Het grote wielrenervaringtopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste
Acties:
  • 545.829 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
BreadFan schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:01:
[...]

15 jaar geleden ging ik vrijwel ongetraind met een 42x24 als kleinste verzet de Alpe d'Huez op. :P Nou woog ik niet veel, maar ook met een cadans van 60 kun je boven komen hoor :)
Dan ging je met gemiddeld 12.6 kmph omhoog en was je ruim binnen het uur boven. Echt vrijwel ongetraind?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:55
Want sterke verhalen zijn verboden met argro in de buurt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• argro
MrAngry schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:13:
Want sterke verhalen zijn verboden met argro in de buurt.
Dat valt wel mee, je loopt alleen wel kans ontmaskerd te worden... ;)
DDX schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:24:
Gisteren even lopen spelen met de camera die ik pas gekocht heb.
Best leuk om zo achteraf terug te zien, maar om sensordata in beeld te krijgen zit je computer wel ff uurtje flink te blazen.

[video]

[video]
Leuke beelden. Dat wattage, hoe werkt dat? In de afdaling is het meestal 0, maar soms ook een paar honderd watt, zonder dat er getrapt wordt (aan de cadans te zien). Is dat een gemeten wattage of een door software bepaald wattage o.b.v. andere data?

[ Voor 57% gewijzigd door argro op 25-02-2016 22:30 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Gisteren even lopen spelen met de camera die ik pas gekocht heb.
Best leuk om zo achteraf terug te zien, maar om sensordata in beeld te krijgen zit je computer wel ff uurtje flink te blazen.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 25-02-2016 22:25 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DDX
  • Nu online
argro schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 22:16:
Leuke beelden. Dat wattage, hoe werkt dat? In de afdaling is het meestal 0, maar soms ook een paar honderd watt, zonder dat er getrapt wordt (aan de cadans te zien). Is dat een gemeten wattage of een door software bepaald wattage o.b.v. andere data?
Wattage is gemeten met stages, dus wat ik echt trap.
Cadansmeter is gekoppeld aan de garmin speed/cadans sensor, heb alleen geen magneet op crankarm zitten, aangezien cadans op garmin ook via stages komt.
Nog maar eens uitzoeken of cadans info ook vanuit de stages in databestand te krijgen is. (heb bij de klimvideo de cadansinfo maar weggehaald dus)

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 25-02-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
argro schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 17:22:
[...]
Dan ging je met gemiddeld 12.6 kmph omhoog en was je ruim binnen het uur boven. Echt vrijwel ongetraind?
Dacht je dat ik in die tijd met cadanssensor rondfietste? Die cadans van 60 was puur indicatief. :) Ik was ruim binnen de 1,5 uur boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27

DeFeCt

je wéét toch

Kan ik iemand blij maken met 5 CO2 patronen zonder schroefdraad? Ga ze niet opsturen, maar voor een aardigheidje af te halen in Alphen aan den Rijn.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 18:59
DCrainmaker heeft wel eens gepost dat hij voor dit soort filmpjes uitsluitend z'n VIRB gebruikt zodat hij niet moeilijk moet doen achteraf.

Anyway leuke filmpjes maar kijk ze maar heel kort. Denk leuker is voor jezelf. Of je moet ze maken in de stijl van GCN of The Col Collective met hert ;)

Length: 19 miles / 30.5km
Summit: 14,115ft / 4,302m
Finish: 7800ft / 2,377m
Elevation drop: 6,315ft / 1925m
Average gradient: 6.5%
Max gradient: 13%

[ Voor 33% gewijzigd door Graham op 26-02-2016 18:39 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Lekker fietsweer vandaag. Helaas had ik niet veel tijd vandaag, maar net even 30km gefietst met 31 gemiddeld.

[ Voor 19% gewijzigd door peakrever op 26-02-2016 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:51
Graham schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 18:26:
DCrainmaker heeft wel eens gepost dat hij voor dit soort filmpjes uitsluitend z'n VIRB gebruikt zodat hij niet moeilijk moet doen achteraf.
Met een VIRB moet je alsnog de GPX overlay in de video zetten, er komt niet direct een video met GPS/sensor data uit de VIRB hoor.

Enige voordeel van de VIRB Elite is dat je GPX en video's altijd in sync zijn. Met de normale VIRB, of bijv. een GoPro moet je nog even de video en GPX file syncen in VIRB edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
BreadFan schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:36:
[...]

Dacht je dat ik in die tijd met cadanssensor rondfietste? Die cadans van 60 was puur indicatief. :) Ik was ruim binnen de 1,5 uur boven.
40 rpm. Maakt het verhaal nog mooier! 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:20
Whoop, nog even snel de februari GF eruit geperst. Ging niet echt van harte, leek wel alsof iedere keer dat ik de bocht om ging de wind ook weer draaide. Helemaal stuk op het laatst, maar goed fietsen is lijden :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZuHxical.jpg?1

https://www.strava.com/activities/503483192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Sjoewe schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:31:
Whoop, nog even snel de februari GF eruit geperst. Ging niet echt van harte, leek wel alsof iedere keer dat ik de bocht om ging de wind ook weer draaide. Helemaal stuk op het laatst, maar goed fietsen is lijden :+

[afbeelding]

https://www.strava.com/activities/503483192
Goed bezig, mooi fietsie

Iemand ervaring met achter 25mm en voor 23mm, ik moest recent even me bandjes vervangen maar had even geen 25mm meter op voorraad dus toen er maar mn reserve wielen op gegooid waar 23mm op zit.

Me gevoel zegt dat 23mm lekkerder stuurt? 8)7 maar miste het comfort van 25mm.
dus waarom geen 25mm achter en 23mm voor ?

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest er ook op uit vandaag met ....meer wind dan verwacht maar het zonnetje maakte alles goed.
Bij thuiskomst viel me op dat ik letterlijk de ronde van Italie heb gefietst ;-)

https://www.strava.com/activities/503578799

Niet slecht op een 15 jaar oude Bianchi Gold Race

10km voor thuiskomst kreeg ik een lekke voorband...mijn eerste dit jaar, gelukkig had ik een bandje bij...maar wat doen jullie, altijd een nieuwe band erop? of oude band plakken en hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 23:17:

10km voor thuiskomst kreeg ik een lekke voorband...mijn eerste dit jaar, gelukkig had ik een bandje bij...maar wat doen jullie, altijd een nieuwe band erop? of oude band plakken en hergebruiken?
Altijd een nieuw bandje. Een bandje kost een paar euro en voor dat geld ga ik niet het risico lopen dat het plakkertje toch niet goed zit. Daarbij kost plakken tijd, blijft solutie niet heel lang goed et cetera. Kortom, plakken heeft veel te weinig voordelen voor wat op het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Ik fiets al een paar maanden met 23mm voor en 25mmmachter.. Was eerst beide 23mm, maar moest mijn achterband vervangen en dat werd een 25mm.. Op zicht niets bijzonders, het meeste gewicht gaat naar de achterband, dus daar is 25mm wel lekker.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Rolweerstand is toch ook beter bij 25mm versus 23mm?

Qua plakkers of nieuwe band heb ik beide bij me. Ik pak eerst een nieuwe band, mocht ik nogmaals lek rijden ga ik voor de plakker maar thuis zal ik dan de gehele band vervangen. Bij lange ritten twee binnenbanden mee.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
M@cer schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:11:
Ik fiets al een paar maanden met 23mm voor en 25mmmachter.. Was eerst beide 23mm, maar moest mijn achterband vervangen en dat werd een 25mm.. Op zicht niets bijzonders, het meeste gewicht gaat naar de achterband, dus daar is 25mm wel lekker.
Ja opzicht niks bijzonders, maar denk dat er weinig mensen met deze combi rijden.
Gaat me ook meer om het gevoel of je kan merken of het nu ook lekkerder stuurt. :) ? of dat het gewoon in m'n hoofd zit om dat het slanke bandje wat lekkerder oogt O+

Naast het bijkomende gewichtsbesparende factor? 25gram ofzo, slok water :)
Graham schreef op zondag 28 februari 2016 @ 13:02:
Rolweerstand is toch ook beter bij 25mm versus 23mm?
Afbeeldingslocatie: http://www.backcountry.com/wp-content/uploads/2014/02/Rolling-Resistance-Conti-571x440.jpg

Meeste gewicht zal op je achterwiel komen dus vraag me af of het ook voor je voorwiel geld of dat het misschien toch wat meer aero is.

[ Voor 5% gewijzigd door jekker op 28-02-2016 17:10 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Spicy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb ook altijd allebei mee, maar als er een klein lek is, plak ik altijd wel achteraf nog even de BiBa als ik weer thuis ben. Die slinger ik dan meestal op m'n stadsracer of ik hou ze als reserve. Heb trouwens nog nooit gehad dat die plakkers weer loskwamen, terwijl ik al echt over de honderd banden geplakt hebt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
@jekker, jah zeker ook aero. Dat punt was ik nog helemaal vergeten.

@Sjoewe, bij mij ook nog nooit losgelaten maar wel dat er door de luchtdruk een gat in de (Lezyne) plakker kwam 8)7 Duidelijk dat het handige tijdelijke fix is met plakkers. Zal met zo'n reparatie plakker uit een Simson kit misschien anders zijn.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het plakkertje loslaat heb ik nog niet gehad....maar ik zat er wel aan te denken om een stapeltje binnenbandjes in te slaan.. en dus niet thuis te lopen plakken (extra plaksetje meenemen is echter geen overbodige luxe) Toch eens rondkijken naar een goede biba deal :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:22

DjVe

Hatsaflats!

Ik merkte na vorige rit dat mijn FSA achterrem lastig deed (veerde niet lekker terug). Gisteren geprobeerd te fixen, maar ik krijg het niet lekker (bovendien moet een rem wel betrouwbaar zijn). Dus vandaag maar een setje 6800 Ultegra remmen besteld. €79 bij Salden, dus heb mezelf ook nog even getrakteerd op een FSA SLK carbon zadelpen om de standaard pen te vervangen.

Alleen balen dat ik vandaag niet met de racer op pad kon. Gelukkig staat er ook nog een mtb in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Niks tegen upgraden natuurlijk, maar vervang wel ook gelijk even de binnen en buitenkabels die zijn vaak ook (mede-)schuldig als je remmen 'plakkerig' worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
En af en toe de "scharnier" punten oliën kan ook geen kwaad.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sjoewe schreef op zondag 28 februari 2016 @ 18:42:
Niks tegen upgraden natuurlijk, maar vervang wel ook gelijk even de binnen en buitenkabels die zijn vaak ook (mede-)schuldig als je remmen 'plakkerig' worden. :)
Uiteraard heb ik ook een remkabelset besteld :)

Ik heb de schanieren proberen te oliën, maar 1 van de 10 keer blijft de rem toch weer hangen. Ik wil sowieso alle standaard FSA Willier onderdelen op de fiets vervangen. Het stuur en de pen zijn al vervangen door een 3T carbon versie. Vorig seizoen de Fulcrum Sport/7 wielen voor Easton EA70 wielen. Nu dus de remmen en zadelpen en dan blijft alleen de crank nog over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 12:53
M@cer schreef op zondag 28 februari 2016 @ 12:11:
Same here. Gaat prima. Vond het een beetje zonde om de voorband te vervangen, terwijl deze nog verre van versleten was.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Sinds kort hebben wij op kantoor fietswerkplekken staan.
Soort hometrainer met daarboven een bureau.

Aangezien fietsen altijd mijn slechtste onderdeel is (triathlon) leek mij dit een ideale manier om meer uren te kunnen fietsen, want daar scheelt het nogal aan.

Ga liever zwemmen en 's avonds laat (23u+) ga ik makkelijker even hardlopen dan in het donker wielrennen.

Hoe zou ik het meest uit deze fietsuren op het werk kunnen halen?

Is het vooral gewoon ontspannen veel uren maken, of kan ik bv beter focussen op zwaarder trappen (lager rpm) of zo licht mogelijk maar toch nog een aardige rpm.
Aangezien het wel op het werk is, is excessief zweten uit de boze (kleding is overhemd/spijkerbroek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Dan kan je zwaarder trappen al vergeten denk ik.

Dan is het meer om gewoon losjes rond te draaien zonder je moe te maken, maar van zodra je enige training begint te doen, dan begin je toch te zweten. Zeker op de rollen/hometrainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Lijkt me idd sterk dat je een trainingsprikkel kan veroorzaken zonder te zweten bij kamertemperatuur, maar het is het proberen waard. Zie het dan als een wandeling maken tijdens de lunch, dat tempo ongeveer. Je kweekt dan, if any, vooral duur, wellicht dat het van pas komt bij je snelheidstrainingen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel bijzonder. Vandaag nog een training gedaan. bij +- 220 watt en 95 rpm heb ik een hartslag van 150-155. gooi ik de rpm omlaag (naar 60) en het wattage omhoog +-250 dan is de hartslag bijna het zelfde. +-155-157

ik kan dus met een lage rpm veel makkelijker hard fietsen

Hebben jullie ook die ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:15:
Wel bijzonder. Vandaag nog een training gedaan. bij +- 220 watt en 95 rpm heb ik een hartslag van 150-155. gooi ik de rpm omlaag (naar 60) en het wattage omhoog +-250 dan is de hartslag bijna het zelfde. +-155-157

Yes, hier ook. 350 watt @ 173 (30 watt boven omslag = 320 watt @ 176hr), maar wel maximaal 8 minuten. Dus de vraag is: over welk tijdinterval praten we? Die 60rpm vereisen meer van het spiersysteem i.t.t. hoge cadans die meer vraagt van hart en longen.

Vandaar verschil in hartslag. E.e.a. is ook afhankelijk van aanleg en aanwezige hoeveelheid snelle en langzame spiervezels.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van vanmorgen was 3x10min. maximaal tijdsduur dat ik die cadans gereden heb was 15 min. maar hartslag blijft dan ongeveer het zelfde. (en nog niet moe in de benen)

dus qua wattage zou het nog wel een stuk hoger kunnen. (zit ik alleen met een probleem dat ik een compact heb op mijn weg fiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ik merk het ook bij klimmen dat je makkelijk hoger vermogen trapt als cadans omlaag gaat.
Maar hogere cadans hou je veel langer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
DDX schreef op maandag 29 februari 2016 @ 21:26:
Ik merk het ook bij klimmen dat je makkelijk hoger vermogen trapt als cadans omlaag gaat.
Maar hogere cadans hou je veel langer vol.
Toch grappig: http://europepmc.org/abstract/med/1435159 en https://www.researchgate....7d52d1868bcf520000000.pdf

Hangt denk ik toch sterk samen met de lengte van de klim.

[ Voor 20% gewijzigd door MMUilwijk op 29-02-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Klopt ja, beetje lange klim zit ik het lieftst beetje tussen de 70 en 80.
Soms moet ik bewust niet terugschakelen om beetje tempo erin te houden, als ik te hoge cadans ga trappen merk ik dat ik inlever aan vermogen doordat je rustiger aan gaat doen.

Snel sprintje brug op hier in Nederland gaat cadans weer snel richting de 110.

En soms ontkom je niet aan lage cadans als het heel steil is, zie bijvoorbeeld dit segment wat ik vorige week heb gefietst.
Op het eind ging het over de 20% en dan moet je jezelf gewoon goed pijn doen omdat je versnellingen tekort komt, had er 39x30 opzitten en cadans dook richting de 50 :

https://www.strava.com/ac...07032/analysis/9735/10456

Power ging toen wel over de 400, maar hartslag zie je dan ook snel oplopen.

Zelfde dag een wat langere klim waar ik ook gas gaf :

https://www.strava.com/ac...007032/analysis/2845/3340

Gemiddelde cadans 95, dus tja geen idee wat nou het beste is.
Wissel best wel wat af als ik het zo zie 8)

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 29-02-2016 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:35

Pelle

🚴‍♂️

Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:15:

Ik las laatst ergens dat een relatief groot gedeelte van een complete pedaalomwenteling op gaat aan het tegenwerken van de zwaartekracht. Hoe hoger je cadans, hoe vaker je dit moet doen. En op zich logisch dat je dan een wat hogere hartslag hebt bij hetzelfde (op de pedalen geleverde) vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik denk weleens dat Lance Armstrong de eerste was die epo goed benutte. In de jaren daarvoor waren het de mannen van de grote versnelling, met bovenbenen als boomstammen.

Armstrong gooide het over een andere boeg. De hoge cadans die hij draaide vroeg meer om hart/long functie dan om spierbundels. Laar epo nou net vooral voor dat eerste zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Zo, ik ben klaar met die winter... Vandaag de eerste tekenen van de lente gezien, dus tijd voor om mijn carbon wielen weer op de fiets te zetten. De winter heeft de lagers van mijn Fulcrum 7 aardig gesloopt, wat een enorm gekraak bij elke trap tot gevolg had 8)7 , nu weer heerlijk stil..

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2wpp9vp.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 03-03-2016 20:23 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Kluus

Gang is alles

Gisteren na een bijeenkomst (met diner) op het werk toch nog maar even de weg op. Heerlijk weer, al begon het al aardig koud te worden :). Toch nog tot bijna 22:00 weg geweest.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4nl8przzhYd9bWMdCehwxi1X/full.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Kluus op 04-03-2016 08:48 . Reden: Rommelen met de foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:02
M@cer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:20:
Zo, ik ben klaar met die winter... Vandaag de eerste tekenen van de lente gezien, dus tijd voor om mijn carbon wielen weer op de fiets te zetten. De winter heeft de lagers van mijn Fulcrum 7 aardig gesloopt, wat een enorm gekraak bij elke trap tot gevolg had 8)7 , nu weer heerlijk stil..

[afbeelding]
Ziet er goed uit! Lang leve de lente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Iemand een goede manier om beschadigingen aan de de crank te voorkomen?

Ik heb nu een nieuwe crank, maar mijn vorige crank was aan beide kanten behoorlijk beschadigd door de binnenkant van mijn schoenen (verf eraf).. Wil deze toch wat langer mooi houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Schoenplaatjes iets anders afstellen / andere pedalen nemen met iets grotere as ?
Of gewoon leven met krasjes op je crank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Of wat helicopter tape op je cranks, nooit geprobeerd maar wel eens ergens gelezen als tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
M@cer schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 20:20:

[afbeelding]
Nice! Wat voor wielen zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47
Vast al wel eens discussie geweest over wielen en kwaliteit etc. Maar mijn fietsenmaker heeft mijn achterwiel, 4,5 jaar oud, "gesloopt" door het opnieuw te spannen (zat klein slagje in) en nu is de velg gebarsten.

Gaat in dit geval om een DT Swiss R1600 setje. Maar nu is een beetje de vraag wat ik moet doen. Ik ga in ieder geval regelen dat ik zo goed als kosteloos een vervangende velg / spul krijg zodat dat met mijn voorwiel samen een reserve setje wordt.

Dan nu de nieuwe set. Ik kom van 100kg+ en zit nu op zo'n 93,5. De bedoeling is dit jaar nog verder te zakken maar tel er goede 10kg bij voor kleding fiets bidons etc. Dus aan 100kg kom je zeker wel. Nu fluctueer ik nog wel eens wat dus ik wil voorkomen dat mocht ik toch weer richting de 100 gaan ik tegen de limiet van de set zou komen. Dus 110 kan, maar ik zie liever 120kg als maximaal gewicht.

Het heikele puntje is nu een beetje dat als je de mensen van wc eend vraagt wat het beste is dat je natuurlijk wc eend hoort (handgespaakte wielen). Maar is dat nu wel echt zo? Of is dat ook maar gewoon een verkoopargument?

Heb sinds ik de fiets met wielen heb gehad in het begin wel last van brekende spaken gehad, woog toen nog iets meer en dat waren ook van die platte aero spaken dus kan me voorstellen dat dat wat gevoeliger is. Maar wat ze vooral bij de winkels die zelf spaken zeggen is dat wielen vanuit de fabriek binnen een vrij korte tijd veel spanning verliezen wat op den duur tot gebroken spaken kan leiden. Is dit dan ook gewoon op te lossen door zeg na 2 maanden de wielen nog een x terug te brengen naar een winkel om ze opnieuw te laten spannen en zou het dan "klaar" moeten zijn qua spanning / spanningverlies voor een langere periode?

Dan heb je nog het "hoeveel spaken" probleem. Als ik nu bijvoorbeeld een setje bekijk als dit (even looks aside): https://www.mantel.com/shimano-rs61-racefiets-wielset dan zitten daar 16/20 spaken in, wat echt niet heel veel is en toch 120kg kan dragen volgens de specificaties.

Vandaar: HELP :P Ik had qua wielset eerst de DT Swiss R32 Spline opt oog voor ongeveer 350-390 eu maar is zeer slecht leverbaar. En bij handgespaakt heb ik wat prijzen doorgekregen waar ik al wel goed op de 600 eu zit. Dat is dan een hoge velg van 42mm wat ook voor gewicht dragen weer beter is met een 32/36 spaak verhouding ongeveer en Hope Mono RS naaf.

Ik ben wel iemand die probeert een zo goed mogelijke prijs kwaliteit verhouding te vinden, maar ik vind het hier een beetje lastig omdat ik niet zo goed weet wat nu klopt en niet. Ik heb 4,5jaar eigenlijk "probleemloos" rondgereden met deze wielset tot nu het breken van de velg, maar wat de precieze oorzaak daar van is durf ik ook niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
roda_djavulen schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:19:
Of wat helicopter tape op je cranks, nooit geprobeerd maar wel eens ergens gelezen als tip
Wordt ook als tip gegeven om je frame mee te beschermen bij je rem/schakelkabels dus dit zal ook wel werken.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graham schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:52:
[...]

Wordt ook als tip gegeven om je frame mee te beschermen bij je rem/schakelkabels dus dit zal ook wel werken.
Bij mijn fiets zat het er al op inderdaad. Nog nooit over nagedacht maar dat zal dan service van de FM geweest zijn 8)7 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
orange.x schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 15:33:
Vast al wel eens discussie geweest over wielen en kwaliteit etc. Maar mijn fietsenmaker heeft mijn achterwiel, 4,5 jaar oud, "gesloopt" door het opnieuw te spannen (zat klein slagje in) en nu is de velg gebarsten.

Dan nu de nieuwe set. Ik kom van 100kg+ en zit nu op zo'n 93,5. De bedoeling is dit jaar nog verder te zakken maar tel er goede 10kg bij voor kleding fiets bidons etc. Dus aan 100kg kom je zeker wel. Nu fluctueer ik nog wel eens wat dus ik wil voorkomen dat mocht ik toch weer richting de 100 gaan ik tegen de limiet van de set zou komen.
Begrijp je vragen, en ben jaloers op je (afgevallen) gewicht :) , maar denk niet dat je hier gestructureerde antwoorden gaat krijgen .
Die antwoorden die je zoekt kan je beter vinden in meer specialistische fora als forum.fiets.nl , zijn daar meerdere topics voor/door zwaargewichten, en kan je daarin nog niet je antwoorden vinden kan je uiteraard daar ook je eigen topic aanmaken .

De tendens is echter ook daar al gauw " boven de 90 kg > handgespaakt" , al heb ik afgelopen jaar naar tevredenheid gefietst op fulcrum quattro's , en/maar het nu 2*36spaaks trainingswielen bij rose a 138 euro besteld, ipv het relatief dure " hollands handgespaakt" O-) , en hou ik mijn quattro's voor de " betere" ritten, en ik verderop in seizoen weer wat lichter ben ....

Mijn ervaring met de huidige Shimano budgetlijn, paar jaar terug wh500 setje gehad , is dat ze wel zeggen dat het veel gewicht aankan " op papier" , maar het wel slappe wielen zijn ( voor dat toegestane gewicht) .... bij aanzetten remblokken raken etc,, slagen in velgen, maar spaken breken toch niet snel > maar rijdt dus niet lekker ( ging toen samen met fiets over kg grens heen, dus er verder geen punt van gemaakt toen ik wielset afschreef in 1 fietsseizoen 8)7 )

[ Voor 27% gewijzigd door Ted038 op 05-03-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
M@cer schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 10:45:
Iemand een goede manier om beschadigingen aan de de crank te voorkomen?
Ja, nee, fuck it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Gisteren mijn eerste Belgische cyclo gereden, Dwars door Vlaanderen (110K). Wat een mooie rit was dat zeg! Naast super goed weer waarbij ik zelfs met vliegjes te maken kreeg was de route ook erg mooi. Pittige klimmetjes maar goed te doen met verzet, heb niet mijn binnenblad gebruik van mijn triple + 11-23. Wilde ik juist niet doen en dat ging prima ondanks dat ik wel aardig pijn had, zelfs kramp in mijn linker boven been. Trainen van de afgelopen maanden heeft geholpen en tanden op elkaar en door zetten helpt. Wel had ik voor de kasseien, vooral die met klimmetjes en afdalingen, had ik wel 6 bar of minder kunnen doen in de banden. Had er niet bij stil gestaan en ook verder niet meer aangepast. Parijs-Roubaix lijkt me erg pittig.

Verder is de gehele organisatie (zoals wel vaker gezegd) vele malen beter geregeld dan elke tour die ik ooit gereden heb in Nederland en dat voor 10 euro. Echt top gedaan door onze Zuiderburen. Aan het einde zelfs nog een bikewash.

Cyclo's in België (iig die via Proximuscyclingchallege.be) kan ik met harte aanraden!

[ Voor 5% gewijzigd door Graham op 06-03-2016 13:51 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Goed om te lezen Graham!

Ben zelf steeds meer klaar met al die "populaire" tochten. Nu al een paar mee gemaakt dat het slecht georganiseerd was, weinig bevoorading en dan krijg je een geweldig shirtje.....wohoo...
De 1K ride van afgelopen najaar was voor mij wel het toppunt, kosten nog 27.50 dacht ik, kreeg je onderweg een hele krentenbol en groene banaan en het drinken was op ofzo :?, uitpijling was een rommeltje en het beloofde shirt heb ik een half jaar na dato nog niet ontvangen 8)7 En dan wel al in december mailen dat je je kan inschrijven voor de 2016 variant :F

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Nu online
Graham schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:49:
Gisteren mijn eerste Belgische cyclo gereden, Dwars door Vlaanderen (110K). Wat een mooie rit was dat zeg! Naast super goed weer waarbij ik zelfs met vliegjes te maken kreeg was de route ook erg mooi. Pittige klimmetjes maar goed te doen met verzet, heb niet mijn binnenblad gebruik van mijn triple + 11-23. Wilde ik juist niet doen en dat ging prima ondanks dat ik wel aardig pijn had, zelfs kramp in mijn linker boven been. Trainen van de afgelopen maanden heeft geholpen en tanden op elkaar en door zetten helpt. Wel had ik voor de kasseien, vooral die met klimmetjes en afdalingen, had ik wel 6 bar of minder kunnen doen in de banden. Had er niet bij stil gestaan en ook verder niet meer aangepast. Parijs-Roubaix lijkt me erg pittig.

Verder is de gehele organisatie (zoals wel vaker gezegd) vele malen beter geregeld dan elke tour die ik ooit gereden heb in Nederland en dat voor 10 euro. Echt top gedaan door onze Zuiderburen. Aan het einde zelfs nog een bikewash.

Cyclo's in België (iig die via Proximuscyclingchallege.be) kan ik met harte aanraden!
Ik heb zaterdag de 85K gedaan, 115 was me nog wat teveel. Kheb enkel de paterberg moeten stappen dus dat viel ook al mee.

Het is nu de 2e PCC dat ik rijd, en deze had zelfs seingevers op de gevaarlijke punten. Dat was dus echt wel een pluspunt. Mooie afdalingen, nog mooiere klimmetjes. Enkel op de paterberg (of was het kwaremont) lagen de kasseien heel slecht en nat, daar was het meer een kunst om de velo onder jou te houden.

Op naar Gent-wevelgem eind deze maand!.

Btw als ik kijk naar het weer van de afgelopen dagen, dan hebben we enorm veel geluk gehad zaterdag. Vandaag is het zelfs aan het sneeuwen op het parcours

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Ik wist niet dat Dwars door Vlaanderen een cyclo was?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Cyclo is het ook niet echt, meer een toertocht, er is alleen timing op de Paterberg. Heb hem zelf ook gefietst, goed weer en goede bewegwijzering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren sinds een week weer op de fiets gezeten, helaas veel last van verkoudheid gehad.
Ging op weg met zon, helaas onderweg een aantal buien met hagel gehad, was wel ff afzien. Een warme douche was de beloning. _/-\o_
Goed voor 65km, gemiddelde 25km/u.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Nu online
havana schreef op maandag 07 maart 2016 @ 09:40:
Ik wist niet dat Dwars door Vlaanderen een cyclo was?
Idd niet echt cyclo, maar zo noemen ze het bij proximus cycling challenge. Kwestie van een kat een kat noemen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Heeft er iemand hier ervaring met knieklachten tijdens en na het fietsen. Ik merkte tijden het rijden afgelopen weekend dat ik bij (beide knieën) na ongeveer 30 kilometer een soort drukkende pijn aan de buitenkant van m'n knie kreeg, net boven de knieschijf. Bijna alsof iemand heel hard met z'n vinger erop drukt.

Na wat Dr. Google onderweg heb ik m'n zadel wat hoger gezet en ook iets verder naar achter geplaatst en dat leek de klachten wel wat te verlichten, maar over zijn ze niet, al kan dat ook komen doordat de pezen/spieren al te ver geïrriteerd waren natuurlijk.

Ik kreeg ook de tip om eventueel m'n cleats nog iets te verstellen zodat m'n tenen wat meer naar buiten wijzen. Alleen dan loop ik tegen het probleem aan dat mijn hielen dan langs de chainstays schuren, want ik heb maat 48 8)7

Ik heb op mijn oude fiets nooit deze klachten gehad, dus dat het (helemaal) aan de cleats ligt lijkt me stug, zeker omdat ik het in beide benen tegelijk heb, maar ik ben wel benieuwd of iemand hier de gouden tip heeft kwa knieklachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Tja wat is een cyclo. Eigenlijk niets anders dan een rondje.

@Tarkin, niet moeten afstappen zelf maar was idd op èèn klim erg nat en veel ruimte tussen de kasseien waar je je fiets wel in kan parkeren.

@Sjouwe, ik zou niet meteen alles aanpassen. Dan wordt het namelijk lastig om iets uit te sluiten. Het kan uiteraard dat het meerdere elementen zijn maar begin met èèn ding dus je zadel. Kijk ook eens naar YouTube: How To Perform A Basic Bike Fit ivm met de hoogte van je zadel met gestrekt been tot hiel.

Sowieso lijkt me juist beter dan je voeten iets met de tenen naar binnen wijzen dan naar buiten. Al helemaal als je de chain stays aan raakt.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Graham schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:42:

@Tarkin, niet moeten afstappen zelf maar was idd op èèn klim erg nat en veel ruimte tussen de kasseien waar je je fiets wel in kan parkeren.
Dat zal de kwaremont geweest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-08-2022

jspr

Bianchi Aria

Dit was maar een klein stukje, maar ik moet er niet aan denken om dit langer te moeten doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
Die liggen er nog goed bij joh! Zijn ook andere soort stenen :)

Maar het valt of staat allemaal met de breedte en spanning van je banden. Ik rijdt met 27 mm en dan op 4.5 en 5 bar, dan is het voor mij (73 kg) goed te doen. Vorig jaar parijs roubaix gereden met 30 mm op 3,7 en 4,2 bar.

En niet te vergeten, het hoort nu eenmaal een beetje pijn te doen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door roda_djavulen op 07-03-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Sjouwe, ik zou niet meteen alles aanpassen. Dan wordt het namelijk lastig om iets uit te sluiten. Het kan uiteraard dat het meerdere elementen zijn maar begin met èèn ding dus je zadel. Kijk ook eens naar YouTube: How To Perform A Basic Bike Fit ivm met de hoogte van je zadel met gestrekt been tot hiel.

Sowieso lijkt me juist beter dan je voeten iets met de tenen naar binnen wijzen dan naar buiten. Al helemaal als je de chain stays aan raakt.
Je hebt gelijk wat betreft alles tegelijk aanpassen, ben ook een beetje in de halve paniekstand om het snel te fixen, heb nooit eerder zoiets gehad op de fiets. :/

Ik heb wel de huidige waardes bewaard zodat ik altijd terug kan.

Wat me vooral opvalt is dat ik volgens alle meetmethodes lager uitkom qua zadelhoogte dan waar mijn gevoel zegt dat het optimum ligt. Ik ben beslist een toe-down fietser, dus wellicht dat daar het verschil vandaan komt.

Qua voetpositie en de cleats, tja ik heb wel behoorlijke duck-feet van mezelf. Als ik mijn benen laat hangen wijst mijn linkervoet ~10 graden naar buiten en mijn rechter ~14 graden, bij mijn weten moet je de cleats altijd zo monteren dat ze deze natuurlijke houding overbrengen ten opzichte van de pedaalas toch?
Eventueel zou ik wel spacers kunnen monteren of een set kopen met een langere as om wat meer ruimte te geven bij de chainstay. Maar dan loop ik helemaal op de zaken vooruit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:42
Sjoewe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:35:
Heeft er iemand hier ervaring met knieklachten tijdens en na het fietsen. Ik merkte tijden het rijden afgelopen weekend dat ik bij (beide knieën) na ongeveer 30 kilometer een soort drukkende pijn aan de buitenkant van m'n knie kreeg, net boven de knieschijf. Bijna alsof iemand heel hard met z'n vinger erop drukt.

Na wat Dr. Google onderweg heb ik m'n zadel wat hoger gezet en ook iets verder naar achter geplaatst en dat leek de klachten wel wat te verlichten, maar over zijn ze niet, al kan dat ook komen doordat de pezen/spieren al te ver geïrriteerd waren natuurlijk.

Ik kreeg ook de tip om eventueel m'n cleats nog iets te verstellen zodat m'n tenen wat meer naar buiten wijzen. Alleen dan loop ik tegen het probleem aan dat mijn hielen dan langs de chainstays schuren, want ik heb maat 48 8)7

Ik heb op mijn oude fiets nooit deze klachten gehad, dus dat het (helemaal) aan de cleats ligt lijkt me stug, zeker omdat ik het in beide benen tegelijk heb, maar ik ben wel benieuwd of iemand hier de gouden tip heeft kwa knieklachten?
Ik heb het ook gehad. Ik dacht dat het te maken had met een pees aan de zijkant van je knie die over de buitenkant over het bot/kraakbeen schuurt bij een strekken en buigen van je knie. Heel vervelend en soms zo erg dat je je trappers niet meer rond krijgt.

Bij mij is het met rust en een bikefit uiteindelijk opgelost. Goed op je fiets zitten is cruciaal om blessures te voorkomen. Zadelhoogte een paar mm veranderen kan al gevolgen hebben dus zoals al hier gezegd zou ik niet te vaak veranderingen aan het zadel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:50
Sjoewe schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:47:
[...]
Qua voetpositie en de cleats, tja ik heb wel behoorlijke duck-feet van mezelf. Als ik mijn benen laat hangen wijst mijn linkervoet ~10 graden naar buiten en mijn rechter ~14 graden, bij mijn weten moet je de cleats altijd zo monteren dat ze deze natuurlijke houding overbrengen ten opzichte van de pedaalas toch?
Eventueel zou ik wel spacers kunnen monteren of een set kopen met een langere as om wat meer ruimte te geven bij de chainstay. Maar dan loop ik helemaal op de zaken vooruit denk ik.
Je cleats kun je inderdaad het beste afstellen naar de stand van je voeten. Het aannemen van een onnatuurlijke houding voor de eigen voeten gaat al snel knieklachten opleveren. Zo staat mijn linker voet ook iets naar buiten gedraaid. Mijn linker cleat staat dan ook dusdanig afgesteld dat mijn voet ook op de fiets in de natuurlijke houding, dus naar buiten gedraaid, blijft staan.

Zorg er overigens ook voor dat je dit in de neerwaartse pedaalslag kunt blijven doen. Indien je zadel te hoog staat zul je anders gedwongen worden om alsnog de onnatuurlijke positie aan te houden, gezien anders je voorvoet niet langer tot het pedaal zou reiken.

Voor wat betreft je eerdere knie klacht is het belangrijk onderscheid te maken in waar de pijn vandaan komt. De buitenkant van de knie, net boven de knieschijf kan namelijk altijd nog een diversiteit aan problemen zijn. Meest voorkomende binnen fietsers en sporters in bredere zin zijn het iliotibiale band syndroom en vastus medialis zwakte (waarbij door een te krachtige vastus lateralis de knieschijf voor kraakbeen irritatie zorgt).

Primair is de behandeling bij beide gericht op rust. Even op de tanden bijten en door de pijn heen fietsen helpt niet echt. En er is onvoldoende evidence om fysiotherapeutische behandeling te adviseren.

Echt evalueren of je aanpassingen effect hebben kun je dan ook eigenlijk pas doen vanaf het moment dat je hersteld bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Een cyclo is een toertocht met tijdsmeting en een klassement.

Alles wat Golazo organiseert (en dat doen ze overigens uitstekend!) is gewoon een toertocht.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 07-03-2016 13:43 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

roda_djavulen schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:33:
Klopt, dit is echt goed vergeleken met Roubaix. Maar dit rij ik ook niet wekelijk trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Thanks voor de link, ik heb net even in mijn pauze het één en ander bekeken, en dit ziet er goed toepasbaar uit. Met het nieuwe seizoen dat voor mij ligt wil ik nu de fiets eens goed instellen en kijken waar ik mijzelf net wat meer comfort en kracht kan geven. Nu nog even zo'n thuisstandaard vinden, met een beetje geluk zijn die nu in de aanbieding gezien het winterseizoen zo goed als voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
roda_djavulen schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:33:
Ik heb het een keer geprobeerd op het stukje kasseien wat in Alkmaar ligt, nou daar was ik heel snel klaar mee en daarna gelijk besloten dat ik geen toertochten met kasseien ga doen..

hier een stukje over de Munnikenweg in Alkmaar (niet door mij overigens)

[ Voor 19% gewijzigd door M@cer op 07-03-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
@jspr/M@cer, die stroken liggen er allebei nog super bij eigenlijk itt waar ik over heen moest afgelopen weekend.
havana schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:42:
Een cyclo is een toertocht met tijdsmeting en een klassement.

Alles wat Golazo organiseert (en dat doen ze overigens uitstekend!) is gewoon een toertocht.
Thanks ;)

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
M@cer schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:35:
[...]

Ik heb het een keer geprobeerd op het stukje kasseien wat in Alkmaar ligt, nou daar was ik heel snel klaar mee en daarna gelijk besloten dat ik geen toertochten met kasseien ga doen..

Ik vind het echt fantastisch, kasseien. Twee jaar geleden RvV en Parijs-Roubaix gedaan, inderdaad: afzien. Maar wat een geweld... Inmiddels weet ik wel een beetje hoe het moet: zo hard mogelijk erover heen knallen en met max. 6 bar rondrijden.

Dit jaar in ieder geval weer een deelname aan de RvV, en last-minute wellicht ook P-R weer.

[ Voor 6% gewijzigd door MMUilwijk op 07-03-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
M@cer schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:35:
[...]

Zover ik heb begrepen zou die strook ook in belgie niet misstaan.
Zo op de foto's ziet die er nog best redelijk uit, maar de paar keer dat ik er gereden heb heb ik het na paar honderd meter wel opgegeven en via strookje aan zijkant verder gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Ik wil hem nog eens doen met mijn stalen Bianchi Pista. Dan merk je de kasseien minder omdat er minder kan trillen aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Nu online
jspr schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:31:
Dit was maar een klein stukje, maar ik moet er niet aan denken om dit langer te moeten doen....

[video]
zulke kasseitjes zijn geen probleem (heb niet het hele filmpje gezien), er liggen zelfs asfaltbanen slechter bij bij ons.

Op de kwaremont was het inderdaad zien dat je je wiel niet liet verdwijnen in de spleten. Dat gecombineerd met water dat nog van de velden droop (en de kasseien dus speknat maakte), was het nog al opletten geblazen om niet onderuit te gaan.

We hadden wel magnifiek weer, geen spatje regen gezien.

edit: voor ambetante kasseien, moet je maar eens zoeken op de paddestraat bv. Daar lagen ze ook niet al te mooi

[ Voor 7% gewijzigd door Tarkin op 07-03-2016 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Dit is gewoon een beeldig stuke kasseien hoor, maar dan nog is het behoorlijk trillen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren mijn "standaard" Ultegra 11-28 cassette vervangen voor een 105 12-25. Voor in Nederland lijkt me dat prima en die 11-28 bewaar ik dan voor bergritjes.

Bij het demonteren van de 11-28 vielen er direct stukjes folie-achtig metaal onder de sluitring uit en ik zag dat er onder de 105 sluitring ook zo'n extreem dun ringetje zat (net geen aluminiumfolie zeg maar). Die van de oude was dus helemaal kapot en heb ik dus weggegooit. Mijn vermoeden is dat dit een soort van zegeltje is om te zien of de cassette ongebruikt is (en dat deze dus verder niet belangrijk is). Maar is dat ook zo?

Verder viel het me ook op dat er (na 450km) al behoorlijk wat vocht en zandkorreltjes (geen dikke modder, gewoon wat losse korreltjes) onder zaten...

Ik had geen momentsleutel dus heb hem maar gewoon aangedraaid tot ik hem niet meer door de volgende ribbel heen kreeg (behoorlijk strak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maasmaas
  • Laatst online: 20:46
Ik ga er binnenkort ook een 12-25 op monteren, en een nieuwe ketting. Ik ga dit voor de eerste keer zelf doen dus dat zal nog wel even prutsen zijn. Alle tools zijn in ieder geval in huis. Hopelijk zijn daar ook deels de problemen mee verholpen waarbij m'n ketting van een tandwiel van m'n cassette afschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Valt allemaal wel mee. Ik vervang het al jaren zelf en het stelt niets voor. Met het goede gereedschap is het binnen een paar seconde gebeurt. :>

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je pijn hebt boven je knieën (net boven de knieschijven), dan kan je beter het zadel een paar cm naar beneden zetten (je strekt je been namelijk te ver uit, waardoor de knieschijf dus gaat schuren tegen "dat ding erachter" :+ ).

Als je pijn hebt aan de buitenkant van de knieën, dan kan het zijn dat er een pees te veel over een bot schuurt. Door je schoenplaatjes wat te draaien kan je dat verbeteren.

Ik heb er zelf ook lang last van gehad, maar na een bikefitting en andere pedalen (Time Xpresso pedalen) is dat nu helemaal weg.

Iets anders: Ik ben in de markt voor een andere wielset. Ik heb nu een prima setje Easton EA70 wielen die ik vorig jaar voor een habbekrats bij mantel heb gekocht en deze wil ik eigenlijk blijven gebruiken bij minder weer. Iemand nog goede tips voor een setje tot €800. Ik weeg 76 kg. Een mooie set hoge velgen maken mijn fiets wel af, maar ik twijfel over het nut ervan.

Zelf gevonden:
Mavic Ksyrium Elite
Mavic Ksyrium Pro (ik weet alleen niet of alu spaken een goed idee zijn)
Mavic Cosmic Pro Carbone
Shimano RS81 35/50
Fulcrum Racing zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Heeft er iemand hier ervaring met knieklachten tijdens en na het fietsen.
Ben je bekend met deze afbeeldingen?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XlohPJ88RaDm1I0khj4Kbn8L/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/2AcfqM2Zac9AyPMlxoGkXA81/full.jpg

Wellicht kun je daar iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:09:
Als je pijn hebt boven je knieën (net boven de knieschijven), dan kan je beter het zadel een paar cm naar beneden zetten (je strekt je been namelijk te ver uit, waardoor de knieschijf dus gaat schuren tegen "dat ding erachter" :+ ).

Als je pijn hebt aan de buitenkant van de knieën, dan kan het zijn dat er een pees te veel over een bot schuurt. Door je schoenplaatjes wat te draaien kan je dat verbeteren.
Bedankt voor je tips, alleen ik lees juist vooral dat mijn specifieke klachten juist voorkomen als je zadel te laag staat, omdat je de kracht in een onnatuurlijke hoek overbrengt.
Dat is ook wel in overeenstemming met mijn ervaring dat ze minder werden toe ik wat hoger ging zitten ten opzichte van eerst. Ik heb in elk geval gisteren nieuwe cleats gehaald en deze goed afgesteld, en ik heb een setje 'pedal extenders' besteld om de pedaal as wat te verlengen, zodat ik niet meer langs de chainstays schuur met m'n hielen.
BreadFan schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:17:
Ben je bekend met deze afbeeldingen?
Yes, en inmiddels ook met het artikel waar ik ze uit heb. Goed leesvoer:
http://www.bikeradar.com/...-your-knees-part-2-17445/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ok het "folietje" wat ik aantrof achter de sluitring was de "lockring spacer":
https://www.canyon.com/download/manuals/CS_6800.pdf

Dit ding stelde echt niets voor (superdun) en kwam dus in stukken uit mijn originele cassette vallen... Is iemand bekend met dit onderdeel, is het van belang en moet ik de losse stukjes maar zo goed of kwaad als het kan bij elkaar houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 20:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Volgens mij is die spacer alleen dat je de lock ring niet snoeihard tegen je 1e kransje aandraait.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die flinterdunne spacer dient er volgens mij voor om te voorkomen dat de lockring het kleinste kransje beschadigt, aangezien de lockring aan de binnenkant geribbeld is. Het al dan niet weglaten ervan beïnvloedt het functioneren van de cassette overigens totaal niet, dus als hij kapot is hoef je niet koste wat het kost een nieuwe te scoren.

Als je geen momentsleutel hebt, moet je overigens wel een beetje oppassen bij het vastdraaien van de lockring. Er zijn nogal wat websites die stellen dat een aandraaimoment van 40 nm betekent dat je de lockring zo hard mogelijk moet vastdraaien. Echter, bij een lockring van aluminium (zoals bij Ultegra) kun je de schroefdraad van de lockring verprutsen/kapotdraaien (bij 105 en lager is dat anders, die zijn van staal en veel meer tegen abuse bestand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
DjVe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:09:
Iets anders: Ik ben in de markt voor een andere wielset. Ik heb nu een prima setje Easton EA70 wielen die ik vorig jaar voor een habbekrats bij mantel heb gekocht en deze wil ik eigenlijk blijven gebruiken bij minder weer. Iemand nog goede tips voor een setje tot €800. Ik weeg 76 kg. Een mooie set hoge velgen maken mijn fiets wel af, maar ik twijfel over het nut ervan.

Zelf gevonden:
Mavic Ksyrium Elite
Mavic Ksyrium Pro (ik weet alleen niet of alu spaken een goed idee zijn)
Mavic Cosmic Pro Carbone
Shimano RS81 35/50
Fulcrum Racing zero
Wat vind je belangrijkste? Gewicht, Aero, Looks?

Ik heb zelf Cosmic Carbone SL's onder mijn fiets, die zaten erbij. Het zijn fijne en stijve wielen, maar ze zijn relatief zwaar. Ik vind die G3 gespaakte Campy wielen ook wel altijd een mooie mix tussen looks en gewicht, maar je moet ervan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Volgens mij had ik standaard op mijn Canyon de Mavic Ksyrium Elite, maar hiervan had het achterwiel binnen een jaar al een behoorlijk aantal scheuren in de velg en ik ben niet de enige die dat heeft.

Of hoge wielen zinvol zijn??? Misschien niet, maar het staat zo mooi en psychisch helpt het je al om harder en meer te fietsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik vind het wel belangrijk dat het een beetje lang mee gaat. Dan maar een paar gram meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Nog steeds heel erg tevreden met mijn Racing Zero's. Ik heb ook liever carbon hoepels voor de looks, maar gezien ik voornamelijk met mijn wielen moet klimmen heb ik liever goed aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Sjoewe schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:44:
[...]
Bedankt voor je tips, alleen ik lees juist vooral dat mijn specifieke klachten juist voorkomen als je zadel te laag staat, omdat je de kracht in een onnatuurlijke hoek overbrengt.
Dat is ook wel in overeenstemming met mijn ervaring dat ze minder werden toe ik wat hoger ging zitten ten opzichte van eerst.
[...]
Dit is precies ook mijn ervaring. Als mijn zadel op de hoogte staat die uit de bikefitting komt, krijg ik altijd pijn boven mijn knieschijven. Eén tot 1.5cm omhoog en ik fiets pijnvrij. Te hoog betekent pijn in de knieholte (wegens overstrekken).
Ik heb daarom altijd wat problemen op de MTB, daar wil je je zadel wat lager hebben voor de controle, maar dan krijg ik wel wat last na een uur of 2. Toch maar eens kijken naar een dropper-post.

Over die lockring washer. Als je die stukdraait denk ik dat je fors meer dan 40Nm hebt gebruikt. Ik heb de lockring als minstens 10-20 keer los en vastgedraaid met de momentsleutel op 40Nm en ze gaan nooit stuk (105 en Ultegra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over 2 weken ben ik dichtbij Wilsum (Duitsland). Ik ben van plan mijn racefiets mee te nemen maar ik ken de omgeving daar niet goed. Heeft iemand tips voor toffe routes? Mag best wat vervelende klimmetjes bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkieking
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 17:06:
Over 2 weken ben ik dichtbij Wilsum (Duitsland). Ik ben van plan mijn racefiets mee te nemen maar ik ken de omgeving daar niet goed. Heeft iemand tips voor toffe routes? Mag best wat vervelende klimmetjes bevatten.
hier zitten de mooiste klimmetjes in die omgeving wel in, mocht je een langer/korter rondje willen laat het maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

TheLemon schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:53:
[...]
Eén tot 1.5cm omhoog en ik fiets pijnvrij.
Ik pas mijn zadel aan per 1-2 *millimeter* wat voor een wereld van verschil zorgt voor mijn knieën (die overigens slecht zijn, beide hebben een flinke blessure historie, maar de ene heeft klachten die juist met rust te verwachten zijn waar de anderen juist beweging vraagt). Het komt bij mij dus erg nauw hoe hoog het zadel staat, maar in plaats van zo drastisch je zadelhoogte aanpassen, probeer het eens met 2mm per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

1mm is serieus weinig. Een andere broek of iets meer eelt onder je voeten levert al meer verschil op. Zelfs het verschil in hardheid vd zadelpadding in de zomer vs winter kan al meer dan 1mm verschil opleveren.

Maar je moet idd zeker niet direct 1.5cm hoger gaan zitten hoor, bij mij was dat het resultaat van 5mm hoger, paar weken fietsen, 5mm hoger, paar weken fietsen, 5mm hoger, paar weken fietsen -> tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-09 14:27

Neoz

Neoz & Hobbes

Vorig jaar toevallig rondje vanuit Wilsum gefietst : https://www.strava.com/activities/311070775

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 12:53
Gister een remlicht gekregen voor op mijn racefiet: https://cyclewear.eu/sigm...Pz_1P2QuMsCFQWfGwodutgH2w

Geinig hebbeding, maar iemand hier ervaring mee? Werkt het een beetje als je in een groep fiets?

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 15:10
wackmaniac schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 08:42:
Gister een remlicht gekregen voor op mijn racefiet: https://cyclewear.eu/sigm...Pz_1P2QuMsCFQWfGwodutgH2w

Geinig hebbeding, maar iemand hier ervaring mee? Werkt het een beetje als je in een groep fiets?
Ziet er wel uit als iets goeds bruikbaars. Ik hoor graag van je hoe goed het werkt. Misschien iets wat ik ook wil aanschaffen dan.

Voor mij is sinds gister het schaatsseizoen afgelopen. Tijd om mijn fiets weer onder stof vandaan te halen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nixo op 11-03-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

TheLemon schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:53:
[...]

Over die lockring washer. Als je die stukdraait denk ik dat je fors meer dan 40Nm hebt gebruikt. Ik heb de lockring als minstens 10-20 keer los en vastgedraaid met de momentsleutel op 40Nm en ze gaan nooit stuk (105 en Ultegra).
Nja dat hebben ze dan in de fabriek gedaan, want dit was met de cassette die standaard op de wielen gemonteerd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:56
TheLemon schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:02:
1mm is serieus weinig. Een andere broek of iets meer eelt onder je voeten levert al meer verschil op. Zelfs het verschil in hardheid vd zadelpadding in de zomer vs winter kan al meer dan 1mm verschil opleveren.

Maar je moet idd zeker niet direct 1.5cm hoger gaan zitten hoor, bij mij was dat het resultaat van 5mm hoger, paar weken fietsen, 5mm hoger, paar weken fietsen, 5mm hoger, paar weken fietsen -> tevreden.
Niet helemaal het juiste bericht gequote maar ik wil toch inhaken op de discussie over pijn in de knie. Onderschat niet dat je flink op moet warmen aan het begin van het seizoen. Als je een paar keer jezelf flink op je donder geeft kan dit best tot gevolg hebben dat je last krijg van je knieen. Dit hoeft dus helemaal niet in de zithouding gezocht te worden maar is eerder overbelasting doordat niet alle spieren (en pezen) even sterk de winter uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

TheLemon schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:02:
Klopt, ik pas mijn zadel ook aan tussen zomer en winter, puur op het wel of niet extra dragen van een gevoerde winterbroek over de bib. Maar ook gedurende het seizoen ongeveer elke 2 maanden wel een correctie afhankelijk van de verhouding spier/vet op het zitvlak ;). Zie het gewoon als kanttekening, met mijn nogal kritische knieën maakt 2mm echt uit, voor anderen hoop ik dat je wat meer marge zal hebben.

Dat zal nog een feest worden als ik over een ruime week de huurfiets op Mallorca af moet stellen, ik hoop dat ik die snel op de juiste hoogte heb...

[ Voor 9% gewijzigd door Kippenijzer op 11-03-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Kippenijzer schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 17:53:
[...]
Dat zal nog een feest worden als ik over een ruime week de huurfiets op Mallorca af moet stellen, ik hoop dat ik die snel op de juiste hoogte heb...
Als je zo gevoelig bent kan je dan niet beter je eigen fiets meenemen ?

Pagina: 1 ... 48 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic