Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.148 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
TFHfony schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:00:
Wij hebben thuis een condensdroger. Zou ik het water wat hier van overblijft kunnen gebruiken voor de panelen? Als het goed is is hier alle kalk al uit. Mijn vrouw gebruikt het ook al jaren voor de stoomstrijkijzer (Nooit meer ontkalken...)
Dat is inderdaad kalk vrij, net als het water in je vijver, of regenton....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb op het woonhuis van die dakpanplaten idd. daar zitten ze gemonteerd met stokschroeven en daaran geklemt de clickfit rails.

op de blokhut ( zelfde hoek als jou afdak ) liggen dakshingles
daar zijn alu klemmen opgeschroeft.
kijk hier maar even

http://www.westlandsolar....-montagerail#.VvEmSuIrLDc

@reneeke het water in je vijver is NIET kalkvrij, deze kun je dan ook niet gebruiken voor je panelen
sterker nog je voegt het soms juist toe als het te laag is

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:24

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:02:
[...]

Dat is inderdaad kalk vrij, net als het water in je vijver, of regenton....
Maar die heb ik dus beide niet ;-) Daarnaast lijkt mij het water uit de condensdroger wat schoner.
Maar goed, dan nog de vraag: Is dit water goed geschikt om de panelen mee schoon te maken?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat kan je gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:02:
ik heb op het woonhuis van die dakpanplaten idd. daar zitten ze gemonteerd met stokschroeven en daaran geklemt de clickfit rails.

op de blokhut ( zelfde hoek als jou afdak ) liggen dakshingles
daar zijn alu klemmen opgeschroeft.
kijk hier maar even

http://www.westlandsolar....-montagerail#.VvEmSuIrLDc

@reneeke het water in je vijver is NIET kalkvrij, deze kun je dan ook niet gebruiken voor je panelen
sterker nog je voegt het soms juist toe als het te laag is
Oh ja das ook weer waar. Nou alleen regenton dan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:31

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Let op dat 'puur' water (demi/gedestilleerd/osmose) andere eigenschappen heeft dan kraanwater.

Door de afwezigheid van zouten en mineralen heeft het de neiging om de balans te herstellen met de omgeving. Daardoor worden metalen vrij makkelijk opgenomen.
Je wilt ook niet je CV opvullen met dit water, alhoewel daar gevoelsmatig wellicht niets mis mee is.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Zou slootwater met een paar drupjes afwasmiddel kunnen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:35
Joepla schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:26:
Let op dat 'puur' water (demi/gedestilleerd/osmose) andere eigenschappen heeft dan kraanwater.

Door de afwezigheid van zouten en mineralen heeft het de neiging om de balans te herstellen met de omgeving. Daardoor worden metalen vrij makkelijk opgenomen.
Je wilt ook niet je CV opvullen met dit water, alhoewel daar gevoelsmatig wellicht niets mis mee is.
Is dit echt zo'n groot probleem? Ik heb jarenlang gedistilleerd water gebruikt in mijn PC waterkoelingssystemen en nooit iets gemerkt van de aantasting van metalen (vnl. koper in dit geval).

Eens per jaar een beetje van dit soort water over je panelen zal toch geen merkbare schade kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Terpen Tijn schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:06:
[...]

Is dit echt zo'n groot probleem? Ik heb jarenlang gedistilleerd water gebruikt in mijn PC waterkoelingssystemen en nooit iets gemerkt van de aantasting van metalen (vnl. koper in dit geval).

Eens per jaar een beetje van dit soort water over je panelen zal toch geen merkbare schade kunnen veroorzaken?
Nee, maar gewoon water ook niet, ik maak ze op plat dak gewoon schoon met de tuinslang en een schrob borstel op steel.
Het is glas, geen papier....

Water uit een condensdroger bevat stofdeeltjes van kleding, gewoon weggooien dus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:39

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Binnenkort ga ik het kleine houthok verbouwen. Dus nog even een fotootje hoe het nu zit.
Er komen 2 SF 170 op. Het 310 Wp paneel krijgt een beter plaatsje verder in de tuin.
Het 310 Wp paneel op het muurtje nog net links te zien gaat ook verhuizen naar een betere plek.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Fznc7GAl.jpg

Constructie detail 2 dubbele L stripjes voor montage op het golfdak
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ovNtsKPl.jpg

Op het grote houthok liggen 4 210 Wp panelen, waterdicht tussen de panelen met rubber T strip.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DBAfvs3l.jpg

Detail van afdichting
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yi674TBl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WgTsVW7l.jpg

Onder de panelen liggen houten platen, vol met stof (ligt er nu 2 jaar ongeveer.)
Waterdicht dus. :)

Op mijn platte dak gaat (zeer waarschijnlijk) ook nog wat gebeuren, het wordt hybride met de panelen :+
En ja, de 2 stuks 310 Wp komen op hout!

[ Voor 37% gewijzigd door Gasschuif op 22-03-2016 19:06 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
ATS schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:31:
[...]
Goede vraag. Moet je daar dan geen BTW over rekenen en die afdragen?
In het eerste kalenderjaar wel, lijkt me. Dat jaar moet je immers aangiftes doen. Voor het volgende jaar kun je vervolgens vrijstelling krijgen. Als je vrijstelling hebt gekregen mag je geen BTW meer in rekening brengen.

[ Voor 13% gewijzigd door T-MOB op 22-03-2016 19:09 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:36

mb1

De eerste is klaar!

https://www.dropbox.com/s...03-22%2019.16.16.jpg?dl=0

[ Voor 5% gewijzigd door mb1 op 22-03-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Hoe maak je de rest vast op die beton-rails?
Is het niet makkelijker om er bij het gieten alvast pluggen in te zetten die je dan altijd op dezelfde afstand hebt zitten?
Dus bijvoorbeeld met houten deuvels op vaste afstand in de mal zetten, plug erover en dan beton gieten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

Terpen Tijn schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 17:06:
[...]
<>
nee, maar het is spoelwater en daar kun je eigenlijk alles voor gebruiken, makkelijkste is kraanwater of wat ik doe (woonark) rivierwater. Misschien wat afwasmiddel en allesreiniger erbij want dan schuimt het en dat voelt goed :)

offtopic:
in de handleiding van mijn stoomstation van Siemens staat met name dat het water van de condensdroger ongeschikt is en je beter kraanwater kan gebruiken)

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 22-03-2016 21:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

TD-er schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 21:09:
Hoe maak je de rest vast op die beton-rails?
Is het niet makkelijker om er bij het gieten alvast pluggen in te zetten die je dan altijd op dezelfde afstand hebt zitten?
Dus bijvoorbeeld met houten deuvels op vaste afstand in de mal zetten, plug erover en dan beton gieten?
Wellicht ff de laatste paar berichtjes van me terug klikken....
Zegt meer dan 1000 woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Rol-Co schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 22:06:
[...]

Geen redden meer aan! Hopeloos pv verslaafd! :+ ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.saul.nu/images/afdak.jpg

Het begin is er ;) Her en der moet ik nog even wat aanpassingen maken. De schuur t.o.v. schutting is zo ontzettend uit verhouding dat het afdak nu iets over het dak van de schuur komt... niet erg maar ik had dit graag gelijk gehad... De betonvoeten op het dak staan niet goed want de hoek is geen 4,5 graad maar 2 graden :(. De afdichting tusse de panelen ben ik nog over aan het twijfelen. Of een T-rubber of dicht kitten. Verder nog het afdak verder afwerken.

Eerst piek van boven de 1000W al gehad vandaag :)

DIe drie ECSolar 210Wp panelen met Steca500 en Flatfix 800 zijn nu over en gaan de verkoop in.

