Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Hoe dan ook; op kantoor een Philips Seaco in gebruik en dat bevalt goed. Toch wil ik thuis liever geen volautomaat gezien dat best wat ruimte inneemt en ik zelf thuis niet heel veel koffiedrink, doordeweeks nagenoeg niet. Zo'n Nespresso/Dolce Gusto apparaat is leuk, maar niet zo handig als je de vrienden in het weekend over de vloer hebt.
Dus ik kwam al snel bij een gewone filterkoffiemachine. In de pricewatch kwam ik deze tegen; pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741. Dat is handgemaakt in Nederland blijkbaar, erg leuk, maar ook reacties her en der over dit merk zijn zo goed dat dit mijn eerste keus geworden is. Op Bol.com een mooie zwarte voor 175 euro (https://www.bol.com/nl/p/...57395/?s2a=#product_title).
Maar daar hoort natuurlijk ook een goede koffiemolen bij! Die van Technivorm/Moccamaster zijn ook al snel 125 euro en dat vindt ik best wat geld. Daarnaast lijk je niet de maalgraad (fijn/grof) in te kunnen stellen en gezien de ervaringen met de Philips Saeco maakt dat zeker verschil. Nu is zo'n koffiemolen van hetzelfde merk wel mooi, maar misschien zijn er alternatieven.
Iemand hier met een suggestie wat betreft de koffiemolen?
Op zich is € 125,- voor een koffiemolen niet duur, als deze het ook waard is qua bouwkwaliteit en precisie. Ik ken hem niet en heb er geen ervaring mee, dus ik kan daar niets over zeggen. Doorgaans wordt voor espresso met halfautomaten aangeraden om meer te budgeteren voor de maler dan voor de halfautomaat, omdat de maler meer aandeel heeft in het zetten van een goede espresso.TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:26:
Dat je hem niet kan afstellen lijkt me voor filterkoffie zelfs een voordeel: daar wil je in tegenstelling tot espresso (waar de maalgraad soms lichtjes wordt bijgeschaafd naargelang de boon) niet met de maalgraad prutsen lijkt me want er is geen druk om op af te stemmen. Dus dan heb je al wat minder onderdelen die kunnen slijten en mogelijk ook consistentere kwaliteit, maar dat gaat ervan uit dat de fabrikant weet wat ze doen.
EDIT: Blijkbaar is het kolder
Ik heb een Saeco Minuto en die is niet zoveel groter als dat apparaat wat jij noemt, zeker niet als er ook nog een losse bonenmaler naast komt te staan.TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:26:
Hoe dan ook; op kantoor een Philips Seaco in gebruik en dat bevalt goed. Toch wil ik thuis liever geen volautomaat gezien dat best wat ruimte inneemt
De handmaler van Douwe Egberts die in de decennia daarvoor werd gebruikt door half Nederland is overigens wel enigszins instelbaar, maar verwacht daar niet al te veel van. Als je het niet erg vindt om even met de hand te slingeren (en als het ding in je interieur past), dan is zoiets best een gaaf accessoire voor in de keuken:

Ik gebruikte hem zelf ook altijd voor filterkoffie in ons oude huis, maar heb er in mijn nieuwe huis eigenlijk geen mooie plek meer voor...
Punctuality is the politeness of kings
Nouja, de combinatie kost samen 300 euro. Dat is bijna net zo deur als een volautomaat. Ik kan natuurlijk ook eerst alleen de koffiezetter bestellen en later eens een keer een molen kopen.Phuncz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:56:
[...]
Op zich is € 125,- voor een koffiemolen niet duur, als deze het ook waard is qua bouwkwaliteit en precisie. Ik ken hem niet en heb er geen ervaring mee, dus ik kan daar niets over zeggen.
Oké helder, maalgraad is bij filterkoffie dus niet zo'n issue.Dat je hem niet kan afstellen lijkt me voor filterkoffie zelfs een voordeel: daar wil je in tegenstelling tot espresso (waar de maalgraad soms lichtjes wordt bijgeschaafd naargelang de boon) niet met de maalgraad prutsen lijkt me want er is geen druk om op af te stemmen. Dus dan heb je al wat minder onderdelen die kunnen slijten en mogelijk ook consistentere kwaliteit, maar dat gaat ervan uit dat de fabrikant weet wat ze doen.
Maar dat vindt ik weer niet zo handig met visite en heb geen ruimte voor twee apparaten. Daarnaast ben je dan ook al weer ~ 350 euro kwijt volgens mij.jongetje schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:59:
[...]
Ik heb een Saeco Minuto en die is niet zoveel groter als dat apparaat wat jij noemt, zeker niet als er ook nog een losse bonenmaler naast komt te staan.
Haha, ook wel leuk inderdaad zo'n handmolen. Zal er eens naar kijken, maar ik moet hem wel ergens kwijt kunnen natuurlijk.dreamscape schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:03:
Die Moccamaster KM4 is gewoon de doorontwikkeling van de oude elektrische wandmaler die je in menig huishouden tegenkwam. Mijn ouders hadden hem vroeger ook, totdat ergens in de jaren tachtig iedereen ineens overstapte op snelfiltermaling. Er is inderdaad niets op in te stellen, want het ding werkt met mesjes en niet met schijven. Voor puur filterkoffie niet zo'n enorm issue.
De handmaler van Douwe Egberts die in de decennia daarvoor werd gebruikt door half Nederland is overigens wel enigszins instelbaar, maar verwacht daar niet al te veel van. Als je het niet erg vindt om even met de hand te slingeren (en als het ding in je interieur past), dan is zoiets best een gaaf accessoire voor in de keuken:
[afbeelding]
Ik gebruikte hem zelf ook altijd voor filterkoffie in ons oude huis, maar heb er in mijn nieuwe huis eigenlijk geen mooie plek meer voor...
Dat is een volautomaat dus gooi je water en bonen in en op knopje drukken. Kosten idd wel rond de 300euro en je hebt er wekelijks 5 minuten schoonmaak werk aan maar wel een hoop gemak (vind ik).TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:06:
Maar dat vindt ik weer niet zo handig met visite en heb geen ruimte voor twee apparaten. Daarnaast ben je dan ook al weer ~ 350 euro kwijt volgens mij.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 01-11-2017 12:30 ]
De koffiemolen van Technivorm zou ik links laten liggen. Voor ongeveer dat geld koop je bijvoorbeeld een Baratza Encore. Het verschil tussen mesjes en schijven kun je echt merken. Bovendien kun je veel meer varieren met de maalgraad. veel meer molen voor je geld.TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:26:
We moeten nog een koffiezetapparaat hebben, op dit moment hebben we nog steeds een oud vergeeld koffiezetapparaat van mijn schoonouders in gebruik. Die mochten we lenen tijdens het klussen in ons eerste eigen huis.
Hoe dan ook; op kantoor een Philips Seaco in gebruik en dat bevalt goed. Toch wil ik thuis liever geen volautomaat gezien dat best wat ruimte inneemt en ik zelf thuis niet heel veel koffiedrink, doordeweeks nagenoeg niet. Zo'n Nespresso/Dolce Gusto apparaat is leuk, maar niet zo handig als je de vrienden in het weekend over de vloer hebt.
Dus ik kwam al snel bij een gewone filterkoffiemachine. In de pricewatch kwam ik deze tegen; pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741. Dat is handgemaakt in Nederland blijkbaar, erg leuk, maar ook reacties her en der over dit merk zijn zo goed dat dit mijn eerste keus geworden is. Op Bol.com een mooie zwarte voor 175 euro (https://www.bol.com/nl/p/...57395/?s2a=#product_title).
Maar daar hoort natuurlijk ook een goede koffiemolen bij! Die van Technivorm/Moccamaster zijn ook al snel 125 euro en dat vindt ik best wat geld. Daarnaast lijk je niet de maalgraad (fijn/grof) in te kunnen stellen en gezien de ervaringen met de Philips Saeco maakt dat zeker verschil. Nu is zo'n koffiemolen van hetzelfde merk wel mooi, maar misschien zijn er alternatieven.
