📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
er zijn er wel meer die dat kunnen.Jerrythafast schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:46:
Ik heb de EC Solar panelen ook aan mijn dakpuzzel toegevoegd. Leuk spul is dat, dat het in twee maten te krijgen is. Dak valt heel goed te vullen daarmee.
de enige voorwaarde is dat de IV curve wel het +/- zelfde is.
als je het op de zelfde mpp wil hebben.
makkelijk te checken door uit te rekenen hoeveel Wp er per cel word geleverd.
(en dan mag het zelfs nog een stukje afwijken)
voorbeeld:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
+
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
(alleen in Nederland lastig te krijgen paneel, maar niet onmogenlijk)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die pennen die werken ook niet goed (kennis heeft ze ook geprobeerd bij zonnepanelen, ze gingen mooi in het midden zitten). Lijnen werken een stuk beter, vogels raken hier niet in verstrikt als je het goed doet (hier moet je ook niet teveel bij stil staan, die beesten zijn heel wat gewend).Joepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:09:
Dank voor de reacties. Die "duivenpinnen" had ik ook gezien, maar daar heb ik er dan heel veel van nodig (ca. 22 m). Daarbij zullen die schaduw geven omdat ze vlakbij de rand gemonteerd moeten worden...
[...]
Vislijn lijkt me wel wat! Voldoende in huis en ook nog eens redelijk makkelijk te monteren.
Buks werkt vast wel, maar eksters zijn beschermd
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Nice! Jammer dat dat spul zo moeilijk te krijgen is. Je kunt met SolarEdge natuurlijk ook verschillende merken combineren voor maximaal puzzelplezier maar dat gaat er natuurlijk algauw lelijk uitzien omdat de panelen niet hetzelfde uiterlijk hebben.migjes schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:52:
[...]
er zijn er wel meer die dat kunnen.![]()
de enige voorwaarde is dat de IV curve wel het +/- zelfde is.![]()
als je het op de zelfde mpp wil hebben.
makkelijk te checken door uit te rekenen hoeveel Wp er per cel word geleverd.
(en dan mag het zelfs nog een stukje afwijken)
voorbeeld:
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
+
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
(alleen in Nederland lastig te krijgen paneel, maar niet onmogenlijk)
misschien kan deze ook.Jerrythafast schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:56:
[...]
Nice! Jammer dat dat spul zo moeilijk te krijgen is. Je kunt met SolarEdge natuurlijk ook verschillende merken combineren voor maximaal puzzelplezier maar dat gaat er natuurlijk algauw lelijk uitzien omdat de panelen niet hetzelfde uiterlijk hebben.
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-108-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
en dan wil je ongeveer 720 cellen voor een tl omvormer per mpp. ( voor een tl omvormer wil je ongeveer 300-800 cellen, maar afhankelijk van merk en types die je gebruikt.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat is inderdaad het plan: een vlak op 7, ander vlak op 9 graden en de panelen gewoon plat neerleggen op die vlakken.migjes schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:00:
[...]
oei, dat word een lastig dakje, maar ik zie wel mogelijkheden.
corrigeer als ik het fout heb.
je wil dus de panelen gewoon plat op je dak leggen en allen maar het schuine van het dak gebruiken?
(goed plan in mijn ogen, is wel erg plat maar werkt zeer oke.)
Geen idee wat dat is, maar ik ben nieuwsgierig.kijk eens hoe PCIop dak verbindingen heeft gemaakt/laten maken.
(misschien wil hij dat even posten, dat lijkt mij wel iets voor jouw.)
Tenzij ik het aantal zou beperken, maar ik zou graag het dak gewoon vol leggen. 2xmppt had ik ook al bedacht, maar ik heb nog wat moeite met selecteren van een omvormer. Op basis waarvan doe je dat precies? Er staan meerdere voltages in de data sheets, welke neem je? Hoe schat je in hoeveel V je pannelen daadwerkelijk gaan halen in de oriëntatie waarin je ze hebt liggen?ja als je 2 richtingen hebt raad ik al snel 2x mpp aan.
(stringen parallel, kunnen ook, alleen parallel stringen moeten even lang zijn, en dat word lastig met jouw dak.)
Dat klopt. Met wat ik nu in mijn hoofd heb heb ik 7 tegen 11 panelen, maar hoe dan ook is het ongelijk. Daarmee komt het wel mooi vol te liggen.als je een mpp hebt, dan wil je die wel kunnen vullen met voldoende V van uit de panelen.
en niet allebei van de stringen die je hebt geven veel panelen en dus niet veel V.
Hoe denk jij over dunne film versus kristallijn voor mijn situatie? Er is niet zo veel directe schaduw, maar de oriëntatie op de zon is natuurlijk niet zo geweldig.
Ik reageer later nog even op de rest van je post als ik de kans heb gekeken om je alternatieven te bekijken! Dank je wel zover.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Mooi gedaan, die pagina. Disclaimer: ben zelf geen programmeur, dus misschien valt het mee.Jerrythafast schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:46:
Ik heb de EC Solar panelen ook aan mijn dakpuzzel toegevoegd. Leuk spul is dat, dat het in twee maten te krijgen is. Dak valt heel goed te vullen daarmee.
Is dat niet generiek te maken, dus: kies zelf je dakafmetingen, hindernislocaties/afmetingen, paneeltypen,... Zelf slepen en leggen zou mooi zijn, of optimalisatie door een algoritme. Of is dit direct wel erg enthousiast?
(zie andere post: denk ook aan marges, vnl tussen- en eindklemmen; of als je direct plat dak mogelijk maakt, dan ook dakrandmarges.)
There's nothing moister than an oyster.
echt heel veel keuze heb je niet in de omvormers, je plant iets wat rond de 3000W komt te liggen.ATS schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:36:
[...]
Tenzij ik het aantal zou beperken, maar ik zou graag het dak gewoon vol leggen. 2xmppt had ik ook al bedacht, maar ik heb nog wat moeite met selecteren van een omvormer. Op basis waarvan doe je dat precies? Er staan meerdere voltages in de data sheets, welke neem je? Hoe schat je in hoeveel V je pannelen daadwerkelijk gaan halen in de oriëntatie waarin je ze hebt liggen?
en dan heb je bijna wel een tl omvormer nodig.
en alle tl omvormers willen 350Vmpp, maar hebben een booster die de Vmpp kunnen verhogen.
(alleen je wil de booster zo min mogelijk gebruiken, maar je zult er waarschijnlijk niet aan ontkomen.)
een omvormer heeft een start spanning, (dat heeft niks te maken met eerder of later starten, dat is verwaarloosbaar.)
de panelen leveren een V, maar die is afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
zo heb ik panelen die leveren 35V, maar als ze echt goed heet worden dan heb ik nog maar 28V.
als ik echt zou willen start mijn omvormer al bij 90V dus 90/28 = 3,3 = dus 4 panelen minimum.
maar echt lekker werken doet hij niet met 90V, met 200V kan hij pas vol vermogen er uit halen.
dus in de handleiding staat dan een start spanning van 90V en een mpp bereik van minimaal 200V.
dus je kunt onder de 200V werken maar dan haal je niet meer de max van de omvormer.
(en dat hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van de situatie)
ik ben niet de grootste voorstander van dunne film panelen, ze leveren veel kWh per Wp, maar je hebt gewoon wel erg weinig Wp per m2 dak ruimte.Dat klopt. Met wat ik nu in mijn hoofd heb heb ik 7 tegen 11 panelen, maar hoe dan ook is het ongelijk. Daarmee komt het wel mooi vol te liggen.
Hoe denk jij over dunne film versus kristallijn voor mijn situatie? Er is niet zo veel directe schaduw, maar de oriëntatie op de zon is natuurlijk niet zo geweldig.
Ik reageer later nog even op de rest van je post als ik de kans heb gekeken om je alternatieven te bekijken! Dank je wel zover.
ik vind het 1 het andere niet goed maken, maar alles is beter als dakbedekking dat levert niks op.
stel je kunt op het kleine dak 6x solarfrontier leggen.
en op het grote dak 9x solarfrontier.
dan kun je het doen met 1 omvormer met 1 mpp
de truck is dan stringen parallel b.v. kleine dak 2x3x170wp en grote dak 3x3x170Wp.
dan bestaan alle stringen uit 3 panelen en heb je maar 1 mpp nodig.
dunne film panelen hebben gewoon een heel hoge V per paneel, dus dat kan ook leuk zijn.
(je komt dat wel een paar andere grenzen tegen, maar zijn oplosbaar, b.v. max aantal parallel stringen)
maar check even rustig het voorbeeldje wat ik gaf, het gaat op een gegeven moment er om hoeveel je wil knutselen en de laatste cm cq mm.
Ok goed om te weten, ik heb die zelfde ervaring ook met anti-katten pinnetjes. Ze zoeken gewoon een manier waarop ze toch kunnen doen wat ze willen.Phyxion schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:53:
[...]
Die pennen die werken ook niet goed (kennis heeft ze ook geprobeerd bij zonnepanelen, ze gingen mooi in het midden zitten). Lijnen werken een stuk beter, vogels raken hier niet in verstrikt als je het goed doet (hier moet je ook niet teveel bij stil staan, die beesten zijn heel wat gewend).
(Joepla vindt katten over het algemeen erg leuk, maar niet de uitwerpselen van de (6!) katten van de buurvrouw
Ik heb hierbij even een ingezoomde foto van mij achter en denk zelf dat de regenpijp een goeie scheidingslijn is om vanaf te rekenen.
http://i61.tinypic.com/vnl1z5.jpg
2250 WP Zuid PVoutput
Bedankt voor het compliment! De pagina is vrij eenvoudig van opzet, het is bijna allemaal eenvoudige HTML met een klein stukje javascript om lay-outs te weergeven/verbergen. Om het generiek te maken zal er wel wat meer aan geprogrammeerd moeten worden (is wellicht wel de moeite waard?). Voor nu kun je met wat basale kennis van HTML wel een kopie hiervan maken met je eigen situatie.zeegerd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:58:
[...]
Mooi gedaan, die pagina. Disclaimer: ben zelf geen programmeur, dus misschien valt het mee.
Is dat niet generiek te maken, dus: kies zelf je dakafmetingen, hindernislocaties/afmetingen, paneeltypen,... Zelf slepen en leggen zou mooi zijn, of optimalisatie door een algoritme. Of is dit direct wel erg enthousiast?
(zie andere post: denk ook aan marges, vnl tussen- en eindklemmen; of als je direct plat dak mogelijk maakt, dan ook dakrandmarges.)
Overigens houd ik op die pagina in zoverre rekening met tussenruimte dat de afmetingen van de panelen voor weergave naar boven zijn afgerond (1px=1cm²) en dat er nog een lijntje van 1px om elk paneel heen zit, dus 2px=2cm tussen elk paneel eigenlijk. Ik had ze liever iets te groot dan te klein
[ Voor 13% gewijzigd door Jerrythafast op 12-10-2015 16:15 ]
Verwijderd
Dakpannen tellen.MdO82 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:56:
Hoe berekenen jullie het aantal panelen bij een rijtjeshuis ?
Ik heb hierbij even een ingezoomde foto van mij achter en denk zelf dat de regenpijp een goeie scheidingslijn is om vanaf te rekenen.
4 met loodslab op de bovenste rij pannen is iig een risico maar kan wel.
Rolmaat erbij?MdO82 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:56:
Hoe berekenen jullie het aantal panelen bij een rijtjeshuis ?
Haha, precies. Je zal overigens aardig wat lijnen moeten spannen. Volgens mij heeft mijn kennis nu elke 15 centimeter een lijn schuin er over. En anders toch maar die buks aanschaffenJoepla schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:43:
[...]
Ok goed om te weten, ik heb die zelfde ervaring ook met anti-katten pinnetjes. Ze zoeken gewoon een manier waarop ze toch kunnen doen wat ze willen.
(Joepla vindt katten over het algemeen erg leuk, maar niet de uitwerpselen van de (6!) katten van de buurvrouw)
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Een namaak valk die beweegt
En verder gaas en lijnen spannen.
Moet er niet aan denken als die gekke vogels mooie brandbare nesten onder de panelen gaan bouwen bij de lekker warme optimizers en micro-omvormers.
Mochtje daar kortsluiting krijgen, dan is een dakbrand gauw het geval denk ik.

Kwam deze tegen....zonnepanelen iemand?

[ Voor 6% gewijzigd door toxict op 12-10-2015 17:15 ]
Tja, sorry hoor, maar als je dit op je dak krijgt (toxict schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 17:15:
(...)
Kwam deze tegen....zonnepanelen iemand?
[afbeelding]

(Denk dat ik met een automatische garagedeuropener, afstandsbediening en wat postbode-elastieken een heel eind kom... /Breaking Bad)
M249 SAW of een M60 op je dak?!? Wat wordt het?Joepla schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 20:01:
Goeie tips!![]()
(Denk dat ik met een automatische garagedeuropener, afstandsbediening en wat postbode-elastieken een heel eind kom... /Breaking Bad)
[ Voor 15% gewijzigd door Snarfie31 op 13-10-2015 12:32 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Volgens dit topic is het helemaal hip om een 'Elga' (lucht/water warmtepomp) op je CV aan te sluiten. Die verwarmt je huis met warmte uit de buitenlucht zolang het buiten niet al te koud wordt, dan pas zet-ie je CV-ketel aan.Snarfie31 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:24:
Misschien beetje offtopic. Ik heb tot 1 februari een overschot met mn zonnepanelen gerealiseerd van bijna 500 Kwh. Het word nu al aardig koud dus de cv slaat weer aan echter ik heb hem op 17 graden gezet en verwarm electrisch bij (tot 19 hraden) met een ventilator kackeltje. Ook mn werkplek word verwarmd met een ventilator kacheltje. Ik merk nu al dat die cv ketel al een stuk minder snel aanslaat. Ik hou wekelijks de ferraris meter in de gaten hoe het met mn overschot gaat. Zijn er tweakers die op een andere manier hun overschot (efficient) verbruiken?.
Let wel, ik heb hier zelf geen ervaring mee of verstand van. Kwam gewoon toevallig eergisteren dit topic tegen
Interessant kreeg ook al een paar keer het advies om een airco aan te schaffen met een verwarmings functie. Maar ja dat is weer inversteren en een hoop werk. ben nu eerst bezig met een hete lucht ventilator zijn de kosten niet. Als dat naar tevredenhied gaat werken overweeg ik een iets elegantere oplossing zoals een electrische paneel bijverwarming. O ja en dan moeten de zomers ook meezitten om dit overschot te realiseren. Heb ook aan opsparen gedacht dus een lager meter verbruik opgeven/doorgeven om het overschot in de maanden Februari, Maart te laten inlopen. Vond ik te veel gedoe en zitten mogelijk risico's aan. Ben al blij dat ik mag salderen.Jerrythafast schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:33:
[...]
Volgens dit topic is het helemaal hip om een 'Elga' (lucht/water warmtepomp) op je CV aan te sluiten. Die verwarmt je huis met warmte uit de buitenlucht zolang het buiten niet al te koud wordt, dan pas zet-ie je CV-ketel aan.
Let wel, ik heb hier zelf geen ervaring mee of verstand van. Kwam gewoon toevallig eergisteren dit topic tegen
[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 13-10-2015 12:47 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Een airco voor verwarmen heeft en factor 3 tot 5x hoger rendement (COP)Snarfie31 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:40:
[...]
Interessant kreeg ook al een paar keer het advies om een airco aan te schaffen met een verwarmings functie. Maar ja dat is weer inversteren en een hoop werk. ben nu eerst bezig met een hete lucht ventilator zijn de kosten niet. Als dat naar tevredenhied gaat werken overweeg ik een iets elegantere oplossing zoals een electrische paneel bijverwarming. O ja en dan moeten de zomers ook meezitten om dit overschot te realiseren. Heb ook aan opsparen gedacht dus een lager meter verbruik opgeven/doorgeven om het overschot in de maanden Februari, Maart te laten inlopen. Vond ik te veel gedoe en zitten mogelijk risico's aan. Ben al blij dat ik mag salderen.
Dus een ventilator kachel of paneel is echt veel duurder .....
Het salderen gaat over een heel jaar dus het lagere meterstanden doorgeven heeft geen zin.
De opbrengst zal een 5% variëren plus of min meer niet.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepompSnarfie31 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:24:
Misschien beetje offtopic. Ik heb tot 1 februari een overschot met mn zonnepanelen gerealiseerd van bijna 500 Kwh. Het word nu al aardig koud dus de cv slaat weer aan echter ik heb hem op 17 graden gezet en verwarm electrisch bij (tot 19 hraden) met een ventilator kackeltje. Ook mn werkplek (zolder) word verwarmd met een ventilator kacheltje. Het huis is goed geisoleerd (muur isolatie extra dik bubbel glas etc) dus word snel warm en verliest minimaal. Ik merk nu al dat die cv ketel al een stuk minder snel aanslaat. Ik hou wekelijks de ferraris meter in de gaten hoe het met mn overschot gaat. Zijn er tweakers die op een andere manier hun overschot verbruiken?.
Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen
Zonneboilers, dit is de plek
[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 13-10-2015 12:54 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Kan hier een ~4000Wp PV systeem op? Het is me niet helder wat mag/moet/kan?
Als het een oost/west installatie wordt, gaat het net lukken.catchingfire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:43:
Dacht ik mooi voorbereidt te zijn door een VMVK kabel die ik ooit over had al in te leggen van meterkast naar de plek waar ik de omvormer voor een toekomstige PV installatie zou gaan plaatsen... blijk dat deze slechts 3x1.5mm2 is. Hij loopt door de kruipruimte, pak 'm beet 15mtr.
Je mag ( moet ) de kabel afzekeren op 10A je hebt dan een vermogen
van 2300-2500W tot je beschikking
Vraag het anders even na bij een installateur bij je in de buurt
die kent de nieuwste regels daarover wel.
Bijna pal zuid.... dus dat gaat niet werken op 4000Wp lijkt me met 10A.PClop schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:06:
Als het een oost/west installatie wordt, gaat het net lukken.
Je mag ( moet ) de kabel afzekeren op 10A je hebt dan een vermogen
van 2300-2500W tot je beschikking
Vraag het anders even na bij een installateur bij je in de buurt
die kent de nieuwste regels daarover wel.
Je kunt de gok natuurlijk wagen......... maar is wel op eigen risico, duscatchingfire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:14:
[...]
Bijna pal zuid.... dus dat gaat niet werken op 4000Wp lijkt me met 10A.

Hier kun je de juiste kabel dikte berekenen
http://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
4000W geeft ongeveer 17+ A op top, dus 16A met een 2,5mm² zal het ook wel redden
tenzij er bij jou veel PV in de wijk wordt bij gelegd, dan kan een dikkere kabel net je redding zijn
als het kritiek wordt met de invoed spanning van +/- 250V
Maar als je nu bij je thuis al een spanning meet die 230V of zelfs lager is, dan is de kans gering
dat je er op over voltage uit knikkert met je omvormer.
Wikipedia: Elektriciteitsleidingcatchingfire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:43:
Dacht ik mooi voorbereidt te zijn door een VMVK kabel die ik ooit over had al in te leggen van meterkast naar de plek waar ik de omvormer voor een toekomstige PV installatie zou gaan plaatsen... blijk dat deze slechts 3x1.5mm2 is. Hij loopt door de kruipruimte, pak 'm beet 15mtr.
Volgens de tabel mag er 19,5 A door maximaal.
4000 Wp is aan de zeer krappe kant met 1,5 mm2
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 14-10-2015 19:55 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Gokken hou ik niet zo van met zoiets, straks staat de hele toko in de hens omdat ik nu een paar tientjes heb bezuinigd op een kabel. En de verzekering vind zoiets vast ook heel goed nieuws...PClop schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 18:34:
Je kunt de gok natuurlijk wagen......... maar is wel op eigen risico, dus![]()
Hier kun je de juiste kabel dikte berekenen
http://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
4000W geeft ongeveer 17+ A op top, dus 16A met een 2,5mm² zal het ook wel redden
tenzij er bij jou veel PV in de wijk wordt bij gelegd, dan kan een dikkere kabel net je redding zijn
als het kritiek wordt met de invoed spanning van +/- 250V
Maar als je nu bij je thuis al een spanning meet die 230V of zelfs lager is, dan is de kans gering
dat je er op over voltage uit knikkert met je omvormer.
Dat is dan weer wat tegenstrijdig met de 10A uit de rekensite hierboven.Gasschuif schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:50:
Wikipedia: Elektriciteitsleiding
Volgens de tabel mag er 19,5 A door maximaal.
4000 Wp is aan de zeer krappe kant met 1,5 mm2
Toch maar naar een 2.5mm2 kabel voor de zekerheid dan...
Je zal niet zo snel brand krijgen, je krijgt eerder problemen met je omvormer. Die valt uit omdat de spanning te hoog wordt. Het brandprobleem wordt dan wel direct opgelost.catchingfire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:52:
[...]
Gokken hou ik niet zo van met zoiets, straks staat de hele toko in de hens omdat ik nu een paar tientjes heb bezuinigd op een kabel. En de verzekering vind zoiets vast ook heel goed nieuws...
[...]
Dat is dan weer wat tegenstrijdig met de 10A uit de rekensite hierboven.
Toch maar naar een 2.5mm2 kabel voor de zekerheid dan...
Maar een 2,5 mm2 kabel is toch een stukje bedrijfzekerder. Mijn 3,6 kW omvormer wil, volgens de handleiding, zelfs een 6 mm2 afvoerkabel hebben. Voorlopig blijft het een 2,5 mm2 kabel. Als de spanning toch te hoog mocht zijn, dan kan een dikkere kabel altijd nog.
[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 14-10-2015 21:51 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Volgens mij mocht je in een woonhuis nooit dunner dan 2,5 mm2 voor een fase of nul draad. maar dat is weer ff terug dat ik op school zat.catchingfire schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:43:
Kan je er niet een XMVK 3x2,5 aan knopen en door trekken met die VMVK, die XMVK mag ook en heeft een dunnere buitenmantel, en zolang die niet gestapeld in een goot ligt, is er geen bezwaar. Zou dus best kunnen zijn dat die 3*2,5 XMVK dunner is dan die 3*1,5 YMVK.
even nagezocht: gaat dan om WCD's, als het met een kabel is mag het wel zolang daar maar 1 toestel op zit lijkt het.
http://nen1010.cobouw.nl/installaties-woningen
wij leerden als vuistregel 6A per mm bij leidingen en 10A per mm bij bedrading in de MK. als het daar veel van afwijkt, toch even achter de oren krabben of opzoeken.
[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 15-10-2015 00:22 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
In de nen tabellen staan de max toegelaten stromen in diverse situaties. Jij voldoet volgens mij aan een vrij liggende kabel, met xlpe isolatie.
http://www.draka.nl/SiteC...catalogus_Pocket_2005.pdf
Dan kom je op de tabel op pag 453 uit. (De nen zelf is niet online publiekelijk)
Ik zou t wel ff bij een installateur checken of dat ook volgens de meest recente editie geld.
Wel 2 kanttekeningen
- je zal op een andere situatie uitkomen als een (deel) gebundeld is of bv in een buis zit. Immers dan is het geen vrij liggende kabel meer.. Geen idee of je dan dat stukje met 2.5mm mag doen en de meters met je bestaande kabel mag maken.
- dunnere kabel dus hogere weerstand en (iets) meer spanningsverlies.
[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 15-10-2015 00:52 ]
Verwijderd
Mail even met een installateur die er verstand van heeft svp voordat de boel straks in lichterlaaie staat
Correct , mits het om schakeldraad gaat en verlichting etc.... maar dat heeft niets met een rechtstreekse groep voor een omvormer van doen en zeker niet een omvormer van 4000 watt.Volgens mij mocht je in een woonhuis nooit dunner dan 2,5 mm2 voor een fase of nul draad. maar dat is weer ff terug dat ik op school zat.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2015 17:42 ]
Ik snap het punt, heb een installateur die zegt dat het geen probleem is, en de andere zegt vervangen door 2.5mm2... dus dat laatste gaan we maar doen!Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 17:39:
Ik wil me er niet mee bemoeien .. maar 16 tot 18 Amp over 1.5 mm2 is echt een -NO- go en zeker niet over zo'n afstand.
Mail even met een installateur die er verstand van heeft svp voordat de boel straks in lichterlaaie staatDe ellende als de verzekering niet dekt is niet te overzien ....
Dank voor de feedback!
Verwijderd
Wasmachine trekt (kort) veel vermogen, alleen als ie t water moet opwarmen. In de andere gevallen is het verbruik beperkt tot de motor.Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:11:
Mijn schoonouders wonen in Duitsland en daar is alles 1.5mm2. Nergens last van, gaan ook de wasmachine en droger tegelijk op aan.
Droger zal meer gebruiken, maar ook daar staat t element niet continue aan. En dan nog, een droger trekt een keertje 2kW. Zelfs samen gaat dat al prima op 1x 16A, pas bij een lange kookwas kan het krap worden... En met een warmtepomp droger is het verbruik nog lager
Een PV installatie is een constante stroom, immers, de zon schijnt niet een paar minuten in een uurtje. Op een zonnige dag kan dat rustig uren achter elkaar zijn.
Wat er door 1.5mm2 mag is verschillend zoals je ook hier al ziet. De omgeving bepaalt het grotendeels (kabel moet zn warmte kwijt). Daar zijn gewoon tabellen voor in de NEN1010 opgenomen.
Om te stellen dat het een NO-GO is gaat wat ver. Verstandig is het niet, maar dat is niet op basis van de stroombelasting. Er zijn ook regels mbt spanningsverliezen. Dat zal bij langere lengtes een beperkende factor zijn. En die spanningsverliezen zijn zeker voor een PV niet wenselijk.
20A door 1.5mm2 kan en mag gewoon veilig en verantwoord, in bepaalde situaties (zie de NEN1010)
[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 15-10-2015 19:43 ]
Ook de PV installatie?, dat is namelijk het punt hier.Verwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:11:
Mijn schoonouders wonen in Duitsland en daar is alles 1.5mm2. Nergens last van, gaan ook de wasmachine en droger tegelijk op aan.
Verwijderd
Deze discussie geeft verwarring bij mensen die hier lezen en dat kan (onbedoeld) grote problemen geven.Om te stellen dat het een NO-GO is gaat wat ver. Verstandig is het niet, maar dat is niet op basis van de stroombelasting. Er zijn ook regels mbt spanningsverliezen. Dat zal bij langere lengtes een beperkende factor zijn. En die spanningsverliezen zijn zeker voor een PV niet wenselijk.
20A door 1.5mm2 kan en mag gewoon veilig en verantwoord, in bepaalde situaties (zie de NEN1010)
Als je de zonnepanelen volgens de norm wilt installeren ( Handboek Zonne-Energie ) dan staan daar heldere voorschriften in welke kabeldiktes benodigd zijn voor welk vermogen. -Als- er iets gebeurd en de verzekering vraagt om een keuringsrapport welke bij installatie is afgegeven, dan is het fijn dat alles volgens de norm is geïnstalleerd en dat er geen discussies ontstaan.
In het handboek staat in ieder geval geen 1.5 mm2 voor installaties van deze orde van grootte, dus laten we het daar allemaal over eens zijn
Je omvormer zal de spanning namelijk zelf ook iets hoger maken dan al in de rest van 't huis is en als deze te hoog is, loop je de kans dat de omvormer af zal slaan.
Hoe dikker de kabel, hoe lager de spanningsval is.
Ik heb vorig weekend in elk geval 4mm^2 kabel vanuit de meterkast tot in de tuin gelegd. (30m)
Gelijk maar een kabel genomen met 5 aders, zodat er een goede aarde-draad is en nog een groep in de tuin beschikbaar voor andere zaken. (was goedkoper en makkelijker dan een losse kabel van 2.5mm^2 erbij)
5-aderige kabel 4mm^2 komt ongeveer op 5 euro per meter (incl. BTW)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Er liggen in Duitsland vele malen meer panelen dan in Nederland, ik geloof nooit dat al die huizen voorzien zijn van nieuwe kabelsPClop schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 19:43:
[...]
Ook de PV installatie?, dat is namelijk het punt hier.
Jou bewering is geheel juist, echter in duitsland is de PV installatie geen onderdeel van de huisinstallatieVerwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 08:20:
[...]
Er liggen in Duitsland vele malen meer panelen dan in Nederland, ik geloof nooit dat al die huizen voorzien zijn van nieuwe kabels
maar wordt daar rechtstreeks via een produktie ( kWh meter ) meter op het net ingevoed en moet
altijd worden aangelegd door een installateur/solateur, en deze houden zich altijd strikt aan wat de
fabrikant van de omvormer eist voor op wat voor dikte kabel deze moet worden aangesloten.
https://www.elektrofachkr...en-der-neuen-din-en-62446

Ps, de laatste tijd gaan ze in duitsland wel meer over naar het nederlandse systeem, maar ook dan
wordt de installatie nieuw aangelegd buiten de huisinstallatie om, maar wordt dan wel op de huis installatie
ingevoed en krijgen ze daar geen snoepsiedie voor.
http://www.sma-sunny.com/...verbrauch-von-solarstrom/

[ Voor 18% gewijzigd door PClop op 17-10-2015 12:03 ]

binnenkort mogen jullie me verwelkomen bij de club
Mooi, en als het er komend voorjaar op je dak ligt, krijg je een smile op je gezicht die van het permanenteprein2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:38:
![]()
Offerte voor 2430Wp getekend
![]()
![]()
soort is.

cool, nice.prein2 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:38:
![]()
Offerte voor 2430Wp getekend
![]()
![]()
have fun!!!
(foto's he, anders is het niet gebeurd.
o, zo voorspelbaarVerwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:40:
en 3 maanden later lezen we ik ga uitbreiden hihi
lol.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-10-2015 11:53 ]
Offerte gehad van Zonneplan voor 9 panelen pal op het zuiden omdat ik een "raar" dakkapelletje heb
Dit is de offerte van Zonneplan:
Zonnepanelen: 9 stuks 265 Wp All Black (2385 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Totaal inclusief btw: € 4.007,99
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: € -635,60
Netto investering: € 3.372,39
http://i.imgur.com/KPUrtjh.png.
Nu is mijn vraag is het niet slimmer om er 12 neer te leggen en de paar uur schaduw voor lief te nemen?
Tevens heb ik een garage van 5 bij 3 meter, is het slim ook hier panelen plat op te leggen?
[ Voor 40% gewijzigd door wetsteyn op 16-10-2015 13:58 ]

