Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Nomad schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:42:
[...]

De gedachte dat puur omdat ze er veel van verbouwen, ze ook verstand hebben van het eindproduct is natuurlijk sowieso wat naïef (bedoel ik niet negatief of aanvallend). In Afrika zijn zo ongeveer de grootste mijnen ter wereld voor meerdere grondstoffen, maar wat die grondstoffen uiteindelijk worden of waar het voor dient, 80% daar zal het amper weten.

In de westerse wereld zijn we sinds een jaar of 10(?) bezig met de third wave coffee, waarin er veel meer gefocust wordt op de kwaliteit van koffie en de oorsprong/oogst/traject van de boon. Waarin we op zoek gaan naar smaken als dadel/caramel/fruittonen, grondsmaken, noten/chocola etc. We branden zo licht mogelijk, waarbij de ontwikkeling van de boon nauwlettend in de gaten houden. En zeker niet te ver doorbranden, want dan verlies je alle mooie smaken en houd je de typische DE rood koffie smaak over (brandsmaak met bittere/droge nasmaak). Je stopt de branding zodra de (suiker) ontwikkeling is afgerond en houd de boon verder eerder licht bruin dan richting donker (full city roast, zoals ze dat vroeger deden voor espresso)
En die focus op kwaliteit vind je in delen van USA, in west europa, in Australië en zo nog wat landen. Maar minder tot niet in oost Europa, Azie en Zuid-Amerika. Zelf in Italie, het koffieland volgens iedereen van 40+ (:P) is daar minder mee bezig dan sommige andere Europese landen.

En omdat de vraag naar steeds hogere grading steeds groter wordt, is de vraag en interesse in landen zoals Brazillie ook gewekt naar wat dan dan inhoud/betekent. Coffee Grading zelf zegt iets over het aantal fouten die de bonen mogen bevatten, of er "floaters" (drijvers) in mogen zitten...maar ook wat de smaken en complexiteit is van koffie's. Nu zijn ze in Brazillie niet zozeer op zoek naar wat er allemaal aan smaakjes in de koffie kan zitten, maar zijn ze zeker wel geïnteresseerd in wat zij moeten doen om de koffie duurder te verkopen en waar wij bereid zijn toe te betalen. Daarom is er wel overleg in het proces van plukken, drogen, verpakken en opslag daar.

Om die interesse en kennis bij de boeren en koffiehuizen daar aan te wakkeren, zijn er meerdere projecten lopende waar koffiebranderijen van de westerse wereld hun gebrande bonen ter info terug sturen. Om te laten zien wat voor smaken er in kunnen zitten in de bonen die de boeren/exporteurs/huizen zelf aanvankelijk als groene boon verstuurden naar "ons" toe. Zodat zij snappen waar onze steeds strenge eisen en vragen vandaan komen. Maar dat is dus, zoals ik hierboven al noem niet zozeer omdat zij daar ook fijnproevers zijn, maar omdat wij feedback willen geven in het waarom wij dingen vragen.

In Brazillie zelf leeft koffie vooral als product om te verbouwen en niet zozeer als delicatesse of luxe product. Het is vooral een export product. Neemt niet weg dat ze er zelf ook liters van drinken trouwens, net als Nederlanders drinken Brazilianen gemiddeld aardig wat koffie per dag (al wint de Nederlander het geloof ik wel en staan we op nummer 1 van de wereld misschien wel qua koffie per inwoner :P ?)

Je vraagt om een bron, die kan ik je niet als link zo geven. Ik werk veel samen met meerdere branders en zodoende krijg je dit mee. Daarnaast ben ik actief op meerdere internationale koffie-fora, omdat het mij interesseert.

[...]

Dat is zeker waar. Helemaal eens. Over smaak valt niet te twisten, maar als 1 boon een goed voorbeeld is van "donker (ver)brande bonen zonder enige mooie smaken", dan is dat wel de bekende dark roast lidl bonen van 5'ish euro de kilo. Beter nog, dat is ongeveer de helft goedkoper dan een high grade groene boon inkoop kost voor een branderij. Waarbij je met branden dus zo'n 10% vocht verliest, dus inkoop kost een kilo bonen als zo'n 11 euro voor specialty coffee grade bonen.
Als je dus die Lidl bonen lekker vind en goed gebrand en goed van smaak, dan is dat prima, geniet er zeker van! Maar dat is wat anders dan wat de koffiesnobs (zo je wilt) zoeken in koffie.
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik waardeer dat ten zeerste als 'koffie n00b'.

Misschien verwachtte ik een topic vol met koffiefielen, fanatiekelingen zoals je die in het 'zilveren kabels gesmeed door elfen bij maanlicht' topic ook wel ziet.

Ik probeer zojuist die kilozak Lidlbonen en inderdaad; het is niet geweldig. Op de verpakking raden ze 7-8gr bonen aan per kopje, maar dan krijg je slappe bende. Ik heb nu 12gr gekozen, en dat is zeker smaakvoller. Maar inderdaad ook een gebrande en nogal bittere smaak.

De 2 zakjes Braziliaanse koffie die ik heb zijn van het merk Café del Ponto. Het zegt mij niets, maar die bonen smaken écht stukken beter. En die zijn nu al bijna twee maanden oud...
Ik heb ook nopg zo'n houten tonnetje staan van de Lidl met bonen uit Honduras. Die zal ik dit weekend eens proberen.

Ik zal in ieder geval snel eens een leuk proefpakket bestellen, om een goed referentiekader op te bouwen.
En met de tijd wil ik zéker wel eens proberen boontjes zelf te branden. Maar eerst... proeven!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:24:
[...]

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik waardeer dat ten zeerste als 'koffie n00b'.

Misschien verwachtte ik een topic vol met koffiefielen, fanatiekelingen zoals je die in het 'zilveren kabels gesmeed door elfen bij maanlicht' topic ook wel ziet.

Ik probeer zojuist die kilozak Lidlbonen en inderdaad; het is niet geweldig. Op de verpakking raden ze 7-8gr bonen aan per kopje, maar dan krijg je slappe bende. Ik heb nu 12gr gekozen, en dat is zeker smaakvoller. Maar inderdaad ook een gebrande en nogal bittere smaak.

De 2 zakjes Braziliaanse koffie die ik heb zijn van het merk Café del Ponto. Het zegt mij niets, maar die bonen smaken écht stukken beter. En die zijn nu al bijna twee maanden oud...
Ik heb ook nopg zo'n houten tonnetje staan van de Lidl met bonen uit Honduras. Die zal ik dit weekend eens proberen.

Ik zal in ieder geval snel eens een leuk proefpakket bestellen, om een goed referentiekader op te bouwen.
En met de tijd wil ik zéker wel eens proberen boontjes zelf te branden. Maar eerst... proeven!
Cafe del Ponto heb ik ook geen ervaring mee, maar goed om te horen dat die in ieder geval betere smaken heeft.
Dat tonnetje van de Lidl heb ik ook gekregen van een tante met Kerst. Met een goed verhaal erop over dat het echt awesome bonen zijn....nou....ik wilde hem niet vooraf al weggooien, dus ik heb er geprobeerd espresso mee te zetten....dat was geen succes. Voor lungo was die zowaar drinkbaar :P (niveau gemiddeld restaurant), maar dat drink ik weer niet verder :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Overigens vond ik dit stukje over een test van koffiebonen. Een oudere post, maar wellicht nog steeds relevant.
Tsja, zo kun je de Lidl bonen wel als beste aanprijzen... Als de rest van de bonen uit de test gewoon nóg slechter zijn!
Ik ga er maar gewoon met een grote boog omheen lopen....

[ Voor 7% gewijzigd door Nyarlathotep op 17-01-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 21:58:
Overigens vond ik dit stukje over een test van koffiebonen. Een oudere post, maar wellicht nog steeds relevant.
Tsja, zo kun je de Lidl bonen wel als beste aanprijzen... Als de rest van de bonen uit de test gewoon nóg slechter zijn!
Ik ga er maar gewoon met een grote boog omheen lopen....
Een bekend artikel/reactie voor de meeste wel hier denk ik. Daar is toen veel ophef over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijntjeuh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05-2021
Sinds kort ben ik eigenaar van een aeropress, een hele wereld aan koffiebonen gaat voor me open. 🙂 Momenteel ben ik bezig aan een 'natural' uit Ethiopië (Rocko mountain). Nu valt me op dat deze bonen enorm veel geur afgeven. Is dit een gevolg van de 'natural' verwerking van de bonen waarbij ze met vruchtvlees te drogen gelegd worden, of gewoon een eigenschap van de bonen/brandwijze? Heel lekkere koffie kan ermee gemaakt worden overigens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:00
Beste mede-tweakers,

Ik heb een tijdje terug een Saeco Minuto (HD8761) via marktplaats overgenomen voor een zacht prijsje. Op het begin kwam hier haast geen en zeer slechte koffie uit. Na dit apparaat te hebben ontkalkt en van binnen goed schoongemaakt (gedeelte waar de koffie het apparaat verlaat was compleet verstopt met aanslag) komt hier weer goede koffie uit. Toch heb ik nog 1 vraag/probleem:
Het bakje waar de gemalen koffie in uitkomt verzameld veel water. De gemalen koffie is doorweekt en de lekbak moet vaak worden geleegd. Hoe zou dit kunnen komen en is dit te verhelpen. Na wat onderzoek zat ik te denken aan de maalgraad en/of het smeren van de zetgroep (al beweegt deze soepel). Ik ben zeer benieuwd of jullie hier ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:42:
Het bakje waar de gemalen koffie in uitkomt verzameld veel water. De gemalen koffie is doorweekt en de lekbak moet vaak worden geleegd.
Hoe vaak moet je die lekbak legen (om de hoeveel koppen)? het water wat daar inkomt is water wat gebruikt is om intern te spoelen, het is dus normaal dat je die om de 15 à 20 (?) koppen moet legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:00
Verwijderd1 schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 18:43:
[...]

