Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.700 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

23mm. 700x23c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:26
Ok dan gaat het over, ik rijd met 25mm's.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberttt
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 16:12
Voor mensen die ook de 110 km Toerversie Utrecht rijden, ik heb de route in garmin connect geladen: https://connect.garmin.com/modern/course/9967531. Andere routes zijn hier te vinden (incl. gpx file): http://www.toerversieutrecht.nl/routes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik ga over een maandje naar Italië op vakantie met mijn vriendin (Marina di Pietrasanta, Toscane). Daar wil ik een paar ochtendjes een uurtje of anderhalf toch graag gaan fietsen. Tot nu toe heb ik alleen op bekend terrein gefietst, of met mensen die bekend zijn op de locatie.

Hoe bepalen jullie je route op onbekend terrein? Gewoon de fiets opstappen en gaan, zelf een route uit plannen met beperkte kennis of ergens een route vandaan toveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-09 12:27
Op Gpsies een paar routjes downloaden en eventueel wat aanpassen. Verder is het gewoon een kwestie van common sense: kronkelende weggetjes gaan meestal omhoog dus die pak ik graag mee. En liever kleine weggetjes dan langs grotere wegen.

Ik gebruik zelf geen Strava maar die daarmee kun je ook routes maken, hij pakt dan (dacht ik) automagisch ook de populaire segmenten mee. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar er zitten hier een paar die-hards die dat vast precies weten.

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 21-06-2015 12:57 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 16:15
Je hebt ook Strava heatmaps waarop alle ritten op strava op één grote map staan (hoe dikker/hoe meer de lijn oplicht hoe vaker gereden).
Die gebruik ik zelf regelmatig om een idee te krijgen over wat de populairste routes zijn in een gebied.

[ Voor 23% gewijzigd door MochiGohan op 21-06-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Maar dat ergens veel gefietst wordt, hoeft natuurlijk niks te zeggen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
CR1691 schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 16:08:
Nee het shirt heb ik nog niet binnen evenals de startbescheiden. Ik lees dat alles uiterlijk dinsdag binnen zou moeten zijn. Toch wel vreemd omdat men in een eerder stadium aangaf dat het twee weken voor de start allemaal uitgeleverd zou moeten zijn.
Ha, ik liep na mijn post de deur uit en toen lag de envelop met spullen op de mat. Shirtje maat L past prima. Voelt een beetje billig aan, maar k had ook niet anders verwacht eigenlijk :+
Jammer dat het vandaag zulk bagger weer is, ik had nog wel ff een goede ronde willen rijden :( Dan komende week nog maar een paar avondritjes pakken.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
havana schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:28:
Maar dat ergens veel gefietst wordt, hoeft natuurlijk niks te zeggen...
Klopt, maar het zegt wel iets ;). Tot nu toe goede ervaringen met Strava, met inderdaad wat common sense. In Toscane (en Italië) wel even het hoogteprofiel in de gaten houden, ze leggen daar zonder blikken of blozen wegen recht over steile heuvels heen. Daar moet je van houden.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En soms gewoon even google streetview kijken of de weg ok is om te fietsen of dat het grindpad oid is.
(werkt helaas in Duitsland niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Nog even een vraagje voor de techneuten, omdat ik er zelf niet 1-2-3 uitkom.

Ik heb onlangs mijn oude CS-4600 cassette vervangen door een CS-6700 12-23 en tevens een nieuwe ketting geplaatst (Ultegra CN-6600). Na vervanging natuurlijk even de derailleur nagelopen en afgesteld. Nu lopen alle kransjes soepel, op één na, namelijk de 18T. Daarop zit namelijk een voelbare 'tik' in de kettingloop.

Het is een vrij snelle tik, ongeveer om de halve seconde, dus het kan niet veroorzaakt worden door de breekpen die te ver uit zou steken. Het kan ook niet veroorzaakt worden door een te schuine kettingloop, want het is voelbaar ongeacht welk voorblad ik gebruik (ik heb een 105 triple by the way). Volgens mij wordt het ook niet veroorzaakt door een slechte afstelling van de derailleur, want op alle andere kransjes, óók de grotere (19T, 21T en 23T) is niets voelbaar en loopt de ketting soepel. Het is echt alleen bij de 18T.

De sluitring zit goed vast, dus een 'rammelend' kransje is het niet. Ik heb de cassette minutieus geïnspecteerd, maar op het oog kan ik niets afwijkends zien aan de 18T. Verder is de juiste spacer/vulring gebruikt (body is 11 speed, maar met de oude cassette leverde het ook nooit problemen op).

Ik heb de cassette gewoon nieuw gekocht bij Mantel. Kan er zoiets zijn als een kapot kransje, of is dat zo onaannemelijk dat ik gewoon zelf nog maar eens naar de afstelling moet kijken (en eventueel de fiets even aan de FM moet meegeven)?

Dank alvast :)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Kun je de derailleur zo afstellen dat (alleen) de 18T wel goed loopt? Zo ja, dan is het waarschijnlijk een kwestie van afstellen. Zo nee, dan is er iets anders aan de hand.

Klinkt overigens een beetje als een Shimano derailleur als onderdeel van een SRAM systeem. Dat werkt prima, op één kransje na. Is ook niet goed te krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 21-06-2015 17:46 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
argro schreef op zondag 21 juni 2015 @ 17:45:
Klinkt overigens een beetje als een Shimano derailleur als onderdeel van een SRAM systeem. Dat werkt prima, op één kransje na. Is ook niet goed te krijgen.
Klopt, de topics die ik na een google-actie vond gingen ook over die setup :)

Ik heb echter geen SRAM-onderdelen. Het hele systeem is 105 5700 behalve dus de ketting en de cassette.

Ik zal de afstelling nog eens helemaal from scratch nalopen en kijken of ik de 18T op zichzelf wel goed kan krijgen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
roelieboelie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:15:
Op klimtijd.NL hebben ze mooie overzicht kaarten met start / eind klim per regio. Is het mogelijk om deze als waypoints of stukjes track in garmin basecamp te laden? Handig om een leuke route uit te stippelen! Ben benieuwd...!
Niemand? Bedoel dus bijvoorbeeld deze overlay naar basecamp brengen:

www.klimtijd.nl/regio/zuid-limburg/kaart

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgend weekend de Marmotte. Kan er iemand wat vertellen over de bevoorradingsposten? Is er genoeg eten en drinken te krijgen of is het verstandig om zelf ook genoeg proviand mee te nemen. Ik zal wat in de achterhoede zitten, dus als de bevoorrading wat karig is moet ik daar wel rekening mee houden.

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Is zeer wisselend bij Sportcommunication, dus zelf genoeg meenemen. Bij de 3 Ballons vorige week was het schijnbaar best goed geregeld, maar bij de GF Ventoux maakten ze er weer een potje van. Het blijven Fransen, dus onbetrouwbaar en met de Franse slag...

