Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 246 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:43
Nomad schreef op zondag 30 juli 2017 @ 21:15:
[...]

Tof dat je hier je positieve ervaring post. Heb je ook andere posts gelezen hier over koffie en welke koffies wij graag kopen/gebruiken? Want dan merk je dat het begint bij "verse" koffie, ofwel, gebrand op bestelling of in ieder geval elke week vers. De site waar jij je koffie gekocht hebt, daar noemen ze het hele woord "vers" of "gebrand op bestelling" geheel niet. Mijn aanname is dat de bonen al maanden oud zijn en al het moois wat er in zat, reeds verloren is gegaan maanden geleden.

Ik maak mijn banaan associatie maar weer. In Italie had ik vorig jaar op vakantie een lekkere banaan gegeten, heerlijk zoet en gewoon super lekker. Nu zag ik dat ze online ook te koop waren, oogst 2016 en daarna luchtdicht verpakt en ten minste houdbaar tot 06-2018...wat kan er mogelijk mis gaan :P.

Een koffieboon is een versproduct, dat van zichzelf verouderd, hoe je het ook verpakt. Je kan het dus niet houdbaar maken voor langere periodes (diepvries uitgezonderd, dat gaat redelijk).
Thanks voor de info, weer wat geleerd dus. Ik zag op de zak wel de aanmaakdatum en tht datum staan, maar heb daar verder niet bij stil gestaan. Voor nu vind ik dit al een hele verbetering tov van de Dolce Gusto die hier tot voor kort stond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ben ik gek als ik zeg dat ik apparaatkoffie minder lekker vind dan gewoon water over de gemalen koffie in mn kopje gieten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

reiker

dan jij!

Absoluut niet. Persoonlijk zou ik er nog wel een filter tussen doen maar ieder z'n ding :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dat ligt eraan natuurlijk wat je precies bedoelt met "apparaatkoffie" en "gemalen koffie in mn kopje gieten". Maar doorgaans gaat het bij koffie niet om hoe duur of fancy een apparaat is maar hoofdzakelijk om de versheid en keuze van de koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Welk apparaat en wat voor koffie gebruik je nu? Oploskoffie? Maar ieder zijn smaak, en gedeeltelijk is het ook wat je gewend bent.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:34
Iemand al ervaring met Lambo koffie uit Enschede?
Je leveren ook online maar aangezien ik zelf in Enschede woon misschien de moeite waard een langs te fietsen/rijden. Op de website geven ze aan dagelijks ambachtelijk te branden.

Binnenkort maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 14:22
yorroy schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 18:40:
Iemand al ervaring met Lambo koffie uit Enschede?
Je leveren ook online maar aangezien ik zelf in Enschede woon misschien de moeite waard een langs te fietsen/rijden. Op de website geven ze aan dagelijks ambachtelijk te branden.

Binnenkort maar eens proberen.
Prima koffie daar. Klein zaakje. Brandt inderdaad dagelijks. Mooi gebrande bonen, niet te vet. Als je even belt voordat je langs gaat, weet je zeker dat hij er is. Is namelijk ook vaak op pad om te bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:47
Goede tip, heb even een proefpakketje besteld daar. Wissel nu een beetje tussen Fascino voor de verse koffie en tussendoor regelmatig de 'bekende' merken (segafredo/lavazza/kimbo etc).
Sommige zijn goed 'te doen', zeker als de tht nog ca. 1,5 jaar is, maar gaan wel sneller achteruit in de smaak na een weekje.
Favoriet is nu in ieder geval de fascino emporio. Lekkere volle smaak en redelijk vergevingsgezind om te zetten. Verveelt ook niet snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nomad schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:35:
[...]

En als je het de reistijd de moeite waard vind, mag je ook prima mij een DM sturen en naar Groningen komen. Ik heb zowel een espresso machine (en maler uiteraard), maar ook filterkoffie, perculator, hario V60 (opschenken) etc. En ik weet er meer dan genoeg vanaf om je vragen te beantwoorden :).

Sowieso sta ik open om een keer een kleine meeting te doen eventueel, als anderen dat leuk vinden.
Voor koffiepraat.nl (forum) heb ik ook eens een meeting georganiseerd en dat was wel gezellig :)
Ik quote mijzelf even. Zo eind augustus, wanneer Noorderzon nog actief is, wil ik wel een kleine meeting organiseren. Maar voor 1 of 2 mensen is dat wat weinig, dus is er meer animo? :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ik wil hier binnenkort wel een uitgebreide post plaatsen over hoe wij hier in
Bosnie koffie kopen, branden, malen en zetten als jullie dat interessant vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

MazeWing

The plot thickens...

Sinds gisteren in het bezit van een Siemens EQ 6 series 700. Heb er inmiddels alle soorten koffie die mogelijk zijn mee gemaakt en ben erg tevreden over de smaak. Gebruik op dit moment een (simpele) zak bonen van Lavazza (goudkleurige verpakking) en ben absoluut niet ontevreden over de smaak van deze koffie. Heb zelf nog zeer weinig ervaring met de verschillende smaken en soorten koffie en had voorheen een Senseo en Nespresso. Daarnaast drink ik pas een paar jaar echt koffie.

De reden om voor de Siemens te gaan waren de mogelijkheden, het gebruikersgemak en de eenvoudigheid van het schoonmaken die deels ingebouwd zijn. Ik ken mezelf en zou een apparaat, dat dagelijks behoorlijk reiniging en onderhoud nodig heeft, binnen de kortste keren naar de klote helpen om de eenvoudige reden dat ik dit vergeet en/of hier geen zin in heeft.
Daarnaast was er al een behoorlijke PR campagne nodig om de wederhelft te overtuigen een apparaat van bijna €800 te kopen.

Verder ben ik van plan binnenkort verschillende soorten bonen te kopen en proberen. In mijn omgeving (Maastricht) zijn namelijk een aantal speciaalzaken die een behoorlijk assortiment hebben.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeetwee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:32
MazeWing schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:41:
Sinds gisteren in het bezit van een Siemens EQ 6 series 700.
Daarnaast was er al een behoorlijke PR campagne nodig om de wederhelft te overtuigen een apparaat van bijna €800 te kopen.
Ha ha, goed gedaan, ik heb zelf betaald en er was ook nog de eis van de wederhelft dat er niet nog een apparaat op het aanrecht bij komt. Dus de Kenwood keukenprins verhuisd naar een onderkast en wat daar in stond naar een bovenkast en wat daar in stond naar..... enz :S .
Nu ruimte voor de net gekochte Nivona Cafe Romatica 768 ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:34
Sinds vorige week een Melitta Cafea Solo gekregen van mijn vrouw voor mijn verjaardag (wel zelf besteld :+ )

Een paar jaar geleden al een Siemens bonenmachine gehad, maar die was lastig te onderhouden. Er bleef veel koffieprut achter dat ik niet weg kreeg, dus dat apparaat begon te schimmelen na ruim een jaar. Toen tijdje een filterapparaat gebruikt, daarna een French press en daarna over op Nespresso.

En nu eindelijk weer het gemak van een bonenmachine, heerlijk die eenvoud en heerlijke koffie.

Heb er nu een zak Lidl bonen bij (durf het bijna niet te zeggen hier) en hoewel dat al echt een dikke verbetering is ga ik de komende tijd wat experimenteren met versere bonen.

Wat betreft de Melitta, echt een prachtig compact en simpel apparaat. Geeft goede en hete koffie en geen poespas zoals een slechte melkopschuimer. Zetgroep is ook echt prima te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:08
schoonmaakpraat:

Ik heb net voor de 2e keer het reiniging programma doorlopen
op mijn siemens eq3. De handleiding geeft aan zo een schoonmaak
tablet in de zetgroep te leggen, en dan simpel de boel te laten draaien volgens het programma.

Maar, vorige keer zag ik het al, het tabletje ligt einde programma practisch
onaangetast in het opvang bakje.

Iemand enig idee of dit normaal is ? ik gebruik de HG tabletten.

[edit] ik heb het tabletje een 2e cyclus laten mee lopen, en zie nu ook
bij het spoel proces aan het einde een beetje witte schuim.
Aan het einde is nu het tabletje wel geheel weg......

koffiepraat:

Verder heb ik in mijn zoektocht naar boontjes die ik lekker vind, een dame
gevonden die koffie vent in een leuke omgebouwde bus - een koffie bus dus :)

Ze brand nu op afroep halve kilootjes voor mij, heerlijk bakkie !

Voor als iemand geïnteresseerd is, dit gaat om regio uitgeest/heemskerk

[ Voor 41% gewijzigd door ppeterr op 13-08-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoe meten jullie de extractietijd, vanaf overhalen van de hendel of vanaf het moment dat de druk volledig is opgebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

woutur

Klauwtjes uit!

Nomad schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:22:
[...]

Ik quote mijzelf even. Zo eind augustus, wanneer Noorderzon nog actief is, wil ik wel een kleine meeting organiseren. Maar voor 1 of 2 mensen is dat wat weinig, dus is er meer animo? :)
Ik ben 18, 19 en 20 aug op Noorderzon. Just so you know :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 18:02
gop1 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:58:
Hoe meten jullie de extractietijd, vanaf overhalen van de hendel of vanaf het moment dat de druk volledig is opgebouwd?
Vanaf overhalen hendel. Drukopbouw is namelijk ook afhankelijk van wat er in je filter zit.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
krizzziz schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:05:
[...]
Vanaf overhalen hendel. Drukopbouw is namelijk ook afhankelijk van wat er in je filter zit.
Ok, dan extraheer ik dus te lang, ik stel 30 seconden in op de timer van m'n magnetron en laat hem lopen tegelijkertijd met het overhalen van de hendel. Bij zo'n 22 seconden zit de machine op 8 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

gop1 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Ok, dan extraheer ik dus te lang, ik stel 30 seconden in op de timer van m'n magnetron en laat hem lopen tegelijkertijd met het overhalen van de hendel. Bij zo'n 22 seconden zit de machine op 8 bar.
Nu ken ik de karakteristieken van de Quickmill niet zo goed en wanneer deze de beste koffie voor je maakt, maar wat ik wel kan vertellen is dat je ongeveer op de helft van de extractietijd ongeveer op 8~9 bar wil zitten en dat de koffie gaat lopen. Ik hou zelf ongeveer 25 seconden aan, en vanaf zo'n 10~12 seconden begint de koffie te lopen en is de druk het hoogst. Ik stel mijn maalgraad en hoeveelheid daarop af.

Maar eerlijk gezegd is dit vooral een dingetje van de E61 zetgroep. De Quickmill heeft een andere..

[ Voor 6% gewijzigd door woutur op 14-08-2017 12:04 . Reden: Toevoeging zetgroep ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
woutur schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:00:
[...]

Nu ken ik de karakteristieken van de Quickmill niet zo goed en wanneer deze de beste koffie voor je maakt, maar wat ik wel kan vertellen is dat je ongeveer op de helft van de extractietijd ongeveer op 8~9 bar wil zitten en dat de koffie gaat lopen. Ik hou zelf ongeveer 25 seconden aan, en vanaf zo'n 10~12 seconden begint de koffie te lopen en is de druk het hoogst. Ik stel mijn maalgraad en hoeveelheid daarop af.

Maar eerlijk gezegd is dit vooral een dingetje van de E61 zetgroep. De Quickmill heeft een andere..
Ik heb geen Quickmill? Ik heb een Vibiemme Domobar, welke gek genoeg niet hoger dan 8 bar druk opbouwt. Op de manometer is het gebied na 8 bar ook rood gekleurd. Af en toe komt er zelfs helemaal geen koffie uit, omdat ik te veel koffie heb gebruikt en te hard getampt heb, vind ik altijd erg zonde. Ik moet daar wat meer consistentie in weten te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

gop1 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:24:
[...]

Ik heb geen Quickmill? Ik heb een Vibiemme Domobar, welke gek genoeg niet hoger dan 8 bar druk opbouwt. Op de manometer is het gebied na 8 bar ook rood gekleurd. Af en toe komt er zelfs helemaal geen koffie uit, omdat ik te veel koffie heb gebruikt en te hard getampt heb, vind ik altijd erg zonde. Ik moet daar wat meer consistentie in weten te krijgen.
@gop1 : Ow, excuses. Ik heb dit topic doorgezocht op je username en ik kwam uit op dat je een Quickmill had gekocht ipv een Rancillio. In dat geval kan je mijn hele advies ter harte nemen. Het is een beetje een kunst om je bonen net goed te krijgen op hoeveelheid en maalgraad zodat ie mooi past in je kopje (of de hoeveelheid die je wilt hebben).

Aanvulling dinsdagochtend:
Vanochtend nieuwe bonen in mijn maler gedaan. Resultaat was wat weinig koffie in de portafilter. Toch een espresso gezet. Gevolg: hoeveelheid koffie OK maar behoorlijk wat spuitwerk in plaats van een net dun drupperstraaltje. Smaak was ook niet helemaal wat het zijn moest. Nu dus grover zetten, meer koffie gebruiken en hopen op een gelijkmatigere extractie. Meestal krijg ik dit wel goed met een kopje of twee zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door woutur op 15-08-2017 09:49 . Reden: Nieuwe ervaring bijgeplaatst ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

*Long Time lurker!

Tot een klein jaar geleden dronk ik nooit koffie. Voor een opdracht (detachering) heb ik 1,5 jaar bij een koffieboer gewerkt waar ze een Starbucks automaat hadden staan (showmodel voor klanten). En als je dan tóch een keer koffie moet proberen, is dat natuurlijk dé perfecte instap.
Dus begonnen met een macchiato, wennen aan de smaak, over naar een cappuccino en later zelfs af en toe een espresso
Eerst 1 per dag, maar na een maand of 2 toch al de dag starten met een kop koffie :+

Ook in de stad op het terrasje kon ik de cappuccino's meer en meer waarderen. Ik wist het zeker; Ik móest ook zo'n koffieapparaat hebben.

In het begin aan het kijken geweest naar een alles-in-1 apparaat á la Solis en later een Quickmill 3035, maar hoe meer je erover gaat lezen, hoe meer je las dat die het eigenlijk nét niet zijn.
De reden voor mijn keuze voor een alles-in-1 machine was de ruimte. De machine had ik in gedachten op het aanrecht waar nu het Dolce Gusto apparaat staat. Totdat een kennis zei; "Je kan natuurlijk ook een tafeltje oid in je keuken zetten en daar alles op plaatsen?" :*)
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Daarmee was het probleem van de ruimte opgelost en dus kon ik kijken naar een 'échte' piston-machine met een losse maler.

Op Marktplaats kwam ik de ECM Elektronika Profi II (DEMO model) tegen, met 'hendels' voor de bediening van het warm water en stoom ipv draaiknoppen... WAUW O+ :9~
Dus ik heb mijn budget opgerekt en ben gegaan voor deze machine inclusief een Quickmill bonenmaler.

Inmiddels staan de machines nu zo'n 3 maanden bij mij en ik ben heel blij dat ik niet voor de alles-in-1 ben gegaan. Een kennis heeft de Quickmill 3035 en de kwaliteit van de houder, stoompijpje, etc is toch beduidend minder.
Nu kan ik ook elke dag genieten van een heerlijke cappuccino en/of espresso. :9
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10qfbix.jpg
*De foto is van het prille begin. Inmiddels staat er al een tamperstation, ECM tamper en extra melkkannetje naast ;)

De eerste zak bonen die erin zijn gegaan zijn de Peeze Ottimo. Wat mij betreft erg lekkere bonen, maar wel redelijk vet. Daar kwam ik achter toen ik de maler ging schoonmaken. (lees; móest schoonmaken omdat er bijna geen maalsel meer uitkwam)
De zoektocht naar andere lekkere bonen gaat dus nog even door, maar dat maakt het alleen maar leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Dat is een snelle start zo, in ongeveer anderhalf jaar. Wel nog even leren om 'cappuccino' te schrijven en niet '..chino', maar dat mag de pret verder niet drukken :)
(edit: oh wacht, in de laatste zin voor je foto doe je dat wel goed...)

Ik heb intussen thuis de keuken weer opgebouwd na een verbouwing van een half jaar. De ECM Cellini staat ook al op zijn plek, maar de bonenmaler nog niet... die heeft in een doos gestaan op een kamer waar we een muur hebben gesloopt. Blijkbaar heeft iemand rond die tijd die doos open gemaakt en niet goed dichtgedaan, dus mijn maler zit vol stof. Motor draait prima, maar ik kan de draairing voor de maalgraad (met heel fijne schroefdraad) niet meer verstellen. Compressor erop mocht niet baten, dus ik heb hem maar even afgeleverd bij Casabarista om hem te laten nakijken. Hopelijk wordt dat geen al te dure reparatie. :X

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 15-08-2017 10:17 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
Kraz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:04:
*Long Time lurker!

Tot een klein jaar geleden dronk ik nooit koffie. Voor een opdracht (detachering) heb ik 1,5 jaar bij een koffieboer gewerkt waar ze een Starbucks automaat hadden staan (showmodel voor klanten). En als je dan tóch een keer koffie moet proberen, is dat natuurlijk dé perfecte instap.
Dus begonnen met een macchiato, wennen aan de smaak, over naar een cappuccino en later zelfs af en toe een espresso
Eerst 1 per dag, maar na een maand of 2 toch al de dag starten met een kop koffie :+

Ook in de stad op het terrasje kon ik de cappuccino's meer en meer waarderen. Ik wist het zeker; Ik móest ook zo'n koffieapparaat hebben.

In het begin aan het kijken geweest naar een alles-in-1 apparaat á la Solis en later een Quickmill 3035, maar hoe meer je erover gaat lezen, hoe meer je las dat die het eigenlijk nét niet zijn.
De reden voor mijn keuze voor een alles-in-1 machine was de ruimte. De machine had ik in gedachten op het aanrecht waar nu het Dolce Gusto apparaat staat. Totdat een kennis zei; "Je kan natuurlijk ook een tafeltje oid in je keuken zetten en daar alles op plaatsen?" :*)
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Daarmee was het probleem van de ruimte opgelost en dus kon ik kijken naar een 'échte' piston-machine met een losse maler.

Op Marktplaats kwam ik de ECM Elektronika Profi II (DEMO model) tegen, met 'hendels' voor de bediening van het warm water en stoom ipv draaiknoppen... WAUW O+ :9~
Dus ik heb mijn budget opgerekt en ben gegaan voor deze machine inclusief een Quickmill bonenmaler.