Hoe vaak moet je die lekbak legen (om de hoeveel koppen)? het water wat daar inkomt is water wat gebruikt is om intern te spoelen, het is dus normaal dat je die om de 15 à 20 (?) koppen moet legen.
De lekbak moet ik zeker na 10 koppen legen, anders stroomt hij over. De lekbak zelf loopt vol doordat het bakje waar de gemalen koffie inloot eerst volloopt met water. Ik heb voor de spoelmodus (wanneer hij aan en uitgaat) er een glas onderstaan dus het lijkt mij sterk als hij verder ook nog door het spoelen volraakt. Nadat hij leeg is en ik 1 kop koffie zet zit er al vocht bij het koffiedik en zijn die geen mooie droge stukken zoals bij de Jura van mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
BlackMonkey schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 19:42:
De lekbak zelf loopt vol doordat het bakje waar de gemalen koffie inloot eerst volloopt met water.
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling, hier een vergelijkbaar apparaat en er wordt ook intern gespoeld (dus niet langs de voorkant maar ergens in de machine), volgens mij is dit na iedere maling (weet ik niet zeker). Het spoelwater daarvan gaat direct in de lekbak en het kleinere bakje wat jij beschrijft daar komen hier cilindervormige koffiepucks in, die zijn een beetje vochtig, maar niet zo vochtig dat er onder in het bakje water staat.

Wat bij jouw machine het probleem is zou ik ook niet weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Voor mijn verjaardag vorige week een mooie tamperhouder en nieuwe tamper gekregen (in plaats van dat kunststof ding wat je standaard bij de machine krijgt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6EhKx1yCoOo33KJF09Jp3Rwi/medium.jpg

Totaalplaatje wordt steeds mooier. Zijn nu druk aan het sparen voor een mooie bonenmaler erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fnLczLH1AFiasmMMncLfuIlb/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat ziet er wel heel sjiek uit!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PdeBie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:07:
Voor mijn verjaardag vorige week een mooie tamperhouder en nieuwe tamper gekregen (in plaats van dat kunststof ding wat je standaard bij de machine krijgt).

[afbeelding]

Totaalplaatje wordt steeds mooier. Zijn nu druk aan het sparen voor een mooie bonenmaler erbij.

[afbeelding]
Ziet er zeker chique uit. Qua malers zou ik kijken naar een Quamar M80e, een Sette 270(w), compak K3 touch, eureka atom. Als die echt allemaal buiten budget vallen (en je er niet even voor wilt doorsparen), dan zou je nog kunnen kijken naar de Eureka Mignon advanced v2. Deze laatste is de goedkoopste en kleinste van het stel, wat hem begrijpelijk begeerlijk maakt. Maar hij heeft minder luchtig maalsel (en ja dat is wel belangrijk) en is algeheel net wat minder op alle gebieden eigenlijk. Maar in zijn prijsklasse is die erg goed, dus mocht dat echt de grens van je budget zijn, dan zou ik daar naar kijken.

Heb je zo'n 400/500 euro over voor een maler, dan zou ik de Sette 270(w) kiezen...die haalt enkele variabelen voor je weg wat het alleen maar makkelijker maakt als espresso-starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
We hebben eerlijk gezegd nog geen idee wat ons budget wordt voor de maler. We gaan eerst weer eens naar de winkel om te kijken wat er allemaal te krijgen is en waar we allemaal op moeten letten. Vervolgens gaan we een bedrag stellen waar we voor gaan sparen.

Zal echter nog wel even duren allemaal, aangezien er in maart de eerste gezinsuitbreiding aan komt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PdeBie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:39:
We hebben eerlijk gezegd nog geen idee wat ons budget wordt voor de maler. We gaan eerst weer eens naar de winkel om te kijken wat er allemaal te krijgen is en waar we allemaal op moeten letten. Vervolgens gaan we een bedrag stellen waar we voor gaan sparen.

Zal echter nog wel even duren allemaal, aangezien er in maart de eerste gezinsuitbreiding aan komt. :+
In alle eerlijkheid, zo'n machine en tamper/bakje/afklopbak...het is allemaal kolder en keukenruimte-innemer als je het zonder maler moet doen.

Wat mij betreft ben je dan net als het starten met voetbal:
Je koopt een voetbalbroekje en toffe shirts van je favoriete club, scheenbeschermers, hoge sokken, aanvoerders bandje om je arm...en vervolgens doe je je pantoffels aan om daarmee het veld op te rennen.

In alle eerlijkheid, wat heb je aan de spullen op je aanrecht zonder maler? Want in de winkel je espressomaling al laten doen en dat mee naar huis nemen is echt een _harde_ nogo....en een potje gemalen espressomaling bij de supermarkt is zo mogelijk een nog slechter idee.

Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken en als het geld er echt niet is, dan is het er niet...maar koffie op deze manier met zo'n machine is nu eenmaal sowieso een dure hobby en dan is de vraag of dit überhaupt de weg is voor jullie qua koffie. Een ander apparaat glimt misschien minder mooi, maar zal betere koffie leveren dan wat je nu hebt met voorgemalen koffie.

Mijn oprechte tip zou zijn om deze hobby ofwel echt beginnen en een maler kopen, of deze machine van het aanrecht af te halen en te zoeken naar een oplossing die beter bij jullie past. Maar zonder maler ben je wat mij betreft echt gehandicapt met de hobby bezig.

(bovenstaande is in 5 paragrafen kortweg dezelfde inhoud, maar het schreef zo lekker weg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
D. Ninjai schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 06:33:
Dus gekeken naar een mooie volautomaat en uitgekomen op de Siemens EQ9 S500. Twee cappucino’s of latte machiato’s tegelijk zetten en je kunt nog spelen met de barista modus voor extra instellingen bij het zetten. Ik wacht nog even op een mooie aanbieding. Bonen haal ik bij een lokale kleine brander en voor een echte goede kop ga ik weer het centrum in :)
Geen idee of je al voorzien bent maar deze is vanaf donderdag bij de MM te koop voor €743 met de extra cashback er reeds in verrekend. Da's best een okay prijs en ik ga deze waarschijnlijk halen, of...
Okay, zelf meer koffie nodig dus, iets teveel modellen gezien, deze prijs klopt dus niet (het is €872), my bad!
AvK schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:45:
Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van de pricewatch: Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW
Nou kunnen jullie Barista's zeggen wat jullie willen..... beetje jennen he..... maar hier komt toch een hele fatsoenlijke bak koffie en cappuccino uit.
...of het wordt deze :)

Heb je, in de tussenliggende tijd, nog dingen kunnen ontdekken waarvan je denkt, hmmm da's wel wat minder of is het allemaal nog steeds zeer okay? De laatste dagen alleen maar reviews zitten kijken van koffiemachines en deze en diegene hierboven komen er, voor mij, als interessantste uit (qua functies, uiterlijk, en heb meerdere Siemens artikelen waar ik uitermate tevreden over ben).

Sowieso Waarschijnlijk gaat het een van deze worden, nog ff verder reviews kijken dan maar ;(

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 21-01-2018 20:10 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
@PdeBie scoor desnoods even een tweedehands horecamaler via MP en dump hem voor ongeveer hetzelfde bedrag zodra je zelf een mooie maler hebt. Het is echt zonde om voorgemalen spul te gebruiken met je machine.

Tenzij je een koffiewinkel in de buurt hebt waar je steeds heen fietst om 50 gram te halen en laten maken om daarna snel thuis koffie te drinken. Maar dat zal wel niet :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nomad schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:16:
[...]

In alle eerlijkheid, zo'n machine en tamper/bakje/afklopbak...het is allemaal kolder en keukenruimte-innemer als je het zonder maler moet doen.
Snap ik.... maar aangezien we even andere grote kosten hebben, moeten we het even op deze manier doen. De machine zelf is ons huwelijkscadeau, dus daar hebben we geen kosten aan gehad (althans, niet veel).

De bonenmaler komt er echt wel. En het zal echt geen half jaar duren voordat hij er is. We willen er alleen eerst zeker van zijn welke we willen hebben, alvorens we er een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PdeBie schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:58:
[...]

Snap ik.... maar aangezien we even andere grote kosten hebben, moeten we het even op deze manier doen. De machine zelf is ons huwelijkscadeau, dus daar hebben we geen kosten aan gehad (althans, niet veel).

De bonenmaler komt er echt wel. En het zal echt geen half jaar duren voordat hij er is. We willen er alleen eerst zeker van zijn welke we willen hebben, alvorens we er een kopen.
Dreamscape hierboven heeft wel een mooie tussenoplossing, koop tijdelijk een horecamaler van marktplaats en verkoop hem erna weer voor hetzelfde geld zodra je weet wat je wel wilt.
(mazzer mini, compak k6 of k8, mazzer super jolly, quamar m80, etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 21-01-2018 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
En vergeet niet de ondergewaardeerde Compak E5 :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
Brad Pitt schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:59:
Heb je, in de tussenliggende tijd, nog dingen kunnen ontdekken waarvan je denkt, hmmm da's wel wat minder of is het allemaal nog steeds zeer okay? De laatste dagen alleen maar reviews zitten kijken van koffiemachines en deze en diegene hierboven komen er, voor mij, als interessantste uit (qua functies, uiterlijk, en heb meerdere Siemens artikelen waar ik uitermate tevreden over ben).

Sowieso Waarschijnlijk gaat het een van deze worden, nog ff verder reviews kijken dan maar ;(
Nee ik heb hem nog niet gehaald omdat ik ook nog wacht op de MM-actie. Heb nog wel gekeken naar andere merken maar kon geen model vinden die mij net zo kan bekoren als die van Siemens. Het zit hem in de looks, het gemak van schoonmaken en de barista modus (toch nog een beetje spelen). Ik ga het sowieso vergelijken met een vriend van mij die een halfautomaat heeft en dan ben ik benieuwd naar de verschillen tussen onze machines als we dezelfde bonen gebruiken. Vanochtend bij hem een mooie espresso gehad van bonen uit Peru (geroosterd door Giraffe Coffee Roasters).

Ik ben ook nog aan het nadenken om toch voor de S700 te gaan. Het is wel geinig om snel tussen twee bonen te kunnen kiezen maar de meerprijs van €227 kan je ook in goede kwaliteit bonen stoppen. Het is al duur genoeg ;)

Echte reden waarom ik twijfel:
spoiler:
Mijn vriendin maakt mij af als ik €1100 neerleg voor een volautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManindeMetro
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 18:12
De knop is om, ik wil overstappen van filterautomaat naar een volautomaat espressomachine (mede door een review van een tweaker). Nu ben ik een absolute noob op dit gebied, hoop op wat advies.

Wil een instapmodel aanschaffen en zat te denken aan
pricewatch: Melitta Caffeo solo
pricewatch: DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart
Door de btw-actie zijn beide vanaf donderdag te krijgen voor 247 euro.

Maar door die btw-actie plus cash-back actie valt ineens meer binnen mijn budget. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Siemens TI313219RW EQ3 (340 euro na cashback).
KRUPS Quattro Force Latt'Espress EA82F8 (312 euro na cashback).

Voordeel is (zover ik kan zien) dat de Delonghi, Siemens en Krups allemaal een stoompijpje voor melk hebben (als gasten een keer cappuccino wil). Verder kan ik moeilijk inschatten of hierbij duurder ook beter is (die Krups is normaal bijvoorbeeld 499 euro). Of maakt het in dit segment niet veel uit welke ik koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ga voor de melitta.. Doet precies waar het voor bedoeld is.. Goede koffie zetten.. Voor drie tientjes erbij een losse melkopschuimer erbij die meteen de vaatwasser in kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

even nog een ander vraagje: is het noodzakelijk schoonmaakproducten van jouw merk te bestellen?
voor de ontkalkingsvloeistof lijkt het me onzin. Citroenzuur is citroenzuur, daar hoeft echt geen Melitta op de verpakking te staan.

Maar voor de reiningstabletten heb je ook budgetmerken, die soms wel 80 cent per tablet goedkoper zijn.. Ben je daarin wel merkgebonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@greatgonzo E330 is E330, oftewel citroenzuur.
Kun je vaak in kilozakken kopen bij kruiden(online)winkels of winkels die wijn-/bier zelfmaak ingrediënten verkopen. Zorg wel dat je de 'schone' (geschikt voor voedselbereiding) variant gebruikt.
Kost een paar euro de kilo.

Ontkalk er Jura machines al jaren mee. Gewoon een flinke hoeveelheid (verzadigd) oplossen in (gekookt en weer afgekoeld) water en gebruiken als je ontkalkingsvloeistof.
Oh ja, en als je niet van weggooien/verkwisten houdt; de gebruikte (citroen)zuur oplossing is prima te gebruiken om stalen bestek (lepels, vorken) e.d. weer blinkend schoon te krijgen. Dan zijn gelijk al die opdroogvlekken van de vaatwasser er ook weer af. :)

En reinigingstabletten? Die zijn idd schreeuwend duur als er een (koffiemachine)merkje op staat! :(
Via b.v. amazon.de verkopen ze "Reinigungstabletten für Kaffeevollautomaten und Kaffeemaschinen" Ook hier weer, met name geschikt voor apparaten waar voedsel/drinken mee gemoeid is.
Een pot van 200 (!) tabletten kost zoiets van 16 euro. Doe je ook heel lang mee. Om de zoveel tijd bestel ik zo'n potje en verdeel ik die 200 tabletten over buren/vrienden. Slechts 8 cent per tabletje... :Y

Uiteraard geldt voor al dit soort middelen; het zijn geen snoepjes en/of kinderspeelgoed!!!!!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:54
ehtweak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:
@greatgonzo E330 is E330, oftewel citroenzuur.
Kun je vaak in kilozakken kopen bij kruiden(online)winkels of winkels die wijn-/bier zelfmaak ingrediënten verkopen. Zorg wel dat je de 'schone' (geschikt voor voedselbereiding) variant gebruikt.
Kost een paar euro de kilo.

Ontkalk er Jura machines al jaren mee. Gewoon een flinke hoeveelheid (verzadigd) oplossen in (gekookt en weer afgekoeld) water en gebruiken als je ontkalkingsvloeistof.
Oh ja, en als je niet van weggooien/verkwisten houdt; de gebruikte (citroen)zuur oplossing is prima te gebruiken om stalen bestek (lepels, vorken) e.d. weer blinkend schoon te krijgen. Dan zijn gelijk al die opdroogvlekken van de vaatwasser er ook weer af. :)

En reinigingstabletten? Die zijn idd schreeuwend duur als er een (koffiemachine)merkje op staat! :(
Via b.v. amazon.de verkopen ze "Reinigungstabletten für Kaffeevollautomaten und Kaffeemaschinen" Ook hier weer, met name geschikt voor apparaten waar voedsel/drinken mee gemoeid is.
Een pot van 200 (!) tabletten kost zoiets van 16 euro. Doe je ook heel lang mee. Om de zoveel tijd bestel ik zo'n potje en verdeel ik die 200 tabletten over buren/vrienden. Slechts 8 cent per tabletje... :Y

Uiteraard geldt voor al dit soort middelen; het zijn geen snoepjes en/of kinderspeelgoed!!!!!
Goede tip.Ga het zo maar even opzoeken Betaal me scheel aan die Jura tabletjes op het moment :+

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02
Ik koop het dan liever niet via buitenlandse winkels maar bij Eccellente.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@jongetje waarom? De door jou genoemde shop rekent ook imho torenhoge bedragen voor reinigingstabletjes en zuuroplossingen. O-)
Het is net inktjetinkt... :+

Lekker belangrijk wat voor een kleurtje/merkje de verpakking heeft; >:) het gaat om de actieve ingrediënten! En dat zijn gewoon standaard chemicaliën die wereldwijd voor groot- en kleinschalige reiniging/ontkalking van apparatuur worden gebruikt.
Prima dat jij grof wilt betalen voor een trendy merkje, maar ik weet wel waar ik m'n geld liever aan uit geef... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
Ik heb uit nieuwsgierigheid naar Simon Levelt gemaild of je een branddatum krijgt als je bonen besteld. Dat doen ze alleen bij kiloverpakkingen en de bonen worden binnen 6 weken na brannddatum verkocht. Kans is dus sterk aanwezig dat je bonen haalt die over hun hoogtepunt zijn. Jammer, want soms hebben ze best wat leuks (uit Jamaica bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

laatst zag ik hier ook ergens een opmerking dat je, op basis van de THT, redelijk kunt bepalen of ze recent zijn gebrand.

Kan die reactie niet terugvinden, maar kan iemand hier vertellen wat de houdbaarheid van gebrande bonen ongeveer is/oftewel, hoe vers zijn de bonen in de supermarkt?

[ Voor 9% gewijzigd door greatgonzo op 23-01-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 19:42
Is vaak 18 max. maanden, maar kan bij bepaalde merken afwijken. Heb zelf als back-up meestal een zakje SegaFredo Selezione crema in huis. Zeker bij folderaanbiedingen niet duur en meestal redelijk lange datum, dus relatief vers. Niet zo'n uitgesproken smaak als bij sommige branders, maar wel altijd stabiel. Heb bij verse branders ook weleens minder goed (ver/ge)brande bonen gehad zeg maar...
Nu toevallig het zakje aangebroken (nog 14 maanden tht), omdat ik door de brandzaak bonen heen was. De maler moet een stuk fijner en het maalsel komt er wat droger uitgespetterd als ik het zo mag uitdrukken, maar verder goed drinkbaar. Die 500 gram is zo op en dan bestel ik weer verse. Ook leuk voor de verjaardag bedenk ik me nu ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:29

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Na een tijd meelezen in dit topic, ben ik zelf aan het oriënteren voor een espressomachine die onze huidige setup kan vervangen. Op dit moment hebben weDe Illy wordt meestal gebruikt voor een lekker bakje koffie, de filterapparaat voor een ruime dosis cafeïne voor meerdere personen tegelijk. Met de (gekregen) Illy zijn we op zich wel tevreden, maar die heeft nu twee keer een kapotte magneetklep gehad, en één keer een lekkende drukslang. Na een jaar of 7 zit deze naar mijn idee op het eind van zijn bruikbare leven.

Ik houd van een redelijk sterke, aromatische koffie. Vrouwlief drinkt meestal een lungo met een beetje melk, maar wil ook de mogelijkheid hebben om fatsoelijke cappuccino te maken.
Vanwege ruimtegebruik en beperkt budget willen we kijken naar een niet al te lompe volautomaat.

Ervaring met apparaten in de omgeving: zowel schoonmoeder als schoonvader hebben een Saeco Moltio, de ene met inzetmelkbakje, de ander met schuimslangetje die je in melk kan hangen. Zuslief heeft een Jura S7, maar die gebruikt een Senseo melkopschuimer omdat ze de opschuimer van haar Jura niet fijn vindt.
Bij @Zwerver hebben we gemerkt dat het een beetje spelen met druk en grofheid van maling kan kosten voor je een lekker bakje hebt :P

Ik heb een beetje zitten rondkijken, maar heb geen € 1000 over voor een koffieapparaat. Ik zie dat een beetje instapper al gauw € 500 kost, maar op marktplaats zijn ook verschillende verkopers te vinden die gereviseerde apparaten van bijvoorbeeld Jura, Bosch/Siemens aanbieden. Ik ben nu een beetje op zoek naar een goede gereviseerde tweedehands, liefst omgeving Apeldoorn.

Wat ik al gevonden heb:Voordeel van de Siemens/Bosch opties lijken me de uitneembare zetgroep (makkelijker schoon te maken), maar een Jura klinkt robuuster. Heeft iemand tips en/of andere opties? Vooral kwaliteit van apparaat, eenvoud voor onderhoud, ingebouwde melkoptie of beter apart opschuimen zijn grote vraagtekens voor mij. Wat maakt die EQ7 bijvoorbeeld nog 3x zo duur als de TCA/TK529? Is een Jura over het algemeen beter dan een Siemens in dezelfde prijsklasse? Zijn er betere apparaten tot € 500 (tweedehands)?
Of kan ik bijvoorbeeld beter een apparaat (halfautomaat?) van € 300 kopen en € 200 steken in een maler en opschuimer?

edit: Hier een post gevonden van @Nomad uit 2015. Geldt dat nog steeds of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Yup, redelijk wel. Dat die voorgestelde/quote espressomachientje+maler geen optie zijn is sowieso een feit.
De voorgestelde alternatieven sta ik op zich nog steeds achter, al vind ik de i-steel maler toch wel heel beperkend...maar wel scherp geprijsd. Ik ben meer van deze maler als "budget alternatief"
En als espressomachine is een (2e hands) gaggia classic of rancilio silvia, of een vibiemme domobar en zo nog enkelen een mooie keuze. Allen zijn prijzig nieuw, maar 2e hands beter te doen.

Volautomaat vs halfautomaat is qua kwaliteit geen vergelijk......dat wint de halfautomaat met grote voorsprong....de grote vraag is of je het extra werk wat je er van hebt er voor over hebt.

Concreet zou mijn basis setup die echt op kwaliteit gefocust is zijn:
2e hands Vibiemme domobar voor zo'n 350 euro + service beurt (of zelf doen) van zo'n 100 euro.
En voor zo'n 200 euro een 2e hands Compak K6/k8/E5/K3 touch....of een mazzer mini, of een 2e hands Sette of dus die Cunill die ik hierboven al link.

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 23-01-2018 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat @Nomad zegt :) Een volautomaat zal nooit hetzelfde resultaat halen als wat mijn domobar haalt.
That being said, wil mevrouw @gwystyl er ook koffie mee kunnen zetten? Want mijn wederhelft kan nog steeds geen koffie zetten met de domobar (alhoewel dat ook een beetje luiheid is).

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
ehtweak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:40:

Goede tip! Bestel ontzettend vaak bij Amazon maar had hier weer niet aan gedacht. Om er 200 te bestellen vond ik wat té maar het prijsverschil tussen 40 en 150 is bijv. maar 3 Euro, en sja, dan moet je wel :)

Meteen maar ontkalker en reinigingstabletten in het mandje gegooid, morgen bestellen indien de nieuwe koffiemachine bij de MM er nog is/voor dezelfde prijs als nú :P

En ja, weer een volautomaat, ondanks fervente koffiedrinker. Vind het gemak (en de melk drankjes zo ff click te kunnen maken) best behoorlijk meetellen. Over een jaar maand week uiteraard spijt maar zo gaat dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:26:
Wat @Nomad zegt :) Een volautomaat zal nooit hetzelfde resultaat halen als wat mijn domobar haalt.
That being said, wil mevrouw @gwystyl er ook koffie mee kunnen zetten? Want mijn wederhelft kan nog steeds geen koffie zetten met de domobar (alhoewel dat ook een beetje luiheid is).
Daar heb je wel een punt... Ik hou wel van een beetje tweaken en instellen en spelen met instellingen tot het resultaat bereikt is dat ik hebben wil (ik was een beetje teleurgesteld toen mijn Synology na een week al "af" en ingesteld was), maar vrouwlief vindt één knop bij wijze van spreken al te lastig.
De Raspberry Pi bedienen met de afstandbediening van de TV wil na veel proberen, maar Netflix opstarten via de blu-ray speler is te lastig (twee knoppen extra).
Zij wil gewoon met één druk op de knop koffie of cappuccino kunnen maken. Vandaar ook in eerste instantie de keuze voor een volautomaat. Ik vind gemak meestal ook wel handig, maar een beetje spelen met koffie voor de hobby lijkt me ook leuk.
Qua budget zit de maler van €350 al in de buurt van wat we totaal willen uitgeven nu, dus dat gaat hem nu iig niet worden. Als een volautomaat bevalt is dat misschien wel leuk als volgende stap :)
Wat zou een goede volautomaat zijn voor mijn beschreven gebruik tot ongeveer € 500 (mag tweedehands)? Is een Jura dan bijvoorbeeld beter dan een Bosch/Siemems of Saeco of is dat heel type-afhankelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik ben vaak voor 2e hands omdat dat veelal prima is en we al zo'n wegwerpmaatschappij hebben, maar een volautomaat koop ik liever nieuw. Het is allemaal plastic en dat gaat gewoon af op een gegeven moment....eigenlijk gaan ze wmb al veel te snel stuk/af. Dat vind ik juist zo mooi aan mijn rocket espressomachine, alles is koper en rvs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Goed punt, maar dat beperkt het aantal features waarschijnlijk wel behoorlijk :). Dat wordt hard nadenken en rondkijken, en misschien van 't weekend toch wat oppikken bij de MM O-). Kan ook zijn dat we er wat meer tijd voor nemen, maar ik laat hier wel weten wat 't geworden is. Bedankt voor de input zover.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gwystyl schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:17:
Goed punt, maar dat beperkt het aantal features waarschijnlijk wel behoorlijk :). Dat wordt hard nadenken en rondkijken, en misschien van 't weekend toch wat oppikken bij de MM O-). Kan ook zijn dat we er wat meer tijd voor nemen, maar ik laat hier wel weten wat 't geworden is. Bedankt voor de input zover.....
Je kan natuurlijk ook een tijdje rondkijken, en tweede hands halfautomaat oppikken, horecamaler via MP en dan red je het net (niet) met je budget.

Qua vrouw en koffie, het kan redelijk simpel uitgelegd worden hoor ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:52:
[...]

Je kan natuurlijk ook een tijdje rondkijken, en tweede hands halfautomaat oppikken, horecamaler via MP en dan red je het net (niet) met je budget.

Qua vrouw en koffie, het kan redelijk simpel uitgelegd worden hoor ;)
Agreed, zeker met een maler als de mijne...een Sette 270w. Hij heeft (nagenoeg) geen retentie dus het is filterhouder eronder en op start drukken. Hij gooit er precies 17,8 gram in (dat is mijn dosering) en hij is super fluffy met malen, dus tamper erop en het kan niet mis gaan.
Espressomachine 5 seconden flushen, filterhouder erin en espresso/cappuccino kopje vullen tot de benodigde hoeveelheid (dat kan ze wel zelf inschatten).
Melk correct zelf opschuimen is iets lastiger, maar genoeg "schuim maken" is makkelijk, worst case heb je een espresso met schuim ipv een cappuccino. Maar smaken zal die wel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nomad schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:07:
Ik ben vaak voor 2e hands omdat dat veelal prima is en we al zo'n wegwerpmaatschappij hebben, maar een volautomaat koop ik liever nieuw. Het is allemaal plastic en dat gaat gewoon af op een gegeven moment....eigenlijk gaan ze wmb al veel te snel stuk/af. Dat vind ik juist zo mooi aan mijn rocket espressomachine, alles is koper en rvs.
Uiteraard een n=1 ervaring, maar toch:
Ik heb onze Jura S9 nu ruim 15 jaar geleden aangeschaft en die wordt iedere dag gebruikt. Ca. 10 kopjes per dag en 't weekend, bij bezoek, tegen de 30 kopjes/dag.
In al die jaren nooit storingen gehad.
Pas recent heb ik er opnieuw (2de keer in al die jaren) een vers setje afdichtringen in gezet.
2 jaar geleden heb ik het metalen uitloop pijpje vernieuwd; dat was na ruim 13 jaar behoorlijk verweerd.
En 1 x per jaar haal ik 'm helemaal open, demonteer van alles wat er te demonteren valt, reinig alle verbindingen, slangetjes en gebruik opnieuw food-grade-siliconen vet op de geijkte plaatsen.

Oh ja, ik had zelf :-( een keertje het scharnier van het bonen reservoir klepje afgebroken door het teveel de verkeerde kant op te knakken. Kwestie van 2 nieuwe kleine asjes/boutjes er in; gefixed!

Moet wel zeggen dat bij iedere leging van de rest/prut-bak ik het metalen filter ook ff schoonveeg en alle resten koffieprut, mocht het ergens tussen zitten, verwijder.
Tijdens de reguliere reinigingsbeurten worden alle losse onderdelen zorgvuldig schoongemaakt en weer teruggeplaatst. Gelukkig hebben we alhier redelijk zacht water uit de kraan; m.a.w. dure filterpatronen of (gehypte :X ) waterfilters maken we geen gebruik van. (hardheid=5,3odH, pH=8,0)

Merk wel dat hoe donker de bonen zijn, (wat men vaak extra espresso branding O-) noemt), des te eerder ze plakken/kleven aan de onderdelen in de Jura.
Wij laten ook consequent het klepje van de poederkoffietoevoer open staan (!). Juist omdat je daar altijd wat stoom ziet opstijgen, tijdens het koffiezetten. En in de beginjaren merkte ik dat als dat vocht, of condenseerde binnen de machine c.q. of niet weg kon, je veel eerder schimmelvorming ziet op koffieprutresten die in de machine achterblijven.

Zaken die nu slijten, na >15 jaar:
  • het verchroomde frontje wat een paar kleine verweringsplekjes heeft.
  • metalen afdekplaat van de lekbak is aardig bekrast.
  • wat verfbutsen op de hoeken van de uittrekbare lekbak.
Maar al met al; een machine die gewoon z'n geld waard was en is!

Qua servicevriendelijkheid en onderdelen verkrijgbaarheid vind ik de Jura's toch wel een van de betere.
O.a. via https://komtra.de/forum/ is heel veel info te vinden over het hoe en wat.
Zo heb ik ook wel eens Siemens, Bosch en Saeco machines voor anderen geserviced, maar dat vond ik rampen apparaten... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heeft iemand ervaring met het koffieabonnement van de site Roast.nl?

Ik overweeg om dit te doen. Drie lekkere soorten kofie per maand op de deurmat. Vers gebrandt.

