Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Joarie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:48:
Even wat testen hier gedaan met mijn Expobar Brewtus IV en een thermometer (zowel contact-probe als meetstaaf-probe). Voor betere resultaten zal ik de testen iets vaker moeten doen volgens Minitab :+
Zeg, ik ben ook opzoek naar een espressomachine en ben op de Brewtus uitgekomen vanwege de dubbele boiler en PID. Wat is hiermee je ervaring? Positief? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:52
Hoteldebotel schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:10:
[...]

Zeg, ik ben ook opzoek naar een espressomachine en ben op de Brewtus uitgekomen vanwege de dubbele boiler en PID. Wat is hiermee je ervaring? Positief? :)
Zeker positief. Ik meen dat ik ergens eerder in deze topic al wat bevindingen had geschreven.
Voornaamste pluspunten zijn wel dat je door de PID ziet hoe je warmwaterboiler er voor staat en deze is ook makkelijk in te regelen in temperatuur. Daarnaast de mogelijkheid om de stoomboiler uit te zetten als je die niet wilt gebruiken en puur alleen de warmwaterboiler wilt laten verwarmen.

En de rotapomp is gewoon heerlijk stil. De meeste herrie die ik nu heb is al er een leiding trilt tegen de behuizing of dat de (grote!) lekbak trilt. Dat laatste vind ik wel een minpunt. Het is allemaal metaal op metaal en de minste op geringste trilling wordt doorgegeven en versterkt door wat in feite een klankkast is. Daar had wel een rubbertje of iets dergelijks tussen gemogen voor die prijs. Wellicht dat ik zelf nog eens een DIY-oplossing toepas.

De grootste merkbare fluctuatie komt nu van mijn maler en maalhoeveelheid. De Brewtus doet zijn werk wel.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Joarie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:37:
[...]

Zeker positief. Ik meen dat ik ergens eerder in deze topic al wat bevindingen had geschreven.
Voornaamste pluspunten zijn wel dat je door de PID ziet hoe je warmwaterboiler er voor staat en deze is ook makkelijk in te regelen in temperatuur. Daarnaast de mogelijkheid om de stoomboiler uit te zetten als je die niet wilt gebruiken en puur alleen de warmwaterboiler wilt laten verwarmen.

En de rotapomp is gewoon heerlijk stil. De meeste herrie die ik nu heb is al er een leiding trilt tegen de behuizing of dat de (grote!) lekbak trilt. Dat laatste vind ik wel een minpunt. Het is allemaal metaal op metaal en de minste op geringste trilling wordt doorgegeven en versterkt door wat in feite een klankkast is. Daar had wel een rubbertje of iets dergelijks tussen gemogen voor die prijs. Wellicht dat ik zelf nog eens een DIY-oplossing toepas.

De grootste merkbare fluctuatie komt nu van mijn maler en maalhoeveelheid. De Brewtus doet zijn werk wel.
Super, bedankt! Dat wordt toch een (waarschijnlijk 2ehands) Brewtus op de kop tikken. Dan de zoektocht naar de ultieme maler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zo ik kan mij eindelijk melden in dit topic: vanaf gisteren de eigenaar van een Rocket Cellini Evoluzione V2 met een Baratza Sette 270W maler erbij, een hele stap omhoog van mijn philips filtermachine en de verschillende mokkapotjes :P

het is een hele leercurve maar na een paar bakjes uitproberen komt er al een hele acceptabele espresso uit. vooral leuk om te merken dat de maalgraad bij zo’n machine veel meer verschil maakt dan bij een mokka of filter.

de hele set gekocht bij van Pommeren en een hele duidelijke en uitgebreide uitleg gehad.
ze hebben me trouwens niet naar dit apparaat toe geluld: dat had ik voordat ik er heen ging al in gedachte ;)

edit/aanvulling: gevaarlijk zo'n nieuw apparaat, hele nacht wakker gelegen door een caffeïne overdosis :+
veel meer koffie dan anders gedronken vanwege het vele uitproberen, lichaam is nu best van streek :o

[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 11-12-2017 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathaniel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06-2022
Iemand ervaring met de bonen van Slow Down Coffee? (www.slowdowncoffee.nl) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

AvK

Ready Set Go

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van de pricewatch: Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW
Nou kunnen jullie Barista's zeggen wat jullie willen..... beetje jennen he..... maar hier komt toch een hele fatsoenlijke bak koffie en cappuccino uit. Het melkschuim is echt heel goed. Daar moet de gemiddelde prof erg zijn best voor doen. En natuurlijk weet ik wel dat met een halfautomaat en een losse maler beter resultaat kan worden bereikt. Maar dat is mij allemaal te veel werk. Met name in de ochtend.
Ik mag hier graag meelezen. Vind het interessant en leerzaam.
Soms denk ik wel dat er hier een paar puriteinen rondlopen die geen tegenspraak dulden.... nee we noemen geen namen.. :)
Zie hier ook vaak blinkend laboratorium materiaal voorbij komen. Dat vind ik heerlijk om naar te kijken. Gelukkig heb ik nu zelf een heel stoer en blinkend ding in de keuken staan. Die toevallig ook nog lekkere koffie soorten maakt. Met 1 druk op de knop....dat dan weer wel! :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

AvK schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:45:
Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van de pricewatch: Siemens EQ.6 Plus S700 TE657313RW
Nou kunnen jullie Barista's zeggen wat jullie willen..... beetje jennen he..... maar hier komt toch een hele fatsoenlijke bak koffie en cappuccino uit. Het melkschuim is echt heel goed. Daar moet de gemiddelde prof erg zijn best voor doen. En natuurlijk weet ik wel dat met een halfautomaat en een losse maler beter resultaat kan worden bereikt. Maar dat is mij allemaal te veel werk. Met name in de ochtend.
Soms denk ik wel dat er hier een paar puriteinen rondlopen die geen tegenspraak dulden.... nee we noemen geen namen.. :)
Zie hier ook vaak blinkend laboratorium materiaal voorbij komen. Dat vind ik heerlijk om naar te kijken. Gelukkig heb ik nu zelf een heel stoer en blinkend ding in de keuken staan. Die toevallig ook nog lekkere koffie soorten maakt. Met 1 druk op de knop....dat dan weer wel! :)
Haha... ik ben het wel met je eens hoor. Toen ik voor het eerst ging kijken en lezen over al het beschikbare halfautomaten materiaal dan is bijna alleen het 'best of the best' goed genoeg.

Het werken met een halfautomaat is ook iets wat je leuk moet vinden aka "hobby". Er zit zeker meer werk aan dan de volautomaten. Voordeel van de halfautomaat is dan wel weer dat deze gemiddeld een stuk langer meegaat MITS goed onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 19:42
Wel mee eens hoor. Ik heb zelf na jaren kijken en rommelen met filterapparaat/nespresso(vond ik helemaal niks)/mokapotjes etc. een half-automaat gekocht, maar je moet het echt voor de hobby doen.
Het is leuk om 'zelf' tot een goed resultaat te komen, maar het is zeker in het begin veel meten en proberen.
En je bent meer tijd kwijt aan het schoonmaken dan aan het drinken van je espresso. Echt goed over nadenken dus, zeker gezien de kosten. Als je liever een goede koffie 'zonder gezeur' zoekt is een volautomaat veel handiger en vaak ook gewoon lekker.
Aan de andere kant, ik vindt het prachtig en drink met veel plezier mijn espresso'tjes thuis. Op het werk staat dan weer een volautomaat en daar drink ik zeker 's morgens ook graag uit. Haha.
Leipo schreef op zondag 10 december 2017 @ 16:42:
zo ik kan mij eindelijk melden in dit topic: vanaf gisteren de eigenaar van een Rocket Cellini Evoluzione V2 met een Baratza Sette 270W maler erbij, een hele stap omhoog van mijn philips filtermachine en de verschillende mokkapotjes :P
edit/aanvulling: gevaarlijk zo'n nieuw apparaat, hele nacht wakker gelegen door een caffeïne overdosis :+
veel meer koffie dan anders gedronken vanwege het vele uitproberen, lichaam is nu best van streek :o
Mooie machine, die caffeine verschilt ook per boon hoor. Een 100% arabica tik je vele malen meer weg zonde problemen dan een mix met robusta. is wel herkenbaar, want ik begon met een zak Kimbo, maar had toen ook snel hoofdpijn. Nu voornamelijk de verse gebrande bonen en dan kun je aardig doordrinken heel de dag.

[ Voor 36% gewijzigd door HubD1 op 15-12-2017 09:35 . Reden: aanvulling quote ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

AvK schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:45:
Ben je bekend met het begrip 'audio woo'? Van die onzin die audiofielen uitkramen om de SNR van hun installatie met nog eens een promicro te verbeteren? En er ook honderden zo niet duizenden euro's tegenaan gooien? (Zoals bijvoorbeeld deze 'kabelpootjes' voor veel geld? Of een USB-kabel voor echt súper veel geld?) Datzelfde gevoel bekruipt me als ik fora van koffieliefhebbers doorploeg waar overduidelijk dezelfde geest doorheen waart. Toegegeven, 't is nog niet zo extreem als bij audiofielen, maar sommigen zijn echt ver heen. Ik ben het 'coffee woo' gaan noemen: allerlei dikke uitspraken doen die je pas met apparatuur die 6 cijfers of meer kost kunt gaan verifiëren. Hartstikke leuk om te doen, zitten wel een paar master-scripties in... maar niet meer bereikbaar voor de koffiefiel.

Bottom line: vind jij de koffie die je uit je nieuwe aanwinst krijgt lekker? Als in Daar lust ik er nog wel eentje van! Of, doe eens gek, twee! Mooi zo, want zo hoort het natuurlijk: geniet van je apparaat, blij te horen dat je het (vooralsnog) geen miskoop vindt; en moge het lang en zonder problemen z'n werk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:11:
[...]