Tijd voor wat toko's langs te laten komen en te kijken wat er mogelijk is. Ook een Oost-West opstelling, eerst West maar vol leggen (klein dak). Dat aankijken en dan eventueel Oost er bij leggen
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Waarom niet eerst oost? Dat brengt volgens mij gemiddeld een paar procent meer op dan west (mits het exact oost/west is).Motrax schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:12:
Ook een Oost-West opstelling, eerst West maar vol leggen (klein dak). Dat aankijken en dan eventueel Oost er bij leggen
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
schaduw op 1 paneel beinvloed je complete string. om dit teniet te doen moet je naar een systeem met een optimizer per paneel. (BV SolarEdge). Deze omvormer is in de regel iets duurder. wil je dus naar 12 panelen, dan kan het zijn dat je naar dit systeem moet. Ik heb opdracht gegeven voor 2430Wp, 9 panelen inclusief solaredge voor plm 4200 euro incl BTW.wetsteyn schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 13:57:
Hi,
Offerte gehad van Zonneplan voor 9 panelen pal op het zuiden omdat ik een "raar" dakkapelletje heb
Dit is de offerte van Zonneplan:
Zonnepanelen: 9 stuks 265 Wp All Black (2385 Wp)
Omvormer: Zeversolar TL2000
Volledig verzorgde installatie, waaronder:
Montage aardlekautomaat
Nette afwerking kabeltraject
Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
Totaal inclusief btw: € 4.007,99
Particulieren kunnen de btw op zonnepanelen terugvragen: € -635,60
Netto investering: € 3.372,39
http://i.imgur.com/KPUrtjh.png.
Nu is mijn vraag is het niet slimmer om er 12 neer te leggen en de paar uur schaduw voor lief te nemen?
Tevens heb ik een garage van 5 bij 3 meter, is het slim ook hier panelen plat op te leggen?
Eeeeh dat is een goede. West heeft last van een pijpje, Oost heeft nergens last van. Wel ligt het huis niet pal op Noord-Zuid, maar iets gedraaid naar West. Dus dakdelen zitten ZWW en ZOO.sjimmie schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:16:
[...]
Waarom niet eerst oost? Dat brengt volgens mij gemiddeld een paar procent meer op dan west (mits het exact oost/west is).
Ik heb net nagelezen dat Oost "fijner" is ivm lagere temperatuur 's ochtends. Maar verder niet veel kunnen vinden of er statistisch meer of minder zon uren 's ochtends of 's middags zijn. Of dat het elkaar niet zoveel ontloopt.
Dit is waarom ik een installateur langs laat komen. Want je kan je nog wel zoveel inlezen, een specialist weet het beter. Tenminste... zou moeten...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Nou vergeet dat maar......Motrax schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
[...]
Eeeeh dat is een goede. West heeft last van een pijpje, Oost heeft nergens last van. Wel ligt het huis niet pal op Noord-Zuid, maar iets gedraaid naar West. Dus dakdelen zitten ZWW en ZOO.
Ik heb net nagelezen dat Oost "fijner" is ivm lagere temperatuur 's ochtends. Maar verder niet veel kunnen vinden of er statistisch meer of minder zon uren 's ochtends of 's middags zijn. Of dat het elkaar niet zoveel ontloopt.
Dit is waarom ik een installateur langs laat komen. Want je kan je nog wel zoveel inlezen, een specialist weet het beter. Tenminste... zou moeten...
Ik heb wel eens gelezen dat west beter is want in loop van dag trekt het met slecht weer meestal open, dan heb je nog wat aan avond uren, is beter dan ochtend mist haha
1 PVoutput . Dongen NB
WZW en OZO bedoel je? en zelfs dat is niet echt mogelijk tenzij je muren niet parallel staan.Motrax schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
Eeeeh dat is een goede. West heeft last van een pijpje, Oost heeft nergens last van. Wel ligt het huis niet pal op Noord-Zuid, maar iets gedraaid naar West. Dus dakdelen zitten ZWW en ZOO.
Ik denk dat je OZO en WNW of ONO en WZW bedoelt?
Oost is niet alleen fijner vanwege de temperatuur maar ook omdat er 's middags juist vaker wolken of sluiers zijn. Statistisch kan ik, met O/W opstelling, bevestigen dat oost wat beter presteert ondanks dat mijn Oost 5 graden noordelijker ligt.Motrax schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:30:
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Woning 1928 te Alphen a/d Rijn
ca 185 x 550cm dakruimte onder de dakkapel op Zuid.
Dakhelling 37graden
Foto,

In wil eigen alleen onder de dakkapel panelen leggen omdat ik het qua esthetiek niet bij een jaren 30 huis vind passen, maar toch wil profiteren van de voordelen van PV. Heel veel extra ruimte is er ook niet trouwens.
In het voorjaar gaan we een schuur bouwen met platdak, hier kan ik later dus nog panelen kwijt om het verbruik verder af te dekken.
Opties PV:
5 panelen in portait met standaard afmetingen. (5x 280wp = 1400wp)
1k of 1.5k TL omvormer (omnik, hosola etc...)
String spanning (Vmp) met 60cel panelen ca 150volt.
Bevestiging clickfit + rail
De standaard TL omvormers van 1.5kW beginnen allemaal zo te werken op 90V, met een mpp spanning vanaf ca 120volt. Is de string spanning van 5 panelen dan niet te laag voor deze omvormers om goed te werken? meest efficiente stringspanning is 350V... Misschien dat de omvormer niet eens opstart bij bewolkt weer?
Is het in deze configuratie beter om 96cell panelen te gebruiken met een spanning van ca 48Vmp? Enige die ik daar van kan vinden zijn EC solar panelen.
Zoals al een beetje op de foto te zien is liggen niet alle pannen even recht, het is tenslotte een oud dak. Kan ik nog problemen verwachten met aanbrengen van dakhaken? waar moet ik op letten?
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zaanzon heeft meerdere setjes van 5 panelen incl omvormer enz
http://www.zaanzon.nl/sho...onnepanelen-ja-percium-6/
Maar met 50V EC solar panelen werkt het ook prima ( waarschijnlijk iets beter )
Past er niet ook nog wat op je dakkapel? Hoeft niet op te vallen. Wel op eigen mppt of omvormer...Geronimoos schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 14:39:
Van het voorjaar moet het bij ons ook gaan gebeuren, het eerste stukje PV op het dakGraag wil ik na al het meelezen mijn situatie is voorleggen om tot een geschikt totaal plaatje te komen.
Woning 1928 te Alphen a/d Rijn
ca 185 x 550cm dakruimte onder de dakkapel op Zuid.
Dakhelling 37graden
Foto, [afbeelding]
In wil eigen alleen onder de dakkapel panelen leggen omdat ik het qua esthetiek niet bij een jaren 30 huis vind passen, maar toch wil profiteren van de voordelen van PV. Heel veel extra ruimte is er ook niet trouwens.
In het voorjaar gaan we een schuur bouwen met platdak, hier kan ik later dus nog panelen kwijt om het verbruik verder af te dekken.
...
Zoals al een beetje op de foto te zien is liggen niet alle pannen even recht, het is tenslotte een oud dak. Kan ik nog problemen verwachten met aanbrengen van dakhaken? waar moet ik op letten?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat er sets verkocht worden geeft mij nog niet het vertrouwen dat het ook optimaal werkt. Ze zijn ook niet echt duidelijk over welke omvormer ze erbij leveren. Mogelijk is dit de Hosola 1600tl uit hun assortiment; operating voltage >100v, mpp voltage >160v. Wat doet de mppt dan nog met 5 panelen?PClop schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 17:31:
@ Geronimoos,
Zaanzon heeft meerdere setjes van 5 panelen incl omvormer enz
http://www.zaanzon.nl/sho...onnepanelen-ja-percium-6/
Maar met 50V EC solar panelen werkt het ook prima ( waarschijnlijk iets beter )
http://www.sun-solar.nl/w...Hosola-smart-Sunsolar.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Geronimoos op 17-10-2015 20:44 . Reden: Add datasheet ]
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Denk dat je dit http://www.zaanzon.nl/sho...lete-set-10-stuks-1600wp/ ook wel ( net ) kwijt kunt op je dak, beetje passen en meten, dat wel.Geronimoos schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:43:
[...]
Dat er sets verkocht worden geeft mij nog niet het vertrouwen dat het ook optimaal werkt. Ze zijn ook niet echt duidelijk over welke omvormer ze erbij leveren. Mogelijk is dit de Hosola 1600tl uit hun assortiment; operating voltage >100v, mpp voltage >160v. Wat doet de mppt dan nog met 5 panelen?
Er passen 3 in landschap boven elkaar keer 3 naast elkaar, plus één links in de punt staand of liggend.
Ik heb eens wat in Python zitten prutsen aan een eerste opzet voor een algoritme dat een rechthoekig dak kan volleggen met zoveel mogelijk Wp vermogen aan panelen. Obstakels (zoals dakramen) zitten er nog niet bij. Ik heb het zo opgezet dat hij nette rijen maakt van panelen met dezelfde breedte en/of hoogte.Jerrythafast schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:07:
Om het generiek te maken zal er wel wat meer aan geprogrammeerd moeten worden (is wellicht wel de moeite waard?).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
| def vindPassendePanelen(panelen, breedte, hoogte): """ Yield de panelen die passen in de gegeven breedte en hoogte. Indien de gegeven breedte negatief is, mag ieder paneel maximaal abs(breedte) millimeter breed zijn. Indien positief moet het paneel precies deze breedte hebben. Hetzelfde principe geldt voor de hoogte. """ return (paneel for paneel in panelen if (paneel[0] == breedte or paneel[0] <= -breedte) and (paneel[1] == hoogte or paneel[1] <= -hoogte)) def bouwSystemen(panelen, maxbreedte, maxhoogte, systeem=[]): """ Return een lijst van alle mogelijke systemen die zijn opgebouwd uit de gegeven panelen en de gegeven dakbreedte en -hoogte maximaal vullen. """ if not systeem: # Eerste paneel van systeem. return sum((bouwSystemen(panelen, maxbreedte, maxhoogte, [[paneel]]) for paneel in vindPassendePanelen(panelen, -maxbreedte, -maxhoogte)), []) modus = 0 hoogte = systeem[-1][0][1] if len(systeem[-1]) == len(systeem[0]): # Nieuwe kolom. breedte = -maxbreedte + sum(paneel[0] for paneel in systeem[0]) else: # Bestaande kolom. breedte = systeem[0][len(systeem[-1])][0] mogelijkheden = list(vindPassendePanelen(panelen, breedte, hoogte)) if not mogelijkheden: if len(systeem[-1]) == len(systeem[0]): # Geen ruimte voor nieuwe kolom. Nieuwe rij aanmaken. breedte = systeem[-1][0][0] hoogte = -maxhoogte + sum(rij[0][1] for rij in systeem) modus = 1 mogelijkheden = list(vindPassendePanelen(panelen, breedte, hoogte)) else: # Er bestaat geen paneel met deze afmetingen, het wordt een gat. mogelijkheden = [[breedte, hoogte, 0]] if not mogelijkheden: # Er past geen paneel meer in de linker kolom. for kolom in range(1, len(systeem[0])): breedte = systeem[-1][kolom][0] mogelijkheden = list(vindPassendePanelen(panelen, breedte, hoogte)) if mogelijkheden: # Er past nog een paneel in een andere kolom: toch nieuwe rij. mogelijkheden = [[[systeem[-1][k][0], paneel[1], 0] for k in range(kolom)] + [paneel] for paneel in mogelijkheden] modus = 2 break else: # Er passen geen panelen meer onder. We zijn klaar. return [systeem] systemen = [] for nieuwPaneel in mogelijkheden: nieuwSysteem = [[paneel for paneel in rij] for rij in systeem] if modus == 2: # Nieuwe rij met meerdere panelen. nieuwSysteem.append(nieuwPaneel) elif modus == 1: # Enkel paneel in nieuwe rij. nieuwSysteem.append([nieuwPaneel]) else: # Enkel paneel in bestaande rij. nieuwSysteem[-1].append(nieuwPaneel) if len(systeem[-1]) == len(systeem[0]): # Nieuwe kolom. Voorgaande rijen verlengen. for rij in range(len(systeem)-1): nieuwSysteem[rij].append( [nieuwPaneel[0], systeem[rij][0][1], 0]) systemen += bouwSystemen(panelen, maxbreedte, maxhoogte, nieuwSysteem) return systemen def printSysteem(systeem): """Print een schets van het systeem naar stdout.""" rijen = len(systeem) kolommen = len(systeem[0]) print(("| %4i mm " * kolommen + "|") % tuple(paneel[0] for paneel in systeem[0])) print("+---------" * kolommen + "+----------") for rij in systeem: print(("| %4i Wp " * kolommen + "| %4i mm") % tuple([paneel[2] for paneel in rij] + [rij[0][1]])) print("+---------" * kolommen + "+----------") # Elk paneel heeft drie eigenschappen: breedte (mm), hoogte(mm), vermogen (Wp). panelen = [[1580, 808, 210], # EC Solar 210 Wp landscape [ 808, 1580, 210], # EC Solar 210 Wp portrait [1580, 1060, 275], # EC Solar 275 Wp landscape [1060, 1580, 275]] # EC Solar 275 Wp portrait # Bereken alle mogelijke systemen op mijn dak van 5250x5100 mm. systemen = bouwSystemen(panelen, 5250, 5100) # Zoek het/een systeem met het hoogste vermogen en print dat systeem. wp, index = max((sum(paneel[2] for rij in systemen[i] for paneel in rij), i) for i in range(len(systemen))) printSysteem(systemen[index]) |
Resultaat:
1
2
3
4
5
6
| | 1060 mm | 808 mm | 808 mm | 808 mm | 808 mm | 808 mm | +---------+---------+---------+---------+---------+---------+---------- | 275 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 1580 mm | 275 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 1580 mm | 275 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 210 Wp | 1580 mm +---------+---------+---------+---------+---------+---------+---------- |
Nu nog op een handige manier dakramen en andere hindernissen erin verwerken en dit omzetten of koppelen aan iets dat je wat meer interactief kunt gebruiken
Verwijderd
Je hebt zeker een punt tot op een bepaalde hoogte.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:39:
[...]
Nou vergeet dat maar......
Ik heb wel eens gelezen dat west beter is want in loop van dag trekt het met slecht weer meestal open, dan heb je nog wat aan avond uren, is beter dan ochtend mist haha
Maar ook dit is weer anders in bewoond gebied waar veel warmte van de huizen afkomt zal je minder snel ochtenddauw hebben dan op het platteland etc.
er zijn ook wel andere oplossingen te vinden.Geronimoos schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:43:
[...]
Dat er sets verkocht worden geeft mij nog niet het vertrouwen dat het ook optimaal werkt. Ze zijn ook niet echt duidelijk over welke omvormer ze erbij leveren. Mogelijk is dit de Hosola 1600tl uit hun assortiment; operating voltage >100v, mpp voltage >160v. Wat doet de mppt dan nog met 5 panelen?
neem dit paneel:
http://shop.winkelman-zon...-N240%20SJ25%20240Wp.html
kun je al 7x van ophangen en een hoge V.
dan kunnen die hosola's hun hoge rendementen halen.
en je hebt meteen 1600Wp.
(maar PCIop zijn optie is ook niet echt fout)
Verwijderd
door omstandigheden is er verder niks mee gedaan. nu ben ik van plan dit projectje weer op te pakken en ergens in het voorjaar te plaatsen.
omdat ik mij vandaag en gisteren een beetje aan het vervelen was.
Even een opzet gemaakt van mijn ''toekomstige'' zonnepaneel project..

Huidige situatie.
Deel A (boven de dakkapel) A 540x429 nadat het dakraam is verplaatst naar noordnoordoost
Deel B (onder de dakkapel) B 540x100 Geen aanpassingen nodig.
Deel C (dak veranda) C 540*250 Nog niet van toepassing
Voor A en B is de maat bepaald door het aantal dakpannen horizontaal en verticaal.
dit is dus niet een zuivere maat. maar een schatting.

Ligging huis. noord is boven. met 210 graden maakt dit een zuidzuidwest ligging
Dak helling is 55 graden, jammer dat het niet iets minder is maar toch prima te doen.
verwachting is boven de 90% schatting is 93%
Welke opstelling..
ik heb gekozen voor een opstelling met panelen in de maat van max 165*100. dit geeft mij een vol dak, de meeste panelen, en de meeste opbrengst.
.

Deel A maat 540*429
2x5 panelen in portrait mode 500*330
1x3 panelen in landscape 495*100
Deel B maat 540*100
1x3 panlen in landscape 495*100
Een totaal van 16 panelen van minimaal 270wp geeft 4320 op het dak
met de Nederlandse effectief berekend zou dit op een 4000watt omvormer gaan lukken.
mocht ik in de toekomst ook de veranda gaan voorzien van zonnepanelen dan zal ik toch naar een 3 stings omvormer moeten door de andere hellingshoek.
De veranda levert trouwens 8 panelen extra op. in de zelfde maat en kracht als boven vermeld.
string 1 bovenste 10 panelen
string 2 onderste 6 panelen
Bijzonder heden.
Winters vanaf 5 uur komende onderste 3 panelen in de schaduw van het huis van de overburen.\
Hier is niks aan te doen. Enige wat te bedenken is is dat de uitvallende string zo min mogelijk panelen bevat.
Verticale dakruimte. is erg krap.
Dit gaat beteken dat de bovenkant van de bovenste rij panelen erg dicht tegen de nokpan aan zitten.
Het plan is hiervoor de gebruikelijke 60 cm afstand tussen dakhaken voor de bovenste rij aan te passen naar 30 cm. Ook voorzien ik de portrait panelen niet van 2 clickfit rails, maar van 3 rails.
1 boven aan. strak met het einde van het paneel.
2 in het exacte midden tussen de boven en onder bevestiging.
3 20 a 30 cm van het onderste punt van het paneel.
Goed lijstje met benodigheden, aantal en de te verwachten kosten.
10x 6 meter clickfit rails 43.50 euro ps------ ----------------435 euro
100 dakhaken a 3.75 euro ps-----------------------------------375 euro
20x Zwarte eindkap 2.95 euro ps------------------------------59 euro
32x zwart klepplaat incl bout 2.20 euro ps-------------------70.4 euro
1x SMA Sunny Boy SB4000TL-21--------------------------------1300
18 meter kabel a 1.75 p m--------------------------------------31.50
8 aansluit stekkers a 5 euro ps ---------------------------------40 euro
16 280Wp IBC Monosol zonnepaneel 270ps--------------------4320
-------------------------------------------------------------totaal 6630.90 nadat de belasting is terug gevraag 21% 5480euro.
Aansluiting meterkast en kabels door het huis naar zolder is al geregeld.
het idee is dit systeem zelf te gaan monteren. en het doel is een zwart systeem op het dak...
eigenlijk is de enige vraag die ik me nu kan bedenken als volgt
ik weet dat er een minimale hoeveelheid panelen nodig is per string.
maar wanneer 1 string 13 panelen heeft en dus daar aan voldoet.
wat doet de string 2 dan met te kort panelen? helemaal niet werken.
Of pas werken wanneer string 1 ook actief is?
Verwijderd
als je zoveel geld uitgeeft aan een omvormer kan je ook een solar edge systeem nemen en dan panelen (bijna plat met een paar graden zodat water niet blijft liggen) op je dakkapel de se4000 kost rond de 1000 euro 16 optimizers a 40 euro per stuk(rond de 700)en je bent maar 400 euro meer kwijt en je kan er ook nog meer watt uitpersen per paneel. ik ga ook een systeem plaatsen van Solar edge met panelen aan de gevel(moet ik eerst wel toestemming krijgen van de gemeente) string omvormers zijn leuk maar zodra je een groot systeem hebt dan trek je alles toch wel flink naar beneden(met kleine bewolking)Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:23:
Goed lijstje met benodigheden, aantal en de te verwachten kosten.
-------------------------------------------------------------totaal 6630.90 nadat de belasting is terug gevraag 21% 5480euro.
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 16:57 ]
Verwijderd
idd als ik voor zo'n keuze zou staan 100%Solar edge. mag ik vragen waarom je zulke prijzige panelen koopt? winkelman verkoopt yingli 260 all black voor 206 euro. incl btw. 16 van deze panelen kost 3296=4160wp. ook zou ik de panelen gewoon allemaal overdwars zetten. het is maar 1 paneel minder maar dan trekt de wind er niet achter.Jerrythafast schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:55:
Dat zou ook je probleem oplossen met de drie panelen onderaan die schaduw vangen na een bepaalde tijd. Met SolarEdge zouden de andere panelen gewoon volle output blijven geven. Als het niet zo veel meer kost zou ik die stap nemen.
even jou lijstje
=
6630.90 voor 4480 wp= 1,48 euro per wp waarbij 's winters de string roet in het eten gooit de paneel niet afzonderlijk kunnen presteren dus stel je hebt er een die 287wp is en een 282 dan top je ze allemaal af tot 282.
nou het zelfde lijstje met Solar edge spul
1x SolarEdge SE4000-EUR- 1-fase--------------------- 995 euro(bij winkelman)
15x SolarEdge P300 Power Optimizer 42,50 ps---------------- 637 euro
18 meter kabel a 1.75 p m--------------------------------------31.50 euro
15x Yingli Solar YL260C-30b Mono 206 ps------------------- 3090 euro
5739 voor 3900wp = 1,47 euro per wp oh je hebt trouwens nog minder dakhaken en minder eindkappen nodig etc. maar de solar edge zal op zn minst 5% beter presteren dan de sma.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2015 17:14 ]
oke , eerst wat doet een TL omvormer.Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:23:
eigenlijk is de enige vraag die ik me nu kan bedenken als volgt
ik weet dat er een minimale hoeveelheid panelen nodig is per string.
maar wanneer 1 string 13 panelen heeft en dus daar aan voldoet.
wat doet de string 2 dan met te kort panelen? helemaal niet werken.
Of pas werken wanneer string 1 ook actief is?
de mpp probeert de A zo te regelen dat hij het maximale uit de panelen krijgt.
de V die er dan uit komt word geconverteerd naar 350V DC.
van die 350V DC word dan 230V AC gemaakt.
wanneer start hij.
dat hangt een beetje van de omvormer af (ik weet het 100% zeker met de power-one, dus vertel het uit die kant).
je kunt de start V verlagen tot zelfs 90V, hij start dan met 90Voc en niet Vmpp.
met zelfs minder als 90V werkt hij dan, maar die 90V moet dan geconverteerd worden naar 350V intern.
dat is helaas niet de meest rendabele methode dus reken op wat verlies.
dus met een power-one PVI 3.6 lukt het wel. (SMA kan net iets anders zijn, geen idee)
(zelf geprobeerd met mijn omvormer power-one PVI 3.0:
2x 300Wp LG neonx, aardig vergelijkbaar paneel, en omvormer start met de oost string, maar mpp start niet op met maar 2x, 3x lukte wel met veel verlies.)
optie 1:
1 string van 10 panelen + 1 string van 6 panelen en alles is ook opgelost.
krijg je wel wat schaduw problemen, maar dat is lang niet zo erg als te weinig V.
(omvormer nodig met optitrack(SMA) of mppscanning(power-one) pvsweep(div) voor de schaduw op te vangen)
optie 2:
hang een string op van 10X van die panelen.
en leg dan 4x deze panelen op het dakkapel.
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
(zijn wel wat goedkoper te krijgen als deze link.
en nu hoeven ze ook niet zwart te zijn want je ziet het toch niet)
nu kun je zelfs met een sma3600tl-21 werken.
(de panelen op het dak werken lekker in de lente herfst.
de panelen op het dakkapel liggen platter en doen het beter in de zomer.)
je komt dan wel +/- op de zelfde prijs uit en opbrengst zal +/- het zelfde zijn(misschien een klein beetje minder +/-100kWh)
en je kunt later als je nog zou willen er een paneel of 3 onder hangen op een soladin 600 b.v.
(dit is de optie die ik zou kiezen, om meerdere redenen.)
optie 3:
solaredge of tigo, maar is toch snel erg duur.
(maar dat is SMA voor gemiddelde kwaliteit eigenlijk ook
je moet wat meer redenen hebben om dat allemaal goed te maken.
(niet onmogenlijk, maar weet niet wat je verder nog wil.)
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-10-2015 17:26 ]
Vergeet niet dat je ook bevestigingen moet hebben voor de optimizers. Of je gaat voor JA-solar met geïntregeerde optimizers (de mono-series t/m 270Wp; niet de Percium)Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 16:56:
[...]
idd als ik voor zo'n keuze zou staan 100%Solar edge. mag ik vragen waarom je zulke prijzige panelen koopt? winkelman verkoopt yingli 260 all black voor 206 euro. incl btw. 16 van deze panelen kost 3296=4160wp. ook zou ik de panelen gewoon allemaal overdwars zetten. het is maar 1 paneel minder maar dan trekt de wind er niet achter.
even jou lijstje
...
=
6630.90 voor 4480 wp= 1,48 euro per wp waarbij 's winters de string roet in het eten gooit de paneel niet afzonderlijk kunnen presteren dus stel je hebt er een die 287wp is en een 282 dan top je ze allemaal af tot 282.
nou het zelfde lijstje met Solar edge spul
1x SolarEdge SE4000-EUR- 1-fase--------------------- 995 euro(bij winkelman)
15x SolarEdge P300 Power Optimizer 42,50 ps---------------- 637 euro
18 meter kabel a 1.75 p m--------------------------------------31.50 euro
15x Yingli Solar YL260C-30b Mono 206 ps------------------- 3090 euro
5739 voor 3900wp = 1,47 euro per wp oh je hebt trouwens nog minder dakhaken en minder eindkappen nodig etc. maar de solar edge zal op zn minst 5% beter presteren dan de sma.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kijk ook eens naar de 275 wp ECsolar.
5400 is een erg lekkere breedtemaat voor 1580x1060 in portrait.
zie de linkerburen en rechterburen in dit plaatje.
In het midden mijn panelen van 1640 x 992. Jammer, anders was het 1 geheel geweest. (mwah 2 1/2 jaar geleden niet zo veel keus als nu)
Bovendien ook een hogere V dan een "standaard" paneel.
Betekent ook, makkelijk panelen op betonvoeten op de dakkapel. (mocht je dit willen)
Maar 1640 en 992 landscape en portrait combineren geeft je wel meer symmetrie...

Op de veranda zou ik geen panelen leggen, omdat het dan erg donker wordt in huis.
Eerder de deels doorschijnende zonnepanelen of heatpipes van een zonnecollector
Hier ook een sma4000 tl.
3430 wp mono op zuid en 1700 wp dunne film op noord. Mppt ingang 1 en mppt ingang 2 geheel onafhankelijk van elkaar en niet begrenst op max vermogen (zoals bij sommige andere stringomvormer fabrikanten, als ik het goed uitleg zo
@Btcaelum:
En SE 5% beter dan SMA?. Geef eens een pvoutput vergelijking gemeten met MID gecertificeerde kWh meters vanuit de meterkast? Of heb je een andere link?
Van SE is nu wel redelijk bekend dat ze iets te positief aangeven op het omvormer schermpje...

(doet sma ook trouwens, maar in mindere mate)
[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2015 21:47 ]
Het dat staat op 160 graden (ZZO) met een hoek van ca 35 graden.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je bedoelt een vermogen van 600 W? 600Wh is een hoeveelheid energie (gelijk aan 600 W gedurende 1 uur).timovd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:18:
Afgelopen vrijdag 8x Yingli Panda 280WP (totaal 2240Wp) op een SolarEdge 2200 omvormer laten installeren door SunCatch. Opbrengst is met de bewolking nogal triest. Vandaag een piekvermogen gehaald van 600Wh rond 11 uur.
[ Voor 0% gewijzigd door Jerrythafast op 18-10-2015 22:12 . Reden: Het is gefixt :) ]
Verwijderd
1 van mijn zonnepanelen van 160wp heeft op top 4watt per uur binnengeharkt dus zo slecht is het niettimovd schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:18:
Afgelopen vrijdag 8x Yingli Panda 280WP (totaal 2240Wp) op een SolarEdge 2200 omvormer laten installeren door SunCatch. Opbrengst is met de bewolking nogal triest. Vandaag een piekvermogen gehaald van 600W rond 11 uur. (Klopt Jerry!)
Je buuman heeft heeft dus 5 stuks ECsolar panelen onder de dakkapel? Welke omvormer heeft hij hiervoor gebruikt? Logging online?AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
@Emielvanputten
In het midden mijn panelen van 1640 x 992. Jammer, anders was het 1 geheel geweest. (mwah 2 1/2 jaar geleden niet zo veel keus als nu)
*knip*
Ik ben wel benieuwd omdat ik soort gelijke plannen aan het maken ben, zie ook enkele posts hierboven
2030Wp + 2520Wp PVoutput
De 275 wp ECsolar van nu was een jaar geleden nog 270 wp.
Op een hosola bright 2500 mtl (2x mppt ingang)
Als je terugzoekt op mijn reacties, staan wat fotos.
Helaas niet apart bemeterd. Meting vanuit de meterkast.
Ik heb haar Hosola logging niet, maar wel een pvoutput logging.
http://pvoutput.org/intra...460&sid=31559&dt=20151018
Naarmate de zon steeds lager komt, doen de panelen op de dakkapel steeds minder natuurlijk vanwege de lage 7 10 graden. Maar goed, alle beetjes helpen. Ze wil graag 2200- 2400 kWh opwekken, en dat lukt aardig zo met 2430 wp.
Linkerburen (33 graden) met rechterbuurvrouw (33 graden + 7 10 graden), allen 270 wp Ecs met hohosolas
http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=31559&sid1=32790
Edit: Kijkend naar je post, kan dit prima vanaf al 4 panelen 275 wp ECsolar, genoeg spanning.
5 is natuurlijk al beter.
Neem dan meteen een grotere hosola voor de toekomstige uitbreiding.
Elke mppt ingang heeft wel zijn eigen vermogen begrenzing, daar moet je ook op letten bij het uitkiezen van de Hosola bright. Of eventueel gaan voor 2 omvormers als dit problemen geeft.
De Hosola smart heeft 1 mppt ingang, de bright 2xmppt ingang.
[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2015 17:58 ]
Verwijderd
ik schat ongeveer in zijn situatie 5% beter aangezien hij last heeft van schaduw in de winter.AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
@Emielvanputten
Betekent ook, makkelijk panelen op betonvoeten op de dakkapel. (mocht je dit willen)
Maar 1640 en 992 landscape en portrait combineren geeft je wel meer symmetrie...
Op de veranda zou ik geen panelen leggen, omdat het dan erg donker wordt in huis.
Eerder de deels doorschijnende zonnepanelen of heatpipes van een zonnecollector
Hier ook een sma4000 tl.
3430 wp mono op zuid en 1700 wp dunne film op noord. Mppt ingang 1 en mppt ingang 2 geheel onafhankelijk van elkaar en niet begrenst op max vermogen (zoals bij sommige andere stringomvormer fabrikanten, als ik het goed uitleg zo)
@Btcaelum:
En SE 5% beter dan SMA?. Geef eens een pvoutput vergelijking gemeten met MID gecertificeerde kWh meters vanuit de meterkast? Of heb je een andere link?
Van SE is nu wel redelijk bekend dat ze iets te positief aangeven op het omvormer schermpje...
(doet sma ook trouwens, maar in mindere mate)
Bedankt voor je uitgebreide reply met de pvoutput links! Het verschil tussen de smart en bright serie was mij niet bekend, dit kan idd interessant zijn als er nog panelen op de dakkapel bij komen.
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Hier kan je er ook 6 van kwijt onder de dakkapel (portrait of landscape), maar dan ben je wel een stukje duurder uit voor ietsie pietsie meer wp.
Of vijf van deze, maar ook best prijzig.
De in hoogte verstelbare dakhaken/systeem van sun-solar is perfect, om het een beetje fatsoenlijk te krijgen.
(wil geen reclame maken, maar het is zo
Je kan ze zelfs misbruiken

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2015 23:26 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Verwijderd
die item's over zonnepanelen,bitcoin en nieuwe ontwikkelingen zijn altijd zo vaag en slecht weergegeven terwijl die dan al 5 jaar of ouder zijn. je zou toch verwachten van journalisten dat die toch wel aardig wat research doen maar helaas. laatst was er iemand een amerikaanse journaliste die zich afvroeg hoe iemand nou in de bush bush stroom voor zijn iphone kreegcbr600f4i schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:02:
Ter info, vanmiddag 15:30 een item over zonnepanelen in BNR duurzaam. http://www.bnr.nl/radio/bnr-duurzaam/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 09:16 ]
7 (!) graden betonvoet? Dat is wel erg plat of niet? Waar kan je die kopen? foto's?AUijtdehaag schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:51:
en 4x 270 wp op de dakkapel (7graden betonvoeten).
Ik krijg woensdag bezoek van een installateur. Ik kan hopelijk 5 panelen kwijt op de pannen ( 3 zuid en 2 zuid-west ), maar 5 panelen is dus te weinig voor een Solar Edge SE2200 (want minimum 8 optimizers P300 of 6 optimizers P405) Maar als ik met een betonvoet op 7 graden ook nog 2 panelen op de voorliggende dakkapel kwijt kan, dan ga ik hard richting de 8 panelen. ( of in iedergeval: voldoende regelbereik voor een Solar Edge )

[ Voor 3% gewijzigd door JayPe op 19-10-2015 09:58 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Inderdaad, in ieder geval noemden ze op de radio iets over 'weg met de oude zonnepanelen, maak plaats voor de nieuwste generatie buigbare blabla.. ' Dus ik denk dat er wel wat nuttige informatie in kan zitten, maar dat zal hier waarschijnlijk weinig nieuws zijnVerwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:13:
[...]
die item's over zonnepanelen,bitcoin en nieuwe ontwikkelingen zijn altijd zo vaag en slecht weergegeven terwijl die dan al 5 jaar of ouder zijn. je zou toch verwachten van journalisten dat die toch wel aardig wat research doen maar helaas. laatst was er iemand een amerikaanse journaliste die zich afvroeg hoe iemand nou in de bush bush stroom voor zijn iphone kreegeen hele lading mensen allemaal links naar portable zonnepaneeltjes(laders met accu's/batterijen) linken. Nou nodigen ze bij bnr gelukkig wel wat mensen uit die er meer verstand van hebben
[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 19-10-2015 10:29 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Die buigbare rommel proberen ze ook al jaren te slijten, heeft volgens mij nog steeds een lage opbrengst per m2. Laat ze eerst het makkelijk maken voor ondernemers / verhuurders van grote bedrijfsruimtes om die vol te leggen, met O-W opstellingen. kijk eens in je eigen buurt rond met google earth bij een bedrijven terrein en verbaas je over hoeveel beschikbaar plat dak daar nog niets ligt te doen.cbr600f4i schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:28:
[...]
Inderdaad, in ieder geval noemden ze op de radio iets over 'weg met de oude zonnepanelen, maak plaats voor de nieuwste generatie buigbare blabla.. ' Dus ik denk dat er wel wat nuttige informatie in kan zitten, maar dat zal hier waarschijnlijk weinig nieuws zijnWellicht dus iets voor zij die nog in de orienterende fase zitten waaronder ik.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
genoeg verschillende sytemen te krijgen die 7 graden kunnen doen.JayPe schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:56:
[...]
7 (!) graden betonvoet? Dat is wel erg plat of niet? Waar kan je die kopen? foto's?
ik raad wel een beetje schone ondergrond aan mat die lage hoeken spoelt het slecht schoon.
(of een goed bereikbare plaats, om het af en toe eens af te soppen.)
niet dat het allemaal heel snel een probleem is, maar je wil het van te voren weten dat het af en toe schoon gemaakt moet worden voor top opbrengsten.
moet niet al te moeilijk worden om 8x te halen.Ik krijg woensdag bezoek van een installateur. Ik kan hopelijk 5 panelen kwijt op de pannen ( 3 zuid en 2 zuid-west ), maar 5 panelen is dus te weinig voor een Solar Edge SE2200 (want minimum 8 optimizers P300 of 6 optimizers P405) Maar als ik met een betonvoet op 7 graden ook nog 2 panelen op de voorliggende dakkapel kwijt kan, dan ga ik hard richting de 8 panelen. ( of in iedergeval: voldoende regelbereik voor een Solar Edge )
[afbeelding]
je kunt zelfs je oude panelen nog op solaredge er bij zetten met een paar extra optimizers.
een paneeltje zoeken die tegen je schoorsteen past voor extra winter opbrengst etc etc etc.
zodra je solaredge gebruiken word het gewoon duurder, dus je moet wel zoeken naar verschillende richtingen om het een beetje effectief te houden.
het word alleen erg snel lastiger voor jouw om nog genoeg vermogen uit de panelen te halen om zelfs de laagste omvormer van voldoende W te voor zien.
ik zou eens kijken of BenQ sunforte of panasonic HIT nischien niet lekker past, dan haal je tenminste genoeg W.
uit eindelijk is solaredge het zelfde als elke andere TL omvormer, je wil gewoon panelen er aan hebben hangen die +/-300-400Vmpp leveren. leuk dat de mpp's op een andere plek zitten, maar meer opleveren als een TL omvormer zie ik ze niet doen.(wel veel B.S. marketing)
je moet echt zoeken in verschillende richtingen en hoeken om het kosten effectief te maken.
(of het willen monitoren per paneel. of andere wensen)
voor een plat dak zou het geniaal zijn, dan maakt je mooie bollen oost-west.ATS schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:05:
Mijn dak is vlak. Waarom heb ik in hemelsnaam buigbare pannelen nodig?
mijn oost-west doet dit:

met een mooie bol krijg je weer een mooie parabool, maar dan wel een grotere parabool als met een zuid set.
https://www.ubnt.com/sunmax/
Heb er verder geen verstand van, want heb zelf (nog) geen zonnepanelen, maar ziet er wel interessant uit.
Of bestaat zoiets al wel bij andere merken?
Volgens mij heb je in dit geval geen grote inverter box nodig. Scheelt weer een log ding aan de muur.
Hoogte: 5m + 1 pan (meetlat was maar 5m) dus ~530cm
Breedte: 510cm (evt valt er nog een enkele cm te smokkelen ivm spouwmuur die half van mij is ofc)
Ik zit nu te kijken naar 20x SF-170 panelen (1257mm x 977mm) in landscape. Waarom landscape? Ik durf niet te gokken dat ik de bovenste pan los kan halen ivm nokpannen dus ik moet er vanuitgaan dat ik de 1e dakhaak pas bij de 3e pan kan doen.
Met deze panelen kom ik uit op een hoogte van 4962mm (incl bevestiging) en een breedte van 5104mm. Dit zou betekenen dat ik dus ongeveer 1,5 pan in de hoogte "over" heb. Als ik bij de goot 1 pan over houd voor afwatering kom ik dus 0,5pan onder mijn nok uit. Echter ik zit ook met de afstand van die 1e haak. Stel ik kan die haak idd pas op de 3e pan plaatsen. Ik ga er vanuit dat de haak zelf dus op ~3,5pan zit en dat mijn paneel loopt tot ~0,5 pan kan dat dan? Steekt de rails dan niet te ver voorbij de eerste haak? Zijn er manieren om dit op te lossen mocht ik die pan echt niet los kunnen halen? Alicht aanvullen met wat extra dakhaken?
En anders denk ik dat ik naar 12x 275wp EC Solar's moet (ook landscape) dan heb ik 760mm (+die ene pan) over in de hoogte. (Is ook maar 100wP minder maar ik heb ergens gehoord dat die SF-170's het vaak nog wel iets beter doen dan die 170wP)
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
wil het niet hebben over SF vs mono.Mattie112 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:11:
Goed even weer een update van mij. Ik heb inmiddels mijn dak daadwerkelijk opgemeten en ik kom uit op:
Hoogte: 5m + 1 pan (meetlat was maar 5m) dus ~530cm
Breedte: 510cm (evt valt er nog een enkele cm te smokkelen ivm spouwmuur die half van mij is ofc)
Ik zit nu te kijken naar 20x SF-170 panelen (1257mm x 977mm) in landscape. Waarom landscape? Ik durf niet te gokken dat ik de bovenste pan los kan halen ivm nokpannen dus ik moet er vanuitgaan dat ik de 1e dakhaak pas bij de 3e pan kan doen.
Met deze panelen kom ik uit op een hoogte van 4962mm (incl bevestiging) en een breedte van 5104mm. Dit zou betekenen dat ik dus ongeveer 1,5 pan in de hoogte "over" heb. Als ik bij de goot 1 pan over houd voor afwatering kom ik dus 0,5pan onder mijn nok uit. Echter ik zit ook met de afstand van die 1e haak. Stel ik kan die haak idd pas op de 3e pan plaatsen. Ik ga er vanuit dat de haak zelf dus op ~3,5pan zit en dat mijn paneel loopt tot ~0,5 pan kan dat dan? Steekt de rails dan niet te ver voorbij de eerste haak? Zijn er manieren om dit op te lossen mocht ik die pan echt niet los kunnen halen? Alicht aanvullen met wat extra dakhaken?
En anders denk ik dat ik naar 12x 275wp EC Solar's moet (ook landscape) dan heb ik 760mm (+die ene pan) over in de hoogte. (Is ook maar 100wP minder maar ik heb ergens gehoord dat die SF-170's het vaak nog wel iets beter doen dan die 170wP)
maar met deze ec solar?
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-202-euro-sunsolar/
kun jij er 5 naast elkaar leggen 5cm + 99 + 1 + 99 + 1+ 99 + 1 + 99 + 1 + 99 + 5cm = 509cm
boven elkaar 3x:
164 + 164 + 164 = 492cm en je hebt nog een beetje marge voor een beetje smokkelen.
en dat maakt 15 stuks van 275Wp = 4125Wp
(misschien is de EC solar niet je paneel.
als je een paneel gebruikt zoals LG neonx, die hebben een extra verstevigde zij stang.
en daar door kan de bevestiging stang een stuk lager zitten en kom je veel dichter bij de nok zonder problemen.
helaas heb je dan wel een +4700Wp
komt dan wel heel krap op de grensjes uit met die panelen, maar kan net denk ik.
ik weet niet hoe precies je hebt gemeten.
edit:
met LG neonX en clickfit:
5cm + 100 + 0,8 + 100 + 0,8 + 100 + 0,8 + 100 + 0,8 + 100 + 5cm = 513,2cm
164 + 164 + 164 = 492cm
ik ga even uit van de FullBlack en dan is het 15x 300Wp.
omvormer: stecagrid coolcept (precieze type die te krijgen zijn weet ik ook niet zo snel.)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 19-10-2015 14:28 ]
Met die LG panelen kom ik ook wel op een ~€4900 uit voor 15 panelen) en dat is me eigenlijk toch net even te duur
Qua breedte kan ik wel wat doen qua hoogte heb ik echt max 530m (dus in totaal en dan moet ik nog ruimte voor afwatering overlaten, en het is afh of ik een haak op de 2e pan moet monteren waarvan ik niet weet of dat lukt).
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Verwijderd
zoals je weet andre, heeft zonnepanelen op bedrijven alleen maar een negatief effect qua euro's op de energierekening salderen doe je op de laatste schijf(0-10000kwh 10000-etc.)dus liggen panelen tegen 2 tot 6 cent te salderen das wat anders dan 22 eurocent. 11 eurocent is al twee keer zo lange terugverdientijd dus 8 jaar. 5,5 is 16 jaar. do the math. http://www.nuon.nl/energieprijzen/overheidsheffingen.jsp 10.000wp is dus dan hetzelfde als ongeveer 1500wp op een particulierdak qua vergoedingen.Andre1973 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:55:
[...]
Die buigbare rommel proberen ze ook al jaren te slijten, heeft volgens mij nog steeds een lage opbrengst per m2. Laat ze eerst het makkelijk maken voor ondernemers / verhuurders van grote bedrijfsruimtes om die vol te leggen, met O-W opstellingen. kijk eens in je eigen buurt rond met google earth bij een bedrijven terrein en verbaas je over hoeveel beschikbaar plat dak daar nog niets ligt te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 17:20 ]
Heb me vergist, het is 4,5 graden (niet doen, erg plat, snel vuil, weinig opbrengst) of 10 graden.JayPe schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:56:
[...]
7 (!) graden betonvoet? Dat is wel erg plat of niet? Waar kan je die kopen? foto's?
Van beiden heb ik foto's, stuur maar een PM eventueel.
Excuus.
@Mattie112
optie 1:
18x 210 wp ECsolar = 3780 wp landscape op een hosola bright 4200 MTL
1580 x 808
3x 1580 = 4740 breed (panelen mogen nog iets van elkaar af in de breedte, je hebt er de ruimte voor)
6x 808 = 4848 hoog (beugels: +5x 8 + 2x 25 = 4928)
rails verticaal.
optie 2:
20x 170 wp SF = 3400 wp, landscape op een Stecagrid coolcept 3600
1257 x 977
4x 1257 = 5028 breed (panelen mogen tegen elkaar in de breedte, geen probleem)
5x 977 = 4885 hoog (beugels: +4x 8 + 2x 25 = 4975,
rails verticaal.
Voordeel: strings van 5 panelen alle windrichtingen en hoeken te (bij)plaatsen, ook op de andere kant of op een toekomstige dakkapel. (dakkapelen horen op noord te staan
Vind ik het mooste zo, goed genoeg, als je net te krap zit in de ruimte en de portemonee .
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2015 18:22 ]
Ik snap deze discussie niet zo. Sinds afgelopen juni een tevreden bezitter van een SF installatie met 3400Wp (20 panelen). Vergeleken met andere buren (zelfde dakhelling en richting, erg veel PV in onze nieuwbouwwijk) doen de panelen het ca. 10% beter en heb ik bijv dezelfde opbrengst als mijn 3750Wp buur (blauwe poly-panelen).Mattie112 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:59:
Ik begrijp dat jij niet zo'n fan ben van SF panelen?
Ja, er is iets meer dakoppervlak nodig maar de prijs/KwH is erg goed wat mij betreft. En esthetisch ook mooi (geheel zwart, geen zilveren lijnen door het paneel, alleen aan d'r randen).
Goede mono panelen zijn interessant als je max. KwH/m2 wil halen maar voor de rest....?
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Edit: Oh nee, toch niet... Waarom eigenlijk niet? 5x 87 V = 435 V erg lekker voor de steca 3600, die wil 450 V.
Als ik het zo vergelijk met de buren en mijn neefje op 1 km afstand, zelfde helling, kijken allebei nagenoeg naar het zuiden, doet de steca het ietsjes beter. (is wel beiden mono)
http://pvoutput.org/compa...?sid=36100&sid1=32790&t=d
[ Voor 92% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2015 19:02 ]
ik ben echt geen voorstander van SF maar ook echt geen tegenstander.Mattie112 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:59:
Ik begrijp dat jij niet zo'n fan ben van SF panelen?
Met die LG panelen kom ik ook wel op een ~€4900 uit voor 15 panelen) en dat is me eigenlijk toch net even te duurMoet ook wel leuk blijven
(hoewel het wel gaaf is helaas kan ik mn geld maar 1x uitgeven)
Qua breedte kan ik wel wat doen qua hoogte heb ik echt max 530m (dus in totaal en dan moet ik nog ruimte voor afwatering overlaten, en het is afh of ik een haak op de 2e pan moet monteren waarvan ik niet weet of dat lukt).
ik wens neutraal te zijn in heel die discussie.
dus nop, ik ben de grootste voorstander van dunne film, maar helaas hebben we aan de domme voorwaarde van Nederlandse regelgeving te voldoen en mag je niet meer op te wekken aan kWh als je op maakt.
hoe dom kun je het verzinnen. geef mij een paar hectaren en dunne film(cq sf) kan het best winnen.
wie weet wat het dan word.
maar jij hebt gewoon een beperkt dak en dat kun je maar 1x vullen, doe het dan goed.
anders heb je er spijt van na een jaar. (en begrijp dat je eerst je elektra rekening terug draait, ik draai nu al mijn gas rekening terug.
en begrijp goed de LG is maar een voorbeeld (ik had mijn LG maar voor 235€, dus prijs is erg relatief in PV land, zoek en jij zult vinden, winkelman is niet goedkoop.)
kunt ook een panda of JAsolar gebruiken.
wat ik niet begrijp is onderstaande discussie
daar word 3700Wp met 3400Wp met SF vergeleken, terwijl ik zeg dat je 4700Wp met 3400Wp SF moet vergelijken.
prijs is wel duurder maar o zo veel meer fun over al die jaren dat je het op je dak moet hebben.
sorrie dit slaat nergens op, neem me niet kwalijk, maar ik zie een 4500Wp tegen over een 3400Wp SF.AUijtdehaag schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:05:
[...]
![]()
@Mattie112![]()
optie 1:
18x 210 wp ECsolar = 3780 wp landscape op een hosola bright 4200 MTL
1580 x 808
3x 1580 = 4740 breed (panelen mogen nog iets van elkaar af in de breedte, je hebt er de ruimte voor)
6x 808 = 4848 hoog (beugels: +5x 8 + 2x 25 = 4928)
rails verticaal.
optie 2:
20x 170 wp SF = 3400 wp, landscape op een Stecagrid coolcept 3600
1257 x 977
4x 1257 = 5028 breed (panelen mogen tegen elkaar in de breedte, geen probleem)
5x 977 = 4885 hoog (beugels: +4x 8 + 2x 25 = 4975,
rails verticaal.
Voordeel: strings van 5 panelen alle windrichtingen en hoeken te (bij)plaatsen, ook op de andere kant of op een toekomstige dakkapel. (dakkapelen horen op noord te staan)
Vind ik het mooste zo, goed genoeg, als je net te krap zit in de ruimte en de portemonee .![]()
geen harde gevoelens verder.
en nog steeds op een steca coolcept en nog steeds fullblack.
er is ook echt maar dan ook echt niks mis met SF.[BoSS] schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 18:07:
[...]
Ik snap deze discussie niet zo. Sinds afgelopen juni een tevreden bezitter van een SF installatie met 3400Wp (20 panelen). Vergeleken met andere buren (zelfde dakhelling en richting, erg veel PV in onze nieuwbouwwijk) doen de panelen het ca. 10% beter en heb ik bijv dezelfde opbrengst als mijn 3750Wp buur (blauwe poly-panelen).
Ja, er is iets meer dakoppervlak nodig maar de prijs/KwH is erg goed wat mij betreft. En esthetisch ook mooi (geheel zwart, geen zilveren lijnen door het paneel, alleen aan d'r randen).
Goede mono panelen zijn interessant als je max. KwH/m2 wil halen maar voor de rest....?
maar toch als je alleen je elektra rekening wil terug draaien, dan lukt het er wel mee.
maar wil je meer, dan is het niet je weg, en dat is precies de reden dat ik geen SF vs mono discussie wil.
(en ik dacht toch echt dat ik dat aan gaf. GVD, lol
en ik ben een heel vriendelijke gast, wees niet bang)
er is geen SF vs mono discussie, maar je hebt alleen maar zoveel ruimte op je dak.
besteed het goed, want anders heb je er jaren lang spijt van als je TVT er nog niet uit is.
soms is goedkoop duurkoop.
En Mattie112 geeft aan geen dakhaak over de 2e pan te kunnen leggen, omdat deze het niet aandurft/kan de nok te verwijderen.
Dan ga je dus naar andere mogelijkheden.
Ook hier geldt weer maar eens: meten is weten. Een paar cm maakt al een heel groot verschil.
Persoonlijke noot: Prachtig dat die LG's zouden passen, maar dat zijn wel hele dure kWh's om weg te salderen a 7 cent met een geschat verbruik van 3000 kWh.
Maar dat mag Mattie112 zelf beslissen (wij weten inmiddels, meer = beter en kan overal voor ingezet worden)
[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2015 22:53 ]
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.