Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 204 ... 241 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:07
ramrodwillem schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:08:
Tijdje met mn nieuwe set up bezig maar 1 ding vind ik wel vreemd, ik heb een Ceado e37s, met 2 jaar oude maalschijven. Ik vind hem weinig constant malen met de zelfde bonen en instellingen, als ik 5x maal voor 18gr dan is het soms 17.8 en soms 18.7 en alles wat er tussen zit. Lijkt me toch een erg groot verschil voor zo,n maler?

Wat kan daar de oorzaak van zijn, als die er is.
Dat is een maler met een timer als ik het goed begrijp? Ik weet niet zeker hoeveel variatie normaal is, maar dit klinkt niet helemaal ongeloofwaardig. Ik zou het alleszins niet zoeken bij het feit dat de schijven 2 jaar oud zijn (of ze moeten volop in de horeca gebruikt zijn misschien). Zie je veel verschil in je bonen als je er een deel langs elkaar ligt? Want als je bonen heel inconsistent zijn qua branding of veel defects hebben (holle boontjes bijvoorbeeld) dan gaat je tijdsgebaseerde maling ook inconsistent zijn qua gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:30
Thx, ik bedoelde ook niet dat ik 2 jaar oud vind voor maalschijven, juist niet. Ik heb hem van een particulier gekocht met alleen thuis gebruik. Deze is met timer ja.

>Want als je bonen heel inconsistent zijn qua branding of veel defects hebben (holle boontjes bijvoorbeeld) >dan gaat je tijdsgebaseerde maling ook inconsistent zijn qua gewicht.

Ja daar zit misschien wel iets in, ik heb Giraffe lichte bonen, op zich prima bonen lijkt me, dacht dat inconsistentie qua branding of veel defects bij goede bonen/brander niet of nauwelijks voor zouden komen.

Deze zijn bijna op maar eens naar een andere boon kijken ter vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

FJP84 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 07:13:
14 jaar Rancilio Silvia gebruiker. Sinds 1,5jaar ongeveer voorzien van een DIY PID (aanrader).
[...]
Interessant, je raakt een aantal punten van mijn initiele comment die ik nog niet eerder gehoord had, thx!

Een DIY PID staat zeker op mijn lijstje, misschien wel een gaggiuino. Ben best wel ervaren met elektriciteit en elektronica dus dat moet wel goed komen. Dacht alleen met een standaard-setup ook wel uit de voeten te kunnen. Een kwestie van niet te beginnen met een ingewikkelde setup, dat maakt troubleshooten alleen maar moeilijker.
[...]
Ik gebruik altijd 16-16,5 gram in het standaard 14gr filterbakje.
Als ik 14g in het standaard filterbakje doe, dan zit er een imprint van de schroef (naar online bronnen: geen probleem) in. Maar als ik er meer in doe, dan zie ik ook rondom een imprint van een ring in de puck. Heb jij dat ook? Want ik lees dat dat dan weer niet de bedoeling is, en een teken dat je te veel doseert?
[...]
Als je een iets dieper filterbakje hebt (18gr dat in de portafilter past) zou je een puckscreen kunnen overwegen. Dan blijft je groep een stuk schoner. Zelf geprobeerd, maar ik zelf was er geen fan van.
Ik heb net een groter filterbakje (17/19gr IMS Big Bang) en naked portafilter besteld, omdat ik overal 18g zie terugkomen en het daar graag eens mee wil proberen. Die naked portafilter lijkt me sowieso wel handig: ik hoop er mijn eventuele puck prep fouten mee te zien, en ik heb dan ook gewoon wat meer ruimte voor mijn weegschaaltje.

Ik zit alleen in mijn hoofd met die schroef, dat gaat volgens mij nooit werken met een puck screen (tenzij ik die schroef idd verzink)?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:04
Annun schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:45:
[...]

Dat is een maler met een timer als ik het goed begrijp? Ik weet niet zeker hoeveel variatie normaal is, maar dit klinkt niet helemaal ongeloofwaardig. Ik zou het alleszins niet zoeken bij het feit dat de schijven 2 jaar oud zijn (of ze moeten volop in de horeca gebruikt zijn misschien). Zie je veel verschil in je bonen als je er een deel langs elkaar ligt? Want als je bonen heel inconsistent zijn qua branding of veel defects hebben (holle boontjes bijvoorbeeld) dan gaat je tijdsgebaseerde maling ook inconsistent zijn qua gewicht.
De hoofdreden waarom ik van tijd meting bij malen afgestapt ben en afweeg van te voren en single dose, ik werd kriegel van de verschillen in kwaliteit en kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
edozat1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:09:
[...]

Volgens mij heb ik je het al vaker horen zeggen, maar waarom begin je met tellen na de eerste drup?
Omdat ik een constante hoeveelheid wens, en er teveel variatie is in de exacte starttijd om vanaf begin pomp te rekenen. Ook nu nog heb ik met afgestelde boontjes, een start tijd variatie tussen de 10 en 17 seconden (iets meer of minder WDT doet dat al) als je dan vanaf de start van de pomp rekent heb je dus zomaar 7 seconden extra extractie die ik niet wens.
Dus gekozen voor de eerste drup, dat geeft een betere consistentie in het eindresultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27
RoosW schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:19:
[...]

Omdat ik een constante hoeveelheid wens, en er teveel variatie is in de exacte starttijd om vanaf begin pomp te rekenen. Ook nu nog heb ik met afgestelde boontjes, een start tijd variatie tussen de 10 en 17 seconden (iets meer of minder WDT doet dat al) als je dan vanaf de start van de pomp rekent heb je dus zomaar 7 seconden extra extractie die ik niet wens.
Dus gekozen voor de eerste drup, dat geeft een betere consistentie in het eindresultaat.
Tja zo kun je het ook zien. Ik meet vanaf pomp aan omdat dat het moment is waarop het water in contact komt met de koffie en (dus) de extractie begint.

Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit, als je maar telkens op het zelfde moment begint te meten. Maar dat er zoveel variatie is in de tijd tussen pomp aan en eerste drup (lees ik dat goed?) herken ik niet. En ook daarvoor geldt: dat water is al in contact met de koffie vanaf pomp aan, dus die 7 seconde extra extractie heb jij wel, maar meet jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:06
RoosW schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:19:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal hoor, maar is dit geen struisvogelgedrag? :) Of je nou gaat tellen vanaf de pomp of vanaf de drup, de variatie van die 10-17 seconden heb je toch in beide gevallen? Dus ja, je hebt misschien een consistente doorlooptijd als je telt vanaf de drup, maar de extractietijd varieert wel. Maar nogmaals, misschien snap ik het niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 15:43

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:43:
[...]

Tja zo kun je het ook zien. Ik meet vanaf pomp aan omdat dat het moment is waarop het water in contact komt met de koffie en (dus) de extractie begint.

Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit, als je maar telkens op het zelfde moment begint te meten. Maar dat er zoveel variatie is in de tijd tussen pomp aan en eerste drup (lees ik dat goed?) herken ik niet. En ook daarvoor geldt: dat water is al in contact met de koffie vanaf pomp aan, dus die 7 seconde extra extractie heb jij wel, maar meet jij niet.
Ik gebruik meestal gewoon de timer van mijn machine.

Die staat ingesteld op 5 seconden pre-infusie, 3 seconden rust, en dan de gewoon infusie. Dan stop ik meestal op 33 seconden (5 sec pre-infusie, 3 seconden rust, 25 seconden infusie). Als ik te fijn heb gemalen dan laat ik hem soms iets langer doorlopen zodat ik de gewenste hoeveelheid koffie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Laatst online: 22:39
Tijdje met mn nieuwe set up bezig maar 1 ding vind ik wel vreemd, ik heb een Ceado e37s, met 2 jaar oude maalschijven. Ik vind hem weinig constant malen met de zelfde bonen en instellingen, als ik 5x maal voor 18gr dan is het soms 17.8 en soms 18.7 en alles wat er tussen zit. Lijkt me toch een erg groot verschil voor zo,n maler?

Klinkt bekend als in ik heb het zelfde gehad met een Specialita. Hoe vol zit je hopper? De hoeveelheid bonen in de hopper voert een bepaalde druk uit. Deze is van in vloed op hoeveel bonen er gemalen worden in een bepaalde tijd. Lege hopper levert veel minder output op dan een volle hopper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hopper is inderdaad bijna leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Mavamaarten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:52:
[...]

Interessant, je raakt een aantal punten van mijn initiele comment die ik nog niet eerder gehoord had, thx!

Een DIY PID staat zeker op mijn lijstje, misschien wel een gaggiuino. Ben best wel ervaren met elektriciteit en elektronica dus dat moet wel goed komen. Dacht alleen met een standaard-setup ook wel uit de voeten te kunnen. Een kwestie van niet te beginnen met een ingewikkelde setup, dat maakt troubleshooten alleen maar moeilijker.
Met PID klinkt misschien als een ingewikkeldere setup, maar het maakt het geheel eigenlijk juist makkelijker. Het helpt bij inzicht en consistentie. Dus zou zeker je idee heroverwegen om te beginnen met de standaard-setup zonder PID en em direct inbouwen (zeker als je dat stiekem toch sowieso al wel van plan was :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 19:50
Mavamaarten schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:52:
[...]

[...]

Als ik 14g in het standaard filterbakje doe, dan zit er een imprint van de schroef (naar online bronnen: geen probleem) in. Maar als ik er meer in doe, dan zie ik ook rondom een imprint van een ring in de puck. Heb jij dat ook? Want ik lees dat dat dan weer niet de bedoeling is, en een teken dat je te veel doseert?

[...]

Ik heb net een groter filterbakje (17/19gr IMS Big Bang) en naked portafilter besteld, omdat ik overal 18g zie terugkomen en het daar graag eens mee wil proberen. Die naked portafilter lijkt me sowieso wel handig: ik hoop er mijn eventuele puck prep fouten mee te zien, en ik heb dan ook gewoon wat meer ruimte voor mijn weegschaaltje.

Ik zit alleen in mijn hoofd met die schroef, dat gaat volgens mij nooit werken met een puck screen (tenzij ik die schroef idd verzink)?
toon volledige bericht
Bij 16gr. Standaard 14gr filterbakje heb ik geen imprint. Gaat bij jou de portafilter wel eenvoudig in de groep waarna je deze kan vastdraaien. Als ik te veel doseer bijv. 17gr of meer, dan merk ik dat ik de portafilter lastiger vastgezet krijg. Mischien dat in de laatste 15 jaar dat wat veranderd is.

Met een puck screen zou ik zeker de schroef mooi laten verzinken. Ik ben niet handig en het is mij ook gelukt. Dan sproeikopje met een verzinkboor wat uitboren het douchescherm vormt zich dan wel.

18gr filterbakje staat bij ook op de planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:25
Thrace Grumble schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:52:
[...]

Tamp je wel recht/gelijkmatig? Spetteren is vaak een teken van channeling.
Tampen gaat nu al beter. Ik hoop dat morgen of overmorgen de Normcore tamper binnenkomt. Ik verwacht dat het tamperen dan wat consistenter wordt.
Spetteren doet ie nu minder. Alhoewel bij m’n laatste kopje er opeens een straal zijwaarts spoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:44
Automatische tamper van Eureka. Gaaf ding wel, lijk alleen €1.100 te kosten.

https://www.instagram.com.../?igsh=bWxxa2xjN2d5N3g%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Ypuh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:41:

Haha wat een bizar product.
Zo ingewikkeld is tampen nou ook weer niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Dan is de kans groot dat hier je oorzaak ligt. Of de hopper verder vullen, of over naar single dose, of een grind on weight molen overwegen kunnen oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

SquareOne schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:44:
[...]

Haha wat een bizar product.
Zo ingewikkeld is tampen nou ook weer niet toch?
Het is inderdaad niet heel ingewikkeld. Maar er zijn zeker valide use cases:
  1. In hele drukke cafés met matige baristas kan het misschien wel voor een stukje consistentie zorgen.
  2. En er zijn mensen met motorische beperkingen, waarvoor tampen toch best een uitdaging is.
  3. Er zijn mensen met teveel geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 08:56
Mavamaarten schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:36:
:'( ben een beetje ontmoedigd geraakt... (Rancilio Silvia+ Df64 gen 2)

Ondertussen zo'n 700g bonen erdoor gejaagd en nog geen lekker kopje kunnen zetten. Ik had nu wel een steile leercurve verwacht, maar dat het echt totaal niet drinkbaar is na zoveel proberen had ik niet gedacht. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de bonen echt gewoon niet mijn ding zijn, of dat mijn maler niet goed maalt, of dat de temperatuur/druk van mijn Silvia echt buiten proporties zijn.

Is het te zuur, dan maal ik een beetje grover. Dan is het weer bitter. Dan maal ik wat fijner en dan is het gewoon goor, niet echt een van de twee. Dan zou ik denken, misschien de dose wat omlaag ofzo maar wat ik ook doe, het is echt niet te drinken. Ik kom steeds uit op een 1:2 na 25-30 seconden.

Het is allemaal wel consistent, als ik 2x hetzelfde tasje zet dan smaakt het ook wel exact hetzelfde.

De druk had ik gecontroleerd door dat plaatje erin te doen en zo te kijken hoeveel er uit het korte slangetje komt. Dat is 110ml per 30 seconden, wat zou wijzen op een te lage druk? Dacht dat een Rancilio Silvia altijd met te hoge druk van de fabriek kwam.

De temperatuur doe ik door te temperature surfen, 30s nadat het lampje uit gaat zet ik koffie.

Wat mis ik? :'(
toon volledige bericht
Ik herken dit wel, ik ben uiteindelijk gegaan voor een ander filterbakje (20gram) Hierin zet ik 18gram en laat hier ongeveer 40 gram koffie uitkomen in +-23/25 seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Ypuh schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:41:

Dat ding is wel echt magisch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt3o8eVgYGebOR_Yw5N0xO8Z_rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/twnS8yqvEooF0IxMjHMpZGqQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Koffie opschuimen. Briljant idee. Voor wie zin heeft in het zachte mondgevoel van cappuccino, maar toch liever zwarte koffie drinkt. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
dreamscape schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:03:
[...]

Koffie opschuimen. Briljant idee. Voor wie zin heeft in het zachte mondgevoel van cappuccino, maar toch liever zwarte koffie drinkt. ;)
Als ie ook nog maalt en weegt is ie de 1100,- waard, anders blijf ik wel bij mijn Puq Press van nog geen 500,- ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
Egg coffee in Vietnam, ook een aanrader, sterke koffie met dikke opgeslagen eieren, heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48
RoosW schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:27:
[...]

Als ie ook nog maalt en weegt is ie de 1100,- waard, anders blijf ik wel bij mijn Puq Press van nog geen 500,- ;)
Hij is 500 excl BTW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Misschien dat er iemand iets mee kan/wil: 30% korting op La Pavoni (en SMEG) vanwege het Amsterdam Coffee Festival met de code
code:
1
SMEGACF2024

https://www.smeg.com/nl/la-pavoni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:29
Ik weet niet meer wie mij Brandzaak heeft aanbeloven, maar ik ben er helemaal niet weg van. Geen smaak, vettige bonen en veel te donker gebrand. Fascino was in dat opzicht veel beter. Jammer van het geld..

Wat zijn jullie ervaringen met Kaldi?

[ Voor 9% gewijzigd door turkeyhakan op 15-04-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 16:33
turkeyhakan schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:16:
Ik weet niet meer wie mij Brandzaak heeft aanbeloven, maar ik ben er helemaal niet weg van. Geen smaak, vettige bonen en veel te donker gebrand. Fascino was in dat opzicht veel beter. Jammer van het geld..

Wat zijn jullie ervaringen met Kaldi?
Welke smaken heb je geprobeerd? Ik had een sample pakket besteld naar aanleiding van dit topic:
250 gram - Brasil Yellow Bourbon
250 gram - Honduras COMSA
250 gram - Guatemala Huehuetenango

Waarbij, de Brasil Yellow Bourbon (5) het minste was qua smaak. De de Guatemala (6,5) was prima maar niet bijzonder. De Honduras (7,5) was weer een stap beter en is vooralsnog mijn basis koffie geworden.

Ik heb van de week mijn nieuwe bestelling ontvangen, ik durf nog niet met zekerheid te zeggen welke ik het lekkerste vind maar ze scoren allebei rond de 7,5.

Onyx Blend (combi honduras en guatemala)
Honduras Marcala Comsa

Vooralsnog is dit mijn beste bonen ervaring, ik sta altijd open voor suggesties van andere aanbieders.

PS. Ik vind het lastig om een goede kop cafe creme te zettten, terwijl mijn espresso's wel allemaal lekker zijn. Heeft dat te maken met het feit dat de bonen die ik gebruik niet / minder geschikt zijn voor cafe creme (geen melk) of is het een instellingen issue? Ik heb een Siemens EQ500.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 16:14

Pieroman

/me

Arcenon schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:52:
[...]

Vooralsnog is dit mijn beste bonen ervaring, ik sta altijd open voor suggesties van andere aanbieders.

PS. Ik vind het lastig om een goede kop cafe creme te zettten, terwijl mijn espresso's wel allemaal lekker zijn. Heeft dat te maken met het feit dat de bonen die ik gebruik niet / minder geschikt zijn voor cafe creme (geen melk) of is het een instellingen issue? Ik heb een Siemens EQ500.
Mijn ervaring met Brandzaak is alweer minstens een jaar oud maar ook toen was ik niet erg onder de indruk. Bonen van Fascino vind ik dan lekkerder al is daar ook de kwaliteit toch wat achteruit gegaan naar mijn idee.
Nu met een ronde Koepoort bezig wat toch gewoon 1 van de goedkopere leveranciers blijft met echt een hele leuke selectie bonen.
De hier al vaker genoemde India Monsooned Malabar is daar simpelweg een aanrader en de Guatemala Huehuetenango is ook prettig geprijsd.

Voor wat betreft het zetten van de cafe creme. Heb je al eens met de maalinstelling gespeeld en hoeveel koffie laat je de automaat doseren? Voor een bak koffie op mijn EQ6 moet ik dat op "Extra sterk" zetten om nog een beetje lekkere koffie te krijgen.
Blijf met deze automaat ook wel een beetje rond dit prijsniveau / deze leveranciers. De wat specialere bonen ook wel eens geprobeerd maar dat doet door de manier van zetten weinig te weinig extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Arcenon schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:52:
[...]

Je bedoelt het laagje creme op een kop koffie? Bij een volautomaat is dat weinig meer als schuim, de smaak is leidend, het uiterlijk onbelangrijk, ik had boontjes uit Rwanda gekocht, en was wat beduusd door hun uiterlijk (mat, klein en rimpelig, ipv mooi groot, en glad) de koppen die ik er mee zette, zagen er dan ook al niet uit, geen mooie goudbruine creme laag, of ten minste, amper, maar tjonge wat een lekkere koffie. Of althans, toen ik ze eindelijk ingeregeld had, best een boel gepiel, maar uiterlijk en geur van boontjes zegt weinig, op schimmelachtige geuren etc na, en wel of geen crema zegt dus ook al niet veel. Hoewel vers gebrande bonen vaak een overmatige hoeveelheid crema geven. Belangrijk is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 30-05 13:33
Toch altijd weer mooi om te zien hoe smaken verschillen... Hier al meerdere branders geprobeerd en brandzaak vind ik meer dan prima. Giraffe (de single blend) nog beter maar dat is ook een stuk duurder.
Heb nu ook weer 2kg van bz en de 1e is bijna op en die is heerlijk. Zeker een 8 voor mij. (18,5 in, 40 uit in 25s na omzetten schakelaar.) Overigens heb ik gemerkt dat de temp veel doet, die heb ik op 92,5 staan.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 16:33
Pieroman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:16:
[...]

Mijn ervaring met Brandzaak is alweer minstens een jaar oud maar ook toen was ik niet erg onder de indruk. Bonen van Fascino vind ik dan lekkerder al is daar ook de kwaliteit toch wat achteruit gegaan naar mijn idee.
Nu met een ronde Koepoort bezig wat toch gewoon 1 van de goedkopere leveranciers blijft met echt een hele leuke selectie bonen.
De hier al vaker genoemde India Monsooned Malabar is daar simpelweg een aanrader en de Guatemala Huehuetenango is ook prettig geprijsd.

Voor wat betreft het zetten van de cafe creme. Heb je al eens met de maalinstelling gespeeld en hoeveel koffie laat je de automaat doseren? Voor een bak koffie op mijn EQ6 moet ik dat op "Extra sterk" zetten om nog een beetje lekkere koffie te krijgen.
Blijf met deze automaat ook wel een beetje rond dit prijsniveau / deze leveranciers. De wat specialere bonen ook wel eens geprobeerd maar dat doet door de manier van zetten weinig te weinig extra.
Dan ga ik als m'n voorraadje weer op is ook een keer Fascino proberen. Daar heb ik al wat mee zitten spelen, in de basis heb ik de maalgraad gewoon op maximaal (middels verstelling in het bonenreservoir) en zit ik vervolgens met de ''aroma'' ''sterkte'' ''hoeveelheid'' te spelen, ik krijg een acceptabel bakkie maar nooit een goede (7,5+). Op een gegeven moment ben ik tevreden met goed is goed, ik ben ook niet op zoek naar de ultieme boon maar een beetje experimenteren is wel leuk. Ik heb hiervoor Mr barrish gehad en zit nu dus bij brandzaak.

In welk geval zou ik overigens de maalinstelling niet op maximaal fijn moeten zetten?
RoosW schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:
[...]

Je bedoelt het laagje creme op een kop koffie? Bij een volautomaat is dat weinig meer als schuim, de smaak is leidend, het uiterlijk onbelangrijk, ik had boontjes uit Rwanda gekocht, en was wat beduusd door hun uiterlijk (mat, klein en rimpelig, ipv mooi groot, en glad) de koppen die ik er mee zette, zagen er dan ook al niet uit, geen mooie goudbruine creme laag, of ten minste, amper, maar tjonge wat een lekkere koffie. Of althans, toen ik ze eindelijk ingeregeld had, best een boel gepiel, maar uiterlijk en geur van boontjes zegt weinig, op schimmelachtige geuren etc na, en wel of geen crema zegt dus ook al niet veel. Hoewel vers gebrande bonen vaak een overmatige hoeveelheid crema geven. Belangrijk is het niet.
Nee in mijn automaat noemen ze de ''normale koffie'' ''cafe crema'', normale bak zwarte koffie. Daar heb ik nog geen bevredigende resultaten mee bereikt icm de gebruikte bonen en machine. Elke keer ga ik natuurlijk ook met die aromatisering/sterkte/hoeveelheid aan de slag.

M3 '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
Goed om verschillende ervaringen te horen.
Ik gebruik nu al ongeveer 1,5 jaar Honduras van Brandzaak maar wil eigenlijk wel eens wat nieuws weer.
Is er iemand die Honduras al lekker vond en een beter alternatief heeft gevonden in ongeveer dezelfde prijsklasse (+/- 20 euro per kilo)?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44
Toen ik net begon met koffie stond de La Pavoni Europiccola hoog op mijn lijstje. Uiteindelijk is het hem destijds niet geworden en heb ik de E61 weg bewandeld. Nu er een mooie op marktplaats stond voor een klein prijsje kon ik het niet laten om het toch nog te proberen. 1e eigenaar, optisch ziet hij er goed uit alleen wat weinig onderhoud gehad in de afgelopen 9 jaar (hij is uit 2015).

Goed, mee naar huis genomen en eerst maar eens gevuld een aangezet. Alles werkt, wordt warm, komt op druk en water komt uit de groep als je de lever naar beneden haalt. Uit de stoomkraan komt stoom. So far so good. Alleen zit er wat speling naar links en rechts, de boiler zit niet helemaal meer strak op de onderplaat. Toch maar even onderzoeken, de boiler los, nouja, meteen de hele onderkant met element en al maar los. Wel redelijk wat kalk, dan ook de groep maar even los. De groepring probeer ik los te krijgen maar die lijkt in 9 jaar niet vervangen en zit dus vast. Helaas kom ik lichtjes tegen de stijgbuis aan (die het water van de boiler naar de groep brengt) en die breekt af. Ook het rubber waar die in zit brokkelt af als ik er tegen aan kom…

Uiteindelijk wordt het dus een volledige rebuild (zoals altijd :+ ). To be continued.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDEVEkGyjei8kGWSGjOYZ4cJT98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpZinJR25FAgvlzDge6mbcBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 20:47

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Hercul3s schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:00:
Toen ik net begon met koffie stond de La Pavoni Europiccola hoog op mijn lijstje. Uiteindelijk is het hem destijds niet geworden en heb ik de E61 weg bewandeld. Nu er een mooie op marktplaats stond voor een klein prijsje kon ik het niet laten om het toch nog te proberen. 1e eigenaar, optisch ziet hij er goed uit alleen wat weinig onderhoud gehad in de afgelopen 9 jaar (hij is uit 2015).

Goed, mee naar huis genomen en eerst maar eens gevuld een aangezet. Alles werkt, wordt warm, komt op druk en water komt uit de groep als je de lever naar beneden haalt. Uit de stoomkraan komt stoom. So far so good. Alleen zit er wat speling naar links en rechts, de boiler zit niet helemaal meer strak op de onderplaat. Toch maar even onderzoeken, de boiler los, nouja, meteen de hele onderkant met element en al maar los. Wel redelijk wat kalk, dan ook de groep maar even los. De groepring probeer ik los te krijgen maar die lijkt in 9 jaar niet vervangen en zit dus vast. Helaas kom ik lichtjes tegen de stijgbuis aan (die het water van de boiler naar de groep brengt) en die breekt af. Ook het rubber waar die in zit brokkelt af als ik er tegen aan kom…

Uiteindelijk wordt het dus een volledige rebuild (zoals altijd :+ ). To be continued.

[Afbeelding]
Precies zo'n project staat ook nog op mijn wensenlijstje! Stiekem houd ik MP al langer in de gaten voor een pre-millennium model :) Succes met de rebuild, leuk!

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 30-05 13:40
Thrace Grumble schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:04:
[...]

Precies zo'n project staat ook nog op mijn wensenlijstje! Stiekem houd ik MP al langer in de gaten voor een pre-millennium model :) Succes met de rebuild, leuk!
Jaa ,ik wil dit ook nog een keer doen, zijn volgens mij best leuke apparaatjes om helemaal te reviseren. Hoop alleen dat ik er een keer voor weinig tegen een aanloop. Misschien vind ik 27 april op de rommelmarkt wel wat leuks :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Vraagje: ik ben voornemens om mijn Bezzera bb005 koffiemolen te upgraden. Ik had mijn zinnen gezet op de DF64, met ik zie nu ook de vriendelijker geprijsde en meer compacte DF54.

Is de DF54 al een waardige upgrade t.o.v de Bezerra BB005. Qua espresso resultaat lijkt de Df54 niet echt onder te doen voor de Df64 namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
FJP84 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:49:
Vraagje: ik ben voornemens om mijn Bezzera bb005 koffiemolen te upgraden. Ik had mijn zinnen gezet op de DF64, met ik zie nu ook de vriendelijker geprijsde en meer compacte DF54.

Is de DF54 al een waardige upgrade t.o.v de Bezerra BB005. Qua espresso resultaat lijkt de Df54 niet echt onder te doen voor de Df64 namelijk.
Hou marktplaats eens in de gaten op de Timemore Sculptor 64s of 78s(de laatste is wel wat duurder dan de DF64).
Nieuwe molen welke erg goed is en zo goed als geen retentie, niet met een bellow door hoeven blazen en geen rommel tijdens malen.

Waarom 64mm schijven tov 54: Minder warmte ontwikkeling waardoor betere smaak, sneller malen, meer aanbod alternatieve schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:42
raze88 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:46:
[...]

Hou marktplaats eens in de gaten op de Timemore Sculptor 64s of 78s(de laatste is wel wat duurder dan de DF64).
Nieuwe molen welke erg goed is en zo goed als geen retentie, niet met een bellow door hoeven blazen en geen rommel tijdens malen.
Heb een 64 op mijn aanrecht staan, maar proper kan ik hem niet noemen... en ipv blowen moet je een paar keer draaien aan rotery knocker, en na een paar beurten ligt er toch vrij veel koffiepoeder om het aanrecht. Vergeleken met de Niche Zero is de Timemore Sculptor minder proper hoor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

RigolleM schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:47:
[...]

Heb een 64 op mijn aanrecht staan, maar proper kan ik hem niet noemen... en ipv blowen moet je een paar keer draaien aan rotery knocker, en na een paar beurten ligt er toch vrij veel koffiepoeder om het aanrecht. Vergeleken met de Niche Zero is de Timemore Sculptor minder proper hoor 8)
Nou is de Niche Zero ook wel een heeeeeel fijne maler O-) 8)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alenji
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-04 16:02
Ik gebruik nu ook een tijd koffie van de Brandzaak maar ik wil toch even wat anders proberen. Welke koffiebonen word ook over het algemeen aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Alenji schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:00:
Ik gebruik nu ook een tijd koffie van de Brandzaak maar ik wil toch even wat anders proberen. Welke koffiebonen word ook over het algemeen aangeraden?
Zoveel. Zoek maar in het topic. Zoveel mensen zoveel smaken ;) Ik ben wel fan van het Hoofdkwartier. Verder hoor je veel fascino als het gaat om een iets vriendelijkere prijs. Koepoort is ook vriendelijk geprijsd.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 17-04-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Alenji schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:00:
Probeer de India Monsooned Malagar van Koepoort eens, super vriendelijke boontjes, de huidige favoriet in huize Roos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:05

Ik kom niet vaak genoeg langs in dit topic. Maar ik vind dit een grote variatie. Ik zou een variatie van een paar 0.1 g verwachten... Molen een keer goed schoonmaken?

Ik ben net mijn setup geupgrade met een timemore mini. Moest al heel lang een weegschaal hebben.
Wat een fijn ding. heel klein, dus kan hem onder de uitloop laten staan. En als je het siliconen matje omkeert, dan maakt die een verhoging waardoor je ook je koffie in de piston makkelijk kan wegen. Heel blij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-05 15:59
Ben benieuwd naar de Tweakers met een Rocket icm een pid. Welke temperatuur houden jullie aan?

Speel normaal altijd met de duur en maalgraad. Nu eens kijken hoeveel smaak invloed de temperatuur heeft. De mijne staat nu op 121 graden. Zal het nu eens iets lager zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGEmaV3czex0YZBuHZVhKpZw1Ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5aX8xv60xPNaBbKdQQCi3ytA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 22:48
Wackmack schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:50:
Ben benieuwd naar de Tweakers met een Rocket icm een pid. Welke temperatuur houden jullie aan?

Speel normaal altijd met de duur en maalgraad. Nu eens kijken hoeveel smaak invloed de temperatuur heeft. De mijne staat nu op 121 graden. Zal het nu eens iets lager zetten.

[Afbeelding]
Dat hangt maar net van de boon af....,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Laatst online: 17:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

RoosW schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:41:
[...]
Probeer de Monsooned Malagar boontjes van Koepoort (Of een andere leverancier, maar daar zijn ze heel fijn geprijsd) eens, echte vriendelijke boon, weinig echte bitters geen zuur, en veel zoet.
[...]
Goeiemorgen!
Een tijdje terug gaf je me deze tip, en dat heeft gelukkig de aanzet gegeven tot er meer van te genieten. De bonen die ik had waren gewoon echt mijn ding niet. Deze vind ik heel lekker! Ondertussen zijn we een paar weken verder met de hobby, geniet ik van heerlijke drankjes, en is zelfs de latte art al een begin (maar zeker nog niet perfect). Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DutDBQXP3-BjCZ3BGZjPppCG2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bFTf3ei75UaQkKFN51wtaCP.jpg?f=fotoalbum_large

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik lees al lange tijd mee in dit topic, gisteren is mijn Aram Espresso Maker binnen gekomen.
Vooral voor dit prachtige apparaat gekozen vanwege de looks en de footprint, ik dronk voorheen altijd V60 met een Timemore C2.

Ik merk al wel dat het handmatig espresso malen met deze Timemore leuk is voor 1 espresso maar daarna stop het wel, stiekem dus al aan het kijken naar een Elektrische maler. ;)
Alleen zou de voorkeur wel uitgaan naar single dosen i.v.m de grote hoeveelheid decaf die ik drink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atnR_EdDDqMuzPY7UyGeku3Fb2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4B7HUYSM8QAxgAjnW1DyOKM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hercul3s
Nou, een productieve middag gehad gisteren. Alles vervangen en hij staat er weer goed bij. Wat kleine puntjes nog maar ik kon vandaag de eerste shots doen.

Eerste indruk is positief, ongeveer 13,5gr in het (IMS) bakje. Lever rustig omhoog, pre infusie en dan rustig naar beneden. Ongeveer 32gr uit, dus wat ruimer dan 1:2.

Het schuimen met de 3 hole tip is alleen niet echt mijn ding, daar moet nog een 1 hole tip voor komen.

Verder lekker simpel, warmt snel op, groep opwarmen door er wat water door te laten lopen en je kan vrij snel koffie zetten. Hij neemt de plaats in van de Flair, die gebruikte ik daarvoor als ik ‘nu’ koffie wilde, met de Pavoni gaat dat wat makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZIkobY7dGczFE7DT95GYuDxJBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haTqBKaS6adNVkoqnf3y0TVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Hercul3s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:08:
Nou, een productieve middag gehad gisteren. Alles vervangen en hij staat er weer goed bij. Wat kleine puntjes nog maar ik kon vandaag de eerste shots doen.

Eerste indruk is positief, ongeveer 13,5gr in het (IMS) bakje. Lever rustig omhoog, pre infusie en dan rustig naar beneden. Ongeveer 32gr uit, dus wat ruimer dan 1:2.

Het schuimen met de 3 hole tip is alleen niet echt mijn ding, daar moet nog een 1 hole tip voor komen.

Verder lekker simpel, warmt snel op, groep opwarmen door er wat water door te laten lopen en je kan vrij snel koffie zetten. Hij neemt de plaats in van de Flair, die gebruikte ik daarvoor als ik ‘nu’ koffie wilde, met de Pavoni gaat dat wat makkelijker.

[Afbeelding]
Tof! Welke flair had je? Waarschijnlijk dan niet een 58?
Temperatuur sticker en drukmeter is de volgende upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

gerwintr schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:45:
Ik lees al lange tijd mee in dit topic, gisteren is mijn Aram Espresso Maker binnen gekomen.
Vooral voor dit prachtige apparaat gekozen vanwege de looks en de footprint, ik dronk voorheen altijd V60 met een Timemore C2.

Ik merk al wel dat het handmatig espresso malen met deze Timemore leuk is voor 1 espresso maar daarna stop het wel, stiekem dus al aan het kijken naar een Elektrische maler. ;)
Alleen zou de voorkeur wel uitgaan naar single dosen i.v.m de grote hoeveelheid decaf die ik drink.

[Afbeelding]
Ook tof! Heb je de versie met de ringen die bij een bepaalde druk omhoog komen, en zo ja, bevalt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Thrace Grumble op 20-04-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwintr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:19
Thrace Grumble schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:38:
[...]

Ook tof! Heb je de versie met de ringen die bij een bepaalde druk omhoog komen, en zo ja, bevalt dat?
Nee ik heb daar nog wel een hele tijd over getwijfeld, en ik denk dat deze upgrade in de toekomst zeker nog gaat worden gekocht volgens mij helpt dat wel een stuk met de learning curve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Thrace Grumble schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:36:
[...]

Tof! Welke flair had je? Waarschijnlijk dan niet een 58?
Temperatuur sticker en drukmeter is de volgende upgrade?
De ‘gewone’ flair met druk meter en zo’n temp strip.

Voor de Pavoni een temp strip idd, de druk meter voor de groep is wat ingewikkelder (duur) omdat je dan een nieuwe zuiger moet hebben. Voor nu is dit op zich goed, wil even kijken of ik hem veel gebruik voor er meer geld in gaat O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Hercul3s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:08:

[Afbeelding]
Interessant. Welke Flair was het? Ik wil nog een keer op hevel over als vervanger van de Rancilio Silvia. Ik vind de looks van de Flair 58+ erg gaaf icm de Df54 of Df64 en de workflow lijkt me wel te doen. Maar een Pavoni heeft ook nog steeds wel wat. Als het Flair wordt dan moet er nog wel een melkopschuimer komen zoals de Morningdream. Maar moet eerst nog kijken of die laatste wel van de grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:40
Heeft er iemand ervaring met de Timemore Basic 2.0 weegschaal? Ik ben aan het kijken naar een vervanging voor mijn weegschaaltje zonder timer en deze Timemore heeft ook een flow rate meting, wat ik wel interessant vind om mijn techniek wat te verbeteren. Een espresso machine heb ik niet, dus daar hoeft hij niet onder te kunnen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
FJP84 schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:02:
[...]

Interessant. Welke Flair was het? Ik wil nog een keer op hevel over als vervanger van de Rancilio Silvia. Ik vind de looks van de Flair 58+ erg gaaf icm de Df54 of Df64 en de workflow lijkt me wel te doen. Maar een Pavoni heeft ook nog steeds wel wat. Als het Flair wordt dan moet er nog wel een melkopschuimer komen zoals de Morningdream. Maar moet eerst nog kijken of die laatste wel van de grond komt.
Dat trok mij in de Pavoni, dat je ook kan schuimen. Verder heb je natuurlijk ook de Nanofoamer (Pro). Ik heb de gewone en die doet het goed. Melk 50s in de magnetron, opschuimen en vrij snel ben je klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

[...]

De Flair 58(+) is momenteel lastig te vinden in de (web)winkels, merk ik. Zal er weer een nieuwere revisie/update aankomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:29
Hercul3s schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:56:
[...]

Dat trok mij in de Pavoni, dat je ook kan schuimen. Verder heb je natuurlijk ook de Nanofoamer (Pro). Ik heb de gewone en die doet het goed. Melk 50s in de magnetron, opschuimen en vrij snel ben je klaar.
De Nanofoamer Pro is een erg fijn ding, aanzetten en meteen klaar nadat je de espresso's met je lever hebt gemaakt (voor 1 of 2 cappuccino's). Al heeft de workflow met een stoompijpje waarschijnlijk ook weer z'n charme.

Heb de Pavoni's altijd prachtig gevonden, maar was wat huiverig voor het onderhoud (dat ding uit elkaar halen zoals op de foto spreekt mij niet zo aan), ontkalken en weet niet of het makkelijk is om twee espresso's of cappuccino's na elkaar te maken. Is dat enigszins te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
BarôZZa schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
[...]

De Nanofoamer Pro is een erg fijn ding, aanzetten en meteen klaar nadat je de espresso's met je lever hebt gemaakt (voor 1 of 2 cappuccino's). Al heeft de workflow met een stoompijpje waarschijnlijk ook weer z'n charme.

Heb de Pavoni's altijd prachtig gevonden, maar was wat huiverig voor het onderhoud (dat ding uit elkaar halen zoals op de foto spreekt mij niet zo aan), ontkalken en weet niet of het makkelijk is om twee espresso's of cappuccino's na elkaar te maken. Is dat enigszins te doen?
Die Nanafoamer pro heb ik ook gezien. Ik las dat het wat lastig schoonmaken is. En ergens ben ik nog steeds voorstander van het stoompijpje inderdaad. Ben er nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
BarôZZa schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:13:
[...]

Dat onderhoud kan ik me voorstellen. Het is een wat specifiek apparaat. Als mijn 3D printer binnenkomt zal ik de eerste custom tools gaan printen om de boiler bijv goed vast te zetten.

Aan de andere kant is het wel vrij simpel en kun je overal bij. Ontkalken kan eigenlijk niet makkelijker, ontkalker er in, aan zetten, door de groep laten lopen en ontkalker er weer uit gieten. Daarna paar keer spoelen met water.

2x espresso zou moeten kunnen, je zit vooral met de groep die op een gegeven moment te heet wordt. Dat schijnt na 2/3 shots te zijn. Deze week komt de temp strip binnen en heb ik wat meer zicht op de temperatuur. Stomen is prima te doen maar heb je wel de 1 gat tip voor nodig om microfoam te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:04
Zover als Hercul3s de machine uit elkaar heeft gehaald is voor onderhoud niet nodig.
De basis vraagt als hij lekvrij is eigenlijk geen onderhoud behalve ontkalken.
De kop kan eraf met twee bouten en daarna uit elkaar. Veel meer dan wat steeksleutels, een platte schroevendraaier en een lange tang met fijne punt om een clipje beet te pakken heb je niet nodig.
Een nieuwe ringen set maakt dat de machine weer goed werkt.
Ik heb in het verleden tientallen gedaan en nog nooit werk gedaan aan de basis (behalve presso staat of schakelaar vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Teus.espresso schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:49:
Zover als Hercul3s de machine uit elkaar heeft gehaald is voor onderhoud niet nodig.
De basis vraagt als hij lekvrij is eigenlijk geen onderhoud behalve ontkalken.
De kop kan eraf met twee bouten en daarna uit elkaar. Veel meer dan wat steeksleutels, een platte schroevendraaier en een lange tang met fijne punt om een clipje beet te pakken heb je niet nodig.
Een nieuwe ringen set maakt dat de machine weer goed werkt.
Ik heb in het verleden tientallen gedaan en nog nooit werk gedaan aan de basis (behalve presso staat of schakelaar vervangen).
Zeker waar. Bij mij zat de boiler niet helemaal goed vast (kon hem naar links en rechts bewegen), daarom begon ik met de boiler loshalen. Als je die kan laten zitten is de rest goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bracha25
  • Laatst online: 20-05 09:43
[...]

Misschien ook wat om naar de Cafelat Robot te kijken. Ik heb ook een La Pavoni gehad, maar vind de workflow van de Robot top. Weinig onderdelen, binnen 2 minuten heb ik een hele goede espresso gezet en het grote voordeel vind ik zelf dat ik geen boiler heb, waar langere tijd water in (stil) staat. Is al een tijdje mijn go to apparaatje. Heb destijds ook gekeken naar de flair, maar dat leek mij meer gepriegel met de verschillende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-05 23:16
Hallo (de)cafeïne fans! Na ~15 komt er weer een espresso/cappuccino apparaat in Huize Kuus. Ons oog is gevallen op deze uitvoering: KitchenAid 5KES6503 Appelrood, voornamelijk door de prijsdaling en de rode matchende kleur.
Qua bonen dacht ik 'even wat te googlen', daar vond ik wel het een en ander :P. We zijn op zoek naar bonen die zorgen voor zachte, volle, zoete cappuccino. Niet te bitter, daar houden we (vooral ik ;)) niet van. Na een korte blik op het smaakwiel kwam ik uit bij deze https://lucifercoffee.com...tepec-finca-limu-espresso. Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag!
Qua melk zal het gewoon een klein pakje volle melk worden, niks speciaals.
En dan tot slot zoeken we nog een koffiemolen. Ons oog viel op de niche zero, maar die is wel erg aan de prijs zeker gezien de importheffingen. Als iemand nog een (web)shop kent waar ze wel eens een goede actie hebben, dan hoor ik 't graag. Ook overwegen we de DF64. Voor de KitchenAid wachtten we een tijd voor een goede actie, dat doen we ook graag voor een goede molen.
Ideeën, kritiek, goede ervaringen, tips - ik hoor het graag!

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Bracha25 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:05:
[...]

Misschien ook wat om naar de Cafelat Robot te kijken. Ik heb ook een La Pavoni gehad, maar vind de workflow van de Robot top. Weinig onderdelen, binnen 2 minuten heb ik een hele goede espresso gezet en het grote voordeel vind ik zelf dat ik geen boiler heb, waar langere tijd water in (stil) staat. Is al een tijdje mijn go to apparaatje. Heb destijds ook gekeken naar de flair, maar dat leek mij meer gepriegel met de verschillende onderdelen.
Met de Silvia verdeel ik de espresso vaak over twee kopjes middels de dubbele uitloop, zodat ik twee cappuccino's kan maken. Ik zag voor de flair een portafilter die je eenvoudig kan omzetten naar een naked portafilter of een met enkele of dubbele uitloop.

Hoe is de workflow van twee espresso bij de cafelat robot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:03

N0 0B

cxb1=N#

FJP84 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 00:08:
[...]

Met de Silvia verdeel ik de espresso vaak over twee kopjes middels de dubbele uitloop, zodat ik twee cappuccino's kan maken. Ik zag voor de flair een portafilter die je eenvoudig kan omzetten naar een naked portafilter of een met enkele of dubbele uitloop.

Hoe is de workflow van twee espresso bij de cafelat robot?
Bij de robot zit ook een dubbel spout, dus je bent niet verplicht om altijd naked te doen ;)

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bracha25
  • Laatst online: 20-05 09:43
N0 0B schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:21:
[...]

Bij de robot zit ook een dubbel spout, dus je bent niet verplicht om altijd naked te doen ;)
Dit. Maar ik heb er een extra basket bij besteld. Meestal zet ik gewoon 2 dubbele espresso’s achter elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin
  • Laatst online: 29-05 09:24

Ravhin

no <root>...

5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:05:
Hallo (de)cafeïne fans! Na ~15 komt er weer een espresso/cappuccino apparaat in Huize Kuus. Ons oog is gevallen op deze uitvoering: KitchenAid 5KES6503 Appelrood, voornamelijk door de prijsdaling en de rode matchende kleur.
Qua bonen dacht ik 'even wat te googlen', daar vond ik wel het een en ander :P. We zijn op zoek naar bonen die zorgen voor zachte, volle, zoete cappuccino. Niet te bitter, daar houden we (vooral ik ;)) niet van. Na een korte blik op het smaakwiel kwam ik uit bij deze https://lucifercoffee.com...tepec-finca-limu-espresso. Als jullie nog tips hebben, dan hoor ik het graag!
Qua melk zal het gewoon een klein pakje volle melk worden, niks speciaals.
En dan tot slot zoeken we nog een koffiemolen. Ons oog viel op de niche zero, maar die is wel erg aan de prijs zeker gezien de importheffingen. Als iemand nog een (web)shop kent waar ze wel eens een goede actie hebben, dan hoor ik 't graag. Ook overwegen we de DF64. Voor de KitchenAid wachtten we een tijd voor een goede actie, dat doen we ook graag voor een goede molen.
Ideeën, kritiek, goede ervaringen, tips - ik hoor het graag!
Veel branders die je hier vindt zullen geen uitgesproken bittere koffie leveren - uitzonderingen daargelaten. Zelf ben ik een grote voorstander van Kenya Kamoini koffie van het Koffiestation. Houd er rekening mee dat zij niet altijd dezelfde bonen op voorraad hebben. Het is een seizoensproduct, dan niet mogelijk een beperkte oplage.
Je maler maakt ook voor een groot deel je workflow uit. De Niche promoot single dosing en vind ik zelf erg prettig en schoon werken. Mijn tip: je kan beter in 1x een goede maler kopen die wellicht wat duurder is maar betere kwaliteit maalsel geeft + prettig is in de workflow dan dat je daar honderd euri op beknibbelt. Ik kan niet in je portemonnee kijken uiteraard. Een goede maler scheelt een hoop gezeik later :P

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 20:59

RoyK

Hobby tekenaar

Een paar maanden geleden zijn we overgegaan van een automaat naar zelf filterkoffie zetten met een Mocca Master. Nu ben ik hier helemaal blij mee, maar mijn vrouw kan maar niet wennen aan de smaak. Of laat ik het zo zeggen, we hebben de sweetspot nog niet gevonden met malen en koffiebonen. Denk ik.

We houden de waardes aan die door Moccamaster worden aangegeven. 60 gram bonen op een volle pot. De maling zijn we alle kanten op aan het gaan om wat te proberen. Nu staat de stand op wat fijner.

Dan komen we uiteraard uit op de bonen, wat ongetwijfeld een verschil kan maken. Door budget, kopen we over het algemeen supermarkt koffiebonen. Een beetje zak met 1kg kost a 8 / 9 euro. Ik snap dat dit de onderkant van de bonenmarkt is. Ikzelf kan er prima koffie op drinken. Misschien zijn mijn koffiewensen dan niet zo heel hoog. Maar toch, ettert de vraag of een duurder pak koffiebonen dan hét verschil gaan zijn. Een beetje koffie, vers gebrand a 1kg kost snel 20+ euro.

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar jullie ervaring in combinatie met een Moccamaster. Was dit dé gamechanger voor jullie? Of wordt dat (soms) wat overdreven?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:58:
[...]
Veel branders die je hier vindt zullen geen uitgesproken bittere koffie leveren - uitzonderingen daargelaten. Zelf ben ik een grote voorstander van Kenya Kamoini koffie van het Koffiestation. Houd er rekening mee dat zij niet altijd dezelfde bonen op voorraad hebben. Het is een seizoensproduct, dan niet mogelijk een beperkte oplage.
Je maler maakt ook voor een groot deel je workflow uit. De Niche promoot single dosing en vind ik zelf erg prettig en schoon werken. Mijn tip: je kan beter in 1x een goede maler kopen die wellicht wat duurder is maar betere kwaliteit maalsel geeft + prettig is in de workflow dan dat je daar honderd euri op beknibbelt. Ik kan niet in je portemonnee kijken uiteraard. Een goede maler scheelt een hoop gezeik later :P
Hij kan een hele dure maler kopen, maar met die KitchenAid krijg je er natuurlijk nog steeds geen fatsoenlijke espresso uit :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

ocn schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:24:
[...]

Hij kan een hele dure maler kopen, maar met die KitchenAid krijg je er natuurlijk nog steeds geen fatsoenlijke espresso uit :X
ssst :Y) Een goede koffiemaler is nooit een slechte aankoop en zeker waardevast. Als hij hier koffie mee gaat zetten en er komt :-( uit, gaan wij :(:) en zeggen "komt door je machine". Dan hij -O- , wij doen wat aanbevelingen en hij d:)b en samen met spouse *;
Ik zie het helemaal voor mij :*)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

RoyK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:22:
Een paar maanden geleden zijn we overgegaan van een automaat naar zelf filterkoffie zetten met een Mocca Master. Nu ben ik hier helemaal blij mee, maar mijn vrouw kan maar niet wennen aan de smaak. Of laat ik het zo zeggen, we hebben de sweetspot nog niet gevonden met malen en koffiebonen. Denk ik.

We houden de waardes aan die door Moccamaster worden aangegeven. 60 gram bonen op een volle pot. De maling zijn we alle kanten op aan het gaan om wat te proberen. Nu staat de stand op wat fijner.

Dan komen we uiteraard uit op de bonen, wat ongetwijfeld een verschil kan maken. Door budget, kopen we over het algemeen supermarkt koffiebonen. Een beetje zak met 1kg kost a 8 / 9 euro. Ik snap dat dit de onderkant van de bonenmarkt is. Ikzelf kan er prima koffie op drinken. Misschien zijn mijn koffiewensen dan niet zo heel hoog. Maar toch, ettert de vraag of een duurder pak koffiebonen dan hét verschil gaan zijn. Een beetje koffie, vers gebrand a 1kg kost snel 20+ euro.

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar jullie ervaring in combinatie met een Moccamaster. Was dit dé gamechanger voor jullie? Of wordt dat (soms) wat overdreven?
MoccaMaster is wel een van de beste filter apparaten. Daar kan je prima koffie mee zetten. Ik weet niet hoe groot je pot is, maar standaard zou ik iets van 60g / liter water aanhouden. Daar kan je wat omheen spelen qua voorkeur.

Supermarktkoffie is ;( en je kan al flink verbeteren door bv bij Simon Levelt of Kaldi je koffie te halen. "goedkope" adresjes hier zoals Brandzaak, Fascino (nog OK? :? ) en Koepoort hebben onder de 20 euri de kilo prima koffie die meer WAF heeft 8)

Begin nooit aan koffie als DAK, Fried Hats e.d. want je bent voor de rest van je leven verpest 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-05 21:34
Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:41:
[...]
MoccaMaster is wel een van de beste filter apparaten. Daar kan je prima koffie mee zetten. Ik weet niet hoe groot je pot is, maar standaard zou ik iets van 60g / liter water aanhouden. Daar kan je wat omheen spelen qua voorkeur.

Supermarktkoffie is ;( en je kan al flink verbeteren door bv bij Simon Levelt of Kaldi je koffie te halen. "goedkope" adresjes hier zoals Brandzaak, Fascino (nog OK? :? ) en Koepoort hebben onder de 20 euri de kilo prima koffie die meer WAF heeft 8)

Begin nooit aan koffie als DAK, Fried Hats e.d. want je bent voor de rest van je leven verpest 8)
Toevallig gister voor het eerst bij FriedHats FUKU geweest en een espresso genomen. Wat een heerlijke koffie was dat zeg! Heb me er van kunnen weerhouden een potje bonen mee te nemen maar ben toch wel erg benieuwd nu ;)

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 20:59

RoyK

Hobby tekenaar

Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:41:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb er een klap op gegeven en 2 zakken besteld bij Brandzaak!

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:58:
[...]
Maandje geleden deze samen met de ETHIOPIA BOOKKISA KOFFIE gekocht. Maar beide zijn best wel zuur met name de laatste. Had ook niet gezien dat de KENYA eigenlijk voor Frenchpress & Filter / drip is.

Ben wel benieuwd hoe jij de koffie zet?

De Ethiopia heb ik op verschillende temperaturen geprobeer en is het minst zuur op 98Graden. Dan heb ik een prima espresso, of bijzonder, maar niet om er 4 van te drinken op een dag. Het kan natuurlijk niet mijn smaak zijn. Of ik mis toch nog de juiste afstelling.
Voor 45Euro de zak ben ik dan ook niet overtuigd.

De volgende op de lijst is de Malagar boon om te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Beide bonen zijn erg licht gebrand dus zuurgraad van de koffie is hoog.
De Ethiopia Bookkisa is mijn daily driver :) schandalig natuurlijk maar erg lekker!
Mijn recept voor beide bonen: 20g in, 45g uit, 40 seconden (start pomp) @ 98ºC. Ja, dan is-ie wat zuurder dan de gemiddelde boon maar zo ontzettend veel smaak!
De Kenia is minder zuur en veel floraler van smaak. Gaat overigens prima als espresso.

Als je ze als macchiato drinkt gaat er helemaal een smaakbom in je mond af.

Het moet je absoluut liggen. Ik heb van DAK ook van dit soort bonen gehad die ook 'zuur' zijn. Die waren nog floraler en hadden meer citrus in de smaak. Was ook 20 euri/kg duurder en dat proefde ik er niet aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-05 13:55
RoyK schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:09:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb er een klap op gegeven en 2 zakken besteld bij Brandzaak!
Friedhats kost veel maar hebben echt heerlijke bonen! Om de paar maanden, bestel ik als kadootje voor mezelf 1kg. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:38:
Beide bonen zijn erg licht gebrand dus zuurgraad van de koffie is hoog.
De Ethiopia Bookkisa is mijn daily driver :) schandalig natuurlijk maar erg lekker!
Mijn recept voor beide bonen: 20g in, 45g uit, 40 seconden (start pomp) @ 98ºC. Ja, dan is-ie wat zuurder dan de gemiddelde boon maar zo ontzettend veel smaak!
De Kenia is minder zuur en veel floraler van smaak. Gaat overigens prima als espresso.

Als je ze als macchiato drinkt gaat er helemaal een smaakbom in je mond af.

Het moet je absoluut liggen. Ik heb van DAK ook van dit soort bonen gehad die ook 'zuur' zijn. Die waren nog floraler en hadden meer citrus in de smaak. Was ook 20 euri/kg duurder en dat proefde ik er niet aan af.
Grappig zo dat smaken kunnen verschillen :P
Maar ik ga je recept nog proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

gamerboy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:59:
[...]

Toevallig gister voor het eerst bij FriedHats FUKU geweest en een espresso genomen. Wat een heerlijke koffie was dat zeg! Heb me er van kunnen weerhouden een potje bonen mee te nemen maar ben toch wel erg benieuwd nu ;)
Het is heel frustrerend ;) je bent heel lang bezig om je machine goed in te regelen en dan nog krijg (ik) hem niet zo goed als in de winkel. Lekker, zeker! Maar ze kunnen echt goed koffie zetten daar. Geldt ook voor Rum Baba overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:26
Beste , wij hebben de laatste tijd een probleem met onze jura ena 8
Bij het koffiezetten maalt hij normaal maar er komt geen koffie uit de pijp
Dit doet hij bij willekeur dus soms gaat het meerdere keren goed maar vaak gaat het de 1e maal goed en de tweede maal fout achter een volgens .
Reiniging , geeft geen oplossing

Mvg Hans

P.s ik kwam toevallig op een website terecht daar stond dat het drainage ventiel stuk is
Is dit een dure reparatie maw loont dit de machine is bijna 4 jaar oud

[ Voor 19% gewijzigd door Hansw1 op 23-04-2024 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Laatst online: 01:04
Wat jullie zelf kunnen doen bij de Ena is de schacht waar de gemalen koffie en de reiniging tablet ingeworpen wordt openen en daar de stofzuiger op zetten. Kijk dan ook in die ruimte om er niet veel gemalen koffie is achtergebleven. Wat aangekoekte koffie maar veel plastic zichtbaar is geen probleem.
Misschien is het dan opgelost.
Is het dan niet opgelost dan moet de machine naar een service center. Daar kunnen ze de klacht oplossen. Het kan variëren van een clipje dat afgebroken is tot een drainage motor die niet goed zijn werk doet (al of niet door draadbreuk of een defecte printplaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:25
Hansw1 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:50:
Beste , wij hebben de laatste tijd een probleem met onze jura ena 8
Bij het koffiezetten maalt hij normaal maar er komt geen koffie uit de pijp
Dit doet hij bij willekeur dus soms gaat het meerdere keren goed maar vaak gaat het de 1e maal goed en de tweede maal fout achter een volgens .
Reiniging , geeft geen oplossing

Mvg Hans

P.s ik kwam toevallig op een website terecht daar stond dat het drainage ventiel stuk is
Is dit een dure reparatie maw loont dit de machine is bijna 4 jaar oud
Heb dit ook gehad en opgelost door:
- lade eruit te halen
- met de hand in de machine boven in een soort van zeef schoon te vegen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 19:00
V60 dadelboon. Leuk experiment en smaakte best prima. Als een branderij dit zou Fine tunen en uitwerken zou hier denk ik wel een markt voor kunnen zijn, natuurlijk dekaf koffie zonder in chemisch proces om de cafeïne eruit te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EBmYGcDCaYnMoEPUk5PBROcMdI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmaH1NSsAxOVyvA3ZZ9bpcTB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNb5sE5Uik5-poFHi6J1UDon7NA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9CrAyFvv1bRunUJUNuQVbdJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqmC6bBNhGDrX7HOe_bWl1K5GnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TWvu5iNPXXQMeHT0sE5JYgT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzJrkSPt_v_i3Uh4lnN6AHIseJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqUhCPawyESTuUQQrM1dwlaX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Laatst online: 14:13
walterworld schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:36:
zonder in chemisch proces om de cafeïne eruit te halen.
Doodeng die chemische CO2 inderdaad, veel enger dan Acrylamide.
Afbeeldingslocatie: https://fstapdltb.filerobot.com/prismic/global/BLOG/decaf-cr3_2_UK.jfif?vh=36e70f&w=3840&gravity=face&org_if_sml=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
GabberPiet schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:49:
[...]

Doodeng die chemische CO2 inderdaad, veel enger dan Acrylamide.
[Afbeelding]
Hier was ik niet van op de hoogte, valt eigenlijk wel mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Laatst online: 23:36
walterworld schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:01:
[...]

Hier was ik niet van op de hoogte, valt eigenlijk wel mee dus.
Ik heb ooit ergens gelezen dat er ook andere manieren zijn waarbij wel chemische stoffen worden gebruikt of is dat een broodje aap verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
Ravhin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:26:
[...]

Het is heel frustrerend ;) je bent heel lang bezig om je machine goed in te regelen en dan nog krijg (ik) hem niet zo goed als in de winkel. Lekker, zeker! Maar ze kunnen echt goed koffie zetten daar. Geldt ook voor Rum Baba overigens.
Oeh goeie om te weten! dan haal ik het gewoon af en toe daar :)

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Freezhost schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:06:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat er ook andere manieren zijn waarbij wel chemische stoffen worden gebruikt of is dat een broodje aap verhaal?
Nee, er zijn inderdaad meerdere methoden. Zonder chemicaliën (Swiss water proces) en met chemicaliën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

walterworld schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:36:
V60 dadelboon. Leuk experiment en smaakte best prima. Als een branderij dit zou Fine tunen en uitwerken zou hier denk ik wel een markt voor kunnen zijn, natuurlijk dekaf koffie zonder in chemisch proces om de cafeïne eruit te halen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ga er van uit dat je een recept nawerkt? Niet alle pitten zijn geschikt om te branden; er kunnen mogelijk giftige verbindingen in zitten.
* Ravhin weet wat van organische chemie enzo maar weet niks van de dadelboon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper

bebopper

Ravhin schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:16:
[...]
Ik ga er van uit dat je een recept nawerkt? Niet alle pitten zijn geschikt om te branden; er kunnen mogelijk giftige verbindingen in zitten.
Een google op dadelboon koffie geeft niet direct een betrouwbaar antwoord ( :P) maar wel een leuke pagina met meer info en plaatjes (met een Pavoni lever) van iemand die het ook gedaan heeft (en die het dan weer van instagram geplukt heeft): https://rawartacademy.com/dadelfee/

Als ik ga zoeken naar date coffee meer treffers:
https://www.alphafoodie.com/date-seed-coffee-alternative/
https://plantyou.com/date-seed-coffee/
En je kunt het ook kopen: https://www.medidatecoffee.com/ (50 US$ voor een ruime kilo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 30-05 13:40
[...]
Geen kersenpitten gaan branden en koffie van zetten, nee :) maar een korte google zoektocht leert me dat het met dadels gewoon kan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

bebopper schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:30:
[...]

Een google op dadelboon koffie geeft niet direct een betrouwbaar antwoord ( :P) maar wel een leuke pagina met meer info en plaatjes (met een Pavoni lever) van iemand die het ook gedaan heeft (en die het dan weer van instagram geplukt heeft): https://rawartacademy.com/dadelfee/

Als ik ga zoeken naar date coffee meer treffers:
https://www.alphafoodie.com/date-seed-coffee-alternative/
https://plantyou.com/date-seed-coffee/
En je kunt het ook kopen: https://www.medidatecoffee.com/ (50 US$ voor een ruime kilo)
Ze mag wel eens investeren in een betere (consistentere) maler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
[...]
Niet echt, kwam ergens online tegen 200° 30 min na 15 min omdraaien.
Het Ultimate V60 recept van James Hoffman gebruikt middels Cofi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Laatst online: 14:13
Freezhost schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:06:
[...]

Klopt de direct contact methode, met bijv Ethyl Acetaat als oplosmiddel, wat ze met heel mooi marketing jargon "sugar cane process" noemen omdat EA een bijproduct is van suikerriet. Maar ook die koffie wordt na het proces met stoom gereinigd en het oplosmiddel is heel vluchtig dus zal niet op de boon blijven zitten.
Swiss water- en sugar cane processen worden vrijwel uitsluitend in de specialty coffee als marketing ingezet.

Maar mijn punt is vooral dat wanneer je je druk maakt om ongezonde chemicaliën je je beter kunt concentreren op het roosterproces, waarbij daadwerkelijk schadelijke stoffen kunnen ontstaan. I.T.T. decafinatie, waarvan er niets achter blijft op of in de koffieboon. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik was aan het kijken naar een Profitec pro 600 (qs) maar ik zie ik Nederland alleen maar de RVS variant.
In het buitenland zie ik ook wel een zwarte versie (ook wel uitverkocht) die hier toch een wat hogere WAF heeft. Is er een reden dat ik die niet tegenkom in de bekende Nederlandse shops?

—-
Blijkbaar is het zwarte model exclusief voor een Amerikaanse shop. Jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door TouchOfInsanity op 24-04-2024 21:43 . Reden: Onderzoek gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Bijvoorbaat mijn excuses ik heb gezocht, doch niet gevonden. Waar staat WAF voor?

Nevermind, gevonden _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door FJP84 op 24-04-2024 22:24 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
FJP84 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:21:
Bijvoorbaat mijn excuses ik heb gezocht, doch niet gevonden. Waar staat WAF voor?

Nevermind, gevonden _/-\o_
Ja wie durft er nog veilig koffie te zetten zonder web application firewall?

Misschien voor iemand nog interessant:
Op de website van lelit kortingen met de code lelithcf2024.
Een zwarte Bianca van 2300 voor 1840 euro en gratis verzonden bijvoorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door TouchOfInsanity op 24-04-2024 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 00:29
gamerboy schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:59:
[...]

Vandaag voor het eerst bonen gehaald bij fuku. Met afstand de beste filter koffie die ik thuis heb gehad . Nu ben ik bang om ook een espresso roast te proberen, want dan wordt het een dure grap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
d0nny41 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 00:43:
[...]

Vandaag voor het eerst bonen gehaald bij fuku. Met afstand de beste filter koffie die ik thuis heb gehad . Nu ben ik bang om ook een espresso roast te proberen, want dan wordt het een dure grap
Oeh nice! Welke heb je gehaald. Dan ga ik die ook proberen voor V60

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hercul3s
Beetje off topic maar mijn 3D printer is binnengekomen, meteen maar de missende dingen voor de Pavoni geprint. Een funnel en een tamper. De funnel werkt verrassend goed, de tamper is prima qua vorm, alleen het gewicht van 30gr is wat apart :+ .

Ik wilde nog geen ‘echte’ tunnel en tamper kopen omdat ze prijzig zijn en ik niet weet hoe lang ik de Pavoni houd. Hoewel de indruk nu wel vrij positief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obnhDZzAjA4AAYKYYPwi6IciNmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dp7numrhNUL7FajFG03Jsj35.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Hercul3s schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:22:
Beetje off topic maar mijn 3D printer is binnengekomen, meteen maar de missende dingen voor de Pavoni geprint. Een funnel en een tamper. De funnel werkt verrassend goed, de tamper is prima qua vorm, alleen het gewicht van 30gr is wat apart :+ .

Ik wilde nog geen ‘echte’ tunnel en tamper kopen omdat ze prijzig zijn en ik niet weet hoe lang ik de Pavoni houd. Hoewel de indruk nu wel vrij positief is.

[Afbeelding]
Je kan pauzes in je print inlassen, en dan de infill opvullen met visloodjes of zout. Dan wordt-ie een stukje zwaarder en prettiger om te werken. Als je kiest voor cubic infill kan je per laag best veel materiaal er tussen kwijt zonder dat de print er slechter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ravhin schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:18:
[...]

Je kan pauzes in je print inlassen, en dan de infill opvullen met visloodjes of zout. Dan wordt-ie een stukje zwaarder en prettiger om te werken. Als je kiest voor cubic infill kan je per laag best veel materiaal er tussen kwijt zonder dat de print er slechter van wordt.
Slim, zat al te denken aan iets om het op te vullen maar dat is een goede.
Pagina: 1 ... 204 ... 241 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1