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 22-06-2015 07:49 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Ik heb even jullie hulp nodig.

Vanaf afgelopen week als ik fiets heb ik telkens het probleem dat mijn ketting een beetje overslaat.
Dit is erg irritant en kan ook niet goed zijn. In eerste instantie dacht ik dat de afstellingen een beetje waren verlopen dus weer proberen te stellen. Weer testen en geen enkel verschil.

Ketting en tandwielen goed schoongemaakt en een inspectie omdat ik vermoedde dat ergens iets kapot is.
Na de derailleur waar ik niets zag de ketting. Daar is van mijn shimano 105 5800 een schakel een klein beetje krom met een scheurtje (verkeerd geschakeld/steen) Maar kost me dit een nieuwe ketting of kan er een schakel vervangen worden of tussenuit? En hoe eenvoudig kan dit zelf gedaan worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Nixo op 22-06-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je kunt er een stukje tussenuit halen en dan de boel weer aan elkaar ponsen met een snelschakel. Maar dit is eigenlijk verkeerde zuinigheid: een snelschakeltje is relatief heel duur, terwijl een complete nieuwe ketting minder dan 20 euro kost als je slim shopt.

Gewoon nieuwe ketting leggen dus, kan sowieso geen kwaad. Nieuwe ketting leggen is simpel al heb je wel een kettingpons nodig (ca. 10 euro). Als je niet handig bent kun je eventueel overwegen een KMC ketting te pakken (standaard met snelschakel). Dat is qua montage wat eenvoudiger.

http://www.bike24.de/1.ph...0,4,8;mid=172;pgc=12:2700

Kettingpons

http://www.bike24.de/1.ph...:427::3407:3413;orderby=2

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 22-06-2015 09:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
havana schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:09:
Je kunt er een stukje tussenuit halen en dan de boel weer aan elkaar ponsen met een snelschakel. Maar dit is eigenlijk verkeerde zuinigheid: een snelschakeltje is relatief heel duur, terwijl een complete nieuwe ketting minder dan 20 euro kost als je slim shopt.

Gewoon nieuwe ketting leggen dus, kan sowieso geen kwaad. Nieuwe ketting leggen is simpel al heb je wel een kettingpons nodig (ca. 10 euro). Als je niet handig bent kun je eventueel overwegen een KMC ketting te pakken (standaard met snelschakel). Dat is qua montage wat eenvoudiger.

http://www.bike24.de/1.ph...0,4,8;mid=172;pgc=12:2700

Kettingpons

http://www.bike24.de/1.ph...:427::3407:3413;orderby=2
THNX!

Wat is het verschil tussen de KMC ketting en deze: http://www.futurumshop.nl...-speed-116-schakels.phtml 105 ketting?

Zie al wat korte filmpjes over het how to do...ziet er niet uit als rocketscience maar je moet het doen om handig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Een KMC ketting sluit je met een meegeleverde snelschakel. Die klik je zo in elkaar, zonder gereedschap. Doodsimpel. Je hebt nog wel een pons nodig, maar alleen om de ketting op lengte te ponsen (aan de hand van de oude ketting is het makkelijkst). Op maat ponsen is doodsimpel.

Een Shimano-ketting sluit je m.b.v. een sluitpin. Dit is ietsjes lastiger dan sluiten m.b.v. een snelschakel. Goed dichtponsen is enigszins tricky.

Je ponst de ketting ook anders op maat: bij KMC pons je mannetje-mannetje. Als je een sluitpin gebruikt pons je mannetje-vrouwtje.

Het voordeel van een snelschakel is dat je de ketting makkelijk kunt verwijderen om 'm bijvoorbeeld schoon te maken. Officieel mag je bij 11-speed kettingen de snelschakel maar één keer gebruiken maar uit ervaringen uit de praktijk blijkt dat je 'm binnen de levensduur van de ketting gewoon opnieuw kunt gebruiken.

Ik raad wel aan een speciaal tangetje te gebruiken voor het openen. Zonder gaat ook wel maar met is echt 10x makkelijker.

http://www.bike24.com/1.p...5,191;mid=352;pgc=120:427

[ Voor 18% gewijzigd door havana op 22-06-2015 09:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
havana schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:28:
Een KMC ketting sluit je met een meegeleverde snelschakel. Die klik je zo in elkaar, zonder gereedschap. Doodsimpel. Je hebt nog wel een pons nodig, maar alleen om de ketting op lengte te ponsen (aan de hand van de oude ketting is het makkelijkst). Op maat ponsen is doodsimpel.

Een Shimano-ketting sluit je m.b.v. een sluitpin. Dit is ietsjes lastiger dan sluiten m.b.v. een snelschakel. Goed dichtponsen is enigszins tricky.

Je ponst de ketting ook anders op maat: bij KMC pons je mannetje-mannetje. Als je een sluitpin gebruikt pons je mannetje-vrouwtje.

Het voordeel van een snelschakel is dat je de ketting makkelijk kunt verwijderen om 'm bijvoorbeeld schoon te maken. Officieel mag je bij 11-speed kettingen de snelschakel maar één keer gebruiken maar uit ervaringen uit de praktijk blijkt dat je 'm binnen de levensduur van de ketting gewoon opnieuw kunt gebruiken.

Ik raad wel aan een speciaal tangetje te gebruiken voor het openen. Zonder gaat ook wel maar met is echt 10x makkelijker.

http://www.bike24.com/1.p...5,191;mid=352;pgc=120:427
Nog even doorgaan en ik kan een fietsenzaak openen :D.
Maar merci. Ik denk dat ik er zo wel moet komen. Verder kwa fietsen geen verschil in kettingen? En als ik ooit een andere ketting erop zet kan ik dit alles ook ervoor gebruiken of is het allemaal merk specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
glrfndl schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:20:
Volgend weekend de Marmotte. Kan er iemand wat vertellen over de bevoorradingsposten? Is er genoeg eten en drinken te krijgen of is het verstandig om zelf ook genoeg proviand mee te nemen. Ik zal wat in de achterhoede zitten, dus als de bevoorrading wat karig is moet ik daar wel rekening mee houden.
Mijn ervaring is dat de bevoorrading voldoende is, maar wel druk. Toen ik de Marmotte reed had ik zelf genoeg spullen bij me en heb ik weinig gebruik gemaakt van de bevoorrading van de organisatie. Het vullen van bijvoorbeeld de bidon bij een bevoorradingspost kan best wat tijd kosten. Bij een drinkwatertappunt in een dorpje ben je in een minuut klaar. Tablet in de bidon, vullen en gaan. E.e.a. hangt dus ook af van de ambities qua tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nixo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Nog even doorgaan en ik kan een fietsenzaak openen :D.
Maar merci. Ik denk dat ik er zo wel moet komen. Verder kwa fietsen geen verschil in kettingen? En als ik ooit een andere ketting erop zet kan ik dit alles ook ervoor gebruiken of is het allemaal merk specifiek?
Tussen kettingen zit wel verschil. Hoe meer versnellingen, hoe smaller de ketting. Maar in principe zijn kettingen tussen merken uitwisselbaar, zo lang het aantal versnellingen klopt. Dus een 11-speed Shimano ketting op een 11-speed Campa systeem: geen probleem en andersom ook niet. KMC-kettingen zijn universeel. Samengevat: jij kunt iedere ketting pakken, van ieder merk, zo lang het maar 11-speed is.

Uiteraard is er ook kwaliteitsverschil, en verschil in gewicht. Ook zit er verschil in de geluidsproductie.

[ Voor 7% gewijzigd door havana op 22-06-2015 10:19 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
argro schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:14:
[...]
Mijn ervaring is dat de bevoorrading voldoende is, maar wel druk. Toen ik de Marmotte reed had ik zelf genoeg spullen bij me en heb ik weinig gebruik gemaakt van de bevoorrading van de organisatie. Het vullen van bijvoorbeeld de bidon bij een bevoorradingspost kan best wat tijd kosten. Bij een drinkwatertappunt in een dorpje ben je in een minuut klaar. Tablet in de bidon, vullen en gaan. E.e.a. hangt dus ook af van de ambities qua tijd.
Mee eens. De posten waren vorig jaar druk tot erg druk en als ik dit jaar was gegaan (vanwege een gebroken teen is mijn programma in het water gevallen) dan zou ik zijn vertrokken met een afdoende voorraad eten voor onderweg, zodat ik alleen water zou hoeven tappen.
Er zijn genoeg punten waar je water kunt tappen, juist buiten de officiële bevoorradingspunten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
havana schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:17:
[...]
Uiteraard is er ook kwaliteitsverschil, en verschil in gewicht. Ook zit er verschil in de geluidsproductie.
Welke van de 11 speed kettingen heeft een goede kwaliteit en maakt weinig geluid. Gewicht maak ik me nooit zo druk om. Is een hoge prijs een garantie voor een goede kwaliteit, gewicht en weinig geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Campa-kettingen zijn het meest slijtvast en ook het meest stil, maar ze zijn erg prijzig. Goedkoopste dat ik zo kon vinden is een Chorus voor 35 euro.

KMC-kettingen zijn niet erg duur, en ze komen standaard met snelschakel. Ze zijn niet extreem slijtvast en beginnen wat luidruchtiger te worden naarmate ze slijten. Dit speelt met name als je regelmatig in de regen gaat rijden en in combinatie met bepaalde smeermiddelen (wax).

Shimano-kettingen zijn een beetje middle-of-the-road. Ze zijn redelijk stil, slijtage is gemiddeld goed. Qua geluidsproductie zitten ze een beetje tussen Campa en KMC in. Qua prijs zijn ze goed te betalen (zijn de laatste maanden steeds goedkoper geworden). Als gewicht niks uitmaakt gewoon de 105-kwaliteit pakken. Nadeel is wel dat je geen snelschakel hebt (maar dat is niet per se een nadeel; ik rijd nu al het hele seizoen zonder en dat bevalt prima).

Bij Shimano wel even opletten, bepaalde kettingen zijn asymmetrisch dus bij de montage moet je dan even goed opletten welke kant buiten zit. Ik dacht dat de 105-ketting gewoon symmetrisch was.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 22-06-2015 13:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
havana schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:56:
Op Gpsies een paar routjes downloaden en eventueel wat aanpassen. Verder is het gewoon een kwestie van common sense: kronkelende weggetjes gaan meestal omhoog dus die pak ik graag mee. En liever kleine weggetjes dan langs grotere wegen.
Thanks, daar heb ik nu wat routes gevonden die ik wel denk te kunnen gebruiken!
MochiGohan schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:00:
Je hebt ook Strava heatmaps waarop alle ritten op strava op één grote map staan (hoe dikker/hoe meer de lijn oplicht hoe vaker gereden).
Die gebruik ik zelf regelmatig om een idee te krijgen over wat de populairste routes zijn in een gebied.
Handig, die optie van Strava kende ik nog niet. Dit zal dan misschien ook wel gebruikt worden bij het automagisch plannen van een route in Strava waar havana het over had? Grappig ook om een heatmap te zien van je eigen omgeving.
MMUilwijk schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:53:
Klopt, maar het zegt wel iets ;). Tot nu toe goede ervaringen met Strava, met inderdaad wat common sense. In Toscane (en Italië) wel even het hoogteprofiel in de gaten houden, ze leggen daar zonder blikken of blozen wegen recht over steile heuvels heen. Daar moet je van houden.
Bedankt voor de tip! Ik vind het leuk om eens een berg op te rijden, maar het moet niet meteen te gek worden.

Ik heb nu ook wat mensen op Strava gevonden uit de buurt waar ik heen ga, daar kan ik wat routes van "afkijken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
havana schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:26:
Campa-kettingen zijn het meest slijtvast en ook het meest stil, maar ze zijn erg prijzig. Goedkoopste dat ik zo kon vinden is een Chorus voor 35 euro.

Bij Shimano wel even opletten, bepaalde kettingen zijn asymmetrisch dus bij de montage moet je dan even goed opletten welke kant buiten zit. Ik dacht dat de 105-ketting gewoon symmetrisch was.
Het is dit setje geworden. Kijken hoever ik zelf kom. Zag een handig trucje om met een paperclip de ketting naar elkaar toe te halen.

BBB Nautilus II BTL-05 Chain Tool - black € 15,20
BBB LinkFix BTL-77 Chain Tool - black € 10,12
Shimano CN-HG700-11 Chain 11-speed € 25,32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06

KMC-kettingen zijn niet erg duur, en ze komen standaard met snelschakel. Ze zijn niet extreem slijtvast en beginnen wat luidruchtiger te worden naarmate ze slijten. Dit speelt met name als je regelmatig in de regen gaat rijden en in combinatie met bepaalde smeermiddelen (wax).

Shimano-kettingen zijn een beetje middle-of-the-road. Ze zijn redelijk stil, slijtage is gemiddeld goed. Qua geluidsproductie zitten ze een beetje tussen Campa en KMC in. Qua prijs zijn ze goed te betalen (zijn de laatste maanden steeds goedkoper geworden). Als gewicht niks uitmaakt gewoon de 105-kwaliteit pakken. Nadeel is wel dat je geen snelschakel hebt (maar dat is niet per se een nadeel; ik rijd nu al het hele seizoen zonder en dat bevalt prima).

Hoe staan de SRAM kettingen in deze vergelijking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 23:37
Nixo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Het is dit setje geworden. Kijken hoever ik zelf kom. Zag een handig trucje om met een paperclip de ketting naar elkaar toe te halen.

BBB Nautilus II BTL-05 Chain Tool - black € 15,20
BBB LinkFix BTL-77 Chain Tool - black € 10,12
Shimano CN-HG700-11 Chain 11-speed € 25,32
Ho! die BBB LinkFix is een tool om snelschakels te openen. Die zul je niet nodig hebben bij een shimano ketting zonder snelschakel ;)

Verder: waarom wil je met een paperclip de ketting naar elkaar toehalen? Als je hem gewoon van het binnenblad voor af legt en achter op de kleinste krans staat een ketting niet meer onder spanning.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 22-06-2015 14:56 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
Makkelijk schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:52:
[...]

Ho! die BBB LinkFix is een tool om snelschakels te openen. Die zul je niet nodig hebben bij een shimano ketting zonder snelschakel ;)

Verder: waarom wil je met een paperclip de ketting naar elkaar toehalen? Als je hem gewoon van het binnenblad voor af legt en achter op de kleinste krans staat een ketting niet meer onder spanning.
Thnx goed dat ik het nog even checkte. Deze ketting alleen met de pons vastzetten dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:01

Pelle

🚴‍♂️

(Een paperclip zal misschien niet sterk genoeg zijn. Ik heb toen vorige week een stukje installatiedraad gebruikt, volgens mij n.a.v. een tip van havana. )

[ Voor 3% gewijzigd door Pelle op 22-06-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
In mijn topeak multitool zit ook zo'n haakje, chain hook noemen ze dat.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Of je haalt hem even van je voorblad af...werkt ook.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hmm, nadeel is dat hij dan ergens bungelt en dat hij door zijn eigen gewicht vaak door je achterderailleur getrokken wordt. Zo'n haakje werkt toch wel veel handiger om even relaxed te kunnen ponsen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

De CN-5701 is niet symmentrisch dus goed opletten Nixo :)

Persoonlijk vind ik de snelschakel ideaal en voor die 2~3 euro krijg je een hoop gemak vind ik :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hielko schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:19:
[...]

Hoe staan de SRAM kettingen in deze vergelijking?
Net zo stil als Campa maar niet zo slijtvast. Op dat vlak vergelijkbaar met Shimano. Standaard geleverd met snelschakel (Powerlink) die officieel niet kunt hergebruiken (in de praktijk werkt 't prima). In 11-speed beginnen prijzen bij 20 euro, dus dat is heel redelijk, maar de betere kettingen zijn aanzienlijk duurder (niveau Campa).

Samenvattend

Prijs

1. Shimano
2. KMC
3. SRAM
4. Campa

Slijtvastheid

1. Campa
2. Shimano/SRAM
3. KMC

Geluidsproductie

1. Campa/SRAM
2. Shimano
3. KMC

Gemak (snelsluiting)

1. KMC/SRAM
2. Shimano/Campa

[ Voor 54% gewijzigd door havana op 23-06-2015 10:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Gemak (snelsluiting):
1. KMC/SRAM
2. Shimano
3. Campa (omdat die kettingpons zo absurd duur is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
MrAngry schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:19:
Gemak (snelsluiting):
1. KMC/SRAM
2. Shimano
3. Campa (omdat die kettingpons zo absurd duur is)
Als ik mij niet vergis kan je zo'n snelsluiting ook prima plaatsen op een Shimano ketting, Campagnolo weet ik niet.
Overigens haal ik mijn ketting er nooit af, enkel wanneer ze versleten is. Kuisen doe ik met zo'n kettingwasstraatje en werkt heel goed zo.

Ik zou KMC kettingen zelf niet kopen. Er zit er momenteel één op mijn MTB, de X10-93, dat werd zo geleverd vanuit Canyon. Die ketting maakt meer lawaai en het smeermiddel is na minder km op dan bij de Shimano Ultegra 6800 op mijn racefiets (bij gelijke condities). Ook schakelt het wat minder soepel heb ik de indruk, maar dat is mss Ultegra 6800 vs XT.
Als die ketting versleten is, komt er bij mij alleszins een Shimano op.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Je kan die snelsluiting ook prima op een shimano mikken, maar dan zijn die niet meer het goedkoopste :P
Anyway, ik zit hier niet om KMC aan te prijzen hoor, was meer dat er wat ontbrak in het lijstje van Havana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Goede aanvulling.

En dat de kettingpons van Campa duur is, is een feit maar gelukkig zijn er talloze third-party alternatieven die veel minder kosten. Bijvoorbeeld Lezyne heeft een prima 11-speed compatible pons.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfff op zoek naar een tijdrit fiets.. en alles wat wat lijkt op marktplaats lijkt gedeeltijk of geheel chinees.....
mooie fiets met zipp wielen maar met novatec naven.

Ben 3 fietsen verder en nog steeds niks :(

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Heeft iemand nog tips voor een huisje voor 6 personen in de Eiffel op een goede lokatie (qua fietsen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:36

Vos

AFCA

Morgen team tijdrit met ons bedrijf op het NK parcours in Emmen. Starten met gehavende groep, heb zelf rugklachten. Gaan het wel zien, paar paracetamol er in ;)

Daarna kijken bij dames en heren, starten om 1800 en 1900.

[ Voor 18% gewijzigd door Vos op 23-06-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 22:21
Vandaag na een stevige bergwandeling in de highlands toch maar even gaan fietsen. Heb de afgelopen maanden echt te weinig op de fiets gezeten en besloten om deze vakantie niet alleen veel te wandelen maar - ondanks eerdere slechte ervaringen met fietsen in Groot-Brittannië - lekker de fiets mee te nemen. Hopelijk blijft het nog enigszins droog en vind ik meer van dit soort plekjes:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PWx0wQO.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 19:08
Ziet er niet verkeerd uit dreamscape! Hoe is het fietsen in de Highlands? Ben een paar keer in het zuiden van engeland geweest maar vond de meeste wegen te druk en te smal om op te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
MrAngry schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:18:
Heeft iemand nog tips voor een huisje voor 6 personen in de Eiffel op een goede lokatie (qua fietsen)?
Wij hebben een aantal jaar terug in een bungalow in Gunderath gezeten. Daar kan je wel met zes man een huisje scoren denk ik.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Laatst online: 16-09 10:14

DeFeCt

je wéét toch

MrAngry schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:18:
Ik heb afgelopen weekend hier gezeten met 4 man: http://www.felsenhof.de/nl/indexnl.htm Bedden waren uitstekend, wifi een beetje jammer.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
DeFeCt schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:49:
[...]

Ik heb afgelopen weekend hier gezeten met 4 man: http://www.felsenhof.de/nl/indexnl.htm Bedden waren uitstekend, wifi een beetje jammer.
Ziet er mooi uit, maar helaas helemaal vol. We willen begin augustus gaan, dus dat is ook wel een beetje te verwachten...
wackmaniac schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:37:
Wij hebben een aantal jaar terug in een bungalow in Gunderath gezeten. Daar kan je wel met zes man een huisje scoren denk ik.
Ik ga Gunderath even checken. Thanks!