Dat je maalgraad voor filter niet uitmaakt is helaas kolder, dat is bij filter net zo belangrijk als bij espresso en de smaken worden significant anders. En een maler met mesjes werkt al helemaal kut, dus dat sowieso overslaan.
In het budget tot 150 euro is een Baratza Encore wat mij betreft de maler om te nemen voor filterkoffie (en ik heb hem zelf ook om die reden, fijn ding).
Qua filterkoffie en machines is er uiteraard een hoop keuze, van 10 euro bij de blokker, tot 250+ euro voor een uitgebreide Technivorm. Beiden geeft goede waar voor zijn geld en dus kwalitatief heel verschillend.
Mijn tip voor filterkoffie is:
- 2e hands Douwe Egberts koffiemachine halen van marktplaats, zijn namelijk rebrand technivorm machines. In principe heb je voor 50euro een net exemplaar die nog jaren mee gaat.
- Baratza encore om zelf vers je bonen te malen, begin bij standje 20 qua maling fijnheid en probeer grover en fijner zelf uit. Ik gebruik 32gram op 500ml water.
- Neem verse bonen van een brander die specifiek ook voor filter brand (is lichtere branding).
Bovenstaande kan je voor onder de 200 euro klaar zijn qua hardware en voor onder de 10 euro heb je 250 gram verse bonen
Dus die pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741 is een goede keuze, maar qua koffiemolen even verder kijken.
Nou ik vindt die 125 vrij prijzig, als ik met 50 euro klaar ben voor een koffiemolen vindt ik het wel mooi.
Is iets als een https://www.bol.com/nl/p/...n-zwart/9200000011859237/ of een https://www.bol.com/nl/p/...rt-rood/9200000040497869/ ook een prima aankoop?
Die Moccamaster is prima, de molentjes die je noemt kan ik echt niet aanbevelen. Om eerlijk te zijn ken ik de Melitta molen niet maar die Bosch heeft weer van die vervelende hakmesjes. Misschien nuttig voor noten of poedersuiker maar als koffiemolen totaal ongeschikt.TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:16:
@bszz en @Nomad
Dus die pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741 is een goede keuze, maar qua koffiemolen even verder kijken.
Nou ik vindt die 125 vrij prijzig, als ik met 50 euro klaar ben voor een koffiemolen vindt ik het wel mooi.
Is iets als een https://www.bol.com/nl/p/...n-zwart/9200000011859237/ of een https://www.bol.com/nl/p/...rt-rood/9200000040497869/ ook een prima aankoop?
Ja precies, dus echt malen en niet snijden. Misschien zoiets dan: https://www.bol.com/nl/p/...iemolen/9000000011526437/bszz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:41:
[...]
Die Moccamaster is prima, de molentjes die je noemt kan ik echt niet aanbevelen. Om eerlijk te zijn ken ik de Melitta molen niet maar die Bosch heeft weer van die vervelende hakmesjes. Misschien nuttig voor noten of poedersuiker maar als koffiemolen totaal ongeschikt.
Maar goed, anders bestel ik gewoon eerst de Moccamaster en komt die koffiemolen een andere keer.
Niet mijn keus en waarschijnlijk geen topkwaliteit maar beter dan mesjes. Jammer dat er dan weer staat dat het een professionele molen is want dat is gewoon lulkoek.TheNephilim schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:47:
[...]
Ja precies, dus echt malen en niet snijden. Misschien zoiets dan: https://www.bol.com/nl/p/...iemolen/9000000011526437/
Maar goed, anders bestel ik gewoon eerst de Moccamaster en komt die koffiemolen een andere keer.
Heb de Melitta (https://www.bol.com/nl/p/...n-zwart/9200000059028846/) in de winkelmand zitten, die andere wordt hem idd niet (reviews ed.).bszz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:52:
[...]
Niet mijn keus en waarschijnlijk geen topkwaliteit maar beter dan mesjes. Jammer dat er dan weer staat dat het een professionele molen is want dat is gewoon lulkoek.
Wel weer dik over de 200 euro heen als ik ook een koffiemolen bestel. Goed ik denk er nog even over na.
Bedankt voor de input allen!
Tot slot: je stelt je vraag in een topic speciaal over koffie. Je krijgt dus antwoorden van mensen met tenminste iets van een passie voor koffie. Als je iets om koffie geeft, zorg je dat je je spullen goed voor elkaar hebt. Verwijzing naar bovenstaand verhaal, het is geen onzin. Beloofd
Zo gezegd, zo gedaan.
edit: autocorrect typo's van mij telefoon er even tussenuit gehaald/aangepast
[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 01-11-2017 19:12 ]
Niemand??PdeBie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:18:
Zo ook maar eens even spieken in dit topic.
Wij zijn van plan om in ons nieuwe huis een mooie espressomachine neer te zetten en zijn afgelopen weekend naar van Pommeren in Utrecht geweest. Daarbij hebben we onder andere gesproken over de Expobar Leva E61.
Iemand ervaring met deze machine?
reiker schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:28:
Je moet aanschaffen wat je wilt natuurlijk, niet iedereen vindt lekkere koffie even belangrijk. Getuige het feit dat er zoveel snelfiltermaling verkocht wordt in de supermarkten. Als je (of je bezoek) alleen een doorsnee bakkie pleur wilt, dan koop je het best een simpele elektrische doorstromer en een pak Perla. Wil je nèt dat beetje meer van je koffie, en af en toe een beetje hobbyen maar niet al te gek, dan koop je zo’n tweedehands Douwe Egberts zoals Nomad aanraadt voor een paar tientjes en een Baratza Encore. Je hebt voor hetzelfde geld (of minder) een zóveel betere setup, met veel meer potentie, daar ga je echt plezier aan beleven de komende tijd. Maar dan moet je geen voorverpakte bonen in de supermarkt halen, dat is dan weer zonde want kwalitatief echt veel minder. Er zijn tal van branderijen te vinden die echt vers branden en niet duur zijn.
Tot slot: je stelt je vraag in een topic speciaal over koffie. Je krijgt dus antwoorden van mensen met tenminste iets van een passie voor koffie. Als je iets om koffie geeft, zorg je dat je je spullen goed voor elkaar hebt. Verwijzing naar bovenstaand verhaal, het is geen onzin. Beloofd
Gisteren aan het einde van de dag de Moccamaster doorstromer en Melitta koffiemolen besteld. Die rebranded Douwe Egberts versie is inderdaad hetzelfde, maar liever heb ik toch een nieuw apparaat. Wat betreft de koffiemolen; eerst eens kijken of het überhaupt bevalt en dan kan ik altijd nog zo'n Baratza Encore (https://www.baratza.com/grinder/encore/) aanschaffen.Nomad schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:00:
Eens, als iets in het verhaal duidelijk naar voren moet komen is dat de maler belangrijker is dan je filterapparaat. Die encore zou ik gewoon nemen en via marktplaats een Douwe Egberts machine. Of toch een nieuw apparaat als 2e hands je niet zint. In geval van nieuw zijn er wel alternatieven maar die zijn niet beter en niet (veel) goedkoper.
Bijna hetzelfde. DE-versie heeft een iets lager vermogen.TheNephilim schreef op donderdag 2 november 2017 @ 06:35:
[...]
[...]
Gisteren aan het einde van de dag de Moccamaster doorstromer en Melitta koffiemolen besteld. Die rebranded Douwe Egberts versie is inderdaad hetzelfde, maar liever heb ik toch een nieuw apparaat.
[...]
Ook maar even besteld, klinkt wel interessant.bebopper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:58:
Aanbieding via Scoupy voor een proefpakket single origin bonen van brandzaak.nl: klik
De Single Origins Collection bestaat uit:
250 gram - Brasil Yellow Bourbon
250 gram - Costa Rica Coope Tarrazu
250 gram - Cameroon Asuchuf
250 gram - Guatemala Finca el Durazno
250 gram - Panama La Gloria
250 gram - Ethiopia Yirgacheffe
Dit voor 17,50€ + 3,95€ verzendkosten. Klinkt toch als een mooie deal.