Ben je bekend met het begrip 'audio woo'? Van die onzin die audiofielen uitkramen om de SNR van hun installatie met nog eens een promicro te verbeteren? En er ook honderden zo niet duizenden euro's tegenaan gooien? (Zoals bijvoorbeeld deze 'kabelpootjes' voor veel geld? Of een USB-kabel voor echt súper veel geld?) Datzelfde gevoel bekruipt me als ik fora van koffieliefhebbers doorploeg waar overduidelijk dezelfde geest doorheen waart. Toegegeven, 't is nog niet zo extreem als bij audiofielen, maar sommigen zijn echt ver heen. Ik ben het 'coffee woo' gaan noemen: allerlei dikke uitspraken doen die je pas met apparatuur die 6 cijfers of meer kost kunt gaan verifiëren. Hartstikke leuk om te doen, zitten wel een paar master-scripties in... maar niet meer bereikbaar voor de koffiefiel.

Bottom line: vind jij de koffie die je uit je nieuwe aanwinst krijgt lekker? Als in Daar lust ik er nog wel eentje van! Of, doe eens gek, twee! Mooi zo, want zo hoort het natuurlijk: geniet van je apparaat, blij te horen dat je het (vooralsnog) geen miskoop vindt; en moge het lang en zonder problemen z'n werk doen.
Ja en nee. Als je het verschil niet proeft tussen koffie uit een goede halfautomaat en bijvoorbeeld koffie in een gemiddeld restaurant dan heb je gelijk. Maar je kan echt verschil proeven tussen wat er uit bijvoorbeeld mijn Domobar komt met een Eureka maler en wat er uit de volautomaat komt bij ons op het werk. En zelfs als ik dezelfde bonen gebruik is de volautomaat veel minder diep qua smaak.

Dan kan je wel vergelijkingen maken met kabels waar engeltjes over gepist hebben bij audio, maar er is echt verschil tussen volautomaat en halfautomaat. Dat er minder verschil zit tussen een machine van 400 euro en 1500 euro klopt wel, maar niemand zegt hier dat je direct een rocket aan moet schaffen. Investeer in de molen - dat is direct een van de redenen dat jouw volautomaat minder smaakt dan mijn domobar - en je hoeft geen dure halfautomaat te hebben. Jouw/de volautomaat wordt echter substantieel duurder als je een goede maler erin wilt hebben. En die maler is waar het omgaat (plus constante druk, temperatuur etc).

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:50
Zojuist een espresso getrokken terwijl ik de stroomkabel van de grond hield.

Ik proef geen verschil. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerver schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:52:
Ja en nee. Als je het verschil niet proeft tussen koffie uit een goede halfautomaat en bijvoorbeeld koffie in een gemiddeld restaurant dan heb je gelijk. Maar je kan echt verschil proeven tussen wat er uit bijvoorbeeld mijn Domobar komt met een Eureka maler en wat er uit de volautomaat komt bij ons op het werk. En zelfs als ik dezelfde bonen gebruik is de volautomaat veel minder diep qua smaak.
Deze treffende xkcd is zeker van toepassing:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/connoisseur.png

Je schrijft een heel verhaal op over de maler: dan is dat blijkbaar een van de weinige aspecten waar een investering voor de huis, tuin en keukenkoffieleut nog rendeert. Gelukkig is er nog een verschil, zou ik bijna willen zeggen, want je moet er niet aan denken dat je duizenden euro's neertelt waar een paar honderd zouden volstaan. Toch moet ik zeggen dat ik tot nu toe bij geen enkel restaurant waar ik heb gedineerd een fatsoenlijke espresso heb gekregen. Slappe dunne bagger, alles. En dat waren beslist niet de goedkoopste tenten... Oh nee, wacht, ik lieg. Laatst was ik in een tentje waar iets werd geschonken dat 'fatsoenlijk' wel degelijk benaderde. Ik heb zelfs een tweede kopje genomen. À €4 (!!). Weet je waar ik naartoe ga voor een lekker bakje troost? De McDonald's. Serieus, geen grapje. Joost mag weten wat ze in die koffie stoppen (als het al koffie is, bij de McD weet je dat nooit helemaal zeker natuurlijk), maar fatsoenlijk is 'ie zeker.

Dus je moet het me maar niet kwalijk nemen als ik het schermen met merkapparatuur... wat minder serieus neem >:) .

Dat gezegd, mijn financiële positie dreigt dermate te verbeteren—'t is toch wat—dat ik mijzelf tussen nu en een jaar ook een espressoding kan veroorloven. Dus wie weet ben ikzelf over een tijdje ook een snobby connoisseur, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een goede espresso krijgen in de horeca is inderdaad goed zoeken. Maar de afgelopen 8 jaar wordt dat steeds makkelijker/minder slecht.

In Lissabon ben ik bij een brander geweest die na het branden geur/smaakstoffen over de bonen spoot.
Gezien de overdreven notige/chocolade smaak bij McDonald's zullen ze daar wel iets soortgelijks doen.

De theorie achter malers is redelijk simpel. Om koffie fijn genoeg te malen maak je wrijving, dat gaat gepaard met hitte. En hitte wil je zo lang mogelijk weg houden van je bonen.
Minder hitte bereik je met grotere maalschijven en lagere toeren. En dan heb je een deftigere motor nodig om het aan te drijven.

Als je over malers van duizenden euro's gaat praten dan heb je het waarschijnlijk over malers die veel gebruikt kunnen worden. Het verschil zit 'm dan vooral in hoe snel het spul intern opwarmt.
Thuis heb je daar (hopelijk) geen baat bij.

Dat gezegd: de eerste volautomaat, thuis/profi/uber-profi, waarvan ik geen traantje moet laten moet ik nog tegenkomen.
Als je dat lekker vind heb je verdomd veel geluk en is je leven een heel stuk simpeler dan dat van mij.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:39:
[...]

Deze treffende xkcd is zeker van toepassing:
[afbeelding]

Je schrijft een heel verhaal op over de maler: dan is dat blijkbaar een van de weinige aspecten waar een investering voor de huis, tuin en keukenkoffieleut nog rendeert. Gelukkig is er nog een verschil, zou ik bijna willen zeggen, want je moet er niet aan denken dat je duizenden euro's neertelt waar een paar honderd zouden volstaan. Toch moet ik zeggen dat ik tot nu toe bij geen enkel restaurant waar ik heb gedineerd een fatsoenlijke espresso heb gekregen. Slappe dunne bagger, alles. En dat waren beslist niet de goedkoopste tenten... Oh nee, wacht, ik lieg. Laatst was ik in een tentje waar iets werd geschonken dat 'fatsoenlijk' wel degelijk benaderde. Ik heb zelfs een tweede kopje genomen. À €4 (!!). Weet je waar ik naartoe ga voor een lekker bakje troost? De McDonald's. Serieus, geen grapje. Joost mag weten wat ze in die koffie stoppen (als het al koffie is, bij de McD weet je dat nooit helemaal zeker natuurlijk), maar fatsoenlijk is 'ie zeker.

Dus je moet het me maar niet kwalijk nemen als ik het schermen met merkapparatuur... wat minder serieus neem >:) .

Dat gezegd, mijn financiële positie dreigt dermate te verbeteren—'t is toch wat—dat ik mijzelf tussen nu en een jaar ook een espressoding kan veroorloven. Dus wie weet ben ikzelf over een tijdje ook een snobby connoisseur, wie zal het zeggen.
Je bent wel vermoeiend met je manier van communiceren. Het feit dat ik mijn domobar noem is omdat het - in mijn geval tweede hands - niet de aller duurste machine is. Zelfde geld voor het geven van de naam van de maler.

Maar goed, als jij alles wat hier geroepen wordt als snobistisch opvat, waarom ga je dan niet ergens anders zitten? Trollen kan iedereen, maar het is zo enorm vermoeiend.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

AvK

Ready Set Go

Even voor de duidelijkheid.
Het is en was niet mijn bedoeling om hier een polemiek te starten. Wat ik wel gedaan heb is mijn zienswijze op dit topic een beetje te duiden. Dat is mijn zienswijze. Daar mag je het mee eens zijn maar net zo goed niet. Geen enkel probleem.
Jammer dat er direct al weer 'gedoe' is. Niet mijn bedoeling.

En voor mensen die suggereren dat ik of anderen geen smaak zouden hebben.... En dat we daar dan maar 'een gelukkig mens' mee zijn...... Tjonge jonge.... Die drinken wel hele zure Espresso....

Ik ga weer lurken..... en HiFi kabels smeden.... :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Neen. Smaken verschillen en ik zou graag ruilen.
Maar met die negatieve pet op kan ik mij goed voorstellen dat je dat anders opvat.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:30
AvK schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:56:
Even voor de duidelijkheid.
Het is en was niet mijn bedoeling om hier een polemiek te starten. Wat ik wel gedaan heb is mijn zienswijze op dit topic een beetje te duiden. Dat is mijn zienswijze. Daar mag je het mee eens zijn maar net zo goed niet. Geen enkel probleem.
Jammer dat er direct al weer 'gedoe' is. Niet mijn bedoeling.

En voor mensen die suggereren dat ik of anderen geen smaak zouden hebben.... En dat we daar dan maar 'een gelukkig mens' mee zijn...... Tjonge jonge.... Die drinken wel hele zure Espresso....

Ik ga weer lurken..... en HiFi kabels smeden.... :)
Nee, je gooit er gewoon een rant uit die kant noch wal raakt. Met de duurste apparatuur kun je nog steeds onwaarschijnlijk slechte koffie zetten. De gedachte achter de meeste "dure" apparatuur is echter heel rationeel, in tegenstelling tot door elfjes gesmede hifi kabels. Molens die inderdaad koel malen, maar ook weinig retentie hebben en ook bijvoorbeeld heel consistente maling leveren kosten vanwege deze eigenschappen nou eenmaal meer geld. Hetzelfde geld voor machines met mooie constante, regelbare temperatuur en druk, pre-infusie etc, wellicht pressure profiling. Daar betaal je voor maar het zijn allemaal zaken die echt invloed hebben op het eindresultaat. Dat wil niet zeggen dat je geen plezier kunt beleven aan een volautomaat, een handfilterje of een derdehands Quickmill 820, maar als je voor jezelf meer wilt beland je tussen voor jou kennelijk wat snobistisch materiaal. Niemand zegt dat dat de gouden regel is maar als je het gaat vergelijken met drievoudig rechtsom op het zuidelijk halfrond gewikkelde hifikabels sla je de plank helaas mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

ik heb mijn keuze voor de volautomaat wel gemaakt (wordt toch een Mellita caffeo solo en losse melkopschuimer), maar nu moet ik natuurlijk ook bonen gaan scoren.

