Vast al wel eens discussie geweest over wielen en kwaliteit etc. Maar mijn fietsenmaker heeft mijn achterwiel, 4,5 jaar oud, "gesloopt" door het opnieuw te spannen (zat klein slagje in) en nu is de velg gebarsten.
Gaat in dit geval om een DT Swiss R1600 setje. Maar nu is een beetje de vraag wat ik moet doen. Ik ga in ieder geval regelen dat ik zo goed als kosteloos een vervangende velg / spul krijg zodat dat met mijn voorwiel samen een reserve setje wordt.
Dan nu de nieuwe set. Ik kom van 100kg+ en zit nu op zo'n 93,5. De bedoeling is dit jaar nog verder te zakken maar tel er goede 10kg bij voor kleding fiets bidons etc. Dus aan 100kg kom je zeker wel. Nu fluctueer ik nog wel eens wat dus ik wil voorkomen dat mocht ik toch weer richting de 100 gaan ik tegen de limiet van de set zou komen. Dus 110 kan, maar ik zie liever 120kg als maximaal gewicht.
Het heikele puntje is nu een beetje dat als je de mensen van wc eend vraagt wat het beste is dat je natuurlijk wc eend hoort (handgespaakte wielen). Maar is dat nu wel echt zo? Of is dat ook maar gewoon een verkoopargument?
Heb sinds ik de fiets met wielen heb gehad in het begin wel last van brekende spaken gehad, woog toen nog iets meer en dat waren ook van die platte aero spaken dus kan me voorstellen dat dat wat gevoeliger is. Maar wat ze vooral bij de winkels die zelf spaken zeggen is dat wielen vanuit de fabriek binnen een vrij korte tijd veel spanning verliezen wat op den duur tot gebroken spaken kan leiden. Is dit dan ook gewoon op te lossen door zeg na 2 maanden de wielen nog een x terug te brengen naar een winkel om ze opnieuw te laten spannen en zou het dan "klaar" moeten zijn qua spanning / spanningverlies voor een langere periode?
Dan heb je nog het "hoeveel spaken" probleem. Als ik nu bijvoorbeeld een setje bekijk als dit (even looks aside):
https://www.mantel.com/shimano-rs61-racefiets-wielset dan zitten daar 16/20 spaken in, wat echt niet heel veel is en toch 120kg kan dragen volgens de specificaties.
Vandaar: HELP

Ik had qua wielset eerst de DT Swiss R32 Spline opt oog voor ongeveer 350-390 eu maar is zeer slecht leverbaar. En bij handgespaakt heb ik wat prijzen doorgekregen waar ik al wel goed op de 600 eu zit. Dat is dan een hoge velg van 42mm wat ook voor gewicht dragen weer beter is met een 32/36 spaak verhouding ongeveer en Hope Mono RS naaf.
Ik ben wel iemand die probeert een zo goed mogelijke prijs kwaliteit verhouding te vinden, maar ik vind het hier een beetje lastig omdat ik niet zo goed weet wat nu klopt en niet. Ik heb 4,5jaar eigenlijk "probleemloos" rondgereden met deze wielset tot nu het breken van de velg, maar wat de precieze oorzaak daar van is durf ik ook niet te zeggen.