Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.986 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06

Kluus

Gang is alles

Ik kon het gisteren ook toch niet laten om mijn nieuwe racer (Specialized Tarmac Comp) te gaan uitproberen en blij toe, anders had ik van mezelf vandaag met die regen en sneeuw de bossen in gemoeten 8)7.

Uiteindelijk nog 80 kilometer kunnen fietsen met super goed fietsweer, wel wat frisjes, maar ook weer niet "te". Heb wel wat kleine druppels/sneeuw gevoeld, maar dat was niet de moeite.

Toch nog een paar keer afgestapt om foto's te schieten van de nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: http://www.kluessjen.nl/pictures/fiets/speci1_thumb
Afbeeldingslocatie: http://www.kluessjen.nl/pictures/fiets/speci2_thumb

Tot nu toe kan ik zeggen dat het een heerlijke fiets is, hopelijk mag ik er nog veel kilometers mee maken :D.

Wit zadel omdat uit de meting een maat kwam die ze tijdelijk alleen nog maar in het wit hadden, eind van de maand kan ik hem eventueel ruilen voor een zwarte. Dus twijfel! Wit vind ik ook wel mooi, maar dan denk ik dat daar stijl-technisch uiteindelijk wel een wit stuurlintje bij hoort 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op zondag 14 februari 2016 @ 07:50:
Ik weet niet hoe het bij jullie was, maar hier was het gisteren 0 graden met een forse oostenwind. De gevoelstemperatuur lag dus onder nul. Ik droeg m'n winterbroek, winterjack, één thermo, helmmuts, wanten, winterschoenen, wollen sokken én overschoenen. Was echt niet overdreven, die outfit...

Met jaloerse blikken gekeken naar renners zonder overschoenen en handschoenen...
Ligt altijd aan de persoon.
Koudste wat ik gereden heb qua temperatuur was 3 graden en wat wind en dat vond ik gaan met nanoflex beenstukken. Maarja heb ook wel eens gereden dat het veel warmer was en minder wind maar weer 100% luchtvochtigheid, toen stief ik echt duizend doden van de kou en mn vader keek me alleen maar gek aan en had zga. nergens last van.

@TjaBske: Mooie fiets, ik snap dat je daar op wilde rijden! Vind het witte zadel prima staan hoor, wit komt toch nog op een paar plekken terug :)

[ Voor 48% gewijzigd door sapphire op 14-02-2016 13:37 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glrfndl
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vanmorgen iets na 6 uur vertrokken voor de winterfietselfstedentocht. Helaas gelijk al motregen, gelukkig konden we voor de start wachten in de ijshal waar het ook een stuk warmer was dan buiten. Het eerste stuk lekker voor de wind naar Stavoren wat natuurlijk prima te doen was. Wel de hele tijd regen en bij elke stempelpost kost het stempelen en wat eten/drinken toch zoveel tijd dat je steeds teveel afkoelt. Vanaf Stavoren tegen de forse wind in, de snelheid zakte ondanks flink trappen tot onder de 25km/u, de gure wind zorgde er voor dat je moeilijk warm kon blijven dus uiteindelijk in Bolsward maar besloten om naar huis te fietsen. Uiteindelijk zo'n 135km in de regen bij een graadje of 0 gefietst, niet echt voor herhaling vatbaar ;)

edit: kennelijk is het helemaal afgeblazen en wordt iedereen van het parcours gehaald volgens de omrop

[ Voor 12% gewijzigd door glrfndl op 14-02-2016 14:35 ]

Prepare for unforeseen consequences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glrfndl schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:27:
Vanmorgen iets na 6 uur vertrokken voor de winterfietselfstedentocht. Helaas gelijk al motregen, gelukkig konden we voor de start wachten in de ijshal waar het ook een stuk warmer was dan buiten.... Uiteindelijk zo'n 135km in de regen bij een graadje of 0 gefietst, niet echt voor herhaling vatbaar ;)
Ik vind het nog knap dat je het 135km hebt volgehouden vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-10 09:14
Inderdaad :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:05
Vandaag ook de 11 steden gefietst met een groepje van 3. Rond 7.30 uur vertrokken. Voor sloten (45 km gereden) reed vriend van mij al 2x lek. Lekker banden wisselen in de natte kou. De hele dag regen. Het is volgens mij geen minuut droog geweest. Ook veel zoeken naar stempelposten (routekaartjes die je mee kreeg had je niet zo veel aan en verder geen bewegwijzering). Uiteindelijk werd de tocht stil gelegd toen we in Franeker aan waren gekomen. Was waarschijnlijk maar goed ook. Vriend zat ook tegen de onderkoeling aan.

Uiteindelijk 160km gefietst.

[ Voor 22% gewijzigd door wisselwerking op 14-02-2016 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:54
Met andere woorden, testcase mislukt?

Qua temperatuur, neerslag en wind was het geen uitzonderlijk slechte dag in Friesland. Zelfs het KNMI heeft er niet eens een code geel aangeplakt voor die regio. Als desondanks een organisatie toch al een evenement moet afblazen omdat deelnemers onvoorbereid op komen dagen vraag ik mij af wat de kans van slagen hiervan in de toekomst zal gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja zonde inderdaad. Een fietsmaat van mij kwam er ook na zo'n 160km achter dat de boel afgeblazen werd, die is toen toch doorgefietst onder het motto "als je toch al nat bent kan je maar beter blijven fietsen om warm te blijven". Maar die is ook wel gewend om lange afstanden in elk type weer af te leggen en was vast goed voorbereid.

Misschien dat de les die er uit getrokken kan worden dat de organisatie bepaalde eisen gaat stellen aan het materiaal en uitrusting van de deelnemers (afhankelijk van het weer)?

Maar sowieso complimenten aan iedereen die er aan begonnen is en toch nog een behoorlijke heeft afgelegd met dit weer!

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 14-02-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-10 17:42
Of misschien wat later in jaar plannen?

iig kudos voor iedereen die toch gefietst heeft vandaag.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Temperatuur, neerslag en wind op zich zijn waren niet extreem. Staar je echter niet blind of er wel of niet een code geel was afgegeven. Het is geen minuut drooggeweest. Met als gevolg dat waarschijnlijk iedereen koude voeten (overschoenen helpen in die gevallen niet meer) en koude handen had (handschoenen doorweekt). Beide items konden in de tussentijd ook niet meer drogen. Oftewel je bleef nat en door de temperatuur en wind kreeg je het niet meer warm.
Ongetwijfeld zullen er deelnemers tussen hebben gezeten die zich niet goed hebben voorbereid, maar eigenlijk iedereen had wel handschoenen (uiteraard lange), overschoenen en een muts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ipv buiten fietsen maar 3 uur op de tacx door gebracht. Wat een saaie bedoeling. Op strava zie je sommige 5-6 uur op dat ding door brengen. Ik zie het meer als een marteling werktuig ( ligt waarschijnlijk ook aan de fiets welke er nu opstaat (TT fiets dus niet echt comfortabel) )

Maar voor de gene die er uren op doorbrengen respect _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Graham schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:16:

Dat doen ze al, maar dit is de winter editie.
Dus tja dan kan je dit weer verwachten :?

Maar er zullen genoeg mensen meegereden hebben die niet gewend zijn om hele dag in de regen te fietsen/juiste kleding hebben.
Ik heb vandaag ook rondje gemaakt van 100km en behalve dat je zin moet maken om de regen in te gaan valt het best mee als je eenmaal onderweg bent.
Wind viel mee vergeleken met gisteren.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 01:03
havana schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:33:
[...]

Kan prima.