Qua verse bonen vooral ervaring met fascino, keertje lambo en tussendoor segafredo crema (bevalt me best goed) of diverse andere bonen die voorhanden liggen, al dan niet met wisselend succes. De laatste keren fascino (emporio/grande alte) krijg ik er niet de chocoladebom uit die ik gewend was. Kan aan mij of aan de apparatuur liggen, maar daarom is een keer wat anders proberen ook wel leuk.
Bezzera BZ13 met Eureka mignon maler. Bevalt me keurig. Is met 10 minuten redelijk en na 30 minuten goed warm. Toch zou ik als advies aan mensen willen meegeven: spaar iets door voor een Rocket, want dat blijft toch lonken ;-)
Edit: DE moccamaster heb ik al 11 jaar staan. Nu vooral voor visite, maar blijft een degelijk apparaat. 1 keer door eigen schuld de glaskan laten barsten, maar verder zeer onderhoudsvriendelijk. Is voor de rest niks bijzonders, gewoon een filterapparaat. Snap de hype er rondom heen op het moment niet zo....
[ Voor 10% gewijzigd door HubD1 op 02-11-2017 19:45 ]
Jawel
Ik heb thuis een voorganger staan, tweedehands gekocht. Eerlijk gezegd geen opmerkingen over... als ik zo'n Rocket of Vibiemme zie staan dan vind ik die apparaten wel veel mooier afgewerkt, maar technisch gezien zijn ze echt niet zo heel anders. De enige reden om een andere machine te kopen zou de overstap van een vibratie- naar een rotarypomp zijn. Prima keuze dus.
https://www.nestlepromoti...a-machine/home/index.html
"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"
Top. Ga ik ook op internet nog eens wat reviews zoeken. Van wat ik tot nog toe heb gelezen is het inderdaad prima spul, maar heb er verder totaal geen ervaring mee.rvinke schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:02:
[...]
Jawel![]()
Ik heb thuis een voorganger staan, tweedehands gekocht. Eerlijk gezegd geen opmerkingen over... als ik zo'n Rocket of Vibiemme zie staan dan vind ik die apparaten wel veel mooier afgewerkt, maar technisch gezien zijn ze echt niet zo heel anders. De enige reden om een andere machine te kopen zou de overstap van een vibratie- naar een rotarypomp zijn. Prima keuze dus.
BroWohsEdis schreef op donderdag 2 november 2017 @ 23:02:
Laatst de Nescafé Gold Barista aangeschaft met mijn vriendin, kost 25 euro als je 4x Nescafé gold koopt bij de Hoogvliet. De koffie is goed te slurpen en het melk opschuim systeem vind ik erg handig.
https://www.nestlepromoti...a-machine/home/index.html
Stadia was beter....
Maar misschien zitten er in bronwater veel schadelijkere mineralen of beïnvloed het de smaak negatief?
Stadia was beter....
Bronwaters verschillen enorm in hoeveelheid mineralen, calcium etc. Je zou Spa blauw kunnen nemen. Dat heeft 33mg/l droogrest waarvan 4,5 mg Calcium en is één van de zachtste waters die je kunt vinden. Ter vergelijking: Kraanwater in Amsterdam heet ongeveer 80 mg/l Calcium(oxide) . Wel doe je dan concessies aan de smaak: Je koffie zal vlakker smaken.artificial_sun schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:03:
Bronwater bevat niet minder kalk dan ander water. Wat je, denk ik, het beste kunt doen is een kan gebruiken met brita filter.
Bij een espressoapparaat met boiler, pompje, leidingen, zeefjes, etc. is het allemaal veel gevoeliger, daar wordt over het algemeen wel aangeraden om ontkalkt water te gebruiken.
Sorry, maar dat is gelul. Wat er aangeraden wordt is om water uit een Brita filter te gebruiken, maar dat is niet om alle kalk eruit te halen. Om dus te zeggen dat een espressoapparaat gevoeliger is dan een ander apparaat is onjuist.HubD1 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:33:
Ja hoor, geen probleem. Is het makkelijkst/snelst/goedkoopste ook nog.
Bij een espressoapparaat met boiler, pompje, leidingen, zeefjes, etc. is het allemaal veel gevoeliger, daar wordt over het algemeen wel aangeraden om ontkalkt water te gebruiken.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Wat snap je niet?Zwerver schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:14:
[...]
Sorry, maar dat is gelul. Wat er aangeraden wordt is om water uit een Brita filter te gebruiken, maar dat is niet om alle kalk eruit te halen. Om dus te zeggen dat een espressoapparaat gevoeliger is dan een ander apparaat is onjuist.
Nope, boiler is gevoeliger voor kalk en dan met name op de grens van water en stoom. Daarnaast is een boilersysteem ontkalken behoorlijk ingrijpend en tijdrovend.Zwerver schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:14:
[...]
Sorry, maar dat is gelul. Wat er aangeraden wordt is om water uit een Brita filter te gebruiken, maar dat is niet om alle kalk eruit te halen. Om dus te zeggen dat een espressoapparaat gevoeliger is dan een ander apparaat is onjuist.
Kan/kopjes licht voorverwarmen met warm water.MrVegeta schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:48:
Vandaag mijn eerste kop poor over koffie gezet. Was best te pruimenAlleen had ik het probleem dat de koffie in de kan snel afkoelde. Het was bij serveren nog wel warm, maar koelde mij wat te snel af. Ook heb ik het water gewoon uit mijn (vrij oude) waterkoker gehaald zonder ganzenhals.
Zo'n kopje gaat hier van 18 naar 35+ graden, dat scheelt enorm.
Als het toch te ver afkoelt stap je over op intraveneus.
---
@HubD1 Ontkalkt water zal leiden tot enorme corrosie door afname van de alkaliniteit.
Je wilt wel kalk in je water houden.
- knip -
Verwijderd
Geloof het of niet: je wilt kalk in je water om de machine te beschermen. Zuiver water zonder mineralen is agressief rotspul dat zelfs de meest geharde staalsoorten zachtjes aan corrodeert. Uiteraard gaat dat proces alleen maar sneller bij hogere temperaturen... dus zeg dan maar dag met je handje tegen je mooie apparaat. Ik zou gewoon kraanwater gebruiken en van tijd tot tijd de machine ontkalken met citroenzuur dat je voor een habbekrats bij de toko koopt. (Citroenzuur heeft als voordeel dat het geen 'azijnige' smaak heeft: het is alleen maar zuur.)TheNephilim schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:32:
Wat voor water gooien jullie in de machines? Ik zou mijn pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741 graag kalkvrij houden en vroeg me daarom af of het de moeite waard is om er bronwater oid. in te gooien, in plaats van kraanwater.
Om dezelfde reden dus ook geen filter gebruiken: met Nederlands kraanwater werkelijk nergens voor nodig en waarschijnlijk alleen maar het een uitnodiging aan bacteriën om lekker in jouw water te gaan party'en. Nederlands kraanwater is een supermooi en ook nog eens supergoedkoop product waar een hoop onzichtbare chemie en werktuigbouwkunde bij is komen kijken: neem de mensen die er hun brood mee verdienen voor de verandering eens serieus door op hun kennis en kunde te vertrouwen.
Ga ook niet uit Angst Voor De Kalk je machine om de haveklap ontkalken: ten eerste is jouw smaak niet zo getraind als die van degenen die de bonenmélanges samenstellen; en ten tweede gaat het over een effect dat all things considered klein zal zijn. Je drinkt koffie; niet het merk van je apparatuur.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2017 19:49 ]
Ik werk nu ongeveer 3,5 jaar in projecten bij drinkwaterbedrijven. Zowel oppervlaktewater- als grondwaterzuiveringen. En ik kan je verzekeren dat de kwaliteitseisen veel hoger zijn dan bij flessenwaterbedrijven. Gebruik dus water uit de kraan. En laat die dure flessen staan.
Als je echt goede koffie wilt moet je gewoon naar Italië gaan
Stadia was beter....
Met veel te donker gebrande bonen een espresso zetten die zo smerig is dat er een eetlepel suiker in moet? Nee, dank je. Italianen zouden het moeten snappen, maar velen van hen maken er echt een potje van...artificial_sun schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:17:
Als je echt goede koffie wilt moet je gewoon naar Italië gaan
Smaken verschillendreamscape schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:20:
[...]
Met veel te donker gebrande bonen een espresso zetten die zo smerig is dat er een eetlepel suiker in moet? Nee, dank je. Italianen zouden het moeten snappen, maar velen van hen maken er echt een potje van...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Uiteraard.
Maar een bittere espresso zetten met veel te donker gebrande bonen zodat er suiker nodig is kan ook gewoon in Nederland.
Vanmiddag nog heb ik in Den Haag zo'n Italiaans bakje gehad waarbij alle nuances zoek waren.
Echt goede koffie drink je bij iemand die live kan blenden en pressure profilen op jouw input/feedback.
En daarna ben je scarred for life.
- knip -
Zo gezegd, zo gedaan.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
---
Maar goed; afgelopen weekend dus mijn nieuwe pricewatch: Technivorm Moccamaster KBG741 in gebruik genomen, evenals de Melitta koffiemolen.
Het koffiezetapparaat doet wat hij moet doen en nog best snel ook, dat is zeker een voordeel. Alles zit degelijk in elkaar, maar is zo los te halen dat even afspelen oid. erg makkelijk is.
De koffiemolen is een ander verhaal; hij doet z'n werk, maar de koffie plakt overal aan. Aan het 'spuitmondje', maar ook in het bakje waardoor praktisch gezien alles eronder zit. Maar goed... wie weet doe ik wat fout.
Qua smaak; ik moet echt nog wat experimenteren met de hoeveelheid koffie die ik erin gooi. Naar mijn idee is de aanbevolen hoeveelheid die ik er nu in gooi veel minder dan wat ik er voorheen in gooide. De koffie lijkt een stukje minder bitter, maar ook wat minder vol qua smaak. Eerst nog maar eens terug naar meer koffie gebruiken dus en dan eens kijken wat qua smaak nou beter is. Heb bij de lokale koffiebrander een zakje koffiebonen opgehaald om eens te proberen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Waarschijnlijk is de luchtvochtigheid in huis wat aan de lage kant. Dat oplossen heeft mogelijk wat meer niet-koffie gerelateerde voordelen.
De bonen bevochtigen zou ik dan weer niet doen.
- knip -
Bonen bevochtigen met 1 of 2 drupjes op bijv 20 tot 30 gram bonen kan heel prima hoor en doen veel baristas die een g.o.d. maler hebben of single dosen.Raymond P schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:06:
Yep statisch geladen.
Waarschijnlijk is de luchtvochtigheid in huis wat aan de lage kant. Dat oplossen heeft mogelijk wat meer niet-koffie gerelateerde voordelen.
De bonen bevochtigen zou ik dan weer niet doen.
Ik heb een Eureka Atom en op de een of andere manier ook altijd last van statische koffie. Luchtvochtigheid in huis is 50-60%, dus niet heel slecht. Ik doe ook altijd wat druppels water op de bonen, en daarmee is het probleem meestal weg. En je proeft het echt nietNomad schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:47:
[...]
Bonen bevochtigen met 1 of 2 drupjes op bijv 20 tot 30 gram bonen kan heel prima hoor en doen veel baristas die een g.o.d. maler hebben of single dosen.
Of laat je de bonen 'aclimatiseren' voordat je gaat malen?
Hier heb ik bij 50% relatieve luchtvochtigheid (21 graden) wel issues.
Bij 60% niet meer.
- knip -
Zo gezegd, zo gedaan.
Of halen jullie het melktankje eraf en zetten dit in de koelkast?
Ik gebruik gewoon halfvolle melk met mijn Saeco dus zet de kan in de koelkast (of spoel hem direct schoon als het einde van de dag is). Je moet in dit geval dat schuimmondje ook even afspelen, anders wordt dat ranzig als je dat laat zitten lijkt me. Kun je dat slangetje niet meteen in het melkpak hangen?greatgonzo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:41:
hoe lang zou je houdbare melk in zo'n melkreservoir kunnen laten zitten? Een paar dagen?
Ook houdbare melk moet na opening van het pak in de koelkast. Overigens krijg ik het mooiste cappuccinoschuim met koude, houdbare volle melk, en daarvoor gebruik ik zo'n glazen opschuimer van de Blokker of Xenos.die je een keer of twintig omlaag in de melk moet drukken. De melk verhit ik eerst in de magnetron met die opschuimer.greatgonzo schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:41:
hoe lang zou je houdbare melk in zo'n melkreservoir kunnen laten zitten? Een paar dagen?
Of halen jullie het melktankje eraf en zetten dit in de koelkast?
[ Voor 5% gewijzigd door prijk op 17-11-2017 10:19 ]
goede tip!jongetje schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:50:
[...]
Ik gebruik gewoon halfvolle melk met mijn Saeco dus zet de kan in de koelkast (of spoel hem direct schoon als het einde van de dag is). Je moet in dit geval dat schuimmondje ook even afspelen, anders wordt dat ranzig als je dat laat zitten lijkt me. Kun je dat slangetje niet meteen in het melkpak hangen?
Voor een appel en een ei kan ik een Bosch TCA5309 overnemen van een collega.
Deze is een goede 5 jaar oud. De maalschijven zijn al eens vervangen, alsmede wat andere onderdelen.
Voor mij een leuke instapper!
Morgen vertrek ik voor 15 dagen naar Brazilië. Ik weet al wat ik mee terug ga nemen
Zijn er mensen die dit apparaat in hun bezit hebben of er bekend mee zijn? Wat zijn de ervaringen?
Nog bezig met de zoektocht welke bonen. De eerste bestelling waren de budget bonen van Fascino. Het resultaat was goed. Nu de laatste bonen Yellow bourbon van gebrand.nl en die vonden we net een betere smaak geven.
Tijd om weer bonen te bestellen. Nu komen we wekelijks bij de Sligro en daar hebben ze ook een uitgebreid assortiment bonen voor de horeca.
Heeft iemand ervaring met bonen van de Sligro die het goed doen in de maler en espresso machine? Zo ja welk merk?
Geen ervaring met de bonen van Sligro, wel met die van de Makro. En eigenlijk geldt hier hetzelfde als met alle supermarktbonen: je moet er niet zoveel van verwachten. Echt vers zijn ze niet, dus dat merk in smaak en crema. Je kunt beter ietsje meer uitgeven en fatsoenlijke (vers gebrande) bonen kopen.TecTo schreef op woensdag 22 november 2017 @ 20:19:
Heeft iemand ervaring met bonen van de Sligro die het goed doen in de maler en espresso machine? Zo ja welk merk?
Bedankt voor de reactie.rvinke schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:25:
[...]
Geen ervaring met de bonen van Sligro, wel met die van de Makro. En eigenlijk geldt hier hetzelfde als met alle supermarktbonen: je moet er niet zoveel van verwachten. Echt vers zijn ze niet, dus dat merk in smaak en crema. Je kunt beter ietsje meer uitgeven en fatsoenlijke (vers gebrande) bonen kopen.
Gaat me niet direct om de prijs maar meer voor het gemak omdat ik er wekelijks kom.
zelfde prut als wat je vind in de supermarkt. Of net zo awesome als de supermarkt bonen, tis maar wat je gewend bentTecTo schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Gaat me niet direct om de prijs maar meer voor het gemak omdat ik er wekelijks kom.
[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 23-11-2017 23:36 ]
Gemak is ook zeker een dingetje... iedere online bestellen en dan de pakketbezorger is ook niet fijn. Dus: zoeken naar een goede bonenboer in de buurtTecTo schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Hij heeft twee knoppen.. Espresso en koffie.. Maar ik wil een lungo drinken.. Stel je dan iets anders in, of mis ik een optie? Of bedoeld men met de optie "koffie" vaak een lungo bij deze lagere prijsklassen
[ Voor 14% gewijzigd door greatgonzo op 24-11-2017 19:31 ]
Misschien dat niet iedereen het met me eens is, maar lungo is een "lange" espresso. Dus gewoon meer water door hetzelfde koffiemaalsel. Dat lijkt op "koffie" zoals we dat in Nederland kennen.greatgonzo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:27:
Misschien wel heel blond deze vraag.. Maar ik denk erover een simpele volautomaat te halen als de Philips 8821
Hij heeft twee knoppen.. Espresso en koffie.. Maar ik wil een lungo drinken.. Stel je dan iets anders in, of mis ik een optie? Of bedoeld men met de optie "koffie" vaak een lungo bij deze lagere prijsklassen
Net geen twintig euro voor een kilo. Waar ik op gelet heb is de productie datum. Productie op 4-11-2017 en dat waren de meest verse uit het zeer uitgebreide assortiment van de Sligro.
Reuze nieuwsgierig hoe de bonen het doen in vergelijk met tot nu toe.... Eerst nog de laatste boontjes malen van gebrand.nl.
Zelf heb ik 5 jaar met deze machine gedaan, maar je zag het er ook vanaf. Met name de zetgroep gaf de laatste periode veel problemen. Verloor veel water en het is de laatste tijd behoorlijk lastig schoon te maken met onder andere de kalkaanslag (terwijl ik wel ontkalk). Zelf ben ik toch zuinig geweest op dit apparaat, maar het wordt beste veel gebruikt. Er worden dagelijks minimaal 2 kopjes gezet en vermoed dat er gemiddeld wel 4 kopjes per dag doorgaan, met topdagen waar er 10 bakken doorgaan (zonder visite mee te rekenen). Dus ongeveer in 5 jaar 8000 kopjes.. behoorlijk wat als ik er zo over denk. Apparaat heeft het dus prima gedaan.
Nu ben ik toch aan het rondkijken naar een nieuwe. Zelf ben ik wel gevoelig voor "display" en gezien mijn vrouw wel eens verschillende soorten koffie drinkt en de schoonouders hier ook vaak alleen zitten ivm oppas ben ik wel op zoek naar een volautomaat. Bij rondkijken kom ik algauw uit op een Siemens EQ.6. Volautomaat; leuk displaytje; robust; goede score, maar helaas dezelfde techniek als mijn Bosch. Met name de zetgroep is een reden waarom ik hier niet voor zou kiezen. Hier heb ik met name bij mijn bosch de meeste problemen mee gekregen.
Nu ben ik even benieuwd naar jullie idee hierover. Is het handig om te zoeken naar een goedkoper model? Of zit ik bij de groep die te veel wil en waardoor ik toch moet zoeken naar iets duurders? Ik zag b.v. ook een Jura E8 voorbij komen (waar ik overigens weinig over de zetgroep lees). Val ik met betrekking tot het gebruik van de koffie onder "veel gebruikers" of zou een goedkopere apparaat ook kunnen voldoen, b.v een De'longhi.
Volgens mij komen Siemens en Bosch zelfs uit dezelfde fabriek. Over beiden weet ik te weinig voor een gedegen advies. Jura vind ik het meest innovatieve merk, goede kwaliteit en service maar met een wat hoger prijskaartje. Ik weet dat o.a @Nomad het een minpuntje vinden dat de zetgroep er bij Jura niet uit kan maar ik denk daar anders over. Qua duurzaamheid zou ik deLonghi links laten liggen. Kijk ook eens naar Nivona. Ook uitstekende volautomatische, duurzaam en met een goede prijs/kwaliteit verhouding.grote_oever schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:54:
Vandaag is helaas mijn koffieautomaat ermee opgehouden. de pomp voor watertoevoer heeft er het er mee opgehouden. reparatie koste ongeveer 200 euro als ik het laat doet of 100 euro als ik het zelf doe, met daarbij het idee dat het misschien toch iets anders is. Ik heb op dit moment de Bosch volautomaat. Volgens mij nu overgenomen door Siemens (gezien de techniek hetzelfde is)
Zelf heb ik 5 jaar met deze machine gedaan, maar je zag het er ook vanaf. Met name de zetgroep gaf de laatste periode veel problemen. Verloor veel water en het is de laatste tijd behoorlijk lastig schoon te maken met onder andere de kalkaanslag (terwijl ik wel ontkalk). Zelf ben ik toch zuinig geweest op dit apparaat, maar het wordt beste veel gebruikt. Er worden dagelijks minimaal 2 kopjes gezet en vermoed dat er gemiddeld wel 4 kopjes per dag doorgaan, met topdagen waar er 10 bakken doorgaan (zonder visite mee te rekenen). Dus ongeveer in 5 jaar 8000 kopjes.. behoorlijk wat als ik er zo over denk. Apparaat heeft het dus prima gedaan.
Nu ben ik toch aan het rondkijken naar een nieuwe. Zelf ben ik wel gevoelig voor "display" en gezien mijn vrouw wel eens verschillende soorten koffie drinkt en de schoonouders hier ook vaak alleen zitten ivm oppas ben ik wel op zoek naar een volautomaat. Bij rondkijken kom ik algauw uit op een Siemens EQ.6. Volautomaat; leuk displaytje; robust; goede score, maar helaas dezelfde techniek als mijn Bosch. Met name de zetgroep is een reden waarom ik hier niet voor zou kiezen. Hier heb ik met name bij mijn bosch de meeste problemen mee gekregen.
Nu ben ik even benieuwd naar jullie idee hierover. Is het handig om te zoeken naar een goedkoper model? Of zit ik bij de groep die te veel wil en waardoor ik toch moet zoeken naar iets duurders? Ik zag b.v. ook een Jura E8 voorbij komen (waar ik overigens weinig over de zetgroep lees). Val ik met betrekking tot het gebruik van de koffie onder "veel gebruikers" of zou een goedkopere apparaat ook kunnen voldoen, b.v een De'longhi.
Zetgroep, waterreservoir, bonenbak, etc zijn allemaal hetzelfde bij Siemens en bosch. Volgens mij is mijn model ook nog onder Siemens uitgebracht. Dus ik ben een beetje bang om deze weer opnieuw te kopen. Nieuwe zetgroep kopen + nieuwe pomp is ongeveer 300 euro als ik het laat doen. Zelf doen is helft, namelijk 150 euro. Maar dan heb ik weinig zekerheid en garantie. Dus de gok waag ik er niet op. Laat ik zo zeggen, het is een goede machine, maar de laatste tijd kreeg ik er steeds meer problemen mee door gebruikerssporen. Ik zal even naar Nivona kijken. Bedankt voor de tip! Misschien kan @Nomad mij iets helpen met de Jura en met name de reden waarom hij hiervoor gekozen heeft. Opzich hoef ik het zetstuk er niet uit te halen, maar bij mij huidige had ik veel schimmelresten door aangekoekte koffiebonen en veel koffiebonenresten in her zetstuk, wat de smaak bederft. Het moet wel goed schoon te houden zijn.bszz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:10:
[...]
Volgens mij komen Siemens en Bosch zelfs uit dezelfde fabriek. Over beiden weet ik te weinig voor een gedegen advies. Jura vind ik het meest innovatieve merk, goede kwaliteit en service maar met een wat hoger prijskaartje. Ik weet dat o.a @Nomad het een minpuntje vinden dat de zoetgroep er bij Jura niet uit kan maar ik denk daar anders over. Qua duurzaamheid zou ik deLonghi links laten liggen. Kijk ook eens naar Nivona. Ook uitstekende volautomatische, duurzaam en met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 25-11-2017 18:25 ]
Haha, nou Nomad zou volgens mij nooit een Jura kopen, juist vanwege de niet uitneembare zetgroep. En als het al een volautomaat wordt gok ik dat hij voor Nivona gaat.grote_oever schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:23:
[...]
