Hi,
Ik heb een vraag die ik graag zou willen voorleggen. Ik ben momenteel bezig een PV installatie samen te stellen, waarbij ik een aantal zaken niet helemaal snap.
De situatie is als volgt:
2kapper op het ZW, met een dakkapel. Hierbij heb ik al bedacht dat er 8 panelen (Solar Frontier) boven de dakkapel kunnen in portrait, en 4 liggend in landscape ónder de dakkapel. Da's al 12

.
Maar, omdat dit niet bijster veel energie opwekt, wil ik een plat stuk dak er ook nog bij betrekken. Dit stuk is ongeveer 6m breed en 3,60m 'diep'. Ook op het ZW uiteraard, zonder schaduw.
Idealiter zou ik dat stuk ook volgooien met panelen omdat ik zo rond de 4000 KwH/jaar verbruik (iets met jongere kinderen en zo).Ik kan er 2 rijen van 4 panelen in landscape op kwijt, waardoor het verwacht rendement van 20 panelen zo rond de 3060 Wp zal zijn (volgens installateur).
Mijn vragen:
Heeft het (veel) zin om een SolarEdge met optimizers op deze installatie los te laten? Het scheelt zo'n 350 euro volgens diverse offertes. Of zal ik vasthouden aan de 'SolarFrontier PowerSet' (=Steca) omvormer?
Is het echt zo dat CIS panelen beter niet landscape geplaatst kunnen worden op een plat dak? Zie
http://www.solarnrg.nl/do...0panelen%20informatie.pdf. Een portrait opstelling is volgens installateur niet handig ivm schaduwval op de '2e rij' panelen.
Is het wellicht een idee om, icm SolarEdge omdat ik daarbij panelen vrijuit kan combineren, een 'regulier' monokristal oplossing voor het stuk platte dak te kiezen? Dus, SolarFrontier op pannendak, en monokristal op plat dak? Ik kan er landscape nét geen 4 op een rij kwijt ivm NoGo zone, dus dan wordt het 3x2.
In verlengde van bovenstaande, om de breedte wat beter te benutten: panelen van 2m 'hoog' in landscape met 300Wp vermogen. Dus, ook 3x2. Of begeef ik me dan op gevaarlijk terrein :-D ?
Graag jullie opinie!