Overigens hoeft een winterbroek niet erg duur te zijn, al ken ik je budget niet. Mijn Ultima broek (type Vento 3) was een "auslaufmodel" en kostte geloof ik 70 euro. Ding is heerlijk beneden de 5 graden. [edit] Op MP staat nog een nieuwe in maat M. [edit2] Er staan er ook nog 2 op in maatje L, ook voor 50 euro's.
Ik heb de Ultima in maat L besteld, nog bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd :) Het wordt volgende week mooi weer om 'm te testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Graham schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:16:

Een latere editie is er al. Dit jaar 16 mei. Dit verschil met de winter editie is al slechts 3 maanden. Nog korter en het gehele idee van een winter editie raakt verloren lijkt mij.
TjaBske schreef op zondag 14 februari 2016 @ 20:32:
Misschien dat de les die er uit getrokken kan worden dat de organisatie bepaalde eisen gaat stellen aan het materiaal en uitrusting van de deelnemers (afhankelijk van het weer)?
Een logistieke nachtmerrie wegens het ontbreken van eigen verantwoording onder deelnemers :p. Zeker bij het willen opschalen van een evenement.
Herrick schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:41:
... Het is geen minuut drooggeweest. Met als gevolg dat waarschijnlijk iedereen koude voeten (overschoenen helpen in die gevallen niet meer) en koude handen had (handschoenen doorweekt). Beide items konden in de tussentijd ook niet meer drogen. Oftewel je bleef nat en door de temperatuur en wind kreeg je het niet meer warm. ...
Met andere woorden, slecht voorbereid. Wordt je nat door de regen, dan heb je op een tocht als deze simpelweg niet de juiste kleding keuze gemaakt. Wordt je niet nat door de regen, maar vanuit je eigen zweet, dan eveneens geen juiste kleding keuze.

Nat fietsen is geen must. Goede voorbereiding en ervaring voorkomt dit. Maar het is soortgelijk aan dat recente wandelevenement op één van onze Nederlandse stranden dat afgelast werd. Te veel Nederlanders die denken in de trant van "dat doe ik wel ff".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
psychodude schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:08:
[...]

Een latere editie is er al. Dit jaar 16 mei. Dit verschil met de winter editie is al slechts 3 maanden. Nog korter en het gehele idee van een winter editie raakt verloren lijkt mij.

[...]

Een logistieke nachtmerrie wegens het ontbreken van eigen verantwoording onder deelnemers :p. Zeker bij het willen opschalen van een evenement.

[...]

Met andere woorden, slecht voorbereid. Wordt je nat door de regen, dan heb je op een tocht als deze simpelweg niet de juiste kleding keuze gemaakt. Wordt je niet nat door de regen, maar vanuit je eigen zweet, dan eveneens geen juiste kleding keuze.

Nat fietsen is geen must. Goede voorbereiding en ervaring voorkomt dit. Maar het is soortgelijk aan dat recente wandelevenement op één van onze Nederlandse stranden dat afgelast werd. Te veel Nederlanders die denken in de trant van "dat doe ik wel ff".
En welke kleding zou jij hebben aangedaan op een dag zoals deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
psychodude schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:08:
Wordt je nat door de regen, dan heb je op een tocht als deze simpelweg niet de juiste kleding keuze gemaakt.
Je handen en voeten zullen uiteindelijk nat worden op een dag zoals vandaag.
Maar dat is niet erg zolang ze maar warm blijven.
Eventueel kan je zorgen voor extra setje sokken zodat je halverwege kan wisselen.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/81uOysanHv3i8MGI-lRIlQ2JzMrt1mjZfZXA6VFA5Kw-2048x1152.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 14-02-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:18
Gisteren 80 km in de regen gefietst maar dankzij mijn velotoze overschoenen waren mijn voeten nog kurkdroog, mijn handschoenen waren wel wat vochtig, maar daar zit windstopper in dus ze blijven wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Heeft iemand de Ontwakingstocht weleens gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Nee maar wel andere toertochten van DTC. Terrein is voor mij bekend. Is een leuke mix van polder, bos en een paar heuveltjes. Meestal genoeg deelnemers. Bevoorrading is nihil, eigenlijk alleen water. Er wordt van je verwacht dat je de rest zelf meeneemt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06
Ik heb de specifieke tocht niet gereden, maar ik woon in de Bilt, dus uiteindelijk heb ik eigenlijk de complete route wel al meermaals gefietst. Wat Havana verder zegt, mooie afwisselende route, al vind ik de extra lus voor de 140km wel een beetje gekunsteld. Dan fiets je toch een deel op een fietspad langs de N-weg.
Als je niet uit de buurt komt is het een leuke kennismaking met de omgeving, maar anders zou ik gewoon lekker zelf een route uitzetten en 'm onder m'n eigen voorwaarden fietsen, ik kan wel een leukere variant bedenken voor de afstand in hetzelfde gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dat fietsen langs N-wegen heeft DTC een handje van. Ik snap dat niet, want in deze regio is dat absoluut niet nodig.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongeroel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-10 22:08
Nog even terugkomend op de winterelfstedentocht.
Ik heb hem gister ook gefietst en er een 150km tienstedentocht van gemaakt. Het grote probleem is, denk ik, het stoppen voor een stempeltje in elke stad. Je moet stoppen, ook al waren er geen rijen, in mijn geval moest ik toch de (natte) handschoenen en m'n regenkleding los doen om de stempelkaart te pakken. Bij de meeste posten moest je even naar binnen. Dit kost snel enkele minuten waarop je vervolgens weer op temperatuur moet komen. Vrees dat hierdoor veel mensen onderkoeld zijn geraakt. Verder was het een prima tocht, alles was goed geregeld en het is begrijpelijk dat ze op het laatst geen stempels meer uitdeelden.

Optie is wellicht een registratie chip met een mat in elke stad zodat je kunt blijven fietsen. Al doet dat de elfsteden traditie van de stempelkaart natuurlijk weer te niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 10:16
jongeroel schreef op maandag 15 februari 2016 @ 15:33:
Optie is wellicht een registratie chip met een mat in elke stad zodat je kunt blijven fietsen. Al doet dat de elfsteden traditie van de stempelkaart natuurlijk weer te niet.
Dat heb ik een aantal jaar geopperd bij de gewone elfstedentocht. Werd bijna gelyncht. De organisatie wilde graag een authentiek karakter houden. Dat is ook de reden dat ik de tocht een keer heb gedaan en er daarna niet meer de noodzaak ervan zag. Elke stop minstens 20 min stilstaan, nee mij niet gezien.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-10 22:08
wackmaniac schreef op maandag 15 februari 2016 @ 16:21:
[...]

Dat heb ik een aantal jaar geopperd bij de gewone elfstedentocht. Werd bijna gelyncht. De organisatie wilde graag een authentiek karakter houden. Dat is ook de reden dat ik de tocht een keer heb gedaan en er daarna niet meer de noodzaak ervan zag. Elke stop minstens 20 min stilstaan, nee mij niet gezien.
dan krijgt een stempelpost echt het karakter van een "stop". wel jammer want wie wil er nou niet de snelheid inhouden....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:01
Zijn er hier misschien mensen die mee willen doen aan de 24 uur van Zandvoort op 18 en 19 juni dit jaar?

Afgelopen 2 jaar heb ik met mijn werk meegedaan, maar waarschijnlijk dit jaar niet genoeg collega's om mee te doen met dit geweldige evenement. Misschien een idee om dit jaar mee te doen met een GOT team?

Het is in estafette vorm 24 uur rondjes rijden op het circuit van Zandvoort. Ik vond het echt een geweldig evenement. Ik zoek dus nog 3 mensen om een team te maken.. Het is wel flink doortrappen in hoofdzakelijk een peleton met ongeveer 35 gemiddeld.

Mijn Verslag van 2 jaar terug. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 16-02-2016 08:27 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:04

Secsytime

Automagisch

M@cer schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:23:
Zijn er hier misschien mensen die mee willen doen aan de 24 uur van Zandvoort op 18 en 19 juni dit jaar?

Afgelopen 2 jaar heb ik met mijn werk meegedaan, maar waarschijnlijk dit jaar niet genoeg collega's om mee te doen met dit geweldige evenement. Misschien een idee om dit jaar mee te doen met een GOT team?

Het is in estafette vorm 24 uur rondjes rijden op het circuit van Zandvoort. Ik vond het echt een geweldig evenement. Ik zoek dus nog 3 mensen om een team te maken.. Het is wel flink doortrappen in hoofdzakelijk een peleton met ongeveer 35 gemiddeld.

Mijn Verslag van 2 jaar terug. >:)
Lijkt me erg vet om mee te doen! Alleen weet ik niet of ik het aan kan.. Aangezien ik normaal rondjes van ongeveer 60 km rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Secsytime schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 08:49:
Lijkt me erg vet om mee te doen! Alleen weet ik niet of ik het aan kan.. Aangezien ik normaal rondjes van ongeveer 60 km rijd.
Dan zul je de 24 uur erg saai vinden, dat zijn rondjes van maar 5km :+ 8)7

Maar uh nee, dan fiets ik de Sportful tocht, en buiten dat, geloof dat rondjes van 35 gemiddeld iets boven mijn snelheid liggen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
@M@cer, ik ga eens goed nadenken erover. Het lijkt me wel een keer vet om te doen. De snelheid zal het probleem niet zijn, zeker niet in een peloton.

[ Voor 0% gewijzigd door Graham op 16-02-2016 17:48 . Reden: Jaja havana ;) ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Lijkt me ook supervet, maar ik kan me nog niet echt commiteren op die datum. Dan is namelijk ook best kept secret festival en ik ga of daar heen of naar een ander festival een week later en dat hebben we als groep nog niet besloten.

Hoe pak je eigenlijk rondjes op je concurrenten als het een kwestie is van in een voortrazend peloton aanhaken? Of rijdt het peloton uiteindelijk meer ronden dan degene met de meeste ronden?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het is pelOton ;)

Enneh, ik ben blij dat ik niet mee hoeft te doen ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE218
  • Laatst online: 11:07
MrAngry schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 17:03:
Lijkt me ook supervet, maar ik kan me nog niet echt commiteren op die datum. Dan is namelijk ook best kept secret festival en ik ga of daar heen of naar een ander festival een week later en dat hebben we als groep nog niet besloten.

Hoe pak je eigenlijk rondjes op je concurrenten als het een kwestie is van in een voortrazend peloton aanhaken? Of rijdt het peloton uiteindelijk meer ronden dan degene met de meeste ronden?
Mocht iemand het leuk vinden,
Er komen nog 2 testdagen aan (eerste begin Maart, tweede in April) waarbij je op het circuit kan fietsen.
Ik heb daar gisteren een mail over gekregen en het komt binnenkort op de site.
Officeel is de dag om te testen voor de 24 uur, maar de baan is dan toegangelijk voor iedereen op een fiets.
Ik heb 2 jaar geleden op eenzelfde testdag mijn rondjes daar gereden om "op het circuit te fietsen" zonder verder deel te nemen aan de 24-uurs: https://www.strava.com/activities/128519977

Kostte mij verder niets anders dan de eigen bijdrage voor het goede doel van dat jaar

Leuke ervaring maar ik was in mijn uppie en het na 15 rondjes echt wel zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes, eindelijk mijn vriendin zo ver gekregen dat ze ook op de racefiets gaat zitten :) Alleen klikpedalen, daar wil ze nog niet aan. Maar voor 15 euro wil ik best een paar gewone platte pedalen voor haar kopen, dan ontdekt ze snel genoeg dat die verschrikkelijk zijn op de racert...

We zijn van plan maximaal een euro of 800 uit te geven voor de kale fiets. Zelf neig ik sterk naar de Sensa Emilia Lady Tiagra 2016, omdat die 100% met de nieuwe Tiagra-groep (4700) is uitgerust. https://www.12gobiking.nl...a-emilia-lady-tiagra-2016

Daarom ben ik benieuwd hoe mensen hier de kwaliteit van de Sensa-frames en Supra-onderdelen zien. Ik vind het namelijk opmerkelijk dat je voor diezelfde 800 euro bij merken zoals Trek, Scott of Focus over het algemeen nog niet eens een volledig Sora afgemonteerde fiets krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Als je vriendin lijkt op die van mij dan is het veel belangrijker dat de fiets lekker zit en goed past dan of de onderdelen allemaal top zijn. Daarnaast is ze neem ik aan ook lichter en gaat ze vierkant door bochten, dus de stijfheid van de wielen/frame maakt ook geen drol uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 15:01
Waarschijnlijk ga ik het op het werk toch voor elkaar krijgen om een team te maken, dus vergeet mijn oproep maar..

Ik snap dat je het in je eentje na 15 rondjes wel zat bent, maar tijdens zo'n evenement zijn het veel meer dingen die meespelen, waarvan het wedstrijdelement, ook het tactische, het leukste is.. Vorig jaar hadden stonden we in de bedrijvencompetitie na 17 uur fietsen nog binnen een minuut van het andere team waar we mee om de eerste plaats streden. Elk foutje is dan fataal.

Het gaat niet alleen om hard fietsen, je bent namelijk afhankelijk van je team waar niet iedereen even sterk is. Ik hou het wel vol om in het pelOton over het circuit te rijden, maar mijn collega's hadden het moeilijker of redden dat niet, waardoor ze alleen komen te zitten en het dan gelijk een stuk zwaarder is.

btw, je kan ook solo deelnemen aan de race.. Volgens mij reed iemand 2 jaar terug 850 kilometer in zijn eentje.......

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:07:
Als je vriendin lijkt op die van mij dan is het veel belangrijker dat de fiets lekker zit en goed past dan of de onderdelen allemaal top zijn. Daarnaast is ze neem ik aan ook lichter en gaat ze vierkant door bochten, dus de stijfheid van de wielen/frame maakt ook geen drol uit
Dat soort dingen maakt inderdaad niet veel uit. Zou het dan wijsheid zijn om maar meteen voor de absoluut goedkoopst beschikbare fiets te gaan, in dit geval een Trek van 549 euro, afgemonteerd met Claris en een Vuelta-crankset? Eerlijk gezegd heb ik het meeste schrik van het crankstel: Shimano is daar gewoon prima in, ook bij de lagere groepen, terwijl ik een hard hoofd heb in de allergoedkoopste FSA- of Vuelta-modellen. Ik heb geen zin in geknars of gepiep na een paar honderd km, daar heb ik bij Shimano-cranks nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:54:
Yes, eindelijk mijn vriendin zo ver gekregen dat ze ook op de racefiets gaat zitten :) Alleen klikpedalen, daar wil ze nog niet aan. Maar voor 15 euro wil ik best een paar gewone platte pedalen voor haar kopen, dan ontdekt ze snel genoeg dat die verschrikkelijk zijn op de racert...

[...]
Mijn vrouw was ook goed bang voor klikpedaken. Uiteindelijk een beetje doorgeduwd en toch van die omdraaipedalen gekocht, dus bovenkant plat en onderkant SPD pedalen (met als extra excuus dat die pedalen vaak ook op spinning fietsen zitten). Uiteindelijk op Sardinië een tocht van 4 dagen gemaakt met halverwege dag 3 inklikken. En nu klikt ze eigenlijk alleen nog maar in... Misschien de moeite als overgangsmethode.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 15:49:
[...]

Dat soort dingen maakt inderdaad niet veel uit. Zou het dan wijsheid zijn om maar meteen voor de absoluut goedkoopst beschikbare fiets te gaan, in dit geval een Trek van 549 euro, afgemonteerd met Claris en een Vuelta-crankset?
Nee, want jij moet het onderhouden :P (En claris krijg je toch jeuk van joh)
Dus zorg dat het wel in lijn is met de rest van jouw spulletjes, kan je ook wat uitwisselen en hetzelfde gereedschap gebruiken. Ik bedoel alleen dat je vriendin het verschil niet weet tussen Sensa en Cannondale en supra wielen of racing zero's. Dus als jij het een acceptabele fiets vind dan is het dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Kleur is het belangrijkst, geloof me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, ik kwam inderdaad eerst met een roze of paarse fiets aan, maar dat vond ze niets :P

Ik denk dat ik dan maar voor die Sensa ga, omdat die nieuwe Tiagra volgens mij prima spul is. Ik rijd zelf naar volle tevredenheid met 105 5700, dus zulke hoge eisen heb ik niet, en dan kan ik inderdaad ook mijn eigen gereedschap en onderdelen gebruiken ('tis toch allemaal 10-speed).

Wat betreft die klikpedalen, daar ga ik haar lekker zelf laten ontdekken hoe irritant het is om met je sportschoenen met slappe rubber zolen op gewone trappers een lang eind te fietsen. Als ik nu ga pushen voor klikpedalen heeft dat, vrees ik, alleen een averechts effect ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 16:59
Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:54:
Ik kan na jaren proberen nog steeds niet overweg met SPD, laat staan SPD-SL. Elke keer als ik er niet bewust aan het uitklikken ben draai ik blijkbaar mijn voeten niet goed waardoor ik vast blijf zitten. Ik ben dan ook eens stilstaand omgevallen (ik kan vertellen: dat asfalt komt nog steeds erg hard aan).

Mijn oplossing: Shimano Click'r pedalen. Maakt gebruik van dezelfde form factor als SPD dus compatible met alle SPD schoenen. Het verschil: mindere veerspanning en multi-release plaatjes. Bij deze pedalen klik ik altijd probleemloos uit terwijl ik tijdens het fietsen net zo goed vast zit (getest door met de MTB met 1 been ingeklikt een heuvel op te klimmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de tip :) Ik zie dat er ook nog een 'light action' variant is van SPD-SL pedalen, de PD-R540. Dat zou misschien een goede optie zijn indien je later nog een keer naar 'echte' SPD-SL pedalen wilt, en geen zin hebt om nieuwe schoenen te kopen. Plus, voor 30 euro inclusief de gele schoenplaatjes bij veel online retailers kosten ze ook geen drol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Persoonlijk vind ik SPD-SL 10x makkelijker inklikken dan SPD...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
havana schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 18:36:
Persoonlijk vind ik SPD-SL 10x makkelijker inklikken dan SPD...
Ik denk dat de meeste mensen meer problemen hebben met uitklikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan moet je maar oefenen en ze goed afstellen ;)
TheLemon schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:17:
Kleur is het belangrijkst, geloof me :+
QFT
Mijn vrouw kocht een camera met als hoof reden: "Maar hij is wit!" :+

[ Voor 70% gewijzigd door sapphire op 17-02-2016 21:12 ]

Gabriël AM5

• BreadFan
  • Niet online
Vanmiddag ga ik eens proberen een rondje te fietsen in D1 of laag D2. Op de een of andere manier heb ik altijd het idee hoog in D2 of laag D3 te rijden. Gemiddeld kom ik vaak uit op rond de 160 bpm. Nou rijd ik bijna nooit meerdere ritten per week dus ik denk ook weer niet dat dat echt een probleem is, maar ik wil toch eens proberen of ik onder de 150 kan blijven.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 10:16
Strava heeft een nieuw profielscherm gelanceerd. Ziet er geinig uit.

Read the code, write the code, be the code!

Verwijderd

BreadFan schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:33:
Vanmiddag ga ik eens proberen een rondje te fietsen in D1 of laag D2. Op de een of andere manier heb ik altijd het idee hoog in D2 of laag D3 te rijden. Gemiddeld kom ik vaak uit op rond de 160 bpm. Nou rijd ik bijna nooit meerdere ritten per week dus ik denk ook weer niet dat dat echt een probleem is, maar ik wil toch eens proberen of ik onder de 150 kan blijven.
De meeste fietsers rijden, als ze niet met een hartslagmeter trainen, onbewust inderdaad hoog in D2, omdat in dat gebied je hartslag in verhouding tot je ademhaling het efficiëntst is.

Voor mij was het ook echt wennen om lange D1-ritten te maken. Voor je gevoel ben je dan namelijk ontzettend traag aan het rijden, maar als je het een tijdje regelmatig doet, dan ga je uiteindelijk harder, zonder dat je hartslag substantieel hoger wordt.

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-10 22:08
Was recent op nieuwe bandjes, omdat de zijkant van mn conti's 4000s II zomaar was gescheurd na ruim 9500km toch zonde omdat het profiel prima was. :(
Fabricage foutje.

het gaas hield me binnenband nog net binnen, dus gelukkig niet hoeven lopen.

Dus toch maar weer opzoek naar conti's omdat ik toch wel erg aan ze gehecht ben. Nu heb waren zo overal extreem duur 55,- ps of uitverkocht.
Toen kwam ik ineens een aanbieding tegen van 2 bandjes en een assos broek die ik altijd al wilde hebben !.
Werkelijk bizare combi, heb me geen seconde bedacht en voor deze aanbieding gegaan.
het gaat om een Assos T Equipe S7 en 2 bandjes naar keuze ! voor 199,-
moest dit even posten nu ik dit net heb binnen gekregen en m'n assos perfect past !. :) :9~
Ben 188 met 77kilo maat M ben zo blij want het moest weer naar Spanje worden gestuurd en ruilen is dan altijd heel naar.

https://www.salden.nl/nl/...2x-schwalbe-1-bundel.html

Spicy!

• havana
9500 km met één bandje is idioot veel. Ik ben al blij als ik 4000 km haal...

Overigens verbaas ik me over die maatvoering. Ik draag al jaren L bij Assos, ook bij de nieuwe lijn. Ik meet 1m82 en ben 74 kg.

[ Voor 46% gewijzigd door havana op 18-02-2016 11:25 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• jekker
Ik wissel de bandjes bij 6000km van voor naar achter zo haal ik zon 12k normaal gesproken.
Fiets nooit in de regen denk dat dat het verschil is.

Nog idioter is me ketting, die gaat deze week 10.000km halen. ! :)
Mijn chain wear indicator zegt dat mn ketting nog prima is, (past nog niet tussen 0.75mm) deze + mn cassette zien er ook gewoon nog top uit schakelt ook als nieuw.

Over 2 weken ga ik deze vervangen gewoon uit voorzorg, + fietsvisite komt langs dus m'n fiets moet in topstaat zijn.

Ha ja ik ben er ook wel verbaasd over daarom zo blij dat het past, ik ben uitgegaan van bovenbeen omtrek 55cm en heupbreedte als raadgever als ik normaal standaard maatvoering pak kom ik met 188 altijd op XL uit. Maar dan zakt mn broek van mn kont. en sluiten de pijpen totaal niet (ook bij L).
Dit was mn eerste Assos dus wel even een gok, heb verder verschillende (sportfull broeken ook M) en (giordana maat L)

[ Voor 29% gewijzigd door jekker op 18-02-2016 12:14 ]

Spicy!

• MMUilwijk
  • Laatst online: 11:26
havana schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:22:
9500 km met één bandje is idioot veel. Ik ben al blij als ik 4000 km haal...
Hier 11.000 km met mijn voorband (Vredestein Fortezza Senso 25mm). 0x keer lek tot op heden.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• DDX
  • Nu online
Achterband gaat hier zo'n 4000km mee (Mavic Yksion Pro) dan begin je scheurtjes/gaatjes te zien.
En als je iets langer doorrijd begin je loopvlak te zien.
Voorband veel langer, heb teller (verschillende wielsets) op 14k, 10k en 7k staan en geen van die banden ziet eruit alsof ze aan vervanging toe zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door DDX op 18-02-2016 12:52 ]

• jekker
Misschien dat het type asfalt ook een groot verschil maakt. in Nederland heb je veel ZOAB hier in Spanje is het een veel fijnere soort asfalt. behoorlijk egaal met weinig kuiltjes niet zoals zeer open asfalt beton.

[ Voor 5% gewijzigd door jekker op 18-02-2016 21:01 ]

Spicy!

• havana
Zit ook veel verschil in zelfs met hetzelfde type band. Mijn eerste serie Senso heb ik zeker 5-6k mee gedaan, maar de bij laatste serie was het na 3k echt klaar. Terwijl ik meestal toch ongeveer over dezelfde wegen rijd, onder min of meer dezelfde omstandigheden.

Voor- en achter omwisselen doe ik niet. Zodra de achterband versleten is gaat de voorband naar achter en voor een nieuwe.

[ Voor 19% gewijzigd door havana op 18-02-2016 13:15 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• roda_djavulen
Voorband naar achteren is ook de betere methode, anders heb je kans dat je voorband in jaren te oud wordt.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

havana schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:14:
Zit ook veel verschil in zelfs met hetzelfde type band. Mijn eerste serie Senso heb ik zeker 5-6k mee gedaan, maar de bij laatste serie was het na 3k echt klaar. Terwijl ik meestal toch ongeveer over dezelfde wegen rijd, onder min of meer dezelfde omstandigheden.

Voor- en achter omwisselen doe ik niet. Zodra de achterband versleten is gaat de voorband naar achter en voor een nieuwe.
Vreemd ja mijn senso's zijn na nog geen 3K vierkant en vol scheurtjes terwijl ik echt geen gekke dingen gedaan heb :(

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graham
Kreeg van sportzorg.nl nog een mailtje over core training, misschien aardig voor de mensen die interesse hebben om hun core (cq. stabiliteit) op de fiets willen verbeteren.
Schema core-stability training voor wielrenners

Core-stability. Er wordt veel over gepraat. Zelfs Tom Boonen laat zich fotograferen terwijl hij zijn 'core' aan het trainen is. Maar wat is core-stability eigenlijk? En heeft het zin om het te trainen?

Wat is core-stability?
In de beweegleer wordt er vanuit gegaan dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. Dit wordt de ‘kinetic chain’ genoemd. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor de spieren rondom je romp. Deze zorgen ervoor dat de krachten die op je onderlichaam komen goed door je bovenlichaam kunnen worden opgevangen. En andersom. Op die manier voorkom je dat je als een lappenpop heen en weer zwabbert. De spieren rondom het middenpunt (core) van je lichaam zorgen op dit manier voor stabiliteit (stability). Grof gezegd bestaan ze uit je diepe bil-, buik- en rugspieren.

Goed op je zadel
Om er voor te zorgen dat je als wielrenner stabiel op je zadel zit is een goede core-stability van belang. Als je core-stability onvoldoende is heb je daar nadeel van. Of je met een betere core-stability harder en/of efficiënter gaat fietsen is de vraag. Van een core-stability die onvoldoende is, heb je dus een nadeel. Maar van een goede core-stability heb je niet per se voordeel. Het trainen van core-stability bij bepaalde blessures aan rug en bovenbenen kan het herstel bevorderen, maar de oefeningen zelf werken niet perse preventief.

Schema core-stability trainen (12 weken)
Sportzorg.nl heeft een uigebreide collectie filmpjes waarin verschillend e core-stability oefeningen worden uitgelegd. SMA Robic uit Amsterdam, gespecialiseerd in de training en begeleiding van wielrenners, heeft op basis van deze filmpjes twee oefenprogramma's samengesteld die je zelf kunt doen om je core-stability te trainen.

Er is keuze uit een programma voor beginners en een programma voor gevorderden. Het oefenprogramma duurt twaalf weken. Gedurende deze periode oefen je drie keer per week.

Mocht je tijdens het programma geblesseerd raken stop dan met oefenen en zoek contact met je (sport)arts of (sport)fysiotherapeut. Mogelijk is een op maat gemaakt programma in jou geval dan een betere optie.Alle informatie is te vinden op: www.sportzorg.nl/sporttak...tability-voor-wielrenners
Zelf ken ik het leeuwendeel van deze oefeningen al redelijk goed door rug problemen in het verleden. Maar dat is sinds ik wielren een stuk minder het geval gelukkig, sowieso nooit op de fiets problemen. Stuitje met wervel erboven vast gegroeid enzo ;) De laatste tijd wel meer bezig met oefeningen, merk het verschil wel op de fiets. Zit vooral een stuk prettig op het zadel en kan langer diep zitten.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Laatst online: 12-09 20:57
Zo, ik zal me ook even netjes melden in dit topic.

Ik ben nu een klein jaartje bezig met hardlopen en ik wil dit gaan afwisselen met een andere sport. Mooie verhalen gehoord van mensen die al aan wielrennen doen en mijn interesse was dus gewekt. Na een klein beetje ingelezen te hebben heb ik deze aangeschaft (excuses voor de slechte telefoon foto):

Focus Culebro SL 2.0 2015

Het is de Focus Culebro SL 2.0 2015 met PD-R550 pedalen.

Nu ben ik nog op zoek naar een manier om de fiets netjes te kunnen stallen en wat onderhoud op uit te kunnen voeren. Nu leken mij de volgende 2 wel interessant: een muurbeugel of een (reparatie)standaard. De muurbeugel geeft mijn voorkeur omdat het de vloer vrij houdt en je niet over de poten kan struikelen en daarbij de standaard met fiets omvalt. Of is zo'n muurbeugel echt een afrader?

En is dit ketting onderhoudsetje een beetje oké om mee te beginnen of is het weggegooid geld?

Zoveel vragen, zoveel te leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

MortalPiso schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:24:
Zo, ik zal me ook even netjes melden in dit topic.

Ik ben nu een klein jaartje bezig met hardlopen en ik wil dit gaan afwisselen met een andere sport. Mooie verhalen gehoord van mensen die al aan wielrennen doen en mijn interesse was dus gewekt. Na een klein beetje ingelezen te hebben heb ik deze aangeschaft (excuses voor de slechte telefoon foto):

[afbeelding]

Het is de Focus Culebro SL 2.0 2015 met PD-R550 pedalen.

Nu ben ik nog op zoek naar een manier om de fiets netjes te kunnen stallen en wat onderhoud op uit te kunnen voeren. Nu leken mij de volgende 2 wel interessant: een muurbeugel of een (reparatie)standaard. De muurbeugel geeft mijn voorkeur omdat het de vloer vrij houdt en je niet over de poten kan struikelen en daarbij de standaard met fiets omvalt. Of is zo'n muurbeugel echt een afrader?

En is dit ketting onderhoudsetje een beetje oké om mee te beginnen of is het weggegooid geld?

Zoveel vragen, zoveel te leren :)
Nette fiets!

Voor wat betreft standaarden, die muurbeugel lijkt me lastig voor onderhoud omdat je dan niet om die fiets heen kan lopen (want daar zit de muur). Zelf heb ik gewoon dit soort haken in het plafond (draagbalken) van de garage met dit soort kettingen eraan. Die heb ik dan langs de muur voor opslag (2x voor MTB en race) en in het midden voor onderhoud...

Voor opslag aan de muur zou je ook nog gewoon van die plankdragers kunnen halen bij de Gamma met daaromheen van die buis isolatie en daar dan je bovenbuis overheen.

Reparatiesetje vind ik wel erg specifiek, of is het bij deze fiets al nodig om een ketting of cassette te vervangen? Die tang is alleen nodig als je met missing links gaat werken (op zich wel een aanrader). Die ketting-rek meter is wel handig, smeermiddel is ook altijd nodig, maar die zou ik ook gewoon los kopen met de eigenschappen die je wil. Ik koop dit soort spullen meestal los en op het moment waarop ik ze nodig heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 19-02-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
Dank voor je uitgebreide en duidelijke reactie!

Helaas kan ik geen haken aan het plafond bevestigen omdat dit een houtwol/strovezel/Heraklith plafond is met daarboven elektra en mechanische afzuiginstallatie buizen (berging van een appartement). Ik ga kijken of dit op te lossen valt door een dwarsbalk te plaatsen.

Het setje laat ik maar even voor wat het is. De missing link tang en de ketting-rek meter zal ik wel eerdaags bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als er nou iets weggegooid geld is, is het een missing-linktang. Tenzij je van plan bent om 'm per dag 24 keer los te halen kan je dat werkelijk met iedere willekeurig tang doen door deze kruislings op de schakel te zetten.

Een cassette-afnemer en een kettingzweep zijn wat mij betreft juist veel handiger om in huis te hebben. Dat is echt specifiek gereedschap waar je niet buiten kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Met "aanrader" bedoelde ik ook de missing link an sich, niet de tang ;).

Voor wat betreft ketting zweep en cassetteafnemer, die zul je inderdaad nodig hebben, maar tenzij Mortalpiso gelijk een andere cassette gaat monteren op zijn nieuwe fiets zou ik eerst eens lekker gaan fietsen.

Als het lastig is om haken aan het plafond te maken zou je ook gewoon voor de standaard kunnen gaan, die kan je mooi overal neer zetten waar je wil.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 19-02-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
TjaBske schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 18:36:
Voor wat betreft ketting zweep en cassetteafnemer, die zul je inderdaad nodig hebben, maar tenzij Mortalpiso gelijk een andere cassette monteren op zijn nieuwe fiets wil zou ik eerst eens lekker gaan fietsen.
Juist voor het alledaagse onderhoud is het heerlijk om die dingen in huis te hebben, bijvoorbeeld als je een keer in de regen hebt gefietst, pleur je de hele cassette even in een sopje, ipv lopen te klooien met zo'n borsteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 14:52
Huh? Dus je wilt wel allerlei gereedschap om een hele cassette eraf te halen voor als je in de regen fietst, maar vindt een simpel tangetje om een missing link even snel los te maken en vast te zetten zonde van het geld?

* dreamscape maakt zijn cassette gewoon schoon met een afwasborstel en een doekje. In de ene richting kracht zetten en in de andere richting laten gaan dankzij de freewheel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Sjoewe schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:31:
Als er nou iets weggegooid geld is, is het een missing-linktang. Tenzij je van plan bent om 'm per dag 24 keer los te halen kan je dat werkelijk met iedere willekeurig tang doen door deze kruislings op de schakel te zetten.

Een cassette-afnemer en een kettingzweep zijn wat mij betreft juist veel handiger om in huis te hebben. Dat is echt specifiek gereedschap waar je niet buiten kunt.
Een KMC missing link (10 en 11sp) kun je gewoon met je handen losmaken. Je hebt er geen tang voor nodig. En is nog sneller ook. SRAM power links zijn over het algemeen wat moeizamer om met de handen los te maken.

Overigens, een kettingzweep is ook totaal overbodig. Een stuk doek of werkhandschoen om de casette op positie te houden is alles wat je nodig hebt. Enkel de cassette afnemer zelf is eigenlijk niet vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Nu online
Ik heb persoonlijk al eens een ketting verneukt door de missing link met mijn handen los te prberen te halen, doe mij die tang maar! Al zit ik tegenwoorig meer op de lijn van live and let die qua onderhoud (niets doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
Ik lees wisselende verhalen over dat de 11sp missing link van KMC niet herbruikbaar is (volgens de fabrikant niet, ervaringen van mensen zijn ook gemengd). Samen met jullie opmerkingen maak ik erop uit dan eenieder zo zijn/haar manier heeft van het onderhouden van zijn/haar fiets en is het dus een kwestie van wat je zelf prettig vindt en tijd zal dat leren.

Ik ben niet van plan om op korte termijn cassettes of kettingen te gaan vervangen het ging me meer om het schoonmaken en onderhouden.

Maar eerst eens gaan fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
psychodude schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:00:
[...]

Een KMC missing link (10 en 11sp) kun je gewoon met je handen losmaken. Je hebt er geen tang voor nodig. En is nog sneller ook. SRAM power links zijn over het algemeen wat moeizamer om met de handen los te maken.

Overigens, een kettingzweep is ook totaal overbodig. Een stuk doek of werkhandschoen om de casette op positie te houden is alles wat je nodig hebt. Enkel de cassette afnemer zelf is eigenlijk niet vervangbaar.
Als dat zo is dan heb je de sluitring VEEL te los staan.

En tegen zo'n tangetje kan werkelijk niets op. 9 van de 10x lukt het met de handen niet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:25
idd, heb ooit een half uur lopen kloten om die missing link open te krijgen. Met een beetje vuil ertussen word het al snel heel lastig. Meteen zo'n tangetje gekocht toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
MrAngry schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:10:
Ik heb persoonlijk al eens een ketting verneukt door de missing link met mijn handen los te prberen te halen, doe mij die tang maar! Al zit ik tegenwoorig meer op de lijn van live and let die qua onderhoud (niets doen).
Ach ja, als je een langere tijd op reis bent op de fiets leer je vanzelf wel met zo min mogelijk gereedschap je ook uit de voeten te kunnen. Tenslotte beperkt in de hoeveelheid mee te nemen bagage op de fiets :9.

Thuis gebruik ik ook gewoon mijn tangetjes hoor. Maar het ging mij er meer om dat als Sjoewe toch al geen geld wilde weggooien, hij op nog wat meer punten kon besparen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

havana schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 07:06:
[...]

Als dat zo is dan heb je de sluitring VEEL te los staan.
+1. Veeeeel te los. Met de aanbevolen 25-40Nm moet ik met de kettingzweep met arm van 25cm nog fors kracht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
En zeker bij Shimano is het van belang de boel echt goed strak te zetten, anders gaat je cassette invreten (dat zal hoe dan ook overigens wel gebeuren).

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 20-02-2016 14:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hoe meten jullie dat eigenlijk (die 25-40Nm)? Zijn er cassetteafnemers die dit middels feedback aangeven, of doen jullie dit gewoon op gevoel?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 20-02-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
TheLemon schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 14:25:
[...]

+1. Veeeeel te los. Met de aanbevolen 25-40Nm moet ik met de kettingzweep met arm van 25cm nog fors kracht zetten.
En met gestrekte arm in lijn met je fiets heb je een arm van ca. 65 cm. Met uitoefening van slechts 55 N komt dit neer op 35.75 Nm. Met je dominante arm zul je met een arm van ca. 25 cm op je cassette afnemer een kracht van ca. 140 N moeten zetten.

Voor een pot met bijv. augurken met deksel van ca. 9 cm en benodigde torque van ca. 6.3 Nm moet je ook een kracht van rond de 140 N kunnen uitoefenen.

Kracht is dan ook een een non issue hierin, zeker voor de niet dominante arm waar je met gemak de lengte van je arm kunt vergroten door je eigen arm te extenderen. Het enige dat je nodig hebt is grip. Een ketting zweep doet niets anders voor je dan dat, maar is daarvoor zeker geen must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Kluus schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 19:26:
Hoe meten jullie dat eigenlijk (die 25-40Nm)? Zijn er cassetteafnemers die dit middels feedback aangeven, of doen jullie dit gewoon op gevoel?
Bitje op de momentsleutel. Verkrijgbaar bij Rose.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

Ik wil aan het einde van de zomer voor het eerst een berg gaan beklimmen met mijn carbon ros. Ik rij nu een 6800 groepset en zal dan wel andere casette nodig hebben, maar is dat alles? Ik ben sowieso van plan mijn FSA crank te vervangen voor iets anders. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

psychodude schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 21:21:
[...]