Of is er een andere website met een nog beter aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:22:

Ik overweeg om dit te doen. Drie lekkere soorten kofie per maand op de deurmat. Vers gebrandt.

Is bestellen bij fascino niet veel goedkoper? Dat abonnement is 18.50 euro voor 450 gram, of zie ik iets over het hoofd?
Keuze 1) kleine drinker (€13,95 3x 100gr) of normale drinker (€18,50 3x 150gr).
Keuze 2) koffiebonen of eventueel gemalen koffie (grof / fijn).
Keuze 3) espressobranding of lichtere filterbranding.
http://www.roast.nl/koffie-abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Verwijderd1 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Is bestellen bij fascino niet veel goedkoper? Dat abonnement is 18.50 euro voor 450 gram, of zie ik iets over het hoofd?

[...]

http://www.roast.nl/koffie-abonnement
Oeh, dat scheelt nogal ja. En die koffiesoorten lijken mij bijzonder interessant!
En ik zit niet 'vast' aan een abonnement.
Vanavond eens kijken en bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Over smaak valt niet te twisten....je kan het ene niet met het andere vergelijken. Je loopt bij suzuki binnen en je koopt daar een nieuwe auto voor 11.000 euro, bij bmw kost het je minimaal 30.000 euro....is de ene beter dan de ander? Bij auto's kan je daar vrij concreet over zijn, door gebruikte materialen, veiligheid etc....bij koffie ligt het nu eenmaal genuanceerder en is het veel meer smaak gevoelig...maar feit blijft dat ze niet hetzelfde verkopen....en je dus ook niet zomaar de prijs kan vergelijken.

Probeer het uit en kijk welke het beste bevalt...de ene verse koffie is de ander niet.
Ikzelf ben bijvoorbeeld fan van sommige koffie's bij sommige branderijen....en minder fan van andere soorten van ze. Gebrand.nl is prijsvechter en heeft wat mij betreft erg lekkere Yellow Bourbon, maar hebben ook genoeg bonen die ik niet zou willen.
Fascino heb ik zelf dan weer minder mee, ik vind de brandingen net iets te donker, waardoor je hele generieke smaken overhoud, maar de subtiele smaken teveel wegvallen....nogmaals...wat mij betreft. (ik ben wel fan van het koffielab, koffiestation en recentelijk ook wel tevreden met brandmeesters)

Wat de ene niet lust, vreet de ander zich dood in, zei mijn vader altijd....en groot gelijk...voor ieder wat wils.

tl;dr Probeer zoveel mogelijk uit en ontdek wat je lekker vind :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 24-01-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:47
Nyarlathotep schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:03:
[...]

Oeh, dat scheelt nogal ja. En die koffiesoorten lijken mij bijzonder interessant!
En ik zit niet 'vast' aan een abonnement.
Vanavond eens kijken en bestellen.
Toe, nou jongens... Gaat het primair over de prijs of over de smaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

bszz schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Toe, nou jongens... Gaat het primair over de prijs of over de smaak?
Beiden. Maar omdat ik nog geen idee heb van de smaak speelt de prijs zeker wel mee.
En bovendien geeft Fascino een goede omschrijving per koffie.

En het hoeft van mij allemaal niet zo elitair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Dit setje op MP, is dat wat als beginner?

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

De machine zelf ken ik wel en zou prima moeten zijn, echter de maler ken ik niet . laat maar, Ik zag 1 foto niet staan van de compak.... :P

[ Voor 9% gewijzigd door Possible op 24-01-2018 15:30 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Possible schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:29:
Dit setje op MP, is dat wat als beginner?

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

De machine zelf ken ik wel en zou prima moeten zijn, echter de maler ken ik niet . laat maar, Ik zag 1 foto niet staan van de compak.... :P
Paar posts omhoog heeft @Nomad het nog precies over die machine en maler... :+

Nomad in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Nomad schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:12:
Over smaak valt niet te twisten....je kan het ene niet met het andere vergelijken. Je loopt bij suzuki binnen en je koopt daar een nieuwe auto voor 11.000 euro, bij bmw kost het je minimaal 30.000 euro....is de ene beter dan de ander? Bij auto's kan je daar vrij concreet over zijn, door gebruikte materialen, veiligheid etc....bij koffie ligt het nu eenmaal genuanceerder en is het veel meer smaak gevoelig...maar feit blijft dat ze niet hetzelfde verkopen....en je dus ook niet zomaar de prijs kan vergelijken.
Auto's zijn zelden een goed vergelijkingsmateriaal :P Zelden wordt er objectief naar auto's gekeken namelijk en doordat het zo'n complex product is met snoeiharde concurrentie, is het niet zo zwart-wit als je laat merken.

Autobanden zijn nog zo'n ondergewardeerd thema. Men geeft veel geld uit aan de auto, aan de velgen en aan nutteloze schoonheidsopties, maar men vergeet wel continu dat de autobanden het enige contact met de weg zijn van het meer dan duizend kilo wegende metalen projectiel dat je tegen hoge snelheid over de weg geleid. Waar wat zie je vaak ? Véél te grote maar dure velgen en de goedkoopste banden eronder. Want die slijten toch maar 8)7

Vergelijk het met een stuk vlees, neem nou het meest verwaarloosde stukje vlees: de biefstuk. Ik koop geen biefstuk meer waar ik niet weet van welk ras koe of welk land het beestje komt. Ook ga ik voor kwaliteit over kwantiteit dus ik ga niet voor de 10€/kg in de Appie maar eerder voor een stuk van 200-300g dat niet belachelijk geprijsd is bij de vleeshandel. En in plaats van een paar keer per week taaie biefstuk eet ik een keer of twee per maand een heerlijke, gemarmerde rib-eye of entrecoté, met liefde bereid en geconsumeerd.

Hetzelfde doe ik met de koffie: ik hoef geen liter warme drank per dag om het einde te halen, ik zet één goede 21g espresso in de ochtend, met bonen vers gebrand van single-origin afkomst ipv. alles-door-elkaar melangé, voor en door liefhebbers.

Het ligt er maar aan wat je wilt voor je geld: kwantiteit of kwaliteit. De prijs hoeft nog niet eens zoveel te verschillen: goede koffie kan belachelijk goedkoop. Ik zie hier mensen meer geld uitgeven aan volautomaten dan ik mijn nieuwe half-automaat met maler betaald heb. Ik zie ook mensen meer geld uitgeven aan een pad/cup-toestel dan ik ooit heb gedaan voor mijn french press. Maar een belangrijke factor is ook wel 'de moeite', weinig mensen willen meer dan dan een dingetje in een houdertje mikken en een knopje drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Phuncz op 24-01-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat er geen "juiste" zetwijze of koffiesoort is. Lang niet iedereen is een koffie-snob die per se het beste van het beste wilt hebben. Als het je hobby niet is, dan is een halfautomaat inderdaad al snel te veel moeite. Dat hoeft helemaal geen kwestie van "kwaliteit vs kwantiteit" te zijn. ;)

Ik heb zelf uiteraard wel een halfautomaat met lekkere verse boontjes, zou niks anders willen thuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Tja ik ben er ook niet meer echt hobbymatig mee bezig, ik zit ondertussen al meer dan een jaar un auto-pilot: elke dag een espresso van verse bonen met mijn halfautomaat, maar echt veel nieuws heb ik ook niet meer gedaan of geleerd. Het meest recente is een mokkapot voor 30€ gekocht omdat me dat wel iets leek voor gasten om snel een lekker koffietje voor te zetten, maar daar heb ik ook nog niet veel aandacht aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg ook inderdaad de indruk dat hier de theorie rondgaat: 'Als het duurder is en meer handwerk vereist, dan is het beter!'.
Daar ga ik dus lekker niet in mee :)

Overigens sluit ik niet uit dat ik de komende jaren andere apparatuur ga aanschaffen. Mijn volautomaat is een 'krijgertje' van een collega, en is alweer 6 jaar oud. Ik ga dit ding gewoon uitwonen en dan zie ik tegen die tijd wel weer wat ik aanschaf.

Nu eerst maar eens wat lekker boontjes gaan kopen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nyarlathotep schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:55:
Ik krijg ook inderdaad de indruk dat hier de theorie rondgaat: 'Als het duurder is en meer handwerk vereist, dan is het beter!'.

Overigens sluit ik niet uit dat ik de komende jaren andere apparatuur ga aanschaffen. Mijn volautomaat is een 'krijgertje' van een collega, en is alweer 6 jaar oud. Ik ga dit ding gewoon uitwonen en dan zie ik tegen die tijd wel weer wat ik aanschaf.

Nu eerst maar eens wat lekker boontjes gaan kopen :9
Die kansloze discussie is vorig jaar december ook al eens gevoerd. In mijn ogen onzin maar om het opnieuw uit te leggen lijkt me ook niet zinnig. Begin maar eens hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 19:42
Dat denk ik niet. Je moet het meer zien als een soort hobby van sommigen. Hoe meer je je er in verdiept en probeert, hoe beter je de spulletjes voor elkaar wil hebben.
Soms wordt daarom iemand aanbevolen om meer geld uit te geven, om te voorkomen dat iemand achteraf weer snel wil upgraden omdat bijvoorbeeld dat goedkope malertje net niet voldoet.
Ieder zijn ding toch? Zelf heb ik ook jaren gerommeld met filterapparaten (nog steeds af en toe), diverse pads/cups (net niks allemaal), mokapotjes van ca. € 20,- (alleen nog op vakantie) en sinds een jaartje een halfautomaat met maler. Heerlijk, maar als je het niet begrijpt even goede vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het eerder af en toe vergeten wordt dat "beter" nogal subjectief is, geheel afhankelijk van de wensen en de situatie van de persoon in kwestie. Als je "één druk op de knop"-koffie wilt, is een volautomaat per definitie beter dan een halfautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Wat grappig, ik heb juist de theorie dat hoe minder mensen ergens verstand van hebben, hoe dommer de opmerkingen die ze maken over anderen. Bijzonder hoe dat blijkbaar zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

@Nomad als je met 1 druk op een knopje een volmaakte cappuccino kan maken heb je toch het perfecte espresso apparaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Helaas bestaat dat apparaat nog niet. In sommige opzichten is het Australische Breville nog het meest vooruitstrevend bezig met machines zoals hun Oracle (touch)...waar je in de buurt kan komen van de kwaliteit van een goed cafe/restaurant/thuis-barista zonder enige kunde vereist van de bediener.
Zelfs melk opschuimen kan het apparaat heel aardig.

