Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.137 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Pascal Saul schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:01:
[...]

4x MT120 parallel zetten dus :)
Dus een steca 500 zou hiervoor voldoen? of bestaat er een lichtere omvormer?
Hoe zit het dan met de aarding?

[ Voor 6% gewijzigd door Nock372 op 05-04-2016 10:04 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Nock372 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:04:
[...]

Dus een steca 500 zou hiervoor voldoen? of bestaat er een lichtere omvormer?
Hoe zit het dan met de aarding?
Bijvoorbeeld de Steca300 maar dan kom je niet weg met 4x MT120 want dat wordt dan te krap.

Ik zie niks over de verplichting van aarding in de sheet...

[ Voor 8% gewijzigd door Pascal Saul op 05-04-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:24
reneeke1970 schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:14:
[...]
Oh dat scheelt nogal,heb contact gehad met omnik over gfci storing en hij zei zet maar gewoon op Australië en dan is het over. Nou zal het eens testen maar heb er raar gevoel bij....
Als een gfci-storing een grid frequency storing inhoudt vind ik dat ook een rare oplossing. Ik kan de toleranties van een omnik bij de verschillende landinstellingen niet terugvinden (manual is ook niet te downloaden). Maar laten we aannemen dat die wettelijk zijn voorgeschreven en dus gelijk zijn aan die van Steca / Solar Frontier. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het echt aan het net ligt, de frequentie in Europa varieert in de ordegrootte van hondersten hz. Verder zou ik de spanning goed monitoren voor je dit doet. Ik zou niet willen hebben dat de omvormer daadwerkelijk >260V op het net zet. Dan kunnen er best wel apparaten gaan overlijden...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Laatst online: 15-09 12:13
Pascal Saul schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:06:
[...]

Bijvoorbeeld de Steca300 maar dan kom je niet weg met 4x MT120 want dat wordt dan te krap.

Kan hier in belgie natuurlijk geen steca meer vinden in occasie,
Wel een soladin windmaster 500 gevonden, zou dit ook werken?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Nock372 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:27:
[...]

Jahoor, beetje van hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:27
T-MOB schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:07:
[...]

Als een gfci-storing een grid frequency storing inhoudt vind ik dat ook een rare oplossing. Ik kan de toleranties van een omnik bij de verschillende landinstellingen niet terugvinden (manual is ook niet te downloaden). Maar laten we aannemen dat die wettelijk zijn voorgeschreven en dus gelijk zijn aan die van Steca / Solar Frontier. Dan is het zeer onwaarschijnlijk dat het echt aan het net ligt, de frequentie in Europa varieert in de ordegrootte van hondersten hz. Verder zou ik de spanning goed monitoren voor je dit doet. Ik zou niet willen hebben dat de omvormer daadwerkelijk >260V op het net zet. Dan kunnen er best wel apparaten gaan overlijden...
Ja ik houd dat in de gaten, spanning nog niet boven 232 volt geweest. Het lost het probleem wel op, mits geen toeval.
Wat opvalt is dat nu check tijd geen 30 maar 60 sec is geworden, gelijk eerste sec zegt ie fout, ac voltage out off range,maar binnen twee sec is dat weg en start gewoon door. Misschien gewoon sensor kapot die spanning van de fase meet..... alleen waarom dat dan in Australië genegeerd word.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Nock372 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:27:
[...]

Pascal Saul schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:30:
[...]

Jahoor, beetje van hetzelfde :)
Die is toch voor windturbines? http://www.mastervoltsola...indmaster/windmaster-500/

Bedoeld word de Soladin 600 http://www.mastervoltsola...r-use-in-the-netherlands/ denk/hoop ik?

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 05-04-2016 15:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 13:55

DjVe

Hatsaflats!

Nock372 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:26:
Heb hier nog 4 Mitsubishi MT120 panelen liggen, zou ik deze kunnen aansluiten op een steca 500?
Kan dit zelf niet zo simpel berekenen :)
2 x 2 op een Soladin 600 moet ook kunnen. Dat is ook een HF model omvormer, dus ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Of een steca/Philips 300, die heb je 2e hands voor 75 euro en dan heb je mooie opbrengsten met een kleine investering.

(Ik heb er nog 4 liggen ..) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Pascal Saul schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:06:
[...]

De steca 300 trekt dat prima, heb deze voor test een tijdje op 3 sf-165 panelen gehad en dat gaat prima. Allicht top je relatief wat af, maar dan kun je het altijd nog oost west leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Nock372 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:26:
Heb hier nog 4 Mitsubishi MT120 panelen liggen, zou ik deze kunnen aansluiten op een steca 500?
Kan dit zelf niet zo simpel berekenen :)
een beetje oppassen met de antwoorden die je krijgt vandaag 8)7

202Vmpp (2x2 op soladin 600) op een omvormer met een max van 155V en mpp van 125V is denk wel iets te veel. ;)

of een soladin wind 500 verwisselen voor een soladin 600.

geen idee of je deze panelen nu wel of niet moet aarden.
en of een steca300/500 gaat lukken
dus kan je niet helpen, helaas.

zijn er niet echt veel wakker vandaag. >:)
ik zou het eerst allemaal eens goed nazoeken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
reneeke1970 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:44:
[...]

Ja ik houd dat in de gaten, spanning nog niet boven 232 volt geweest. Het lost het probleem wel op, mits geen toeval.
Wat opvalt is dat nu check tijd geen 30 maar 60 sec is geworden, gelijk eerste sec zegt ie fout, ac voltage out off range,maar binnen twee sec is dat weg en start gewoon door. Misschien gewoon sensor kapot die spanning van de fase meet..... alleen waarom dat dan in Australië genegeerd word.....
Zit het probleem niet aan de DC zijde?
Het GFCI lampje geeft volgens de handleiding aan dat je teveel lekstroom hebt in het DC-circuit..

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Skipper-93 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:28:
[...]

Zit het probleem niet aan de DC zijde?
Het GFCI lampje geeft volgens de handleiding aan dat je teveel lekstroom hebt in het DC-circuit..
Dan heb jij andere handleiding dan ik, en de man van omnik zei ook gelijk onderling spanning verschil tussen fases. Maar uiteraard heb ik getest. Heb drie verschillende string één voor één aangesloten en afzonderlijk per aansluiting. Alle zes de mogelijkheden was fout, en op andere omvormer draaien ze wel gewoon, dus ik vermoed dat het niet in dc zit. Of zie ik iets over het hoofd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
reneeke1970 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 18:58:
[...]
Of zie ik iets over het hoofd?
Dan zal het inderdaad wel niet aan de DC zijde liggen :X

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Skipper-93 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:09:
[...]

Dan zal het inderdaad wel niet aan de DC zijde liggen :X
Geeft niet, twee paar ogen zien meer dan één. Dus als in jou handleiding iets anders staat, wat niet vreemd zou zijn bij omnik,dan hoor ik het graag

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
Even een vraag tussendoor:

Ik ga morgen mijn 4e zonnepanelen installatie halen, nu zit ik met het volgende:
Ik heb een installatie van 1655 Wp Oost aangesloten op 3 stecagrid 500 omvormers (3 strings).
Ik heb op ZuidOost een installatie van 1040 Wp bijgeplaatst, hier zit een 1,5 KW omvormer op.
Ik wil graag de 3 stecagrid's inruilen voor de 1,5 KW omvormer en 2 stecagrids dc zijde parallel schakelen en verbinden op de ZO set (1040 Wp). Mijn vraag is kan je Stecagrid 500 omvormers DC zijde parallel schakelen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, dat gaat niet werken. De MPPTs gaan tegen elkaar vechten en dan bakken ze er allebei niets meer van.
Nog afgezien daarvan is er geen galvanische scheiding dus je kan nog sluiting maken ook als je niet uitkijkt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:45:
Nee, dat gaat niet werken. De MPPTs gaan tegen elkaar vechten en dan bakken ze er allebei niets meer van.
Nog afgezien daarvan is er geen galvanische scheiding dus je kan nog sluiting maken ook als je niet uitkijkt :)
Dank voor je antwoord.
Ik ga wel gewoon een 1 KW omvormer kopen en dan gaat de 1,5 KW mijn Mastervolt xs2000 vervangen. De xs2000 gaat naar de schuur waar we geen last van klik klak klik klak iedere morgen hebben :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Meh, als de stringspanning van de 1040Wp set binnen de Steca range is (100V...170V MPP, 230V max) kan je die gewoon aan een Steca500 hangen.
15% piekverliezen zijn te overzien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
reneeke1970 schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:14:
[...]

Oh dat scheelt nogal,heb contact gehad met omnik over gfci storing en hij zei zet maar gewoon op Australië en dan is het over. Nou zal het eens testen maar heb er raar gevoel bij....
GFCI heeft toch meer te maken met 'aardlek'?
Geen idee of ergens in de documentatie van jouw omvormer/panelen staat hoe je de boel moet aarden. Maar misschien geen gek idee om daar even naar te kijken.
Zou ook kunnen dat de 'Australische' instellingen een wat andere drempel hanteren voor dit soort zaken, omdat de panelen daar misschien vaker op de grond gemonteerd staan?

Bij panelen op het dak adviseert men wel vaker om de panelen te aarden, omdat er een statische lading kan ontstaan op de metalen strips om de panelen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden wanneer je op het dak zit en een schok krijgt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Proton_ schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:03:
Meh, als de stringspanning van de 1040Wp set binnen de Steca range is (100V...170V MPP, 230V max) kan je die gewoon aan een Steca500 hangen.
15% piekverliezen zijn te overzien :)
15% verlies heb ik al doordat er vanaf ca. 14:30 schaduw vanaf West op de set komt, ik wil dus wel graag de volledige opbrengst in de morgen. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TD-er schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 21:26:
[...]

GFCI heeft toch meer te maken met 'aardlek'?
Geen idee of ergens in de documentatie van jouw omvormer/panelen staat hoe je de boel moet aarden. Maar misschien geen gek idee om daar even naar te kijken.
Zou ook kunnen dat de 'Australische' instellingen een wat andere drempel hanteren voor dit soort zaken, omdat de panelen daar misschien vaker op de grond gemonteerd staan?

Bij panelen op het dak adviseert men wel vaker om de panelen te aarden, omdat er een statische lading kan ontstaan op de metalen strips om de panelen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden wanneer je op het dak zit en een schok krijgt.
Geen idee, maar zou dit probleem ineens bij drie verschillende string voorkomen, en gaat dit ook op als er optimiser tussen zitten want al is paneel nog zo rot, hun regelen de boel naar de omvormer toe toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:41
Allen,

Al enige tijd meegekeken in dit topic, en wil nu de stap zetten een PV-installatie aan te schaffen (en te laten installeren).

De situatie is als volgt:

• dak met helling van 45 graden van ong. 11x7,5m op het zuiden gericht (denk 20 graden west). Geen schaduwval (wellicht heel vroeg in de ochtend en heel laat in de avond)
• jaarlijks verbruik ~4.500 KWh

We hebben nu de volgende offerte ontvangen voor 5400 WP:

• 20 x Suntech STP 270-20/web full black
• Hosola bright 5000MTL omvormer
• bevestigingsmateriaal (dakhaken)
• overig materiaal en installatie

INCL BTW ~7.100 (EUR 1,31 / WP)
EXCL. BTW ~EUR 5.900 (EUR 1,09 / WP)

Dit lijkt ons een allerzins nette offerte. Ik hoor graag of jullie hier nog meningen over hebben (materiaalgebruik / prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
reneeke1970 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:05:
[...]

Geen idee, maar zou dit probleem ineens bij drie verschillende string voorkomen, en gaat dit ook op als er optimiser tussen zitten want al is paneel nog zo rot, hun regelen de boel naar de omvormer toe toch?
De grote vraag is dus wat een gfci-error precies inhoudt. Als het een aardingsprobleem is aan de DC kant, dan is het niet gek dat je op alle 3 de strings een fout krijgt als ze alle drie niet zijn geaard. Is er aan de AC-kant een probleem dan is het ook niet gek dat wisselen van strings niets uitmaakt. Juist de casus van TD-er zou mij er toe aanzetten om wat zaken na te lopen. Je omvormer zou het in normale omstandigheden gewoon moeten doen in de Nederlandse instellingen. Er kan best iets aan de hand zijn waardoor ze niet voldoen, hele lange ac kabels ofzo, maar lukraak toleranties opschroeven in de hoop dat het werkt is net zoiets als een grotere zekering plaatsen als de 16A er steeda uitvliegt. Het kan werken, maar als je pech (of geluk, da's een kwestie van perspectief) hebt brand je er ergens een kabel of lasdop uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
droogmand schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 23:45:
Allen,

Al enige tijd meegekeken in dit topic, en wil nu de stap zetten een PV-installatie aan te schaffen (en te laten installeren).

De situatie is als volgt:

• dak met helling van 45 graden van ong. 11x7,5m op het zuiden gericht (denk 20 graden west). Geen schaduwval (wellicht heel vroeg in de ochtend en heel laat in de avond)
• jaarlijks verbruik ~4.500 KWh

We hebben nu de volgende offerte ontvangen voor 5400 WP:

• 20 x Suntech STP 270-20/web full black
• Hosola bright 5000MTL omvormer
• bevestigingsmateriaal (dakhaken)
• overig materiaal en installatie

INCL BTW ~7.100 (EUR 1,31 / WP)
EXCL. BTW ~EUR 5.900 (EUR 1,09 / WP)

Dit lijkt ons een allerzins nette offerte. Ik hoor graag of jullie hier nog meningen over hebben (materiaalgebruik / prijs).
Sluitende begroting, niets op aan te merken, nette prijs ( incl event. uitbreiding meterkast ? )
en dekt je verbruik zeker af. ;)

Heb je 1 x 35A of 3 x 25A in de meterkast tot je beschikking
( zo'n vermogen gaat ook lekker met een drie fase omvormer, maar drukt de prijs ook weer wat omhoog )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
PClop schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:44:
[...]

Sluitende begroting, niets op aan te merken, nette prijs ( incl event. uitbreiding meterkast ? )
en dekt je verbruik zeker af. ;)

Heb je 1 x 35A of 3 x 25A in de meterkast tot je beschikking
( zo'n vermogen gaat ook lekker met een drie fase omvormer, maar drukt de prijs ook weer wat omhoog )
Wij zitten op 3x25A. Zouden er met het oog daarop nog aanpassingen in het voorstel doorgevoerd moeten/kunnen worden?

De offerte spreekt niet over evt. uitbreiding meterkast (enkel over evt. extra aardlek en hoofdschakelaar)

[ Voor 9% gewijzigd door droogmand op 06-04-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:40:
[...]

De grote vraag is dus wat een gfci-error precies inhoudt. Als het een aardingsprobleem is aan de DC kant, dan is het niet gek dat je op alle 3 de strings een fout krijgt als ze alle drie niet zijn geaard. Is er aan de AC-kant een probleem dan is het ook niet gek dat wisselen van strings niets uitmaakt. Juist de casus van TD-er zou mij er toe aanzetten om wat zaken na te lopen. Je omvormer zou het in normale omstandigheden gewoon moeten doen in de Nederlandse instellingen. Er kan best iets aan de hand zijn waardoor ze niet voldoen, hele lange ac kabels ofzo, maar lukraak toleranties opschroeven in de hoop dat het werkt is net zoiets als een grotere zekering plaatsen als de 16A er steeda uitvliegt. Het kan werken, maar als je pech (of geluk, da's een kwestie van perspectief) hebt brand je er ergens een kabel of lasdop uit...
Ja ik vind het ook geen fijn idee, maar ac kant heb ik gemeten die is prima, zit volt verschil in, ook tussen nul en aarde maar één volt dus daar gaat niks fout. Las dop zit er niet tussen, heb je niet voor 6mm2 haha
Maar de reparateur wist ook gelijk waar over ging met gelijk de kosten, stuurde mij niet dak op, en omnik zei ook gelijk ac verschil. dus ik houd het even op simpele sensor want waardes zijn verder goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
droogmand schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:37:
[...]

Wij zitten op 3x25A. Zouden er met het oog daarop nog aanpassingen in het voorstel doorgevoerd moeten/kunnen worden?

De offerte spreekt niet over evt. uitbreiding meterkast (enkel over evt. extra aardlek en hoofdschakelaar)
je zou nog kunnen gaan voor een 3fase omvormer.
levert niet meer kWh op, en kost vast iets meer. helaas.
(dit hoeft niet helemaal waar te zijn, situatie afhankelijk kan het meer kWh zijn en hoeft het niet veel meer te kosten.)

voordeel is: je voert de stroom in voor de meter(van de netbeheerder), dus als de ijskast aanstaat en het is zonnig buiten.
dan gaat de stroom niet langs de meter maar meteen naar de ijskast.
dit word dan niet gesaldeerd en is niet onderhevig aan veranderingen in het salderings-beleid.
als de omvormer niet op de zelfde fase zit als de ijskast, dan kan die stroom niet van fase over springen.
(met 98% van de 3fase meters is dit op het moment niet een probleem.
die meten alle fase bij elkaar.)
ijskast is maar een voorbeeld, kan elk ander apparaat zijn. ;)

ander voordeel van een 3fase is:
doordat je 3x een kabel moet leggen voor elke fase 1. ;)
is de kabel dikker naar de omvormer, dus je komt wat minder snel in de problemen als de V wat te hoog oploopt in je wijk.

verder is het allemaal wat subjectief en ongeveer.
het kan allemaal wel, maar het hoeft allemaal niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:22:
[...]

een beetje oppassen met de antwoorden die je krijgt vandaag 8)7

202Vmpp (2x2 op soladin 600) op een omvormer met een max van 155V en mpp van 125V is denk wel iets te veel. ;)

of een soladin wind 500 verwisselen voor een soladin 600.

geen idee of je deze panelen nu wel of niet moet aarden.
en of een steca300/500 gaat lukken
dus kan je niet helpen, helaas.

zijn er niet echt veel wakker vandaag. >:)
ik zou het eerst allemaal eens goed nazoeken. ;)
Oeh....dat is inderdaad niet handig van mij 8)7 :F }:O

4 X 1 kan overigens wel :) Dan zit je qua MPP spanning ergens tussen de 85 en 105V (niet mega efficiënt, maar goed). De Voc komt dan bij -10Co met 1000W/m2 op 150V. Kennet!
T-MOB schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:40:
[...]

Bij Sofar Solar is GFI inderdaad een aardefout (Ground Fault Indicator) en DC gerelateerd. Geen idee hoe andere merken dit benoemen, maar GFCI komt aardig in de buurt. :+

[ Voor 41% gewijzigd door DjVe op 06-04-2016 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:40:
[...]
Ja ik vind het ook geen fijn idee, maar ac kant heb ik gemeten die is prima, zit volt verschil in, ook tussen nul en aarde maar één volt dus daar gaat niks fout.
Wat heeft een spanningsverschil met een lekstroom te maken :?
Een lekstroom van (bijvoorbeeld) 400 mA ga je met een spanningsmeting niet vinden, maar is niet OK.
Zit de omvormer in de meterkast achter een aardlekschakelaar, en zo ja, is dat een 300mA of 30mA variant?
...
Stap 0: begrijp de foutmelding.
"De omvormer geeft fout 'GFCI' als een lekstroom tussen L en N van meer dan 40mA gemeten wordt" is bijvoorbeeld heel wat anders dan "De omvormer geeft fout 'GFCI' als een lekstroom tussen DC + en - van één MPPT van meer dan 100mA gemeten wordt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:56:
<Verhaal>
verder is het allemaal wat subjectief en ongeveer.
het kan allemaal wel, maar het hoeft allemaal niet. ;)
Wat is er eigenlijk waar van het levensduur voordeel wat een 3 fase omvormer schijnt te hebben?

Afbeeldingslocatie: http://dewiki.nl/images/thumb/4/49/Eenfase-vs-driefase-invoeding.png/760px-Eenfase-vs-driefase-invoeding.png

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:15:
[...]

Wat is er eigenlijk waar van het levensduur voordeel wat een 3 fase omvormer schijnt te hebben?
Je bedoelt dit:
Invoeden op drie fasen kan door gebruik te maken van drie omvormers die ieder op één fase invoeden, maar er zijn ook omvormers die direct drie fasen produceren. Dit heeft grote voordelen voor de omvormer. Doordat er met drie fasen een veel constanter vermogen geleverd wordt hoeft er veel minder vermogen gebufferd te worden. Dit is efficiënter, kosten besparend en zorgt voor een langere levensduur van de omvormer.
Complete onzin. Geschreven door iemand die geen flauw benul heeft hoe vermogenselectronica werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyaero op 06-04-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:15:
[...]

[afbeelding]
(ik wens geen mening te hebben of dit echt iets doet aan de levensduur. :?
ben bang dat andere zaken veel meer met levensduur te maken hebben.
maar goed buiten dat.
temperatuur van de omvormer vind ik ook al zo een onzin, die mag gerust 60 graden worden. ;)
daar boven, ja koelen snap ik dan weer wel.)

een 1 fase omvormer heeft voor 5000W x aan buffer nodig.
een 3 fase omvormer kan 3x per zelfde tijd zijn buffer legen, dus die kan veel kleinere buffer hebben voor de zelfde hoeveelheid W op het net te zetten. ;)

hoe groter de buffer, de onbetrouwbaarder hij word, en de minder lang hij mee gaat.
maar ik ben bang dat we het dan hebben over 15jaar of 14,5jaar. ;)
een fabrikant die bagger spullen gebruikt in zijn omvormer zal waarschijnlijk eerder een probleem geven, of het nu 3fase of 1 fase is.
dus ja het is, maar of ik daar nu over nadenk: nop ik zou er niks van aantrekken.
DjVe schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:58:
[...]
Oeh....dat is inderdaad niet handig van mij 8)7 :F }:O

4 X 1 kan overigens wel :) Dan zit je qua MPP spanning ergens tussen de 85 en 105V (niet mega efficiënt, maar goed). De Voc komt dan bij -10Co met 1000W/m2 op 150V. Kennet!
lol, kan gebeuren, foutje is zo gemaakt.
maar er werd meer onzin beweert en zelfs verkocht.
dat ik zo iets had van: "mmm waar zijn jullie mee bezig. " ;)

het zijn wel dunnefilm panelen, en die hebben geen 1000W/m2 nodig om hun volle Voc te halen .
dat doen ze al bij ruimschoots +/-100W/m2 ;)
maar 4x1, lijkt mij ook beter.
en aardig? geen idee, ik kom geen voorbeelden vinden van werkende setjes, waar ik het misschien uit kon halen.

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 06-04-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Op driefasen kan je constant vermogen kwijt, dat is helemaal waar. Daarom zitten er minder/kleinere condensatoren in een driefaseomvormer. In het theoretische geval is het kleine golfje in de grafiek helemaal vlak.
Daar tegenover staat dat er zes in plaats van vier halfgeleiderschakelaars nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok, duidelijk :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:38:
Op driefasen kan je constant vermogen kwijt, dat is helemaal waar. Daarom zitten er minder/kleinere condensatoren in een driefaseomvormer. In het theoretische geval is het kleine golfje in de grafiek helemaal vlak.
Daar tegenover staat dat er zes in plaats van vier halfgeleiderschakelaars nodig zijn.
maar die halfgeleiderschakelaars krijgen dan wel weer maar 1/3 van het vermogen voor hun kiezen.
(maar ik neem de hele zaak ook met een flinke korrel zout van +/- 1 kilo.
ben bang dat een ketting zo sterk is als zijn zwakste schakel, het valt altijd nog te bezien of de mpp aansturing het wel 15 jaar gaat overleven. >:)
of in mijn omvormer de bios chip, is niet een type die ik 100jaar geef. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-04-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
Als ik het zo lees heeft 3-fase niet echt een duidelijk voordeel boven 1-fase.

Ik vind het punt van Migjes (dus direct via de fase terugleveren) nog wel interessant, maar dat wordt pas (mogelijk) relevant wanneer de salderingsregelingen worden aangepast, vermoed ik. Dan zijn we toch ook al weer x jaar verder. Dat lijkt een grote meerprijs niet te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
droogmand schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:21:

Ik vind het punt van Migjes (dus direct via de fase terugleveren) nog wel interessant, maar dat wordt pas (mogelijk) relevant wanneer de salderingsregelingen worden aangepast, vermoed ik. Dan zijn we toch ook al weer x jaar verder. Dat lijkt een grote meerprijs niet te rechtvaardigen.
je bedoelt de grotere kans van het zelf gebruiken van je eigen opgewekte stroom?
(dat kan ook met een 1fase omvormer op een 3fase aansluiting, maar dan moet je alles wat sluipverbruik heeft op 1 fase zetten, zoals ijskast stereo/tv installatie etc etc..)

een hosola is niet echt duur, dus is erg moeilijk om daar nu een 3-fase voor te vinden in de zelfde prijs klasse. :-(

maar hoeveel gebruik je eigenlijk per jaar?
of anders gezegd, ga je het redden met 5000W omvormer?

een leuke overschot produceren mag ook, geen probleem.
opmaken is altijd een stuk makkelijker als opwekken. >:)
(desnoods een elektra kachel voor een paar 10tjes en zo gas besparen. ;)
maar een elektrische keuken boiler kan ook. etc etc etc)

(de hosola kan trouwens zelfs beter werken met 2x12 van die panelen, maar dat hoeft niet. ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-04-2016 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
droogmand schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:21:

Technisch is er bij 5kW echt wel wat te zeggen voor 3 fasen hoor. Bij 230V praat je dan over een stroom van 21.7A. Dan moet je in je meterkast dus afzekeren op 25A, wat gelijk is aan je hoofdzekering bij een 3x25A. Als er 1x zo'n hoofdzekering uitvliegt ben je het prijsvoordeel van de 1-fase omvormer wel kwijt. Ik zou dat nooit in huis willen hebben (bij 4.08kWp ben ik zelfs naar 3-fasen gegaan ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:31:
[...]

je bedoelt de grotere kans van het zelf gebruiken van je eigen opgewekte stroom?
(dat kan ook met een 1fase omvormer op een 3fase aansluiting, maar dan moet je alles wat sluipverbruik heeft op 1 fase zetten, zoals ijskast stereo/tv installatie etc etc..)

een hosola is niet echt duur, dus is erg moeilijk om daar nu een 3-fase voor te vinden in de zelfde prijs klasse. :-(

maar hoeveel gebruik je eigenlijk per jaar?
of anders gezegd, ga je het redden met 5000W omvormer?

een leuke overschot produceren mag ook, geen probleem.
opmaken is altijd een stuk makkelijker als opwekken. >:)
(desnoods een elektra kachel voor een paar 10tjes en zo gas besparen. ;)
maar een elektrische keuken boiler kan ook. etc etc etc)

(de hosola kan trouwens zelfs beter werken met 2x12 van die panelen, maar dat hoeft niet. ;) )
Hosola heeft ook 3 fase omvormers, prijs is op aanvraag bij sun-solar.nl

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

T-MOB schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:39:
[...]

Technisch is er bij 5kW echt wel wat te zeggen voor 3 fasen hoor. Bij 230V praat je dan over een stroom van 21.7A. Dan moet je in je meterkast dus afzekeren op 25A, wat gelijk is aan je hoofdzekering bij een 3x25A. Als er 1x zo'n hoofdzekering uitvliegt ben je het prijsvoordeel van de 1-fase omvormer wel kwijt. Ik zou dat nooit in huis willen hebben (bij 4.08kWp ben ik zelfs naar 3-fasen gegaan ).
Ook het bedrijf welke bij mij de boel geïnstalleerd heeft is vanwege de 3 x 25A setting overgegaan van 1 naar 2 groepen bij mijn 4560Wp set. Op zich zou het volgens hen wel werken op 1 groep, maar 2 groepen/fasen zou netter/veiliger zijn. Zaten ook geen meerkosten aan in ons geval vanwege de microinverters.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
droogmand schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:37:
[...]

Nu, de omvormer is duurder ( 3f ) maar de kabel ( afhankelijk van de lengte ) is bij 3 f goedkoper
een 3x6 mm2 voor1f is veel duurder dan een 5x2,5mm2 voor 3f
Maar heb dus geen idee wat de afstand MK naar omvormer is bij jou. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Sofar Solar levert ook prima 3 fase modellen met 10 jaar garantie (dat is volgens mij wel vrij uniek). 3 fase automaten met eigen aardlek zijn wel een stuk duurder overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

droogmand doet er goed aan het concrete prijsverschil incl kabel en meterkastaanpassing te onderzoeken.
Als ik http://www.hosola.com/2015/phaseinverter_0401/25.html#div02 lees win je alvast 1% rendement met driefase :)
Nog afgezien van 83% minder AC verliezen natuurlijk. Al zijn die al niet zo groot om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
PClop schreef op woensdag 06 april 2016 @ 12:38:
[...]

Nu, de omvormer is duurder ( 3f ) maar de kabel ( afhankelijk van de lengte ) is bij 3 f goedkoper
een 3x6 mm2 voor1f is veel duurder dan een 5x2,5mm2 voor 3f
Maar heb dus gaan idee wat de afstand MK naar omvormer is bij jou. ;)
Dat valt wel tegen denk ik als de lengte 10 meter is, zal weg vallen tegen een 3f automaat ten opzichte 1 fase automaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

habbekrats schreef op woensdag 06 april 2016 @ 13:10:
[...]
Dat valt wel tegen denk ik als de lengte 10 meter is, zal weg vallen tegen een 3f automaat ten opzichte 1 fase automaat.
20A 1p+n (volgens sommigen te krap) aardlekautomaat €66
16A 3p+n aardlekautomaat €65
Zonder aardlek €14 vs €23.
3x6mm² kabel €2.82 /meter
5x1.5mm² (genoeg voor 5 kW )€1.31 /meter
5x2.5mm² €1.96 /meter

Inderdaad om het even, maar duidelijk in het voordeel van driefasen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Proton_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:42:
[...]

5x2.5mm² €1.96 /meter

B20A1 f+n of B25A f+n = € 44,12
De vraag is of je deze aardlek toe mag passen bij je omvormer, bij sommige moet je een B klasse aardlek hebben en die zijn er volgens mij (nog) niet in alamat uitvoering. Is overigens voor beide 1f of 3f misschien nodig.
Ook kun je een alamat meestal wel in een groepenkast kwijt, een 3fase moduul is aanmerkelijk breder.

Maar boven de 4000 watt vind ik eigenlijk dat je beter naar 3fase kunt gaan. Hoe het salderen over tig jaar gaat kun je nu nog geen rekening mee houden. Laat ze eerst maar zorgen dat iedereen in 2020 een digitale meter in huis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een B klasse aardlek is sowieso een paar honderd euro, zou wel suf zijn als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Proton_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 15:38:
Een B klasse aardlek is sowieso een paar honderd euro, zou wel suf zijn als dat nodig is.
Volgens mij is die B klasse ALS of ALA alleen nodig als het niet om een zuivere sinus gaat die door de aardlek heen gaat, en dat zou niet uit je omvormer moeten komen als het goed is.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Andre1973 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:26:
[...]

Volgens mij is die B klasse ALS of ALA alleen nodig als het niet om een zuivere sinus gaat die door de aardlek heen gaat, en dat zou niet uit je omvormer moeten komen als het goed is.
klein denk foutje, het gaat er om bij een direct /transformatorloze omvormer dat bij een fout in je elektronica een dc foutstroom kan krijgen. Er zijn omvormers die hier een beveiliging voor hebben en met een normale ALS toe kunnen Type A.Heeft je omvormer dit niet dan wil de NEN1010 graag dat je een B klasse inzet.

Daarom vind ik het ook een slecht idee dat in de nieuwe NEN1010 je tot 2 kw mag invoeden op een algemene groep, stel je hebt je dure stereo op dezelfde groep en je omvormer jast even lekker 450DC door je circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 14:42:
[...]

5x2.5mm² €1.96 /meter

En als hij geluk heeft, vind de installateur nog een vrije ongebruikte fornuisgroep in z,n meterkast.
( je weet maar nooit ) ;)

Ik vind trouwens prijzen voor 5x1,5 van 99 cent p/m ( nieuw, niet op marktplaats oid )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PClop schreef op woensdag 06 april 2016 @ 18:10:
[...]

En als hij geluk heeft, vind de installateur nog een vrije ongebruikte fornuisgroep in z,n meterkast.
( je weet maar nooit ) ;)

Ik vind trouwens prijzen voor 5x1,5 van 99 cent p/m ( nieuw, niet op marktplaats oid )
https://www.vekto.nl/ymvk-installatiekabel/5-aderig/ vanaf +500m 0,96 €/m ex btw. normale m/prijs 1,31€/m incl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Sinds dat we hier een pv-installatie hebben komen wij een probleem tegen.

De meterkastgroepen zijn zo ingedeeld dat de groepen 1 t/m 3 zitten op aardlek 1 en 4 t/m 7 zitten op aardlek 2.

Men heeft de groep van de zonnepanelen naast de groepen van aardlek 1 gezet.

Het probleem wat we nu af en toe hebben is dat de aardlek eruit klapt.

Dit probleem is ontstaan na de installatie van de pv's.

Nu dachten wij dat het probleem in een slaapkamer voor zat, maar ik heb alle stopcontacten en de aansluitingen boven de lamp waar alles gespitst wordt (centraaldoos systeem) nagekeken en alles zit goed aangesloten.

Zojuist na weken dat het goed ging knalt de aardlek er weer uit.

Mijn vermoedde is dat het probleem wordt veroorzaakt door de pv-installatie, omdat het probleem hierna ontstond.

Ik heb de werk schakelaar nagekeken boven en deze ziet er goed aangesloten uit.

Heeft iemand nog tips wat ik na zou kunnen kijken ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

MdO82 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:50:

De meterkastgroepen zijn zo ingedeeld dat de groepen 1 t/m 3 zitten op aardlek 1 en 4 t/m 7 zitten op aardlek 2.

Nu dachten wij dat het probleem in een slaapkamer voor zat, maar ik heb alle stopcontacten en de aansluitingen boven de lamp waar alles gespitst wordt (centraaldoos systeem) nagekeken en alles zit goed aangesloten.

Mijn vermoedde is dat het probleem wordt veroorzaakt door de pv-installatie, omdat het probleem hierna ontstond.

Welke omvormer heb je hangen?
En misschien een idee om de omvormer zijn eigen Alamat te geven...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
paulv1973 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:58:
[...]

Welke omvormer heb je hangen?
En misschien een idee om de omvormer zijn eigen Alamat te geven...
Ik heb een Omnik 2000tl2 op een installatie van 2250WP.

Dat van de aparte aardlek voor de pv installatie lijkt mij ook beter, aangezien het een wbv woning is zal ik dit maar eens voorleggen. Hoe ze het dan regelen zoeken ze maar uit ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De isolatieweerstand tussen aarde, frame en L/N kan interessant zijn.
Het vervelende is dat die waarschijnlijk weersafhankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

MdO82 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:03:
[...]

Ik heb een Omnik 2000tl2 op een installatie van 2250WP.

Dat van de aparte aardlek voor de pv installatie lijkt mij ook beter, aangezien het een wbv woning is zal ik dit maar eens voorleggen. Hoe ze het dan regelen zoeken ze maar uit ;)
Sommige omvormers gooien de ALS er makkelijk en vak uit.
SMA heeft hier een handje van, vaak als ie met meerdere eindgroepen op 1 ALS van 30 mA zit.
gewoon een aparte ALA van B16/30 mA er in zetten of een B16/100 mA, die 100 mA is duurder en lastiger verkrijgbaar, maar dan ben je er wel zeker van dat ie er alleen uit gaat bij een fout.

Bij de SMA cursus gaven ze aan dat het vaker voorkomt als de spanning van het PV veld hoog is, vaak is dat bij SF panelen zo (maar gezien je Wp liggen die er denk ik niet) ze wisten op dat moment niet goed waar t nu vandaan kwam.

Zijn de panelen van de wbv? of van jou en gedogen ze dat? in dat laatste geval zou ik er gewoon zelf als je dat kan er een andere ALS in zetten. via de wbv kan dat wel even gaan duren of een dure hobby worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 06-04-2016 20:31 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

habbekrats schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:38:
[...]

klein denk foutje, het gaat er om bij een direct /transformatorloze omvormer dat bij een fout in je elektronica een dc foutstroom kan krijgen. Er zijn omvormers die hier een beveiliging voor hebben en met een normale ALS toe kunnen Type A.Heeft je omvormer dit niet dan wil de NEN1010 graag dat je een B klasse inzet.

Daarom vind ik het ook een slecht idee dat in de nieuwe NEN1010 je tot 2 kw mag invoeden op een algemene groep, stel je hebt je dure stereo op dezelfde groep en je omvormer jast even lekker 450DC door je circuit.
Nen 1010 gaat over minimaal en veiligheid voor mens en dier (dus minder over materiële schade aan audio apparatuur) ze stellen een minimum, beter mag altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Andre1973 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 20:25:
[...]

Zijn de panelen van de wbv? of van jou en gedogen ze dat? in dat laatste geval zou ik er gewoon zelf als je dat kan er een andere ALS in zetten. via de wbv kan dat wel even gaan duren of een dure hobby worden.
De gehele installatie is van de wbv

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
reneeke1970 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 22:05:
[...]

Ik weet eigenlijk niet goed wat de statische lading op de panelen veroorzaakt, dus is het ook lastig te speculeren of dat effect door gebruik van optimizers nu juist versterkt of niet.
Je zou verwachten dat het frame en de cellen zelf als een soort van condensator gaan werken, maar het vreemde is dat het juist als een "tinteling" aanvoelt en niet iets waar je een schok van krijgt.
Beetje vergelijkbaar met de kast van een computer die niet geaard is.
Bij een computerkast heb ik in elk geval al vaker gezien dat je bij het inpluggen van apparaten een aardlekschakelaar eruit kunt laten klappen. Vooral met bijvoorbeeld de antenne-kabel van de kabel-TV die je dan tegen een PC-kast aan tikt. Dus misschien is er ook wel iets vergelijkbaars aan de hand met de omvormer en detecteert de omvormer zoiets, wat bij verdere toename zou kunnen leiden tot het ingrijpen van een aardlekschakelaar.

Dus ik zou in elk geval aanraden uit te zoeken wat die error precies wil zeggen, want het is tot die tijd nogal speculeren :)
* TD-er is iets voorzichter geworden, na "de casus van TD-er", zoals zo mooi omschreven ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TD-er schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:44:
[...]

Ik weet eigenlijk niet goed wat de statische lading op de panelen veroorzaakt, dus is het ook lastig te speculeren of dat effect door gebruik van optimizers nu juist versterkt of niet.
Je zou verwachten dat het frame en de cellen zelf als een soort van condensator gaan werken, maar het vreemde is dat het juist als een "tinteling" aanvoelt en niet iets waar je een schok van krijgt.
Beetje vergelijkbaar met de kast van een computer die niet geaard is.
Bij een computerkast heb ik in elk geval al vaker gezien dat je bij het inpluggen van apparaten een aardlekschakelaar eruit kunt laten klappen. Vooral met bijvoorbeeld de antenne-kabel van de kabel-TV die je dan tegen een PC-kast aan tikt. Dus misschien is er ook wel iets vergelijkbaars aan de hand met de omvormer en detecteert de omvormer zoiets, wat bij verdere toename zou kunnen leiden tot het ingrijpen van een aardlekschakelaar.

Dus ik zou in elk geval aanraden uit te zoeken wat die error precies wil zeggen, want het is tot die tijd nogal speculeren :)
* TD-er is iets voorzichter geworden, na "de casus van TD-er", zoals zo mooi omschreven ;)
Heb op internet wat handleiding gevonden die het duidelijk over interne lekstroom hebben aan ac kant. Oplossing is ac en dc los koppelen, wisselspanning gedeelte omvormer controleren en daarna weer aansluiten. Dus eigenlijk grijpt de aardlek van omvormer in. Alleen waarom dan niet op Australië? Andere normen? En waarom grijpt mijn aardlek zelf dan niet in, is wel een 300ma ,maar als echt fout zou zijn dan springt hij wel om toch?
Zal nog wel eens met omnik bellen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:12
TD-er schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:44:
Jij doelt vast op die zongebruinde kWh-meter :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jerrythafast schreef op woensdag 06 april 2016 @ 23:10:
[...]

Jij doelt vast op die zongebruinde kWh-meter :Z
Ik zou liever het woord sigaar rokende meter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

habbekrats schreef op woensdag 06 april 2016 @ 17:38:
[...]

Het enigste wat dan kan kapot kan gaan in zo'n transformatorloze toestel is dat je ingangs cap in stukken vliegt (400VDC), het regelcircuit dat er een lage spanning van maakt gaat dat gewoon terug regelen.
Bij een goed gebouwde voeding, vermoed ik toch.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
habbekrats schreef op donderdag 07 april 2016 @ 06:35:
[...]

Ik zou liever het woord sigaar rokende meter gebruiken.
Gelukkig was ik niet zelf de sigaar :)
Enige nadeel is nu dat ik de Youless nog niet werkende heb op de SDM220-modbus, dus mijn opbrengst nu handmatig in PVoutput moet zetten.
Maar dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Damic schreef op donderdag 07 april 2016 @ 06:37:
[...]
Het enigste wat dan kan kapot kan gaan in zo'n transformatorloze toestel is dat je ingangs cap in stukken vliegt (400VDC), het regelcircuit dat er een lage spanning van maakt gaat dat gewoon terug regelen.
Bij een goed gebouwde voeding, vermoed ik toch.
http://www.ziehetzonnig.nl/techniek/ Werking van de omvormer

De meeste omvormers werken ongeveer volgens de website , als dus 1 van de transistoren of igbt's eruit piept is het de vraag of de omvormer de boel op tijd afschakeld. Er zijn 2 mogelijkheden, 1 de uitgangstransistor gaat kapot en onderbreekt, 2 de de transistor maakt sluiting en een gedeelte van je DC gaat via H-Brug het AC net in.

Op mijn werk hebben we 4kwadrant regelaars voor motoren die rem energie terug leveren kunnen aan het net. Zo'n diong gaat wel eens stuk en dan is het meestal vuurwerk in de regelaar. Voor 800A zijn geen ALS, dus de zekering moet eerst stuk gaan en dat geft een flinke lasboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
TD-er schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:01:
[...]

Gelukkig was ik niet zelf de sigaar :)
Enige nadeel is nu dat ik de Youless nog niet werkende heb op de SDM220-modbus, dus mijn opbrengst nu handmatig in PVoutput moet zetten.
Maar dat komt wel.
De youless heeft toch ook een S0 puls ingang? Die SDM220 heeft volgens mij ook een instelbare puls uitgang.
Youless gaat natuurlijk geen ModBus praten, of heeft die ook een seriële poort interface?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
Vraagje omtrent 1fase omvormer en een 3fase aansluiting.

Met een aanstaande verbouwing van de keuken stappen we over op inductie. Deze stap zorgt ervoor dat we van een 1fase aansluiting over zullen moeten naar een 3fase aansluiting. Op dit moment liggen er bijna 2 jaar zonnepanelen op het dak aangesloten via een SMA 3000TL21, geschikt voor een 1fase aansluiting. Moeten we nu over op een 3fase aansluiting of zou dit gewoon moeten kunnen?

Bijkomende vraag. We hebben nog een terugdraaimeter. Is dit nu het punt dat we wel over moeten naar een smartmeter?

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Korte versie:
Nee
Ja

lange versie:
Die 3000W kan makkelijk op 1 fase ingevoed worden.
De e-meter moet (zeer waarschijnlijk) vervangen worden, dan krijg je dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een slimme meter in de meterkast.

edit: 3000kW op 1 fase is wat veel voor een huisaansluiting :+

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 07-04-2016 13:20 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:41
morpheus schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:00:

. Deze stap zorgt ervoor dat we van een 1fase aansluiting over zullen moeten naar een 3fase aansluiting.
Volgens mij moet er niets. Wij hebben ook inductie, gewoon op een (1) fase. Dus dan hoeft geen reden te zijn. Overigens ook gecombineerd met 3800 Wp. Gaat al 2 jaar prima.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

NovapaX schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:11:
Korte versie:
Nee
Ja

lange versie:
Die 3000kW kan makkelijk op 1 fase ingevoed worden.
De e-meter moet (zeer waarschijnlijk) vervangen worden, dan krijg je dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een slimme meter in de meterkast.
3000kW over 1 fase? Lijkt me zelfs een beetje veel voor 3 fases ;-)
Maar 3kW (ofwel 3000W) kan prima gewoon op 1 fase. Gewoon de boel houden zo dus...
Maareh, de rest klopt wel. Bij de overstap naar 3 fases zal je een nieuwe meter moeten krijgen. Dit zal inderdaad een slimme meter zijn!
Verder veel plezier gewenst met op inductie koken! (HEERLIJK!)
geldersscheepje schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:13:
[...]Volgens mij moet er niets. Wij hebben ook inductie, gewoon op een (1) fase. Dus dan hoeft geen reden te zijn. Overigens ook gecombineerd met 3800 Wp. Gaat al 2 jaar prima.
Vaak kan inductie wel op 1 fase, maar dan limiteer je het maximale vermogen. En dat is zonde...

[ Voor 21% gewijzigd door TFHfony op 07-04-2016 13:16 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:41
NovapaX schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:11:
Korte versie:
Nee
Ja

lange versie:
Die 3000kW kan makkelijk op 1 fase ingevoed worden.
Ahum 3000 kW op één fase vind ik knap.... :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:12

AMDFreak

Intel is zo..

Ik lees net op nu.nl dat de stroom tarieven de komende jaren verder zullen dalen.

http://www.nu.nl/economie...l-komende-tijd-dalen.html

Dit zou dus ook inhouden dat de terugverdientijd van je zonnepanelen steeds langer wordt..

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
AMDFreak schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:24:
Ik lees net op nu.nl dat de stroom tarieven de komende jaren verder zullen dalen.

Dit zou dus ook inhouden dat de terugverdientijd van je zonnepanelen steeds langer wordt..
Is de nieuw emanier van de overheid om zonnepaneel saldering regeling te ontwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

"Gelukkig" maakt de daadwerkelijk stroomprijs niet zo'n groot deel uit van de uiteindelijk prijs die wij betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Tvt is al kwart langer geworden, bij gc is stroom nog slechts 16 cent....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 19:39
geldersscheepje schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:13:
[...]

Volgens mij moet er niets. Wij hebben ook inductie, gewoon op een (1) fase. Dus dan hoeft geen reden te zijn. Overigens ook gecombineerd met 3800 Wp. Gaat al 2 jaar prima.
De inductieplaat heeft een max vermogen van 7200W en heeft alleen een 2 of 3 fase aansluiting. Dat was juist het kwartje wat bij mij viel dat we zonder aanpassing de geplande inductieplaat kunnen aansluiten. Al was het aan te sluiten met 1 fase, dan is ieder ander apparaat aanzetten op piekverbruik niet mogelijk zonder de hoofdstop eruit te laten knallen.

Betreft de rest van de antwoorden, hartstikke bedankt. Dat scheelt dan weer een omvormer omruilen en daarop verlies maken.

En ja, foutje om te praten over 3000kW ipv 3kW ;)

[ Voor 9% gewijzigd door morpheus op 07-04-2016 13:47 ]

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Voorlopig daalt de geïnstalleerde prijs van installaties per kWp harder dan de stroomprijs, dus de TVT blijft nog steeds korter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
morpheus schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:41:
[...]

De inductieplaat heeft een max vermogen van 7200W en heeft alleen een 2 of 3 fase aansluiting. Dat was juist het kwartje wat bij mij viel dat we zonder aanpassing de geplande inductieplaat kunnen aansluiten. Al was het aan te sluiten met 1 fase, dan is ieder ander apparaat aanzetten op piekverbruik niet mogelijk zonder de hoofdstop eruit te laten knallen.

Betreft de rest van de antwoorden, hartstikke bedankt. Dat scheelt dan weer een omvormer omruilen en daarop verlies maken.

En ja, foutje om te praten over 3000kW ipv 3kW ;)
Ik heb al 5 jaar een Ikea inductieplaat van 7200W via een dubbele groep op een eenfase aansluiting. Bij mij is de hoofdzekering er nog nooit uitgeklapt. Ook niet icm vaatwasser en wasmachine die tegelijk aanstaan.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zo, sinds gisteren weer een klein tuinprojectje gereed.
Het grote houthok regent nu wat minder in bij harde wind.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kRJKKRHl.jpg

Zo ziet het er uit vanaf de dijk, 310 Wp kijkend naar Z-O op een Enesys 360/72
Wel handig dat ik destijds 5*2,5 mm2 heb gekozen, de 2 stuks SF op de achtergrond konden zo meeliften voor een spare plus en min naar een Steca 300 binnen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RxDZRVDl.jpg

En hier gaat het volgende project komen, wordt vervolgd. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rtwcvREl.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 07-04-2016 16:05 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Laatst online: 20-09 20:19
Kijk, dat ziet er goed uit :)

Goed voor de WAF ook: "jah dan blijft het hout droger!"

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
morpheus schreef op donderdag 07 april 2016 @ 13:00:

Met een aanstaande verbouwing van de keuken stappen we over op inductie. Deze stap zorgt ervoor dat we van een 1fase aansluiting over zullen moeten naar een 3fase aansluiting.
Ik ben hier all-electric met 1x 35 A en een draaischijfmeter.(ferraris)
Inductiekookplaat van 7200 watt op een kookgroep (2x 16 A)
Geen enkel probleem. Alle 4 de pitten staan nooit volluit. Hooguit op standje 6-7 van de 10.
Ik stap pas over op 3-fase, wanneer de meter verplicht vervangen moet worden...eerder niet.
Dus geen zorgen...

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2016 17:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

AUijtdehaag schreef op donderdag 07 april 2016 @ 17:28:
[...]
Ik ben hier all-electric met 1x 35 A en een draaischijfmeter.(ferraris)
Inductiekookplaat van 7200 watt op een kookgroep (2x 16 A)
Geen enkel probleem. Alle 4 de pitten staan nooit volluit. Hooguit op standje 6-7 van de 10.
Ik stap pas over op 3-fase, wanneer de meter verplicht vervangen moet worden...eerder niet.
Dus geen zorgen...
Ik vond het onhandig: 2 pitten zijn dan gekoppeld aan elkaar. Als je er een vol uit zet met de P stand, kan de gekoppelde pit niet boven de 7 gezet worden. Dat vond ik soms erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NovapaX schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:40:
[...]

De youless heeft toch ook een S0 puls ingang? Die SDM220 heeft volgens mij ook een instelbare puls uitgang.
Youless gaat natuurlijk geen ModBus praten, of heeft die ook een seriële poort interface?
Voor zover ik weet heeft mijn Youless alleen een optische sensor.
Nu kun je wel over die sensor 2 draadjes solderen, maar het is mij nog niet gelukt het printje uit de behuizing te krijgen. Ik wil namelijk niet veel kracht moeten zetten.
Maar hij zit echt klem om het laatste schroef-pinnetje en tegen de zijkant van de behuizing aan.
Nu is het er een uit waarschijnlijk een van de eerste batches, want serienummer is 01:32, dus mogelijk is dat bij latere edities beter geworden.
Het voorbeeld met telefoon/UTP draadjes in de 2 gaatjes in de print steken werkte ook niet.

Die SDM220 heeft zelfs 2 S0-uitgangen.
Poort 1 is in te stellen op pulsen/eenheid, welke eenheid en meet-richting en puls-duur. Poort 2 is gewoon standaard 1000 pulsen/"kWh import".
Op beide poorten heb ik de Energylink van de HomeWizard getest, dus de poort werkt.
Nu de Youless nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
TD-er schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:35:
[...]

Voor zover ik weet heeft mijn Youless alleen een optische sensor.
Nu kun je wel over die sensor 2 draadjes solderen, maar het is mij nog niet gelukt het printje uit de behuizing te krijgen. Ik wil namelijk niet veel kracht moeten zetten.
Maar hij zit echt klem om het laatste schroef-pinnetje en tegen de zijkant van de behuizing aan.
Nu is het er een uit waarschijnlijk een van de eerste batches, want serienummer is 01:32, dus mogelijk is dat bij latere edities beter geworden.
Het voorbeeld met telefoon/UTP draadjes in de 2 gaatjes in de print steken werkte ook niet.

Die SDM220 heeft zelfs 2 S0-uitgangen.
Poort 1 is in te stellen op pulsen/eenheid, welke eenheid en meet-richting en puls-duur. Poort 2 is gewoon standaard 1000 pulsen/"kWh import".
Op beide poorten heb ik de Energylink van de HomeWizard getest, dus de poort werkt.
Nu de Youless nog.
S0 bus gebruiken om een ledje te laten pulsen? En die dus voor de Youless hangen. Voeding, ledje en S0 bus in serie en je bent klaar. Bij 5V en een normale led een weerstandje van 270-330 ohm in serie. Je kan 'm dan voeden via je youless (een normale usb y-splitter, of je 'misbruikt' een 2.5' hdd usb kabeltje)

S0 bus is gewoon een collector-output van een optocouplertje.

Als echte tweaker kun je natuurlijk ook een ESP8266 pakken en die direct naar pvoutput laten loggen. Dan heb je voor 5 eur een 'wireless youless'

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 07-04-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
DJSmiley schreef op donderdag 07 april 2016 @ 20:51:
[...]

S0 bus gebruiken om een ledje te laten pulsen? En die dus voor de Youless hangen. Voeding, ledje en S0 bus in serie en je bent klaar. Bij 5V en een normale led een weerstandje van 270-330 ohm in serie. Je kan 'm dan voeden via je youless (een normale usb y-splitter, of je 'misbruikt' een 2.5' hdd usb kabeltje)

S0 bus is gewoon een collector-output van een optocouplertje.

Als echte tweaker kun je natuurlijk ook een ESP8266 pakken en die direct naar pvoutput laten loggen. Dan heb je voor 5 eur een 'wireless youless'
Dat was ook het volgende plan. De soldeerbout staat al klaar, moet alleen boven nog een weerstandje pakken, maar dan moet ik even wachten tot m'n dochter goed diep slaapt.
Die ESP8266 heb ik al wel eens naar zitten kijken, maar ik heb gewoonweg geen tijd meer tegenwoordig, al zou het wel weer eens goed zijn om echt even te nerden.
De Youless heb ik al een jaar of 4, dus dat ligt meer voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 07 april 2016 @ 21:01:
[...]

Dat was ook het volgende plan. De soldeerbout staat al klaar, moet alleen boven nog een weerstandje pakken, maar dan moet ik even wachten tot m'n dochter goed diep slaapt.
Die ESP8266 heb ik al wel eens naar zitten kijken, maar ik heb gewoonweg geen tijd meer tegenwoordig, al zou het wel weer eens goed zijn om echt even te nerden.
De Youless heb ik al een jaar of 4, dus dat ligt meer voor de hand.
Voor de simplisten......... hier werkt onderstaand al een jaartje of 4
( afgelopen winter wel even vast gesoldeerd met een 15w boutje, Youless hoeft daar voor niet open
( had na 4 jaar soms even geen contact ) )
sbrzon in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:52
Het printje van de Youless zat bij mij ook behoorlijk klem. Voornamelijk door het gat wat om het opstaande busje van de behuizing zit klemt ie nogal (snap je het nog :? )

Met een beetje beleid kun je hem er met een klein schroevendraaiertje er rondom omhoog wrikken. Let op dat je het printje er zo rechtstandig mogelijk omhoog werkt. Dus het schroevendraaiertje er rondom langs bewegen.

Ik heb hem nu bijna twee jaar bedraad aangesloten zonder storing.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Heb onderstaande offerte ontvangen, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken:

14X 270 WP JA-solar geheel zwart € 2.618,00
Garantie: 10 jaar productgarantie 25 jaar vermogensgarantie

1X SolarEdge omvormer SE3500-ER € 875,00
Garantie:12 jaar Uitbreiden naar 20 jaar: + € 185,- (niet inbegrepen)

14X SolarEdge Power optimizer P300 € 602,00
Garantie: 25 jaar

8X Click fit montagemateriaal schuinpannendak € 304,00
Garantie:20 jaar

6X AeroCompact lichtgewicht montagemateriaal plat dak zuid € 270,00
Garantie:25 jaar

1X Diverse materialen waaronder alle benodigde kabels en connectoren € 150,00

1X Volledige installatie inclusief elektrawerk € 600,00
Garantie:10 jaar

Totaal incl. BTW € 6.556,99

Kom hiermee uit op €1,73 / WP volgens mij moet dit nog wel iets scherper kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:50:

Zojuist is men even komen kijken en men heeft nu de PV-installatie via een zekeringsautomaat buiten de aardlek om gezet.

Als het goed is het hiermee verholpen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Ruut88 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:28:
Heb onderstaande offerte ontvangen, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken:

Kom hiermee uit op €1,73 / WP volgens mij moet dit nog wel iets scherper kunnen toch?
Dit lijkt mij een vrij marktconforme prijs.
De vraag is wel of je echt SolarEdge nodig hebt? Al die optimizers erbij maakt het duurder.
Het kan wel een nuttige toevoeging zijn i.v.m. schaduw hoor.
Aan de andere kant is een string van 6 panelen ook wel erg aan de krappe kant. Dan is SolarEdge wel in het voordeel.

Om de montagekosten te drukken, hadden wij hier zelf al de omvormer opgehangen, elektrabuis aangelegd en wat draden getrokken. Daarnaast ook geassisteerd bij de montage, waardoor het plaatsen van 14 panelen nog maar 1 dag werk was voor 1 monteur.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 14:41

Ik zou kijken of je niet beter de JA-Solar 270 embedded kunt nemen. Moet zeker wat schelen in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Tja de belangrijke vraag is heb je solaredge nodig. Panelen kunnen 200 goedkoper, bevestigings materiaal is 150 te duur ,met maar beetje schaduw kun je optimiser laten varen, omvormer blijft ongeveer hetzelfde, Chinese kunnen misschien 150 goedkoper zijn. Helft is plat dak dus of installatie nou 750 moet kosten hmm....
Voor deze prijs deed ik het niet want ik vind tvt van tien jaar te lang, maar das mijn tik haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

iisHitman schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:49:
[...]

Ik zou kijken of je niet beter de JA-Solar 270 embedded kunt nemen. Moet zeker wat schelen in de prijs.
Of bij gebruiktezonnepanelen.com bijvoorbeeld.
Heb je bijvoorbeeld voor 2400euro een set van 16x240Wp, hoeft alleen het materiaal er nog bij. Komt nog 1000bij voor rails, montage en wat electrawerk. Word je tvt stuk korter van denk ik. :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Ik heb deze tekst gisteren in het "jouw productie" draadje gezet, maar eigenlijk is dit de juiste locatie:

Chart 08-04-2016

Toen ik mijn set had uitgezocht kreeg ik hier nogal wat "kritiek" ivm de keuze voor de APS YC-500 Microconverters. Dit omdat deze te veel zouden aftoppen, want men was er van overtuigd dat deze bij de 4kW al zouden stoppen, terwijl ik aangaf dat ze een piekvermogen van 550W zouden hebben en het piekvermogen dus tegen de 4400W zou liggen, wat ik best acceptabel vond voor mijn 4560Wp set.
Eind vorig jaar had ik al korte pieken vaan 4300+W, maar die waren telkens erg kort. Vandaag zijn er 2 momenten van 4000+W geweest van 15 en 20 minuten. Gelijk ook eens even bij de meterkast gaan staan om op de slimme meter te kijken. Even rekening houdend met het "standaard" sluipverbruik van ~250W werd er schommelend tussen de 3900W en 4100W uitgevoerd volgens de slimme meter.

Nu is het natuurlijk nog zo dat ik niet weet hoe lang ze boven die 4kW kunnen blijven leveren voor ze terugzakken naar 4kW (Daar zullen we wellicht nog wel achter komen) en ja: waarschijnlijk zal er af en toe echt wel wat afgetopt worden, maar volgens mij gaat dat in zijn totaliteit wel mee vallen...

* TFHfony klopt even af en hoopt niet te veel horizontale lijnen rond de 4kW te zien de komende maanden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb een SMA SB-3600TL-21
Van de week had ik een paar keer dat de opbrengst vlak bleef steken op 3000 Watt (vrij precies).
Ik kan echter nergens in de documentatie terugvinden dat er sprake zou zijn van een max. MPP bereik. Het enige maximum wat gegeven wordt is 3680 Watt en 15A per input. Maar dat laatste kom ik absoluut niet aan.
De omvormer heeft al wel vaker gepiekt op 16A (AC-kant), dus 3680+ Watt, maar telkens als het echt mooi weer was, kwam 'ie net niet tot de 3000 Watt, tot van de week dus.

Kortom, zit er zo'n maximum op deze omvormers dat iemand hier van weet?

Andere vraag.
Er is op mijn afdakje nog een strook vrij waar nog geen panelen op liggen en ik zat al even te bedenken dat dat zonde is (ook van die extra MPP-tracker die op de omvormer zit :) )
De huidige set (4050 Wp, 15x 270 Watt JA-solar) ligt op zuid-oost, 15 graden tilt.
De strook die nog over is, ligt dus op NW, 75 graden tilt en heeft een deel van de dag schaduw. Echter is er dusdanig weinig overlap in zonlicht dat ze op dezelfde omvormer zouden kunnen.
Maar er kunnen max. 5 panelen op van 1,66 meter (lengte huidige panelen) en ik vermoed zo'n 80cm breedte. Dus de spanning zal krap aan zijn voor 1 string.

Zou ik hierop dan het beste optimizers (vanwege lage spanning en schaduw) kunnen gebruiken en past dat met deze omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

TD-er schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:55:
Van de week had ik een paar keer dat de opbrengst vlak bleef steken op 3000 Watt (vrij precies).
Ik kan echter nergens in de documentatie terugvinden dat er sprake zou zijn van een max. MPP bereik. Het enige maximum wat gegeven wordt is 3680 Watt en 15A per input. Maar dat laatste kom ik absoluut niet aan.
De omvormer heeft al wel vaker gepiekt op 16A (AC-kant), dus 3680+ Watt, maar telkens als het echt mooi weer was, kwam 'ie net niet tot de 3000 Watt, tot van de week dus.

Andere vraag.
Er is op mijn afdakje nog een strook vrij waar nog geen panelen op liggen en ik zat al even te bedenken dat dat zonde is (ook van die extra MPP-tracker die op de omvormer zit :) )
De huidige set (4050 Wp, 15x 270 Watt JA-solar) ligt op zuid-oost, 15 graden tilt.
De strook die nog over is, ligt dus op NW, 75 graden tilt en heeft een deel van de dag schaduw. Echter is er dusdanig weinig overlap in zonlicht dat ze op dezelfde omvormer zouden kunnen.
Maar er kunnen max. 5 panelen op van 1,66 meter (lengte huidige panelen) en ik vermoed zo'n 80cm breedte. Dus de spanning zal krap aan zijn voor 1 string.

Zou ik hierop dan het beste optimizers (vanwege lage spanning en schaduw) kunnen gebruiken en past dat met deze omvormer?
Hij zou gewoon 3680 moeten leveren als max.
Er is geen max per Mpp. Dus als alles op 1 mpp zit moet die 3680 ook bereikt worden.
Lijkt erop dat je ergens in de iinstellingen een max hebt staan/ingegeven.
OF dat je niet de juiste landcode hebt ingesteld.

Heb ik eens gehad met een SMA SB4000TL21.
Die bleef continu steken op 3700Watth als max.

Heb toen de juiste Nederlandse instellingen ingegeven en toen ging hij wel tot de 4002Wh.
Hij stond van origine op Duitse instellingen dacht ik.
Ik denk dat daar de fout zit bij jou.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TD-er schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 11:55:

onduidelijk of er een grens is :-(
dat iets niet word genoemd door de marketing afdeling betekend niet dat het er niet is.
helaas.
en sma hergebruikt type nummers , dus de 1ne 3600 hoeft niet helemaal de zelfde te zijn als een andere 3600.
maar ik geef het een 99% kans dat hij gewoon zijn volle bereik moet kunnen halen op 1 mpp.
(zie je een duidelijke aftopping, dus een paar uur een vlakke lijn, of komt je set door plat liggen nog niet zo hoog?)
Andere vraag.

de omvormer zou moeten starten met 150V, maar dat is wel Voc ;)
dus daar ben je sneller als je denkt. ;)

daar na heb je maar 125Vmpp nodig delen door 5x = 25Vmpp als minimum.
en ik heb mijn 190Wp's nog niet onder de 27Vmpp zien zakken (in extreme omstandigheden.)
dus iets gebruiken met 5" cellen en dan 5x72cellen en het lukt wel.

wil je toch een hogere V (voor een betere opbrengst, en een betere schaduw af handeling).
dan kun je kijken of dit niet iets is.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
goedkoop zijn ze niet, maar 44Vmpp per paneel maakt je lage V nog aardig hoog. ;)
(prijs is 1 ding, maar dit voegt wel even een leuke hoeveelheid Wp toe. ;) )

het geld van optimizers zou ik eerder in een panasonic duwen, lever waarschijnlijk meer op. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-04-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:36:
[...]

onduidelijk of er een grens is :-(
dat iets niet word genoemd door de marketing afdeling betekend niet dat het er niet is.
helaas.
en sma hergebruikt type nummers , dus de 1ne 3600 hoeft niet helemaal de zelfde te zijn als een andere 3600.
maar ik geef het een 99% kans dat hij gewoon zijn volle bereik moet kunnen halen op 1 mpp.
(zie je een duidelijke aftopping, dus een paar uur een vlakke lijn, of komt je set door plat liggen nog niet zo hoog?)

[...]

de omvormer zou moeten starten met 150V, maar dat is wel Voc ;)
dus daar ben je sneller als je denkt. ;)

daar na heb je maar 125Vmpp nodig delen door 5x = 25Vmpp als minimum.
en ik heb mijn 190Wp's nog niet onder de 27Vmpp zien zakken (in extreme omstandigheden.)
dus iets gebruiken met 5" cellen en dan 5x72cellen en het lukt wel.

wil je toch een hogere V (voor een betere opbrengst, en een betere schaduw af handeling).
dan kun je kijken of dit niet iets is.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
goedkoop zijn ze niet, maar 44Vmpp per paneel maakt je lage V nog aardig hoog. ;)
(prijs is 1 ding, maar dit voegt wel even een leuke hoeveelheid Wp toe. ;) )
Hergebruikt typenummers????????

Verklaar je nader?

Pagina: 1 ... 92 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.