Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.139 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Dre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:41:
Al zou de installatieautomaat gratis zijn, ik zie het voordeel niet in het kader van beschikbaarheid, veiligheid, milieu, arbeid, etc, etc. Alleen maar nadelen.

Ik knal af en toe 24 Ampère door de 16 Ampère PV groep, dat is een beetje te extreem, al hoewel het wel goed gaat. 20A installatieautomaat ligt klaar. Maar voor jou kleinere setje? onzin.
Wat voor nadelen dan, mbt. de veiligheid?
Ik denk ook niet dat 'ie er uit zal klappen, al was het alleen al omdat de omvormer de boel echt op 16A zal afknijpen en de schakelautomaat nog best wel wat reserve heeft.
Maar aangezien SMA dat advies niet zomaar geeft, ben ik de voors en tegens aan het afwegen.
En daar de boel van 't weekend toch open moet voor die nieuwe meter, zal de extra moeite minimaal zijn.
Die 25A is nog niet besteld.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Gasschuif schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:50:
[...]

Zie post van 13.22h vandaag. :)
Had ik helemaal overheen gelezen 8)7

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Snarfie31 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 13:25:
Vandaag tot 13:25 eerste foto temperatuur grafiek vergelijkbaar systeem als die van mij (4Kw) bijna zelfde ligging pal oost zonder koeling Tweede foto mijn systeem met koeling vanaf 35 graden. Het is pas 1 april 8)7 en zonder koeling kan je nu al structureel bijna 3 uur boven de 40 graden zitten.Ter vergelijking voor wat het waard is.

[afbeelding]
[afbeelding]
Hier mijn temperatuursverloop met 2 x 8cm fan onder een Omnik 3k TL met als voeding een 4 Wp zonnepaneeltjes. Werkt al twee jaar probleemloos (ook 's winters)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2z52bs9.jpg

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

TD-er schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:52:
[...]

Wat voor nadelen dan, mbt. de veiligheid?
[...]
Hoe lager de zekeringwaarde hoe minder foutstroom er kan lopen in geval van een sluimerende fout. Ook zullen zaken als slechte contacten bij de installatieautomaat eerder tot een trip zorgen. Ik zie geen voordelen voor de veiligheid om meer dan 16A te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:51:
[...]

Dit klopt niet. Een 20 Ampère B-karaterisitek automaat is niet selectief ten opzichte van 35A hoofdzekering, laat staan 25A.
Zie http://www.hager.nl/files...oek_verdelers_tm_125A.pdf pagina 14

16A is daar beter dan 20A in verband met je volledige selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekering. Beide zijn niet volledig selectief!
Foute post :?

[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 01-04-2016 22:18 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:46
Dre schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 21:51:
[...]

Dit klopt niet. Een 20 Ampère B-karaterisitek automaat is niet selectief ten opzichte van 35A hoofdzekering, laat staan 25A.
Zie http://www.hager.nl/files...oek_verdelers_tm_125A.pdf pagina 14

16A is daar beter dan 20A in verband met je volledige selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekering. Beide zijn niet volledig selectief!
Bij het terug leveren dmv een PV installatie is selectiviteit niet zozeer van belang. Overbelasting van je pv groep komt niet voor normaal. Die ene keer dat je pv omvormer sluiting veroorzaakt is uiterst zeldzaam en zal meestal je hoofdzekering ook nog heel laten.

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/ word alles nog eens uitgelegd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 23:51:
Aan de andere kant, kWh/m2 is alleen belangrijk voor mensen met een klein dak :)
M.a.w. dat geld dus voor 95% van alle zonnepanelen bezitters, dat ze er binnen een jaar
achter komen dat hun ( nu deze tjok vol ligt ) dak best wat groter had mogen zijn
en dan kijken ze naar wat noord installaties ( als die van mij ) nog presteren ( ~60% )
en maken ze plannen ( sommige, niet iedereen ) om noord er ook aan te laten geloven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PClop schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:22:
[...]

M.a.w. dat geld dus voor 95% van alle zonnepanelen bezitters, dat ze er binnen een jaar
achter komen dat hun ( nu deze tjok vol ligt ) dak best wat groter had mogen zijn
en dan kijken ze naar wat noord installaties ( als die van mij ) nog presteren ( ~60% )
en maken ze plannen ( sommige, niet iedereen ) om noord er ook aan te laten geloven. :P
Over 10 jaar zijn rendementen van panelen waarschijnlijk veel hoger, daarnaast gaat de overheid vanaf 2020 wat meer dwarsliggen met salderen. Misschien dan maar een "huisbatterij" aanleggen.

Ik heb nu 20 SF170 op mijn dak liggen, ik wilde eigenlijk eerst 1000*1600 zwarte panelen deze kan ik echter niet "netjes" kwijt. Ik wilde geen legpuzzel op mijn dak. Ik heb nu 3x6 en 2 boven in de hoek. Ook had ik al een zonneboiler van 4 m2 welke op op pal zuid ligt.
http://sdwaterland.nl/wor...installatie-te-berekenen/ Als ik de excel sheet gebruik van deze site verdien ik er nog aan t.ov de investering op een spaar rekening te zetten. De excel sheet houd geen rekening met BTW teruggave denk ik. Nu zijn panelen gesubsidieerd door de NAM. Mijn investering was dus met 200 euro wel bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

habbekrats schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:19:
[...]

Bij het terug leveren dmv een PV installatie is selectiviteit niet zozeer van belang. Overbelasting van je pv groep komt niet voor normaal. Die ene keer dat je pv omvormer sluiting veroorzaakt is uiterst zeldzaam en zal meestal je hoofdzekering ook nog heel laten.

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/ word alles nog eens uitgelegd.
Daar lees ik ook....
Er wordt weleens gekozen voor 2 omvormers van bv 3.600 watt. De afzonderlijke omvormers kunnen afgezekerd worden met 16 A en zijn dus selectief aan de hoofdzekering en de totale stroom komt niet boven de maximale stroom van de hoofdzekering uit. Echter hier geld natuurlijk ook dat het maximale vermogen per fase 5.000 watt mag zijn (in verband met onbalans). Dit is dus niet mogelijk.
Steekt u allen de hand maar in de lucht met meer dan 5000WAC op enkel fase >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
drielp schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 22:05:
[...]

Hier mijn temperatuursverloop met 2 x 8cm fan onder een Omnik 3k TL met als voeding een 4 Wp zonnepaneeltjes. Werkt al twee jaar probleemloos (ook 's winters)

[afbeelding]
Mooi en zo te zien 5 graden extra koeling met 2 fan's. Blaas of zuig jij de lucht weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 02-04-2016 10:09 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Rol-Co schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 09:13:
[...]

Daar lees ik ook....

[...]

Als je een 1 fase aansluiting hebt met een 35A hoofdzekering kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:54:
[...]

Als je een 1 fase aansluiting hebt met een 35A hoofdzekering kan dat gewoon.
Ja kan wel inderdaad, maar mag niet als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:07:
[...]

Ja kan wel inderdaad, maar mag niet als ik het zo lees.
In de winter als de WP's draaien en er gekookt wordt op 3 pitten en de keukenboiler gaat laden en de PV staat op een laag pitje, tik ik toch wel dik 7 kW verbruik aan, mag dat ook niet?? >:)

Gasschuif denkt dat alles onder de 35 A gewoon legaal is. Het argument van fase ongelijkheid middelt zich over een straatlengte uit, en geldt naar mijn idee hier niet.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:08
Snarfie31 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:02:
[...]

Mooi en zo te zien 5 graden extra koeling met 2 fan's. Blaas of zuig jij de lucht weg.
Hangt van positie ventilator af, warmte wil altijd naar boven, dus in die richting blazen van onder of zuigen van boven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Heeft iemand hier ervaring met de mannen uit Reeuwijk betreffende reparatie van omnik?
Als omnik zelf niet thuis geeft was ik van plan daar naar toe te gaan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 11:50:
[...]

In de winter als de WP's draaien en er gekookt wordt op 3 pitten en de keukenboiler gaat laden en de PV staat op een laag pitje, tik ik toch wel dik 7 kW verbruik aan, mag dat ook niet?? >:)

Gasschuif denkt dat alles onder de 35 A gewoon legaal is. Het argument van fase ongelijkheid middelt zich over een straatlengte uit, en geldt naar mijn idee hier niet.
Ja ik begrijp je, ik vat dat ook niet zo waarom verbruik nooit een probleem is maar als we het over invoeden hebben.........is alles erg.
reneeke1970 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 12:54:
Heeft iemand hier ervaring met de mannen uit Reeuwijk betreffende reparatie van omnik?
Als omnik zelf niet thuis geeft was ik van plan daar naar toe te gaan.
Ja ervaring mee, 1x een ups gebracht maar kreeg na 2 weken bericht dat hij hem niet gemaakt kreeg. Ongetwijfeld, en volgens zijn zeggen heeft hij wel omvormers gerepareerd maar het is gewoon een eenpitter die vanuit huis werkt, geen winkel/bedrijf met pand oid.
Wel lekker dichtbij op 1,5 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Rol-Co schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:18:
[...]

Ja ik begrijp je, ik vat dat ook niet zo waarom verbruik nooit een probleem is maar als we het over invoeden hebben.........is alles erg.
komt voor het grote deel door dat veel mensen het verschil niet weten tussen: nen1010 en NPR 5310. ;)
(en misschien maar goed ook.)

en hier heb je het over invoeden, maar dat geld net zo goed voor gebruiken.
je kunt op 1x35A ook gewoon 1x32A hangen, maar dan weer geen 2x32A zonder extra maatregelen. ;)
op 1x 35A mag dan weer wel 12X16A, en daar is de selectiviteit dan weer voor.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-04-2016 13:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
migjes schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:29:
[...]

komt voor het grote deel door dat veel mensen het verschil niet weten tussen: nen1010 en NPR 5310. ;)
(en misschien maar goed ook.)

en hier heb je het over invoeden, maar dat geld net zo goed voor gebruiken.
je kunt op 1x35A ook gewoon 1x32A hangen, maar dan weer geen 2x32A zonder extra maatregelen. ;)
op 1x 35A mag dan weer wel 12X16A, en daar is de selectiviteit dan weer voor.
NPR5310 is voor een eindgebruiker/consument niet van belang. Ik hoop maar dat ze zich minimaal een beetje aan de nen1010 houden.

Als je een 1x35 aansluiting hebt mag je daar gewoon gebruik van maken, dus 5 kw afnemen of terugvoeden koet dan geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

habbekrats schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:37:
[...]

NPR5310 is voor een eindgebruiker/consument niet van belang. Ik hoop maar dat ze zich minimaal een beetje aan de nen1010 houden.

Als je een 1x35 aansluiting hebt mag je daar gewoon gebruik van maken, dus 5 kw afnemen of terugvoeden koet dan geen probleem zijn.
Uit je eigen link :)

Hierbij zie je dat zelfs de 32A installatieautomaat selectief is aan de hoofdzekering. Dit betekend overigens niet dat je dit mag toepassen in dit geval want er mag in Nederland maximaal 5.000 watt op 1 fase ingevoed worden. Een omvormer van 5.000 watt is dus het maximale. Deze kan afgezekerd worden met een 25A installatie automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
habbekrats schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:37:
[...]

is ook geen probleem als je alle zaken mee neemt.
zolang je 1x 16A maar terug voert hoef je eigenlijk "bijna nergens" rekening mee te houden.
is makkelijk aan te raden.
maar doe je meer dan moet je gewoon even serieus kijken of de rest van je meter kast het ook wel aan kan.
met een 5Kw is er meestal niet een probleem, maar heb toch wel foto's gezien van meter kasten die van binnen nog stukken 2,5mm kabels hadden, en dat moet je dan wel even vervangen. ;)
(meestal een teun de beun bezig geweest.)

(je moet eigenlijk altijd er van uit gaan als iemand iets zegt hier, dat hij de gruwelijkste situatie heeft.
en vandaar uit checken of het misschien niet mee valt.
en altijd oppassen wat voor persoon het is, niet iedereen hier heeft 2 rechter handen en een gezond verstand.
maar velen hier beginnen dan al te piepen en te schreeuwen dat het allemaal onzin is.
en maar weinige doen dit met verstand of kijken naar de situatie waar het om gaat(lezen niet verder als 1 post b.v.).
en erg oppassen een kleine fout is zo gemaakt, en kan grote consequenties hebben. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:53:
[...]

is ook geen probleem als je alle zaken mee neemt.
zolang je 1x 16A maar terug voert hoef je eigenlijk "bijna nergens" rekening mee te houden.
is makkelijk aan te raden.
maar doe je meer dan moet je gewoon even serieus kijken of de rest van je meter kast het ook wel aan kan.
met een 5Kw is er meestal niet een probleem, maar heb toch wel foto's gezien van meter kasten die van binnen nog stukken 2,5mm kabels hadden, en dat moet je dan wel even vervangen. ;)
(meestal een teun de beun bezig geweest.)
Hoeft niet eens, ik kwam hier 2,5mm2 tegen in het gedeelte van stedin. ( ik heb meterkast en groepenkast met kabel er tussen en 25A zekering met HS in de meterkast)
Dus na de meterkast en voor de groepenkast, daar gaat toch alles overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
migjes schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:53:
[...] en erg oppassen een kleine fout is zo gemaakt, en kan grote consequenties hebben. ;) )
Hoe kom je daar nu weer bij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:14
PClop schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 08:22:
[...]

De woningbouw vereniging is oude rijtjeshuizen aan het afbreken en nieuwe aan het plaatsen en die liggen zowel op zuid als noord tjokvol zonnepanelen.
Zelfs de woningbouw vereniging ziet dus het nut van panelen op noord.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

MichielFRL schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:02:
[...]

De woningbouw vereniging is oude rijtjeshuizen aan het afbreken en nieuwe aan het plaatsen en die liggen zowel op zuid als noord tjokvol zonnepanelen.
Da's voor de bühne ben ik bang. Puur om die EPC normen te halen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

MichielFRL schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:02:
[...]

Bij woningbouw verenigingen gaat t vaak ook nog gewoon om de poen.
Als ze gaan (ver)bouwen moeten ze aan de nieuwe EPC normen voldoen. Dat kan isoleren of andere maatregelen, maar dat kost alleen maar geld. als ze PV neerleggen kunnen ze ook de huur wat verhogen met de hoeveelheid die ze verwachten (!) dat het systeem per jaar gaat opbrengen. En gezien ze vast een goede prijs bedingen is dat na een paar jaar gewoon KASSA!.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Snarfie31 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 10:02:
[...]

De twee fannetjes hangen onder de Omnik en blazen de lucht omhoog. In de kast waar de omvormer hangt zit ook een, afsluitbare, opening naar buiten. s´Zomers gaat de warme lucht grotendeels naar buiten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rol-Co schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 13:18:
[...]
Hmm.
Mijn lampen (verbruikers) doen het op alles tussen 170V en 260V, maar een omvormer houdt het (terecht) voor gezien bij 253V.
Als de omvormer uit gaat verwacht je wel dat de netbeheerder meteen in actie komt om je huis op een andere fase te zetten?
Doe jezelf een lol en doe grote vermogens gewoon over drie fasen. Niet omdat het in een norm staat, maar omdat het technisch beter is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik was het niet van plan, integendeel. Maar er word hier geroepen dat het kan, alleen mag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 19:46
Donderdag is mijn installatie opgeleverd! 20 SF panelen (12 west,8 oost) op een SMA3000TL. Laat de zon maar komen! Vandaag, ondanks de afwezigheid van een lekker ongehinderd zonnetje (hele dag bewolkt helaas) toch 7444 wattjes opgewekt.

Ondertussen beetje zitten spelen met de app van SMA, sunny portal. Die presenteert een mooi plaatje waarin beide strings samengevoegd zijn tot 1 opbrengst. Omdat ik graag wil weten hoe oost zich tot west verhoudt zou ik echter beide strings apart willen zien. Weet iemand of daar een app voor is? Kan zo snel niets vinden via Google of op tweakers. Hoor graag als iemand een tip heeft!

Groet, Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

thunder68 schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:03:
Donderdag is mijn installatie opgeleverd! 20 SF panelen (12 west,8 oost) op een SMA3000TL. Laat de zon maar komen! Vandaag, ondanks de afwezigheid van een lekker ongehinderd zonnetje (hele dag bewolkt helaas) toch 7444 wattjes opgewekt.

Ondertussen beetje zitten spelen met de app van SMA, sunny portal. Die presenteert een mooi plaatje waarin beide strings samengevoegd zijn tot 1 opbrengst. Omdat ik graag wil weten hoe oost zich tot west verhoudt zou ik echter beide strings apart willen zien. Weet iemand of daar een app voor is? Kan zo snel niets vinden via Google of op tweakers. Hoor graag als iemand een tip heeft!
En waar zijn de foto's? En heb je de boel al aangemeld op pvoutput?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-09 19:46
TFHfony schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:16:
[...]

En waar zijn de foto's? En heb je de boel al aangemeld op pvoutput?
Foto's zal ik morgen ff plaatsen. Uiteraard al aangemeld op pv-output. Moet nog even kijken of en hoe ik het beste automatisch kan loggen. (Zou mooi zijn als de sma zelf z'n gegevens kan uploaden naar pvoutput, maar kan daar niets over vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thunder68 schreef op zondag 03 april 2016 @ 00:03:

Groet, Ron
Je moet echt beter zoeken!
Raspberry pi met SBFspot erop.

Gebruik het hier ook voor mijn Zuid en Noord op de Sma-5000-TL
AUijtdehaag in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

Edit: en zet er dan meteen domoticz op, daar wordt SBFspot ook ondersteund >:)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2016 07:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

[/quote]

Dan ben ik toch wel het haasje met mijn SMA 4000 en SMA5000 op 1 fase... :X
Maar het werkt wel.... O-)
Vorig jaar zomer pieken gehad van 8600wh teruglevering...
Heb wel een hoofdzekering van 35A

[ Voor 18% gewijzigd door paulv1973 op 03-04-2016 09:23 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb hier nu ook 2x SMA 5000 TL-21 draaien op een 1x 35 Amp hoofdzekering.
Met 6150 wp, dat dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:24:
Heb hier nu ook 2x SMA 5000 TL-21 draaien op een 1x 35 Amp hoofdzekering.
Met 6150 wp, dat dan weer wel ;)
Foei Foei...
En dat terwijl jij me er laatst nog op gewezen hebt dat ik niet meer dan 5000 faseverschil mag hebben.... :X :P

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Iemand ervaring met Metdezon
Heb een defecte Hosola5000. 1 mpp werkt niet meer mee...
Heb gemaild, gebeld en weer gemaild. Geen enkele reactie tot nu toe.
Bellen is tot het oneindige in de wcht blijven hangen en uiteindelijk wordt de verbinding verbroken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:30:
[...]
Foei Foei...
En dat terwijl jij me er laatst nog op gewezen hebt dat ik niet meer dan 5000 faseverschil mag hebben.... :X :P
Was ik dat? O-)

Defecte Hosola? Misschien kan SolarKing (sun-solar) wat voor je betekenen?
Die heeft waarschijnlijk wel goede kontakten met Hosola ;)

Hmm, 6x SF-170 is misschien toch net op het randje met een Sma.
Vmpp max = 500 V van de sma. Ik zie nu 496 V staan. Aan/uit aan/uit. (het is nog redelijk donker buiten)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:35:
[...]

Was ik dat? O-)

Defecte Hosola? Misschien kan SolarKing (sun-solar) wat voor je betekenen?
Die heeft waarschijnlijk wel goede kontakten met Hosola ;)
Ik mag toch aannemen dat Metdezon dit oplost.
Daar heb ik ze ook gekocht nog geen jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik ben me maar weer eens aan het inlezen wat betreft de ABB verdeler voor een wasmachine groep.
Sla ik nu de plank mis als het goedkoper is om een simpelweg 2 16A automaten in een miniverdeler daar op aan te sluiten en op deze 2 automaten resp. de omvormer en wasmachine aan te sluiten.
De ABB verdeler doet volgens mij niks anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ABB is vrij prijzig natuurlijk.
https://www.vekto.nl/zpo/master/

Maar zelf maken kan natuurlijk ook.
Vekto kan niet aansprakelijk gesteld worden voor direct of indirect schade, ontstaan door het toepassen van deze installatie wijze.
Ook leuk :P

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:35:
[...]

Hmm, 6x SF-170 is misschien toch net op het randje met een Sma.
Vmpp max = 500 V van de sma. Ik zie nu 496 V staan. Aan/uit aan/uit. (het is nog redelijk donker buiten)
6x lijkt me teveel voor een mpp die maximaal 500V mag.
Nu gaat het misschien nog maar op een zonnige dag in de ochtend.
Veelal presteren de omvormers het beste bij 360-380V dus 4-5 is zowieso beter.

Paul
Als die verdeler niet meer is dan een kastje met 2 alamat en een wcd kan je dat ook zelf bouwen ja.
2x alamat 80,- p/s
Abb kastje 16,-
Wartels 3,-
Toch nog een 180,- , wat koste hij compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:49:
ABB is vrij prijzig natuurlijk.
https://www.vekto.nl/zpo/master/

Maar zelf maken kan natuurlijk ook.

[...]

Ook leuk :P
Dit is weer een andere beschrijving die ABB geeft...
Hier staat dat je de 16A zekering in de meterkast moet vervangen voor een 20A. Dit om deels selectief te zijn (1 stap).
Waarom niet simpelweg een miniverdeler met 2x16A zekering.

http://www.marktplaats.nl...rnR4NxgO4qINQvQswFP_LSJEg
Eventueel hoofdschakelaar ervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:40:
[...]

Hier staat dat je de 16A zekering in de meterkast moet vervangen voor een 20A. Dit om deels selectief te zijn (1 stap).

Heb je 16 nodig dan? Je kan ook 2x 10A of 16 en 10.
Die mp heeft een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:31:
Iemand ervaring met Metdezon
Heb een defecte Hosola5000. 1 mpp werkt niet meer mee...
Heb gemaild, gebeld en weer gemaild. Geen enkele reactie tot nu toe.
Bellen is tot het oneindige in de wcht blijven hangen en uiteindelijk wordt de verbinding verbroken...
Je hebt een DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:58:
[...]

Heb je 16 nodig dan? Je kan ook 2x 10A of 16 en 10.
Die mp heeft een hoofdschakelaar.
De omvormer (3kw) heeft wel 16A nodig ja...
Wat zou een wasmachine trekken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als vuistregel: alles met een stekker trekt max 10A.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:23:
[...]

de aeg hier ca 2,5 kW bij draaien en verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:23:
[...]

En hoe vaak komt de omvormer boven 10A?
Wasmachine doet hier max 1900W , zit ook samen met de droger op een wasmachine groep en kan tegelijk aan, grote WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Proton_ schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:27:
Als vuistregel: alles met een stekker trekt max 10A.
Daar dacht mijn zwembad verwarming toch anders over (dik 3000W). Diverse keren gehad dat de stop er uit vloog (figuurlijk dan, het zijn automaten)
Uiteindelijke keuzes waren of een aparte groep te maken of de verwarming er uit. Uiteindelijk het zwembad de deur uit gedaan. ;-)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:29:
[...]

En hoe vaak komt de omvormer boven 10A?
Wasmachine doet hier max 1900W , zit ook samen met de droger op een wasmachine groep en kan tegelijk aan, grote WAF
Hoe vaak hij boven de 10A komt??
Indien afgezekerd met 10A, is 1 keer al teveel vindt ik...

Denk dat ik maar gewoon afzeker met 2x16A.
En misschien de 16A in de meterkast verzwaar naar 20A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vorige week donderdag of vrijdag offertes binnen gekregen voor PVP op het plat dak, beide zijn met profielen en installatie in:
13 panelen 260Wp Sunrise Solartech m660260-B, goed voor 3380Wp (2738kWh/j)
Omvormer ABB of SMA (10j garantie)
6342€ 6% BTWin
*Op 12.5 jaar terug verdiend

10 panelen 327Wp Sunpower E20 327NE-WHT, goed voor 3270Wp (3107kWh/j)
7244€ 6% BTWin
*Op 11 jaar terug verdiend

Ik heb ook gezien naar 2de hands maar dan heb ik wrs niet alles en zit ik ook tegen de 5000€ aan te hinken.

Edit: land van plaatsing België
Voorzien in deze offerte:
Administratie dossier, stringlayout en ééndraadschema
Verplaatsingskosten, leveren van de materialen
Plaatsen van de montageframe’s en PV panelen (dakwerk)
Plaatsen van de bekabeling tussen de PV-panelen en de omvormer(s)
Aanleggen van het leidingwerk vanaf de panelen tot aan de omvormer(s) tot 25 m
Aansluiten van de installatie op het net conform het A.R.E.I. en volgens de installatievoorschriften C10/11 Synergrid
Controle en indienststelling van de installatie
Keuring van de installatie door een erkend keuringsorganisme (OCB/BTV/Vincotte/Electro-test)
Melding decentrale productie bij de energienetbeheerder
Aanvraag dossier VREG voor het innen van de groene stroom certificaten

Niet voorzien in deze offerte:
Aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie indien deze niet conform is aan het A.R.E.I.
Verbeteringswerken aan de zekeringkast
Verbetering van de spreidingsweerstand aarding
Al deze werken kunnen in regie uitgevoerd worden

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 03-04-2016 12:20 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
Damic schreef op zondag 03 april 2016 @ 11:35:
13 panelen 260Wp Sunrise Solartech m660260-B, goed voor 3380Wp (2738kWh/j)
6342€ 6% BTWin
*Op 12.5 jaar terug verdiend
Lijkt mij wat aan de dure kant :? De buurman hier heeft een SolarEdge systeem met 12x265 Wp (3180 Wp) voor ~20% lagere prijs dan dat.

Die ander is nog duurder, maar heeft betere panelen, dus ga ik niet puur vergelijken op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tvt verkeerd om? Uit belgie?

Heel duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Owja zal de post bij aanpassen.

België
Voorzien in deze offerte:
Administratie dossier, stringlayout en ééndraadschema
Verplaatsingskosten, leveren van de materialen
Plaatsen van de montageframe’s en PV panelen (dakwerk)
Plaatsen van de bekabeling tussen de PV-panelen en de omvormer(s)
Aanleggen van het leidingwerk vanaf de panelen tot aan de omvormer(s) tot 25 m
Aansluiten van de installatie op het net conform het A.R.E.I. en volgens de installatievoorschriften C10/11 Synergrid
Controle en indienststelling van de installatie
Keuring van de installatie door een erkend keuringsorganisme (OCB/BTV/Vincotte/Electro-test)
Melding decentrale productie bij de energienetbeheerder
Aanvraag dossier VREG voor het innen van de groene stroom certificaten

Niet voorzien in deze offerte:
Aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie indien deze niet conform is aan het A.R.E.I.
Verbeteringswerken aan de zekeringkast
Verbetering van de spreidingsweerstand aarding
Al deze werken kunnen in regie uitgevoerd worden

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
Komt daar altijd zoveel bij kijken in België? Hier was het gewoon

Inbegrepen:
-Panelen
-Omvormer
-Bevestigingsmateriaal
-Kabels en leidingen
-Verdeelkastje bij wasmachine
-Koppeling met internet middels powerline adapters of wifi
-Bezorging
-Montage

Geen keuringen, certificeringen en andere moeilijke dingen :?

[ Voor 10% gewijzigd door Jerrythafast op 03-04-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
In Nederland kan iedereen in zijn eigen woning maar aanrommelen. De verplichte keuringen door energiebedrijven en installateurs bestaat niet meer. In sommige dingen zijn de Belgen dus wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 20:21
Ik ben nieuw in zonnepanelen land. Sinds kort 10 panelen op mijn (platte) dak welke via een sunny boy 2.5 aan het elektriciteitsnet hangt. Daarnaast gebruik ik al jaren een watcher (i.c.m. homewizard) omdat ik nog een ouderwetse meter heb. Volgens google heeft mijn meter geen terugdraai beveiliging (rem) maar hoe zou ik nu kunnen zien of ik echt terug lever. De watcher telt het aantal omwentelingen, die worden uiteraard steeds minder en uiteindelijk (hoop ik) dat de draaischijf de andere kant op gaat draaien maar dan telt de watcher nog steeds de omwenteling, dat ding kan niet zien dat hij de ander kant op draait.
Is dit alleen op te lossen met een digitale meter? Uiteraard kan ik de sunny boy benaderen via de web interface, maar vroeg mij zelf af of het ook anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

chippie777 schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:05:
Ik ben nieuw in zonnepanelen land. Sinds kort 10 panelen op mijn (platte) dak welke via een sunny boy 2.5 aan het elektriciteitsnet hangt. Daarnaast gebruik ik al jaren een watcher (i.c.m. homewizard) omdat ik nog een ouderwetse meter heb. Volgens google heeft mijn meter geen terugdraai beveiliging (rem) maar hoe zou ik nu kunnen zien of ik echt terug lever. De watcher telt het aantal omwentelingen, die worden uiteraard steeds minder en uiteindelijk (hoop ik) dat de draaischijf de andere kant op gaat draaien maar dan telt de watcher nog steeds de omwenteling, dat ding kan niet zien dat hij de ander kant op draait.
Is dit alleen op te lossen met een digitale meter? Uiteraard kan ik de sunny boy benaderen via de web interface, maar vroeg mij zelf af of het ook anders kan.
wat je zou kunnen doen ie een simpele draaischijf kWh meter kopen, ongeijkte zijn heel goedkoop, en deze tussen de automaat van je omvormer zetten en dan daar de wattcher aan hangen.
Dan heb je de opbrengst gemonitord met de wattcher.

ik heb hetzelfde probleem, maar al de zon lekker schijnt en ik zie 1000 W of meer en er staat niet een grote verbruiker aan dan zal het wel de pv zijn die retour loopt (heb de wattcher ergens aan over gehouden).

https://www.conrad.nl/nl/...form-mid-nee-1196383.html

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

chippie777 schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:05:
Op het moment dat de zon flink schijnt eens even de watcher er af trekken en kijken of de schijf in tegengestelde richting draait? En daarnaast zal je meter ook een telwerk hebben met cijfertjes Gewoon bij volle zon en weinig stroomverbruik moet deze ook teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:40:
[...]

selectiviteit is bij een woonhuis (t.o.v zekeringen waar je bij kan, t.o.v de hoofdzekering is minder handig)) niet heel interessant, of je moet te zo slecht aanleggen of rommel kopen dat je verwacht dat heel regelmatig de automaat er uit gaat op overstroom. Selectiviteit is niet eens een eis, alleen als het naar verwachting sabotage van het systeem zou kunnen uitlokken. en dat is niet zozeer het geval hier.
Als er bij de pv verdeler geen spanning meer is dan weet je waar je moet gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jerrythafast schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:29:
Komt daar altijd zoveel bij kijken in België? Hier was het gewoon

Inbegrepen:
-Panelen
-Omvormer
-Bevestigingsmateriaal
-Kabels en leidingen
-Verdeelkastje bij wasmachine
-Koppeling met internet middels powerline adapters of wifi
-Bezorging
-Montage

Geen keuringen, certificeringen en andere moeilijke dingen :?
Hier in België is het normaal zo als je iets veranderd aan de elektriciteit moet de gehele installatie terug gekeurd worden. Bijna niemand dat dat doet ;) maar als je PVP installeerd is dat wel handig dat je je installatie laat hertekenen en laat keuren, dan weet je dat de installatie "goed" is.

Bij bedrijven is het zelfs 5 jaarlijks een volledige keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:14
Steca 500 heeft het zwaar als de zon achter de wolken vandaan piept

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j3rma07u0y6g6.jpeg

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 03 april 2016 @ 09:51:
[...]

6x lijkt me teveel voor een mpp die maximaal 500V mag.
Nu gaat het misschien nog maar op een zonnige dag in de ochtend.
Veelal presteren de omvormers het beste bij 360-380V dus 4-5 is zowieso beter.
Heb ze nu 2x 3 aangesloten. Gaat een stuk beter dan alle zes, omvormer ging alweer uit.
Nu is tie weer aan. Het is ook maar een proeftuintje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 20:21
TFHfony schreef op zondag 03 april 2016 @ 13:20:
[...]

Op het moment dat de zon flink schijnt eens even de watcher er af trekken en kijken of de schijf in tegengestelde richting draait? En daarnaast zal je meter ook een telwerk hebben met cijfertjes Gewoon bij volle zon en weinig stroomverbruik moet deze ook teruglopen.
Vandaag met het zonnetje inderdaad gezien dat de meter terugdraait :) :) :)
Nu maar eens berekenen of het niet slimmer is om op twee tarieven over te stappen. Ik heb een dubbele meter maar door de manier waarop wij stroom verbruiken is het niet lonend om te kiezen voor dag en nacht stroom.
Echter nu ik natuurlijk teruglever dan doe ik dat vooral met dagstroom (ma t/m vr) toch maar eens kijken of ik niet beter toch kan kiezen voor dag en nacht stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chippie777 schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:51:
[...]

Vandaag met het zonnetje inderdaad gezien dat de meter terugdraait :) :) :)
Nu maar eens berekenen of het niet slimmer is om op twee tarieven over te stappen. Ik heb een dubbele meter maar door de manier waarop wij stroom verbruiken is het niet lonend om te kiezen voor dag en nacht stroom.
Echter nu ik natuurlijk teruglever dan doe ik dat vooral met dagstroom (ma t/m vr) toch maar eens kijken of ik niet beter toch kan kiezen voor dag en nacht stroom.
Bespaar je de administratieve ellende en hou het bij 1 tarief...
Het verschil in "winst" van dag en nachttarief is niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 03 april 2016 @ 16:50:
[...]

Heb ze nu 2x 3 aangesloten. Gaat een stuk beter dan alle zes, omvormer ging alweer uit.
Nu is tie weer aan. Het is ook maar een proeftuintje ;)
Leuk tuintje, zeer onderhoud vriendelijk. Moeten meer mensen zo aanleggen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Voor de nieuwsgierigen, over maand maart weer slechts drie procent verlies van de berk die op 2 meter afstand ten zuiden van mijn Oost west panelen staat. Boom komt vijf meter hoog boven dak uit. Hoop dat zijn blaadjes nog even weg blijven

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:41:
Voor de nieuwsgierigen, over maand maart weer slechts drie procent verlies van de berk die op 2 meter afstand ten zuiden van mijn Oost west panelen staat. Boom komt vijf meter hoog boven dak uit. Hoop dat zijn blaadjes nog even weg blijven
#kettingzaag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op zondag 03 april 2016 @ 19:41:
bij ons hangen de katjes er al in... geeft ook wat schaduw aan het eind van de ochtend begin van de middag op mijn ZW panelen.

Vandaag nog 2 TSMC's geplaatst op n schuurtje thuis op hooguit 12 graden helling en zuid met een klein tikje oost.
De achterplaten van die TSMC's zijn stuk, maar ze produceren nog wel.
Parallel op de 6e ! soladin 600 die nu hier in huis hangt. meteen n rail neer gelegd voor 3 stuks (zien we zelf toch niet) wie weet valt er nog ergens een te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andre1973 schreef op zondag 03 april 2016 @ 21:58:
[...]

bij ons hangen de katjes er al in... geeft ook wat schaduw aan het eind van de ochtend begin van de middag op mijn ZW panelen.

Vandaag nog 2 TSMC's geplaatst op n schuurtje thuis op hooguit 12 graden helling en zuid met een klein tikje oost.
De achterplaten van die TSMC's zijn stuk, maar ze produceren nog wel.
Parallel op de 6e ! soladin 600 die nu hier in huis hangt. meteen n rail neer gelegd voor 3 stuks (zien we zelf toch niet) wie weet valt er nog ergens een te scoren.
Bij mij draait schaduw als klok wijzer over panelen dus schade valt me nog erg mee. Misschien mag buurman hem toch laten staan van me haha. Heb nog wel een sf over, maar dat past niet bij je tsmc helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 08:06

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Meer mensen die dit fenomeen herkennen? Panelen hangen op het dak boven twee slaapkamers. In die slaapkamers draaien de wekkerradio's, afhankelijk van het weer (veel/weinig zon) sneller... In de kamer daarnaast (andere kant van het dak, maar zelfde groep) draaien de wekkerradio's compleet normaal...
Ik google iets van "verstrooiingsveld"?

[ Voor 6% gewijzigd door GurbY{nl} op 04-04-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee nog nooit eerder van gehoord,wat als je de wekkers omwisselt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zitten die wekkers op dezelfde groep als de panelen?

Wat als je een kooi van faraday over de wekkers plaatst?

En idd, wat als je de wekkers elders plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
GurbY{nl} schreef op maandag 04 april 2016 @ 08:04:
Meer mensen die dit fenomeen herkennen? Panelen hangen op het dak boven twee slaapkamers. In die slaapkamers draaien de wekkerradio's, afhankelijk van het weer (veel/weinig zon) sneller... In de kamer daarnaast (andere kant van het dak, maar zelfde groep) draaien de wekkerradio's compleet normaal...
Ik google iets van "verstrooiingsveld"?
Is het een wat oudere wekker die op het lichtnet is aangesloten? Vroeger werkte sommige klokken op het lichtnet door te tellen hoe vaak de spanning van plus naar min ging of andersom. 50 Hz moest de wekker dus tot 50 tellen en dan ging de wekker 1 seconde verder (3000 tellen dus 1 minuut). Vermogenselektronica zoals omvormers kunnen power quality problemen geven met Harmonischen die ervoor zorgen dat spanning vaker door de nul volt gaat dan bij een zuivere 50 Hz. Met als resultaat dat je wekker sneller gaat lopen/draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Roobje schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:58:
[...]

Is het een wat oudere wekker die op het lichtnet is aangesloten? Vroeger werkte sommige klokken op het lichtnet door te tellen hoe vaak de spanning van plus naar min ging of andersom. 50 Hz moest de wekker dus tot 50 tellen en dan ging de wekker 1 seconde verder (3000 tellen dus 1 minuut). Vermogenselektronica zoals omvormers kunnen power quality problemen geven met Harmonischen die ervoor zorgen dat spanning vaker door de nul volt gaat dan bij een zuivere 50 Hz. Met als resultaat dat je wekker sneller gaat lopen/draaien.
Klopt, maar als ik de wekkers oppak en op de kamer ernaast zet (zelfde groep) dan lopen ze goed. Pak ik een wekker van die andere kamer en zet ik em op de kamer onder de panelen, dan loopt ie voor. En de panelen zitten op een aparte groep in de meterkast...

[ Voor 57% gewijzigd door GurbY{nl} op 04-04-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Waar hangt de omvormer? Zou die kunnen storen op de wekkers?

Wel een vreemd verhaal.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

En zeker weten geen huisgenoot/kind welke elke paar dagen stiekem de wekkers iets naar voren zet om jullie te plagen? ;-) (Ja, ik spreek uit ervaring, dit deed ik als kind namelijk de andere kant op...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
TFHfony schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:49:
En zeker weten geen huisgenoot/kind welke elke paar dagen stiekem de wekkers iets naar voren zet om jullie te plagen? ;-) (Ja, ik spreek uit ervaring, dit deed ik als kind namelijk de andere kant op...)
Of was het alleen afgelopen vrijdag? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

ATS schreef op maandag 04 april 2016 @ 10:44:
Waar hangt de omvormer? Zou die kunnen storen op de wekkers?

Wel een vreemd verhaal.
Omvormer hangt in de garage. Gekke is, op Circuitsonline is het een bekend verschijnsel, maar daar zeggen ze dat b.v. powerline adapters er ook last van kunnen hebben, en dat is nou weer net niet het geval (gelukkig..)
Als het aan de omvormer zou liggen, dan moeten de wekkerradio's op de andere kamers dat ook hebben. Niet dus. Omruilen van de radio's maakt niet uit; dan gaat de "foute" op een andere kamer goed draaien, en de goede op de andere kamer weer fout.

En nee, de kids zitten er niet aan, die ergeren er zich juist aan (wegens te vroeg opstaan...)

[ Voor 29% gewijzigd door GurbY{nl} op 04-04-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan moet het toch een andere oorzaak zijn
omvormer niet te ver weg ,
wekkers zelf ook niet gezien in andere kamer wel goed werken .
kids zelf ook niet (plausibel )
wat staat er nog meer in de kamer, toevallig ook de zijde waar de badkamer zit met een scheerstopcontact op diezelfde groep. die kunnen de gekste storingen opleveren namelijk

en is in de andere slaapkamer waar de wekker wel goed draait een andere groep of ook zelfde groep als van de kamer waar de wekker te snel loopt .??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:03:
dan moet het toch een andere oorzaak zijn
omvormer niet te ver weg ,
wekkers zelf ook niet gezien in andere kamer wel goed werken .
kids zelf ook niet (plausibel )
wat staat er nog meer in de kamer, toevallig ook de zijde waar de badkamer zit met een scheerstopcontact op diezelfde groep. die kunnen de gekste storingen opleveren namelijk

en is in de andere slaapkamer waar de wekker wel goed draait een andere groep of ook zelfde groep als van de kamer waar de wekker te snel loopt .??
Nee, geen scheerstopcontact; er is verder totaal niets veranderd anders dan panelen opgehangen. En vanaf dat moment draaien de wekkerradio's in die twee kamers per dag zeker 15-20 sneller. Zet je ze 's avonds gelijk, dan staan ze de volgende ochtend weer goed. Komt de zon er dan bij, dan gaan ze weer sneller. Nogmaals, volgens circuitonline.net zou de oorzaak strooiveld van de panelen zijn, maar ik was benieuwd of er meer ervaringen van dien aard waren. Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/114541

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

GurbY{nl} schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:30:
[...]

Nee, geen scheerstopcontact; er is verder totaal niets veranderd anders dan panelen opgehangen. En vanaf dat moment draaien de wekkerradio's in die twee kamers per dag zeker 15-20 sneller. Zet je ze 's avonds gelijk, dan staan ze de volgende ochtend weer goed. Komt de zon er dan bij, dan gaan ze weer sneller. Nogmaals, volgens circuitonline.net zou de oorzaak strooiveld van de panelen zijn, maar ik was benieuwd of er meer ervaringen van dien aard waren. Zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/114541
Zal straks hier eens 2 oude wekkerradio's op zolder tegen het dak (30cm van de panelen) aanzetten, kijken wat er gebeurd. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nogmaals, zet er eens een kooi van faraday over. Dan weet je of de oorzaak met straling te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Atomic2005 schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:36:
[...]

Zal straks hier eens 2 oude wekkerradio's op zolder tegen het dak (30cm van de panelen) aanzetten, kijken wat er gebeurd. Interessant.
Ja ben ik benieuwd naar! Vandaag meten heeft denk ik weinig zin want het is hier (Leeuwarden) vrijwel zo donker als de nacht... ;-)
Aikon schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:40:
Nogmaals, zet er eens een kooi van faraday over. Dan weet je of de oorzaak met straling te maken heeft.
Zal ik inderdaad eens gaan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door GurbY{nl} op 04-04-2016 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

GurbY{nl} schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:40:
[...]

Ja ben ik benieuwd naar! Vandaag meten heeft denk ik weinig zin want het is hier (Leeuwarden) vrijwel zo donker als de nacht... ;-)

[...]

Zal ik inderdaad eens gaan doen.
Hou op, ik zit er paar km vandaan, hier ook regen en nog meer regen nu.. BAH. Lijkt eerder erger te worden dan beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier ook een goedkoop wekkertje op nog geen 2meter van de panelen vandaan de omvormer zelf hangt 4meter van de wekker vandaan echter nooit problemen mee gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

(jarig!)
Dit heb ik wel eens gezien bij Star Trek, het is een singulariteit in het tijd-ruimte-continuüm..
Kan je een hoop geld mee verdienen :9

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De oplossing is die stroomvretende wekkers (want LF trafo) vervangen door een zendergestuurde oplossing.
Of moeilijk doen met netfilters/aardschermen/kooien/verlengsnoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Proton_ schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:03:
De oplossing is die stroomvretende wekkers (want LF trafo) vervangen door een zendergestuurde oplossing.
Bellenwekker, geen stroom, geen instraling
Afbeeldingslocatie: https://c625951.ssl.cf3.rackcdn.com/products/10/02/8377/300x200/echte-bellenwekker.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:03:
Ik heb maar 1 wekker die door de panelen heel erg achteruit loopt, het merk is kamstrup. ;)

DAB radio wekkers hier, die wil ik wel maar kan ik niet eens 10 min voor zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kan iemand mij zo vertellen wat verschil is met landcode Australië toevallig? Tov nl.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:50:
[...]
DAB radio wekkers hier, die wil ik wel maar kan ik niet eens 10 min voor zetten....
Dus? Dan kan je jezelf niet voor de gek houden? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:54:
[...]

Dus? Dan kan je jezelf niet voor de gek houden? ;-)
Ja! Half uurtje snoozen mag toch wel om 5 uur :O
Tis al zwaar zat als avond mens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:36
reneeke1970 schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:52:
Kan iemand mij zo vertellen wat verschil is met landcode Australië toevallig? Tov nl.....
Het verschil is 30 :+

Maar als je doelt op de toleranties van de omvormer dan staat er in de handleiding van mijn powerset dat Australie +17% en -13% hanteert voor de spanning en Nederland +10% en -20%. Dat komt neer op een spanning tussen en 200v en 269v in AUS en 184v - 253v in de NL settings. Verder tolereert de omvormer bij de AUS-settings veel meer variatie in frequentie +/- 5hz. versus +1/-2hz in NL.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:11:
[...]

Ja! Half uurtje snoozen mag toch wel om 5 uur :O
Tis al zwaar zat als avond mens.....
Dat kan ook om 04:30. Andere getalletjes, zelfde tijden. Je slaapt/snoozed geen seconde meer of minder met de echte tijden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:58:
[...]

Het verschil is 30 :+

Maar als je doelt op de toleranties van de omvormer dan staat er in de handleiding van mijn powerset dat Australie +17% en -13% hanteert voor de spanning en Nederland +10% en -20%. Dat komt neer op een spanning tussen en 200v en 269v in AUS en 184v - 253v in de NL settings. Verder tolereert de omvormer bij de AUS-settings veel meer variatie in frequentie +/- 5hz. versus +1/-2hz in NL.
Oh dat scheelt nogal,heb contact gehad met omnik over gfci storing en hij zei zet maar gewoon op Australië en dan is het over. Nou zal het eens testen maar heb er raar gevoel bij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Heb hier nog 4 Mitsubishi MT120 panelen liggen, zou ik deze kunnen aansluiten op een steca 500?
Kan dit zelf niet zo simpel berekenen :)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Heb je een datasheet?
Waarschijnlijk gaat het niet zonder meer; dat zijn dunnefilmpanelen die aarding nodig hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Proton_ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:29:
Heb je een datasheet?
Waarschijnlijk gaat het niet zonder meer; dat zijn dunnefilmpanelen die aarding nodig hebben toch?
http://solarjuice.com.au/...3b96d0c9fdc0f51fa74f9.pdf

Dacht inderdaad dat die iets van aarding nodig hebben

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
4x MT120 parallel zetten dus :)

Steca500 sheet

[ Voor 15% gewijzigd door Pascal Saul op 05-04-2016 10:04 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.