[ Voor 27% gewijzigd door MrAngry op 24-06-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

MrAngry schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:52:
[...]
Ziet er mooi uit, maar helaas helemaal vol. We willen begin augustus gaan, dus dat is ook wel een beetje te verwachten...
[...]
Ik ga Gunderath even checken. Thanks!
Ja dat is wel een uitdaging, wellicht zit hier nog iets tussen: http://www.belvilla.nl/zo...&ad=201507312&output=json

Heb nog wel een mooie route voor je :) https://www.strava.com/activities/329320222

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Haus Panorama in Einruhr is ook prima.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Wow, mooi model!

Nieuwe model Canyon Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Zeker mooie fiets, alhoewel ik het logo spuuglelijk blijf vinden...
Bijzonder dat alles in het Engels is en het frame maat tabelletje in het Nederlands :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:30:
pfff op zoek naar een tijdrit fiets.. en alles wat wat lijkt op marktplaats lijkt gedeeltijk of geheel chinees.....
mooie fiets met zipp wielen maar met novatec naven.

Ben 3 fietsen verder en nog steeds niks :(
...en dan moet het ook nog wel passen...
Heb zelf ook een oog op tijdritfietsen (voor triatlon). maar voorlopig t/m 1/4 afstand gewoon de Roubaix benutten en 'in de beugels' koersen ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Freewheeling downhill I roll faster than the other guys I ride with. When you consider that I’m lighter than they are, then it’s clear there’s a real advantage.”
- Nairo Quintana, Movistar Team Rrider and 2014 Giro d’Italia Champion
Over de aerodynamica van het frame.

Wat een onzin :X er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen... Quintana vangt natuurlijk zelf als klein mannetje ook een stuk minder wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
BreadFan schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:44:
[...]

[...]

Wat een onzin :X er zijn zoveel factoren die een rol kunnen spelen... Quintana vangt natuurlijk zelf als klein mannetje ook een stuk minder wind.
Haha ja dat is wel behoorlijk onzin. Al zijn er natuurlijk minder aerodynamische klimmersframes bij de pro's te vinden heeft zijn frontaal oppervlak veel meer invloed. Als hij een aerohelm zou dragen zou hij ook meer voordeel hebben dan van zijn frame.

Maar wel een mooi model en je ziet dat de trent van aero en lightweight fietsen alweer verschuift naar een tussenweg,

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 24-06-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
BreadFan schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:44:
[...]

[...]

Zeker omdat Quintana suggereert dat hij doordat hij lichter is dan gemiddeld ook sneller dan gemiddeld zou moeten dalen. Quintana vergeet echter dat gewicht geen rol speelt (bij het dalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:01

Pelle

🚴‍♂️

De nieuwe S-Works Venge mag er ook zijn trouwens :9

Maar dat mag ook wel voor dat geld.
http://www.specialized.com/nl/nl/5minutes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

argro schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:05:
[...]
Zeker omdat Quintana suggereert dat hij doordat hij lichter is dan gemiddeld ook sneller dan gemiddeld zou moeten dalen. Quintana vergeet echter dat gewicht geen rol speelt (bij het dalen).
Afgelopen weekend in de Eifel wezen fietsen met wat vrienden en 1 vriend daalde een stukje rapper dan ik, dacht eerlijk gezegd dat dit door zijn 15kg extra gewicht kwam, maar dat is dus niet de reden?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 23:25
DeFeCt schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Afgelopen weekend in de Eifel wezen fietsen met wat vrienden en 1 vriend daalde een stukje rapper dan ik, dacht eerlijk gezegd dat dit door zijn 15kg extra gewicht kwam, maar dat is dus niet de reden?
Minder remmen en sneller door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DeFeCt schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Nee, als dat zo zou zijn, dan zouden alle sumoworstelaars een switch maken naar alpineskiën en daar de dienst uitmaken. Sinds m*g*h = 1/2*m*v^2 (dus g*h = 1/2*v^2) is m(assa) niet relevant. Het is de wrijving die bepaald hoe snel iemand daalt. Hoe lager de weerstandscoëfficiënt en hoe kleiner het frontale oppervlakte, hoe sneller iemand daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
argro schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:05:
[...]
Ho, wacht. Hoe kom je er bij dat gewicht geen rol speelt. Als je 2 cilinders van gelijke vorm en verschillend gewicht op een schuine plank legt dan rolt de zwaardere toch echt sneller. Doordat de dichtheid hoger is wordt luchtweerstand makkeljker overwonnen en doordat de neerwaartse kracht groter is gaat de acceleratie op een schuin vlak omhoog.

Nee, als dat zo zou zijn, dan zouden alle sumoworstelaars een switch maken naar alpineskiën en daar de dienst uitmaken.[/quote]
Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. Alpineskiën is namelijk geen kwestie van op 2 planken gaan staan en gaan met je banaan. Eerste hit op google: http://www.math.utah.edu/~eyre/rsbfaq/physics.html
It should be pretty clear that the benefits (or lack thereof) of changing mass depend upon what happens to (Cd*Ap/m) as mass is scaled upwards. It is expected that the frontal area will increase for a more massive skier, but it seems likely that Cd*Ap increases more slowly than m. Therefore, a bigger skier is likely to go faster.

A few important things in this analysis have been ignored:

A heavier skier will probably have more trouble turning, especially if the added weight doesn't take the form of muscle in the right places.
The friction at the ski/snow interface was treated as coulombic. The friction is generated in a film of meltwater in almost pure shear. So maybe the friction model is wrong, but this does not impact on the importance of mass.
En vanuit eigen ervaring: Tandem met flatbars, niet echt reuze aerodynamisch, daalt duidelijk sneller dan de racefiets :P.

[ Voor 49% gewijzigd door Makkelijk op 24-06-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
De zwaartekracht zal aan de een harder trekken dan de ander. Echter, vanwege massatraagheid moet aan de grootste massa ook harder worden getrokken om hem dezelfde snelheid te laten vallen. Het grappige is, is dat in dit geval deze twee effecten (zwaartekracht en massatraagheid) elkaar precies opheffen, waardoor het er helemaal niet toe doet wat de massa van een voorwerp is. Hij valt altijd even snel naar beneden.

Zware wielrenners dalen niet harder dan lichte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

maxoss schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:35:
[...]

Minder remmen en sneller door de bocht?
Inderdaad, en wellicht iets meer "durven"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 10:24
Nou, ik durf het minste van de vriendengroep, ik ben het zwaarst en op fysiek vlak het grootst, maar zonder bijtrappen lijk ik toch vaak sneller naar beneden te gaan. Zou dat dan alleen aan de fiets liggen?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
tweakerharrie schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:44:
De zwaartekracht zal aan de een harder trekken dan de ander. Echter, vanwege massatraagheid moet aan de grootste massa ook harder worden getrokken om hem dezelfde snelheid te laten vallen. Het grappige is, is dat in dit geval deze twee effecten (zwaartekracht en massatraagheid) elkaar precies opheffen, waardoor het er helemaal niet toe doet wat de massa van een voorwerp is. Hij valt altijd even snel naar beneden.

