Voor dat geld ga je zelf niets kunnen knutselen!
Dit heb ik eerder in dit topic gevraagd en kreeg toen inderdaad het mooie antwoord van MrAngry (thanks!). Ik heb ook een klein hokje en teveel fietsen. Ik heb 2 stevige L haken gehaald die flink wat gewicht kunnen dragen (kost wel wat meer dan zo een kant en klaar ding). Verwarmingsbuisisolatie eromheen en ik heb er zonder al temoeite 3 racers aan hangen. Daaronder kunnen dan andere fietsen staan.djlinsen schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:32:
Ik heb (samen met mijn vriendin) in het totaal 5 fietsen + fietskar voor mijn zoontje. 2 Goede woonwerk fietsen, 2 barrels en 1 racefiets. We hebben een kleine berging van 2x3meter en een overkapping van 2,5x2 meter.
Onder de overkapping staan nu de 2 barrels en de fietskar, daarmee staat het behoorlijk vol. In de berging heb ik de racefiets aan de muur opgehangen en staan de 2 goede fietsen direct klaar voor gebruik op de vloer, de berging staat daarmee vol. verder staat er een stellingkast, een koelkast.
Nu wil ik graag een mountainbike er bij, hebben jullie nog ideeen om de fietsen efficienter op te bergen in de beschikbare ruimte?
Scheelt echt veel ruimte: Reynouts in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
Heeft iemand een mening over die Big Rides special van Fiets? Klinkt als mooi leesvoer, maar ik zou er het liefste even doorheen bladeren in een winkel, ik kan hem echter alleen online vinden. Dus ik hoop dat iemand hem al gelezen heeft.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ik heb hem liggen en ik vind het wel een mooie boek.MrAngry schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:28:
Heeft iemand een mening over die Big Rides special van Fiets? Klinkt als mooi leesvoer, maar ik zou er het liefste even doorheen bladeren in een winkel, ik kan hem echter alleen online vinden. Dus ik hoop dat iemand hem al gelezen heeft.
Laat ik het zo zeggen, als je hem leest heb je al zin om daar ook te gaan fietsen.
Had hem gepreordered, was het iets goedkoper mee dacht ik. Maar in ieder geval niet duur.MrAngry schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:28:
Het is leuk ter inspiratie. Maar heel veel meer dan dat ook niet. Alle rides zijn namelijk ritten die in principe in één dag te doen zijn. Dus voor een vakantie niet heel erg relevant om binnen één gebied een aantal fraaie ritten te pakken.
Bovendien, ze zijn zo slim geweest om te routes te rijden maar geen GPX tracks te maken
Ik heb sinds kort een paar winterschoenen voor het wielrennen. Omdat ik in de zomer juist moeite heb mezelf koel te houden wil ik voor die periode juist extreem goed geventileerde schoenen. weet iemand modellen waar ik eens op kan zoeken?
Triathlonschoenen. Die zijn vaak open aan de bovenkant.coen76 schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:10:
Ik heb sinds kort een paar winterschoenen voor het wielrennen. Omdat ik in de zomer juist moeite heb mezelf koel te houden wil ik voor die periode juist extreem goed geventileerde schoenen. weet iemand modellen waar ik eens op kan zoeken?
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Pijp omhoog trekken is the way to go.Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:56:
29003.jpg"]afbeelding[/url]]
het aantrekken van een skinsuit kost wel wat moeite... en ff plassen tussendoor is niet handig
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik heb hem doorbladerd in de krantenwinkel en gekocht. Het is een mooie combinatie van knappe foto's en inspirerende verhalen die je zin geven om meteen je koffers te nemen. Verwacht geen gpx-bestanden of uitgepijlde routes, maar wel leuk leesvoer waar je in het beste geval een vakantie rond kan plannen.MrAngry schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 18:28:
Schaamteloze promotie, wellicht leuk voor mensen die in en rondom Utrecht wonen.
Ik doe dit jaar mee aan Alpe D'Huzes. Ik ben uiteraard druk bezig met sponsoring hiervoor. En voor de sponsoring organiseer ik ook een spinning-marathon bij de Galgenwaard in Utrecht op zaterdag 5 maart, uiteraard onder begeleiding van professionele instructeurs. Inschrijving is 10 euro voor een uurtje spinnen of 25 euro voor de volle 3 uur. De opbrengst komt voor de volle 100% ten goede aan Alpe D'Huzes.
Als je het leuk vind om mee te doen, laat het me weten.
en direct doneren kan natuurlijk ook via http://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/tjerkblik
Ik doe dit jaar mee aan Alpe D'Huzes. Ik ben uiteraard druk bezig met sponsoring hiervoor. En voor de sponsoring organiseer ik ook een spinning-marathon bij de Galgenwaard in Utrecht op zaterdag 5 maart, uiteraard onder begeleiding van professionele instructeurs. Inschrijving is 10 euro voor een uurtje spinnen of 25 euro voor de volle 3 uur. De opbrengst komt voor de volle 100% ten goede aan Alpe D'Huzes.
Als je het leuk vind om mee te doen, laat het me weten.
en direct doneren kan natuurlijk ook via http://deelnemers.opgevenisgeenoptie.nl/tjerkblik
Net even een afstelrondje gedaan op de nieuwe fiets in het zonnetje. HOLYSHIT, wat loop dat ding hard
Verkeerde topic -> Hardlopen (deel 6)Sjoewe schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:23:
Net even een afstelrondje gedaan op de nieuwe fiets in het zonnetje. HOLYSHIT, wat loop dat ding hard
Hahaha, okay okay. Wat fietst dat ding hard. Was 45k verder voor ik er erg in had.
Mooie fiets hoor. Waar fietste je eerst op dan? en wat is de snelheidswinst ongeveer denk je?
Zie je nou wel dat die hoge wielen veel uitmaken!Sjoewe schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:23:
* Roet rent fietst snel weg
Verwijderd
Ik vraag me af of en hoe jullie (als zeer actieve sporters) je dagelijks voeding hebben aangepast aan jullie sportieve leefstijl
Volg je een specifiek dieet voor duursport en wordt je dagelijks eetpatroon zorgvuldig gepland?
Voor en tijdens het sporten lees ik vrij veel over op sites maar over dagelijks eten heb ik nog niet veel duidelijkheid voor mezelf gevonden en ben benieuwd naar jullie ervaring hierin. tips en links zijn welkom:-)
Volg je een specifiek dieet voor duursport en wordt je dagelijks eetpatroon zorgvuldig gepland?
Voor en tijdens het sporten lees ik vrij veel over op sites maar over dagelijks eten heb ik nog niet veel duidelijkheid voor mezelf gevonden en ben benieuwd naar jullie ervaring hierin. tips en links zijn welkom:-)
Thanks.coen76 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:44:
Mooie fiets hoor. Waar fietste je eerst op dan? en wat is de snelheidswinst ongeveer denk je?
Had hiervoor een Bulls Harier, dat was een 58 en eigenlijk net te groot achteraf. Dit is een 56 en de geometrie van de Supersix is ook beter voor mij merk ik. Kan nu veel makkelijker in de drops blijven hangen bijvoorbeeld. Concrete snelheidswinst vind ik moeilijk te zeggen op basis van één ritje, zeker op zo'n winderige dag als vandaag. Bovendien ben ik paar keer gestopt om de fit wat bij te stellen. Maar je merkt gelijk dat de fiets veel makkelijker wegtrekt en dat het eenvoudiger is om een hogere cadans vast te houden. Voorzichtig geschat denk dat ik er gemiddeld wel een/twee kilometer per uur op vooruit ga zo, maar dat gaan we gewoon zien de komende tijd. Betere pasvorm scheelt sowieso al enorm veel energie.
Pff, nou...vooral bij zijwind zoals vandaag, lekker tegenhangenRoet schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:01:
Zie je nou wel dat die hoge wielen veel uitmaken!

Maar ze zoeven we lekker onder het fietsen!
Ik ben juist met wielrennen begonnen omdat het fitness-eten zo ontzettend m'n leven beheerste. Micro's, macro's, porties afwegen, eindeloos suplementen nemen en altijd die klote kwark.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:29:
Ik vraag me af of en hoe jullie (als zeer actieve sporters) je dagelijks voeding hebben aangepast aan jullie sportieve leefstijl
Ik werd er helemaal gek van, was helemaal de lol van het sporten kwijt. Ik zorg nu vooral gewoon dat ik gevarieerd en gezond eet, voordeel van duursport is dat je je caloriën toch wel verbrand als je lang genoeg op je fiets zit en een beetje op je HR-zones let. Maar goed als je competitief bezig wil is het natuurlijk wel belangrijk om met een eetplan te werken, dat je helpt om je doelstellingen te halen, zoals eigenlijk iedere sport.
