Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
bszz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:25:
[...]

Klinkt alsof er toch nog koffieresten in het schroefdraad zitten. Poetsen met een tandenborstel in de richting van de draad tot er geen korreltje koffie meer in zit.Voor die gelegenheid gebruik ik zelf een elektrische tandenborstel. 99% kans dat dit het probleem is.
prijk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:52:
[...]

Laatst heb ik de molen van de 3035 ook schoongemaakt en er nieuwe maalschijven in gemonteerd, en waar de maler daarvoor pas op streepje 1 goede koffie leverde (bijna maximaal dus), komt die nu met maximaal aandraaien hoogstens tot streepje 16. Als ik hem op 17 of 18 zet, heb ik de juiste fijne maalgraad. Wellicht heeft je probleem dus met versleten maalschijven te maken. Een setje maalschijven kost ongeveer € 30 (bij tradingshop). Het monteren is erg simpel, gebruik wel de juiste maat schroevendraaier want de schroeven in de maalschijf kunnen stevig vast zitten, en als je er een kapot draait, ben je in de aap gelogeerd.
Kijk, top. Daar heb ik wat aan. De machine is door de vorige eigenaar goed gebruikt (2 jaar en nu een jaar door mij), maar niet goed onderhouden. Ik haalde ook zowat een hele zak vastgeplakte koffie uit de grinder. Wat een pulp zat erin. Een setje schijven is geen overbodige luxe voor de koffie die ik er mee kan zetten :).

Ik ga alle twee de tips proberen als ik tijd heb! Tot die tijd moet ik het doen met max 8 bar en niet de koffie die ik wil. Een goede motivatie dus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
ixl85 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:48:
[...]

[...]

Kijk, top. Daar heb ik wat aan. De machine is door de vorige eigenaar goed gebruikt (2 jaar en nu een jaar door mij), maar niet goed onderhouden. Ik haalde ook zowat een hele zak vastgeplakte koffie uit de grinder. Wat een pulp zat erin. Een setje schijven is geen overbodige luxe voor de koffie die ik er mee kan zetten :).

Ik ga alle twee de tips proberen als ik tijd heb! Tot die tijd moet ik het doen met max 8 bar en niet de koffie die ik wil. Een goede motivatie dus. ;)
Ik neem aan dat je ook de kopsproeier al eens heb losgedraaid en doucheplaatje + adapterschijf + ring hebt schoongemaakt? Als dat ook 3 jaar niet gebeurd is kan dat ook een uitdaging zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
bszz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:58:
[...]

Ik neem aan dat je ook de kopsproeier al eens heb losgedraaid en doucheplaatje + adapterschijf + ring hebt schoongemaakt? Als dat ook 3 jaar niet gebeurd is kan dat ook een uitdaging zijn.
:P
Iedere week! I like my machines clean and shining! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@Nomad en @bszz: beiden dank jullie tips en uitleg, heb ik zeker wat aan! Neig dan toch naar een dripper met papieren filter, niet alleen voor de smaak maar ook voor het filteren van de minder goede stoffen uit koffie. Die Bonavita ketel ziet er mooi uit :)

• greatgonzo
  • Laatst online: 12:48

greatgonzo

schit-te-rend!

Kan denk ik mijn vraag hier het beste stellen:

Ik wil toch maar eens af van onze dolce gusto, en een espresso machine aanschaffen.
Vooropgesteld: ik zal met name lungo's en cappucino drinken. En daarvan 2 bakjes per dag. Ik hoe dus geen apparaat van > €1000

Ikzelf zat aan een budget van rond de €300-500 te denken, en ik heb er nu drie op het oog:

philips-3000-hd8821
Dit is de beste koop van de consumentenbond. Maar reviews geven aan dat de koffie warm en niet echt heet is.

de-longhi-magnifica-ecam-20-110
Komt ook in dit prijssegment. Maar ik lees dat je regelmatig dure filters moet aanschaffen. Daar zit ik ook niet op te wachten.

Misschien hebben jullie nog goede tips. Voorwaarden voor mij:
- onder de €600
- vind reinigen geen probleem, maar filters e.d. vervangen zit ik niet op te wachten
- capaciteit is minder van belang.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:38

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
greatgonzo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 08:35:

Ik wil toch maar eens af van onze dolce gusto, en een espresso machine aanschaffen.
Vooropgesteld: ik zal met name lungo's en cappucino drinken. En daarvan 2 bakjes per dag. Ik hoe dus geen apparaat van > €1000

Ikzelf zat aan een budget van rond de €300-500 te denken, en ik heb er nu drie op het oog:

philips-3000-hd8821
Dit is de beste koop van de consumentenbond. Maar reviews geven aan dat de koffie warm en niet echt heet is.

Komt ook in dit prijssegment. Maar ik lees dat je regelmatig dure filters moet aanschaffen. Daar zit ik ook niet op te wachten.

- onder de €600
- vind reinigen geen probleem, maar filters e.d. vervangen zit ik niet op te wachten
Ik vind te hete koffie ook geen succes, omdat kokend water op koffie alleen maar zorgt voor bittere bocht. En volautomaten hebben wat mij betreft al aardig last van "bittere bocht" smaken...ik zou dat dus niet als negatief punt zien. Maar je wilt natuurlijk wel goed warme koffie en dat kan je denk ik prima bereiken door eerst je kopjes voor te verwarmen. Dan heb je en geen verbrande bittere koffie en een warm bakje als resultaat.
De kopjeswarmer bovenop een volautomaat is trouwens verder nutteloos, dat doet niets. Dus even warm water erin gooien met ofwel de kraan ofwel het stoompijpje van het apparaat.

Verder heb ik te weinig ervaring met de huidige volautomaten om 1 specifiek aan te wijzen. Ik ben algeheel wel fan van de bouw/werking van Nivona, maar die beginnen aardig op de grens van je budget.

edit: deze machine heb ik wel uitgebreid ervaring mee:
https://www.koffiecenter....q-6-te603209rw-zwart.html
Is terecht een populaire machine..iets boven je budget maar wmb wel de moeite waard. Zeker omdat hij zelf cappuccino's kan maken en je niet zelf met het stoompijpje hoeft te vechten :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 27-09-2017 11:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@greatgonzo
Mijn vrouw en ik hebben onlangs de DeLonghi Magnifica ECAM aangeschaft, en wij vinden dat ie heerlijke koffie maakt. Over filters lees ik in de handleiding niets, behalve dan de optionele kalk-filters voor in de watertank. Je krijgt er eentje meegeleverd, maar hij is optioneel en wij hebben hem niet gemonteerd.

• bszz

philips-3000-hd8821

- onder de €600
Met dit segment machines heb ik te weinig ervaring om een goed advies te kunnen geven. Net als @Nomad kan ik je Nivona wel aanraden maar idd iets boven jouw budget.

Filtergebruik is eigenlijk altijd optioneel maar wel sterk aan te raden als je erg hard water gebruikt (> 9 a 10 dH). Daaronder is het over het algemeen goedkoper om periodiek te ontkalken.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:06:
[...]

Met dit segment machines heb ik te weinig ervaring om een goed advies te kunnen geven. Net als @Nomad kan ik je Nivona wel aanraden maar idd iets boven jouw budget.

Filtergebruik is eigenlijk altijd optioneel maar wel sterk aan te raden als je erg hard water gebruikt (> 9 a 10 dH). Daaronder is het over het algemeen goedkoper om periodiek te ontkalken.
Qua kalk vind ik dit soort oplossingen fijner dan periodiek ontkalken:
https://www.waterfilterexpert.nl/onthardingszak-in-reservoir . De zakjes gebruik ik nu 3 jaar en afzetting van kalk is er (nagenoeg) niet... ik gebruik er 3 per jaar ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:21:
[...]

Qua kalk vind ik dit soort oplossingen fijner dan periodiek ontkalken:
https://www.waterfilterexpert.nl/onthardingszak-in-reservoir . De zakjes gebruik ik nu 3 jaar en afzetting van kalk is er (nagenoeg) niet... ik gebruik er 3 per jaar ongeveer.
Dat is inderdaad een prima optie maar het werkt niet instant, dwz dat je de waterbak een halve dag van tevoren moet vullen of het water uit een reservoir moet halen waar zo'n zak in zit.

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Voor mijn kalkprobleem heb ik sinds een jaartje een BWT Bestmax filter geplaatst in de wateraanvoer van mijn machine.
Gisteren ging ik voor het eerst een patroon verwisselen, dat volgens de handleiding een simpele handeling is. Nou mijn ervaring was toch echt dat het een enorme waterballet gaf. Het wat zeek langs de nieuwe filterpatroon, ondanks dat de handleiding tot op de letter was gevolgd. Ook de Troubleshoot-tabel bood geen oplossing behalve dan "koop maar een nieuwe kop als het blijft lekken".
Bij nadere inspectie bleek 1 van de 2 niet benoemde o-ringetjes in de kop los te zitten en zorgde daarvoor niet meer voor een juist afdichting. Je zou toch verwachten dat dat soort cruciale (verwisselbare) onderdelen wel benoemd worden in een handleiding?

Enfin, 1 1/2 uur en vele emmers verder was er eindelijk weer een lekvrije keuken en kon de koffiemachine weer gebruikt worden :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55
Weet niet of dit het juist topic is, anders mag die weg. 15 september bestond https://www.coffeefactory.nl/ 15 jaar en kreeg je op die dag 15% korting op het gehele assortiment. Echter de kortingscode werkt nog steeds. Ik heb gisteren mijn Jura E8 met 15% korting kunnen bestellen.

De kortingscode die je kan gebruiken is sweetfifteen. Deze kan je in je winkelwagen invoeren en hierna wordt de korting verrekend. Alle prijzen die worden getoond zijn excl. BTW maar die worden er in je winkelwagen bij opgeteld. Aangezien Jura apparaten niet heel vaak in de aanbieding zijn was dit voor mij een mooie deal.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32

philips-3000-hd8821

- onder de €600
Zelf heb ik een maand geleden de Melitta Cafea Solo gekocht. Die kost 300 euro, is mooi compact en zet hetere koffie dan het Siemens volautomaat die ik jaren geleden heb gehad.
Deze maakt geen cappuccino maar daar gebruik ik een losse melkopschuimer voor, namelijk de Severin 9684. Deze schuimer kan gewoon in de vaatwasser en doet na 4 jaar nog steeds zijn werk goed.

Die stoompijpjes en slangetjes van volautomaten met melkfunctie moet je ook allemaal weer schoonmaken..

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor zover ik weet is bijna al het kraanwater in NL nu ontkalkt en van betere kwaliteit dan een fles Spa. Dus al die filters zijn alleen goed in bacteriën te kweken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Nou, hier zit er genoeg kalk in het water hoor. Toevallig zit er bij ons waterontharder in het huis, maar als ik daar een keer zout vergeet bij te vullen dan hoor ik het snel genoeg van de vrouw.
Meestal gaat het goed en daarom gebruik ik verder niks in het reservoir van de Bezzera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Geef mij maar hard water *. Imho is 9 dH prima te doen.

Ontharders verwisselen calcium en magnesium voor natrium.
Meer magnesium geeft een rijkere extractie (eugenol, caffeine), natrium werkt de extractie tegen.
Calcium geeft de kalkaanslag, maar daar heb je ontkalk procedures voor.

Licht gebrande koffie kan wel wat zuurder gaan smaken met harder water.
Als je een geisha door je V60 gaat halen kan ik mij dus wel voorstellen dat je zeer zacht water wilt gebruiken.

Aangezien er vrijwel geen (of zelfs helemaal geen) chloor in het Nederlands drinkwater zit kan je ook je twijfels trekken bij actieve koolstoffilters.

Verder is het natuurlijk gewoon een kwestie van smaak en gevoel. Ieder zijn voorkeuren.

* Woon je in Goeree-Overflakkee dan moet je verhuizen :').

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 18:29
Na 6.5 jaar mijn Ascaso vervangen door een serieuze maler, een Mazzer :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IQsFbadljttkmUjO3kcbeOhZ/full.jpg

Het is de Mini Electronic B, gepolijst aluminium. Het laatste model, waarbij de instelschroeven voor de maalduur vervangen zijn door een digitale interface. Prachtig apparaat, maakt minder geluid (door ander type motor dan in de I-steel die ik had) en ja, de espresso smaakt voller :P

Het heeft even flink wat sinkshots gekost om bekend te raken met deze unit, vooral omdat het aanpassen van de maalgraad echt maar een hééél klein tikje nodig heeft, dus de instelring niet flink verdraaien. Maar het resultaat mag er zijn. Eenmaal goed ingesteld is het een kwestie van het portafilter in de houder zetten, tikje tegen de knop en juiste hoeveelheid gemalen bonen komt eruit. Of je houdt het portafilter tegen de knop aangedrukt en hij maalt net zolang door totdat je de knop weer loslaat.

Nu weer de verschilende bonen 'herontdekken' met dit hemels apparaat :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
Hallo koffie liefhebbers. Kort samengevat is mijn koffieverleden; 'filterkoffie, senseo, dolce gusto, nespresso.

Ons koffie avontuur wat serieuzer begonnen aangepakt met een Chemex om slow koffie te zetten. Daarna snel in de ban voor meer.

Sinds twee weken een rocket v58 v2 espresso en fausto maler van hetzelfde merk in ons bezit. Verse budget bonen van Fascino om mee te experimenteren. De pittige versie vinden we het meest smaakvol.

Het schuimen van de melk in Espro toroid 35/50 ml kannetjes. Op zich gaat dit prima en een mooie foam maar bij het uitschenken blijft het zachte schuimdeel achter in het kannetje. Melk is wel luchtig maar niet homogeen. Veel zacht schuim bovenop maar dit blijft in het kannetje achter bij het uitschenken. Nu lepel ok dit eruit voor een cappuccino Dus latte art zit er nog niet in.

Vind het een behoorlijke leercurve, zeker om de juiste maling en doorstroom te vinden.

Fot.o's volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
TecTo schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 23:08:
Hallo koffie liefhebbers. Kort samengevat is mijn koffieverleden; 'filterkoffie, senseo, dolce gusto, nespresso.

Ons koffie avontuur wat serieuzer begonnen aangepakt met een Chemex om slow koffie te zetten. Daarna snel in de ban voor meer.

Sinds twee weken een rocket v58 v2 espresso en fausto maler van hetzelfde merk in ons bezit. Verse budget bonen van Fascino om mee te experimenteren. De pittige versie vinden we het meest smaakvol.

Het schuimen van de melk in Espro toroid 35/50 ml kannetjes. Op zich gaat dit prima en een mooie foam maar bij het uitschenken blijft het zachte schuimdeel achter in het kannetje. Melk is wel luchtig maar niet homogeen. Veel zacht schuim bovenop maar dit blijft in het kannetje achter bij het uitschenken. Nu lepel ok dit eruit voor een cappuccino Dus latte art zit er nog niet in.

Vind het een behoorlijke leercurve, zeker om de juiste maling en doorstroom te vinden.

Fot.o's volgen
Melk opschuimen en tegelijkertijd goed gemengd houden kost tijd, ervaring en oefening etc :p. Dat gaat vanzelf wat beter.

Je setup qua gear is awesome, hele mooie spullen. De budget bonen van fascino zijn inderdaad verse bonen (top!) maar verder missen ze eigenlijk alles wat mooi is aan lekkere bonen. Verse makkelijke espresso bonen zijn de Brazilliaanse bonen van koffiestation.nl en/of de Yellow bourbon van gebrand.nl . Daar kan je beter mee oefenen en wegwijs worden. Beiden geen dure bonen, wel veel mooiere smaken. Je helpt jezelf een stuk door met zulke bonen te werken, omdat je veel meer nuances en verschillen proeft bij het keer op keer zetten. De budget bonen van fascino zijn in de basis geen goede bonen die dan vrij donker gebrand zijn en dat bied weinig aan smaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 16-10-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Een tijdje geleden heb ik mijn opzet hier ook geplaatst; ECM Elektronika II Profi icm Quickmill 060 Evo.
Deze heb ik in mei gekocht als als 'set' en daarbij kreeg ik 2,5 Kg bonen;

Volgorde van proberen;
- 1KG Peez
- 0,5 KG Sampietro
- 1KG Hesselink Fingerprinted

Ik heb nu nog een halve KG over van de Hesselink koffie en hoewel tot nu toe de Peez het beste beviel (we drinken wel veel cappuccino) ben ik nog niet zo zeker om die weer te nemen.

Het grootste 'probleem' waar ik mee zit is dat de maler, naar mijn mening, best snel volgekoekt zit met maalsel. Met de Peez en Hesselink bonen kan ik ongeveer 1 volledig tonnetje malen, voodat ik m uit elkaar moet halen en met een borstel/sate-stokje kan gaan reinigen.
Als ik dat niet doe, komt er echt bijna geen maalsel meer uit.

Bij mijn vorige post werd er al opgemerkt dat ik wellicht nog investering zou kunnen doen in een andere (lees; betere) maler. Aangezien Sinterklaas eraan komt wil deze misschien wel eens goed voor mij kijken :P
Ik merk wel degelijk dat eigenlijk elke keer malen weer een 'gok' is. Meer klonten, minder klonten...andere hoeveelheiden doordat de maler dichtslibt, etc
Wel vraag ik me af of het vastkoeken van het maalsel met de maler te maken heeft of toch meer met de bonen.

Op basis van Nomad zijn adviezen zal de eerstvolgende zak met bonen van koffiestation komen om te proberen hoe écht verse bonen smaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kraz op 16-10-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien zijn je bonen te vet? Ik hoef mijn maler nooit schoon te maken te maken, wel moet ik er soms een tik tegen geven omdat de bonen niet doorvallen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Marzman schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:53:
Misschien zijn je bonen te vet? Ik hoef mijn maler nooit schoon te maken te maken, wel moet ik er soms een tik tegen geven omdat de bonen niet doorvallen.
En mag ik vragen welke maler je dan gebruikt?

Bij mij zit voornamelijk de 'uitgang' verstopt, maar ook rondom de maalschijven zit veel aangekoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Kraz schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 11:59:
[...]

En mag ik vragen welke maler je dan gebruikt?

Bij mij zit voornamelijk de 'uitgang' verstopt, maar ook rondom de maalschijven zit veel aangekoekt.
Ik heb aardig wat malers gehad, de meeste waren fijn. Ik heb nog nooit een uitgang verstopt gehad, maar ook nog nooit oude bonen gebruikt. Dat hoeft zeker geen correlatie met elkaar te hebben trouwens, maar ik herken je probleem in ieder geval niet.

De maler die ik nu heb is een sette 270w, fijn ding, wel beetje lawaaiig maar dat zijn ze allemaal wel. Ontzettend mooi luchtig maalsel en qua smaak doet hij mee met de top.
Andere goede malers zijn de compak k5/k6/k8 etc, maar ook de grind on demand varianten van compak.
De mazzer serie is een veilige goede serie.
Quamar maakt prima malers en zo kan ik nog wel even door gaan.

Bovenstaande malers heb ik allemaal ervaring mee (net als nog ceado E37s, mahlkonig K30, baratza vario etc etc)....maar het zijn (nagenoeg) allemaal malers die ook geschikt zijn voor de horeca...en dat maakt ze wel wat lomp....en tegelijk fijn. Juist de maler is iets waar je goed in kan investeren en plezier van gaat krijgen. Een betere/duurdere maler, levert ook merkbare winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb een rommelsbacher ekm 300. Een Duitse goedkope maler met schijven. Hij maakt wel veel lawaai maar werkt prima.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 15:41:
Ik heb een rommelsbacher ekm 300. Een Duitse goedkope maler met schijven. Hij maakt wel veel lawaai maar werkt prima.
Hij heeft 12 standen qua maling? Waarvoor werkt hij dan prima, de kruiden vermalen voor in het eten? Voor filterkoffie kan hij bruikbaar zijn (maar ook dan waarschijnlijk niet ideaal)
We hebben het hier over espresso en ik kan je zonder enige twijfel voor 100% garanderen dat dit geen geschikte maler is voor espresso. Input wordt altijd gewaardeerd, maar wat raad je hier precies aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik raad niks aan, hij vraagt welke maler ik heb. Stand 1 en 2 zijn voor Espresso. Het is een prima maler met goede reviews op de Duitse Amazon website.

Krampachtig gedoe hier altijd bij alles wat geen 'horeca maler' is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Moet je dit posten op koffiepraat.nl dan krijg je pas reacties :+

Ik heb een Quamar M80E en daar gaan erg vette bonen in, verstoppen doet ie niet *O* Ook mijn Rancilio Rocky die ik hiervoor had verstopte nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 16:16:
Ik raad niks aan, hij vraagt welke maler ik heb. Stand 1 en 2 zijn voor Espresso. Het is een prima maler met goede reviews op de Duitse Amazon website.

Krampachtig gedoe hier altijd bij alles wat geen 'horeca maler' is.
Zeker geen krampachtig gedoe, ik heb nu zelf immers een Sette 270W momenteel staan....maar stand 1 en 2 voor espresso....dat betekent dat je dus zo goed als niet kan fintunen (essentieel voor espresso)...dus moet je maar flink gaan spelen met dosering om toch te finetunen. Maar dosering aanpassen in je filterbakje is een vrij slecht idee, omdat dat best wel consequenties heeft en de vorm er niet op gemaakt is.

Wat ik vermoed is dat jij tevreden bent niet omdat het echt goed is, maar omdat het goed genoeg is voor jou en je ervaring beperkt is qua espresso zetten? Dat bedoel ik oprecht niet lullig, maar een 2 standen maler voor espresso is echt te beperkt om goed mee uit te voeten te kunnen. Ik stel mijn maler 3x per week bij, afhankelijk van de leeftijd van de bonen en zelfs hoe vochtig het binnen/buiten is in de lucht. Die fintuning is dusdanig fijn, dat dat niet zou kunnen met stand 1 of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Nomad schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 21:27:
[...]

Ik stel mijn maler 3x per week bij, afhankelijk van de leeftijd van de bonen en zelfs hoe vochtig het binnen/buiten is in de lucht.
En dan vraag ik me af; Op basis van wat stel je het bij?
Ik heb me ingelezen over de 'standaard' espresso en hoe die gemaakt zou moeten worden; 7-9 gram maalsel, 30 gram koffie/espresso in een doorlooptijd van zo'n 25-30 seconden. Op basis daarvan ben ik ook 1x aan de slag geweest met mijn maler en heb alles ingesteld...300 gram bonen verder was het naar mijn zin. :') *Sink-shots toch? ;)

Maar ga je dan finetunen op basis van de doorlooptijd of dat je ziet dat er geen juiste hoeveelheid maalsel uitvalt in je piston oid?

*Nu is jouw maler er 1 die je op basis van grammen kunt instellen dacht ik ipv maal-tijd.

Nu ik er langer over nadenk; Bij mijn Quickmill zit er een klepje voor de opening waar het maalsel 'uitgeduwd' wordt. Dit kost uiteraard meer kracht dan dat het gewoon naar beneden valt zoals bij de Rancillo. Ik gok dat het daarom is dat er meer maalsel in de buurt van de schijven blijft en daardoor alles vastkoekt.
Ik zal dat klepje in het vervolg eens open zetten. Kijken wat er gebeurd.

[ Voor 18% gewijzigd door Kraz op 17-10-2017 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
nou die standaard espresso die jij hebt gevonden van 7-9 gram en 30gram espresso...dat is het lijk die wel 20 jaar proberen begraven te houden, maar steeds weer iemand opgraaft. Vergeet die regel. Net als het concept enkele of dubbele espresso.

Neem een goede machine en maler en gebruik ongeveer 17 a 18gram koffie en zet daarmee in ongeveer 30seconden een bakje van van zo'n 35 tot 40 gram espresso. Dat is een basis die veel fijner werkt elke moderne barista zal gebruiken.

Op basis waarvan ik mijn maler bijstel, nou op basis van kleur van mijn uitloop, doorlooptijd, hoeveelheid olien die ik meeneem met de extractie etc. En ja, mijn maler weegt zelf de koffie af, maar elke maler hiervoor deed dat niet en dus woog ik altijd zelf hoeveel gram er in mijn filterhouder zat.

Het is door bovenstaande dat ik ook met zekerheid kan zeggen dat een maler met 2 standen misschien toevallig eens goed uit kan komen qua fijnheid, maar dat dat geen basis kan zijn om espresso's mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Ik gebruik op mijn Quamar eigenlijk ook maar 4 tikjes. Maar die schelen eigenlijk genoeg van elkaar om van niks in je kopje naar tot het randje te gaan. Mijn traploze Ascaso I-Steel mini was dat betreft beter af te stellen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik heb het topic beetje doorgelezen maar het valt mij op dat alle machines die hier voorbij komen toch wel een paar honderd euro zijn. Mijn budget ligt aanzienlijk lager ~150 euro. Is het nog de moeite waard om naar een machine op zoek te gaan in deze prijsklasse waar ik verse bonen mee kan gebruiken?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrVegeta schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:04:
Ik heb het topic beetje doorgelezen maar het valt mij op dat alle machines die hier voorbij komen toch wel een paar honderd euro zijn. Mijn budget ligt aanzienlijk lager ~150 euro. Is het nog de moeite waard om naar een machine op zoek te gaan in deze prijsklasse waar ik verse bonen mee kan gebruiken?
Ja en nee. Voor dat geld krijg je geen espressomachine of volautomaat. Maar een losse maler zoals een baratza encore kan wel. En samen met een hario v60 kan je dan echt goede filterkoffie maken met verse bonen. Ik heb beide thuis en drink net zoveel filterkoffie als espresso van mijn 1500+ euro setup. Beide geniet ik even veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Nomad schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Ja en nee. Voor dat geld krijg je geen espressomachine of volautomaat. Maar een losse maler zoals een baratza encore kan wel. En samen met een hario v60 kan je dan echt goede filterkoffie maken met verse bonen. Ik heb beide thuis en drink net zoveel filterkoffie als espresso van mijn 1500+ euro setup. Beide geniet ik even veel van.
En voor het espressogevoel kun je er altijd nog een keer een bialetti bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

MrVegeta schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:04:
Is het nog de moeite waard om naar een machine op zoek te gaan in deze prijsklasse waar ik verse bonen mee kan gebruiken?
Tsja het ligt er aan wat je onder een machine verstaat. Bij Hudson Bay verkopen ze een hele mooie handmaler van Bialetti. Als je daar een mooie mokapot bij koopt ben je voor 60 - 70 euro klaar.

Een half automaat kun je denk ik ook wel vinden voor 150 euro. Eventueel 2e hands. Je moet dan wel een maler erbij kopen. Een volautomaat gaat zeer lastig worden.

Ik zelf ben nu de Siemens EQ-6 Plus aan het uitproberen maar die kost meer dan 1000 euro. Als hij bevalt gaat mijn half automaat (Bialetti Mokona) naar V&A.
Ik weet dat een volautomaat vele niet kan bekoren hier, maar ik kan me niet altijd zetten tot het zelf malen van bonen (ik heb geen mooie bonenmaler, dus ben al over gestapt op ese servings) en het zelf opschuimen van melk.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gebruik je die per 2 of maak je dan een Lungo?

Je kan ook koffie malen voor meerdere porties als je minder hardcore barista bent als de meesten hier. Ik maal zelf ook vaak voor 1 / 2 dagen en doe dat in een blik. Ik heb s'morgens om 4 uur er de tijd niet voor en mijn buren zouden het ook niet waarderen als ik dan koffie ga malen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Maar waarom koop je dan niet gewoon gemalen koffie? Het voordeel van zelf malen (versheid) vervalt als je alvast voor de komende dagen vooruit gaat malen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:50
Zou de topictitel niet beter zijn van bes tot kop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11

JAMF

010 the number of the best

Koja78 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:26:
Zou de topictitel niet beter zijn van bes tot kop? :)
Nee, lijkt me niet.
We bespreken hier niet het planten, groeien en oogsten.

Alleen hoe je van het gerede product (de boon)
Het lekkerste bakkie kunt maken. Het branden, malen en extraheren.☕

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
JAMF schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Nee, lijkt me niet.
We bespreken hier niet het planten, groeien en oogsten.

Alleen hoe je van het gerede product (de boon)
Het lekkerste bakkie kunt maken. Het branden, malen en extraheren.☕
Ha... terwijl de wijze van produceren (van bes tot groene boon!) echt een enorme invloed heeft op de smaak. Dat hoort er wat mij betreft echt wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Laatst online: 20:52
bszz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Ha... terwijl de wijze van produceren (van bes tot groene boon!) echt een enorme invloed heeft op de smaak. Dat hoort er wat mij betreft echt wel bij.
Nou ga je gang. Ik heb al 4 jaar het experiment in mijn woonkamer lopen om uberhaupt een bes aan mijn koffieplant te krijgen. Het niet laten verbranden van de bladeren in onze zonnige kamer is al een probleem. Zelfs deze zwakke herfstzon doet de bladeren in een dag tijd verbranden en dan mag de plant weer opnieuw beginnen

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Zo ook maar eens even spieken in dit topic.

Wij zijn van plan om in ons nieuwe huis een mooie espressomachine neer te zetten en zijn afgelopen weekend naar van Pommeren in Utrecht geweest. Daarbij hebben we onder andere gesproken over de Expobar Leva E61.

Iemand ervaring met deze machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Joarie schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Nou ga je gang. Ik heb al 4 jaar het experiment in mijn woonkamer lopen om uberhaupt een bes aan mijn koffieplant te krijgen. Het niet laten verbranden van de bladeren in onze zonnige kamer is al een probleem. Zelfs deze zwakke herfstzon doet de bladeren in een dag tijd verbranden en dan mag de plant weer opnieuw beginnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a6xGdvSEcynqIhqjQwPXsUYW/full.jpg
Dit is de mijne (sorry voor de baggerkwaliteit foto....). Doet het prima, groeit als kool. Komen ook geen besjes aan maar dat is zonder groeilamp in NL ook niet te doen.

Maar ik doel eigenlijk niet op zelf telen maar op bijvoorbeeld het verschil tussen gewassen en ongewassen koffie.Hopelijk mag dat hier wel besproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nomad schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

Als ik het goed begrijp zou ik 1 van deze modellen kunnen vragen voor de verjaardag > https://www.koffiecenter....l?3111=9772&prijs=150-180 en dan zelf een bonenmaler aanschaffen, en dan heb ik een instap setup?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrVegeta schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:49:
[...]

Als ik het goed begrijp zou ik 1 van deze modellen kunnen vragen voor de verjaardag > https://www.koffiecenter....l?3111=9772&prijs=150-180 en dan zelf een bonenmaler aanschaffen, en dan heb ik een instap setup?
Nee ik zeg precies het tegenovergestelde. Dat soort apparaten moet je ver van uit de buurt blijven. Google eens naar hario V60 filtercoffee filmpjes. En bedenk dan dat ik je aanraad een koffiemaler te kopen zodat je voor filter zelf vers kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
bszz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

[afbeelding]
Dit is de mijne (sorry voor de baggerkwaliteit foto....). Doet het prima, groeit als kool. Komen ook geen besjes aan maar dat is zonder groeilamp in NL ook niet te doen.

Maar ik doel eigenlijk niet op zelf telen maar op bijvoorbeeld het verschil tussen gewassen en ongewassen koffie.Hopelijk mag dat hier wel besproken worden.
_/-\o_
Mijn vriendin en ik hebben al tientallen kiemplantjes vermoord.
(Het huidige record staat op 4 blaadjes, groene vingers gewoon aanwezig.)

----

Betreft de aanslag op de maalschijven: er zijn echt een berg variabelen die mee kunnen wegen. Denk aan luchtvochtigheid, zonlicht, branding, plaatsing en gebruik...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:11

JAMF

010 the number of the best

bszz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

.

Gaat ook niet om het niet mogen bespreken...

Als je iets toe te voegen hebt vanuit jouw kennnis van koffieplanten, gewassen of ongewassen groene bonen, of door welk insect het beste bestoven kan worden.👍

Maar om de topictitel hier nu op aan te passen..

Het is toch zo, dat als het niet interessant genoeg voor de lezers is, het onderwerp binnen een paar posts weer veranderd is.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik heb haast wel zin in de vergelijking van zoiets
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/catalog3media/nl/article/274989/gallery/preview/lg/274989_01.jpg
https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=675&ar=1
versus een "echte" espresso machine zoals mijn Rocket Cellini

En dan wel dezelfde maler gebruiken, zodat je puur kijkt naar druk(opbouw) en temperartuur(stabiliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Het lijkt me vrij nutteloos behalve om te bevestigen wat je al wist: duurzaamheid, precisie en markt-conformiteit zijn onbestaande. Het zal waarschijnlijk de druk opbouwen via een omweg, zoals de Gaggia Classic dat doet met het drukventiel. Het formaat en de hoeveelheid plastic belooft alvast weinig temperatuurvastheid en consistentie. De meeste mensen denken ook dat het koffieapparaat bijna 100% aandeel heeft in de kwaliteit en smaak van de gezette koffie en staan niet stil bij koffieboon (versheid, kwaliteit), maling of techniek.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een dergelijk toestel voor 70€ koopt maar wél goed budgeert voor een maler, dus dat betekent sowieso een hakmolen of voorgemalen koffie (die in de rek erlangs ligt natuurlijk) die men meestal hiermee gaat gebruiken. Dit vergelijken met een goede maler is sowieso nutteloos want niemand zal zo'n setup in gebruik nemen als je veel betere half-automaten vind voor niet zoveel meer als het budget in proportie met de wensen staat.

Laat dat speelgoedje maar verdwijnen in de hoek "voor een stuiver op de eerste rij willen zitten", het eindigt zoals zoveel Lidl-gadgets toch meestal in de opbergkast na een week omdat men het niet snapt. In mijn ogen is dit soort zooi alleen goed om de afvalberg te vergroten en de productieindustrie in China groeiende te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 20-10-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 19:58

reiker

dan jij!

En desondanks zullen er stapels mensen dit ding (willen) kopen, om zich vervolgens in een topic als deze of op koffiepraat oid. glimmend van trots te melden met hun nieuwe aanwinst. Het is slechts wachten tot de eerste zich aandient die denkt dat hij de aankoop van de eeuw heeft gedaan :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Nomad schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:10:
Ik heb haast wel zin in de vergelijking van zoiets
[afbeelding]
https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=675&ar=1
versus een "echte" espresso machine zoals mijn Rocket Cellini

En dan wel dezelfde maler gebruiken, zodat je puur kijkt naar druk(opbouw) en temperartuur(stabiliteit)
Ben ik ook wel benieuwd naar, en dan ook nog wat prijsklasses er tussenin en een blinde test.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 18:29
Frappant dat met een andere maler mijn voorkeur in bonen ook wijzigt, alsof deze maler het karakter versterkt en bonen die voorheen net iets misten nu heel goed uitpakken en bonen die heel erg uitgesproken waren nu te uitgesproken zijn 8)7

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 23:20:
Frappant dat met een andere maler mijn voorkeur in bonen ook wijzigt, alsof deze maler het karakter versterkt en bonen die voorheen net iets misten nu heel goed uitpakken en bonen die heel erg uitgesproken waren nu te uitgesproken zijn 8)7
Het grootste verschil zit hem in de bonen, daarna de maler en dan pas de espressomachine. Maar iedereen wil altijd een glimmende espressomachine en dan is het geld op voor een goede maler :p.
Het is fijn dat jij die ervaring nu ook hebt :).

Koop je eigenlijk verse koffiebonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Vergeet de tamp niet. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Menselijke factor is de onzekerste. Je kan super machines hebben, de lekkerste verse bonen... En nog kan je het verklooien. Maar tampen is echt geen rocket science. Belangrijkste is dat je dat consistent doet, zodat het geen veranderende factor is. Of dat een heel ritueel is waarbij je 3 uur met een tandenstoker roert of gewoon verdeelt en tampt, maakt niet al te veel uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:43:
[...]

Menselijke factor is de onzekerste. Je kan super machines hebben, de lekkerste verse bonen... En nog kan je het verklooien. Maar tampen is echt geen rocket science. Belangrijkste is dat je dat consistent doet, zodat het geen veranderende factor is. Of dat een heel ritueel is waarbij je 3 uur met een tandenstoker roert of gewoon verdeelt en tampt, maakt niet al te veel uit. :+
Ook de menselijke factor kan je uitschakelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:21
Wij zijn niet echt (dagelijkse) koffiedrinkers. Wel is er een Nespresso aanwezig voor zo eens een bakkie of als er bezoek is.

Nu zijn er wel eens momenten dat er wat meer/langer bezoek is en dan is zo'n Nespresso een beetje onhandig.

Wat is dan het beste wat ik kan doen/kopen?

Gewoon old skool opgeteld met filter en kannetje of toch een koffiezetapparaat.

Als ik kijk naar looks zou ik voor een Siemens Sensor for Senses gaan. Komt in dezelfde lijn als onze andere apparaten.
Echter niet altijd zeer lovende recensies. Een snelle doorvoer bv met slappe koffie als resultaat.

Aan de andere kant heb je de Moccamaster. Maar met €200,- uiteraard ook een stuk duurder.

Is er nog iets wat goed is en een stukje goedkoper is, of is zelf opgieten dan nog de beste optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb zelf een Braun filtermachientje, niet te duur en wel erg goed. Wat ik zou lees haalt die wel de goede temperatuur. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:55:
.

Is er nog iets wat goed is en een stukje goedkoper is, of is zelf opgieten dan nog de beste optie?
Verse bonen (belangrijkste), goede maler (elektrisch of handmatig, laatste is goedkoper bijvoorbeeld hario skerton) en een v60 filterhouder met filters.

Dan zit je qua apparatuur nog onder 50 euro als je bij de Duitse Amazon kijkt. Let wel op dat de Hario v60 drie maten heeft, daar moet je wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd1 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Verse bonen (belangrijkste), goede maler (elektrisch of handmatig, laatste is goedkoper bijvoorbeeld hario skerton) en een v60 filterhouder met filters.

Dan zit je qua apparatuur nog onder 50 euro als je bij de Duitse Amazon kijkt. Let wel op dat de Hario v60 drie maten heeft, daar moet je wel even naar kijken.
Ik vind de Kerton niet zo'n fijne maler eigenlijk, maar verder ben ik het met je eens dat filterkoffie een hele mooie optie is. De hario zou ik sowieso kiezen voor elk budget onder de 800 euro. Heb je 800+ euro, dan komt een 2e hands Domobar en 2e hands horecamaler in beeld en begint espresso echt een mooie optie te worden.
Een 2e hands Rancilio Silvia is zeker een optie, maar is significant moeilijker te beheersen en geeft zeker in het begin evenveel frustratie als lol ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee. Ik ken de opties voor het simpel vers malen etc en dat die hier telkens worden geopperd.
Maar dat was mijn vraag niet.

Vers gemalen kan ik nog wel kopen, maar ik ga niet zelf malen. Daar is de doorloop te kort voor hier.

Simpel opgieten of is er nog een goed(koop) machientje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:21:
Nee. Ik ken de opties voor het simpel vers malen etc en dat die hier telkens worden geopperd.

Vers gemalen kan ik nog wel kopen, maar ik ga niet zelf malen. Daar is de doorloop te kort voor hier.

Wat denk je dan zelf dat het verschil zou zijn met zelf opgieten of een machine dat laten doen? Als je zelf opgiet zul je de temperatuur in de gaten moeten houden, als je het een machine laat doen heb je er geen invloed op. Of spelen er nog andere factoren in je overweging?

Als het echt goedkoop moet kun je ook oploskoffie kopen, dan hoef je niet eens een filter te kopen, maar qua smaak ben je dan ook helemaal afhankelijk van dat poeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 15:21:

Er zijn vele manieren... Handopschenk of cafetiere vind ik redelijk voor de hand liggen in dit geval. Dat zijn goedkope manieren om lekkere koffie te zetten. Voor zwaar incidenteel gebruik zou ik ook geen kapitalen uit gaan geven maar ik zou ook geen geld weggooien voor een filterapparaat dat geen fatsoenlijke koffie zet. Juist als je weinig koffie zet zou ik juist wel een (hand)malertje overwegen. Zeker in combinatie met een cafetiere is dat prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verwijderd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 10:43:
[...]

Consistent tampen, bijzonder lastig.
Eens in de zoveel tijd een naked portafilter gebruiken helpt wel. ;)

Je tamp heeft in ieder geval veel invloed op de smaak.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 16:44:
[...]

Er zijn vele manieren... Handopschenk of cafetiere vind ik redelijk voor de hand liggen in dit geval. Dat zijn goedkope manieren om lekkere koffie te zetten. Voor zwaar incidenteel gebruik zou ik ook geen kapitalen uit gaan geven maar ik zou ook geen geld weggooien voor een filterapparaat dat geen fatsoenlijke koffie zet. Juist als je weinig koffie zet zou ik juist wel een (hand)malertje overwegen. Zeker in combinatie met een cafetiere is dat prima te doen.
DE filterkoffiemachine op marktplaats scoren en een (hand)malertje ernaast. Volgens mij een mooie oplossing voor grotere groepen zoals verjaardagsbezoek.
Cafetiere is ook een mooie oplossing hoor, dat wil ik zeker niet tegen spreken verder. Maar filterkoffie is soms net makkelijker en met een pak DE rood nog wel te drinken zelfs (heb wel stuk liever verse bonen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
De V60 is een leuk systeem, maar met 2-4 koppen en doorlooptijd van 3 minuten plus voorbereiding/malen, niet echt sneller/efficiënter dan de Nespresso gebruiken voor die paar kopjes.

Uit de French Press haal je wellicht 1-2 koppen meer.
Is krap aan, maar voor de grotere groepen wellicht ook niet echt handig.

Simpel opgieten zoals vroeger zal blijkbaar ook niet volledig gewaardeerd worden door de puristen hier als ik lees over grammen, tijden en doorstroming.
Vroeger nooit over nagedacht of moeilijk over gedaan. Maar hoe meer je leest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 18:24:
De V60 is een leuk systeem, maar met 2-4 koppen en doorlooptijd van 3 minuten plus voorbereiding/malen, niet echt sneller/efficiënter dan de Nespresso gebruiken voor die paar kopjes.

Uit de French Press haal je wellicht 1-2 koppen meer.
Is krap aan, maar voor de grotere groepen wellicht ook niet echt handig.

Simpel opgieten zoals vroeger zal blijkbaar ook niet volledig gewaardeerd worden door de puristen hier als ik lees over grammen, tijden en doorstroming.
Vroeger nooit over nagedacht of moeilijk over gedaan. Maar hoe meer je leest...
De Hario is er in 3 maten he, de grotere:
https://www.hario.co.uk/hario-v60-dripper-03-clear.html
Is voor 6 personen tegelijk. En eigenlijk wat mij betreft wel voor meer dan dat. Er past in de 03 maat (de grootste) zeker 64 gram koffie, waardoor ik er 1,1 liter koffie mee zet (ik gebruik 32gram per 550ml).
1.1 liter levert zeker 1,05liter koffie op (50ml blijft in de drap wel achter)....Kopjes van 100ml en je hebt voor 10 personen koffie. Nu is 100ML niet een grote bak koffie, maar 5 minuten later heb je weer 10kopjes, dus dat schiet wel prima op wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat verandert de zaak. Zal me daar nog eens in verdiepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:55:
Wij zijn niet echt (dagelijkse) koffiedrinkers. Wel is er een Nespresso aanwezig voor zo eens een bakkie of als er bezoek is.
<>
Er zijn al veel dingen gezegd, en met het meeste ben ik het wel eens. Maar dan nog mijn advies:
1) koop een braun, kost je 50 euro en die zet echt meer dan prima koffie, Moccamaster is leuk maar vanaf 8+ kopjes (check google - ik heb de mijne teruggestuurd, erg mooie machines maar ook wel hypespul).
2) Denk wat je doet moet je koffie, koffie is sowieso een versproduct (ook na het branden) dus hou er rekening mee dat na een week of twee de smaak erg afgenomen is. Dus als je eens in de maand vrienden hebt die koffie drinken is nespresso toch snel voordeliger.
3) Handopgieten is natuurlijk superleuk, (en doe ik op vakantie) maar als je visite hebt sta je wat in de keuken te prutsen, zeker doen voor je eigen koffie maar niet voor de gemiddelde gast.
4) Andere koffiezet systemen zoals de Franse Pers methode geven een werkelijk andere smaak, maar dat heeft Nespresso ook natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik noemde het eerder al, maar de Douwe Egberts filterkoffiemachine is dus een rebadge van de Moccamaster serie van Technivorm.
En die is genoeg te vinden op marktplaats

zoals deze

*heeft hem zelf ook van marktplaats en gebruik hem al jaren :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 21-10-2017 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Nu een paar weken bezig en met bonen van Fascino gewerk. We krijgen het echter niet goed voor elkaar om een drinkbare espresso te maken. Of te bitter of te zuur. Eigenlijk niet te pruimen. De dosering is 19gr en een doorlooptijd van 30 sec voor 38gr espresso.

Koffie amricano en cappuccino zijn prima tot nu toe maar nog niet helemaal top. De pittige bonen van Fascino vinden we het lekkerst.

In onze zoektocht op advies van Nomad vandaag de Yellow bourbon van gebrand.nl besteld.

Voor het water een Brita kan maar vraag me af of het niet beter is om met een zakje te werken in het reservoir ?

Onderstaand de voorlopige opstelling.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/divers/rocketv2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/divers/rocketv2_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Laatst online: 17:27
Nomad schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:18:
[...]

DE filterkoffiemachine op marktplaats scoren en een (hand)malertje ernaast. Volgens mij een mooie oplossing voor grotere groepen zoals verjaardagsbezoek.
Cafetiere is ook een mooie oplossing hoor, dat wil ik zeker niet tegen spreken verder. Maar filterkoffie is soms net makkelijker en met een pak DE rood nog wel te drinken zelfs (heb wel stuk liever verse bonen).
Mooie tip! Zit ook aan een gewoon filter apparaat te denken voor mijn werk. De machine koffie is black sludge en experimenten met Senseo en Dolce Gusto maken het niet drinkbaarder. Kan moeilijk iedere dag de Jura meeslepen maar een tweedehands filter bak met een handmalertje zorgt volgens mij voor een prima bak in de ochtend. Alleen even kijken of ik ga voor een apparaat of voor een Hario.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nomad schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:15:
[...]

Nee ik zeg precies het tegenovergestelde. Dat soort apparaten moet je ver van uit de buurt blijven. Google eens naar hario V60 filtercoffee filmpjes. En bedenk dan dat ik je aanraad een koffiemaler te kopen zodat je voor filter zelf vers kan maken.
Ik heb mij er nog even in verdiept. Het lijkt voor een leek een beetje gek dat het belangrijker is om een goeie maler te kopen dan een goeie machine :).

Ik ben geen Espresso gek, ik houd van "simpele" zwarte koffie en af en toe een cappuccino. Ik lees hier en daar dat de Baratza Encore een goed instapmodel is om met koffiebonen aan de slag te gaan, maar dat deze niet voldoende is voor Espresso. 140 euro is ook mooi in het budget dus so far so good.

Ik heb je vorige post ook even goed doorgenomen en je kan dus de koffie simpelweg met een filter en warm water zetten. Wat is dan het voordeel van een machine? Behalve dat dat proces dan automatisch gaat.

Er zijn best wat manieren om van de gemalen bonen koffie te zetten:

https://www.vivakoffie.nl...odes-om-koffie-te-zetten/
https://www.curlycoffee.n...ten-met-hario-v60-dripper
https://www.craftcoffee.c...e/french-press-brew-guide

Maar is er ook een manier om er cappuccino van te maken?

Of kan ik voor ~250 euro een apparaat kopen dat goed bonen maalt en waarmee ik koffie/cappuccino kan maken?

//edit. In de TS staat dat de Gaggia Classic een mooi instap model boiler is. En deze is ook nog zonder "stoompijpje". Kost 330 euro, dan moet de maler er nog bij van 140 euro? Dit is ook wel een pittige instapprijs :) Je hebt dan veel meer precisie met de warmte en de bar van je koffie ten opzichte van de manieren die ik hierboven aangeef, klopt dat?

Om een cappuccino te maken moet je beginnen met een espresso en daarbij de opgeschuimde melk bijdoen? Maar om een espresso te regelen moet je dus een single boiler hebben?

[ Voor 31% gewijzigd door MrVegeta op 23-10-2017 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
MrVegeta schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Ik heb mij er nog even in verdiept. Het lijkt voor een leek een beetje gek dat het belangrijker is om een goeie maler te kopen dan een goeie machine :).

Ik ben geen Espresso gek, ik houd van "simpele" zwarte koffie en af en toe een cappuccino. Ik lees hier en daar dat de Baratza Encore een goed instapmodel is om met koffiebonen aan de slag te gaan, maar dat deze niet voldoende is voor Espresso. 140 euro is ook mooi in het budget dus so far so good.

Ik heb je vorige post ook even goed doorgenomen en je kan dus de koffie simpelweg met een filter en warm water zetten. Wat is dan het voordeel van een machine? Behalve dat dat proces dan automatisch gaat.

Of kan ik voor ~250 euro een apparaat kopen dat goed bonen maalt en waarmee ik koffie/cappuccino kan maken?

//edit. In de TS staat dat de Gaggia Classic een mooi instap model boiler is. En deze is ook nog zonder "stoompijpje". Kost 330 euro, dan moet de maler er nog bij van 140 euro? Dit is ook wel een pittige instapprijs :) Je hebt dan veel meer precisie met de warmte en de bar van je koffie ten opzichte van de manieren die ik hierboven aangeef, klopt dat?

Om een cappuccino te maken moet je beginnen met een espresso en daarbij de opgeschuimde melk bijdoen? Maar om een espresso te regelen moet je dus een single boiler hebben?
Nee, om een espresso te maken heb je niet perse een boiler nodig. Je hebt een verwarmingselement nodig en een pomp om met 8-10 bar druk het hete water door de koffie te persen. Je kunt water verwarmen in een boiler maar ook met een thermoblokje (bijvoorbeeld Quickmill 820) kun je prima espresso zetten. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Met filtersystemen (incl. Aeropress) zet je geen espresso. Alles verschilt: Verhouding koffie/water, maling, druk, doorlooptijd en niet te vergeten het filter waarmee je alle oliën filtert (Filterkoffie met crema zul je dus ook nooit zien).

Wil je goedkoop iets dat op espresso lijkt: Koop een Bialetti in de juiste maat. Geen echte espresso maar het komt er een beetje in de buurt (wordt ook wel espressopotje genoemd). De Baratza Encore is dan een prima molen, maar mocht je ooit een serieus espressoapparaat aanschaffen, dan is ie daar eigenlijk niet geschikt voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrVegeta schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

Nee hoor dat is niet gek, de maler is zonder twijfel belangrijker voor koffie dan de espressomachine.

Espresso's zetten is nu eenmaal niet zo makkelijk en komt best wel precies. Watertemperatuur moet vanaf het begin tot einde van het shot tussen de 92 en 94 graden liggen. Waarbij bijvoorbeeld Rocket aangeeft bij mijn machine dat ze minder dan een graad temperatuurverschil stabiliteit hebben gecreëerd. Daarnaast moet je een rustige drukopbouw hebben, ofwel preinfusie, om vervolgens met ongeveer 9 bar water door de koffie heen te drukken, met een bepaalde flow (hoeveelheid water per seconde)...dat alles gebeurt puur op basis van de tegendruk die de koffie levert om tot die 9 bar te komen, dus je maling is essentieel. Iets te grof of te fijn en je haalt nooit precies die 9 bar....of die 40 gram extractie in zo'n 30 seconden tijd.

De baratza encore is een maler die prima geschikt is voor filterkoffie en 100% ongeschikt voor espresso.
Instap espressomachine kan een Gaggia classic zijn inderdaad, die er ook wel is met stoompijpje. Of een Quick 820, of een Rancilio Silvia.

Ga even wat beginners info lezen qua koffie, want ik kan je van alles uitleggen, samen met anderen hier, maar de basis moet je toch even zelf oppakken anders wordt het een lang verhaal voor ons.

edit:
nuttige link om te starten qua info:
http://koffiepraat.nl/for...bbcf7d4369dc623a9f4c10d54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik ben er ook wel veel over aan het lezen, maar ik ben benieuwd of mijn theorie een beetje klopt. Het lijkt er op dat wat ik wil, goeie koffie (niet perse espresso) maar ook cappuccino kunnen maken niet in het budget lig. Maar ik moet eerste investeren in een koffiemolen. Daar sta ik nu voor de keus, ga ik voor de Baratza Encore die in het budget ligt maar die niet kan gebruiken als ik later espresso/cappuccino wil maken of leg ik nu zelf ook nog 90 euro bij zodat ik de Baratza Virtuoso kan kopen zodat ik later die in combinatie met een half automatische machine kan gebruiken om espresso/cappuccino te kan gaan maken. Dan denk ik dat ik voor de Virtuoso ga, liever nu iets meer besteden zodat ik later niet iets opnieuw hoef te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als je een typische westerse tas koffie wilt zetten, zijn er talloze goedkope maar smaakvolle oplossingen, waaronder french press en Vario-opzetfilters, of de betere drip-machines (Technivorm). Zet daar een Baratza Encore bij met verse bonen en wat kennis + ervaring, dan komt de lekkere koffie vanzelf wel.

Sowieso moet niet alle koffie onder x bar druk staan om koffie te zijn. Dat is een verzinsel van afdeling Marketing voor die snel-koffie in cups/pads/zakjes. Alleen espresso en derivaten moet een hoge druk hebben, waardoor je ook een andere soort koffie krijgt. Het is ook daar waar je een bovengemiddelde hoeveelheid crema (linkje) moet verwachten en niet bij andere koffies. Maar het wordt juist gefaked bij andere koffies.

Sowieso als je niet bereid bent om meer dan 500€ uit te geven óf tweedehands materiaal uit te zoeken en mogelijk te reviseren óf bereid bent zeer veel informatie te absorberen, dan kijk je best niet naar espresso. Wetende dat een echte cappuccino ook gemaakt is met espresso, kun je hier toch een beetje in valsspelen. Maar het is juist de bedoeling dat er de koffie goed intens is zodat het melkschuim zijn smaak krijgt. Anders krijg je gewoon melkschuim met wat flauwe koffiesmaak in de achtergrond.

Zelf ben ik begonnen met een french press, waarbij de interesse uitgroeide tot een hobby. Eerst gemaalde koffie kopen bij een lokale brander, toen naar een extreem instap bonenmalertje gegaan en uiteindelijk de overstap gemaakt met een 10x zo hoog budget (~80€ french press en speelgoed maler, ~750€ halfautomaat en goede maler). Het heeft ook maanden geduurd voordat ik er betrouwbaar elke ochtend een shot espresso uit kon krijgen. Dan moet je nog denken aan het onderhoud. De wereld tussen een tas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
MrVegeta schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:39:
Ik ben er ook wel veel over aan het lezen, maar ik ben benieuwd of mijn theorie een beetje klopt. Het lijkt er op dat wat ik wil, goeie koffie (niet perse espresso) maar ook cappuccino kunnen maken niet in het budget lig. Maar ik moet eerste investeren in een koffiemolen. Daar sta ik nu voor de keus, ga ik voor de Baratza Encore die in het budget ligt maar die niet kan gebruiken als ik later espresso/cappuccino wil maken of leg ik nu zelf ook nog 90 euro bij zodat ik de Baratza Virtuoso kan kopen zodat ik later die in combinatie met een half automatische machine kan gebruiken om espresso/cappuccino te kan gaan maken. Dan denk ik dat ik voor de Virtuoso ga, liever nu iets meer besteden zodat ik later niet iets opnieuw hoef te kopen.
Wat je zegt klopt, maar ik wil even toevoegen dat de virtuoso wel echt een heel bar minimale maler is om espresso mee te zetten. Ja hij kan soort van fijn genoeg, maar ik zou hem nooit aanraden om espresso mee te zetten.
Zeker voor een maler zou ik 2e hands kijken. Er is ontzettend veel 2e hands te vinden en ze zijn stuk voor stuk beter geschikt voor je doel.
Kijk naar een Compak K3/4/5/6, een mazzer mini of super jolly, quamar m80(e), eureka malers (van mignon tot atom tot whatever, allemaal goed) een baratza vario, baratza sette en zo verder. Allemaal 2e hands voor rond de 200 a 250 wel te krijgen en allemaal een wereld van verschil met een Virtuoso/preciso/encore serie van Baratza.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marinos88
  • Registratie: Oktober 2006
Ik lees hier al een tijdje mee en ben ook geinfecteerd door het koffievirus. Paar jaar geleden begonnen met een bialetti maar deze al gauw vervangen door een 2e hands minimoka van demoka met een simpele bonenmaler.

Hedendaags zit ik te werken op een rancillio silvia met een nemox lux maler. En met deze set kan ik een aardige espresso shot trekken.
Toch heb ik de drang om te upgraden, en dan met name de maler. Ik kan een de nemox op dit moment vervangen voor een 2e hands Mahlkonig Vario. Zou dit een merkbare upgrade zijn of kan ik beter doorsparen voor wat anders?
Een groot horecabeest is geen optie aangezien het mijn keuken niet enorm is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
MrVegeta schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 15:39:
Ik ben er ook wel veel over aan het lezen, maar ik ben benieuwd of mijn theorie een beetje klopt. Het lijkt er op dat wat ik wil, goeie koffie (niet perse espresso) maar ook cappuccino kunnen maken niet in het budget lig.
[...]
Definities.
Een goede cappuccino bestaat uit een espresso en een emulsie van melkschuim en crema met dezelfde viscositeit.

Met een beetje lak aan 'barista puristen' kan je voor weinig geld wel in de buurt komen.

Een Bialetti Brikka heeft een drukventieltje, hier bouw je geen 9 bar mee op (en zet je dus geen espresso) maar met een beetje oefenen en de juiste bonen krijg je wel een crema laag op je koffie.
Met een handmatige melkschuimer heb je binnen een seconde of 40 melkschuim met de juiste viscositeit en temperatuur.

Naar mijn mening kan je met een Bialetti (moka of brikka) best een goede koffie zetten.
Zelf je verse koffie malen blijft we noodzaak, ongeacht je zetmethode.

