Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 244 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:03
wij hebben hier thuis al een aantal jaar een Philips automatische espresso machine (latte go 5300 serie).
Na een aantal jaar lekt de machine nu continue water aan de onderzijde. Lekbak zit nog niet eens vol maar lijkt juist condens te zijn dat vanuit de binnenzijde naar buiten drupt..

dit water lekken blijkt een herkenbaar issue te zijn van dit type philips machine... Dus we zijn eens aan het kijken naar een opvolger. Aangezien mijn vriendin ook graag een latte of cappuccino drinkt zoeken we weer een vol automatische machine.

Oog is nu gevallen op een Saeco (6685) gran aroma deluxe 18 verschillende dranken en via internet nog mogelijkheid om op de koffieboon specifiek wat zaken in te stellen voor een ultieme smaakbeleving.
- saeco maakt vooral gebruik van de keramische maalschijven

alternatief een d'longhi Arletta explore. Zover ik kan teruglezen maken deze gebruik van metalen maalschijven..

zijn er ervaringsdeskundigen van een van beide apparaten? Budgettair gezien zitten beide beetje in dezelfde pricerange..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:22
Al een tijdje actief op het forum en nu ook tegen dit topic aangelopen. Ik ben alvast opzoek naar wat tips/inspiratie.

Al 14 jaar in het bezit van een Rancilio Silvia V3 (2009), welke ik heb voorzien van een DIY PID. Daarnaast begonnen met een Rancilio Rocky maler die al weer aan aantal jaar vervangen is door een Bezzera bb005. De upgraderitus is weer opgekomen en ik hink op wat verschillende gedachten.

Ik maak overdag geregeld een of meer espresso en elke avond altijd wel twee cappuccino/flat white. Op de Silvia zet ik twee espresso’s tegelijkertijd (via de dubble uitloop), ik schuim daarna de melk op.

In de eerste plaats ben ik enorm geïntrigeerd door een hevelmachine. Met name door het manuele aspect en de leercurve die hierbij gemoeid is, maar ook door de stilte bij het maken van espeesso.

Al lange tijd kijk ik naar de Pavoni Europiccola of Professional (beide post millenium) maar vooralsnog nog niet de knoop kunnen doorhakken. Primaire reden is dat ik me afvraag hoe de workflow gaat zijn voor twee cappuccino/latte. Kan ik hier ook twee espresso gelijktijdig pullen, of is er een betere manier?

Daarbij is het besluit gekomen om eerst de maler te upgraden. Het gaat waarschijnlijk de DF64 gen2 of vs worden. In de eerste plaats erg benieuwd of dit wat doet met het resultaat wat ik uit de Silvia haal.

Maar toen kwam ik dit apparaat tegen. En daarbij worden opeens de Flair 58+ en de Superkop wel erg interessant. Ik weet dat er ook een nanafoamer (pro) is, maar melk opschuimen met een stoompijpje geniet nog de voorkeur.

De Flair spreekt me aan omdat je de pull helemaal zelf doet, alleen het elektronisch voorverwarmen (toch weer een stekker) doet wat afbreuk aan de esthetiek. De Superkop vind ik geweldig mooi om te zien, je schenkt er makkelijk heet water in, heeft geen elektriciteit nodig, maar die heeft weer een soort ratel mechanisme waardoor de druk fluctueert, en het manuele aspect een beetje teniet wordt gedaan. Standaard heeft deze wel een portafilter met dubbele uitloop. Voor de flair zag ik een 3-in-1 portafilter voorbij komen.

Al met even wat proza om tot de volgende vragen te komen:
- verwachten jullie met de DF64 een verbeterde output met de Silvia?
- Is een Pavoni een waardige vervanger voor de Silvia en zou gezien mijn gebruik een Europiccola voldoende zijn?
- Wat zou slimmer zijn een Flair58 of een Superkop, mits die Morning Dream Steamer echt wat blijkt te zijn?

Dank alvast voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:25:
wij hebben hier thuis al een aantal jaar een Philips automatische espresso machine (latte go 5300 serie).
Na een aantal jaar lekt de machine nu continue water aan de onderzijde. Lekbak zit nog niet eens vol maar lijkt juist condens te zijn dat vanuit de binnenzijde naar buiten drupt..

dit water lekken blijkt een herkenbaar issue te zijn van dit type philips machine... Dus we zijn eens aan het kijken naar een opvolger. Aangezien mijn vriendin ook graag een latte of cappuccino drinkt zoeken we weer een vol automatische machine.

Oog is nu gevallen op een Saeco (6685) gran aroma deluxe 18 verschillende dranken en via internet nog mogelijkheid om op de koffieboon specifiek wat zaken in te stellen voor een ultieme smaakbeleving.
- saeco maakt vooral gebruik van de keramische maalschijven

alternatief een d'longhi Arletta explore. Zover ik kan teruglezen maken deze gebruik van metalen maalschijven..

zijn er ervaringsdeskundigen van een van beide apparaten? Budgettair gezien zitten beide beetje in dezelfde pricerange..
Hier in een soortgelijke situatie, onze LatteGo lekt ook dus daarom zoeken we ook iets nieuws. Wij twijfelen alleen om voor een half automaat van Sage te gaan!
Anyways, ik lees ff mee :D

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:50
FJP84 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 22:55:
Al een tijdje actief op het forum en nu ook tegen dit topic aangelopen. Ik ben alvast opzoek naar wat tips/inspiratie.

Al 14 jaar in het bezit van een Rancilio Silvia V3 (2009), welke ik heb voorzien van een DIY PID. Daarnaast begonnen met een Rancilio Rocky maler die al weer aan aantal jaar vervangen is door een Bezzera bb005. De upgraderitus is weer opgekomen en ik hink op wat verschillende gedachten.

Ik maak overdag geregeld een of meer espresso en elke avond altijd wel twee cappuccino/flat white. Op de Silvia zet ik twee espresso’s tegelijkertijd (via de dubble uitloop), ik schuim daarna de melk op.

In de eerste plaats ben ik enorm geïntrigeerd door een hevelmachine. Met name door het manuele aspect en de leercurve die hierbij gemoeid is, maar ook door de stilte bij het maken van espeesso.

Al lange tijd kijk ik naar de Pavoni Europiccola of Professional (beide post millenium) maar vooralsnog nog niet de knoop kunnen doorhakken. Primaire reden is dat ik me afvraag hoe de workflow gaat zijn voor twee cappuccino/latte. Kan ik hier ook twee espresso gelijktijdig pullen, of is er een betere manier?

Daarbij is het besluit gekomen om eerst de maler te upgraden. Het gaat waarschijnlijk de DF64 gen2 of vs worden. In de eerste plaats erg benieuwd of dit wat doet met het resultaat wat ik uit de Silvia haal.

Maar toen kwam ik dit apparaat tegen. En daarbij worden opeens de Flair 58+ en de Superkop wel erg interessant. Ik weet dat er ook een nanafoamer (pro) is, maar melk opschuimen met een stoompijpje geniet nog de voorkeur.

De Flair spreekt me aan omdat je de pull helemaal zelf doet, alleen het elektronisch voorverwarmen (toch weer een stekker) doet wat afbreuk aan de esthetiek. De Superkop vind ik geweldig mooi om te zien, je schenkt er makkelijk heet water in, heeft geen elektriciteit nodig, maar die heeft weer een soort ratel mechanisme waardoor de druk fluctueert, en het manuele aspect een beetje teniet wordt gedaan. Standaard heeft deze wel een portafilter met dubbele uitloop. Voor de flair zag ik een 3-in-1 portafilter voorbij komen.

- Is een Pavoni een waardige vervanger voor de Silvia en zou gezien mijn gebruik een Europiccola voldoende zijn?
- Wat zou slimmer zijn een Flair58 of een Superkop, mits die Morning Dream Steamer echt wat blijkt te zijn?

toon volledige bericht
Ik heb zelf een andere manuele espresso machine (Rok EspressoGC) en ik zou persoonlijk niet aan de superkop beginnen als je zo "veel" kopjes per dag zet, elke dag. Hun 3 stappenplan van maal, voeg kokend water toe, trek aan de hendel klinkt mij te optimistisch. In de praktijk ga je de portafilter en zo toch eerst wat moeten voorverwarmen voor je een degelijke espresso kan zetten. Dat is dus het voordeel van de flair 58 met elektrisch verwarm element, je hebt daar minder last van. Wel niet de mooiste optie met die kabel, daar ben ik het mee eens.

In mijn geval gebruik de EspressoGC enkel in het weekend als ik genoeg tijd heb (wat minder en minder lijkt te zijn tegenwoordig :| ). Als ik dagelijks espresso zou willen zou ik toch voor een elektrische optie gaan, ondanks het geluid.

Die stomer kan ik weinig over zeggen, is ook nog een indiegogo, dus niet echt op de markt nog niet. Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen werken, maar neemt wel wat plaats in natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Annun schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb zelf een andere manuele espresso machine (Rok EspressoGC) en ik zou persoonlijk niet aan de superkop beginnen als je zo "veel" kopjes per dag zet, elke dag. Hun 3 stappenplan van maal, voeg kokend water toe, trek aan de hendel klinkt mij te optimistisch. In de praktijk ga je de portafilter en zo toch eerst wat moeten voorverwarmen voor je een degelijke espresso kan zetten. Dat is dus het voordeel van de flair 58 met elektrisch verwarm element, je hebt daar minder last van. Wel niet de mooiste optie met die kabel, daar ben ik het mee eens.

In mijn geval gebruik de EspressoGC enkel in het weekend als ik genoeg tijd heb (wat minder en minder lijkt te zijn tegenwoordig :| ). Als ik dagelijks espresso zou willen zou ik toch voor een elektrische optie gaan, ondanks het geluid.

Die stomer kan ik weinig over zeggen, is ook nog een indiegogo, dus niet echt op de markt nog niet. Ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen werken, maar neemt wel wat plaats in natuurlijk.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Dus je raadt de Pavoni ook af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 10:53

Ursamajor

Astrofotograaf

koentjuh1987 schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:25:
Bij mijn Delonghi Magnifica dacht ik ook dat het de condensbak (klein rood bakje) was die overliep, maar het bleek het thermoblock te zijn waar af en toe wat uit kwam. Na een jaar of 5 pas. Nog 2 jaar mee doorgeëmmerd en nu een Jura. Omdat het kon.
Ik denk dat je op zich geen buil aan een van de apparaten kunt vallen, zolang ze de reparatie buiten garantie ook op orde hebben, dan kun je altijd bekijken wat je doet als ie buiten de garantie weer stukgaat.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 10:05

1 - Yep, betere maler = betere koffie. Je kunt ook kijken voor een gebruikte Niche Zero of een Timemore Sculptor 64s of 78s van een Kickstarter koper over te nemen (Nieuw zijn ze fors aan de prijs)
2 - Ik zou eerst kijken wat een betere molen je oplevert, en misschien neuzen of er een uitgebreide PID is (met scherm en profielen) voor ik over zou stappen naar wat anders.
3 - Hmm Flair heeft zich wel bewezen, de recenties van de 'superkop' zijn sterk wisselend. Daarnaast neem je de Flair makkelijk mee op vakantie, dat is met die andere wat meer een dingetje zeg maar.