[ Voor 32% gewijzigd door Sjoewe op 28-01-2016 22:46 ]
[donleone83 meldt zich!]
Het voelt voor mij nog een beetje alsof ik in het verkeerde topic beland ben, aangezien ik altijd fanatiek hardloper geweest ben. Door een ernstige bloedvergiftiging ben ik echter vorig jaar mijn beide onderbenen kwijt geraakt en ben ik begonnen met handbiken.
Het doel? In juni de Kauntertaler Gletscher beklimmen tijdens de Handbike Battle met mijn team van revalidatiecentrum De Hoogstraat uit Utrecht.
Dit ga ik doen op een Invacare Top-End Force 3. Een instapmodel vastframe handbike, daardoor nog enigszins betaalbaar a ruim €3.000,-.
Gelukkig hebben mijn teamgenoten en ik op basis van een door mij gestarte crowdfundingactie van de Staatsloterij een boel spullen gekregen, waaronder goede fietscomputers (Polar 650 VRM) en een Tacx Vortex. Het trainingsmateriaal is dus in ieder geval aanwezig.
Wat vragen:
- Zijn er hier andere handbikers?
- Mensen met ervaringen met de Kaunertaler Gletscher?
- In hoeverre verschilt fietskleding van hardloopkleding (met name benieuwd naar bijvoorbeeld winterjasjes en regenjasjes, want dat heb ik allemaal al van het hardlopen)?
Ik hoop hier wellicht andere vastframe handbikers te treffen, en blijf aandachtig meelezen!
Het voelt voor mij nog een beetje alsof ik in het verkeerde topic beland ben, aangezien ik altijd fanatiek hardloper geweest ben. Door een ernstige bloedvergiftiging ben ik echter vorig jaar mijn beide onderbenen kwijt geraakt en ben ik begonnen met handbiken.
Het doel? In juni de Kauntertaler Gletscher beklimmen tijdens de Handbike Battle met mijn team van revalidatiecentrum De Hoogstraat uit Utrecht.
Dit ga ik doen op een Invacare Top-End Force 3. Een instapmodel vastframe handbike, daardoor nog enigszins betaalbaar a ruim €3.000,-.
Gelukkig hebben mijn teamgenoten en ik op basis van een door mij gestarte crowdfundingactie van de Staatsloterij een boel spullen gekregen, waaronder goede fietscomputers (Polar 650 VRM) en een Tacx Vortex. Het trainingsmateriaal is dus in ieder geval aanwezig.
Wat vragen:
- In hoeverre verschilt fietskleding van hardloopkleding (met name benieuwd naar bijvoorbeeld winterjasjes en regenjasjes, want dat heb ik allemaal al van het hardlopen)?
Ik hoop hier wellicht andere vastframe handbikers te treffen, en blijf aandachtig meelezen!
@donleone83; Success met de Kauntertaler Gletscher! Weet niet of hier andere handbikers in dit topic zitten, als ze er zijn houden ze zichzelf goed stil 
Ik eet gewoon hetzelfde als altijd, als ik nog honger heb na het fietsen eet ik 's avonds gewoon wat meer, of ik trek een zak chips/snoep open.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:29:
Even alleen hierop terug komend, omdat ik op de rest van je vragen geen antwoord heb: fietsen is een heel andere houding dan hardlopen. Ik kan mijn strakke hardloopjasje van Odlo echt niet aan als ik op mijn racefiets zit, voorover leunend op beide armen. Daarvoor zit hij te strak, terwijl dat bij het lopen geen issue is.donleone83 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:44:
[donleone83 meldt zich!]
Maar... dat werkt op een handbike natuurlijk volkomen anders. Daar zit je niet met dat probleem. Ik kan me voorstellen dat een fietsjasje met een langer rugpand waar zakken in verwerkt zijn, juist helemaal niet handig is op een handbike. Net zoals een fietsbroek met zeem
In zo'n geval is hardloopkleding misschien juist fijner dan fietskleding.
Oh, en ook als hier in dit topic geen andere handbikers zijn, dan is hier vast wel plek voor je vorderingen en belevenissen. Veel succes!
Punctuality is the politeness of kings
@Hielko zorgt bij jou snoep/chips ervoor dat je honger gestild wordt? Ik haal het niet in huis, want als ik er aan begin is het binnen no-time leeg
[ Voor 11% gewijzigd door matthijsln op 29-01-2016 14:41 ]
@donleone83donleone83 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 13:44:
[donleone83 meldt zich!]
Wat vragen:
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met fietsen omdat een vriend vroeg of ik zijn begeleider / buddy / soigneur wilde zijn tijdens Handbike Battle, dus ik ken het evenement. Fantastisch evenement met een goede sfeer
Nu ben ik 2 jaar verder en 12 kilo minder, dus het evenement is voor mij ook goed geweest.
Hier is de route: https://www.strava.com/routes/400893
Mijn ervaring: http://handbikebattle.fua...een-fantastische-ervaring

Het eerste stuk gaat goed, het stuk voor de dam is pittig (14%), het meer is vlak kan je lekker snelheid maken en daarna is het strak omhoog, nog 1 keer een afdaling en dan slingerend naar het eindpunt. Als ik het me goed herinner hadden we 4 uur 45 minuten nodig en de snelste handbiker was in 1:50 boven.
Met welk revalidate centrum fiets je mee?
Qua kleding, maakt het voor het klimmen niet zoveel uit, denk ik, zolang jij maar lekker beweegt en het je warm houdt.
p.s. Ik ben geen handbiker, ken er alleen 1
p.s.2. Als je vragen hebt pm me maar
[ Voor 8% gewijzigd door joint_me op 29-01-2016 14:57 ]
Hello fellow humans
Jup, dat werkt uitstekend. En ja, dan is het uiteraard wel binnen no-time leeg, maar dat moet kunnen.matthijsln schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 14:40:
@Hielko zorgt bij jou snoep/chips ervoor dat je honger gestild wordt? Ik haal het niet in huis, want als ik er aan begin is het binnen no-time leeg
Thanks joint_me!
De verwachting is gelukkig dat ik met gemak binnen 2,5 uur boven ben, gehaseerd op inspanningstesten en VO2 max meting. Ik heb het voordeel dat ik een goede rompbalans heb en in verhouding al sterk ben met een goede conditie.
Heel gaaf om je ervaring te lezen. Ga ik vanavond even rustig voor zitten!
De verwachting is gelukkig dat ik met gemak binnen 2,5 uur boven ben, gehaseerd op inspanningstesten en VO2 max meting. Ik heb het voordeel dat ik een goede rompbalans heb en in verhouding al sterk ben met een goede conditie.
Heel gaaf om je ervaring te lezen. Ga ik vanavond even rustig voor zitten!
Enige wat ik kan aangeven mbt kleding alls hardloper en wielrenner is dat je bij hardlopen vaak veel minder kleding nodig hebt bij koelere temperaturen. Je beweegt immers meer van je lichaam dan tijdens het fietsen. Daar tegenover staan ook dat je vaak korter bezig bent. Althans als ik al hardloop is het max 10 KM en dat is een uur. Fietsen kan ik meerdere uren aanbesteden.
Echter ik weet niet hoe dat is bij handwielen aangezien je wel een lighouding aanneemt en dus je rug niet goed de hitte kwijt kan.
Echter ik weet niet hoe dat is bij handwielen aangezien je wel een lighouding aanneemt en dus je rug niet goed de hitte kwijt kan.
Het zal ook van je doel afhangen. Voor je wekelijkse zondagritje met koffie en appeltaart bij de stop hoef je niet veel te doen...Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 22:29:
Gewoon gezond eten en nutteloze suikers skippen is weer handig als je wilt afvallen.
Het nadeel van fietsen vind ik dat je een onstilbare honger kunt hebben na een stevige rit. En met overgewicht helpt dat niet om af te vallen (de tip van een fles spa rood opdrinken met slaappillen heb ik nog niet getest...).
Exact expert nodig?
Verwijderd
Als ik terugkom van een stevige rit of hardloopsessie, dan heb ik ook brullende honger, maar ik tracteer mezelf dan lekker op een lading volkoren allinson-boterhammen met pindakaas met honing, kipfilet met sambal, oude kaas, dat soort dingen. En een groot glas karnemelk, of een bak yoghurt met muesli en zelfgemaakt vruchtencompôte.. HeerlijkCrazy D schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:33:
[...]
Het nadeel van fietsen vind ik dat je een onstilbare honger kunt hebben na een stevige rit. En met overgewicht helpt dat niet om af te vallen (de tip van een fles spa rood opdrinken met slaappillen heb ik nog niet getest...).
Je moet jezelf niet uithongeren. Het is voor je lichaam en je prestaties beter als je na een inspanning genoeg bouwstoffen inneemt om goed te kunnen herstellen. Als je na een zware training met honger in bed gaat liggen, word je uiteindelijk alleen dunner, niet sterker.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2016 16:43 ]
Nee maar ik kan 4 x zoveel kcal eten als dat ik heb verbrand en dan heb ik nog honger. Grappig genoeg trouwens vaak juist na lange rustige duur.... En aankomen terwijl je n paar 100km per week fietst is frustrerend (ook al weet ik wel waardoor t komt en dat is niet door met honger naar bed te gaan...)Verwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:42:
Je moet jezelf niet uithongeren. Het is voor je lichaam en je prestaties beter als je na een inspanning genoeg bouwstoffen inneemt om goed te kunnen herstellen. Als je na een zware training met honger in bed gaat liggen, word je uiteindelijk alleen dunner, niet sterker.
Exact expert nodig?
Doet je toch iets verkeerd. Sowieso....een fles spa met slaappillen...dude. Klinkt dat gezond? Vooral het laatste dan.
Qua afvallen helpt het al ontzettend veel dat je minder snoept tussendoor, en niet eten 2 tot 3 uur voor het slapen. Drink gewoon water als honger hebt. Na een rit drink ik altijd een glas chocolade melk als herstel, dan ga ik pas onder de douche. Dus meteen als je terug komt. Ga er wel vanuit dat je op de fiets gewoon eet en drink overigens.
Na douchen eet ik dan wat, zorg dat je langzaam eet en niet meteen denken...ik heb nog honger dus ik eet nog meer. Als je een maaltijd op hebt, wacht dat een half uur. Soms duurt het even om een vol gevoel te krijgen.
Qua afvallen helpt het al ontzettend veel dat je minder snoept tussendoor, en niet eten 2 tot 3 uur voor het slapen. Drink gewoon water als honger hebt. Na een rit drink ik altijd een glas chocolade melk als herstel, dan ga ik pas onder de douche. Dus meteen als je terug komt. Ga er wel vanuit dat je op de fiets gewoon eet en drink overigens.
Na douchen eet ik dan wat, zorg dat je langzaam eet en niet meteen denken...ik heb nog honger dus ik eet nog meer. Als je een maaltijd op hebt, wacht dat een half uur. Soms duurt het even om een vol gevoel te krijgen.
Verwijderd
Voor het afvallen hoef ik het niet te doen, aangezien ik al na een half jaar actief sporten(lopen en fietsen) 6 kg kwijtgeraakt en 66 kg nu....dus moet niet meer vanaf wat dat betreft, maar ik ben wel op zoek naar een gezonder eetpatroon.....en dus ook niet een zak chips leegeten na het fietsen wat ik nu ook wel herken.....dat ik na een rit de een zak naar binnen te harken...niet kopen dus! ;-)
Ik snap je zoektocht. Ik ben eigenlijk eerst gezond gaan eten voordat ik ben gaan fietsen. Ik at eerst zo ongezond als wat: naast chips, borrelnoten, chocola en snoep (eenmaal open ging het vaak helemaal op) was het een galore van diepvriespizza's, magnetronmaaltijden, thuisbezorgd.nl, patat oorlog met frikandel speciaal, bergen pasta met saus uit een potje, wereldgerechten uit een pak, witbrood met hagelslag, gewoon een week niet zelf koken (afwassen? wa is da), liters cola, een 5g suikersachet in elke kop thee (5-10x per dag) het standaard studentendieet zeg maar. Maar dan wel magere melk, light kaas, magere yoghurt en margarine (=gezond). Ik had helemaal geen zin om te bewegen en was zo lethargisch als wat. Fietste ik eerst nog naar school/werk, dat werd eerst de bus, daarna kocht ik een auto en heb ik mijn stadsfiets 5 jaar niet meer aangeraakt. Wel veel kunnen gamen, e-sports is ook sport toch?
Op een gegeven moment werd het mij (nogal langzaam moet ik bekennen) wel duidelijk dat er iets moest veranderen. Ik ging naar de supermarkt 900m van huis met de auto. Dat kon toch niet, ook elke keer parkeren van je auto in een stad is debiel omdat de fiets gewoon veel handiger is. Toen eerst een touring/stadsfiets gekocht. Het eerste ritje viel echt fucking tegen. Na een paar kilometer moest ik stoppen en de suikerfix opeten die ik had meegenomen. En ijsthee (lol) in de bidon, want thee is gezond toch?
Ik eet nu wel gezond. Wat dat is kan je over discussiëren. Ik doe nu zeg maar alles wat ik hierboven beschrijf maar dan andersom
Het switchen kostte even flink moeite. Al het goedkope nepvoedsel wat ik at was dan ook gemaakt om zo lekker en verslavend mogelijk te zijn. Nu gaat het redelijk vanzelf en zit het in mijn systeem. De onstilbare honger die Crazy D beschrijft ken ik niet meer, hoogstens trek maar ik kan makkelijk een dag vasten. Ik had mij een doel gesteld om het gewicht te bereiken wat ik voor de middelbare school had (iets van 70kg).
Eerst van suiker in thee naar zoetjes. Daarna zwarte thee zonder iets. Het is even afkicken maar daarna weet je niet beter en is zoete thee niet te harden. Daarom ook de beslissing gemaakt om als experiment cold turkey mijn hele eetpatroon aan te passen. Het was een week doorzetten, maar daarna ging ik als een speer. In 3 maanden mijn doel bereikt. Ik kreeg steeds meer zin om te bewegen en fietste nog wel eens op mijn toerfiets in het weekend. Dan kwam ik veel mensen op racefietsen tegen. Zo was het idee ontstaan om bij het bereiken van mijn doel een racefiets te kopen. Ondertussen ook dit topic ontdekt, superveel aan gehad.
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik mijn eerste racefiets kocht. Als ik kijk van hoever ik ben gekomen zat ik best diep in een alsmaar erger wordende vicieuze cirkel. Ik voel me nu vele malen beter en wil nooit meer terug. Ik heb dan ook geen enkele moeite om motivatie te vinden om gezond te eten of te sporten.
Op een gegeven moment werd het mij (nogal langzaam moet ik bekennen) wel duidelijk dat er iets moest veranderen. Ik ging naar de supermarkt 900m van huis met de auto. Dat kon toch niet, ook elke keer parkeren van je auto in een stad is debiel omdat de fiets gewoon veel handiger is. Toen eerst een touring/stadsfiets gekocht. Het eerste ritje viel echt fucking tegen. Na een paar kilometer moest ik stoppen en de suikerfix opeten die ik had meegenomen. En ijsthee (lol) in de bidon, want thee is gezond toch?
Ik eet nu wel gezond. Wat dat is kan je over discussiëren. Ik doe nu zeg maar alles wat ik hierboven beschrijf maar dan andersom
Eerst van suiker in thee naar zoetjes. Daarna zwarte thee zonder iets. Het is even afkicken maar daarna weet je niet beter en is zoete thee niet te harden. Daarom ook de beslissing gemaakt om als experiment cold turkey mijn hele eetpatroon aan te passen. Het was een week doorzetten, maar daarna ging ik als een speer. In 3 maanden mijn doel bereikt. Ik kreeg steeds meer zin om te bewegen en fietste nog wel eens op mijn toerfiets in het weekend. Dan kwam ik veel mensen op racefietsen tegen. Zo was het idee ontstaan om bij het bereiken van mijn doel een racefiets te kopen. Ondertussen ook dit topic ontdekt, superveel aan gehad.
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik mijn eerste racefiets kocht. Als ik kijk van hoever ik ben gekomen zat ik best diep in een alsmaar erger wordende vicieuze cirkel. Ik voel me nu vele malen beter en wil nooit meer terug. Ik heb dan ook geen enkele moeite om motivatie te vinden om gezond te eten of te sporten.
Dat spul is serieus een belediging voor broodVerwijderd schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:42:
allinson-boterhammen
Ik ben een echte broodliefhebber en lust zo'n beetje alle soorten brood maar allison brood....ik twijfel of ik het nog viezer vind dan gluten vrij brood
Ik word overigens af en toe knetter van mijn pogingen om gezond te eten. Mijn vrouw doet de boodschappen maar de logica is soms bijzonder...
Kwark is gezond, kwark is een toetje. Staat de hele koelkast vol (bij wijze van) met mona pudding uit de aanbieding want dat is toch gezond?!?
Salade is gezond, staan er weer een hele stapel Johma salades voor op brood want dat is toch ook gezond.
De hoeveelheid suiker in een mona toetje en zooi in zo'n salade is ook schrikbarend.
Maargoed februari is weer begonnen en de meest hectische maand van het jaar is weer voorbij. Voornemen was om weer te beginnen met trainen, en eens met mn zusje (die sport en dieetiek studeert) om de tafel te gaan zitten voor wat tips.
Het kopen van producten die als "gezond" gepromoot worden doe ik liever niet, als het even kan gooi ik zelf wat bij elkaar.
Alternatief toetje: volle kwark/griekse yoghurt met fruit (bessen, dadels, vijgen, banaan, etc.)
Alternatief salade: blikje tonijnfilet, lepel olijfmayonaise, olijfolie, balsamicoazijn, worchestershire sauce, peper, zout
Zo wordt ook steeds leuker en afwisselend omdat je het eindeloos kan varieren en je niet alleen de smaken van de fabrikant hebt. Soms gooi ik er wel eens wat random dingen doorheen, gaat wel eens mis maar je wordt er steeds beter in
In die "authentieke ambachtelijke uit Twente" Johma salades zitten naast suiker ook nog veel goedkope olieën. Wat minder duidelijk "ongezond" dan suiker, maar je ziet in een echte keuken toch eerder een fles extra virgin olijfolie staan dan koolzaadolie, raapzaadolie, zonnebloemolie etc. Die smaak wordt dan weer gecompenseerd met suiker en andere shit.
Alternatief toetje: volle kwark/griekse yoghurt met fruit (bessen, dadels, vijgen, banaan, etc.)
Alternatief salade: blikje tonijnfilet, lepel olijfmayonaise, olijfolie, balsamicoazijn, worchestershire sauce, peper, zout
Zo wordt ook steeds leuker en afwisselend omdat je het eindeloos kan varieren en je niet alleen de smaken van de fabrikant hebt. Soms gooi ik er wel eens wat random dingen doorheen, gaat wel eens mis maar je wordt er steeds beter in
In die "authentieke ambachtelijke uit Twente" Johma salades zitten naast suiker ook nog veel goedkope olieën. Wat minder duidelijk "ongezond" dan suiker, maar je ziet in een echte keuken toch eerder een fles extra virgin olijfolie staan dan koolzaadolie, raapzaadolie, zonnebloemolie etc. Die smaak wordt dan weer gecompenseerd met suiker en andere shit.
[ Voor 4% gewijzigd door matthijsln op 30-01-2016 09:01 ]
haha...en ik maar denken dat ik daar alleen zo overdacht. Kwark met een smaakje (aka suiker met een kleurstof/aroma) is zeker niet gezond. Gewoon kwark met wat fruit zoals aardbeien/frambozen/ed. Natuurlijk is fruit ook gewoon suikers maar in z'n originele vorm is dat al een stuk minder. En sowieso gewoon volle kwark ed. Light = minder vet en meer suiker om de smaak te geven. Vet is een belangrijke factor voor smaak en vet is lang niet zo erg als suiker. Vet uit vlees en melk producten bedoel ik dan. Niet van de lokale snackbarsapphire schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 01:26:
Ik word overigens af en toe knetter van mijn pogingen om gezond te eten. Mijn vrouw doet de boodschappen maar de logica is soms bijzonder...
Kwark is gezond, kwark is een toetje. Staat de hele koelkast vol (bij wijze van) met mona pudding uit de aanbieding want dat is toch gezond?!?
Salade is gezond, staan er weer een hele stapel Johma salades voor op brood want dat is toch ook gezond.
Johma salades zou je wat mij betreft geen salade mogen noemen. Tis gewoon een bak mayo.
Verwijderd
Mooi verhaal Mathijs en herkenbaar....Jarenlang niets gedaan en vanaf Juli afgelopen jaar actief begonnen met sporten 2 maanden later gestopt met roken..(tja sorry....maar dat deed ik ook) en het bewegen, hardlopen en fietsen zit nu aardig in mn systeem...ik heb ook niet het gevoel dat ik moet, maar dat ik wil sporten.....een goed teken dus....met roken hetzelfde, totaal geen behoefte meer aan en een flinke tijd "clean" numatthijsln schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:21:
Next step is eten....gestopt met eten kopen uit de bedrijfskantine (ja...ging vroeger ook een kroketje per dag in...) nu maak ik zelf mijn eten klaar, bruin brood met kaas en sandwhichspread, lekker en beter voor de portemonnee.
* citruspers parkeert zijn mountainbike en gluurt voorzichtig het topic in....
Ik heb vandaag mijn eerste (echte) racefiets mogen ontvangen. Ik heb vroeger redelijk wat gereden op de (jaren 70) racefiets van mijn vader en deze met veel onderhoud nog een redelijke tijd rijdende gehouden.
Toen deze echter de geest gaf ben ik, vanwege mijn toenmalige woning in de Utrechtse Heuvelrug voor een mountainbike gegaan. Inmiddels is dat alweer een paar jaar geleden en woon ik nu in een minder mountainbikevriendelijke regio....dus werd het tijd voor een nieuwe fiets!*
* ook omdat mijn vriendin wilde dat ik meer ging sporten en een sportschoolabbonement veel minder leuk is dan een racefiets

Het is een rode Bianchi Via Nirone 2014. Afgemonteerd met Sora, in tegenstelling tot de meeste alternatieven binnen mijn budget die allemaal Claris afgemonteerd waren.
Heb ook meteen mijn eerste set SPD er bij aangeschaft: Shimano M530 (MTB) pedalen en bijbehorende schoenen. De keuze voor MTB pedalen is omdat de plaatjes meer verzonken zijn en ik ook met de fiets naar het werk wil, en zodat ik dezelfde pedalen ook op mijn MTB kan zetten mocht het bevallen.
Dit stukje zou ik graag willen gebruiken om de ervaringen van mijn eerste rit te delen, maar helaas was die niet zo lang. De wielen waren niet helemaal netjes uitgelijnd vanuit de fabriek, dus hij staat nu bij de lokale FM.....
Wel was het ritje naar de FM doodeng als je een 29" MTB met dikke banden en schijfremmen gewend bent en in de stromende regen rijd
Ik heb vandaag mijn eerste (echte) racefiets mogen ontvangen. Ik heb vroeger redelijk wat gereden op de (jaren 70) racefiets van mijn vader en deze met veel onderhoud nog een redelijke tijd rijdende gehouden.
Toen deze echter de geest gaf ben ik, vanwege mijn toenmalige woning in de Utrechtse Heuvelrug voor een mountainbike gegaan. Inmiddels is dat alweer een paar jaar geleden en woon ik nu in een minder mountainbikevriendelijke regio....dus werd het tijd voor een nieuwe fiets!*
* ook omdat mijn vriendin wilde dat ik meer ging sporten en een sportschoolabbonement veel minder leuk is dan een racefiets

Het is een rode Bianchi Via Nirone 2014. Afgemonteerd met Sora, in tegenstelling tot de meeste alternatieven binnen mijn budget die allemaal Claris afgemonteerd waren.
Heb ook meteen mijn eerste set SPD er bij aangeschaft: Shimano M530 (MTB) pedalen en bijbehorende schoenen. De keuze voor MTB pedalen is omdat de plaatjes meer verzonken zijn en ik ook met de fiets naar het werk wil, en zodat ik dezelfde pedalen ook op mijn MTB kan zetten mocht het bevallen.
Dit stukje zou ik graag willen gebruiken om de ervaringen van mijn eerste rit te delen, maar helaas was die niet zo lang. De wielen waren niet helemaal netjes uitgelijnd vanuit de fabriek, dus hij staat nu bij de lokale FM.....
Wel was het ritje naar de FM doodeng als je een 29" MTB met dikke banden en schijfremmen gewend bent en in de stromende regen rijd
[ Voor 4% gewijzigd door citruspers op 30-01-2016 16:11 ]
Mooi karrtje Citruspers!
