Dre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:11:
De winterse temperaturen zijn weer voorbij. Volgens de theoretische openklemspanning (Voc) zou ik
542 Volt op mijn omvormer zetten bij een instraling van
1000W/m2 en
-5°C celtemperatuur. Dat is 42 volt meer dan de 500 Volt omvormer aankan!
Toch heb ik geen Voc hoger dan
491 Volt gezien toen ik de netvoeding uitschakelde. Is 1000W/m2 niet realistisch? Is -5°C niet realistisch? Of meet ik op het verkeerde moment de Voc?
+10°C in combinatie met 1000W/m2 geeft bij mijn panelen theoretisch 517 Volt Voc. Alsnog een stuk meer dan in de praktijk gemeten. Mocht de netspanning een keer wegvallen, op het moment dat het koud is EN ook nog hoge instraling, dan heb ik voldoende reserve.
Toch maar dat ene
(of 2?) paneeltje extra plaatsen?
gewoon een paar panelen bij hangen en niet lopen piepen.
je moet er alleen rekening mee houden dat als de VOC te hoog is dan gaat de omvormer in error.
en heb je de rest van de dag geen opbrengst.
is verder geen probleem maar het is wel dom om te doen.
gewoon niet een krent zijn en een fatsoenlijke omvormer kopen die geschikt is voor je dak is gewoon slimmer.

Atomic2005 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:45:
[...]
Kun je "zomaar" een extra paneel aan een bestaande string hangen?
Ik heb bijvoorbeeld 1x 10 en 1x6 Zorro250wp all black panelen hangen. Zou ik aan die 1x6 zomaar een extra (ander) paneel kunnen hangen?
jep, dat kan. (zoals Proton_ ook zegt.)
voor jouw komt het op ongeveer uit.
dat je panelen hebt met 6" cellen, dus wil je 6" cellen er bij hangen.
je hebt mono, dus je wil mono bij hangen.
Wp doet er verder niet aan op of af.
een paneel zoals dit kan zonder problemen er bij gehangen worden.
http://www.yinglisolar.co...lline/ylm-72-cell-series/
is dan niet zwart, en moet je dan mooi vinden, maar had niet zo snel een beter voorbeeld.
de VOC die uit de panelen komt is wel een grens op de omvormer, en met 2 type panelen word het wat lastig uitrekenen of het kan, even een simpele richt lijn, je wil +/-720 cellen in 1 string hebben.
je kleine string heeft 6x60 cellen = 360 cellen, dus er kunnen nog 360 cellen bij of 5 van die yingli's die ik als voorbeeld gaf.
(preciezer uit rekenen geeft vast een beter antwoord.

)
edit:
kunt zelfs nog iets verder aan als Proton_ zegt.
dit b.v. kan ook en dan kun je er 6 bij hangen om de 720cellen te hebben. :
http://shop.winkelman-zon...ox-neon-2-fullblack-.html
alleen de afwijking word wel aardig groot en of dat nu echt heel verstandig is, is dan een 2de.
goedkopere panelen zijn waarschijnlijk net zo effectief.

(ik geef alleen even extreme voorbeelden.

)
en ja, zoveel Wp, je omvormer kan het wel aan.
maar je gaat wel wat aftoppen op mooie lente dagen, maar dat hoeft het feest voor de jaar opbrengst niet te erg dompen.
[
Voor 8% gewijzigd door
migjes op 30-03-2016 11:06
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)