Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Volgens mij heb je om beter te worden in je sport grotendeels dezelfde boeken nodig hoor. Je benodigde resources (tijd, materiaal, geld) bepaal je op basis van je opgedane kennis.

Tijd en kosten die je wilt investeren zijn afhankelijk van wat je ermee kunt bereiken. 80% van je potentiele max is met weinig resources bereikbaar, 90% is ook goed te doen, maar die laatste 5% a 10% die de meesten hier toch niet nodig hebben is ultra zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 12:53
2green schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:49:
Volgens mij heb je om beter te worden in je sport grotendeels dezelfde boeken nodig hoor. Je benodigde resources (tijd, materiaal, geld) bepaal je op basis van je opgedane kennis.
Die visie deel ik toch niet. Doelen kunnen erg variabel zijn. Time-trials staan in schraal contrast tot bijv. 12/24/48-uur ultra-endurance races of brevet rijden. Geen zinnig boek gaat deze beide takken van sport dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 17:49:
En welke boeken raad je dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
psychodude schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 18:36:
[...]

Die visie deel ik toch niet. Doelen kunnen erg variabel zijn. Time-trials staan in schraal contrast tot bijv. 12/24/48-uur ultra-endurance races of brevet rijden. Geen zinnig boek gaat deze beide takken van sport dekken.
We delen inderdaad niet dezelfde visie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:45:
[...]

En welke boeken raad je dan aan?
Ik wil niet flauw doen, maar raad aan om zelf rond te kijken en zelf te bekijken welke boeken er zijn, welke kennis het bied, hoe deze zich verhoudt tot andere boeken, of de stijl jou past (praktisch, theoretisch, voorbeelden, etc).

Door het selecteren van boeken/artikelen leer je je eigen kennis hiaten, wat mijns inziens meer waard is dan het beste boek. Op basis van deze hiaten leg je je eigen leeslijstje aan om te bouwen aan je kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op zondag 07 februari 2016 @ 00:57:
[...]

Ik wil niet flauw doen, maar raad aan om zelf rond te kijken en zelf te bekijken welke boeken er zijn, welke kennis het bied, hoe deze zich verhoudt tot andere boeken, of de stijl jou past (praktisch, theoretisch, voorbeelden, etc).

Door het selecteren van boeken/artikelen leer je je eigen kennis hiaten, wat mijns inziens meer waard is dan het beste boek. Op basis van deze hiaten leg je je eigen leeslijstje aan om te bouwen aan je kennis.
Ik wil niet flauw doen, maar zo werkt leren niet. Voordat je weet waar je naar moet zoeken zul je enige kennis over het onderwerp moeten hebben. Deze kennis kun je vergaren door zelf een meerdere boeken te lezen om er daarna achter te komen waar je naar moet zoeken. Iemand met een brede kennisbasis zoals jou weet verschillende boeken in de context te plaatsen, wij hebben geen idee.

Dus: Het zou fijn zijn als je een tips hebt voor artikels/boeken met een beetje basiskennis. Mocht je weer de vraag ontwijken dan zal ik er verder niet meer op reageren om het topic een beetje schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 08:04:
[...]

Ik wil niet flauw doen, maar zo werkt leren niet. Voordat je weet waar je naar moet zoeken zul je enige kennis over het onderwerp moeten hebben. Deze kennis kun je vergaren door zelf een meerdere boeken te lezen om er daarna achter te komen waar je naar moet zoeken. Iemand met een brede kennisbasis zoals jou weet verschillende boeken in de context te plaatsen, wij hebben geen idee.

Dus: Het zou fijn zijn als je een tips hebt voor artikels/boeken met een beetje basiskennis. Mocht je weer de vraag ontwijken dan zal ik er verder niet meer op reageren om het topic een beetje schoon te houden.
Dus... door mijn mijn eerste zin 'flauw' te papagaaien, vraag je een onbekende tijd aan jou te besteden? :S.

Zo werkt leren dus wel, deze aanpak noemt men literatuur studie. In de wetenschappelijk wereld is dit de manier om te starten met een onderwerp waar je 'nog' geen expert in bent of echt niets van weet. Je zult er versteld van staan hoeveel je in korte tijd leert door deze methode toe te passen. Het helpt ook specifieke onderwerpen in een boek dat je toevallig hebt over te slaan omdat je weet dat je het niet nodig hebt of omdat je een betere tekst ergens gezien hebt.

Ik heb trouwens al een boek genoemd, het vermelde boek help meer vermogen te ontwikkelen of relatief gezien een minder hoge inspanning te hoeven leveren voor hetzelfde vermogen, Gegarandeerd meer effect dan epo of werken aan je techniek. Kost je drie uur/week aan krachttraining.

Op dit moment druk aan het klussen en niet alle tijd om bij elkaar te zoeken welke E-books / artikelen / howto's / forum posts ik als pdf bewaard ehb. Misschien als ik tijd heb dat ik een inventaris maak, maar niet nu. Ik ben ervan overtuigd als je even de tijd neemt (een paar uur) dat zelf lectuur selecteren echt te beste methode is.

Dit gezegd hebbende waarom in dit forum niet onze medetweakers uitnodigen hun leesvoer hier te posten voorzien van hun commentaar welke delen nuttig en minder nuttig waren en waarom? Alleen een hoop boeken/artikelen zeggen op zichzelf niets. Geeft mij ook de gelegenheid om hier mijn leesvoer tussen te droppen.

Edit: brakke zinnen minder brak gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door 2green op 07-02-2016 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2green schreef op zondag 07 februari 2016 @ 09:49:
[...]

Zo werkt leren dus wel, deze aanpak noemt men literatuur studie. In de wetenschappelijk wereld is dit de manier om te starten met een onderwerp waar je 'nog' geen expert in bent of echt niets van weet. Je zult er versteld van staan hoeveel je in korte tijd leert door deze methode toe te passen.
Tot zover bedankt voor de definitie van het werkwoord "Leren" Weer wat geleerd dit weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:53:
[...]

Tot zover bedankt voor de definitie van het werkwoord "Leren" Weer wat geleerd dit weekend ;)
*zucht* ik betwijfel het.

[ Voor 9% gewijzigd door 2green op 07-02-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus....

Zullen we het gezellig over wielrennen gaan hebben?

Vandaag weer een lekker windje, toen k ging rijden zei buitenrader 6bft. eerst dus een lekker stukje ploeteren en dan wind mee, al moet ik zeggen dat die wel mee viel gek genoeg :?
Was wel heerlijk met het zonnetje :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:18

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmiddag ook een 65km weg getrapt, vanaf Gieten door het bos naar Westerbork. Ideaal uit de wind en terug lekker wind mee. :)

Eerste keer op de racer dit jaar, voel mn benen nu wel.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:52
Gisteren voor het eerst dit jaar een 100+ rit gedaan als generale repetitie voor volgende week (Elfstedentocht). Ging prima, genoeg energie over om de laatste kilometers nog wat sprintjes te trekken. Volgende week voor het eerst door de 200+ barrière (ga ik vanuit).
Nog meer mensen hier die volgende week de Elfstedentocht gaan fietsen?

Wel bijzonder dat ik deze maanden meer de racefiets dan de ATB pak. Maar met dat natte bos is dat niet zo raar.

[ Voor 8% gewijzigd door wisselwerking op 07-02-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

65 En 100 kilometers? En ik maar blij zijn dat ik 24 kilometer gedaan heb vandaag! Blij met fiets! Klikken met mijn "tweede voet" ging wel wat moeizamer; had meermaals moeite met het vastzetten tijdens opstarten. De tijd zal het me leren :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de elfsteden tocht is toch pas in mei ?.
Vandaag 75km gedaan. maar waaide best stevig. netjes gereden volgens schema. is wel ff wennen ipv van alleen maar voluit. hartslag gemiddeld was een stuk lager maar training voelde wel zwaarder als dan ik alleen maar hard fiets (en bij een rpm van 100+ gaan mijn hartslag wel een stuk omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DUX schreef op zondag 07 februari 2016 @ 18:43:
65 En 100 kilometers? En ik maar blij zijn dat ik 24 kilometer gedaan heb vandaag! Blij met fiets! Klikken met mijn "tweede voet" ging wel wat moeizamer; had meermaals moeite met het vastzetten tijdens opstarten. De tijd zal het me leren :)
Ik had ook gewoon 40 hoor, laat je niet gek maken door andere. Gewoon op je eigen letten en genieten van je fiets :). Als je meer wilt komt dat van zelf!

Ik rijd overigens zelden meer dan 100km, na een paar uur ben ik het gewoon zat, heb ik het wel weer gezien :+
Ieder z'n ding :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trainings technisch kan je met 50-60km net zo veel bereiken als met 200+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 19:57:
trainings technisch kan je met 50-60km net zo veel bereiken als met 200+
Heb je daar literatuur en/of onderbouwing voor? Kan maar moeilijk geloven dat je een Marmotte of LBL op duurtrainingen van maximaal 2 uur kunt rijden. Al is het maar doordat je niet de mentale vermoeidheid traint met "slechts" twee uur.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok qua klimmen is het wel handig. maar voor ritjes in Nederland welke over het algemeen toch korter zijn.
Zal eens het stuk op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MMUilwijk schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:16:
[...]

Heb je daar literatuur en/of onderbouwing voor? Kan maar moeilijk geloven dat je een Marmotte of LBL op duurtrainingen van maximaal 2 uur kunt rijden. Al is het maar doordat je niet de mentale vermoeidheid traint met "slechts" twee uur.
Onmogelijk zal het niet zijn. Net als mensen ongetraind een marathon uitlopen. Op snelheid zul je het effect wel terugzien.

Mentale vermoeidheid is een vrij persoonlijk gegeven. Bij sommigen slaat dit al toe na een uur of 3 buiten op de fiets. Anderen, inclusief mijzelf, zitten zonder problemen een uur of 4 of langer op de Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sapphire schreef op zondag 07 februari 2016 @ 16:49:
Dus....

Zullen we het gezellig over wielrennen gaan hebben?
Beter idee;-) Ondanks nare weersvoorspellingen een paar dagen terug was het vandaag en gisteren heerlijk weer in Zuid Oost brabant Gisteren een lange rit van 70 KM....35 km tegen de wind in en 35 terug, wind in de rug....en dat is lekker!

Vandaag 40 km rustig rondgefietst en een lokale wielertrainingswedstrijd veldhoven bekeken. Wat een prachtig geluid toch, als zo'n pelotonnetje voorbij komt fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Het is de winter 11 steden editie. Wat minder (ongeveer 1500) deelnemers dan de "gewone" editie en ook meer gericht op racers.

Wat betreft afstanden zeker niet gek laten maken door anderen. Belangrijkste is (vind ik) dat het leuk is. Als je het na 50km wel gehad hebt, stop je gewoon. En als dat niet zo is dan kan het zo maar zijn dat je steeds wat verder fietst. Mijn beginritten (zo'n 2,5 jaar geleden) waren ook rond de 40km.

Volgens mij hebben ze het bij GCN het ook wel eens gehad over de juiste training. Volgens mij gaven ze daar aan dat je beter 5x per week een uur kan trainen dan 1x per week 5 uur. Maar ken de nuances niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Gisteren ook voor het eerst sinds oktober de racer weer van stal gehaald. Vooral omdat ik weer in Limburg was en het écht te smerig is in het bos daar voor de mtb nu.
74km gedaan over de bekende (en wat minder bekende) heuvels. Ging niet verkeerd, hoewel ik mijn quads wel voelde op het eind bij een stukje aanzetten op 12%.
Lekker zonnetje af en toe, maar de wind was erg venijnig, zeker op die hoge vlaktes bovenop de Dodeman/Keutenberg. Gelukkig goed aangekleed, want je wordt toch echt stukken kouder dan met mtb-en of hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:00
Ja er stond flink windje in Limburg gisteren, zeker op die open open gebieden bovenop.
Maar prima temperatuurtje gisteren en van al die klimmetjes krijg je het ook nog extra warm :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Voor wie nog een leuk fietsenrek zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.outsideonline.com/sites/default/files/styles/three-quarter-page-scaled-1x/public/vado-libero-bike-shelf_h.jpg

http://vadolibero.com/product/bike-shelf/

Advies: niet naar de prijs kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:04
Man, ik moet meubelmaker worden. Kastje klussen van 400 euro, zet ik er een fietsbeugeltje in, doe ik er 3000 bovenop.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 19:08
Verwijderd schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:33:
ok qua klimmen is het wel handig. maar voor ritjes in Nederland welke over het algemeen toch korter zijn.
Zal eens het stuk op zoeken.
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Begin juni van plan om bij de Alpe d'HuZes zes keer omhoog te gaan maar mijn gevoel zegt me dat er toch wel een paar lange dagen in het zadel voor nodig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die van gcn YouTube: Base Training - Fact Or Fiction? maar ik bedoelde een ander artikel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:21
Die video zegt niet dat lange duurritten overbodig zijn, hooguit dat het niet erg is als je ze na de winter doet i.p.v. in de winter. Uit het Amerikaanse kamp hoor je regelmatig geluiden dat duurtraining overrated is, bijv. in het boek "The time crunched cyclist" staat dat. Lees dit topic eens door, staat veel info in.

Moraal van het verhaal: voor lange inspanningen zijn lange trainingen wel degelijk noodzakelijk. Dat wil niet zeggen dat korte ritjes meteen nutteloos zijn, want ook van die inspanningen word je sterker. Afwisseling is juist belangrijk. En juist in die afwisseling zie je verschillen tussen renners. Sprinters en tijdrijders kiezen voor veel korte, intensieve ritjes en slechts weinig duurtraining. Cyclorijders kiezen voor relatief meer lange duurritten en wat minder korte, intensieve ritjes. Maar voor beide typen renners is afwisseling belangrijk.

Eenzijdig trainen is nooit slim, welke variant je ook kiest. Als je uitsluitend kort en intensief fietst

- dan boek je snel progressie
- kom je met een lekker voldaan gevoel thuis (want: afgezien)

Echter

- je bereikt al heel snel je plafond
- je vorm is niet duurzaam (1-2 weken niet fietsen leidt meteen tot een forse afname van je conditie)
- je bent eerder in het seizoen vermoeid
- je hersteltijd na een training is lang
- bij lange inspanningen ga je nat

Andersom zie je ook wel: renners die alleen extensief trainen.

- Je duurvermogen zal op peil zijn, dus lange inspanningen zijn geen probleem.
- Hersteltijd is kort, dus meerdere dagen op rij fietsen is geen punt
- Je vorm is duurzaam, dus 1-2 weken niet fietsen leidt niet direct to een afname van je conditie
- Je zult gedurende het seizoen niet snel vermoeid raken

Echter

- je mist vermogen > training slow will make you slow

Extensieve duurritten en korte intensieve trainingen moet je zien als twee verschillende vaardigheden. Zie het als piano spelen en gitaar spelen. Doe je meer van de één, word je daar beter in maar wordt de andere vaardigheid minder. Het gaat dus, nogmaals om de afwisseling. Zoals eerder gezegd hangt de invulling af van je doel (tijdrijder v.s. cyclorijder). Maar ook de diverse trainingsfilosofieën zijn het niet geheel eens over precieze invulling.

1. Klassiek: in de winter vooral extensieve trainingen, in het voorjaar en zomer meer intensieve trainingen. Duurtraining blijft echter belangrijk (bijv. 1x pw).

2. Omgekeerd klassiek. Zoals in het GCN filmpje is besproken. In de winter vooral korte trainingen, zodra het daglicht/weer het toelaat extensieve duurtrainingen. Dit vooral uit praktische overwegingen.

3. Threshold. Dit is de aanpak van het Amerikaanse kamp. Wordt vooral aangeraden voor renners die niet superveel trainen (tot 8 uur pw). Veel trainingen rond het omslagpunt en weinig tot geen duurtraining.

4. Polarisatie. Het principe hierachter is simpel. Duurtraining is belangrijk, want daarmee leg je de basis. Zeer intensieve (HIT) trainingen zijn ook belangrijk, want hierdoor ga je harder fietsen. Alles daartussenin is waardeloos. Deze filosofie gaat dan ook uit van 80% extensief duurwerk en 20% HIT.

[ Voor 150% gewijzigd door havana op 09-02-2016 17:45 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Laatst online: 15:55
Pelle schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:18:
[...]

Als ik de tijd had gehad, had ik ook graag meegedaan. Hoop dat je wordt uitgenodigd :)
Vandaag gebeld door het onderzoeksinstituut. Voicemail, maar ze willen een aantal zaken doorspreken. Morgen bellen, ben benieuwd!

Vandaag gebeld met het onderzoeksinstituut. Qua tijdlijnen zou het met wat passen en meten kunnen, begin maart maken ze een selectie om begin april te starten. Kost mij wel een deelname aan de Granfondo Sportful, en ik kan dan niet zes weken als wielrenbegeleider in Frankrijk doorbrengen. Stof tot nadenken dus :)

[ Voor 32% gewijzigd door MMUilwijk op 09-02-2016 15:40 ]

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:35

Crazy D

I think we should take a look.

Ceaser schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:31:
Ik ben er ook wel benieuwd naar. Begin juni van plan om bij de Alpe d'HuZes zes keer omhoog te gaan maar mijn gevoel zegt me dat er toch wel een paar lange dagen in het zadel voor nodig zullen zijn.
Er zit ook een verschil tussen het fysieke en het mentale. Ik denk dat je met kortere trainingen ook je conditie sterk genoeg kunt maken, maar het mentale aspect van 2 naar 10 uur op de fiets te zitten is volgens mij een hele belangrijke reden om duurritten te doen. Maar ook het verschil tussen 2 uur op het vlak of anderhalf uur continue klimmen waarbij je hooguit in de haarspeldbochten 2 meter "vlak" hebt... dat gevoel bereik je hooguit als je 1,5 uur nonstop met goede tegenwind kunt rijden.
Oh en de pijn in je kont na 6 uur in het zadel :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Herrick schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:10:
Nog meer mensen hier die volgende week de Elfstedentocht gaan fietsen?
Yep, met een paar fietsmaatjes. Hopelijk blijft het droog en wordt het weer wat minder onstuimig. Vorig jaar was het wel mooi weer, beetje fris, af en toe ook zonnig, maar wel een vrij harde wind. Heb dit jaar nog maar 2x op de racer gezeten, dus ik ga volgende week mijn kilometers van 2016 ruim verdubbelen. Hopelijk zijn mijn maatjes ook nog niet zo ver in de opbouw :P

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Iemand ervaring met de Sportful Vuelta bibshort of algemeen Sportful shorts?

Zoek nog een budget broek en vraag me af of Sportful net zo valt als Castelli (ofwel ook een maat groter bestellen) en of de zeem een beetje te doen is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik heb zelf een Sportful Giro en ben daar tevreden mee. Merk niet zo heel veel verschil met mijn Castelli broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glrfndl schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:46:
[...]

Yep, met een paar fietsmaatjes. Hopelijk blijft het droog en wordt het weer wat minder onstuimig. Vorig jaar was het wel mooi weer, beetje fris, af en toe ook zonnig, maar wel een vrij harde wind. Heb dit jaar nog maar 2x op de racer gezeten, dus ik ga volgende week mijn kilometers van 2016 ruim verdubbelen. Hopelijk zijn mijn maatjes ook nog niet zo ver in de opbouw :P
De elfstedentoertocht staat op hoog op mijn lijstje om eens te fietsen....maar nog iets te vroeg voor mij om 200KM los te gaan...
Mijn eerste rit jaren wordt de volta classic begin april dus ik heb nog een aantal trainingsdagen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 23:17

Pelle

🚴‍♂️

sapphire schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:00:

Zoek nog een budget broek en vraag me af of Sportful net zo valt als Castelli (ofwel ook een maat groter bestellen) en of de zeem een beetje te doen is :)
Heb 2 Sportful-broeken. Ze vallen inderdaad hetzelfde als Castelli.
De broeken met Bodyfit-pro zeem zitten heerlijk. Ik heb ook nog een Giro, maar die is voor ritten langer dan 2 uur niet echt fijn, en volgens mij is die nog weer een tandje beter dan de Vuelta.

Maar voor 4-5 tientjes voor een bib kun je natuurlijk ook geen wonderen verwachten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Pelle op 10-02-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Vandaag een GPS fietscomputer in de aanbieding. Lijkt best een scherpe prijs te zijn:

http://www.ibood.com/nl/n...tter&utm_campaign=date_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sportful en Castelli zitten in dezelfde fabriek

http://cyclingtips.com/20...astelli-sportful-factory/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Pelle: Dank je :)
Ik heb nog een kortingsbon ergens liggen dus kan idd die Vuelta voor een mooie prijs kopen. Leek me wel fijn voor korte ritjes ipv de chineese broek met coolmax zeem die ik nu hem...

@ncornelise: klopt, en ze kopen gezamelijk stoffen in maar zijn ze gewoon onafhankelijk van elkaar.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee Sportful-broeken, één met een TCPro-zeem en één met een BodyfitPro-zeem. De TCPro vind ik zelf het fijnst; Sportful adverteert 'm als de meest comfortabele zeem voor lange-afstandsritten voor getrainde fietsers. Nu ben ik zeker geen keihard getrainde fietser, maar ik heb bij langere ritten (>4 uur) met die zeem nooit problemen gehad. De BodyfitPro is wat eenvoudiger, en lijkt meer op de Kiss3-zeem van Castelli (o.a. wat minder soepel, en geen kuiltjes in het oppervlak zoals de TCPro-zeem wel heeft).

