Ik ga van de zomer samen met een vriend van me mee als begeleider voor een groepje (+/- 7) fietsers die een coast-to-coast willen doen door de Pyreneeën van Biarritz naar Perpignan. Het is dan de bedoeling dat wij de fietsen en bagage naar Biarritz rijden en daarna de rol van volgauto spelen. De exacte invulling van die rol, alsmede de te rijden route staan nog open, de data staan wel al vast.
Ik heb nog nooit iets dergelijks gedaan, dus ik zou hier graag wat tips inwinnen. Eventuele tips over de te rijden route en het vervoersmiddel zijn ook welkom.
De concrete vragen die momenteel spelen zijn:
Wat is het handigst qua vervoersmiddel?
Voor de heen- en terugweg is een busje uiteraard het handigst, maar ter plaatse zou het bijvoorbeeld veel handiger zijn om gewoon een auto te hebben - de fietsen verplaatsen zichzelf wel - ook met het oog om eventuele geblesseerden mee te kunnen nemen. Nadeel van een auto is dat er dan een karretje achter moet en dat het karretje dan ook in de bergen meegaat.
Een andere optie zou kunnen zijn om een busje te huren voor Utrecht-Biarritz, daar een auto te huren voor in de bergen en dan in Perpignan weer een busje voor terug, maar dan zit je met een Nederlands busje dat in Frankrijk staat en andersom, zullen wel leuke kosten aan zitten.
Een van de heren suggereerde ook om een speciaal fietsenbusje te huren, dat zorgt natuurlijk wel dat al het materiaal in goede staat aankomt, maar waarschijnlijk is de daghuur daarvan dusdanig duurder dat het een beetje weggegooid geld is om daar 6 dagen leeg mee te rijden.
Hoe speel ik -goed- volgauto?
Ook dit is voor mij een vraag, de groep heeft tot nu toe ieder jaar een andere set chauffeurs gehad voor hun volgauto, die ieder een eigen stijl hadden, dit geeft mij dus een ruime spreiding van hoe ik het kan doen. Bedoeling is in ieder geval om aan het begin van de rit te wachten tot iedereen goed en wel vertrokken is en daarna rustig naar de top van de eerste col te rijden. Dan kunnen we eventuele pechgevallen helpen en staan we boven met extra voeding en jasjes voor de afdaling. De groep wacht dan bij de volgauto tot iedereen boven is. De begeleiders van vorig jaar deden het heel erg profi, die gingen bij de klim ook naast de renners rijden om ze te voorzien van nieuw eten of drinken, of een peptalk. Nu is dit uiteraard heel gaaf als het goed gaat, maar het heeft ook zo zijn nadelen: stel dat het druk is, dan hou je het verkeer achter je flink op. En wat als de fietser net door een steentje of whatever een slinger maakt en onder de auto komt

Kortom, wat zijn de do's en don'ts
Wat is handig qua communicatie?
Zoals gezegd is het de bedoeling dat de auto als eerste boven is, maar wat nou als de laatste lek rijdt, valt, of anderszins niet in staat is om op eigen kracht boven te komen? Elkaar bellen lijkt me om meerdere redenen onpraktisch: iedereen moet een telefoon bij zich hebben, en ook maar net ontvangst hebben. Ik zit zelf te denken aan een setje van +/-4 portofoons, waarbij bijvoorbeeld de eerste, middelste en laatste fietser een porto hebben en de auto ook. Nadeel is natuurlijk dat wanneer de laatste iemand inhaalt hij de porto moet overgeven.
Wat doe ik met mijn vrije tijd?
De planning is dat er ongeveer tot 15:00 gefietst wordt, kan iets korter of iets langer uiteraard, maar ik heb dus iedere middag redelijk wat tijd voor mezelf. Er is toegezegd dat ik mijn eigen fiets mee mag nemen indien er ruimte over is in de auto, dus ik zou zelf een stukje kunnen gaan rijden. Maar de vraag is tot in hoeverre dat verstandig is om dat te doen, zoveel ervaring heb ik niet met bergen
NB: ik heb bij de vragen overal "auto" gebruikt, maar daar mag je natuurlijk ook "busje" in lezen
Flinke lap tekst geworden in mijn enthousiasme