Nu haal je toch echt dingen door elkaar.
a) We vallen niet naar beneden, we rollen van een heuvel af.
b) Er is zoiets als luchtweerstand. Als jij 2 objecten met dezelfde structuur en hetzelfde formaat maar een verschillend gewicht laat vallen dan valt het zwaardere object sneller tenzij je het experiment in een vacuum uitvoert.

Verder zeg ik er neits meer over want dit soort onderwerpen lijden tot discussies waar ik me normaal gesproken ver van houd.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 24-06-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

tweakerharrie schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:44:

Whohw, dat is een interessant stelling ik was altijd overtuigd van het tegenovergestelde. Maar bij klimmen heeft minder gewicht toch wel voordeel?

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Makkelijk schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:48:
[...]

b) Er is zoiets als luchtweerstand. Als jij 2 objecten met dezelfde structuur en hetzelfde formaat maar een verschillend gewicht laat vallen dan valt het zwaardere object sneller tenzij je het experiment in een vacuum uitvoert.
En wat maakt dan dat het zwaardere object (met dezelfde structuur, vorm en formaat) een andere luchtweerstand heeft?
T-8one schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:51:
[...]

Maar bij klimmen heeft minder gewicht toch wel voordeel?
Bij klimmen werkt de zwaartekracht tegen. Hoe zwaarder je bent, hoe meer de zwaartekracht tegenwerkt en hoe meer (spier)kracht nodig is. Twee mensen met dezelfde conditie / kracht, maar met een ander gewicht zullen dus niet in hetzelfde tempo dalen.

[ Voor 31% gewijzigd door argro op 24-06-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
Luchtweerstand maakt wel uit maar gewicht dus niet.

Bij klimmen gaat het om vermogen per kilogram. Magere wielrenners betere klimmers omdat er meer vermogen is per kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:09
Zwaarder is echt wel sneller dalen

Lees dit:

http://www.sportsci.org/jour/9804/dps.html

Onder de kop downhill

"..
Thus, the terminal velocity is roughly proportional to the square root of the ratio of M/A. Scaling reveals that larger cyclists have a greater ratio of mass to frontal area. They therefore descend hills faster as a consequence of purely physical, not physiological, laws. Since the larger cyclist has a greater mass, gravity acts on him or her with a greater force than it does on a smaller cyclist. (Note: A common misconception is to note the equal acceleration of two different sized objects in free fall in a vacuum, and assume that the force of gravity on both is equal. The force on the more massive object is greater, being exactly proportional to mass, which is why the more massive object is accelerated at the same rate as the less massive one.)
..
"

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Precies. Het frontale oppervlakte van een zwaarder iemand zal groter zijn dan van een lichter iemand, echter niet zodanig dat hiermee het verschil aan potentiële energie geheel wordt gecompenseerd. Iemand die twee keer zo zwaar en ook twee keer zo groot (frontaal oppervlakte) is zal dus grosso modo even snel dalen als iemand die half zo zwaar en half zo groot (frontaal oppervlakte) is. Dat is de theorie. In de praktijk is de massa van iemand die zwaarder redelijk verdeeld, waardoor dit niet alleen in een groter frontaal oppervlakte terug te vinden is. Dat leidt dus in de praktijk tot verschil, echter in veel geringere mate dan het verschil in gewicht. Meer relevant is echter durf (minder remmen) en houding (weer datzelfde frontale oppervlakte en dus weerstand).

De meest fameuze dalers onder de profs waren ook niet altijd de zware jongens, maar vooral de mannen met lef die goed kunnen sturen en dus minder hoeven te remmen. Savoldelli ('de valk') was dé specialist als het gaat om afdalen en met 72 kilo misschien iets boven gemiddeld, maar nou niet bepaald een zwaargewicht.

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 24-06-2015 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 16:09
Ja en vaak zijn de lefgozers de wat zwaardere sprinters, dus dan werkt het elkaar nog eens mee.

Ze zijn alleen te laat boven, zodat je het niet ziet in pro-wedstrijden op tv. :+

[ Voor 31% gewijzigd door mountainbiker op 24-06-2015 15:21 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

goed de bochten aan snijden en niet al te veel remmen, dan ga je hard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
jspr schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:36:
goed de bochten aan snijden en niet al te veel remmen, dan ga je hard!
Zeker. Goede houding op de fiets bij het afdalen, weg bekendheid en je fiets kennen helpen ook. Daarnaast helpt het ook dat je gewoon blijft fietsen als je naar beneden gaat.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Zeker snelle bochten vind ik altijd even aanpassen, in de vlakke polder ga ik tenminste niet zo vaak met 50 plus door een bocht. :)

Maar als je net wel of nét niet moet remmen in zo'n bocht scheelt erg veel in je snelheid.

Aan de andere kant is snelheid ook weer niet het belangrijkste, zeker als je voor je plezier fietst, heelhuids beneden komen heeft dan toch de meeste prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Objecten van gelijk gewicht vallen zonder luchtweerstand allemaal even hard. Maar met luchtweerstand valt iets met meer massa sneller. Er is immers meer potentiële energie om de luchtweerstand te overwinnen.

Ik zag laatst in een item over luchtweerstand tussen verschillende fietsen dat het verschil tussen een wel en niet aerodynamische fiets ongeveer 40 a 50 seconden is op 40 km, het lijkt mij inderdaad sterk dat je dat kunt voelen op een afdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Oeh, ik heb een onderwerpje aangekaart zie ik :P

Je hoort eigenlijk toch weinig dat renners een afdaling verkend hebben. Een klim vaak wel, maar 5 keer een afdaling rijden tot je hem blind kent hoor je niet vaak. Terwijl dat bijv in zo'n etappe met een lange afdaling best verschil op kan leveren met een mooie aanval op de top van de Tourmalet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Ik wil binnenkort mijn wielen gaan upgraden. Nu zitten er op mijn fiets Mavic Aksium wielen. Omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar hogere stijvere velgen, ben ik daar wat naar aan het rondkijken. Nieuw is bijna duurder dan mijn fiets was, dus keek ik op marktplaats voor een setje. Zou dit een goede upgrade zijn?

Fast Forward f4r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Lijkt me ook best handig eerlijk gezegd. Had toevallig de dag voor dat ik de Mont Ventoux zou klimmen en afdalen met de auto dat stuk gereden. Vond ik toch wel handig eigenlijk.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
argro schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:53:
[...]
En wat maakt dan dat het zwaardere object (met dezelfde structuur, vorm en formaat) een andere luchtweerstand heeft?
Inertia
[...]
Bij klimmen werkt de zwaartekracht tegen. Hoe zwaarder je bent, hoe meer de zwaartekracht tegenwerkt en hoe meer (spier)kracht nodig is. Twee mensen met dezelfde conditie / kracht, maar met een ander gewicht zullen dus niet in hetzelfde tempo dalen.
Dus bij klimmen heb je meer last van zwaartekracht omdat die harder aan je trekt als je zwaarder bent maar bij dalen niet? Dan gaan er wat natuurwetten over de kop. Ik zal mux eens op dit topic attenderen. Hij is de enige autoriteit die ik erken op het gebied van natuurwetenschap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
coen76 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:39:
Ik wil binnenkort mijn wielen gaan upgraden. Nu zitten er op mijn fiets Mavic Aksium wielen. Omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar hogere stijvere velgen, ben ik daar wat naar aan het rondkijken. Nieuw is bijna duurder dan mijn fiets was, dus keek ik op marktplaats voor een setje. Zou dit een goede upgrade zijn?

Fast Forward f4r
Eerste vraag is of je tubes wilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Daar heb ik mij nog nooit in verdiept. Zie daar de meerwaarde ook niet van in? Misschien moet ik mijn vraag breder stellen. Ik weeg net geen 100 kg, ben 2,02 meter lang. Ik rij vooral in het westen van Nederland, dus op vlakke wegen. Ik wil mijn wielen upgraden. Ik heb mijzelf een budget gesteld van zo'n 400 euro. Tweede hands vind ik geen probleem. Wat zijn sets waar ik naar moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Wielen op marktplaats zijn voor tubes nml ?
Ik zou kijken voor setje fulcrum racing 3, kwa prijs/kwaliteit lastig te overtreffen.

Nieuw zelfs binnen je budget :

https://www.hopmansfietsg...fulcrum-racing-3-wielset/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Makkelijk heeft gelijk. Even Googlen en je komt erachter dat het 100% wetenschappelijk bewezen is. Een zwaarder object met dezelfde vorm rolt sneller bergaf dan een lichter object. Punt. Dat je in de praktijk nog veel meer factoren hebt als durf, stuurmanskunst, aerodynamica etc. doet daar uiteraard niets aan af. Maar ze spelen zeker een grote rol. Quintana heeft dus wel degelijk een punt, maar het slaat alsnog nergens op natuurlijk, dat ben ik met jullie eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op marktplaats moet je heel goed controleren of het geen neppers zij .
Ben meer neppers tegen gekomen dan echte.

Voor mijn tijdritfiets project al wel een mooi setje dura ace C75 wielen gevonden. (Via marktplaats bij een fietsenmaker) :-)
Voor een scherpe prijs en netjes met garantie en rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
DDX schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:54:
Wielen op marktplaats zijn voor tubes nml ?
Ik zou kijken voor setje fulcrum racing 3, kwa prijs/kwaliteit lastig te overtreffen.

Nieuw zelfs binnen je budget :

https://www.hopmansfietsg...fulcrum-racing-3-wielset/
oke, daar heb ik hier vaker over gelezen inderdaad. Ik ga er eens naar kijken!
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:00:
Op marktplaats moet je heel goed controleren of het geen neppers zij .
Ben meer neppers tegen gekomen dan echte.

Voor mijn tijdritfiets project al wel een mooi setje dura ace C75 wielen gevonden. (Via marktplaats bij een fietsenmaker) :-)
Voor een scherpe prijs en netjes met garantie en rekening
Goed om te weten, voor mij is het nog onmogelijk te herkennen of het nep is.

[ Voor 36% gewijzigd door coen76 op 24-06-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Laatst online: 23:25
coen76 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:39:

Fast Forward f4r
Zoek anders even op Mavic Carbon SL, heb een mooi setje kunnen scoren via marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

argro schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 15:12:
Precies. Het frontale oppervlakte van een zwaarder iemand zal groter zijn dan van een lichter iemand, echter niet zodanig dat hiermee het verschil aan potentiële energie geheel wordt gecompenseerd. Iemand die twee keer zo zwaar en ook twee keer zo groot (frontaal oppervlakte) is zal dus grosso modo even snel dalen als iemand die half zo zwaar en half zo groot (frontaal oppervlakte) is. Dat is de theorie. In de praktijk is de massa van iemand die zwaarder redelijk verdeeld, waardoor dit niet alleen in een groter frontaal oppervlakte terug te vinden is. Dat leidt dus in de praktijk tot verschil, echter in veel geringere mate dan het verschil in gewicht. Meer relevant is echter durf (minder remmen) en houding (weer datzelfde frontale oppervlakte en dus weerstand).

De meest fameuze dalers onder de profs waren ook niet altijd de zware jongens, maar vooral de mannen met lef die goed kunnen sturen en dus minder hoeven te remmen. Savoldelli ('de valk') was dé specialist als het gaat om afdalen en met 72 kilo misschien iets boven gemiddeld, maar nou niet bepaald een zwaargewicht.
(summoned by Makkelijk)

De rigoureuze methode om dit te benaderen is: Je weerstand schaalt lineair met gewicht, vrijwel lineair met oppervlak. De zwaartekracht schaalt lineair met je gewicht. In een hypothetische wereld waar je frontaaloppervlak lineair schaalt met je gewicht zou meer of minder gewicht dus niks uitmaken.

Maar in de driedimensionale wereld schaalt gewicht lineair met het volume van een persoon, en oppervlak ongeveer met het kwadraat van de derdemachtswortel, oftewel minder dan lineair. Een zwaarder persoon heeft dus een klein, maar meetbaar, voordeel in de afdaling.

Hoe groot is dat werkelijk? Laten we een wielrenner+fiets van 80kg tegen een wielrenner+fiets van 100kg zetten, en laat de wielrenner van 80kg 72km/h naar beneden rijden. Hoe hard rijdt de wielrenner van 100kg?

Allereerst: hoe groot is het effect van rolweerstand? Luchtweerstand schaalt met het kwadraat van de snelheid, rolweerstand is vrijwel gelijk. Break-even tussen de twee krachten is normaliter ongeveer bij 15km/h, dus bij 72km/h is luchtweerstand meer dan 20 keer zo groot als rolweerstand - laten we de rolweerstand maar helemaal verwaarlozen en ons puur op luchtweerstand richten.

Het oppervlak van de zwaardere berijder is (100/80)^(2/3)=1.16x zo groot. Zijn zwaartekracht is (100/80)=1.25x zo hoog. F = Cw*V^2, dit kunnen we omschrijven naar V = sqrt(F/Cw) = sqrt(1.25/1.16) = 1.038 x 72km/h = 74.74km/h.

Met andere woorden: 25% hoger gewicht resulteert in ca. 4% hogere afdalingssnelheid.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een ligfiets pakken en van alle gezeik af zijn ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Leuk al die berekeningen, maar als je niet "durft" ga je echt niet sneller dan de rest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19Joost85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Doen 'we' nog ergens een Tour poultje ? Aangezien deze volgende week weer worden geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
_/-\o_
TheLemon schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:57:
Quintana heeft dus wel degelijk een punt, maar het slaat alsnog nergens op natuurlijk, dat ben ik met jullie eens :)
Afgezien van zijn punt is het natuurlijk de andere kant op wel zo dat Quintana ook een kortere remweg zal hebben door zijn lagere gewicht. Wat weer een groot voordeel kan zijn in de afdaling (maar dat hangt écht af van lef).
19Joost85 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 07:59:
Doen 'we' nog ergens een Tour poultje ? Aangezien deze volgende week weer worden geopend.
Dit topic gaat over het zelf beoefenen van de sport. Het topic over wielrennen in het algemeen staat hier!

[ Voor 24% gewijzigd door Makkelijk op 25-06-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
Dit leek mij ook nog een mooie optie:

Shimano WH-RS80-C50

Waar moet je opletten om te zien of het nep is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 14:26
coen76 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:48:
Dit leek mij ook nog een mooie optie:

Shimano WH-RS80-C50

Waar moet je opletten om te zien of het nep is?
De Ultegra variant kom je amper als nep tegen.
Zijn voornamelijk de Dura Ace uitvoeringen.

Let bij deze RS80 erwel op dat je ze max tot 10speed geschikt zijn. Geen 11speed!
En dan vind ik 475 euro voor een 2de hands setje best aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
ok, zou 400 wel een redelijke prijs zijn? Er zitten banden bij (alhoewel ik net een nieuwe set heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Kleine update. 2 weken geleden dus naar Rose gegaan met mijn fiets. Ze zouden het na gaan kijken en ik zou de dinsdag erna te horen krijgen hoe en wat. Wat het probleem zou zijn en hoe ze het eventueel op gaan lossen kosten bla etc.

Dinsdag niet gebeld. Woensdag zelf teruggebeld en ik zou die dag nog weer teruggebeld worden. Dat gebeurde ook, einde van de middag. Persoon in kwestie kon helaas niet zo goed Nederlands als sommigen daar wel kunnen en mijn Duits is ook niet je van het, dus dan maar Engels. Maar werd dus gebeld en hij had zoiets van ja, ik moest terugbellen? En hij begon niet zelf over hoe en wat met de reparatie. Dus ik geef aan van ja, ik zou gebeld worden over wat er nou aan de hand is en hoe het opgelost gaat worden. Nou er was een nieuw frame besteld van de nieuwe Xeon CRS serie glossy white. Oh, nou fijn dat dat ook even overlegd wordt. Dus ik heb gevraagd wat dan het probleem was en dat zat hem dus inderdaad in het bottombracket dat speling had gekregen. Maar nu moest ik alleen even tot 2 juli wachten want dan was de reparatie ingepland. Verder werd ook nog aangeven dat ik dan gewoon domme pech heb gehad al die keren. Ik vind dat een beetje erg simpel gezegd. Er werd dan aangegeven dat van de 5000 verkochte fietsen er bijvoorbeeld 100 zijn met problemen. Procentueel gezien is dat inderdaad niet veel maar waarom krijg ik het dan wel 3x voor elkaar. Dat valt bij mij dan niet echt meer onder domme pech maar meer een structureel probleem.

Aangegeven dat dit dan frame 4 zou worden en gevraagd of er nog wezenlijk verschil zit tussen de nieuwe serie en mijn serie, ja voornamelijk versteviging rondom bottombracket. Nog gevraagd hoe het dan zit met het frame uit de Aero serie maar hij gaf aan dat dat in principe alleen ergonomie was. Dus dat wordt dus wachten. Nog gevraagd hoe het zit met compensatie. Want ja, ik vind het niet erg als er "een keer" iets is maar om nou al voor de zoveelste x heen en weer te moeten rijden en dit frame 4 wordt vind ik toch wel een beetje te! Ja, dat kon opzich, maar moest dan maar besproken worden als ik de fiets op kwam halen.

Vandaag nog even contact opgenomen om dat nog even te bekijken want ik kom de fiets natuurlijk in de avond halen en dan zal je zien dat de persoon in kwestie waarmee ik dat zou moeten bespreken er niet is en dat blijkt dus ook het geval helaas. Maar kon het met iemand anders oplossen. Jammere is dat ik op voorhand dus helemaal niets kan bespreken en het ter pekke moet. Prima, ik heb een boodschappenlijstje met dingen die ik nog wel zou willen en dan moeten ze maar aangeven wat kan of niet. Ik verwacht er eigenlijk niet zoveel van.

Sowieso ergens raar dat het zo lang moet duren. Ze kunnen natuurlijk heel druk zijn, zal vast ook wel. Maar ik kan me niet voorstellen dat het 2 weken moet duren voor ze pas een frame hebben. Ik had ook nog even de voorraad bekeken en die was, een paar dagen na het telefoontje met nog 2 weken wachten te gaan, nog meer dan prima. Dus ik had gevraagd of er dan niet gewoon een voorraadfiets gepakt kon worden waarvan het frame gebruikt wordt voor mijn reparatie en het bestelde frame dan weer gebruikt wordt voor die losse onderdelen. Maar dat ging toch niet gebeuren want qua tijd maakte dat niet uit. Nouja, behalve dat ik dan in theorie sneller geholpen kan worden. Blijkbaar hebben garantiegevallen 0,0 extra prioriteit ten opzichte van de mensen die iets bestellen ofzo. Zit er dus blijkbaar ook weinig ruimte in hun eigen planning om rekening te houden met dit soort zaken. Persoonlijk wel een tegenvaller natuurlijk.

Vraag is straks hoelang ik met dit frame het dan mag uithouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Eens, behalve dat inertia (massatraagheid) geen luchtweerstand is.
Ik zal mux eens op dit topic attenderen. Hij is de enige autoriteit die ik erken op het gebied van natuurwetenschap :+
Super, was een duidelijk verhaal van hem. We zijn er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zo, dat was een lekker ritje. Eindelijk weer eens kort-kort. 106 km Drenthe.

Wel merkte ik een vervelend tikje in de aandrijving op. Treedt alleen op bij de grote kransjes achter. Volgens mij is het tikje er sinds ik een nieuwe ketting heb gelegd. Kan het zijn dat de sluitpin nog een tikje moet hebben? Of is dat achteraf niet meer te fixen? Eventueel kan ik er wel een missing link tussen zetten, die heb ik volgens mij nog wel liggen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Hey, zit onze karmakeizer nu technische vragen aan ons te stellen? :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
De sluitpin kun je achteraf nog wel wat naar links of rechts duwen, niet teveel kracht zetten natuurlijk anders schiet hij eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
BreadFan schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:40:
Hey, zit onze karmakeizer nu technische vragen aan ons te stellen? :? :+
Z'n account is duidelijk gehackt.

grahamofthewheels.com

Pagina: 1 ... 10 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic