Landinstellingen staan op NEN-EN50438, dus dat zou NL moeten zijn.paulv1973 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:09:
[...]
Hij zou gewoon 3680 moeten leveren als max.
Er is geen max per Mpp. Dus als alles op 1 mpp zit moet die 3680 ook bereikt worden.
Lijkt erop dat je ergens in de iinstellingen een max hebt staan/ingegeven.
OF dat je niet de juiste landcode hebt ingesteld.
Heb ik eens gehad met een SMA SB4000TL21.
Die bleef continu steken op 3700Watth als max.
Heb toen de juiste Nederlandse instellingen ingegeven en toen ging hij wel tot de 4002Wh.
Hij stond van origine op Duitse instellingen dacht ik.
Ik denk dat daar de fout zit bij jou.
Bij de instellingen kan ik niets zien wat enige limitering zou kunnen aanduiden.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een andere oorzaak is, zoals probleem in de HomeWizard Energylink (onthouden laatste meetwaarde), maar dan een paar keer in een etmaal is natuurlijk vreemd.
Ik houd het in de gaten.
Het was een "aftopping" gedurende een uurtje ongeveer. Helaas heb ik er geen screenshot van gemaakt en de output naar PVoutput werkt (nog) niet.migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:36:
[...]
onduidelijk of er een grens is![]()
dat iets niet word genoemd door de marketing afdeling betekend niet dat het er niet is.
helaas.
en sma hergebruikt type nummers , dus de 1ne 3600 hoeft niet helemaal de zelfde te zijn als een andere 3600.
maar ik geef het een 99% kans dat hij gewoon zijn volle bereik moet kunnen halen op 1 mpp.
(zie je een duidelijke aftopping, dus een paar uur een vlakke lijn, of komt je set door plat liggen nog niet zo hoog?)
Zou trouwens wel de eerste keer zijn dat 'ie langere tijd boven de 3kWatt uit zou komen, omdat 'ie meestal alleen erboven piekt en bij langdurig mooi weer zit 'ie nu rond de 2900 Watt max.
Maar met schaduw kan een diode toch ingrijpen en dan valt de spanning wel eronder.migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:36:
de omvormer zou moeten starten met 150V, maar dat is wel Voc![]()
dus daar ben je sneller als je denkt.![]()
daar na heb je maar 125Vmpp nodig delen door 5x = 25Vmpp als minimum.
en ik heb mijn 190Wp's nog niet onder de 27Vmpp zien zakken (in extreme omstandigheden.)
dus iets gebruiken met 5" cellen en dan 5x72cellen en het lukt wel.
wil je toch een hogere V (voor een betere opbrengst, en een betere schaduw af handeling).
dan kun je kijken of dit niet iets is.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
goedkoop zijn ze niet, maar 44Vmpp per paneel maakt je lage V nog aardig hoog.![]()
(prijs is 1 ding, maar dit voegt wel even een leuke hoeveelheid Wp toe.)
het geld van optimizers zou ik eerder in een panasonic duwen, lever waarschijnlijk meer op.
Ik zat ook al even bij de SF-panelen te kijken, maar die hebben een beetje vervelende maat van 1m25 x 1m. En daarbij is de spanning weer te hoog bij de volle breedte van het afdakje. (5x 1m66 nu) Eventueel zou ik daarvan dan 6 stuks in 2 parallelle strings kunnen doen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)