Als je Rotterdam vergelijkt met een willekeurige andere grote stad, dan is het hier nog vrij goed geregeld hoor

In Amsterdam, Den Haag en Utrecht vind ik fietsen helemaal dramatisch.
Maar als je van west naar oost wilt, of andersom, kan ik de route Aelbrechtskade/Abraham van Stolkweg/Gordelweg/Bosdreef aanbevelen. Iets langer dan gewoon door de stad, maar overal goed en breed fietspad, en maar hooguit 3 stoplichten naar de andere kant van de stad.
Die Chicanes bij de Shell op de maasboulevard slaan inderdaad ook echt alles. En vaak juist alleen maar levensgevaarlijk omdat veel mensen daar inhalen door tegen het verkeer in te rijden. Daarbij niet oplettende dat je als tegenligger toch met wat meer snelheid gepaard gaat dan hun verwachting.
Die liggen daar omdat er regelmatig fietsers overhoop werden gereden door onoplettende automobilisten die afsloegen van de Maasboulevard. Jammer dat dat nodig is. En geen garantie overigens dat dat niet meer gebeurt, want ik ben daar ook al regelmatig in de remmen gedoken omdat er weer zo'n kansloos figuur niet uitkijkt bij het afslaan

Een betere oplossing zou zijn om het fietspad achter het tankstation langs te laten lopen, een vrij gangbare optie.
De bereidwilligheid om iets voor fietsers te willen doen kan ik altijd wel waarderen, maar het zijn vaak niet de mensen die er echt kijk op hebben die de oplossingen kiezen. In mijn woonplaats is afgelopen jaar een initiatief geweest waarbij de inwoners knelpunten/gevaarlijke situaties mochten aangeven, waarna de top 10 van knelpunten aangepakt zou worden.
Heel goed initiatief, het probleem is alleen dat de drukste routes het vaakst genoemd worden, terwijl daar vaak al weinig mis mee is. De échte problemen zitten op hele andere stukken, bijvoorbeeld door onverlichte en overzichtelijke kruisingen met 80-wegen vlak voor de bebouwde kom, door het ontbreken van voetpaden op plekken waar veel mensen hun hond (loslopend) uitlaten, door hardlopers op het fietspad (één van mijn top-ergernissen

), door gebrekkig of slecht strooien bij gladheid, enz. En daar gebeurt dan vervolgens weer niks aan, terwijl daar juist de meeste winst te pakken is.