Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1 Overzicht

Pagina: 1 ... 200 ... 247 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:24
Source90 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:22:
Vraag over de nieuwe(re) Jura S8 EB.
Meeste berichten die naar voren kwamen in dit topic (na zoeken op S8) gaan volgens mij over de S8 EA.

Als ik het goed lees, heeft de S8 (EB) nu de P.A.G.2 (waar de J8 de P.A.G.2+ zou hebben). Ik kan alleen nergens terugvinden wat de exacte verschillen tussen de twee marketingnamen zijn?
Of is het enige verschil dat de J8 de intensiteit van de espresso of koffie nog kan aanpassen voor elke koffie?

Ik dacht dat het siroop-opzetstukje een het USP van de J8 was, echter zie ik dit bij de S8 ook staan (mogelijk als add-on van €10?)
https://nl.jura.com/nl/vo...8-Dark-Inox-EB-15480#tabs

Er staat zelfs een hele passage over:
"Licht gezoet melkschuim voor eigentijdse specialiteiten

De Sweet Foam-functie verwarmt, schuimt en brengt de melk direct tijdens de bereiding op smaak met het bijbehorende siroopopzetstuk. Er ontstaat een subtiel gezoet melkschuim met een fijne textuur, wat leidt tot geheel nieuwe dimensies. De S8 kan zelfs met één druk op de knop trendspecialiteiten zoals de Sweet Latte maken. De Hot Milk-functie zorgt ervoor dat het drankje altijd de perfecte temperatuur heeft. De intelligente One-Touch melksysteemreiniging gebeurt automatisch met één druk op de knop en rondt de Sweet Foam-ervaring in een oogwenk af."

Long story short:
Wat is nou exact het verschil tussen de nieuwe S8 (EB) en de J8 (EA)?
De Jura vergelijking wordt ik geen wijs uit (als in; geen duidelijke verschillen naast wat koffiesoorten en de PAG2+).
Als je kleur buiten beschouwing laat, is de J8 ook maar een paar euro duurder (grijs S8 vs zwart J8).

Eigenlijk kan het siroop-gedeelte mij gestolen worden, mogelijk is de E8 (EC) ook een kandidaat, al gaan wij geen warme melk waarschijnlijk wel missen.

------------

Ik heb nu een Siemens EQ.9 Plus S500. Volgens mij in aanschafprijs zelfs hoger toentertijd dan de E8 of de S8/J8. Vind het schuim echter drie keer niets wat er bij een LM/Cappuccino uit komt. Melk reservoir en melk slang zijn al eens vervangen om daar het probleem weg te halen, elke keer wordt melk sowieso gereinigd na gebruik (en met kleinere interval dan machine aangeeft ook machine reiniging).
Heb tevens al ruim 15 verschillende melksoorten geprobeerd. Melksoorten die bij de goedkope Jura van mijn ouders prima opschuimen.

Ofwel; ben op zoek naar een vervanger voor de EQ.9 Plus S500 waar mijn oog op de nieuwe Jura S8 is gevallen, maar mogelijk voldoet de E8 ook. (Heb alleen de S8 "gedronken" in de winkel).

Wat ik mij wel afvraag; de Siemens heeft een keramische molen en de Jura (tot Z10) een RVS. Hoe verhoud zich dit in kwaliteit op de lange duur? Dacht dat altijd wordt verkocht dat keramisch duurzamer/beter is?

Heb ook nog naar een Z10 gekeken, maar dat cold brew (voor zover je dit zo kan noemen, naar mijn idee moet dat toch echt uuuren druppelen en niet 3 minuten voor een "lauwe-brew" uit de Z10) is volgens mij een gimmick wat leuk is op een feestje maar ikzelf daarna amper gebruik. Jura J8-Dual is ook optie om wat meer met verschillende bonen te spelen.
Oude machine is net opgehaald en bestelling geplaatst voor een nieuwe. Is de Jura J8 Twin geworden.
DjVe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
Nou verdorie. Net ook maar wat zakjes bij Koffiestation gekocht dan (vooral benieuwd naar de Decaf).
Heb je de Decaf al binnen? Ben benieuwd hoe deze bevallen is. Zelf ook aan het kijken voor decaf in de ene malen en reguliere in de andere maler.
Heb jij de Guatemala Primavera (nu uitverkocht zie ik) of de Colombia Tumbaga besteld als decaf?

Ga eerste die van Hoofdkwartier eens proberen. Ben ook benieuwd naar die van Boot, iemand daar ervaring mee?

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:26
De TimeMore Sculpture 064s kost nu met extra korting 599. De Ioata DF-64 Gen 2 kost 489.
Lastig lastig. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
M’n voorkeur is de Sculpture, maar de DF is 100 euro goedkoper en ik kan m in een winkel kopen. Dat is volgens mij wat handiger qua garantie e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bermuda1980
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 17:51
Niet super zinnig... Ik heb de 064s, maar nog nooit gewerkt met een DF. Over de 064s ben ik echt zeer tevreden. Lekkere espresso, fijne filter. Doe je geen miskoop aan. Voor de kickstarterprijs absolute no-brainer. Maar €110 extra betalen voor een 064s bovenop een DF? Zou ik niet doen.

Lees veel positiefs over de DF (zie koffiepraat, youtube, reddit), en met €110 euro ben je een aardig stuk op weg om eventueel schijven te vervangen voor SSP of Mizen als het toch niet precies is wat je ervan verwachtte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb nu denk ik een jaar of 3 een Jura E6. Werkt perfect en zet lekkere koffie. Onderhoud doe ik braaf alleen ik zie nu als je de restlade eruit schuift dat onderin de machine er behoorlijk wat koffieresten zit onderin. Met mijn vinger en kwastje komt er veel troep uit ook achter het witte klepje wat daar zit. Wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los ik het op? Volgens mij zit er maar 1 ding op en deze https://www.koffie-onderdelen.nl/Ovaalkopsleutel-bit- bestellen en de machine openmaken en intern reinigen. Iemand die het weet hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annun
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
gamerboy schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:49:
[...]

Oeeeh hele goeie, ga gelijk even online checken.

Gebruik nu de verbeterde zet methode van James Hoffman maar sta zeker open om andere zetmethodes te proberen dus als je nog leuke hebt hoor ik het graag :)
Ik wissel tegenwoordig tussen die van Hoffman en eentje die ik bij Lance Hedrick heb gezien. Dus als je toch eens iets anders wilt proberen:

- 30g/500ml
- Eerst water opwarmen tot 50/60 graden.
- Bloom met 90g water en meteen je water verder opwarmen tot je normale brouw temperatuur.
- 2 minuten wachten.
- Water tot 500g verder toevoegen. Mag vrij snel, maar niet overdreven.

Ik vind deze methode persoonlijk ook wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 15:43
Hercul3s schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:28:
[...]

Er is 1 afsluiter, daar lekt hij waarschijnlijk.

https://www.drtradingshop...elen-profitec-stoomkraan/

Onderdeel nummer 3. Vervangen is goed te doen.

Als de stoomdruk te laag is, staat je PID dan niet gewoon te laag?
Thanks, ga ik eens bekijken en is inderdaad de gok nog wel waard ;)

Voor zover ik weet is de temp op de PID niet aangepast en fluctueert de stoomdruk erg veel. Lijkt een beetje op het moment timen op een Gagia Classic.
Ga de temp voor de zekerheid wel even dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 17:46
Russel88 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:11:
De TimeMore Sculpture 064s kost nu met extra korting 599. De Ioata DF-64 Gen 2 kost 489.
Lastig lastig. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
M’n voorkeur is de Sculpture, maar de DF is 100 euro goedkoper en ik kan m in een winkel kopen. Dat is volgens mij wat handiger qua garantie e.d.
Extra korting voelt wel als bullshit. Heb hem zelf destijds voor 275 euro bij de Kickstarter. Geweldig ding verder (al weet ik niks over de lange termijn). Weet niet of ik er 600 voor zou betalen, maar ik ben een zuinige krent en keek meer naar de grinders van rond de 300 euro. Dus dan was het waarschijnlijk een Fellow Opus of Lagom Mini geworden.

Garantie heb ik nog nooit in m'n leven gebruik van gemaakt, dus dat interesseert me nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
BarôZZa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:57:
[...]

Extra korting voelt wel als bullshit. Heb hem zelf destijds voor 275 euro bij de Kickstarter. Geweldig ding verder (al weet ik niks over de lange termijn). Weet niet of ik er 600 voor zou betalen, maar ik ben een zuinige krent en keek meer naar de grinders van rond de 300 euro. Dus dan was het waarschijnlijk een Fellow Opus of Lagom Mini geworden.

Garantie heb ik nog nooit in m'n leven gebruik van gemaakt, dus dat interesseert me nooit.
275 is geen geld.
De korting voelt ook dubbel aangezien dat ding in de VS voor 500 dollars wordt verkocht. Het leek me gewoon leuk om een TimeMore te kopen aangezien ik daar al wat spullen van heb.
Als de situatie het toestaat gaat het waarschijnlijk de DF-64 worden samen met de Profitec Go.
Flinke verhoging van m’n originele budget, maar ik denk dat de pid in de Profitec m’n leven wat makkelijker maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:21

DjVe

Hatsaflats!

Source90 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:01:
[...]

Oude machine is net opgehaald en bestelling geplaatst voor een nieuwe. Is de Jura J8 Twin geworden.

[...]

Heb je de Decaf al binnen? Ben benieuwd hoe deze bevallen is. Zelf ook aan het kijken voor decaf in de ene malen en reguliere in de andere maler.
Heb jij de Guatemala Primavera (nu uitverkocht zie ik) of de Colombia Tumbaga besteld als decaf?

Ga eerste die van Hoofdkwartier eens proberen. Ben ook benieuwd naar die van Boot, iemand daar ervaring mee?
Gisteravond een zakje decaf open getrokken en deze smaakt echt meer dan prima. Wat donkerder gebrand, maar de smaakervaring zou ik bestempelen als een ouderwets lekker bakje.

Gezet met een Fellow Ode II en de Moccamaster. Ik ga vanmiddag een espresso proberen te zetten.

Edit: net even een decaf espresso gezet. Twee tikkies fijner gezet dan normale beginpunt en direct een prima espresso. Geen hoogvlieger qua smaak/complexiteit, maar ook hier: meer dan prima.

Gezet met Varia VS3 en Cafelat Robot.

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 24-02-2024 08:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Toch even een leuke anecdote. Ik had deze week een aannemer over de vloer voor dak en spouw isolatie. Geheel geen koffie drinker… had in zijn leven 2 koppen geprobeerd en vond het een verschrikking.

2 van zijn medewerkers echter: laaiend enthousiast. 1 had letterlijk aan het Cappuccino-infuus gekund. Dus aannemer zelf wil toch even proberen. Prima.

Hij is nog niet over … maar waardeerde het heel veel meer dan die eerdere 2 pogingen.

Toch compliment voor Fabian van WestFriese koffie :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
Homehub schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Ik kwam dit topic tegen, daar stonden ook nog wat goede tips in. Schakelaar een beetje gesmeerd en op een verborgen plek nog een stevige klont prut weggekregen.

Uit elkaar halen ging uiteindelijk soepeler dan verwacht, in elkaar ook. Alleen... ik snap de maler denk ik niet. Hoe stel je zo'n ding? Op zich werkt alles, schijven draaien. Alleen maalt 'ie niet, bonen vallen er doorheen. Ongetwijfeld af te stellen, maar zit me suf te kijken en zie het niet :X

Ok, iets met een elektromotor en polariteit 8)7
Ter leering ende vermaeck nog even de afloop van mijn restauratie-avontuur. Na t uit elkaar en in elkaar zetten bleef de 'geen bonen' storing komen, om de keer ongeveer. Dus nieuwe maalschijven besteld. Vanochtend er in gesleuteld, maar helaas, kennelijk verkeerde schijven. Ze passen wel, maar de vertanding is anders en malen gebeurde ook niet.

In een laatste poging de oude schijven weer teruggezet. En nu, al 4 kopjes goede koffie zonder 'bonen vullen' melding! Meer ga ik niet testen want type al snel zat nu :+ En hopen dat 'ie het nu weer een tijdje volhoud.

Maar, ondanks dat t misschien nog niet opgelost is vond ik t sleutelen makkelijker dan verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Homehub op 24-02-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:24
DjVe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 06:12:
[...]

Gisteravond een zakje decaf open getrokken en deze smaakt echt meer dan prima. Wat donkerder gebrand, maar de smaakervaring zou ik bestempelen als een ouderwets lekker bakje.

Gezet met een Fellow Ode II en de Moccamaster. Ik ga vanmiddag een espresso proberen te zetten.

Edit: net even een decaf espresso gezet. Twee tikkies fijner gezet dan normale beginpunt en direct een prima espresso. Geen hoogvlieger qua smaak/complexiteit, maar ook hier: meer dan prima.

Gezet met Varia VS3 en Cafelat Robot.
Vandaag de Boot decaf (Colombia organic) geprobeerd, vind hem nu al lekker.
Ook de Panama Birdsong (Hartmann) van Boot geprobeerd en deze is voor mij wat minder. Komende tijd maar spelen met de instellingen of ik dit meer naar mijn smaak kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 13:54
Iemand anders ook gaan experimenteren met slow-feeding na het laatste filmpje van Lance Hedrick? TL;DR: Door bonen beetje bij beetje in de maler te doen krijg je een consistentere, minder statische en grovere maling, met ook minder hele fijne deeltjes.

Wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, maar het verschil qua snelheid is echt enorm met mijn Eureka Mignon. Ik had hem ingesteld op 18g in 40g uit in 28-30 seconden. Op dezelfde maalgraad maar dan met slow-feeden zat ik na iets van 18 seconden al op 45 gram uit.

Daarna nog een keer geprobeerd met een flinke slag fijnere maalgraad, maar alsnog liep het snel. Wel nog een beetje underextracted maar het viel meer eerlijk gezegd mee voor hoe snel het ging.

Ik ga er binnenkort nog wat meer mee spelen, het lijkt best wel wat leuke dingen te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:07
als dit een ding gaat worden verwacht ik binnenkort de eerste single dose, single bean maler (SDSB maler, hebben jullie hier voor het eerst van gehoord ;-) )

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Er is nog veel vooruitgang in de maling te maken als dit een ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 13:56

Ravhin

no <root>...

Ik had het gezien. Het is wel grappig om te zien en ik verwacht wel wat 3D-geprintte structuren voor single-bean-dosing. James Hoffmann gaf aan dat hij prefereert om de bonen in een draaiende maler te gooien zodat er meer uniformiteit is. An sich is het niet zo vreemd en kan je het je goed voorstellen; wel ben ik benieuwd of conische malers net zoveel baat bij SDSB hebben als flat-burrs.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
Ik heb het ook al eens geprobeerd (voor pour-over), maar mijn maler (Wilfa Uniform) is al vrij traag waardoor het niet echt een pretje is. Je moet er echt wel even bij blijven staan om te kunnen slow feeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 14:19
Ravhin schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:31:
Ik had het gezien. Het is wel grappig om te zien en ik verwacht wel wat 3D-geprintte structuren voor single-bean-dosing. James Hoffmann gaf aan dat hij prefereert om de bonen in een draaiende maler te gooien zodat er meer uniformiteit is. An sich is het niet zo vreemd en kan je het je goed voorstellen; wel ben ik benieuwd of conische malers net zoveel baat bij SDSB hebben als flat-burrs.
Bij de Niche merkte ik wel een groot verschil bij filter. Door het slow feeden heb je minder fines en dat resulteerde bij mij in betere / lekkerdere filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:56

N0 0B

cxb1=N#

Phuncz schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:28:
Er is nog veel vooruitgang in de maling te maken als dit een ding is.
Blijkbaar alleen een 'groot' ding als de maler niet een vijzel heeft om de bonen naar de schijven te transporteren, (dus geen constante feed-rate).

Bij mijn Lagom Mini voor filterkoffie ga ik ook fijner van stand 1.5 naar ~1.35 met langzaam feeden. Grappig om mee te experimenteren als hobbyist :)

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:32
ik heb het thuis getest met een DF64. Er was heel veel verschil in maalgraad. Met de trage toevoer kreeg ik zelfs mijn PF bijna niet in de grouphead omdat mijn puck te dik werd met 18g.
Ik ben van stand 11 naar naar 7 moeten gaan.

Ik ga het niet blijven doen omdat ik heel veel verschil heb in doorlooptijd. Iets sneller of trager bonen toevoegen verandert precies veel aan de maalgraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:56
Ik heb het hier ook geprobeerd met de 078s.

Het verschil is eigenlijk "belachelijk", terwijl ik DACHT dat Lance ergens gezegd had dat dit bij de 078s enz.. niet zo een grote impact ging geven.

Ik zit voor mijn boontjes (licht/medium gebrand) op exact standje 2.
De eerste keer naar stand 1 gegaan, maar op 5 sec had ik al 45gr in de tas. 5 sec waar ik normaal 45 sec over doe.

Dan naar standje 0.5 gegaan, en nu was het 7 sec. Ik moet wel zeggen dat de koffie niet zuur smaakte. Verrassend! Wel miste ik de lekkere smaken van mijn normale tas, deze was natuurlijk veel vlakker.

Ben nu beetje ah twijfelen of ik wel de schijven ga aanpassen om dat toch te halen of..

Want het punt was hierboven gezegd wordt is wel waar natuurlijk: ik ga nooit boon per boon erin gooien, dus aan een lagere snelheid boontjes droppen is NOOIT consistent, dus ...

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:52
Er is een merk en die heeft een instelbare feeder in het bonen reservoir zitten. Die vind ik later wel terug.
Ondertussen kwam ik deze video tegen. Dit werkt met een halve maan vorming plaatje bovenop een conische maalschijf. Dus voor iedereen met zo'n molen is er een vrij simpele oplossing voor slow feeden.
YouTube: How to install a Slow Feeder to DF64V coffee grinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Teus.espresso schreef op maandag 26 februari 2024 @ 10:04:
Er is een merk en die heeft een instelbare feeder in het bonen reservoir zitten. Die vind ik later wel terug.
Ondertussen kwam ik deze video tegen. Dit werkt met een halve maan vorming plaatje bovenop een conische maalschijf. Dus voor iedereen met zo'n molen is er een vrij simpele oplossing voor slow feeden.
YouTube: How to install a Slow Feeder to DF64V coffee grinder
Deze heb ik al op mijn Niche zitten; het gaatje is zelfs iets kleiner waardoor sommige grote bonen wat hulp nodig hebben om er doorheen te komen. Hij wordt geloof ik standaard meegeleverd tegen pop-corning. Ik krijg alleen het idee bij de video van Lance dat je nog langzamer moet gaan doseren - 1 boon per seconde ofzo?
Op dit moment doe ik er zo'n 20 seconden over om 20 gram koffie te malen. Er zitten circa 8-10 bonen in een gram; dus dan doe je er 160 seconden (bijna drie minuten) over? :X

[ Voor 9% gewijzigd door Ravhin op 26-02-2024 10:12 . Reden: verduidelijking ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28
Slow feeder, hahah. Ze verzinnen elke keer weer een nieuwe hype hè. We moesten onze koffie ineens gaan roeren met naalden, beetje water op de bonen spuiten, etc. Nu moeten we voortaan de bonen een voor een in onze maler doen. Wat ben ik toch blij met een gewone hopper die goed werkt zonder al die hypes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-09 18:10

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

cryptapix schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:11:
Slow feeder, hahah. Ze verzinnen elke keer weer een nieuwe hype hè. We moesten onze koffie ineens gaan roeren met naalden, beetje water op de bonen spuiten, etc. Nu moeten we voortaan de bonen een voor een in onze maler doen. Wat ben ik toch blij met een gewone hopper die goed werkt zonder al die hypes.
Same here. Gewoon direct in de portafilter malen. Nog wel een puck screen of filterpapiertje erop, dat helpt zowel de groep schoon houden, en zorgt voor drogere puck. Perfecte koffie. Maar ik heb dan ook een maler van 1800 euro, dus dan mag je ook wel verwachten dat de maling gewoon goed is.

Ja met WDT heb je misschien geen enkele spray, maar het smaakverschil is in de praktijk niet te onderscheiden.

[ Voor 7% gewijzigd door ocn op 26-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
ocn schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:13:
[...]

Same here. Gewoon direct in de portafilter malen. Nog wel een puck screen of filterpapiertje erop, dat helpt zowel de groep schoon houden, en zorgt voor drogere puck. Perfecte koffie. Maar ik heb dan ook een maler van 1800 euro, dus dan mag je ook wel verwachten dat de maling gewoon goed is.

Ja met WDT heb je misschien geen enkele spray, maar het smaakverschil is in de praktijk niet te onderscheiden.
Ik heb een maler van 1300 piek die prima werkt zonder een papiertje :p Voor mij zijn dit soort dingen allemaal overbodige extra handelingen die op zijn best een marginale en bijna te verwaarlozen impact hebben op de smaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 18:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ik maal door te crushen in het knuistje, waardoor ik tegelijk mijn vingers train voor de apocalypse to come, maar doe wel net als OCN een papiertje ertussen, dat proef je stiekem toch wel :+

#no-paper

@Ravhin hoe lang doe jouw Expobar erover om de druk op te bouwen naar 9 bar vanaf hendel overhalen. Heb het idee dat mijn pompje wat moeite heeft om druk op te bouwen. Tegelijk weet ik ook dat Expobar de E61 groep iets verruimt heeft zodat hij soort preinfusie kan doen door wat ruimte boven de showerscreen...dus twijfel een beetje of dit "by design" is of dat het pompje er wat moeite mee heeft. Ik zal het vandaag zelf ook even timen, zowel tot het moment dat hij op 2 bar zit (daar hangt hij ook een seconde eventjes) als wanneer hij door is naar 9 bar.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
cryptapix schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Ik heb een maler van 1300 piek die prima werkt zonder een papiertje :p Voor mij zijn dit soort dingen allemaal overbodige extra handelingen die op zijn best een marginale en bijna te verwaarlozen impact hebben op de smaak.
ik bied minder! Die van €400,- van mij doet het ook allemaal zonder de poespas. Ok, het kán wellicht beter maar het kost me te veel moeite :*)

Maar prima hoor als je het wel allemaal wil doen, mijn ervaring is dat je het over een paar jaar ook te veel werk vind en vanzelf weer terug gaat naar de basis .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Ben op mijn Gaggia Classic de 9 bar mod aan het uitvoeren.

Zou iemand mij kunnen vertellen achter welk buisje het veertje zit?
De 2 aangeven met het rode kruis heb ik al gecheked.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHZlBJ27St8GNfbE3PUPDeRT-1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSziUs4CEmjYT1mrCZ7oaM8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
walterworld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:47:
Ben op mijn Gaggia Classic de 9 bar mod aan het uitvoeren.

Zou iemand mij kunnen vertellen achter welk buisje het veertje zit?
De 2 aangeven met het rode kruis heb ik al gecheked.
[Afbeelding]
Deze losmaken. Dat is de ‘afvoer’ van de het opv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9OuekAZ-fCDuBKmPBDg_n9rVsA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6tzZCTkzPYvoRmjEUcLgPSnC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hercul3s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Deze losmaken. Dat is de ‘afvoer’ van de het opv.

[Afbeelding]
Dank voor je snelle bericht. :)

Bij mij zit er helemaal geen veer in :o , de vorige eigenaar lopen knoeien met de classic??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDH9-TOFRB6tq5-R_Jr2TwwT_Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMHGBF3ph81slLMMz61WUK9N.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp stop ik hier de 9 bar veer in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:41
Hopjesvla79 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:30:
[...]

ik bied minder! Die van €400,- van mij doet het ook allemaal zonder de poespas. Ok, het kán wellicht beter maar het kost me te veel moeite :*)

Maar prima hoor als je het wel allemaal wil doen, mijn ervaring is dat je het over een paar jaar ook te veel werk vind en vanzelf weer terug gaat naar de basis .
Ter lering ende vermaeck heb ik net als hier een plakbandje op de control disc van mijn Niche Zero geplakt, zodat er minder boontjes te gelijk in kunnen. Met de hand zie ik niet zitten, zowel qua consistentie, alswel dat ik daar gewoon geen zin in heb :+

Het malen duurt nu significant langer, en ook de instelling op de Niche staat nu al 3 stapjes fijner (wat heel veel is), en staat nog steeds te snel..

Ik moet de juiste maalgraad dus nog vinden voor de smaak, en ben erg benieuwd of dit consistente timings geeft (dat is sowieso een vereiste voor mij)..

To be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Maar is de smaak nu verbeterd met slowfeeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
walterworld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:06:
[...]

Dank voor je snelle bericht. :)

Bij mij zit er helemaal geen veer in :o , de vorige eigenaar lopen knoeien met de classic??
[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp stop ik hier de 9 bar veer in?
Van welk jaar is je Gaggia? Zie je daar toevallig een 6 hoekige imbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hercul3s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Van welk jaar is je Gaggia? Zie je daar toevallig een 6 hoekige imbus?
Uit het jaar 2013 als ik de stikker onderop mag geloven, geen imbus te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuaM7omluwHDRCq2WRfLxVPaVis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZL32POFveZtBzm6aQIG4JpWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
walterworld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:16:
[...]

Uit het jaar 2013 als ik de stikker onderop mag geloven, geen imbus te zien.
[Afbeelding]
Die ring in het midden heeft een 6 hoekig profiel aan de binnenkant. Die kun je met de juiste maat inbussleutel verstellen/verdraaien. In mijn herinnering kun je daarmee dus de druk variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hercul3s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Die ring in het midden heeft een 6 hoekig profiel aan de binnenkant. Die kun je met de juiste maat inbussleutel verstellen/verdraaien. In mijn herinnering kun je daarmee dus de druk variëren.
Voor mijn model is dus geen veer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
walterworld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:43:
[...]

Voor mijn model is dus geen veer nodig?
Volgens mij is de veer idd pas later gekomen. Ik had een ook ouder model uit 2008 met hetzelfde opv als wat jij had.

Je kan de druk even controleren en kijken hoe hoog hij nu is om te zien of je wil bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Hercul3s schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:45:
[...]

Volgens mij is de veer idd pas later gekomen. Ik had een ook ouder model uit 2008 met hetzelfde opv als wat jij had.

Je kan de druk even controleren en kijken hoe hoog hij nu is om te zien of je wil bijstellen.
Hoe doe ik dat, de druk controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

walterworld schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Hoe doe ik dat, de druk controleren?
Met zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.coffeeforums.co.uk/attachments/7a71b8b5-1262-4d1b-8f4b-186a19ac7f1f-jpeg.69391/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Laatst online: 21:53

Denko

|{ing Øf ßlitz

Ondertussen wat meer ingelezen. Kwa maler ben ik ondertussen voorzien.

Tijdje getwijfeld tussen de bambino, de bambino plus en de gaggia classic pro evo.

bambino non-plus: Knettergoedkoop via ING, 239 euro.

bambino plus: automatisch melkschuim systeem, wel veel duurder ivm de gewone bambino. En zoals de gewone niet echt mod-able of repairable.

Gaggia: is als enige echt een repareerbare machine. Wel wat minder features etc. Maar ook modbaar.

Ik heb besloten om dan maar toch voor de gaggia te gaan, met eventuele mods later.

Nu heb ik 2 vragen:
- Ligt het aan mij, of is de gaggia pro evo super moeilijk beschikbaar op het moment?
- Zijn er toevallig verkooppunten die ook wat mods voor je willen installeren met behoud van garantie (in europa)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-09 15:57
Annun schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Ik wissel tegenwoordig tussen die van Hoffman en eentje die ik bij Lance Hedrick heb gezien. Dus als je toch eens iets anders wilt proberen:

- 30g/500ml
- Eerst water opwarmen tot 50/60 graden.
- Bloom met 90g water en meteen je water verder opwarmen tot je normale brouw temperatuur.
- 2 minuten wachten.
- Water tot 500g verder toevoegen. Mag vrij snel, maar niet overdreven.

Ik vind deze methode persoonlijk ook wel lekker.
Zojuist deze methode geprobeerd en het resultaat verbaasde me oprecht. Met minder moeite dan de James Hoffman techniek en best fijn resultaat. De bonen moest ik wel iets coarsers grinden maar overall is dat geen probleem. wat ik wel zag is dat de gemalen bonen wat meer verspreid over het filter zitten. Doe je na het gieten van het water nog een swirl?

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
gamerboy schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Zojuist deze methode geprobeerd en het resultaat verbaasde me oprecht. Met minder moeite dan de James Hoffman techniek en best fijn resultaat. De bonen moest ik wel iets coarsers grinden maar overall is dat geen probleem. wat ik wel zag is dat de gemalen bonen wat meer verspreid over het filter zitten. Doe je na het gieten van het water nog een swirl?
Ik doe inderdaad wel nog een swirl, vergeten te vermelden. En dan is het koffie bed vrij vlak, net als bij Hoffman techniek. Ik vind deze techniek inderdaad ook wat eenvoudiger. Zeker als iemand met pour-over wilt beginnen zou ik die eerst deze techniek aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik doe meestal de 40:60 methode bij V60.

Vooral grof malen en de made in Japan filters gebruiken ipv de Nederlandse.

Hoffmann techniek vond ik niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:46
jOzh schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Toevallig van de week hier binnengekomen. Hiervoor had ik een Nivona volautomaat. Deze is na een jaar of 8 overleden. Aangezien er hier geen melkdrankjes genuttigd worden en ik een apparaat wilde dat zo eenvoudig mogelijk schoongehouden kan worden kwam ik bij de Cube uit. Vooralsnog zeer tevreden maar zoals gezegd heb ik 'm pas net :)
En bevalt het nog steeds?

Ik heb hier een Nivona 795 staan maar ik wordt er gek van. Ben al met de derde zetgroep bezig en de klantenservice wil niet helpen want het komt zogenaamd door onze waterontharder, dat zou het water te zacht maken. We hebben gewoon nog kalk in ons water maar dat is ons woord tegen dat van hun. Heb het verhaal ook nog nooit eerder gehoord en in ons vorige huis zat ook een waterontharder. Dat werkte prima in combinatie met een Saeco, Philips etc. Iemand dezelfde ervaringen?

Nu overweeg ik een andere machine maar wil eigenlijk geen zetgroep meer. Over de service van Nivona ben ik niet zo te spreken eigenlijk maar die Cube zag er wel interessant uit.

Ik kom van een halfautomaat maar die heb ik weg gedaan omdat ik mijn vrouw er niet mee overweg kon. Misschien toch maar weer terug, de Sage Impress (touch) is wel iets voor hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:15
Denko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:06:
Ondertussen wat meer ingelezen. Kwa maler ben ik ondertussen voorzien.

Tijdje getwijfeld tussen de bambino, de bambino plus en de gaggia classic pro evo.
...
Ik zou precies wel wa afwachten met de GCP.
Er zijn veel gevallen waarbij de boiler schilfert. Ik weet niet of het alleen in USA is of ook bij Europese modellen, maar het komt precies wel veel voor.
Gaggia vervangt normaal de boiler wel als je daar last van hebt, dus ze zullen ook wel bezig zijn met een verbeterde versie.
Als je de oude versie nog kan vinden, zou ik die mss nemen.

Of als je die Turin Legato/Miicoffee Apex/Gemilai xxxx..... kan vinden, misschien deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Vitabissj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Ik zou precies wel wa afwachten met de GCP.
Er zijn veel gevallen waarbij de boiler schilfert. Ik weet niet of het alleen in USA is of ook bij Europese modellen, maar het komt precies wel veel voor.
Gaggia vervangt normaal de boiler wel als je daar last van hebt, dus ze zullen ook wel bezig zijn met een verbeterde versie.
Als je de oude versie nog kan vinden, zou ik die mss nemen.

Of als je die Turin Legato/Miicoffee Apex/Gemilai xxxx..... kan vinden, misschien deze?
Kijk, bedankt, daar had ik nog niks van gehoord. Ik wacht dan even af (ik gok dat hij daarom ook zo moeilijk te krijgen is momenteel)

Die Turin Legato/Miicoffee ziet er idd ook top uit, had er nog nooit van gehoord. Ik kijk even of die ergens te krijgen is in NL. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitabissj
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06:15
Denko schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:27:
[...]

Kijk, bedankt, daar had ik nog niks van gehoord. Ik wacht dan even af (ik gok dat hij daarom ook zo moeilijk te krijgen is momenteel)

Die Turin Legato/Miicoffee ziet er idd ook top uit, had er nog nooit van gehoord. Ik kijk even of die ergens te krijgen is in NL. Bedankt voor de info!
dat toestel bestaat al lang ze, maar onder verschillende namen..
Is gewoon een rebranded toestel met kleine aanpassingen.
Maar zo zijn die grinders ook (DF64, G-iota, Turin, allemaal hetzelfde)
Ik weet niet goed hoe het ineen zit allemaal
maar de producten zelf zijn prijs kwaliteit niet slecht, das het belangrijkste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-09 22:09
Ik ben recent overgestapt van een Nespresso apparaat naar een Jura E8. Wat mij opgevallen is dat er veel meer smaak zit in de koffie gemaakt met de Jura. Nespresso maakt vrij sterke koffie, maar qua smaak erg flauw. Bij jura proef ik zure smaken, bittere smaken en allerlei andere smaken die ik niet helemaal kan plaatsen. Ik moet in ieder geval nog erg aan wennen :P

Tot nu toe heb ik bonen van Simon Levelt en Brandzaak geprobeerd. Bij brandzaak heb ik een proefpakket besteld van de 6 smaken. Met de bonen van brandzaak lijkt de Jura wat moeite te hebben. Espresso wordt gemaakt met onderbrekingen in "flow". Dit is op stand 3 van de maler. Bij stand 4(grover) gaat het goed.

Hoe kan dit? Met Simon Levelt heeft het apparaat bij zelfde maling graad geen last van.
B-Real schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:19:
Ik heb sinds een paar maanden een Jura en heb nu tweemaal mijn bonen bij Brandzaak besteld.
Eerste keer een pakket met al hun bonen besteld, maar ik kwam erachter dat de allemansvrienden (Brasil en Honduras) mij eigenlijk het beste smaken.

De huidige voorraad komt bijna ten einde dus ik wil weer nieuwe bonen bestellen. Brandzaak bevalt prima, maar hebben jullie nog andere goede tips? Ongeveer zelfde prijscategorie en qua bonen qua smaak/sterkte vergelijk maar met die van Brandzaak?
Op welke maalgraad heb heb je het appraat ingesteld voor brandzaak bonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Welkom bij je nieuwe hobby :)
Wij kunnen richtgetallen geven over hoe onze specifieke machine die bonen verwerkt. Er zit veel verschil tussen de verschillende branders (datum branden, brandprofiel, type bonen &c) en er zit ook nog (in mindere mate) verschil tussen batches van dezelfde boon. Je zult altijd moeten kijken hoe jouw machine met jouw batch omgaat.

Op een gegeven moment hebt je een favoriete brander / boon en ken je je machine. Dat maakt instellen een stuk makkelijker.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:47
Midan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:50:
Ik ben recent overgestapt van een Nespresso apparaat naar een Jura E8. Wat mij opgevallen is dat er veel meer smaak zit in de koffie gemaakt met de Jura. Nespresso maakt vrij sterke koffie, maar qua smaak erg flauw. Bij jura proef ik zure smaken, bittere smaken en allerlei andere smaken die ik niet helemaal kan plaatsen. Ik moet in ieder geval nog erg aan wennen :P

Tot nu toe heb ik bonen van Simon Levelt en Brandzaak geprobeerd. Bij brandzaak heb ik een proefpakket besteld van de 6 smaken. Met de bonen van brandzaak lijkt de Jura wat moeite te hebben. Espresso wordt gemaakt met onderbrekingen in "flow". Dit is op stand 3 van de maler. Bij stand 4(grover) gaat het goed.

Hoe kan dit? Met Simon Levelt heeft het apparaat bij zelfde maling graad geen last van.

[...]

Op welke maalgraad heb heb je het appraat ingesteld voor brandzaak bonen?
Standaard zoals deze uit de doos kwam :)
Smaakt mij meer dan goed, maar nu ik al wat langer dezelfde bonen gebruik is het wellicht een idee om er eens wat mee te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 13:40

jOzh

Sweet dude!

Freezhost schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:19:
[...]

En bevalt het nog steeds?

Ik heb hier een Nivona 795 staan maar ik wordt er gek van. Ben al met de derde zetgroep bezig en de klantenservice wil niet helpen want het komt zogenaamd door onze waterontharder, dat zou het water te zacht maken. We hebben gewoon nog kalk in ons water maar dat is ons woord tegen dat van hun. Heb het verhaal ook nog nooit eerder gehoord en in ons vorige huis zat ook een waterontharder. Dat werkte prima in combinatie met een Saeco, Philips etc. Iemand dezelfde ervaringen?

Nu overweeg ik een andere machine maar wil eigenlijk geen zetgroep meer. Over de service van Nivona ben ik niet zo te spreken eigenlijk maar die Cube zag er wel interessant uit.

Ik kom van een halfautomaat maar die heb ik weg gedaan omdat ik mijn vrouw er niet mee overweg kon. Misschien toch maar weer terug, de Sage Impress (touch) is wel iets voor hier.
Nog steeds tevreden. Concept van de Cube zorgt er voor dat er geen koffieresten in de machine blijven waardoor alles mooi schoon blijft. Schoonhouden is erg eenvoudig.

Ik moet wel zeggen dat ik de Cube naast een E61 halfautomaat heb staan. Die halfautomaat is mijn primary machine, ik maak daar gedurende de dag m'n espresso's mee. 's Avonds drink ik af en toe een lungo uit de Cube en het is vooral het gemak bij bezoek.

Grab shell dude!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Denko schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:06:

Nu heb ik 2 vragen:
- Ligt het aan mij, of is de gaggia pro evo super moeilijk beschikbaar op het moment?
Ik had hem een hand weken terug via koffie warenhuis. Kwam gewoon binnen direct van SST (importeur/reparateur?). Er staat er nog 1 op Bol direct van SST, maar wel voor iets meer :-(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
Oh wouw, ik had hem nog niet gezien, maar Eurka heeft nu een Atom 65 en 75 grind by weight maler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsR-j5lldKF_x47s8dS09qKJ-1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tM9fLOXiTids9V0bim61RsrZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is dat ik al een Atom Specialty 75 heb…

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 01-03-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volgens mij heb ik met mijn Jura E8 een defect filter te pakken.
Ik kreeg gisteren een melding voor een nieuw filter en reiniging zat er ook al aan te komen dus heb ze beide maar gedaan. En daarna de machine uitgeschakeld.
Vanochtend zette ik niet eerst een bakje, maar omdat ik nog druk in de keuken was eerst warm water in mijn kop. Tot mijn verbazing zag ik allemaal kleine blauw/grijze stukjes in mijn mok. Ik dacht in eerste instantie dat de mok vies was maar bij een nieuwe kop warm water kreeg ik ze terug. Bijna niet zichtbaar maar als je het even liet bezinken zag je ze goed op de bodem.
Eerst het filter verwijderd het waterreservoir gereinigd en weer het filter geplaatst. Geen soelaas. Ik twijfelde of het misschien nog een deel van een reinigingstablet was gezien die ook blauwe vloeistof spuwt.
Dan maar eens proberen zonder filter en ja gewoon water in mijn mok.

Iemand eens iets vergelijkbaars gehad met een Claris Smart+ filter van Jura? Baal er wel van gezien die krengen gewoon 15€ /stuk zijn wat op al die koppen niet bijster veel is, maar als je 'm weggooit omdat die niet te gebruiken is, is dat andere koek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ly0k83bohWoe8aikD2X1ikPHIB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbsmMSgaR6XEPiPiwk1kHx08.jpg?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Moeilijk zo op afstand te zeggen op afstand of het het filter is of iets anders.
Wat ik verwacht bij een defect filter is dat er ook stukje liggen bij de waterinlaat. Ik bedoel dus de plek waar het water uit de waterbak in de machine gaat. Als op dat zeefje stukjes liggen dan is het filter defect. Als daar niks ligt dan verwacht ik dat het residu meer met het reinigings tablet te maken heeft.
Een defect filter kan je proberen om te ruilen in de winkel waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teus.espresso schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:07:
Moeilijk zo op afstand te zeggen op afstand of het het filter is of iets anders.
Wat ik verwacht bij een defect filter is dat er ook stukje liggen bij de waterinlaat. Ik bedoel dus de plek waar het water uit de waterbak in de machine gaat. Als op dat zeefje stukjes liggen dan is het filter defect. Als daar niks ligt dan verwacht ik dat het residu meer met het reinigings tablet te maken heeft.
Een defect filter kan je proberen om te ruilen in de winkel waar je hem gekocht hebt.
De stukjes zijn zo klein dat ik verwacht dat het wel door dat zeefje zouden passen. Maar ik kan het eens testen door het filter weer terug te plaatsen, als ik dan direct weer stukjes in een mok heb was het toch wel het filter en niet reinigingsresidu.
Ik ga dan ook wel terug met het filter naar de winkel, maar het is natuurlijk ook net de laatste uit de set dus nu moet ik er 'haast' bij maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Vorige week een Aeropress gekregen :) erg leuk om erbij te hebben in het koffie-maak arsenaal.
Ervaringen:
  • Ik vind Aeropress lekkerder dan French Press (ben geen sucker for silt denk ik)
  • fantastische zetmethode om in 4 minuten een goede bak koffie te hebben
  • weinig workflow en weinig afwas
  • inverse methode is voor mij degene met de minste hassle
  • Ben nog zoekende naar de juiste verhouding en maling (nu V60 maling en 60g/L)
  • de geproduceerde koffie heeft zelfs de WAF :*)
Wat is jullie ervaring met Aeropress? Been there, done that, next item of een daily driver?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:52
cryptapix schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 20:37:
Oh wouw, ik had hem nog niet gezien, maar Eurka heeft nu een Atom 65 en 75 grind by weight maler.

[Afbeelding]

Het is dat ik al een Atom Specialty 75 heb…
Vorige week helaas al even met beide mee mogen spelen tijdens een workshop (samen met de nieuwe Profitec Drive). Erg mooie molen. Hier de twijfel om de Libra te verkopen en de 65W aan te gaan schaffen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4sPTf2JZqJ8_ytd7mfXQl-VlKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbDLl8P96MXjqTb6XTHvFN4V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door raze88 op 04-03-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Teus.espresso schreef op maandag 4 maart 2024 @ 00:07:
Nog even getest.
Eerst het filter weer geplaatst en heet water in een kop gedaan dat is de rechter afbeelding.
Toen het filter weer verwijderd het waterreservoir gespoeld en toen de een andere kop gevuld dat is de linker afbeelding.

Ik kan niets anders zeggen dat het toch het filter moet zijn.

Jura filter residu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYvUhTAAsO65kMBz3FOD92wIccg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoED5vLiOLlsxwrtSGZoUAWN.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTaSzNoGkQQ0JwG4fVmJIc7Ru6Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKaXLnY9lsaLZt3xVgr2psqm.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:55:
Vorige week een Aeropress gekregen :) erg leuk om erbij te hebben in het koffie-maak arsenaal.
Ervaringen:
  • Ik vind Aeropress lekkerder dan French Press (ben geen sucker for silt denk ik)
Wat is jullie ervaring met Aeropress? Been there, done that, next item of een daily driver?
Ik ben in de ochtend een groot fan van de Clever dripper, met de James Hoffmann techniek: https://www.youtube.com/watch?v=RpOdennxP24

Super simpel, dus gaat ook goed als je nog half slaapt. Weinig rommel en 400ml is perfect voor twee lekkere koppen koffie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

In principe is de Clever dripper niet veel anders dan de Aeropress qua zetmethode - beide zijn infusion immersion brewers die gebruik maken van een filter om koffie en prut te scheiden.
Dank voor de link - ik ga kijken wat ik qua techniek hier van kan gebruiken!

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 04-03-2024 10:44 . Reden: verbeterd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Voor de liefhebber heb ik nog een eenmalig gebruikte Ceado Hoop en een ongebruikte Timemore 02 crystal dripper (wit) liggen.
Ik blijf wat drip koffie toch bij mijn gemodificeerde Cup One.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 19:53
Ik heb er vorig jaar een cadeau gekregen en deze sinds een klein half jaartje bijna dagelijks in gebruik.
Erg leuke manier om van koffie maken een ritueeltje te maken, handmaler erbij en gaan. Ook leuk om te experimenteren met diverse zetmethodes.

Ik heb een Jura E6 voor de snelle espresso, en de Aeropress ernaast voor wat meer afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
Teus.espresso schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:49:
Voor de liefhebber heb ik nog een eenmalig gebruikte Ceado Hoop en een ongebruikte Timemore 02 crystal dripper (wit) liggen.
Ik blijf wat drip koffie toch bij mijn gemodificeerde Cup One.
Wat voor filters gebruikt die Ceado eigenlijk? Zijn dat dezelfde als een aeropress of een ander formaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Vitabissj schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:38:
[...]

dat toestel bestaat al lang ze, maar onder verschillende namen..
Is gewoon een rebranded toestel met kleine aanpassingen.
Maar zo zijn die grinders ook (DF64, G-iota, Turin, allemaal hetzelfde)
Ik weet niet goed hoe het ineen zit allemaal
maar de producten zelf zijn prijs kwaliteit niet slecht, das het belangrijkste
Helaas niks kunnen vinden. Ondertussen wel een Gaggia classic pro evo kunnen vinden in matzwart voor een hele goede prijs. Dus even daarvoor gegaan. Gelijk gekeken of mijn coating loskwam. Nog niet iig, dus daar zal ik wel eventjes op letten voorlopig. Bedankt voor het goede advies.

Mochten we thuis de apparaten goed gebruiken enzo zal er vast wel wat fanciers komen, maar voorlopig ben ik in ieder geval tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Ik heb besloten lekker door te gaan met mijn half automaat. De stoomwand is misschien wel mijn grootste irritatie, ik kan prima cappuccino zetten bij andere (al dan niet horeca formaat) machines, maar bij mij blijft het inconsistent.

Anyway, ik zoek voor mijn laatste "upgrades" nog een naked portafilter. Kan ik dat gewoon bij een aliexpress vandaan halen (bv: zoiets?).
Het enige verschil in kwaliteit dat relevant zal zijn is dat van de basket verwacht ik? Volgens mij zijn die van Bezerre zelf prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 16:55

bebopper

I'm an absolute beginner...

Zebby schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:46:
Ik heb besloten lekker door te gaan met mijn half automaat. De stoomwand is misschien wel mijn grootste irritatie, ik kan prima cappuccino zetten bij andere (al dan niet horeca formaat) machines, maar bij mij blijft het inconsistent.

Anyway, ik zoek voor mijn laatste "upgrades" nog een naked portafilter. Kan ik dat gewoon bij een aliexpress vandaan halen (bv: zoiets?).
Het enige verschil in kwaliteit dat relevant zal zijn is dat van de basket verwacht ik? Volgens mij zijn die van Bezerre zelf prima.
N=1

Kwaliteit kan tegenvallen, heb er zelf ooit ook eentje via Ali besteld maar dat ding was erg licht (weinig massa die warm kan worden) en de 'armpjes' waren erg dun waardoor deze bij het vastdraaien in de groep erg ver doordraaide. Al met al heb ik deze bijna niet gebruikt en vrij kort daarna een goede besteld bij DR trading. Bij mij gevalletje goedkoop = duurkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mijn kleine koffie set. Met als nieuwe aanwinst de Timemore C3s Pro handmaler.

Mijn allereerste handmaler en bevalt uitstekend. Deze nieuwste s-versie is gemaakt van aluminium en roestvast staal zonder plastic meer in het mechaniek. Voelt premium aan en maalt veel lichter dan gedacht.

Binnen de tijd dat het water kookt heb je de bonen al gemalen. Met heerlijke koffiegeur tijdens het malen. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/155PspYS/387.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Mooi, fijn! :)
Is er een bepaalde reden waarom je voor een keramische filterhouder bent gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ervaringen:
Ook al koop je hem alleen maar voor op reis: worth it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Van AliExpress heb ik deze filterdrager gehaald;
https://nl.aliexpress.com/item/1005006357558256.html
Voelt heel anders door het lage gewicht maar werkt goed als bottomless. Geen slijtage of doorbuigen na een maand gebruik. Tot nu gebruikt samen met VST Big bang, IMS ECM edition en de Mischief 3000 baskets. De Mischief werkt het prettigst en maakt super mooie koffie. Koffie proeven is niet mijn sterkste kant dus daar doe ik geen uitspraak over.
Let op als je Bezzera hebt met hun eigen kop. Daar past niet zomaar een andere filterdrager in.

De papieren filters van de Ceado Hoop zijn 6cm in doorsnede. Die van Aeropress zijn 6,4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
CR2032 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:04:
Mijn kleine koffie set. Met als nieuwe aanwinst de Timemore C3s Pro handmaler.

Mijn allereerste handmaler en bevalt uitstekend. Deze nieuwste s-versie is gemaakt van aluminium en roestvast staal zonder plastic meer in het mechaniek. Voelt premium aan en maalt veel lichter dan gedacht.

Binnen de tijd dat het water kookt heb je de bonen al gemalen. Met heerlijke koffiegeur tijdens het malen. :)

[Afbeelding]
Ik zou wel een V60 halen. Waarschijnlijk raak je dan nooit meer de Melita aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:09:
Mooi, fijn! :)
Is er een bepaalde reden waarom je voor een keramische filterhouder bent gegaan?
Het verkleurd niet zo snel als plastic. Deze Meiitta is al jaren oud en oogt nog steeds als nieuw.

@BarôZZa We hebben eerder een Hario V60 gehad en dat viel ons wat tegen. Koffie liep te snel door, met wat slappere koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
CR2032 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:30:
[...]

Het verkleurd niet zo snel als plastic. Deze Meiitta is al jaren oud en oogt nog steeds als nieuw.

@BarôZZa We hebben eerder een Hario V60 gehad en dat viel ons wat tegen. Koffie liep te snel door, met wat slappere koffie.
Te snel doorlopen is niet echt iets wat ik ervaar van V60. Was de maalgraad dan niet gewoon vrij grof? Ik maal voor V60 relatief fijn en krijg dan toch een kopje vol smaak dat niet te bitter is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 16:55

bebopper

I'm an absolute beginner...

Teus.espresso schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:14:
Van AliExpress heb ik deze filterdrager gehaald;
https://nl.aliexpress.com/item/1005006357558256.html
Voelt heel anders door het lage gewicht maar werkt goed als bottomless. Geen slijtage of doorbuigen na een maand gebruik. Tot nu gebruikt samen met VST Big bang, IMS ECM edition en de Mischief 3000 baskets. De Mischief werkt het prettigst en maakt super mooie koffie. Koffie proeven is niet mijn sterkste kant dus daar doe ik geen uitspraak over.
Let op als je Bezzera hebt met hun eigen kop. Daar past niet zomaar een andere filterdrager in.

De papieren filters van de Ceado Hoop zijn 6cm in doorsnede. Die van Aeropress zijn 6,4?
@Zebby

Vind ik die van Ali voor een portafilter van Ali nog redelijk aan de prijs. E61 naked portafilter van DR trading die ik uiteindelijk gekocht heb was goedkoper (en veel zwaarder uitgevoerd, betere kwaliteit, ook met walnoten handvat). Maar ik heb natuurlijk niet die specifieke die jij linkt gekocht op Ali, dus ben een beetje appels met peren aan het vergelijken :)

Als het een Bezzera specifieke moet zijn, die heeft DR ook, zou je eens naar kunnen kijken.

p.s. geen aandelen bij DR, bestel er wel vaak van alles wat ik nodig heb, goede support en advies
p.p.s. gereageerd op @Teus.espresso, maar was eigenlijk bedoeld als extra info voor @Zebby; niet helemaal handig gedaan

[ Voor 3% gewijzigd door bebopper op 05-03-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ik was ook niet 100% duidelijk.
Ik heb al twee verschillende gewone bottomless filterdragers dus voor mij is die link naar DR niet nodig.

Voor een concept dat ik aan het ontwikkelen ben, wilde ik juist een zo licht mogelijke filterdrager om zo de opwarmtijd van de machine te bekorten. En ja het nadeel is dat deze filterdrager de eerste paar keer als speelgoed voelt zo licht is hij. Nu een maand in gebruik is dat gevoel weg. Het zal wel nooit premium voelen dus wat dat betreft werkt hij niet voor de machine waar ik aan werk.

Door mijn werk kan ik gemakkelijk aan de standaard onderdelen komen. Het zijn de concepten waar ik aan werk die buiten het reguliere liggen waarvoor ik af en toe aparte onderdelen bestel.
Ultra lichte filterdrager, brushless motor voor rotatie pomp, E61 met actieve verwarming en geïntegreerde flowcontrol en zo nog wat experimenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Annun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:05:
[...]

Te snel doorlopen is niet echt iets wat ik ervaar van V60. Was de maalgraad dan niet gewoon vrij grof? Ik maal voor V60 relatief fijn en krijg dan toch een kopje vol smaak dat niet te bitter is.
De doorloopopening is erg groot bij een V60. Je hebt meer koffie nodig, een fijnere maalgraad hielp niet echt. Die Hario V60 is al lang weggegooid, want er kwamen ook al snel kleine haarscheurtjes in het plastic.

Het porseleinen Melitta filter loopt vlot genoeg door, want heeft twee openingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annun
  • Nu online
CR2032 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:51:
[...]

De doorloopopening is erg groot bij een V60. Je hebt meer koffie nodig, een fijnere maalgraad hielp niet echt. Die Hario V60 is al lang weggegooid, want er kwamen ook al snel kleine haarscheurtjes in het plastic.

Het porseleinen Melitta filter loopt vlot genoeg door, want heeft twee openingen.

[YouTube: Melitta Pour Over]
Ik gebruik mijn plastic V60 al 4 jaar dagelijks en haarscheurtjes zie ik ook niets van. Maakt natuurlijk niet uit, het belangrijkste is dat jij tevreden bent met je koffie, maar ik ben gewoon verbaasd omdat dit niet mijn ervaring is. Welke ratio koffie gebruik je dan met je melitta?

edit: Net het filmpje bekeken. Ratio van 18g op 300ml water lijkt het? Dat is dezelfde ratio als bij V60 meestal gebruikt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Annun op 05-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:20
CR2032 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Ik gebruik 30g/500ml bij de Hario V60 en de doorlooptijd is iets trager dan bij de Moccamaster met dezelfde maalgraad maar met filters van Moccamaster. Bij V60 gebruik ik de V60 02 filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Joindry meld zich aan op het koffie forum. Na lang twijfelen of welk type machine te kopen, werd het een Sage Barista the pro.

Ik ben aan het leren, maar heb een specifieke vraag.
Weet iemand een aanbieder van bonen waar je een mooi proefpakket aan bonen kan kopen. Verschillende soorten. In de TS staan heel wat aanbieders heb ik gezien.
Enige wat ik ken is Illy, die hebben een 6*250 gram aanbieding. Is dat wat om mee te beginnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Joindry schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:10:
Joindry meld zich aan op het koffie forum. Na lang twijfelen of welk type machine te kopen, werd het een Sage Barista the pro.

Weet iemand een aanbieder van bonen waar je een mooi proefpakket aan bonen kan kopen. Verschillende soorten. In de TS staan heel wat aanbieders heb ik gezien.
Enige wat ik ken is Illy, die hebben een 6*250 gram aanbieding. Is dat wat om mee te beginnen?
Ik zou een paar zakken bij Brandzaak halen. Is niet zo duur en best behoorlijke kwaliteit (zeker om mee te beginnen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:52

Koepoort en Fascino hebben ook goede bonen voor een redelijke prijs. Ik zou dan met een proefpakketje starten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

https://www.brandzaak.nl/single-origins-collection mooi proefpakket qua bonen, maar met 250gr wellicht te weinig om de boon 'te leren' en er een echt goede bak mee te zetten. Maar dat laat ik even over aan de experts hier, ik ben een luiaard met een volautomaat.

Persoonlijk vind ik de Fascino bonen de laatste tijd (een klein halfjaartje) wat minder dan ze waren en ben overgestapt naar Brandzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:46

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Sold :)

Iemand nog suggesties over de bonen zo lang mogelijk vers houden? Ik lees vanalles van gewoon knijper op de zak tot luchtledig zuigen van speciale doosjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joindry schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Sold :)

Iemand nog suggesties over de bonen zo lang mogelijk vers houden? Ik lees vanalles van gewoon knijper op de zak tot luchtledig zuigen van speciale doosjes.
Die zakjes zijn 250gr, in mijn eentje is dat ongeveer 1,5 wk. Ze hebben een luchtdichte sluiting. De 1 kg zakken (van Fascino zonder zo'n 'ritsje') doe ik gewoon dicht met een oversized verpakkingknijper van de Ikea. Je kunt inderdaad van die CoffeeVacs kopen. Maar dit wel een beetje het niveau elfjes bij maneschijn als je het mij vraagt, niet dat ik het nooit zal proberen, maar als je dit niet doet mis je het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
....

Ik heb er al langer een en ik vind het een geweldig ding. Mijn Jura is uiteraard heel erg makkelijk, maar de Aeropress zet haast nog lekkerder koffie en die gebruik ik dus ook altijd als ik iets meer tijd heb. Ik heb alleen een handmaler, dus het is bij mij echt slow coffee.

Recent heb ik ook nog een Chemex gekregen, maar daarvoor wacht ik nog op mijn Kingrinder K6 handmaler. Ik heb nu maar een klein malertje en dan ben ik wel erg lang bezig voordat ik koffie heb gezet.

@Teus.espresso Is die Caedo Hoop echt zo simpel als hij lijkt? Dus geen gedoe met voorzichtig opschenken, bloomen etc.? Het ziet er wel als een heel leuk ding uit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teus.espresso
Ja de Hoop is zo simpel.
Dat is en goed en slecht.
Er valt niet zoveel te variëren als de Aeropress.
De grote plus is dat het een hele simpele zero bypass filter koffie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:11

woutur

Klauwtjes uit!

Technische rant alert!
Totale ellende met mijn espresso machine (HX single boiler ECM Mechanika 3). Het begon met het verhogen van mijn keteldruk naar iets onder 1.5 bar. Moet kunnen toch? Na een dag of twee is mijn overdrukventiel toen opengegaan terwijl ik er even niet was en mijn vriendin heeft er niet aan gedacht om het apparaat uit te zetten. Later die dag wilde de machine niet meer opwarmen.

Ik heb gezocht naar thermostats die opengesprongen waren maar kon niets vinden . Mijn verwarmingselement was niet naar de klote (gemeten) maar kreeg geen stroom. Ik heb geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar kwam ook niet verder dan ' het zal de controlbox of het relais wel zijn'. Toen ik een beetje porde in het relais warmde de ketel wėl weer op. Yay! Nieuw relais gehaald et voila, machine warmde netjes op..

Wel merkte ik dat er weinig water uitkwam en dat de druk over de 9 bar ging. Geen flauw idee hoe dat kwam. Ik dacht dat het tijd was om maar eens te ontkalken. Zo gezegd, zo gedaan. Drie scheppen citroenzuur op 3 liter water en goed doorspoelen maar. Helaas loste dit het probleem niet echt op. Toen zag ik dat de pin in mijn machine die het reservoir openzet een onnatuurlijke bocht van 170 graden maakte. Dat zou de weinige flow wel eens kunnen veroorzaken. Inmiddels vulde de ketel wėl weer op normale snelheid.

Nu kwam er echter heel weinig water uit de zetgroep en de pomp drukmeter schoot alle kanten op maar niet naar de 9 bar (eerder 2.5 bar). ik dacht nog: even de draad naar de meter van water ontdoen. Hielp niet maar iets viel me op: tijdens het opwarmen bleef er water uit de draad naar de pomp meter komen. Dat is natuurlijk gek want het is een gesloten circuit en de pomp stond niet aan.

Dit doet mij vermoeden dat de tweewegklep naar de klote is en lekt (misschien getriggerd door het ontkalken). Bij het openzetten van de pomp (blind filter) lekt (pompt) er dan water weg naar de ketel. De OPV lijkt het nog wel te doen, die laat wel water door en als deze heel slecht/slap afgesteld zou zijn verwachtte ik wel een sterke straal van de retour naar mijn waterreservoir.

Ik heb de tweewegklep al open gehad maar kon niets bijzonders vinden . Ook de vibratie pomp vervangen, die had ik nog liggen. Als iemand nog andere ingevingen heeft, ik hoor het graag!

Wel vervelend om die hele machine uit elkaar te knutselen met allerlei lekkend water overal. De techniek van het apparaat kan ik dan wel weer waarderen.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben heel blij dat mijn espresso apparaat geen enkel elektronisch component heeft als ik bovenstaande lees ;)

Ik heb van de week een Fellow Stagg FX pour over kit binnen gekregen (met bijpassende Tally Pro weegschaal). Dat werkt prettig zeg! Sowieso al heel fijn om met mooi materiaal te werken, maar je zet met weinig moeite echt een fantastische bak koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
woutur schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:12:
Technische rant alert!
Totale ellende met mijn espresso machine (HX single boiler ECM Mechanika 3). Het begon met het verhogen van mijn keteldruk naar iets onder 1.5 bar. Moet kunnen toch? Na een dag of twee is mijn overdrukventiel toen opengegaan terwijl ik er even niet was en mijn vriendin heeft er niet aan gedacht om het apparaat uit te zetten. Later die dag wilde de machine niet meer opwarmen.

Ik heb gezocht naar thermostats die opengesprongen waren maar kon niets vinden . Mijn verwarmingselement was niet naar de klote (gemeten) maar kreeg geen stroom. Ik heb geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar kwam ook niet verder dan ' het zal de controlbox of het relais wel zijn'. Toen ik een beetje porde in het relais warmde de ketel wėl weer op. Yay! Nieuw relais gehaald et voila, machine warmde netjes op..

Wel merkte ik dat er weinig water uitkwam en dat de druk over de 9 bar ging. Geen flauw idee hoe dat kwam. Ik dacht dat het tijd was om maar eens te ontkalken. Zo gezegd, zo gedaan. Drie scheppen citroenzuur op 3 liter water en goed doorspoelen maar. Helaas loste dit het probleem niet echt op. Toen zag ik dat de pin in mijn machine die het reservoir openzet een onnatuurlijke bocht van 170 graden maakte. Dat zou de weinige flow wel eens kunnen veroorzaken. Inmiddels vulde de ketel wėl weer op normale snelheid.

Nu kwam er echter heel weinig water uit de zetgroep en de pomp drukmeter schoot alle kanten op maar niet naar de 9 bar (eerder 2.5 bar). ik dacht nog: even de draad naar de meter van water ontdoen. Hielp niet maar iets viel me op: tijdens het opwarmen bleef er water uit de draad naar de pomp meter komen. Dat is natuurlijk gek want het is een gesloten circuit en de pomp stond niet aan.

Dit doet mij vermoeden dat de tweewegklep naar de klote is en lekt (misschien getriggerd door het ontkalken). Bij het openzetten van de pomp (blind filter) lekt (pompt) er dan water weg naar de ketel. De OPV lijkt het nog wel te doen, die laat wel water door en als deze heel slecht/slap afgesteld zou zijn verwachtte ik wel een sterke straal van de retour naar mijn waterreservoir.

Ik heb de tweewegklep al open gehad maar kon niets bijzonders vinden . Ook de vibratie pomp vervangen, die had ik nog liggen. Als iemand nog andere ingevingen heeft, ik hoor het graag!

Wel vervelend om die hele machine uit elkaar te knutselen met allerlei lekkend water overal. De techniek van het apparaat kan ik dan wel weer waarderen.
Ik heb ook al een lekkende 2 weg klep gehad. Ik zag er niet zoveel aan. Als je het vermoed zou ik hem gewoon vervangen. Door de overdruk van je stoomboiler kan hij natuurlijk ook zijn gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Teus.espresso schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:12:
Ja de Hoop is zo simpel.
Dat is en goed en slecht.
Er valt niet zoveel te variëren als de Aeropress.
De grote plus is dat het een hele simpele zero bypass filter koffie is.
Dan moet ik daar ook nog maar een keer mee aan de gang. Variatie is leuk, maar soms is KISS koffie zetten ook wel heel prettig en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Annun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Ik gebruik mijn plastic V60 al 4 jaar dagelijks en haarscheurtjes zie ik ook niets van. Maakt natuurlijk niet uit, het belangrijkste is dat jij tevreden bent met je koffie, maar ik ben gewoon verbaasd omdat dit niet mijn ervaring is. Welke ratio koffie gebruik je dan met je melitta?

edit: Net het filmpje bekeken. Ratio van 18g op 300ml water lijkt het? Dat is dezelfde ratio als bij V60 meestal gebruikt wordt.
Met de Melitta gebruik ik ratio 1:15.

Wat ik nog wel eens ga proberen is de Hario V60 Switch / Immersion filter.
Dat is een hybride waarmee je ook geen last hebt van het snelle doorlopen van een standaard V60 filter.

Wat experimenten en afwisseling blijft leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Poll: Mooi of lelijk?
Mooi
Lelijk
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406351&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Afbeeldingslocatie: https://www.fiammaespresso.com/wp-content/themes/fiamma/images/machines/nau_classica_tc_black_featured.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teus.espresso
Op het plaatje best mooi.
In het echt was duidelijk te zien dat het een budget build is. Deze machine wil je niet.
Die chronometer is wel über cool. Die steun wil ik graag of een variant daar op.

Morgen heb ik een afspraak met de maker van deze;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB696NGb-DNaRjKpH3f0oPMxtNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ijlTSP70jtXyWxwpkWkyuDN5.jpg?f=user_large
https://www.nurri.coffee/

[ Voor 43% gewijzigd door Teus.espresso op 09-03-2024 19:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Teus.espresso schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:34:
Op het plaatje best mooi.
In het echt was duidelijk te zien dat het een budget build is. Deze machine wil je niet.
Die chronometer is wel über cool. Die steun wil ik graag of een variant daar op.

Morgen heb ik een afspraak met de maker van deze;
[Afbeelding]
https://www.nurri.coffee/
alsof een strijkplank op een motorblok geplakt is, wat een gedrocht.

Maar goed, smaken verschillen :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vinpower
Is dit toch wat eleganter!

Afbeeldingslocatie: https://www.nurri.coffee/wp-content/uploads/2020/08/009-scaled.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 14:52
En de twijfel is begonnen. Helaas heb ik het niet kunnen weerstaand en heb de atom 65w besteld. Deze is inmiddels binnengekomen maar helaas beschadigd. Deze zal dus zeer waarschijnlijk terug gaan.

Waarom nu de twijfel. Mijn setup is een timemore 78s en een eureka Libra. De timemore om het gemak nieuwe koffies te proberen en een keer snel van koffie te wisselen. De Libra omdat ik ‘s morgens gewoon snel een lekkere bak wil zonder eerst te moeten gaan wegen e.d.

Nu twijfel ik behalve het uiterlijk een beetje over de meerwaarde van de atom 65w tov de Libra. Zal de smaak echt beter zijn? De retentie is in iedergeval slechter door de grote maal kamer.
Is het zinvol naar de 75w te gaan en de timemore te verkopen, de huidige setup (Libra timemore) te houden en van de meerprijs van de atom koffie te kopen. Of de Libra inwisselen voor de 65w en de timemore ernaast houden.

Wat zouden jullie doen?
1. Libra en Timemore houden. Van het geld lekker van koffie genieten en niet druk maken.
2. De Libra vervangen met de Atom 65W en de Timemore ernaast houden.
3. De Libra en de Timemore vervangen voor de Atom 75W (de combinatie van de 2 huidige molens)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRRoqkBgds0x4wZSJ30LLYzkE4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WblKimWdpNgjOwpTQ1snVq5Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEESujZyCAQQm47Um7ZF5x5zMO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekhyHtPWjLUdQQ3Mv3kInu6t.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door raze88 op 10-03-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
Allebei houden als ze er toch al staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@raze88 ik zelf zou voor optie 3 gaan (heb een atom 75 en zou die, als geld geen rol speelt, zo inruilen voor een 75w). Echter, ik heb niet de behoefte om veel van koffie te wisselen (elke maand is voldoende) en ik vind het prima om mijn koffie te wegen. Dat zijn denk ik wel de twee belangrijkste overwegingen om geen extra maler nodig te hebben.

Overigens heb ik nog een XL staan met het idee meerdere bonen in gebruik te kunnen hebben. Die staat al een paar maanden stil; dus die moet ik maar eens verkopen ;)
Pagina: 1 ... 200 ... 247 Laatste

Let op:
Voor single-servings-machines: Koffie: Cup, Pad & Single Serving - Deel 1