Inmiddels staan de machines nu zo'n 3 maanden bij mij en ik ben heel blij dat ik niet voor de alles-in-1 ben gegaan. Een kennis heeft de Quickmill 3035 en de kwaliteit van de houder, stoompijpje, etc is toch beduidend minder.
Nu kan ik ook elke dag genieten van een heerlijke cappuccino en/of espresso. :9
[afbeelding]
*De foto is van het prille begin. Inmiddels staat er al een tamperstation, ECM tamper en extra melkkannetje naast ;)

De eerste zak bonen die erin zijn gegaan zijn de Peeze Ottimo. Wat mij betreft erg lekkere bonen, maar wel redelijk vet. Daar kwam ik achter toen ik de maler ging schoonmaken. (lees; móest schoonmaken omdat er bijna geen maalsel meer uitkwam)
De zoektocht naar andere lekkere bonen gaat dus nog even door, maar dat maakt het alleen maar leuk!
Nice!! Mooie warmtewisselaar. Ik zou jezelf wel een doel stellen, om de maler op den duur te upgraden :).
Geen slechte molen, maar ben ervan overtuigd dat als je overstapt naar een molen met wat grotere maalschijven je andere smaakprofielen gaat ontdekken en dat het "makkelijker" wordt consequenter een goede kop espresso te maken.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Mooie setup. Is het een Motta melkkannetje? heb daar 2 van in huis plus nog 2 andere melkkannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Wauw, mooi apparaat hoor! ##Equipped with a quiet rotary pump
Instant jaloers. Mijn ECM doet het met een vibratiepomp en die maakt behoorlijk wat lawaai (ook al heb ik er een nieuwe pomp in gedaan). Kan je de tijd dat de koffie loopt instellen? Ik zie dat er knopjes aan de bovenkant zitten maar geen interface zo 1-2-3 om tijd in te stellen...

Piston-machines zijn overigens echte old-school apparaten met een hendel die je over moet halen. Je bent dus zelf de pomp :) Daar komt waarschijnlijk de verwarring piston-portafilter vandaan. Het ding waar je koffie bij jou in gaat heet een porta-filter. Hoe moet je dan je machine noemen? Hou het (ook inaccuraat) lekker Nederlands met een espressomachine. Of suggesties die anderen ongetwijfeld gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Halfautomaat. Zo heet zo'n ding.

En dan is deze nog iets 'automatischer' dan de meeste halfautomaten omdat hij inderdaad een elektronische doser heeft. Persoonlijk vind ik dat bij een E61-groep net wat minder mooi, omdat imho het karakter van die groep mede bepaald wordt door de hendel die de driewegklep bedient en met een palletje meteen de pomp inschakelt.

Bij systemen met een elektrische driewegklep en een knopje voor de pomp (zoals bepaalde modellen van Bezzera) kan dat wat gemakkelijker: gewoon de aan/uit-knop voor de pomp vervangen door de elektronische doser.

En als je zegt 'mijn ECM', moet je even onthouden dat er twee merken ECM zijn. De Italiaanse (Cellini, Giotto, nu opererend onder merknaam Rocket) en de Duitse die eigenlijk ECM Manufacture heet. Die hoorden bij elkaar, maar zijn uit elkaar gegaan. Voor zover ik weet hebben de Duitsers toen zelfs machines laten produceren door Bezzera, maar ik heb even geen zin om de hele ECM/ECM Manufacture/Rocket-geschiedenis te gaan opzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

krizzziz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Nice!! Mooie warmtewisselaar. Ik zou jezelf wel een doel stellen, om de maler op den duur te upgraden :).
Geen slechte molen, maar ben ervan overtuigd dat als je overstapt naar een molen met wat grotere maalschijven je andere smaakprofielen gaat ontdekken en dat het "makkelijker" wordt consequenter een goede kop espresso te maken.
Thnx! Ik ben nooit zo van de instapmodellen en deze kon ik voor een mooie prijs overnemen dus soms moet je wel eens met je 'gut-feeling' meegaan. Het ding was nog geen 3 maanden oud en in die tijd zo'n 15x gebruikt; Nieuw dus.

De maler gaat inderdaad in de toekomst vervangen worden. Welke het dan wordt weet ik nog niet, maar waarschijnlijk een 2e-hands horeca machine oid. Ik merk dat het maalsel wat klontert met de nieuwe bonen die ik heb. Nog even kijken of ik t minder fijn moet afstellen.
Voorlopig deze maar eens blijven gebruiken. Er is genoeg geld aan uitgegeven de afgelopen 2 maanden. ;)
mutsje schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:29:
Mooie setup. Is het een Motta melkkannetje? heb daar 2 van in huis plus nog 2 andere melkkannen.
Het zijn inderdaad 2x Motta melkkannetjes. Eentje is voor 2 cappuccino's , de andere voor 1 cappucino.
*Ik hou van 'alles hetzelfde'. Anders is mijn OCD overstuur :P
woutur schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 11:50:
Wauw, mooi apparaat hoor! ##Equipped with a quiet rotary pump
Instant jaloers. Mijn ECM doet het met een vibratiepomp en die maakt behoorlijk wat lawaai (ook al heb ik er een nieuwe pomp in gedaan). Kan je de tijd dat de koffie loopt instellen? Ik zie dat er knopjes aan de bovenkant zitten maar geen interface zo 1-2-3 om tijd in te stellen...

Piston-machines zijn overigens echte old-school apparaten met een hendel die je over moet halen. Je bent dus zelf de pomp :) Daar komt waarschijnlijk de verwarring piston-portafilter vandaan. Het ding waar je koffie bij jou in gaat heet een porta-filter. Hoe moet je dan je machine noemen? Hou het (ook inaccuraat) lekker Nederlands met een espressomachine. Of suggesties die anderen ongetwijfeld gaan doen :)
De hoeveelheid water kun je instellen door de knoppen te programmeren. De meest rechter knop is de Setting-knop. Als je die lang ingedrukt houdt gaat hij knipperen. Daarna kun je de betreffende knop indrukken van de kopjes en begint hij te lopen. Als je nogmaals op de knop drukt met de kopjes dan stopt deze. De tijd die daartussen zit houdt hij vast dus een volgende keer hoef je alleen maar de betreffende knop in te drukken en dezelfde hoeveelheid water komt eruit. #Luxe! <3

Het was in het begin wel even uitvogelen hoe het zit met hoeveelheid gram koffie en doorlooptijd etc. Uiteindelijk heb ik het iets versimpeld door de portafilter 'gewoon' vol te gooien, af te strijken, aandrukken en daarna met een espresso maatkopje de hoeveelheid bepaald. Er zit dan ongeveer 18 gram koffie in de portafilter. Lijkt me prima zo dus.

Mocht iemand nog tips hebben.....altijd welkom! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49
Kalkfilter ertussen? Anders zou het zonde zijn van je mooie apparaat.
Maar eigenlijk is het jammer dat die waterdosering erop zit.
Je bent namelijk een stukje vrijheid kwijt.

[ Voor 43% gewijzigd door coob op 15-08-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Aangezien het erg lastig is om hier in de UK een toko te vinden die onderhoud wil doen aan m'n VBM domobar, ben ik nu op zoek naar een service manual. De machine moet vermoed ik helemaal uit elkaar, ontkalkt, etc. en zonder manual durf ik dat toch niet helemaal aan.

Iemand die de manual kan vinden ergens?

@Nomad Dat is dus de domobar die ik gekocht heb van jou :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:50:
Aangezien het erg lastig is om hier in de UK een toko te vinden die onderhoud wil doen aan m'n VBM domobar, ben ik nu op zoek naar een service manual. De machine moet vermoed ik helemaal uit elkaar, ontkalkt, etc. en zonder manual durf ik dat toch niet helemaal aan.

Die heb ik helaas niet voor je :). Ik heb hem in de tijd dat ik hem had 1x laten servicen bij Kafko, maar daar heb jij verder niets aan. Ikzelf gebruik kalkarm water, ook al in de tijd met die machine. Ik weet niet wat voor water jij gebruikt, maar mogelijk hoeft hij dus niet ontkalkt te worden nog?
(kalk niveau wat mijn water nog heeft is dusdanig laag dat er geen kalkafzetting meer is in de machine, evenals in mijn waterkoker etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:42

racoon

mooowwww

Zwerver schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 14:50:

Heb je hier iets aan?

http://paulvandillen.nl/b...daard-RVS-Handleiding.pdf

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:17:
[...]

Die heb ik helaas niet voor je :). Ik heb hem in de tijd dat ik hem had 1x laten servicen bij Kafko, maar daar heb jij verder niets aan. Ikzelf gebruik kalkarm water, ook al in de tijd met die machine. Ik weet niet wat voor water jij gebruikt, maar mogelijk hoeft hij dus niet ontkalkt te worden nog?
(kalk niveau wat mijn water nog heeft is dusdanig laag dat er geen kalkafzetting meer is in de machine, evenals in mijn waterkoker etc).
Ik gebruik water dat door een brita filter heen gaat, maar hier in Northampton zijn dit de cijfers:
To help set your domestic appliances, the water hardness in different units is:
182 mg/l (or parts per million) :Calcium Carbonate
72.8 mg/l (or parts per million) :Calcium
12.667 °C :Degrees Clark
18.2 °F :Degrees French
10.338 °dH :Degrees German
1.82 mmol/l :Millimoles
In andere woorden, nogal hard. Met als gevolg dat ik nu na anderhalf jaar waarschijnlijk wel zal moeten ontkalken :P
Dat is een goed begin, maar ik zoek de service manual :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zwerver op 15-08-2017 15:28 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:28
Met een beetje pech is ook je thermostaat tegen die tijd naar de knoppen. Dat was bij mij het geval zodra ik dan eindelijk ging ontkalken

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Joarie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:28:
Met een beetje pech is ook je thermostaat tegen die tijd naar de knoppen. Dat was bij mij het geval zodra ik dan eindelijk ging ontkalken
Die is nog goed, dat test ik zeer regelmatig door het water wat eruit komt te tempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:26:
[...]

Ik gebruik water dat door een brita filter heen gaat, maar hier in Northampton zijn dit de cijfers:

[...]

In andere woorden, nogal hard. Met als gevolg dat ik nu na anderhalf jaar waarschijnlijk wel zal moeten ontkalken :P

[...]

Dat is een goed begin, maar ik zoek de service manual :)
Mijn advies zou dan zijn om dit soort zakjes in je waterreservoir te gooien: https://www.waterfilterexpert.nl/onthardingszak-in-reservoir , die werken echt goed en nog weer een stuk beter dan een Brita kan (ik gebruik ze ook beiden)
(meerdere bedrijven verkopen dit soort zakjes wel, Bellabarista in Engeland vast ook of anders wel een handyman zaakje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Mijn advies zou dan zijn om dit soort zakjes in je waterreservoir te gooien: https://www.waterfilterexpert.nl/onthardingszak-in-reservoir , die werken echt goed en nog weer een stuk beter dan een Brita kan (ik gebruik ze ook beiden)
(meerdere bedrijven verkopen dit soort zakjes wel, Bellabarista in Engeland vast ook of anders wel een handyman zaakje.)
Wacht even, die gooi je in je reservoir en laat ze daar inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Zwerver schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:37:
[...]

Wacht even, die gooi je in je reservoir en laat ze daar inzitten?
Ja, ik heb in het waterreservoir van mijn rocket permanent zo'n zakje liggen, die 2x per jaar vervangen wordt.
Daarnaast vul ik de machine via een brita kan. Dat tesamen zorgt voor dusdanig weinig kalk, dat het niet afzet in de machine meer bij gebruik. Maar er zit genoeg kalk/mineralen in, om de sensor niet in de war te schoppen (waterniveau sensor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 15:40:
[...]

Ja, ik heb in het waterreservoir van mijn rocket permanent zo'n zakje liggen, die 2x per jaar vervangen wordt.
Daarnaast vul ik de machine via een brita kan. Dat tesamen zorgt voor dusdanig weinig kalk, dat het niet afzet in de machine meer bij gebruik. Maar er zit genoeg kalk/mineralen in, om de sensor niet in de war te schoppen (waterniveau sensor)
Hmm, net besteld bij BB, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Iemand hier met een (DVA) water ontharder? Ik spoel dat ding eens in de 3 a 4 maanden ofzo. Maar eigenlijk is dat altijd blind. Heb geen idee wat de kalk waarden zijn voor en na.

Iemand een idee hoe dit dit, met een thuissetje ofzo, goedkoop is te meten?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:13
Gistermiddag een Gaggia Coffee uit 1998 binnen gekregen via marktplaats (€10,- met een doos extra onderdelen.). Alles zou werken , behalve het koffiezetten zelf. (water loopt niet door. Stoompijpje produceert wel prima stoom)

Pompje, pistonring, etc. zien er als nieuw uit, dus begonnen met de douchezeef. Die was verbazend schoon. Vervolgens een poging gedaan om de groepplaat uit de zet groep te halen (ik dacht mogelijk zit die vol met olie/vet en drap). De boutjes gingen zonder moeite los. Daarna echter geen beweging in te krijgen.

Ok. Dan maar de hele boiler incl. groep uit de machine schroeven. (alle draden en aansluitingen netjes gelabeld & op de foto gezet voor losmaken.)

Na enig frunniken de hele boiler uit de machine gehaald. Bij het openmaken van de boiler was dit het resultaat. Veel water en 100% vulling met witte zachte brei.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8D6hzZdZIMnib7HCqBnWWKjP/full.jpg

Alles netjes schoongespoeld en in een ultrasoon-badje met heet water & Citroenzuur gezet, met dit als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B9FLjKRwAG0EWWq3oABH3apM/full.jpg

Helaas geeft de groepplaat geen millimeter mee. Zachtjes wrikken met een platte schroevendraaier, stukje hout er tussen en een klap met een hamer, in kokend water (15m) zetten en vervolgens los proberen te tikken.. Het helpt allemaal niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A5GBntCcoeg6xanxtPafvj0N/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hSekLiLo9dvCvMLfaMBAl6jT/full.jpg

Iemand nog handige tips om de groep plaat wel los te krijgen zodat deze Gaggia een nieuw 2e of 3e leven kan krijgen?

En onderstaande is de boiler, hoe krijg ik de witte aanslag er volledig vanaf? En is dat nodig om weer een werkende Gaggia te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mWZRLIwXH6iNgGjCb9b0sF6a/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:45
krizzziz schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:18:
Iemand hier met een (DVA) water ontharder? Ik spoel dat ding eens in de 3 a 4 maanden ofzo. Maar eigenlijk is dat altijd blind. Heb geen idee wat de kalk waarden zijn voor en na.

Iemand een idee hoe dit dit, met een thuissetje ofzo, goedkoop is te meten?
Random aquariumshop heeft vast teststrips of digitale (tds) meters. Denk aan een euro of 10 voor een digitale.

Dat gezegd, het Nederlands water is op veel plekken zelfs té zacht voor een goede extractie.
Ontharden doe ik niet meer, ik ontkalk m'n machine gewoon.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
nachtnet schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:58:
En onderstaande is de boiler, hoe krijg ik de witte aanslag er volledig vanaf? En is dat nodig om weer een werkende Gaggia te krijgen?
Dat lijkt me geoxideerd aluminium. Ik had m'n eigen boiler net helemaal ontkalkt, toen keek ik voor m'n gevoel twee seconden de andere kant op en was alles bijna net zo wit.

Ik zou 't gewoon zo laten. Lijkt me niet nodig om hem werkend te krijgen; integendeel, de oxidelaag voorkomt juist dat het verder oxideert.

Wat zit er nog in het waterpad na de boiler? Bij mijn Gaggia is het kritische punt absoluut de driewegklep (gaatje van ~ <1 mm), maar als ik Google mag geloven dan heeft de Coffee noch een driewegklep, noch een overdrukventiel.

Speaking of which; wat is die witte meuk? Zou het kunnen zijn dat dat espressocleaner is die terug de boiler in is gebackflushed door het ontbreken van een OPV?

Voor wat betreft die groepsring, misschien de hele handel maar even in de cleaner verzuipen, ook al is dat niet ideaal voor aluminium?

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 16-08-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
De plaat zit waarschijnlijk vastgeoxideerd. Dat komt ook bij de adapterschijf van Quickmill vaak voor en gepast geweld is dan het enige dat helpt, met het risico dat de schijf breekt, of in het ergste geval de onderkast. Andere oplossing weet ik zo niet (wellicht gewoon zo laten zitten als er verder niks aan de hand is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@Thralas Dan ga ik de bovenste helft van de boiler zo laten als die is. Na de boiler zit dus nog de adapterschijf die & vast & verstopt zit. De Coffee heeft inderdaad geen driewegklep dus is lekker simpel.

Wat de witte troep is die in de boiler zat? Ik durf het niet te zeggen? Ontkalker? Espressocleaner? Het gehele waterpad tot de boiler zelf was schoon (en leek nieuw. (iig nieuwer dan de leeftijd van de machine))
Ik dacht zelf eigenlijk dat de machine een keer met het verkeerde schoonmaakmiddel schoongemaakt is (lees: schoonmaakazijn oid.)

@bszz & @Thralas Die adapterplaat is helaas verstopt & moet echt schoon gemaakt worden. Helaas zit die adapterplaat zit echt muurvast.

Ook met gepast geweld & wat ongepast geweld geen beweging. Hoeveel geweld mag je gebruiken?

Via internet de tip gezien om in plaats van de schroef van de douchezeef een langere schroef te plaatsen. Alleen ben ik dan bang dat ik zowel de adapterschijf als de boiler-onderkast ga stuk draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
@nachtnet Schroevendraaier tegen de zijkant en dan een (paar) tik(ken) met en hamer. Het wit in je boiler: Is dat kalk? ---> ontkalken en eventueel met een staalborstel voorzichtig boenen. Als het aluminiumoxide is hangt het er van af hoe vast dat zit en of je het vertrouwt. Een aluminium boiler is niet zo'n probleem maar als het loslaat en in je koffie komt schijnt dat niet zo gezond te zijn.

• nachtnet
@bszz Paar flinke tikken met de hamer en een schroevendraaier lijkt nog niet te helpen. Het geheel ligt nu voor een nachtje in de cleaner.
Ik ga morgen als de onderplaat nog niet loskomt het geheel een half uurtje bakken op 180/190 graden in de oven en dan proberen los te tikken.
Eventueel staat hier nog een busje WD40, maar weet nog niet zeker of dat kan werken of verstandig is.

Het wit in de boiler zit vrij vast, en is voor later deze week een klusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb bij een gaggia classic wel eens de langere imbusschroef methode gebruikt. Ging goed.
Punt is dat al je dit niet schoonmaakt en je koffie niet 100% lekker smaakt je dit alsnog wil doen. Ik iig wel. Gevolg is dat je het dus doet. ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

AvK

Ready Set Go

nachtnet schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 00:17:
@bszz Paar flinke tikken met de hamer en een schroevendraaier lijkt nog niet te helpen. Het geheel ligt nu voor een nachtje in de cleaner.
Ik ga morgen als de onderplaat nog niet loskomt het geheel een half uurtje bakken op 180/190 graden in de oven en dan proberen los te tikken.
Eventueel staat hier nog een busje WD40, maar weet nog niet zeker of dat kan werken of verstandig is.

Het wit in de boiler zit vrij vast, en is voor later deze week een klusje.
Als heet maken niet werkt, leg hem dan eens een nachtje in de vriezer.

Edit: De witte aanslag in de boiler lijkt me geen probleem. Hoogstens met wat staalwol een beetje poetsen. De flens zou ik wel zo glad mogelijk proberen te maken. Dat kan vrij simpel: Een vel fijn schuurpapier op een tafel. En dan met een draaiende beweging de flens zo goed mogelijk cleanen.

[ Voor 18% gewijzigd door AvK op 17-08-2017 14:49 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• nachtnet
Even een korte update tussendoor:
  • Nachtje in de cleaner bracht geen soelaas.(wel wat groezelig water (dus er lost wel iets op.)
  • Bakken in de oven op 180 & 200 graden deed het ook niet.
  • Bij beide pogingen (on)gepast geweld gebruikt. (Met als resultaat dat o.a. mijn steeksleutel krom als een hoepel is. )
Wel is er nu iig 1 kanaal soort van open. Als ik vanuit de "binnenkant" boiler lucht inspuit. komt er aan de kant (via het gat waar de schroef voor het douchezeefje zit) lucht naar buiten. (Dat was eerder nog niet.)

Ik denk dat ik nog maar een paar keer cleaneroplossing met een spuitje via beide kanten tussen de plaat en boilerkast ga proberen te spuiten en dan hopen dat er steeds genoeg oplost om resultaat te gaan krijgen.

De vriezer is uiteraard ook nog een optie. (net als de WD40.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IK zat te denken om een doorlooppot te scoren.

Nu lijkt de MoccaMaster KB 741 AO mij wel wat. Deze heeft een instelbare koffie reservoir. Echter is ongeveer alleen de KBG741AO te vinden, die dat niet heeft.

Heeft iemand een adresje voor de KB741AO?

Ik heb ze gebeld, de KB variant is niet meer beschikbaar, maaaaaar ze bouwen gratis een KBG om voor me.

Toooooop.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

backupdevice

Boeh!

Hoi,

Ben een n00b op het gebied van verse koffiebonen. Na in gelezen te hebben over hoe te beginnen en met wat is er net 2 KG aan verse bonen binnen gekomen.

3 proefpakjes en een KG Intens Budget van Fascino.

Nu de vraag,

De branddatum van de Intens is 22 Augustus, dus een dag oud. Als ik het goed begrijp zou ik deze nog niet moeten invriezen en nog 3 dagen wachten voordat ik ze invries , klopt dit? Of kan ik ze nu al over een paar zaken verdelen en in de vriezer gooien?

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 23-08-2017 15:57 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Op werk hebben we een Technivorm KBGT741 maar deze heeft ten eerste wat serieuze ontwerpfouten waardoor er geen tolerantie is voor menselijke fouten. Maar de thermos wordt ook wat te klein voor sommige vergaderingen, dus zoek ik ten eerste een koffiezettoestel dat meer foolproof is en een groter volume heeft.

Nu heeft Technivorm nog twee andere geschikte toestellen, de CDT Grand en de Thermoserve die te overwegen zijn. Maar zijn er andere aan te raden koffiezettoestellen die goede koffie kunnen maken in een snelle tijd in een thermos ?

• mutsje
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

backupdevice schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:29:
Hoi,

Ben een n00b op het gebied van verse koffiebonen. Na in gelezen te hebben over hoe te beginnen en met wat is er net 2 KG aan verse bonen binnen gekomen.

3 proefpakjes en een KG Intens Budget van Fascino.

Nu de vraag,

De branddatum van de Intens is 22 Augustus, dus een dag oud. Als ik het goed begrijp zou ik deze nog niet moeten invriezen en nog 3 dagen wachten voordat ik ze invries , klopt dit? Of kan ik ze nu al over een paar zaken verdelen en in de vriezer gooien?
Je kan ze gewoon vacuüm trekken en invriezen, ik verdeel het altijd in 250gr porties. Gisteren net weer 750gr ingevroren *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Phuncz schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 17:27:
Op werk hebben we een Technivorm KBGT741 maar deze heeft ten eerste wat serieuze ontwerpfouten waardoor er geen tolerantie is voor menselijke fouten. Maar de thermos wordt ook wat te klein voor sommige vergaderingen, dus zoek ik ten eerste een koffiezettoestel dat meer foolproof is en een groter volume heeft.

Nu heeft Technivorm nog twee andere geschikte toestellen, de CDT Grand en de Thermoserve die te overwegen zijn. Maar zijn er andere aan te raden koffiezettoestellen die goede koffie kunnen maken in een snelle tijd in een thermos ?
Bravilor heeft een high capacity thermal range.

Maar waarom niet gewoon 2 kannen?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:39

backupdevice

Boeh!

mutsje schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:50:
[...]

Je kan ze gewoon vacuüm trekken en invriezen, ik verdeel het altijd in 250gr porties. Gisteren net weer 750gr ingevroren *O*
thx, kan ze helaas niet vacuüm trekken maar wel zo goed mogelijk luchtdicht verpakken. Dus in een Ziplock en luchtdichte container geplaatst en zo de vriezer in.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Raymond P schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Bravilor heeft een high capacity thermal range.

Maar waarom niet gewoon 2 kannen?
Bravilor TH staat ook op de shortlist, alhoewel ik dat apparaat zijn thermossen nogal duur vind. Twee koffiekannen (Bravilor Mondo) is ook een optie, maar kwetsbaarder en een extra handeling om het in een andere thermos te gieten (toestel staat waarschijnlijk niet in de ruimtes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Phuncz schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 18:34:
[...]

Bravilor TH staat ook op de shortlist, alhoewel ik dat apparaat zijn thermossen nogal duur vind. Twee koffiekannen (Bravilor Mondo) is ook een optie, maar kwetsbaarder en een extra handeling om het in een andere thermos te gieten (toestel staat waarschijnlijk niet in de ruimtes).
En de ISO? Geen idee hoeveel je exact tekort komt...
Overigens heeft Bravilor ook thermoskannen ter vervanging van het glaswerk.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

De ISO lijkt een model dat in Europa doorgaans niet gevoerd wordt. Dat is ook nog een probleem: een betrouwbare verdeler/webshop te vinden met wat eerlijke prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49
Mijn machine is weer terug van Kafko.
Nieuwe controlbox en een nieuw opv .
Eindelijk weer goede espresso's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houtig
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:57
Ik snap iets niet. Bij zelf zetten hebben jullie het over 9bar druk. Als ik kijk bij volautomaten is het meestal 15bar (pompdruk) Het zal wel te maken hebben met de werking maar toch.

Nu nog een mooie volautomaat vinden voor budget van €300. Ik snap dat zelf zetten beter is maar daar heb ik het geduld (sochtends) niet voor. En de ruimte (wandcontactdozen) heb ik niet voor 2 apparaten op de plek waar de automaat staat. Ik woon in Enschede dus hou mooi ook de Duitse markt in de gaten maar ugh wat is de site van Expert ruk... Iemand nog tips waar je goedkoop een automaat op de kop kan tikken?

By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:48
houtig schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:49:
Ik snap iets niet. Bij zelf zetten hebben jullie het over 9bar druk. Als ik kijk bij volautomaten is het meestal 15bar (pompdruk) Het zal wel te maken hebben met de werking maar toch.
Dat is marketing. Bij de halfautomaten vind je exact dezelfde pompen. Maar dat wordt altijd afgeregeld tot de werkelijk benodigde druk door middel van een overdrukventiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
Zo, na maanden filterkoffie drinken tijdens mijn verbouwing heb ik sinds vorige week mijn Cellini weer in huis. Helaas heeft de bonenmaler (Compak K3) wel nog hier in huis gestaan en blijkbaar in een niet goed gesloten doos. Daar is bouwstof in terecht gekomen en dat betekende dat de maling niet meer te verstellen is. Die twee stukken schroefdraad zijn helemaal in elkaar gevreten. Heb hem nog even laten nakijken door Joost van CasaBarista in Velp, maar ook die kon er niets meer van maken.

Nou zat ik al een tijdje te kijken naar een upgrade. De Baratza Sette 270W leek me heel interessant vanwege het weegsysteem, maar in real life vond ik hem tegenvallen. Voor mijn gevoel was het een simpel plastic ding. Hij doet het verder fantastisch, maar hij heeft voor mij niet de look and feel van een degelijk apparaat.

Dus, ter plekke bij CasaBarista nog wat andere molens bekeken en al snel de conclusie getrokken dat het budget dan maar wat verder omhoog moest, want na wat verschillende modellen bekijken en proberen kwam ik toch weer uit bij Compak. Maar dan wel bij de E5 OD. Dankzij hetzelfde formaat als de K3 is de WAF nog redelijk oké, maar het is duidelijk wel een heel veel mooier apparaat dan eerdergenoemde K3. Er zat wel een vrij grote hopper bij, dus ik heb hem maar voorzien van de kleine hopper van mijn K3 en nu staat de boel er dus zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H2lLan6.jpg
(het Senseo-blikje is in gebruik voor vaatwastabletten, niet voor maandverbandkoffie)

In deze opstelling is het heetwaterkraantje niet heel bruikbaar, maar dat is niet zo'n punt, want links net buiten beeld zit de gootsteen met Quooker. Voor thee is het ding dus niet nodig.

Als ik dit soort spullen in de keuken mag neerzetten voor de koffie, dan wil mijn vriendin (terecht) ook dure apparatuur voor thee :)

* dreamscape is weer helemaal in zijn nopjes met fijne koffie en is de deuk in zijn spaarsaldo inmiddels alweer vergeten...

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 06-09-2017 22:03 ]

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:51
Graag zou ik van jullie het advies in het volgende willen:

2 jaar geleden heb ik mijn Jura S9 weggedaan voor een Siemens EQ 6 500 series (pricewatch: Siemens Espresso EQ.6 series 500 TE605209RW
Echter heb ik die 2 weken geleden weggebracht voor een onderhoudsbeurt daar hij heel erg moeilijk koffie zette.

Echter blijkt nu dat er serieus het een en ander aan de hand is en dat de reparatie zomaar zo'n € 260,00 gaat kosten als het al niet meer zou zijn.
Bij siemens zeggen ze dat het aan het koffieverbruik zou liggen en dat zij er verder niks mee doen.
Dit deed voor mij de deur dicht. Tevens heb ik voor mijn eigen al besloten hem niet te laten repareren daar ik het de machine niet waard vind. Want een in goed verkerende staat zijnde machine levert zo'n € 350,00 op. De teller van de siemens staat pas op ongeveer 11.700

De winkel waar ik hem ter onderhoud heb aangeboden deed mij een aanbod voor het volgende:

Voor de defecte machine krijg ik € 100,00.
Daarbij heeft hij een Jura Z7 staat uit 2012 met 16.975 koppen koffie op zijn teller die zo'n € 750,00 moet kosten incl half jaar garantie.
Hiermee zou ik uitkomen op een prijs van € 650,00.

Nou is de vraag wat vinden jullie hiervan?
Want ik heb totaal geen idee wat Z7 in waarde momenteel doet. Qua specificaties voldoet hij prima aan onze eisen. En de nieuwe Jura E8 is gelijk weer zo duur waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb :)

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
the squaler1 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:33:
Graag zou ik van jullie het advies in het volgende willen:

2 jaar geleden heb ik mijn Jura S9 weggedaan voor een Siemens EQ 6 500 series (pricewatch: Siemens Espresso EQ.6 series 500 TE605209RW
Echter heb ik die 2 weken geleden weggebracht voor een onderhoudsbeurt daar hij heel erg moeilijk koffie zette.

Echter blijkt nu dat er serieus het een en ander aan de hand is en dat de reparatie zomaar zo'n € 260,00 gaat kosten als het al niet meer zou zijn.
Bij siemens zeggen ze dat het aan het koffieverbruik zou liggen en dat zij er verder niks mee doen.
Dit deed voor mij de deur dicht. Tevens heb ik voor mijn eigen al besloten hem niet te laten repareren daar ik het de machine niet waard vind. Want een in goed verkerende staat zijnde machine levert zo'n € 350,00 op. De teller van de siemens staat pas op ongeveer 11.700

De winkel waar ik hem ter onderhoud heb aangeboden deed mij een aanbod voor het volgende:

Voor de defecte machine krijg ik € 100,00.
Daarbij heeft hij een Jura Z7 staat uit 2012 met 16.975 koppen koffie op zijn teller die zo'n € 750,00 moet kosten incl half jaar garantie.
Hiermee zou ik uitkomen op een prijs van € 650,00.

Nou is de vraag wat vinden jullie hiervan?
Want ik heb totaal geen idee wat Z7 in waarde momenteel doet. Qua specificaties voldoet hij prima aan onze eisen. En de nieuwe Jura E8 is gelijk weer zo duur waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb :)
750 euro voor een 5 jaar oude volautomaat die nog beroerder zelf schoon te maken is (hij kan niet open zonder speciale tools)...dus je bent afhankelijk van de interne schoonmaak procedures en dit apparaat moet zeker weten dan 1x per jaar a 2 jaar voor onderhoud weg.

Ik zou de handige harry spelen en je Siemens EQ5 zonder reparatie terugvragen en zelf eens gaan kijken wat je er mee kan. Er zit geen rocket science in verder, dus met wat youtube/manuals kom je een heel eind.

Voor 750 euro een apparaat kopen die nog minder goed zelf te onderhouden is, maar dat tegelijkertijd wel zeker nodig heeft, dat lijkt mij een stap de verkeerde kant op.

• bszz
Nomad schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:20:
[...]

750 euro voor een 5 jaar oude volautomaat die nog beroerder zelf schoon te maken is (hij kan niet open zonder speciale tools)...dus je bent afhankelijk van de interne schoonmaak procedures en dit apparaat moet zeker weten dan 1x per jaar a 2 jaar voor onderhoud weg.

Ik zou de handige harry spelen en je Siemens EQ5 zonder reparatie terugvragen en zelf eens gaan kijken wat je er mee kan. Er zit geen rocket science in verder, dus met wat youtube/manuals kom je een heel eind.

Voor 750 euro een apparaat kopen die nog minder goed zelf te onderhouden is, maar dat tegelijkertijd wel zeker nodig heeft, dat lijkt mij een stap de verkeerde kant op.
Alle volautomaten hebben onderhoud nodig, Jura gemiddeld eens per 3,5 jaar. Echter: een 5 jaar oude Z7 zou ik alleen meenemen als dat inclusief een premium beurt is waarbij ook preventief onderhoud wordt gedaan. Dat is hier niet zo want dan had je gelijk een jaar garantie gekregen.

Overigens meen ik dat Siemens gewoon 2 jaar garantie op zijn machines geeft. Is hij ouder dan 24 maanden? Ben overigens wel benieuwd wat de symptomen zijn.

Afhankelijk van je eisen zou je ook naar Nivona kunnen kijken.

• the squaler1
De siemens is 30 maanden ongeveer dus buiten de garantie helaas :(

Symptomen waren:

Als ik vroeg om koffie te geven was het of geen koffie of tijdens het koffie geven stopte hij en kreeg een hoop stoom langs de zijkant/ventilatiegaten te zien.
Volgens de reparateur zou het keramisch ventiel, de NCT? en de zetgroep (preventief) vervangen moeten worden.

Zelf zet ik me vraagtekens achter die Z7 maar de E8 is gelijk een pak duurder.

Mijn Jura S9 bracht ik ieder jaar weg voor zijn onderhoud net als deze siemens.
Het eerste jaar is door siemens gedaan daar hij toen stopte met malen :(

Nou moet ik toe geven ons verbruik ligt vrij hoog met zo'n 7.000 koppen per jaar.
En had op voorhand moeten weten dat die siemens dat niet lang ging volhouden.

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
the squaler1 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:39:
De siemens is 30 maanden ongeveer dus buiten de garantie helaas :(

Symptomen waren:

Als ik vroeg om koffie te geven was het of geen koffie of tijdens het koffie geven stopte hij en kreeg een hoop stoom langs de zijkant/ventilatiegaten te zien.
Volgens de reparateur zou het keramisch ventiel, de NCT? en de zetgroep (preventief) vervangen moeten worden.

Zelf zet ik me vraagtekens achter die Z7 maar de E8 is gelijk een pak duurder.

Mijn Jura S9 bracht ik ieder jaar weg voor zijn onderhoud net als deze siemens.
Het eerste jaar is door siemens gedaan daar hij toen stopte met malen :(

Nou moet ik toe geven ons verbruik ligt vrij hoog met zo'n 7.000 koppen per jaar.
En had op voorhand moeten weten dat die siemens dat niet lang ging volhouden.
Dat is 20 koppen koffie per dag 365 dagen per jaar..dat is ook geen huishoudelijk gebruik meer lijkt mij? Staat hij ergens op kantoor ofzo?
Zetgroep vervangen kan je zelf ook voor een paar tientjes (onderdeel gewoon los te koop). Het keramisch ventiel, is dat het drukventiel die zorgt voor 9/10 bar extractie? Hoe dan ook, ventielen zijn veelal goed zelf vervangbaar. En als je stoom hebt tijdens het zetten is misschien de thermostaat stuk, maar ook die is niet onmogelijk zelf te vervangen.

Kortom, ik vind dat je erg veel kopjes per dag zet voor zo'n type machine, die toch echt puur thuisgebruik is, en 30maanden vlot om stuk te gaan, maar wmb hoef je hem nog niet helemaal af te schrijven als je zelf wat handig bent :)

• the squaler1
Nomad schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:04:
[...]

Dat is 20 koppen koffie per dag 365 dagen per jaar..dat is ook geen huishoudelijk gebruik meer lijkt mij? Staat hij ergens op kantoor ofzo?
Zetgroep vervangen kan je zelf ook voor een paar tientjes (onderdeel gewoon los te koop). Het keramisch ventiel, is dat het drukventiel die zorgt voor 9/10 bar extractie? Hoe dan ook, ventielen zijn veelal goed zelf vervangbaar. En als je stoom hebt tijdens het zetten is misschien de thermostaat stuk, maar ook die is niet onmogelijk zelf te vervangen.

Kortom, ik vind dat je erg veel kopjes per dag zet voor zo'n type machine, die toch echt puur thuisgebruik is, en 30maanden vlot om stuk te gaan, maar wmb hoef je hem nog niet helemaal af te schrijven als je zelf wat handig bent :)
Het is wel huishoudelijk gebruik maar het zijn dan ook 3 personen die er gebruik van maken.
Maar in die 7k zit ook visite en familie gerekend. Dit varieert uiteraard iets maar het is een gemiddelde.

De siemens is er inderdaad niet voor gemaakt. Jura maakt zijn machines anders en had eigenlijk toentertijd gelijk voor jura moeten gaan.
Het is dat ze nu pas leuke machines maken voor rond de 1000 a 1250 en toen niet :(

Handig ben ik absoluut niet met die soort techniek.
Dus blijft de keuze nog:

Jura Z7
maar goed is 5 jaar oud en gebruikt en waarom is hij weg gedaan?

Jura E8
Gelijk een redelijk stevige prijs maar kan wel zo goed als alles wat mijn siemens ook kon.

De keuze staat voor mij in ieder geval vast.
Ik ga terug naar Jura want mijn S9 heeft het ook 175.000 koppen volgehouden _/-\o_

• bszz
the squaler1 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:13:
[...]

Het is wel huishoudelijk gebruik maar het zijn dan ook 3 personen die er gebruik van maken.
Maar in die 7k zit ook visite en familie gerekend. Dit varieert uiteraard iets maar het is een gemiddelde.

De siemens is er inderdaad niet voor gemaakt. Jura maakt zijn machines anders en had eigenlijk toentertijd gelijk voor jura moeten gaan.
Het is dat ze nu pas leuke machines maken voor rond de 1000 a 1250 en toen niet :(

Handig ben ik absoluut niet met die soort techniek.
Dus blijft de keuze nog:

Jura Z7
maar goed is 5 jaar oud en gebruikt en waarom is hij weg gedaan?

Jura E8
Gelijk een redelijk stevige prijs maar kan wel zo goed als alles wat mijn siemens ook kon.

De keuze staat voor mij in ieder geval vast.
Ik ga terug naar Jura want mijn S9 heeft het ook 175.000 koppen volgehouden _/-\o_
Kijk niet alleen wat hij kan maar ook naar de ontwikkeling van de techniek:
E8 is op meerdere punten een verbetering ivm de Z7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
Gisteren de knoop doorgehakt en een Jura E8 besteld.
Nu wachten op de levering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Laatst online: 17:27
the squaler1 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 15:11:
Gisteren de knoop doorgehakt en een Jura E8 besteld.
Nu wachten op de levering :)
Fijn apparaat. Als je een volautomaat gewend bent zul je er denk ik geen spijt van krijgen. Hebben de E8 nu zo'n 3,5 maand thuis staan en ben er zeer tevreden over. Prima espresso, fijna macchiato's voor mijn vrouw. Ben dankzij dit apparaat prima in staat nu de smaakverschillen te differentiëren, iets wat me in het verleden met de Bialetti absoluut niet lukte ;)

Verder zal een goede maler/halfautomaat vast een betere bak kunnen produceren maar heb in dit geval voor het gemak gekozen en daardoor een iets mindere bak (relatief gezien) te accepteren.

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
Chocovla schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:13:
[...]

Fijn apparaat. Als je een volautomaat gewend bent zul je er denk ik geen spijt van krijgen. Hebben de E8 nu zo'n 3,5 maand thuis staan en ben er zeer tevreden over. Prima espresso, fijna macchiato's voor mijn vrouw. Ben dankzij dit apparaat prima in staat nu de smaakverschillen te differentiëren, iets wat me in het verleden met de Bialetti absoluut niet lukte ;)

Verder zal een goede maler/halfautomaat vast een betere bak kunnen produceren maar heb in dit geval voor het gemak gekozen en daardoor een iets mindere bak (relatief gezien) te accepteren.
Zaterdagavond is hij nog geplaatst door mijn dealer... Wat een service.
Wat opvalt is de stilte en de snelheid van het apparaat wat erg fijn is.
De smaak kan ik me opzich wel in vinden met wat je schrijft.
Van mijn dealer kreeg ik een tank met Hesselink gran gusto regular en dat was erg smaakvol. (tevens een proef kg besteld om er zeker van te zijn)

Daarna mijn eigen bonen er weer in '' La Place espressoboon zwart'' en dat smaakte t.o.v mijn Siemens vele male minder.
Het word weer opnieuw uitproberen van bonen.
Want wat in de Siemens niet lekker was '' a la Illy'' zou nou wel lekker kunnen zijn.

Verder is het nog wat spelen met de melk varianten om die goed te krijgen.
Met mijn Siemens was ik nooit tevreden over de Latte Macchiato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Laatst online: 11-09 08:45
Hebben er meer mensen problemen met het opschuimen van melk in een (single boiler) semi-automaat?

Ik heb een Vibiemme Domobar, met 4-gaats stoomtip en het is me nog niet gelukt fatsoenlijke microfoam op te schuimen. Er lijkt heel veel vocht (lees: niet stoom) mee te komen met de stoom (veel gesputter). Doe bijna altijd voor 1 persoon melk, maar gebruik wel een klein kannetje.

Ga ik betere resultaten zien als ik een 1-of-2-gaats stoomtip koop? Of zit er misschien iets niet goed, gegeven het feit dat er nogal veel heet water meekomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
En dan heb je het niet over een Domobar Junior met HX of DB, maar echt single boiler, die dus voor het melk schuimen even naar een hogere temperatuur moet verwarmen? Wellicht is je pressostaat niet helemaal in orde en verhit hij niet hoog genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zijn er hier mensen die van een volautomaat zijn teruggegaan naar een ouderwetse filtermachine? Ik gebruik nu 3 jaar een (inbouw) volautomaat, en ik ben het gedoe met zoeken naar geschikte bonen wel een beetje zat. Ik heb alle smaken en prijsklassen (ook verse bonen uiteraard) wel meermaals in huis gehad ondertussen. Ik vind best vaak een prima zakje hoor, dan ben ik even blij en claim ik de goede boon te hebben gevonden. Maar de resultaten zijn niet constant te noemen; en dan begint het proces weer opnieuw. Zo heb ik nu weer wat zakjes van Fascino besteld en ga maar weer eens aan de maalgraadknop draaien ook.

Ik drink nu veel meer koffie, want het zetten gaat snel en makkelijk, maar de smaak en kwaliteit blijft te vaak achter. Qua onderhoud en schoonhouden hou ik het verder netjes bij, daar zou het niet (echt) aan moeten liggen. Altijd weer die bonen in het reservoir moeten opmaken en dan hopen dat de volgende zak beter gaat smaken, beetje klaar mee eigenlijk. Ik merkte dat ik ook blij werd als er dan visite kwam, zelfs schoonouders. Die kregen dan een extra grote mok van mij. Drink maar lekker op.

Hiervoor had ik een kleine Kenwood KMix filterapparaat, leuk dingetje. En die zette altijd prima, constante kwaliteit filterkoffie. Lekker even pruttelen, koffiegeur in de keuken, was zo verkeerd nog niet! Aangezien ik ga verhuizen en dus afscheid ga nemen van de inbouw koffiemachine, ben ik van plan om straks weer een goede filtermachine (bijvoorbeeld deze Espressions Junior) op het aanrecht te gaan zetten... Denk ik ;).

[ Voor 22% gewijzigd door draakhoofd op 12-09-2017 16:22 ]

• Morphix
  • Laatst online: 11-09 08:45
dreamscape schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:48:
En dan heb je het niet over een Domobar Junior met HX of DB, maar echt single boiler, die dus voor het melk schuimen even naar een hogere temperatuur moet verwarmen? Wellicht is je pressostaat niet helemaal in orde en verhit hij niet hoog genoeg?
Klopt, het gaat om de single boiler die inderdaad moet opwarmen.

Een te lage temperatuur klinkt wel aannemelijk gezien het (overtollig) vocht; maakt dat het ook lastiger / onmogelijk om goed schuim te maken?

Wellicht toch is tijd voor een onderhoudsbeurtje. Iemand goede adresjes in de buurt van Rotterdam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

draakhoofd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:53:
Zijn er hier mensen die van een volautomaat zijn teruggegaan naar een ouderwetse filtermachine?
Ik (en overigens ook mijn zusje) hebben er een filter apparaat naast (AH excellent Java). Vooral 's ochtends in een sloot sterke filterkoffie heerlijk. gedurende de dag drink ik uit de volautomaat "espresso's" op basis van Sumatra bonen van de AH excellent lijn, prima! Na het eten soms filterkoffie of espresso.

Grote koffies uit een volautomaat vind ik niet lekker (ook uit een espresso machine niet) dus dat filter apparaat was al snel weer terug. Hoorde vandaag op de radio dat de verkoop van filter apparaten hard aan het stijgen is, nu de horeca nog!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
draakhoofd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 15:53:
Zijn er hier mensen die van een volautomaat zijn teruggegaan naar een ouderwetse filtermachine? Ik gebruik nu 3 jaar een (inbouw) volautomaat, en ik ben het gedoe met zoeken naar geschikte bonen wel een beetje zat. Ik heb alle smaken en prijsklassen (ook verse bonen uiteraard) wel meermaals in huis gehad ondertussen. Ik vind best vaak een prima zakje hoor, dan ben ik even blij en claim ik de goede boon te hebben gevonden. Maar de resultaten zijn niet constant te noemen; en dan begint het proces weer opnieuw. Zo heb ik nu weer wat zakjes van Fascino besteld en ga maar weer eens aan de maalgraadknop draaien ook.

Ik drink nu veel meer koffie, want het zetten gaat snel en makkelijk, maar de smaak en kwaliteit blijft te vaak achter. Qua onderhoud en schoonhouden hou ik het verder netjes bij, daar zou het niet (echt) aan moeten liggen. Altijd weer die bonen in het reservoir moeten opmaken en dan hopen dat de volgende zak beter gaat smaken, beetje klaar mee eigenlijk. Ik merkte dat ik ook blij werd als er dan visite kwam, zelfs schoonouders. Die kregen dan een extra grote mok van mij. Drink maar lekker op.

Hiervoor had ik een kleine Kenwood KMix filterapparaat, leuk dingetje. En die zette altijd prima, constante kwaliteit filterkoffie. Lekker even pruttelen, koffiegeur in de keuken, was zo verkeerd nog niet! Aangezien ik ga verhuizen en dus afscheid ga nemen van de inbouw koffiemachine, ben ik van plan om straks weer een goede filtermachine (bijvoorbeeld deze Espressions Junior) op het aanrecht te gaan zetten... Denk ik ;).
Ja, Wilfa Precision RVS. Daarnaast af en toe aeropress, V60, Kalita wave.

[ Voor 73% gewijzigd door bszz op 13-09-2017 18:54 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik ben al een tijdje op zoek naar nieuw bonenapparaat, en nu stuurt mijn vrouw mij deze link:

Siemens koffie volautomaat TK53009 voor € 269,00

http://m.blokker.nl/m20/n...Eit8osnFT_zYaAiy7EALw_wcB

Is dit nog een beetje "bang for the buck" of is het rotzooi :?

Verder geen hele speciale wensen, gewoon 3 x per dag een bakje koffie zetten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• the squaler1
Iemand enig idee waar de koppenteller zit bij de jura e8?
Kan hem nergens vinden en vind het altijd makkelijk omdat te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik refereerde er al aan:
Coolblue verkocht het afgelopen jaar 58 procent meer filterkoffieapparaten dan het jaar daarvoor. Bol.com zag een stijging van 30 procent.
Dat was altijd de enige reden dat ik wel eens bij Starbucks binnenliep - de filterkoffie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb zelf ook zitten denken aan een half of volautomaat. Maar ik ben meer dan tevreden met mijn Braun machine. :) Alleen jammer ik altijd een 'pot' moet zetten, dus ik ga nog eens kijken voor een mooiere en compactere waar ik 1 of 2 kopjes mee kan zetten. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Kun je met jouw Braun dan niet gewoon voor twee of drie koppen zetten? Dat werkt normaliter best goed met een filtermachine.

Eén klein kopje, dat is idd lastig (en voor veel mensen reden om Senseo te drinken, helaas...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Joopieboy deze gebruikte ik vroeger wel eens, een variatie op de oude DE single serving filterkoffie https://www.ah.nl/product...rombouts-goudmerk-filters

Smaakt voldoende, wel relatief duur en vervuilend. De Braun moet inderdaad minimaal 3 kopjes (anderhalve mok) zetten. Al veel beter dan de moccamaster die ik eerder probeerde, die moest minimaal 6 kopjes zetten voor een drinkbaar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is dus wat ik tegenwoordig ook doe, een mok. Ik vind het prima maar veel mensen hebben toch liever een kopje. En idd zet maar minimaal 3 of voor 4 kopjes, anders smaakt het echt minder. En dat is dan weer het voordeel van de Braun. Liefst 4 kopjes en dan 2 scheppen koffie.

Haal zelf ook altijd de koffie bij de AH, enige waar ze Lavazza filterkoffie verkopen. En daar haal ik dan ook gelijk de Melitta Original koffiefilters. Maar is dat vervuilend ja?

Las trouwens laatst een artikel dat filterkoffie zelfs nog gezonder was omdat er bepaalde stoffen uit gefilterd werden. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 15-09-2017 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is beter voor de cholesterol ofzo dacht ik.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:18:
Het is beter voor de cholesterol ofzo dacht ik.
Maar dat wordt weer teniet gedaan als je van de filterkoffie een grotere hoeveelheid neemt. Zoals gezegd, een grote mok filterkoffie versus een espresso (eventueel aangevuld tot americano) of volautomaat koffie die doorloopt tot een kopje (kleiner dan een grote mok filterkoffie, zo gaat dat hier iig met de halve liter mokken :9 ).

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Goed punt, al maak ik meestal een dubbele en drink ik er twee of drie (dus vier of zes espressos)

Maar mijn cholesterol is goed verder dus ik maak me er niet zo druk over.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Achja hier ook, je moet nog wat hebben om van te genieten tegenwoordig. :P Ik ben opgegroeid met melk als de witte motor bv en daar zeggen ze ook alweer vanalles over... Net zoals met zoveel spullen, en dan nog al het gemodificeerde voedsel. Tsja :P

Edit: daarnet maar even moeite genomen voor een goeie bak koffie
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59bcde9c21702/59bcde9c190c2-2017-09-16_10.15.00_%28Custom%29.jpg
Lavazza Filtro Italiano Tradizionale met vers opgeklopte melk :Y Allemaal met de hand gezet, geen machine voor nodig :9

[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 16-09-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
Bonen vraagje hier. Heb een tijdje geleden bij Black&Bloom hier in Groningen de Burundi Gahahe honey processed boon gehad. Buiten het feit dat mijn keuken lekker rook alsof de bietencampagne al was begonnen na het malen vond ik het een heerlijke zoete espresso met een lekker dikke textuur. Helaas lijkt de periode voor deze boon nu voorbij. Iemand nog tips voor een boon die hier op lijkt?

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Chocovla schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:07:
Bonen vraagje hier. Heb een tijdje geleden bij Black&Bloom hier in Groningen de Burundi Gahahe honey processed boon gehad. Buiten het feit dat mijn keuken lekker rook alsof de bietencampagne al was begonnen na het malen vond ik het een heerlijke zoete espresso met een lekker dikke textuur. Helaas lijkt de periode voor deze boon nu voorbij. Iemand nog tips voor een boon die hier op lijkt?
Inkoppertje: vraag het Gerben zelf. Kan ook vast wel via Facebook.

• Chocovla
woutur schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:13:
[...]

Inkoppertje: vraag het Gerben zelf. Kan ook vast wel via Facebook.
Ga ik morgen doen ;-) Kon wezen dat iemand voor die tijd nog wat wist :)

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Ik heb zojuist m'n 3035 molen schoon gemaakt. Dit was erg nodig, aangezien de vorige eigenaar er niks aan had gedaan (en ik ook niet, het afgelopen jaar).
Echter, nu ik alles weer netjes in elkaar heb gezet, zoals het hoort zonder pennetjes of schroefjes te zijn verloren, is de maalgraat te grof. Ik heb de maler nu ontzettend hard aangedraaid, tot de max, strakker kan niet, maar toch blijft hij te grof.
Heeft iemand een tip om dit weer op het oude niveau te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dHeeft iemand ervaring met de Coffee Gator filter en ketel? Op Amazon krijgen beide behoorlijk goede reviews. Hoe verhoudt de filter zich tot bijv een Hario V60 dripper met papieren filters? Ben heel erg benieuwd wat het met de smaak doet en of het ook even "gezond"/goed is met filteren.

Deze twee dus:
https://www.amazon.com/Co...ml-Standard/dp/B01F173G0W
https://www.amazon.com/PO...ettle-Built/dp/B018WDAQBE

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71QPYkegEaL._SX522_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81oS3QnQvrL._SX522_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ixl85 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:59:
Ik heb zojuist m'n 3035 molen schoon gemaakt. Dit was erg nodig, aangezien de vorige eigenaar er niks aan had gedaan (en ik ook niet, het afgelopen jaar).
Echter, nu ik alles weer netjes in elkaar heb gezet, zoals het hoort zonder pennetjes of schroefjes te zijn verloren, is de maalgraat te grof. Ik heb de maler nu ontzettend hard aangedraaid, tot de max, strakker kan niet, maar toch blijft hij te grof.
Laatst heb ik de molen van de 3035 ook schoongemaakt en er nieuwe maalschijven in gemonteerd, en waar de maler daarvoor pas op streepje 1 goede koffie leverde (bijna maximaal dus), komt die nu met maximaal aandraaien hoogstens tot streepje 16. Als ik hem op 17 of 18 zet, heb ik de juiste fijne maalgraad. Wellicht heeft je probleem dus met versleten maalschijven te maken. Een setje maalschijven kost ongeveer € 30 (bij tradingshop). Het monteren is erg simpel, gebruik wel de juiste maat schroevendraaier want de schroeven in de maalschijf kunnen stevig vast zitten, en als je er een kapot draait, ben je in de aap gelogeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
ixl85 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:59:
Klinkt alsof er toch nog koffieresten in het schroefdraad zitten. Poetsen met een tandenborstel in de richting van de draad tot er geen korreltje koffie meer in zit.Voor die gelegenheid gebruik ik zelf een elektrische tandenborstel. 99% kans dat dit het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Nordlys schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:03:
dHeeft iemand ervaring met de Coffee Gator filter en ketel? Op Amazon krijgen beide behoorlijk goede reviews. Hoe verhoudt de filter zich tot bijv een Hario V60 dripper met papieren filters? Ben heel erg benieuwd wat het met de smaak doet en of het ook even "gezond"/goed is met filteren.

Deze twee dus:

[afbeelding]
[afbeelding]
De Hario V60 alternatief ken ik niet, dus daarover geen idee.
Maar ipv dat opschenkketeltje (die ik ook had, maar dan van hario) heb ik nu deze:
https://www.amazon.com/Bo...Temperature/dp/B005YR0F40
En die werkt echt fijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 26-09-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nordlys schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 10:03:

Deze twee dus:

[afbeelding]
[afbeelding]
Met beide geen ervaringen maar een paar dingen zijn er wel over te zeggen:

-Dripper zal geen last hebben van papiersmaak
-Omdat de oliën niet gefilterd zullen worden zal de smaak ontegenzeggelijk anders zijn dan dezelfde zetmethode met papier: voller en rijker. Ook is de koffie donkerder en troebeler dan "papieren-filterkoffie". Omdat het "filterconcept"van dit filter en een papieren V60 verschilt zou je ze eigenlijk naast elkaar moeten proeven maar ik verwacht dat je met de V60 fruitiger koffie zal zetten dan met dit filter.
-Kahweol en vooral cafestol in koffie hebben een ongunstige invloed op het (slechte) ldl-cholesterolgehalte. Dit filter filtert dat er niet uit en papier wel. In die zin zou je kunnen zeggen dat dit filter minder gezond is dan papier.

Het keteltje ken ik niet maar ik ben sceptisch over de ingebouwde thermometer. zelf gebruik ik deze Bonavita elektrische ketel. Niet de snelste in zijn soort maar werkt wel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
bszz schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 12:30:
[...]

Met beide geen ervaringen maar een paar dingen zijn er wel over te zeggen:

-Dripper zal geen last hebben van papiersmaak
-Omdat de oliën niet gefilterd zullen worden zal de smaak ontegenzeggelijk anders zijn dan dezelfde zetmethode met papier: voller en rijker. Ook is de koffie donkerder en troebeler dan "papieren-filterkoffie". Omdat het "filterconcept"van dit filter en een papieren V60 verschilt zou je ze eigenlijk naast elkaar moeten proeven maar ik verwacht dat je met de V60 fruitiger koffie zal zetten dan met dit filter.
-Kahweol en vooral cafestol in koffie hebben een ongunstige invloed op het (slechte) ldl-cholesterolgehalte. Dit filter filtert dat er niet uit en papier wel. In die zin zou je kunnen zeggen dat dit filter minder gezond is dan papier.

Het keteltje ken ik niet maar ik ben sceptisch over de ingebouwde thermometer. zelf gebruik ik deze Bonavita elektrische ketel. Niet de snelste in zijn soort maar werkt wel prettig.
gmta betreffende het keteltje :P

Pagina: 1 ... 18 ... 246 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1