Zetgroep, waterreservoir, bonenbak, etc zijn allemaal hetzelfde bij Siemens en bosch. Volgens mij is mijn model ook nog onder Siemens uitgebracht. Dus ik ben een beetje bang om deze weer opnieuw te kopen. Nieuwe zetgroep kopen + nieuwe pomp is ongeveer 300 euro als ik het laat doen. Zelf doen is helft, namelijk 150 euro. Maar dan heb ik weinig zekerheid en garantie. Dus de gok waag ik er niet op. Ik zal even naar Nivona kijken. Bedankt voor de tip! Misschien kan @Nomad mij iets helpen met de Jura en met name de reden waarom hij hiervoor gekozen heeft. Opzich hoef ik het zetstuk er niet uit te halen, maar bij mij huidige had ik veel schimmelresten door aangekoekte koffiebonen en veel koffiebonenresten in her zetstuk, wat de smaak bederft. Het moet wel goed schoon te houden zijn.
Dat klopt geheel jabszz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:25:
[...]
Haha, nou Nomad zou volgens mij nooit een Jura kopen, juist vanwege de niet uitneembare zetgroep. En als het al een volautomaat wordt gok ik dat hij voor Nivona gaat.
Zodoende gaat mijn stem voor volautomaten eigenlijk altijd naar Nivona. Of een Siemens EQ6 of hoger, daar lijken de bouw/degelijkheid en functies ook dik in orde. Maar met die siemens eq6 heb ik slechts ervaring met 2 exemplaren, die het tot nu toe goed doen op hun plekje (schoonouders en goede vrienden)
Zie het, verkeerd gelezen. Tot die tijd wordt het Vloeken in de kerk mer een geleend Senseo apparaat.bszz schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:25:
[...]
Haha, nou Nomad zou volgens mij nooit een Jura kopen, juist vanwege de niet uitneembare zetgroep. En als het al een volautomaat wordt gok ik dat hij voor Nivona gaat.
Vandaag de koffie ontvangen. Volgens etiket is de koffie gebrand op 20-09-2017. Alles behalve vers dusZie je, wij vinden dat er geen excuus is voor slechte koffie, zeker niet omdat er zoveel goede koffie groeit. We kopen de beste kwaliteit bonen van iedere oogst uit alle delen van de wereld – alleen 100% Arabica vinden wij goed genoeg –, en branden ze dan nauwkeurig op een manier die het beste uit iedere boon haalt. Dan worden ze stevig ingepakt en versturen we ze direct, zodat ze kraakvers bij jou kunnen worden afgeleverd.
Via de mail inmiddels ontvangen over hoe het nu precies zit met verse koffie van Jones Brothers. Dit is de reactie die ik mocht ontvangen.
Dit is niet helemaal wat ik in het algemeen lees over wanneer koffie op zijn lekkerst is.Hallo,
Hartelijk dank voor je e-mail.
Wellicht moet ik je iets meer uitleggen over de versheid van bonen.
Deze bonen zijn namelijk zo vers als ze maar kunnen zijn.
Daar zijn een aantal redenen voor.
De eerste is dat de bonen in de eerste 2 weken na het roosteren nog niet klaar zijn om koffie van te maken omdat deze dan even moeten rusten.
(Dit komt de smaak alleen maar ten goede.)
Ten tweede is het zo dat de optimale tijd om de koffie te drinken binnen 1 t/m 4 maanden na de rooster datum is.
Dat betekend dat de bonen die jij hebt ontvangen, daar precies in vallen.
Ten derde zorgt onze manier van verpakken (d.m.v. nitrogeen) er voor dat de bonen tot minstens een jaar na de roosterdatum, nog net zo lekker zijn om te gebruiken als in de eerste 4 maanden. Desalniettemin zal dit bij ons (bijna) nooit voorkomen dat we tot een jaar na de roosterdatum nog zakken verkopen, omdat de doorloop van onze koffie zo snel gaat. Men is over het algemeen ontzettend tevreden over de smaak en de versheid.
Ik hoop dat ik je op deze manier genoeg informatie heb kunnen geven om de koffie in ieder geval te proberen.
We horen graag wat je er van vindt.
Kind regards,
[ Voor 51% gewijzigd door Faxe op 27-11-2017 17:19 ]
We vinden de smaak minder dan de Yellow bourbon van gebrand.nl. Iets minder crema en minder vol van smaak.
Volgende bestelling weer bij gebrand.nl
Wat je proeft is veel belangrijker dan wat je leest...Faxe schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:54:
Gisteren proefpakket bestel bij Jones Brothers Coffee. Op de website staat onder andere het volgende:
[...]
Vandaag de koffie ontvangen. Volgens etiket is de koffie gebrand op 20-09-2017. Alles behalve vers dus
Via de mail inmiddels ontvangen over hoe het nu precies zit met verse koffie van Jones Brothers. Dit is de reactie die ik mocht ontvangen.
[...]
Dit is niet helemaal wat ik in het algemeen lees over wanneer koffie op zijn lekkerst is.
Als ze daadwerkelijk met stikstof verpakken dan is de degradatie minimaal.Faxe schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:54:
Gisteren proefpakket bestel bij Jones Brothers Coffee. Op de website staat onder andere het volgende:
[...]
Vandaag de koffie ontvangen. Volgens etiket is de koffie gebrand op 20-09-2017. Alles behalve vers dus
[...]
Dit is niet helemaal wat ik in het algemeen lees over wanneer koffie op zijn lekkerst is.
(Stikstof vervangt de zuurstof in de zak.)
En dan is 1 tot 4 maanden na roast denk ik wel aannemelijk.
Na branden laat ik koffie ook (het liefst) minimaal een week liggen voor gebruik.
Afhankelijk van de boon kan dat best wat langer zijn.
Zeer kruidige bonen zoals een Mokha uit Yemen vind ik enkele weken na branden pas drinkbaar.
Ik ben wel met je eens dat je dan niet het label 'vers' moet voeren, er is namelijk een conserveringsmethode toegepast.
Maar belangrijker: hoe was 'ie?
- knip -
Dus je zeurt bij ze over de versheid, maar vervolgens laat je ze zelf rustig nog even liggen?Faxe schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:10:
Koffie nog niet geprobeerd. "Oude" bonen moeten eerst op.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Ja, komt een beetje over als het zoeken naar een probleem.Faxe schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:29:
Ja erg he.
Zeuren om het zeuren dan?Faxe schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:39:
Dan heb je het mis.
Maar even on topic. Hun verhaal snijdt wel degelijk - deels - hout. Sommige koffie's blijven hier ook liggen omdat ze 'te sterk' zijn om direct te gebruiken. Het punt is dat er verschillende meningen zijn over verschillende espresso bonen en wanneer ze 'stale' worden. Je zult mensen vinden die zeggen: geef mij dat pak gebrande bonen maar 2 dagen na de branddatum en ik bepaal zelf wel wanneer ik ze gebruik. Maar er zijn ook mensen die niet nadenken en direct die bonen in hun molen gooien, zelfs al zouden de bonen misschien beter een week langer kunnen blijven liggen. Een - wat ouder - stukje hierover staat hier.
Daar zeggen ze ook
Dus luister naar wat je roaster zegt, zoek zelf wat uit etc. en je zult vinden dat wat jij voor je neus hebt op zich nog best kan. Dat je het vervolgens zelf nog laat liggen omdat je nog 'oude' bonen hebt, dat is volledig jouw keuze.Generally, if I’m looking for coffee to consume immediately, I find that anything between 8-21 days of roasting is best. However, you should always pay attention to the roaster or barista’s advice on the peak roast age for their coffee.
Ah, Douwe Egberts.TecTo schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:29:
Vandaag voor het eerst koffie van Sligro Piazza Doro smooth & mild. De malin aangepast zodat 17.5 gr 35gr espresso geeft bij een doorlooptijd van 27sec. Deze werkwijze tot nu toe toegepast. Dit is volgens mij een goede manier op de maling aan te passen?
We vinden de smaak minder dan de Yellow bourbon van gebrand.nl. Iets minder crema en minder vol van smaak.
Volgende bestelling weer bij gebrand.nl
Je maling aanpassen om je brew-ratio te halen is inderdaad een manier.
De doorlooptijd is ook tweakbaar.
Ook variatie in tampdruk is mogelijk.
Elke handeling heeft een ander effect op de smaak.
Uiteindelijk is de combinatie een 'recept'.
edit: ik tik net een kopje Sulawesi weg die een uur geleden gebrand is. Bah
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 28-11-2017 11:06 ]
- knip -
Ik weet niet of je de hoeveelheid (ml) kunt instellen op die Philips anders kun je het misschien zo instellen dat het een Lungo wordt.greatgonzo schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:27:
Misschien wel heel blond deze vraag.. Maar ik denk erover een simpele volautomaat te halen als de Philips 8821
Ik heb de Siemens EQ6 Plus mogen testen en ben er zeker tevreden mee. Hier mijn review in de pricewatch.grote_oever schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:49:
[...]
Zie het, verkeerd gelezen. Tot die tijd wordt het Vloeken in de kerk mer een geleend Senseo apparaat.
[ Voor 28% gewijzigd door artificial_sun op 28-11-2017 11:52 ]
Stadia was beter....
Ben nog vrij onervaren en benut nog niet optimaal wat de Rocket R58 v2 te bieden heeft. Werk vrij standaard en hoofdzakelijk gewicht/brew-tijd/gewicht. De brew-tijd vaak rond de 25 sec.Raymond P schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:02:
[...]
Ah, Douwe Egberts.
Je maling aanpassen om je brew-ratio te halen is inderdaad een manier.
De doorlooptijd is ook tweakbaar.
Ook variatie in tampdruk is mogelijk.
Elke handeling heeft een ander effect op de smaak.
Uiteindelijk is de combinatie een 'recept'.
edit: ik tik net een kopje Sulawesi weg die een uur geleden gebrand is. Bah
De maling van de Piazza Doro bonen wat grover gezet en het resultaat is beduidend beter.
Mijn vrouw drinkt hoofdzakelijk koffie americano en zelf cappuccino / caffè latte.
Pure espresso vinden we te sterk en eigenlijk is het me nog niet gelukt om een drinkbare espresso te zetten vaak bitter of zuur. Ik maak dan een double espresso (60ml) van 18gr maalsel en gebruik een naked basket. Doe ik iets verkeerd?
Vandaag bij Fascino de Espresso Grande Alta besteld. Gewoon van de revieuws uitgegaan en de budget bonen van Fascino vonden we zeker niet slecht. Nu een stapje hoger.
Met een naked heb je visueel veel feedback van je tamp.
Ervanuitgaande dat je geen perfecte stroperige bubble met tiger stripes hebt, wat heb je wel/neem je waar?
- knip -
Grande Alte is wel lekker vind ik, maar de laatste twee bestellingen bij fascino smaakte de Emporio en later de Grande net wat minder. Inmiddels mijn proefpakketje van brandzaak.nl vrijwel op en die waren eigenlijk allemaal wel goed te doen. Kwamen ook supervers (vorige dag gebrand) binnen.TecTo schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:47:
[...]
Pure espresso vinden we te sterk en eigenlijk is het me nog niet gelukt om een drinkbare espresso te zetten vaak bitter of zuur. Ik maak dan een double espresso (60ml) van 18gr maalsel en gebruik een naked basket. Doe ik iets verkeerd?
Vandaag bij Fascino de Espresso Grande Alta besteld. Gewoon van de revieuws uitgegaan en de budget bonen van Fascino vonden we zeker niet slecht. Nu een stapje hoger.
Ergens rond de 16-18 gram maalsel in en 30-35 gram koffie uit is een mooi beginpunt normaal gesproken.
Maar het blijft toch een kunst. Schone machine is ook erg belangrijk, maar dat zul je wel weten waarschijnlijk gezien het mooie materiaal.
Er is echter wel een dingetje waar ik tegen aan loop en dat is de temperatuur van de melk. Er wordt geadviseerd om de melk in de koelkast te bewaren en het slangetje dan in het melkpak of melkkannetje te stoppen wanneer je een melkproduct wilt. De melk wordt naar mijn mening niet goed genoeg opgewarmd, waardoor de cappucino gewoon lauw is. Ik kan het niet eens "goed drinkbaar" noemen, want het is gewoon veel kouder dan dat. Na een minuut of 4-5 is de cappucino dan gewoon koude bocht.
Inmiddels heb ik contact gehad met Siemens en die geven aan dat ik de melk dan maar buiten de koelkast moet bewaren of van te voren moet opwarmen. Eventueel het voorverwarmen van de kopjes zou ook moeten werken. Dit is naar mijn mening geen oplossing. Ik verwacht van een apparaat van meer dan 700 euro dat er een fatsoenlijke kop cappucino wordt gezet.
Naar mijn mening is dit een defect (of gebrek) aan het apparaat, maar aan de reactie van Siemens te horen is het een bekend 'probleem' (de dame aan de lijn had het hele riedeltje al klaar staan toen ik net mijn vraag had gesteld).
Ben ik hierin een zeur, of mag ik voor dit geld niet verwachten dat ik een warme cappucino krijg? Hebben jullie ervaring met apparaten die een lauwe bak cappucino geven? Zou dit een defect aan het apparaat kunnen zijn?
Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen.
Het langere verhaal:
Een flink kopje is zo'n 300gram aan keramiek. Wat niet voorverwarmd max 20 graden is.
Daarin gooi je een espresso van rond de 80 graden a 40gram en 120ml melk a max 55 tot 60 graden (heter is goor en al helemaal niet de bedoeling).
Jij wilt dus 300gram materiaal verwarmen van 20 naar 50+ graden (lekker heet bakje koffie) met 160gram vloeistof...om dat voor elkaar te krijgen moet je vloeistof dus 110graden zijn om 60 graden af te koelen en totaal uit te komen op 50graden.
Alternatief is: kopje voorverwarmen met goed heet water, zodat je kopje 50 graden is. Daar 55 a 60 graden melk + espresso in te gooien en je resultaat is perfect.
Kortom, wat jij kan wil niet.
In horeca vergeten ze dit fysisch verschijnsel maar al te vaak zodra er uitgeserveerd wordt in een kopje.
Grappig detail is dat op papieren/plastic bekers wel de waarschuwing staat dat de koffie heet is. Dat is eigenlijk vrij logisch omdat er nauwelijks massa is om de koffie af te koelen als het er in komt.
Ik moet thuis vaak mijn gasten waarschuwen dat als ze een americano krijgen dat het kopje echt loeiheet is omdat ik hem eerst voorverwarmd met spoelwater uit de zetgroep en dan voor de espresso er nog een deel kokend water voorleg.
Maar goed, een thuisconsument verwacht fysische wonderen. Ook bijvoorbeeld de kopjesverwarming bovenop een espressomachine is niet afdoende om een kopje goed heet te krijgen zodat hij matcht met de zettemperatuur van de espresso.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Deze zijn veel sneller voorverwarmd.
Wij hebben een magnetron (
Wel wat water in het kopje doen.
Hier duurt het namelijk (te) lang om het water warm genoeg uit de kraan te krijgen.
- knip -
Dank voor de duidelijke (en wellicht wat pijnlijk eerlijke) antwoorden en de gegeven tips. Zo diep had ik nog niet over de temperaturen nagedacht. Ik denk dat er niks anders op zit dan de glazen voor te verwarmen om een warme cappuccino te krijgen (of een papieren/plastic bekertje gebruiken
Hebben jullie verder nog tips of trucs die jullie willen meegeven aan iemand die net zijn eerste volautomaat heeft gekocht?