En met gestrekte arm in lijn met je fiets heb je een arm van ca. 65 cm. Met uitoefening van slechts 55 N komt dit neer op 35.75 Nm. Met je dominante arm zul je met een arm van ca. 25 cm op je cassette afnemer een kracht van ca. 140 N moeten zetten.

Voor een pot met bijv. augurken met deksel van ca. 9 cm en benodigde torque van ca. 6.3 Nm moet je ook een kracht van rond de 140 N kunnen uitoefenen.

Kracht is dan ook een een non issue hierin, zeker voor de niet dominante arm waar je met gemak de lengte van je arm kunt vergroten door je eigen arm te extenderen. Het enige dat je nodig hebt is grip. Een ketting zweep doet niets anders voor je dan dat, maar is daarvoor zeker geen must.
Leuke theorie, maar ik daag je uit. Mijn cassette zit heel wat vaster dan een pot augurken gelukkig. Hoeveel kracht denk je te kunnen zetten met gestrekte arm? Het gaat om draaimoment en zoals je zelf al aangaf, grip en knijpkracht in je hand. Jouw theedoek om de cassette is hetzelfde als een kettingzweep zonder arm, daarmee krijg je gewoon echt geen 40Nm losgedraaid.
Ik nodig je uit om je vastgedraaide cassette eens na te meten met een momentsleutel.

@DjVe: Hangt er vanaf wat je nu voor verzet hebt, wat voor berg je wilt op fietsen, hoeveel in één tocht en hoe goed je getraind bent. Vul deze variabelen eens in voor ons :P

[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 20-02-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Nu het toch over kettingzwepen gaat, heb zelf een jaar geleden deze gekocht ipv een kettingzweep: http://pedros.com/product...ette-and-chain/vise-whip/

Vind dat persoonlijk echt nog een stuk fijner werken, nu was mijn kettingzweep ook niet veel soeps maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met rijden op een oude racefiets, welke ik langzaamaan aan het upgraden ben.
Ik rijd wel recreatief, maar eigenlijk altijd naar een bestemming toe. Meestal heb ik dan ook een rugzak met spullen bij me. Ik heb geen sportkleding aan, maar wel een nauwsluitende, elastische spijkerbroek, om te voorkomen dat mijn broek de ketting raakt of er tussen komt en uiteraard ook voor een stukje aerodynamica.

Ik hoop dat jullie mij als newbie kunnen adviseren omtrent het volgende:
Onlangs heeft mijn linker pedaal het begeven, de moer die deze op zijn plek houdt is blijkbaar losgeraakt en als gevolg daarvan is het pedaal scheef op de as gaan zitten, hierdoor is deze beschadigd geraakt, maar er is wel mee te rijden, als er een nieuw moertje op komt. Dit soort moertjes blijkt echter onvindbaar: drie fietsenwinkels en een ijzerwarenhandel die ik ben afgegaan hadden hem niet. Omdat de trapper zelf ook beschadigd is wil ik een nieuwe set pedalen kopen.
Echter, als noob kwam ik er dus achter dat er zoiets bestaat als klikpedalen. In de enkele ritten die ik heb gemaakt zonder dit systeem heb ik echter niets gemist.
Mocht ik klikpedalen gaan aanschaffen, dan moet ik daar dus ook weer speciale schoenen voor kopen.
Nu ben ik wel iemand die als ik iets doe het dan graag goed doe, maar als ik kijk naar mijn gebruik, is het dan wel praktisch om met klikpedalen te gaan rijden?

En hiermee rijst meteen een volgende vraag op: Is het wel verstandig om veel te investeren aan upgrades aan een oude fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

gop1 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:28:
...
Mocht ik klikpedalen gaan aanschaffen, dan moet ik daar dus ook weer speciale schoenen voor kopen.
Nu ben ik wel iemand die als ik iets doe het dan graag goed doe, maar als ik kijk naar mijn gebruik, is het dan wel praktisch om met klikpedalen te gaan rijden?
...
Wat doe je met je schoenen als je op je bestemming bent? Met de meeste "fietsschoenen" valt niet echt te lopen, met MTB schoenen (is weer net een ander klik systeem) kan je iets beter te lopen, maar echt handig (of mooi) zal dat ook niet zijn ;).
En hiermee rijst meteen een volgende vraag op: Is het wel verstandig om veel te investeren aan upgrades aan een oude fiets?
Aan wat voor upgrades moeten we hier denken en wat wil je in de toekomst met de fiets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Kluus schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:38:
Wat doe je met je schoenen als je op je bestemming bent? Met de meeste "fietsschoenen" valt niet echt te lopen, met MTB schoenen (is weer net een ander klik systeem) kan je iets beter te lopen, maar echt handig (of mooi) zal dat ook niet zijn ;).
Dan lijkt het me praktischer om met normale pedalen te rijden, alhoewel, is het mogelijk om wel klikpedalen te kopen, maar dan met normale schoenen te rijden?
Kluus schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:38:
Aan wat voor upgrades moeten we hier denken en wat wil je in de toekomst met de fiets doen?
i.i.g. de pedalen, maar bijv. ook het remsysteem en eventueel andere zaken wat noodzakelijk is om fatsoenlijk te kunnen rijden. Ik heb vandaag bijvoorbeeld al een wielrichter gekocht om de wielen te kunnen richten.
Wat ik met de fiets wil doen is met enige regelmaat langere stukken rijden, van stukken rond de 20-50 km. Recreatief, maar meestal bedoeld als reis.

[ Voor 7% gewijzigd door gop1 op 21-02-2016 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

TheLemon schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 22:09:
[...]

@DjVe: Hangt er vanaf wat je nu voor verzet hebt, wat voor berg je wilt op fietsen, hoeveel in één tocht en hoe goed je getraind bent. Vul deze variabelen eens in voor ons :P
Ik rij nu gewoon compact 50/34 met 11/28 achter. Ik ben in aardige conditie, maar wil nog zo'n 3k km in de heuvels om Nijmegen/Arnhem gaan trainen (ook met de mtb), voor we met een klein clubje de Mont Vetoux in september gaan beklimmen.

Ik rij nu zo'n 130km solo in een ritje, maar ik verwacht niet dat we en 130km gaan doen + de beklimming.

Ik rij sinds kort ook met een hartslagmeter en heb me ook al ingeschreven voor een aantal tochtjes komende maanden (Giro vanuit Nijmegen, Ronde van Nijmegen, Limburg mooiste and more)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Dan moet je daarmee de meeste bergen wel kunnen bedwingen, tenzij je een echte anti-klimmer of zwaargewicht bent. Veel lichter kan niet eens, volgens mij kun je alleen nog een cassette tot 32t kopen voor de 6800, maar een ander cransktel gaat je niets opleveren.
Ikzelf rij met slechts 2000km in de benen lekker in de Alpen met een 34 x 27 combi. Flinke bergen worden toch wel zwaar, ook met een iets lichter verzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik ben geen geweldige klimmer (al gaat het steeds beter). Ik denk dat ik een 32t cassette ga halen en mijn crank naar een ultegra model ga upgraden.

En dan maar eens flink aan de bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Mogelijk heb je dan wel een andere kooi nodig. Geen idee wat je nu hebt natuurlijk.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Goed dat je het zegt. Volgens mij heb je gelijk en heb je voor een 32t een lange kooi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Groter dan 28 kan met een korte kooi meestal ook wel. In sommige gevallen past zelfs een 32. Je moet dan wel de B-schroef helemaal indraaien en geweldig gaat het natuurlijk nooit schakelen. Het is wel een kwestie van proberen. En je moet natuurlijk geen config hebben waar je niet groot-groot kan schakelen, want dat is vragen om problemen.

Overigens... ga niet met zo'n 32 op het vlakke rijden....

[ Voor 23% gewijzigd door havana op 21-02-2016 07:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Na dat ik mn nieuwe assos BIB short heb binnengekregen. en de verschillen toch wel erg groot vond ik zeem kwaliteit ben ik de boel maar eens gaan vergelijken.

Nu blijkt dat mn sportfull bib's 3 stuks alleen zelfde probleem hebben BodyFit Pro verdampt gewoon na een jaar op de delen waar je zit, waar ik niet op zit is het nog prima(komt dus niet door wassen). Mn oude giordana broeken zijn 5 jaar oud en de zeem is nog prima intact.

Verkies deze broeken dan nu ook boven het dragen van de sportfulls.

Ook me dure TOTAL COMFORT XCR zeem van sportfull is ook nog prima na 3 jaar. maar de stretch van de broek is totaal aan gort.

Voor mij geen Sportfull meer.

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Top om te lezen, net mn Sportful Vuelta binnen gekregen....

Zocht nog een niet te dure broek voor de korte door de weekse ritjes en dacht een mooie deal te hebben op MP met een Castelli Evoluzione, nieuw in verpakking. Alleen was het geen bibshort maar een gewoon short, zonder bretels dus :(

Dus maar een korte vergelijking tussen de broeken gezien de Vuelta en Evoluzione beide instap broekjes zijn. De Castelli is in de winkel wel duurder als bibshort, en nog niet echt mee gefietst dus meer vergelijking qua materiaal/afwerking/zeem/pasvorm.

De Sportful is qua pasvorm een stukje ruimer dan de Castelli (al mijn Castelli's), niet veel en nog steeds goed strak maar het verschil viel me direct op. Ook is de stof dunner, misschien voelt het daardoor ruimer omdat het meer rekt. Aan de onderkant van de pijpen zit een siliconen rand tegen opkruipen, vrij dun. Deed me eerder denken aan mijn Chineese teambroek dan de Castelli die een bredere rand heeft. De zeem van de Sportful voelt flexibeler maar minder stevig (de pads) wel relatief dik. Tijdens zitten op de fiets viel me op dat hij een paar cm meer naar achteren zit waardoor een gedeelte achter mijn zadel eindigt :?.
Algeheel afwerkings nivea vind ik wat lager liggen dan de Evoluzione, daar in tegen ligt de prijs wel veel lager. Castelli's beginnen met wat zoekwerk rond de €55~60 en de Vuelta rond de €40 ( ik heb €38,50inc betaald). De chineese coolmax zeem broek die ik eerst op het oog had (en waarvan ik er al 1 heb) kost op Ali express €20~25 en is qua afwerking echt van een veel lager niveai. Stof voelt minder prettig, stiksels vrij slecht, ect.

Dus als de zeem op de fiets een beetje goed voelt ben ik blij met dit broekje.

Dan alleen nog de vraag wat ik met dat Casteli short, wegdoen of kijken of ik daar nog een doel voor kan verzinnen....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
Tijdens zitten op de fiets viel me op dat hij een paar cm meer naar achteren zit waardoor een gedeelte achter mijn zadel eindigt
Ja heb ik ook bij 1 broek.
Het stof van de bodyfit broek is goede kwaliteit, kleur en stretch(compressie) zijn nog volledig intact. Maar qua zeem zijn er nogal wat verbeter puntjes. :(

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Heb nog een paar castelli jerseys die voor mij wat groot zijn inmiddels :9 maar nog in prima staat (geen zweet lucht btw).

Maat L (racefit) - 4 zakken incl zipper pocket - heeft geen silicone gripper rond de taille maar elastic
https://drive.google.com/...3fL9zxBFTlMUxMVmwyQnFETVE
https://drive.google.com/...3fL9zxBFTlWXpMQVp3cFpmM1E

Maat M (regular fit) - 3 zakken
https://drive.google.com/...3fL9zxBFTleEFLRUhtOEdSYlk
https://drive.google.com/...3fL9zxBFTlTzdndWxDazBsYTQ

Als iemand interesse heeft, DM me.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Wat is in zijn algemeenheid het verschil tussen een fietsjack en een fietsjersey (lange mouw)?

Als voorbeeld de Castelli Alpha:
https://www.fietskledingv...nd-jersey-fietsshirt.html
https://www.fietskledingv...cket-fietsjack-black.html

Is de jas gewoon nog wat warmer dan de jersey?

[ Voor 7% gewijzigd door BreadFan op 24-02-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn natuurlijk geen harde regels voor, maar in zijn algemeenheid zijn jacks wat warmer dan jerseys, zijn ze vaak wat technischer, en hebben ze een pasvorm die iets meer is toegesneden op het dragen van één of meerdere onderlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
DjVe schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:10:
Ik ben geen geweldige klimmer (al gaat het steeds beter). Ik denk dat ik een 32t cassette ga halen en mijn crank naar een ultegra model ga upgraden.

Ik zou de 32 laten voor wat het is. Met een redelijke conditie etc., zoals jij omschrijft, is de Mt. Ventoux prima te doen met een 34/28. Met een 32 wordt het ongetwijfeld comfortabeler, maar ga je ook langzamer. Mijn ervaring is in ieder geval dat hoe lichter niet altijd hoe beter is. Het kan je ook 'lui' maken. Pas met een Angliru, Zoncolan o.i.d. op het programma wordt het anders. De Franse bergen zijn over het algemeen behoorlijk constant, zonder gekke uitschieters.
BreadFan schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 10:34:
Wat is in zijn algemeenheid het verschil tussen een fietsjack en een fietsjersey (lange mouw)?
Een jas zal gemiddeld meer wind- en waterdicht zijn dan een shirt.

[ Voor 15% gewijzigd door argro op 24-02-2016 21:51 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Vanmiddag de Ultima Vento 3 uitgeprobeerd. Is inderdaad lekker warm (graadje of 5, klein beetje hagel gehad), geen last van stijve benen of knieën, dus dat is een hele vooruitgang. De zeem ben ik wat minder tevreden over. Sluit minder goed aan dan m'n Assos en is ook een stuk dunner en wat stijver. Voelde niet heel lekker aan daar beneden. Kan de nieuwigheid zijn, ik zal 'm binnenkort nog eens proberen, maar als het dan net zo aanvoelt ga ik toch maar voor een Assos winterbroek denk ik.

• koentjuh1987
DjVe schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 23:10:

2 jaar terug zonder noemenswaardige voorbereiding met een 28 cassette ook de Mt ventoux opgeklommen. Is te doen... tenzij je voor een toptijd gaat 8)7

...

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Koentjuh1987, Argo en Havana. Bedankt voor jullie bericht. Ik kijk het nog wel even aan met een 28 cassette.

• BreadFan
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 16:27:
[...]

2 jaar terug zonder noemenswaardige voorbereiding met een 28 cassette ook de Mt ventoux opgeklommen. Is te doen... tenzij je voor een toptijd gaat 8)7
15 jaar geleden ging ik vrijwel ongetraind met een 42x24 als kleinste verzet de Alpe d'Huez op. :P Nou woog ik niet veel, maar ook met een cadans van 60 kun je boven komen hoor :)

• koentjuh1987
BreadFan schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:01:
[...]

15 jaar geleden ging ik vrijwel ongetraind met een 42x24 als kleinste verzet de Alpe d'Huez op. :P Nou woog ik niet veel, maar ook met een cadans van 60 kun je boven komen hoor :)
precies. Heb ook niet aangegeven hoe ik boven ben gekomen :X

...

• Azrael
Ja gewoon zigzaggen :+

@koentjuh1987: voor een toptijd heb je ook weinig aan een 32 :P

Ik was op de Tourmalet wel blij met die 32. Weliswaar niet geweldig getraind en net een week ziek geweest, maar ik ben wel boven gekomen.

Ach, ik zag ook iemand met een vouwfiets de Tourmalet oprijden :P
Gekkigheid, al zag die gast er wel getraind uit.

[ Voor 88% gewijzigd door Azrael op 25-02-2016 17:12 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic