Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 261 262 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:38
FunkyTrip schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:47:
Verder geen koffie-expert, maar eindelijk de stap genomen om eens wat te proberen ipv standaard lidl/aldi/AH pakken.

[Afbeelding]

Ik heb een De'Longhi Estella explore sinds 2 jaar. Deed er eigenlijk niet zo heel veel bijzonders mee behalve koffie en cappuccino. Sterker nog, dacht altjd dat maalgraad 7 het fijnst was en 1 het grofst, dus mijn mokken koffie maalde ik altijd met 6 of 7, want 'hij is anders al waterig genoeg'...

Denk niet dat ik snel genoeg die zakken weg kan tikken. Kunnen ze ingevroren worden. En zo ja, wat is handig met ontdooien
Brandzaak brand best wel donker. Wat hun medium noemen zou ik zelf dark roast noemen. Die Brazil is bijvoorbeeld na een weekje wel grotendeels klaar met ontgassen.

Ik ben wel benieuwd wat je er van vind. De Yellow Bourbon bestelde ik vroeger regelmatig maar na een paar zakken te hebben ontvangen die niet te drinken waren ben ik er mee gestopt. Andere hadden vergelijkbare klachten gemeld hier.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:24

DjVe

Hatsaflats!

Hoezo goedkoop? Die Philips kost bijna 1K. Van een Jura weet ik in ieder geval zeker dat hij langer mee gaat dan 5 jaar (en goed te repareren is). Dat moet je bij een Philips nog maar zien.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:19
FunkyTrip schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:47:
Denk niet dat ik snel genoeg die zakken weg kan tikken. Kunnen ze ingevroren worden. En zo ja, wat is handig met ontdooien
Zijn zakjes van 250gr zie ik. Lekker aan beginnen en die 1,5 kilo is met een maandje of twee/drie makkelijk op. Zou me daar niet druk om maken met invriezen etc. Gewoon per zakje opmaken.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
nl_umpire schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:08:
Blinde test: Goedkope Philips verslaat dure Jura

Winnaar: Philips Café Aromis 8000 – Beste balans in espresso; beste latte. De'Longhi Eletta Explore – Beste melkschuim, maar espresso was minder stabiel. Terra Kaffe TK-02 – Mooi design, maar de koffiesmaak was te vlak. Laatste: Jura E8 – Grootste flop; espresso was te zuur en melk te heet.

https://www.wired.com/story/we-asked-coffee-pros-to-blind-test-coffee-machines-the-results-were-surprising/
Het is moeilijk te geloven dat het Philips apparaat het beste uit de test komt gezien deze vrijwel altijd afgebrand worden op koffie resultaat en alléén gewaardeerd worden om het handige melkkannetje.

Toch gezien ook het begeleidende filmpje hebben ze de test objectief willen maken en is er een afwijkend resultaat naar voren gekomen. Alleen vind ik het aantal testers te beperkt om er een waarde oordeel over te hebben. De uitslag blijft bijzonder.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

retoohs schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:40:
[...]

Brandzaak

[...]

Ik ben wel benieuwd wat je er van vind.
Ik heb met andere koffiebranders ook al gelijkaardige dingen meegemaakt hoor. Bij de ene kreeg ik koffie toegestuurd die 4 weken oud was. Bij de andere zaten er gebrande takjes en hele lichte en hele donkere bonen bij. Mogelijks heb ik geluk, maar bij de brandzaak is me dat nog niet voorgevallen, en zijn ze tot hiertoe heel consistent geweest.

Ik heb momenteel een zak Costa Rica van ze en dat is tot hiertoe mijn favoriete boon die ik al gehad heb. Hun Onyx blend vond ik ook heel lekker.

Android developer & dürüm-liefhebber

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:40
DjVe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:41:
Hoezo goedkoop? Die Philips kost bijna 1K. Van een Jura weet ik in ieder geval zeker dat hij langer mee gaat dan 5 jaar (en goed te repareren is). Dat moet je bij een Philips nog maar zien.
En espresso te zuur laat het klinken alsof de Jura enkel zure espresso's kan zetten. Je moet de boel natuurlijk wel goed instellen...

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Temperaturen zijn ook instelbaar. Net als koffie temp en maalgraad.

Ik neem hem maar met een korreltje zout. Ik ben blij met mijn Jura.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik lees "out of the box" en vraag me dan direct af of alle instellingen wel gelijk geweest zijn. Simpelweg uit de doos halen en aanzetten geeft natuurlijk nooit een eerlijk speelveld.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:59
Mavamaarten schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:04:
[...]

Ik heb met andere koffiebranders ook al gelijkaardige dingen meegemaakt hoor. Bij de ene kreeg ik koffie toegestuurd die 4 weken oud was. Bij de andere zaten er gebrande takjes en hele lichte en hele donkere bonen bij. Mogelijks heb ik geluk, maar bij de brandzaak is me dat nog niet voorgevallen, en zijn ze tot hiertoe heel consistent geweest.

Ik heb momenteel een zak Costa Rica van ze en dat is tot hiertoe bmijn favoriete boon die ik al gehad heb. Hun Onyx blend vond ik ook heel lekker.
Brandzaak is de enige toko waar ik bonen had met de olie erop (twee zakken van verschillende bonen) :r. Oftewel, het was recent gebrand maar oude bonen.

branddatum zegt niet alles

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DjVe schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:41:
Het probleem bij Philips en trouwens ook bij Delonghi is dat zij voor de gehele range dezelfde zetgroep gebruiken over de gehele range van hun apparaten. Dat betekent dat een machine van €300 precies dezelfde zetgroep heeft als die van €1200 en dus feitelijk niet voor elkaar onderdoen. Alleen op software, display en eventuele extra drankjes onderscheiden de machines zich maar het zetten zelf is vrijwel hetzelfde. Idem geldt 9 van de 10x ook voor de maalschijven. En daarmee is het dus een (te) dure machine :)

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:38
BarôZZa schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Brandzaak is de enige toko waar ik bonen had met de olie erop (twee zakken van verschillende bonen) :r. Oftewel, het was recent gebrand maar oude bonen.

branddatum zegt niet alles
Ik heb meerdere zakken in de prullenbak moeten gooien omdat het gewoon echt niet te drinken was. Als dit twee keer achter elkaar gebeurd dan ben je er wel klaar mee.
Pagina: 1 ... 261 262 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1