen koffiemaakhoek willen inruimen en met een druk op de knop een perfect (in hun ogen) bakkie willen, en altijd hetzelfde als ingesteld.

En was de Bosch Tassimo nog verkrijgbaar geweest dan had ik waarschijnlijk nooit een volautomaat overwogen.
Die had per drankje zijn eigen zetcyclus en maakt veel betere koffie dan een Nespresso, en had een paar variaties in een goed bakkie koffie, en wat extra mogelijkheden voor thee en chocolade.
Jammer dat dat geflopt is hier, behalve in Scandinavië ligt het er uit geloof ik.
Dolce Gusto geprobeerd maar dat is helemaal een drama, wat een lauw bocht komt daar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

artificial_sun schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:59:
Kan dit niet met een wateronthardingsinstallatie ter plaatse te maken gehad hebben? Ik werk nu +/- 3 jaar bij waterzuiveringen in en rond Rotterdam. Het water komt uit de Maas wordt, gebuffert in de Biesbosch (ivm eerste zuivering, buffering voor calamiteiten (als er weer eens medicijnen gelekt worden in Maastricht)). Daarna wordt het gereinigd, maar daar komt zeker geen zout aan te pas. Ik weet niet wat voor water er in Nieuwegein is (grond of oppervlaktewater), maar als dit grondwater is kan dit inderdaad een smaakverschil hebben.
Kan, ik ben niet heel Rotjeknor afgegaan voor goed water. Het meebrengen van een halve tot hele liter Nieuwegeins water bracht me mijn koffiegenot ;)
Voor het gemak en genieten van je eigen lekkere bakkie in je appartementje als je wakker wordt of op het balkon, genietend van het uitzicht..........(al hadden 6 man er lol van met ieder hun eigen bakkie)
Daarom heb je dan ook reis espressomachines ;) . Ik heb zelf al meer dan 10 jaar een Handpresso (voor ESE pads, maar je kan ook een ding voor eigen gemalen koffie nemen), en sinds vorig jaar een Minipresso NS. Voeg daarbij een waterkokertje en je hebt altijd een lekkere espresso. Voeg daarbij nog een melkkloppertje van de Ikea bij en je hebt alles :+ . Ik ben straks weer een maand in Nieuw-Zeeland en dan gaat de Minipresso lekker mee.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 23 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1