Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.145 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:28
Goeden dag,

Zijn hier ook mensen met een Ginlong Solis omvormer? Op de web-interface wordt onder andere de efficiency weergegeven in kWh/kW/dag. Dit zal een gemiddelde zijn van een aantal dagen in het verleden. Graag zou ik willen weten of dit over de gehele looptijd is, of dat het bijvoorbeeld wordt berekend over de laatste 100 dagen...

Enkele dagen heeft de internet verbinding er uit gelegen van de omvormer en dan registreerde de portal gewoon opbrengt 0. De efficiency is dan ook redelijk in elkaar gezakt. Graag zou ik willen weten wanner hij deze dip niet meer meerekent, of dat deze info nu voorgoed nutteloos is.

Mvg,
Michel van Eunen.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Atomic2005 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:34:
[...]

Dit middelste (omcirkelde) is mijn dak. Gezien vanaf de voorzijde (west/zuidwest) Panelen zitten dus op zuid/zuidoost kant.
[afbeelding]
o, zo.

dan kun je nog 6X panelen op je kleine string zetten, die schaduw is geen probleem. ;)
(de diodes lossen het wel op. de orientatie van de panelen is toch perfect zo.
en de V is dan hoog genoeg voor de diodes hun werk te laten doen. ;) )

(volgende is afhankelijk van de omvormer, die weet ik niet.)
dan kun je ook nog 10X panelen parallel op de grote string er bij zetten.
en dan op noord/noordwest kant.
geen probleem.

een paneel wat je er voor zou kunnen gebruiken, is dan zoiets:
http://shop.winkelman-zon...mono-260wp-all-black.html
kleur is dan wel net iets anders ben ik bang, maar je ziet het amper.

lol, hoeveel kWh wil je extra >:)

edit:
het idee is dus, nu gewoon 16 panelen er bij leggen op de omvormer die je hebt.
later de 12 lage panelen op een nieuwe omvormer hangen.
(de nieuwe omvormer wel graag met mppscanning, pvsweep, optitrack etc..)
en kolenfooi levert vandaag de dag nog best leuk op ;)
met de GvO is het verschil een stuk kleiner geworden.
(maar aan alles zitten haakjes en oogjes.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 30-03-2016 13:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:52:
Ik heb een offerte opgevraagd voor een combinatie van Solar Frontier panelen en een SolarEdge omvormer met optimizers. Nu krijg ik een offerte binnen waarin één optimizer per 2 panelen is opgenomen. Nu vroeg ik mij dus af hoe dit zit, is het voldoende om 1 optimizer per twee panelen te hebben, of is het toch aan te raden om er één per paneel te plaatsen?
Welke optimizers worden er dan gebruikt? De P600/700? Want die optimizers werken alleen met 15kW/16kW en hogere omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 23:59
migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:58:
[...]

2 panelen per P405 optimizer is goed. ;)
(je hebt alleen een minimum aantal optimizers nodig soms 6 soms 13, dus soms 1 paneel per optimizer.)

maar sf kan al aardig goed met schaduw over weg, dus ik zou helemaal geen solaredge gebruiken, dat is wel erg dubbel op en onnodig duur. :?
(maar je kunt andere reden hebben, zoals het perse willen loggen per paneel.
maar dat is persoonlijk, solaredge doet echt niet meer uit de panelen halen als een string omvormer. ;) )
Bedankt voor je reactie! _/-\o_ Ik was me er niet van bewust dat een solaredge weinig toegevoegde waarde had t.o.v. een string omvormer. Het betreft een grote schuur waar we 50 panelen op willen leggen, gezien het grote aantal panelen, zou je me dan adviseren wel per paneel te kunnen loggen, of denk je dat dit niet zinvol is? Is er wellicht een alternatief die je me zou adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
Roobje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:05:
[...]

Welke optimizers worden er dan gebruikt? De P600/700? Want die optimizers werken alleen met 15kW/16kW en hogere omvormers
De 'SolarEdge P405 Power Optimizer'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:34:
[...]

Bedankt voor je reactie! _/-\o_ Ik was me er niet van bewust dat een solaredge weinig toegevoegde waarde had t.o.v. een string omvormer. Het betreft een grote schuur waar we 50 panelen op willen leggen, gezien het grote aantal panelen, zou je me dan adviseren wel per paneel te kunnen loggen, of denk je dat dit niet zinvol is? Is er wellicht een alternatief die je me zou adviseren?
oei, dat zijn er flink wat.

ik neem aan dat je dan voor de iets wat lagere Wp panelen gaat als de 170Wp verzie.
(de 170Wp verzie is slecht leverbaar en zou ik voor een grote setup niet gebruiken.)

dit komt wel snel in de 3fase omvormer range.
is dat mogelijk?
(al is het maar om een omvormer te hebben die werkt met een hoge V.
1fase = 350V, 3 fase = 720V)

wil je het zelf op dak leggen of laten leggen?
(mijn antwoorden zijn dan vaak wel anders. ;) )

zijn er nog andere uitbreidingen in de planning?
(moet ik daar nog rekening mee houden?)

wil je voor overproductie gaan en geld verdienen, of is het allemaal salderen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:46:
[...]

oei, dat zijn er flink wat.

ik neem aan dat je dan voor de iets wat lagere Wp panelen gaat als de 170Wp verzie.
(de 170Wp verzie is slecht leverbaar en zou ik voor een grote setup niet gebruiken.)
Voornemen is de 170 Wp, waarom zou je dit niet adviseren?
dit komt wel snel in de 3fase omvormer range.
is dat mogelijk?
(al is het maar om een omvormer te hebben die werkt met een hoge V.
1fase = 350V, 3 fase = 720V)
Een 3 fase omvormer is zeker mogelijk, er ligt een 3fase aansluiting naar de schuur.
wil je het zelf op dak leggen of laten leggen?
(mijn antwoorden zijn dan vaak wel anders. ;) )
Voornemens zelf de panelen te leggen.
zijn er nog andere uitbreidingen in de planning?
(moet ik daar nog rekening mee houden?)
Geen uitbreidingen in de planning. Wellicht in de toekomst een elektrische auto, waardoor het verbruik alleen maar hoger zal zijn..
wil je voor overproductie gaan en geld verdienen, of is het allemaal salderen?
De opbrengst zal geheel verbruikt worden vanwege een warmtepomp in huis (er is geen gasaansluiting aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:39:
[...]

De 'SolarEdge P405 Power Optimizer'
Okay, dus dan worden 2 panelen parallel aangesloten op 1 optizimer? Wist niet dat dat gedaan wordt,wordt dat ondersteund vanuit SolarEdge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:52:
[...]

Voornemen is de 170 Wp, waarom zou je dit niet adviseren?
slecht leverbaar.
en als je zo groot gaat dan kun je ook de 165Wp pakken.
(je hebt dan ook een grote kans dat ze dan 169W leveren onder STC waarde. ;)
dus verschil is dan zo klein dat die paar euro een lekker winst zijn op de grote van de set.
pas als je weinig ruimte hebt neem je de 170Wp's ;) )
Een 3 fase omvormer is zeker mogelijk, er ligt een 3fase aansluiting naar de schuur.
oke, beginnen we met die te gebruiken.
Voornemens zelf de panelen te leggen.
cool, ik hou wel van dappere mensen die hun handen uit de mouwen willen steken. >:)
Geen uitbreidingen in de planning. Wellicht in de toekomst een elektrische auto, waardoor het verbruik alleen maar hoger zal zijn..

De opbrengst zal geheel verbruikt worden vanwege een warmtepomp in huis.
oke, cool, je wil dus spekkoper worden.
wat is je gebruik per jaar ongeveer?

wil je met nieuwe panelen gaan werken of is 2de hands ook goed?
(mits de prijs oke is natuurlijk, maar daar moet je altijd een beetje mee oppassen ;) )

oke, vast deze.
panelen worden per pallet verkocht (en SF is het dacht ik 25 panelen per pallet).
per 3 pallets krijg je een korting van +/-1ct per Wp. (dat tikt best hard aan met veel Wp.)
maar 75 is zeker te veel?

ik begin even met de Omniksol 8K-TL2 als omvormer.
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-6k_8k-tl2
(die mag best nog vervangen worden voor iets anders, is maar voorbeeld.)
die kost +/- 1000€ of is zelfs goedkoper als een solaredge SE8K-ER-01.
en dan heb je geen 25 P405 nodig, dus je bespaart nog eens een 25x+/-50€. ;)

alleen met SF moet je stringen parallel maken, anders word de V te hoog voor de mpp.
en dat is wat lastig, de omvormer wil het liefst een 640Vmpp, dus je wil het liefst 8 panelen serieel.
en dan 3x parallel en dat 2x aansluiten over de mpp's van de omvormer.
(3x8x2)
maakt 48 panelen op de omvormer.
(edit:
1 mpp met 3x6 en 1 mpp met 4x8 maakt 50 panelen.
moest ik ook even rustig over nadenken voor ik de oplossing had, lol)

(zo heb je vast een beginnetje, komt nog wel meer info als je meer weet. ;) )
Roobje schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:06:
[...]
Okay, dus dan worden 2 panelen parallel aangesloten op 1 optizimer? Wist niet dat dat gedaan wordt,wordt dat ondersteund vanuit SolarEdge?
jep, dat is de manier voor SF op een P405.
die kan met gemak 400W aan, dus geen probleem met 2x170Wp. ;)
(alleen SF gebruiken met SE :?
het is eigenlijk niet nodig. beetje dubbel op eigenlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:09
Uhh, gelukkig heb ik er 20 te pakken gekregen; morgen liggen ze op het dak als het goed is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie hier verbazingwekkend weinig over het huren van panelen terug komen.
Werd onlangs gewezen op de mogelijkheid van het huren van panelen, bijvoorbeeld via zelfstroom.
Lijkt mij interessant, aangezien ik niet van plan ben nog 10 jaar in mijn huidige woning te blijven wonen, en ga daardoor aangeschafte zonnepanelen niet terugverdienen.