Kijk je dan verder naar de details van zo een machine, dan zie je ook wel de beperkingen, die zoals bijna altijd meer in de maler zitten dan in de espressomachine. De maler kan niet in klein genoeg stapjes verstelt worden en de hoeveelheid maling kan niet ingesteld worden (fixed zo'n 22 gram koffie, dat is best veel)...

Kortom, er zijn wel ontwikkelingen gaande, maar we zijn er nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 11:38:
Denk dat het eerder af en toe vergeten wordt dat "beter" nogal subjectief is, geheel afhankelijk van de wensen en de situatie van de persoon in kwestie. Als je "één druk op de knop"-koffie wilt, is een volautomaat per definitie beter dan een halfautomaat.
En zo is het. Ik heb een half automaat gehad en daar veel plezier van gehad en soms mis ik het nog wel. Maar de continue jacht naar die perfecte espresso kost tijd) met name de maling aanpassen aan de bonen die ook veranderen in tijd en luchtvochtigheid. Het eerste nadeel voor mij was dat ik de koffie werkelijk nergens meer te drinken vond, tweede dat als ik bezoek had iedereen wel plots 4 kopjes wilde en ik niet meer bij het apparaat wegkon, derde nadeel is dat het gewoon tijd kost en die werd het mij steeds minder waard. Met een halfautomaat en goede bonen kun je nog steeds een betere koffie zetten dan wat je krijgt in 90% van de café's en restaurants, de echte koffiebars daargelaten natuurlijk.

Maar inderdaad, soms mis ik het wel. Misschien dat ik mijn handmaler weer eens opzoek en zo'n reispompje koop voor die momenten. Ook wel Zen op vakantie (al smaakt de ikea koffiepot op het vuur dan ook best goed).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Nyarlathotep schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:22:

Ja een vriend van mij krijgt ze elke maand. Het is wel een aanrader. Hij zet met zijn Rancilio Silvia heerlijke koffie van Roast. Giraffe Coffee en Koffiestation zijn ook favorieten van ons.

[ Voor 6% gewijzigd door D. Ninjai op 25-01-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

franssie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 16:58:
En zo is het. Ik heb een half automaat gehad en daar veel plezier van gehad en soms mis ik het nog wel. Maar de continue jacht naar die perfecte espresso kost tijd) met name de maling aanpassen aan de bonen die ook veranderen in tijd en luchtvochtigheid.
Dan deed je toch iets verkeerd, ik doe het iedere ochtend met mijn slapend hoofd een kwartier nadat ik opsta met mijn "weinig te automatiseren" el cheapo Gaggia Classic. Gewoon doorzetten tot je het onder de knie hebt, desnoods een workshop gaan doen, maar als barista's dit kunnen doen met 3 tegelijk en nog een hoop melk-gedoe, dan zal het een gemiddeld persoon ook wel lukken één koffie te zetten elke dag :) Gewoon doorzetten.

Zo ken ik ook iemand die een zeer leuk toestel heeft met alles erop en eraan: pre-infusion, PID, instelbare timers, etc. Maar nooit mee bezig dus na een jaar doet het apparaat niets meer want niet onderhouden of gebruikt. Tja...
Het eerste nadeel voor mij was dat ik de koffie werkelijk nergens meer te drinken vond, tweede dat als ik bezoek had iedereen wel plots 4 kopjes wilde en ik niet meer bij het apparaat wegkon, derde nadeel is dat het gewoon tijd kost en die werd het mij steeds minder waard.
Daar is een instap-halfautomaat niet goed voor met een klein boilertje, daarvoor zijn de duurdere modellen met grotere (of meerdere) boilers of HX-toestellen veel beter in. Maar het gaat toch echt aan de techniek liggen, in een fatsoenlijke koffiezaak zie je ook halfautomaten en daar is het doorgaans heel wat koffies per minuut.

Maar een goedkope oplossing daarvoor zijn er in drip of in french press genoeg te vinden voor <50€ en dan kan je wél verse koffie voorzetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Phuncz op 25-01-2018 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Phuncz je hebt mijn setup van destijds nooit gezien en mijn koffie nooit geproefd - ik vind je reactie nogal snobistisch, zeker omdat ik jouw koffie nooit geproefd heb, wie weet accepteer jij dingen die ik niet drinkbaar vind?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je hoeft echt niet op de man te spelen, je stelt dat het veel te veel werk is, wat gewoon niet klopt. Misschien de leercurve maar zo hebben we in het leven wel meer uitdagingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Phuncz op 25-01-2018 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
D. Ninjai schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:19:
Ja een vriend van mij krijgt ze elke maand. Het is wel een aanrader. Hij zet met zijn Rancilio Silvia heerlijke koffie van Roast. Giraffe Coffee en Koffiestation zijn ook favorieten van ons.
Binnenkort ook in de S500 dus? ;)

Gisteren een EQ6+ S700 gehaald. Voorlopig erg blij mee. Veel betere (vollere/sterkere) espresso dan uit de (instap) DeLonghi en het spelen met de instellingen en melk varianten maakt mij enorm blij.

Gisteren avond 30 koffies gezet, ga nu weer een kleine batch er doorheen knallen.

Baal wel enorm dat ik alle leuke bonen in het vorige apparaat heb opgemaakt en nu alleen nog meuk heb :(
(hetgeen voor dit experimenteren eigenlijk wellicht wel beter is ook dus misschien allemaal meant to be :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Brad Pitt op 25-01-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Phuncz schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:26:
Je hoeft echt niet op de man te spelen, je stelt dat het veel te veel werk is, wat gewoon niet klopt. Misschien de leercurve maar zo hebben we in het leven wel meer uitdagingen.
Dat is 1 subjectief en 2 je kent mij niet dus waar heb je het over? Het is niet zozeer op jou als persoon gericht maar op je mening die je niet onderbouwd (en dat is inderdaad lastig want smaken verschillen). Ja ik heb ben ook begonnen met de G Classic, leuk ding en er is fatsoenlijke koffie mee te zetten met wat inspanning - maar slaapdronken zeker niet, op een lucky 'shot'zo nu en dan na natuurlijk. Er is een reden dat veel mensen er een PID inzetten ...

Ik heb mijn laatste setup (dus niet de classic) 7 jaar gebruikt, ik kon er mee lezen en schrijven, ik weet wel iets van koffie, maar ook dat je met een fatsoenlijke boon en een volautomaat iets goeds kan zetten, niet perfect (dat ben ik voorbij) maar goed is vaak goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 21:18
Op Amazon.de staat de Melitta caffeo solo voor slechts €186 in de aanbieding.. Is dit de moeite waard als (housewarming)cadeau voor mijn schoonouders of liever toch wat meer geld uitgeven voor een volautomaat? Ze drinken minstens 10j Senseo en hebben een nogal calvinistische inslag.

https://www.amazon.de/Mel...2-Kaffeevollautomat-Vorbrühfunktion-Schwarz/dp/B00I3YL5T0/ref=sr_1_1?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1516906686&sr=1-1&keywords=Melitta&th=1

N.B. Ik vind een bakkie koffie bij de McD al goed genoeg en ben niet echt een koffiedrinker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Saumaran schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:09:
Op Amazon.de staat de Melitta caffeo solo voor slechts €186 in de aanbieding.. Is dit de moeite waard als (housewarming)cadeau voor mijn schoonouders of liever toch wat meer geld uitgeven voor een volautomaat? Ze drinken minstens 10j Senseo en hebben een nogal calvinistische inslag.

https://www.amazon.de/Mel...2-Kaffeevollautomat-Vorbrühfunktion-Schwarz/dp/B00I3YL5T0/ref=sr_1_1?s=kitchen&ie=UTF8&qid=1516906686&sr=1-1&keywords=Melitta&th=1

N.B. Ik vind een bakkie koffie bij de McD al goed genoeg en ben niet echt een koffiedrinker.
In die prijsklasse, tot zeg 350/400 euro is Melitta niet minder/beter dan anderen. Ze hebben, van wat ik zo weet, een ok maalsysteem en maken niet al teveel herrie.

De alternatieven zijn ook niet brilliant, ik denk dat je dus hiermee een goede optie hebt als die echt zo mooi in de aanbieding is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Saumaran (edit sorry sorry) dat apparaat gaat de senseo ver voorbij. De 'espresso' (dat is het niet echt) is best te drinken en de 'lungo'is nog steeds beter dan welke senseo dan ook. Moeten ze wel aan de bonen en dan liefst niet de goedkoopste van de LIDL. AH Perla is wel te doen (hoge omzet dus relatief vers en beter dan DE). De Perla Excellent lijnen zijn zelfs best goed te noemen voor deze apparaten maar zijn wat te duur voor de pure calvinst denk ik (als in goddeloze luxe ;) )

edit: ze maken wel wat herrie, dat doen ze allemaal - de Seaco Philips zijn iets stiller maar niet veel - het hoort er wel bij.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 25-01-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:54:
@streamnl dat apparaat gaat de senseo ver voorbij. De 'espresso' (dat is het niet echt) is best te drinken en de 'lungo'is nog steeds beter dan welke senseo dan ook. Moeten ze wel aan de bonen en dan liefst niet de goedkoopste van de LIDL. AH Perla is wel te doen (hoge omzet dus relatief vers en beter dan DE). De Perla Excellent lijnen zijn zelfs best goed te noemen voor deze apparaten maar zijn wat te duur voor de pure calvinst denk ik (als in goddeloze luxe ;) )

edit: ze maken wel wat herrie, dat doen ze allemaal - de Seaco Philips zijn iets stiller maar niet veel - het hoort er wel bij.
Euh... Help mij even te herinneren wat mijn vraag was? Ik lees nog netjes mee maar heb al een hele tijd niets meer gevraagd.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

streamnl schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:27:
[...]

