Voor de rest denk ik dat de espresso-wereld vrij conservatief is. Ik ben meer van de leuke designs met in de basis een functionele E61, dan dat ik van de technologische ontwikkelingen zoals de Decent ben (wat in mijn ogen een goedkoop gebouwd open-source platform is, die binnen een jaar of 10 outdated is).
Die Nurri lever is gewoon mooi en iets waar ik ook wel daadwerkelijk geld aan uit zou willen geven.
In hoeverre heb je met de 75 last van verschil in gewicht tussen doseringen? De reden voor de Libra was dat de specialita die ik had daar veer verschil in had zitten afhankelijk van de hoeveelheid bonen in de hopper. Dit resulteerde in wisselende koppen koffie.cryptapix schreef op zondag 10 maart 2024 @ 11:32:
@raze88 ik zelf zou voor optie 3 gaan (heb een atom 75 en zou die, als geld geen rol speelt, zo inruilen voor een 75w). Echter, ik heb niet de behoefte om veel van koffie te wisselen (elke maand is voldoende) en ik vind het prima om mijn koffie te wegen. Dat zijn denk ik wel de twee belangrijkste overwegingen om geen extra maler nodig te hebben.
Overigens heb ik nog een XL staan met het idee meerdere bonen in gebruik te kunnen hebben. Die staat al een paar maanden stil; dus die moet ik maar eens verkopen
Probleem is dat ik alleen in het weekend en op 1 doordeweekse dag de molen gebruik. De rest van de tijd drink ik koffie op het werk maar thuis niet meer. Hierdoor wil ik de hoeveelheid bonen in de hopper zo laag mogelijk houden.
Wat zou er aan de Decent outdated raken dan? De software neem ik dan aan?Ypuh schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:52:
Er staat een Hanhart te koop op het Horlogeforum. Wel geinig om dat terug te zien op een espresso machine.
Voor de rest denk ik dat de espresso-wereld vrij conservatief is. Ik ben meer van de leuke designs met in de basis een functionele E61, dan dat ik van de technologische ontwikkelingen zoals de Decent ben (wat in mijn ogen een goedkoop gebouwd open-source platform is, die binnen een jaar of 10 outdated is).
Die Nurri lever is gewoon mooi en iets waar ik ook wel daadwerkelijk geld aan uit zou willen geven.
Bij back2back shots zit er amper verschil in gewicht. Dat gaat echt om 0,1-0,2gram. Maar de verschillen worden wel snel groter als de hopper ver leeg raakt. Dat is het logische gevolg van die flinke opening om snel genoeg bonen in te kunnen voerenraze88 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:59:
[...]
In hoeverre heb je met de 75 last van verschil in gewicht tussen doseringen? De reden voor de Libra was dat de specialita die ik had daar veer verschil in had zitten afhankelijk van de hoeveelheid bonen in de hopper. Dit resulteerde in wisselende koppen koffie.
Probleem is dat ik alleen in het weekend en op 1 doordeweekse dag de molen gebruik. De rest van de tijd drink ik koffie op het werk maar thuis niet meer. Hierdoor wil ik de hoeveelheid bonen in de hopper zo laag mogelijk houden.
Decent heeft zelf nul ontwikkelaars in dienst, en product ontwikkeling uitbesteed aan een partner in Hong Kong. Als die John ermee ophoudt of de community komt tot de ontdekking dat ze gratis een commercieel product aan het ontwikkelen zijn, dan kan ik me voorstellen dat (delen) van het systeem unsupported raken.vinpower schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:25:
[...]
Wat zou er aan de Decent outdated raken dan? De software neem ik dan aan?
Er zal altijd wel iemand geintereseerd blijven in het draaiende houden van de software, of terug kunnen gaan naar een eerdere stabiele versie. Net als dat je vast ook wel ergens reserve-onderdelen kunt sourcen, maar persoonlijk vind ik het niet een geschikt businessmodel voor een espressomachine van €4.500.
Ik weet niet hoe Jura het doet in combinatie met waterontharders maar ik heb daardoor alleen maar problemen met mijn Nivona, althans ze leggen de schuld bij de waterontharder, het water zou te zacht zijn en ik moet maar spa blauw gaan kopen.rorie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:57:
Binnenkort wordt hier een waterontharder geplaatst waardoor de Claris filter overbodig wordt. Kan ik in mijn Jura de melding om te ontkalken / filter moet vervangen uitschakelen?
Misschien wel iets om rekening mee te houden en te informeren bij andere met een Jura en een waterontharder?
Er zitten gewoon nog zouten in het water (die worden er niet uit gehaald); alleen worden de meerwaardige en slecht oplosbare metaalionen zoals calcium en magnesium uigewisseld voor het goed oplosbare natrium. Qua osmolariteit dus geen probleem. Waarom zeggen zij dat je Nivona niet tegen onthard water kan?
[ Voor 0% gewijzigd door Ravhin op 12-03-2024 09:35 . Reden: Draak van een grammaticale fout ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ja het is kolder, en we hebben een lagere hardheid dus geen 0dH ofzo. Wat precies de reden is hebben ze nooit verteld, het slaat alleen nergens op want dan zouden meer fabrikanten dat probleem hebben aangezien de zetgroep overeenkomt met o.a. Melitta.Ravhin schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:34:
Ik zou de klantenservice van Nivona niet aan de lijn moeten hebben. Er bestaat niet zoiets als te zacht water.
Er zitten gewoon nog zouten in het water (die worden er niet uit gehaald); alleen worden de meerwaardige en slecht oplosbare metaalionen zoals calcium en magnesium uigewisseld voor het goed oplosbare natrium. Qua osmolariteit dus geen probleem. Waarom zeggen zij dat je Nivona niet tegen onthard water kan?
Maar het is wel vreemd dat na verloop van tijd het probleem optreed, nieuwe zetgroep lost het dan weer tijdelijk op. Maar na drie keer een nieuwe zetgroep wilde ze er niets meer aan doen en was de garantie verlopen. Nu maak ik hem regelmatig schoon en vet ik alles in en dan gaat het goed.
Voor mij nooit geen Nivona meer, kreng was nog duur ook en dan zulke service leveren.
Ik ga het liefst weer terug naar een halfautomaat
Ben ik ook wel benieuwd naar, ik negeer het nu maar vind ik eigenlijk geen fraaie oplossing.rorie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:57:
Binnenkort wordt hier een waterontharder geplaatst waardoor de Claris filter overbodig wordt. Kan ik in mijn Jura de melding om te ontkalken / filter moet vervangen uitschakelen?
Om dan maar een nieuw filter te kopen vind ik dan óók weer niet zo fraai
Na enkele jaren weg geweest te zijn, ben ik terug!
Ruim 10 jaar geleden met espresso begonnen en een leuke journey gehad qua malers, machines en verse koffie's, maar uiteindelijk na 4 jaar geleden moeten concluderen dat ik op dat moment te slecht tegen espresso kon (en filter in beperkte mate), dus mijn droom setup (Lelit Bianca + Eureka Mignon specialita) verkocht toen. Gaf meteen bonus ruimte in de keuken, dus de vrouw was er niet verdrietig om (drinkt ook geen koffie).
Maar een 6 maanden geleden weer begonnen met espresso's drinken in (goede) cafe's en merkte ik dat ik er nu geen last meer van heb.
Zodoende recent een Expobar Brewtus 4 (2e hands, ken de eigenaar) + eureka Specialita (nieuw) gekocht om zo meteen weer goed te beginnen. De maler was ik meteen weer happy mee, zo heerlijk stil en prima maalsel. De Brewtus 4 doet wat hij moet doen, dual boiler en PID (op de koffieboiler), maar de vibratiepomp maakte best wel wat herrie en de machine is nooit mijn droommachine geweest.
Dus mensen zagen mij op het forum al jagen op een Bianca en dat is dit weekend gelukt. Niet diegene die hier te koop stond, maar wel een heel mooi ander exemplaar. De vorige eigenaar kon er niet helemaal mee overweg en gebruikte de machine daardoor amper. De teller stond op 160 bakjes koffie en volgens mij telt hij ook backflushen e.d. automatisch mee, dus als hij er 100 espresso's mee gezet had, dan denk ik dat ik het ruim inschat. Hij had netjes een brita kan + filters in het waterreservoir, dus ook dat stuk was goed nieuws.
Thuis alles netjes schoongemaakt, backflushed met cafiza en de pomp + preinfusie e.d. ingesteld. En wat is het toch weer een mooie machine, hier word ik weer helemaal blij van. Heb alleen zowel de Niche Zero als een Mignon Specialita nu naast elkaar voor de espresso maling, om te kijken welke ik fijner vind. Die keuze moet ik niet te lang over doen, want het aanrecht wordt zo wel erg vol (staat ook een Fellow Ode voor filter nog
:strip_exif()/f/image/4Oi5KfJewBkWteIlTsGAlREm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 12-03-2024 10:19 ]
Ik ben benieuwd wat je lekkerder vindt - de Niche of de Specialata. Op dit moment weinig tijd maar ik wil een 3D-ontwerp maken over de anti-popcorn disk heen om dat doseergat kleiner te maken (ik denk nu aan 6 standen). Het schijnt dat microdosing langzaam doseren veel effect heeft en dat wil ik graag uitproberen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ravhin op 12-03-2024 10:37 . Reden: verduidelijking ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ja ik zag er een stukje over bij Lance inderdaad. Afgelopen 20 jaar betalen we grof geld voor grote maalschijven en snelle malingen, nu ineens moet het weer langzaamRavhin schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:33:
Welkom terug! Mooie set-up en ja, je kan al snel veel ruimte 'hoggen' als je hobby ontploft. Speciaal voor de hobbies zetten wij een aanbouw aan het huis, dan kan dat ten minste een beetje uit het zicht en op een prettige plek plaatsvinden.
Ik ben benieuwd wat je lekkerder vindt - de Niche of de Specialata. Op dit moment weinig tijd maar ik wil een 3D-ontwerp maken over de anti-popcorn disk heen om dat doseergat kleiner te maken (ik denk nu aan 6 standen). Het schijnt dat microdosing langzaam doseren veel effect heeft en dat wil ik graag uitproberen.
Nu vind ik de Niche sowieso geen snelheidswonder, zijn we er dan niet al
Wellicht eerst wat informatie halen uit het topic "Gemaakt door Elfen bij Maanlicht"
Dit maakt me nieuwsgierig, heb ook een Niche Zero. Ik heb afgelopen weekend een keer geslowfeed en merkte een enorm verschil qua maalgraad en dus doorlooptijd en dus extractie en dus smaak. Volgens mij overeenkomstig met de ervaring van veel anderen. Ik heb nog niet de moeite genomen om de maalstand aan te passen, omdat het te veel tijd kost om elke keer handmatig te slowfeeden, en kan dus ook niet goed beoordelen of het echt een verbetering is. Maar als er een eenvoudige manier komt, ben ik, zoals gezegd, nieuwsgierig.[b]Ravhin in "Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1"Op dit moment weinig tijd maar ik wil een 3D-ontwerp maken over de anti-popcorn disk heen om dat doseergat kleiner te maken (ik denk nu aan 6 standen). Het schijnt dat microdosing langzaam doseren veel effect heeft en dat wil ik graag uitproberen.
Alvast een vraag. Je zegt dat je een ontwerp wil maken voor "over de anti-popcorn disk". Waarom niet in plaats van de disk?
Leuk om te zien dat er animo is; hier een eerste ruw ontwerp wat zou moeten kunnen werken.
/f/image/pSqk94anlVYvQ4NWPs7zeplD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Ravhin op 12-03-2024 19:10 . Reden: aangevuld met voorbeeld ]
Wat ik zie is dat veel mensen kiezen voor volume trisch uit gemak. Een deel doet dat omdat ze zich dan kunnen concentreren op melk opschuimen. Een deel omdat het gemakkelijker is de machine werk uit handen neemt.
Nadeelnvan volumetrisch dosing is dat de output niet super consistent is, vooral als je regelmatig van boon wisselt.vinpower schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:53:
Heeft iemand hier ervaring met volumetric dosing? Zoals de Bezzara Duo Top DE of de Ascaso steel duo. Die een vaste hoeveelheid volume laat programmeren. Nu is tegenwoordig menig espresso liefhebber druk aan het wegen in gewicht. Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er meer machines zijn met volumetric dosing. Voelt tegenstrijdig want naar mijn idee zal de ratio tussen gram en ml niet vast zijn bij iedere boon. Hoe denken jullie daarover? Nuttige functie of juist niet.
Maar je kan met volumetrische dosing ook een groot volume (lange doorlooptijd) instellen en dan handmatig de koffiestroom afkappen als je het gewenste gewicht hebt bereikt. Dat doe ik met mijn Ascaso Steel Uno PID.

:strip_exif()/f/image/03dwUndDzHLVyi9PovfOcqOI.jpg?f=fotoalbum_large)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
The accountant doseert een in te stellen hoeveelheid bonen.vinpower schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:53:
Heeft iemand hier ervaring met volumetric dosing? Zoals de Bezzara Duo Top DE of de Ascaso steel duo. Die een vaste hoeveelheid volume laat programmeren. Nu is tegenwoordig menig espresso liefhebber druk aan het wegen in gewicht. Het valt mij eigenlijk nu pas op dat er meer machines zijn met volumetric dosing. Voelt tegenstrijdig want naar mijn idee zal de ratio tussen gram en ml niet vast zijn bij iedere boon. Hoe denken jullie daarover? Nuttige functie of juist niet.
https://www.beanvibes.com/products/accountant
Een beetje dure oplossing maar het werkt wel.
Goedkoper maar nogal industrieel is deze oplossing van aliexpress.
[ Voor 31% gewijzigd door Cadster op 16-03-2024 22:53 ]
Het is niet dat het afwegen van de bonen een probleem is. Maar idealiter wil je brew by weight hebben. In plaats van brew by volume.Cadster schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:45:
[...]
The accountant doseert een in te stellen hoeveelheid bonen.
https://www.beanvibes.com/products/accountant
Een beetje dure oplossing maar het werkt wel.
Goedkoper maar nogal industrieel is deze oplossing van aliexpress.

Ik was aan het twijfelen over een Jura E8, maar hield de aanbiedingen wat in de gaten. Nog niet echt geschikte prijs gezien. Bijna 1300 euro vind ik toch wel erg veel geld...

*kuch* Duitsland *kuch*. Op dit moment heb je daar een EB vanaf EUR 880, EC vanaf EUR 1.040.Beekforel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:04:
[…]
Ik was aan het twijfelen over een Jura E8, maar hield de aanbiedingen wat in de gaten. Nog niet echt geschikte prijs gezien. Bijna 1300 euro vind ik toch wel erg veel geld...
Linkje? Ik had bij MediaMarkt gekeken maar daar scheelt het niet veel.cryptapix schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:36:
[...]
*kuch* Duitsland *kuch*. Op dit moment heb je daar een EB vanaf EUR 880, EC vanaf EUR 1.040.
Ah, Idealo gevonden. Ideaal.
Misschien vanmiddag nog even heen en weer dan.
Heb een E8 EC voor 1079 besteld bij Holzleitner Elektrogeräte, zover ik kon vinden levert deze naar Nederland (dat doen ze lang niet allemaal in DLD). Hopelijk doen ze dat ook een beetje vlot.
[ Voor 38% gewijzigd door Beekforel op 17-03-2024 14:21 ]
Ah, ik interpreteerde je vraag niet goed lees ik nu.vinpower schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:47:
[...]
Het is niet dat het afwegen van de bonen een probleem is. Maar idealiter wil je brew by weight hebben. In plaats van brew by volume.
Als espressomachine gebruik ik een E61 en een Eureka Mignon Libra maler.
Momenteel gebruik ik onderstaande filtermandjes
- Barista pro The Single S225269 8/10 gram (Holes area: ø 0,30mm x 0,30mm x 269 holes)
- Barista pro D22661 14/16 gram (661 holes, cylindrical profile with a perforated area of 44 mm)
Eens de maler goed ingesteld staat, leveren beide filtermandjes een perfecte espresso.
Helaas lukt het me niet om de filtermandjes met dezelfde maalstand onderling te gebruiken.
Eens alles goed voor een enkele espresso goed staat ingesteld, dan loopt de koffie te snel doorheen een dubbele filtermand. En wanneer alles dan weer goed voor een dubbele espresso staat ingesteld, dan loopt er bijna geen koffie doorheen het enkele espresso filtermandje.
Heeft er iemand ervaring met twee (goede) filterbakjes die voldoen aan mijn wensen?
Kavalan. Mooi land met een leuke koffiecultuur. Ik ben door een koffietentje in Kaohsiung de rabbithole ingevallen. Die hadden een miljoen drippers, syphons, malers etc en een menukaart met koffiebonen alsof het verschillende wijnen waren met allemaal smaak, vervolgens maakten ze een V60 en kreeg je nog twee kleine koffietjes erbij zodat je het verschil kon proeven. Sinds die tijd probeer ik dat ook, daarvoor was het Nespressobanaliteit schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:01:
Ik ben terug uit Taiwan waar ik een 1Zpresso Kmax Ultra heb gekocht. Qua prijs scheelt het meer dan 100 euro. Mocht je dus in Taiwan zijn moet je niet vergeten een handmaler mee te nemen. En goede whiskey.
:strip_exif()/f/image/PyDJpa7cslQxg0T9yMkilF4J.jpg?f=fotoalbum_large)
Naast Whiskey en koffiespullen is de Alishan high mountain oolong thee ook fantastisch trouwens.
[ Voor 91% gewijzigd door Millie-ano op 17-03-2024 19:25 ]
Geweldig heBarôZZa schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:22:
[...]
Kavalan. Mooi land met een leuke koffiecultuur. Ik ben door een koffietentje in Kaohsiung de rabbithole ingevallen. Die hadden een miljoen drippers, syphons, malers etc en een menukaart met koffiebonen alsof het verschillende wijnen waren met allemaal smaak, vervolgens maakten ze een V60 en kreeg je nog twee kleine koffietjes erbij zodat je het verschil kon proeven. Sinds die tijd probeer ik dat ook, daarvoor was het Nespresso![]()
[Afbeelding]
Naast Whiskey en koffiespullen is de Alishan high mountain oolong thee ook fantastisch trouwens.
De tip om in Duitsland te kijken voor een Jura machine is inderdaad top.Beekforel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:47:
[...]
Linkje? Ik had bij MediaMarkt gekeken maar daar scheelt het niet veel.
Ah, Idealo gevonden. Ideaal.
Misschien vanmiddag nog even heen en weer dan.O ja op zondag wordt dat niks natuurlijk.
Heb een E8 EC voor 1079 besteld bij Holzleitner Elektrogeräte, zover ik kon vinden levert deze naar Nederland (dat doen ze lang niet allemaal in DLD). Hopelijk doen ze dat ook een beetje vlot.
Heb zo meer dan €400,- op mijn E8 EC bespaard met een kortingsweek bij de Saturn.
Heel blij met de machine, maar meer dan €1000,- vond ik ook iets te veel van het goede.
Als het goed is komt deze week de Micra op de deurmat!
Wat anders? Maar ik zou wel een kalkfilter gebruiken als je je machine een beetje lief hebt.annokill schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:51:
Mensen met een la Marzocco, gebruiken jullie kraanwater?
Ik gebruik inderdaad een kalkfilter zakje in de waterbak (en gebruik het gefilterde koude water uit de Quooker Cube, maar weet eigenlijk niet of dat nut heeft). Wil dit nog een keer verbeteren, maar weet niet hoe (kan hem niet op de waterleiding aansluiten door een te hard aanrechtblad).annokill schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:51:
https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config
Zou toch dit eerst lezen en toch opteren voor een filter alla Brita Purity C1100 XtraSafe of een Pentair Claris Prime.annokill schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:51:
Garantie kan je anders wel vergeten als er bij een defect kalk in de machine wordt aangetroffen.
Religion is Opium for the Masses
Los van het feit dat ik dat veel eerder had moeten doen wordt er standaard een brita purity filter bij geleverd. Lm schijnt inderdaad bij kalk lastig te doen met garanties. Nu had ik al een waterontharder op het hele huis maar heb het filter toch maar geïnstalleerd.
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Heb hier ook een tijdje mee gezeten, maar uiteindelijk nooit een goede oplossing gevonden qua bakjes.Moris schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:57:
Ik ben op zoek naar 2 filterbakjes om eenvoudig te wisselen tussen een enkele expresso 7 gram en dubbele espresso 14 gram, zonder dat ik hierbij de maalstand van de bonenmolen steeds moet wijzigen.
Als espressomachine gebruik ik een E61 en een Eureka Mignon Libra maler.
Momenteel gebruik ik onderstaande filtermandjes
- Barista pro The Single S225269 8/10 gram (Holes area: ø 0,30mm x 0,30mm x 269 holes)
- Barista pro D22661 14/16 gram (661 holes, cylindrical profile with a perforated area of 44 mm)
Eens de maler goed ingesteld staat, leveren beide filtermandjes een perfecte espresso.
Helaas lukt het me niet om de filtermandjes met dezelfde maalstand onderling te gebruiken.
Eens alles goed voor een enkele espresso goed staat ingesteld, dan loopt de koffie te snel doorheen een dubbele filtermand. En wanneer alles dan weer goed voor een dubbele espresso staat ingesteld, dan loopt er bijna geen koffie doorheen het enkele espresso filtermandje.
Heeft er iemand ervaring met twee (goede) filterbakjes die voldoen aan mijn wensen?
Ik heb toevallig een flair staan, en daar krijg ik wel een goede single shot uit met dezelfde maalgraad als mijn gewone double. Ik gebruik dan 16,5gr voor een double en 10gr in de flair. Dus dat is nu maar mijn single shot optie.
Wij kregen ook een uitleg over de verschillende manieren van het "processen" van de bonen, zoals "washed", "natural" of iets van "honey" (mix van washed/natural). Niet eerder van gehoord, maar je merkt een duidelijk verschil qua smaak. Natural is zoeter, vanwege de manier van processen. Ook schijnt het makkelijker te zijn om espresso's te maken, je kunt er niet zo snel fouten mee maken omdat het vaak 1:2 is (bijv. dose van 18g, yield van 36g).
Zijn er mensen hier die alleen natural kopen? Of honey? Zo ja; Welke? Ik zou het weleens thuis willen proberen.
Nou, dat filter wat je voor je Micra geplaatst hebt hoef je nooit meer te vervangenRoelsRules schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:26:
Hier een meer dan tevreden Micra gebruiker met sinds afgelopen week de aansluiting op de vaste water aansluiting...
Los van het feit dat ik dat veel eerder had moeten doen wordt er standaard een brita purity filter bij geleverd. Lm schijnt inderdaad bij kalk lastig te doen met garanties. Nu had ik al een waterontharder op het hele huis maar heb het filter toch maar geïnstalleerd.
Haha helaas zit er ook een houdbaarheidsdatum op na 1e gebruik maar was al niet van plan om me daar te strak aan te houden. Ik merk wel wat aan het water cq de koffie dus ga het denk ik wel merken als het filter echt klaar is.Ravhin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:32:
[...]
Nou, dat filter wat je voor je Micra geplaatst hebt hoef je nooit meer te vervangen
Overigens ga ik dan wel een kleinere filter er tussen zetten. De hoeveelheid liters die deze kan doen is meer horeca niveau en zoveel drink ik ook weer niet
Interessant, ben zelf van plan om er binnenkort een te volgen. Dus ben benieuwd waar je de workshop hebt gevolgd?Munki schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:25:
Laatst een Barista workshop gevolgd. Zeer interessant, weer hier en daar wat nieuwtjes geleerd en bepaalde technieken die het allemaal wat makkelijker maken. Wat ik persoonlijk belangrijk vond om te leren is wat ik nu moet doen als ik er met (vooral nieuwe) bonen niet helemaal uitkom. Onderextract, overextract, geen juiste smaak, etc. Ik "begrijp" de theorie erachter wel, maar toch moet ik soms veel bonen verspillen. Kreeg wat tips mee, onder andere, gebruik geen kraanwater, probeer pas als laatste de maalgraad aan te passen en speel gewoon eens met de yield en dose waardes. Maar vooral: Proeven. (makes sense, maar als je zo met de theorie bezig bent "vergeet" je dit weleens).
Wij kregen ook een uitleg over de verschillende manieren van het "processen" van de bonen, zoals "washed", "natural" of iets van "honey" (mix van washed/natural). Niet eerder van gehoord, maar je merkt een duidelijk verschil qua smaak. Natural is zoeter, vanwege de manier van processen. Ook schijnt het makkelijker te zijn om espresso's te maken, je kunt er niet zo snel fouten mee maken omdat het vaak 1:2 is (bijv. dose van 18g, yield van 36g).
Dat is raar. Op welke basis wordt nu je water in je huis ontkalkt?RoelsRules schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Ik merk wel wat aan het water cq de koffie dus ga het denk ik wel merken als het filter echt klaar is.
Als dit op basis van ionchromatografie gaat, zou dat niet het geval mogen zijn. In dat geval moet je op gezette tijden zout toevoegen. Als je systeem daar niet op gebaseerd is, kan het inderdaad (magnetisch, polyfosfaten &c). Dit is echter een minder efficient proces en zou niet mijn voorkeur als ik een waterontharder in huis zou plaatsen.
Vandaag thuis gerepareerd, ze hebben er een nieuw stuk ingezet. Zit vooraan, waar het water wordt doorgepompt, maar geen idee wat het juist was.
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.
Met een ontharder zal het filter waarschijnlijk eindeloos mee gaan. De houdbaarheidsdatum heeft namelijk met contaminatie van het filter te maken (bacteriegroei), en dit zal, ontkalkt of niet, gewoon gebeuren, en is dus weldegelijk van belang.RoelsRules schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Haha helaas zit er ook een houdbaarheidsdatum op na 1e gebruik maar was al niet van plan om me daar te strak aan te houden. Ik merk wel wat aan het water cq de koffie dus ga het denk ik wel merken als het filter echt klaar is.
Ik heb ook een waterontharder en daarom geen extra filters in/bij espresso apparaat geplaatst. Imo is in NL het water al van hoog genoege kwaliteit (qua chloor, etc), en kalk is door ontharder sowieso afwezig.
[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 18-03-2024 14:39 ]
Zo erg dat dit al bekend staat als 'boilergate' : https://espressosetupbuilder.com/news/boilergate
Zijn er in dat prijsbereik goede alternatieven die jullie aanraden of moet ik er maar een kopen en de boiler vervangen?
Op basis van zout. Prima systeem en maandelijks beetje (ahum) zout toevoegen werkt vrij goed. Echter merk ik na een jaar in dit huis dat op sommige plekken toch een beetje kalk is ontstaan. Denk aan de douche kop, kranen ed.Ravhin schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:11:
[...]
Dat is raar. Op welke basis wordt nu je water in je huis ontkalkt?
Als dit op basis van ionchromatografie gaat, zou dat niet het geval mogen zijn. In dat geval moet je op gezette tijden zout toevoegen. Als je systeem daar niet op gebaseerd is, kan het inderdaad (magnetisch, polyfosfaten &c). Dit is echter een minder efficient proces en zou niet mijn voorkeur als ik een waterontharder in huis zou plaatsen.
Als het filter er niet bij had gezeten had ik het niet gedaan. Nu dus wel en kijk ik over een jaar wel of ik hem vervang.
Bacterie groei is zeker een ding om rekening mee te houden. Ik vervang hem over een jaar of haal hem er tussenuit. Even de komende maanden afwachten.- J.W. - schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Met een ontharder zal het filter waarschijnlijk eindeloos mee gaan. De houdbaarheidsdatum heeft namelijk met contaminatie van het filter te maken (bacteriegroei), en dit zal, ontkalkt of niet, gewoon gebeuren, en is dus weldegelijk van belang.
Ik heb ook een waterontharder en daarom geen extra filters in/bij espresso apparaat geplaatst. Imo is in NL het water al van hoog genoege kwaliteit (qua chloor, etc), en kalk is door ontharder sowieso afwezig.
En eens met de kwaliteit van ons water. Daar hoeft het niet voor
Denk niet dat ik het mag melden hier? Maar als je Googled naar "Barista workshop Haarlem" is het de 2e uit de lijst. 75 euro voor 2 uurtjes.newtastyland schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Interessant, ben zelf van plan om er binnenkort een te volgen. Dus ben benieuwd waar heb je de workshop hebt gevolgd?
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Persoonlijk vind ik het altijd een prachtig gezicht. Meerdere molentjes op een rij voor verschillende koffies. Financieel zijn meer dan twee moeilijk te verdedigen voor één huishouden. Wat je ook kan doen is voor jezelf een nog betere molen kopen en de huidige doorschuiven.
Precies de reden dat ik het vraag. De consensus is dus wel kalkvrij water te gebruiken, ik kan evt een filter installeren echter is dat vrij prijzig versus 'gewoon' water in pakken (bar-le-duc oid) kopen, of zijn die niet geschikt?Hoholi schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:07:
[...]
Zou toch dit eerst lezen en toch opteren voor een filter alla Brita Purity C1100 XtraSafe of een Pentair Claris Prime.
Garantie kan je anders wel vergeten als er bij een defect kalk in de machine wordt aangetroffen.
Ik deed eerst single-dosen, maar vond het teveel gedoe dus daar ben ik mee gestopt. Dus daar ga ik sowieso niet naar terug. En dan moet je alsnog elke keer als je van boon wisselt je maalgraad opnieuw instellen, dus echt zaligmakend is het ook niet.Plint schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:15:
Of je koopt single dose maler. Dan heb je dat probleem niet en kan jezelf drie of >tien soorten bonen tegelijkertijd gebruiken
[ Voor 14% gewijzigd door Ozzie op 18-03-2024 21:24 ]
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Mijn vrouw is juist diegene die 'zuunig' is, dus die zou daar helemaal niet mee zitten.Teus.espresso schreef op maandag 18 maart 2024 @ 19:53:
Dus de koffie van jou mag meer kosten dan de koffie van je vrouw? Hmm, dat zou ik maar niet hard op zeggen thuis.
Persoonlijk vind ik het altijd een prachtig gezicht. Meerdere molentjes op een rij voor verschillende koffies. Financieel zijn meer dan twee moeilijk te verdedigen voor één huishouden. Wat je ook kan doen is voor jezelf een nog betere molen kopen en de huidige doorschuiven.
Een handmaler dan? Genoeg Zassenhaus en Dienes op marktplaats te vinden. En als-ie aan de muur hangt, neemt het geen plaats op je aanrecht in.Ozzie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:23:
Mijn vrouw is juist diegene die 'zuunig' is, dus die zou daar helemaal niet mee zitten.
Zat toevallig ook laatst te denken aan zoiets. En woon toevallig ook nog in Haarlem. Thanks voor de (indirecte) tip.Munki schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:35:
[...]
Denk niet dat ik het mag melden hier? Maar als je Googled naar "Barista workshop Haarlem" is het de 2e uit de lijst. 75 euro voor 2 uurtjes.
Had ook de eerste weken Spa blauw gebruikt in mijn machine, wegens corona & geen onderdelen te vinden voor de vast water aansluiting met bijbehorende filters.annokill schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Precies de reden dat ik het vraag. De consensus is dus wel kalkvrij water te gebruiken, ik kan evt een filter installeren echter is dat vrij prijzig versus 'gewoon' water in pakken (bar-le-duc oid) kopen, of zijn die niet geschikt?
Maar koffie maken met flessenwater is 1 ding, je moet ook nog je machine / boiler regelmatig spoelen.
Voor je het weet zijn die flessen duur water ook op, om nog maar te zwijgen over al die plastic etc….
En eens je op vastwater zit wil je noooooooit iets anders meer. Zo makkelijk om niet te moeten kijken naar je waterverbruik.
Veel flessenwater bevat trouwens ook niet de juiste mineralen voor je machine en de koffie. Enigste zorg ‘et een filter in je vastwater aansluiting is dat je die daadwerkelijk liefst elke dag gebruikt om geen bacteriën te kweken. Niet dat die er niet komen, maar je wil de aantallen wel onder controle houden.
In je boiler gaan ze uiteindelijk wel dood, maar toch minstens 1 x jaar filter vervangen.
Het is net wat je gedoe vind, Ieder zijn ding natuurlijkOzzie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:22:
[...]
Ik deed eerst single-dosen, maar vond het teveel gedoe dus daar ben ik mee gestopt. Dus daar ga ik sowieso niet naar terug. En dan moet je alsnog elke keer als je van boon wisselt je maalgraad opnieuw instellen, dus echt zaligmakend is het ook niet.
Straks moet je twee malers schoon en onderhouden. Ik heb trouwens sowieso twee maalstanden tussen een enkele en dubbele espresso. Maar met de Niche is dat een draaitje geven aan het wiel echt peanuts, dat is wellicht minder handig met jouw maler.
Handmaler kan ook maar is natuurlijk nog meer gedoe.
In spa blauw zit toch ook gewoon dusdanig veel calcium dat je alsnog een kalkfilter nodig hebt? Nog los van andere ‘mineralen-issues’ zoals je zelf al aangeeft.Hoholi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:13:
[...]
Had ook de eerste weken Spa blauw gebruikt in mijn machine, wegens corona & geen onderdelen te vinden voor de vast water aansluiting met bijbehorende filters.
Maar koffie maken met flessenwater is 1 ding, je moet ook nog je machine / boiler regelmatig spoelen.
Voor je het weet zijn die flessen duur water ook op, om nog maar te zwijgen over al die plastic etc….
En eens je op vastwater zit wil je noooooooit iets anders meer. Zo makkelijk om niet te moeten kijken naar je waterverbruik.
Veel flessenwater bevat trouwens ook niet de juiste mineralen voor je machine en de koffie. Enigste zorg ‘et een filter in je vastwater aansluiting is dat je die daadwerkelijk liefst elke dag gebruikt om geen bacteriën te kweken. Niet dat die er niet komen, maar je wil de aantallen wel onder controle houden.
In je boiler gaan ze uiteindelijk wel dood, maar toch minstens 1 x jaar filter vervangen.
En dan hebben we het nog niet over de smaak van Spa mineraalwater, wat ook de smaak van uw espresso gaat beïnvloeden. Ik gebruik Volvic mineraalwater, en woon gelukkig niet ver van de Franse grens waar ik goedkoop kan inkopen, laatst €3,30 voor 6x1,5l pak betaald, mijn koffer van de wagen zo veel mogelijk gevuldcryptapix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:06:
[...]
In spa blauw zit toch ook gewoon dusdanig veel calcium dat je alsnog een kalkfilter nodig hebt? Nog los van andere ‘mineralen-issues’ zoals je zelf al aangeeft.
Ik heb een Siemens EQ500, die werd geleverd met een Siemens Brita waterfilter, echter heb ik deze nog nooit gebruikt. Is het gebruik van een waterfilter wel aan te raden? Ons huis is voorzien van een waterontharder (met zout).
Men spreekt van:
Beschermt het apparaat tegen kalkaanslag, chloor, lood en koper
Verbetert de smaak en aroma van de koffie
Instelbaar afhankelijk van de waterhardheid
Ps. Ja ik zou hem natuurlijk erin kunnen hangen om het te proberen maar wellicht heeft iemand er al ervaring mee.
M3 '21
Van Google :cryptapix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:06:
[...]
In spa blauw zit toch ook gewoon dusdanig veel calcium dat je alsnog een kalkfilter nodig hebt? Nog los van andere ‘mineralen-issues’ zoals je zelf al aangeeft.
Spa Blauw 4,5 milligram calcium per liter
Volvic: Calzium 12mg/L
Ik doe nu BILT zakjes met Grand Barbier water. Dat water zit met alle ion-waardes onder Volvic, en kost mij (Frankrijk) een scheet en twee knikkers. Alleen jammer van het plastic, daar voel ik me wel licht schuldig over (gaat in 5L containers). Het is dat het kraanwater hier verder goor is en ik (huren) verder niks kan qua waterbehandeling, anders was er een DVA achtig systeem gekomen.
Dat is geen antwoord op mijn vraagHoholi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:33:
[...]
Van Google :
Spa Blauw 4,5 milligram calcium per liter
Volvic: Calzium 12mg/L
Het gaat inderdaad om meer dan alleen calcium. Mineralen zijn belangrijk. Gedestilleerd water is, los van de smaak en je eigen gezondheid, niet bevorderlijk voor de machine geloof ikbermuda1980 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:
Toen ik mijn PSM Strega bij Peter ging ophalen heeft hij me wle op het hart gedrukt om BILT zakjes te gebruiken, of als het flessenwater moest zijn, dan Volvic. Het gaat volgens mij om meer dan alleen calcium. Ik blijf het overigens ook maar mysterieus vinden. Zoveel mensen zoveel meningen.
Ik doe nu BILT zakjes met Grand Barbier water. Dat water zit met alle ion-waardes onder Volvic, en kost mij (Frankrijk) een scheet en twee knikkers. Alleen jammer van het plastic, daar voel ik me wel licht schuldig over (gaat in 5L containers). Het is dat het kraanwater hier verder goor is en ik (huren) verder niks kan qua waterbehandeling, anders was er een DVA achtig systeem gekomen.
Mijn kraanwater wordt onthard, maar mijn flessenwater nietcryptapix schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:33:
[...]
Dat is geen antwoord op mijn vraagEn het is ook niet gezegd dat @RigolleM zijn water niet onthardt.
Volgens mijn dealer, die zelf Volvic gebruikt, mocht ik de filter achterwege laten. Ik zal het wel zien bij de volgende onderhoudsbeurt, maar ik zie nog nergens sporen van kalk op/aan de machine.
Welke regio?newtastyland schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Interessant, ben zelf van plan om er binnenkort een te volgen. Dus ben benieuwd waar je de workshop hebt gevolgd?
Ik heb nog een bijna nieuwe Libra in de aanbiedingOzzie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:22:
[...]
Ik deed eerst single-dosen, maar vond het teveel gedoe dus daar ben ik mee gestopt. Dus daar ga ik sowieso niet naar terug. En dan moet je alsnog elke keer als je van boon wisselt je maalgraad opnieuw instellen, dus echt zaligmakend is het ook niet.

[ Voor 52% gewijzigd door raze88 op 20-03-2024 07:44 ]
Jullie maken me het wel moeilijkraze88 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:39:
[...]
Welke regio?
[...]
Ik heb nog een bijna nieuwe Libra in de aanbiedingSchuif je de specialita door voor de decafe en hebben jullie beide een grind on weight molen voor dagelijks gebruik. Win win zou ik zeggen
Alleen ga dan ook twijfelen of ik dan niet een 65mm molen wil ipv de 55mm Libra als ik toch voor een duurdere molen ga om ernaast te zetten.
edit:
Ik kan ook een Ceado E37S kopen op marktplaats voor 375 euro. Lijkt me ook nog wel leuk om een keer te proberen, alleen is die wel weer een stukje groter. Al is 375 euro volgens mij wel een goede deal dus als die niet bevalt kan ik hem waarschijnlijk zonder al te veel verlies weer doorverkopen.
[ Voor 20% gewijzigd door Ozzie op 20-03-2024 09:49 ]
De Libra hier is vervangen door de Atom W65. Mooie molen maar wel een andere prijscategorieOzzie schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:51:
[...]
Jullie maken me het wel moeilijkMaar een GbW zou wel chill zijn dus dit is wel een goede optie.
Alleen ga dan ook twijfelen of ik dan niet een 65mm molen wil ipv de 55mm Libra als ik toch voor een duurdere molen ga om ernaast te zetten.
voor mij gaat het om regio Rotterdam, tips?raze88 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:39:
[...]
Welke regio?
[...]
Ik heb nog een bijna nieuwe Libra in de aanbiedingSchuif je de specialita door voor de decafe en hebben jullie beide een grind on weight molen voor dagelijks gebruik. Win win zou ik zeggen
Ik heb sinds 3 weken een Nivona 799 (via Breezy Retourkansjes). Had alleen een beschadigde doos waardoor hij slechts 612 euro kostte.Freezhost schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:19:
[...]
En bevalt het nog steeds?
Ik heb hier een Nivona 795 staan maar ik wordt er gek van. Ben al met de derde zetgroep bezig en de klantenservice wil niet helpen want het komt zogenaamd door onze waterontharder, dat zou het water te zacht maken. We hebben gewoon nog kalk in ons water maar dat is ons woord tegen dat van hun. Heb het verhaal ook nog nooit eerder gehoord en in ons vorige huis zat ook een waterontharder. Dat werkte prima in combinatie met een Saeco, Philips etc. Iemand dezelfde ervaringen?
Nu overweeg ik een andere machine maar wil eigenlijk geen zetgroep meer. Over de service van Nivona ben ik niet zo te spreken eigenlijk maar die Cube zag er wel interessant uit.
Ik kom van een halfautomaat maar die heb ik weg gedaan omdat ik mijn vrouw er niet mee overweg kon. Misschien toch maar weer terug, de Sage Impress (touch) is wel iets voor hier.
Hiervoor had ik een Delonghi Dinamica Plus, alleen was nooit echt tevreden met de kwaliteit van de koffie. Die uit de Jura van mijn ouders vond ik vele malen beter.
De koffie uit de Nivona vind ik erg lekker, alleen heb ik ook sinds het begin problemen. Bij het zetten van een cappucino had ik een paar keer dat er bijna geen espresso in kwam, slappe bak dus. Ook had ik vaak de melding "koffiebonen vullen" terwijl hij nog vol zat.
Gisteren zou ik even een cappucino zetten, en wat denk je? Geen espresso. Dus ik zetgroep eruit en schoonmaken (paar dagen terug nog gedaan, maar ik denk voor de zekerheid). Toen eens een gewone koffie proberen te zetten: geen koffie. Je hoort het gewoon in de lekbak lopen.
Op internet zie je veel verhalen over een kapot overdrukventiel, maar die van mij was schoon (klepje even verwijderd achter zetgroep) en had geen zichtbare scheuren.
Toen uit wanhoop maar eens een reinigingsprogramma gestart met een reinigingstablet. Daarna werkte het weer en heb ik voorlopig weer koffie. Maar het zit me niet lekker. Dat nieuw uit de doos na 3 weken al dit soort problemen optreden.
Ik ben erg benieuwd wat voor problemen jij hebt, want de Nivona 799 is exact hetzelfde als de Nivona 795 (alleen een RVS buitenkant).
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Het lijkt inderdaad een overdruk probleem, of dat echt het ventiel is of op een andere plek ben ik nog niet uit. Want de koffieprut zit na een paar keer door de hele zetgroep heen en valt ook al naar buiten als ik de klep er af haal. Daarnaast gaat het met een nieuwe zetgroep weer een tijd goed
Sowieso wordt het achter dat klepje enorm smerig, als je daar niets aan doen krijg je sowieso vroeg of laat problemen.
Dat is jammer om te horen. Het toeval wil wel dat ik ook een waterontharder heb, maar zoals eerder aangegeven lijkt het mij ook complete onzin. Daarnaast viel mij inderdaad op dat de service niet van het niveau Delonghi is (die komen bij je thuis).Freezhost schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:42:
@Saeverix Ik ervaar dezelfde problemen, zodra de druk opgebouwd wordt hoor je een plof en loop de koffie de lekbak in, er komt niets of nauwelijks iets uit.
Het lijkt inderdaad een overdruk probleem, of dat echt het ventiel is of op een andere plek ben ik nog niet uit. Want de koffieprut zit na een paar keer door de hele zetgroep heen en valt ook al naar buiten als ik de klep er af haal. Daarnaast gaat het met een nieuwe zetgroep weer een tijd goed
Sowieso wordt het achter dat klepje enorm smerig, als je daar niets aan doen krijg je sowieso vroeg of laat problemen.
Het is verder namelijk een erg fijne machine, en ook het melkschuim is erg goed.
Qua alternatief heb ik zitten denken aan een Nivona 8103, omdat die een volledig nieuw ontworpen binnenkant en zetgroep heeft. Maar van 612 naar 1249 euro gaan, is me net iets te gek.
Ook heb ik wel eens bij Melitta zitten kijken, maar die gebruiken exact dezelfde zetgroep in veel machines. De Nivona zetgroep blijkt zo'n algemene zetgroep te zijn, die door veel fabrikanten gebruikt wordt.
Ik zal nog eens even goed nadenken of ik eerst gewoon bij mijn Delonghi blijf, of dat ik alsnog iets nieuws ga proberen. Jura valt voor mij eigenlijk af, omdat ik graag de zetgroep uit de machine wil halen en alles lekker schoon kan spoelen. Ik heb bij mijn ouders gezien dat alleen het reinigingsprogramma niet voldoende is. Koffie had op een gegeven moment een rare smaak. Na het uittrekken van de lekbak en met een lampje naar binnen kijken, kon in de schimmel gewoon zien zitten

People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Ik gebruik al een tijdje een zwanenhals, maar heb ook jaren met een gewone waterkoker gewerkt. Het is leuker werken met de zwanenhals en ik mors ook nooit meer. Maar noodzakelijk is het niet, je kan ook lekkere koffie zetten met een gewone waterkoker. Ik zou zelf wel niet meer zonder willen.Aziraphale schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:42:
Vraagje voor de pour over liefhebbers hier: Gebruiken jullie hiervoor een zwanehals ketel of is een simpele maatkan ook goed genoeg?
Een zwanenhals is natuurlijk mooier qua uitschenken maar ik kan voor mijzelf niet verkopen dat ik 200+ euri uitgeef aan zoiets. Er is van Hario een net uitschenkkannetje wat ik geprobeerd heb maar ik vond het te veel gedoe (zelfs dat al). Ik proef ook geen verschil.
Het zijn zeker fijne machines, melk opschuimen gaat ook goed en eenvoudig in gebruik. Wat dat betreft ben ik zeker tevreden, maar het feit dat ik soms drie bakkies koffie kwijt ben voordat er iets in het kopje verpest het.Saeverix schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:52:
[...]
Dat is jammer om te horen. Het toeval wil wel dat ik ook een waterontharder heb, maar zoals eerder aangegeven lijkt het mij ook complete onzin. Daarnaast viel mij inderdaad op dat de service niet van het niveau Delonghi is (die komen bij je thuis).
Het is verder namelijk een erg fijne machine, en ook het melkschuim is erg goed.
Qua alternatief heb ik zitten denken aan een Nivona 8103, omdat die een volledig nieuw ontworpen binnenkant en zetgroep heeft. Maar van 612 naar 1249 euro gaan, is me net iets te gek.
Ook heb ik wel eens bij Melitta zitten kijken, maar die gebruiken exact dezelfde zetgroep in veel machines. De Nivona zetgroep blijkt zo'n algemene zetgroep te zijn, die door veel fabrikanten gebruikt wordt.
Ik zal nog eens even goed nadenken of ik eerst gewoon bij mijn Delonghi blijf, of dat ik alsnog iets nieuws ga proberen. Jura valt voor mij eigenlijk af, omdat ik graag de zetgroep uit de machine wil halen en alles lekker schoon kan spoelen. Ik heb bij mijn ouders gezien dat alleen het reinigingsprogramma niet voldoende is. Koffie had op een gegeven moment een rare smaak. Na het uittrekken van de lekbak en met een lampje naar binnen kijken, kon in de schimmel gewoon zien zitten
Voor mij klonk het ook als onzin dat de waterontharder de veroorzaker is. Zeker omdat andere merken deze zetgroep ook gebruiken en daar speelt dit niet. Regelmatig schoonmaken van de zetgroep zorgt er voor dat je het probleem minder vaak hebt.
Die Nivona 8103 is mooi maar voor dat geld zijn er genoeg alternatieven, ik denk er zelf over om weer naar een halfautomaat over te stappen en dan bijvoorbeeld de Sage Impress Touch. Die volautomaat staat er omdat mijn vrouw niet met de halfautomaat overweg kon maar met die Touch moet dat geen probleem zijn. Daarnaast is de service van Nivona ruk dus die 8103 is geen optie.
Ik heb ook getwijfeld voor Jura maar om dezelfde reden heb ik dus toen voor de Nivona gekozen.
Aanvulling: het valt mij ook op dat de Nederlandse site van Nivona het niet meer doet.Server error en op nivona.com kun je alleen nog kiezen tussen Duits, Engels en pools. Voorheen hadden ze nog Nederlands, of althans ze deden een poging want de helft was alsnog Duits. Geeft mij niet z'n best gevoel...
[ Voor 6% gewijzigd door Freezhost op 20-03-2024 13:04 ]
Ik kan een uitgave van 200+ ook zeker niet verantwoorden, helemaal niet omdat ik al een Quooker in de keuken heb. Iets in de richting van die Hario Air schenkkan, Dripmaster of een heel simpel zwanenhals kannetje zou dan eerder in aanmerking komen. Maar het moet wel nut hebben om weer wat bij de koffiespullen neer te zetten.
Niet per se, want naturals zijn vaak lastiger te branden. Ook bevatten ze meer fruittonen en variatie tussen bonen (bij naturals laten ze het schilletje om het besje zodat deze een beetje gaat fermenteren en de smaken in de boon trekken) wat ze zuurder maakt. Het heeft dus zeker invloed, maar bij naturals proef je dus ook deels het verwerkingsproces, en bij washed bonen wat meer de pure boon.Munki schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:25:
Zijn er mensen hier die alleen natural kopen? Of honey? Zo ja; Welke? Ik zou het weleens thuis willen proberen.
Ik denk wel dat van alle bonen die ik het lekkerst vond/hoogst waardeer, dit allemaal naturals waren (ja, ik heb een Excel lijstje waarin ik alles bijgehouden heb
Niks mis met de kwaliteit. Het is van metaal. Als je vergeet dat je met koffie materialen te maken hebt, dan is 15 euro geen gek bedrag voor een kannetje.Aziraphale schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:07:
@Annun Goed punt. Het gaat mij echter alleen om het schenken, de rest vind ik minder van belang.
@Russel88 Is dat kwalitatief wat? Ik zie ze op Ali echt voor idioot lage prijzen gaan.
Maar ik heb nog nooit een kan van 200 euro in m’n handen gehad. Die van 200 zal vast van betere kwaliteit zijn, maar dat ding moet alleen maar water gieten. Enige speciale is de hals.
Die van 200 zijn geen kannetjes he, dat zijn temperatuurgecontrolleerde waterkokers met design. Niet echt te vergelijken. 15 euro voor een kannetje lijkt me nu ook niet onredelijk goedkoop? Hario verkoopt ook dit ding:Russel88 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:25:
[...]
Niks mis met de kwaliteit. Het is van metaal. Als je vergeet dat je met koffie materialen te maken hebt, dan is 15 euro geen gek bedrag voor een kannetje.
Maar ik heb nog nooit een kan van 200 euro in m’n handen gehad. Die van 200 zal vast van betere kwaliteit zijn, maar dat ding moet alleen maar water gieten. Enige speciale is de hals.
https://www.hario.co.uk/products/v60-drip-kettle-air
Is dan wel plastiek natuurlijk, maar ook niet heel duur.
Ja, die heb ik ook gehad. Werkte op zich oké-ish maar gaf niet veel meerwaarde t.o.v. de standaard waterkoker.Annun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:31:
[...] Hario verkoopt ook dit ding:
https://www.hario.co.uk/products/v60-drip-kettle-air
Is dan wel plastiek natuurlijk, maar ook niet heel duur.
Het is een nieuw ontwikkeld koffie apparaat van Philips. Het is een combinatie van een half automaat en vol automaat: je doet er bonen in en er is een piston. Maar de koffie gaat dan automatisch in de piston en tampen en koffie zetten gaat automatisch.
Ergens denk ik dat dit totaal niet aanslaat, want zou hier nu betere koffie uitkomen dan een vol automaat? Ik denk dat je sowieso niet aan de smaak van een half automaat komt, maar misschien krijg je wel consistentere koffie.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ziet er goed uit! Heel benieuwd hoe de reviews zullen zijn. Lijkt erg op gemak en makkelijk schoonmaken gericht, maar amper afstel mogelijkheden.
https://baristina.com/fr/en/
https://fd.nl/bedrijfslev...esso-naar-de-kroon-steken
Klinkt wel als een hygiënischer alternatief voor volautomaten.evleerdam schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:50:
Iemand al gehoord van de Baristina?
Het is een nieuw ontwikkeld koffie apparaat van Philips. Het is een combinatie van een half automaat en vol automaat: je doet er bonen in en er is een piston. Maar de koffie gaat dan automatisch in de piston en tampen en koffie zetten gaat automatisch.
Ergens denk ik dat dit totaal niet aanslaat, want zou hier nu betere koffie uitkomen dan een vol automaat? Ik denk dat je sowieso niet aan de smaak van een half automaat komt, maar misschien krijg je wel consistentere koffie.
[Afbeelding]
Hoe vaak ik niet volautomaten gezien heb die vol schimmel zitten, omdat mensen de zetgroep nooit schoonmaken.
Ik neem aan dat je na elke kop koffie de piston moet leegkloppen.
Ik zie geen pistonevleerdam schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:50:
[Afbeelding]
En verder is dit aan je beschrijving te zien gewoon een volautomaat die er alleen wat anders uitziet, dus de koffie zal vergelijkbaar (kunnen) zijn. Ik geloof wel dat dit, met de juiste marketing, aanslaat bij een groot publiek. Laten we niet vergeten dat Senseo ook een enorm succes was terwijl die koffie niet eens koffie genoemd zou moeten mogen worden.
[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 21-03-2024 12:01 ]
16 bar, want zo maak je echte espresso.....evleerdam schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:50:
[Afbeelding]

Tja, de meeste mensen willen gewoon zo makkelijk mogelijk een bakje koffie zetten. Marktplaats staat vol met espresso apparaten van mensen die het eigenlijk achteraf toch teveel gedoe vonden.cryptapix schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:59:
[...]
Ik zie geen piston
En verder is dit aan je beschrijving te zien gewoon een volautomaat die er alleen wat anders uitziet, dus de koffie zal vergelijkbaar (kunnen) zijn. Ik geloof wel dat dit, met de juiste marketing, aanslaat bij een groot publiek. Laten we niet vergeten dat Senseo ook een enorm succes was terwijl die koffie niet eens koffie genoemd zou moeten mogen worden.
Ik heb een nieuwe molen erbij. Een Eureka Mignon Libra, toch wel fijn dat grind by weight. Gisteren opgehaald bij Van Pommeren. Vond dit uiteindelijk een goede keuze want hij was niet meteen 1500 euro, wat ik kwijt zou zijn als ik echt een klasse betere koffiemolen zou willen dan de specialita, maar met grind by weight toch een leuke feature die goed in mijn workflow past.
:strip_exif()/f/image/MXEx9lh4YUpHf8FxzZNMXj4O.jpg?f=fotoalbum_large)
De koffie is 2 keer zo sterk als uit de Krups die ik had komt.

Erg blij mee. Wat ik niet kan vinden is hoe ik de koffie's kan finetunen? De cappucino bijvoorbeeld zou net iets meer mogen zijn, onze koppen zijn iets groter. Of kan dat alleen met Jura Connect? Na bereiding kan je het opslaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Beekforel op 21-03-2024 13:28 ]
Wow wat een enorm verschil met de ‘normale’ specialita. Doet er wel top uit.Ozzie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:31:
[...]
Tja, de meeste mensen willen gewoon zo makkelijk mogelijk een bakje koffie zetten. Marktplaats staat vol met espresso apparaten van mensen die het eigenlijk achteraf toch teveel gedoe vonden.
Ik heb een nieuwe molen erbij. Een Eureka Mignon Libra, toch wel fijn dat grind by weight. Gisteren opgehaald bij Van Pommeren. Vond dit uiteindelijk een goede keuze want hij was niet meteen 1500 euro, wat ik kwijt zou zijn als ik echt een klasse betere koffiemolen zou willen dan de specialita, maar met grind by weight toch een leuke feature die goed in mijn workflow past.
[Afbeelding]
Uit het FD artikel:Tales schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:50:
Philips, maar niet echt Philips, maar wel ontwikkeld in Drachten. Komt met een nieuw koffie apparaat voor 300 euro als nespresso concurrent.
Ziet er goed uit! Heel benieuwd hoe de reviews zullen zijn. Lijkt erg op gemak en makkelijk schoonmaken gericht, maar amper afstel mogelijkheden.
https://baristina.com/fr/en/
https://fd.nl/bedrijfslev...esso-naar-de-kroon-steken
Klopt dat? Is dat zoveel?‘We gooien per jaar 12 miljard cupjes weg, alleen al bij Nespresso. Dat is evenveel aluminium als je nodig hebt voor 14.000 Audi TT’s.’
Even opgezocht en dit staat op de nespresso site:
An empty capsule consists of 0,9 g pure aluminium
Volgens een ander artikel wat ik gevonden had, https://bbia.org.uk/wp-co..._52_SustainablePods-1.pdf worden er elke minuut 29.000 (van de 39.000) cups weggegooid. 1 jaar = 525.948 minuten dus nu kunnen we gaan rekenen.
525.948 x 29.000 x 0,9 = 1.3727.242,8 kg.
Wel echt een hoop aluminum dat weggegooid word inderdaad.
Al kwam ik net in de rabbithole ook artikelen tegen die zeggen dat nespresso alsnog beter voor het milieu is omdat er veel minder gram koffiebonen in een kopje koffie zit t.o.v. een traditioneel espresso apparaat, maar goed daar krijg je dan wel weer smaak voor terug.
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1