Ik kan voor instapbonen van Lidl/AH/Aldi gaan, maar we hebben hier een winkel in de buurt die zo'n beetje op de Duitse grens zit, en de bonen altijd mega goedkoop heeft. En een supergrote collectie.

Waar kan ik eens mee beginnen? Gevoelsmatig zou ik iets pakken van Segafredo/Illi/Lavazza, maar alleen omdat ik dit merk ken. Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Begin met die drie Italiaanse koffies en proef eens voorzichtig wat je lekker vindt ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 23:35
@greatgonzo Wij hebben verschillende soorten bonen geprobeerd in onze Saeco, maar komen steeds terug bij de Ikea espressobonen in de blauwe zak. Productiedatum staat op de zak, dus die kan je controleren voor aankoop. Meestal zijn ze een maand na productie te koop bij de Ikea. Daarnaast zijn ze zeker niet duur, ongeveer 2,80 per 250g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Beetje rare vraag voor in dit topic wellicht, maar hoe komen jullie eigenlijk van jullie oude espressomachines af? Na de aanschaf van mijn huidige volautomaat (niet superdure Saeco) heb ik mijn vorige (nog perfect werkende) machine (NIVONA) na een paar weken maar bij gebrek aan beter afgegeven bij de gemeente. Inmiddels staat mijn Saeco ook al weer een weekje op Markplaats (en twee dagen hier), maar gezien het totale gebrek aan reacties/biedingen heb ik er een hard hoofd in dat ik er dit keer wel iemand blij mee kan maken. :'(

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jungian schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:01:
Beetje rare vraag voor in dit topic wellicht, maar hoe komen jullie eigenlijk van jullie oude espressomachines af? Na de aanschaf van mijn huidige volautomaat (niet superdure Saeco) heb ik mijn vorige (nog perfect werkende) machine (NIVONA) na een paar weken maar bij gebrek aan beter afgegeven bij de gemeente. Inmiddels staat mijn Saeco ook al weer een weekje op Markplaats (en twee dagen hier), maar gezien het totale gebrek aan reacties/biedingen heb ik er een hard hoofd in dat ik er dit keer wel iemand blij mee kan maken. :'(
Geduld of betere foto's?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Misschien was het domme pech bij m'n NIVONA, maar ik was daar helemaal losgaan qua foto's en beschrijving. Ik heb het dit keer bewust wat beperkter gehouden.

Ik vroeg me eigenlijk meer af of ik een bepaald niche-platform over het hoofd zie, zoals Catawiki dat ook voor sommige zaken is.

0.0

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ach ja... heb hier ook wel babyspullen en PC's op MP gezet... de eerste dagen krijg je onzin biedingen, en later denk je, had ik hem maar voor dat bedrag verkocht.

En dan komt er ineens drie maanden later iemand die de vraagprijs betaald... met MP weet je het nooit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:53

jpiwf

licenced pepernootaddict

Mezelf afgelopen weekend ook maar een een Expobar Brewtus cadeau gedaan. Kostte wat kopjes om de maler goed af te stellen (Quamar M80e) maar komt ondertussen heerlijke Espresso uit. Vanavond maar eens spelen met de melkkan en kijken of ik m'n bezoek een fatsoenlijke cappuccino voor kan zetten.
Dat het makkelijker werkt dan m'n oude Saeco halfautomaat ben ik ondertussen wel van overtuigd.

Volgende project: Het ding een plekje geven waar hij minder in de weg staat in de Keuken. Midden op het aanrecht is het vrouwtje het niet helemaal mee eens :+

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
jpiwf schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:59:

Volgende project: Het ding een plekje geven waar hij minder in de weg staat in de Keuken. Midden op het aanrecht is het vrouwtje het niet helemaal mee eens :+
Ga eens kijken bij de kringloopwinkel wat ze daar aan kastjes hebben staan.

Na de aanschaf van een koffieautomaat zocht ik ook een andere plaats omdat het teveel ruimte innam op het aanrecht. Ik wilde graag zo'n koffiemeubel zoals je deze wel eens bij bedrijven ziet staan, compleet met bekertjes en benodigdheden. Helaas zijn dat soort meubels erg duur.

Totdat ik bij de kringloop het volgende zag staan en het voldoet aan al mijn wensen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i2HiHnRWsSGu2opCtcDWUj70/medium.jpg

Mooi plek voor de kopjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cE3LIYaLlbipl2ShFBWyaBfu/medium.jpg

En plek voor koffie, schoonmaakmiddelen en oud papier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OEnNoydtcxKh9fna6r41D00P/medium.jpg

Kosten: € 7,50 8)

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En nu heb je een lelijk Ikea ding in de keuken? Eerlijk gezegd weet ik niet of dat nou echt een vooruitgang is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
Voor mij is het vanuit een praktisch oogpunt zeker wel een vooruitgang want mijn koffieautomaat staat nu niet meer in de weg. :P

Ik het toch al geen designkeuken, dus dan maakt een lelijk kastje ook niet zoveel meer uit.
Mocht ik ooit eens wat mooier kastje tegen komen, kan ik hem altijd weer wegdoen.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:20

GS88

π raat

Ik heb laatst bij een klant (vanuit werk hadden we daar een afspraak) koffie gedronken die hemels lekker was. Ik drink mijn koffie zwart, en toch had deze koffie iets zoetigs.. niet te sterk of overheersend.

Ondanks dat, moet ik zeggen dat ik er enerzijds wel van baal omdat de koffie thuis en op de zaak wat mij betreft nu naar niks smaakt. :/

Ben nieuw in dit topic en maak het liefst "met 1 druk op de knop" een lekkere kop koffie. Heb nog geen idee waar ik moet beginnen; ik ga maar eens een aantal pagina's in dit topic doorspitten.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
Bovenstaande is herkenbaar! Ik woon zelf in Groningen waar ik kan genieten van een goede espresso bij briljante koffiebars (#1 van NL zit hier, Black & Bloom). Heb ook eens een workshop van de B&B gevolgd om het op zulk deftig niveau te maken maar voor thuis is het mij allemaal teveel werk. Bonen gaan er dan ook snel doorheen, bijna 20g per kop. Ik stuiter die koffiebar soms uit :+

Dus gekeken naar een mooie volautomaat en uitgekomen op de Siemens EQ9 S500. Twee cappucino’s of latte machiato’s tegelijk zetten en je kunt nog spelen met de barista modus voor extra instellingen bij het zetten. Ik wacht nog even op een mooie aanbieding. Bonen haal ik bij een lokale kleine brander en voor een echte goede kop ga ik weer het centrum in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik nu een weekje een Philips 3000 HD8827/01 koffiemachine staan.
Om te starten een blikje Illy bonen erbij gedaan.
Smaak is best goed (maar wat wil je als je van Senseo af kom).

Alleen heb ik dat de koffiedik in het koffiedikbakje erg papperig is.
Op het werk hebben wij een Jura koffiemachine staan en daarin zijn dit droge brokken.
Kan het kloppen dat het in deze automaat papperig blijft?
Omdat we voor het groenafval van die compobags hebben is dat niet handig omdat die oplossen als ze nat worden.
Of doet de zetgroep zijn werk niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:04
@Crxtreem Met mijn Saeco heb ik gewoon droge koekies in het droesbakje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Crxtreem schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:43:
Ik nu een weekje een Philips 3000 HD8827/01 koffiemachine staan.
Om te starten een blikje Illy bonen erbij gedaan.
Smaak is best goed (maar wat wil je als je van Senseo af kom).

Alleen heb ik dat de koffiedik in het koffiedikbakje erg papperig is.
Op het werk hebben wij een Jura koffiemachine staan en daarin zijn dit droge brokken.
Kan het kloppen dat het in deze automaat papperig blijft?
Omdat we voor het groenafval van die compobags hebben is dat niet handig omdat die oplossen als ze nat worden.
Of doet de zetgroep zijn werk niet goed?
Mijn ervaring is dat dat per machine, maler en zelfs koffie kan verschillen hoe droog de puck er uiteindelijk uitkomt.

Ikzelf ben thuis gestopt met de grote afkloplade te gebruiken omdat, ondanks relatief droge pucks, er vrijwel altijd na een paar dagen schimmelgroei optrad. De frequentie waarmee ik dan de lade moest legen en schoonmaken begon me tegen te staan en moest er ook altijd bewust aan denken als ik bijv een paar dagen van huis ging. Nu gaat het allemaal rechtstreeks in het kleine gft-bakje op het aanrecht die door normaal kookgedrag al binnen 1-2 dagen vol zit en de container in kan. Maar ook die moeten we altijd naspoelen omdat er toch een drapje koffie onderin gaat plakken.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

D. Ninjai schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 06:33:
Bovenstaande is herkenbaar! Ik woon zelf in Groningen waar ik kan genieten van een goede espresso bij briljante koffiebars (#1 van NL zit hier, Black & Bloom). Heb ook eens een workshop van de B&B gevolgd om het op zulk deftig niveau te maken maar voor thuis is het mij allemaal teveel werk. Bonen gaan er dan ook snel doorheen, bijna 20g per kop. Ik stuiter die koffiebar soms uit :+

Dus gekeken naar een mooie volautomaat en uitgekomen op de Siemens EQ9 S500. Twee cappucino’s of latte machiato’s tegelijk zetten en je kunt nog spelen met de barista modus voor extra instellingen bij het zetten. Ik wacht nog even op een mooie aanbieding. Bonen haal ik bij een lokale kleine brander en voor een echte goede kop ga ik weer het centrum in :)
Media Markt heeft in de laatste week van januari weer de BTW dagen.

Dat zou betekenen dat je voor deze machine €962 ipv €1177 betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
greatgonzo schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:41:
[...]
Media Markt heeft in de laatste week van januari weer de BTW dagen.

Dat zou betekenen dat je voor deze machine €962 ipv €1177 betaald
Goeie tip, thanks! Zal het in de gaten houden.

Ik heb in dit topic gelezen dat sommigen zowel een waterfilterzak in het waterreservoir van hun halfautomaat hebben liggen alsook een waterkan van Brita om daarmee gefilterd water in het reservoir te doen. Doet men dit ook bij een volautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

D. Ninjai schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:31:
[...]

Goeie tip, thanks! Zal het in de gaten houden.

Ik heb in dit topic gelezen dat sommigen zowel een waterfilterzak in het waterreservoir van hun halfautomaat hebben liggen alsook een waterkan van Brita om daarmee gefilterd water in het reservoir te doen. Doet men dit ook bij een volautomaat?
Volgens mij is die 'discussie' al een keer eerder geweest. Ik meen me te herinneren dat daar uit kwam dat (volgens puristen) je niet AL de kalk uit het water moet halen omdat het ook weer smaak zou geven oid.
Dus of de Brita waterkan, of het zakje.

Zelf heb ik in mijn halfautomaat alleen het zakje in het waterreservoir zitten. Daarnaast de benodigde ontkalking 1x per jaar naast het backflushen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

Kraz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:38:
[...]

Volgens mij is die 'discussie' al een keer eerder geweest. Ik meen me te herinneren dat daar uit kwam dat (volgens puristen) je niet AL de kalk uit het water moet halen omdat het ook weer smaak zou geven oid.
Dus of de Brita waterkan, of het zakje.

Zelf heb ik in mijn halfautomaat alleen het zakje in het waterreservoir zitten. Daarnaast de benodigde ontkalking 1x per jaar naast het backflushen.
Bij het verwijderen van alle kalk uit het water word het water wat corosief. Dat is weer heel slecht voor de koperen/messing/RVS delen in je Koffiemachine. Staan wel foto's op google van het effect van volledig ontkalkt water na een tijdje gebruik. En de Extractie wordt ook wezenlijk anders, dus de smaak is ook niet helemaal standaard meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
@Nomad Ik ben thuis ook om naar de Baratza Sette 270W (V2). Mijn 10-jaar-oude ECM Casa wordt doorgeschoven naar de schoonfamilie.
Als je ze puur vergelijkt op looks en bouwkwaliteit heeft de ECM gewoon een streepje voor, maar het ontbrak gewoon aan nuttige functionaliteiten die de Sette wel heeft.
Mijn eerste indruk van de Sette is dat het duidelijk het ontbrekende stukje was in mijn setup om kwalitatief goede koffie te kunnen zetten. De retentie in de Casa was gewoon te groot, dat zag ik net ook weer bij de eindschoonmaak. Er zat ongeveer 5 gram in de maalstenen/stortpijp. Het is duidelijk een maler die veel vaker dan 2-3x per dag gebruikt moet worden.
Het geluid van de Sette is even wennen en ook dat hij echt even 3-5 seconden nodig heeft om de weging te stabiliseren alvorens hij gaat malen. Maar man het is opeens een stuk schoner op mijn aanrecht (geen rondspringend maalsel meer) en hij is consistent! Niet meer koffie weggooien omdat je 3-5 gram teveel in je piston wou drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
We hebben zo'n DeLonghi koffieapparaat hier op kantoor maar willen even wat beters. Iemand tips? Het liefst dus een halfautomaat met een aparte bonenmaler, ik lees dat dat beter is. In principe wordt er alleen koffie en espresso gedronken.

Ik zie bijv. dit bij Coolblue: https://www.koffiecenter....gRukmuBv5NQQaAmnkEALw_wcB

Alhoewel hier wel een maler in zit. Maar coolblue heeft nogal een beperkt assortiment dus ik heb geen idee of dit een beetje value is?
jpiwf schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 16:59:
Mezelf afgelopen weekend ook maar een een Expobar Brewtus cadeau gedaan. Kostte wat kopjes om de maler goed af te stellen (Quamar M80e) maar komt ondertussen heerlijke Espresso uit. Vanavond maar eens spelen met de melkkan en kijken of ik m'n bezoek een fatsoenlijke cappuccino voor kan zetten.
Dat het makkelijker werkt dan m'n oude Saeco halfautomaat ben ik ondertussen wel van overtuigd.
Kan je bij die Expobar Brewtus ook gewone koffie maken naast espresso?

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 08-01-2018 15:12 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

YoshiBignose schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:04:
We hebben zo'n DeLonghi koffieapparaat hier op kantoor maar willen even wat beters. Iemand tips? Het liefst dus een halfautomaat met een aparte bonenmaler, ik lees dat dat beter is. In principe wordt er alleen koffie en espresso gedronken.

Ik zie bijv. dit bij Coolblue: https://www.koffiecenter....gRukmuBv5NQQaAmnkEALw_wcB

Alhoewel hier wel een maler in zit. Maar coolblue heeft nogal een beperkt assortiment dus ik heb geen idee of dit een beetje value is?
Over hoeveel personen gaat dit?
Er zit wel iets meer werk aan zo'n 'alles-in-1' halfautomaat dan aan een volautomaat. Er is dus altijd iemand 'de sjaak' om het schoonmaakwerk te doen.
Als je het leuk vind om te doen...prima, maar ik denk dat in een kantooromgeving een volautomaat veel handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kraz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:27:
[...]

Over hoeveel personen gaat dit?
Er zit wel iets meer werk aan zo'n 'alles-in-1' halfautomaat dan aan een volautomaat. Er is dus altijd iemand 'de sjaak' om het schoonmaakwerk te doen.
Als je het leuk vind om te doen...prima, maar ik denk dat in een kantooromgeving een volautomaat veel handiger is.
Eigenlijk drinken maar 2 personen koffie. En af en toe een klantje. Is dat erg veel werk om schoon te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

YoshiBignose schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:43:
[...]

Eigenlijk drinken maar 2 personen koffie. En af en toe een klantje. Is dat erg veel werk om schoon te houden?
Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Lees je even in hoe je het apparaat schoonmaak cq bijhoudt. Kun je altijd nog zelf beslissen of je het echt wilt of niet.
Voor 2 personen zal het onderhoud wel meevallen denk ik.

Overigens is er sinds een jaartje ook een opvolger; Quickmill 3135+
Die ziet er leuker uit! :9 (Geen idee of het ook echt beter is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Inmiddels zijn wij ook "voorzien" van een nieuw apparaat, namelijk een Expobar Leva E61 (huwelijkscadeau).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qriHIBd9Kk7pNpf6ZR5dsMuR/thumb.jpg
(klik voor groter)

Bonenmaler gaan we nu zelf nog voor sparen, want tja..... :)

Maar eerst oefenen met melk opschuimen (vriendin eeeh vrouw drinkt cappucino), want dat blijkt toch minder makkelijk dan dat het lijkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
PdeBie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:49:
Inmiddels zijn wij ook "voorzien" van een nieuw apparaat, namelijk een Expobar Leva E61 (huwelijkscadeau).

[afbeelding]
(klik voor groter)

Bonenmaler gaan we nu zelf nog voor sparen, want tja..... :)

Maar eerst oefenen met melk opschuimen (vriendin eeeh vrouw drinkt cappucino), want dat blijkt toch minder makkelijk dan dat het lijkt :+
welcome to the family ? :P

Mooie machine heb je, een Leva E61 is een mooie HX machine waar je heel lang plezier van kan hebben :).
2 tips:
- De maler is veel belangrijker dan de espressomachine voor de smaak van je koffie (samen met in de basis dus goede VERSE bonen)
- Gebruik vanaf het begin kalkarm water door een Brita kan te gebruiken of je water op een andere manier kalkvrij te houden. Voorkomen is 10x fijner dan moeten ontkalken (zeker met een HX machine).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Kraz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:47:
[...]

Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Lees je even in hoe je het apparaat schoonmaak cq bijhoudt. Kun je altijd nog zelf beslissen of je het echt wilt of niet.
Voor 2 personen zal het onderhoud wel meevallen denk ik.

Overigens is er sinds een jaartje ook een opvolger; Quickmill 3135+
Die ziet er leuker uit! :9 (Geen idee of het ook echt beter is)
Hmm ja wordt wel allemaal heel erg duur haha. Kunnen deze apparaten zowel koffie als espresso maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

PdeBie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:49:

Is het gebruik van een melkopschuimer hier vloeken in de kerk :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpiwf

jpiwf

licenced pepernootaddict

YoshiBignose schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:04:

Kan je bij die Expobar Brewtus ook gewone koffie maken naast espresso?
Zeker, in de maling en de tamping iets grover/minder hard gaan en dan komt er ook gewoon een "Lungo" uit. Of eerst wat kokend water uit de tap pakken en dan een (dubbele) espresso zetten, dan maak je er een "Americano" van. beide worden door de leek gezien als een "lekker bakkie pleur"

In de horeca krijg je vaak een americano/lungo als je gewoon koffie bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
greatgonzo schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Is het gebruik van een melkopschuimer hier vloeken in de kerk :? :)
Nee hoor. Gewoon een andere methode om de eiwitten en vetten in melk op te kloppen en kleine belletjes te vormen. Al vermoed ik wel dat het stoompijpje een fijnere belstructuur geeft dan zo'n mechanische klopper.

Thuis drink ik amper cappuccino. Het stoompijpje wordt hier alleen in de winter fanatiek gebruikt voor hete chocolademelk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
YoshiBignose schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:00:
[...]

Hmm ja wordt wel allemaal heel erg duur haha. Kunnen deze apparaten zowel koffie als espresso maken?
-Functioneel zit het verschil tussen de 3035 en de 3135 er vooral in dat de 3135 automatisch stopt na één dan wel twee kopjes. De 3035 moet je zelf een switch uitzetten
-Ze zetten beiden primair espresso (het zijn dan ook espressomachines). Heet water toevoegen voor een Americano kan uiteraard. lanmder door laten lopen voor een Lungo kan met de juiste boon (die weinig bitters heeft. Let er wel op dat bij veel espresso apparaten geen ruimte is voor hoge (bijvoorbeeld latte macchiato) kopjes.
-Ze zijn eenvoudig in onderhoud: Af en toe douchplaatje losschroeven, zeefje, adapterschijf en onderplaat schoonmaken en periodiek een ringetje vervangen. Is een paar minuten werk. daarnaast af en toe ontkalken, afhankelijk van de hardheid van het water en de frequentie waarmee je de machine gebruikt. Je zult op een gegeven moment de molen schoon moeten maken. Dat is iets meer werk maar goed zelf te doen, mits je bij het monteren het schroefdraad echt heel goed schoon hebt gemaakt
-De 3035 heeft een hele goede 'track record'. Is erg duurzaam en als er toch iets kapot gaat is het meestal zelf makkelijk te repareren. De 3135 bestaat wat korter maar ik verwacht dezelfde kwaliteit.
-Molen en machine in 1 apparaat vind ik bij deze machine zeer acceptabel. In theorie worden de bonen iets warmer, in de praktijk merken verreweg de meeste mensen dat niet. Zowel molen als machine zijn niet zo gevoelig voor stukgaan en de molen maalt in een prima kwaliteit, alleen niet traploos. maar in hele kleine stapjes.
-Als ik moet kiezen tussen vol- en halfautomaat kies ik voor de halfautomaat: Iets meer werk om een kopje te zetten maar zo veel lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bszz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:52:
[...]

-Als ik moet kiezen tussen vol- en halfautomaat kies ik voor de halfautomaat: Iets meer werk om een kopje te zetten maar zo veel lekkerder.
Dat laatste vind ik het belangrijkste :P We hebben nu de, welbekende denk ik, delonghi:

https://www.koffievoordee...BP2h2NuxIMnAaAvd-EALw_wcB

Volstaat prima hoor maar als je dan af en toe bij een echte koffie tent een espresso haalt dan is dit apparaat toch echt wel matig. Vooral in Londen vonden we aan paar espresso bar die heel goed was. Dat apparaat leek heel oud en er liep ook iets vast ofzo want het duurde vijf minuten, maar was echt heel goed.

Nou verwacht ik niet dezelfde kwaliteit te halen als zo'n professioneel apparaat maar er is vast een goede tussenweg. Dat het iets meer werk is maakt niet echt wat uit, maakt mn werknemer wel schoon >:)

Zou je iets aan kunnen bevelen met halfautomaat + maler van rond de €1000? Het liefst ook een optie voor normale koffie (americano), of niet al teveel werk om te maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Er is veel te krijgen voor €1000,=, zeker als je de tweedehands markt meetelt. Voor Quickmill heb ik een zwak omdat het eenvoudige machines zijn, die heeel lang mee kunnen, eenvoudig in onderhoud, eenvoudig en goedkoop zelf te onderhouden/repareren.

Voor €1000,= heb je:

-Quickmill 3035 of
-Quickmill 820 + losse maler, bijv. Baratza Sette 270 of een Quickmill 060 als je een 'bijpassende' molen wilt. Je zou nog € 50,= kunnen besparen door voor bijvoorbeeld een Eureka Mignon te gaan.

Je kunt heet water uit het stoompijpje halen voor een Americano. Ze hebben een enkel thermoblok dus als je veel melk schuimt is dat niet ideaal. Voor een enkele keer melk opschuimen prima.

[ Voor 8% gewijzigd door bszz op 08-01-2018 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Nomad schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:54:
[...]

welcome to the family ? :P

Mooie machine heb je, een Leva E61 is een mooie HX machine waar je heel lang plezier van kan hebben :).
2 tips:
- De maler is veel belangrijker dan de espressomachine voor de smaak van je koffie (samen met in de basis dus goede VERSE bonen)
- Gebruik vanaf het begin kalkarm water door een Brita kan te gebruiken of je water op een andere manier kalkvrij te houden. Voorkomen is 10x fijner dan moeten ontkalken (zeker met een HX machine).
Daarom willen we ook nu sparen voor een goede maler. Anders is het zonde van zo’n mooi apparaat. Plus dat je dan veel meer kan spelen met smaak. Ik hou wel van een licht bittere espresso, maar mijn vrouw heeft hem liever wat zachter.

We filteren het water door middel van een kalkfilter in het reservoir. Deze moet om de twee maand vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
En ja hoor, ik heb de Sette Baratza 270W op zijn knieen gekregen. Had de maalschijf eruit gehaald om even te inspecteren en weer teruggezet (volgens de handleiding). Maar nu wil hij niet starten. Precies hetzelfde als in het filmpje.

Waar ik inmiddels achter ben is dat de Sette twee sensoren heeft die controleert of de hopper op zijn plek zit en of de maalschijf op zijn plek zit. Wordt daar niet aan voldaan dan treedt de interlock in werking en start de motor niet (0,0 blijft knipperen op display). Ik kan zelf een duidelijk schakeling horen als ik de maalschijf iets schuin druk via de instelring, dan wil de motor wel draaien. Echter dat houdt hij niet vast dus zal er niet goed contact gemaakt worden met de sensor.

Iemand een idee? Wellicht de conus iets schuin geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Joarie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:03:
En ja hoor, ik heb de Sette Baratza 270W op zijn knieen gekregen. Had de maalschijf eruit gehaald om even te inspecteren en weer teruggezet (volgens de handleiding). Maar nu wil hij niet starten. Precies hetzelfde als in het filmpje.

Waar ik inmiddels achter ben is dat de Sette twee sensoren heeft die controleert of de hopper op zijn plek zit en of de maalschijf op zijn plek zit. Wordt daar niet aan voldaan dan treedt de interlock in werking en start de motor niet (0,0 blijft knipperen op display). Ik kan zelf een duidelijk schakeling horen als ik de maalschijf iets schuin druk via de instelring, dan wil de motor wel draaien. Echter dat houdt hij niet vast dus zal er niet goed contact gemaakt worden met de sensor.

Iemand een idee? Wellicht de conus iets schuin geraakt?

[video]
Ai das mooi irritant. Ik heb daar (nog) geen ervaring mee. Heeft baratza een Nederlandse importeur die telefonisch een beetje bereikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Joarie schreef op maandag 8 januari 2018 @ 16:49:
[...]

Nee hoor. Gewoon een andere methode om de eiwitten en vetten in melk op te kloppen en kleine belletjes te vormen. Al vermoed ik wel dat het stoompijpje een fijnere belstructuur geeft dan zo'n mechanische klopper.

Thuis drink ik amper cappuccino. Het stoompijpje wordt hier alleen in de winter fanatiek gebruikt voor hete chocolademelk :+
Maakt dat zoveel uit dan de belstructuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Nomad schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:13:
[...]

Ai das mooi irritant. Ik heb daar (nog) geen ervaring mee. Heeft baratza een Nederlandse importeur die telefonisch een beetje bereikbaar is?
Zag al wel een contactformulier online. Maar moet dan even serienummer opzoeken. Vanmiddag toch maar even de demontage van de maalschijf doen (zie instructiefilmpje). Wellicht is dat net het millimetertje die de schakelaar nodig heeft.
Mocht dat niks uitmaken dan neem ik contact op met de fabrikant/importeur
0xygen500 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:24:
[...]

Maakt dat zoveel uit dan de belstructuur?
Ik zou zeggen test het eens. Zelf nog niet gedaan, maar weet wel dat je met het stoompijpje van de espressomachine makkelijk microbellen kunt maken. Die wil je vanwege de sensorische eigenschappen.
(zie ook guide)

[ Voor 29% gewijzigd door Joarie op 10-01-2018 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Joarie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:31:
[...]

Zag al wel een contactformulier online. Maar moet dan even serienummer opzoeken. Vanmiddag toch maar even de demontage van de maalschijf doen (zie instructiefilmpje). Wellicht is dat net het millimetertje die de schakelaar nodig heeft.

[...]

Ik zou zeggen test het eens. Zelf nog niet gedaan, maar weet wel dat je met het stoompijpje van de espressomachine makkelijk microbellen kunt maken. Die wil je vanwege de sensorische eigenschappen.
(zie ook guide)
Ik heb net een Philips electrische klopper, waar ik tevens tevreden mee ben. Ben ook maar een student die gewoon een bakkie pleur wil drinken. Nu nog geen koffiefiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
Joarie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:31:
[...]

Nou, het betreffende micro-schakelaartje gevonden die controleert of de maalschijf op zijn plek zit gevonden. Het schakelde nog gewoon bij indrukken dus de switch was niet kapot. Deze ietsjes verder naar zijn schakelplek gebogen en geduwd waarna ik de maalschijf weer teruggeplaatst heb. En warempel, de maler werkt weer naar behoren _/-\o_

Pfff...iets teveel Close Encounter Of The Screw Up Kind :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mijn ouders gebruiken nu een tijdje een melkopschuimer van de Lidl voor de 'cappuccino', echter willen ze een apparaat wat iets beter zijn werk doet. Ik heb wat lopen speuren op internet maar ik kom er nog niet echt uit. Wat is een apparaat wat zijn werk goed doet en goed te onderhouden is voor een budget van max €100. (het zijn geen koffie fijnproevers)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
SPX420 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:33:
Mijn ouders gebruiken nu een tijdje een melkopschuimer van de Lidl voor de 'cappuccino', echter willen ze een apparaat wat iets beter zijn werk doet. Ik heb wat lopen speuren op internet maar ik kom er nog niet echt uit. Wat is een apparaat wat zijn werk goed doet en goed te onderhouden is voor een budget van max €100. (het zijn geen koffie fijnproevers)
Het is in dit topic een beetje vloeken in de kerk, maar een vriend van me drinkt van die bekende 'Sjors Kloenie kupjeskoffie' en de Aeroccino van hetzelfde merk levert imho een heel acceptabel resultaat op. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
SPX420 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 19:33:
Koop in ieder geval iets met het klopmechanisme in de voet. Er zijn er ook die het in het deksel hebben en dat is nogal kwetsbaar. De goedkoopste melkschuimers zou ik weg van blijven maar tussen €60 en €100 is er veel te vinden: Bialetti, Solis/Hostess, Jura, Aerocino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Wij hebben hier een waterhardheid van 7,3. Op de site van Melitta (waar ik het apparaat van ga halen), lees ik dat ze een waterfilter adviseren vanaf een hardheid van 7. Dat is dus net een beetje een omslagpunt.

Wat is jullie advies.. wel of geen waterfilter? Ik zie hier in waterkokers e.d. wel wat aanslag, dus er zit natuurlijk wel kalk in het water. Maar is een waarde van 7,3 toch iets om filters voor te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb zo'n melkopschuimer van de Ikea gekocht voor slechts 1€, maar opschuimen doet ie erg goed. Misschien wel te goed. Ik heb namelijk het probleem dat het gauw in een soort schuim veranderd wat je min of meer met een lepel uit moet scheppen.
Werkwijze;
- laagje "opschuimmelk" van de appie in een glas (heb nog geen kannetje)
- Even de opschuimer er in, er ontstaat al gauw een hoop schuim.
- Vervolgens een sec. of 15 in de magnetron om het lauwwarm te maken.
- Dan nog even roeren of overgieten, maar het blijft erg luchtig en ook met grote bellen.
- Ik zag in video's dat ze de kan even op het aanrecht kloppen om die bellen te laten verdwijnen, helpt niet echt.
- In de koffie schenken, bij mij is het dan gauw een kleine laagje melk zoals het volgens mij zou moeten zijn, en daarna komt er een dikke blob aan schuim die echt bovenop de koffie blijft drijven.

Is er iets wat ik verkeerd doe waardoor het zo dik wordt? Misschien te weinig melk waardoor de opschuimer er teveel lucht in klopt? Als ik die filmpjes bekijk, waarin ze doorgaans opschuimen met stoom, is het gewoon een mooi egaal schuim zonder echt zichtbare luchtbelletjes, wat zich nog laat schenken zoals een vloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Voor dat soort microfoam heb je echt stoom nodig. Al ben ik op de camping (dan mag ik van mijn vrouw ietwat terecht mijn ECM en Compak niet meenemen) ook heel tevreden met zo'n klein opschuimertje dat jij bedoelt. Al heb ik een versie met propellertje (voor eiwit shakes) en die maakt minder lobbig schuim. Zo mooi egaal als thuis wordt het echter nog niet.

En ik maak het spul eerst warm voor ik ga opschuimen.

Wat ook kan helpen is gewone volle melk gebruiken en niet die speciale opschuimmelk. Dan krijg je wellicht ook een minder heftig schuim.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
Het zijn gewoon twee hele andere physische processen die je toepast. Heel korte samenvatting:

Een magnetron doet watermoleculen vibreren waarna de temperatuur stijgt. In het geval van een melkopschuimer ben je alle watermoleculen in het melk tegelijk aan het opwarmen die vervolgens uitzetten, warmte overdragen aan vet&proteinen en gevangen moeten worden in de proteine-netwerk

Een stoomtip van een espresso-apparaat genereert een dunne stoomstraal/bundel die het water/vet/proteinen in het melk tegelijk zeer lokaal opwarmt. Hierdoor kun je de warmteoverdracht veel beter reguleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

greatgonzo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 08:22:
Wij hebben hier een waterhardheid van 7,3. Op de site van Melitta (waar ik het apparaat van ga halen), lees ik dat ze een waterfilter adviseren vanaf een hardheid van 7. Dat is dus net een beetje een omslagpunt.

Wat is jullie advies.. wel of geen waterfilter? Ik zie hier in waterkokers e.d. wel wat aanslag, dus er zit natuurlijk wel kalk in het water. Maar is een waarde van 7,3 toch iets om filters voor te gaan gebruiken?
Ik heb het ook eens opgezocht, we hebben een waterhardheid van 22, terwijl ik dacht dat het wel ok was. Misschien toch maar eens een Brita-filter kopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
We hebben een Quickmill 3230 gekocht en een Quickmill 60 maler. Nu wat amateur vraagjes natuurlijk, die jullie ongetwijfeld kunnen beantwoorden :P

1. De enkele filterhouder gaat lastig in het apparaat. Je moet echt met ene hand het apparaat tegenhouden en met je hand proberen vast te draaien... en dan vullen we het nog niet eens tot de rand. Waar kan het aan liggen? Bij de dubbele filterhouder is dit niet. Doen we dan teveel koffie er in?
2. Je kan op het apparaat instellen hoeveel koffie eruit komt bij een espresso, of een koffie etc. Hoe stel je dit goed af?
3. Ik lees dat doorloopsnelheid bij espresso iets van 25 sec. moet zijn. Dat ging goed. Hebben de maling op fijnste stand gezet, even als test. Toch was het niet echt sterk van smaak, eerder waterig. Wat doen we fout :P

edit: Komen nu al meer in de buurt. Maling nu van 2.5 ofzo, bij lagere maling komt er geen water door of alleen wat druppeltjes. In het begin kregen we alleen druppeltjes, toen was het wel een lekker sterk bakje :9~ Maar ik lees dat het eigenlijk niet moet druppelen. Duurde ook 40 seconde ofzo, maar moet eerlijk zeggen dat de smaak wel in de buurt komt van wat ik lekker vind >:)

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 11-01-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:19
YoshiBignose schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:16:
1. De enkele filterhouder gaat lastig in het apparaat. Je moet echt met ene hand het apparaat tegenhouden en met je hand proberen vast te draaien... en dan vullen we het nog niet eens tot de rand. Waar kan het aan liggen? Bij de dubbele filterhouder is dit niet. Doen we dan teveel koffie er in?
2. Je kan op het apparaat instellen hoeveel koffie eruit komt bij een espresso, of een koffie etc. Hoe stel je dit goed af?
3. Ik lees dat doorloopsnelheid bij espresso iets van 25 sec. moet zijn. Dat ging goed. Hebben de maling op fijnste stand gezet, even als test. Toch was het niet echt sterk van smaak, eerder waterig. Wat doen we fout :P
Ik zou vooral even wat filmpjes op Youtube kijken om de maalgraad goed te krijgen en om te leren hoe je "consistent" espresso kunt maken. Kern is dat je zoveel mogelijk variabelen (hoeveelheid koffie, doorlooptijd, tampkracht, waterdruk) consistent houdt en varieert met één andere variabel (maalgraad).
Voor vraag 2 zou je moeten rekenen met een factor 2 (dus 8 gram malen = 16 gram espresso in 25 seconden doorlooptijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Ik ben intussen ook op zoek naar een espressomachine.
Tot voor kort gebruikte ik een Nespresso apparaat, en heb recent ook een Aeropress aangeschaft.

Die Aeropress icm een manuele grinder (Hario) is wat een gedoe in de ochtend.

Ik had eerst de Gaggia Classic voor ogen, maar toen las ik dat de EU machines niet meer dezelfde zijn. En dus ook een pak minder aangeprezen worden.

Nu ben ik bij een LELIT PL41TEM terechtgekomen. Heel veel reviews zijn hier niet over te vinden, maar de enkele zijn wel positief.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze machine?

De machine zal vooral enkel voor mezelf dienen. De vrouw is niet echt een koffie liefhebber.
In de meeste gevallen zal er in de ochtend espresso mee gemaakt worden, en in het weekend wat vaker een capuccino.

Ik ben me bewust dat een single boiler vaak niet aangeraden wordt voor melkdranken. Maar in 90% van de gevallen is het maar voor 1 kop. En als er eens wat meer volk is, dan zullen ze maar wat geduld moeten hebben voor een lekkere kop ;)

Hebben jullie nog aanraders voor grinders? Liefst een elektrische, dat maakt de ochtendroutine wat makkelijker.
Voor espresso heb ik begrepen dat je al naar de duurdere moet kijken voor een goede maling.
Een Baratza Sette 30 zou een optie kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:51
Onze Saeco Exprelia is nu ruim 7 jaar oud maar werkt nog prima.
Via de rentepuntenwinkel van ING is echter de Xelsis SM7685 voor een "schappelijke" prijs te koop (€980 ipv ±€1590 in de meeste winkels). Het kriebelt een beetje om die nieuwe machine aan te schaffen, want veel minder ontkalken, makkelijker vullen en schoonmaken, kopjeswarmer.
Bij ons staat de machine onder de bovenkastjes van de keuken en water bij vullen is altijd een gedoe. Daarbij maandelijks ontkalken is een vervelende klus.

Wat te doen? Brengt de 7 jaar oude Exprelia nog iets op, of kan ik die beter kado geven aan een familielid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Onze staat (nóg) niet te koop, maar inderdaad dezelfde als de bovenste machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basz0r
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een vraag aan degene die ook een 14 grams filter hebben. Ik gebruik 16 gram gemalen koffie, waarvan ik rond de 28 seconden ongeveer 60 ml aan espresso krijg. Dat werkt op zich aardig, maar ik heb het gevoel dat het voller qua smaak kan. Heb wel ruimte om naar 17 of 18 gram te gaan. Maar dan moet ik de koffie wel wat steviger in het filter aandrukken waarna ik vervolgens m'n maler grover moet afstellen. Want anders komt het water niet door de koffie heen. Twijfel nog een beetje waar ik goed aan doe, want ik begreep dat een grovere maling ook minder smaak betekende. Wat is jullie uitgangspunt? Meer koffie en grover malen, of iets minder koffie en een fijnere maling? En hoeveel gram gebruiken jullie aan gemalen koffie? Uiteraard kan ik zelf ook experimenteren, maar ben benieuwd naar jullie mening/visie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Zet je maling zo fijn dat je 32 ml overhoudt. Je ratio ligt scheef (vanuit mijn referentiekader).

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:33
Basz0r schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:37:
Een vraag aan degene die ook een 14 grams filter hebben. Ik gebruik 16 gram gemalen koffie, waarvan ik rond de 28 seconden ongeveer 60 ml aan espresso krijg. Dat werkt op zich aardig, maar ik heb het gevoel dat het voller qua smaak kan.
Ik zou even wegen, dat is een stuk betrouwbaarder dan het volume.

Als je dan ver verwijderd zit van de 'gouden standaard' (of in ieder geval: startpunt) van 1:2 qua zetratio dan heb je je antwoord. Gevoelsmatig is 60 ml veel te veel, maar de welbekende (?) chart van Home Barista suggereert dat het wel meevalt.

Afbeeldingslocatie: https://www.home-barista.com/forums/userpix/2_extractionratios_sm_1.png
En hoeveel gram gebruiken jullie aan gemalen koffie? Uiteraard kan ik zelf ook experimenteren, maar ben benieuwd naar jullie mening/visie :)
Zoveel als erin gaat (~17 g), en dan op 1:2 afgesteld -> ~ 34 g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
woutur schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:07:
Zet je maling zo fijn dat je 32 ml overhoudt. Je ratio ligt scheef (vanuit mijn referentiekader).
32 gram bedoel je waarschijnlijk. Inderdaad wegen met een nauwkeurig schaaltje.
32 gram espresso is inclusief de crema dan wel weer ca. 60ml!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

HubD1 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:28:
[...]