Euh... Help mij even te herinneren wat mijn vraag was? Ik lees nog netjes mee maar heb al een hele tijd niets meer gevraagd.
Ehhh ja dus en Netflix en dit topic en meer en dan iets met @- typen en dan denken dat het de juiste user is - dat was het dus niet :+

Excuus voor het wrede wakker schudden ;) Je houdt een koffie van mij te goed!

edit

nog beter tag ik alsnog de verkeerde |:( :'( ;w :( Sorry @sambalbaj

* franssie out.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 25-01-2018 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Maakt toch allemaal niet meer uit want de aanbieding is reeds weg (want was uiteraard gewoon fake) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saumaran
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 21:18
Brad Pitt schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:47:
Maakt toch allemaal niet meer uit want de aanbieding is reeds weg (want was uiteraard gewoon fake) :)
Het leek inderdaad te mooi om waar te zijn, maar heb ook nog niks aangeschaft.
Overigens staat er eentje in de v&a en via MM 17% korting maakt een eventuele aanschaf nog dragelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Brad Pitt schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 18:27:
[...]

Binnenkort ook in de S500 dus? ;)

Gisteren een EQ6+ S700 gehaald. Voorlopig erg blij mee. Veel betere (vollere/sterkere) espresso dan uit de (instap) DeLonghi en het spelen met de instellingen en melk varianten maakt mij enorm blij.

Gisteren avond 30 koffies gezet, ga nu weer een kleine batch er doorheen knallen.

Baal wel enorm dat ik alle leuke bonen in het vorige apparaat heb opgemaakt en nu alleen nog meuk heb :(
(hetgeen voor dit experimenteren eigenlijk wellicht wel beter is ook dus misschien allemaal meant to be :) )
Ja de S500 is binnen maar ik laat hem nog in de doos zitten. Binnenkort verhuizen en dan pak ik hem na het klussen uit. Fijn om te horen dat jouw apparaat goed bevalt. Voller en sterker hoor ik graag :)

Misschien heb je het ergens al verteld maar waar haal jij je bonen vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Even een vraagje..

Stel ik koop een Domobar van marktplaats, en ik wil af en toe een cappuccino maken voor vrienden etc.. Gaat dit een beetje makkelijk met de standaard editie? Ik drink het liefst zelf alleen maar espresso's.

Een dual boiler hoeft van mij dan ook niet. Hoeveel tijd zit er tussen om de boiler naar die 120 graden te verwarmen? is de espresso dan inmiddels dan niet afgekoeld ? of kan je het beter andersom doen ? Dus eerst de melk en daarna de espresso maken?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

backupdevice

Boeh!

Blijf mijzelf vermaken met de discussie tussen de Half en Vol Automaten. Kansloze discussie om dat alles wat met koffie te maken heeft puur persoonlijk is.

Als iemand Senseo lekker vind dan is dat voor hem/haar een lekker bakkie , terwijl diegene met een half automaat er misschien van walgt. Maar dan wilt het nog niet zeggen dat de de ene beter is als de andere..

Wij genieten hier elke dag van onze Jura C65 vol automaat met de budget bonen van Fascino. Voor ons de lekkerste oplossing voor Koffie en Espresso.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
backupdevice schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:24:
Blijf mijzelf vermaken met de discussie tussen de Half en Vol Automaten. Kansloze discussie om dat alles wat met koffie te maken heeft puur persoonlijk is.

Als iemand Senseo lekker vind dan is dat voor hem/haar een lekker bakkie , terwijl diegene met een half automaat er misschien van walgt. Maar dan wilt het nog niet zeggen dat de de ene beter is als de andere..

Wij genieten hier elke dag van onze Jura C65 vol automaat met de budget bonen van Fascino. Voor ons de lekkerste oplossing voor Koffie en Espresso.
Je beseft wel dat je met je laatste alinea je je eerste twee alinea's volledig ondermijnd? :+

---------------------------

On topic:

De Sette 270W is even retour winkel. Ik heb feilloos ongewild een zwakke plek van de machine blootgelegd: het aandraaischroefje van de hoogtebepaling van de pistonhouder. "Knap" zei het houdertje toen ik hem handvast wou aandraaien. Bij nadere inspectie is dat ook gemaakt van plastic.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

backupdevice

Boeh!

Joarie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:04:
[...]

Je beseft wel dat je met je laatste alinea je je eerste twee alinea's volledig ondermijnd? :+
Nee juist niet, ik zeg toch voor ons....

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zo kan je alles met complexe eigenschappen en uitgebreide keuze relativeren: auto, huis, partner, kledij, eten, drank, religieuze overtuiging, etc.
Natuurlijk is het allemaal persoonlijk, one-size-fits-all wordt hier ook niet door iemand opgedrongen. Het ging fout toen de partij "die vind dat het allemaal niet teveel moet kosten" tegen de groep "ik spendeer er budget aan want het is een hobby" zei dat het knettergekke "audiofielen" zijn die je alles kunt wijsmaken. Dat kan je wel onder trollen schikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Om de discussie hierboven enigzins te relativeren, mijn vrouw is barrista en heeft met hele mooie apparatuur gewerkt. Ze is ook echt een purist vwb de koffie, molen, temperatuur en alles wat met een lekkere kop koffie (espresso, capucino whatever) te maken heeft.

Maar, tegenwoordig kan ze ook gewoon genieten van een q6 500 serie. Lekkere koffie (ook de capuccino:) en gemak.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op maandag 29 januari 2018 @ 18:10:
Zo kan je alles met complexe eigenschappen en uitgebreide keuze relativeren: auto, huis, partner, kledij, eten, drank, religieuze overtuiging, etc.
Natuurlijk is het allemaal persoonlijk, one-size-fits-all wordt hier ook niet door iemand opgedrongen. Het ging fout toen de partij "die vind dat het allemaal niet teveel moet kosten" tegen de groep "ik spendeer er budget aan want het is een hobby" zei dat het knettergekke "audiofielen" zijn die je alles kunt wijsmaken. Dat kan je wel onder trollen schikken.
Lekker objectieve analyse van de discussie. :+

Ik zou eerder zeggen dat het komt door mensen die niet accepteren dat een volautomaat de beste keuze kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:30:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat het komt door mensen die niet accepteren dat een volautomaat de beste keuze kan zijn.
Schuldig! :+

Heb vroeger ooit gekeken naar al die fraaie glimmende machines, stampertjes met exclusieve ebbenhouten stelen, malers met NASA approved maalwerk, tot aan duurzaam ecologische koffieprut afvalbakkies. Wel leuk, maar het moet wel realistisch blijven.
Onze koffie komt uit de volautomaat. Dat is een stabiele machine, vereist alsnog het nodige zorgvuldige onderhoud, maar produceert in no time een uitstekende bak. En de prut? Die gaat gewoon in de tuin, bij de compost. >:)

Tot nu toe vinden onze bezoekers onze koffie, gemaakt door een Jura S9, altijd prima en willen ze graag nog een kopje. Ze vinden onze koffie lekkerder dan hun eigen filter/Senseo/Technivorm/[eigen volautomaat].
Heb gemerkt dat de keuze van de bonen heel veel verschil maakt, hoogst waarschijnlijk speelt de lokale H2O kwaliteit ook een grote rol.
En ja, ik proef verschil tussen de goedkope en de hele dure bonen. Zelfs ooit een zakje Kopi Loewak geprobeerd. Maar of dat verschil nou beter is... :X :?
In de jaren van gekte nam ik zelfs tijdens zakenreizen, blikken Blue Mountain mee vanaf Jamaica (tussenstop). Of bestelde ik iedere week speciale soorten bij een branderij die telkens andere specialiteiten vers brandde. Tot aan imho absurde prijzen van 30-40 euro/kilo.
Daar ben ik mee gestopt. Vond het simpelweg te snobistisch, te absurd worden.

Wellicht komt verstand dan toch met de jaren? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
ehtweak schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:22:
[...]

Schuldig! :+

Zelfs ooit een zakje Kopi Loewak geprobeerd. Maar of dat verschil nou beter is... :X :?
Kopi Luwak is er in vele varianten doordat verschillende bonen worden gebruikt, verschillende productiemethodes, etc. in hoge en in zeer lage kwaliteit. Statistisch gezien is de kans zelfs reëel dat je geen echte Kopi Luwak hebt gehad....
In de jaren van gekte nam ik zelfs tijdens zakenreizen, blikken Blue Mountain mee vanaf Jamaica (tussenstop). Of bestelde ik iedere week speciale soorten bij een branderij die telkens andere specialiteiten vers brandde. Tot aan imho absurde prijzen van 30-40 euro/kilo.
Daar ben ik mee gestopt. Vond het simpelweg te snobistisch, te absurd worden.
Snobistisch is het pas als het je alleen draait om de (hoge) prijs en niet om het plezier dat je er aan beleeft.
Wellicht komt verstand dan toch met de jaren? O-)
Smaak in ieder geval niet.... :+

Nee serieus, volgens mij wordt het tijd voor een koffiemeet met een blinde proeverij met verschillende zetmethodes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar die drang om te bewijzen dat de ene zetwijze "beter" is dan een andere zetwijze? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:32:
Vanwaar die drang om te bewijzen dat de ene zetwijze "beter" is dan een andere zetwijze? :?
Die drang voel ik zeker niet.... Iedereen moet lekker drinken waar hij zelf plezier aan beleeft. Maar andersom: waar komt toch die drang vandaan om liefhebbers die iets meer doen voor hun koffie, ongefundeerd weg te zetten als snobs en 30 of 40 euro voor een kilo bonen absurd te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:42:
[...]