Op het Nederlandse koffie forum staat een prachtige hevel machine te koop, al krijg ik uit je keuzes de indruk dat je het klein en compact wilt houden, en dan is dat niet de beste keuze (redelijk forse machine met vast water aansluiting) en ook staat er een DF64V (laatste versie) te koop die door de vrouw des huizes visueel afgekeurd werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annun
FJP84 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:49:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord. Dus je raadt de Pavoni ook af?
Die is toch elektrisch zo ver ik weet? Een elektrische hevel machine kan zeker wel leuk zijn denk ik. Wel voorverwarmd, maar toch zelf de controle als je dat wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:21

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

toon volledige bericht
Ik heb zelf een Superkop voor 'erbij' (naast m'n Ascaso Steel PID Uno'). Ben er behoorlijk tevreden over, komt lekkere espresso uit. Maar als ik je zo belees dan denk ik dat je blijer wordt van de Flair. Of je zal altijd de Superkop betwijfelen.

Misschien gewoon de Flair kopen, en dan eens afwachten tot er een Superkop tweedehands voorbij komt, die ook kopen, ze naast elkaar gebruiken, en degene wegdoen waar je het minste plezier uit haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 06:40

toon volledige bericht
Cremina-bezitter hier, zeg maar een opgevoerde Pavoni. Fantastisch apparaat, juist doordat het zetproces is teruggebracht tot de essentie. Zodra je het zetproces doorhebt, is het echt een eitje om standaard goede espresso te zetten. Mislukt het? Dan kun je alleen jezelf de schuld geven. De stilte is inderdaad een grote plus.

Het zetten van max 2 cappuccino's in een keer vind ik prima te doen. Sterker nog, dat doe ik bijna dagelijks. Uitgaande van 2x een dubbele espresso als basis ben je hier net iets meer tijd aan kwijt dan bij een gemotoriseerde machine. Gebruik je een dubbele uitloop en splits je je dubbele in twee enkele? Dan ben je zo klaar, ook bij een Cremina/Pavoni.

Wel zou ik dit soort machines nooit aanraden aan mensen die regelmatig 3+ espresso/cappuccino achter elkaar willen zetten. Zonder driewegklep duurt het even voor je het portafilter los kan halen. De druk moet er eerst vanaf. Belangrijkse nadeel is dat de zetgroep oververhit raakt. Zonder kunstgrepen (natte theedoek eromheen binden bijv) moet je wachten, of koffie drinken die te heet is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capirex65
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-07 19:47
Ik ben in de markt voor een Jura E8 en wil deze bij saturn in Kleve halen.

Garantie kan ik dan, mocht het nodig zijn, hier in Nederland gewoon via Jura claimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Stellar schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:05:
[...]

Cremina-bezitter hier, zeg maar een opgevoerde Pavoni. Fantastisch apparaat, juist doordat het zetproces is teruggebracht tot de essentie. Zodra je het zetproces doorhebt, is het echt een eitje om standaard goede espresso te zetten. Mislukt het? Dan kun je alleen jezelf de schuld geven. De stilte is inderdaad een grote plus.

Het zetten van max 2 cappuccino's in een keer vind ik prima te doen. Sterker nog, dat doe ik bijna dagelijks. Uitgaande van 2x een dubbele espresso als basis ben je hier net iets meer tijd aan kwijt dan bij een gemotoriseerde machine. Gebruik je een dubbele uitloop en splits je je dubbele in twee enkele? Dan ben je zo klaar, ook bij een Cremina/Pavoni.

Wel zou ik dit soort machines nooit aanraden aan mensen die regelmatig 3+ espresso/cappuccino achter elkaar willen zetten. Zonder driewegklep duurt het even voor je het portafilter los kan halen. De druk moet er eerst vanaf. Belangrijkse nadeel is dat de zetgroep oververhit raakt. Zonder kunstgrepen (natte theedoek eromheen binden bijv) moet je wachten, of koffie drinken die te heet is gezet.
Dank. Ik had me al een tijdje in zitten lezen in de pavoni. En ik zet haast nooit meer dan 3 espresso achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Ik gebruik een hevel (Londinium) en je moet echt je best doen om een slechte espresso te zetten. Een "manuele" hevel heb ik eigenlijk nooit overwogen, maar kan me voorstellen dat dit veel voldoening geeft. Voordeel van mijn L-R is de variabele pre-infusie op lijndruk (4-bar tot 1 bar). Ik drink eigenlijk alleen maar light-tot medium roasts (Friedhats) en dan is dat wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:03
Ursamajor schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:05:
[...]

Bij mijn Delonghi Magnifica dacht ik ook dat het de condensbak (klein rood bakje) was die overliep, maar het bleek het thermoblock te zijn waar af en toe wat uit kwam. Na een jaar of 5 pas. Nog 2 jaar mee doorgeëmmerd en nu een Jura. Omdat het kon.
Ik denk dat je op zich geen buil aan een van de apparaten kunt vallen, zolang ze de reparatie buiten garantie ook op orde hebben, dan kun je altijd bekijken wat je doet als ie buiten de garantie weer stukgaat.
reparatie buiten de garantie mag je wel verwachten van beide partijen.
Eerder is ook al de boiler nog onder garantie gerepareerd. Maar het lekken blijkt echt iets te zijn wat bij de oudere phlips latte go machines vaker voorkomt...

Ik zit vooral even met de keuze voor Saeco (inmiddels ook eigendom van philips) of d'longhi.
Verschil tussen keramische maalschijven en de metalen (d'longhi)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

FJP84 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 19:31:
[...]

Dank. Ik had me al een tijdje in zitten lezen in de pavoni. En ik zet haast nooit meer dan 3 espresso achter elkaar.
Nadeel van zo'n Pavoni is dat als je wilt upgraden je alle 54mm accessoires weg kan doen en alles voor 58mm moet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier mensen die een Saeco Xelsis apparaat hebben en die weten of echt die "melkbeker" moet gebruiken of dat je de slang ook gewoon in een pak melk kan hangen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-07 21:15
Midan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:50:
Ik ben recent overgestapt van een Nespresso apparaat naar een Jura E8. Wat mij opgevallen is dat er veel meer smaak zit in de koffie gemaakt met de Jura. Nespresso maakt vrij sterke koffie, maar qua smaak erg flauw. Bij jura proef ik zure smaken, bittere smaken en allerlei andere smaken die ik niet helemaal kan plaatsen. Ik moet in ieder geval nog erg aan wennen :P

Tot nu toe heb ik bonen van Simon Levelt en Brandzaak geprobeerd. Bij brandzaak heb ik een proefpakket besteld van de 6 smaken. Met de bonen van brandzaak lijkt de Jura wat moeite te hebben. Espresso wordt gemaakt met onderbrekingen in "flow". Dit is op stand 3 van de maler. Bij stand 4(grover) gaat het goed.

Hoe kan dit? Met Simon Levelt heeft het apparaat bij zelfde maling graad geen last van.

[...]

Op welke maalgraad heb heb je het appraat ingesteld voor brandzaak bonen?
toon volledige bericht
Even terugkomen op deze post.

Inmiddels heb ik de jura ongeveer 2 maanden en heb verschillende bonen geprobeerd. Van goedkope Hema bonen tot bonen van verschillende branderijen die in dit topic genoemd zijn. Ik kan maar niet wennen aan de smaak. Als een leek op dit gebied zou ik de smaak beschrijven als "ongebalanceerd" met een bittere nasmaak. Koffiebonen uit sommige branderijen smaken soms wat zurig. Ik heb wel een poging gewaagd om het apparaat in te regelen per boon zoals James Hoffman in zijn "How To Dial In A Bean To Cup Machine" beschrijft, maar ik moet zeggen dat het niet veel doet met de smaak.

Nu is de vraag waar dit aan ligt?
- Aan mij: ik heb onrealistische verwachtingen/ik ben geen koffie fijnproever?
- Aan mijn skills: Toch het apparaat niet goed ingeregeld?
- Aan het apparaat? Wellicht dat er iets mis is met een onderdeel van het apparaat, zoals koffiemolen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:28
@Midan toevallig gisteravond een workshop 'barista' gehad en ondanks dat ik op heel veel manieren veel koffie heb gemaakt was het toch erg leerzaam. Pak een paar zaken uit je post:

- smaak van koffie is niet homogeen, begin is zuur, later bitter. Dus te kort doorlopen maakt zuur, te lang weer negatief op de smaak.
- temperatuur van water maakt (veel) uit
- maalsterkte bepaalt doorstroomsnelheid, te fijn vertraagt de doorstroom, te grof maakt het te snel.

Dus uiteindelijk is dat met een volautomaat puzzelen met de maling, temperatuur en inderdaad de bonen. Zo te lezen heb je de goede bonen al, maar nog niet de goede bereiding. Tenslotte is je smaak je smaak, dus kan het zijn dat als je juist niet gerafineerde luxe bonen koopt maar robusta bonen het voor jouw smaak wat meer naar de koffie die je gewend bent smaakt. Want luxere bonen zijn doorgaans arabica, die wat meer 'smaak' en diepgang geeft maar wat minder body qua 'koffie'. Zou je nog 's kunnen proberen, of een blend. Haal je een pak Illy bonen uit de supermarkt bijvoorbeeld, met een wat meer 'gewoon, koffie'-beleving?

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-04-2024 10:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:58
DennusB schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:49:
Hier mensen die een Saeco Xelsis apparaat hebben en die weten of echt die "melkbeker" moet gebruiken of dat je de slang ook gewoon in een pak melk kan hangen?
De beker is niet perse nodig
Ik ben zelf geen fan ervan om hem in een pak te hangen of in de beker, hij zuigt namelijk altijd meer op en dat laatste laat ie weer teruglopen in het pak/ beker.
Ik kwam erachter dat voor een dubbele cappu hij een bijna vol koffiekopje gebruikt dus ik zet de staaf gewoon in een kopje.

Hier heb ik nu alleen het probleem met de xelsis dat ie niet lekker meer opschuimd dus ik moet hem een keer uit elkaar halen.
Maar eerst moet de Bezera weer gaan draaien , die liep niet lekker meer door, en soms kwam er helemaal geen water uit de brouwkop dus die maar eens een beurt gegeven, alle leidingen schoongemaakt en nieuwe rubbers etc maar tijdens het schoonmaken draaide ik de (plasic) pomp klep ontluchter kapot dus gisteren er maar eentje van messing opgehaald.
Morgen maar eens gaan opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-07 14:09
Mijn volautomaat(budget delonghi van 400 euro destijds) is het al een tijdje aan het begeven. het is van binnen altijd een zooitje ook na het schoonmaken en doorsmeren van de zeteenheid maar is inmiddels ook al 8 jaar oud en heeft aardig wat koppen gezet dus mag zeker niet klagen. Nu ben ik nooit echt tevreden geweest over de espresso en laatste tijd al helemaal niet en wist ik al wel dat bij een opvolger ik voor een half automaat zou willen gaan. Ook is het niet een heel mooi apparaat.

Graag zou ik hem willen vervangen voor een compacte half automaat. Na wat rondkijken viel een quick mill 3000 op. Ik vind de looks van RVS mooi en past mooi naast ander RVS apparatuur. Ook is deze mooi compact en zit goed binnen het budget wat ik uit zou willen geven. Of zijn er alternatieven met mijn wensenlijstje? Compact, redelijk makkelijk in gebruik, hoeft niet stil en het belangrijkste namelijk goede koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:24
CR35 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:21:
[…]

Graag zou ik hem willen vervangen voor een compacte half automaat. Na wat rondkijken viel een quick mill 3000 op. Ik vind de looks van RVS mooi en past mooi naast ander RVS apparatuur. Ook is deze mooi compact en zit goed binnen het budget wat ik uit zou willen geven. Of zijn er alternatieven met mijn wensenlijstje? Compact, redelijk makkelijk in gebruik, hoeft niet stil en het belangrijkste namelijk goede koffie.
Dan zou ik vooral focussen op de maler ipv de machine. Aan wat voor maler denk je? Als je nu namelijk denkt aan een solis malertje van 150 euro, zou ik meer uitgeven aan de maler en minder aan de machine (om binnen je totaalbudget te blijven).

[ Voor 24% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:17
Momenteel is de Sage bambino in de aanbieding bij Ibood: https://www.ibood.com/nl/...-koffiezetapparaat/977576

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-07 16:48

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Van de week een camper gekocht maar je raadt het al.. Er was 's ochtends geen goede koffie.

Thuis een Lelit mara x v2 met eureka mignon specialita:) We drinken alleen capuccino en dit eigenlijk ook alleen in de ochtend en een enkele keer 's avonds.

Het lastige is denk ik om een lekkere cappuccino te maken op de camping. De oplossingen met een French press, Aeropress ed al de revenue al gepaseerd. Alleen we willen een cappuccino en geen zwarte koffie..:)

We verwachten tot zo'n max 1500w te kunnen trekken via de accu welke volgeladen gaat worden via zonnepannelen en walstroom. Dus toen dacht ik;'waarom zetten we niet een Gaggia classic neer icm een goedkopere maler.

Wat zijn jullie gedachten hierachter? Bovenstaande Sage Bambino is ook wel leuk, maar het feit dat deze 1560w verbruikt is nogal fors..

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR35
cryptapix schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:34:
[...]

Dan zou ik vooral focussen op de maler ipv de machine. Aan wat voor maler denk je? Als je nu namelijk denkt aan een solis malertje van 150 euro, zou ik meer uitgeven aan de maler en minder aan de machine (om binnen je totaalbudget te blijven).
Maler had ik al apart gezet en staat op zichzelf en budget is nog wel beetje flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-07 10:15
Voor een 1500 watt verwarming heb je een 2kW omvormer nodig. Heb je die in de camper?
Zo niet dan houd het meteen op.
Uit mijn hoofd heeft de Eureka Piccolo ese machine maar een 800W verwarming. Die is er ook ik een stoomblok versie. Zolang je ze om de beurt aanzet zou je met een kleinere omvormer toe kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:32
Terrie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:14:
Wat zijn jullie gedachten hierachter? Bovenstaande Sage Bambino is ook wel leuk, maar het feit dat deze 1560w verbruikt is nogal fors..
De Bambino lijkt mij ook ideaal hiervoor.. kan je er geen power station tussen steken die meer vermogen kan verdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 12:43

Ravhin

no <root>...

Van de week een camper gekocht maar je raadt het al.. Er was 's ochtends geen goede koffie.

Thuis een Lelit mara x v2 met eureka mignon specialita:) We drinken alleen capuccino en dit eigenlijk ook alleen in de ochtend en een enkele keer 's avonds.

Het lastige is denk ik om een lekkere cappuccino te maken op de camping. De oplossingen met een French press, Aeropress ed al de revenue al gepaseerd. Alleen we willen een cappuccino en geen zwarte koffie..:)

We verwachten tot zo'n max 1500w te kunnen trekken via de accu welke volgeladen gaat worden via zonnepannelen en walstroom. Dus toen dacht ik;'waarom zetten we niet een Gaggia classic neer icm een goedkopere maler.

Je espressomachine is de beperkende factor qua vermogen. Ik zou zelf kiezen voor een portable espressomaker zoals de Picopresso of de Flair Pro 2. Je maler moet dan wel goed zijn. Of als je heel fancy wil doen de 9Barista _/-\o_ . Voor melkschuim zou je een nanofoamer kunnen regelen.

Ik kampeer zelf veel en snap je behoefte. Als de Aeropress en mokapot niet kan waarderen zijn dit goede alternatieven.

Linkje:
James met portable espresso
James met de 9Barista

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 05-04-2024 15:27 . Reden: handespressomakers door elkaar gehaald ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Annun schreef op woensdag 3 april 2024 @ 08:25:
[...]

Ik hoef mijn Superkop niet voor te verwarmen voor een lekkere espresso.
Heb naast mijn Superkop ook een Ascaso Steel Uno PID staan. De Superkop doet daar qua smaak niet voor onder.
Als ik overigens voorverwarm krijg ik zelfs betere espresso uit mijn Superkop dan uit mijn Ascaso.

Maar als je skeptisch bent, zou ik niet alleen voor een Superkop gaan. De Superkop kan je het beste naast een bestaand apparaat gebruiken, zodat je eigenhandig de smaak kan ervaren en vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door ocn op 05-04-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:16
CR35 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:17:
[...]

Maler had ik al apart gezet en staat op zichzelf en budget is nog wel beetje flexibel.
Ik zou eerder voor een Sage (Barista Express of Pro) gaan dan de Quick Mill 3000, omdat je al gewend bent aan een volautomaat. Mocht je alsnog liever een aparte maler willen zou ik voor de Sage Bambino (plus) gaan en de rest van je budget uitgeven aan een mooie stille maler. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Joshh schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik zou eerder voor een Sage (Barista Express of Pro) gaan dan de Quick Mill 3000, omdat je al gewend bent aan een volautomaat. Mocht je alsnog liever een aparte maler willen zou ik voor de Sage Bambino (plus) gaan en de rest van je budget uitgeven aan een mooie stille maler. oOo
Zou sowieso een losse maler aanschaffen, en niet de Barista Express. De Varia VS3 (gen 2) is een mooi instapmodel.

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 05-04-2024 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR35
Joshh schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:32:
[...]

Ik vind zelf zo'n volautomaat er niet fantastisch uitzien en als je dingen schoon wilt houden zoals de zeteenheid dan is simpeler beter. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de diverse RVS gepoetste half automaten en past deze mooi bij mijn ander apparatuur(Hoewel dat absoluut niet het belangrijkste is). En geluid qua maler maakt mij niet heel veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:07

Ik heb een Flair, een Nanofoamer en een handmaler. Het is wat bewerkelijk maar je krijgt wel een goed shot. Heb je alleen heet water nodig.

Als experiment heb ik wel eens een Rancilio Silvia meegenomen op vakantie, maar vond het resultaat niet zo fijn. Zonder PID schommelde hij nogal (wat scherpe randjes in de koffie) en voor het stomen moet je vrij veel purgen voordat je redelijk droge stoom hebt. De Flair heb ik nu ook staan als ik een keer een shot wil als mijn hoofd machine niet aan staat/warm is. Smaken uit de flair zijn goed, wat mildere shots maar wel echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Leuk! Geniet ervan.

Ik heb er sinds december een en gebruik een handmaler icm een Bialetti, maar ik ben dan ook meer een espresso / zwart drinker.

Zag deze een keer langskomen, misschien is dat wat: YouTube: The BEST Campervan Coffee Machine! Bellman CX25-P in our VW California

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zo, mijn eerste "serieuze" koffie-setup is een feit. Een Rancilio Silvia in huis gehaald, en een DF64 gen2. Ik kom van een Siemens EQ500 volautomaat, die ik kotsbeu was en ook maar matige koffie gaf.

Na een hoop filmpjes gekeken te hebben weet ik ongeveer wat ik moet doen, maar het is toch wel een pak moeilijker dan ik had gedacht. Wat zit ik te klungelen, en heb na een paar uur nog maar 1 tasje gezet die ik niet meteen wou uitspuwen (verse bonen van de brandzaak). Ik dacht zowaar een echte expert te zijn na alle Hoffmann filmpjes, reddit posts en andere guides, maar ik loop toch tegen kleine dingen aan.

- De tuitjes van de portafilter staan helemaal niet haaks op het handvat en dat ziet er heel slordig uit. Is dat de bedoeling? Er valt geen beweging in te krijgen, en lees online wisselende opmerkingen hierover.

- De Rancilio Silvia heeft een 58mm portafilter, maar een kleiner dan gewoonlijk dubbel filterbakje als ik me niet vergis. Alle guides voor espresso beginnen vanuit 18g dose, maar dat past niet. Ik vind er weinig over terug, behalve dat ik 14g koffie zou moeten gebruiken. Maar 14g lijkt mij ook veel te veel, de koffie komt dan praktisch helemaal tot aan het randje en de schroef drukt er ook een duidelijk gaatje in.

- Om het bovenstaande probleem op te lossen, zou ik een 18g VST basket kunnen aanschaffen, maar dat past dan weer niet in mijn huidige portafilter?

- Jezus wat een rotzooi maak ik ook elke keer. De grouphead schoonmaken, mijn weegschaaltje, portafilter, ... hoeveel doekjes hebben jullie rondom je liggen om dat wat netjes te houden?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:30
@Mavamaarten haha klinkt bekend zoals ik ooit begon! Van welke datum zijn je bonen? Te vers kan ook en dan kijg je inderdaad erg zure koffie als je niet weet wat je doet. Misschien even laten rusten.

Je kan het beste de dubbele kops filterbakje gebruiken. Begin je daar met 16gram, of zelfs minder. In ieder geval niet dat het tegen je grouphead aankomt. Dan blijf je inderdaad schoonmaken.

En waarschijnlijk moet je fijn malen. De tip is meestal om zo fijn te malen dat er amper wat doorloopt, heb je dat punt gevonden dan paar tikjes grover malen en dat is dan een goed startpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-07 19:14
De koffie werd steeds minder van de Melitta Caffeo Solo. Heb de maalijzers na 10 jaar vervangen OMG wat een kwaliteits verschil niet normaal. Heb dus jaren teveel koffie verbruikt om een redelijke smaak te krijgen. Hier onder het verschil tussen de oude en nieuwe maal onderdelen. Wat ik me wel afvraag dat staal/metaal dat is afgesleten is dat wel gezond om in je lijf te krijgen over de jaren heen. Neem aan dat er strenge regels zijn mbt dergelijke maal ijzers in Nederland Europa. Gemalen koffie uit de winkel zal ook door een dergelijke maal procedure zijn gegaan vermoed ik dus metaal deeltjes bevatten. Vermoed dat grootste deel in de puck terechtgekomen is. Links de nieuwe maalijzer rechts de versleten oude (Understatement 8)7).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-Plmk8D7zjvhXRJ5ObvahfEmqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGZqZMN1XoQrjeocTJOb5K1L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 05-04-2024 20:49 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-07 21:36
@Snarfie31 bloedarmoede is geen issue bij jou. Ik kan me overigens niet voorstellen dat alle molens en schijven zoveel afslijten. Bij mij raken de schijven elkaar nooit, zoveel slijtage door de relatief zachte bonen, dat moet veel koffie zijn geweest. Is het ontwerp van de schijf niet gewijzigd?

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Noutie schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 20:56:
@Snarfie31 bloedarmoede is geen issue bij jou. Ik kan me overigens niet voorstellen dat alle molens en schijven zoveel afslijten. Bij mij raken de schijven elkaar nooit, zoveel slijtage door de relatief zachte bonen, dat moet veel koffie zijn geweest. Is het ontwerp van de schijf niet gewijzigd?
Ontwerp veranderd geen idee vond het verschil wel spectaculair op zn minst. Koffie smaakt nu weer als vanouds. Ipv 3 boontje nu voorlopig 1 boontje voor de koffie sterkte het kan verkeren. En o ja ik heb weer een Puck. _O-

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Die rechter maalschijf is niet een afgesleten kopie van die linker maalschijf, maar een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
eamelink schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 21:10:
Die rechter maalschijf is niet een afgesleten kopie van die linker maalschijf, maar een ander model.
Je kan het verschil letterlijk horen veel gelijkmatiger hoger pitch tone. En de koffie komt er veel donkerder doorheen spectaculaire betere crema. En dat voor 30,- euri _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 05-04-2024 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

GerbenBK schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:56:
[...]

Leuk! Geniet ervan.

Ik heb er sinds december een en gebruik een handmaler icm een Bialetti, maar ik ben dan ook meer een espresso / zwart drinker.

Zag deze een keer langskomen, misschien is dat wat: YouTube: The BEST Campervan Coffee Machine! Bellman CX25-P in our VW California
Dit vind ik tot nu toe 1 van de meest interessante opties! Ik kan hem alleen nog niet goed leverbaar vinden in NL.

Ik ga toch eerst het elektrische systeem aanleggen in de camper, dan kijken hoeveel ik overhoud. Het lijkt erop dat mijn accu straks wel 2560W kan trekken, maar de omvormer mogelijk niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Terrie schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:58:
[...]

Dit vind ik tot nu toe 1 van de meest interessante opties! Ik kan hem alleen nog niet goed leverbaar vinden in NL.

Ik ga toch eerst het elektrische systeem aanleggen in de camper, dan kijken hoeveel ik overhoud. Het lijkt erop dat mijn accu straks wel 2560W kan trekken, maar de omvormer mogelijk niet..
Nadeel van de Bellman is dat je er niet echt espresso mee kan zetten voor zover ik weet. Door de manier waarop het gezet wordt neigt het volgens mij meer naar een Moka potje dan traditionele espresso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

:'( ben een beetje ontmoedigd geraakt... (Rancilio Silvia+ Df64 gen 2)

Ondertussen zo'n 700g bonen erdoor gejaagd en nog geen lekker kopje kunnen zetten. Ik had nu wel een steile leercurve verwacht, maar dat het echt totaal niet drinkbaar is na zoveel proberen had ik niet gedacht. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de bonen echt gewoon niet mijn ding zijn, of dat mijn maler niet goed maalt, of dat de temperatuur/druk van mijn Silvia echt buiten proporties zijn.

Is het te zuur, dan maal ik een beetje grover. Dan is het weer bitter. Dan maal ik wat fijner en dan is het gewoon goor, niet echt een van de twee. Dan zou ik denken, misschien de dose wat omlaag ofzo maar wat ik ook doe, het is echt niet te drinken. Ik kom steeds uit op een 1:2 na 25-30 seconden.

Het is allemaal wel consistent, als ik 2x hetzelfde tasje zet dan smaakt het ook wel exact hetzelfde.

De druk had ik gecontroleerd door dat plaatje erin te doen en zo te kijken hoeveel er uit het korte slangetje komt. Dat is 110ml per 30 seconden, wat zou wijzen op een te lage druk? Dacht dat een Rancilio Silvia altijd met te hoge druk van de fabriek kwam.

De temperatuur doe ik door te temperature surfen, 30s nadat het lampje uit gaat zet ik koffie.

Wat mis ik? :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Mavamaarten schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:36:

Ondertussen zo'n 700g bonen erdoor gejaagd en nog geen lekker kopje kunnen zetten. Ik had nu wel een steile leercurve verwacht, maar dat het echt totaal niet drinkbaar is na zoveel proberen had ik niet gedacht. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de bonen echt gewoon niet mijn ding zijn, of dat mijn maler niet goed maalt, of dat de temperatuur/druk van mijn Silvia echt buiten proporties zijn.

Is het te zuur, dan maal ik een beetje grover. Dan is het weer bitter. Dan maal ik wat fijner en dan is het gewoon goor, niet echt een van de twee. Dan zou ik denken, misschien de dose wat omlaag ofzo maar wat ik ook doe, het is echt niet te drinken. Ik kom steeds uit op een 1:2 na 25-30 seconden.

Het is allemaal wel consistent, als ik 2x hetzelfde tasje zet dan smaakt het ook wel exact hetzelfde.

De druk had ik gecontroleerd door dat plaatje erin te doen en zo te kijken hoeveel er uit het korte slangetje komt. Dat is 110ml per 30 seconden, wat zou wijzen op een te lage druk? Dacht dat een Rancilio Silvia altijd met te hoge druk van de fabriek kwam.

De temperatuur doe ik door te temperature surfen, 30s nadat het lampje uit gaat zet ik koffie.

toon volledige bericht
Heb je ook wat langere ratio’s (1:4) geprobeerd of aanlengen met water (americano)? Ik moet zeggen dat ik een 1:2 shot te intens vind zonder melk oid. Aanlengen met heet water (1 of 2x de hoeveelheid die je zet) maakt het meer drinkbaar.

En niet onbelangrijk, welke bonen gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hercul3s schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:45:
[...]

Heb je ook wat langere ratio’s (1:4) geprobeerd of aanlengen met water (americano)? Ik moet zeggen dat ik een 1:2 shot te intens vind zonder melk oid. Aanlengen met heet water (1 of 2x de hoeveelheid die je zet) maakt het meer drinkbaar.

En niet onbelangrijk, welke bonen gebruik je?
Langere ratio's ben ik net aan begonnen. Americano heb ik geprobeerd, dat is ook altijd mijn favoriete koffie geweest. Maar ik had het gevoel dat als de basis echt goor is, de Americano ook niet heel lekker gaat zijn. De "lekkerste" espresso tot hiertoe heb ik aangelengd met water en dat was helaas nog steeds bitter zonder het zoete/volle wat ik met mijn volautomaat wel kreeg.

Ik gebruik De Brandzaak Brazil, branddatum 1 april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:37
Mavamaarten schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:50:
[...]

Langere ratio's ben ik net aan begonnen. Americano heb ik geprobeerd, dat is ook altijd mijn favoriete koffie geweest. Maar ik had het gevoel dat als de basis echt goor is, de Americano ook niet heel lekker gaat zijn. De "lekkerste" espresso tot hiertoe heb ik aangelengd met water en dat was helaas nog steeds bitter zonder het zoete/volle wat ik met mijn volautomaat wel kreeg.

Ik gebruik De Brandzaak Brazil, branddatum 1 april.
Ik vond Brandzaak echt ruk, dus aan de bonen kan het liggen.

Aan de andere kant maakt een volautomaat niets wat ook maar enigszins op espresso lijkt, dus als je dat gewend bent dan kan het zijn dat echte espresso wat te intens is. Drink je wel eens espresso buiten de deur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
[…]
Is het te zuur, dan maal ik een beetje grover. Dan is het weer bitter. Dan maal ik wat fijner en dan is het gewoon goor, niet echt een van de twee. Dan zou ik denken, misschien de dose wat omlaag ofzo maar wat ik ook doe, het is echt niet te drinken.
[…]
Nou, of je mist het verschil tussen zuur en bitter (Google even salamishot) of je maakt een typfout. Want als je grover gaat malen als het zuur is, wordt het alleen maar zuurder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:35

DjVe

Hatsaflats!

toon volledige bericht
Wellicht dat pre-infusion nog wel helpt om de smaak wat te stabiliseren. Dat helpt bij mijn Cafelat Robot namelijk wel behoorlijk.

Daarnaast vind ik de Ethiopië van BZ wel goed, maar de Brazil vind ik bijzonder matig smaken. Ik heb die maar bij mijn ouders in de volautomaat gekiept O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

BarôZZa schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:56:
[...]

Ik vond Brandzaak echt ruk, dus aan de bonen kan het liggen.

Aan de andere kant maakt een volautomaat niets wat ook maar enigszins op espresso lijkt, dus als je dat gewend bent dan kan het zijn dat echte espresso wat te intens is. Drink je wel eens espresso buiten de deur?
Ik heb al in goede speciaalzaken lekkere espresso gedronken ja. Dat is heel sterk maar niet zo wrang/zuur+bitter.

De zakken Brazil zijn ondertussen op, dus nu zullen het wel verplicht andere bonen worden.
cryptapix schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:01:
[...]

Nou, of je mist het verschil tussen zuur en bitter (Google even salamishot) of je maakt een typfout. Want als je grover gaat malen als het zuur is, wordt het alleen maar zuurder :+
Interessant. Ik heb geen 7 tasjes, maar kan wel het verschil proeven tussen zuur en bitter als ik het begin en het einde van een extractie apart houd.

Maar ik probeer je opmerking te begrijpen want als daar iets niet juist zit dan kan ik idd nooit iets bereiken. Als ik bv. Kijk naar deze chart: https://www.reddit.com/r/...pful_flow_chart_not_mine/ dan zou ik zeggen dat dit "muddy/sour" is. En dan moet ik langer doorzetten en grover malen?
DjVe schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:02:
[...]

Wellicht dat pre-infusion nog wel helpt om de smaak wat te stabiliseren. Dat helpt bij mijn Cafelat Robot namelijk wel behoorlijk.

Daarnaast vind ik de Ethiopië van BZ wel goed, maar de Brazil vind ik bijzonder matig smaken. Ik heb die maar bij mijn ouders in de volautomaat gekiept O-)
Ah, Ethiopië heb ik ook in mijn bestelling zitten. Wellicht interessant om dat een kans te geven, zou wel fantastisch zijn moest dat me beter liggen.

Pre-infusion heb ik net ook met wat tasjes geprobeerd. Alles wordt er wat minder extreem door, maar ik heb ook wel het gevoel dat mijn puck er slapper door wordt en niet zo netjes heel blijft. Lijkt me ook niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Ik neem altijd wat lichter gebrande bonen van Het Hoofdkwartier uit Amstelveen. Dit is voor mij de makkelijkste boon om te zetten.

Weeg je de hoeveelheid koffie wel? Je moet namelijk niet alle variabelen tegelijk veranderen. Grover of fijnere maling kan leiden tot meer of minder gram aan koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Mavamaarten schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:31:
[...]

[...]

Interessant. Ik heb geen 7 tasjes, maar kan wel het verschil proeven tussen zuur en bitter als ik het begin en het einde van een extractie apart houd.

Maar ik probeer je opmerking te begrijpen want als daar iets niet juist zit dan kan ik idd nooit iets bereiken. Als ik bv. Kijk naar deze chart: https://www.reddit.com/r/...pful_flow_chart_not_mine/ dan zou ik zeggen dat dit "muddy/sour" is. En dan moet ik langer doorzetten en grover malen?
[...]
7 is niet nodig. Een salamishot met 3x10 seconden extractie geeft het verschil tussen zuur (eerste 10 seconden) en bitter (laatste 10 seconden) ook al bijzonder goed weer. Maar dat heb je dus al onder de knie zie ik :)

Die chart is wat complex. Die verandert twee variabelen tegelijk (yield en grind size). Liever verander je een variabele; dan zie je ook het effect van die ene variabele.

https://www.baristahustle.com/blog/the-espresso-compass/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teus.espresso
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGRZRpVoWr59coCzG5sAQcBQ1-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiF5Phj34BtWAxXmwal9S3Lg.jpg?%0D%0Af=fotoalbum_large
Vandaag en morgen ben ik bij ECM Profitec in Duitsland om technische ideeën uit te wisselen.
Ook voor NakedEspressoMaker.
Ik zal het album morgen updaten.
Dit is van de fabriek en het museum.
https://photos.app.goo.gl/TRiwpJDNp11pi9gG9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:00
Teus.espresso schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:46:
[Afbeelding]
Vandaag en morgen ben ik bij ECM Profitec in Duitsland om technische ideeën uit te wisselen.
Ook voor NakedEspressoMaker.
Ik zal het album morgen updaten.
Dit is van de fabriek en het museum.
nice!

In je foto met het overzicht:
enerlaatste machine, tussen de 300 en de 500, is toch de nieuwe Jump, niet?

Vraag ze eens wanneer die uitkomt en wat die moet kosten ;-)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:05

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Ah, lang geleden dat ik op dit subforum heb rondgeneusd. Leuk om weer even bij te lezen.
Blij met mijn Rocket Appartamento, maar ik ben zelf of zoek naar meer controle, stilte en 'ervaring'.

Hierbij was ik aan het dubben tussen twee handmatige levers:

-La Pavoni Europiccola
-Flair 58.

Die Europiccola's lijken me geweldig, ondanks alle tekortkomingen. Ik zit er nu aan te denken om zelf een tweedehandse (pre-millenium) op de kop te tikken en deze op te knappen. Is volgens mij heel goed te doen, en er is genoeg informatie over te vinden. Het modden wat daarna volgt (bong isolator om te hoge temperatuur tegen te gaan, pressure profile kit, etc.) lijkt me erg leuk, maar dat kan dan later na het opknappen nog wel.

Ondertussen ga ik denk ik ook de overstap maken wel naar een Flair 58 (de Cafelat Robot stond eerst ook nog op de lijst). Dus waarschijnlijk nu: exit Rocket halfautomaat, welkom Flair 58 :)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 07:21
@Mavamaarten weeg je je in en output?
Zelf hier nu brand zaak bonen en met 18,5 in en 40 uit echt prima bakkies.
Ben zelf van de goede espresso maar een 1:1 is mij te sterk :)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20

headout

Oi oi!

@Mavamaarten : input/output meten zou ik in jouw geval zeker doen, met een ratio van 1:2 in 25 tot 30 seconden zou je goed moeten zitten. Verse bonen heb je al, daar kan het niet aan liggen. Tuurlijk kan het brandprofiel je niet liggen, maar met de bonen moet er wel een redelijke espresso te zetten zijn.

Verder is deze website als het om de Silvia gaat erg handig:
https://www.ranciliosilvia.info/gebruik/espresso-zetten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:27
Ik weet dat hier geen grote fans zitten van de Sage Barista maar ik loop tegen het volgende aan:

Ik heb bonen van brandzaak en gebruik 18gr per espresso. Ik mik op een extractie van +-36gr in een seconde of 26-28, echter lukt dit de ene keer prima en de andere keer is het totaal anders zonder iets te veranderen aan de maling.

Kan dit te maken hebben met hoe hard/zacht ik tamper? Ik heb nu nog de standaard tamper en merk dat ik de ene keer harder druk dan de andere. Er komt ergens deze week een tamper aan die altijd dezelfde druk geeft.
Of ligt dit toch ergens anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jasperz89 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:34:
Ik weet dat hier geen grote fans zitten van de Sage Barista maar ik loop tegen het volgende aan:

Ik heb bonen van brandzaak en gebruik 18gr per espresso. Ik mik op een extractie van +-36gr in een seconde of 26-28, echter lukt dit de ene keer prima en de andere keer is het totaal anders zonder iets te veranderen aan de maling.

Kan dit te maken hebben met hoe hard/zacht ik tamper? Ik heb nu nog de standaard tamper en merk dat ik de ene keer harder druk dan de andere. Er komt ergens deze week een tamper aan die altijd dezelfde druk geeft.
Jij koopt voor je sage machine een “the force” tamper van 200 euro? Of bedoel je zo’n normcore v4 achtig ding dat altijd recht tampt? Want dat zijn twee verschillende dingen.

Druk is overigens niet zo belangrijk. Recht tampen is veel belangrijker. Ik denk dan ook dat je inconsistente espresso shots eerder voortkomen uit niet recht tampen of oude koffie. Van dat laatste heeft eigenlijk iedere niet single dose maler last van. Er blijft daar namelijk altijd wat gebroken / deels gemalen koffie achter en die veroudert snel. Eigenlijk zou je bij veel tijd tussen twee shots, eerst wat maalsel moeten weggooien.

Wat ook verschil kan veroorzaken is luchtvochtigheid in huis. Als je bijvoorbeeld net gekookt hebt, geeft dan invloed op de luchtvochtigheid en dus je maalsel.

En tja, je kunt ook gewoon je maler de schuld geven, want die is natuurlijk ook niet erg goed/consistent.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 08-04-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:39

P_Tingen

omdat het KAN

Geïnspireerd door de missus ('heb je alwéér nieuwe koffie nodig? wat is die stinkbende duur zeg') en een vriend van mij ('veel mensen drinken a-merk spul terwijl dat vaak rommel is, zoals Appelsientje en Douwe Egberts') ben ik eens gaan nadenken over mijn koffie.

Ten eerste: beide beweringen neem ik met een korreltje zout, maar ik zat wel te denken of ik wellicht eens een ander merk dan DE kan proberen. Ik drink het meeste koffie via filteren en dan DE, soms gewoon Roodmerk, soms Excellent.

Gevaarlijke vraag natuurlijk, maar wat zouden goede / betere alternatieven zijn op filtergebied?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:48
Thrace Grumble schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:53:
Ah, lang geleden dat ik op dit subforum heb rondgeneusd. Leuk om weer even bij te lezen.
Blij met mijn Rocket Appartamento, maar ik ben zelf of zoek naar meer controle, stilte en 'ervaring'.

Hierbij was ik aan het dubben tussen twee handmatige levers:

-La Pavoni Europiccola
-Flair 58.

Die Europiccola's lijken me geweldig, ondanks alle tekortkomingen. Ik zit er nu aan te denken om zelf een tweedehandse (pre-millenium) op de kop te tikken en deze op te knappen. Is volgens mij heel goed te doen, en er is genoeg informatie over te vinden. Het modden wat daarna volgt (bong isolator om te hoge temperatuur tegen te gaan, pressure profile kit, etc.) lijkt me erg leuk, maar dat kan dan later na het opknappen nog wel.

Ondertussen ga ik denk ik ook de overstap maken wel naar een Flair 58 (de Cafelat Robot stond eerst ook nog op de lijst). Dus waarschijnlijk nu: exit Rocket halfautomaat, welkom Flair 58 :)
In de categorie "betaalbare" levers zou je ook nog de Odyssey Espresso Argos kunnen overwegen.
Grote voordeel ten opzichte van een europiccola is dat de brew temperatuur makkelijk instelbaar en stabiel is.
https://www.odysseyespresso.com/argos-lever-espresso-machine

Zie bijvoorbeeld deze review: YouTube: BEST BANG FOR YOUR BUCK: Argos by Odyssey Review

Nadeel is dat het gemaakt wordt door een klein bedrijfje in de VS met beperkte productiecapaciteit. Nu bestellen is waarschijnlijk een half jaar of langer wachten op levering.
Ik heb er zelf eentje in bestelling staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperz89
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:27
cryptapix schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:45:
[...]

Jij koopt voor je sage machine een “the force” tamper van 200 euro? Of bedoel je zo’n normcore v4 achtig ding dat altijd recht tampt? Want dat zijn twee verschillende dingen.

Druk is overigens niet zo belangrijk. Recht tampen is veel belangrijker. Ik denk dan ook dat je inconsistente espresso shots eerder voortkomen uit niet recht tampen of oude koffie. Van dat laatste heeft eigenlijk iedere niet single dose maler last van. Er blijft daar namelijk altijd wat gebroken / deels gemalen koffie achter en die veroudert snel. Eigenlijk zou je bij veel tijd tussen twee shots, eerst wat maalsel moeten weggooien.

Wat ook verschil kan veroorzaken is luchtvochtigheid in huis. Als je bijvoorbeeld net gekookt hebt, geeft dan invloed op de luchtvochtigheid en dus je maalsel.

En tja, je kunt ook gewoon je maler de schuld geven, want die is natuurlijk ook niet erg goed/consistent.
Inderdaad een normcore tamper besteld, dus zou dan in ieder geval recht moeten zijn.
Ik snap dat dit alleen niet zo top is als sommige hier thuis hebben staan maar het zou toch moeten lukken hier een prima bak espresso mee te zetten lijkt me… ik maal altijd per single dose maar begrijp dat deze maler niet fantastisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jasperz89 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:57:
[...]

Inderdaad een normcore tamper besteld, dus zou dan in ieder geval recht moeten zijn.
Ik snap dat dit alleen niet zo top is als sommige hier thuis hebben staan maar het zou toch moeten lukken hier een prima bak espresso mee te zetten lijkt me… ik maal altijd per single dose maar begrijp dat deze maler niet fantastisch is.
Probeer eerst maar eens die tamper uit. Recht tampen is erg belangrijk, dus als het daar in zit ga je al direct verschil merken.

Ik heb geen ervaring met die sage als single dose. Je zou eens moeten kijken of het maalsel überhaupt wel consistent is. Als je de ene keer grover maalsel hebt, of er zit veel verschil in korrelgrootte binnen een maling, is dat ook een oorzaak van inconsistente shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Tinkerer84 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:56:
[...]

In de categorie "betaalbare" levers zou je ook nog de Odyssey Espresso Argos kunnen overwegen.
Grote voordeel ten opzichte van een europiccola is dat de brew temperatuur makkelijk instelbaar en stabiel is.
https://www.odysseyespresso.com/argos-lever-espresso-machine

Zie bijvoorbeeld deze review: YouTube: BEST BANG FOR YOUR BUCK: Argos by Odyssey Review

Nadeel is dat het gemaakt wordt door een klein bedrijfje in de VS met beperkte productiecapaciteit. Nu bestellen is waarschijnlijk een half jaar of langer wachten op levering.
Ik heb er zelf eentje in bestelling staan.
Yup, deze volg ik ook al een tijdje. Ziet er erg goed uit, maar qua prijs wordt het met toch te gek. $1100 ex. BTW, dat komt dan neer op meer dan het dubbele van een Flair. Stiekem vind ik hem eigenlijk ook niet zo mooi, het houtaccent is te 'licht' van kleur.

Heel andere vraag: heeft iemand hier ervaring met de Flairs/pour over espresso i.c.m. een Quooker? Ik heb zelf thuis een Quooker en vraag me af of deze in te zetten in om heet water te tappen in een kettle die ik ook gebruik voor pour over koffie (https://www.mhw3bomber.com/en/article/934.html) en dit dan op te schenken in de Flair, of als dit dan te veel afkoelt en ik toch weer vastzit aan een aparte (regelbare?) waterkoker waar ik rechtstreeks uit kan schenken.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
P_Tingen schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:53:
Geïnspireerd door de missus ('heb je alwéér nieuwe koffie nodig? wat is die stinkbende duur zeg') en een vriend van mij ('veel mensen drinken a-merk spul terwijl dat vaak rommel is, zoals Appelsientje en Douwe Egberts') ben ik eens gaan nadenken over mijn koffie.

Ten eerste: beide beweringen neem ik met een korreltje zout, maar ik zat wel te denken of ik wellicht eens een ander merk dan DE kan proberen. Ik drink het meeste koffie via filteren en dan DE, soms gewoon Roodmerk, soms Excellent.

Gevaarlijke vraag natuurlijk, maar wat zouden goede / betere alternatieven zijn op filtergebied?
Koop een simpel malertje, gewoon zo'n Krups voor kruiden, en koop (verse) bonen. Dat is al een mega upgrade. Mijn ouders cadeau gedaan, dat was toch wel raak. Voor filter heb je geen dure maler nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 21:09

Voor op de camping hebben wij een Flair (niet de Pro), een 1Zpresso handmaler en een Nanofoamer (sinds kort de Pro). Is voor ons een perfecte combinatie voor op de camping, heerlijke cappuccino's zonder een hele machine mee te sleuren.

We gebruiken een camping waterkokertje, en de melk verwarmen doen we direct in het melkkannetje op het gaspitje van de caravan. Omdat we met de hand malen hebben we ook niet heel veel herrie. Alles bij elkaar neemt het nauwelijks ruimte in beslag. Daarnaast hoef je niet te wachten tot je machine warm is en hoef je ook niet bang te zijn dat je een stop eruit trekt - eventueel kan je zelfs je water nog op het gaspitje koken.

Voor iets meer luxe en minder gedoe kan je die Nanofoamer Pro kopen die zelf de melk opwarmt. De gewone Nanofoamer heeft een beetje een leercurve maar met beide kan je echt hele goede melk opschuimen (beter dan dat ik het voor elkaar krijg met een stoompijpje...).

Met zo'n handmaler heb je ook een veel betere maler dan een goedkope elektrische maler, en uiteindelijk ben je op vakantie dus maakt de extra tijd die je kwijt bent om koffie te zetten ook wat minder uit ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Zebby schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:30:
[...]

Koop een simpel malertje, gewoon zo'n Krups voor kruiden, en koop (verse) bonen. Dat is al een mega upgrade. Mijn ouders cadeau gedaan, dat was toch wel raak. Voor filter heb je geen dure maler nodig.
Maar om dan een maler met mesjes te adviseren is dan wel weer het andere uiterste. Neem dan liever een simpele handmolen met fatsoenlijke maalschijven.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:00
*komt aan rennen*
Fairtrade Bio koffie van de Lidl gaat hier gewoon in het filterapparaat, prima om weg te slobberen tijden het werken *Hopjesvla rent snel verder*

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Thrace Grumble schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:21:
[...]

Yup, deze volg ik ook al een tijdje. Ziet er erg goed uit, maar qua prijs wordt het met toch te gek. $1100 ex. BTW, dat komt dan neer op meer dan het dubbele van een Flair. Stiekem vind ik hem eigenlijk ook niet zo mooi, het houtaccent is te 'licht' van kleur.

Heel andere vraag: heeft iemand hier ervaring met de Flairs/pour over espresso i.c.m. een Quooker? Ik heb zelf thuis een Quooker en vraag me af of deze in te zetten in om heet water te tappen in een kettle die ik ook gebruik voor pour over koffie (https://www.mhw3bomber.com/en/article/934.html) en dit dan op te schenken in de Flair, of als dit dan te veel afkoelt en ik toch weer vastzit aan een aparte (regelbare?) waterkoker waar ik rechtstreeks uit kan schenken.
Ik heb een Flair (de ‘kleine’) en doe af en toe v60, beide met de Quooker. Dus quooker in een opschenker (ik gebruik erg genoeg mijn theepot hiervoor) en dan de v60. Bij de flair gaat de quooker rechtstreeks in de brew chamber in en dat gaat goed. Als je de 58 neemt zou ik de voorverwarmde nemen, dan zit je met de quooker ook goed en hoef je de flair niet voor te verwarmen, daar gaat bij mij het meeste tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Hercul3s schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:51:
[...]

Ik heb een Flair (de ‘kleine’) en doe af en toe v60, beide met de Quooker. Dus quooker in een opschenker (ik gebruik erg genoeg mijn theepot hiervoor) en dan de v60. Bij de flair gaat de quooker rechtstreeks in de brew chamber in en dat gaat goed. Als je de 58 neemt zou ik de voorverwarmde nemen, dan zit je met de quooker ook goed en hoef je de flair niet voor te verwarmen, daar gaat bij mij het meeste tijd in zitten.
Mijn twijfel zit een beetje in de 'kettle' die ik gebruik. Hier gaat het water uit de Quooker eerst in en dan pas in de Flair 58 (als die er is/komt, en inderdaad, dan wel de 'powered'). Zal dit dan niet te veel afkoelen, of zou t niet zo precies komen? Ik zal de temperatuur eens meten, als ik de kettle heb gevuld met Quooker water. Meten is weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

P_Tingen schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:53:

Hier geldt weer: wat is je budget? Als je een goede filterautomaat hebt (MoccaMaster) ben je daar al klaar mee. Kijk eens naar de koffies van Brandzaak, Koepoort, Fascino e.d. voor vers gebrande bonen. Die leveren ook gemalen (vaak kan je kiezen voor welke maling je nodig hebt). Als je nu niet EUR 250 heb liggen voor een maler zou ik daar niet voor gaan.

Eerst nieuwe boontjes bij kleine branderijen halen (niet de supermarkt!!) en van daaruit kijken of je het verschilverschil je bevalt en/of je bereid bent om er wat munten op stuk te slaan voor een beetje goede maler.

* Ravhin wil je nog een Aeropress en V60 aansmeren maar laat het hier maar even bij.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Aziraphale schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:33:
[...]

Maar om dan een maler met mesjes te adviseren is dan wel weer het andere uiterste. Neem dan liever een simpele handmolen met fatsoenlijke maalschijven.
Oneens, voor puur filter is dat echt al prima. En ik zie mijn pa al staan met een handmolentje in de ochtend 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
Thrace Grumble schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:04:
[...]

Mijn twijfel zit een beetje in de 'kettle' die ik gebruik. Hier gaat het water uit de Quooker eerst in en dan pas in de Flair 58 (als die er is/komt, en inderdaad, dan wel de 'powered'). Zal dit dan niet te veel afkoelen, of zou t niet zo precies komen? Ik zal de temperatuur eens meten, als ik de kettle heb gevuld met Quooker water. Meten is weten ;)
Ik denk dus dat dat wel meevalt. Mijn Flair is niet verwarmd en koelt dus ook af tijdens het koffiezetten, ik zet er voornamelijk light roast mee en die komen er vrij goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Zebby schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:28:
[...]

Oneens, voor puur filter is dat echt al prima. En ik zie mijn pa al staan met een handmolentje in de ochtend 😄
Tja, als het hen goed bevalt... Maar ik zou mijn verse bonen ook voor filter niet door zo'n hakmolentje willen laten verpesten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
Aziraphale schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:53:
[...]

Tja, als het hen goed bevalt... Maar ik zou mijn verse bonen ook voor filter niet door zo'n hakmolentje willen laten verpesten.
Ik heb het een paar maanden gedaan aan het begin van mijn koffie avontuur en ik zou het ook niet aanraden. Zo'n "hakselaar" is zo immens moeilijk om keer op keer dezelfde maling uit te halen, dat proef je absoluut. Eenmaal je aan een echte molen begint loop je al sneller tegen "diminishing returns", maar die eerste stap is toch echt wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:39

P_Tingen

omdat het KAN

Misschien dan maar eens investeren in een wat normalere maler. Ik heb nu inderdaad wel een 'hakselaar' voor als ik een keer bonen koop of krijg (meestal koop ik zelf snelfiltermaling). Op zich bevalt me die ook prima, maar dat kan ook zijn omdat ik niet anders gewend ben. @Hopjesvla79 : Fairtrade Bio gaat op de boodschappenlijst

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

RoelsRules schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:06:
@Mavamaarten weeg je je in en output?
Zelf hier nu brand zaak bonen en met 18,5 in en 40 uit echt prima bakkies.
Ben zelf van de goede espresso maar een 1:1 is mij te sterk :)
headout schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:01:
@Mavamaarten : input/output meten zou ik in jouw geval zeker doen, met een ratio van 1:2 in 25 tot 30 seconden zou je goed moeten zitten. Verse bonen heb je al, daar kan het niet aan liggen. Tuurlijk kan het brandprofiel je niet liggen, maar met de bonen moet er wel een redelijke espresso te zetten zijn.

Verder is deze website als het om de Silvia gaat erg handig:
https://www.ranciliosilvia.info/gebruik/espresso-zetten/
Ja, ik weeg input en output met een weegschaal die tot op 0,1g nauwkeurig weegt.
14g in, 28g uit, tussen de 25 en 30 seconden.

--

Uiteindelijk kwam ik vanochtend tot een resultaat dat als espresso niet lekker was, maar ook niet uitgesproken zuur of bitter (eerder tussenin). Een americano van gemaakt en dat was best drinkbaar. We zetten voort, binnenkort met andere bonen want deze zijn op nu. Nu is de (brandzaak) Guatemala Huehuetenango aan de beurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 10:05
Mavamaarten schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:36:
[...]

[...]

Ja, ik weeg input en output met een weegschaal die tot op 0,1g nauwkeurig weegt.
14g in, 28g uit, tussen de 25 en 30 seconden.

--

Uiteindelijk kwam ik vanochtend tot een resultaat dat als espresso niet lekker was, maar ook niet uitgesproken zuur of bitter (eerder tussenin). Een americano van gemaakt en dat was best drinkbaar. We zetten voort, binnenkort met andere bonen want deze zijn op nu. Nu is de (brandzaak) Guatemala Huehuetenango aan de beurt.
Probeer de Monsooned Malagar boontjes van Koepoort (Of een andere leverancier, maar daar zijn ze heel fijn geprijsd) eens, echte vriendelijke boon, weinig echte bitters geen zuur, en veel zoet. Nadeel, meer statisch en je moet ze erg fijn malen voor een betrouwbare 18gr in 36gr uit in 25 seconden na eerste drup. Maar de smaak is zelfs bij snellere of langzamere extractie nog altijd goed te doen, valt me eigenlijk nooit tegen. Net een kilo Black Betty van Het Hoofdkwartier op, maar als je daarmee de 1-2 regel schend heb je meteen een heel ander bakkie, bitter of zuur, net welke kant je uitschiet. M'n eerste bakkie met afregelen van deze boon heb ik weggemikt na de eerste slok, wow, door de vaak gekochte Malabar ben ik dat soort uitersten niet meer gewend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:48
jasperz89 schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:34:

Temperatuur kan ook een groot effect hebben op de weerstand/doorlooptijd. Ik kan me voorstellen dat een sage barista niet bepaald het toppunt van temperatuur stabiliteit is. Wellicht kan je de consistentie verbeteren met temperature surfing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Tinkerer84 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:42:
[...]

Temperatuur kan ook een groot effect hebben op de weerstand/doorlooptijd. Ik kan me voorstellen dat een sage barista niet bepaald het toppunt van temperatuur stabiliteit is. Wellicht kan je de consistentie verbeteren met temperature surfing.
Mogelijk heeft dit ook te maken met retentie?
Merk zelf dat mijn specialita bij de eerste keer malen op een dag meer koffie geeft dan portie 2 die er gelijk achteraan gemalen is. Gaat misschien maar over een gram maar wel echt een zichtbaar verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:40
Zelf ook een Sage gehad maar inderdaad geen kopje smaakte het zelfde, denk niet dat het aan 1 onderdeel ligt maar aan een aantal factoren. Water temperatuur (heeel vaak te koud) en aan de maler. Verder tampen op de juiste manier, al is dit van minder belang dan sommigen hier doen voorkomen, recht en met de juiste druk, koop er 1 met een voor ingestelde veerdruk.

Ik werk nu met een Gaggia classic pro en een 2e hands Ceado e37s, wereld van verschil met de Sage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
Van de week eindelijk een half automaat en maler gehaald. De Profitec go en de DF-64 Gen 2.
De eerste 2 kopjes met oude bonen gingen best goed. Vandaag 2 kopjes gezet met de bonen die ik bij de machine kreeg (Braziliaans) en ik vond ze echt niet lekker.
Ook blijft er best wel wat prut in de koffieglas achter.
Ik heb maar de Normcore V4 tamper besteld. Ik merk dat ik best wel scheef tamp (ik heb nog geen tamping station, ik kijk eerst aan of dit noodzakelijk is met een naked portafilter).
Met de nieuwe bonen moet ik nog een beetje spelen met de maalgraad.

Van de week even langs 1 van de Rotterdamse branders rijden voor wat bonen. Iemand een tip? Voor m’n pour over vond ik de bonen van koffiestation heerlijk. Maar ik probeer de lokale branders wat meer te steunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:17
@Russel88 Shokunin & Man met Bril koffie!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ramrodwillem
Giraffe coffee, Manhattan coffee.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik heb het album bijgewerkt met foto's van vandaag.
Zeer inspirerende dag gehad. Dingen mogen vertellen van ontwikkeling. Ideeën uitgewisseld en als huiswerk een Casa en een doos onderdelen meegekregen om mijn idee van verbeteringen te kunnen bouwen.
Nog even over de Jump en de Go in gelakt staal.
De officiële presentatie van die modellen staat gepland voor tijdens World of Coffee in Kopenhagen eind juni. Verwachtte retail prijs van de Jump zal rond de €1850 zijn. Prijzen van staal en onderdelen kunnen de definitieve prijs natuurlijk beïnvloeden. De prijs van de Go in staal wijkt niet of nauwelijks af van de gekleurde versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dank je wel Teus! Mooie en inspirerende foto’s 😄
Dat rode station is een gecombineerde druk/temperatuurmeter voor de ketels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Je bedoelt de rode koffer? Die heeft met meten van lekstroom te maken.
Sommige bedrijven eisen dat de machine daarop getest is. Deze koffer maakt een meet rapport. Is veel nauwkeuriger dan een aardlekschakelaar die eruit klapt bij overschrijding van een bepaalde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Teus.espresso schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:58:
Ik heb het album bijgewerkt met foto's van vandaag.
Zeer inspirerende dag gehad. Dingen mogen vertellen van ontwikkeling. Ideeën uitgewisseld en als huiswerk een Casa en een doos onderdelen meegekregen om mijn idee van verbeteringen te kunnen bouwen.
Nog even over de Jump en de Go in gelakt staal.
De officiële presentatie van die modellen staat gepland voor tijdens World of Coffee in Kopenhagen eind juni. Verwachtte retail prijs van de Jump zal rond de €1850 zijn. Prijzen van staal en onderdelen kunnen de definitieve prijs natuurlijk beïnvloeden. De prijs van de Go in staal wijkt niet of nauwelijks af van de gekleurde versies.
Misschien ben ik heel slecht in zoeken maar is de jump een HX of DB?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teus.espresso
De Jump is een HX met PID plus display.
Drie voorgreprogrammeerde temperaturen.
Inschakelbare ECO modus en of pre infusie
Dubbele druk meter en vibratie pomp in stille ophanging.

Dat alles klinkt een beetje saai en standaard maar ze hebben een aantal dingen gemaakt waardoor de opwarmtijd sneller is dan vergelijkbare machines.

[ Voor 29% gewijzigd door Teus.espresso op 09-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
Ik heb een naked portafilter. Maar ik merk dat het best wel spettert. Is dat normaal? Of doe ik iets verkeerds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Bij een naked is het heel normaal dat je een paar tandjes fijner maalt. Dat er toch af en toe een straaltje de verkeerde kant op gaat, is niet te voorkomen. Echt spetteren hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Tijdje met mn nieuwe set up bezig maar 1 ding vind ik wel vreemd, ik heb een Ceado e37s, met 2 jaar oude maalschijven. Ik vind hem weinig constant malen met de zelfde bonen en instellingen, als ik 5x maal voor 18gr dan is het soms 17.8 en soms 18.7 en alles wat er tussen zit. Lijkt me toch een erg groot verschil voor zo,n maler?

Wat kan daar de oorzaak van zijn, als die er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alouwerse
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-07 19:22
Zebby schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:28:
[...]

Oneens. Je hebt nul consistentie. Daarnaast is de ene boon een stuk fijner gemalen dan de andere, dus ontzettende onbalans in je extractie.
Koop dan voorgemalen koffie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
ramrodwillem schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
[...]

Giraffe coffee, Manhattan coffee.
Manhattan schijnt sinds ze de fluidbed brander hebben behoorlijk achteruit gegaan te zijn in kwaliteit.
Roasty en holle smaak zijn dingen die ik gehoord heb.

In Rotterdam vind ik A Matter of Concrete en Shokunin goed. Ook ripsnoter (harvest) schijnt goed te zijn, maar nog niet geprobeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Alouwerse schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:16:
[...]

Oneens. Je hebt nul consistentie. Daarnaast is de ene boon een stuk fijner gemalen dan de andere, dus ontzettende onbalans in je extractie.
Koop dan voorgemalen koffie.
Voor filter kun je prima consistent zijn, ga gewoon "zo fijn als hij gaat", of 30-45 seconden vast. Dat ieder stukje even groot moet zijn is belangrijk in espresso onder druk, maar bij filter met een groter volume gaan die paar kleine stukjes echt geen wereld van verschil geven, en al helemaal niet als iemand van simpele gedroogde supermarkt koffie komt. Perfectie mag je naar streven, maar ik vind het zwaar overdreven om dit als een soort must op te stellen dat je met een blade grinder alleen maar slootwater kunt zetten. Er zijn tussenwegen, en dit is er een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Russel88 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:01:
Ik heb een naked portafilter. Maar ik merk dat het best wel spettert. Is dat normaal? Of doe ik iets verkeerds.
Tamp je wel recht/gelijkmatig? Spetteren is vaak een teken van channeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Zebby schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:52:
[...]

Voor filter kun je prima consistent zijn, ga gewoon "zo fijn als hij gaat", of 30-45 seconden vast. Dat ieder stukje even groot moet zijn is belangrijk in espresso onder druk, maar bij filter met een groter volume gaan die paar kleine stukjes echt geen wereld van verschil geven, en al helemaal niet als iemand van simpele gedroogde supermarkt koffie komt. Perfectie mag je naar streven, maar ik vind het zwaar overdreven om dit als een soort must op te stellen dat je met een blade grinder alleen maar slootwater kunt zetten. Er zijn tussenwegen, en dit is er een van.
nee :)

Ik houd van je betoog maar je zit pertinent fout. je kan geen consistente maling verkrijgen met een blade ginder. Dat wil niet zeggen dat het nooit lukt; het betekent wel dat je het niet consistent kan doen.

Er zijn allerlei trucjes om er nog iets van te maken (sommigen schudden de hele blade ginder tijdens het malen om de invloed van zwaartekracht te verminderen). De particle size distribution zal werkelijk alle kanten op gaan waardoor de smaak van je bakkie pleur dat ook gaat doen. Kleine partikels worden overextraheerd, grote partikels onderextraheert en het resultaat is bleh.

Dit geldt niet alleen voor espresso; ook voor filterkoffie is de balans tussen fijne en grove partikels bepalend voor de smaak van je koffie. Er zijn maalschijven ontwikkeld om de smaak van je extract zodanig te beïnvloeden dat je bepaalde aspecten van de boon er uit weet te halen (textuur, zoet, helderheid). Zoek eens op SSP burrs. Check het verschil tussen platte en conische maalschijven in de literatuur.

Vandaar mijn pertinente "nee, je hebt geen gelijk." Als je keer op keer lekkere koffie wil drinken kan je geen gebruik maken van een blade ginder. je smaakprofiel vliegt alle kanten op. Gaat het niet om de smaak maar om de cafeine inname - ja, dan heb je gelijk. Dan maakt het niet uit kan je zelfs een hamer gebruiken.

Ik hoor graag als ik er naast zit, ruil ik meteen mijn Niche Zero in voor een blade ginder van EUR 25 en bespaar mijzelf aanrechtruimte.

[ Voor 20% gewijzigd door Ravhin op 09-04-2024 22:11 . Reden: rant added ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alouwerse
Zebby schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:52:
[...]

Wederom oneens.
Je gaat delen over extracten en delen onder extracten. En dan heb ik het nog niet eens over clogging en het effect ervan.
Zet voor de grap eens naast elkaar koffie met een (goed ingestelde) maler, het liefst een aantal keer achter elkaar. Dan merk je het verschil wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
Ravhin schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:01:
[...]
nee :)

Ik houd van je betoog maar je zit pertinent fout. je kan geen consistente maling verkrijgen met een blade ginder. Dat wil niet zeggen dat het nooit lukt; het betekent wel dat je het niet consistent kan doen.

Er zijn allerlei trucjes om er nog iets van te maken (sommigen schudden de hele blade ginder tijdens het malen om de invloed van zwaartekracht te verminderen). De particle size distribution zal werkelijk alle kanten op gaan waardoor de smaak van je bakkie pleur dat ook gaat doen. Kleine partikels worden overextraheerd, grote partikels onderextraheert en het resultaat is bleh.

Dit geldt niet alleen voor espresso; ook voor filterkoffie is de balans tussen fijne en grove partikels bepalend voor de smaak van je koffie. Er zijn maalschijven ontwikkeld om de smaak van je extract zodanig te beïnvloeden dat je bepaalde aspecten van de boon er uit weet te halen (textuur, zoet, helderheid). Zoek eens op SSP burrs. Check het verschil tussen platte en conische maalschijven in de literatuur.

Vandaar mijn pertinente "nee, je hebt geen gelijk." Als je keer op keer lekkere koffie wil drinken kan je geen gebruik maken van een blade ginder. je smaakprofiel vliegt alle kanten op. Gaat het niet om de smaak maar om de cafeine inname - ja, dan heb je gelijk. Dan maakt het niet uit kan je zelfs een hamer gebruiken.

Ik hoor graag als ik er naast zit, ruil ik meteen mijn Niche Zero in voor een blade ginder van EUR 25 en bespaar mijzelf aanrechtruimte.
toon volledige bericht
Mijn punt is dat je niet verder leest dan wat de theorie je leert. En daar geef ik je geen ongelijk in, wat je zegt is correct. Idem met @Alouwerse. Wat ik zeg is dat jullie doen alsof het smaakverschil in een simpel filter koffie apparaat het verschil is tussen drinken uit een rivier ergens in een drukke stad van India, en het drinken van water direct uit de bron van Olympus, en dit altijd met alleen de puurste bonen van 80 euro de kilo.

En ja, ik heb het verschil geproefd, wat ik heb wel een burr maler, en mijn ouders dus een blade maler. En misschien is die kop iets zuurder of iets bitterder tussen de malingen, maar dat verschil is marginaal, al helemaal met de meer eenvoudige bonen die ze gebruiken.

Alles wat je zegt klopt, maar ik blijf het oneens met je eindconclusie dat de smaak zo veel verschil maakt. Als jij dat wel proeft, dan zou ik lekker blijven doen wat je doet, maar dat zegt niet het voor iedereen zo is. En al helemaal niet als ze niet gewend zijn aan de complexere smaak, en het palet niet ontwikkeld hebben (of willen ontwikkelen). Want ook dat kost tijd, ervaring, en veel geld aan apparatuur.

Dus, geef eerst 25 euro uit voor een al forse verbetering boven DE rood, en dan kun je altijd nog 2 nullen achter dat bedrag plakken voor je nieuwe verslaving. Die maler kun je nog altijd voor kruiden blijven gebruiken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FJP84
Mavamaarten schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:01:
Zo, mijn eerste "serieuze" koffie-setup is een feit. Een Rancilio Silvia in huis gehaald, en een DF64 gen2. Ik kom van een Siemens EQ500 volautomaat, die ik kotsbeu was en ook maar matige koffie gaf.

Na een hoop filmpjes gekeken te hebben weet ik ongeveer wat ik moet doen, maar het is toch wel een pak moeilijker dan ik had gedacht. Wat zit ik te klungelen, en heb na een paar uur nog maar 1 tasje gezet die ik niet meteen wou uitspuwen (verse bonen van de brandzaak). Ik dacht zowaar een echte expert te zijn na alle Hoffmann filmpjes, reddit posts en andere guides, maar ik loop toch tegen kleine dingen aan.

- De tuitjes van de portafilter staan helemaal niet haaks op het handvat en dat ziet er heel slordig uit. Is dat de bedoeling? Er valt geen beweging in te krijgen, en lees online wisselende opmerkingen hierover.

- De Rancilio Silvia heeft een 58mm portafilter, maar een kleiner dan gewoonlijk dubbel filterbakje als ik me niet vergis. Alle guides voor espresso beginnen vanuit 18g dose, maar dat past niet. Ik vind er weinig over terug, behalve dat ik 14g koffie zou moeten gebruiken. Maar 14g lijkt mij ook veel te veel, de koffie komt dan praktisch helemaal tot aan het randje en de schroef drukt er ook een duidelijk gaatje in.

- Om het bovenstaande probleem op te lossen, zou ik een 18g VST basket kunnen aanschaffen, maar dat past dan weer niet in mijn huidige portafilter?

- Jezus wat een rotzooi maak ik ook elke keer. De grouphead schoonmaken, mijn weegschaaltje, portafilter, ... hoeveel doekjes hebben jullie rondom je liggen om dat wat netjes te houden?
toon volledige bericht
14 jaar Rancilio Silvia gebruiker. Sinds 1,5jaar ongeveer voorzien van een DIY PID (aanrader). Ik wil dezelfde maler halen nog als jij hebt. Ik heb nu een bezzera bb005.

Ik gebruik altijd 16-16,5 gram in het standaard 14gr filterbakje. De uitloop staat bij ook iets scheef maar niet storend. Ik gebruik voor espresso vaak een naked portafilter.

Qua schoonmaak valt het mee en zou ik meer mogen doen. Ik flush gewoon een paar keer, portafilter spoel ik snel af en gaat geregeld mee de vaatwasser in.

Af en toe grote schoonmaak en ontkalken met citroenzuur. Dan haal ik de groep even los om die goed te reinigen zoals het douchescherm. Ik heb ook de schroef vervangen door eentje met een platte kop en die iets laten verzinken.

Als je een iets dieper filterbakje hebt (18gr dat in de portafilter past) zou je een puckscreen kunnen overwegen. Dan blijft je groep een stuk schoner. Zelf geprobeerd, maar ik zelf was er geen fan van.

Verder is oefenen oefenen en oefenen. Vooral ook even experimenteren met de juiste maalgraad. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
RoosW schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:41:
[...]

Probeer de Monsooned Malagar boontjes van Koepoort (Of een andere leverancier, maar daar zijn ze heel fijn geprijsd) eens, echte vriendelijke boon, weinig echte bitters geen zuur, en veel zoet. Nadeel, meer statisch en je moet ze erg fijn malen voor een betrouwbare 18gr in 36gr uit in 25 seconden na eerste drup. Maar de smaak is zelfs bij snellere of langzamere extractie nog altijd goed te doen, valt me eigenlijk nooit tegen. Net een kilo Black Betty van Het Hoofdkwartier op, maar als je daarmee de 1-2 regel schend heb je meteen een heel ander bakkie, bitter of zuur, net welke kant je uitschiet. M'n eerste bakkie met afregelen van deze boon heb ik weggemikt na de eerste slok, wow, door de vaak gekochte Malabar ben ik dat soort uitersten niet meer gewend!
Volgens mij heb ik je het al vaker horen zeggen, maar waarom begin je met tellen na de eerste drup?
Pagina: 1 ... 203 ... 244 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1