Ik denk dat ik die wel kan intikken: verwacht niet dat je met je dure volautomaat van èlke koffieboon geweldige koffie gaat krijgen. Test vooral de bonen uit de supermarkt maar verwacht er niks van. Als het dan ook inderdaad niks blijkt te zijn, of het valt tegen, haal dan vers gebrande bonen (als in, er staat een branddatum van uiterlijk 1 tot 2 weken terug op de verpakking, alleen een houdbaarheidsdatum is dan echt niet voldoende!) bij een van de betere koffiebranders in je buurt, desnoods online. Beter nog, bezoek zo’n branderij en trek een uurtje of twee uit om te kletsen over koffie, vertel wat je lekker vindt en vraag of je de verschillende bonen die ze branden mag proeven. Dan kom je er denk ik welRoflzor schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:19:
@Nomad @Joarie @Raymond P
Dank voor de duidelijke (en wellicht wat pijnlijk eerlijke) antwoorden en de gegeven tips. Zo diep had ik nog niet over de temperaturen nagedacht. Ik denk dat er niks anders op zit dan de glazen voor te verwarmen om een warme cappuccino te krijgen (of een papieren/plastic bekertje gebruiken).
Hebben jullie verder nog tips of trucs die jullie willen meegeven aan iemand die net zijn eerste volautomaat heeft gekocht?

Edit: oh, en ook: maak dat apparaat schoon. Verdiep je in hoe hij uit elkaar kan, wat je allemaal kunt schoonmaken en doe dat ook regelmatig. Zoek dit topic en voorgaande door op wat er allemaal kan en moet, eens per kwartaal een reinigingstabletje is over het algemeen niet genoeg om de kwaliteit van je koffie over langere tijd te kunnen garanderen. Teveel plaatjes online te vinden van de meest ranzige apparaten die alleen maar af en toe een tabletje kregen

[ Voor 13% gewijzigd door reiker op 06-12-2017 17:31 . Reden: Toevoeging schoonmaak ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Ook niet helemaal waar. Mijn Bezzera Guilia krijgt de kopjes echt wel heet. Maargoed dat is natuurlijk ook weer niet het gemiddelde consumenten apparaat.Joarie schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:42:
Ik sluit me helemaal aan bij @Nomad.
In horeca vergeten ze dit fysisch verschijnsel maar al te vaak zodra er uitgeserveerd wordt in een kopje.
Grappig detail is dat op papieren/plastic bekers wel de waarschuwing staat dat de koffie heet is. Dat is eigenlijk vrij logisch omdat er nauwelijks massa is om de koffie af te koelen als het er in komt.
Ik moet thuis vaak mijn gasten waarschuwen dat als ze een americano krijgen dat het kopje echt loeiheet is omdat ik hem eerst voorverwarmd met spoelwater uit de zetgroep en dan voor de espresso er nog een deel kokend water voorleg.
Maar goed, een thuisconsument verwacht fysische wonderen. Ook bijvoorbeeld de kopjesverwarming bovenop een espressomachine is niet afdoende om een kopje goed heet te krijgen zodat hij matcht met de zettemperatuur van de espresso.
Voorverwarmen en dit: uit een volautomaat krijg je toch geen authentieke espresso danwel cappuccino dus je zou eens kunnen proberen het volume van je 'espresso' op te hogen tot zeker 80ml. Daarmee voeg je ook meer warmte toe. Is redelijk gebruikelijk in "volautomatenland".Roflzor schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:19:
@Nomad @Joarie @Raymond P
Dank voor de duidelijke (en wellicht wat pijnlijk eerlijke) antwoorden en de gegeven tips. Zo diep had ik nog niet over de temperaturen nagedacht. Ik denk dat er niks anders op zit dan de glazen voor te verwarmen om een warme cappuccino te krijgen (of een papieren/plastic bekertje gebruiken).
Opwarmtijd: 1,5 uur
Type esprossokopjes: keramisch
Temperatuur water uit boiler (voordat hij door zetgroep gaat): 92°C
Temperatuur water uit zetgroep (geen koffie in piston): 86°C
Temperatuur warmhoudsectie bovenop machine: 50°C
Eerst gekeken naar hoe zwaar de kopjes zijn, hoe warm ze zijn voordat er water uit de (koffieloze) zetgroep in komt en nadat er water in is gekomen. Wel het water en de kopjes tijd gegeven om warmte-uitwisseling te kunnen uitvoeren (de wetten van Thermodynamica leert ons dat er altijd een restrictie is bij warmte-uitwisseling)
Koffiekopje op het aanrecht laten staan:
Temperatuur leeg kopje -> 18,5°C
Gewicht zonder water -> 149 gram
Gewicht met water -> 220 gram
Hoeveelheid water -> 71 gram
Temperatuur water in kopje -> 65°C
Koffiekopje bovenop de machine laten opwarmen:
Temperatuur leeg kopje -> 36°C
Gewicht zonder water -> 155 gram
Hoeveelheid water -> 65 gram
Temperatuur water in kopje -> 75°C
Daarna op mijn eigen manier koffie gezet (spoelwater in kopje, 11 gram koffie malen, kopje leeggooien, espresso zetten)
Espresso:
Temperatuur leeg kopje -> 70°C
Gewicht zonder water -> 164 gram
Hoeveelheid water -> 56 gram
Temperatuur water in kopje -> 72°C
Ik zie op basis hiervan dat je al heel erg hard je best moet doen om een hete cappuccino te zetten met melk van 60°C en een nog grotere kop/mok op kamertemperatuur. Valt me ook tegen hoeveel warmte de gemalen koffie nog opneemt.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Maar zet je nu echt een espresso met 11 gram koffie en 56 gram eindresultaat? Ieder zijn ding hoor, maar dat mag geen espresso meer heten zeg maar. (hou zelf de traditionele 16-18gr koffie in voor 30-35gr. eindresultaat aan.)
Ik hoop echt binnenkort de Baratza Sette 270W aan te schaffen zodat ik zowel traploos kan malen als consistente hoeveelheid afwegen.
Verwijderd
Aangezien een 'authentieke espresso' met de hand wordt bereid en bijna niemand het aandurft om een Pavoni of iets soortgelijks aan te schaffen denk ik dat het woord 'authentiek' beter kan blijven waar het thuishoort: in de geschiedenis.bszz schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:41:
Voorverwarmen en dit: uit een volautomaat krijg je toch geen authentieke espresso danwel cappuccino ...
Ergens op een een of andere website werd bepaald dat de cp van gemalen koffie ongeveer 1,4 kJ/kg*K is. Water is 4,2 kJ/kg*K. Dus ja, da's best veel, zeker als je over kleine volumina praat (en dat doen we hier). Ik heb nog paar wetenschappelijke artikelen weten op te duikelen waarin een cp behoorlijk variëert afhankelijk van zowel soort boon als het vochtpercentage. Kurkdroge bonen warmen heel wat sneller door dan vochtige: 10% meer vocht (in absolute zin) en de cp verdubbelt (!). Met andere woorden: als je zeker en consistent wilt zijn, warm je de gemalen koffie altijd flink op.Joarie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:48:Ik zie op basis hiervan dat je al heel erg hard je best moet doen om een hete cappuccino te zetten met melk van 60°C en een nog grotere kop/mok op kamertemperatuur. Valt me ook tegen hoeveel warmte de gemalen koffie nog opneemt.
---
Ik ben door de vriendin verwend met een zak Blue Mountain.
Nu nog de ballen verzamelen om 'm te branden.
- knip -
Van een semantische discussie wordt je cappuccino in ieder geval niet warmerVerwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:52:
[...]
Aangezien een 'authentieke espresso' met de hand wordt bereid en bijna niemand het aandurft om een Pavoni of iets soortgelijks aan te schaffen denk ik dat het woord 'authentiek' beter kan blijven waar het thuishoort: in de geschiedenis.
[...]
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1