Mattie112 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:51:
[...]
Ik zat nu ook naar die JASolar panelen te kijken maar dan de 290wP variant. Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Stel ik pak die 290wP panelen (
http://www.sun-solar.nl/w...ASolar_Percium275-295.pdf) welk voltage moet ik dan pakken om te rekenen? Ik zie bij het kopje "NOCT" staan "max Power Voltage" van 28.89. 12 panelen zou dan zijn 346V. En aangezien die omvormer "350....700" wil (
http://mijnenergiefabriek...tecaGrid_1800-4200_NL.pdf) gaat dat dus niet goed werken. Is dat correct? Of moet ik een ander voltage gebruiken uit die spec sheet om hier mee te rekenen?
edit: in die zelfde spec sheet zie ik de StecaGrid 3010 staan. Daar staat bij 160...500. Met 12 van die JASolar panelen kom je op 3480wP, die dat model doet "max aanbevolen PV vermogen": 3800. Die zou dan wel kunnen right?
oke, schrap het getal "max aanbevolen PV vermogen" uit je hoofd.
is een totaal onbelangrijk getal.
JAsolar precium, oke (maakt mij niet uit, gebruik ik die als voorbeeld)
4 belangrijke gegevens te vinden in de datasheet.
bij ELECTRICAL PARAMETERS (ook wel STC genoemd, Standaard Testing Conditions)
1. de Vmp/Maximum Power Voltage = 32.07V
2. Temperature Coefficient of Pmax (γPmp) = -0.410%/℃
3. Voc/Open Circuit Voltage = 39.46V
4. Temperature Coefficient of Voc (βVoc) = -0.340%/℃
bij STC worden deze omgeving variabele gebruikt:Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25℃, Air Mass 1.5
met de Voc en de βVoc, kun je uit rekenen wat de Voc is bij +/- -10 graden.
en dat is de hoogste V die uit de panelen komt en dat moet onder de max zijn van de omvormer, anders start de omvormer niet.
met de Vmp en de γPmp, kun je uitrekenen wat de Vmpp is bij b.v. 75 graden hete panelen.
(ja je panelen kunnen behoorlijk liggen te bakken in het zonnetje.
en hier heb je een groot voordeel op mijn systeem, jij hebt regel matig een koud zee windje als de zon schijnt.)
en dit wil je boven de minimum van de mpp houden.
(tipje, bij heel veel tl omvormers is dit 200V, word niet door iedere fabrikant zo gezegd.
maar dat is marketing, pas bij 200V beginnen tl omvormers echt goed te werken.

)
ik kan dit uit mijn hooft en zeg dat+/- : 12 x JAsolar = de min Vmpp = 300V, gemiddelde Vmpp = 360V, max voc = 550V.
maar goed dat is voor jouw nog wat lastiger, dus gebruik even :
http://www.sunnydesignweb.com/
en daar haal je de 1. min, 2. gemiddelde en 3. max V uit

(kies in sunnydesign even de SMA3600tl-21 anders berekend hij niks.)
steca heeft 2 verschillende modellen.
de varianten die niet lagere V aan kunnen als 350V en modellen die dat wel kunnen.
de varianten die geen lagere V aan kunnen, halen een rendement van boven de 98%, de andere zitten gewoon wat lager met hun rendement.
(als je de hoge V varianten niet kunt gebruiken, dan hoef je van mij geen steca te gebruiken, dan zijn er ook andere opties te verzinnen

)
stel je vervangt de JA solar voor deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
dan zul je zien dat de Vmpp wel boven de 350V blijft in alle gevallen.
(misschien zelfs al wel te hoog. lol
mag je zelf uit rekenen.

)
een losse tip:
gewoon omdat ik denk dat dit misschien wel een erg leuke optie is voor jouw.
scoor een power-one 3.6. (is +/- net zo duur als een stecagrid)
die heeft 2x een mpp en kan per mpp 3000W verwerken.
en in totaal een 4000W (en gaat "net" op een 16A groep).
je kunt de 2x mpp samen voegen tot 1 mpp van 4000W.
daar hang je de 12x JAsolar aan.
dit levert je genoeg elektra ( 3900kwh per jaar) om je rekening terug te draaien.
ik weet het nu al, het pv virus heeft je dan in zijn grip.
na een jaar wil je meer Wp op dak.
(dit ontkennen heeft geen zin, de ontkenning is de eerste fase van een verslaving

)
dan koppel je de 2x mpp weer los van elkaar en je hangt op noord-oost ook een 12x wat panelen.
nu heb je dus in 1x zoveel kWh dat je ook je huis kunt verwarmen.
en poefff ook weg gas rekening, lol
(de power-one zou ook een sma kunnen zijn of nog iets anders, bij elk merk moeten we even kijken wat het wel of niet kan.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)