32 gram bedoel je waarschijnlijk. Inderdaad wegen met een nauwkeurig schaaltje.
32 gram espresso is inclusief de crema dan wel weer ca. 60ml!
Dat was inderdaad een denkfout van me. Hoewel 32 ml bij mijzelf vaak in de buurt komt van 32 gram, meet ik het zelf ook op een weegschaal :$ Enfin, gelukkig is hier kennis genoeg aanwezig om iedereen weer op het rechte pad te brengen.

Ik moet weer een nieuwe bestelling koffiebonen gaan doen maar ik weet eigenlijk niet wat. De afgelopen keren heb ik Costa Rica Coope Tarrazu van Brandzaak gehad. Normaliter bestel ik bij Brandzaak of Fascino. Ideeën zijn welkom!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HubD1
Ben nu (weer) bezig aan de Latin Blend van Brandzaak. Bestel ook meestal Fascino en tegenwoordig Brandzaak, dus kan weinig toevoegen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:19
woutur schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:15:
[...]
Ik moet weer een nieuwe bestelling koffiebonen gaan doen maar ik weet eigenlijk niet wat. De afgelopen keren heb ik Costa Rica Coope Tarrazu van Brandzaak gehad. Normaliter bestel ik bij Brandzaak of Fascino. Ideeën zijn welkom!
Ik heb de afgelopen drie keer besteld bij Lambo koffie uit Enschede. Vers gebrand, en goede blends (Brazilian en Excellent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
woutur schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:15:
[...]

Dat was inderdaad een denkfout van me. Hoewel 32 ml bij mijzelf vaak in de buurt komt van 32 gram, meet ik het zelf ook op een weegschaal :$ Enfin, gelukkig is hier kennis genoeg aanwezig om iedereen weer op het rechte pad te brengen.

Ik ben wel fan van koffiestation.nl . Ze branden relatief licht, maar doen dat erg goed. Waardoor je echt mooie smaken overhoud en niet alleen maar brandsmaak. Hun brazilliaanse is mijn go-to voor espresso.
De hondurassen van ze gebruik ik het meeste op de hario V60.
Ze zitten in Groningen, maar uiteraard versturen ze gewoon.
Ramon 73 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:26:
Onze Saeco Exprelia is nu ruim 7 jaar oud maar werkt nog prima.
Via de rentepuntenwinkel van ING is echter de Xelsis SM7685 voor een "schappelijke" prijs te koop (€980 ipv ±€1590 in de meeste winkels). Het kriebelt een beetje om die nieuwe machine aan te schaffen, want veel minder ontkalken, makkelijker vullen en schoonmaken, kopjeswarmer.
Bij ons staat de machine onder de bovenkastjes van de keuken en water bij vullen is altijd een gedoe. Daarbij maandelijks ontkalken is een vervelende klus.

Wat te doen? Brengt de 7 jaar oude Exprelia nog iets op, of kan ik die beter kado geven aan een familielid?
In hoeverre betaal je voor betere koffie bij zulke machines en in hoeverre betaal je voor luxe met schermpjes, touchscreen, wifi, bluetooth en fancy-factor?
In de basis zit er een warmte-element in met een zetgroep + pompje....en veel van die dingen zijn uitwisselbaar onderling bij merken..dus de 300 euro versie heeft dezelfde zetgroep als de 1000 euro versie...Ik denk dat je bij dit soort machines beperkt betere koffie krijgt en vooral meer features koopt.

[ Voor 39% gewijzigd door Nomad op 15-01-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nomad schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:33:
[...]

In hoeverre betaal je voor betere koffie bij zulke machines en in hoeverre betaal je voor luxe met schermpjes, touchscreen, wifi, bluetooth en fancy-factor?
In de basis zit er een warmte-element in met een zetgroep + pompje....en veel van die dingen zijn uitwisselbaar onderling bij merken..dus de 300 euro versie heeft dezelfde zetgroep als de 1000 euro versie...Ik denk dat je bij dit soort machines beperkt betere koffie krijgt en vooral meer features koopt.
De nieuwe machine zal in de basis niet (veel) betere koffie maken, dat had ik al vooraf begrepen. Maar extra gemak met bijvullen en minder onderhoud is óók iets waard. Daarbij is onze huidige machine ietwat op leeftijd, wel uitstekend onderhouden maar zult net zien dat de aanbieding afloopt en dán de machine stuk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ramon 73 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:49:
[...]

De nieuwe machine zal in de basis niet (veel) betere koffie maken, dat had ik al vooraf begrepen. Maar extra gemak met bijvullen en minder onderhoud is óók iets waard. Daarbij is onze huidige machine ietwat op leeftijd, wel uitstekend onderhouden maar zult net zien dat de aanbieding afloopt en dán de machine stuk gaat.
dan is de keuze vooral heb je ruwweg 500 euro over voor de features. Want in de basis zal de koffie niet beter smaken dan een 500/600 euro Nivona....een merk waar ik zelf wel fan van ben qua degelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik ben eindelijk over naar de koffiebonen!

Van mijn collega een 5-6 jaar oude Bosch volautomaat gekregen, die het nog prima doet. Deze is zelfs voorzien van enigzins nieuwe keramische maalschijven.

Wat een verademing zeg... Meteen de uit Brazilië meegenomen koffieboontjes er in en... Heerlijk :)
Gaat alleen wel snel op...
Braziliaanse koffie is vrij mild, dus 12 gram en fijne maling levert het lekkerste resultaat op.
Ik laat mijn vriendin in April dan ook wel een nieuwe voorraad meenemen, want koffie uit Brazilië is the best!

Overigens net 1,2Kg espresso bonen gehaald bij de Lidl voor maar 6 euro. Een koopje!
Iemand ervaringen met deze bonen? Ik hoor van collega's dat het prima boontjes zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:30:
Ook ik ben eindelijk over naar de koffiebonen!

Van mijn collega een 5-6 jaar oude Bosch volautomaat gekregen, die het nog prima doet. Deze is zelfs voorzien van enigzins nieuwe keramische maalschijven.

Wat een verademing zeg... Meteen de uit Brazilië meegenomen koffieboontjes er in en... Heerlijk :)
Gaat alleen wel snel op...
Braziliaanse koffie is vrij mild, dus 12 gram en fijne maling levert het lekkerste resultaat op.
Ik laat mijn vriendin in April dan ook wel een nieuwe voorraad meenemen, want koffie uit Brazilië is the best!

Overigens net 1,2Kg espresso bonen gehaald bij de Lidl voor maar 6 euro. Een koopje!
Iemand ervaringen met deze bonen? Ik hoor van collega's dat het prima boontjes zijn.
Brazillie heeft mega veel koffieplantages en daar zitten zeker goede bij. Maar als ze iets daar niet kunnen is het wel branden van koffie. Dus ik snap je enthousiasme met je machine en de vooruitgang in smaak, maar staar je zeker niet blind op hun branding :P. ...dat is zoiets als zeggen: zodra ik weer in Engeland ben koop ik weer brood :P...dat kunnen ze daar ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb je daar een bron voor?

Zelf kan ik mij niet voorstellen dat de grootste koffie exporteur op aarde veel slecht gebrande bonen opleverd.

Voor nu ga ik gewoon een hoop bonen proberen, en ik zie wel wat de lekkerste is.
Ik zie dat er op diverse plekken proefpakketten verkrijgbaar zijn. Iemand een aanrader?
Wat ik lekker vind: Een beetje bittere koffie (niet té). En een heerlijk pure chocolade (na)smaak. Mag best een beetje pittig zijn, maar niet van die héle sterke meuk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nyarlathotep schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 23:21:

Zelf kan ik mij niet voorstellen dat de grootste koffie exporteur op aarde veel slecht gebrande bonen opleverd.

Voor nu ga ik gewoon een hoop bonen proberen, en ik zie wel wat de lekkerste is.
Ik zie dat er op diverse plekken proefpakketten verkrijgbaar zijn. Iemand een aanrader?
Wat ik lekker vind: Een beetje bittere koffie (niet té). En een heerlijk pure chocolade (na)smaak. Mag best een beetje pittig zijn, maar niet van die héle sterke meuk.
Verreweg het grootste deel van de export is groene bonen, het resterende deel voornamelijk oploskoffie en nauwelijks gebrande koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online

Ik snap je natuurlijke aanleg voor scepsis, maar @Nomad is wel een beetje een autoriteit op het gebied van koffie. Je mag wel aannemen dat hij weet waar hij overpraat. Lees het topic anders even door en filter op zijn naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze leveren de grondstof, het daadwerkelijk branden is een heel ander proces. Daarnaast is het ook om logistieke redenen beter om het lokaal te kopen. Ongebrande bonen komen hoogstwaarschijnlijk met de boot, als ze dat zelfde doen met gebrande bonen, zijn ze al niet meer vers tegen de tijd dat het hier is. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Los dat ik twijfel aan de smaakpapillen van je collegae als ze 5€/kg bonen van de lidl prima vinden is @Nomad wel een koning hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai

Roast.nl levert ook goede bonen. Krijg je elke maand drie zakken met verschillende bonen door de brievenbus. De bonen uit Zuid-Amerika hebben vaak een chocolade nasmaak.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de bonen van Lidl te pruimen zijn maar ieder zijn ding. Simon Levelt durf ik ook niet aan. Volgens mij blijven de bonen veel te lang in de bakken liggen waardoor ze al over hun hoogtepunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroendeGroot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 09:32
Simon Levelt moet je je inderdaad niet aan wagen. Ze hebben geen branddatum op de zakken staan waardoor het onmogelijk is om te bepalen of ze vers zijn of niet. Wanneer je opzoek bent naar goede bonen dan zijn er genoeg alternatieven op het internet. Zelf bestel ik mijn bonen bij brandzaak.nl of bij fascino, beide leveren de dag er na de boontjes thuis af met post nl met de branddatum van de dag van bestellen.