Enige addertje onder het gras wat ik zie is dat je verplicht bent voor gas en stroom over te stappen naar Greenfoot energy.

Moet de businesscase nog wel zelf uitwerken, aangezien we erg weinig gas en stroom gebruiken (plusminus 140 euro per maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:17
plaatje
Zonnepanelen op flats kennen we, maar heeft u deze variant wel eens gezien? Deze werd door een oplettende bezoeker van onze site gespot in Sassenheim, en opgestuurd. Op het balkon zijn verticaal, een groot aantal pv-zonnepanelen van verschillende makelij aan elkaar geknutseld. De bewoner betaalt een stevige prijs voor zijn groene stroom; in de flat komt nauwelijks daglicht, en de vraag is of hij veel plezier heeft van zijn royale balkon. Misschien was collectieve inkoop-actie, een samenwerking met de eigen huurdersvereniging/VVE of een participatie in een innovatieve startup een beter idee geweest.
http://www.installatie.nl...ten/geen-daglicht-wel-pv/

:D _o-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

MikeyMan schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:16:
Zie hier verbazingwekkend weinig over het huren van panelen terug komen.
Werd onlangs gewezen op de mogelijkheid van het huren van panelen, bijvoorbeeld via zelfstroom.
Lijkt mij interessant, aangezien ik niet van plan ben nog 10 jaar in mijn huidige woning te blijven wonen, en ga daardoor aangeschafte zonnepanelen niet terugverdienen.

Enige addertje onder het gras wat ik zie is dat je verplicht bent voor gas en stroom over te stappen naar Greenfoot energy.

Moet de businesscase nog wel zelf uitwerken, aangezien we erg weinig gas en stroom gebruiken (plusminus 140 euro per maand).
Heb hier ook wel naar gekeken toen ik mij ging oriënteren, maar gezien de energieprijzen die ze rekenen bij de energiemaatschappij waar je naar toe moet, schiet je er eigenlijk weinig mee op.
Ach, misschien is dit de slaapkamerzijde en kon hij de paneeltjes goedkoop krijgen? :) Heeft hij extra gratis verduistering op de slaapkamer ;)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22
Tja, zo is wel je wietkwekerij meteen uit het zicht! + besparing op stroomkosten == win-win!!!11

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:16
Heeft één van de techneuten hier een idee wat een gfci fout betekend en ontstaat??
Ps van een omnik ....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:59:
Heeft één van de techneuten hier een idee wat een gfci fout betekend en ontstaat??
Ps van een omnik ....
Klinkt als een aardingsfout ??
GFCI -> Ground Fault Circuit Interrupter (GFCI)

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 30-03-2016 16:03 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:19:
[...]

slecht leverbaar.
en als je zo groot gaat dan kun je ook de 165Wp pakken.
(je hebt dan ook een grote kans dat ze dan 169W leveren onder STC waarde. ;)
dus verschil is dan zo klein dat die paar euro een lekker winst zijn op de grote van de set.
pas als je weinig ruimte hebt neem je de 170Wp's ;) )
Ik begrijp volgens mij nog niet helemaal wat je zegt. :/ Zijn de 165 panelen dan veel goedkoper en daarom voor een grote opstelling interessanter? Wat bedoel je met "Pas als je weinig ruimte hebt neem je de 170 Wp's"? In de meest optimale opstelling kunnen we 50 panelen kwijt op het dak (in landscape). Aangezien er meer verbruikt wordt dan opgewekt, zouden we dan niet beter kunnen gaan voor 170 Wp :?
oke, beginnen we met die te gebruiken.

[...]

cool, ik hou wel van dappere mensen die hun handen uit de mouwen willen steken. >:)
:*)
[...]

oke, cool, je wil dus spekkoper worden.
wat is je gebruik per jaar ongeveer?
Ongeveer 14000 kWh
wil je met nieuwe panelen gaan werken of is 2de hands ook goed?
(mits de prijs oke is natuurlijk, maar daar moet je altijd een beetje mee oppassen ;) )
Uhh.. Nog niet over nagedacht eerlijk gezegd. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?
oke, vast deze.
panelen worden per pallet verkocht (en SF is het dacht ik 25 panelen per pallet).
per 3 pallets krijg je een korting van +/-1ct per Wp. (dat tikt best hard aan met veel Wp.)
maar 75 is zeker te veel?
1,70 euro per paneel dus.. Maar ik kom niet aan de 75, dus is helaas niet van toepassing.
ik begin even met de Omniksol 8K-TL2 als omvormer.
http://www.omnik-solar.com/products/omniksol-6k_8k-tl2
(die mag best nog vervangen worden voor iets anders, is maar voorbeeld.)
die kost +/- 1000€ of is zelfs goedkoper als een solaredge SE8K-ER-01.
en dan heb je geen 25 P405 nodig, dus je bespaart nog eens een 25x+/-50€. ;)

alleen met SF moet je stringen parallel maken, anders word de V te hoog voor de mpp.
en dat is wat lastig, de omvormer wil het liefst een 640Vmpp, dus je wil het liefst 8 panelen serieel.
en dan 3x parallel en dat 2x aansluiten over de mpp's van de omvormer.
(3x8x2)
maakt 48 panelen op de omvormer.
(edit:
1 mpp met 3x6 en 1 mpp met 4x8 maakt 50 panelen.
moest ik ook even rustig over nadenken voor ik de oplossing had, lol)
50 panelen is de meest optimale opstelling (5 x 10), maar 48 is ook mogelijk als ik ze verticaal op het dak leg (4 x 12). Wat zou je ons aanraden te doen?
(zo heb je vast een beginnetje, komt nog wel meer info als je meer weet. ;) )
Wat betreft het dak, er liggen nu astbest golfplaten op, dus deze zullen we eerst moeten vervangen door kunststof golfplaten (dit laten we wel doen :P). We hebben dus nog wel even, wellicht zijn dan de panelen beter beschikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 14:22:
je moet het zowiezo instellen via de normale webpagina en niet via de app.

als je naar de webpagina van je wifi connector gaat dan zie je links in het menu de optie ADVANCED
kies daar voor remote server en daar kan je dan de upload server instellen
verder even hier op tweakers terugzoeken voor de config binnen pvoutput zelf
Heb e.e.a. inmiddels helder, maar kan hier op tweakers niet echt de settings wat ik daar in moet vullen vinden... Maar kan inderdaad een remote server ip invullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:59:
Ps van een omnik ....
Crxtreem in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:55:
[...]

Ik begrijp volgens mij nog niet helemaal wat je zegt. :/ Zijn de 165 panelen dan veel goedkoper en daarom voor een grote opstelling interessanter? Wat bedoel je met "Pas als je weinig ruimte hebt neem je de 170 Wp's"? In de meest optimale opstelling kunnen we 50 panelen kwijt op het dak (in landscape). Aangezien er meer verbruikt wordt dan opgewekt, zouden we dan niet beter kunnen gaan voor 170 Wp :?
er worden geen panelen gemaakt van 165 of 170Wp.
maar er worden panelen gemaakt, die dan getest worden op wat ze leveren en voor dat aantal worden ze verkocht.
dus een 170Wp zal naar alle waarschijnlijkheid een +/-170-172W leveren.
terwijl een 165Wp met een beetje mazzel een 169W zal doen. ;)
(maar hier hoef je verder ook niks van aan te trekken, is maar wat losse info.)
Ongeveer 14000 kWh
oei, een probleempje, niet al te groot maar wel belangrijk om te weten. ;)
tot de 10.000kWh betaal je € 0,1007 energie belasting per kWh.
boven de 10.000kWh betaal je maar € 0,04996 energie belasting per kWh.
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

elektra prijs bestaat uit:
elektra prijs + energie belasting + opslag duurzame energie + 21% BTW
komt grofjes neer op onder de 10.000kWh :
5 + 10 + 1 + 21% = 19ct per kWh
komt grofjes neer op over de 10.000kWh :
5 + 5 + 1 + 21% = 13,3ct per kWh

dus als je gaat salderen is het eerst tegen het lage tarief van 13,3ct (4000kWh) en dan de rest tegen het hoge tarief van 19ct per kWh. :-(
en wat je niet saldeert blijf je tegen het hoge tarief betalen.

dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar naderhand er achter komen is vrij lullig.
dit wil je wel van te voren weten. ;)
maar het is wel snel handig om meer als 4000kWh te gaan opwekken, en als het even kan ongeveer 14000kWh, maakt het snel kosten effectiever.
Uhh.. Nog niet over nagedacht eerlijk gezegd. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen?
weinig voor of nadelen.
alleen de oude panelen hebben vaak minder Wp per m2.
dus je hebt er allen meer van nodig.

maar met het gegeven van voorgaand stuk, kan de weinig Wp per m2 wel een probleem worden.
de kans dat je minder kWh opwekt in het leuke belasting stuk word dan minder groot.
maar dat probleem heb je ook met SF, dat heeft helaas ook niet veel Wp per m2.

waar precies de grens zit is een lastige, en erg afhankelijk van de mogelijkheden.
met 50X 170Wp zit je op ongeveer een 8000kWh-9000kWh, maar de eerste 4000kWh levert maar een schamele 13,3ct op, helaas.
er is een kans dat gewoon mono pakken je veel meer Wp op dak kunt krijgen, en daar door dus meer kWh hebt die in het leuke gedeelte van de energie belasting komt.
moeilijk aangeven waar die grens zit, moet je zelf ook eens goed over na denken. ;)
1,70 euro per paneel dus.. Maar ik kom niet aan de 75, dus is helaas niet van toepassing.

[...]

50 panelen is de meest optimale opstelling (5 x 10), maar 48 is ook mogelijk als ik ze verticaal op het dak leg (4 x 12). Wat zou je ons aanraden te doen?
hoeveel je op dak legt moet je helemaal zelf weten.
maar een omvormer heeft een grens aan hoeveelheid Voc(+temperatuur van de cellen) per mpp.
dus omvormer specs moet in evenwicht zijn met de panelen, verder maakt het niet uit.
(aantal Wp heeft niks te maken met aantal W omvormer. ;) )
Wat betreft het dak, er liggen nu astbest golfplaten op, dus deze zullen we eerst moeten vervangen door kunststof golfplaten (dit laten we wel doen :P). We hebben dus nog wel even, wellicht zijn dan de panelen beter beschikbaar..
is hier iets mee te doen?
http://www.asbestvanhetdak.nl/
(heb er verder geen verstand van, heb er alleen maar mensen over horen vloeken. >:)
regeltjes, regeltjes en nog eens.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:55:
deze post ik expres even los van het andere verhaal.
vooral eens lezen wat cj1 heeft gedaan met zijn kleine schuur en zijn grote schuur.
Zonnepanelen als dakbedekking (waterkerend)?

is niet iets voor de halfbakken klusser, dit is wel iets geavanceerder klusser.
opbrengsten zijn een stuk lager (minder kWh), maar opbrengst is niet echt belangrijk meer als je zo te werk gaat.
materiaal kosten zijn ook lager omdat je dan geen nieuw dak nodig hebt. ;)
en dan maakt de 10.000kWh grens ook niet meer uit.

kunt dan ook het beste kijken op:
http://www.gebruiktezonne...uct=26&controller=product
voor spullen die je dan nodig hebt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:48:
[...]

vooral eens lezen wat cj1 heeft gedaan met zijn kleine schuur en zijn grote schuur.

opbrengsten zijn een stuk lager (minder kWh), maar opbrengst is niet echt belangrijk meer als je zo te werk gaat.

Ik denk dat wanneer je 50SF + solaredge in gedachten hebt je nu al flink bespaard hebt door de tips hier.
met zelf leggen wordt ook een flinke hap bespaard en zoveel duurder is een nieuw paneel niet tov een 70/90% dunnefilm zoals je linkt. het geeft wel meer zekerheid en zonder logging/doormeten is dat wel handig.

met 48/50 sf wil je minimaal een omvormer van 8kw en die zal ook nog wel een klein beetje aftoppen af en toe (niet erg).

strings maken is een beetje afhankelijk van mogelijke schaduw en wat net handig uitkomt qua panelen.
richting max voltage gaan (er niet over let op VOC) en rekening houden met max A per mppt (14a voor 8k omniksol bv).

qua verbruik is het wel zo leuk om misschien te proberen ook zonder panelen dichter richting de 10kw te gaan, dan heb je voor je gevoel de boel ook weer iets sneller terugverdiend. En natuurlijk richting 0 milieuvervuiling :)
Serieus elektriciteit besparen

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Powrskin schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:04:
[...]

Ik denk dat wanneer je 50SF + solaredge in gedachten hebt je nu al flink bespaard hebt door de tips hier.
met zelf leggen wordt ook een flinke hap bespaard en zoveel duurder is een nieuw paneel niet tov een 70/90% dunnefilm zoals je linkt. het geeft wel meer zekerheid en zonder logging/doormeten is dat wel handig.

met 48/50 sf wil je minimaal een omvormer van 8kw en die zal ook nog wel een klein beetje aftoppen af en toe (niet erg).

strings maken is een beetje afhankelijk van mogelijke schaduw en wat net handig uitkomt qua panelen.
richting max voltage gaan (er niet over let op VOC) en rekening houden met max A per mppt (14a voor 8k omniksol bv).

qua verbruik is het wel zo leuk om misschien te proberen ook zonder panelen dichter richting de 10kw te gaan, dan heb je voor je gevoel de boel ook weer iets sneller terugverdiend. En natuurlijk richting 0 milieuvervuiling :)
Serieus elektriciteit besparen
geen idee in welke wazige wereld jij leeft, maar je verteld het nu met de verkeerde cijfers tegen de verkeerde persoon. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Secondsol is ook wel eens leuk om in rond te neuzen voor grote partijen panelen.
(geen persoonlijke ervaringen erin, dak is vol)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:15:
[...]

geen idee in welke wazige wereld jij leeft, maar je verteld het nu met de verkeerde cijfers tegen de verkeerde persoon. :?
lol :D
jij was makkelijker te quoten.

Dropshot89 had nogal lange laatste post en neem aan dat het wel gelezen wordt.
mocht je niet gequote willen worden zeg dat dan ;w :P

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Powrskin schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:34:
[...]

lol :D
jij was makkelijker te quoten.

Dropshot89 had nogal lange laatste post en neem aan dat het wel gelezen wordt.
mocht je niet gequote willen worden zeg dat dan ;w :P
geen probleem, maar dan pak je toch het stukje van dropshot,
knipt er een stuk uit.
en vertel je daar het verhaal tegen, met je mening.
dan ziet hij het te minste dat er op zijn bericht is gereageerd,
het verhaal tegen mij vertellen is zo onzinnig, dat weet ik ook wel.
ben wel eens met het stukje van eerst trias, dan opwekken. ;)
maar hij wil ook nog meer elektra gaan gebruiken, door elektrisch te auto rijden , dus ik vraag het me af of dat wel gaat lukken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 21:19
Nadat ik vorig jaar het dak van de schuur heb volgelegd (12x270Wp panelen), zit ik er nu aan te denken om nog wat extra te gaan leggen.
Helaas ligt de schuur vol, dus ik zit nu naar het huis zelf te kijken.
Heb 2 opties:

-plat dak van 2,9x7m
panelen zou ik daar bijna op het zuiden kunnen leggen, echter doordat dit plat dak vastzit aan het huis, krijgen de panelen pas zon rond een uur of 12 a 1 uur

-schuindak van het huis, maten nog niet gemeten, maar gezien 2 dakramen en een dakkapel wordt he lastig om hier iets moois van de te maken
dak zit ook ONO gericht, lijkt me niet erg zinnig

Wat zou ik kwijt kunnen op het platdak? 2,9m is een beetje een lastige maat volgens mij.
Wil proberen tussen de 1500 en 2000kwh op te wekken op jaarbasis.
Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dropshot89 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:52:
[...]
Bij deze vermogens lijkt me éénfase bijzonder onhandig, of je moet drie omvormers willen ophangen.
:)
Yup, een elektrische auto doet zo je verbruik verdubbelen. Hoewel, bij jouw verbruik zal je het haast niet merken ;)
Reken 5 á 6 kilometer op een kWh.
Maar de eigenlijke vraag is: heb je meer beschikbaar dakoppervlak? Als je nu nog geen uitbreidingsplannen hebt, wil dat niet zeggen dat je dat later niet krijgt :)
Het virus is besmettelijk en hardnekkig...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:55
wezep schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:35:
Nadat ik vorig jaar het dak van de schuur heb volgelegd (12x270Wp panelen), zit ik er nu aan te denken om nog wat extra te gaan leggen.

Wat zou ik kwijt kunnen op het platdak? 2,9m is een beetje een lastige maat volgens mij.
Is dit mogelijk?
Hoe valt de schaduw op dat platte dak? Op diverse sites kun je de schaduwval simuleren. Op die manier kun je zien wat er per dag 'overblijft' van volle zon.
Als het dak over de lange zijde zuidelijk gericht is kun je misschien een zonneschans kwijt. Met 2.9m breed kun je, bij normale maten van 165x100, zonder problemen 8 panelen kwijt.

Als het niet te hoog is en de achterkant je huis is (waardoor je windlast laag is) kun je er zelfs 12 kwijt: met 4 in landscape, 3 rijen hoog, zit je in totaal op 2.80m nodig (bij een hoek van 20 graden). Met 30 graden heb je 2.60 nodig. Je komt dan wel 1-1,5m 'de hoogte in' op de hoge kant van je schans.

Dan ligt je dak wel bomvol, maar kun je wel 12 panelen kwijt :) Alleen zit je dan wel in de 'nogo zone' dus kwa windbelasting moet je daar goed rekening mee houden. Het scheelt natuurlijk wel of je een nogo zone gebruikt op 15m hoogte, of op een schuurdak met aan de andere kant een woning waardoor daar uberhaupt al geen wind vandaan komt.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 30-03-2016 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

wezep schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:35:
-plat dak van 2,9x7m

Is dit mogelijk?
Als je nog eens kunt meten: een SF paneel is 97 centimeter. Met montage op de kopse kanten zijn drie panelen dus 291 centimeter.
Je zou dan vier rijen van drie panelen kwijt kunnen; 2040 Wp. Wat het oplevert is gezien de schaduw lastig te zeggen maar 1500 kWh is misschien wel haalbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:48:
[...]

Als je nog eens kunt meten: een SF paneel is 97 centimeter. Met montage op de kopse kanten zijn drie panelen dus 291 centimeter.
Je zou dan vier rijen van drie panelen kwijt kunnen; 2040 Wp. Wat het oplevert is gezien de schaduw lastig te zeggen maar 1500 kWh is misschien wel haalbaar.
3 naast elkaar, zou had ik het nog niet bekeken.
Had zelf al gekeken naar die SF panelen met een afmeting van 125x97.
Zat dan eerder aan 2 naast elkaar te denken, dus 2,50m breed. Dan kan ik nog wat spelen met de hoek richting de zon.
Zouden er dan 5 rijen achter elkaar passen?
Maar goed, dan heb ik maar 10 panelen, dus 1700Wp
2040 is altijd beter.

In hoeverre passen 12 (of 10) van de panelen goed op een Mastervolt 1500 omvormer?
Heb namelijk nu ook al een Mastervolt hangen, vandaar. Handig voor de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Die omvormer heeft een max stroom van 11A , dus max 5 SF parallel.
De MPP max is 300V: 2 of 3 in serie.
3x5 is dus de max :)
Maar waarschijnlijk is de schans met silicium een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bedankt voor de tip, moet nog wat door lezen om aan het slot van verhaal te komen haha
Grote verschil is wel dat bij hem met opstarten gebeurt en bij mij in bedrijf. Maar ik heb paar dingen te controleren, al hoop ik gewoon dat bij deze ene keer blijft.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:31:
Die omvormer heeft een max stroom van 11A , dus max 5 SF parallel.
De MPP max is 300V: 2 of 3 in serie.
3x5 is dus de max :)
Maar waarschijnlijk is de schans met silicium een beter idee.
Duidelijk, al snap ik er niet zoveel van ;-)
Wat bedoel je trouwens met de laatste opmerking? Schans met silicium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:55
wezep schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Mono- of polykristallijn panelen. Dan zit je op gemiddeld 240-260wp per paneel.

Als het dus lukt om die 12 te plaatsen kun je 2880 tot 3120wp (3360 als je 280wp panelen gebruikt) leggen.

Alleen ga je dat niet op een MV1500 (nuttig) kwijt kunnen...

Je zou je huidige omvormer kunnen swappen voor een zwaardere en 2 strings maken (bestaand + nieuw) en die beide op een eigen mpp gooien).

[ Voor 22% gewijzigd door DJSmiley op 30-03-2016 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
wezep schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:35:
[...]

Mono- of polykristallijn zoals DJSmiley ook zegt.
maar die beginnen langzaam zeldzaam te worden onder de 260Wp. ;)
het meeste is wel naar de 270-290Wp gegaan tot 315Wp zelfs.

helaas zijn er steeds minder speciale maten panelen te vinden
maar ze zijn er nog wel:
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
ze zijn best duur, maar het zijn ook mono cellen met er een laag dunnefilm(SF) boven op geplakt.
vandaar ook de hoge Wp per m2 wat ze hebben. ;)

misschien kun je iets met die panelen.

ik zou niet zo snel voor een Mastervolt 1500 gaan, zijn ook veel leuke TL omvormers te krijgen in de zelfde range, en dat doet het toch wel iets beter. ;)
met een EU rendement van maar 95% is het niet bepaalt een hoogvlieger.
(maar prijs kan iets goed maken, maar daar heb ik ze nog niet voor gezien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
En vandaag was het weer wisselend bewolkt.
Dus mijn omvormer tikte weer de 16A aan en toen.... niets meer.
Via SunnyPortal kon ik zien dat 'ie allerlei grid-fouten gaf, overspanning, etc. en geen communicatie meer.
Toen ik naar huis belde om te informeren of de groep eruit was geklapt bleek dat dat inderdaad zo leek.
Maar de boel kwam niet meer op. :(
Thuisgekomen gelijk de meterkast in gedoken en blijkt dat mijn groepen "rood" aangeven als ze "aan" staan en "groen" wanneer je ze aan kunt raken, oftewel "uit" staan.
Weer zelf aangezet en de omvormer sprong weer netjes aan. (dus zo'n 7 a 8 kWh misgelopen vandaag)
Echter na een paar minuten weer een melding van overspanning in de logs. (met +/- 400 Watt invoer)
Kortom, het is hier zo instabiel als maar kan.

De EnergyLogger heeft in huis maximaal 239.4 V aangegeven.

Enexis heeft de 'schrijvende meter' nog niet geplaatst.
SMA heeft me een aanvraagformulier toegestuurd om een grid-code aan te vragen (kost kennelijk 59 euro), maar ik vraag me af of dat überhaupt wel een goed idee is nu. En waarschijnlijk heeft die beste man van SMA mijn vragen helemaal niet goed gelezen, want de omvormer staat op NL'se settings en hij omschrijft het als noodzakelijk om NLse settings te activeren.

Ik vraag me af waardoor de spanning aan de omvormer kant zo enorm kan pieken.
Zou het kunnen dat er ergens in het net (bij mij thuis, bij de meter/hoofdaansluiting of buiten) iets los zit, zodat het vermogen om de stroom kwijt te kunnen tijdelijk heel erg afneemt en dus de spanning heel snel toeneemt?
Dat is echt het enige wat ik kan verzinnen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:28:
Secondsol is ook wel eens leuk om in rond te neuzen voor grote partijen panelen.
Ik heb positieve ervaringen met Secondsol : 1 x 30 stuks Auria M112, een jaar later 2 x 30 Auria M120 gekocht, en ook de Delta omvormers, bij 4 verschillende verkopers. Om de hoge vrachtkosten naar Nederland te ontlopen heb ik wel alles zelf gehaald en de enige problemen die ik hiermee heb gehad is dat ik in Bremen door de Lademeister de 2 palletdozen met panelen niet mee kreeg omdat ik niet de juiste aanhanger bij me had, deze moest nl gesloten zijn. Dag later met de juiste aanhanger is het wel gelukt.
Ook op Ebay.de kun je leuke koopjes vinden, onlangs zag ik complete Powersets van Solar Frontier, dus panelen inclusief omvormer, voor ca 1 Euro per Wp, incl BTW en lage vrachtkosten, 60 Euro. Of je dan de BTW terug kan vorderen weet ik eigenlijk niet..

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bamboe48 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:08:
[...]

Ik heb positieve ervaringen met Secondsol : 1 x 30 stuks Auria M112, een jaar later 2 x 30 Auria M120 gekocht, en ook de Delta omvormers, bij 4 verschillende verkopers. Om de hoge vrachtkosten naar Nederland te ontlopen heb ik wel alles zelf gehaald en de enige problemen die ik hiermee heb gehad is dat ik in Bremen door de Lademeister de 2 palletdozen met panelen niet mee kreeg omdat ik niet de juiste aanhanger bij me had, deze moest nl gesloten zijn. Dag later met de juiste aanhanger is het wel gelukt.
Ook op Ebay.de kun je leuke koopjes vinden, onlangs zag ik complete Powersets van Solar Frontier, dus panelen inclusief omvormer, voor ca 1 Euro per Wp, incl BTW en lage vrachtkosten, 60 Euro. Of je dan de BTW terug kan vorderen weet ik eigenlijk niet..
Wel gave site en prijzen..
Hoe werkt dat als je een hele pellet koopt? Die kun je gewoon thuis af laten leveren? En hoeveel is de Mvsteuer? De Duitse BTW?

Dan kan voor een sch*t prijs het hele noord-dak vol leggen. Wordt er wel heel hebberig van :P

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Atomic2005 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:35:
[...]
<> De Duitse BTW?

Dan kan voor een sch*t prijs het hele noord-dak vol leggen. Word er wel heel hebberig van :P
BTW/VAT/Salestax is altijd nationaal en kan je altijd terugvragen (of beter zorgen dat het niet gerekend wordt bij verzending).
Maar omdat wij en DE in de EU zitten is het nog makkelijker en kan je het in NL regelen http://www.belastingdiens...agen_uit_andere_eu_landen

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

franssie schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:02:
[...]

BTW/VAT/Salestax is altijd nationaal en kan je altijd terugvragen (of beter zorgen dat het niet gerekend wordt bij verzending).
Maar omdat wij en DE in de EU zitten is het nog makkelijker en kan je het in NL regelen http://www.belastingdiens...agen_uit_andere_eu_landen
Zakelijk krijg ik goederen ook ex-btw netto netto geleverd uit Duitsland, maar er staat geen percentage bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Atomic2005 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:04:
[...]

Zakelijk krijg ik goederen ook ex-btw netto netto geleverd uit Duitsland, maar er staat geen percentage bij.
Als je een BTW nummer hebt kunnen ze het zonder BTW verzenden en dan verder klaar. Rekenen ze wel BTW dan vraag je die terug. maar google kenje toch ook ? http://www.retourtax.nl/btw-landen-tabel/

stuur ze gewoon een email en je weet het? De prijzen op de site zijn ex BTW dus uiteindelijk maakt het geen zak uit volgens mij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

migjes schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:48:
[...]

Wij zijn er intussen na een aantal water kerende systemen wel achter dat je een asbest dak het beste eerst kunt vervangen door een simpel sandwich panelen dak, en er dan panelen op te leggen.

Dat gaat veel vlotter, dak is snel weer dicht en kan allemaal van boven af. en geeft minder gedoe met lekkage en condens, en is nog goedkoper ook. Nu doen we het alleen nog maar als het moet van de architect.

Het probleem is dat een dak heel erg recht moet zijn wil het geschikt zijn voor een waterkerend systeem, en dat zijn schuren bijna nooit. Zeker als je het zelf wil gaan doen, kan ik het erg aanraden om eerst het dak dicht te leggen en dan aan de gang te gaan. Let wel even op de plaat die je er op gaat leggen, met trapezium platen heb je meer keuze, dan bij en golfje.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
En zojuist de meterkast open getrokken...
Allereerst alle groepen nog nagelopen met een grote schroevendraaier en de meeste groepen eigenlijk wel een kwart slag vaster kunnen draaien.
Dus al doende verder zoeken en toen kwam ik bij de kWh-meter voor de PV....

Storing gevonden....

Bleek dat 'ie niet goed vast zat. De draad zat dus tegen de schroefklem aan, ipv. ertussen. |:( O-)
Dat had heel anders uit kunnen pakken.
Oops.....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:30:
Allereerst alle groepen nog nagelopen met een grote schroevendraaier en de meeste groepen eigenlijk wel een kwart slag vaster kunnen draaien.

[afbeelding]

Bleek dat 'ie niet goed vast zat. De draad zat dus tegen de schroefklem aan, ipv. ertussen. |:( O-)
[afbeelding]
Beginners vaudje |:(
Opgelost dus? normaal zoek je daar toch eerst............. aap en kont :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 22:13
Vorige week eindelijk mijn PV installatie gekregen. De opbrengst van de eerste week zit nu -geëxtrapoleerd- op mijn jaarverbruik. Nou zegt een week natuurlijk niks, nu denk ik zomaar dat rond deze tijd (21 maart) de opbrengst best eens gelijk zou kunnen zijn aan het weekgemiddelde, gebaseerd op een kalenderjaar. Net als rond 21 september.
Is er iemand die dat kan bevestigen uit de praktijk. Of ontkrachten natuurlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Marcva schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 07:19:
Vorige week eindelijk mijn PV installatie gekregen. De opbrengst van de eerste week zit nu -geëxtrapoleerd- op mijn jaarverbruik. Nou zegt een week natuurlijk niks, nu denk ik zomaar dat rond deze tijd (21 maart) de opbrengst best eens gelijk zou kunnen zijn aan het weekgemiddelde, gebaseerd op een kalenderjaar. Net als rond 21 september.
Is er iemand die dat kan bevestigen uit de praktijk. Of ontkrachten natuurlijk?
Met mijn beperkte kennis zeg ik dat het voorjaar beter kan zijn: lage temperaturen en felle zon. Ik zou niet op basis van een week extrapoleren.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@TD-er
Wat heb je geluk gehad zeg! Dat had idd anders uit kunnen pakken. Schrik als ik die foto zie.. :?
Vandaag vervangen en weer lekker verder produceren met de paneeltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropshot89
Proton_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:42:
[...]

Bij deze vermogens lijkt me éénfase bijzonder onhandig, of je moet drie omvormers willen ophangen.
:)

[...]

Yup, een elektrische auto doet zo je verbruik verdubbelen. Hoewel, bij jouw verbruik zal je het haast niet merken ;)
Reken 5 á 6 kilometer op een kWh.
Maar de eigenlijke vraag is: heb je meer beschikbaar dakoppervlak? Als je nu nog geen uitbreidingsplannen hebt, wil dat niet zeggen dat je dat later niet krijgt :)
Het virus is besmettelijk en hardnekkig...
Helaas is verdere uitbreiding niet mogelijk.. De schuur heeft als enige een geschikt dak voor zonnepanelen.
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:28:
Bedankt voor de tip!
Andre1973 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 00:26:
[...]

Wij zijn er intussen na een aantal water kerende systemen wel achter dat je een asbest dak het beste eerst kunt vervangen door een simpel sandwich panelen dak, en er dan panelen op te leggen.

Dat gaat veel vlotter, dak is snel weer dicht en kan allemaal van boven af. en geeft minder gedoe met lekkage en condens, en is nog goedkoper ook. Nu doen we het alleen nog maar als het moet van de architect.

Het probleem is dat een dak heel erg recht moet zijn wil het geschikt zijn voor een waterkerend systeem, en dat zijn schuren bijna nooit. Zeker als je het zelf wil gaan doen, kan ik het erg aanraden om eerst het dak dicht te leggen en dan aan de gang te gaan. Let wel even op de plaat die je er op gaat leggen, met trapezium platen heb je meer keuze, dan bij en golfje.
Een dakbedekking met panelen is inderdaad mooi, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de schuur in de categorie "heel erg recht" valt. Waar moeten we op letten op de keuze van dakplaat? Ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik zou verwachten dat er wel platen zijn die geschikt zijn als alternatief voor (voormalig) asbest daken. Is er een plaat die je me aanraadt?

[ Voor 29% gewijzigd door Dropshot89 op 31-03-2016 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Ik kreeg een paar vragen van verschillende tweakers mbt projectje cooling via de mail. Bijgaand het eind resutaat.
Bijna alle onderdelen had ik of mn buurman nog liggen. Practische elke adapter van 12 volt voldoet je hebt vast wel nog een ongebruikte liggen. Een oude pc fan van mn buurman gehad nieuw in de winkel pak wel 8 a 10 euro of halen in een kringloop winkel voor 1 a 2 euro. Of je er twee fannetjes op kan zetten (serieel of parralel!) en ze beide vol vermogen kunnen draaien op 1 adapter geen idee misschien dat iemand dat weet. Is het wegblazen of zuigen van warme lucht beter. Die van mij zuigt de lucht weg net zoals in een desktop pc. Warme lucht stijgt lijkt mij dus beter (weg van de minste weerstand). Maximale koeling ongeveer 12 graden.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aRZO4wm.jpg

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[afbeelding]

[afbeelding]
Nou, dat had heel anders kunnen aflopen, je hebt echt gesloft, of wellicht beter, door je metingen ben je in actie gekomen, en hebt daarmee erger voorkomen. Vanaf nu weer gaan met de zon.

(wel wat laat gevonden gezien de problematiek >:) )

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Gasschuif schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:37:
[...]

Nou, dat had heel anders kunnen aflopen, je hebt echt gesloft, of wellicht beter, door je metingen ben je in actie gekomen, en hebt daarmee erger voorkomen. Vanaf nu weer gaan met de zon.

(wel wat laat gevonden gezien de problematiek >:) )
Op mijn garage dak heb ik zelf 2 zonnepanelen geplaatst (kon nog net zelfs met 2 linkerhanden). In de garage had ik een extra stekkerdoos geinstalleerd. Heb daarvoor een lasdoos open moeten maken. Die doorkoppeling soort van langwerpige keramische schroef maakte bij aanraken al een knetterend geluid. stroom eraf en gelijk al die lasdozen opengemaakt en opnieuw aangedraaid of zelfs opnieuw gewikkeld. Geen overbodige luxe.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:22
Pfoe ja dat is wel heftig, wel geluk gehad :) Denk dat ik mijn groepenkast ook maar een keertje moet controleren en alles nog even aan moet draaien. Die heb ik een half jaartje geleden ook nieuw geplaatst voor PV

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Snarfie31 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:57:
[...]

Op mijn garage dak heb ik zelf 2 zonnepanelen geplaatst (kon nog net zelfs met 2 linkerhanden). In de garage had ik een extra stekkerdoos geinstalleerd. Heb daarvoor een lasdoos open moeten maken. Die doorkoppeling soort van langwerpige keramische schroef maakte bij aanraken al een knetterend geluid. stroom eraf en gelijk al die lasdozen opengemaakt en opnieuw aangedraaid of zelfs opnieuw gewikkeld. Geen overbodige luxe.
Inderdaad, slechte verbindingen moet je aanpakken.
Twee jaar geleden ongeveer heb ik na vonkvorming in de groepenkast (1972, oude zooi dus) gelijk een nieuwe opgehangen, met 3 aardlek schakelaars en 12 groepen en bliksem beveiliging en kWh meters.
Geeft wel een goed gevoel, en ik heb em pas nagetrokken. Alle verbindingen zo tussen 1/4 en 1/2 slag na kunnen trekken.

Gister zijn hier de twee SF 170 aan het net gekomen (liggen op het houthok) De bestaande 310 Wp EC solar krijgt een beter plekje achter in de tuin, samen met nog een andere 310 EC aan een muurtje.

De nieuwe SFjes
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SZtz1yMl.jpg

In de garage heb ik een kleine sub verdeler gemaakt met ALS, B 10 automaat, kWh meter en bliksem afvanger, aangezien er ook 4 Enecsys 360/72 aanhangen welke slecht tegen overspanning kunnen.
De 2 stuks SF hangt aan de Steca 300. De linker amp meter is Totaal AC, de rechter de DC van de SF.
Totaal als het klaar is 1800 Wp
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7wO5Vtyl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 31-03-2016 11:38 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:58

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

En dit kan dus heel goed de verklaring zijn voor je eerder geconstateerde hoge netspanning bij je inverter.
Niet vervelend bedoeld, maar dit soort zaken moet je echt als eerste uitsluiten vóórdat je het verder zoekt (zoals bij de netbeheerder). Een goede spanningsmeting bij de inverter en meteen na de meter, zoals geadviseerd, had hoogstwaarschijnlijk ook een berg gedoe bespaard.

De afspraak voor de schrijvende meter heb je direct gecanceld neem ik aan?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Joepla schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 11:31:
[...]

En dit kan dus heel goed de verklaring zijn voor je eerder geconstateerde hoge netspanning bij je inverter.
Niet vervelend bedoeld, maar dit soort zaken moet je echt als eerste uitsluiten vóórdat je het verder zoekt (zoals bij de netbeheerder). Een goede spanningsmeting bij de inverter en meteen na de meter, zoals geadviseerd, had hoogstwaarschijnlijk ook een berg gedoe bespaard.

De afspraak voor de schrijvende meter heb je direct gecanceld neem ik aan?
Hij kan beter z,n mondje houden denk ik ( en z,n post hier verwijderen )...........
voorbereiding voor een meting kost ook het nodige voor de netbeheerder. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Daarvoor is het te laat, eea is al gang gezet begreep ik. Maar er is nog niets concreets gemeten, dus geen man overboord.
Daarbij is het zeker geen schande om je fout toe te geven, niemand is perfect. Ik zou in ieder geval even afwachten wat de spanning nu doet, na deze actie, voordat ervan alles opgetuigd wordt.

Ik heb zelf iets soortgelijks meegemaakt, zelfde verschijnselen (hoge spanning bij inverter tijdens veel instraling), maar de schroefverbinding vóór de hoofdzekering was toen het probleem. Daar mag (en wil) je niet zelf aan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Atomic2005 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 23:35:
[...]

Wel gave site en prijzen..
Hoe werkt dat als je een hele pellet koopt? Die kun je gewoon thuis af laten leveren? En hoeveel is de Mvsteuer? De Duitse BTW?

Dan kan voor een sch*t prijs het hele noord-dak vol leggen. Wordt er wel heel hebberig van :P
Ik heb betaald bij het ophalen, contant. De eerste keer in een kantoortje bij het magazijn waar ik de palletdoos in liet laden in de aanhanger. De tweede keer contant betaald in een kantorencomplex en daarna de twee palletdozen op een industrieterrein gehaald.
De MehrWehrtSteuer is 19%..
Je kunt vast wel thuis laten afleveren, maar dat is duur in vergelijking met de aanschaf, ik verwacht ca 150 Euro voor een palletdoos van 800 kilo. Afhalen was voor mij veel goedkoper omdat ik de lease-auto van mijn zoon kon gebruiken, alle brandstof wordt door zijn werkgever betaald. Ik hoefde alleen een aanhanger te huren.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-09 22:52

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik beschouw mijn PV-installatie als een "industriële" installatie. Het is gebruikelijk om eens in de zoveel tijd (thuis doe ik het elk jaar), alle kritische verbindingen te controleren en waar nodig na te trekken...

Goede les, Gijs. Blij voor je dat het geen ernstigere gevolgen heeft... 8) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

• Op moment aandraaien (conform handleiding enzo, zoals iedereen altijd keurig doet O-) )
  • Periodieke NEN inspectie (laten) uitvoeren
  • Periodieke thermografische inspectie (laten) uitvoeren
Niet alle menselijke fouten zijn hiermee te ondervangen, maar wel veel.

Overgangsweerstanden lijken mij belangrijker dan de veel bediscussieerde kabeldoorsneden.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 31-03-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Dre schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:22:
  • Op moment aandraaien (conform handleiding enzo, zoals iedereen altijd keurig doet O-) )
  • Periodieke NEN inspectie (laten) uitvoeren
  • Periodieke thermografische inspectie (laten) uitvoeren
Niet alle menselijke fouten zijn hiermee te ondervangen, maar wel veel.

Overgangsweerstanden lijken mij belangrijker dan de veel bediscussieerde kabeldoorsneden.
Als je de aansluiting elk jaar een kwart slag zou aandraaien, breekt op de duur de ader of de schroef af.
In principe moet 1 x aandraaien op moment voldoende zijn, ik zelf doe altijd een tikje extra.
De meeste fouten in installaties tegenkom zijn draden niet in de klem, te kort afgestript, gekerfd bij het strippen en niet goed aangedraaid. In de industrie gaan we steeds meer over op veerdruk klemmen daar is het verkeerd insteken en vast draaien verledentijd. Wago heeft tegenwoordig ook mooie doorzichtige lasklemmen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

habbekrats schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:54:
[...]

Als je de aansluiting elk jaar een kwart slag zou aandraaien, breekt op de duur de ader of de schroef af.
In principe moet 1 x aandraaien op moment voldoende zijn, ik zelf doe altijd een tikje extra.
De meeste fouten in installaties tegenkom zijn draden niet in de klem, te kort afgestript, gekerfd bij het strippen en niet goed aangedraaid. In de industrie gaan we steeds meer over op veerdruk klemmen daar is het verkeerd insteken en vast draaien verledentijd. Wago heeft tegenwoordig ook mooie doorzichtige lasklemmen.
Exact! En vergeet ook verschillende dikte onder 1 klem niet, lijkt vast maar toch niet. Ik trek er ook altijd flink aan na het vast draaien, dus niet in de klem komt dan nagenoeg niet voor.
Ook gebruiken veel mensen de oude lasdoppen, doe het nou niet, wat kosten die dingen nou. Let ook op dat de meeste steekverbindingen voor max 2,5mm2 zijn, dus 4 of 6 vind je niet bij de bouwmarkt.

Een warmtebeeld camera kan ook goed problemen zichtbaar maken, wel moet er vermogen op staan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Joepla schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 12:41:
Daarvoor is het te laat, eea is al gang gezet begreep ik. Maar er is nog niets concreets gemeten, dus geen man overboord.
Daarbij is het zeker geen schande om je fout toe te geven, niemand is perfect. Ik zou in ieder geval even afwachten wat de spanning nu doet, na deze actie, voordat ervan alles opgetuigd wordt.
[...]
Ik was van plan morgen (vrijdag dus) Enexis te bellen hierover.
En dan kan Enexis besluiten of ze alsnog een schrijvende meter gaan plaatsen of niet.
Vandaag is er in elk geval geen probleem ontstaan in de meterkast, er zit nu ook geen meter meer tussen, maar de omvormer zit nu rechtstreeks op de groep.

Ik kreeg van SMA trouwens nog wel een mail dat ze eigenlijk liever zien dat een TL-3600 versie (1 fase, max 16A dus) op een 25A groep zit. Valt natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar in hoeverre zijn er problemen te verwachten met een enkele 16A, karakteristiek B schakelautomaat? Is zo een er bij iemand hier er wel eens uitgeklapt?

En inderdaad, ben heel blij dat erger is voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Dropshot89 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 10:03:
[...]

Helaas is verdere uitbreiding niet mogelijk.. De schuur heeft als enige een geschikt dak voor zonnepanelen.

[...]

Bedankt voor de tip!

[...]

Een dakbedekking met panelen is inderdaad mooi, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de schuur in de categorie "heel erg recht" valt. Waar moeten we op letten op de keuze van dakplaat? Ik heb me er nog niet in verdiept, maar ik zou verwachten dat er wel platen zijn die geschikt zijn als alternatief voor (voormalig) asbest daken. Is er een plaat die je me aanraadt?
Tja, daar heb ik niet veel verstand van helaas (ik vernam van de jongens van kantoor dat t op die manier goedkoper is, en zelf ze ik wel de praktische voordelen), Lijkt me dat je moet kijken naar de garanties wat corrosie etc betreft denk ik, we zagen laatst op een dak nogal wat roestplekken ( groter dan een flink muntstuk, dak van 10 jaar oud).
Deze leek gewoon gespoten te zijn, terwijl er ook zijn die een soort ribbeltjes hebben en daarbij lijkt het dat de buitenkant voorzien is van een wat dikkere laag bescherming. Maar die trapezium heeft dus het voordeel dat er meer montage systemen op passen dan de ronde.
Ook de dikte van de buitenste metalen laag, die moet voor sommige montage systemen dikker zijn dan zoveel tienden mm.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
TD-er schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:22:
[...]

Ik kreeg van SMA trouwens nog wel een mail dat ze eigenlijk liever zien dat een TL-3600 versie (1 fase, max 16A dus) op een 25A groep zit. Valt natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar in hoeverre zijn er problemen te verwachten met een enkele 16A, karakteristiek B schakelautomaat? Is zo een er bij iemand hier er wel eens uitgeklapt?

De reden hiervan is dat op een hele zonnige dag 8 uur lang 16A invoed de automaat loeiheet wordt, vooral de nieuwere smalle 22mm varianten uit de ghoedkope budget oa te koop bij Hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een kwestie van commonsense , mijn omnik4 hangt aan een 20A automaat
echter gezien dat het voltage hier gemiddeld rond de 240 ligt ipv 230 heb je dus standaart al 160 watt meer op de 16A groep beschikbaar

in al die tijd is tie maar een enkele keer boven de 16A uitgeweest
de automaat word niet warm ook niet als er uren achter elkaar 14 ..15A doorgejast word

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2016 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zomaar eens een hardop denk vraag. Komt vaak ter sprake dat twee aansluitingen op omvormer parallel gezet worden om stroom te verdelen. Maar er spreekt niemand over twee aansluiting in serie te zetten om juist de spanning te verdelen. Is zoiets wel mogelijk?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

[...]

Ik was van plan morgen (vrijdag dus) Enexis te bellen hierover.
En dan kan Enexis besluiten of ze alsnog een schrijvende meter gaan plaatsen of niet.
Vandaag is er in elk geval geen probleem ontstaan in de meterkast, er zit nu ook geen meter meer tussen, maar de omvormer zit nu rechtstreeks op de groep.

Hier een SE 4000 met een B 20, er hangt echter "maar" 3,5 kWp aan. Hoofdzekering 35 A. Draait al een jaar probleemloos, zal vanmiddag eens met de Fuke infrarood de temperatuur meten, lijkt een mooie dag te worden. Met 25 hoofdzekering zou ik een B 20 ook wel aandurven, een automaat is sneller als een zekering.

De kast uitvoering is wel met bushbar, dus een goede warmteverdeling over het hele blok denk ik, een ook een gerenommeerd merk, ABB.

In de docu van ABB is het vermogensverlies 2,5 W per pool op vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:42

DjVe

Hatsaflats!

reneeke1970 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:57:
Zomaar eens een hardop denk vraag. Komt vaak ter sprake dat twee aansluitingen op omvormer parallel gezet worden om stroom te verdelen. Maar er spreekt niemand over twee aansluiting in serie te zetten om juist de spanning te verdelen. Is zoiets wel mogelijk?
Je bedoeld het andersom toch? Door panelen parallel te schakelen verlaag je de spanning van de string, maar daarbij neemt de stroomsterkte toe. Serieel is dus andersom.

Bedoel je dat je de twee MPPT van en omvormer gaat bridgen? Als dat überhaupt al werkt lijkt me niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjVe schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:56:
[...]

Je bedoeld het andersom toch? Door panelen parallel te schakelen verlaag je de spanning van de string, maar daarbij neemt de stroomsterkte toe. Serieel is dus andersom.

Bedoel je dat je de twee MPPT van en omvormer gaat bridgen? Als dat überhaupt al werkt lijkt me niet heel nuttig.
Ik weet ook niet of het kan, ik denk zelf van niet, maar als wel kan kun je toch een string van 900 volt op een één fase omvormer zetten zonder op dak de string te verdelen in 2×450v

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

reneeke1970 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:13:
[...]

Ik weet ook niet of het kan, ik denk zelf van niet, maar als wel kan kun je toch een string van 900 volt op een één fase omvormer zetten zonder op dak de string te verdelen in 2×450v
Dat lijkt mij niet. De omvormer heeft een bepaald MPP bereik en als je die aan elkaar gaat doorlussen, dan veranderd daar niets aan. Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal wat je ermee wilt. Twee strings van maximaal 450V is naar mijn weten efficiënter dan één string van 900V (wegens de harmonie met het net erachter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feitelijk krijg je dan 1 grote string die elkaar negatief beinvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DjVe schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:18:
[...]

Dat lijkt mij niet. De omvormer heeft een bepaald MPP bereik en als je die aan elkaar gaat doorlussen, dan veranderd daar niets aan. Ik snap eerlijk gezegd ook niet helemaal wat je ermee wilt. Twee strings van maximaal 450V is naar mijn weten efficiënter dan één string van 900V (wegens de harmonie met het net erachter).
Wat ik er mee wil? Een string die aan een drie fase omvormer hangt voor nood aan een één fase omvormer koppelen. Nu ga ik dak op en koppel string half weg los en met y stekker twee halve string zeg maar parallel koppelen. Maar als dat eenvoudig zou kunnen door twee mpp in serie te zetten krijgen ze vanzelf maar de helft van de 900 volt te verwerken. Mits inwendige weerstand hetzelfde is anders niet gelijk verdeelt. Daar zit denk ik ook probleem want als mpp gaat zoeken krijgt de andere meer of minder vrees ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:28:
feitelijk krijg je dan 1 grote string die elkaar negatief beinvloed
Het is al een grote string.... en waarom zou die negatief beïnvloeden?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

reneeke1970 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 09:41:
[...]

Het is al een grote string.... en waarom zou die negatief beïnvloeden?
Omdat je ze twee keer door dezelfde MPPT gaat halen met een bepaald spanningsbereik. Het is niet zo dat het de waardes van het algoritme even verdubbeld worden als je er twee serieel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

habbekrats schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 05:31:
[...]
De reden hiervan is dat op een hele zonnige dag 8 uur lang 16A invoed de automaat loeiheet wordt, vooral de nieuwere smalle 22mm varianten uit de ghoedkope budget oa te koop bij Hornbach.
Dat is inderdaad de verklaring.

Zo laden een aantal elektrische auto's niet met de theoretisch maximale 16A, maar beduidend minder (10A). Veel wandcontactdozen zijn namelijk niet blij met urenlange max. belasting. Zeker niet als de bekabeling niet meer zo lekker vastzit of de contacten in de doos wat minder klemmen. Daar zouden in de toekomst gegarandeerd branden door ontstaan, zodra eea wat populairder wordt.

Soms zie je ook wel eens dat WCD's waarop een oude wasdroger zit aangesloten (3600 W) verkleurd zijn, terwijl de andere in huis nog de originele kleur hebben. Die WCD's hebben het zwaar.

Zelf heb ik een 25A automaat geplaatst (moest ook vanwege de SMA5000) in een klein, apart ABB groepenkastje, samen met een kWh metertje en aparte aardlek. Het geheel is dan gescheiden van de huisinstallatie en kan daarbij evt. warmte wat makkelijker kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan snap ik je vraag niet helemaal
je geeft aan 1 grote string te hebben nuu
terwijl je eerst sprak van 2 strings van max 450 of mis ik nuu iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
habbekrats schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 05:31:
[...]

Ik heb GE schakelautomaten, 12 op een rij in een standaard kast.
Nu zit de groep voor de PV helemaal links en de 2 groepen ernaast zijn eigenlijk vrijwel onbelast.
Dus hij zou z'n warmte wel kwijt moeten kunnen.
Maar misschien van de week toch maar even kijken of ik een 20 a 25A variant kan scoren.
* TD-er is nu toch wel iets voorzichter geworden O-)
Gasschuif schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:55:
[...]

Hier een SE 4000 met een B 20, er hangt echter "maar" 3,5 kWp aan. Hoofdzekering 35 A. Draait al een jaar probleemloos, zal vanmiddag eens met de Fuke infrarood de temperatuur meten, lijkt een mooie dag te worden. Met 25 hoofdzekering zou ik een B 20 ook wel aandurven, een automaat is sneller als een zekering.

De kast uitvoering is wel met bushbar, dus een goede warmteverdeling over het hele blok denk ik, een ook een gerenommeerd merk, ABB.

2.5Watt op 20A, dus laten we aannemen dat de max. voor 16A niet hoger is dan dat.
Dat klinkt als warmte die wel afgevoerd zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:35:
dan snap ik je vraag niet helemaal
je geeft aan 1 grote string te hebben nuu
terwijl je eerst sprak van 2 strings van max 450 of mis ik nuu iets
Ik heb nu string van 900 volt aan drie fase omvormer. En voor nood moet die ook wel eens aan één fase reserve omvormer komen. Nu ga ik dak op, halfweg los koppelen, twee y stekkers er tussen, en dan komen er twee parallel van 450 naar binnen, en die gaan dan aan één fase omvormer.
Maar makkelijker zou zijn die 900 behouden en de twee aansluiting van één fase omvormer in serie te zetten zodat de spanning verdeelt word.
Daar zat ik zomaar hardop over te denken. Maar spanning laat zich niet zo simpel splitsen als stroom denk ik. Er roept tenminste niemand ja hoor dat kan haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
De hager MHS516 heeft 4,2 Watt staan als loss bij Inominaal . Over het algemeen hoef je je daar geen zorgen overmaken. Problemen zijn er vaak als je flink belaste rij naast elkaar hebt en de kast ook door de omgeving al lekker warm wordt. Een gedeelte van de warmte door de automaat veroorzaakt gaat in de koperbedrading zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
Kreeg zojuist een telefoontje...

14 april komen er twee paneeltjes bij *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Jerrythafast schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:30:
Kreeg zojuist een telefoontje...

14 april komen er twee paneeltjes bij *O* *O*
Mooi :-) We zien de foto's wel verschijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
TFHfony schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:46:
[...]

Mooi :-) We zien de foto's wel verschijnen!
Uiteraard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

TD-er schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:36:
[...]

Ik heb GE schakelautomaten, 12 op een rij in een standaard kast.
Nu zit de groep voor de PV helemaal links en de 2 groepen ernaast zijn eigenlijk vrijwel onbelast.
Dus hij zou z'n warmte wel kwijt moeten kunnen.
Maar misschien van de week toch maar even kijken of ik een 20 a 25A variant kan scoren.
* TD-er is nu toch wel iets voorzichter geworden O-)

[...]

2.5Watt op 20A, dus laten we aannemen dat de max. voor 16A niet hoger is dan dat.
Dat klinkt als warmte die wel afgevoerd zou kunnen worden.
Dat is dus 5 watt voor een automaat. Zoals habbekrats al zegt, een deel vloeit weg naar de 4 Cu geleiders, of de een combi met bushbar in mijn geval.
Net even gemeten, meterkast 16 C automaat B 20 23 graden. 7 graden opwarming met as we speak 2,7 kW AC :) De temperatuur meet ik aan de voorzijde onder. Intern wordt hij natuurlijk warmer.

Het beloofd weer een goede dag te worden, plenty zon hier in het dorp. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 01-04-2016 14:07 . Reden: Temp meting toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Vandaag tot 13:25 eerste foto temperatuur grafiek vergelijkbaar systeem als die van mij (4Kw) bijna zelfde ligging pal oost zonder koeling Tweede foto mijn systeem met koeling vanaf 35 graden. Het is pas 1 april 8)7 en zonder koeling kan je nu al structureel bijna 3 uur boven de 40 graden zitten.Ter vergelijking voor wat het waard is.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ldMLPOa.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NREvWbk.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Snarfie31 op 01-04-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

..

Bij mij heeft er een twee jaar lang een SMA-4000 TL-21 gedraaid op een 16Amp zekering.
Ik heb de SMA geupgrade naar een SMA-5000 TL-21 en de zekering vervangen voor een 25Amp

Nu bleek die zekeringautomaat van 16A toch wel een verkleuring te hebben op het plastic aan de achterzijde. Is nooit volledig met 4000 watt belast, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen eerlijk gezegd...
Langdurig belasten is natuurlijk ook wel warmteontwikkeling.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

[...]
Hoe hoger de nominale stroomwaarde van een zekering, hoe gevaarlijker het wordt lijkt mij. Er kan immers meer stroom en vermogen vloeien, toch?

Ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 3 jaar goed zonder problemen :) Het geheel is aangesloten op een Effekta 5000 (20A AC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:51:
[...]

Ik heb nu string van 900 volt aan drie fase omvormer. En voor nood moet die ook wel eens aan één fase reserve omvormer komen. Nu ga ik dak op, halfweg los koppelen, twee y stekkers er tussen, en dan komen er twee parallel van 450 naar binnen, en die gaan dan aan één fase omvormer.
Maar makkelijker zou zijn die 900 behouden en de twee aansluiting van één fase omvormer in serie te zetten zodat de spanning verdeelt word.
Daar zat ik zomaar hardop over te denken. Maar spanning laat zich niet zo simpel splitsen als stroom denk ik. Er roept tenminste niemand ja hoor dat kan haha
Zo heb ik tijden beide strings naar binnen gehad, dan kan ik bij de omvormer kiezen of ik 1 of 2 strings wil, onder het genot van een bak koffie, betr dan buiten op dak. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Hier in overleg met de installateur mijn 4560Wp installatie gewoon verdeeld over 2 groepen. Hij verwachtte eigenlijk geen problemen, maar bood de optie aan zonder meerprijs, wat goed te doen was omdat de boel toch via MicroInverters werkt. Er komen dus 2 kabelsets van het dak binnen en deze hangen ieder aan een eigen 10A automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andre1973 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 15:25:
[...]

Ik had laats 1000+ VDC open klem op 8 SF 170. Volle zon, smeltend ijs / sneeuw op de panelen.
Fronius geeft aan dat dat mag bij omvormers die voor 1000V ingang geschikt zijn, weet niet van andere merken hoeveel reserve ze hebben.
Uitgaande van 1000 W/m2 zou de celtemperatuur -16°C geweest moeten zijn. Kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Snarfie31 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:25:
Vandaag tot 13:25 eerste foto temperatuur grafiek vergelijkbaar systeem als die van mij (4Kw) bijna zelfde ligging pal oost zonder koeling Tweede foto mijn systeem met koeling vanaf 35 graden. Het is pas 1 april 8)7 en zonder koeling kan je nu al structureel bijna 3 uur boven de 40 graden zitten.Ter vergelijking voor wat het waard is.

[afbeelding]
[afbeelding]
Wat goed te zien dat de koeling zo goed werkt. Ik heb ongeveer dezelfde curve. En mijn Omnik 4.0TL is vandaag idd 3,5 uur boven de 40 graden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:59:
[...]

Zo heb ik tijden beide strings naar binnen gehad, dan kan ik bij de omvormer kiezen of ik 1 of 2 strings wil, onder het genot van een bak koffie, betr dan buiten op dak. ;)
Ja das zeker, twee string van plat dak komt ook zo naar binnen. Alleen de string met solar frontier nu niet want daar zit 30 meter kabel tussen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Foute post :?
( zat in het verkeerde forum topic te tikken)

[ Voor 156% gewijzigd door habbekrats op 01-04-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 17:03:
[...]
Uitgaande van 1000 W/m2 zou de celtemperatuur -16°C geweest moeten zijn. Kan dat kloppen?
Uit de datasheet:
Isc and Voc are ±10 % tolerance of STC rated value
Nog los van je eigen meetonzekerheid, ook dat nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 20:47:
[...]

Uit de datasheet:

[...]

Nog los van je eigen meetonzekerheid, ook dat nog ;)
Vollediger verhaal uit de datasheet:
Isc and Voc are ±10 % tolerance of STC rated values. Module output may rise due to the Light Soaking Effect. Subject to simulator measurement uncertainty (using best-in-class AAA solar simulator and applying Solar Frontier preconditioning requirements): +10 % / -5 %.
Ik lees:
  1. ±10 % tolerantie op STC waarde voor Voc
  2. Module output (vermogen? spanning? stroom?) may rise door light soaking effect
  3. Een extra (?) afwijking van +10 % / -5 % door de solar simulator onnauwkeurigheid.
Alleen al de ±10 % afwijking kan al het verschil betekenen tussen 900 Volt en 1100 Volt :o

[Edit]
Mijn poly's hebben geen afwijking gespecificeerd staan...

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 01-04-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:56:
[...]

Hoe hoger de nominale stroomwaarde van een zekering, hoe gevaarlijker het wordt lijkt mij. Er kan immers meer stroom en vermogen vloeien, toch?

Ik heb 4830 Wp aangesloten op een 16 Ampère automaat. Deze set zit op zuid met een hellinghoek van 30°. Met een jaaropbrengst van meer dan 1050 Wh/Wp doet de set het aardig qua kilowatts × uren. Het gaat bij mij al 3 jaar goed zonder problemen :) Het geheel is aangesloten op een Effekta 5000 (20A AC)
De kabel vanaf de omvormer is 4 mm^2 en de hoofdzekering is 35A, dus dat zou geen probleem moeten zijn om de grotere maximale stroom aan te kunnen.
En om de prijs hoef ik het ook niet te laten. (25 euro)
En ik heb ook gelijk een nieuwe SDM220 modbus meter meebesteld voor in de meterkast, als vervanging van de uitgefikte kWh-meter.
Afbeeldingslocatie: http://img.metersplus.com/upload/product_img/20141108/SDM220Modbus_Single_Phase_DIN_Rail_Energy_Meter.jpg
Dan ook leuk de RS485 poort uitlezen, 1x S0 bus naar de HomeWizard Energylink en 1x S0 naar de Youless voor de PV-output upload.
[...]

En? Nog gemeten vanmiddag?

[ Voor 20% gewijzigd door TD-er op 01-04-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Al zou de installatieautomaat gratis zijn, ik zie het voordeel niet in het kader van beschikbaarheid, veiligheid, milieu, arbeid, etc, etc. Alleen maar nadelen.

Ik knal af en toe 24 Ampère door de 16 Ampère PV groep, dat is een beetje te extreem, al hoewel het wel goed gaat. 20A installatieautomaat ligt klaar. Maar voor jou kleinere setje? onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 01-04-2016 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

TD-er schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:33:
[...]

De kabel vanaf de omvormer is 4 mm^2 en de hoofdzekering is 35A, dus dat zou geen probleem moeten zijn om de grotere maximale stroom aan te kunnen.
En om de prijs hoef ik het ook niet te laten. (25 euro)
En ik heb ook gelijk een nieuwe SDM220 modbus meter meebesteld voor in de meterkast, als vervanging van de uitgefikte kWh-meter.
[afbeelding]
Dan ook leuk de RS485 poort uitlezen, 1x S0 bus naar de HomeWizard Energylink en 1x S0 naar de Youless voor de PV-output upload.

[...]

En? Nog gemeten vanmiddag?
Zie post van 13.22h vandaag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Met 25 hoofdzekering zou ik een B 20 ook wel aandurven, een automaat is sneller als een zekering.
[...]
Dit klopt niet. Een 20 Ampère B-karaterisitek automaat is niet selectief ten opzichte van 35A hoofdzekering, laat staan 25A.
Zie http://www.hager.nl/files...oek_verdelers_tm_125A.pdf pagina 14

16A is daar beter dan 20A in verband met je volledige selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekering. Beide zijn niet volledig selectief!

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 01-04-2016 21:56 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.