Die drang voel ik zeker niet.... Iedereen moet lekker drinken waar hij zelf plezier aan beleeft. Maar andersom: waar komt toch die drang vandaan om liefhebbers die iets meer doen voor hun koffie, ongefundeerd weg te zetten als snobs en 30 of 40 euro voor een kilo bonen absurd te noemen?
Hij heeft het over zichzelf. Zijn eigen mening over wat hij zelf deed… Om je daar aangevallen over te voelen gaat wel een beetje ver hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-09 15:57
Leuk topic, heb zelf een simpele volautmaat van delonghi gekocht, en nu wat aan het experimenteren met bonen. Ik lees hier dat men bonen uit de supermarkt afraadt maar ben wel benieuwd waar ik als consument die een stapje hoger wil dan wel mijn bonen moet kopen? Kan iemand me een locatie en type bonen om mee te beginnen aanraden? Budget zou rond de 15 per zak max zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Snuurtje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:08:
Kan iemand me een locatie en type bonen om mee te beginnen aanraden? Budget zou rond de 15 per zak max zijn.
Als je online zoekt op bonen, vind je allerlei aanbieders, ook in dit topic worden er diverse genoemd.
Je kunt her en der ook proefpakketjes bestellen; kun je zelf experimenteren met smaakjes.

Enne, 15 euro per zak? Zak van 100 gram, van 250 gram, van 500 gram of kilozakken? Dat maakt nogal verschil... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:04:
[...]

Hij heeft het over zichzelf. Zijn eigen mening over wat hij zelf deed… Om je daar aangevallen over te voelen gaat wel een beetje ver hoor. :+
Ik voel me niet zo snel aangevallen hoor ;). Maar lees nog eens goed: het hele stukje is toch niet vrij van enige subjectief vooroordeel
Nasa approved maalwerk
en
stampertjes met exclusief ebbenhouten stelen
, etc. over waar anderen plezier uit halen? Ik wil best over volautomaten, handfiltertjes en desnoods Senseo praten maar ook graag op een normale manier over Faema's, Versalab grinders en VST baskets.

[ Voor 15% gewijzigd door bszz op 30-01-2018 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Haha, @bszz Je hebt groot gelijk! Het is idd allemaal subjectief oordeel, over mijn eigen gedragingen...
Maar smaak is sowieso subjectief. Ook de smaak van koffie. :Y
BTW: nooit gehoord van humor? Een 'NASA approved maalwerk' moet toch wel top-off-the-bill zijn? ;)
bestaat dat überhaupt; een NASA approved maalwerk?

En zoals @Verwijderd al zei: het zijn mijn bevindingen.

Wow; ik wist niet dat ook hier iedere zin goedgekeurd moet worden door de politiek-correcte-uitspraken-commissie! Waar is de tijd van grapjes en plaagstootjes gebleven? :X

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 30-01-2018 11:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:32:
[...]

Ik voel me niet zo snel aangevallen hoor ;). Maar lees nog eens goed: het hele stukje is toch niet vrij van enige subjectief vooroordeel
[...]
en
[...]
, etc. over waar anderen plezier uit halen? Ik wil best over volautomaten, handfiltertjes en desnoods Senseo praten maar ook graag op een normale manier over Faema's, Versalab grinders en VST baskets.
Je quotte een ander gedeelte van zijn post. En nu gaat het opeens over het deel dat je niet quotte? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Anyway... on topic dan maar weer eens. Ik quote mijzelf even:
Possible schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:32:
Even een vraagje..

Stel ik koop een Domobar van marktplaats, en ik wil af en toe een cappuccino maken voor vrienden etc.. Gaat dit een beetje makkelijk met de standaard editie? Ik drink het liefst zelf alleen maar espresso's.

Een dual boiler hoeft van mij dan ook niet. Hoeveel tijd zit er tussen om de boiler naar die 120 graden te verwarmen? is de espresso dan inmiddels dan niet afgekoeld ? of kan je het beter andersom doen ? Dus eerst de melk en daarna de espresso maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Leuk topic, heb zelf een simpele volautmaat van delonghi gekocht, en nu wat aan het experimenteren met bonen. Ik lees hier dat men bonen uit de supermarkt afraadt maar ben wel benieuwd waar ik als consument die een stapje hoger wil dan wel mijn bonen moet kopen? Kan iemand me een locatie en type bonen om mee te beginnen aanraden? Budget zou rond de 15 per zak max zijn.
Ik ben zelf begonnen aan de proefpakketjes. Lekker verschillende soorten koffie proberen voor een niet te hoge prijs.
Heb zelf bij Fascino 4x250gr koffie besteld voor 25 euro. Is niet heel goedkoop, maar hier doe ik wel even mee daar ik geen groot drinker ben. Dus de dichte zakken verdwijnen even in de vriezer.
Als ik een soort koffie heb gevonden welke mij bevalt kan ik daar wat meer van aanschaffen

Over de supermarktbonen kan ik kort zijn: het is zonde van je geld. De zogenaamd 'als beste geteste' bonen van de Lidl zijn gewoon vies. Alsof je vulkanische as naar binnen werkt.
Maar je kan best eens wat aanbiedingen kopen, al was het maar om je referentiekader 'in te kleuren'.

Gewoon proeven dus. En staar je niet blind op de prijs, duurder is niet altijd beter: Net als in elke hobbyhoek worden er opzettelijk dingen in de markt gezet met mooie praat en een te hoge prijs voor de excessievelingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:40:
[...]

Je quotte een ander gedeelte van zijn post.
omdat ik het zinvoller vind op punten in te gaan waar inhoudelijk iets over te zeggen valt.
En nu gaat het opeens over het deel dat je niet quotte? :+
Omdat jij een metadiscussie begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Possible schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:41:

[...]
Het is een beetje het standaard antwoord: Als je af en toe een cappuccio maakt kan je uit de voeten met een single boiler. Zelf zou ik eerst espresso maken en dan melk opschuimen. Als je regelmatig melk schuimt zou ik toch echt voor een HX of dubbele boiler gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Possible schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:41:

[...]
Ik heb geen hand-on ervaring met de Domobar, maar als je je espresso kopje eerst opwarmt met warm/heet water dan koelt je espresso ook niet heel erg af volgens mij.

Ik zelf doe het ook op deze manier en heb nooit klachten. Swso hangt de warmte van je cappuccino af van de warmte van je melk. Deze is iets lager dan je espresso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
Supermarktbonen zou ik inderdaad afraden, dat is te oud en de smaken zijn allang afgevlakt tot niks. Simon Levelt is ook geen aanrader, kan je ook oude bonen meekrijgen. Belangrijk is dat je een branddatum krijgt. Binnen 3 weken na branddatum is vers en in de laatste twee weken van die drie zijn ze op smaak. Daarna kun je het nog prima gebruiken maar wordt de smaak wel minder.

Mijn bronnen:
Koffiestation
Giraffe Coffee Roasters
Fascino
Black & Bloom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-08 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:30:
[...]

Lekker objectieve analyse van de discussie. :+

Ik heb zelf niet zulke problemen met volautomaten om eerlijk te zijn, alleen is het vaak wel een beetje zoeken wat value for money is. En ik denk dat daar de hetze tegen volautomaten vandaan komt.

Een hoop mensen kopen een instapmodel volautomaat. Een instapmodel is vaak nog redelijk geprijsd. Zo zitten de meeste modellen dan ook in elkaar. Een hoop 'plastic fantastic'. Het kan tijden lang goed gaan, maar er is zeker een hoop rommel op de markt. Tel daarbij op dat een volautomaat veel dingen.. Mooi automatisch doet. In 1 apparaat. Elke enthousiast die een losse bonenmaler heeft en een los espresso apparaat weet dat het handig is zo'n ding regulier zelf te onderhouden. Schoonmaken, bepaalde onderdelen even losschroeven/vervangen etc. Ik weet zelf dat ik mijn Gaggia classic regelmatig moet backflushen, de group head en shower plate even los moet maken en schoon moet maken etc.

Bij een volautomaat gaat het vaak was lastiger vanwege gebruikte materialen dan bij een simpel machientje waar er een hoop RVS/Alu etc gebruikt wordt. Daarbij, vanwege het feit dat een volautomaat een hoop dingen 'automatisch' doet, doen veel mensen niet zo veel aan onderhoud ondanks dat het wel aangeraden wordt bij een hoop volautomaten. Beetje ontkalken af en toe en dat is het wel. Ik heb in mijn directe omgeving veel mensen gezien/gehoord die tevreden waren over een volautomaat, totdat deze kapot ging na 3/4 jaar. Zelf onderdelen vervangen lukt vaak niet zonder de boel te slopen en een monteur is dan opeens best duur.
Tuurlijk zijn er betere volautomaten waar niet alles plastic fantastic is, maar dat is simpelweg niet wat het gros van de mensen koopt.

Ik snap dat het vnml om de koffie te doen is die uit een apparaat komt en dat is bij de volautomaten in de meeste gevallen echt wel ok, maar qua betrouwbaarheid heb ik, zeker bij instapmodellen / de 3-400 euro pricerange wel mijn bedenkingen.

[ Voor 5% gewijzigd door xxxneoxxx op 30-01-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Kraz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 11:57:
[...]

Ik heb geen hand-on ervaring met de Domobar, maar als je je espresso kopje eerst opwarmt met warm/heet water dan koelt je espresso ook niet heel erg af volgens mij.

Ik zelf doe het ook op deze manier en heb nooit klachten. Swso hangt de warmte van je cappuccino af van de warmte van je melk. Deze is iets lager dan je espresso.
Maar je hebt zelf ook een single boiler of een dual ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Possible schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 12:33:
[...]

Maar je hebt zelf ook een single boiler of een dual ?
Ik heb zelf een HX machine; ECM Elektronika II Profi :9
Er wordt bij ons voornamelijk de cappuccino's en de (latte) macchiato's gedronken, maar ook regelmatig een espresso.
Het is voor mij dan ook zéér handig dat ik tijdens het zetten van de koffie ook de melk al kan opschuimen.

#TevredenGebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Kraz

Ja die ligt iets te ver boven mijn budget :+

Pagina: 1 ... 22 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1