Ik zie koffie ook echt als een luxe product waardoor ik het geen probleem vind er iets meer voor te betalen. Wanneer je eenmaal goede bonen hebt geproefd wil je nooit meer anders _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door JeroendeGroot op 17-01-2018 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
JeroendeGroot schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 08:17:
Simon Levelt moet je je inderdaad niet aan wagen. Ze hebben geen branddatum op de zakken staan waardoor het onmogelijk is om te bepalen of ze vers zijn of niet.

[...]
Ik snap dat iedereen erg kritisch is maar dit is gewoon niet waar. Op de kilozakken staat een branddatum en je kunt altijd naar de branddatum vragen. Op de weegschaalsticker staat de verpakkingsdatum. Verder worden de bonen 1 tot 2 keer per week vers geleverd en zijn ze nooit ouder dan 6 weken, meestal veel verser zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

bszz schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:24:
[...]

Ik snap dat iedereen erg kritisch is maar dit is gewoon niet waar. Op de kilozakken staat een branddatum en je kunt altijd naar de branddatum vragen. Op de weegschaalsticker staat de verpakkingsdatum. Verder worden de bonen 1 tot 2 keer per week vers geleverd en zijn ze nooit ouder dan 6 weken, meestal veel verser zelfs.
Na 6 weken (en dat is ongeveer precies de periode) zijn verse bonen niet vers meer. De smaak is er dan vanaf. Check eerdere posts: Fascino (en Brandzaak en vele andere) levert de dag nadat de bonen gebrand zijn. Dát is vers. Bij Simon Levelt kan je bonen laten scheppen uit doorzichtige bakken (ofwel er zit licht en zuurstof bij die bonen). Die jongens kan ik niet meer serieus nemen als koffiebonenleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
woutur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 09:52:
[...]

Na 6 weken (en dat is ongeveer precies de periode) zijn verse bonen niet vers meer. De smaak is er dan vanaf. Check eerdere posts: Fascino (en Brandzaak en vele andere) levert de dag nadat de bonen gebrand zijn. Dát is vers. Bij Simon Levelt kan je bonen laten scheppen uit doorzichtige bakken (ofwel er zit licht en zuurstof bij die bonen). Die jongens kan ik niet meer serieus nemen als koffiebonenleverancier.
Wederom lulkoek. Dat zijn geen doorzichtige bakken maar gesloten silo's. De bonen die je ziet, zitten in een apart compartiment en zitten daar voor de sier. Die zullen nooit en te nimmer verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Wel, ik heb in Groningen (weliswaar jaren geleden) gewoon uit doorzichtige bakken mijn bonen geschept gekregen. Al zou de helft maar waar zijn, dan nog worden die bakken continue geopend en gesloten en komt er telkens verse lucht bij. Enfin, ik begrijp dat jij niet zo kritisch bent en dat is je goed recht. Gewoon lekker blijven kopen daar als je er tevreden mee bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
woutur schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 10:05:
Wel, ik heb in Groningen (weliswaar jaren geleden) gewoon uit doorzichtige bakken mijn bonen geschept gekregen. Al zou de helft maar waar zijn, dan nog worden die bakken continue geopend en gesloten en komt er telkens verse lucht bij. Enfin, ik begrijp dat jij niet zo kritisch bent en dat is je goed recht. Gewoon lekker blijven kopen daar als je er tevreden mee bent.
Groningen heeft nooit doorzichtige bakken gehad en de koffie wordt er niet uitgeschept. Bovendien worden ze niet voortdurend geopend en gesloten. Dat gebeurt alleen maar als ze leeg zijn :(

En kritisch zijn is iets anders dan dingen roepen die niet waar zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door bszz op 17-01-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Afbeeldingslocatie: http://www.wijzijnarnhem.nl/wp-content/uploads/2016/03/Simon-Levelt-03-2016-32-van-56-350x350.jpg

Ik ga ervan uit dat dat de standaard bakken zijn?
Doorzichtig ja. Net een googelshow. :+

Wat betreft lucht: zolang je bonen niet verpakt zonder zuurstof zal degradatie altijd door gaan. Daar is bijzonder weinig zuurstof voor nodig.
De pakweg 20 keer dat er bonen in een zakje gestort worden via een tussenklep voordat de container leeg is zal vrij weinig verschil maken.

Simon&Levelt is imho een prima begin en een goed uitwijkpunt in nood.
Je kan er kleine hoeveelheden kopen van een redelijk ruime selectie aan (redelijk verse) bonen.

Overigens zit er na 6 weken echt nog wel smaak aan bonen. Nuances die je misschien in de tweede week goed geproefd had zullen zwakker zijn. Maar we zijn niet allemaal fijnproevers.
Los van de vraag of je wel/niet de skills en/of apparatuur hebt om die nuances eruit te krijgen.

---

Die koffie uit Brazilië kan ik mij wel wat bij voorstellen.
Ik krijg met enige regelmaat een zak Juan Valdez (Colombia) die waarschijnlijk al een maand of wat in de supermarkt heeft gelegen. Maar dat is nog best goed te drinken.
Als ik moet gokken gaat er daar (lees: non-westers land) gewoon wat meer aroma's over de bonen dan dat de grote branders (D.E. scale) hier doen.

Verder helpt het enorm om een kennis te vinden met een Senseo apparaat. Ga daar eens in de week een kopje koffie doen en die 6 euro Lidl boon zal hemels smaken. :p

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Raymond P schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 16:07:
[afbeelding]

Ik ga ervan uit dat dat de standaard bakken zijn?
Doorzichtig ja. Net een googelshow. :+

[...]
Nee, niet doorzichtig! Wat achter het venster zit is een gescheiden compartiment.Daar zitten bonen in voor de (goochel)show. Die komend de silo niet uit en worden nooit en te nimmer verkocht..... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@bszz lol. Dat snap ik.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter

De gedachte dat puur omdat ze er veel van verbouwen, ze ook verstand hebben van het eindproduct is natuurlijk sowieso wat naïef (bedoel ik niet negatief of aanvallend). In Afrika zijn zo ongeveer de grootste mijnen ter wereld voor meerdere grondstoffen, maar wat die grondstoffen uiteindelijk worden of waar het voor dient, 80% daar zal het amper weten.

In de westerse wereld zijn we sinds een jaar of 10(?) bezig met de third wave coffee, waarin er veel meer gefocust wordt op de kwaliteit van koffie en de oorsprong/oogst/traject van de boon. Waarin we op zoek gaan naar smaken als dadel/caramel/fruittonen, grondsmaken, noten/chocola etc. We branden zo licht mogelijk, waarbij de ontwikkeling van de boon nauwlettend in de gaten houden. En zeker niet te ver doorbranden, want dan verlies je alle mooie smaken en houd je de typische DE rood koffie smaak over (brandsmaak met bittere/droge nasmaak). Je stopt de branding zodra de (suiker) ontwikkeling is afgerond en houd de boon verder eerder licht bruin dan richting donker (full city roast, zoals ze dat vroeger deden voor espresso)
En die focus op kwaliteit vind je in delen van USA, in west europa, in Australië en zo nog wat landen. Maar minder tot niet in oost Europa, Azie en Zuid-Amerika. Zelf in Italie, het koffieland volgens iedereen van 40+ (:P) is daar minder mee bezig dan sommige andere Europese landen.

En omdat de vraag naar steeds hogere grading steeds groter wordt, is de vraag en interesse in landen zoals Brazillie ook gewekt naar wat dan dan inhoud/betekent. Coffee Grading zelf zegt iets over het aantal fouten die de bonen mogen bevatten, of er "floaters" (drijvers) in mogen zitten...maar ook wat de smaken en complexiteit is van koffie's. Nu zijn ze in Brazillie niet zozeer op zoek naar wat er allemaal aan smaakjes in de koffie kan zitten, maar zijn ze zeker wel geïnteresseerd in wat zij moeten doen om de koffie duurder te verkopen en waar wij bereid zijn toe te betalen. Daarom is er wel overleg in het proces van plukken, drogen, verpakken en opslag daar.

Om die interesse en kennis bij de boeren en koffiehuizen daar aan te wakkeren, zijn er meerdere projecten lopende waar koffiebranderijen van de westerse wereld hun gebrande bonen ter info terug sturen. Om te laten zien wat voor smaken er in kunnen zitten in de bonen die de boeren/exporteurs/huizen zelf aanvankelijk als groene boon verstuurden naar "ons" toe. Zodat zij snappen waar onze steeds strenge eisen en vragen vandaan komen. Maar dat is dus, zoals ik hierboven al noem niet zozeer omdat zij daar ook fijnproevers zijn, maar omdat wij feedback willen geven in het waarom wij dingen vragen.

In Brazillie zelf leeft koffie vooral als product om te verbouwen en niet zozeer als delicatesse of luxe product. Het is vooral een export product. Neemt niet weg dat ze er zelf ook liters van drinken trouwens, net als Nederlanders drinken Brazilianen gemiddeld aardig wat koffie per dag (al wint de Nederlander het geloof ik wel en staan we op nummer 1 van de wereld misschien wel qua koffie per inwoner :P ?)

Je vraagt om een bron, die kan ik je niet als link zo geven. Ik werk veel samen met meerdere branders en zodoende krijg je dit mee. Daarnaast ben ik actief op meerdere internationale koffie-fora, omdat het mij interesseert.
Boudewijn schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 01:58:
Los dat ik twijfel aan de smaakpapillen van je collegae als ze 5€/kg bonen van de lidl prima vinden is @Nomad wel een koning hier.
Dat is zeker waar. Helemaal eens. Over smaak valt niet te twisten, maar als 1 boon een goed voorbeeld is van "donker (ver)brande bonen zonder enige mooie smaken", dan is dat wel de bekende dark roast lidl bonen van 5'ish euro de kilo. Beter nog, dat is ongeveer de helft goedkoper dan een high grade groene boon inkoop kost voor een branderij. Waarbij je met branden dus zo'n 10% vocht verliest, dus inkoop kost een kilo bonen als zo'n 11 euro voor specialty coffee grade bonen.
Als je dus die Lidl bonen lekker vind en goed gebrand en goed van smaak, dan is dat prima, geniet er zeker van! Maar dat is wat anders dan wat de koffiesnobs (zo je wilt) zoeken in koffie.

[ Voor 20% gewijzigd door Nomad op 17-01-2018 20:00 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1