[ Voor 6% gewijzigd door Pascal Saul op 22-03-2016 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zal het nodig zijn om de beton voeten met elkaar te verbinden ivm kantelen van de voeten? Onderaan een verbindings strip te monteren, of koker profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Gasschuif schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:56:
Binnenkort ga ik het kleine houthok verbouwen. Dus nog even een fotootje hoe het nu zit.
Er komen 2 SF 170 op. Het 310 Wp paneel krijgt een beter plaatsje verder in de tuin.
Het 310 Wp paneel op het muurtje nog net links te zien gaat ook verhuizen naar een betere plek.
[afbeelding]

Constructie detail 2 dubbele L stripjes voor montage op het golfdak
[afbeelding]

Op het grote houthok liggen 4 210 Wp panelen, waterdicht tussen de panelen met rubber T strip.
[afbeelding]

Detail van afdichting
[afbeelding]
[afbeelding]

Onder de panelen liggen houten platen, vol met stof (ligt er nu 2 jaar ongeveer.)
Waterdicht dus. :)

Op mijn platte dak gaat (zeer waarschijnlijk) ook nog wat gebeuren, het wordt hybride met de panelen :+
En ja, de 2 stuks 310 Wp komen op hout!
Sjiek hoor!
Vraagje: waar heb je die rubber T-strips vandaan?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Aegle schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:10:
[...]

Sjiek hoor!
Volgens mij is het trap profiel als ik het zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

Rol-Co schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 22:49:
[...]

Zal het nodig zijn om de beton voeten met elkaar te verbinden ivm kantelen van de voeten? Onderaan een verbindings strip te monteren, of koker profiel?
Zoals te zien op de foto's heb ik een 16 mm pvc buisje ingestort.
Deze gebruik ik straks om alle voeten aan de "hoge kant" met elkaar te verbinden dmv een draadstang.
Aan beide zijden carrosserie ringen en moeren er tegen aan en het kan geen kant meer op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Aegle schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:10:
[...]

Sjiek hoor!
Inderdaad, rubbermagazijn in zoetermeer, ze hebben heeeel veel soorten.

Zo zie ie eruit op de kop, luchtspleet is 8 mm tussen de panelen, zit er dus superstrak tussen.
Het typenummer ben ik vergeten, maar ze hebben daar heel veel monsters om te zien.

edit:op de bon staat JM21605000
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zYmzDSKl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 23-03-2016 09:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De dure variant is EPDM, de goedkope PVC. Kan flexibel PVC ook goed tegen UV/buitentoepassingen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Proton_ schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 09:08:
De dure variant is EPDM, de goedkope PVC. Kan flexibel PVC ook goed tegen UV/buitentoepassingen?
Materiaal weet ik niet zeker denk PVC, maar het ligt nu 2 jaar in weer wind en zon en ziet er nog goed uit.
Heb wel in de conus van de M8 bevestigings bout wat vet gesmeerd, idem op de aansluiting aan de kopse zijde van het bevestigings stripje. to be shure. Is denk ik niet nodig.

Als je er moeilijk bij kunt en voor 20 of 30 jaar zou ik iets anders kiezen, dit is "maar" voor het houthok...

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 23-03-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit in een dubio:

Momenteel verbruiken mijn vriendin en ik zo'n 2500kWh per jaar..
Nu twijfel ik tussen 12x265Wp=3180Wp of 15x265Wp=3975Wp zonnepanelen.

Een kinderwens is er wel met de tijd.. zeg dat je dan op een jaarverbruik van 3000kWh zit.
Er is wel ooit een wens om een warmtepompinstallatie aan te schaffen, maar dat is pas over een paar jaar.

Ik hoor graag wat voor de mensen hier een beweegrede is geweest om meer zonnepanelen op het dak te plaatsen dan dat je daadwerkelijk verbruikt...

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
AMDFreak schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:31:
Ik zit in een dubio:

Een kinderwens is er wel met de tijd.. zeg dat je dan op een jaarverbruik van 3000kWh zit.
Er is wel ooit een wens om een warmtepompinstallatie aan te schaffen, maar dat is pas over een paar jaar.

Ik hoor graag wat voor de mensen hier een beweegrede is geweest om meer zonnepanelen op het dak te plaatsen dan dat je daadwerkelijk verbruikt...
Wij verbruiken 3500 kWh per jaar en we leggen straks 18 x 290 = 5.220 Wp op het dak. Met de goede ligging gok ik dat wel richting 5500 kWh opbrengst ga. Het is nu relatief goedkoop om extra panelen aan te sluiten, ben zelf ook voornemens om warmtepomp installatie aan te schaffen. Extra stroom verkoop je gewoon voor een paar cent, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 15:19

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Ik zit in een dubio:

Geloof mij, met kinderen ga je veeeel meer wassen, het verbruik gaat dus zo naar de 3.5kwh als je het mij vraagt. Gewoon vol leggen dat dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zit in een dubio:

Wij zitten met 2 (kleine) kinderen op circa 3200 p/jaar. Maar die warmtepomp neemt ook stroom. Ik zou voor (minimaal) de 3975 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik zit in een dubio:

Hoe groter je in één keer legt, des te goedkoper in verhouding. En of je nou saldeert tegen 16 of verkoopt tegen 11 cent, wat maakt het uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Hier nog een leuke:

Bedrijf A offreert:
15x Suntech 270Wp icm SolarEdge SE3500

En bedrijf B offreert:
15x Jinko 265Wp icm SolarEdge SE4000

Waarbij bedrijf B iets goedkoper is.
Nu snap ik dat wanneer je een zwaardere omvormer eraan hangt de start tijd kan verschillen.
Persoonlijk neig ik naar B, omdat die een hogere piek heeft en minder vaak max hoeft te draaien dan de 3500 variant..

Anders vraag ik B om de SE3500 te offreren..

Maak me gek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Ik zou me alvast niet gek laten maken door de starttijd. Een paar minuten per dag meer op het moment dat het systeem praktisch niets opbrengt, is voor sommigen iets om helemaal lyrisch van te worden. Realistisch gezien zijn er andere zaken om op te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

AMDFreak schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:18:
Hier nog een leuke:

Bedrijf A offreert:

En bedrijf B offreert:

Nu snap ik dat wanneer je een zwaardere omvormer eraan hangt de start tijd kan verschillen.
Persoonlijk neig ik naar B, omdat die een hogere piek heeft en minder vaak max hoeft te draaien dan de 3500 variant..

Maak me gek ;-)
De vraag is natuurlijk hoeveel % van de tijd set A boven de 3500W afgetropt gaat worden. Staat dat verlies in verhouding tot het percentage van de stroom welke de rest van de tijd extra levert. Even de specs van beide panelen eens naast elkaar leggen, maar het zou dus best kunnen da set A 97% van de tijd 4% meer stroom levert. Dan ben je daar veel beter mee uit.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TFHfony schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:41:
[...]

De vraag is natuurlijk hoeveel % van de tijd set A boven de 3500W afgetropt gaat worden. Staat dat verlies in verhouding tot het percentage van de stroom welke de rest van de tijd extra levert. Even de specs van beide panelen eens naast elkaar leggen, maar het zou dus best kunnen da set A 97% van de tijd 4% meer stroom levert. Dan ben je daar veel beter mee uit.
Dus als de 4000 op bepaald moment 2000watt levert, en ik switch om naar de 3500 dan gaat die ineens 2080 watt leveren? Dat is vier procent meer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:14:
[...]

Dus als de 4000 op bepaald moment 2000watt levert, en ik switch om naar de 3500 dan gaat die ineens 2080 watt leveren? Dat is vier procent meer....
Nee, het slaat juist op de panelen. 15 x 270Wp (4050Wp) vs 15 x 265Wp ( 3975Wp). Nu is dat maar 2% oid, vandaar dat ik zeg: Kijk eens even naar de specs van de datasheets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
Red devil schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:45:
[...]

Wij verbruiken 3500 kWh per jaar en we leggen straks 18 x 290 = 5.220 Wp op het dak. Met de goede ligging gok ik dat wel richting 5500 kWh opbrengst ga. Het is nu relatief goedkoop om extra panelen aan te sluiten, ben zelf ook voornemens om warmtepomp installatie aan te schaffen. Extra stroom verkoop je gewoon voor een paar cent, scheelt ook weer.
Panelen gaan 25jaar (of meer) mee. Ook belangrijk is om ivm toekomstige warmtepomp te kijken naar de isolatie van je huis zodat je daar niet teveel stroom (of gas) voor moet gebruiken.

Over x-15 jaar zul je misschien ook wel een elektrische auto kunnen hebben, genoemde kinderen, meer is in de basis altijd fijner maar je kan ook indien je plek zat hebt altijd nog uitbreiden als je bijv al een grotere omvormer kiest?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
Proton_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:06:
[...]

'Enige schaduw' is dan een randje van één cel over de lange kant van een paneel? Dan verlies je zo'n beetje éénderde van een paneel, ongeveer 10 volt. Dan blijft er dus nog 260V over op een hele hete dag, precies genoeg :)

Overigens wil de mpp-tracker nog wel lager gaan ook, maar hij heeft minimaal 260V nodig om 2.5 kW te maken (de stroom is begrensd op 10A).
Die 2.5 kW zit er toch niet in met een streepje schaduw.
Gaat dus prima werken :)
uhhhh schaduw op een paneel zorgt ervoor dat de stroom daalt niet zozeer de spanning. ( zoek het grafiekje van het paneel maar eens op. Als de instraling daalt, wordt de stroom lager.
Als de stroom daalt in dat ene stukkie van dat paneel, dan daalt de stroom door alle serie geschakelde panelen. dat is een natuurkundig verschijnsel. Daar kan de omvormer weinig aandoen, alleen een iets ander spanning stroom verhouding opzoeken.

Het beste kan je dat ene paneel uitrusten met een optimizer. Die houd de stroom constant in de serie schakeling en laat de spanning dalen waar door de productie slechts weinig afneemt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
TFHfony schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:22:
[...]

Nee, het slaat juist op de panelen. 15 x 270Wp (4050Wp) vs 15 x 265Wp ( 3975Wp). Nu is dat maar 2% oid, vandaar dat ik zeg: Kijk eens even naar de specs van de datasheets.
Ik heb bij mijn dochter 18x SF 165 panelen geplaatst .... de meeste waren 168Wp flash. dus de meerprijs van de SF170 zeker niet waard.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:27
AMDFreak schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:18:
Hier nog een leuke:

Bedrijf A offreert:

En bedrijf B offreert:

Maak me gek ;-)
De SE3000 gaat hier 's ochtends om 7:00 al aan (zowel met bewolking zoals vandaag, alsook op de heldere dagen van vorige week). Hangt 2385 Wp aan JA Solar Mono panelen aan. En dat ligt met een helling van 45 graden gericht op het zuidwesten. Dikke overdimensionering en dus een totaal niet ideale ligging van de panelen t.o.v. waar de zon zit om 7:00 's ochtends half maart.

Conclusie: bedrijf B met z'n SE4000 is een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Stef87 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:31:
[...]

Panelen gaan 25jaar (of meer) mee. Ook belangrijk is om ivm toekomstige warmtepomp te kijken naar de isolatie van je huis zodat je daar niet teveel stroom (of gas) voor moet gebruiken.

Over x-15 jaar zul je misschien ook wel een elektrische auto kunnen hebben, genoemde kinderen, meer is in de basis altijd fijner maar je kan ook indien je plek zat hebt altijd nog uitbreiden als je bijv al een grotere omvormer kiest?
Ik zou het nu helemaal vol leggen. Ik heb er 2 jaar later ook 8 panelen bijgelegd en toen hadden ze 5cm dikke niet meer alleen 4 cm, en de uitwendige maat was ook anders. Het wordt er niet mooier van.
Ook zijn grotere installaties per Wp gewoon goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Stef87 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:31:
[...]

Voor uitbreiding over 10+ jaar koop je nu geen grotere omvormer. Dat lijkt me alleen nuttig als je denkt dat je volgend jaar of het jaar erop bij gaat leggen. Over 10-15 jaar is je omvormer sowieso afgeschreven.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
ATS schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Voor uitbreiding over 10+ jaar koop je nu geen grotere omvormer. Dat lijkt me alleen nuttig als je denkt dat je volgend jaar of het jaar erop bij gaat leggen. Over 10-15 jaar is je omvormer sowieso afgeschreven.
Uiteraard 😃..

Later uitbreiden bedoel ik ook op (korte) termijn. Ik kan me situaties voorstellen waarbij je nog niet direct je dak volt wilt leggen? Als je 3000 neer wilt leggen en je gebruikt maar 2500kwh nu, dan heb je al zeker een goed begin...

Maar zoals velen zeggen.. PV is een virus :-).. maar vergeet niet om bijv. ook isoleren te overwegen! Dit kan afhankelijk van jouw huis ook gunstig(er) zijn.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je op dit moment de mogelijkheid hebt om meer panelen te leggen zeker doen.
het is altijd goedkoper om nu bijv 20 panelen te leggen als nu 14 en over 3jr nog is 6

ook al krijg je dan een paar jaar maar een 9ct /kwh voor je overschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Jerrythafast schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:52:
[...]

De SE3000 gaat hier 's ochtends om 7:00 al aan (zowel met bewolking zoals vandaag, alsook op de heldere dagen van vorige week). Hangt 2385 Wp aan JA Solar Mono panelen aan. En dat ligt met een helling van 45 graden gericht op het zuidwesten. Dikke overdimensionering en dus een totaal niet ideale ligging van de panelen t.o.v. waar de zon zit om 7:00 's ochtends half maart.

Conclusie: bedrijf B met z'n SE4000 is een prima optie.
Ook hier gaat de boel om 7:00 uur aan, met onder dimensioneren van 10%.
Gedurende het 1e kwartier brengt het systeem 0,015 kWh op, hoeveel is dat bij jou, bv. vandaag?

Dit zou nl. over het hele jaar een meeropbrengst geven van zo'n 5 kWh, 1 euro, peanuts dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Joepla schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:41:
[...]

Gedurende het 1e kwartier brengt het systeem 0,015 kWh op, hoeveel is dat bij jou, bv. vandaag?

Dit zou nl. over het hele jaar een meeropbrengst geven van zo'n 5 kWh, 1 euro, peanuts dus
Het is niet het wattage wat de omvormer aan laat slaan, hij heeft buiten V ook vooral beetje A nodig anders kan omvormer er niks mee. Paar panelen tegen zijgevel (richting ochtend licht)met optimiser doet wonderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

WoudseHoeve schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:51:
[...]

Ik heb bij mijn dochter 18x SF 165 panelen geplaatst .... de meeste waren 168Wp flash. dus de meerprijs van de SF170 zeker niet waard.
Dat ligt er aan wat je kwijt was voor de set (incl omvormer) en welke omvormer eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WoudseHoeve schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:49:
[...]
uhhhh schaduw op een paneel zorgt ervoor dat de stroom daalt niet zozeer de spanning.
Bypass diode.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Joepla schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 07:41:
[...]

Uit de monitoring API (deltaE in Wh):
2016-03-24 06:30:00,0.0
2016-03-24 06:45:00,0.0
2016-03-24 07:00:00,1.3811326
2016-03-24 07:15:00,2.3298757
2016-03-24 07:30:00,2.2095706
2016-03-24 07:45:00,5.403405
2016-03-24 08:00:00,9.130778
2016-03-24 08:15:00,16.321184
2016-03-24 08:30:00,23.26278
2016-03-24 08:45:00,29.715698
2016-03-24 09:00:00,41.547455
2016-03-24 09:15:00,12.669946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

reneeke1970 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:05:
[...]

Het is niet het wattage wat de omvormer aan laat slaan, hij heeft buiten V ook vooral beetje A nodig anders kan omvormer er niks mee. Paar panelen tegen zijgevel (richting ochtend licht)met optimiser doet wonderen
Laten we het even volgens het boekje doen: Vermogen ("wattage") = spanning ("V") x stroom ("A")
De spanning ontstaat zodra er licht op de panelen valt, de stroom gaat lopen zodra de inverter er vermogen probeert aan te onttrekken.

Zonder vermogen zal je inverter niet werken, dat lijkt me duidelijk. Zodra er wel voldoende vermogen beschikbaar is, start hij op, waarbij hij minimaal zal invoeden. Er is gewoon nog niet veel vermogen beschikbaar.