Beide kan ik prima aanraden; ik zou kopen waar je een goede aanbieding op kunt krijgen. Verder valt Sportful inderdaad zoals Castelli; overigens ook weer niet overdreven strak (ik ben 1m78 en 65 kg, en kan van beide merken gewoon S aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:08
Herrick schreef op zondag 07 februari 2016 @ 21:20:
Het is de winter 11 steden editie. Wat minder (ongeveer 1500) deelnemers dan de "gewone" editie en ook meer gericht op racers.

..
Grappig..
Ik ga in mei voor het eerst de lenteversie fietsen maar wist dus van het bestaan van de winterversie niet af.
Wel opvallend dat er dus ruimte is voor ongeveer hetzelfde evenement op zo'n korte termijn van elkaar.

Succes as zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:44

Kluus

Gang is alles

RHE218 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 10:09:
[...]

Grappig..
Ik ga in mei voor het eerst de lenteversie fietsen maar wist dus van het bestaan van de winterversie niet af.
Wel opvallend dat er dus ruimte is voor ongeveer hetzelfde evenement op zo'n korte termijn van elkaar.

Succes as zondag!
Ik geloof dat de lente versie wel een langere afstand is (240km) de winter is geloof ik rond de 200. Ik heb zelf de lente versie in 2007 gedaan, de winter versie bestond toen nog niet dacht ik. Leuk evenement, veel plezier aan de deelnemers! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sapphire schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:40:
@Pelle: Dank je :)
Ik heb nog een kortingsbon ergens liggen dus kan idd die Vuelta voor een mooie prijs kopen. Leek me wel fijn voor korte ritjes ipv de chineese broek met coolmax zeem die ik nu hem...

@ncornelise: klopt, en ze kopen gezamelijk stoffen in maar zijn ze gewoon onafhankelijk van elkaar.
Ik weet niet wat die mooie prijs is :) Ik heb zelf een paar setjes van de Klimclassic: http://www.klimclassic.nl/shop
Er vanuit gaande dat ze dit jaar gelijk zijn aan die van vorig jaar, vielen mij die serieus mee en voor dat geldt vind ik het de beste kleding die ik heb. Niet te vergelijken met m'n Sportful bib van 139 (maar geloof niet dat ik die sportful broek 3 x zo goed vind dan die van de klimclassic). Misschien het overwegen waard. Ik vond ze erg goed voor die prijs. Alleen jammer dat ik dikker ben geworden 1 van de truitjes iets is gekrompen O-)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Iemand een indicatie wat een gebruikte Ultegra 6700 groep zou moeten kosten? We hebben het dan over de STI's, de remklauwen en beide derailleurs. Collega heeft deze nog over, maar heeft geen idee wat het moet kosten.

Lijkt me wel leuk voor een projectje, maar goed dan moet het niet de hoofdprijs gaan kosten natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Shifters zijn duur, ook 2ehands. Zou de shifters samen alleen al op 100 euro zetten. De derailleurs zijn daarentegen weer niet zo duur, remhoeven weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 6800 compleet is nieuw te krijgen voor minder dan 500, een 5800 compleet voor minder dan 375. Een tweedehands 6700 zou daarvan een afgeleide moeten zijn. Als het crankstel mist (en dat maak ik uit jouw verhaal op) dan zal het nog minder worden, aangezien het crankstel in vergelijking met de derailleurs en de remklauwen relatief duur is. Ik zou zeggen 200 voor de groep ex crank, mits in goede staat. Het is oud spul hè.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
sapphire schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:00:

Mijn ervaring met Sportful is prima. Qua maat vergelijkbaar met Castelli. Maat groter dan normaal herken ik niet, niet bij Castelli en Sportful. Ben 1.83 en ca. 72kg en draag van beide M (net als van vrijwel alle andere (sport)kleding).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dank je Argo :)
Bedoel tov je gewone kleding, als ik een overhemd/shirt oid. in L koop zwem ik er in. Meestal heb ik M, laatst zelfs een S bij de Jack & Jones. Bij Castelli zit een L goed strak, daar hou ik opzich ook wel van bij wielerkleding, maar bv beenstuk maat M dan is mijn been gewoon een worst in een te strak velletje zegmaar :+

Ben overigens 1,88m en gok rond de 82kg :+

Overigens net terug van een kort rondje, net binnen met de schemer. Man merk wel dat ik vandaag buien heb gewerkt en staan sjouwen, trekken en duwen aan spullen, hele onderrug zit vast :X
Maar het weertje vandaag, man dat was genieten, zelfs nog een kwartiertje zitten 'zonnen' met jas uit en mouwen omhoog O-)

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 11-02-2016 18:03 ]

Gabriël AM5

• havana
Lekker rondje Meppel gemaakt. Helaas draaide wind van ZW naar W, waardoor ik op de terugweg de wind vaak van opzij had i.p.v. mee. Geen groot drama verder. Op een onbeduidende buitje na helemaal droog gebleven. Wegen waren wel verschrikkelijk smerig...

https://connect.garmin.com/modern/activity/1046979022

DIT IS MIJN WEBSITE

• Roet
  • Laatst online: 15:23
havana schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:19:
Lekker rondje Meppel gemaakt. Helaas draaide wind van ZW naar W, waardoor ik op de terugweg de wind vaak van opzij had i.p.v. mee. Geen groot drama verder. Op een onbeduidende buitje na helemaal droog gebleven. Wegen waren wel verschrikkelijk smerig...

It looks like you don't have access privileges to view this activity.

;(

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
sapphire schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:00:
Dank je Argo :)
Bedoel tov je gewone kleding, als ik een overhemd/shirt oid. in L koop zwem ik er in. Meestal heb ik M, laatst zelfs een S bij de Jack & Jones. Bij Castelli zit een L goed strak, daar hou ik opzich ook wel van bij wielerkleding, maar bv beenstuk maat M dan is mijn been gewoon een worst in een te strak velletje zegmaar :+
Bedoel eigenlijk alle kleding met een dergelijke maatvoering. Dus gewone kleding en sportkleding (fiets- en hardloopkleding in mijn geval). Een hemd/shirt koop ik o.b.v. boordmaat.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Ligt het nou aan mij of lijken Canyons ongelooflijk veel op factor bikes?

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/img/cache/fe/1/1fbfee921498d8aafd50b4806639b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.bigcommerce.com/s-sgz7o/products/84/images/384/DSC_9624_1__14839.1452649646.450.800.jpg?c=2

en:

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/img/cache/ce/6/d4723b931846d262b0b62ba2ca8a9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.bigcommerce.com/s-sgz7o/products/85/images/378/o2iblack__31308.1452649229.450.800.jpg?c=2

[ Voor 74% gewijzigd door coen76 op 11-02-2016 21:06 ]

• havana
Roet schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:32:
[...]

It looks like you don't have access privileges to view this activity.

;(
Fixed :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Spannende dag, vanavond kan ik mijn nieuwe fiets halen :9. Wel balen dat het nu net weer koud wordt, met pekel op de weg denk ik dat ik mijn eerste testritten ermee toch even uitstel. Dit weekend toch maar weer de bossen in... ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-02-2016 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:48
havana schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 18:19:

Keurig rondje weer.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

TjaBske schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:19:
Spannende dag, vanavond kan ik mijn nieuwe fiets halen :9. Wel balen dat het nu net weer koud wordt, met pekel op de weg denk ik dat ik mijn eerste testritten ermee toch even uitstel. Dit weekend toch maar weer de bossen in... ;w
Toen ik dit vannochtend las dacht ik " huh het is toch nog niet zó koud dat ze strooien?!?". Maar ik zag onderweg dat er al flink gestrooid was! Goed dat je het zegt, twijfelde of ik morgen een ritje zou doen maar als het vannacht vriest zal er morgen wel nog meer zout liggen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:50:
[...]

Toen ik dit vannochtend las dacht ik " huh het is toch nog niet zó koud dat ze strooien?!?". Maar ik zag onderweg dat er al flink gestrooid was! Goed dat je het zegt, twijfelde of ik morgen een ritje zou doen maar als het vannacht vriest zal er morgen wel nog meer zout liggen.
Yup, hier hebben ze gisterennacht ook al gestrooid volgens mij en komende week blijft het snachts nog wel rond het vriespunt geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:11

Vos

AFCA

coen76 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:28:
Ligt het nou aan mij of lijken Canyons ongelooflijk veel op factor bikes?

[afbeelding]

[afbeelding]

en:

[afbeelding]

[afbeelding]
Of andersom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
TjaBske schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 12:55:
[...]

Yup, hier hebben ze gisterennacht ook al gestrooid volgens mij en komende week blijft het snachts nog wel rond het vriespunt geloof ik...
Shit, ik wilde morgen of zondag nog even gaan fietsen, maar nav. deze berichten heb ik even het lokale strooi-twitter-account gecheckt, en er is inderdaad vannacht gestrooid. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen76
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2022
Dat is precies wat ik mij ook af vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Nu eindelijk eens fatsoenlijke fietsbroeken. Na 4,5 jaar gebruik op de mountainbike en 2,5 jaar gebruik op de racefiets heb ik mijn superdeluxe fietsbroeken van de Decathlon (€ 9,-) (zomer) en mijn Lidl fietsbroek (winter) met pensioen gestuurd. Daarvoor in de plaats een Nalini Arnato (zomer) en een Castelli Velocissimo (winter) in de plaats.
De Nalini vorige week al even geprobeerd (met beenstukken). De Castelli krijgt zondag zijn vuurdoop. Eerste indruk, wat een verschil!! Vooral met de Lidl broek. Die pasvorm was echt om te huilen en een reden dat ik nog de hele winter heb doorgereden met mijn zomerbroek en beenstukken (warme weer speelde uiteraard ook mee).
Voorlopig helemaal blij. Maar zo langzamerhand wil ik mijn fietskleding over de gehele linie gaan upgraden. Eerste stap strakkere fietsshirts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen deze kabels en de veel goedkopere variant?

En langs dezelfde weg... het verschil tussen bijvoorbeeld deze set remkabels en de standaardset?

Is het (behalve de fancy kleurtjes) alleen maar marketingshizzle of is er echt een verschil...?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

havana schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 16:43:
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen deze kabels en de veel goedkopere variant?

En langs dezelfde weg... het verschil tussen bijvoorbeeld deze set remkabels en de standaardset?

Is het (behalve de fancy kleurtjes) alleen maar marketingshizzle of is er echt een verschil...?
Die polymer-coating? Wat dat ook mag inhouden:

http://biketestreviews.com/cablesets-part-4-shimano-bc-9000/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude

Polymer Technologie:
Die Polymer-Beschichtung des Kabels bietet entscheidende Vorteile gegenüber klassischen und sogar PTFE-beschichteten Kabeln. Durch die mikroskopisch feinen Rillen der Polymer-Schicht wird Fett länger gehalten und die Reibung zwischen Zug und Aussenhülle deutlich verringert. Die Hauptvorteile sind eine wesentlich geringere Schaltanstrengung und das Gefühl schnellerer Schaltvorgänge sowie mehr Bremsleistung bei wesentlich geringerem Kraftaufwand am Bremshebel.
Grofweg vertaald. Door de polymeer coating wordt het vet in het traject van de kabel langer behouden en versoepeld hiermee het schakel gevoel. Of je dit echt gaat merken, geen idee :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
BreadFan schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 13:44:
[...]

Shit, ik wilde morgen of zondag nog even gaan fietsen, maar nav. deze berichten heb ik even het lokale strooi-twitter-account gecheckt, en er is inderdaad vannacht gestrooid. :{
Gewoon lekker fietsen en na afloop lekker afspoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 20:10:
[...]

Gewoon lekker fietsen en na afloop lekker afspoelen :)
Juist!! Thats the spirit! Ik wil morgenochtend een lekker lange rit gaan maken...en bij thuiskomst gewoon afspoelen!
Heb er zin in!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Persoonlijk zou ik me dat niet eens afvragen voor een onderdeel dat zo lang meegaat en gewoon die paar euro meer uitgeven. (Hoewel het vanuit Tweakersperspectief natuurlijk een interessante vraag is)

Ik denk dat ik zelf ook maar eens die sets ga aanschaffen. Achterrem gaat zwaar en schokkerig en achterderailleur blijft lastig schakelen ondanks een nieuwe der. hanger, nieuwe derailleur en nieuwe ketting. (Cassettes zijn nog pima)

[ Voor 3% gewijzigd door TheLemon op 12-02-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
Ben ook van plan om mijn fiets begin van het seizoen te voorzien van nieuwe bekabeling (rem en derailleur), na 3 jaar mag dat wel. Ik verwacht dan wel de polymer versie te kopen, wat ik begreep is dat het schakelen dan langer soepel blijft en remmen directer is. Geen idee of het echt zo is.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vroeg me laatst al af hoelang zoiets mee gaat?

Bij mijn vader was het na 1,5 jaar al helemaal rot en schakelde zijn voor derailleur gewoon helemaal niet meer van de roest in de kabel, niet gek in de vochtige schuur en met zijn schoonmaak gewoontes (of gebrek daar aan).
Hier alles na 2,5 jaar nog soepel maar ja de fiets staat warmpjes binnen O-) O+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Heerlijk fietsweer vandaag! Eindelijk weer eens een dagje met nauwelijks wind.
Alleen jammer dat m'n rechterbeen er niet echt zin in had. Vermoedelijk door de kou, m'n knieën protesteerden ook een beetje. Ik moet toch echt eens een winterbroek kopen, maar dat doe ik volgend jaar wel. Toch maar gewoon door de pijn gefietst, het was veel te lekker vandaag.
En korte handschoentjes bleek ook wat fris te zijn :P

Rondje Balloërveld gedaan. Af en toe wel net een veldrit, vooral het stuk tussen Westlaren en Glimmen (maar dat had ik kunnen weten, ik fiets daar wel vaker langs :P). Na afloop de fiets maar even mee onder de douche genomen :+

Het was eerst vrij bewolkt maar op het Balloërveld werd ik beloond met een doorbrekende zon. Daar doe je het toch voor :)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12744065_10153806437560568_8138973529812591454_n.jpg?oh=5be368374834f2b0a9ed29f14d4c1e0b&oe=572C1111

Af en toe wat water op het fietspad:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/12745767_10153806766775568_8529391103595294228_n.jpg?oh=7330519a55182d7aa5d523aeec88b058&oe=5762FBF3

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpl1/v/t1.0-9/6899_10153806769100568_4599968994854835766_n.jpg?oh=f9eda9d03ffd7523c61b83bac033b5b8&oe=572F330C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
sapphire schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:13:
Ik vroeg me laatst al af hoelang zoiets mee gaat?

Bij mijn vader was het na 1,5 jaar al helemaal rot en schakelde zijn voor derailleur gewoon helemaal niet meer van de roest in de kabel, niet gek in de vochtige schuur en met zijn schoonmaak gewoontes (of gebrek daar aan).
Hier alles na 2,5 jaar nog soepel maar ja de fiets staat warmpjes binnen O-) O+
Exact, doe aardig aan onderhoud en staat in de woonkamer :9 Dus zit wel goed, achter derailleur kabel is wel al een keer vervangen overigens. Maar dat is de enige.
Azrael schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:19:
Heerlijk fietsweer vandaag! Eindelijk weer eens een dagje met nauwelijks wind.
Alleen jammer dat m'n rechterbeen er niet echt zin in had. Vermoedelijk door de kou, m'n knieën protesteerden ook een beetje. Ik moet toch echt eens een winterbroek kopen, maar dat doe ik volgend jaar wel. Toch maar gewoon door de pijn gefietst, het was veel te lekker vandaag.
En korte handschoentjes bleek ook wat fris te zijn :P
Koop een winterbroek!....rijden met koude benen (spieren ed) is niet goed. Geen idee of je er blessures aan over kan houden maar dat is mij de gok niet waard om het nieuwe seizoen in te gaan. En zeker nu er allerlei kortingen zijn ivm verkoop van Winter seizoen kleding 2015/2016.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik vervang m'n kabels om het seizoen. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel je rijdt en in welke weersomstandigheden.

[ Voor 53% gewijzigd door havana op 13-02-2016 07:20 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Rij omgeveer 10.000 K per jaar. Nu merk ik geen verschil, maar goed dat zal ik vast wel als ik de kabels vervang.

Zit alleen nog te twijfelen of ik rood pak zoals oorspronkelijk of voor zwart ga.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/527/19534276853_d1a98f354d_c.jpgLondon - Red Hook Crit 7 by Graham van der Wielen, on Flickr

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik rijd ook 10k per jaar, maar ik heb wel een winterfiets waarop ik zo'n 2-3k rijd. En uiteraard zijn dat qua regen/pekel niet de schoonste omstandigheden.

Om het seizoen is wellicht wat overdreven, maar kabels kosten vrij weinig. Zeker als je 11v hebt en interne kabels dan kan een klein beetje rek al betekenen dat je de boel niet goed meer afgesteld krijgt. Ik rijd nog met externe kabels en 10v, dus bij mij komt het allemaal niet zo heel precies.

De reden dat ik nu voor nieuwe kabels ga is dat ik nog een nieuw carbon 3T stuur en 3T stuurpen heb liggen die ik heb laten spuiten. Die wil ik voor het voorjaar maar eens monteren en dan lijkt het me wel handig om meteen de kabels mee te vervangen. Ook de hoods zijn aan vervanging toe (zit een scheurtje in één van de hoods).

Ik heb net een megabestelling gedaan bij Bike24, voorlopig kan ik er weer tegen... :X

[ Voor 31% gewijzigd door havana op 13-02-2016 10:41 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Graham schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 23:28:

Koop een winterbroek!....rijden met koude benen (spieren ed) is niet goed. Geen idee of je er blessures aan over kan houden maar dat is mij de gok niet waard om het nieuwe seizoen in te gaan. En zeker nu er allerlei kortingen zijn ivm verkoop van Winter seizoen kleding 2015/2016.
Misschien geen slecht idee. Nou zit ik te kijken naar winterbroeken met zeem en die zijn behoorlijk aan de prijs. Nou werd ik er door iemand op gewezen dat je ook een broek zonder zeem over je gewone fietsbroek kunt aandoen. Dat idee had ik van tevoren al aan de kant geschoven omdat laagjes = schuren, leek me. Maar misschien toch geen gek idee.

Hoe denken jullie daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Azrael schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:01:
Misschien geen slecht idee. Nou zit ik te kijken naar winterbroeken met zeem en die zijn behoorlijk aan de prijs. Nou werd ik er door iemand op gewezen dat je ook een broek zonder zeem over je gewone fietsbroek kunt aandoen. Dat idee had ik van tevoren al aan de kant geschoven omdat laagjes = schuren, leek me. Maar misschien toch geen gek idee.

De stijl politie zal me vast levenslang gegeven hebben maar zo reed ik op mn MTB regelmatig rond in de kou: fietsbroek met daar overheen een warme joggingbroek, sportsokken met daaroverheen wollen sokken, broek natuurlijk in de sokken anders komt ie tegen/tussen de ketting, paar dikke truien, en gaan. Voordeel van veel laagjes is dat t extra zacht zit (en dus de 1e dag dat je met enkel je fietsbroek kunt fietsen, je toch een pijn aan je reet hebt :+). Ja, laagjes schuren maar je fietsbroek is de onderste dus je beweegt hooguit wat meer heen en weer over je zadel. Geen schuurplekken op de huid oid.

Dit jaar blijf ik gewoon warm thuis zitten als het koud is... :9

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Op de racefiets trek ik altijd gewoon mijn passende kleding aan. Op de vakantiefiets draag ik vaker gewone kleding over korte fiets kleding. Zelfs met een spijkerbroek over een castelli bib short heb ik persoonlijk daarin nog nooit last gehad van schuren van de kleding.

Bijv. een hardloopbroek over je bib short zou dan ook eigenlijk geen problemen moeten geven, dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
[...]

Kan prima.

Overigens hoeft een winterbroek niet erg duur te zijn, al ken ik je budget niet. Mijn Ultima broek (type Vento 3) was een "auslaufmodel" en kostte geloof ik 70 euro. Ding is heerlijk beneden de 5 graden. [edit] Op MP staat nog een nieuwe in maat M. [edit2] Er staan er ook nog 2 op in maatje L, ook voor 50 euro's.

BTW: net terug van een ritje van 80 km. Erg fris, maar ik had me goed aangekleed.

[ Voor 13% gewijzigd door havana op 13-02-2016 15:38 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:39:
Ik rijd ook 10k per jaar, maar ik heb wel een winterfiets waarop ik zo'n 2-3k rijd. En uiteraard zijn dat qua regen/pekel niet de schoonste omstandigheden.

Om het seizoen is wellicht wat overdreven, maar kabels kosten vrij weinig. Zeker als je 11v hebt en interne kabels dan kan een klein beetje rek al betekenen dat je de boel niet goed meer afgesteld krijgt. Ik rijd nog met externe kabels en 10v, dus bij mij komt het allemaal niet zo heel precies.

De reden dat ik nu voor nieuwe kabels ga is dat ik nog een nieuw carbon 3T stuur en 3T stuurpen heb liggen die ik heb laten spuiten. Die wil ik voor het voorjaar maar eens monteren en dan lijkt het me wel handig om meteen de kabels mee te vervangen. Ook de hoods zijn aan vervanging toe (zit een scheurtje in één van de hoods).

Ik heb net een megabestelling gedaan bij Bike24, voorlopig kan ik er weer tegen... :X
10v 11v....als in verstellingen? Zit daar nog verschil in qua bekabeling? :+

Precies het is niet al te duur en ik wil het wel zelf gaan onderhouden. Elk jaar doe ik meer zelf, vind het ook reuze interessant.

---

Broek verhaal, als je een fietsbroek koop...altijd met zeem. Of je moet een losse zeem kopen en handig zijn met een naaimachine. En trek aub geen onderbroek er onderaan!

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Zit geen verschil in qua bekabeling maar de afstelling komt bij 11v wel nauwer. En als je interne kabels hebt dan wordt het nog weer lastiger.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Bedankt voor de reacties!

@Crazy D: ik ben niet van de stijlpolitie, maar een joggingbroek aan tijdens het fietsen? :+

@havana: Die Ultima broeken zijn qua prijs goed te doen. Maar hoe is die zeem? Als je het vergelijkt met bv. een Assos uno s5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Azrael schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:55:
@Crazy D: ik ben niet van de stijlpolitie, maar een joggingbroek aan tijdens het fietsen? :+
Lekker warm 8)
(was overigens op de MTB, op de racer zou ik daar nog een keer goed over nadenken...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Azrael schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:55:
Bedankt voor de reacties!

@havana: Die Ultima broeken zijn qua prijs goed te doen. Maar hoe is die zeem? Als je het vergelijkt met bv. een Assos uno s5.
Ik vind de zeem van Ultima zonder meer vergelijkbaar (ik rijd verder alleen maar met Assos).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Gewoon lekker di2 nemen, geen gedoe met kabels vervangen/afstellen.
En met weer zoals vandaag ook geen geklooi om te schakelen als het wat kouder is als je gevoel in vingers kwijtraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Rondje (net niet) 30 kilometer vandaag in precies een uur tijd: we bouwen langzaam op :P Ik sluit me aan bij havana; was frisjes en vond het zelfs frisser dan de afgelopen weekenden. Als hockeyer deins ik niet terug voor dit weer en ik ben fier de hort op gegaan in mijn lange zomerfietsbroek.

Heb me nog vrijwillig opgeworpen als windvanger in de tegenwind richting Breukelen voor een andere sportfietser. Waar ik al niet trots over kan zijn :)

Merkte vandaag dat mijn ketting ratelde als deze op een van de drie zwaarste versnellingen achterop lag. Daar zal ik iets mee moeten doen. Ik richt me denk ik op een Parktool kettingsreiniger-device (plus kettingreiniger uiteraard) en misschien wat borstels om de cassette mee schoon te maken.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat was mijn idee vandaag ook, vooral ook omdat ik er laatste tijd weinig aan toe was gekomen. En gezien het droog zou zijn vandaag niet op buienradar gekeken. Oftewel 20km van de 30km in de motregen gefietst :(.

Vervelender nog dat bij zo ongeveer de laatste bocht, op gewoon asfalt, geen markeringen, en ook absoluut niet met hoge snelheid, mijn voorwiel compleet grip verloor en ik dus onderuit ging. Op het asfalt zat daarna een spoor alsof er een steen of een stuk metaal overheen was geschuurd, en dat kwam precies uit bij mijn wielspoor in de berm. Maar wat het precies is geweest heb ik niet terug kunnen vinden.

Gelukkig ik zelf alleen wat schaafwonden, fiets intakt, helaas enkel toen ik thuis kwam bleek gesp van mijn bontrager schoenen kaduuk te zijn. Die uiteraard niet los verkocht worden. En als ik nieuwe wil kopen ze er niet meer in het wit zijn, of zwart of knalrood. Gelukkig is het maar de 'helft' van de gesp die kapot is (zowel bij het ding dat het strakker zet, als dat het vast klemt/weer los kan laten gaan), en na de kapotte helft met een tang eraf geknipt te hebben lijkt de andere helft nog werkzaam.
En met weer zoals vandaag ook geen geklooi om te schakelen als het wat kouder is als je gevoel in vingers kwijtraakt ;)
Handshoenen zijn dan toch een goedkopere en comfortabelere optie :P. Ik heb ooit met de eerste generatie Dura Ace DI2 gefietst, kan niet zeggen dat ik het een groot verschil vond zijn. Maar misschien zijn de nieuwere generaties weer significant beter. (Die waren ook in software zwaar beperkt wat ze aan konden, ik had toen geholpen met het maken van een custom aansturing ervoor, en die konden heel veel sneller schakelen met dezelfde hardware).

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 13-02-2016 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Graham schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:29:
Rij omgeveer 10.000 K per jaar. Nu merk ik geen verschil, maar goed dat zal ik vast wel als ik de kabels vervang.

Zit alleen nog te twijfelen of ik rood pak zoals oorspronkelijk of voor zwart ga.

[afbeelding]London - Red Hook Crit 7 by Graham van der Wielen, on Flickr
Hoe bevalt die Apidura zadelbuidel? Ik zoek iets dergelijks voor een weekje credit card touring in april/mei. Denk dat ik voor een carradice ga, maar nu ik deze op de foto zie lijkt daar ook best veel in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27

Galois

1811 - 1832

We hebben een rondje IJsselmeer gepland (later in het jaar, als het langer licht is :)).

Nu log ik al m'n ritjes met Strava op m'n Forerunner 620. Maar deze redt dat niet 12 uur lang.

Hoe zit dat met Strava op de iPhone 6? Redt die accu Strava wel gedurende 12-14 uur?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Galois schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:46:
We hebben een rondje IJsselmeer gepland (later in het jaar, als het langer licht is :)).

Nu log ik al m'n ritjes met Strava op m'n Forerunner 620. Maar deze redt dat niet 12 uur lang.

Hoe zit dat met Strava op de iPhone 6? Redt die accu Strava wel gedurende 12-14 uur?
Ik zou er niet op rekenen en in ieder geval een accu pack meenemen. Je neemt vast wel ergens een pauze langer dan 5 minuten dus dan de telefoon eraan hangen en opladen. En dat bij elke pauze :) In theorie zou die t best uit moeten kunnen houden, maar uitgerekend bij zo'n monstertocht zou t wel erg sneu zijn als je dan net het laatste stuk mist....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
DDX schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:16:
Gewoon lekker di2 nemen, geen gedoe met kabels vervangen/afstellen.
Geen remkabels dan? :X
DUX schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:16:
Merkte vandaag dat mijn ketting ratelde als deze op een van de drie zwaarste versnellingen achterop lag. Daar zal ik iets mee moeten doen. Ik richt me denk ik op een Parktool kettingsreiniger-device (plus kettingreiniger uiteraard) en misschien wat borstels om de cassette mee schoon te maken.
Kan ook de indexering zijn. Eerst even schoonmaken en kijken of je het nog steeds hebt. GCN heeft een prima filmpje voor het afstellen van je indexering.
MrAngry schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:43:
Hoe bevalt die Apidura zadelbuidel? Ik zoek iets dergelijks voor een weekje credit card touring in april/mei. Denk dat ik voor een carradice ga, maar nu ik deze op de foto zie lijkt daar ook best veel in te gaan.
Erg goed eigenlijk. Foto was mijn eerste ervaring toen ik vanaf Harwich naar Londen reed vorig jaar zomer. DDX heeft meer ervaring ermee gok ik. Enige wat ik merkte is dat je soms bij uit het zadel komen of door bochten rijden dan je hem wel merkbaar voelt bewegen. Is niet onlogisch natuurlijk en ook niet irritant.
Galois schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 18:46:

Sommige Garmins (vooral de nieuwere) kunnen met een accupack op gebruikt worden (dus staat aan en trackt terwijl aangesloten aan accupack). Geloof dat DC Rainmaker er wel een stuk over heeft. Anders zou je kunnen kijken naar een Garmin fietscomputer met verwisselbare batterij (AA of AAA) die ook tijdens lange tochten of meerdaagse tochten wordt gebruikt zoals de Transcontinental Race.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Vandaag het eerste rondje van het jaar gemaakt op de racer. Het was inderdaad frisjes, maar goed te doen. Ik had gewoon de zomerbroek aan met beenstukken van Mavic (soort fleece, dus lekker warm). Twee ondershirtjes, waarvan 1 met lange mauwen + armstukken en zomershirt erover. Natuurlijk handschoentjes en overschoenen en m'n buff als bivakmust. Heb het geen moment koud gehad. Uiteindelijk vanaf Elst naar Nijmegen wat motregen gehad, maar daarvan afgeIen heb ik 80 heerlijke km weggetrapt.

Het was alleen niet heel slim om m'n banaan op het aanrecht te laten liggen. 80 km op twee koekjes teren was niet heel relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Vervangen daarvan is iets simpeler/sneller.
Erg goed eigenlijk. Foto was mijn eerste ervaring toen ik vanaf Harwich naar Londen reed vorig jaar zomer. DDX heeft meer ervaring ermee gok ik. Enige wat ik merkte is dat je soms bij uit het zadel komen of door bochten rijden dan je hem wel merkbaar voelt bewegen. Is niet onlogisch natuurlijk en ook niet irritant.
Prima tas ja, alleen dat bewegen is wel irritant maar niet onlogisch doordat tas eigenlijk maar op 1 plek echt vast zit.
Nadeel daardoor is dat je op plekken waar hij tegen je zadelpen/frame komt schuurplekken krijgt.
Tip om dus daar wat ducttape te plakken.
En als je hem niet heel vol doet kan je hem ook niet echt goed strak dicht doen doordat de gespjes er eigenlijk vanuit gaan dat je hem voor minimaal 70% vult.
Sommige Garmins (vooral de nieuwere) kunnen met een accupack op gebruikt worden (dus staat aan en trackt terwijl aangesloten aan accupack). Geloof dat DC Rainmaker er wel een stuk over heeft. Anders zou je kunnen kijken naar een Garmin fietscomputer met verwisselbare batterij (AA of AAA) die ook tijdens lange tochten of meerdaagse tochten wordt gebruikt zoals de Transcontinental Race.
Dat is bijvoorbeeld de garmin etrex serie, helaas geen edge die zo'n optie heeft.
Nadelen van etrex serie: groter, niet zelfde mount als edge en voor mij groot nadeel: geen support voor powermeter.
Wat ik doe is gewoon een kleine batterypack bij stuur monteren.
1800mah is al voldoende om een edge 800 hele dag van stroom te voorzien.
Ik heb met mijn 500km tocht de battery pack er zo'n 17u aan gehangen.
Los gekoppeld toen het flink begon te regenen, usb kabel aansluiten heeft als nadeel dat rubbetje openstaat en grotere kans op waterschade.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 13-02-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie ronde Eindhoven-Den Bosch-Eindhoven gereden, in totaal zo'n 100KM
Heenweg naar DB erg mooi weer gehad, helder weer en een klein zonnetje, wel fris maar daar had ik me op gekleed, wintersokken en overschoenen waren echt geen overbodige luxe. Mijn maat had wel overschoenen aan maar ook dunne fietssokken....daar kreeg hij spijt van bij Oisterwijk.back in eindhoven had hij geen gevoel meer in zijn tenen.....goed gekleed is het halve werk.
Bij thuiskomst begon het weer te regenen...prima timing;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 23:17

Pelle

🚴‍♂️

[...]

Ik hen zo'n zeemloze winterbroek, maar ik vind het niks. Lekker warm, maar zit gewoon niet fijn. Draag het ding dus bijna nooit, alleen bij stevige vorst. Dus zorg of voor goede beenstukken, of koop een lange broek met zeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Beenstukken zijn voor de echt koude dagen gewoon niet meer genoeg.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
havana schreef op zondag 14 februari 2016 @ 05:55:
Beenstukken zijn voor de echt koude dagen gewoon niet meer genoeg.
Eens. Ik had gisteren zelfs mijn Castelli Polare en winterjacket aan met daaronder een longsleeve craft thermoshirt. Nog geen een keer deze combo aan gehad dit jaar, en misschien iets warm maar vond het niet onnodig, vooral richting het oosten.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar hier was het gisteren 0 graden met een forse oostenwind. De gevoelstemperatuur lag dus onder nul. Ik droeg m'n winterbroek, winterjack, één thermo, helmmuts, wanten, winterschoenen, wollen sokken én overschoenen. Was echt niet overdreven, die outfit...

Met jaloerse blikken gekeken naar renners zonder overschoenen en handschoenen...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Als je goed getraind ben heb je het sneller koud, :) zonder handschoenen bij die temp is natuurlijk best bikkel maar niet slim, waarschijnlijk zal je lichaam toch extra moeten werken om de boel warm te houden.
En dat kost snelheid :)

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Goed om te horen dat ik niet als enige het warmste aan had wat ik in mijn fietskleding collectie heb.

Gevoelsmatig was het -4 hier, die wind deed goed z'n best iig. Ondanks het mooi weer was om wat foto's te maken van de rit had ik echt geen zin om te stoppen en handschoenen uit te trekken. Vond het stukje met een handmatig pontje al klote zat ;)

Bij mij zijn het altijd de tenen die het snelste koud hebben, bewegen helpt wat maar zomerschoenen + sokken over de tenen en overschoenen gisteren hielpen enorm :D

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik had niet warmste kleding aan, daar was het nog iets te mooi weer voor.
Wel 3 lagen bovenkleding, thermo korte broek + beenstukken en zomerschoenen met oversokken+overschoenen.
Lange broek ben ik vanaf gestapt door lastige maatvoering, korte broek heb ik maatje s, terwijl beenstukken maat l zijn. Lange broek maat s zit dus veel te strak bij benen (en ook te kort) en grotere maten gaat zeem bewegen.
2 weken geleden toen er sneeuw lag had ik combi merino kniestukken+beenstukken, ook lekker warm.

Handen heb ik het vaak snel koud als ik rustig ritje maak zoals gisteren (hartslag <120) oplossing is dan meer gas geven maar dat wil je ook niet iedere dag doen.
Halverwege dus lunchstop gemaakt.

En buienradar moeten ze ook afschaffen, gaf vrijdag nog hele weekend droog weer aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:41
Ik vond het verrekte koud gisteren, ik heb ook redelijk door getrapt om warm te blijven. Best pittig na 2 maanden niet fietsen.

Desondanks zag ik toch renners met een korte broek... Brrr
Pagina: 1 ... 46 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic