bszz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:25:
[...]
Klinkt alsof er toch nog koffieresten in het schroefdraad zitten. Poetsen met een tandenborstel in de richting van de draad tot er geen korreltje koffie meer in zit.Voor die gelegenheid gebruik ik zelf een elektrische tandenborstel. 99% kans dat dit het probleem is.
Kijk, top. Daar heb ik wat aan. De machine is door de vorige eigenaar goed gebruikt (2 jaar en nu een jaar door mij), maar niet goed onderhouden. Ik haalde ook zowat een hele zak vastgeplakte koffie uit de grinder. Wat een pulp zat erin. Een setje schijven is geen overbodige luxe voor de koffie die ik er mee kan zettenprijk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:52:
[...]
Laatst heb ik de molen van de 3035 ook schoongemaakt en er nieuwe maalschijven in gemonteerd, en waar de maler daarvoor pas op streepje 1 goede koffie leverde (bijna maximaal dus), komt die nu met maximaal aandraaien hoogstens tot streepje 16. Als ik hem op 17 of 18 zet, heb ik de juiste fijne maalgraad. Wellicht heeft je probleem dus met versleten maalschijven te maken. Een setje maalschijven kost ongeveer € 30 (bij tradingshop). Het monteren is erg simpel, gebruik wel de juiste maat schroevendraaier want de schroeven in de maalschijf kunnen stevig vast zitten, en als je er een kapot draait, ben je in de aap gelogeerd.
Ik ga alle twee de tips proberen als ik tijd heb! Tot die tijd moet ik het doen met max 8 bar en niet de koffie die ik wil. Een goede motivatie dus.