Oude machine is net opgehaald en bestelling geplaatst voor een nieuwe. Is de Jura J8 Twin geworden.Source90 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:22:
Vraag over de nieuwe(re) Jura S8 EB.
Meeste berichten die naar voren kwamen in dit topic (na zoeken op S8) gaan volgens mij over de S8 EA.
Als ik het goed lees, heeft de S8 (EB) nu de P.A.G.2 (waar de J8 de P.A.G.2+ zou hebben). Ik kan alleen nergens terugvinden wat de exacte verschillen tussen de twee marketingnamen zijn?
Of is het enige verschil dat de J8 de intensiteit van de espresso of koffie nog kan aanpassen voor elke koffie?
Ik dacht dat het siroop-opzetstukje een het USP van de J8 was, echter zie ik dit bij de S8 ook staan (mogelijk als add-on van €10?)
https://nl.jura.com/nl/vo...8-Dark-Inox-EB-15480#tabs
Er staat zelfs een hele passage over:
"Licht gezoet melkschuim voor eigentijdse specialiteiten
De Sweet Foam-functie verwarmt, schuimt en brengt de melk direct tijdens de bereiding op smaak met het bijbehorende siroopopzetstuk. Er ontstaat een subtiel gezoet melkschuim met een fijne textuur, wat leidt tot geheel nieuwe dimensies. De S8 kan zelfs met één druk op de knop trendspecialiteiten zoals de Sweet Latte maken. De Hot Milk-functie zorgt ervoor dat het drankje altijd de perfecte temperatuur heeft. De intelligente One-Touch melksysteemreiniging gebeurt automatisch met één druk op de knop en rondt de Sweet Foam-ervaring in een oogwenk af."
Long story short:
Wat is nou exact het verschil tussen de nieuwe S8 (EB) en de J8 (EA)?
De Jura vergelijking wordt ik geen wijs uit (als in; geen duidelijke verschillen naast wat koffiesoorten en de PAG2+).
Als je kleur buiten beschouwing laat, is de J8 ook maar een paar euro duurder (grijs S8 vs zwart J8).
Eigenlijk kan het siroop-gedeelte mij gestolen worden, mogelijk is de E8 (EC) ook een kandidaat, al gaan wij geen warme melk waarschijnlijk wel missen.
------------
Ik heb nu een Siemens EQ.9 Plus S500. Volgens mij in aanschafprijs zelfs hoger toentertijd dan de E8 of de S8/J8. Vind het schuim echter drie keer niets wat er bij een LM/Cappuccino uit komt. Melk reservoir en melk slang zijn al eens vervangen om daar het probleem weg te halen, elke keer wordt melk sowieso gereinigd na gebruik (en met kleinere interval dan machine aangeeft ook machine reiniging).
Heb tevens al ruim 15 verschillende melksoorten geprobeerd. Melksoorten die bij de goedkope Jura van mijn ouders prima opschuimen.
Ofwel; ben op zoek naar een vervanger voor de EQ.9 Plus S500 waar mijn oog op de nieuwe Jura S8 is gevallen, maar mogelijk voldoet de E8 ook. (Heb alleen de S8 "gedronken" in de winkel).
Wat ik mij wel afvraag; de Siemens heeft een keramische molen en de Jura (tot Z10) een RVS. Hoe verhoud zich dit in kwaliteit op de lange duur? Dacht dat altijd wordt verkocht dat keramisch duurzamer/beter is?
Heb ook nog naar een Z10 gekeken, maar dat cold brew (voor zover je dit zo kan noemen, naar mijn idee moet dat toch echt uuuren druppelen en niet 3 minuten voor een "lauwe-brew" uit de Z10) is volgens mij een gimmick wat leuk is op een feestje maar ikzelf daarna amper gebruik. Jura J8-Dual is ook optie om wat meer met verschillende bonen te spelen.
Heb je de Decaf al binnen? Ben benieuwd hoe deze bevallen is. Zelf ook aan het kijken voor decaf in de ene malen en reguliere in de andere maler.DjVe schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 09:58:
Nou verdorie. Net ook maar wat zakjes bij Koffiestation gekocht dan (vooral benieuwd naar de Decaf).
Heb jij de Guatemala Primavera (nu uitverkocht zie ik) of de Colombia Tumbaga besteld als decaf?
Ga eerste die van Hoofdkwartier eens proberen. Ben ook benieuwd naar die van Boot, iemand daar ervaring mee?