16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Toch niet direct onder de tegels hoop ik maar wel op 60cm diepte in een juiste buis? Anders loop je kans als er eens iemand onkruid krabt met een mesje in de kabels snijdt met de mogelijke vervelende gevolgen van dien.reneeke1970 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:14:
[...]
<>. ik graaf dertig meter Solar kabel in om bij mijn omvormer te komen, tegels er uit, en weer terug
Ala je het doet, doe het goed.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je mag tegenwoordig tot 9,44 A invoeren op een bestaande groep.wolly_a schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 21:54:
Hopelijk is dit het goede topic. We zijn voornemens om ook te beginnen met het PV avontuur. Om niet meteen te groot te beginnen, willen we eerst begiinen met het dak van de garage. Hier krijg ik wel een stuk of 3 panelen op, rekening houden met schaduw. Het dak van de garage licht de gehele dag prachtig in het zonnetje, dus dat is een mooie plek.
Ik heb begrepen dat ik tot 600 Watt mag aansluiten op een bestaand stopcontact. Het pakket dat ik heb gezien, bestaat uit 3 panelen (in totaal 750Wp) en een Mastervolt Soladin 600 omvormer. Tegen meerprijs is ook een Growatt 1.000S met wifi te krijgen. Aangezien de ervaringen op het web het de Mastervolt wat afschrikken, lijkt mij de Growatt beter. Daarnaast biedt het wifi deel mooie logging mogelijkheden. Echter, vanwege het grotere vermogen dat deze omvormer kan verwerken, zou deze op een aparte groep moeten. Anderzijds, er komen nog steeds maar 3 panelen (750Wp) op. Mag ik deze combinatie zomaar op een bestaande groep hangen? Ik heb natuurlijk geen zin om de hele tuin eruit te graven voor een extra kabel/groep. Iemand die hier iets over kan zeggen?
Dit volgens de gewijzigde NEN 1010.
http://www.nieuws1010.nl/...s1010-december-2015-3.pdf
Ik ga er wel vanuit dat je E installatie 100 % in orde is , focus op de lasdozen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 20-03-2016 00:17 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Zakelijk worden de SF juist weer wel veel ook op plat dak neergelegd, gezien de garanties en de partijen die achter SF zitten. Wij leggen veel grote daken vol met O-W met SF.habbekrats schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 09:51:
[...]
SF panelen worden niet veel gebruikt op platte daken, montage systeem zal per watt dan ook duurder zijn. Voor een plat dak welke helemaal vrij zonintrede krijgt zou ik dan ook geen SF panelen nemen, Maar liever een rij panelen 1000x1600 mm. Als er geen zicht op het dak is dan hoef je ook geen all black te nemen ,maar goedkopere panelen met wel een flinke wp output/m2
Je wil niet een systeem moeten afschakelen om wat voor reden dan ook (scheuten panelen) terwijl er op de opwek subsidie word verleend die de lening moet afbetalen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
het is 500W als maximum wat er uit de omvormer komt.wolly_a schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:47:
Zoals gezegd komen deze eerste 3 op het dak van de garage. Daar is niet veel meer ruimte. Daarnaast denk ik dat veel meer gewicht slecht is voor de bouwkundige constructie van de garage. Mocht het virus mij te pakken krijgen, dan moeten toekomstige uitbreidingen toch op het dak van de woning komen, wat het aanleggen van nieuwe groepen makkelijker maakt. Brengt me weer terug bij de originele vraag... 750Wp aan panelen in combinatie met een Growatt 1.000S omvormer. Mag dat technisch? 750Wp wordt ongeveer 500 Watt, toch?
hoeveel panelen er aan hangen boeit dan eigenlijk niet.
en een 750Wp kan stiekem best een aantal keer boven de 850W komen, helaas.
gasschuif geeft je al de nieuwe norm, maar begrijp hem goed, zitten haken en ogen aan.
dus lees hem goed, en begrijp hem.
trouwens als jij over de bouwkundige constructie wil komen van de garage, dan moet je waarschijnlijk een laag van 2-3 pv panelen over elkaar op het dak leggen.
en ik neem aan dat je dat niet van plan bent
het gewicht is niet het probleem.
(waarschijnlijk heeft het virus je al te pakken, anders zou je hier niet posten.
maar misschien is dit nog maar de ontkennings-fase van de verslaving
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat dus blijft is dat het advies wat je hier op dit forum moet geven, leg altijd een separate groepGasschuif schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:50:
[...]
Je mag tegenwoordig tot 9,44 A invoeren op een bestaande groep.
Dit volgens de gewijzigde NEN 1010.
http://www.nieuws1010.nl/...s1010-december-2015-3.pdf
Ik ga er wel vanuit dat je E installatie 100 % in orde is , focus op de lasdozen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
aan als je met PV begint, want je gaat toch ( bijna ) gegarandeerd na een paar maanden tot een
half jaar, je installatie uitbreiden met 25 a 50% omdat het zo goed bevalt, vooral omdat de meeste
beginnen met een starters set van 1,5 tot 2Kw wat dan volgens de nieuwe nen1010 zo op een
willekeurige groep, vast aangesloten mag worden.
Let wel.......... je vat um al, ben ik zelf niet zo blij met die nieuwe regelgeving in de nen1010
je geeft dat zelf ook al een beetje aan door te stellen "E installatie 100 % in orde is , focus op de lasdozen"
Maar was het niet zo dat een beveiliging in wat voor installatie dan ook er voor bedoeld is om in te grijpen
als het juist NIET 100% in orde is.
( PClop zal wel weer voor ouderwets versleten worden )
Ik hoop dt dit ook snel gecorrigeerd wordt! Als je straks sluiting in je schemerlampje aangesloten met 0,75 mm2 hebt krijg je een veel hogere kortsluitstroom. Ook kun je uit je 16A wcd dus 24A trekken op een zonnige dag. Overigens veel storingen in e installaties zijn slechte lassen door verkeerd aangebrachte steeklas verbindingen.PClop schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:42:
[...]
Wat dus blijft is dat het advies wat je hier op dit forum moet geven, leg altijd een separate groep
aan als je met PV begint, want je gaat toch ( bijna ) gegarandeerd na een paar maanden tot een
half jaar, je installatie uitbreiden met 25 a 50% omdat het zo goed bevalt, vooral omdat de meeste
beginnen met een starters set van 1,5 tot 2Kw wat dan volgens de nieuwe nen1010 zo op een
Let wel.......... je vat um al, ben ik zelf niet zo blij met die nieuwe regelgeving in de nen1010
je geeft dat zelf ook al een beetje aan door te stellen "E installatie 100 % in orde is , focus op de lasdozen"
Maar was het niet zo dat een beveiliging in wat voor installatie dan ook er voor bedoeld is om in te grijpen
De kortsluitstroom wordt ook amper beïnvloed en bovendien gaat de omvormer bij een goeie kortsluiting gewoon uit (mee eens?).
De risico's van overbelasting van een wcd worden inderdaad wel groter. Om die mogelijkheden terug te brengen kan je de automaat verkleinen naar 10 A. Voor schuurtjes-PV is dat prima en veilig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is dat zo?Proton_ schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:23:
Het grootste risico is niet dat een lasdoos uitfikt, zeker niet als de PV aan het einde van de kabel zit. De verbindingen worden dan juist minder belast
De kortsluitstroom wordt ook amper beïnvloed en bovendien gaat de omvormer bij een goeie kortsluiting gewoon uit (mee eens?).
De risico's van overbelasting van een wcd worden inderdaad wel groter. Om die mogelijkheden terug te brengen kan je de automaat verkleinen naar 10 A. Voor schuurtjes-PV is dat prima en veilig.
Stel je pv levert 10A en je sluit wat op een WCD is de schuur aan dan zou dat 26A kunnen trekken zonder dat de automaat er uit komt, dus overbelast je de kabel van WCD naar de verdeeldoos.
Of zie ik dat verkeerd?
Rol-co heeft zelf net een eigen groep gemaakt voor de kleine 2550 pv set, ook een jaar samen met 2 wcd's en een lamp gezeten

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De kortsluitstroom is bij mij op zolder 853 Ampère. En in de meterkast 2080 Ampère. Een PV omvormer zal de kortsluitstroom nauwelijks doen stijgen.habbekrats schreef op zondag 20 maart 2016 @ 10:33:
[...]
Ik hoop dt dit ook snel gecorrigeerd wordt! Als je straks sluiting in je schemerlampje aangesloten met 0,75 mm2 hebt krijg je een veel hogere kortsluitstroom. Ook kun je uit je 16A wcd dus 24A trekken op een zonnige dag. Overigens veel storingen in e installaties zijn slechte lassen door verkeerd aangebrachte steeklas verbindingen.
Maaruhh, begrijp ik nou goed dat sommige mensen 0,75 mm2 toepassen achter een 16A eindgroep? (kom er maar in PClop
In het Gronings heet zo iets, Affirmanti incumbit probatio.Proton_ schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:23:
Het grootste risico is niet dat een lasdoos uitfikt, zeker niet als de PV aan het einde van de kabel zit. De verbindingen worden dan juist minder belast
Inderdaad een goeie oplossing om te voorkomen dat een WCD van een verbruiker overbelast raakt. Alhoewel je het wel bont moet maken om langdurig 16A te trekken uit een WCD. Alleen iets voor mensen met PV overschot en elektrische kachelsProton_ schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:23:
[...]
Nou trek maar eens een schemerlampje van de ikea open dan.Dre schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:06:
[...]
De kortsluitstroom is bij mij op zolder 853 Ampère. En in de meterkast 2080 Ampère. Een PV omvormer zal de kortsluitstroom nauwelijks doen stijgen.
Maaruhh, begrijp ik nou goed dat sommige mensen 0,75 mm2 toepassen achter een 16A eindgroep? (kom er maar in PClop) Nadenkertje.
2080A ? woon je naast de transformator zeker.
Ik kom niet verder dan 340A volgens de impedantie meter.
Nee hoor, zeker niet ouderwetschPClop schreef op zondag 20 maart 2016 @ 09:42:
[...]
Wat dus blijft is dat het advies wat je hier op dit forum moet geven, leg altijd een separate groep
Heb zelf 32 jaar ervaring in de elektrotechniek en heb al vele verbrande installatie delen meegemaakt.
Vrijwel altijd door slechte E verbindingen in het vermogens deel van installaties. Werkschakelaars, aansluitklemmen, in schakelkast en veld zijde. Soms ook slecht geknepen amp-en op de magneet schakelaars
En ja, eens in 2 jaar gaat hier de groepenkast open en spanningsloos voor inspectie en natrekken.
Sinds een 2 jaar een nieuwe, de oude was uit 1972 en had zijn beste tijd gehad.
Hier een 5*2,5 mm2 voor de SE4000 (kabel lag nog op de plank) Dus 5 mm2 fase en 5 mm2 nul
Mag natuurlijk niet officieel, maar werkt al jaren prima.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
De groep van de garage is een compleet eigen groep in de groepenkast. In de garage zitten hier alleen verlichting en een paar WCD's op, geen grote belastingen.
Ik ga wel kiezen voor een omvormer die maximaal 2,25A doet, zoals bijvoorbeeld de Mastervolt Soladin 600. Daarnaast kijk ik of de aansluiting voor de WCD voor de omvormer apart kan afzekeren met een 4A automaat.
Soladin 600 is speciaal gemaakt voor 3 panelen met 54 of 670 cellen. en aanbevolen word maximaal 720 Wp an te sluiten, er kan max 2,25 A uit komen, dat geeft rond de 525 W ac vermogen afhankelijk van de netspanning.Rol-Co schreef op zondag 20 maart 2016 @ 13:36:
Ben je mal, een soladin kan je gewoon in het stopcontact steken, maar misschien zijn micro omvormers een beter idee voor 3-4 panelen.
Ik heb er nog steeds 5 hangen hier.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Kern van het verhaal is dat je alleen 9 A mag invoeden op een bestaande groep als de kabels (en verbindingen) 25A belast mogen worden. Van overbelasting is bij correct toepassen van de normering dus sowieso geen sprake.Rol-Co schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:04:
[...]
Is dat zo?
Stel je pv levert 10A en je sluit wat op een WCD is de schuur aan dan zou dat 26A kunnen trekken zonder dat de automaat er uit komt, dus overbelast je de kabel van WCD naar de verdeeldoos.
Of zie ik dat verkeerd?
Gewone stopcontacten mogen echter niet 25A belast worden, maar vaak maar 10A (gedurende langere tijd). De individuele WCDs kunnen met invoeding makkelijker overbelast worden, maar ik ben het met de normering eens dat dat risico te overzien is. Immers kan in de huidige situatie ook al een overbelasting plaatsvinden (1 WCD met 16A), en als met 9 A invoeding en 16A automaat er op drie verschillende WCDs 8A getrokken wordt, is dat gewoon veilig.
Een Soladin600, Steca500 of APS500? Gewoon inprikken, er zit ook nog een zekering in het apparaat..
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nou het eerste deel van het "unboxen" is gelukt nu even nog een dag of 2-3 wachten voor ik het aandurf het geheel uit de bekisting te halen.stefanv010 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 20:30:
[...]
Kijk uit de naar de foto's als ze uit de mal komen en je SF erop zitten
https://www.dropbox.com/s...03-20%2013.35.16.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s...03-20%2013.35.05.jpg?dl=0
[ Voor 16% gewijzigd door mb1 op 20-03-2016 14:49 ]
Een gemaakt, en hoeveel te gaan?mb1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:47:
[...]
Nou het eerste deel van het "unboxen" is gelukt nu even nog een dag of 2-3 wachten voor ik het aandurf het geheel uit de bekisting te halen.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Geweldig !mb1 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 14:47:
[...]
Nou het eerste deel van het "unboxen" is gelukt nu even nog een dag of 2-3 wachten voor ik het aandurf het geheel uit de bekisting te halen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat . en of die ook daadwerkelijk goed stabiel blijft liggen.
Ben wel benieuwd hoe je dit nou allemaal gedaan hebt , dus mis een soort stappen plan .
Wat heb je hiervoor nodig, hoelang ben je er mee bezig etc.
Kabel in buis in de grond is ook niet de bedoeling. Het enige juiste is een afgeschermde grondkabel op de juiste diepte, dwz een kabel met aardscherm te gebruiken. Kom je dan met je ijzeren schep in de kabel terecht, dan maak je vanzelf sluiting zonder zelf onder spanning te staan.franssie schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 23:22:
[...]
Toch niet direct onder de tegels hoop ik maar wel op 60cm diepte in een juiste buis? Anders loop je kans als er eens iemand onkruid krabt met een mesje in de kabels snijdt met de mogelijke vervelende gevolgen van dien.
Ala je het doet, doe het goed.
Iedereen heeft thuis wel een schemerlampje met een aansluit snoer van 0,75 of zelfs 0,5 mm2. De meeste zijn met 16 Ampère afgezekerd en dat is geen probleem.[b][message=46237271,noline]habbekrats schreef op zondag 20 maart 2016 @ [...]
De kortsluitstroom is bij mij op zolder 853 Ampère. En in de meterkast 2080 Ampère. Een PV omvormer zal de kortsluitstroom nauwelijks doen stijgen.
Maaruhh, begrijp ik nou goed dat sommige mensen 0,75 mm2 toepassen achter een 16A eindgroep? (kom er maar in PClop) Nadenkertje.
5*2,5 mm2 ken ik wel...Gasschuif schreef op zondag 20 maart 2016 @ 12:50:
[...]
Nee hoor, zeker niet ouderwetsch![]()
Heb zelf 32 jaar ervaring in de elektrotechniek en heb al vele verbrande installatie delen meegemaakt.
Vrijwel altijd door slechte E verbindingen in het vermogens deel van installaties. Werkschakelaars, aansluitklemmen, in schakelkast en veld zijde. Soms ook slecht geknepen amp-en op de magneet schakelaars
En ja, eens in 2 jaar gaat hier de groepenkast open en spanningsloos voor inspectie en natrekken.
Sinds een 2 jaar een nieuwe, de oude was uit 1972 en had zijn beste tijd gehad.
Hier een 5*2,5 mm2 voor de SE4000 (kabel lag nog op de plank) Dus 5 mm2 fase en 5 mm2 nul
Mag natuurlijk niet officieel, maar werkt al jaren prima.
Maar wat je nu bedoeld met 5 mm2 fase en 5 mm2 nul? De diktes van de aders van een 5*2,5 mm2 zijn allemaal 2,5 mm2.
[ Voor 11% gewijzigd door Geurt-kun op 20-03-2016 16:05 . Reden: verkeerde quote ]
Er staan zowel voor fase als nul 2 keer 2,5 mm2 parallel (= 2 aders samen)Geurt-kun schreef op zondag 20 maart 2016 @ 15:59:
[...]
[knip]
5*2,5 mm2 ken ik wel...
Maar wat je nu bedoeld met 5 mm2 fase en 5 mm2 nul? De diktes van de aders van een 5*2,5 mm2 zijn allemaal 2,5 mm2.
Blijft over 2,5 mm2 voor de aarde.
[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 20-03-2016 16:30 ]
Ah, okay nu snap ik het.Gasschuif schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:29:
[...]
Er staan zowel voor fase als nul 2 keer 2,5 mm2 parallel (= 2 aders samen)
Blijft over 2,5 mm2 voor de aarde.
Echter maak je nu de vergissing dat je de vereffening niet in dezelfde doorsnede uitvoert.
Volgens mij mag dat niet. Ik kan het helaas niet staven.
Je hebt gelijk, het mag niet, maar ik ben af en toe wat eigenwijsGeurt-kun schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:36:
[...]
Ah, okay nu snap ik het.
Echter maak je nu de vergissing dat je de vereffening niet in dezelfde doorsnede uitvoert.
Vroeger in mijn offshore periode hingen er stickers op alle spiegels in de wasruimte.
"Hier ziet U de persoon voor Uw en andermans veiligheid"
En de definitie van veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's
En niet beide aders onder 1 klem gezet toch, officieel een aansluitverdeelblokje gebruiken he!Gasschuif schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:51:
[...]
Je hebt gelijk, het mag niet, maar ik ben af en toe wat eigenwijs![]()
Vroeger in mijn offshore periode hingen er stickers op alle spiegels in de wasruimte.
"Hier ziet U de persoon voor Uw en andermans veiligheid"
En de definitie van veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico's

[ Voor 41% gewijzigd door Rol-Co op 20-03-2016 17:11 . Reden: Plaatje ]
Ik heb ook een aardige schaduw maar grootste maand verlies was tien procent, dat was najaar met nog veel blad aan de boom. Op dit moment is het ongeveer procent of vier. Zomer gegevens weet ik nog nietrik11 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:37:
Ik keek zojuist de rijdende rechter terug van afgelopen week en daar werd een zaak behandeld over grote bomen die niet door de gemeente gekapt werden. De specialist had het over een verminderde opbrengst van slechts 16%. Als je de schaduw bekijkt zou voor mijn gevoel het verlies veel groter zijn. Wat is jullie mening?
1 PVoutput . Dongen NB
Nou ik heb het zo gemaakt, dacht SAK 4 of SAK 6 klemmen, ff vergetenRol-Co schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:02:
[...]
En niet beide aders onder 1 klem gezet toch, officieel een aansluitverdeelblokje gebruiken he!
[afbeelding]

Dit is het overzicht plaatje

Mijn ABB automaten in de meterkast hebben de mogelijkheid voor 2 draden 2,5 mm2, en die zijn dus beide
benut.
In de DC zijde zit 4*1,5 mm2 per string, 3mm2 plus en idem min, (Neopreen soepel 110 graden max)
Dit vanwege een complex traject door mijn CV schoorsteen (bouwkundige schacht)
En ja, de kabels zitten naast de CV pijp
[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 20-03-2016 17:58 ]
Din rail klemmetje is toch over, of nog ėėn er bij.
Nou nee, er komen 3 kabels samen, Inverter, kWh meter, en afgaand naar de meterkast.Rol-Co schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:57:
Hmmm, kwam je een doorverbindertje te kort? Het is mooier om de fase ook zo te doen als de nul.
Din rail klemmetje is toch over, of nog ėėn er bij.
De doorverbinder is de nul van de kWh meter.
Het is een mix van 5 mm2 harde kern en 4 mm2 soepel van de kWh meter. En de stroom moet natuurlijk door de stroomspoel.
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 20-03-2016 18:12 ]
Dat zie ik, je hebt bij de fase 2 harde kern in 1 klemmenstrook klem, 2 apparte en een brugje net als de nul is mooier.Gasschuif schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:08:
[...]
Nou nee, er komen 3 kabels samen, Inverter, kWh meter, en afgaand naar de meterkast.
De doorverbinder is de nul van de kWh meter.
Het is een mix van 5 mm2 harde kern en 4 mm2 soepel van de kWh meter. En de stroom moet natuurlijk door de stroomspoel.
Anyway,....tis altijd lastig, als je zoekt is wel wat te vinden, ook als installateurs het gemaakt hebben.
Remind me aan de 148 kantjes punten in de installatie op het werk

Er zijn gelukkig meerdere wegen naar RomeRol-Co schreef op zondag 20 maart 2016 @ 18:46:
[...]
Dat zie ik, je hebt bij de fase 2 harde kern in 1 klemmenstrook klem, 2 apparte en een brugje net als de nul is mooier.
Anyway,....tis altijd lastig, als je zoekt is wel wat te vinden, ook als installateurs het gemaakt hebben.
Remind me aan de 148 kantjes punten in de installatie op het werk
Ik heb het overigens zelf in elkaar geschroefd, met materiaal op de plank.
Dat maakt het soms wat complexer
Nu al een paar jaar met pensioen, maar overal nog connecties. Snap je?
De komende dagen ga ik mijn 2 SF 170 S panelen op het houthok schroeven, nog een Steca 300 op de plank hier. Gaat wel lukken.
Als het gereed is zal ik wel wat foto's posten. Need more kWh's
Hoe bedoel je verslaafd?
Volgens de letter van NEN1010 niet om de maximale stroom te vergroten,maar om het spannings verlies te beperken en als de beveiliging 16A blijft zie ik geen enkel probleem. De NEN1010 is geen wet, maar zoals het bouwbesluit ongeveer uitlegt dat er een vermoeden bestaat dat je een veilige installatie aanlegd.Geurt-kun schreef op zondag 20 maart 2016 @ 16:36:
[...]
Ah, okay nu snap ik het.
SF ?Gasschuif schreef op zondag 20 maart 2016 @ 19:50:
[...]
Er zijn gelukkig meerdere wegen naar Rome![]()
Ik heb het overigens zelf in elkaar geschroefd, met materiaal op de plank.
Dat maakt het soms wat complexer![]()
Nu al een paar jaar met pensioen, maar overal nog connecties. Snap je?![]()
De komende dagen ga ik mijn 2 SF 170 S panelen op het houthok schroeven, nog een Steca 300 op de plank hier. Gaat wel lukken.
Als het gereed is zal ik wel wat foto's posten. Need more kWh'svoor de WP's
Hoe bedoel je verslaafd?
Variabele stroomprijs is doodsteek voor zonnepanelen
Beheerders van elektriciteitsnetwerken als Alliander, Enexis en Stedin pleiten bij de politiek voor variabele stroomprijzen. Ze willen daarmee de nieuwe realiteit op het gebied van stroomvoorziening het hoofd bieden.
http://fd.nl/opinie/11440...odsteek-voor-zonnepanelen
Er is wel meer doodsteek, door de zes cent prijsverlaging is mijn collega met zijn overbodige dure se systeem op twaalf jaar tvt gekomen.......Cass schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:28:
Artikel FD
Beheerders van elektriciteitsnetwerken als Alliander, Enexis en Stedin pleiten bij de politiek voor variabele stroomprijzen. Ze willen daarmee de nieuwe realiteit op het gebied van stroomvoorziening het hoofd bieden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet wat de range van bedragen is, maar ik kan me voorstellen dat dat loopt van nagenoeg 0 naar hoger dan de particuliere prijs van nu.
Maar goed, tijd dus voor accu-technieken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Klopt, van de andere kant hebben de energiereuzen ook serieus last van de mismatch van vast(verkoop)/flex (spot inkoop) en betalen de paneellozen daar ook aan mee, Dus misschien nog snel even je contract voor 3 jaar vast zetten voor de regels veranderenCass schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:28:
Artikel FD
Het huidige prijsmodel is gewoon niet goed houdbaar, maar helemaal naar flex gaan is ook niet voor de grote producenten voordelig want dan worden ze helemaal in de restproductie geduwd (en dat lukt niet met een grote centrale, die is te traag). Ik las laast al over een boer die met accu's (investering 6 ton EUR) een businesscase denkt te hebben door wel met spot prijzen in te kopen en eigen productie te kunnen verkopen op vraag momenten tot 40ct kwh ... Dat gaat dan de handel worden, arbitrage in tijd door gebruik te maken van inefficiente accus. Eigenlijk alleen leuk als een paar het experimenteel doen maar gezien de groote van het hele grid denk ik uiteindelijk niet wenselijk, Slim afnemen heeft meer toekomst maar als de prijs elk kwartier wordt vastgesteld voor de consument gaat dat niet gebeuren.
edit:// de link had ik misschien ook wel uit dit topic maar hiero https://www.ensoc.nl/kenn...stroom-op-in-zeecontainer
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-03-2016 22:08 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet zo lang geleden hoorde ik een mafkees van stedin nog roepen dat stroom eigenlijk gratis moest zijn, yeah right, voor iets wat gratis is hoef ik ook geen belasting te betalen toch?Cass schreef op zondag 20 maart 2016 @ 21:28:
Artikel FD
Zullen ze toch eerst iedereen aan de slimme meter moeten hebben.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Per kwartier wordt nooit haalbaar tot alles domotica aangestuurd wordt, maar misschien wel per blok van drie uur (zodat je weet waar je aan begint als je je wasmachine aanzet). Het zal een enorme 'omvorming' van de consument vereisen dus dit gaat de komende 10 jaar niet gebeuren. En ook een Ferrarismeter kent vaak al twee telwerken die kan je prima 10 maal per dag schakelen in plaats van twee maal per dag. Dat het nacht tarief nu lager is dan het dagtarief is al achterhaald en ze kruipen dan ook steeds meer naar elkaar toe.klump4u schreef op zondag 20 maart 2016 @ 22:20:
En hoe willen ze dat meten dan per kwartier?
Zullen ze toch eerst iedereen aan de slimme meter moeten hebben.
Slimmer gebruik maken van het netwerk is wel zo duurzaam, maar laten we niet hopen dat NL weer (...) denkt alleen voorop kan lopen, als er één markt ondertussen EU is, is het die van elektriciteit wel. En hoeveel slimme meters zullen ze hebben in de rest van de EU?
Dus ja dit gaat komen, en nee het zal nog wel even duren (of sneller om te kunnen graaien, dat kunnen ze wel hier in NL).
Dieven stelen 66 zonnepanelen van daken
TFHfony in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"BamSlam_ schreef op maandag 21 maart 2016 @ 09:32:
Ze maken de (straat)verlichting onklaar en schroeven de panelen van je dak. Man man man.
Dieven stelen 66 zonnepanelen van daken
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Ik vroeg me af hoe je een en ander gemaakt had met hout, maar ik heb het al gezien op de foto's die je later hebt gepost. Mooie constructie!
Wat niet eens zo gek is omdat de huidige constructies die worden aangeboden behoorlijk aan de prijs zijn , en het daardoor snel loont om iet zelf in elkaar te knutselen.
Wellicht is het een idee , om hierover een apart topic te openen waarin men uitglegd hoe men tot deze constructie is gekomen , hoe deze te maken en welke spullen hiervoor benodigd zijn en eventueel ook de material kosten.
Bij een geopende dakvenster verwacht ik enige schaduw op één paneel. Nu heeft de SMA zijn Optitrac schaduwmanagement en dat zou die schaduw dan moeten kunnen opvangen.
De specs van de SB 2.5 geeft een mpp-bereik van 260V-500V.
Als er één paneel in de schaduw ligt, vraag ik me af of de resterende panelen wel genoeg spanning genereren om binnen dat mpp-bereik te blijven. Dat schijnt een voorwaarde te zijn voor Optitrac om te kunnen functioneren maar deze jongen weet ook niet precies waar de klepel hangt.
Iemand met enige inzichten hierover?
Ik kan voor hetzelfde geld een SolarEdge systeem op het dak laten leggen maar het idee van 9 extra points of failure op het dak bevalt me niet zo. 25 jaar garantie wil nog niet zeggen dat optimizers het daadwerkelijk zo lang uithouden.
Lijkt me een heel goed plan. Zit namelijk ook te denken aan zelf maken van de constructie voor een (zakelijk) plat dakstefanv010 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:33:
Ik merk op dat er veel vraag is over hoe , alternative platdak constructies zelf gemaakt kunnen worden.
Wat niet eens zo gek is omdat de huidige constructies die worden aangeboden behoorlijk aan de prijs zijn , en het daardoor snel loont om iet zelf in elkaar te knutselen.
Wellicht is het een idee , om hierover een apart topic te openen waarin men uitglegd hoe men tot deze constructie is gekomen , hoe deze te maken en welke spullen hiervoor benodigd zijn en eventueel ook de material kosten.
Dan kan ik meteen van de opties snoepen!

Dit eiken afdak is niet schuin genoeg. Haalt geen 10 graden, eerder 7.
Het water loopt onder de pannen, de panelen liggen te 'plat' en worden niet schoon.
Het idee is om dakbedekking te leggen en dan een constructie om de panelen op een graad of 30 te plaatsen.
Onder de pannen liggen wel OSB platen. Volgens mij is er geen andere optie buiten normale dakbedekking.
[ Voor 15% gewijzigd door Trebbors op 21-03-2016 12:08 ]
Als ik onder je panelen kijk ( naar beneden scroll ) zie ik ook wel iets om van te snoepen.....Trebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:04:
Goed plan!
[afbeelding]
Het water loopt onder de pannen, de panelen liggen te 'plat' en worden niet schoon.
Het idee is om dakbedekking te leggen en dan een constructie om de panelen op een graad of 30 te plaatsen.
Onder de pannen liggen wel OSB platen. Volgens mij is er geen andere optie buiten normale dakbedekking.
Das meer dan een meter stijging, gaat er niet uit zien..... nu oogt het mooi.Trebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:04:
Goed plan!
[afbeelding]
Eventueel hele dak constructie omhoog halen, poten verlengen zeg maar
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
hier liggen ze op 11 gr en ik maak ze 1 keer per jaar schoon met zo'n wisser met uitschijf ssteel
dat doe ik in t voorjaar begin maart.
misschien dat je het bij jou vanwege de iets lagere hoek 2 keer per jaar moet doen
daar ga je toch niet een constructie aanpassen lijkt me
Als ik zijn verhaal nog een keer lees is probleem dat water onder pannen loopt, wind onder pannen door denk, maar dan zou ik alleen folie onder pannen leggen en verder zo laten. En trouwens osb is watervastVerwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:52:
waarom moeilijk doen met dakconstructie aanpasssen
hier liggen ze op 11 gr en ik maak ze 1 keer per jaar schoon met zo'n wisser met uitschijf ssteel
dat doe ik in t voorjaar begin maart.
misschien dat je het bij jou vanwege de iets lagere hoek 2 keer per jaar moet doen
daar ga je toch niet een constructie aanpassen lijkt me
1 PVoutput . Dongen NB
Dat was ook mijn idee idd!reneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 12:43:
[...]
Das meer dan een meter stijging, gaat er niet uit zien..... nu oogt het mooi.
Eventueel hele dak constructie omhoog halen, poten verlengen zeg maar
Contructie aan de achterzijde iets omhoog brengen. Hoe je verder niets toen, je dak blijft gelijk, aanzicht alles.. Minste kosten. En dan haal je geen 30 graden, maar iig iets meer dan nu. En haal je gewoon 2x per jaar even doekje dr overheen en klaar.
Met regen zo weg, niks aan doen. Zon waas heb je al snel, lucht is niet zo schoon als wij denken....prein2 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:34:
over panelenschoonmaak: Ik zie vanaf de tuin dat er bouwstof op de panelen ligt. Nu heeft t al een tijdje niet substantieel hard geregend. Maken jullie panelen schoon of zal dit wel redelijk schoonregenen? Panelen liggen op 40 graden, 2 hoog. Hoogtevrees is teveel gezegd, maar echt prettig vind ik t niet om over de pannen te lopen..
1 PVoutput . Dongen NB
De constructie ophogen is technisch altijd mogelijk maar het is een degelijke eiken constructie. Ik weet nog niet of het dak met stutten omhoog te duwen is.Atomic2005 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:10:
[...]
Dat was ook mijn idee idd!
Contructie aan de achterzijde iets omhoog brengen. Hoe je verder niets toen, je dak blijft gelijk, aanzicht alles.. Minste kosten. En dan haal je geen 30 graden, maar iig iets meer dan nu. En haal je gewoon 2x per jaar even doekje dr overheen en klaar.
Zulke folie ligt er al onder. De goot zit vast aan een dikke balk onder de laatste pannen. Probleem hiermee is dat daar het water onderin blijft staan en langs de OSB zijn weg zoekt. De goot zit hoger dan de OSB, tegen de pannen aan.Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:24:
gewoon de pannen eraf halen , miofoil eronder en pannen er weer op en klaar
Dan zal ik de frontplaat moeten verwijderen en de goot laten zakken. En de lage hoek voor lief nemen ;-)
Een andere optie is de pannen verwijderen en de panelen mooi plat verwerken:

Ik heb nu 1640kWh opgewekt vanaf half mei 2015. Het betreft een set 2480Wp.
Of ik de 80% haal betwijfel ik
[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 21-03-2016 13:51 ]
Oh zijn die 310wp ,nou 300 erbij moet toch wel lukken in twee maanden....Trebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:43:
[...]
De constructie ophogen is technisch altijd mogelijk maar het is een degelijke eiken constructie. Ik weet nog niet of het dak met stutten omhoog te duwen is.
[...]
Zulke folie ligt er al onder. De goot zit vast aan een dikke balk onder de laatste pannen. Probleem hiermee is dat daar het water onderin blijft staan en langs de OSB zijn weg zoekt. De goot zit hoger dan de OSB, tegen de pannen aan.
Dan zal ik de frontplaat moeten verwijderen en de goot laten zakken. En de lage hoek voor lief nemen ;-)
Ik heb nu 1640kWh opgewekt vanaf half mei 2015. Het betreft een set 2480Wp.
Of ik de 80% haal betwijfel ik
En inderdaad gewoon goot zakken is het makkelijkst
1 PVoutput . Dongen NB
Ik verwacht dat dat zonder enige moeite weg te halen is met wat warm water. Zal het binnenkort eens proberen.
De rest van de panelen blijven wonderwel goed schoon, kan geen verschil ontdekken met de vorige installatie op dezelfde locatie, toen ca. 35 graden.
Persoonlijk zou ik de hoek van jouw afdak (zeker niet oneerbiedig bedoeld
Ik heb het laten bouwen. Die groene aanslag heb ik enkele dagen na het zuiver maken met warm water al terug. Benieuwd hoe dit bij jou dan is!Joepla schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:18:
Ik heb -verdeeld over 2 schansen- ongeveer dezelfde paneelhoek. Ik zie dat er wat groene aanslag vormt bij een smal randje (ca. 2...3 cm.) langs de laagste kant van de panelen. Opvallend genoeg niet bij allemaal.
Ik verwacht dat dat zonder enige moeite weg te halen is met wat warm water. Zal het binnenkort eens proberen.
De rest van de panelen blijven wonderwel goed schoon, kan geen verschil ontdekken met de vorige installatie op dezelfde locatie, toen ca. 35 graden.
Persoonlijk zou ik de hoek van jouw afdak (zeker niet oneerbiedig bedoeld) niet veranderen, ziet er juist erg strak uit zoals het nu is. Eigen ontwerp/bouwsel toevallig?
De hoek kan ik misschien wel mee leven, even de jaar-opbrengst afwachten. 80% zou mooi zijn.
Jammer is dat er nu water onder de pannen loopt en de goot dus te hoog hangt. Als ik de goot lager hang en de plaat op de kopse kant moet weghalen dan zweven de onderste pannen in de lucht... Dus dat is nog even een uitdaging.
Ander puntje is het gewicht. Nu na een jaar zie ik een lichte buiging in de horizontale eiken balken en liggen de panelen niet meer helemaal strak. Zonder pannen zou het al flink wat gewicht besparen.

Onderste rij pannen moet je dubbele panlat geven om hoogte verschil op te vangen.Trebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:30:
[...]
Ik heb het laten bouwen. Die groene aanslag heb ik enkele dagen na het zuiver maken met warm water al terug. Benieuwd hoe dit bij jou dan is!
De hoek kan ik misschien wel mee leven, even de jaar-opbrengst afwachten. 80% zou mooi zijn.
Jammer is dat er nu water onder de pannen loopt en de goot dus te hoog hangt. Als ik de goot lager hang en de plaat op de kopse kant moet weghalen dan zweven de onderste pannen in de lucht... Dus dat is nog even een uitdaging.
Ander puntje is het gewicht. Nu na een jaar zie ik een lichte buiging in de horizontale eiken balken en liggen de panelen niet meer helemaal strak. Zonder pannen zou het al flink wat gewicht besparen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Op foto kan ik moeilijk maat schatten maar lijkt of je dragers niet hoog genoeg zijn, dan buigt het door. De liggers liggen ook niet om de 60 cm of wel?
1 PVoutput . Dongen NB
Op één stuk niet neereneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:41:
[...]
Onderste rij pannen moet je dubbele panlat geven om hoogte verschil op te vangen.
Op foto kan ik moeilijk maat schatten maar lijkt of je dragers niet hoog genoeg zijn, dan buigt het door. De liggers liggen ook niet om de 60 cm of wel?
Ik zie nog niet 123 in wat de hoogte van de horizontale ligger te maken heeft met doorbuigen?
De haken zitten niet achter de panlatten maar het zijn speciale haken vastgeschroeft op een 'eigen' balk onder de pan.
[ Voor 11% gewijzigd door Trebbors op 21-03-2016 14:45 ]
De hoogte van balk is de buigings weerstand, leg maar eens een plank plat of zet hem op zijn kant, kijken wat meeste draagt. Jij zou er dus eiken plank tegen kunnen schroeven om extra ondersteuning te bieden voor komende jaren, terug buigen doet ie nooit meerTrebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:44:
[...]
Op één stuk niet nee![]()
Ik zie nog niet 123 in wat de hoogte van de horizontale ligger te maken heeft met doorbuigen?
1 PVoutput . Dongen NB
Okay, ik dacht dat je de alu profielen bedoelde. Maar het gaat over de eiken balken.reneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:47:
[...]
De hoogte van balk is de buigings weerstand, leg maar eens een plank plat of zet hem op zijn kant, kijken wat meeste draagt. Jij zou er dus eiken plank tegen kunnen schroeven om extra ondersteuning te bieden voor komende jaren, terug buigen doet ie nooit meer
Niet dik zat?
Begrijp je bedoeling maar of het mooi is...
Nee word er niet mooier van, maar ik zou toch eens meten wat hij door hangt en blijven volgen of niet erger word. En inderdaad die goot oplossen want die opgedroogde natte balken word ie ook niet mooier van. Is toch zonde want is mooi afdakje zoTrebbors schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:54:
[...]
Okay, ik dacht dat je de alu profielen bedoelde. Maar het gaat over de eiken balken.
Niet dik zat?
Begrijp je bedoeling maar of het mooi is...
1 PVoutput . Dongen NB
Die balk had minstens anderhalf keer zo hoog moeten zijn.
Je kan natuurlijk de dakpannen vervangen door van die 'nep' dingen als je de uitstraling wilt behouden.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
IANASE
Ik zou ook de dakpannen eraf halen (had ze ook nooit geplaatst onder deze lage hoek) maar dan zou ik er gewoon mastiek op branden, scheelt weer wat gewicht en met een klein beetje wind uit erop doen ze toch al niets anders dan 'liggen mooi te wezen'.Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:24:
gewoon de pannen eraf halen , miofoil eronder en pannen er weer op en klaar
verder vind ik het wel een leuk gebouwtje.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 21-03-2016 17:50 ]
Het wordt wel een kleinere variant 3*2,5 meter in mijn geval de dakbedekking wordt 6xSF170S
De naden tussen de panelen kit ik af voor waterdichtheid.
Het ontwerp is er nog niet het idee wel en ook de "dakbedekking" wordt binnen een week geleverd....
Maar nu eerst de beton voeten voor de 12 panelen op de garage storten.
Nu zijn er Tweakers die een how-to willen van het project!
Dat wil ik best nog eens doen, maar niet nu deze week ben ik te druk.
Trouwens als je mijn reacties vd afgelopen dagen even na leest en de plaatjes even bekijkt (die zeggen namelijk meer dan duizend woorden) dan lijkt het mij al wel vrij duidelijk.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Oh komen ze bij je thuis kijken dan.....TD-er schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:02:
Let alleen wel op dat wanneer je panelen je dakbedekking vormen, dat de BTW-teruggave van de belastingdienst lager zal uitvallen.
1 PVoutput . Dongen NB
Als dat de redenatie is, dan weet ik nog wel wat dingen die je zou kunnen opgeven als aftrekpost.reneeke1970 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:14:
[...]
Oh komen ze bij je thuis kijken dan.....
Meen dat het niet mag ter vervanging van je dakbedekking van je woning. Verder maakt het toch niet uit of het nou aluminium of houten frame is. En anders krijgen ze het wel terug. Maar kans op controle is zo klein, dus alles wat niet op liegen lijkt moet je opgevenTD-er schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:16:
[...]
Als dat de redenatie is, dan weet ik nog wel wat dingen die je zou kunnen opgeven als aftrekpost.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet niet wat de consequentie is, in de zin van voor hoeveel procent ze dan aftrekbaar zijn, maar het is wel degelijk een eis voor volledige aftrekbaarheid.
Jip...TD-er schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:25:
Bij de aanvraag voor teruggaaf van de BTW staat expliciet de vraag of de panelen een integraal onderdeel uitmaken van je dak, of dat ze er op gemonteerd zijn.
Ik weet niet wat de consequentie is, in de zin van voor hoeveel procent ze dan aftrekbaar zijn, maar het is wel degelijk een eis voor volledige aftrekbaarheid.
Maar dan liggen ze ten tijde van de aangifte op het dak en heb ik 2 maanden later het zootje aangepast als indak systeem....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
nee, waarschijnlijk niet maar je kunt net als ik wel gebeld worden met een aantal vragen.
Dit zijn meest controle vragen of je de boel wel goed ingevuld hebt.
'Enige schaduw' is dan een randje van één cel over de lange kant van een paneel? Dan verlies je zo'n beetje éénderde van een paneel, ongeveer 10 volt. Dan blijft er dus nog 260V over op een hele hete dag, precies genoeganthonov schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:37:
Ik overweeg een installatie van 9x 270Wp mono-panelen in combinatie met een SMA SB 2.5.
Bij een geopende dakvenster verwacht ik enige schaduw op één paneel.
De specs van de SB 2.5 geeft een mpp-bereik van 260V-500V.
Als er één paneel in de schaduw ligt, vraag ik me af of de resterende panelen wel genoeg spanning genereren om binnen dat mpp-bereik te blijven. Dat schijnt een voorwaarde te zijn voor Optitrac om te kunnen functioneren maar deze jongen weet ook niet precies waar de klepel hangt.
Overigens wil de mpp-tracker nog wel lager gaan ook, maar hij heeft minimaal 260V nodig om 2.5 kW te maken (de stroom is begrensd op 10A).
Die 2.5 kW zit er toch niet in met een streepje schaduw.
Gaat dus prima werken
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2016 20:07 ]
Klinkt als een leuk project. Dat kitten zou ik ook kunnen doen.....mb1 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:28:
Ik ga zo'n afdakje maken maar dan met enkel zonnepanelen er op als dakbedekking.
Het wordt wel een kleinere variant 3*2,5 meter in mijn geval de dakbedekking wordt 6xSF170S
De naden tussen de panelen kit ik af voor waterdichtheid.
Het ontwerp is er nog niet het idee wel en ook de "dakbedekking" wordt binnen een week geleverd....
Maar nu eerst de beton voeten voor de 12 panelen op de garage storten.
Nu zijn er Tweakers die een how-to willen van het project!
Dat wil ik best nog eens doen, maar niet nu deze week ben ik te druk.
Trouwens als je mijn reacties vd afgelopen dagen even na leest en de plaatjes even bekijkt (die zeggen namelijk meer dan duizend woorden) dan lijkt het mij al wel vrij duidelijk.
Dan hoef ik alleen om de panelen heen een pan te plaatsen
Gebruik je speciale kit? En dan met schroeven/plaatjes de panelen door het hout schroeven / boutje-moertje?
Dat is hetzelfde als de panelen verkopen na een half jaar. Dan zijn ze 'weg'. Dat mag toch ook, ondanks de eerdere teruggaaf?habbekrats schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:59:
Komt er ook iemand controleren van de belastingdienst of dat werkelijk zo is ?
nee, waarschijnlijk niet maar je kunt net als ik wel gebeld worden met een aantal vragen.
Dit zijn meest controle vragen of je de boel wel goed ingevuld hebt.
Wat voor soort aluminium liggers zijn daarvoor nodig? En hoe bevestig je die (waterdicht) door de dakpanplaten heen? Ik vermoed met stokschroeven?Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 06:25:
ja kan ook van die dakpanplaten gebruiken.
Goede vraag. Moet je daar dan geen BTW over rekenen en die afdragen?Trebbors schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:12:
Dat is hetzelfde als de panelen verkopen na een half jaar. Dan zijn ze 'weg'. Dat mag toch ook, ondanks de eerdere teruggaaf?
Die dakpan platen zijn eigenlijk gewoon golfplaten, in de hoge golf met schroeven vast zetten waar rubber ring onder zit. Als je wilt kitten zou ik eerst zon rubber tocht band er in proppen om de kit tegen te houden, en daarna van die zacht blijvende bitumen kit er in. Uiteraard eerst halve cm of zo tussen ruimte houden tussen je panelenTrebbors schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:12:
[...]
Klinkt als een leuk project. Dat kitten zou ik ook kunnen doen.....
Dan hoef ik alleen om de panelen heen een pan te plaatsen![]()
Gebruik je speciale kit? En dan met schroeven/plaatjes de panelen door het hout schroeven / boutje-moertje?
[...]
Dat is hetzelfde als de panelen verkopen na een half jaar. Dan zijn ze 'weg'. Dat mag toch ook, ondanks de eerdere teruggaaf?![]()
[...]
Wat voor soort aluminium liggers zijn daarvoor nodig? En hoe bevestig je die (waterdicht) door de dakpanplaten heen? Ik vermoed met stokschroeven?
1 PVoutput . Dongen NB
https://clickfit.nl/media...t_golfplatendak_REV01.pdfreneeke1970 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:37:
[...]
Die dakpan platen zijn eigenlijk gewoon golfplaten, in de hoge golf met schroeven vast zetten waar rubber ring onder zit.
Juist in de bolling. "Monteer de stokschroef op de bolling van de golfplaat. Gebruik bij voorkeur het schroefgat waar de golfplaat mee is vastgeschroefd aan de gording"
Dat is het laagste deel van de plaat/bolling.
Oh jij bedoelt hoe je de rails voor panelen bevestigd, dat worden stok schroeven inderdaad. Maar mijn vermoeden is dat je hierdoor vuilere panelen krijgt, het weg spoelen van het vuil moet over een veel langere weg, het vuil van boven blijft beneden op panelen liggen bij weinig water verplaatsingTrebbors schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:50:
[...]
https://clickfit.nl/media...t_golfplatendak_REV01.pdf
Juist in de bolling. "Monteer de stokschroef op de bolling van de golfplaat. Gebruik bij voorkeur het schroefgat waar de golfplaat mee is vastgeschroefd aan de gording"
Dat is het laagste deel van de plaat/bolling.
1 PVoutput . Dongen NB
Er is van dat spul op de markt voor anti condens voor in auto , of water afstotend voor in de badkamer, principe is hetzelfde in ieder geval. Heeft iemand dat al eens getest op panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
Conclusie van dit houtje-touwtje experiment was dat alles ermee schoon werd, maar niet significant langer schoon bleef.
Paneelfabrikanten doen hun best om glas zo min mogelijk licht te laten reflecteren (want geeft verlies), geen idee of dat met een soort coating oid gaat. Allerlei middeltjes verminderen mogelijk de werking hiervan, dus ik ben terughoudend om dit op mijn 'echte' installatie te proberen.
2250 WP Zuid PVoutput
Dat roept de vraag op of bv. osmosewater dan handig is. Geen kalk, maar wel verhoogde corrosie op je aluminium delen. Jij mag kiezen.MdO82 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:17:
Dan is weer de vraag of gewoon water goed is of dat het teveel kalk afzet
2250 WP Zuid PVoutput
Er zijn wel eens slechte ervaringen geweest met het schoonmaken van panelenJoepla schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:03:
Heb wel eens wat geëxperimenteerd op kleine panelen met autowasmiddelen, vaatwasser-glansmiddel, etc.
Conclusie van dit houtje-touwtje experiment was dat alles ermee schoon werd, maar niet significant langer schoon bleef.
Paneelfabrikanten doen hun best om glas zo min mogelijk licht te laten reflecteren (want geeft verlies), geen idee of dat met een soort coating oid gaat. Allerlei middeltjes verminderen mogelijk de werking hiervan, dus ik ben terughoudend om dit op mijn 'echte' installatie te proberen.
SunshineCompany in "Vraag en aanbod topic"
Gewoon de regen het werk laten doen!
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Misschien dat ik ze eens ga schoonmaken, dat zal dan met onthard water zijn, leiding water bevat hier wat veel kalk wat gegarandeerd kalkvlekken nalaat net als vroeger op de auto.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja da's waar ook... Inderdaad iets om rekening mee te houden dus!antonboonstra schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:44:
[...]
Er zijn wel eens slechte ervaringen geweest met het schoonmaken van panelen
SunshineCompany in "Vraag en aanbod topic"
Gewoon de regen het werk laten doen!
Behalve het glas heb je ook te maken met de afdichting tussen glas/frame. Zou niet graag willen dat dat lek raakt door een of ander goedbedoeld middeltje.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.