Gelukkig heb je een betere smaak qua fietsen dan met camera's
Gelukkig heb je een betere smaak qua fietsen dan met camera's
Haha, thanks. Over camera's gesproken, ik wilde nog een mooie light painting foto maken van de fiets in m'n achtertuin maarja...dan moet ik hem wel eerst terugkrijgen van de FM
Nou veel veilige kilometers gewenst 
Kan niet wachten tot het weer iets beter wordt, al heb ik maar wel even een ass-saver meegepakt toen ik nieuwe bar-tape ging halen bij de LBS. Ben wel benieuwd hoeveel dat scheelt, natte reet is gewoon klote
Kan niet wachten tot het weer iets beter wordt, al heb ik maar wel even een ass-saver meegepakt toen ik nieuwe bar-tape ging halen bij de LBS. Ben wel benieuwd hoeveel dat scheelt, natte reet is gewoon klote

Handig dingetje hoor. Had er kort één van de decathlon maar die is korter en smaller. Stomme ding alleen ergens in een polder verloren toen k moest afstappen voor een wegopbreking
Ik heb de ass-saver er gewoon standaard op zitten. Voor het gewicht hoef je hem echt niet thuis te laten 
En het ziet er ook niet heel verkeerd uit, zoals je kunt zien op de tweede foto in deze post: dreamscape in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
En het ziet er ook niet heel verkeerd uit, zoals je kunt zien op de tweede foto in deze post: dreamscape in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
[ Voor 48% gewijzigd door dreamscape op 30-01-2016 19:04 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb nog zo'n SKS spatbord liggen wat rond de zadelpen gaat, werkt op zich prima en veert netjes uit de weg als je hem tijdens het afstappen een schop geeft.
[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 30-01-2016 21:17 ]
Ik volg het voorbeeld van citruspers en heb mijzelf een fiets cadeau gedaan (na een meevaller). Het fietsen kietelde altijd wel een beetje en heb ook al eerder een paar keer mogen rijden op andermans fietsen (ook in Frankrijk). Leden uit de voormalige schoonfamilie hebben mij ook wel aangestoken met hun enthousiasme - zij fietsten eigenlijk allemaal wel en we hebben meerdere Tour de Frances opgezocht - maar ik had de boot altijd weten af te houden. TOT AFGELOPEN WOENSDAG ALTHANS:

Koga Kimera Road AL 105 2016
Op slag verliefd op de kleurstelling! Ik en mijn LBS gaan ook al een paar jaar terug en ik ben tevreden over de korting die ik gekregen heb. Ben ook als een default (te) enthousiaste beginner meteen gaan inslaan qua accessoires en heb mezelf korte en lange mouwen gegeven, armwarmers, SPD-pedalen en dito schoenen (Shimano SH-RT82), een helm, en natuurlijk een fietsbel.

Fietsen zal vooralsnog wel hoogstens mijn tweede sport worden, want hockey staat nog op de eerste plek. Toch heb ik gekozen voor een duurder model in de hoop wat beter voorbereid te zijn op een toekomst waarbij ik misschien vaker de fiets pak en dan wat meer voorbereid ben op een eventuele onderdelenupgrade (de nieuwe Shimano 105 is 11-speed waardoor ik naar boven kan verwisselen, wat met de Tiagra 2016-serie minder goed zou lukken). Een investering voor meerdere jaren in ieder geval. Ik hoop dat ik in mijn nog resterende vrije tijd de open ruimte van het Groene Hart kan gaan opzoeken voor wat mooie ritten

Koga Kimera Road AL 105 2016
Op slag verliefd op de kleurstelling! Ik en mijn LBS gaan ook al een paar jaar terug en ik ben tevreden over de korting die ik gekregen heb. Ben ook als een default (te) enthousiaste beginner meteen gaan inslaan qua accessoires en heb mezelf korte en lange mouwen gegeven, armwarmers, SPD-pedalen en dito schoenen (Shimano SH-RT82), een helm, en natuurlijk een fietsbel.

Fietsen zal vooralsnog wel hoogstens mijn tweede sport worden, want hockey staat nog op de eerste plek. Toch heb ik gekozen voor een duurder model in de hoop wat beter voorbereid te zijn op een toekomst waarbij ik misschien vaker de fiets pak en dan wat meer voorbereid ben op een eventuele onderdelenupgrade (de nieuwe Shimano 105 is 11-speed waardoor ik naar boven kan verwisselen, wat met de Tiagra 2016-serie minder goed zou lukken). Een investering voor meerdere jaren in ieder geval. Ik hoop dat ik in mijn nog resterende vrije tijd de open ruimte van het Groene Hart kan gaan opzoeken voor wat mooie ritten
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Netjes hoor! Ik ben zelf ook meteen voor SPD pedalen en schoenen gegaan (heb de schoenen al de hele dag aan zodat ze een beetje naar m'n voeten kunnen vormen).
Helm en bel zijn altijd verstandige aankopen imho
Helm en bel zijn altijd verstandige aankopen imho
Ik weet niet meer of ik tijdens de eerdere fietsleen-sessies nou SPD of SPD-SL had. Denk de laatste, maar de eerstgenoemde werd me aangeraden in de winkel omdat de meeste sportscholen ook deze variant gebruikten op hun machines. Het praktische verschil (afgezien van uiterlijk dus) tussen de twee is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik zal het gewoon even moeten proberen om te leren waarderen denk ik....
Ik heb verder getwijfeld over zo'n spatbordje, en wil nog gaan voor wat lampen en een fietsbril. En mogelijk een andere bidon. Maar laat ik eerst maar eens gaan fietsen
Hopen op leuk weer morgen.
Ik heb verder getwijfeld over zo'n spatbordje, en wil nog gaan voor wat lampen en een fietsbril. En mogelijk een andere bidon. Maar laat ik eerst maar eens gaan fietsen
SPD plaatjes zijn een stuk kleiner dan SPD-SL. Dat is prettiger met lopen omdat de plaatjes verzonken kunnen worden in de zool van de schoen. Het nadeel is dat de druk over een kleiner oppervlak verdeeld moet worden en dat sommige mensen door deze puntbelasting pijnlijke voeten krijgen bij langdurig gebruik. SPD-SL plaatjes zijn veel breder en verdelen de druk gelijkmatig over de hele bal van de voet, hierdoor zijn je in principe comfortabeler om lang achter elkaar te gebruiken.
Thanks!
Vandaag gewacht op mooi weer dat vervolgens uitbleef. Kon me niet langer beheersen na de weersverwachting voor de komende twee weken bekeken te hebben (vandaag was nog de beste dag) en heb mijn eerste rit gemaakt \o/ De eerste 22 kilometers zitten erop.
Bevindingen:
[list]• Lastig om een constant tempo of energieverbruik aan te houden
• Kleren en klikpedalen werken en zitten goed, geen probleem met klikken;
• Ik heb mooiweerschoenen gekocht
was aardig nat daar
• Er is me verteld te proberen met een lichte versnelling te fietsen maar dat blijkt nog erg lastig
• Ik merk dat ik steeds naar de voorkant van het zadel kruip
• Het voelt alsof mijn benen te gestrekt zijn wanneer ze onderin het pedaal zitten, maar dat kan wennen zijn natuurlijk.
• Ik moet nog goed leren schakelen en intuïtief te voorkomen om een schuin gepositioneerde ketting te krijgen, maar dat komt mettertijd wel.
Ik zal volgens serviceschema binnenkort weer even langs de fietsenmaker gaan met al mijn bevindingen
[edit]
Ohja, meteen maar de fiets zachtjes afgesproeid met de tuinslang-met-sproeipistool, zachte borstel over alle zaken gehaald met warm water met beetje afwasmiddel en daarna alles afgedaan met twee droge handdoeken. Hoop maar dat er geen roest verschijnt...
Vandaag gewacht op mooi weer dat vervolgens uitbleef. Kon me niet langer beheersen na de weersverwachting voor de komende twee weken bekeken te hebben (vandaag was nog de beste dag) en heb mijn eerste rit gemaakt \o/ De eerste 22 kilometers zitten erop.
Bevindingen:
• Kleren en klikpedalen werken en zitten goed, geen probleem met klikken;
• Ik heb mooiweerschoenen gekocht
• Er is me verteld te proberen met een lichte versnelling te fietsen maar dat blijkt nog erg lastig
• Het voelt alsof mijn benen te gestrekt zijn wanneer ze onderin het pedaal zitten, maar dat kan wennen zijn natuurlijk.
• Ik moet nog goed leren schakelen en intuïtief te voorkomen om een schuin gepositioneerde ketting te krijgen, maar dat komt mettertijd wel.
Ik zal volgens serviceschema binnenkort weer even langs de fietsenmaker gaan met al mijn bevindingen
[edit]
Ohja, meteen maar de fiets zachtjes afgesproeid met de tuinslang-met-sproeipistool, zachte borstel over alle zaken gehaald met warm water met beetje afwasmiddel en daarna alles afgedaan met twee droge handdoeken. Hoop maar dat er geen roest verschijnt...
[ Voor 11% gewijzigd door DUX op 31-01-2016 17:49 ]
- Probeer liever een gelijkmatige cadans na te streven boven een gelijkmatige snelheid. Ergens tussen de 85 en 95 RPM is een mooi getal om op te mikken. Kom je daar boven, schakel je op, blijf je eronder, schakel je terug.DUX schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:44:
Bevindingen:
• Ik heb mooiweerschoenen gekochtwas aardig nat daar
- Koop overschoenen. Kost je twee tientjes, scheelt de wereld.
- Check of je zadel waterpas staat staat en overweeg het een paar centimeter naar voren te schuiven, met behulp van de rails.
- Een goede vuistregel voor de zadelhoogte is om je binnenbeenlengte in centimeters te vermenigvuldigen met 0,885. De uitkomst hiervan is je zadelhoogte in centimeters, gemeten vanaf het hart van de bottom bracket.
Sjoewe schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:49:
[Concrete tips!]
[ Voor 94% gewijzigd door DUX op 31-01-2016 19:07 ]
Verwijderd
Vandaag een ftp test gedaan voor een trainingsschema. De winter heeft me geen goed gedaan
Van een ftp van 280 watt in augustes naar 256 watt gegaan.
had wel verwacht dat het wat minder zou zijn maar zoveel was wel balen
had wel verwacht dat het wat minder zou zijn maar zoveel was wel balen
Wat voor haken/beugels heb je hier voor gebruikt? Ik zie wel een simpele kant en klaar fietshaak, maar ziet er fragiel uit en voor 1 fiets geschikt.Reynouts schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:59:
[...]
Dit heb ik eerder in dit topic gevraagd en kreeg toen inderdaad het mooie antwoord van MrAngry (thanks!). Ik heb ook een klein hokje en teveel fietsen. Ik heb 2 stevige L haken gehaald die flink wat gewicht kunnen dragen (kost wel wat meer dan zo een kant en klaar ding). Verwarmingsbuisisolatie eromheen en ik heb er zonder al temoeite 3 racers aan hangen. Daaronder kunnen dan andere fietsen staan.
Scheelt echt veel ruimte: Reynouts in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19"
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik heb twee van deze haken erin geknald (wel de korte kant aan de muur). Kost wel wat, maar die draagt 3 fietsen met gemak, je kan er zelf ook aan hangenNoepZor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:08:
[...]
Wat voor haken/beugels heb je hier voor gebruikt? Ik zie wel een simpele kant en klaar fietshaak, maar ziet er fragiel uit en voor 1 fiets geschikt.
[ Voor 52% gewijzigd door Reynouts op 01-02-2016 10:34 ]
Die zijn inderdaad wel vrij aan de prijs. Ik hoef in principe maar 1 fiets op te hangen, MTB kan er dan onder staan. Misschien dat deze plankdrager de truc ook doet, kost een stuk minder.
Er is iets eerder in het topic een link geplaatst naar een simpele drager van de Decathlon:
MrAngry schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:49:
[...]
Ik heb zelf deze, maar komt op hetzelfde neer: http://www.decathlon.nl/m...2-fietsen-id_3230614.html
Read the code, write the code, be the code!
Zou ook kunnen werkenNoepZor schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:54:
Die zijn inderdaad wel vrij aan de prijs. Ik hoef in principe maar 1 fiets op te hangen, MTB kan er dan onder staan. Misschien dat deze plankdrager de truc ook doet, kost een stuk minder.
Hey,
Ik heb weer 2x 1 maand gratis TrainerRoad weg te geven.
De eerste twee personen die me een pb sturen met naam en e-mail adres (nodig om je uit te nodigen) krijgen een uitnodiging. Alles is weer uitgedeeld.
TrainerRoad is een online trainingsprogramma, best te gebruiken met een smarttrainer of voor mensen met een powermeter.
Ik heb weer 2x 1 maand gratis TrainerRoad weg te geven.
De eerste twee personen die me een pb sturen met naam en e-mail adres (nodig om je uit te nodigen) krijgen een uitnodiging. Alles is weer uitgedeeld.
TrainerRoad is een online trainingsprogramma, best te gebruiken met een smarttrainer of voor mensen met een powermeter.
[ Voor 13% gewijzigd door crowke op 03-02-2016 11:21 . Reden: invites uitgedeeld ]
Motortjes in je zadelbuis is zooooo 2015: http://www.cyclingnews.co...ims-gazzetta-dello-sport/
Waarom?
Waarom?
Read the code, write the code, be the code!
Ik had hem zelf ook gevonden, inderdaad een goede optie. In de reviews wordt met name geklaagd over het feit dat er slecht 2 fietsen op passen. Dit is voor mijn echter geen requirement, dus maakt deze niet ongeschikt. Ook prijsvriendelijk.wackmaniac schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:59:
Er is iets eerder in het topic een link geplaatst naar een simpele drager van de Decathlon:
[...]
Klopt, Bij de zadelbuis maakt het weinig uit, maar bij het balhoofd is veel minder ruimte beschikbaar.Reynouts schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:20:
[...]
Zou ook kunnen werkenGoed kijken of de schuine zijde je frame niet gaat raken en dan nog isolatiemateriaal eromheen knutselen
Ik heb deze dragers in de schuur (1x race, 1x mtb). Werken ook al jaren prima.
[ Voor 31% gewijzigd door TheLemon op 01-02-2016 17:10 ]
Thnx voor de tips! Binnenkort maar eens uitproberen (plus een cadansmeter kopen) en kijken of ik daardoor lekkerder/efficiënter ga fietsenSjoewe schreef op zondag 31 januari 2016 @ 18:49:
[...]
- Probeer liever een gelijkmatige cadans na te streven boven een gelijkmatige snelheid. Ergens tussen de 85 en 95 RPM is een mooi getal om op te mikken. Kom je daar boven, schakel je op, blijf je eronder, schakel je terug.
- Check of je zadel waterpas staat staat en overweeg het een paar centimeter naar voren te schuiven, met behulp van de rails.
- Een goede vuistregel voor de zadelhoogte is om je binnenbeenlengte in centimeters te vermenigvuldigen met 0,885. De uitkomst hiervan is je zadelhoogte in centimeters, gemeten vanaf het hart van de bottom bracket.
Ach dit is een moment opname en kan morgen maar zo 15 of 20 verschillen.Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 19:50:
Vandaag een ftp test gedaan voor een trainingsschema. De winter heeft me geen goed gedaan![]()
![]()
had wel verwacht dat het wat minder zou zijn maar zoveel was wel balen![]()
Je lichaam is nooit alle dagen in dezelfde vorm al ben je een pro wielrenner kan het per dan nog 10 a 15% verschillen.
eigenlijk met je 3 testjes doen en daar het gemiddelde van nemen.
DDX en andere kilometervreters, is dit nog wat voor jullie: http://mrpbp.nl/pagina68.html ?
(waarschuwing: foeilelijke website
)
(waarschuwing: foeilelijke website
En ik mis ook wat informatie over de rit... Is het zoals een brevet? Op het eerste zicht weet ik geen datum te vinden in dat geval.
Edit: gevonden! http://mrpbp.nl/pagina69.html
Edit: gevonden! http://mrpbp.nl/pagina69.html
[ Voor 18% gewijzigd door DeadLock op 03-02-2016 16:39 ]
Vandaag mijn eerste ritje gemaakt op m'n nieuwe fiets: 10KM (je moet ergens beginnen) 
Helaas begon het wel na 5 minuten te regenen en harder te waaien dus ik kwam redelijk bibberend thuis....maar het was fijn!
Dit was ook mijn eerste rit met SPD pedalen en...het viel mee! Thuis even het in en uitklikken geoefend in het halletje (met muren links en rechts van me zodat ik ongegeneerd om kon vallen. Nadat ik beide pedalen wat losser had gezet vond ik het welletjes en ben ik er maar voor gegaan.
In het begin was het nog wat onwennig maar na 10 minuten...heerlijk! Ik denk dat ik snel een tweede setje pedalen haal voor m'n mountainbike.
Helaas begon het wel na 5 minuten te regenen en harder te waaien dus ik kwam redelijk bibberend thuis....maar het was fijn!
Dit was ook mijn eerste rit met SPD pedalen en...het viel mee! Thuis even het in en uitklikken geoefend in het halletje (met muren links en rechts van me zodat ik ongegeneerd om kon vallen. Nadat ik beide pedalen wat losser had gezet vond ik het welletjes en ben ik er maar voor gegaan.
In het begin was het nog wat onwennig maar na 10 minuten...heerlijk! Ik denk dat ik snel een tweede setje pedalen haal voor m'n mountainbike.
Niet iedereen rijd honderden kilometers hoor Citruspers. En je moet inderdaad ergens beginnen 
Goed te horen dat je ondanks het vieze weer genoten hebt, kun je nagaan als het weer voorjaar/zomer word
Het idee dat je vast zit met klikpedalen is vaak ook het ergste obstakel bij mensen want als je het gewend bent is het heerlijk.
Het is dat ik nog geen combi SPD-SL- gewoon (1 kant klik, 1 kant gewoon vlak) pedaal heb gevonden want anders zat dat al lang op mn gewone fiets
Goed te horen dat je ondanks het vieze weer genoten hebt, kun je nagaan als het weer voorjaar/zomer word
Het idee dat je vast zit met klikpedalen is vaak ook het ergste obstakel bij mensen want als je het gewend bent is het heerlijk.
Het is dat ik nog geen combi SPD-SL- gewoon (1 kant klik, 1 kant gewoon vlak) pedaal heb gevonden want anders zat dat al lang op mn gewone fiets
Ik wilde nog wel verder maar had het koud en heb geen zin om een paar dagen met spierpijn te moeten herstellen. Liever elke dag een stukje en dan langzaam opbouwen. De 10KM heb ik een half uurtje over gedaan en ik hoop over een tijdje de 20KM naar mn werk te kunnen doen.
Een paar jaar geleden deed ik 14 KM naar mijn werk op een mountainbike, en daar wil ik weer naar toe (en sneller!). Alleen moet de schade van 2 jaar roken, weinig sporten en veel vet eten er eerst af
>Het idee dat je vast zit met klikpedalen is vaak ook het ergste obstakel
Kan ik be-amen. Daarom probeerde ik het ook eerst in m'n halletje bij de voordeur, daar had ik mijn eerste "oh shit" moment waarna ik door de muur werd opgevangen
Qua pedalen ben ik voor de Shimano PDM530's gegaan. De plaatjes zitten mooi verzonken in de schoen zodat ik er nog op kan lopen, de pedalen zelf zijn tweezijdig maar toch nog redelijk goed te doen met gewone schoenen.
Ik verwachtte eigenlijk dat ik tijdens mijn eerste rit af zou moeten stappen om de cleats onder mijn schoenen bij te draaien/stellen (is me verteld door de fietsenmaker) maar dat was eigenlijk niet nodig. Of ga je dat na een stuk meer KM pas merken?
Een paar jaar geleden deed ik 14 KM naar mijn werk op een mountainbike, en daar wil ik weer naar toe (en sneller!). Alleen moet de schade van 2 jaar roken, weinig sporten en veel vet eten er eerst af
>Het idee dat je vast zit met klikpedalen is vaak ook het ergste obstakel
Kan ik be-amen. Daarom probeerde ik het ook eerst in m'n halletje bij de voordeur, daar had ik mijn eerste "oh shit" moment waarna ik door de muur werd opgevangen
Qua pedalen ben ik voor de Shimano PDM530's gegaan. De plaatjes zitten mooi verzonken in de schoen zodat ik er nog op kan lopen, de pedalen zelf zijn tweezijdig maar toch nog redelijk goed te doen met gewone schoenen.
Ik verwachtte eigenlijk dat ik tijdens mijn eerste rit af zou moeten stappen om de cleats onder mijn schoenen bij te draaien/stellen (is me verteld door de fietsenmaker) maar dat was eigenlijk niet nodig. Of ga je dat na een stuk meer KM pas merken?
Denk dat je dat pas na wat langere afstanden ga merken maar luister gewoon naar je lichaam, knieeen/voeten/ed.
Probeer ook af te wisselen met uitklikken mbt welke kant je dat doet. Bij verkeerslicht zal je vaak een paaltje kunnen pakken met je hand rechterhand en zal het uitklikken niet eens nodig zijn maar andere keren sta je achter een andere fietser die het knopje al ingedrukt heeft. Wissel dan af met links uitklikken en links gaan staan of rechts uitklikken en rechts gaan staan. Oefenen helpt. Het "oh shit moment" kan je eigenlijk niet oefenen thuis maar het is zeker handig om het een beetje te oefenen.
Probeer ook af te wisselen met uitklikken mbt welke kant je dat doet. Bij verkeerslicht zal je vaak een paaltje kunnen pakken met je hand rechterhand en zal het uitklikken niet eens nodig zijn maar andere keren sta je achter een andere fietser die het knopje al ingedrukt heeft. Wissel dan af met links uitklikken en links gaan staan of rechts uitklikken en rechts gaan staan. Oefenen helpt. Het "oh shit moment" kan je eigenlijk niet oefenen thuis maar het is zeker handig om het een beetje te oefenen.
[ Voor 12% gewijzigd door Graham op 03-02-2016 20:55 ]
Lekker bezig!
Gisteren geinspireerd op dit topic op de fiets naar het werk geweest, lekker windje, prettig ritje
Terug wel vergeten om de Garmin aan te zetten tot 15km in de rit, wat wel weird was, want hij was gewoon aan het navigeren...
https://www.strava.com/activities/484057762
https://www.strava.com/activities/484379522
Uiteindelijk ~100km gedaan, geen centje pijn, heerlijk die nieuwe fiets
Gisteren geinspireerd op dit topic op de fiets naar het werk geweest, lekker windje, prettig ritje
Terug wel vergeten om de Garmin aan te zetten tot 15km in de rit, wat wel weird was, want hij was gewoon aan het navigeren...
https://www.strava.com/activities/484057762
https://www.strava.com/activities/484379522
Uiteindelijk ~100km gedaan, geen centje pijn, heerlijk die nieuwe fiets
Al is het alleen maar voor het slijtenGraham schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:54:
Denk dat je dat pas na wat langere afstanden ga merken maar luister gewoon naar je lichaam, knieeen/voeten/ed.
Mijn rechter plaatje is echt goed versleten terwijl links nog wel een tijdje mee kan

Voordeel van SPD...slijt niet zo hard. Verwissel 1x per jaar de cleats. Ik zal vooral het weerszijden inklikken gaan missen. Ga namelijk binnenkort over op Look Keo 2 max blades. De pedalen heb ik wel al, nu nog de schoenen. Waarschijnlijk Lake CX237. Maar dat duurt nog wel een maandje of twee.
Dank voor de tips! Ik wissel het inderdaad een beetje af, al sta ik nu soms nog met een verbaasde uitdrukking m'n been op te trekken bij een stoplicht
SPD heeft volgens mij best wel veel speling, dus kans lijkt me niet zo groot eigenlijk dat je dat moet gaan aanpassen.citruspers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 20:46:
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Iemand hier behoefte om betaald de Ventoux op te fietsen inclusief een door de wetenschap gesponsorde EPO-kuur?
Awesome! Ik denk alleen niet dat ik onder de categorie 'goed getraind' valSjoewe schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:17:
Iemand hier behoefte om betaald de Ventoux op te fietsen inclusief een door de wetenschap gesponsorde EPO-kuur?
En de helft krijgt een placebo dus het is een beetje een loterij
Ik wil jou nog wel eens horen op de top van de Ventoux
Gebruik spinhaken met groot uitgevoerde haken voorzien van een laagje rubber.Reynouts schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:20:
[...]
Zou ook kunnen werkenGoed kijken of de schuine zijde je frame niet gaat raken en dan nog isolatiemateriaal eromheen knutselen
75 kg per kabel volgens de verpakking. Ze waren 1.60 euro kabel, geloof nooit dat ze 75 kg houden, maar twee stuks kunnen iedere fiets tillen. Gebruiks ze ook voor reparaties door mijn fiets op te hangen aan de dwars beugel van de garage deur. Perfect voor alle reparaties en klusjes als de ketting schoonmaken
Daarnaast heb ik begrepen dat je door gebruik van EPO, je prestaties blijvend kunnen verbeteren. Maar dat gaat dit onderzoek uitwijzen.
Hello fellow humans
Vorig jaar gedaan, dit jaar weer. Klimmen zit toch echt deels tussen je oren naar mijn beleving. Tuurlijk heb je je lichaam ook heel hard nodig maar als het super zwaar is en blijft gaan doe je dat met je hoofd. Pijn kunnen blijven leiden en ondanks vermoeidheid doorrijden is wat mij betreft voornamelijk een mentaal kwestie. Die zeker ook trainbaar is.Azrael schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:00:
[...]
Ik wil jou nog wel eens horen op de top van de Ventoux
Dat was ook mijn beleving bij een rondje IJsselmeer. Na 300 K was ik helemaal op....toch gewoon doorrijden door de pijn/vermoeidheid.
Ga je weer Ventoux doen? NiceGraham schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:34:
Vorig jaar gedaan, dit jaar weer. Klimmen zit toch echt deels tussen je oren naar mijn beleving. Tuurlijk heb je je lichaam ook heel hard nodig maar als het super zwaar is en blijft gaan doe je dat met je hoofd. Pijn kunnen blijven leiden en ondanks vermoeidheid doorrijden is wat mij betreft voornamelijk een mentaal kwestie. Die zeker ook trainbaar is.
Oh dat ontken ik ook niet, maar ik denk niet dat een placebo-effect net zo sterk kan zijn als het gebruik van epoGraham schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 09:34:
[...]
Vorig jaar gedaan, dit jaar weer. Klimmen zit toch echt deels tussen je oren naar mijn beleving. Tuurlijk heb je je lichaam ook heel hard nodig maar als het super zwaar is en blijft gaan doe je dat met je hoofd. Pijn kunnen blijven leiden en ondanks vermoeidheid doorrijden is wat mij betreft voornamelijk een mentaal kwestie. Die zeker ook trainbaar is.
Ik heb mij maar eens aangemeld, ben wel benieuwd wat dat spul zou kunnen doen. Volgens mijn zusje (farmaceut) is het meer dan veilig genoeg. Ben benieuwd of er een follow-up komt.Sjoewe schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 21:17:
Everytime I suffer I become a better man because of it
Jup. Nu met een man of 6. Heb er zin in...en denk dat ik ook voor 3x zal gaan.
Ohhh geen idee maar het is wel interessant. Al ben ik benieuwd hoe wetenschappelijk het onderzoek is of zal zijn. Is altijd maar de vraag.Azrael schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:30:
[...]
Oh dat ontken ik ook niet, maar ik denk niet dat een placebo-effect net zo sterk kan zijn als het gebruik van epoDus ik ben benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek!
Als ik de tijd had gehad, had ik ook graag meegedaan. Hoop dat je wordt uitgenodigdMMUilwijk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:57:
[...]
Ik heb mij maar eens aangemeld, ben wel benieuwd wat dat spul zou kunnen doen. Volgens mijn zusje (farmaceut) is het meer dan veilig genoeg. Ben benieuwd of er een follow-up komt.
Ik zat er ook een beetje over te twijfelen, maar met mijn angst voor naalden weet ik niet of het zo'n goed idee is..Wel een leuke extra...MMUilwijk schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 12:57:
[...]
Ik heb mij maar eens aangemeld, ben wel benieuwd wat dat spul zou kunnen doen. Volgens mijn zusje (farmaceut) is het meer dan veilig genoeg. Ben benieuwd of er een follow-up komt.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik weet het niet, ik geloof niet dat ik het een heel gezond idee vind. Dat vind ik het eten van een kroket ook niet, maar hier zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn.
Ik zou graag mee willen doen, maar kan nauwelijk tussen 18 april en 9 mei, zo ongeveer het zwaartepunt van het onderzoek. Lijkt me mooi om mee te doen en ik vind het doel ook leuk.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nah rij amateur wedstrijden...ik hou het op schoonPelle schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:18:
[...]
Als ik de tijd had gehad, had ik ook graag meegedaan. Hoop dat je wordt uitgenodigd

Niet dat ik pro-doping ben, maar EPO is in principe gewoon een geregistreerd (en uitvoerig getest) geneesmiddel en is dus wat dat betreft niet gevaarlijk of illegaal. Zeker niet als het wordt gebruikt bij gezonde mensen (in lage dosis) onder medisch toezicht.BreadFan schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:47:
Ik weet het niet, ik geloof niet dat ik het een heel gezond idee vind. Dat vind ik het eten van een kroket ook niet, maar hier zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn.
Zie ook:
YouTube: Bureau Sport Erik test EPO
Het feit dat epo een geregistreerd en uitvoerig getest geneesmiddel is, maakt het nog niet direct per definitie ongevaarlijk om te gebruiken. In de bijsluiters van die middelen vind men gewoon terug als mogelijke bijwerking iets in de trend van 'vaak (1 - 10%): (Fatale) veneuze of arteriële trombose'.Sjoewe schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 18:04:
[...]
Niet dat ik pro-doping ben, maar EPO is in principe gewoon een geregistreerd (en uitvoerig getest) geneesmiddel en is dus wat dat betreft niet gevaarlijk of illegaal. Zeker niet als het wordt gebruikt bij gezonde mensen (in lage dosis) onder medisch toezicht.
Zie ook:
YouTube: Bureau Sport Erik test EPO
Het sleutelwoord daarin uiteraard zijnde fataal. Dat wil niet zeggen dat 1 - 10% van de gebruikers overlijdt ten gevolge van gebruik van het middel, maar men dient zich er wel bewust van te zijn dat gebruik niet helemaal zonder risico is.
Veel mensen weten nog niet eens hoe hun voeding/training/herstel te programmeren en dit aan te passen op basis van hun voortgang / niveau. Een novice traint anders dan een Intermediate, etc. Lees in in dit forum vrijwel niets hierover terwijl dat het meest complex is, maar wel over gebruik van epo... luie donders
Uitzondering daar gelaten zijn een paar goede boeken waarschijnlijk effectiever dan epo voor de meesten hier. Ben je ook gelijk in staat in te schatten wat epo nu werkelijk met je doet.
Uitzondering daar gelaten zijn een paar goede boeken waarschijnlijk effectiever dan epo voor de meesten hier. Ben je ook gelijk in staat in te schatten wat epo nu werkelijk met je doet.
Verwijderd
Goed idee, hebben jij/jullie tips voor boeken?2green schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 10:46:
Uitzondering daar gelaten zijn een paar goede boeken waarschijnlijk effectiever dan epo voor de meesten hier.
Verwijderd
Qua training heb je helemaal gelijk 90% doet maar wat.
Dat is voor mij ook de reden geweest om met een trainer aan de slag te gaan.
Doel van dit jaar zijn enkele TT wedstrijden en 40 km binnen het uur
Dat is voor mij ook de reden geweest om met een trainer aan de slag te gaan.
Doel van dit jaar zijn enkele TT wedstrijden en 40 km binnen het uur
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2016 11:25 ]
Na een behoorlijk uitgebreide literatuur onderzoek, papers, boeken en websites, kom ik tot de conclusie dat er geen enkel boek of website compleet is. Mijn advies zou zijn met een goed boek te beginnen dat geadviseerd wordt en er rekening mee houden dat geen enkele bron compleet is of soms zelfs juist. iedere auteur heeft zijn eigen zienswijze, een andere auteur weer een andere. Sterker nog, dezelfde auteur zegt over twee jaar ook heel andere dingen door voortschrijdende inzichten.Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:07:
[...]
Goed idee, hebben jij/jullie tips voor boeken?
Ben momenteel bezig met het herlezen van Practical Programming for Strength Training. Heeft niet specifiek met fietsen te maken, maar met het ontwikkelen van kracht voor sporters en hoe dit te combineren met je training. Erg veel info over training, herstel, etc... maar niets over voeding. Kracht ontwikkelen zonder de juist voeding is als autorijden met een willekeurige combinatie van brandstof en lucht... je haalt bij lange na niet het maximale eruit.
Gewoon een beetje googlen naar top x boeken en amazon reviews lezen.
Eventuele tips zullen sowieso afhankelijk zijn van je gewenste doelen, de haalbaarheid daarvan wordt ook mede bepaald door beschikbare tijd voor de sport en beschikbare tijd voor rust.Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 11:07:
[...]
Goed idee, hebben jij/jullie tips voor boeken?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic