Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.146 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
Ik heb d'r inderdaad ook een min in geknutseld voordat ik het op de post deed. Beetje knullig.

De eerste aangifte omzetbelasting moet binnen nu en een maand gedaan worden trouwens. En dat gaat wel gewoon 100% digitaal. Gelukkig hoef je daarbij nergens trucs uit te halen, tot dusver werkte het goed. Moet alleen wachten totdat iemand daar ons rekeningnummer in het systeem zet. Kan blijkbaar na opgave nog 2 weken duren voordat ze hem hebben verwerkt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik heb van uit een rommelmarkt nog een temperatuurschakelaar liggen die werkt met een balgje, heeft dus helemaal geen voeding nodig. Deze schakelt een wisselschakelaar aan, waarop ik nog een 230 V ventilatortje ga aansluiten, bij mij op zolder word het ook wel warm in de zomer, en ben bang dat ze dan ook wat terug gaan schakelen / korter gaan leven.
Ik wil eigenlijk die lucht naar buiten blazen dan, maar dan moet ik nog ergens een pijpje op het dak erbij zetten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:09:
Ik heb d'r inderdaad ook een min in geknutseld voordat ik het op de post deed. Beetje knullig.

De eerste aangifte omzetbelasting moet binnen nu en een maand gedaan worden trouwens. En dat gaat wel gewoon 100% digitaal. Gelukkig hoef je daarbij nergens trucs uit te halen, tot dusver werkte het goed. Moet alleen wachten totdat iemand daar ons rekeningnummer in het systeem zet. Kan blijkbaar na opgave nog 2 weken duren voordat ze hem hebben verwerkt :X
Ik heb 2 x gebeld naar de belastingdienst bij de aanvraag , normaal krijg je na een week of 2 bericht. Ook krijg je dan de inlogcodes. Na 3 weken in December wilde ik toch graag 1 x aangifte doen en dan uitstel vragen. Dat is dus net op tijd gelukt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Andre1973 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:22:
Ik heb van uit een rommelmarkt nog een temperatuurschakelaar liggen die werkt met een balgje, heeft dus helemaal geen voeding nodig. Deze schakelt een wisselschakelaar aan, waarop ik nog een 230 V ventilatortje ga aansluiten, bij mij op zolder word het ook wel warm in de zomer, en ben bang dat ze dan ook wat terug gaan schakelen / korter gaan leven.
Ik wil eigenlijk die lucht naar buiten blazen dan, maar dan moet ik nog ergens een pijpje op het dak erbij zetten.
Bij mij werkt het vorige zomer prima zonder pijpje 10 a 12 graden verlaging. Met pijpje wellicht iets beter. Die fabrikanten zijn er niet bij gebaat dat zo'n converter langer dan 11 jaar mee gaat (hoe noemen ze dat lineare economie) weg pleuren en een nieuwe kopen. Dus als je dat weet kan je met actief koelen maatregelen nemen en fail rate temperaturen van boven de 50 graden voorkomen. Is ook nog eens beter voor het milieu dan al die kapotte converters op een vuilnishoop.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:08:
[...]

Is alleen eerste keer, daarna digitaal mogelijk
Je verward hier het doen van aangifte met het "oprichten" van je zonnepanelen bedrijf.
Dat zijn bij de belastingdienst verschillende zaken en vestigingen.

Leuker kunnen we het niet maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16
habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:33:
[...]

Je verward hier het doen van aangifte met het "oprichten" van je zonnepanelen bedrijf.
Dat zijn bij de belastingdienst verschillende zaken en vestigingen.

Leuker kunnen we het niet maken.....
Oh zou goed kunnen, weet alleen dat ik eerste keer formulier kreeg, en dat in bijgevoegde brief stond dat ik vanaf tweede keer melding zou krijgen voor digitaal met bijgevoegde inlog code

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 20:50
Ik ben van plan om een set zonnepanelen aan te schaffen, maar zit nog even met een vraag. De situatie is als volgt:

Een plat dak op het zuiden met in totaal plek voor 9 (270WP) panelen en nagenoeg geen schaduw. Het enige is een schoorsteentje op het dak wat tot een uur of 10:00 een klein beetje schaduw zou kunnen geven op 1 paneel.

Ik heb nu een offerte met daarin twee opties qua omvormer, een Growatt 2000S of een Solar Edge SE2200 met P300 micro omvormers. De optie met de Growatt is ~€600 goedkoper.
Volgens de berekening in de offerte zou de winst in rendement ongeveer 90kWh per jaar zijn als ik zou gaan voor de Solar Edge. Nu heb ik ook begrepen dat de kwaliteit van de Solar Edge over het algemeen beter wordt bevonden, maar ik vind het prijsverschil wel erg groot om dat te rechtvaardigen. Op dit moment neig ik zelf dus naar de Growatt optie. Nu is de vraag dus: kan iemand me nog andere redenen geven waarom ik in mijn situatie (met nauwelijks schaduwval) toch voor de Solar Edge zou moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:31
Ik ben ook aan het overwegen om zonnepanelen op het dak te leggen, en ik heb nu twee offertes binnen. De ene gaat uit van LG-panelen:
- 10 zonnepanelen LG Full Black LG300N1K G4 300 Wattpiek
- 1 omvormer Sunny Boy SB3000
Kosten: € 6130,- incl. BTW

Het alternatief:
- 10 zonnepanelen Ben Q PM060M02 275 Wattpiek
- 1 omvormer Sunny Boy SB2.5
Kosten: € 4940,- incl. BTW

De opbrengst van de LG-set zou ± 100kWh meer per jaar zijn. Die 1200 euro extra zou je dus in ± 60 jaar terugverdiend hebben. Onzin dus volgens mij. Of doe ik dan iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

rvinke schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:06:
Ik ben ook aan het overwegen om zonnepanelen op het dak te leggen, en ik heb nu twee offertes binnen. De ene gaat uit van LG-panelen:
- 10 zonnepanelen LG Full Black LG300N1K G4 300 Wattpiek
- 1 omvormer Sunny Boy SB3000
Kosten: € 6130,- incl. BTW

Het alternatief:
- 10 zonnepanelen Ben Q PM060M02 275 Wattpiek
- 1 omvormer Sunny Boy SB2.5
Kosten: € 4940,- incl. BTW

De opbrengst van de LG-set zou ± 100kWh meer per jaar zijn. Die 1200 euro extra zou je dus in ± 60 jaar terugverdiend hebben. Onzin dus volgens mij. Of doe ik dan iets verkeerd?
Ik zou het verschil in opbrengst eerder rond de 200 a 250kWh per jaar schatten. Daarnaast is het verschil zo'n 1000 euro (Die andere 200 krijg je terug van de belastingdienst). Maar ook dan moet je je nog afvragen of het prijsverschil te rechtvaardigen is.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ruurd v. schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 12:00:
Ik ben van plan om een set zonnepanelen aan te schaffen, maar zit nog even met een vraag. De situatie is als volgt:

Een plat dak op het zuiden met in totaal plek voor 9 (270WP) panelen en nagenoeg geen schaduw. Het enige is een schoorsteentje op het dak wat tot een uur of 10:00 een klein beetje schaduw zou kunnen geven op 1 paneel.

Ik heb nu een offerte met daarin twee opties qua omvormer, een Growatt 2000S of een Solar Edge SE2200 met P300 micro omvormers. De optie met de Growatt is ~€600 goedkoper.
Volgens de berekening in de offerte zou de winst in rendement ongeveer 90kWh per jaar zijn als ik zou gaan voor de Solar Edge. Nu heb ik ook begrepen dat de kwaliteit van de Solar Edge over het algemeen beter wordt bevonden, maar ik vind het prijsverschil wel erg groot om dat te rechtvaardigen. Op dit moment neig ik zelf dus naar de Growatt optie. Nu is de vraag dus: kan iemand me nog andere redenen geven waarom ik in mijn situatie (met nauwelijks schaduwval) toch voor de Solar Edge zou moeten gaan?
Monitoring per paneel of later bij plaatsen eventueel op andere lokatie .....
Is er echt maar plaats voor 9 of zeggen die leveranciers dat? Een Oost west opstelling word zelden geadviseerd terwijl je dan meer panelen kwijt kunt op iets kleinere omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:27:
[...]

Ik heb 2 x gebeld naar de belastingdienst bij de aanvraag , normaal krijg je na een week of 2 bericht. Ook krijg je dan de inlogcodes. Na 3 weken in December wilde ik toch graag 1 x aangifte doen en dan uitstel vragen. Dat is dus net op tijd gelukt.
Pas op met die inlog code zorg dat je hem krijgt ik kreeg hem niet omdat ik ooit in 2000 deelnam aan een scheeps cv belastingdienst ging ervan uit dat je die inlogcode nog hebt. Na uitleg wel een nieuwe gehad.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruurd v.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 20:50
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 13:06:
[...]

Monitoring per paneel of later bij plaatsen eventueel op andere lokatie .....
Is er echt maar plaats voor 9 of zeggen die leveranciers dat? Een Oost west opstelling word zelden geadviseerd terwijl je dan meer panelen kwijt kunt op iets kleinere omvormer
Het platte gedeelte is bij elkaar niet zo'n groot oppervlak, dus daar gaan niet meer panelen op passen, heb nog wel een stukje schuin dak waar 3-6 extra panelen zouden passen, maar als ik daar qua omvormer rekening mee zou houden, heb ik denk ik sowieso een grotere omvormer nodig. Dan wordt het een nog grotere investering, waarbij ik niet eens zeker weet of die uitbreiding er ooit gaat komen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
ruurd v. schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:30:
[...]

Het platte gedeelte is bij elkaar niet zo'n groot oppervlak, dus daar gaan niet meer panelen op passen, heb nog wel een stukje schuin dak waar 3-6 extra panelen zouden passen, maar als ik daar qua omvormer rekening mee zou houden, heb ik denk ik sowieso een grotere omvormer nodig. Dan wordt het een nog grotere investering, waarbij ik niet eens zeker weet of die uitbreiding er ooit gaat komen.. :)
Maar dat weten wij die al panelen hebben wél zeker :+

Hier was na een half jaar twijfelen pas de kogel door de kerk. Nu het er anderhalve maand op ligt is de beslissing gevallen dat er nog te veel dakpannen zichtbaar zijn. Moeten d'r nog maar twee panelen bij komen :D

Ik kan inmiddels met de anderen in dit topic meepraten: het is inderdaad net een virus. Hopeloos :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 07:18:
Die enkele uitschieter komt haast niet voor, zeker niet als systeem in bedrijf is, met opstarten oké, wacht je even tot zon weg is. Maar 8×120 is 960 ,en mijn en zijn omvormer kan tot 1000 dus geen probleem toch, daarna zakt ie terug naar 8×95 als heel koud is....(in bedrijf )
Ik neem aan dat jouw omvormer ook gewoon het MPP punt kan vinden, zelfs bij een opstartspanning van 960V? Als het systeem in bedrijf is, dan is de nominale spanning in de buurt van 85-90V per SF paneel.

Ik voel er ook veel voor om strings van 8 SF panelen te maken en daarmee een nominale stringspanning te maken van 700-750V. Mijn 3 fase SolarEdge omvormer heeft ook dat werkpunt en lijkt efficient, alhoewel bij de Fronius de nominale spanning op 600V ligt.

Daarnaast liggen de panelen niet op zuid, dus ik vraag me af in welke situaties de spanning op 120V per paneel kan komen. Dat is alleen bij STC en flink koude temperaturen (vanwege -0.30 V/graad), en is misshien op oost minder van toepassing.

@reneeke1970: Hoeveel strings van 8 heb jij op je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Sinds mijn systeem draait zijn we natuurlijk lekker data aan het loggen. Nu heb ik van de week even de tijd genomen om het gehaalde rendement van de omvormer te bepalen.

Data 14-03-2016 (mooie dag, parabool)
DC voltage/stroom van beide strings uit SolarmanPV gehaald en hier het totaal DC vermogen mee bepaald
AC vermogen uit SolarmanPV
---> AC/DC = effiency % (<100%)

Zie onderstaande afbeelding
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/u408ptsv5/graph.jpg
Nu zit ik op een goede dag zoals 14 maart dus 'maar' op 80-85% rendement van mn omvormer terwijl deze goed is gedimensioneerd voor het systeem. Gaat hier iets mis? Wat zijn jullie gedachten?

Dan een tweede punt, ik lees vaak dat de logging uit de omvormer een positiever beeld geeft dan een aparte meter in de meterkast. Bij mij is dit precies andersom!
De Finder/Youless die logt naar PVOutput geeft consequent hogere opbrengst dan de omvormer. Dit is het geval bij dagwaardes maar ook bij totaal output.
Wederom het voorbeeld van 14 maart: Hosola 10.44kWh vs Finder/PVoutput 10.8kWh --> +3%. Huidige totaal opwek: Hosola 136.8kWh vs PVoutput 140.4kWh --> +2.6%

Ik vertrouw de Finder meter meer dan de Hosola software, maar heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Andere tweakers met een hosola en tweede logging met het zelfde beeld?? (aantal pulsen/kwh van de youless staat keurig op 1000 :+ )

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22
Ik log via mn phpscriptje van mijn hosola omvormer naar pvoutput en in de meterkast hangt een energiemeter (geen idee welke eigenlijk, zat bij het toon zon pakket).

Jan 2016
pvoutput: 94.470kWh
toon: 90,1kWh

Feb 2016
pvoutput: 188.260 kWh
toon: 183 kWh

Mrt 2016 (so far)
pvoutput: 256.150kWh
toon: 251kWh

Tja, geen idee wat ik moet geloven :p Aan de ene kant zou je idd zeggen de energiemeter maar ik heb geen idee of dat een beetje goed ding is of alleen leuk voor de indicatie.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

richardt schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:38:
[...]

Ik neem aan dat jouw omvormer ook gewoon het MPP punt kan vinden, zelfs bij een opstartspanning van 960V? Als het systeem in bedrijf is, dan is de nominale spanning in de buurt van 85-90V per SF paneel.

Ik voel er ook veel voor om strings van 8 SF panelen te maken en daarmee een nominale stringspanning te maken van 700-750V. Mijn 3 fase SolarEdge omvormer heeft ook dat werkpunt en lijkt efficient, alhoewel bij de Fronius de nominale spanning op 600V ligt.

Daarnaast liggen de panelen niet op zuid, dus ik vraag me af in welke situaties de spanning op 120V per paneel kan komen. Dat is alleen bij STC en flink koude temperaturen (vanwege -0.30 V/graad), en is misshien op oost minder van toepassing.

Ik had laats 1000+ VDC open klem op 8 SF 170. Volle zon, smeltend ijs / sneeuw op de panelen.
Fronius geeft aan dat dat mag bij omvormers die voor 1000V ingang geschikt zijn, weet niet van andere merken hoeveel reserve ze hebben.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Mattie112 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:23:
Ik log via mn phpscriptje van mijn hosola omvormer naar pvoutput en in de meterkast hangt een energiemeter (geen idee welke eigenlijk, zat bij het toon zon pakket).

Jan 2016

Feb 2016

Mrt 2016 (so far)

Tja, geen idee wat ik moet geloven :p Aan de ene kant zou je idd zeggen de energiemeter maar ik heb geen idee of dat een beetje goed ding is of alleen leuk voor de indicatie.
Tja uiteindelijk is het enige wat echt telt je energie meter van de net leverancier.
Neem aan dat je een digitale meter hebt aan gezien je Toon Zon hebt? Dan zou je nog elke maand naar je terug leverstanden kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 22:52
Geronimoos schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:38:
Sinds mijn systeem draait zijn we natuurlijk lekker data aan het loggen. Nu heb ik van de week even de tijd genomen om het gehaalde rendement van de omvormer te bepalen.

Data 14-03-2016 (mooie dag, parabool)
DC voltage/stroom van beide strings uit SolarmanPV gehaald en hier het totaal DC vermogen mee bepaald
AC vermogen uit SolarmanPV
---> AC/DC = effiency % (<100%)

Zie onderstaande afbeelding
[afbeelding]
Nu zit ik op een goede dag zoals 14 maart dus 'maar' op 80-85% rendement van mn omvormer terwijl deze goed is gedimensioneerd voor het systeem. Gaat hier iets mis? Wat zijn jullie gedachten?

Dan een tweede punt, ik lees vaak dat de logging uit de omvormer een positiever beeld geeft dan een aparte meter in de meterkast. Bij mij is dit precies andersom!
De Finder/Youless die logt naar PVOutput geeft consequent hogere opbrengst dan de omvormer. Dit is het geval bij dagwaardes maar ook bij totaal output.
Wederom het voorbeeld van 14 maart: Hosola 10.44kWh vs Finder/PVoutput 10.8kWh --> +3%. Huidige totaal opwek: Hosola 136.8kWh vs PVoutput 140.4kWh --> +2.6%

Ik vertrouw de Finder meter meer dan de Hosola software, maar heeft iemand een idee waar dit vandaan komt? Andere tweakers met een hosola en tweede logging met het zelfde beeld?? (aantal pulsen/kwh van de youless staat keurig op 1000 :+ )
Grappig. Ik ervaar hetzelfde. Vanaf juni 2014 log ik m'n PV met een cheap S0-kWh meter naar zowel PVoutput als DAL. De API van SolarEdge logt ook naar PVoutput. Kan ik mooi vergelijken. Consequent gaf de omvormer 1 - 2% meer aan dan de kWh-meter.

Sinds een paar maanden heb ik een meter van Finder. De reden is dat deze niet terug draait. Dus als de omvormer "slaapt" wordt z'n stand-by verbruik niet geregistreerd.
Nu valt het me op dat de Finder doorgaans een hogere opbrengst logt dan de omvormer. Ik wil meer metingen hebben om te kijken of het structureel is.

Meer iets voor het Datalogging: PV systemen topic...?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mattie112 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:23:

Jan 2016

Feb 2016

Mrt 2016 (so far)

Er is overal een topic voor :p PV omvormers - Nauwkeurigheid energiemeting

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Jerrythafast schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:09:

Ik heb in december een brief gehad van de belasting waarin mij vrijstelling is verleend. (alleen aangifte in december gedaan, panelen geplaatst eind oktober)
Echter kreeg ik laatst nog wel een mail met herinnering dat je de aangifte moet doen voor 1 april.
Dus vraag ik me af of ik dat nu alsnog moet doen, of voor de zekerheid moet doen.
Of als ik nu (voor de zekerheid) aangifte doe, dat mijn vrijstelling daarmee vervalt?

Iemand een idee?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb wat twijfel over welke omvormer ik nu nodig heb. Ik heb een 3x25A aansluiting, en ga 15 panelen jasolar 270 Wp met solaredge optimizers leggen. Totaal dus 4050 Wp. De optimizer wordt een SolarEdge se4000. Moet ik nu de 16A versie hiervan hebben, of kan ook de niet 16A versie van deze omvormer gebruikt worden?

De specs van beide se4000 zijn hier te vinden:

http://www.solaredge.com/...6a-inverter-datasheet.pdf
http://www.solaredge.com/...se-inverter-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meer direct verbruik als salderen ophoudt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:33:
Meer direct verbruik als salderen ophoudt?
Kun je dat uitleggen? Of is het een "domme" vraag? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel je levert op fase 1: 2000 watt terug.
Je wasmachine staat op fase 2 te draaien en je droger op fase 3, dat is dus dure stroom.
Op fase 1 is de stroom "bijna" gratis.

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2016 17:36 . Reden: edit, wanneer salderen ophoudt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
3-fasemeters salderen zelf over de fases heen. Je verbruikt, of je levert terug. Nooit allebei tegelijk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
mb1 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:22:
[...]

Dat ligt er aan wat je kwijt was voor de set (incl omvormer) en welke omvormer eigenlijk?
Een 2 de hands Piko 4.2 :) voor niet veel.
Panelen kan je al vrij goedkoop krijgen, en montage materialen clickfit ook.
Zelf alles aanleggen.
Dan blijft de TVT kort ook met SF.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

hansdegit schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:36:
3-fasemeters salderen zelf over de fases heen. Je verbruikt, of je levert terug. Nooit allebei tegelijk.
Wil je dus zeggen dat ik met mn "gewone" meter straks dus _niet_ automatisch zelf alles opmaak wat ik opwek???
Ik heb nog zo'n draaischijf-meter. Maar zodra die (wettelijk) vervangen moet worden moet ik dus meteen ook een 3fase hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, dat wist ik dus niet. :P
Dan worden er vast in de toekomst "nog slimmere" meters ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Atomic2005 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:40:
[...]

Wil je dus zeggen dat ik met mn "gewone" meter straks dus _niet_ automatisch zelf alles opmaak wat ik opwek???
Ik heb nog zo'n draaischijf-meter. Maar zodra die (wettelijk) vervangen moet worden moet ik dus meteen ook een 3fase hebben.
Hij wordt niet wettelijk vervangen voorlopig al probeert je netbeheerder je dat wel wijs te maken. Gewoon zolang mogelijk weigeren, jou meter saldeert volautomatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
?

Ik zeg alleen dat wanneer je 2kW opwekt op fase I en op fase II en III samen 2 kW verbruikt, je per saldo niets inkoopt.

@AUijtdehaag: ben bang dat je gelijk gaat krijgen

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:42:
[...]

Hij wordt niet wettelijk vervangen voorlopig al probeert je netbeheerder je dat wel wijs te maken. Gewoon zolang mogelijk weigeren, jou meter saldeert volautomatisch.
Ja, daarom zei ik ook (wettelijk) er bij. Pas als ie op de afgekeurde lijst komt te staan laat ik het toe. Tot die tijd bedank ik vriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Daar moet ik me dan eerst even in gaan verdiepen. Maar vwb de single fase se4000, welke moet ik nou hebben, of kan allebei? Ik zie namelijk bij de niet-16A versie een output van 22A. Kan dat eigenlijk wel op mijn aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

gysman11 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:49:
[...]

Daar moet ik me dan eerst even in gaan verdiepen. Maar VfB de single fase se4000, welke moet ik nou hebben, of kan allebei? Ik zie namelijk bij de niet-16A versie een output van 22A. Kan dat eigenlijk wel op mijn aansluiting?
Volgens mij is die 16A al reeds ingesteld op een stroom beperking van 16A, bij die andere kan je dat waarschijnlijk ook doen, maar hoeft niet.

je kunt m ook op een 20A of 25 A automaat plaatsen, dan ben je niet meer selectief, dat is een voorkeur in de Nen 1010, geen hele harde eis als het niet de verwachting is dat de zekering er regelmatig uit gaat.

je kunt je voorstellen dat in een bedrijfshal waar 80 man met haakse slijpers bezig zijn, de zekering er wat vaker uit gaat an bij jou thuis, dan is selectiviteit wel belangrijk omdat de sjef dan op een gegeven moment er "wat aan gaat doen" als zijn computer elke dag een paar keer uit gaat.

wel even de kabel diameter in de gaten houden als je groter gaat dan 16A.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 25-03-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
TD-er schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:13:
[...]

Ik heb in december een brief gehad van de belasting waarin mij vrijstelling is verleend. (alleen aangifte in december gedaan, panelen geplaatst eind oktober)
Echter kreeg ik laatst nog wel een mail met herinnering dat je de aangifte moet doen voor 1 april.
Dus vraag ik me af of ik dat nu alsnog moet doen, of voor de zekerheid moet doen.
Of als ik nu (voor de zekerheid) aangifte doe, dat mijn vrijstelling daarmee vervalt?

Iemand een idee?
Dat heb ik ook aan de hand gehad. Ik heb geen aangifte meer gedaan. En niets meer gehoord. Is gewoon een kwestie van slechte interne communicatie bij de belastingdienst.

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
richardt schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:38:
[...]

Op dit moment twee string maar worden er drie. Mocht je meer dan vier nemen moet je de extra diode beveiliging niet vergeten. En de mpp vind hem vanzelf, na inschakelen zakt voltage gelijk naar 720/750 volt en dat is in perfect gebied. Na opstarten zullen er geen pieken meer plaats vinden, blijft stabiel op temperatuur schommeling na. Bij zon pieken knalt de A en dus ook de watt omhoog, niet de V.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fout, mijn meter doet dat honderd procent tegelijk, zit geen salderen in over de drie fase

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Atomic2005 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:32:
[...]
Wat is het voordeel van 3fase?
Lagere AC-kabelverliezen, hierdoor kan je met dunnere kabels af (fijn bij lange, >10 meter, kabels) en heb je veel minder spanningsstijging.
Je bent hierdoor dus minder afhankelijk van de netimpedantie en rest van de wijk voor een voldoende lage netspanning om te voorkomen dat de omvormer in een beveiliging schiet.
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Het saldeergedrag bij driefasen is helaas niet gestandaardiseerd (of niet gehandhaafd, daar wil ik vanaf zijn ;))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kan er niks aan doen maar krijg steeds meer waardering voor solar frontier .
Ik loop buiten te klussen en heb gelegenheid om per half uur even te kijken hoever de schaduw nog reikt die dakkapel geeft op aanbouw waar 8 sf liggen, een derde deel heeft zeker nog schaduw maar toch begint string dan al 300 watt te geven. Ondanks dat ze vijf graden richting west liggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 11:54:
Kan er niks aan doen maar krijg steeds meer waardering voor solar frontier .
Ik loop buiten te klussen en heb gelegenheid om per half uur even te kijken hoever de schaduw nog reikt die dakkapel geeft op aanbouw waar 8 sf liggen, een derde deel heeft zeker nog schaduw maar toch begint string dan al 300 watt te geven. Ondanks dat ze vijf graden richting west liggen....
Hier ook, 2550Wp dus 15 panelen waar er nog 8 in de schaduw liggen en toch doen ze al flink mee.
Dat komt gedeeltelijk ook door de strings van 5 maar dat er op een dag als vandaag toch een 1100W uit komt vind ik knap.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:08:
[...]

Hier ook, 2550Wp dus 15 panelen waar er nog 8 in de schaduw liggen en toch doen ze al flink mee.
Dat komt gedeeltelijk ook door de strings van 5 maar dat er op een dag als vandaag toch een 1100W uit komt vind ik knap.
Dag als vandaag.... ik heb zonnebril nodig hoor, en daarom kon ik ook zo scherp zien hoe schaduw tekende

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:36:
[...]

Dag als vandaag.... ik heb zonnebril nodig hoor, en daarom kon ik ook zo scherp zien hoe schaduw tekende
Ja klopt, en dan om half 1 omdat ik dan beter kan zien hoeveel schaduw er nog minimaal op ligt, en dat is op 5cm na 8 panelen.
:)
Met slecht weer kan ik het niet zien aangezien ze het dan beter doen dan de mono op zuid. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Ja klopt, en dan om half 1 omdat ik dan beter kan zien hoeveel schaduw er nog minimaal op ligt, en dat is op 5cm na 8 panelen.
:)
Met slecht weer kan ik het niet zien aangezien ze het dan beter doen dan de mono op zuid. >:)
Heb een paar mono tegen zijgevel maar alleen met zon prima, bewolkt winnen de gewone blauwe poly het met gemak, ook van sf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ligt aan de hoek denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat de mono het slecht doet met bewolkt weer dat klopt, vangt weinig licht. Maar de poly ligt 15 graden en die doen het beter dan sf onder 5 graden, zouden meer mensen bij lelijk blauw moeten blijven in plaats van mooi zwart.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:23:
[...]

Dat de mono het slecht doet met bewolkt weer dat klopt, vangt weinig licht. Maar de poly ligt 15 graden en die doen het beter dan sf onder 5 graden, zouden meer mensen bij lelijk blauw moeten blijven in plaats van mooi zwart.....
Veel verschil zal het niet maken met SF als ik deze testen mag geloven:
https://www.zonnepanelen....hillende-merken/prestatie
(he, ligt net die site er ff uit, draait op zonnestroom zeker)
Valt wel op dat daar veel poly's tussen staan.

Verder beaam ik rol-co's bewering. SF wil ook wolken (diffuus licht) zien op een kant waar de zon niet schijnt.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Jammer dat men vaak maar 1 kant van het dak vollegt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:23:
[...]

Toevallig bdy panelen die poly?
Kan heel wat oorzaken hebben natuurlijk, maar met bewolkt weer laat sf de mono ver achter hem, ook in de zomer omdat het grootste gedeelte erg plat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:47:
[...]

Verder beaam ik rol-co's bewering. SF wil ook wolken (diffuus licht) zien op een kant waar de zon niet schijnt.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"
Jammer dat men vaak maar 1 kant van het dak vollegt ;)
Zou dat gewoonweg niet komen omdat niet iedereen er veel verzand van heeft ?
Ik bedoel als je het over een zonnepaneel hebt denkt iedereen dat je hem alleen aan de zonkant moet leggen

dat dacht ik zelf namelijk ook

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:01:
[...]

Zou dat gewoonweg niet komen omdat niet iedereen er veel verzand van heeft ?
Ik bedoel als je het over een zonnepaneel hebt denkt iedereen dat je hem alleen aan de zonkant moet leggen

dat dacht ik zelf namelijk ook
Vaak doen de zonnepanelen het wel beter recht in het zonnetje 8)
En niet iedereen is zo gek om aan de andere kant ook nog maar wat neer te plempen :+
Maar dat laat ook weer mooi zien, dat daar met SF ook nog wat opbrengst uit te halen is natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-03-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:03:
[...]

Vaak doen de zonnepanelen het wel beter recht in het zonnetje 8)
En niet iedereen is zo gek om aan de andere kant ook nog maar wat neer te plempen :+
Maar dat laat ook weer mooi zien, dat daar met SF ook nog wat opbrengst uit te halen is natuurlijk.
Dat lijkt mij SF daar ietwat prijzig voor.
Mijn voorkant is gericht op nno
Al weet ik helemaal niet wat ze dan op zullen brengen :p

Oh ik zie 60%

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit geeft wel een indicatie:
Afbeeldingslocatie: http://www.tec-institut.de/images/tec/Speicherakkus/Abbildung%201.jpg

Maar of dat helemaal klopt....
De SF'jes op noord zijn weer wakker geworden uit de winterslaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 18:56:
[...]

Toevallig bdy panelen die poly?
Kan heel wat oorzaken hebben natuurlijk, maar met bewolkt weer laat sf de mono ver achter hem, ook in de zomer omdat het grootste gedeelte erg plat ligt.
Nee de meeste die ik heb zijn Sharp en amerisolar . En die doen het met donker weer in verhouding heel goed, dan doet sf 2/3 procent minder, maar met zon levert de sf 25 procent van opgewekte vermogen terwijl het maar 20 procent van geïnstalleerde vermogen is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 19:15:
[...]

Dat lijkt mij SF daar ietwat prijzig voor.
Mijn voorkant is gericht op nnw.
Al weet ik helemaal niet wat ze dan op zullen brengen :p

Oh ik zie 60%
Sf lijkt misschien duur maar omdat je al vanaf 3-6 panelen kan werken is het toch snel een set voor weinig geld.
Bijv: 6 panelen 170-s x115,-
Omnik 1000 of andere kleine omvormer 285,-

Maar je kan ook gewoon een grote omvormer kopen, 4-6 panelen aan hangen in een string en het jaar er op weer 4-6.
Probeer dat eens met mono? Daar heb je al minimaal een paneel of 8 nodig maar beter is 10, dan word het weer een hele set met dito kosten. (Steca 500 en soladin uitgesloten, dat zijn geen omvormers)
Heel flexibel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:51:
[...]

Fout, mijn meter doet dat honderd procent tegelijk, zit geen salderen in over de drie fase
Kan je dat uitleggen hoe je dat hebt geconstateerd ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op zondag 27 maart 2016 @ 17:02:
[...]

Kan je dat uitleggen hoe je dat hebt geconstateerd ?
In oude situatie zat mijn één fase omvormer op fase 1 en mijn huis op twee en drie. Iedere opgewekte kW op omvormer stond ook op de terug lever teller. Liep gelijk. Dus geen enkel moment van saldeer in de meter anders had er verschil geweest

Gaat om itron ace3000 van essent.
Low budget model denk, geen schakel klok voor hoog laag tarief, en ook infrarood puls is niet aanwezig, en geen saldeer functie blijkbaar

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 27-03-2016 20:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 17:43

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag was een rollercoaster, veel wolken, maar ook veel zon. Ik begin me wel zorgen te maken of mijn 3 strings op 1 MPP toch aan het clippen zijn. Misschien is 5kW op 1 MPP van een 6 kW omvormer toch teveel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/Screenshot%202016-03-27%2022.48.25.png

De pieken lopen tot rond de 4000W.

Maar ik heb op de omvormer zelf ook pieken gezien van tot 5300W, maar dat meestal maar een paar seconde achter elkaar. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Hier piekt hij 2 sec tot 4700W en zakt dan tot 4000W. Dus ik weet niet of het komt omdat de ene MPP maar 4kW aan kan, of dat de instraling maximaal 4kW was vandaag en dat de pieken komen doordat de panelen koel zijn en extra straling krijgen van de wolkjes. Overigens loopt de piek die ik per dag zie sinds begin maart gestaag omhoog, gisteren was het ook 4kW, een paar dagen geleden 3.7kW en nog weer een paar dagen terug 3.5kW.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 27-03-2016 22:59 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hier heeft 'ie vandaag ook, met 4050Wp, de 3680Watt (16A grens) aangetikt.
Volgens mij is 'ie zelfs nog even doorgepiekt tot 3720Watt, maar kan ook zijn dat 'ie echt begrensd is op 16A en de spanning was wel een stukje hoger dan 230V. (239V max. binnenshuis, volgens mijn EnergyLogger)

Op rustige dagen, zoals gisteren, is de max rond de 2800 Watt, aangezien de panelen lekker opgewarmd zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zonoskar schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:56:
Vandaag was een rollercoaster, veel wolken, maar ook veel zon. Ik begin me wel zorgen te maken of mijn 3 strings op 1 MPP toch aan het clippen zijn. Misschien is 5kW op 1 MPP van een 6 kW omvormer toch teveel.
..
Kan je de beide mppt ingangen niet parallel zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
nhrf schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:49:
[...]

Succes! Ik zou wel voor de SDM220 gaan. Deze heeft net even wat extra functionaliteit zoals verlichting (welke uit gaat na enkele minuten) en een mooi overzichtelijke structuur.
Als je vragen hebt hoor ik het graag :)
Ik ben ook geïnteresseerd in de SDM220 (voor mijn nog te bestellen PV-systeem), maar ik zie in de datasheet een "Base Current" genoemd van 10A en een "Max current" van 80A.

Weet iemand wat dat betekent? De installatie die ik op het oog op zal op goede dagen een groot deel van de dag 15-20A leveren. Dat is ruim minder dan 80A, maar weer een stuk meer dan de genoemde 10A.

Gaat dat goed, en zo ja: wat wordt er dan met "Base Current" bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ocaj schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:39:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd in de SDM220 (voor mijn nog te bestellen PV-systeem), maar ik zie in de datasheet een "Base Current" genoemd van 10A en een "Max current" van 80A.

Weet iemand wat dat betekent? De installatie die ik op het oog op zal op goede dagen een groot deel van de dag 15-20A leveren. Dat is ruim minder dan 80A, maar weer een stuk meer dan de genoemde 10A.

Gaat dat goed, en zo ja: wat wordt er dan met "Base Current" bedoeld?
Ib en Un is waar de meter normaliter gecailbreerd is en de hoogste nauwkeurigheid moet halen.
0,4% starting current is bij 230V 0,92 watt als minimum, wat je omvormer levert zul je dus altijd wel meten de meeste beginnen en eindigen veel hoger.
Max current is de waarde waarbij de meter nog normaal kan meten voor x tijd, kon het in de manual niet vinden zo snel.

Ik vind het rustverbruik 2Watt/10VA wel aan de hoge kant eigenlijk voor zo'n klein metertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is weer een piekendag vandaag net op de omnik2 een piek van 2150 gezien met 2000wp aan panelen erop helaas net Vmax failures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vmax aan de AC-zijde?
Hier heb ik 'm nog niet boven de 240V binnenshuis gezien en op de omvormer (30m kabel) 242 als max.
Op de omvormer dus niet automatisch gelogd, maar binnenshuis wel vastgelegd door de EnergyLogger als piekmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AUijtdehaag schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:38:
Kan je de beide mppt ingangen niet parallel zetten?
Dat kan. Maar ik ben juist aan het experimenteren dat de omvormer wat efficiënter werkt bij lage vermogens.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
zonoskar schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:56:
[...]

Dat kan. Maar ik ben juist aan het experimenteren dat de omvormer wat efficiënter werkt bij lage vermogens.
Noem 5000 watt maar laag haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 28 maart 2016 @ 10:24:
Ib en Un is waar de meter normaliter gecailbreerd is en de hoogste nauwkeurigheid moet halen.
Aha bedankt. Het is dus niet zo dat de meter bedoeld is om 10A als standaard-vermogen te verwerken. Ik vroeg me af of er iets mis ging als ik regelmatig meer stroom door zo'n meter zou sturen, maar je hebt me gerustgesteld.
De IMax van 80A is geen probleem op een 1 x 35A aansluiting.
Ik vind het rustverbruik 2Watt/10VA wel aan de hoge kant eigenlijk voor zo'n klein metertje.
Misschien dat dat door de Modbus-aansluiting komt? Die is in principe altijd actief.
Ik kon verrassend weinig kwh-meters met modbus vinden en vind qua architectuur zo'n modbus waarbij je registers uit kunt lezen een stuk robuuster dan pulsen gaan tellen. Voor je het weet ben je de tel kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op maandag 28 maart 2016 @ 21:23:
[...]

Aha bedankt. Het is dus niet zo dat de meter bedoeld is om 10A als standaard-vermogen te verwerken. Ik vroeg me af of er iets mis ging als ik regelmatig meer stroom door zo'n meter zou sturen, maar je hebt me gerustgesteld.
De IMax van 80A is geen probleem op een 1 x 35A aansluiting.

[...]

Misschien dat dat door de Modbus-aansluiting komt? Die is in principe altijd actief.
Ik kon verrassend weinig kwh-meters met modbus vinden en vind qua architectuur zo'n modbus waarbij je registers uit kunt lezen een stuk robuuster dan pulsen gaan tellen. Voor je het weet ben je de tel kwijt....
Er zit een verschil in m-bus en modbus RTU he?
Maar dat wist je al wel toch?
Gelukkig hoef ik de pulsen van mijn finders zelf niet te tellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Nou weet ik niet heel veel van M-bus, behalve dan dat ik me herinner dat ik beter voor modbus kon gaan.
Die Eastron SDM220 heeft Modbus RTU, dus dat past bij mijn verwachting...

Heb ook wel even naar de Finders gekeken, omdat ik die hier regelmatig zie langskomen, maar ik was toch wat meer gecharmeerd van de Eastron.

Misschien mis ik iets hoor, maar als je je tel-apparaat uitzet (of dat nou een youless, of een raspberry pi, of wat dan ook is maakt daarbij niet zoveel uit) dan ben je toch gewoon de tel kwijt en heb je geen idee meer wat er gebeurt is in de tijd dat hij uitstond?

Als je de kwh-meter via modbus uitleest en je mist een keer een paar dagen, dan pik je daarna weer gewoon de meterstand op, omdat de meter gewoon doortelt. Lijkt me voor de lange termijn wat robuuster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Stukje tekst op zaanzon:
https://zaanzon.nl/hosola-3-fasen-omvormer/

Daar wordt ook gerept over een nieuwe optimizer:

------
Hosola timmert ook aan de weg met een nieuwe generatie optimizers. Deze optimizers zijn vanaf nu geschikt op per paneel uit te lezen. Een aparte communicatie unit dient wel separaat te worden aangeschaft die het dataverkeer regelt tussen panelen en uw router. Alle zonnepanelen moeten dan wel standaard worden uitgerust met een optimizer.

Ook is het nog steeds mogelijk slechts een optimizer te plaatsen alleen achter die panelen welke schaduw werpen op het paneel. U kunt dan niet apart uitlezen, anders dan via uw bestaande omvormer. Deze functie is veruit de goedkoopste oplossing in die gevallen dat schaduw op slechts 1 of enkele panelen plaatsvindt. De Hosola optimizers zijn geschikt voor alle 60 cells zonnepanelen.
------

Ben benieuwd wanneer die uitkomen. Het grote voordeel t.o.v. solaredge is dat je van de Hosola`s er een paar kan plaatsen ipv een optimizer achter elk paneel. De huidige generatie zijn echter niet echt betrouwbaar te zijn, hopelijk is generatie twee betrouwbaarder.

[ Voor 11% gewijzigd door Rempage0611 op 28-03-2016 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Wat bedoel je hier precies met "niet betrouwbaar"?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

ATS schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:04:
Wat bedoel je hier precies met "niet betrouwbaar"?
Ik was zaterdag bij SolarKing om een extra paneel op te halen. Hij heeft nogal goede contacten bij Hosola en die raden hun eigen Optimizers op dit moment ook af ivm betrouwbaarheid. Verdere details heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Rempage0611 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:47:
[...]

Ik was zaterdag bij SolarKing om een extra paneel op te halen. Hij heeft nogal goede contacten bij Hosola en die raden hun eigen Optimizers op dit moment ook af ivm betrouwbaarheid. Verdere details heb ik niet.
Kun je "zomaar" een extra paneel aan een bestaande string hangen?
Ik heb bijvoorbeeld 1x 10 en 1x6 Zorro250wp all black panelen hangen. Zou ik aan die 1x6 zomaar een extra (ander) paneel kunnen hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

reneeke1970 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:59:
[...]

Noem 5000 watt maar laag haha
Nee, dat klopt. Ik heb 3 strings van 10 TSMC panelen, die leveren ca 750V, maar niet zoveel Amps per string. Ik had eerst 2 strings parallel op 1 MPP en de andere string op de tweede MPP. Nu heb ik deze 3 strings aan 1 MPP hangen. Daarmee is de stroom wat hoger en is de efficiëntie bij slecht weer beter. Maar het lijkt er dus op dat hij aftopt bij 4000W, ook vandaag weer. Maar waarom ik dan wel pieken zie tot 5300W snap ik dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@td-er idd Vmax aan de Ac zijde.
bij aanspringen van de omvormer smorgens om kwart voor 7 was het Voltage al 247V
in de middag is het nog wat gestegen totdat de omvormer bij de 250 de beveiliging ingreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 13:55

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Hier ook sinds afgelopen vrijdag aan de panelen. Nu heb ik een Omnik (5K-TL2) omvormer die via de app en website mooi uit te lezen is. Maar begrijp ik het goed dat rechtstreeks die output naar pvoutput.org niet zomaar mogelijk is? (familie heeft SMA omvormer en dat is via pvoutput.org weer mooi te zien wat die nu leveren, vandaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GurbY{nl} dit hangt af van de wifi connector die je hebt
gezien dat t net nieuws is moet t mogelijk zijn omdat je de juiste wifi connector hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:40:
@td-er idd Vmax aan de Ac zijde.
bij aanspringen van de omvormer smorgens om kwart voor 7 was het Voltage al 247V
in de middag is het nog wat gestegen totdat de omvormer bij de 250 de beveiliging ingreep.
Zomertijd instellen zeker.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee ik loop achter hihi
maar zonder gekheid toen de omvormer aanging was het voltage gelijk 246V
en dat was zaterdag ook al aan de hoge kant
nu vandaag weer normaal

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 13:55

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 13:53:
@GurbY{nl} dit hangt af van de wifi connector die je hebt
gezien dat t net nieuws is moet t mogelijk zijn omdat je de juiste wifi connector hebt
OK; kan het alleen nergens ontdekken. Via de app van pvoutput.org kan ik alleen via bluetooth een verbinding maken, en dat heeft de (mijn) Omnik niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet het zowiezo instellen via de normale webpagina en niet via de app.

als je naar de webpagina van je wifi connector gaat dan zie je links in het menu de optie ADVANCED
kies daar voor remote server en daar kan je dan de upload server instellen
verder even hier op tweakers terugzoeken voor de config binnen pvoutput zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De winterse temperaturen zijn weer voorbij. Volgens de theoretische openklemspanning (Voc) zou ik 542 Volt op mijn omvormer zetten bij een instraling van 1000W/m2 en -5°C celtemperatuur. Dat is 42 volt meer dan de 500 Volt omvormer aankan!

Toch heb ik geen Voc hoger dan 491 Volt gezien toen ik de netvoeding uitschakelde. Is 1000W/m2 niet realistisch? Is -5°C niet realistisch? Of meet ik op het verkeerde moment de Voc?

+10°C in combinatie met 1000W/m2 geeft bij mijn panelen theoretisch 517 Volt Voc. Alsnog een stuk meer dan in de praktijk gemeten. Mocht de netspanning een keer wegvallen, op het moment dat het koud is EN ook nog hoge instraling, dan heb ik voldoende reserve.

Toch maar dat ene (of 2?) paneeltje extra plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 29-03-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:11:
De winterse temperaturen zijn weer voorbij. Volgens de theoretische openklemspanning (Voc) zou ik 542 Volt op mijn omvormer zetten bij een instraling van 1000W/m2 en -5°C celtemperatuur. Dat is 42 volt meer dan de 500 Volt omvormer aankan!

Toch heb ik geen Voc hoger dan 491 Volt gezien toen ik de netvoeding uitschakelde. Is 1000W/m2 niet realistisch? Is -5°C niet realistisch? Of meet ik op het verkeerde moment de Voc?

+10°C in combinatie met 1000W/m2 geeft bij mijn panelen theoretisch 517 Volt Voc. Alsnog een stuk meer dan in de praktijk gemeten. Mocht de netspanning een keer wegvallen, op het moment dat het koud is EN ook nog hoge instraling, dan heb ik voldoende reserve.

Denk dat 0 graden bij die 1000W/m2 realistisch is, had laatst smeltend ijs op de panelen en heel helder wee, en af en toe net 1000+ Volt, waar normaal 896 V te verwachten zou zijn.

Het gaat natuurlijk om cel temperatuur en niet om jouw gevoels temperatuur. de meeste gaan uit van de vermeldde openklem spanning +10%.
Ook zal de omvormer naar verwachting niet stuk gaan bij 501 V als er 500V opstaat aangegeven, die zal ook wel wat marge hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 29-03-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
20 SF panelen op een SolarEdge systeem net optimizers .....is een SE3000 omvormer dan niet wat te onder gedimensioneerd? Bij 21 wordt nl de SE3500 geadviseerd die weer een stukje duurder is.

Bovendien heb ik voor dat ene extra paneel een extra optimizer nodig (waar de rest per 2 op 1 optimizer wordt aangesloten)?

Kortom....is dit verstandig (20 vs 21)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Sandrioni schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:01:
20 SF panelen op een SolarEdge systeem net optimizers .....is een SE3000 omvormer dan niet wat te onder gedimensioneerd? Bij 21 wordt nl de SE3500 geadviseerd die weer een stukje duurder is.

Bovendien heb ik voor dat ene extra paneel een extra optimizer nodig (waar de rest per 2 op 1 optimizer wordt aangesloten)?

Kortom....is dit verstandig (20 vs 21)
20 SF panelen op een 3000W omvormer werkt hier perfect (ZZO) - topt af en toe af maar op een heel jaar is dit maar een heel klein percentage.

Áls hij boven de 3000W komt (op een goede zomerdag kan dit zomaar 3-4 uur zijn) dan is dat ook maar een paar 100 watt daarboven.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Ik begin steeds meer te twijfelen. Ik heb hier al eerder iets over gevraagd, maar wil toch nog iets weten.

Uitgangspunt: 15 panelen, 270 Wp met solaredge optimizers. Totaal 4050 Wp. 3x25A aansluiting.

1) op vrijwel al mijn offertes stond een se4000-16A geoffreerd. Maar hoe zit dat, op 16A kan toch maximaal 16x230=3680W? Gaat het systeem dan aftoppen bij het best mogelijke weer? Dat is op zin wel ok denk ik.

2) een installateur offreert een se4000, die max 22A levert. Wil daarvoor een 20A automaat gebruiken. In mijn beperkte electrotechnische optie is dit twee keer een nee. 22A is teveel voor een 20A automaat, en een 20A automaat hoort niet bij een 3x25A aansluiting.

Graag jullie visie. Het gaat niet om flauwe stroompjes, ik wil het graag veilig, vandaar mijn zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
gysman11 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:18:
Ik begin steeds meer te twijfelen. Ik heb hier al eerder iets over gevraagd, maar wil toch nog iets weten.

Uitgangspunt: 15 panelen, 270 Wp met solaredge optimizers. Totaal 4050 Wp. 3x25A aansluiting.

1) op vrijwel al mijn offertes stond een se4000-16A geoffreerd. Maar hoe zit dat, op 16A kan toch maximaal 16x230=3680W? Gaat het systeem dan aftoppen bij het best mogelijke weer? Dat is op zin wel ok denk ik.

2) een installateur offreert een se4000, die max 22A levert. Wil daarvoor een 20A automaat gebruiken. In mijn beperkte electrotechnische optie is dit twee keer een nee. 22A is teveel voor een 20A automaat, en een 20A automaat hoort niet bij een 3x25A aansluiting.

Graag jullie visie. Het gaat niet om flauwe stroompjes, ik wil het graag veilig, vandaar mijn zorg.
1) Ja, het systeem gaat aftoppen wanneer de Iac de 16 A aantikt. In de praktijk gaat je spanning aan de AC-zijde wat omhoog tijdens productie, dus zeg dat je in de praktijk tot 240 V * 16 A = 3840 W kunt leveren.

2) Is in principe een prima mogelijkheid. De 20 A automaat zal weliswaar niet selectief zijn t.o.v. je 25 A hoofdzekering, dus er bestaat een kans dat je bij hoge stromen de hoofdzekering eruit duwt in plaats van je 20 A automaat. Dat is wellicht wat onhandig, maar niet zozeer gevaarlijk. Maar die hoge stromen zouden niet voor moeten komen, want 20 A * 230 V = 4600 W en dat gaat-ie echt niet halen. Bovendien kun je de SE alsnog op een bepaald vermogen begrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:04
Jerrythafast schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:26:
[...]

2) Is in principe een prima mogelijkheid. De 20 A automaat zal weliswaar niet selectief zijn t.o.v. je 25 A hoofdzekering, dus er bestaat een kans dat je bij hoge stromen de hoofdzekering eruit duwt in plaats van je 20 A automaat. Dat is wellicht wat onhandig, maar niet zozeer gevaarlijk. Maar die hoge stromen zouden niet voor moeten komen, want 20 A * 230 V = 4600 W en dat gaat-ie echt niet halen. Bovendien kun je de SE alsnog op een bepaald vermogen begrenzen.
En daarbij kan een patroon ook wel wat meer hebben dan die 25a. Bij 1.06xIn is dat geloof ik iets van een uur voordat ie klapt. Dan zit je al op 28a.
Los daarvan zit er ook nog wat eigen gebruik op die fase dus wat netto teruggaat is nog (iets) lager
En helaas zijn het pieken... Die duren al korter dan de tijd die patroon nodig heeft om eruit te klappen als je m licht overbelast

Selectiviteit is vnl bedoeld bij een sluiting. Bij een 'normale' overbelastig zal de 20a altijd eerder springen, tenzij je bv een 20a smeltpatroon met een b automaat gaat mixen (dan overlappen de uitschakelkarakteristieken)

Maar als het een 3faae setup is kun je ook bv een pico 4.2 of 5 overwegen....
( als je t tenminste uitkomt, die pico's vragen hogere spanningen)

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 29-03-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Jerrythafast schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:26:
[...]

1) Ja, het systeem gaat aftoppen wanneer de Iac de 16 A aantikt. In de praktijk gaat je spanning aan de AC-zijde wat omhoog tijdens productie, dus zeg dat je in de praktijk tot 240 V * 16 A = 3840 W kunt leveren.
Als ik uitga van een factor 0,87 can zou ik met 4050Wp in combinatie met een 16A omvormer slechts minimaal verlies moeten hebben door dat aftoppen, correct? 0,87x4050=3523. (Laatst ook een reactie gelezen van iemand met onderdimensionering. Effecten daarvan waren erg klein.)

Volgens mij moet ik dus gewoon die 16A variant hebben, en is de 20A automaat helemaal niet nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door gysman11 op 30-03-2016 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik weet niet of het helemaal in dit topic hoort, maar ik denk van wel;

Mijn vraag; we laten 10 PV panelen installeren (10 x 275 Wp op een SE3000 omvormer). De omvormer komt op zolder te hangen en nu dient er nog een aparte groep getrokken te worden vanuit de meterkast naar zolder wat ik door een kennis laat doen.

Wat is een gebruikelijke kabeldiameter tussen meterkast en omvormer? De installateur van de PV panelen had het over 4 mm² maar dat lijkt me toch wel een flinke kabel.

Ik begrijp dat de afstand tussen de meterkast en omvormer van invloed is op de kabeldiameter, maar pakweg 20-25 meter zou toch ook afkunnen met 2,5 mm²?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Rhaelak schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:48:
Ik weet niet of het helemaal in dit topic hoort, maar ik denk van wel;

Mijn vraag; we laten 10 PV panelen installeren (10 x 275 Wp op een SE3000 omvormer). De omvormer komt op zolder te hangen en nu dient er nog een aparte groep getrokken te worden vanuit de meterkast naar zolder wat ik door een kennis laat doen.

Wat is een gebruikelijke kabeldiameter tussen meterkast en omvormer? De installateur van de PV panelen had het over 4 mm² maar dat lijkt me toch wel een flinke kabel.

Ik begrijp dat de afstand tussen de meterkast en omvormer van invloed is op de kabeldiameter, maar pakweg 20-25 meter zou toch ook afkunnen met 2,5 mm²?
Als je de ruimte hebt zou ik gewoon 3x4 mm2 nemen. 3x2,5 ~€1,22/m 3x4 ~ €1,92/m dus voor 25 meter 15 euro meerprijs.
Voordeel dat je in krappe situaties minder snel tegen de grenzen aanloopt. En wil je later meer dan hoef je geen nieuwe kabel te trekken.
Als je 2750 watt in het net duwt verlies je over 3x4 mm2 ~10 watt minder aan kabelvelies t.o.v. 2,5 mm2

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 30-03-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611

Rempage0611

Atomic2005 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 10:45:
[...]

Ik heb bijvoorbeeld 1x 10 en 1x6 Zorro250wp all black panelen hangen. Zou ik aan die 1x6 zomaar een extra (ander) paneel kunnen hangen?
Bij mij ging het om een extra paneel van hetzelfde type. Afhankelijk van je omvormer kan je er panelen bijzetten. Als het verschillende panelen zijn of als ze een andere orientatie hebben zijn optimizers nodig.

edit: Maar er zijn hier een aantal experts die daar meer vanaf weten dan ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Rempage0611 op 30-03-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]

Zolang Impp en Isc binnen zo'n 10% van elkaar liggen kan je panelen mixen. In de praktijk kan je er dus een willekeurig paneel van dezelfde technologie bij hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Dre schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 20:11:

gewoon een paar panelen bij hangen en niet lopen piepen.
je moet er alleen rekening mee houden dat als de VOC te hoog is dan gaat de omvormer in error.
en heb je de rest van de dag geen opbrengst.

is verder geen probleem maar het is wel dom om te doen.
gewoon niet een krent zijn en een fatsoenlijke omvormer kopen die geschikt is voor je dak is gewoon slimmer. 8)7
[...]

Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:36:
[...]

Zolang Impp en Isc binnen zo'n 10% van elkaar liggen kan je panelen mixen. In de praktijk kan je er dus een willekeurig paneel van dezelfde technologie bij hangen.
jep, dat kan. (zoals Proton_ ook zegt.)
voor jouw komt het op ongeveer uit.
dat je panelen hebt met 6" cellen, dus wil je 6" cellen er bij hangen.
je hebt mono, dus je wil mono bij hangen.
Wp doet er verder niet aan op of af.
een paneel zoals dit kan zonder problemen er bij gehangen worden.
http://www.yinglisolar.co...lline/ylm-72-cell-series/

is dan niet zwart, en moet je dan mooi vinden, maar had niet zo snel een beter voorbeeld.
de VOC die uit de panelen komt is wel een grens op de omvormer, en met 2 type panelen word het wat lastig uitrekenen of het kan, even een simpele richt lijn, je wil +/-720 cellen in 1 string hebben. ;)
je kleine string heeft 6x60 cellen = 360 cellen, dus er kunnen nog 360 cellen bij of 5 van die yingli's die ik als voorbeeld gaf.
(preciezer uit rekenen geeft vast een beter antwoord. ;) )

edit:
kunt zelfs nog iets verder aan als Proton_ zegt.
dit b.v. kan ook en dan kun je er 6 bij hangen om de 720cellen te hebben. :
http://shop.winkelman-zon...ox-neon-2-fullblack-.html
alleen de afwijking word wel aardig groot en of dat nu echt heel verstandig is, is dan een 2de.
goedkopere panelen zijn waarschijnlijk net zo effectief. ;)
(ik geef alleen even extreme voorbeelden. ;) )

en ja, zoveel Wp, je omvormer kan het wel aan.
maar je gaat wel wat aftoppen op mooie lente dagen, maar dat hoeft het feest voor de jaar opbrengst niet te erg dompen.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 30-03-2016 11:06 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kan ook 4 SF panelen parallel erbij doen, dan zit je ook aan 8A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb ze tegen de bovennok van het dak aanzitten.
Eerst rij van 10x portrait
dan 6x landscape er strak onder.

Daaronder heb ik sneller schaduw het dak van de buren. Dus zou er aan de achterzijde (oostkant) wel 1 in landscape onder kunnen hangen. Maar als die een deel vd tijd in schaduw hangt, gaat dat dan niet ten koste vd rest vd string?

Die SF's zit ik aan te denken om t.z.t. aan de andere kant op mn dak te doen (noord-kant) Maar dan moet ik eerst een bestemming voor de extra kWh verzinnen :P Warmtepomp voor de vloerverwarming ofzo

[ Voor 22% gewijzigd door Atomic2005 op 30-03-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:26:
Je kan ook 4 SF panelen parallel erbij doen, dan zit je ook aan 8A :)
lol, dat gaat wel heel ver. >:)
(zou het werken, dunnefilm geeft toch best een flinke andere IV curve. :?
is wel experiment waardig, durf eigenlijk niet te zeggen of dat echt lukt :? )
Atomic2005 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:41:
Ik heb ze tegen de bovennok van het dak aanzitten.
Eerst rij van 10x portrait
dan 6x landscape er strak onder.

Daaronder heb ik sneller schaduw het dak van de buren. Dus zou er aan de achterzijde (oostkant) wel 1 in landscape onder kunnen hangen. Maar als die een deel vd tijd in schaduw hangt, gaat dat dan niet ten koste vd rest vd string?

Die SF's zit ik aan te denken om t.z.t. aan de andere kant op mn dak te doen (noord-kant) Maar dan moet ik eerst een bestemming voor de extra kWh verzinnen :P Warmtepomp voor de vloerverwarming ofzo
waarschijnlijk kan het wel, maar heb wat moeite met een totaal beeld te vormen van het dak :?
dus of het wijsheid is. :?
(misschien kun je wel parallel gaan werken? of iets anders doen?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 23:59
Ik heb een offerte opgevraagd voor een combinatie van Solar Frontier panelen en een SolarEdge omvormer met optimizers. Nu krijg ik een offerte binnen waarin één optimizer per 2 panelen is opgenomen. Nu vroeg ik mij dus af hoe dit zit, is het voldoende om 1 optimizer per twee panelen te hebben, of is het toch aan te raden om er één per paneel te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:52:
Ik heb een offerte opgevraagd voor een combinatie van Solar Frontier panelen en een SolarEdge omvormer met optimizers. Nu krijg ik een offerte binnen waarin één optimizer per 2 panelen is opgenomen. Nu vroeg ik mij dus af hoe dit zit, is het voldoende om 1 optimizer per twee panelen te hebben, of is het toch aan te raden om er één per paneel te plaatsen?
2 panelen per P405 optimizer is goed. ;)
(je hebt alleen een minimum aantal optimizers nodig soms 6 soms 13, dus soms 1 paneel per optimizer.)

maar sf kan al aardig goed met schaduw over weg, dus ik zou helemaal geen solaredge gebruiken, dat is wel erg dubbel op en onnodig duur. :?
(maar je kunt andere reden hebben, zoals het perse willen loggen per paneel.
maar dat is persoonlijk, solaredge doet echt niet meer uit de panelen halen als een string omvormer. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:48:
[...]

lol, dat gaat wel heel ver. >:)
(zou het werken, dunnefilm geeft toch best een flinke andere IV curve. :?
is wel experiment waardig, durf eigenlijk niet te zeggen of dat echt lukt :? )

[...]

waarschijnlijk kan het wel, maar heb wat moeite met een totaal beeld te vormen van het dak :?
dus of het wijsheid is. :?
(misschien kun je wel parallel gaan werken? of iets anders doen?)
Dit middelste (omcirkelde) is mijn dak. Gezien vanaf de voorzijde (west/zuidwest) Panelen zitten dus op zuid/zuidoost kant.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/14uxqmf.jpg

Pagina: 1 ... 89 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.