www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
[offtopic]TFHfony schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:35:
[...]
Doet mij een beetje denken aan de manege van mijn dochter. Daar zijn ze op dit moment bezig 1200 (!!) panelen op het dak te leggen. Ook hier hebben ze net het dak vervangen. Overigens gewoon een schuin dak.
Daar hebben ze een accountmanager van het energiebedrijf over de vloer laten komen in verband met de teruglevertarieven....
Manege in Bavel? De Roosberg soms? Is de enige manege waar ik in mijn leven ben geweest.
[/offtopic]
Valt me niet tegen hoor, weet ook nog niet precies wat ik wil maar ik ga het in elk geval zelf leggenRAFA schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 20:07:
[...]
Op zich wel aardig toch? 0,97€ per Wp...ben zelf uitgekomen op 1,22€ per Wp incl. montage (Steca/JA Solar 3975Wp). Destijds ook bij Sun Solar een offerte opgevraagd echter zijn/haar concullega's waren net iets scherper.
Ik vroeg me trouwens af, als ik "los" een nieuwe groepenkast koop (voor de PV installatie) kan ik daarvan dan ook de BTW terug vragen? Of zou ik dat dan in 1x moeten kopen bij het bedrijf waar ik de panelen haal?
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Ik woon in Bavel, maar in dit geval gaat het om Manege Thielen (http://www.manegethielen.nl/)Jerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:53:
[...]
[offtopic]
Manege in Bavel? De Roosberg soms? Is de enige manege waar ik in mijn leven ben geweest.
[/offtopic]
Hier is wat van de werkzaamheden te zien: https://www.facebook.com/...1/929387503766231/?type=3
In totaal 1230 panelen
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
jep, dat kan. (wel alles binnen een bepaalde tijd houden, liefst binnen 3 maanden, is makkelijker administreren.)Mattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:21:
[...]
Valt me niet tegen hoor, weet ook nog niet precies wat ik wil maar ik ga het in elk geval zelf leggen
Ik vroeg me trouwens af, als ik "los" een nieuwe groepenkast koop (voor de PV installatie) kan ik daarvan dan ook de BTW terug vragen? Of zou ik dat dan in 1x moeten kopen bij het bedrijf waar ik de panelen haal?
theoretisch kun je nog verder gaan, je zou een volledige 8-core computer kunnen aanschaffen om zo de installatie te kunnen monitoren.
maar dat zou ik niet doen, dat gebruikt gewoon te veel stroom.
en je moet dan wel erg opletten dat je niet door de mand valt.
(ik raad het dus wel af om dat zo te doen.)
maar een youless of andere monitoring-systemen kunnen wel.
gevalletje van: http://www.asbestvanhetdak.nl/ misschien?TFHfony schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:29:
[...]
Ik woon in Bavel, maar in dit geval gaat het om Manege Thielen (http://www.manegethielen.nl/)
Hier is wat van de werkzaamheden te zien: https://www.facebook.com/...1/929387503766231/?type=3
In totaal 1230 panelen
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nop... Meer dat de hoeveelheid gaten in het dak er voor zorgde dat er plassen water in de dressuurbakken stonden en dat was toch niet zo handig.migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:38:
[...]
gevalletje van: http://www.asbestvanhetdak.nl/ misschien?
Maar wel een operatie hoor. Ze hebben ook een aardige kast ingericht om de 1230 panelen aan het net te koppelen. Dat doen ze hier niet met een simpel wand-omvormertje
Volgens mij kunnen ze nu heel Hulten van stroom voorzien
Heb destijds navraag gedaan maar er werd me toen verteld dat ik alleen de btw over de nieuwe groep terug kon vragen. Niet over de installatie in het geheel....Of ik ben foutief voorgelichtMattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:21:
[...]
Valt me niet tegen hoor, weet ook nog niet precies wat ik wil maar ik ga het in elk geval zelf leggen
lol, heel hultenTFHfony schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:45:
[...]
Nop... Meer dat de hoeveelheid gaten in het dak er voor zorgde dat er plassen water in de dressuurbakken stonden en dat was toch niet zo handig.
Maar wel een operatie hoor. Ze hebben ook een aardige kast ingericht om de 1230 panelen aan het net te koppelen. Dat doen ze hier niet met een simpel wand-omvormertjeAlle verlichting is er nu ook LED.
Volgens mij kunnen ze nu heel Hulten van stroom voorzien

(voor mensen die dit niet begrijpen, de reeshof is de vinex/ghetto van tilburg.
of een soort puist die hier aan de stad is gebouwd, er komt nog wel een tijd dat we bavel ook opslurpen.
er komt wel wat bij kijken als je zo groot gaat.
niet alleen technisch maar ook financieel.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Heb je dat bij de belastingdienst nagevraagd of bij een 3rd party? Aan de ene kant klinkt het logisch aan de andere kant als ik nu geen nieuwe groep kan plaatsen (vol) dan moet ik wel een nieuwe groepenkast hebben.RAFA schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 14:48:
[...]
Heb destijds navraag gedaan maar er werd me toen verteld dat ik alleen de btw over de nieuwe groep terug kon vragen. Niet over de installatie in het geheel....Of ik ben foutief voorgelicht
edit: even een tweet gestuurd naar de belastingdienst
[ Voor 5% gewijzigd door Mattie112 op 09-10-2015 15:06 ]
Bavel is al zo goed als opgenomen in Breda. Gelukkig zullen we nooit Kruikenzeikers worden ;-)migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:01:
[...]
lol, heel hulten, gelukkig is de reeshof al bijna om hulten heen gebouwd
(voor mensen die dit niet begrijpen, de reeshof is de vinex/ghetto van tilburg.
of een soort puist die hier aan de stad is gebouwd, er komt nog wel een tijd dat we bavel ook opslurpen.)
er komt wel wat bij kijken als je zo groot gaat.
niet alleen technisch maar ook financieel.
Maar inderdaad. Het is nogal een werkje. Het dak hebben ze zelf aangelegd en ook de panelen plaatsen ze zelf. Het grootste deel zit er al op. Voor de kast waar alles wordt omgezet hebben ze iemand laten komen
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Dat heb je goed gezien. En waarom? Ik quote met de woorden van Rol-CoSwolliewood schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 13:25:
Anton; de situatie na lijkt dat de 12 panelen gewoon in serie staan met elkaar? klopt dit wat ik zeg?
[...]
Dus door de panelen in serie te zetten, halveer je de stroom, maar verdubbel je de spanning. Hierdoor kom je in een efficiënter bereik van de omvormer en produceer je meer kWh. Voorwaarde is wel dat je geen last hebt van schaduw. Want dat beïnvloedt je hele string, i.p.v. 1 v/d 2 stringen.Rol-Co schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:56:
[...]
Klopt! Zo kan je de hele string in serie zetten op 1 mppt. En als ik je volgende post met screen zie zit je nu al laag met je voltage van 186v, dat is in de zomer met 30 graden buiten en 70 graden panelen denk ik veel te laag, dan gaat het systeem op top van de dag uit.
Beter in serie en dat eerst een jaar kijken, bij een omnik moet je wel een verbinding maken naar de 2e tracker om het volle vermogen te benutten geloof ik, maar dat weten de omnik kenners hier wel.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Was bij de Centrale BTW Teruggave (www.btw-zonnepanelen.nl). Een medewerker vertelde me dat alleen de BTW van de extra benodigde groep in aanmerking kwam voor teruggave.Mattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:02:
[...]
Heb je dat bij de belastingdienst nagevraagd of bij een 3rd party? Aan de ene kant klinkt het logisch aan de andere kant als ik nu geen nieuwe groep kan plaatsen (vol) dan moet ik wel een nieuwe groepenkast hebben.
edit: even een tweet gestuurd naar de belastingdienst
De kast heb ik trouwens via marktplaats gekocht (nieuw in doos). Adverteerder verkoopt allemaal van dat spul. Dacht bij ontvangst dat er een automaat defect was en kreeg direct een nieuwe toegestuurd. Achteraf bleek deze helemaal niet defect en heb nu dus een reserve automaat liggen
Ps; zijn aanbod was interessanter dan een kast kopen met BTW teruggave. Dus heb me er verder niet meer in verdiept.
[ Voor 6% gewijzigd door RAFA op 09-10-2015 15:24 ]
Thanks
antonboonstra schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:17:
[...]
Dat heb je goed gezien. En waarom? Ik quote met de woorden van Rol-Co
[...]
Dus door de panelen in serie te zetten, halveer je de stroom, maar verdubbel je de spanning. Hierdoor kom je in een efficiënter bereik van de omvormer en produceer je meer kWh. Voorwaarde is wel dat je geen last hebt van schaduw. Want dat beïnvloedt je hele string, i.p.v. 1 v/d 2 stringen.
Tja het zou zomaar kunnenRAFA schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:21:
[...]
Was bij de Centrale BTW Teruggave (www.btw-zonnepanelen.nl). Een medewerker vertelde me dat alleen de BTW van de extra benodigde groep in aanmerking kwam voor teruggave.
De kast heb ik trouwens via marktplaats gekocht (nieuw in doos). Adverteerder verkoopt allemaal van dat spul. Dacht bij ontvangst dat er een automaat defect was en kreeg direct een nieuwe toegestuurd. Achteraf bleek deze helemaal niet defect en heb nu dus een reserve automaat liggen. Zag trouwens dat hij nog steeds actief is op MP.
Ps; zijn aanbod was interessanter dan een kast kopen met BTW teruggave. Dus heb me er verder niet meer in verdiept.
Goede vraag. Dat hangt af van twee dingen:Swolliewood schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:46:
Toch nog even een vraag: heb nu ook al alles in serie maar op 1 aansluiting op de omvormer. Ga ik zodra ik een y-aansluiting gebruik en dit op 2 aansluitingen verdeel, meer stroom opwekken of niet?
Thanks
[...]
- Hoeveel groot is je installatie? (aantal panelen x het vermogen per paneel)
- Hoeveel vermogen kan de ingang van je omvormer verwerken? Als je het merk en type vermeldt, kan ik dat desnoods voor je uitzoeken.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Maar vind het wel moeilijk te bepalen of dit echt door de Y splitter komt, de zon is nogal wispelturig
Pft daar heb je veel aan die belastingdienst op twitter:Mattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Tja het zou zomaar kunnenIk heb een tweet open staan bij de belasting dienst dan weet ik het zeker. Zou wel jammer zijn als je idd alleen 1 groep zou op kunnen geven.
https://twitter.com/Belas...status/652481276188991488
Is het dan zo dat de Vmpp lager is bij weinig licht dan bij veel licht? Dus dat bij starten en op het einde van de dag een x aantal minuten de Vmpp relatief laag is? Immers heb ik me in dit topic laten overtuigen dat de Voc van de panelen niet afhankelijk is van de hoeveelheid licht.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:59:
Ik merk wel degelijk verschil met de Y splitter ertussen. De boel start een stuk eerder op (ongeveer 35 minuten eerder vandaag t.o.v. gisteren) en loopt wat langer door. Ongetwijfeld omdat het voltage wat hoger blijft.
Maar vind het wel moeilijk te bepalen of dit echt door de Y splitter komt, de zon is nogal wispelturig
Toegeven dat je het niet weet is nog altijd beter dan helemaal niet snappen waar het over gaat zoals @vodafoneNL op Twitter over IPv6Mattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:04:
[...]
Pft daar heb je veel aan die belastingdienst op twitter:
https://twitter.com/Belas...status/652481276188991488
ik was even bang of het wel goed zou gaan bij de 2000W grens.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:59:
Ik merk wel degelijk verschil met de Y splitter ertussen. De boel start een stuk eerder op (ongeveer 35 minuten eerder vandaag t.o.v. gisteren) en loopt wat langer door. Ongetwijfeld omdat het voltage wat hoger blijft.
maar daar ga je netjes over heen, dus het werkt.
ja en nee.Jerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:06:
[...]
Is het dan zo dat de Vmpp lager is bij weinig licht dan bij veel licht? Dus dat bij starten en op het einde van de dag een x aantal minuten de Vmpp relatief laag is? Immers heb ik me in dit topic laten overtuigen dat de Voc van de panelen niet afhankelijk is van de hoeveelheid licht.
simpel gesteld: Voc is niet afhankelijk van de hoeveelheid licht.
en de Vmpp in principe ook niet.
maar in de praktijk heb je zoveel verschillende situaties dat het soms wel eens anders lijkt.
b.v. stel de zon staat vol op de panelen, dan is de Voc lager. dit komt doordat de cellen dan goed warm zijn.
is het bewolkt dan is de Voc wat hoger, de cellen zijn nu natuurlijk niet zo heel warm.
en in Nederland een dag zonder luchtvervuiling (zichtbaar in de vorm van vliegtuig strepen, of onzichtbaar in de vorm van smog) zijn erg zeldzaam.
dus schaduw doet dan soms wel de diodes inschakelen in de panelen en soms niet.
in de praktijk heb je niks aan theoretische verhalen, die heb je alleen nodig voor het design van de set.
Volgens mij is het niet zo lastig:Mattie112 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 15:52:
[...]
Tja het zou zomaar kunnenIk heb een tweet open staan bij de belasting dienst dan weet ik het zeker. Zou wel jammer zijn als je idd alleen 1 groep zou op kunnen geven.
Zou je de kast hebben vervangen als je geen zonnepanelen had genomen?
Ja? Dan heeft het niks met de zonnepanelen te maken, Nee? Ga door:
Is het aannemelijk te maken dat de huidige installatie ongeschikt/minder geschikt is om uit te breiden?
Ja? Gewoon opgeven, Nee? Waarom wil je de kast überhaupt vervangen?
De belastingdienst heeft sowieso geen elektrotechniekers in dienst en kan dus ook geen verantwoordelijkheid nemen over beslissingen wat 'noodzakelijk' is. Maar denk ook bijvoorbeeld aan een kabelgoot, mogen daar alleen PV kabels inlopen? Of mag je netwerkkabel daar ook in? Of moet het dan naar rato?
Wat de belastingdienst niet wil (en daar is dit de opmaat naar) is dat jij je complete dakbedekking laat vervangen (want dat moest toch al) BTW vrij 'omdat er zonnepanelen opkomen'. Echter kunnen kleine aanpassingen aan je dak (bijvoorbeeld voeten op een platdak) weer prima bij de installatiekosten worden opgenomen,
Een standaard groepenkast is qua BTW niet zo spannend dat de belastingdienst daar wakker van ligt, helemaal niet als bijvoorbeeld er nog een oude aardlek inzit die ongeschikt is, een hoofdschakelaar mist en je anders een loskastje moet halen voor je meetspul.
[ Voor 5% gewijzigd door TheGhostInc op 09-10-2015 17:38 ]
Verwijderd
Wat is er dan met de 2000 grens?migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:35:
[...]
ik was even bang of het wel goed zou gaan bij de 2000W grens.
maar daar ga je netjes over heen, dus het werkt.
Misschien is het ook bedrog, maar de efficiency lijkt een stuk hoger als ik zo naar PV Output kijk.
Naar mijn weten heeft het te maken met het feit dat ik eerder het start voltage bereik. Mijn omnik start op bij 150 volt. Door meer panelen in een serie te hebben kom ik eerder op 150 volt en start het dus allemaal wat eerder op. Maar of 35 minuten een normaal getal is of een uitzondering, dat weet ik niet.Jerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:06:
[...]
Is het dan zo dat de Vmpp lager is bij weinig licht dan bij veel licht? Dus dat bij starten en op het einde van de dag een x aantal minuten de Vmpp relatief laag is? Immers heb ik me in dit topic laten overtuigen dat de Voc van de panelen niet afhankelijk is van de hoeveelheid licht.
[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2015 17:49 ]
Je moet je eigen teksten eens na lezen.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:59:

Maar goed, ik denk dat die splitters wel een suc6 nummer zijn m.b.t. jou installatie.
Veel plezier d,r mee.
per mpp doe je 2000W.
als de mpp's niet goed in tandem waren gaan werken had je dat gezien rond de waarde.
(omnik schittert weer eens in onduidelijkheid hier over, had de handleiding eens goed door genomen maar niks kunnen vinden hier over.
bij de meeste tl omvormers moet je namelijk ook nog tegen de omvormer vertellen dat je de mpp's in tandem wil hebben
met mijn omvormer is het patchen van de kabels intern(dit doe jij met de y-kabel) + een dip switch omzetten)
jep dat is het hele idee er achter, maar of jij dit kunt zien betwijfel ik.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:45:
Misschien is het ook bedrog, maar de efficiency lijkt een stuk hoger als ik zo naar PV Output kijk.
zo groot is het verschil niet.
[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 09-10-2015 17:56 ]
Het suffe is dus dat puur theoretisch de spanning juist zou moeten dalen in de ochtend omdat het dan opwarmt. Maar toch heeft iedereen het er altijd over dat zijn omvormer start als de spanning bóven een bepaalde waarde is geklommen. Na de reactie van migjes denk ik te begrijpen dat dit ligt aan de diodes in de panelen; als er een diode inschakelt (wat gebeurt vanwege schaduw op het paneel) gaat de spanning van een paneel omlaag. Als de zon opkomt zullen gaandeweg meer diodes uitschakelen en zal de spanning dus omhoog gaan. Op die manier is de spanning van de panelen dus eigenlijk toch wel afhankelijk van het licht.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:45:
[...]
Naar mijn weten heeft het te maken met het feit dat ik eerder het start voltage bereik. Mijn omnik start op bij 150 volt. Door meer panelen in een serie te hebben kom ik eerder op 150 volt en start het dus allemaal wat eerder op. Maar of 35 minuten een normaal getal is of een uitzondering, dat weet ik niet.
kijk eens bij deze (mischien bekende) set:Jerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:54:
[...]
Het suffe is dus dat puur theoretisch de spanning juist zou moeten dalen in de ochtend omdat het dan opwarmt. Maar toch heeft iedereen het er altijd over dat zijn omvormer start als de spanning bóven een bepaalde waarde is geklommen. Na de reactie van migjes denk ik te begrijpen dat dit ligt aan de diodes in de panelen; als er een diode inschakelt (wat gebeurt vanwege schaduw op het paneel) gaat de spanning van een paneel omlaag. Als de zon opkomt zullen gaandeweg meer diodes uitschakelen en zal de spanning dus omhoog gaan. Op die manier is de spanning van de panelen dus eigenlijk toch wel afhankelijk van het licht.
http://pvoutput.org/intra...983&sid=40177&dt=20151009
om 8:15 er komt licht aan de hemel.
maar tot 8:40 zijn er nog diodes die stukken panelen uit schakelen.
na 8:40 knalt de Vmpp naar de Voc waarde,
tot 9:40 mpp kan de mpp er nog niet veel soeps van maken en heb je dus wat Voc waardes.
daarna worden de panelen warmer en warmer tot een 1:25.
dan schuift er een wolk voor en koelen de panelen weer wat af en om 1:35 heb je weer een hogere V.
etc..etc...
(ja sorry het is een omnik, geeft geen mooie grafieken, en echt super mooi handelt die omvormer de mpp niet af. veel dipjes die onnodig zijn, een betere omvormer doet dit beter maar zijn wel duurder.)
Ondanks dat het een grafiek van een Omnik is (weer wat geleerd, die leveren dus lelijke grafieken afmigjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:09:
[...]
kijk eens bij deze (mischien bekende) set:
http://pvoutput.org/intra...983&sid=40177&dt=20151009
om 8:15 er komt licht aan de hemel.
maar tot 8:40 zijn er nog diodes die stukken panelen uit schakelen.
na 8:40 knalt de Vmpp naar de Voc waarde,
tot 9:40 mpp kan de mpp er nog niet veel soeps van maken en heb je dus wat Voc waardes.
daarna worden de panelen warmer en warmer tot een 1:25.
dan schuift er een wolk voor en koelen de panelen weer wat af en om 1:35 heb je weer een hogere V.
etc..etc...
(ja sorry het is een omnik, geeft geen mooie grafieken, en echt super mooi handelt die omvormer de mpp niet af. veel dipjes die onnodig zijn, een betere omvormer doet dit beter maar zijn wel duurder.)
EDIT: Ik hoor trouwens zojuist dat het vandaag de dag van de duurzaamheid is. Proost allemaal
[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 09-10-2015 18:24 ]
misschien wil de eigenaar ook iets vertellen er over.Jerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:21:
[...]
Ondanks dat het een grafiek van een Omnik is (weer wat geleerd, die leveren dus lelijke grafieken af) laat hij inderdaad heel mooi zien wat er allemaal gebeurt. Prachtig! Is me helemaal duidelijk nu
En de grafiek is nog van vandaag ook
ik kan namelijk de vreemde sprong in vermogen niet verklaren rond 10:55
(omnik is echt verder niet slecht hoor, het is meer een beetje waarde naar zijn geld.
echt duur zijn ze niet.
Verwijderd
Die sprong in het vermogen komt omdat ik de waardes mis. De OmnikLogger was om een of andere reden vastgelopen

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2015 18:30 ]
a dat verklaart iets.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:25:
Uiteraard begint het feest pas rond 10:00, dan komt de zon om de hoek
Die sprong in het vermogen komt omdat ik de waardes mis. De OmnikLogger was om een of andere reden vastgelopenMoest even wat scriptjes handmatig naar de eeuwige jachtvelden helpen en toen liep het weer
bij mij heb ik al aardig wat gedaan rond de 10 uur
(om 11 uur zit ik dan op 1/4 van de dag.)

maar dat is dan wel oost-west
(zal eerlijk zijn dit is wel 7 juni.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 09-10-2015 18:32 ]
Eigenlijk niet zo netjes van PVOutput dat hij een vaste afstand tussen datapunten op de x-as gebruikt. Hij zou de x-coordinaat van de datapunten middels het tijdstip moeten berekenenVerwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:25:
Uiteraard begint het feest pas rond 10:00, dan komt de zon om de hoekEn vanmorgen reed ik weg bij redelijk helder weer maar zag de mistflarden opkomen rond mijn huis.
Die sprong in het vermogen komt omdat ik de waardes mis. De OmnikLogger was om een of andere reden vastgelopenMoest even wat scriptjes handmatig naar de eeuwige jachtvelden helpen en toen liep het weer

Verwijderd
Bij jouw draait het een beetje mee, in de ochtend en middag leveren er andere systemen. Dat is valsspelen, net als meedraaiende panelen (zou dat bestaan?migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:29:
[...]
a dat verklaart iets.
bij mij heb ik al aardig wat gedaan rond de 10 uur![]()
[afbeelding]
maar dat is dan wel oost-west
(zal eerlijk zijn dit is wel 7 juni.)
Haha, maar serieus. Ben wel echt blij met de set zo, doet het uitstekend. Had niet verwacht dat vandaag zo'n mooie opbrengst zou zijn, de voorspellingen waren matig hier. Aankomende dagen hopelijk ook dit weer nog, dan haal ik mijn maanddoel van 161 wel (zit al op 54% tenslotte).
Verwijderd
Het blijft gratis heJerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:33:
[...]
Eigenlijk niet zo netjes van PVOutput dat hij een vaste afstand tussen datapunten op de x-as gebruikt. Hij zou de x-coordinaat van de datapunten middels het tijdstip moeten berekenen
Is de eerste keer in 18 dagen dat het script er de brui aan gaf trouwens, normaal geen last van.
EN IK HEB WEL MOOIE GRAFIEKEN, POTVERDRIE
http://pvoutput.org/intra...983&sid=40177&dt=20151001
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2015 18:36 ]
Dansende panelen voor jou:Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:33:
[...]
Bij jouw draait het een beetje mee, in de ochtend en middag leveren er andere systemen. Dat is valsspelen, net als meedraaiende panelen (zou dat bestaan?).
(knip)
Je hebt wel een grote tuin nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door Jerrythafast op 09-10-2015 18:41 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:33:
[...]
Bij jouw draait het een beetje mee, in de ochtend en middag leveren er andere systemen. Dat is valsspelen, net als meedraaiende panelen (zou dat bestaan?). Net als juni vergelijken met oktober boefje!
maar mee draaiende panelen, geen probleem dat kan.
(het is alleen snel goedkoper om gewoon 2x zoveel Wp oost-west te leggen.
en dan heb je geen begevende scharnieren, of lagers die gesmeerd moeten worden, etc etc etc
nog dat het allemaal buiten het moet overleven, zoals storm vorst regen etc etc etc..)
heb er lol mee, en veel plezier.Haha, maar serieus. Ben wel echt blij met de set zo, doet het uitstekend. Had niet verwacht dat vandaag zo'n mooie opbrengst zou zijn, de voorspellingen waren matig hier. Aankomende dagen hopelijk ook dit weer nog, dan haal ik mijn maanddoel van 161 wel (zit al op 54% tenslotte).
zelfs januari/februari kunnen nog soms wel eens leuke dagen geven.
(alleen de uren zijn dan wel wat kort, dus in kWh stelt het niet veel voor.)
dat is nog een kleintje, stond op kreta onder 22x 230Wp candians op een 2 assen draaier
dat ding was groter als mijn huis.
Ja, het moet wel in een forumpost passen hèmigjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
dat is nog een kleintje, stond op kreta onder 22x 230Wp candians op een 2 assen draaier![]()
dat ding was groter als mijn huis.

Heb jij eigenlijk geen live output ergens? Dat plaatje met die tieten heb ik nou wel gezien
[ Voor 9% gewijzigd door Jerrythafast op 09-10-2015 18:45 ]
Nu komt deze omvormer in een tuin-schuurtje te hangen aan een wand van rabat-planken.Voor de montage moet een vaste ondergrond beschikbaar zijn (bijv. beton of metselwerk). Als
de omvormer op gipskarton of dergelijke materialen in woonruimten wordt gemonteerd,
produceert hij tijdens het bedrijf hoorbare vibraties die als storend kunnen worden ervaren.
Beetje afhankelijk van waar 'ie komt te hangen, gaat het dan om een wand van 2 a 3 meter lengte.
Dus ruimte zat voor resonantie
Nu zat ik al te denken om er eerst een plaat spaanplaat achter te hangen, zodat je 2 verschillende materialen hebt, wat de kans op resonantie verkleind en 'm waarschijnlijk zo dicht mogelijk in een hoek te hangen, zodat het vlak bij een dikke paal Azobe-hout hangt.
Heeft er iemand hier nog meer suggesties?
[ Voor 16% gewijzigd door TD-er op 09-10-2015 22:01 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb zowel de kleinere als de grotere broer van die 3600 in gebruik (gehad); de 3000TL-21 en de 4000TL-21. Geen van beiden heb ik ooit geluid horen maken, behalve een paar klikjes bij het opstarten 's ochtends. Zal het 's avonds wellicht ook weer doen. Maar in bedrijf hoor ik niks. Kortom, ik zou me in jouw geval niet heel veel zorgen maken. Zeker in een schuur; who cares.TD-er schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:55:
Ik zat net de handleiding van de Sunny Boy (3600TL-21) door te nemen en er stond in dat het niet aan te raden was deze aan een muurtje van gipsplaten te hangen, ivm herrie.
[...]
Nu komt deze omvormer in een tuin-schuurtje te hangen aan een wand van rabat-planken.
Beetje afhankelijk van waar 'ie komt te hangen, gaat het dan om een wand van 2 a 3 meter lengte.
Nu zat ik al te denken om er eerst een plaat spaanplaat achter te hangen, zodat je 2 verschillende materialen hebt, wat de kans op resonantie verkleind en 'm waarschijnlijk zo dicht mogelijk in een hoek te hangen, zodat het vlak bij een dikke paal Azobe-hout hangt.
Dus dan is een hard gezoem vervelend.
Maar wel goed te horen (
Evengoed wil ik nog wel die plaat erachter monteren, want de omvormer weegt behoorlijk wat en hopelijk voorkomt dat dat de planken krom zullen trekken.
En ik heb nog wel wat platen over van het afdakje zelf.
En ik zit me nu ook in te lezen over het al dan niet aarden van de panelen.
Ik zag op de panelen al wel een 2-tal plekken zitten waar je aarding-schroeven kunt vastmaken/klemmen.
Maar eerst de vraag of ik ze wel moet aarden en verder of ik het zal aarden aan de aarde-draad vanaf huis, of een eigen aard-pen moet slaan in de tuin? Dat laatste lijkt me nogal een beetje overdreven.
De aarde-draad vanaf thuis is 4 mm^2 (1 grondkabel met 5x 4mm^2 voor 2 groepen en 1 aarde)
[ Voor 37% gewijzigd door TD-er op 09-10-2015 22:39 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ja is overdreven, maar zodra je gaat aarden word het aantrekkelijker voor bliksem, en ik weet niet of je die graag in je huis hebt?TD-er schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:36:
Het is het schuurtje onder een afdak waar we hopelijk in de tuin vaak zullen zitten.
Dus dan is een hard gezoem vervelend.
Maar wel goed te horen () dat jij geen geluid hebt gehoord.
Evengoed wil ik nog wel die plaat erachter monteren, want de omvormer weegt behoorlijk wat en hopelijk voorkomt dat dat de planken krom zullen trekken.
En ik heb nog wel wat platen over van het afdakje zelf.
En ik zit me nu ook in te lezen over het al dan niet aarden van de panelen.
Ik zag op de panelen al wel een 2-tal plekken zitten waar je aarding-schroeven kunt vastmaken/klemmen.
Maar eerst de vraag of ik ze wel moet aarden en verder of ik het zal aarden aan de aarde-draad vanaf huis, of een eigen aard-pen moet slaan in de tuin? Dat laatste lijkt me nogal een beetje overdreven.
De aarde-draad vanaf thuis is 4 mm^2 (1 grondkabel met 5x 4mm^2 voor 2 groepen en 1 aarde)
Dus ik persoonlijk aard niet want is toch verzekerd, en als ik het wel zou doen gaat er toch pen de grond in
1 PVoutput . Dongen NB
Tesla heeft een 7 KW batterij (a 3,500 euri) die bij lange na niet voldoet om grid onafhankelijk te zijn. Ik zou dus 800/7= 114 tesla's nodig hebben iets boven budget vrees ik. Zijn er geen ontwikkelingen bij wetenschappers die een 1000KW batterij kunnen fabriceren van 1 m2. Hoelang zal dat nog duren.?
Een dergelijke batterij is eigenlijk het enige dat er nog aan ontbreekt om deze wereld practische gratis van stroom te voorzien. Met quantummechanica en nano technology moet toch iets mogelijk zij binnen niet al te lange tijd. Maar ja als je dan iets vinden/ontwikkeld dan duurt het weer 10 a 20 jaar voordat ze dat in productie kunnen nemen vrees ik.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Ik heb er ook 2 hangen... De 4 en de 5000TL-21.Terpen Tijn schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 22:18:
[...]
Ik heb zowel de kleinere als de grotere broer van die 3600 in gebruik (gehad); de 3000TL-21 en de 4000TL-21. Geen van beiden heb ik ooit geluid horen maken, behalve een paar klikjes bij het opstarten 's ochtends. Zal het 's avonds wellicht ook weer doen. Maar in bedrijf hoor ik niks. Kortom, ik zou me in jouw geval niet heel veel zorgen maken. Zeker in een schuur; who cares.
relais klikken inderdaad bij opstarten smorgens...
Voor de rest hoor ik ze niet. Ook niet als ik er een halve meter vanaf sta.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
graag iets anders schrijven, zoals je het nu doet is onzin.Snarfie31 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:47:
Ik heb eens op mn Ferraris meter gekeken en zie dat ik 1298 KW zeg maar gespaard heb. Vanaf 1 februari (mijn datum om electra en gas te noteren) tot eergisteren is er dus netto 1298 KW teruggedraaid meer dan genoeg om de donkere dagen door te komen. Ik heb zo'n 800 kw t/m 1 februari nodig blijft dus 500 KW over. Vanochtend was het beneden iets te koud en heb de verwarming ventilator met thermostaat (ipv de CV) even aangedaan het was zo warm. Heb nu nog geen zin om een airco aan te schaffen die ook kan verwarmen hoop gedoe en inverstering weer. Ik vermoed dat ik zo die 500 KW dit jaar voor 1 februari wel op krijg aan verwarmen. Zijn er nog andere mogelijkheden op die 500 KW efficient te gebruiken.
Tesla heeft een 7 KW batterij (a 3,500 euri) die bij lange na niet voldoet om grid onafhankelijk te zijn. Ik zou dus 800/7= 114 tesla's nodig hebben iets boven budget vrees ik. Zijn er geen ontwikkelingen bij wetenschappers die een 1000KW batterij kunnen fabriceren van 1 m2. Hoelang zal dat nog duren.?
Een dergelijke batterij is eigenlijk het enige dat er nog aan ontbreekt om deze wereld practische gratis van stroom te voorzien. Met quantummechanica en nano technology moet toch iets mogelijk zij binnen niet al te lange tijd. Maar ja als je dan iets vinden/ontwikkeld dan duurt het weer 10 a 20 jaar voordat ze dat in productie kunnen nemen vrees ik.
het is kWh of kWu, de u of h is de tijds eenheid en is zeker niet onbelangrijk.
een tesla batterij doet een max van 2kW met piekjes naar de 3kW.
beetje afhankelijk dus van wat je allemaal doet heb je dus 1, 2 of 3 van die dingen nodig om de pieken op te vangen in je huis. en dan heb je 7-14-21 kWh opslag.
meer batterijen ophangen heeft geen zin, stroom opslaan in de zomer voor de winter is gewoon te duur.
het is goedkoper om meer Wp op te hangen
stel je verdubbeld het aantal Wp (is al goedkoper als 2x een accu) dan verdubbelt ook je opbrengst.
in de zomer heb je dan grote overschotten die je voor kolenfooi kunt verkopen.
maar in de winter maanden heb je ook opbrengsten waar mee je nog regelmatig je accu's vol kunt krijgen.
(zwaar onder dimensioneren is ook een goed plan of panelen tegen de gevel voor een extra winter opbrengst.)
check antonboonstra zijn berekening:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
het is allemaal niet kosten effectief.
maar wel leuk om over te dromen.
KW of KWh
migjes is weer een milliseconde sneller.
[ Voor 52% gewijzigd door PClop op 10-10-2015 11:20 ]
Hier hangen twee smb3600-tl21 al meer dan twee jaar naast elkaar op een flink stuk multiplex dat over de gehele breedte aan het zoldertrap hekje is vastgeschroefd. Plaat is volgens mij 18 of 24 mm dik. Formeel vindt SMA het niet goed als je hem op hout hangt .. maar er is voldoende ventilatie en zelfs midden juni wanneer mijn piek opwekking is geen problemen.TD-er schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:55:
Ik zat net de handleiding van de Sunny Boy (3600TL-21) door te nemen en er stond in dat het niet aan te raden was deze aan een muurtje van gipsplaten te hangen, ivm herrie.
[...]
Nu komt deze omvormer in een tuin-schuurtje te hangen aan een wand van rabat-planken.
Geen resonantie, geen vibratie etc .. en we slapen er 2 meter naast (gescheiden door een gipsplaten muurtje)
We horen alleen het tikken van de relais als de omvormer s'morgens aangaat. Verder helemaal niks.
dus voor resonantie hoef je niet bang te zijn ..(bij een 3600tl-21)
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Misschien kan je een keer naar de oriëntatie van je installatie op pvoutput kijken.Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:35:
[...]
Het blijft gratis heAlhoewel ik wel betaal.
Is de eerste keer in 18 dagen dat het script er de brui aan gaf trouwens, normaal geen last van.
EN IK HEB WEL MOOIE GRAFIEKEN, POTVERDRIE
http://pvoutput.org/intra...983&sid=40177&dt=20151001
135° lijkt in ieder geval niet te kloppen, eerder 200 ° of zo iets?
Kijk maar na de insolation curve.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zijn KWh.migjes schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:18:
[...]
graag iets anders schrijven, zoals je het nu doet is onzin.![]()
het is kWh of kWu, de u of h is de tijds eenheid en is zeker niet onbelangrijk.
een tesla batterij doet een max van 2kW met piekjes naar de 3kW.
beetje afhankelijk dus van wat je allemaal doet heb je dus 1, 2 of 3 van die dingen nodig om de pieken op te vangen in je huis. en dan heb je 7-14-21 kWh opslag.
meer batterijen ophangen heeft geen zin, stroom opslaan in de zomer voor de winter is gewoon te duur.
het is goedkoper om meer Wp op te hangen
stel je verdubbeld het aantal Wp (is al goedkoper als 2x een accu) dan verdubbelt ook je opbrengst.
in de zomer heb je dan grote overschotten die je voor kolenfooi kunt verkopen.
maar in de winter maanden heb je ook opbrengsten waar mee je nog regelmatig je accu's vol kunt krijgen.
(zwaar onder dimensioneren is ook een goed plan of panelen tegen de gevel voor een extra winter opbrengst.)
check antonboonstra zijn berekening:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
het is allemaal niet kosten effectief.
maar wel leuk om over te dromen.
Met de wetenschap van de huidige batterij techniek heeft het geen zin maar het gaat me juist om nieuwe technieken die het misscien wel mogelijk maken om bijvoorbeeld 1000KW op te slaan. Las laatst wat over het synthese process en de techniek hoe planten in de winter hun (electrische) energie toch weten op te slaan iets van positieve en negatieve geladen deeltjes gescheiden houden (ging wat verder dan alleen maar watestof en zuustof scheiden) en indien nodig weer samen te voegen om stroom op te wekken. Het scheen op nano niveau een heel subtiel slim systeem te zijn dat mogelijk industrieel te copieren is.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Verwijderd
Oh nooit naar gekekendunklefaser schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:21:
[...]
Misschien kan je een keer naar de oriëntatie van je installatie op pvoutput kijken.
135° lijkt in ieder geval niet te kloppen, eerder 200 ° of zo iets?
Kijk maar na de insolation curve.
Heb hem even op 225 gezet (ZW). Als ik tijd heb zal ik het eens opzoeken.
-Edit:
Redelijk gok, kom uit op 218 met GoogleCompass.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 15:08 ]
Present! 3600TL-21 eigenaar.TD-er schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 21:55:
Zo goed als stil. Tot op een halve meter afstand hoor je een licht zoem geluid, verderop niets meer.
Ook geen resonantie. Ik heb er al meerdere malen naast geslapen. Geen probleem.

Blijkt dat de global tracking / MPP sweep van de Steca 2300 gewoon netjes z'n werk doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan staan die bomen aan de overkant van de straat zeker ?Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:28:
Ouch...![]()
Gister gemaakt, iets voor 12 in de middag reed ik hier langs.![]()
[afbeelding]
Maar dat is wel zonde

Iemand brandhout nodig voor de kachel ?>:)
2250 WP Zuid PVoutput
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb solaredge SE3500 met 12x 250wp panelen.antonboonstra schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:09:
[...]
Goede vraag. Dat hangt af van twee dingen:
- Hoeveel vermogen kan de ingang van je omvormer verwerken? Als je het merk en type vermeldt, kan ik dat desnoods voor je uitzoeken.
Per string heb je normaal minimaal 8 panelen nodig, kun je dan wel een Y-split gebruiken, of moet ik dan 16 panelen hebben?
Ik ga nog wel uitbreiden in het voorjaar, maar als het nu al kan dan doe ik het alvast
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Toch, in Canada, hadden alle zonnepanelen die ik gezien heb zo'n tracker. Op boerenschuren konden blijkbaar meestal geen zonnepanelen ivm de draagconstructie, maar meerdere boeren hadden zo'n tracker met 20+ panelen. Soms volgens mij wel 30+.migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:43:
[...]
(ik mag een duveltje zijn op zijn tijd.)
maar mee draaiende panelen, geen probleem dat kan.
(het is alleen snel goedkoper om gewoon 2x zoveel Wp oost-west te leggen.
en dan heb je geen begevende scharnieren, of lagers die gesmeerd moeten worden, etc etc etc
nog dat het allemaal buiten het moet overleven, zoals storm vorst regen etc etc etc..)
Is op zich wel een punt inderdaad.reneeke1970 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 09:11:
[...]
Ja is overdreven, maar zodra je gaat aarden word het aantrekkelijker voor bliksem, en ik weet niet of je die graag in je huis hebt?
Dus ik persoonlijk aard niet want is toch verzekerd, en als ik het wel zou doen gaat er toch pen de grond in
Nou dan ga ik in elk geval even de panelen voorzien van een aarde-draad, want dat is lastig naderhand te doen en dan zien we wel wanneer er een aardpen geslagen gaat worden.
Bliksem zal niet zo snel inslaan, want ze komen op nog geen 3 meter hoogte en er staan binnen 50 meter bomen van makkelijk 20 a 30 meter hoogte.
En mooi om te horen van de anderen dat de SMA 3600TL omvormer mooi stil is
Het plan was om er 9 weg te leggen, maar helaas gaat dit niet lukken.
Nu heb ik de opzet even snel en globaal in paint gekwast
Volgens de installateur heeft het 9de paneel geen effect omdat deze in de schaduw zit.
1 PV op een aparte string gaat volgens mij ook niet werken.
Als je naar de bijlage kijkt zou ik er dan nog 3 kwijt kunnen onder de ramen of zal dat krap worden ?
Ik heb in het geel even aangeven wat het plan is/was en rood waar de schaduw van het dakraam komt van de buren.
Echter denk ikzelf ook dat je wellicht wat verlies hebt doordat het 9de paneel in de schaduw komt, maar later op de dag zal de zon er toch op gaan schijnen.
Nu weet de installateur maar al te goed wat hij adviseert, want het is tenslotte zijn werk, maar ik ben toch benieuwd op er nog andere mogelijkheden zijn
http://i59.tinypic.com/2vufz1j.jpg
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zou zelf nooit voor een tetris setup kiezen. Als je de panelen horizontaal uitlijnt ben je al een heel eind.MdO82 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:06:
vanuit de WBV hebben wij de mogelijkheid gekregen om zonnepanelen op onze woning te laten leggen.
Het plan was om er 9 weg te leggen, maar helaas gaat dit niet lukken.
Nu heb ik de opzet even snel en globaal in paint gekwast
Ik denk ook dat er wel een maat panelen te vinden is wat goed onder je dakraam past.
En tot slot, met een microinverter of optimizer kan het 9e paneel volgens mij prima. (zonder een van deze niet)
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Met al die dakramen is jouw Tetris wel een moeilijk level
Vraag me niet waarom, maar inderdaad als ik ze horizontaal leg dan lukt het wel.
Ben er nog niet achter welke panelen er gebruikt worden.
Hier liggen sneldekkers op het dak, die zijn ongeveer 42x33cm dan heb ik in verticale stand 2,5 dakpan hoog en 5 dakpannen breed nodig voor een paneel.
Als ik dat goed berekend heb dan komt het als volgt"
http://i60.tinypic.com/30d8ms8.jpg
Edit: @Jerrythafast ik weet dat je online z'n tekening kan maken, maar waar kon dat ook alweer ?
Oh en was het niet level 100+ tetris
Edit2: Ik heb hierbij een foto van een buurtgenoot waar de panelen op het dak liggen, maar zo van de foto is het ook moelijk te zeggen wat voor panelen het zijn
http://i61.tinypic.com/2jbvfcp.jpg
[ Voor 26% gewijzigd door MdO82 op 10-10-2015 21:04 ]
2250 WP Zuid PVoutput

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Haha, prachtigJerrythafast schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:15:
[...]
Toegeven dat je het niet weet is nog altijd beter dan helemaal niet snappen waar het over gaat zoals @vodafoneNL op Twitter over IPv6
Tja als je het zo bekijkt idd, heb nu geen hoofdschakelaar (wel verplicht) dus wat dat betreft "moet" ik wel mn groepenkast vervangen.TheGhostInc schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:37:
[...]
Volgens mij is het niet zo lastig:
Zou je de kast hebben vervangen als je geen zonnepanelen had genomen?
Ja? Dan heeft het niks met de zonnepanelen te maken, Nee? Ga door:
Is het aannemelijk te maken dat de huidige installatie ongeschikt/minder geschikt is om uit te breiden?
Ja? Gewoon opgeven, Nee? Waarom wil je de kast überhaupt vervangen?
De belastingdienst heeft sowieso geen elektrotechniekers in dienst en kan dus ook geen verantwoordelijkheid nemen over beslissingen wat 'noodzakelijk' is. Maar denk ook bijvoorbeeld aan een kabelgoot, mogen daar alleen PV kabels inlopen? Of mag je netwerkkabel daar ook in? Of moet het dan naar rato?
Wat de belastingdienst niet wil (en daar is dit de opmaat naar) is dat jij je complete dakbedekking laat vervangen (want dat moest toch al) BTW vrij 'omdat er zonnepanelen opkomen'. Echter kunnen kleine aanpassingen aan je dak (bijvoorbeeld voeten op een platdak) weer prima bij de installatiekosten worden opgenomen,
Een standaard groepenkast is qua BTW niet zo spannend dat de belastingdienst daar wakker van ligt, helemaal niet als bijvoorbeeld er nog een oude aardlek inzit die ongeschikt is, een hoofdschakelaar mist en je anders een loskastje moet halen voor je meetspul.
Don't ask me, ik heb mijn brouwsel zelf getypt in Notepad++MdO82 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:53:
Edit: @Jerrythafast ik weet dat je online z'n tekening kan maken, maar waar kon dat ook alweer ?
Portrait plaatsen is veel makkelijker, dan liggen de railsen horizontaal, en dat plaatst makkelijk, je kan ook de rails horizontaal plaatsen en de panelen landscape, maar dat kost meer rail en komt vaak niet lekker uit.MdO82 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:53:
Zover ik heb begrepen is het een beetje standaard om de panelen verticaal te plaatsen.
Vraag me niet waarom, maar inderdaad als ik ze horizontaal leg dan lukt het wel.
Ben er nog niet achter welke panelen er gebruikt worden.
Hier liggen sneldekkers op het dak, die zijn ongeveer 42x33cm dan heb ik in verticale stand 2,5 dakpan hoog en 5 dakpannen breed nodig voor een paneel.
Als ik dat goed berekend heb dan komt het als volgt"
http://i60.tinypic.com/30d8ms8.jpg
Edit2: Ik heb hierbij een foto van een buurtgenoot waar de panelen op het dak liggen, maar zo van de foto is het ook moelijk te zeggen wat voor panelen het zijn
http://i61.tinypic.com/2jbvfcp.jpg
Een sneldekker is trouwens 30 cm breed werkend (ben ze nog niet anders tegen gekomen), hoogte verschilt tussen de 33 en 37 cm meestal.
Die panelen van de buurman zijn waarschijnlijk niet 165 hoog. ga uit van 5 pannen hoog voor 1 paneel portait.
Zelf zou ik kiezen voor het 2e plaatjes waarop de panelen landscape liggen, maar dan de onderste panelen door leggen i.p.v. verschoven.
De rail dan verticaal en dan vanaf onderen beginnen te stapelen, in goed overleg met de buren links.
edit:
Opmeten is altijd goed! zelf meet ik meestal 3 pannen breed en 3 pannen hoog op, mocht je dan een klein meet foutje maken dan word deze relatief al weer kleiner t.o.v 1 pan.
[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 10-10-2015 23:17 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Door het gemiddelde over meerdere pannen te berekenen krijg je een nauwkeurigere meting.Jerrythafast schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:35:
Had vorige week de dakpannen opgemeten, kwam uit op 15 cm breed (van hoogste topje tot hoogste topje, gemiddeld over een rijtje van 8 pannen) en 34 cm lang (onderrand van de ene pan tot onderrand van de pan die erbovenop ligt, afzonderlijk gemeten bij 5 pannen en was allemaal hetzelfde). Door pannen te tellen vervolgens de afmetingen van het dak bepaald.
[ Voor 10% gewijzigd door Jerrythafast op 10-10-2015 23:03 ]
In dit geval dus de gehele string van 24 panelen op beide inputs te verdelen. Of heeft dit met SolarEdge geen nut?
moet je wel even vermelden of dit de 1 fase of 3 fase is en hoeveel en welke optimizers (waarschijnlijk de P405) je gebruikt.NeoPhire schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:05:
Bij ons draait nu 24x SF170 op 1 string op een SolarEdge SE-5000. Inmiddels zag ik wat berichten voorbij komen voor het gebruiken van een Y-kabel zodat 2 strings op 1 ingang kunnen worden aangesloten. Nu vroeg ik me af of het andersom ook nog nut heeft?
In dit geval dus de gehele string van 24 panelen op beide inputs te verdelen. Of heeft dit met SolarEdge geen nut?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
- Trina Solar Limited panelen (265Wp) met losse SolarEdge optimizer
- JA Solar JAM6(SE)(BK)(R)-60-265 BK (265Wp) met embedded SolarEdge optimizer
Tips?
24 * 82.1 V = 1970.4 Volt op je omvormer aan de DC kant.NeoPhire schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:05:
Bij ons draait nu 24x SF170 op 1 string op een SolarEdge SE-5000. Inmiddels zag ik wat berichten voorbij komen voor het gebruiken van een Y-kabel zodat 2 strings op 1 ingang kunnen worden aangesloten. Nu vroeg ik me af of het andersom ook nog nut heeft?
Foutje in je uitleg? Of trekt je omvormer echt ~1900+ Volt?
Devil's advocate: een hoofdschakelaar is verplicht in moderne installaties. Oude installaties mogen worden onderhouden op het niveau van destijds. Pas als je de elektra grondig gaat renoveren, wordt de nieuwe norm verplicht. Wanneer dat is, is een grijs gebied.Mattie112 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:53:
Tja als je het zo bekijkt idd, heb nu geen hoofdschakelaar (wel verplicht) dus wat dat betreft "moet" ik wel mn groepenkast vervangen.
SolarEdge werkt met optimizers die ervoor zorgen dat de string spanning altijd 350V is. Met 99% zekerheid zijn het in dit geval SolarEdge P405 optimizers.toxict schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 00:51:
[...]
24 * 82.1 V = 1970.4 Volt op je omvormer aan de DC kant.
Foutje in je uitleg? Of trekt je omvormer echt ~1900+ Volt?
Bij normale (niet-film) panelen heeft dat te maken met schaduwvorming en de bypass diodes. Voor filmpanelen zoals Solar Frontier maakt dat minder uit.MdO82 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:53:
Zover ik heb begrepen is het een beetje standaard om de panelen verticaal te plaatsen.
Gevolg is dat dat paneel binnen 1 dag na schoonmaken alweer vies is, dus ik zoek iets beters.
Hoe houden jullie vogels weg? Er zijn zat mogelijkheden, maar die veroorzaken zelf weer schaduw, dus dat schiet weinig op...
Dan heeft het inderdaad daarmee te maken.roderickvd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:12:
[...]
Bij normale (niet-film) panelen heeft dat te maken met schaduwvorming en de bypass diodes. Voor filmpanelen zoals Solar Frontier maakt dat minder uit.
Als je deze horizontaal zal leggen en schaduw hebt dan schakelt het hele paneel uit en de rest.
Maar goed dat is dus het verschil in het kosten plaatje
Ik ga het toch voorleggen om ze horizontaal neer te leggen.
Bij het zolderraam heb ik zover ik weet geen problemen met schaduw dat heb ik alleen 's morgens met het dakkapel bij de 2 onderste dakramen
2250 WP Zuid PVoutput
Maak eens wat foto's, zodat we makkelijker mee kunnen denken.Joepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:05:
Mijn nieuwe panelen (schans-opstelling) zijn inmiddels ontdekt door een kudde eksters hier in de buurt. Ze hebben een hoekje uitgekozen om lekker op te zitten en kakken uiteraard alles onder.
Gevolg is dat dat paneel binnen 1 dag na schoonmaken alweer vies is, dus ik zoek iets beters.
Hoe houden jullie vogels weg? Er zijn zat mogelijkheden, maar die veroorzaken zelf weer schaduw, dus dat schiet weinig op...
Foto's zijn hier al bekend, maar zie ook op PVOutput, http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=16825&sid=16713 ( 4 Photos )toxict schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:44:
[...]
Maak eens wat foto's, zodat we makkelijker mee kunnen denken.
of 750 VDC bij 3 fasen wat logisch zou zijn bij een 5000W omvormer. maar dan moeten er minimaal 13 P405's werkend aan hangen en er kunnen 2 SF's op een P405.Jerrythafast schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 01:10:
[...]
SolarEdge werkt met optimizers die ervoor zorgen dat de string spanning altijd 350V is. Met 99% zekerheid zijn het in dit geval SolarEdge P405 optimizers.
Volgens mij heeft SE maar 1 echte ingang, misschien meerdere stekkers aan de buitenkant.
Je kunt namelijk ook meerdere (ongelijke) strings op het dak al parallel aan elkaar koppelen en zo als 1+ en 1- naar binnen voeren, dat was voor mij ook nieuw, maart werkt.
Ik denk dat als je m aan de binnenkant bekijkt dat alle +en en alle -en aan elkaar liggen.
https://www.dakenshop.nl/...Ze7TehY8P0ruioaAsPU8P8HAQJoepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:05:
Mijn nieuwe panelen (schans-opstelling) zijn inmiddels ontdekt door een kudde eksters hier in de buurt. Ze hebben een hoekje uitgekozen om lekker op te zitten en kakken uiteraard alles onder.
zo iets?
Zooitje vislijnen over en weer spannen, zodat die vogels geen zin meer hebben om daar in de buurt te komen?Joepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:05:
Anders met een buks op het dak gaan zitten. ;-)
Een SE5000 is een 1 fase omvormer, de SE5k is is de omvormer die op 3 fasen werkt. Het aantal P405's die je minimaal moet aansluiten is resp. 6 en 13.Andre1973 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:41:
[...]
of 750 VDC bij 3 fasen wat logisch zou zijn bij een 5000W omvormer. maar dan moeten er minimaal 13 P405's werkend aan hangen en er kunnen 2 SF's op een P405.
Volgens mij heeft SE maar 1 echte ingang, misschien meerdere stekkers aan de buitenkant.
Je kunt namelijk ook meerdere (ongelijke) strings op het dak al parallel aan elkaar koppelen en zo als 1+ en 1- naar binnen voeren, dat was voor mij ook nieuw, maart werkt.
Ik denk dat als je m aan de binnenkant bekijkt dat alle +en en alle -en aan elkaar liggen.
Bij mijn weten heeft elke SolarEdge omvormer wel degelijk 2 gescheiden ingangen. Het is namelijk mogelijk om 1 string met P405 aan te sluiten, terwijl de andere string de gangbare P300 optimizers heeft. Parallel koppelen van optimizers zou mogelijk moeten zijn, maar heb ik nog nooit gezien...

Op tekening ziet dat er ongeveer zo uit:

Nu heb ik het idee opgevat om daar plat op TSMC 165Wp dunne film panelen op te leggen van ca. 66x165cm. Ik kan er dan op het kleine vlak 7 naast elkaar kwijt in portrait (aan de oostkant, gericht op west), en op het grote vlak (aan de westkant, gericht op oost) maximaal 11.
Even met een krijtje, meetlint en een lange lat in de weer geweest:

Merk op dat je de bovenkant van het dak niet vanaf de grond kan zien, dus of het allemaal superstrak ligt is niet zo belangrijk. Dat nummer 18 in landscape ligt ipv portrait zie je dus toch niet.
In eerste instantie dacht ik aan optimizers, maar eigenlijk vallen de schaduwen wel mee. Tegen de tijd dat de zonnecollector schaduw gaat geven (op paneel 13, 14 en 18 op de foto's) komt daar eigenlijk al niet veel meer dan strijklicht op, en de panelen op het andere vlak hebben er echt bijna geen schaduw van. In elk geval nu niet...
Maar wat voor omvormer heb ik hier nu bij nodig? Ik denk dat ik 2x een MPPT nodig heb gezien de verschillende oriëntatie, maar de ene string heeft dan 7 en de andere tussen de 9 en de 11 panelen (ik twijfel nog over nummer 17 en 18). Is dat een probleem? Wat adviseren de experts hier?
Qua constructie denk ik momenteel aan het gebruik van clickfit rails, die ik op de clickfit voetjes monteer. De voetjes komen dan op 40x60 betontegels die ik wil doorboren om er bouten doorheen te steken om zo de voetjes vast te zetten. De tegels leg ik dan op poreuze kunststof matten (over van het leggen van kunstgras). De tegels wil ik verder nog onderling verbinden met aluminium strips, die dan weer vastgezet worden aan de voet van de zonnecollector. Tenslotte wil ik ze nog over de dakrand heen aan de zijkanten aan het dak bevestigen zodat e.e.a. niet kan gaan schuiven of klapperen als het gaat stormen. Het idee is om zo het dak niet te doorboren om lekkages en koudebruggen te voorkomen.
E.e.a. is nu een beetje in een stroomversnelling gekomen, aangezien ik begrepen heb dat TSMC er mee ophoudt. Ik krijg dus een beetje haast intussen... Wat er nu op het dak staat gaat verhuizen naar het schuurtje.
[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 11-10-2015 14:58 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
Ik heb er dus 3 stuks (unlocked) P350i optimizers van SolarEdge op aangesloten.
Nu staat er in het datablad van SolarEdge dat er minimaal 4 optimizers in een string moeten zitten.
Het lijkt te werken met 3, maar zou het toch minder efficient zijn dan met 4 optimizers bijvoorbeeld?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=14811
De orientatie en hoek van de panelen is nu ZZO en 30 graden. Voorheen veel minder ideaal. Het was een koude dag met veel zon waardoor de set de halve dag in de begrenzing zat van 500 watt.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Vislijn lijkt me wel wat! Voldoende in huis en ook nog eens redelijk makkelijk te monteren.toxict schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:21:
[...]
Zooitje vislijnen over en weer spannen, zodat die vogels geen zin meer hebben om daar in de buurt te komen?
Anders met een buks op het dak gaan zitten. ;-)
Buks werkt vast wel, maar eksters zijn beschermd
Vis lijn raken ze in verstrikt, vind jij niet leuk om te zien als je beetje dierenvriend bentJoepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 18:09:
Dank voor de reacties. Die "duivenpinnen" had ik ook gezien, maar daar heb ik er dan heel veel van nodig (ca. 22 m). Daarbij zullen die schaduw geven omdat ze vlakbij de rand gemonteerd moeten worden...
[...]
Vislijn lijkt me wel wat! Voldoende in huis en ook nog eens redelijk makkelijk te monteren.
Buks werkt vast wel, maar eksters zijn beschermd
1 PVoutput . Dongen NB
4,60m is de binnenste maat, tussen de bitumen van de rand. Omdat de rails iets hoger komt heb ik iets meer ruimte: 4,90 tussen de metalen dakranden. Dat moet dus gaan passen.Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 16:10:
Als je dak 4,6 meter is gaat 7 op dat kleine dak net niet passen.Ik snap ook niet helemaal hoe je eea nu wil gaan bevestigen. Als je clickfit gebruikt met de bijbehorende klemmen dan komt er ook nog iets afstand tussen de panelen bij.
De hoogte is gewoon de top van de tweede etage. Een meter of 8 a 9 vanaf de grond midden in een woonwijk. Het gaat om Gouda. Dat is niet het gebied met de sterkste wind geloof ik, maar een categorie lager.Mocht je dit zo doen lijkt me extra ballast of bevestiging ook niet nodig, de panelen zitten dan al aan elkaar vast en het ligt plat dus knap windje wat daar iets mee kan. Eea ligt natuurlijk wel een beetje aan de hoogte (die lijkt me nog mee te vallen) en het windgebied waar je woont maar dat is ook een kwestie van gezond verstand gebruiken. Ik zou voor de zekerheid wel even kijken naar je dakbelasting.
Plan was per rij van 7 panelen 6 of 8 van die betontegels, plus strips aan de zijkant van het dak vastzetten. Ik wil de clickfit voetjes vastbouten op deze tegels in plaats van aan het dak zelf (door er gaatjes in te boren waar een bout door kan). De tegels leg ik dan op matten om het dak te beschermen. Onderling wil ik dan de rijen verbinden met alu strips en die ook vastzetten aan de voet van de zonnecollector waar dat kan. Die heeft een stevige bevestiging.
De bakken met panelen die er nu staan zijn overigens ook erg zwaar.
Het gaat om de 1-fase variant met 12 P405 optimizers inderdaad. Er ligt 1 kabel vanaf de gehele string nu, de vraag is of het nut heeft om deze met een Y-splitter op de 2 inputs van de omvormer zelf aan te sluitenAndre1973 schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 23:19:
[...]
moet je wel even vermelden of dit de 1 fase of 3 fase is en hoeveel en welke optimizers (waarschijnlijk de P405) je gebruikt.
Mjaa, dat is inderdaad niet de bedoeling, vogel in paniek is niet leuk... Misschien een wat dikkere nylon draad die goed strak staat. Die kunnen ze wel zien, maar is te dun op op te zitten (zonder om te vallenreneeke1970 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:26:
[...]
Vis lijn raken ze in verstrikt, vind jij niet leuk om te zien als je beetje dierenvriend bent

Verwijderd
u gaat veel geld besparen terugverdientijd 7 jaar, ahahhahaha. zeker weer zon deur/web/telefoonverkoperVerwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 14:28:
Ouch...![]()
Gister gemaakt, iets voor 12 in de middag reed ik hier langs.![]()
[afbeelding]

Kunst is om je draad niet zo strak te spannen dat ie in de wind gaat "zingen", anders krijg je dat weer ;-)Joepla schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:52:
[...]
Mjaa, dat is inderdaad niet de bedoeling, vogel in paniek is niet leuk... Misschien een wat dikkere nylon draad die goed strak staat. Die kunnen ze wel zien, maar is te dun op op te zitten (zonder om te vallen) en op de rand van de panelen zitten gaat ook niet meer.
[afbeelding]
Wat een mooi systeem is dat zeg!
Als je de rails erin geklikt hebt, krijg je het ook niet meer los, maar je kunt met een hamer nog wel een paar cm heen en weer schuiven.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je de panelen eraan hebt zitten, dat het dan echt geen kant meer op kan.
Geniaal simpel systeem
oei, dat word een lastig dakje, maar ik zie wel mogelijkheden.ATS schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:39:
[...]
4,60m is de binnenste maat, tussen de bitumen van de rand. Omdat de rails iets hoger komt heb ik iets meer ruimte: 4,90 tussen de metalen dakranden. Dat moet dus gaan passen.![]()
[...]
De hoogte is gewoon de top van de tweede etage. Een meter of 8 a 9 vanaf de grond midden in een woonwijk. Het gaat om Gouda. Dat is niet het gebied met de sterkste wind geloof ik, maar een categorie lager.
Plan was per rij van 7 panelen 6 of 8 van die betontegels, plus strips aan de zijkant van het dak vastzetten. Ik wil de clickfit voetjes vastbouten op deze tegels in plaats van aan het dak zelf (door er gaatjes in te boren waar een bout door kan). De tegels leg ik dan op matten om het dak te beschermen. Onderling wil ik dan de rijen verbinden met alu strips en die ook vastzetten aan de voet van de zonnecollector waar dat kan. Die heeft een stevige bevestiging.
De bakken met panelen die er nu staan zijn overigens ook erg zwaar.
corrigeer als ik het fout heb.
je wil dus de panelen gewoon plat op je dak leggen en allen maar het schuine van het dak gebruiken?
(goed plan in mijn ogen, is wel erg plat maar werkt zeer oke.)
kijk eens hoe PCIop dak verbindingen heeft gemaakt/laten maken.
(misschien wil hij dat even posten, dat lijkt mij wel iets voor jouw.)
ja als je 2 richtingen hebt raad ik al snel 2x mpp aan.
(stringen parallel, kunnen ook, alleen parallel stringen moeten even lang zijn, en dat word lastig met jouw dak.)
als je een mpp hebt, dan wil je die wel kunnen vullen met voldoende V van uit de panelen.
en niet allebei van de stringen die je hebt geven veel panelen en dus niet veel V.
het is dus verstandig om al snel panelen te gebruiken die een hoge V geven.
dat doe je dan met panelen die 5" cellen hebben of met dunne film panelen.
voorbeelden van 5"cellen:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html (of die andere van panasonic.)
of
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
(deze 2 panelen kunnen ook gecombineerd worden op 1 mpp. misschien kom je dan heel leuk uit?
een mpp van een tl omvormer wil het liefst iets rond de 720 cellen.)
zelf had je al gekeken naar dunne film, dus dat doe ik niet.
ik zelf denk nu aan 4x de benQ op het kleine dakje.
en dan het andere dak vullen met een aantal van die ec solars.
dat zou je dan kunnen doen op een omnik3 of power-one 3.0 of of of etc etc etc...
laat maar weten wat je er in ziet, maar er is zat mogelijk op je dak.
edit:
het kleine dak deel.
2x deze http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
= 106 + 1 + 106 +1 = 214 cm
3x deze http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
= 81 + 1 + 81 + 1 + 81 = 245 cm
+ 2x 5cm eind klemmen, maar die kunnen over de loodflap heen.
(of de stangen anders oriënteren en dan vallen de tussen cm ook weg.)
je hebt nu ook genoeg cellen voor een tl omvormer.
maakt een totaal van 459cm.
misschien past het net op het dak.
(de stangen moeten nog iets uit steken voor de eind klemmen, maar je zou de stangen ook anders kunnen doen en dan kom je zelfs onder de 460cm uit)
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 12-10-2015 10:44 ]
De panelen staan op 212Graden Zuid-zuidwest. Heb hem sinds 01 augustus 2013 en heb tot nu toe 4900kWh opgewekt. Dit is dus net rond de 1000kWh/kWp.
Hopelijk kun je hier iets mee en hartelijk dank alvast!!!
antonboonstra schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 16:09:
[...]
Goede vraag. Dat hangt af van twee dingen:
https://www.google.nl/sea...2B%201%20%2B%20106%20%2B1migjes schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:00:
106 + 1 + 106 +1 = 215 cm
81 + 1 + 81 + 1 + 81 = 246 cm
https://www.google.nl/sea...2081%20%2B%201%20%2B%2081
Je rekenmachine heeft een afwijking van +1
ik had even een extra bakkie koffie nodig, ik had ook de eind klemmen er nog niet bij geschrevenJerrythafast schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:19:
[...]
https://www.google.nl/sea...2B%201%20%2B%20106%20%2B1
https://www.google.nl/sea...2081%20%2B%201%20%2B%2081
Je rekenmachine heeft een afwijking van +1
is nu aan gepast.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.