Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.135 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
paulv1973 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:09:
[...]

Hij zou gewoon 3680 moeten leveren als max.
Er is geen max per Mpp. Dus als alles op 1 mpp zit moet die 3680 ook bereikt worden.
Lijkt erop dat je ergens in de iinstellingen een max hebt staan/ingegeven.
OF dat je niet de juiste landcode hebt ingesteld.

Heb ik eens gehad met een SMA SB4000TL21.
Die bleef continu steken op 3700Watth als max.

Heb toen de juiste Nederlandse instellingen ingegeven en toen ging hij wel tot de 4002Wh.
Hij stond van origine op Duitse instellingen dacht ik.
Ik denk dat daar de fout zit bij jou.
Landinstellingen staan op NEN-EN50438, dus dat zou NL moeten zijn.
Bij de instellingen kan ik niets zien wat enige limitering zou kunnen aanduiden.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een andere oorzaak is, zoals probleem in de HomeWizard Energylink (onthouden laatste meetwaarde), maar dan een paar keer in een etmaal is natuurlijk vreemd.
Ik houd het in de gaten.
migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:36:
[...]

onduidelijk of er een grens is :-(
dat iets niet word genoemd door de marketing afdeling betekend niet dat het er niet is.
helaas.
en sma hergebruikt type nummers , dus de 1ne 3600 hoeft niet helemaal de zelfde te zijn als een andere 3600.
maar ik geef het een 99% kans dat hij gewoon zijn volle bereik moet kunnen halen op 1 mpp.
(zie je een duidelijke aftopping, dus een paar uur een vlakke lijn, of komt je set door plat liggen nog niet zo hoog?)
Het was een "aftopping" gedurende een uurtje ongeveer. Helaas heb ik er geen screenshot van gemaakt en de output naar PVoutput werkt (nog) niet.
Zou trouwens wel de eerste keer zijn dat 'ie langere tijd boven de 3kWatt uit zou komen, omdat 'ie meestal alleen erboven piekt en bij langdurig mooi weer zit 'ie nu rond de 2900 Watt max.
migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 12:36:
de omvormer zou moeten starten met 150V, maar dat is wel Voc ;)
dus daar ben je sneller als je denkt. ;)

daar na heb je maar 125Vmpp nodig delen door 5x = 25Vmpp als minimum.
en ik heb mijn 190Wp's nog niet onder de 27Vmpp zien zakken (in extreme omstandigheden.)
dus iets gebruiken met 5" cellen en dan 5x72cellen en het lukt wel.

wil je toch een hogere V (voor een betere opbrengst, en een betere schaduw af handeling).
dan kun je kijken of dit niet iets is.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
goedkoop zijn ze niet, maar 44Vmpp per paneel maakt je lage V nog aardig hoog. ;)
(prijs is 1 ding, maar dit voegt wel even een leuke hoeveelheid Wp toe. ;) )

het geld van optimizers zou ik eerder in een panasonic duwen, lever waarschijnlijk meer op. ;)
Maar met schaduw kan een diode toch ingrijpen en dan valt de spanning wel eronder.
Ik zat ook al even bij de SF-panelen te kijken, maar die hebben een beetje vervelende maat van 1m25 x 1m. En daarbij is de spanning weer te hoog bij de volle breedte van het afdakje. (5x 1m66 nu) Eventueel zou ik daarvan dan 6 stuks in 2 parallelle strings kunnen doen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
TD-er schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:04:
[...]

Landinstellingen staan op NEN-EN50438, dus dat zou NL moeten zijn.
Bij de instellingen kan ik niets zien wat enige limitering zou kunnen aanduiden.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een andere oorzaak is, zoals probleem in de HomeWizard Energylink (onthouden laatste meetwaarde), maar dan een paar keer in een etmaal is natuurlijk vreemd.
Ik houd het in de gaten.

[...]

Het was een "aftopping" gedurende een uurtje ongeveer. Helaas heb ik er geen screenshot van gemaakt en de output naar PVoutput werkt (nog) niet.
Zou trouwens wel de eerste keer zijn dat 'ie langere tijd boven de 3kWatt uit zou komen, omdat 'ie meestal alleen erboven piekt en bij langdurig mooi weer zit 'ie nu rond de 2900 Watt max.

[...]

Maar met schaduw kan een diode toch ingrijpen en dan valt de spanning wel eronder.
Ik zat ook al even bij de SF-panelen te kijken, maar die hebben een beetje vervelende maat van 1m25 x 1m. En daarbij is de spanning weer te hoog bij de volle breedte van het afdakje. (5x 1m66 nu) Eventueel zou ik daarvan dan 6 stuks in 2 parallelle strings kunnen doen.
Een EC solar 210Wp, spanning, net genoeg, http://www.sun-solar.nl/w...D-Wp-zwarte-datasheet.pdf ?
158cm x 80,8cm

Bij sunsolar, http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-172-euro-sunsolar/

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 09-04-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
PClop schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:17:
[...]

Een EC solar 210Wp, spanning, net genoeg, http://www.sun-solar.nl/w...D-Wp-zwarte-datasheet.pdf ?
158cm x 80,8cm
Ziet er interessant uit, ik zal binnenkort eens gaan meten en kijken hoeveel ruimte er precies is.

Over die 3000 Watt... zojuist is 'ie gedurende 20+ minuten op gemiddeld 3200 Watt uitgekomen, dus het zal een meetfout geweest zijn in de HomeWizard. 't kwam ook zo precies uit op 3000 Watt dat het verdacht was.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

TD-er schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:27:
[...]

Ziet er interessant uit, ik zal binnenkort eens gaan meten en kijken hoeveel ruimte er precies is.

Over die 3000 Watt... zojuist is 'ie gedurende 20+ minuten op gemiddeld 3200 Watt uitgekomen, dus het zal een meetfout geweest zijn in de HomeWizard. 't kwam ook zo precies uit op 3000 Watt dat het verdacht was.
De SMA SB3600TL heeft ook een display.
Daar kun je bij mooi weer heel goed de top op aflezen.
Of.... Als het zonnetje lekker schijnt gewoon even op het display kijken wat hij doet.

Ik begrijp nu pas dat je de logger waarde aangeeft.
Kan ook een gemiddelde zijn natuurlijk...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
TD-er schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:27:
[...]

jep, dat gaat net. (met nog iets marge zelfs.)
dat is een paneel met 5" cellen en dan 72 stuks er in net zo als mijn 190Wp's. ;)
doet +/- 28v-35V dus 5x28=140V en dat blijft dus boven de 125V. ;)
(mijn optie 1. ;) )

vind je dat niet genoeg, dan moet je naar panasonic.
maar mijn stelling is liever panasonic als de ec + optimizers.
de extra optimizer doet te weinig en is dan ook te duur.
met schaduw grijpt een diode ook in als hij aan een optimizer hangt.

het gaat er uiteindelijk om, wat het handigste past. ;)
(SF is een optie die ook kan als het past.
of ga eens proberen of een andere maat panasonic niet beter past, zijn wel wat vreemde maatjes in te krijgen.)
TD-er in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen ..."
een 3000W mpp kan goed een tijdje 3200W leveren, dat is vrij normaal.
mijn 2000W mpp doet ook 2100W als de 3000Wp dat flink door drukt. ;)
je hebt echt een grafiek van de dag nodig om het te zien.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 13:56:
[...]

jep, dat gaat net. (met nog iets marge zelfs.)
dat is een paneel met 5" cellen en dan 72 stuks er in net zo als mijn 190Wp's. ;)
doet +/- 28v-35V dus 5x28=140V en dat blijft dus boven de 125V. ;)
(mijn optie 1. ;) )

vind je dat niet genoeg, dan moet je naar panasonic.
maar mijn stelling is liever panasonic als de ec + optimizers.
de extra optimizer doet te weinig en is dan ook te duur.
met schaduw grijpt een diode ook in als hij aan een optimizer hangt.

het gaat er uiteindelijk om, wat het handigste past. ;)
(SF is een optie die ook kan als het past.
of ga eens proberen of een andere maat panasonic niet beter past, zijn wel wat vreemde maatjes in te krijgen.)
TD-er in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen ..."

[...]

een 3000W mpp kan goed een tijdje 3200W leveren, dat is vrij normaal.
mijn 2000W mpp doet ook 2100W als de 3000Wp dat flink door drukt. ;)
je hebt echt een grafiek van de dag nodig om het te zien.
De SMA 3600 doet 3600 per mpp

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:04:
[...]
De SMA 3600 doet 3600 per mpp
alleen jij schijnt te lezen dat ik iets anders beweer. ;)

ik schrijf alleen maar hoe je het zou kunnen zien, en wat daar bij komt kijken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 14:15:
[...]

alleen jij schijnt te lezen dat ik iets anders beweer. ;)

ik schrijf alleen maar hoe je het zou kunnen zien, en wat daar bij komt kijken. ;)
Nee, Alleen ik reageer op wat jij schijnt te beweren... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Zoals al een tijdje geleden belooft :z

Geopend kastje met traditionele voeding 12V 0,8A
Met daarin het Ebay printje tbv de ventilator regeling.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JsdafosKV4mfqRMDa2nIucGB/thumb.jpg

Het kastje (vroeger voor een waterput regeling)

Misbruikt oud kastje

Ventilator plaatsing onder de Omnik, deze zit op ca 8 cm vanaf de heatsink. Door deze constructie draait de fan alleen als de heatsink temperatuur boven de 35 graden komt. Onder de temperatuur koelt deze dus dmv natuurlijke convectie.
Er hangt nog een kroonsteentje naast, mocht in de zomer 1 fan niet voldoende zijn dan kan ik er nog een naast hangen.
Fan plaatsing

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 10-04-2016 11:37 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:14
Steca 500 icm met 4x SF150 is volledig de weg kwijt.
Volgens de V+A meter is er DC rond de 220V en ruim 3A.
AC is er echter maar 370W.

Mppt bereik probleem?

Net gezien, 405W AC | DC 226V en 3,3A

[ Voor 11% gewijzigd door MichielFRL op 10-04-2016 12:08 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
MichielFRL schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:00:

Mppt bereik probleem?

Net gezien, 405W AC | DC 226V en 3,3A
En als je ze alle 4 parallel op de steca500 zet? Volgens mij is je DC spanning een tikje te hoog voor je steca.

https://www.zonnepanelen....ers/stecagrid-300-500.pdf

[ Voor 15% gewijzigd door drielp op 10-04-2016 12:18 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
Ik heb ook die ebay temp controller binnen gekregen alleen tja had niet eerder echt goed naar de omvormer gekeken maar ik moet toch eens goed kijken hoe ik dat eigenlijk ga doen :p

Even voor de beeldvorming:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/854-capture.png
(random hosola plaatje van googel weet niet of de maten kloppen met mijn model)

Een fan bovenop leggen lijkt me wat onhandig, een flink deel fan de fan zit dan boven de omvormer en niet boven de koelribben.

Een fan "klemmen" tussen de muur en de omvormer (dus net onder het koelblok) is wat krap of ik moet met echt kleine fans gaan werken (denk aan 40mm) en dat komt de geluidproductie niet ten goede.

Ik zou natuurlijk een "grote" (120mm) fan met even een hoekprofiel aan de muur kunnen plakken en hem een beetje schuin omhoog kunnen richten zodat hij grotendeels door het koelblok blaast maar ik heb het idee dat er dan toch wel wat kracht verloren gaat. Dus ik zat te denken, wat als ik met een stevig karton de zijkant zegmaar "dicht" maak (denk aan een driehoek). Dan kan ik zorgen dat er aan de onderkant genoeg ruimte is om even een 120mm fan aan het karton te plakken (of 2) en door het karton stroomt niet de lucht weg aan de zijkant nog voor het door het koelblok gaat.

Goed, de meningen zijn verdeeld over in hoeverre koeling nuttig is maar daar gaat het natuurlijk niet om he :p De tweaker in mij wil het toch zo "netjes" mogelijk oplossen :)

En nu we het er daar toch over hebben: toen ik afgelopen november de panelen heb geplaatst heb ik een klein foutje gemaakt, string 1 was keurig op lengte maar string 2 was wat "krap". Het past allemaal prima maar deze draad ligt nu dus schuin over de vliering aangezien ik daar nu wat spullen wil gaan opslaan lijkt me dat niet gunstig. Wat zou nou de beste manier zijn om dit op te lossen? Kabel doorknippen bij de dak doorvoer en dan een connector er aan + paar meter extra draad er tussen (en dus nog een connector waar de draad weer de vliering verlaat). Of zou het beter zijn om slechts 1 connector te gebruiken en de draad meer richting de omvormer te "verlengen" (zodat de originele draad dus netjes over de zolder kan lopen).

Of zijn er allicht andere/betere manieren? Het is in elk geval geen optie om de complete draad te vervangen aangezien de dakdoorvoer onder de panelen zit en dus zou ik eea moeten demonteren en daar heb ik geen zin in :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
drielp schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:11:
[...]

En als je ze alle 4 parallel op de steca500 zet? Volgens mij is je DC spanning een tikje te hoog voor je steca.

https://www.zonnepanelen....ers/stecagrid-300-500.pdf
Dat heb ik vorig jaar al eens gedaan, maar dan komt het voltage niet hoog genoeg en zit de omvormer de hele tijd op 5A te draaien en wordt bloedheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

MichielFRL schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:28:
[...]

Dat heb ik vorig jaar al eens gedaan, maar dan komt het voltage niet hoog genoeg en zit de omvormer de hele tijd op 5A te draaien en wordt bloedheet.
Hier 2 stuks SF 170 op een Steca 500, DC 3,4 A en 89 V, draait prima :)

Trouwens ook op een Steca 300, maar bij 3,5 A gaat hij dan een beetje begrenzen.
(je ziet de ampere meter wat slingeren.) Gisteren de 300 voor een 500 verwisseld.

[ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 10-04-2016 12:40 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Mattie112 schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:21:
Ik heb ook die ebay temp controller binnen gekregen alleen tja had niet eerder echt goed naar de omvormer gekeken maar ik moet toch eens goed kijken hoe ik dat eigenlijk ga doen :p
Ik heb de fan 120 mm lownoise ook enigzins schuin onder de omvormer zitten. Ik heb als test een 80 mm eronder gehad, deze passen er precies tussen. Echter geeft dit veel meer herrie als de fan flink toeren maakt.

Ik creer alleen een flinke luchtstroom omhoog waarvan de meeste alleen omhoog wil ook door natuurlijke trek door temperatuurs verhoging in het koelblok.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
Hm ik dacht dat bij mij een 80mm niet paste, zal het voor de zekerheid nog even controleren :p

En wat jij zegt is ook wel waar ik zou ook gewoon even een random fan er tussen kunnen hangen zegmaar en eerst eens kijken wat het precies voor effect heeft :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een fan "klemmen" tussen de muur en de omvormer (dus net onder het koelblok) is wat krap of ik moet met echt kleine fans gaan werken (denk aan 40mm) en dat komt de geluidproductie niet ten goede.
Je zou ook de hele omvormer iets verder van de muur af kunnen laten komen. Met een stel 40mm aluminium box profielen vergroot je de koelcapaciteit en kun je ineens gewoon een 80mm fan gebruiken. Je zou zelfs 80mm kunnen doen, maar dat is misschien wat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MichielFRL schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:00:
Een van je meters is brak.
De Steca500 is niet in staat om 660W - 370W =290W te dissiperen zonder in rook op te gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
TheGhostInc schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:08:
[...]

Je zou ook de hele omvormer iets verder van de muur af kunnen laten komen. Met een stel 40mm aluminium box profielen vergroot je de koelcapaciteit en kun je ineens gewoon een 80mm fan gebruiken. Je zou zelfs 80mm kunnen doen, maar dat is misschien wat extreem.
Een 80mm past niet in elk geval, en inderdaad dat is een optie maar daar wil ik voor nu nog niet aan beginnen. Heb nu met een paar stukjes draad even een fan er onder "gehangen", eerst maar eens kijken wat het doet qua temperatuur. Voel bovenaan het koelblok niet heel veel airflow meer (en wel aan de zijkanten :p) maar ik zie op pvoutput dat het al wat inzakt.

Ik moet zeggen het is wel een "silent" fan die ik hier nog had liggen dus sowieso blaast hij al niet super hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
MichielFRL schreef op zondag 10 april 2016 @ 12:28:
[...]

Dan zou ik toch eerst even de ingaande spanning per paneel meten en de voltmeter controleren (zoals Proton_ oppert, er kan wat defect zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
drielp schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:35:
[...]

Dan zou ik toch eerst even de ingaande spanning per paneel meten en de voltmeter controleren (zoals Proton_ oppert, er kan wat defect zijn)
Goede tip!
Voltage wat de voltmeter aangeeft is opeens 50V te hoog 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Goed, de meningen zijn verdeeld over in hoeverre koeling nuttig is maar daar gaat het natuurlijk niet om he :p De tweaker in mij wil het toch zo "netjes" mogelijk oplossen :)
[/quote]

Misschien heb je wat aan bijgaande info temp van vandaag tot 14:10 eerste zonder 2de met koeling. Mijn fan (oude desktop fan van 15 cm) staat boven op de ribben van de Omnik heb geen idee hoe dat bij Hosola zit maar ook daar stijgt warme lucht met het wegzuigen versnel je dat proces en kom je dus tot zo'n 15 graden koeling (vandaag) met een 15 cm Fan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/v7MZch5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ans9Tdn.jpg
35 graden aan 29 graden uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aRZO4wm.jpg
Dit was in nog geen 20 a 30 minuten gemaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Snarfie31 op 10-04-2016 14:30 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees vanuit domoticz de SMA temperatuur uit mbv SBFspot.
Hier laat ik het (dubbele x-box) fannetje op draaien dmv een z-wave tussenstekker.
FF een blockly voor aangemaakt...

Had eerst een el-cheapo clixon van 30 graden. Die wilde niet werken, tegen de koelvinnen aan gemonteerd.
Dan maar zo... :+

http://oi63.tinypic.com/2qapesx.jpg
http://oi68.tinypic.com/125nzq1.jpg
http://oi64.tinypic.com/6s53kz.jpg

Nog altijd goedkoper en veel beter instelbaar dan het origineel fannetje van SMA. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2016 14:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2016 @ 14:42:
Ik lees vanuit domoticz de SMA temperatuur uit mbv SBFspot.
Hier laat ik het (dubbele x-box) fannetje op draaien dmv een z-wave tussenstekker.
FF een blockly voor aangemaakt...

Had eerst een el-cheapo clixon van 30 graden. Die wilde niet werken, tegen de koelvinnen aan gemonteerd.
Dan maar zo... :+

http://oi63.tinypic.com/2qapesx.jpg
http://oi68.tinypic.com/125nzq1.jpg
http://oi64.tinypic.com/6s53kz.jpg

Nog altijd goedkoper en veel beter instelbaar dan het origineel fannetje van SMA. ;)
Heeft de sma geen fan dan? Ik heb een 2500 waar zo.n fan onder zit.
Ik ben blij dat mijn steca's een eigen fan hebben en nooit warmer worden dan 36 graden omdat ze voldoende groot zijn voor wat er aan hangt, hoef ik niet te knutselen ook. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:03:
[...]

Heeft de sma geen fan dan? Ik heb een 2500 waar zo.n fan onder zit.
Ik ben blij dat mijn steca's een eigen fan hebben en nooit warmer worden dan 36 graden omdat ze voldoende groot zijn voor wat er aan hangt, hoef ik niet te knutselen ook. :)
Niet alle SMA's hebben een fan.
De 3-fase en de HF wel dacht ik.
Het is een "optie" bij de SB XX00TL-21, maar dan nog spreekt die bij vrij hoge temperaturen aan geloof ik.

Mijn 5000 TL-21 is nog niet boven de 45 graden geweest zonder fan, logging vanaf begin dit jaar.
Vandaag voor het eerst deze temperatuur gezien. Van de zomer kan het in het schuurtje knap warm worden.
En knutselen is toch leuk.... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2016 15:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/75061-chart_(15).png

Dit is dus met mijn even snel 120cm fan er onder gehangen oplossing :)

De piek is 40gr, dat zakt af naar zo'n 33 wat zo te zien aardig stabiel blijft. Ga nog wel even kijken of ik dit wat kan verbeteren door de positie van de fan of allicht door het toevoegen van wat karton zodat er meer lucht dóór de koelribben stroomt.

Een fan "op" de omvormer leggen is imo niet echt een goed idee, de koelribben zijn een ~5 a 10 cm "diep".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 11:25

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Vermogenselektronica + (extra) koeling = altijd goed

Laat je aub niets anders wijsmaken. Iedere graad C koeler (vanaf een graad of 50 gaat dit op) verlengt de levensduur. Hoeveel: dat zul je nooit weten. Dat het in je voordeel werkt: absoluut. Doen dus.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Mattie112 schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:58:
[afbeelding]

Dit is dus met mijn even snel 120cm fan er onder gehangen oplossing :)

De piek is 40gr, dat zakt af naar zo'n 33 wat zo te zien aardig stabiel blijft. Ga nog wel even kijken of ik dit wat kan verbeteren door de positie van de fan of allicht door het toevoegen van wat karton zodat er meer lucht dóór de koelribben stroomt.

Een fan "op" de omvormer leggen is imo niet echt een goed idee, de koelribben zijn een ~5 a 10 cm "diep".
Waarom is het niet goed om een Fan op de omvormer te leggen. Wat maakt het uit dat de koelribben 5 a 10 cm diep zijn. Hete lucht stijgt wegzuigen lijkt mij juist de meest efficiente manier dan vanonder de boel juist om hoog te blazen. Ipv 7 graden heb ik er tussen de 10 a 15 graden profijt van. Op de vorige pagina (369) kan je in 2 grafieken het verschil zien. Mocht jij een efficientere manier weten let me Know.

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 10-04-2016 16:51 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nou omdat als ik een fan er op leg de fan voor zegmaar 75% op het plastic ligt van de omvormer en dus geen airflow kan genereren voor de koelribben. Door er vanaf onder "doorheen" te blazen (wat menig CPU fan ook doet) zorg ik er voor dat alle(*) airflow daadwerkelijk gebruikt wordt

(*) min verliezen omdat je "ernaast" blaast maargoed

In hoeverre het beter werkt? Tja dat hangt allicht van je omvormer af. Geen idee maar mij lijkt het in elk geval minder efficient :p Temperaturen zijn ook alleen te vergelijken indien je ook kijkt naar hoeveel een fan doet qua airflow (CFM) en wat de omgevingstemp is. Het is niet zo makkelijk te zeggen dat als bij persoon A manier A beter werkt dat dat bij persoon B ook zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Mattie112 schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:53:
Nou omdat als ik een fan er op leg de fan voor zegmaar 75% op het plastic ligt van de omvormer en dus geen airflow kan genereren voor de koelribben. Door er vanaf onder "doorheen" te blazen (wat menig CPU fan ook doet) zorg ik er voor dat alle(*) airflow daadwerkelijk gebruikt wordt

(*) min verliezen omdat je "ernaast" blaast maargoed

In hoeverre het beter werkt? Tja dat hangt allicht van je omvormer af. Geen idee maar mij lijkt het in elk geval minder efficient :p Temperaturen zijn ook alleen te vergelijken indien je ook kijkt naar hoeveel een fan doet qua airflow (CFM) en wat de omgevingstemp is. Het is niet zo makkelijk te zeggen dat als bij persoon A manier A beter werkt dat dat bij persoon B ook zo zal zijn.
Ik vind het al heel goed dat we bezig zijn met koelen even dat voorop. Ook ik wil de meest optimale afvoer van hete lucht. Een desktop pc fan zuigt trouwens ook lucht weg ipv doorheen te blazen. Het meest simpele is proefondervinderlijk testen zou zeggen hou ons op de hoogte. Mijn wegzuigen lijkt een temperatuur verlaging van zo'n 12 graden op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Oh zeker een interessant onderwerp, het hangt er wel vanaf wat voor fan's je hebt, intake zuigt ook aan :) Net als een cpu-koeler en in essentie ook de videokaart. Het is dat er nu net even te veel wolken zijn waardoor ik geen goede test meer kan doen maar als het weer mooi weer is (en ik ben thuis) zal ik hem er even simpelweg op leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Viel me vandaag op dat de ventilator in de berging niet meer draait.
Oorzaak gevonden :(

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2h49a8x.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Holy **** what happend there?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

MichielFRL schreef op zondag 10 april 2016 @ 18:59:
Viel me vandaag op dat de ventilator in de berging niet meer draait.
Oorzaak gevonden :(

[afbeelding]
Een gevalletje garantie?

Best wel ...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Is waarschijnlijk zo'n paneeltje om IN de auto te leggen om te accu op peil te houden. en dus niet buiten.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Andre1973 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:13:
Is waarschijnlijk zo'n paneeltje om IN de auto te leggen om te accu op peil te houden. en dus niet buiten.
Door de dunnelaag-technologie van deze module kan een groter deel van het spectrum van het natuurlijke licht worden geabsorbeerd. Zelfs bij een bewolkte lucht levert deze module nog energie. Of u nu de 12 V accu in uw voertuig of tuinhuis wilt opladen of de verbruiker bij zon direct vanuit de module wilt voeden: met deze module zijn vele toepassingen mogelijk. De dubbele glaslaag zorgt voor een zeer hoge weersbestendigheid. Het extreem robuuste en buigstijve aluminiumframe beschermt de module niet alleen tegen mechanische beschadigingen maar biedt ook de benodigde bevestigingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

nou ga dan t bonnetje maar zoeken :-)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Andre1973 schreef op zondag 10 april 2016 @ 20:54:
nou ga dan t bonnetje maar zoeken :-)
Is al gedaan, RMA aangevraagd en morgen opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gisteren het verschil in temp dus unit die in de schuur hangt en de unit binnen op de 2e verdieping slechts 5 gr.
nu moet ik er wel bij zeggen dat de omvormer op de 2e verdieping wat harder moet werken ivm betere hellingshoek dus meer richting max panelen

overigens blijft het mooi om te zien dat de meterrstand nu gelijk is aan die van 8 april 2014 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Sinds vorige week ligt nummer 11 er ook bij.

Afbeeldingslocatie: http://rempager1.no-ip.biz/Dak9.JPG

Met het warme weer zakken de panelen naar 33v dus dan kom ik weer mooi bij die 360V die de Hosola zo lekker vindt.

Nog bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op zondag 10 april 2016 @ 15:06:
[...]

Niet alle SMA's hebben een fan.
De 3-fase en de HF wel dacht ik.
Het is een "optie" bij de SB XX00TL-21, maar dan nog spreekt die bij vrij hoge temperaturen aan geloof ik.

Mijn 5000 TL-21 is nog niet boven de 45 graden geweest zonder fan, logging vanaf begin dit jaar.
Vandaag voor het eerst deze temperatuur gezien. Van de zomer kan het in het schuurtje knap warm worden.
En knutselen is toch leuk.... ;)
Mijn 2500HF had een fan maar mijn SMA 2500TLST21 is weer fanloos. Deze wordt overigens ook aanzienlijk minder warm dan de HF.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info
unit in de schuur op dit moment 38,.5 gr met de deur open load van 55%
unit in huis 2e verdiep 38 gr met klapraam open en een load van 84%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:54:
ter info
unit in de schuur op dit moment 38,.5 gr met de deur open load van 55%
unit in huis 2e verdiep 38 gr met klapraam open en een load van 84%
Is toch allemaal prima, pas boven 50 vind electronic niet fijn. Al dat ventilator hobby hier is zinloos, maar wel beetje leuk natuurlijk.
Mijn ventilator springen niet eens aan bij 45 ,als het beter zou zijn voor product zou omnik die grens heus wel verlagen want die willen uiteraard ook een zon lang mogelijke levensduur....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:30:
[...]

Als het beter zou zijn voor product zou omnik die grens heus wel verlagen want die willen uiteraard ook een zon lang mogelijke levensduur....
Fabrikanten willen voornamelijk een zo hoog mogelijk rendement zodat ze hoog scoren in de diverse tests. Een fan helpt daar niet bij.

Aan de andere kant, hoe hoger de efficiency hoe lager de warmteafgifte bij productie.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-04-2016 14:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
revolution-nl schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:19:
[...]

Mijn 2500HF had een fan maar mijn SMA 2500TLST21 is weer fanloos. Deze wordt overigens ook aanzienlijk minder warm dan de HF.
Is het logisch om te denken dat minder warmte ook hogere efficientie betekend?
Zou dat veel verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

EgMaf schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:35:
[...]

Is het logisch om te denken dat minder warmte ook hogere efficientie betekend?
Zou dat veel verschil maken?
Ja dat is zeker logisch. Sterker nog het is zelfs aantoonbaar vandaag (ik heb het dit jaar ook al eerder waargenomen)

revolution-nl in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Laatst online: 11-08-2024
revolution-nl schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:36:
[...]

Ja dat is zeker logisch. Sterker nog het is zelfs aantoonbaar vandaag (ik heb het dit jaar ook al eerder waargenomen)

Mooi! Ik vind het (theoretisch) een raar idee dat een energie-opwekker (actieve) koeling nodig heeft. De hitte is verlies van opgewekte energie en de koeling kost dan nog eens extra energie...

Mooi te horen dat dat niet alleen theoretisch zo werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
revolution-nl schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:36:
[...]

Tl heeft toch altijd meer rendement dan een hf?

Maar warmte is verlies ja, ontkom je helaas niet aan. Maar als je gaat koelen haal je niet meer rendement, verlies is dan al geleden helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:43:
[...]

Tl heeft toch altijd meer rendement dan een hf?

Maar warmte is verlies ja, ontkom je helaas niet aan. Maar als je gaat koelen haal je niet meer rendement, verlies is dan al geleden helaas
Ja klopt echter volgens de datasheet zou het verschil maar 0.7% zijn.
De praktijk is in mijn setup iets anders. Het zal ook met de string spanning te maken hebben maar het laat wel goed zijn dat de praktijk waardes toch een stuk anders kunnen zijn als wat wordt voorgespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
revolution-nl schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:52:
[...]

Ja klopt echter volgens de datasheet zou het verschil maar 0.7% zijn.
De praktijk is in mijn setup iets anders. Het zal ook met de string spanning te maken hebben maar het laat wel goed zijn dat de praktijk waardes toch een stuk anders kunnen zijn als wat wordt voorgespiegeld.
Andere merken geven drie procent verschil, sma geen idee. Wat is bij jou verschil dan want je moet inloggen om te zien?

En praktijk is altijd anders, maar daarom zijn wij hier toch om dat te delen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12
Hallo iedereen, ik heb 2250Wp op het dak staan en nu loop ik tegen iets raars aan. Als het bewolkt is en de zon breekt door dan gaat mijn systeem naar bijna 2200W, blijft daar heel even op hangen en valt daarna heel snel terug naar ongeveer 1600-1700W. Dit is goed te zien op deze grafiek:
http://pvoutput.org/intra...047&sid=29572&dt=20160410
13:50 was de bewolking weg en brak de zon door.. Je ziet een korte piek.. en daarna valt hij dus een paar honderd watt terug. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:17

WhySoSerious

Be the change.

Roxsman schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:26:
Hallo iedereen, ik heb 2250Wp op het dak staan en nu loop ik tegen iets raars aan. Als het bewolkt is en de zon breekt door dan gaat mijn systeem naar bijna 2200W, blijft daar heel even op hangen en valt daarna heel snel terug naar ongeveer 1600-1700W. Dit is goed te zien op deze grafiek:
http://pvoutput.org/intra...047&sid=29572&dt=20160410
13:50 was de bewolking weg en brak de zon door.. Je ziet een korte piek.. en daarna valt hij dus een paar honderd watt terug. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Ik vermoed dat de panelen dan opgewarmd zijn en minder presteren. Op een zeer heldere dag als vandaag komt mijn systeem (3,24 kWp) ook niet boven de 2500 watt uit, maar op dagen met stapelwolken heb ik pieken gezien van 3300 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Het lijkt er op dat deze omniks ook al deraten op dit moment. Het is een mooie dag maar de buitentemperatuur gaat natuurlijk ook flink omhoog.
Iemand een idee hoeveel je nu mist? Ik kan nog niet echt vergelijken met andere dagen.
Anders zal ik hier ook een fan gaan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GbiCqSTTSY6HZIPle34bT56A/thumb.jpg

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
WhySoSerious schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:30:
[...]

Ik vermoed dat de panelen dan opgewarmd zijn en minder presteren. Op een zeer heldere dag als vandaag komt mijn systeem (3,24 kWp) ook niet boven de 2500 watt uit, maar op dagen met stapelwolken heb ik pieken gezien van 3300 watt.
Ok, dat vroeg ik me dus af. Maar het is dus redelijk normaal dat het inderdaad zoveel scheelt (verschil tussen koel of warm).. wilde het al gaan testen door ze een keer met water te besproeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:17

WhySoSerious

Be the change.

Ik denk dat dit wel een mooi voorbeeld is van mijn systeem:

http://pvoutput.org/compa...2&df=20160326&dt=20160317

De parabool op 17-03 vs pieken en dalen op 26-03. Beide dagen qua opbrengst bijna identiek. Hoogste waarde 17-03: 2271W, hoogste waarde 26-03: 2890W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Roxsman schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:35:
[...]
Ok, dat vroeg ik me dus af. Maar het is dus redelijk normaal dat het inderdaad zoveel scheelt (verschil tussen koel of warm).. wilde het al gaan testen door ze een keer met water te besproeien :)
Naast de temperatuur: ik meen dat volle zon op panelen + bewolking rondom de zon, extra gereflecteerde straling vanaf de wolken oplevert.

In elk geval niets geks. Ter info, het systeem hier van ca 4000 Wp levert vandaag max zo'n 3000W. Zou het koeler zijn, met bewolking, en komt opeens de zon vol op de panelen, dan kunnen ze best >4000 W voor korte tijd leveren.

Dit geeft direct aan waarom het handig kan zijn een omvormer te onderdimensioneren: de pieken komen niet erg veel voor en je mist weinig (behalve de kick 8) ).

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Headshot_NL schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:31:
Het lijkt er op dat deze omniks ook al deraten op dit moment. Het is een mooie dag maar de buitentemperatuur gaat natuurlijk ook flink omhoog.
Iemand een idee hoeveel je nu mist? Ik kan nog niet echt vergelijken met andere dagen.
Anders zal ik hier ook een fan gaan plaatsen.

[afbeelding]
Wat word je omnik warm zeg. Mijne is vandaag niet boven de 47,3graden gekomen. Ik zou idd een fan plaatsen, dat staat hier ook op de planning.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

(jarig!)
Mijn passief gekoelde PowerOne Aurora PVI2000 is vandaag net niet boven de 50 graden gekomen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5jxouf.png

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Mijn fannetje houd de omvormer netjes op een ~32 graden zo te zien :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/35186-chart_(1).png

Afgelopen vrijdag (record dag voor mij) liep hij toch wel ~5 uur op 40+ graden, niet slecht dus al zeg ik het zelf voor 5 min werk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Loont een dubbele meter over het algemeen? I.v.m. dat je ook twee keer met vast recht te maken hebt.
En als je een elektriciteitsabonnement hebt voor een 1 fase aansluiting en deze omzet naar 3 fasen moet het contract van elektra aanbieder dan ook aangepast worden?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 21-09 15:35

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Misschien kan ie beter gesteld worden in het Productie topic, maar ik heb toch wat een vraag over ja of nee slimme meter.
Zoals op veel plekken te lezen is, is (zeker als het voorstel om salderen te stoppen doorgevoerd wordt) het aanhouden van een Ferrarismeter die terugdraait aan te bevelen. Uitgangspunt wat ik daarbij lees is "energieleverancier weet alleen aan de hand van je tellerstanden wat er gebeurd".

Alleen: als ik bij mijn.qurrent.nl kijk, dan zie ik daar in het dashboard bij verbruik sinds laatste jaarrekening, per dag een teruglopend cijfer kWh... Met andere woorden: ook nu, met de Ferraris, wordt wel degelijk bij een leverancier zichtbaar of er al dan niet verbruik/teruglevering is, zonder dat daarvoor meteropnemers aan de slag gaan.. Hoe zit dat nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ja, ze weten dat je terugleverd en ze kunnen nog wel een beetje gokken ook hoeveel dat is. Anders wordt het in deze situatie:

verbruik 100kWh
teruglevering 50kWh

Bij een analoge meter zien ze alleen +50kWh en weten ze niet of je gewoon zuinig was of dat je energie geleverd hebt. Bij een slimme meter zien ze op teller 1 +100kWh en op teller 2 +50kWh, daar weten ze het dus precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Omnik 1.0K TL hangt in hetzelfde hokje als waar de CV ketel hangt en is vandaag niet warmer geworden dan 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
Roxsman schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:35:
[...]

dat hebben wij ook heel sterk met een 1400w setje. als het er dan zon door de wolken schijnt, dan piekt ie honderd a twee honderd watt hoger dan wanneer er continu zon is zoals nu. wij hebben een groendak, dus in principe zouden de panelen niet super warm moeten worden, hoop ik tenminste . ik heb er ook over zitten zoeken op internet de afgelopen weken. en de meesten zeggen toch wel dat het door die reflectie van de wolken komt. dus een gat in de wolken reflecteert op de juiste plek meer zon dat je rechtstreeks van de zon krijgt. kom maar op met de cloudbuster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Mattie112 schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:38:
Ja, ze weten dat je terugleverd en ze kunnen nog wel een beetje gokken ook hoeveel dat is. Anders wordt het in deze situatie:

verbruik 100kWh
teruglevering 50kWh

Bij een analoge meter zien ze alleen +50kWh en weten ze niet of je gewoon zuinig was of dat je energie geleverd hebt. Bij een slimme meter zien ze op teller 1 +100kWh en op teller 2 +50kWh, daar weten ze het dus precies.
Nou dat is het hem nu juist: ik HEB een analoge (Ferraris) meter. En dus géén slimme meter. Toch zien ze dat ik achteruit ben gegaan; daar waar vanaf de meterstanden in februari tot en met maart (toen de panelen er kwamen) een stand van 604 door mij gemeten is, zie ik nu op de Qurrent site "Uw verbruik sinds 9 februari: 147kWh"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

GurbY{nl} schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:20:
[...]

Nou dat is het hem nu juist: ik HEB een analoge (Ferraris) meter. En dus géén slimme meter. Toch zien ze dat ik achteruit ben gegaan; daar waar vanaf de meterstanden in februari tot en met maart (toen de panelen er kwamen) een stand van 604 door mij gemeten is, zie ik nu op de Qurrent site "Uw verbruik sinds 9 februari: 147kWh"...
Toch een schatting geweest? Heb je ergens aangemeld dat je PV hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Atomic2005 schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:10:
[...]

Toch een schatting geweest? Heb je ergens aangemeld dat je PV hebt gekregen?
Ja, energieleveren.nl
en nee, geen schatting, als ik nu inlog is het verbruik alweer lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
Waarom zouden ze dat niet kunnen schatten? Met een beetje dataminen op pvoutput.org is het niet heel moeilijk om de gemiddelde dagopbrengst van een pv-set met bekende aansluitwaarde te schatten. Ook zonder dataminen, trouwens, je kunt gewoon pvgis of het weerbericht pakken.

Als ze het echt uit zouden lezen dan zouden ze de gemeten standen wel tonen. Nu moet je zelf nog rekenen of het klopt...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:13

TFHfony

Professional Weirdo

De informatie die je opgeeft bij energieleveren.nl zal ook naar je energiemaatschappij gaan. Dus ook de grootte van je set.
Dan kunnen ze zelf een redelijke inschatting maken hoeveel je wanneer ongeveer terug gaat leveren.
Ik heb niet de illusie dat de energiemaatschappijen via pvoutput data gaan minen....

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Hier gebeurt iets raars.
Donkergroene parabool is keurig, de lichtgroene parabool heeft een aantal flinke spikes van +/- 100W.
PVoutput van de set met de lichgroene parabool http://pvoutput.org/intra...534&sid=23285&dt=20160411

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zkmtyp.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

kan het door de ondergedimensioneerde Steca komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Atomic2005 schreef op maandag 11 april 2016 @ 18:58:
kan het door de ondergedimensioneerde Steca komen?
Piek ligt maat op 429W.
De Steca 500 zou dat toch gemakkelijk aan moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

Nicap

Tsssk....

Hier een setje bij mij in de buurt(straat verderop): http://www.solarmanpv.com...spx?come=Public&pid=17331

Orientatie is ongeveer Zuidwest(zeg maar 230 graden ongeveer). Heb niet veel verstand van het aansluiten van de panelen, maar iets zegt me dat er iets niet helemaal goed is. Als ik naar mijn set kijk van 3.4kWh en zijn set van 3.1kWh, dan haalt hij niet echt z'n max. Hij blijft steken op 2.5kWh in de pieken.
Het is niet mijn set natuurlijk, maar het zou zonde zijn als er iets niet in de haak is. Dus kan hem erop attent maken. Iemand die dezelfde conclusie trekt? Kan dus zo gauw niet exra gegevens ergens vandaan halen buiten het feit wat in de link staat en de orientatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Nicap schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:15:
Hier een setje bij mij in de buurt(straat verderop): http://www.solarmanpv.com...spx?come=Public&pid=17331

Orientatie is ongeveer Zuidwest(zeg maar 230 graden ongeveer). Heb niet veel verstand van het aansluiten van de panelen, maar iets zegt me dat er iets niet helemaal goed is. Als ik naar mijn set kijk van 3.4kWh en zijn set van 3.1kWh, dan haalt hij niet echt z'n max. Hij blijft steken op 2.5kWh in de pieken.
Het is niet mijn set natuurlijk, maar het zou zonde zijn als er iets niet in de haak is. Dus kan hem erop attent maken. Iemand die dezelfde conclusie trekt? Kan dus zo gauw niet exra gegevens ergens vandaan halen buiten het feit wat in de link staat en de orientatie.
Herkenbaar. Ik zie op PVoutput het volgende:

http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=40939&sid1=42339

Deze set zit nog geen 1km van mij vandaag, maar mijn set doet zo'n 45% meer dan die van hem (qua efficiency) met een vrijwel gelijke oriëntatie en die van mij heeft nog een lagere hoek ook.
Zat ook eens te denken om te kijken of ik de goede man kan informeren dat er volgens mij iets niet helemaal lekker is met zijn set.

/edit/
Via LinkedIn de goede man maar eens een bericht gestuurd.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nicap schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:15:

Ik zie niks vreemds, 2500W voor 3,1 is gewoon normaal voor mono of poly, niet vergelijken met solar frontier he, die hebben minder last van warmte.

De 18 kWh is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:31:
[...]

Herkenbaar. Ik zie op PVoutput het volgende:

http://www.pvoutput.org/compare.jsp?sid=40939&sid1=42339

Deze set zit nog geen 1km van mij vandaag, maar mijn set doet zo'n 45% meer dan die van hem (qua efficiency) met een vrijwel gelijke oriëntatie en die van mij heeft nog een lagere hoek ook.
Zat ook eens te denken om te kijken of ik de goede man kan informeren dat er volgens mij iets niet helemaal lekker is met zijn set.

/edit/
Via LinkedIn de goede man maar eens een bericht gestuurd.
1 graad, die liggen bijna plat, zoniet plat....die gaat hartje zomer een beetje vlammen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Maar zoveel scheelt het toch ook weer niet tussen Mono en CIS?
Nou heeft hij in de zomer wellicht wel wat meer voordeel wat betreft de orientatie. Maar zijn set is 12-10-15 in werking gezet en de mijne ongeveer een maand eerder. Dan is het 821kWh tegen 1,68MWh. Das wel een behoorlijk verschil. Ik zal het nog even afwachten dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Rol-Co schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:50:
[...]

1 graad, die liggen bijna plat, zoniet plat....die gaat hartje zomer een beetje vlammen. ;)
Die 1 graad is de orientatie toch? Level is 35 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Nicap schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:54:
[...]

Die 1 graad is de orientatie toch? Level is 35 graden
1 graad lijkt mij niet te kloppen ;)
Heb je gekeken met Google compass wat de oriëntatie is ?
(Neem aan dat je weet welk huis het is)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:50:
[...]

1 graden zuid.. De tilt is 35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

MdO82 schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:59:
[...]

1 graad lijkt mij niet te kloppen ;)
Heb je gekeken met Google compass wat de oriëntatie is ?
(Neem aan dat je weet welk huis het is)
Das was een reactie op RolCo :-)

Het dak die ik bedoel in mijn post zit op ongeveer 230 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 17:48
Nicap schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:01:
[...]

Das was een reactie op RolCo :-)

Het dak die ik bedoel in mijn post zit op ongeveer 230 graden
Sorry ik had niet helemaal terug gelezen :D

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Inmiddels al reply terug: De gegevens op PVOutput komen van zijn slimme meter en zijn verbruik is er dus al afgehaald. Effectief is het dus wat hij terug levert! Kortom... Niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nicap schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:52:
Maar zoveel scheelt het toch ook weer niet tussen Mono en CIS?
Nou heeft hij in de zomer wellicht wel wat meer voordeel wat betreft de orientatie. Maar zijn set is 12-10-15 in werking gezet en de mijne ongeveer een maand eerder. Dan is het 821kWh tegen 1,68MWh. Das wel een behoorlijk verschil. Ik zal het nog even afwachten dan :-)
Je vergelijkt een 3,4 solar frontier met een 3,1 mono, dan ook een maand eerder wat september is die hij niet heeft......geen vergelijk dan in kWh, dat kan niet.

Ik heb 3,1 pal zuid en had vandaag 18,4 , gisteren 19,2 ...hij vandaag ook 18,1 .... Niks mis mee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TFHfony schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:05:
Inmiddels al reply terug: De gegevens op PVOutput komen van zijn slimme meter en zijn verbruik is er dus al afgehaald. Effectief is het dus wat hij terug levert! Kortom... Niets aan de hand :)
Ja dat kan ook, dan lijkt het ook slecht, maar dat is hier ook veel, bovenstaande is niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Rol-Co schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:33:
[...]

Je vergelijkt een 3,4 solar frontier met een 3,1 mono, dan ook een maand eerder wat september is die hij niet heeft......geen vergelijk dan in kWh, dat kan niet.

Ik heb 3,1 pal zuid en had vandaag 18,4 , gisteren 19,2 ...hij vandaag ook 18,1 .... Niks mis mee dus.
Ja, misschien klopt het ook wel hoor. Het "lijkt" alleen zo krom. Maar er spelen idd veel factoren mee. We wachten een heel jaar af en dan kijken we eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
steppert schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:14:
[...]

dat hebben wij ook heel sterk met een 1400w setje. als het er dan zon door de wolken schijnt, dan piekt ie honderd a twee honderd watt hoger dan wanneer er continu zon is zoals nu. wij hebben een groendak, dus in principe zouden de panelen niet super warm moeten worden, hoop ik tenminste . ik heb er ook over zitten zoeken op internet de afgelopen weken. en de meesten zeggen toch wel dat het door die reflectie van de wolken komt. dus een gat in de wolken reflecteert op de juiste plek meer zon dat je rechtstreeks van de zon krijgt. kom maar op met de cloudbuster
Mmm, nogal vaag. Zou zomaar kunnen, maar lijkt me erg sterk.

Als de zon achter de wolken zit, dan blijven je paneel lekker koel. Komt de zon opeens tevoorschijn dan is het paneel nog steeds relatief koel, dus een hoger voltage. Daar komt het piekje vandaan. Blijft de zon schijnen, dan loopt de paneel temperatuur snel op. 60 ºC is geen uitzondering. Voltage wordt dan lager en daarom minder vermogen....

Daarom heb je in april regelmatig piekjesweer, en zie je dat een stuk minder in juli/augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
drielp schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:08:
[...]

Mmm, nogal vaag. Zou zomaar kunnen, maar lijkt me erg sterk.

Als de zon achter de wolken zit, dan blijven je paneel lekker koel. Komt de zon opeens tevoorschijn dan is het paneel nog steeds relatief koel, dus een hoger voltage. Daar komt het piekje vandaan. Blijft de zon schijnen, dan loopt de paneel temperatuur snel op. 60 ºC is geen uitzondering. Voltage wordt dan lager en daarom minder vermogen....

Daarom heb je in april regelmatig piekjesweer, en zie je dat een stuk minder in juli/augustus.
is het dan ook zo dat hybride panelen efficiënter zijn omdat daar ook water doorheen loopt? Je zou verwachten dat dit als koelvloeistof werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Roxsman schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 07:43:
[...]

is het dan ook zo dat hybride panelen efficiënter zijn omdat daar ook water doorheen loopt? Je zou verwachten dat dit als koelvloeistof werkt.
jep, dat is zeker zo.

maar waar komt het koel water vandaan?
komt het uit een relatief kleine boiler van 1000 liter.
dan is die boiler op een gegeven ogenblik ook warm, en dan valt het koelen tegen.
(gaat een stuk sneller als je denkt. ;)
op momenten dat je echt wil gaan koelen, dan zijn de boilers ook meestal wel een graad >60.)
ook zijn dat soort panelen geisoleert aan de achter kant waar door de warmte aardig blijft hangen in het paneel zelf.
dus ze blinken dan niet uit in kWh productie, nog in warmte productie.

maar misschien heb je een KWO (2 boorgaten op +/- 50-100meter diepte) waar je een bijna ongelimiteerde koeling uit kunt halen?
en dan verandert het verhaaltje wel iets, maar dat doe je niet zo snel voor een woonhuis, eerder een flat of een middelgroot kantoor. :-(

er is verder niks mis met PVT, maar kostprijs en mogelijkheden met een gewoon woonhuis zijn snel te beperkt. helaas.
kantoren of blokverwarming geeft het wel mogelijkheden.
of als het je verder niet uit maakt en het gewoon een leuk idee vind, dan kun je het ook wel doen. ;)

edit:
hier nog zo 1tje. ;)
http://www.rtlnieuws.nl/e...n-energie-halen-uit-regen
leuk bedacht, maar wat gaat het opleveren en tegen welke kosten?

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 12-04-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk bedacht, maar wat gaat het opleveren en tegen welke kosten?
dat vertel ik je over 20jr

maar zonder gekheid als je nu al kijkt wat de mogelijkheden zijn pv panelen die steeds efficienter worden
windmolens etc etc en toch hoor je niet dat de uitstoot omlaag gaat heb ik het idee
of mis ik nu iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 10:48:
[...]

dat vertel ik je over 20jr

maar zonder gekheid als je nu al kijkt wat de mogelijkheden zijn pv panelen die steeds efficienter worden
windmolens etc etc en toch hoor je niet dat de uitstoot omlaag gaat heb ik het idee
of mis ik nu iets
Omdat tegelijk de industrie groeit, en aantal auto's etc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik kom met mijn 2480 Wp set op een Hosola 2500 deze maand ook niet boven de 1600 W uit op ZW.

De hellingshoek is wel 'maar' een 8 graden en tot half elf dik in de schaduw. Heb ik het recht om me zorgen te maken?

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=13001

Heb precies nog één maand te gaan, dan is het eerste jaar om. Tot nu toe 1,77 MWh.

[ Voor 24% gewijzigd door Trebbors op 12-04-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet veel vind.
Maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk van de situatie en dergelijke. Uit je geschiedenis lijk ik op te maken dat de achtenschaduw pas in de loop van april-mei steeds minder wordt.
Hoeveel richting het westen liggen ze?

Al met al is kom je wellicht nog wel op 800kWh/Wp, dus ik zou me niet te veel zorgen maken

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Trebbors schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:33:
Ik kom met mijn 2480 Wp set op een Hosola 2500 ook niet boven de 1600 W uit op ZW.

De hellingshoek is wel 'maar' een 8 graden en tot half elf dik in de schaduw. Heb ik het recht om me zorgen te maken?

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=13001

Heb precies nog één maand te gaan, dan is het eerste jaar om. Tot nu toe 1,77 MWh.
Als ze zo plat liggen zul je de piek ook niet gaan halen. Maar mooi toch, heb je dus ruimte over op je omvormer, leg bij leg bij haha. Maar zonder gekheid, vorig jaar juni heb je mooie grafiek dus is gewoon zoals het hoort. Misschien heeft je leverancier het beetje te positief voorgespiegeld......
Zit je wel in goeie voltage en amperage gebied van je omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je op 1770 uitkomt bij een hellingshoek van 8 gr doe je het nog niet slecht hoor
ik heb een set van 4320wp liggen en die doet op jaarbasis 3050 kwh
hellingshoek 11 gr

ter vergelijking me set van 2000wp zelfde orienentatie maar hellingshoek 45gr doet 2050 kwh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

reneeke1970 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:58:
[...]

Als ze zo plat liggen zul je de piek ook niet gaan halen. Maar mooi toch, heb je dus ruimte over op je omvormer, leg bij leg bij haha. Maar zonder gekheid, vorig jaar juni heb je mooie grafiek dus is gewoon zoals het hoort. Misschien heeft je leverancier het beetje te positief voorgespiegeld......
Zit je wel in goeie voltage en amperage gebied van je omvormer?
Nu: 262,0V 6,6A @ 1600W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is normaal hoor, de opbrengst is gezien de hellingshoek ook normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 12:04:
dit is normaal hoor, de opbrengst is gezien de hellingshoek ook normaal
Zonder de schaduw in de ochtend zou ik op een 80%Y uitkomen. Zit nu op 71%Y met 1770/2480.
Maar nog een maand te gaan dus het kan nog...

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 12-04-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is prima hoor, richting 350 is beter maar is niet veel verschil, één aansluiting je omvormer met 9 panelen ofzo ?
In theorie kun je 85 procent halen maar met je schaduw, helaas.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 93 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.