Maar om het systeem van Jerrythafast er even bij te pakken: het 1e kwartier genereert hij 0,004 kWh. Over een jaar gezien is dat 1,46 kWh (totaal 30 eurocent)
Het 1e half uur: 0,006 kWh, per jaar 2,19 kWh (totaal 44 eurocent)
(in de zomer zal dit meer worden, in de winter minder, dus gemiddeld waarschijnlijk wel een redelijke aanname denk ik)

Wil je dit serieus meenemen in je systeemdesign?

Ik probeer aan te geven dat dit niet iets is waar je wakker van moet liggen of zelfs je paneel/inverterkeuze op moet baseren. Dit komt geregeld terug in dit forum en het zou jammer zijn als daar ook echt waarde aan wordt gehecht door mensen die op zoek zijn naar info. Als ik het verkeerd zie, hoor ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Joepla op 24-03-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Joepla schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:58:
[...]

Laten we het even volgens het boekje doen: Vermogen ("wattage") = spanning ("V") x stroom ("A")
De spanning ontstaat zodra er licht op de panelen valt, de stroom gaat lopen zodra de inverter er vermogen probeert aan te onttrekken.

Zonder vermogen zal je inverter niet werken, dat lijkt me duidelijk. Zodra er wel voldoende vermogen beschikbaar is, start hij op, waarbij hij minimaal zal invoeden. Er is gewoon nog niet veel vermogen beschikbaar.

Maar om het systeem van Jerrythafast er even bij te pakken: het 1e kwartier genereert hij 0,004 kWh. Over een jaar gezien is dat 1,46 kWh (totaal 30 eurocent)
Het 1e half uur: 0,006 kWh, per jaar 2,19 kWh (totaal 44 eurocent)
(in de zomer zal dit meer worden, in de winter minder, dus gemiddeld waarschijnlijk wel een redelijke aanname denk ik)

Wil je dit serieus meenemen in je systeemdesign?

Ik probeer aan te geven dat dit niet iets is waar je wakker van moet liggen of zelfs je paneel/inverterkeuze op moet baseren. Dit komt geregeld terug in dit forum en het zou jammer zijn als daar ook echt waarde aan wordt gehecht door mensen die op zoek zijn naar info. Als ik het verkeerd zie, hoor ik dat natuurlijk graag.
Je hebt helemaal gelijk, ik vertel dit ook omdat niet een te grote of te kleine omvormer bepaalt hoe snel hij aan springt. Het is combinatie met panelen. Om simpele getallen te gebruiken denk ik dat een omvormer beter uit de voeten kan met 100v en 0.3a ,dan met 300v en 0.1a ,terwijl beide gevallen 30watt is.
Ik zie het bij mezelf nu ik aan het uitbreiden ben met sf,één string krijgt omvormer niet verwerkt met hele donkere morgens, twee parallel en hij start al bijna in de nacht op zeg maar....
Op andere aansluiting heb ik poly panelen parallel, ook dan heb ik beter rendement door hogere stroom, terwijl wattage bij elkaar hetzelfde blijft.
Dus inderdaad een kleine omvormer kiezen omdat hij eerder aan gaat is onzin

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de startspanning van de omvormer haalt. Dus dat de omvormer ook aan gaat als er nog een paar diodes zijn ingeschakeld. Bij een grotere omvormer ligt de startspanning doorgaans wat hoger. Maar als je geen last van schaduw hebt is dit evengoed eigenlijk een non-issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Je wilt eigenlijk dat de installatie zoveel mogelijk in de 'sweet spot' van de inverter werkt. Daar heb je maximaal rendement. Dat zit vaak ergens in het hogere gedeelte van de spanningscurve, terwijl de spanning van je panelen niet heel veel varieert bij minimum en maximum stroom. Dat gaat dus vaak vanzelf al goed.

Schaduw is inderdaad een compleet ander verhaal, dan mis je al gauw vele procenten aan spanning (afhankelijk hoe en hoeveel panelen schaduw ondervinden), waar je inverter wel mee moet kunnen werken.

Edit: quote van bovenstaande post verwijderd

[ Voor 34% gewijzigd door Joepla op 24-03-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

Ik zou voor 2520Wp op een SE2200 gaan, maar heb toch gekozen voor de SE3000: veiliger dacht ik, tegen pieken.

Door verschillende hoeken tot de zon (zowel windrichting als dakhelling) heb ik echter nooit perfecte instraling op alle panelen tegelijk. De hoogste piek die ik gezien heb was tot nu toe echter nog net geen 2000Watt..

Maar over opstart-vertraging hoor je mij echt niet klagen; de omvormer gaat vrij snel al aan; vanochtend om kwart voor 9 al, en dan liggen 6 van de 8 panelen echt nog maximaal in de schaduw. De opstartspanning wordt dus met een streepje licht al gehaald (LG NeON2 315Wp panelen met P350 optimizers)

Iets overdimentioneren kostte mij vrijwel niets; beetje onderhandelen en de prijs bleef gelijk met een iets grotere omvormer: Is inkoop waarschijnlijk tientjes werk,. Dan heb ik liever een kleine over-dimentionering, en minder kans op aftoppen of kapotgaan bij piekbelastingen.. Maar goed: de SolarEdge met optimizers werkt qua opstarten wellicht ook anders dan een 'normale' string zonder optimizers,. waarbij en géén constante spanning richting omvormer wordt geleverd?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Bedankt voor jullie mening, ik ga voor de SE4000 ;)

Nu nog goedkeuring van vrouwlief thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AMDFreak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:16:

Vraagt zij ook toestemming voor nieuw paar schoenen of zoveelste jurkje....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Hahaha, dat niet, maar dit zijn wel flinke bedragen.
En ze denkt dat het niet mooi is.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AMDFreak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:27:
Hahaha, dat niet, maar dit zijn wel flinke bedragen.
En ze denkt dat het niet mooi is.. :+
Is ook niet mooi, solar frontier wel....
Maar uh ,heb je wel se nodig, veel extra geld voor vaak weinig extra toevoeging....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ja, de ene buurman heeft een dakkapel.. en m'n andere buurman zal in de toekomst ook wel een dakkapel nemen.. betreft een nieuwbouwwoning uit 2015..
En met 15 panelen zit heel ons dak vol

[ Voor 12% gewijzigd door AMDFreak op 24-03-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AMDFreak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:44:
Ja, de ene buurman heeft een dakkapel.. en m'n andere buurman zal in de toekomst ook wel een dakkapel nemen.. betreft een nieuwbouwwoning uit 2015..
En met 15 panelen zit heel ons dak vol
Je kunt ook met veel kleine string parallel werken, kan er nooit veel uitvallen door schaduw. Zit je wel aan sf vast Anders haal je niet het benodigde voltage , maar als afmeting goed uitkomt kan het toch goedkoper uitvallen. En kleine string bij zetten op schuur of zo is dan ook geen probleem.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Ik heb altijd begrepen dat SF panelen alleen interessant zijn als je veel dakruimte hebt.
En op onze uitbouw en schuur mogen absoluut geen zonnepanelen komen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AMDFreak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:07:
Ik heb altijd begrepen dat SF panelen alleen interessant zijn als je veel dakruimte hebt.
En op onze uitbouw en schuur mogen absoluut geen zonnepanelen komen :(
Dat zeg je nu.... kunt ze ook plat op dak leggen, zie je niks van. Maar inderdaad je hebt meer vierkante meters nodig, maar ze leveren wel 8 procent meer opbrengst op.... kwestie van meten wat precies op je dak past, en misschien weegt de iets mindere opbrengst wel op tegen de duizend euro minder installatie kosten, als het niet meer is...... mijn collega heb zon duur systeem en die komt met de huidige 16 cent op twaalf jaar tvt .en dat is hem aangesmeerd omdat twee uur per dag een half paneel schaduw vangt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
reneeke1970 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 13:23:
[...]

Dat zeg je nu.... kunt ze ook plat op dak leggen, zie je niks van. Maar inderdaad je hebt meer vierkante meters nodig, maar ze leveren wel 8 procent meer opbrengst op.... kwestie van meten wat precies op je dak past, en misschien weegt de iets mindere opbrengst wel op tegen de duizend euro minder installatie kosten, als het niet meer is...... mijn collega heb zon duur systeem en die komt met de huidige 16 cent op twaalf jaar tvt .en dat is hem aangesmeerd omdat twee uur per dag een half paneel schaduw vangt.....
Scroll 15 posts terug in dit topic/pagina... mijn schuur met 8x SF170-S onder lage hoek (4,5graad).

2x4 parallel op een Hosola Smart 1000 TL

http://pvoutput.org/list.jsp?id=34018&sid=44518

Deze post dus: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/46269451

[ Voor 7% gewijzigd door Pascal Saul op 24-03-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
AMDFreak schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:16:

Ik heb zelf 3570WP op een 3500SE en ben zeer tevreden over dit systeem. Omvormer wordt niet warm, maakt nauwelijks geluid (heel licht gezoem op piekmomenten). Monitoring per paneel is zeker interessant. Je kan heel gemakkelijk zien of een paneel kuren heeft en waar het probleem zit. Zie ook echt dat het ene paneel iets beter presteerd dan andere paneel. Ook zonder schaduw pak je daar wat winst.

Of het financieel rendabel is hangt af van veel factoren, ik heb weldegelijk veel schaduw in voor en najaar tot een uur of tien smorgens en aan het einde van de dag. Kan de schaduw over de panelen ook echt zien gaan in de app :) Lastig uit te rekenen hoeveel KWH het scheeld zonder SE.
Wat ik wel kan zeggen is dat je langere garantie hebt op de omvormer dan bij veel andere merken.
Verder vond ik het fijn dat de optimizers de spanning laag houden wanneer je alles aan het aansluiten bent. Toch een stukje veiliger wanneer je het zelf doet.

Mijn persoonlijke mening is dat TVT niet alles is. Een mooi systeem mag best iets meer kosten, in princiepe ga je er vanuit dat het meer dan 20 jaar ligt toch?

Succes met je keuze >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JayPe schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 12:11:
Maar over opstart-vertraging hoor je mij echt niet klagen; de omvormer gaat vrij snel al aan; vanochtend om kwart voor 9 al, en dan liggen 6 van de 8 panelen echt nog maximaal in de schaduw.
"Al" om kwart voor 9? Hier werden ze om 5 voor 7 wakker en eerder deze week al om kwart voor 7. En mijn panelen liggen met een hoek van 13 graden nou niet echt ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

TFHfony schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 16:42:
[...]

"Al" om kwart voor 9? Hier werden ze om 5 voor 7 wakker en eerder deze week al om kwart voor 7. En mijn panelen liggen met een hoek van 13 graden nou niet echt ideaal...
Die van mij liggen op west-zuid-west,. en in de schaduw tot een uurtje of 11 ( in dit jaargetijde )

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JayPe schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:02:
[...]

Die van mij liggen op west-zuid-west,. en in de schaduw tot een uurtje of 11 ( in dit jaargetijde )
Het was dusdanig bewolkt dat schaduw niet van toepassing is. Mijne ook wakker tegen zeven uur, zelfs vanmorgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

JayPe schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 17:02:
[...]

Hier is geen zon geweest vandaag. Puur op diffuus licht wordt hij hier voor zeven uur wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Ok we zijn compleet de temp controller is geariveerd en geinstalleerd en gaat de Omnik 4.0 TL koelen tussen nu en 1 october. Links start temp midden huidige temp laatste stop temp. Foto daaronder verbruik in rust 2 watt indien fan aan 7 watt. Koelt max plus minus 12 graden. Lucht word weggezogen. Had er eerst een timer op zitten dit moet efficienter werken en onnodig fan geluid voorkomen. Controller gekocht voor amper 4 euri bij http://www.banggood.com/D...-Controller-p-979313.html

Installatie gaat nergens over 10 minuten 0 soldeerwerk. Hiermee hou ik de maximale temperatuur onder de 40 graden voor meer dan 99% van de tijd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PjXL8Uz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bI714Ig.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Snarfie31 op 25-03-2016 08:47 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grappig ding, het transparante kastje voor dit dingetje is duurder dan de print, als je daar over na denkt kan dat toch niet kloppen he. :)
Leuk apparaat, ik ben benieuwd hoe lang het werkt, houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Idd, erg benieuwd.
Heb zelf ook die Omnik 4.0TL , word ie bij jou erg/te warm in de zomer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Rol-Co schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:36:
Grappig ding, het transparante kastje voor dit dingetje is duurder dan de print, als je daar over na denkt kan dat toch niet kloppen he. :)
Leuk apparaat, ik ben benieuwd hoe lang het werkt, houd ons op de hoogte.
Ja ben ook benieuwd maar ja voor 4,07 euri en ik meende 180 dagen garantie kan ik er geen miskoop aan hebben. Als hij 1 (zomer) maand zonder enig probleem werkt ga ik ervan uit dat hij het wel enige jaren zal uithouden ha ha heet word hij niet _O- . Gaat mij niet zo zeer om extra rendement want dat was nihiel had ik vorige zomer al gemeten maar de zeer waarschijnlijke extra levensduur van die converter is het mij wel waard. Nou ja Waard! fan voeding (had ik nog liggen) + controller kost gewoon geen drol. ik zie het als een mogelijke extra garantie periode na 10 jaar. Vind het ook wel een gerustellende gedachte dat dat ding nagenoeg niet warmer dan 40 graden word en soms op z'n tenen moet lopen. Als je mij Omnik pagina hieronder volgt kan je de resultaten simpel volgen door de temp te bekijken.
http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330
Oeps dat volgen kan alleen als je zelf ook een Omnik/converter pagina hebt er is dan een bug waar je gebruik van kan maken om andere Omniks op oa historie te bekijken. Je moet dan je eigen nummer (die van mij 21330) in de adres balk vervangen door het nummer van de converter die je wilt uitlezen. Nahja ik heb er geen probleem mee. Vebaas me er wel over dat die bug er nog steeds in zit :Z

[ Voor 23% gewijzigd door Snarfie31 op 25-03-2016 08:09 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:52:
Idd, erg benieuwd.
Heb zelf ook die Omnik 4.0TL , word ie bij jou erg/te warm in de zomer dan?
Hij is bij mij zeker niet overgedimensioneerd staat pal oost en kan daardoor in de ochtend behoorlijk heet worden soms wel 56 a 58 graden. Mijn max is met 14x285 volgens de specs.3990 watt maar hij is al eens hoger dan 4600 watt geweest. 40 graden is voor veel electronica nog een aanvaardbare temp fail rate loopt exponentioneel op bij 50 graden en hoger. Meeste convereters hebben uiteraad een fail save maar waarom zou je dat ding pesten als je het zo simpel kan oplossen.
Als je mijn Omnik pagina hieronder volgt kan je de resultaten simpel volgen door de temp te bekijken. Ik begon vorig jaar vanaf 1/2 juni te koelen kijk maar hoe vaak hij boven de 40 graden is geweest en voor hoelang.
Oeps dat volgen kan alleen als je zelf ook een Omnik/converter pagina hebt er is dan een bug waar je gebruik van kan maken om andere Omniks op oa historie te bekijken. Je moet dan je eigen nummer (die van mij 21330) in de adres balk vervangen door het nummer van de converter die je wilt uitlezen. Nahja ik heb er geen probleem mee. Vebaas me er wel over dat die bug er nog steeds in zit :Z

[ Voor 32% gewijzigd door Snarfie31 op 24-03-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52
Hi,

Ik heb een vraag die ik graag zou willen voorleggen. Ik ben momenteel bezig een PV installatie samen te stellen, waarbij ik een aantal zaken niet helemaal snap.

De situatie is als volgt:

2kapper op het ZW, met een dakkapel. Hierbij heb ik al bedacht dat er 8 panelen (Solar Frontier) boven de dakkapel kunnen in portrait, en 4 liggend in landscape ónder de dakkapel. Da's al 12 :).

Maar, omdat dit niet bijster veel energie opwekt, wil ik een plat stuk dak er ook nog bij betrekken. Dit stuk is ongeveer 6m breed en 3,60m 'diep'. Ook op het ZW uiteraard, zonder schaduw.

Idealiter zou ik dat stuk ook volgooien met panelen omdat ik zo rond de 4000 KwH/jaar verbruik (iets met jongere kinderen en zo).Ik kan er 2 rijen van 4 panelen in landscape op kwijt, waardoor het verwacht rendement van 20 panelen zo rond de 3060 Wp zal zijn (volgens installateur).

Mijn vragen:

Heeft het (veel) zin om een SolarEdge met optimizers op deze installatie los te laten? Het scheelt zo'n 350 euro volgens diverse offertes. Of zal ik vasthouden aan de 'SolarFrontier PowerSet' (=Steca) omvormer?

Is het echt zo dat CIS panelen beter niet landscape geplaatst kunnen worden op een plat dak? Zie http://www.solarnrg.nl/do...0panelen%20informatie.pdf. Een portrait opstelling is volgens installateur niet handig ivm schaduwval op de '2e rij' panelen.

Is het wellicht een idee om, icm SolarEdge omdat ik daarbij panelen vrijuit kan combineren, een 'regulier' monokristal oplossing voor het stuk platte dak te kiezen? Dus, SolarFrontier op pannendak, en monokristal op plat dak? Ik kan er landscape nét geen 4 op een rij kwijt ivm NoGo zone, dus dan wordt het 3x2.

In verlengde van bovenstaande, om de breedte wat beter te benutten: panelen van 2m 'hoog' in landscape met 300Wp vermogen. Dus, ook 3x2. Of begeef ik me dan op gevaarlijk terrein :-D ?

Graag jullie opinie!

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Snarfie31 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:04:
[...]

Hij is bij mij zeker niet overgedimensioneerd staat pal oost en kan daardoor in de ochtend behoorlijk heet worden soms wel 56 a 58 graden. Mijn max is met 14x285 volgens de specs.3990 watt maar hij is al eens hoger dan 4600 watt geweest. 40 graden is voor veel electronica nog een aanvaardbare temp fail rate loopt exponentioneel op bij 50 graden en hoger. Meeste convereters hebben uiteraad een fail save maar waarom zou je dat ding pesten als je het zo simpel kan oplossen.
Als je mij Omnik pagina hieronder volgt kan je de resultaten simpel volgen door de temp te bekijken. Ik begon vorig jaar vanaf 1/2 juni te koelen kijk maar hoe vaak hij boven de 40 graden is geweest en voor hoelang.
Met 14x285 word ie best warm. Ik heb afgelopen najaar nieuwe panelen gekregen. 16x250 allblack. Kom je ook op 4000. We een dingetje dus, temp van boven de 55graden.

Ik kan op jouw Omnikportal pagina alleen je opbrengst van vandaag zien. De rest ben ik "not authorised"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:35:
[...]

Ik kan op jouw Omnikportal pagina alleen je opbrengst van vandaag zien. De rest ben ik "not authorised"
Heb je zelf ook een Omnik pagina met een unieke datalogger nummer?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Snarfie31 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Heb je zelf ook een Omnik pagina met een unieke datalogger nummer?.
Uh ja, zal ff proberen jouw nr daar in copy pasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Atomic2005 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:42:
[...]

Uh ja, zal ff proberen jouw nr daar in copy pasten.
Je moet dus eerst naar je eigen pagina naar History gaan. Vervolgens kies je daar bijv temperatuur pas dan copy je mijn nummer en vervang je die van jou foila. Kies dan week bijvoorbeeld en ga naar 15 juni 2015 je zal zien dat ik nauwelijk meer vanaf dat moment ver boven de 40 graden ben geweest en zeker niet voor lang laat staan 45 of 50 graden. Vergelijk dat met elk willekeurig systeem en je zal een significant verschil zien.Wat het oplevert toekomst zal het uitwijzen. Tussen 1 october en 1 april kan je die fan uitzetten temp komt dan amper meer boven de 40 graden.Hij is bij mij dan ook hooguit 6 maanden actief.

[ Voor 20% gewijzigd door Snarfie31 op 24-03-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sandrioni schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:27:
Hi,

Ik heb een vraag die ik graag zou willen voorleggen. Ik ben momenteel bezig een PV installatie samen te stellen, waarbij ik een aantal zaken niet helemaal snap.

2kapper op het ZW, met een dakkapel. Hierbij heb ik al bedacht dat er 8 panelen (Solar Frontier) boven de dakkapel kunnen in portrait, en 4 liggend in landscape ónder de dakkapel. Da's al 12 :).

Maar, omdat dit niet bijster veel energie opwekt, wil ik een plat stuk dak er ook nog bij betrekken. Dit stuk is ongeveer 6m breed en 3,60m 'diep'. Ook op het ZW uiteraard, zonder schaduw.

Idealiter zou ik dat stuk ook volgooien met panelen omdat ik zo rond de 4000 KwH/jaar verbruik (iets met jongere kinderen en zo).Ik kan er 2 rijen van 4 panelen in landscape op kwijt, waardoor het verwacht rendement van 20 panelen zo rond de 3060 Wp zal zijn (volgens installateur).

Mijn vragen:

Heeft het (veel) zin om een SolarEdge met optimizers op deze installatie los te laten? Het scheelt zo'n 350 euro volgens diverse offertes. Of zal ik vasthouden aan de 'SolarFrontier PowerSet' (=Steca) omvormer?

Is het echt zo dat CIS panelen beter niet landscape geplaatst kunnen worden op een plat dak? Zie http://www.solarnrg.nl/do...0panelen%20informatie.pdf. Een portrait opstelling is volgens installateur niet handig ivm schaduwval op de '2e rij' panelen.

Is het wellicht een idee om, icm SolarEdge omdat ik daarbij panelen vrijuit kan combineren, een 'regulier' monokristal oplossing voor het stuk platte dak te kiezen? Dus, SolarFrontier op pannendak, en monokristal op plat dak? Ik kan er landscape nét geen 4 op een rij kwijt ivm NoGo zone, dus dan wordt het 3x2.

In verlengde van bovenstaande, om de breedte wat beter te benutten: panelen van 2m 'hoog' in landscape met 300Wp vermogen. Dus, ook 3x2. Of begeef ik me dan op gevaarlijk terrein :-D ?

Graag jullie opinie!
Solaredge hoeft niet omdat de orrientatie niet het zelfde is, dat is meer met schaduw gevallen. Maar de steca gaat ook niet omdat je daat strings van 6 moet hebben (mooiste) en je kan dat niet delen in de opzet die je schetst.
Je hebt een omvormer nodig die 5 strings van 4 aan kan en goed uit komt met de 350-400V per string, die parallel aansluiten. Eventueel 2 omvormers.

Ik heb zelf ook 3x 5 op een steca 3000, 5 oost 5 west op plat dak, en 5 zuid op schuin dak 15m verder aan de andere kant van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hi,

Mijn vragen:

Graag jullie opinie!
Deze op je platte dak. Twee rijen van 3, geeft je 1890 Wp. Plus de 12 Solar Frontier panelen (met de 170 Wp variant is dat goed voor 2040 Wp) kom je uit op 3930 Wp. Als je dat doet en je meest energieslurpende apparaat vervangt door een zuiniger exemplaar ben je neutraal.

Of het mixen van SolarFrontier panelen en gewone monokristallijne panelen met SolarEdge kan is me niet helemaal duidelijk. Volgens de datasheets kan het niet, maar er was hier laatst iemand die beweerde het toch echt gewoon gemixt in één string op z'n dak te hebben liggen. Als het niet blijkt te kunnen zou je twee omvormers moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Hi,

Mijn vragen:

Graag jullie opinie!
Op je plat dak kunnen er makkelijk twaalf en mogelijk ook zestien sf liggen, werken met string van vier en dat overal aan houden. Afhankelijk van de windrichtingen van montage is beetje gokken hoe groot omvormer moet zijn, ik gok 4kw. Neem dan een simpele omvormer, schaduw lost sf wel op. Montage kun je vast ook zelf, zeker op plat dak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:52
Je bedoelt een oostwest (symmetrische) opstelling op het platte dak? 2 setjes van 6?

In de door mij geschetste situatie kom ik toch perfect uit met 5 strings van 4?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sandrioni schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:51:
Je bedoelt een oostwest (symmetrische) opstelling op het platte dak? 2 setjes van 6?

Hij bedoeld de 8 boven dakkapel en 4 er onder in 2 strings delen van 6, maar dan moet op het platte dak ook 1x6 of 2 x 6 , als dat lukt kan je een steca 4200 gebruiken.

Edit:
Oh, het plat is 6m bij 3,60m
Ik heb er 10 op 3m50 bij 4 meter liggen, dus 12 zou moeten gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 24-03-2016 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
richardt schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:39:
Mijn vader overweegt om op zijn schuur zonnepanelen te leggen, ook als vorm van investering. Hij kan er een fors aantal kwijt (2 dakhelften van 12.5m x 6m, op oost/west) en wil graag beginnen om ieder geval zijn verbruik af te dekken en 1 fase (aansluiting 3x25A) vol te leggen. Hij wil graag net als ik de SF170's op z'n dak...
Ik heb me toch laten overtuigen door de goede inhoudelijke reacties en zie af van een setup met 3 Solar Frontier Powersets.... Binnenkort gaan we beginnen met het plaatsen van 48x SF170 op een Fatsoenlijke Fronius 12.5 omvormer...We leggen vooralsnog alle 48 panelen op Oost, eventueel later gevolgd door nog eens 48 panelen op West. Ik denk dat een 12.5kW omvormer dat moet aankunnen...

Misschien kunnen jullie helpen met 2 vragen:

1. Ik twijfel hoe de strings aan te sluiten, tussen 6x8 of 8x6... Met 8x112V=896V open klemspanning kom ik toch aardig in de buurt van de maximum DC ingangspanning van 1000V. Dat is ook boven het MPP bereik van de Fronius, maar de nominale spanning ligt bij SF op 87V en dat ligt binnen het MPP bereik van 800V.
In hoeverre gaat een string configuratie van 6x8 een probleem geven? 8x6 is misschien bedrijfszekerder.

2. We verdelen eerst de Oost strings tussen de 2 MPP's. Echter nadat west ook is geplaatst krijg ik erg veel parallele strings op een MPP. Dat betekent dat de kortsluitstromen van 2.2A per string groter kunnen zijn dan de reverse current beveiliging van 7A. Dus eigenlijk kun je zonder problemen 4 parallele strings aansluiten, maar moet je daarboven denken aan stringdiodes of stringzekeringen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat echt nodig, en welke van de 2 is het meest zinvol?

Neemt niet weg dat het wel interessant is om eens een wat groter setup te plaatsen...Benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Familie van me heeft er 48 op een fronius 8,2 , 3x6 oost tracker 1 , 5x6 west tracker 2. Dus 5 lijkt me nog geen probleem, wel is het op dak verbonden, ik weet niet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sandrioni schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:51:

Nee nee alles per vier gezien, anders komt het ook niet uit met voltage. Dus 2×4 boven kapel, vier er onder en 3/4×4 op plat dak, zoveel als past. Mogelijk ook nog vier op je schuur of overkapping, alles is mogelijk. Als maar string van telkens vier blijft. De windrichting en hellingshoek mag dan ook per vier afwijken. Alles kan dan op goedkope omvormer met één aansluiting. Als je andere panelen wilt mengen heb je twee aansluiting nodig, moet je weer puzzelen om aan voltage te komen, dan word het wat lastiger. Met gewone mono panelen moet je al snel string van acht maken, haal jij niet denk ik. En mengen met sf gaat op een se omvormer geloof ik niet waar je het in begin over had, maar weet ik niet helemaal zeker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
richardt schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 23:09:
[...]

Ik heb me toch laten overtuigen door de goede inhoudelijke reacties en zie af van een setup met 3 Solar Frontier Powersets.... Binnenkort gaan we beginnen met het plaatsen van 48x SF170 op een Fatsoenlijke Fronius 12.5 omvormer...We leggen vooralsnog alle 48 panelen op Oost, eventueel later gevolgd door nog eens 48 panelen op West. Ik denk dat een 12.5kW omvormer dat moet aankunnen...

Misschien kunnen jullie helpen met 2 vragen:

1. Ik twijfel hoe de strings aan te sluiten, tussen 6x8 of 8x6... Met 8x112V=896V open klemspanning kom ik toch aardig in de buurt van de maximum DC ingangspanning van 1000V. Dat is ook boven het MPP bereik van de Fronius, maar de nominale spanning ligt bij SF op 87V en dat ligt binnen het MPP bereik van 800V.
In hoeverre gaat een string configuratie van 6x8 een probleem geven? 8x6 is misschien bedrijfszekerder.

2. We verdelen eerst de Oost strings tussen de 2 MPP's. Echter nadat west ook is geplaatst krijg ik erg veel parallele strings op een MPP. Dat betekent dat de kortsluitstromen van 2.2A per string groter kunnen zijn dan de reverse current beveiliging van 7A. Dus eigenlijk kun je zonder problemen 4 parallele strings aansluiten, maar moet je daarboven denken aan stringdiodes of stringzekeringen. Heeft iemand daar ervaring mee? Is dat echt nodig, en welke van de 2 is het meest zinvol?

Neemt niet weg dat het wel interessant is om eens een wat groter setup te plaatsen...Benieuwd naar jullie mening!
String van 8 is geen probleem, heb ik ook, hangt momenteel tikje boven 700 volt in bedrijf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 04:43:
[...]

String van 8 is geen probleem, heb ik ook, hangt momenteel tikje boven 700 volt in bedrijf
Daar ben ik toch niet helemaal zeker van - heb zelf problemen ondervonden met een string van 5 SF170 panelen op een omvormer die maximaal 600 volt aan kan (580 volt MPPT bereik).

Bij het opstarten geen problemen (dan gaat het wat geleidelijker) maar op koude dagen, als de felle zon tussen de wolken vandaan kwam midden op de dag (wanneer de zon het sterkst is, mijn panelen liggen op zuid) kwamen er storingen omdat het voltage > 580 volt kwam, zelfs tegen de 600 aan (dus 120 volt per paneel).

Inmiddels met een omvormer die tot 750 volt gaat (Steca) geen problemen meer gehad. Dus ik zou niet zonder meer aannemen dat 1000 volt voldoende is voor een string van 8 panelen. Voor 99% van de situaties wel maar zeker op zuid kan je wel wat hogere voltages dan 112 verwachten.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[BoSS] schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 06:56:
[...]

Daar ben ik toch niet helemaal zeker van - heb zelf problemen ondervonden met een string van 5 SF170 panelen op een omvormer die maximaal 600 volt aan kan (580 volt MPPT bereik).

Bij het opstarten geen problemen (dan gaat het wat geleidelijker) maar op koude dagen, als de felle zon tussen de wolken vandaan kwam midden op de dag (wanneer de zon het sterkst is, mijn panelen liggen op zuid) kwamen er storingen omdat het voltage > 580 volt kwam, zelfs tegen de 600 aan (dus 120 volt per paneel).

Inmiddels met een omvormer die tot 750 volt gaat (Steca) geen problemen meer gehad. Dus ik zou niet zonder meer aannemen dat 1000 volt voldoende is voor een string van 8 panelen. Voor 99% van de situaties wel maar zeker op zuid kan je wel wat hogere voltages dan 112 verwachten.
Die enkele uitschieter komt haast niet voor, zeker niet als systeem in bedrijf is, met opstarten oké, wacht je even tot zon weg is. Maar 8×120 is 960 ,en mijn en zijn omvormer kan tot 1000 dus geen probleem toch, daarna zakt ie terug naar 8×95 als heel koud is....(in bedrijf )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:28
Snarfie31 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 19:01:
Ok we zijn compleet de temp controller is geariveerd en geinstalleerd en gaat de Omnik 4.0 TL koelen tussen nu en 1 october. Links start temp midden huidige temp laatste stop temp. Foto daaronder verbruik in rust 2 watt indien fan aan 7 watt. Koelt max plus minus 12 graden. Lucht word weggezogen. Had er eerst een timer op zitten dit moet efficienter werken en onnodig fan geluid voorkomen. Controller gekocht voor amper 4 euri bij http://www.banggood.com/D...-Controller-p-979313.html

Installatie gaat nergens over 10 minuten 0 soldeerwerk. Hiermee hou ik de maximale temperatuur onder de 40 graden voor meer dan 99% van de tijd.

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zat ook al te kijken ja op ebay maar niemand kon me vertellen of de fan UIT was < laagste setting of dat hij altijd bleef draaien. "Yes I only sell my friend". Dus: kan je even bevestigen dat idd de fan uit is bij lage temperaturen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Mattie112 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:18:
[...]

Ik zat ook al te kijken ja op ebay maar niemand kon me vertellen of de fan UIT was < laagste setting of dat hij altijd bleef draaien. "Yes I only sell my friend". Dus: kan je even bevestigen dat idd de fan uit is bij lage temperaturen?
Ik gebruik deze habbekrats in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Zit geen fancy display op, ik had deze wel gezien maar vond het wat onzinnig.
Type dat ik heb is redelijk simpel, 1 schakelaartje en 1 potmeter. Die van mij gaat bij ca 35 graden aan en regelt dan bij redelijk stijl op om bij 45 graden max rpm te kunnen draaien.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
Wie kan mij vertellen of de kabel van de omvormer naar de meterkast door een standaard loze leiding getrokken kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PSP123 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:28:
Wie kan mij vertellen of de kabel van de omvormer naar de meterkast door een standaard loze leiding getrokken kan worden?
Bedoel je de DC kabels of je 230V aansluiting.

Was nog niet wakker.

Van de omvormer naar de meterkast kun je proberen om de kabel door een loze buis te krijgen, ik kan je vertellen dat dat vaak niet lukt. Vooral als er nog een paar bochten inzitten. Maar je mag door de buis natuurlijk wel gewoon 3x 2,5 mm2 trekken ( als je omvormer met 16A) uit kan.

[ Voor 36% gewijzigd door habbekrats op 25-03-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 06:59
habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:28:
[...]

Bedoel je de DC kabels of je 230V aansluiting.
In het algemeen, er gaan toch alleen kabels van de omvormer op zolder naar de meterkast? Of ook nog 1 van de meterkast naar zolder waar de omvormer staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:23:
[...]

Ik gebruik deze habbekrats in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Zit geen fancy display op, ik had deze wel gezien maar vond het wat onzinnig.
Type dat ik heb is redelijk simpel, 1 schakelaartje en 1 potmeter. Die van mij gaat bij ca 35 graden aan en regelt dan bij redelijk stijl op om bij 45 graden max rpm te kunnen draaien.
Ook dat is prima als de fan maar uit gaat :p Maargoed die is dan wel weer 2 euro duurder 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Nieuwe hobby :(

Duitsland arresteert dievenbende voor buitmaken zonnepanelen

6 personen zijn in Duitsland gearresteerd voor het stelen van zonnepanelen in Brandenburg, Beieren en Hesse. Ze maakten onderdeel uit van een dievenbende afkomstig uit Polen.

De Duitse politie heeft de handen voor de opsporing ineengeslagen met de Poolse politie. De dievenbende – met personen van een een leeftijd van 18 tot 39 jaar – was verantwoordelijk voor diefstallen op 22 locaties. Ze werden afgelopen weekend op heterdaad betrapt toen zij voor 50.000 euro aan omvormers probeerden te stelen in Hesse.

De Duitse deelstaat Brandenburg telde vorig jaar 60 diefstallen op zonneparken en dit jaar zijn er al 21 geregistreerd. Sommige parken zijn volgens de Duitse politie 5 keer beroofd in 3 jaar tijd. Brandenburg heeft zelfs een speciale politie-unit – Helios – die zich richt op het oplossen van zonnepanelendiefstallen. De dievenbende afkomstig uit het Poolse ZIelona Gora zouden de gestolen waar exporteren via hun thuisland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Mattie112 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:18:
[...]

Dit gewoon kopen bij Bangoods werkt prima bijgaande foto''s 1: de handleiding 2: installatie. Let op je dient zeg maar een jumper verbinding te maken tussen de - en de schakeling connector rechts (linker connectie). De voeding gaat wel rechtstreeks op je DC - en +

Dit moest ik ook vernemen van mn buurman die electrotechnische ingenieur is (stond niet in de f..cking :9 handleiding) nahja ieder zn vak zal ik maar zeggen. Wat ik ook gedaan heb is toch nog mn timer gebruiken deze was niet te meten mbt energie verbruik dus kleiner dan 1 watt ipv 2 watt die de Led schakeling verbruikt + dat het nogal s'avonds verlicht was op zolder door die Led's.. Die timer schaket nu van 07:00 uur in de ochtend tot 17:00 uur ik zit namelijk pal Oost en de hoogste temperaturen zijn al ruim om vertrokken om 17:00 uur hartje zomer.
Alles getest en werkt feiloos aan en uit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oJzQBuJ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qzub342.jpg

Om het geluid van de fan te verlagen maak ik gebruik van actieve demping (Formule 1 technology :Y ) Een stukje binnenband van een fiets gebruikt onder en boven de ophanging schroefjes werkt echt een paar db.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/t4GbEy1.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Snarfie31 op 25-03-2016 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Snarfie31 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:04:
[...]

Dit gewoon kopen bij Bangoods werkt prima bijgaande foto''s 1: de handleiding 2: installatie. Let op je dient zeg maar een jumper verbinding te maken tussen de - en de schakeling connector rechts (linker connectie). De voeding gaat wel rechtstreeks op je DC - en +

Dit moest ik ook vernemen van mn buurman die electrotechnische ingenieur is (stond niet in de f..cking :9 handleiding) nahja ieder zn vak zal ik maar zeggen. Wat ik ook gedaan heb is toch nog mn timer gebruiken deze was niet te meten mbt energie verbruik dus kleiner dan 1 watt ipv 2 watt die de Led schakeling verbruikt + dat het nogal s'avonds verlicht was op zolder door die Led's.. Die timer schaket nu van 07:00 uur in de ochtend tot 17:00 uur ik zit namelijk pal Oost en de hoogste temperaturen zijn al ruim om vertrokken om 17:00 uur hartje zomer.
Alles getest en werkt feiloos aan en uit.

[afbeelding]
[afbeelding]

Om het geluid van de fan te verlagen maak ik gebruik van actieve demping (Formule 1 technology :Y ) Een stukje binnenband van een fiets gebruikt onder de ophanging schroefjes werkt echt een paar db.

[afbeelding]
Ja ik zie hoe je hebt hebt, thx. Lees nu idd dat je een compleet gescheiden systeem kan maken met dit ding dus DC voor het bordje en whatever je maar wil voor de load, opzich ook niet slecht ;p

Thx in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
Ben bezig de formulieren voor BTW terugvraag in te vullen.

Bij het formulier opgaaf startende ondernemer geeft iedereen aan dat je bij 7c een negatief bedrag moet invullen wat gelijk staat aan de aanschafkosten.

Ik kan echter geen - teken invullen, of moet dit op papier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
KernelPanic schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:01:
Ben bezig de formulieren voor BTW terugvraag in te vullen.

Bij het formulier opgaaf startende ondernemer geeft iedereen aan dat je bij 7c een negatief bedrag moet invullen wat gelijk staat aan de aanschafkosten.

Ik kan echter geen - teken invullen, of moet dit op papier?
KLOPT, ik heb na het uitprinten er zelf een min aan toegevoegd. Er zijn echter ook mensen die het niet doen. Waarschijnlijk snappen ze het bij de belastingdienst zo ook wel. Wat ik wel belachelijk vind is dat alles via papier moet! De belasting is toch digitaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:04:
[...]

KLOPT, ik heb na het uitprinten er zelf een min aan toegevoegd. Er zijn echter ook mensen die het niet doen. Waarschijnlijk snappen ze het bij de belastingdienst zo ook wel. Wat ik wel belachelijk vind is dat alles via papier moet! De belasting is toch digitaal ?
Is alleen eerste keer, daarna digitaal mogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 88 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.