---

Zo veel theorie en zo weinig praktijk hier. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xj7I1fm.jpg

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Raymond P schreef op maandag 23 oktober 2017
---
Zo veel theorie en zo weinig praktijk hier. :P

[afbeelding]
De latte art ziet er mooi uit. Voorlopig is het voor mij ook meer theorie dan praktijk ;)

Wellicht aan voorbij gegaan.

Gebruik voor het water een Brita kan om te ontharden. Er is ook een mogelijkheid om een zakje in het reservoir gebruiken om zodoende de kalkaanslag te verminderen.

Iemand ervaring en wat is het beter?

[ Voor 39% gewijzigd door TecTo op 23-10-2017 22:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Aanbieding via Scoupy voor een proefpakket single origin bonen van brandzaak.nl: klik

De Single Origins Collection bestaat uit:
250 gram - Brasil Yellow Bourbon
250 gram - Costa Rica Coope Tarrazu
250 gram - Cameroon Asuchuf
250 gram - Guatemala Finca el Durazno
250 gram - Panama La Gloria
250 gram - Ethiopia Yirgacheffe

Dit voor 17,50€ + 3,95€ verzendkosten. Klinkt toch als een mooie deal.

Heb er zelf nog nooit iets besteld en helaas alleen bezorging in Nederland. Woon zelf in België dus ga deze voorbij laten gaan, maar misschien voor iemand anders interessant?

[ Voor 3% gewijzigd door bebopper op 23-10-2017 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

bebopper schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:58:
Aanbieding via Scoupy voor een proefpakket single origin bonen van brandzaak.nl: klik

De Single Origins Collection bestaat uit:
250 gram - Brasil Yellow Bourbon
250 gram - Costa Rica Coope Tarrazu
250 gram - Cameroon Asuchuf
250 gram - Guatemala Finca el Durazno
250 gram - Panama La Gloria
250 gram - Ethiopia Yirgacheffe

Dit voor 17,50€ + 3,95€ verzendkosten. Klinkt toch als een mooie deal.

Heb er zelf nog nooit iets besteld en helaas alleen bezorging in Nederland. Woon zelf in België dus ga deze voorbij laten gaan, maar misschien voor iemand anders interessant?
Bedankt, misschien een goede deal voor mij om wat verschillende soort bonen te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
TecTo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:07:
[...]

De latte art ziet er mooi uit. Voorlopig is het voor mij ook meer theorie dan praktijk ;)

Wellicht aan voorbij gegaan.

Gebruik voor het water een Brita kan om te ontharden. Er is ook een mogelijkheid om een zakje in het reservoir gebruiken om zodoende de kalkaanslag te verminderen.

Iemand ervaring en wat is het beter?
Ah iemand die abstracte kunst waardeert? :+
Ik bak er niets van, en met die enkele cappuccino die ik wekelijks zet zit mijn voortgang ook redelijk vast.
Mijn excuus is dat het met potlood en papier net zo goed gaat.

Wat betreft de kalkaanslag: in dit geval is genezen beter dan voorkomen imho. Periodiek ontkalken.
Tenzij je in Goeree-Overflakkee woont.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 01:49:
[...]

Wat betreft de kalkaanslag: in dit geval is genezen beter dan voorkomen imho. Periodiek ontkalken.
Tenzij je in Goeree-Overflakkee woont.
Dat advies staat wel haaks op alle adviezen die elders te lezen staat betreffende espressomachines. Voorkomen is beter dan genezen en ontkalken is juist niet een goed idee.
Vanwege veelal voorkomende aluminium thermoblocken bijvoorbeeld (alu kan niet tegen zuren), vanwege de kleine afsluiters en veertjes die met brokjes kalk vast gaan zitten en zo verder. Juist omdat je er intern zo slecht bij kan ga je voorkomen ipv 'genezen'. Een waterkoker kan je heel makkelijk bij en kan je zodoende ook met gemak ontkalken.

Daarnaast is (relatief veel) kalk in het water niet bevorderlijk voor de smaak van je espresso. Zacht water met weinig kalk maar wel andere mineralen komt de smaak ten goede. Water met alle mineralen eruit is dus geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Wat is relatief veel kalk?
En hoe haal jij dan calcium uit je tapwater zonder ook magnesium eruit te halen?
Hoeveel calcium haal je dan precies uit je tapwater? Oftewel wat is dan de ideale hardheid en verhouding mineralen?

Verder kan je met geïnhibiteerd zuur veilig alumunium en koper ontkalken.
Sulfaminezuur kan je ook redelijk veilig op alumunium en koper gebruiken (lees: niet lang weken).
De meeste 'duurdere' profi ontkalkers zijn trouwens op basis van sulfaminezuur.
Azijn en citroenzuur is inderdaad niet bevorderlijk voor de staat van je machine.
Boenen hoeft niet, kalk lost op in water bij gebruik van een ontkalker. Zolang er water bij kan komen hoef jij daar niet te zijn.

Ik realiseer mij dat er een hoop te lezen is over espressomachines.
Wellicht is het juist daarom aan te raden de gegeven info te verifiëren bij de rest van de voedselindustrie.
Een espressomachine is geen magisch apparaat waar andere wetten der natuur voor gelden.

Feit is dat tenzij je alle mineralen uit je water weet te halen (wat je niet wilt) je nog steeds kalkaanslag zal hebben en je genoemde problemen blijven bestaan.
De vraag is of de ontkalkingsprocedure die je alsnog zou moeten doen niet ook de kalkafzetting zou verwijderen die je opgebouwd had als je je water niet onthard had.
De bonusvraag is of iets vaker ontkalken met het juiste middel daadwerkelijk zo veel invloed op je machine zal hebben.
Calcium dat zich afzet als kalkaanslag kan overigens de extractie niet meer beïnvloeden, het kan immers maar op 1 plek tegelijk zijn.

Over smaak valt niet te twisten, als je erg zacht water lekkerder vind vooral gebruiken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 10-09 11:35
TecTo schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:51:
Nu een paar weken bezig en met bonen van Fascino gewerk. We krijgen het echter niet goed voor elkaar om een drinkbare espresso te maken. Of te bitter of te zuur. Eigenlijk niet te pruimen. De dosering is 19gr en een doorlooptijd van 30 sec voor 38gr espresso.

Koffie amricano en cappuccino zijn prima tot nu toe maar nog niet helemaal top. De pittige bonen van Fascino vinden we het lekkerst.

In onze zoektocht op advies van Nomad vandaag de Yellow bourbon van gebrand.nl besteld.

Voor het water een Brita kan maar vraag me af of het niet beter is om met een zakje te werken in het reservoir ?

Onderstaand de voorlopige opstelling.

[afbeelding]

[afbeelding]
Welke bonen van Fascino gebruik je? Ik heb nu de Costa Rica "Tres Rios" in de maler, de espresso is precies goed naar mijn smaak. Ik houd ook niet van te bitter en te zuur, kies daarom voor een kortere doorlooptijd (+/- 23 sec) met 17 gram. Deze espresso is goed de gehele dag te drinken.

P.S. Schitterende opstelling, mooie apparatuur. De autist in mij kan er echter niet tegen dat de R niet rechtop staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Raymond P schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:57:
Wat is relatief veel kalk?
En hoe haal jij dan calcium uit je tapwater zonder ook magnesium eruit te halen?
Hoeveel calcium haal je dan precies uit je tapwater? Oftewel wat is dan de ideale hardheid en verhouding mineralen?

Verder kan je met geïnhibiteerd zuur veilig alumunium en koper ontkalken.
Sulfaminezuur kan je ook redelijk veilig op alumunium en koper gebruiken (lees: niet lang weken).
De meeste 'duurdere' profi ontkalkers zijn trouwens op basis van sulfaminezuur.
Azijn en citroenzuur is inderdaad niet bevorderlijk voor de staat van je machine.
Boenen hoeft niet, kalk lost op in water bij gebruik van een ontkalker. Zolang er water bij kan komen hoef jij daar niet te zijn.

Ik realiseer mij dat er een hoop te lezen is over espressomachines.
Wellicht is het juist daarom aan te raden de gegeven info te verifiëren bij de rest van de voedselindustrie.
Een espressomachine is geen magisch apparaat waar andere wetten der natuur voor gelden.

Feit is dat tenzij je alle mineralen uit je water weet te halen (wat je niet wilt) je nog steeds kalkaanslag zal hebben en je genoemde problemen blijven bestaan.
De vraag is of de ontkalkingsprocedure die je alsnog zou moeten doen niet ook de kalkafzetting zou verwijderen die je opgebouwd had als je je water niet onthard had.
De bonusvraag is of iets vaker ontkalken met het juiste middel daadwerkelijk zo veel invloed op je machine zal hebben.
Calcium dat zich afzet als kalkaanslag kan overigens de extractie niet meer beïnvloeden, het kan immers maar op 1 plek tegelijk zijn.

Over smaak valt niet te twisten, als je erg zacht water lekkerder vind vooral gebruiken.
Ik pretendeer niet de kennis te hebben om je precies te vertellen hoe en wat, schijn/blijkbaar weet jij er meer van dan ik. Waar ik mij op baseer is dat apparaten veelal niet correct worden ontkalkt, gezien ik veel geoxideerde/beschadigde thermoblocken/aluminium heb gezien en ik met eigen ogen meerdere keren heb gezien hoe een brokje kalk in het water terecht kwam en ventielen/veertjes/afsluiters verknoeiden.
En mijn ervaring, plus de mensen om mij heen die veel met espresso bezig zijn, kunnen mineraal afzet goed tegengaan door het te voorkomen via een brita kan en/of ontkalkzakje in het waterreservoir (ik heb beiden in gebruik). En na 5 jaar een machine dan uit elkaar halen geeft een heel ander beeld dan die ontkalkt zijn. Ik klets regelmatig met Peter van kafko en die geeft ook aan dat voorkomen veel efficienter werkt en duurzamer is voor de machine, dan ontkalken. Ik vertrouw dan ook op zijn expertise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Eens.
Het sleutelwoord hier is 'correct'.
Periodiek/regelmatig ontkalken zorgt er ook voor dat die kalkafzet de kans niet krijgt om te brokkelen.
Gezien een correcte ontkalkingsprocedure de machine niet aantast zou er geen verschil moeten zijn tussen een machine die ontkalkt wordt en een waarbij kalkvrij water gebruikt wordt.
Dat de praktijk/ervaring anders is geloof ik gelijk, maar in theorie zou de fout bij de gebruiker moeten zitten.

Wat ik mij dus afvraag is hoeveel calcium/magnesium jij dan nog over hebt in je portafilter. En hoeveel natrium daar dan bij toegevoegd is.
Dat zijn namelijk 3 factoren die vrij goed te proeven zijn in het uiteindelijke resultaat.
Voor mij verklaart het in ieder geval waarom de door mij gebrande koffie bij jou te zuur was en bij mij lekker 'zurig'. (roast correctable zone, wat natuurlijk twee kanten op werkt.)

Cijfers die je wel kan vinden:
Volgens SCAA zou een target van 68mg/L calcium en 10mg/L natrium ideaal zijn.
Dat daar ergens de sweet spot zit lijkt de rest het ook mee eens te zijn.

De waterhardheid bij mij is 8.5dH. Kraanwater hier bevat 50mg/L calcium en 33mg/L natrium en grofweg 7mg/L magnesium.

Als ik ontkalkzakjes e.d. zou gebruiken zou ik vrijwel geen magnesium (die ik graag wil) overhouden.
Het calcium/magnesium ratio zou nog verder onder de sweetspot komen en natrium is al (veel) te hoog om mee te beginnen. Mijn extractie zou dus nog minder ideaal zijn, minder eugenol.

Uiteraard met alle respect voor Peter van kafko en iedereen die er anders over denkt maar imho is een apparaat een middel naar het doel.
Mijn mening is ook wel gekleurd, koffie gezet met zeer zacht water vind ik veel minder lekker.

Veel meer weet ik er ook niet van, ik ben letterlijk gestopt met Britta en informatie zoeken bij het punt waar het mij duidelijk werd waarom ik het minder lekker vond.
Ignorance is bliss enzo.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
TukkerTweaker schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:28:
Welke bonen van Fascino gebruik je? Ik heb nu de Costa Rica "Tres Rios" in de maler, de espresso is precies goed naar mijn smaak.
De butget bonen, die als pittig worden omschreven. Verder weet ik niet wat voor boon dit is.

Hoeveel gr koffie doe je in de filterdrager?
TukkerTweaker schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:28:
P.S. Schitterende opstelling, mooie apparatuur. De autist in mij kan er echter niet tegen dat de R niet rechtop staat.
hahahaha heel herkenbaar. Zelf ook last van deze tik. Heb alleen nog niet het lef om aan de machine te sleutelen.

========

Als ik het goed heb begrepen is genezen beter dan voorkomen, al gaat dit wel ten koste van de smaak. Voorlopig de Brita kan maar heb ook nog een zakje op voorraad. Het is of een zakje of brita maar niet beiden.

Overigens geeft Oase een gemiddelde ph van 7 op in regio Gouda. Weet niet hoe betrouwbaar dit gegeven is maar ph 7 wordt omschreven als neutraal.

Gisteren de Brazil , Semi Washed Arabica, , Yellow Bourbon van gebrand ontvangen. Tja een mond vol.

De eerste indruk is goed. De maler ingesteld op 17gr met een uitloop van 25 sec voor 34gr espresso via een naked filterdrager.

2 kilo bonen besteld en vandaag verdeeld in porties van 250gr en met de foodsaver vacuüm getrokken.

Nu lees ik ook dat sommige na het vacuüm verpakken de bonen in de vriezer bewaren tot gebruik. Is dit de beste manier om de bonen te bewaren of is alleen vacuüm verpakken voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 25-10-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TecTo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:58:
[...]

Nu lees ik ook dat sommige na het vacuüm verpakken de bonen in de vriezer bewaren tot gebruik. Is dit de beste manier om de bonen te bewaren of is alleen vacuüm verpakken voldoende?
Je opent nu een enorme snakepit :O Die discussie is namelijk nog steeds niet geslecht. Na 10 jaar....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Zwerver schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:13:
[...]

Je opent nu een enorme snakepit :O Die discussie is namelijk nog steeds niet geslecht. Na 10 jaar....
Heb nog even gegoogeld op snakepit. Krijg je heel veel verschillende uitkomsten met betrekking tot...

Met een dergelijke kreet, terminologie of bijdrage is het me in ieder geval duidelijk dat een discussie meer dan 10 jaar....... ;w

Vergeef me mijn domheid. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TecTo schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Heb nog even gegoogeld op snakepit. Krijg je heel veel verschillende uitkomsten met betrekking tot...

Met een dergelijke kreet, terminologie of bijdrage is het me in ieder geval duidelijk dat een discussie meer dan 10 jaar....... ;w

Vergeef me mijn domheid. 8)7
Slangenkuil :). Vergeef me m'n Engelse uitdrukking, ik woon al een tijdje in het VK. Punt wat ik probeerde te maken is dat de ene groep het helemaal aanraadt, de andere er compleet tegen is en er maar weinig genuanceerde meningen tussenin zitten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Zwerver schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:24:
[...]

Slangenkuil :). Vergeef me m'n Engelse uitdrukking, ik woon al een tijdje in het VK. Punt wat ik probeerde te maken is dat de ene groep het helemaal aanraadt, de andere er compleet tegen is en er maar weinig genuanceerde meningen tussenin zitten.
Duidelijk het VK en 'slangenkuil' is in politiek opzicht synoniem. Van mij mogen ze voor altijd op zichzelf blijven maar wel moeten deze lords betalen wat ze schuldig zijn. :Y

Omdat het kennelijk geen reet uitmaakt heb ik de vacuüm getrokken bonen in de vriezer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[...]

Overigens geeft Oase een gemiddelde ph van 7 op in regio Gouda. Weet niet hoe betrouwbaar dit gegeven is maar ph 7 wordt omschreven als neutraal.
de hardheid van het water in Gouda is 7⁰D. Dat is een maat voor de hoeveelheid kalk in het water, niet voor de zuurgraad. 7 ⁰D is trouwens vrij zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Hoe lang blijven koffiebonen nou ongeveer goed totdat je smaakverschil gaat merken? Ik merk soms al smaakverschil in dezelfde soort bonen.

Als ik een gesloten zak heb, hoe lang is dat ongeveer houdbaar? En een zak die een keer open is geweest en met een elastiek weer dicht? En de bonen die je in het koffieapparaat giet?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Laatst online: 10-09 11:35
[...]

De butget bonen, die als pittig worden omschreven. Verder weet ik niet wat voor boon dit is.

Hoeveel gr koffie doe je in de filterdrager?
17 gram in een dubbele, ongeveer 9 in een enkele. Echt pittig zijn ze niet vind ik, precies goed tussen mild en pittig. Voor in de capuchino mag het wel wat meer body hebben. Voor de americano's en espresso's prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
bszz schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:19:
[...]

de hardheid van het water in Gouda is 7⁰D. Dat is een maat voor de hoeveelheid kalk in het water, niet voor de zuurgraad. 7 ⁰D is trouwens vrij zacht.
Als gepensioneerd fotograaf en tijdens mijn studie aan de fotovakschool (toen de emulsies nog zelf werden ontwikkeld) was ph 7 het meest ideaal. Echter ging er altijd een scheutje azijnzuur aan het spoelwater om kalkaanslag te voorkomen, ook in Gouda. Vandaar dat ik een vraagteken zet bij maar inmiddels is alles anders en bewerk ik de opnames digitaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Laatst online: 19:58

reiker

dan jij!

pH en hardheid is alleen niet een op een hetzelfde hè, om het maar even zachtjes te zeggen ;)

verre van natuurlijk

[ Voor 39% gewijzigd door reiker op 25-10-2017 17:40 ]

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

YoshiBignose schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:22:
Hoe lang blijven koffiebonen nou ongeveer goed totdat je smaakverschil gaat merken? Ik merk soms al smaakverschil in dezelfde soort bonen.

Als ik een gesloten zak heb, hoe lang is dat ongeveer houdbaar? En een zak die een keer open is geweest en met een elastiek weer dicht? En de bonen die je in het koffieapparaat giet?
Dat ligt aan de branddatum, die je echter zelden vind buiten de lokale branderijen. Doorgaans wordt minimaal 3 dagen na branden aangeraden omdat er dan nog gassen vrijkomen van het brandproces. Maximaal verschilt nogal eens, ik weet een brander die meedoet aan nationale kampioenschappen die me soms koffie voorzet die 8 weken oud is, omdat hij uit ervaring vind dat er bij die boon met dat brandproces dan een bepaalde verhouding van smaken komen.

Houdbaarheid is ook relatief naar de zetwijze en de smaak, ik koop vaak elke 6-7 weken nieuwe koffie en bijna elke week doe ik een pak van 250g open. Maar telkens een andere smaak, omdat ik geen één favoriet heb. Hierdoor merk ik het sowieso minder, maar doorgaans kunnen de fijnproevers onder ons het verschil proeven van week tot week en soms daartussen ook nog.

Supermarkt: zolang ze niet naar schimmel ruiken I guess, meestal zijn zo zwartgebrand en liggen ze al zo lang in het magazijn in een zak waar niemand weet in wat voor omstandigheden die heeft gestaan, dat je niet kan zeggen of de koffie 1 maand of 1 jaar oud is.

tl;dr
ervaar voor zelf, met de kennis dat je een heel andere soort espresso of filterkoffie krijgt met verse, correctgebranden bonen.
Pagina: 1 ... 19 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1