Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.165 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
Volgens de laatste NPR5310:2015 blad 65 dient er ten alle tijde een aardlekschakelaar (RCD) geplaatst te worden bij een groep welke gebruikt wordt voor het aansluiten van een omvormer van zonnepanelen.
De NPR5310:2015 is een verklarende uitleg van de NEN1010 en meer in duidelijke taal opgesteld.
Ik kan een ieder deze aanbevelen om te lezen , veel van de vragen die hier opduiken worden hierin duidelijk uitgelegd. Het grootste probleem is dat je de NPR5310:2015 moet kopen bij de NEN, maar ook hier zijn oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
De ZPO NPR en bepaalde uitvoeringen van de ABB ZV16 zijn voorzien van aardlekautomaten. Dat document verbiedt dus eigenlijk de versies zonder aardlekautomaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
MadDog11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:19:
Volgens de laatste NPR5310:2015 blad 65 dient er ten alle tijde een aardlekschakelaar (RCD) geplaatst te worden bij een groep welke gebruikt wordt voor het aansluiten van een omvormer van zonnepanelen.
De NPR5310:2015 is een verklarende uitleg van de NEN1010 en meer in duidelijke taal opgesteld.
Ik kan een ieder deze aanbevelen om te lezen , veel van de vragen die hier opduiken worden hierin duidelijk uitgelegd. Het grootste probleem is dat je de NPR5310:2015 moet kopen bij de NEN, maar ook hier zijn oplossingen voor.
klopt +/- wel een aardig eind, en vind het een aanrader om wel een aardlek te gebruiken.

maar, NPR is iets te veel versimpeld voor de problemen die je hier tegen komt.
zo kon vroeger (ik weet niet hoe het in de nieuwe zit) het splitsen(van 1x 16A naar 2x16A) volgens NPR niet.
via maar via nen1010 kan het wel.
het zijn algemene regels, met helaas ook algemene foutjes.
(zo zou je ook een omvormer als vaste machine (met bij behorende regels) kunnen aansluiten en dan is de aardlek niet verplicht.
en eigenlijk zijn omvormers ook vaste machines, zo zie ik ze te minste wel, maar vaak worden ze niet zo aangesloten.)

en dan heb je ook nog politiek.
straks gaat de bepaling van omvormers <500W op een groep die ook gebruikers heeft er uit.
dit word door EU politiek bepaald en heeft niks met het technische stuk te maken.
de aansluit methodes die in NL zijn gebruikt in de loop der jaren kan die extra 500W echt wel aan.

en je hebt hier ook nog gebruikers, niet iedereen is hier tweaker.
echt soms denken mensen dat elk stopcontact een eigen groep is. 8)7

(en dan heb je de manier van kijken naar problemen, als voor mij iets een "ja, kan" is in 99% van de gevallen dan is het een "nee, kan niet", want het is dan nog geen 100% en ik kan niet zien of je wel of niet bij die 1% hoort.
je kunt me dan gerust overtuigen dat het wel een ja is in jouw geval.
andere hier willen wel eens schreeuwen en roepen dat iets kan, maar vergeten dan net de uitzonderingen te melden.)
Jerrythafast schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:18:
De ZPO NPR en bepaalde uitvoeringen van de ABB ZV16 zijn voorzien van aardlekautomaten. Dat document verbiedt dus eigenlijk de versies zonder aardlekautomaten?
nop, je hebt 1x een aardlek nodig in de lijn, dus is er al 1 in de meterkast op de groep die je wil splitsen, dan is hij in de splitskast niet meer nodig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:27
Andre1973 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 00:10:
Bij een klant (en vriend van mij) hangt een SMA 3000 TL21 met SF panelen en daar gaat de 30 mA ALS er bij onweer er nog wel eens uit. tot nu toe 2 x gebeurd in 1 1/2 jaar. moet die nog maar ns vervangen voor een 100 mA.

ben 2 op cursus geweest van SMA en het echte antwoord is dat ze eigenlijk niet precies weten waardoor t komt. Onweer / regen / hoge luchtvochtigheid hoge spanning op het systeem etc zou allemaal de oorzaak kunnen zijn. ze zijn er nog niet uit. t gebeurd regelmatig bij een 30 mA (soms ook juist bij in of uitschakelen van de omvormer 's ochtens 's avonds), zeker als er ook nog meer eindgroepen aan hangen. maar ook als er alleen maar PV aan hangt.
Waarschijnlijk ligt dan de dc kabels als een inductie lus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
migjes schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:22:
[...]

klopt +/- wel een aardig eind, en vind het een aanrader om wel een aardlek te gebruiken.

maar, NPR is iets te veel versimpeld voor de problemen die je hier tegen komt.
zo kon vroeger (ik weet niet hoe het in de nieuwe zit) het splitsen(van 1x 16A naar 2x16A) volgens NPR niet.
via maar via nen1010 kan het wel.
het zijn algemene regels, met helaas ook algemene foutjes.
(zo zou je ook een omvormer als vaste machine (met bij behorende regels) kunnen aansluiten en dan is de aardlek niet verplicht.
en eigenlijk zijn omvormers ook vaste machines, zo zie ik ze te minste wel, maar vaak worden ze niet zo aangesloten.)

en dan heb je ook nog politiek.
straks gaat de bepaling van omvormers <500W op een groep die ook gebruikers heeft er uit.
dit word door EU politiek bepaald en heeft niks met het technische stuk te maken.
de aansluit methodes die in NL zijn gebruikt in de loop der jaren kan die extra 500W echt wel aan.

en je hebt hier ook nog gebruikers, niet iedereen is hier tweaker.
echt soms denken mensen dat elk stopcontact een eigen groep is. 8)7

(en dan heb je de manier van kijken naar problemen, als voor mij iets een "ja, kan" is in 99% van de gevallen dan is het een "nee, kan niet", want het is dan nog geen 100% en ik kan niet zien of je wel of niet bij die 1% hoort.
je kunt me dan gerust overtuigen dat het wel een ja is in jouw geval.
andere hier willen wel eens schreeuwen en roepen dat iets kan, maar vergeten dan net de uitzonderingen te melden.)
Och, ik inspecteer al 16 jaar elektrische installaties volgens NEN1010 en NEN3140, daarnaast inspecteer ik ook medische ruimten volgens NEN3134 en NEN1010/710, voorts gedelegeerd installatieverantwoordelijk volgens NEN3140 bij een aantal bedrijven, denk dat ik er wel een beetje van afweet en heb de genoemde normen en aanvullingen in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:22:
[...]

nop, je hebt 1x een aardlek nodig in de lijn, dus is er al 1 in de meterkast op de groep die je wil splitsen, dan is hij in de splitskast niet meer nodig. ;)
Ah, of course. Ik ging even uit van mijn eigen situatie waar de wasmachine dus niet achter de aardlekschakelaar zit. (Lijkt me trouwens dat dat volgens de huidige normen niet meer zo wordt gedaan, toch?)
f2ride2001 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:23:
[...]

Waarschijnlijk ligt dan de dc kabels als een inductie lus.
Klinkt aannemelijk. Bestaat er niet zoiets als een 'best practise' om je strings aan te sluiten, waarbij je zo'n lus voorkomt? Ik zou eigenlijk aannemen dat hier expliciet rekening mee wordt gehouden bij het plannen van in welke volgorde de panelen op elkaar worden aangesloten. Zeker bij Tetris-achtige legplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MadDog11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:06:
[...]

Och, ik inspecteer al 16 jaar elektrische installaties volgens NEN1010 en NEN3140, daarnaast inspecteer ik ook medische ruimten volgens NEN3134 en NEN1010/710, voorts gedelegeerd installatieverantwoordelijk volgens NEN3140 bij een aantal bedrijven, denk dat ik er wel een beetje van afweet en heb de genoemde normen en aanvullingen in bezit.
ow, ik twijfel niet aan je kennis, maar wel aan de regels van nen en consorten.
het is niet dat die special zijn gemaakt voor pv omvormers en de situaties die daar bij komen kijken.
veel regels van de NPR5310 zijn gemaakt op het feit dat er maar 1 punt is waar de stroom binnen komt.
en dat geeft ineens hele andere situaties.

b.v.: ik heb 35A hoofdgroep, en daar mee is het geen probleem om 2x 16A omvormer + een 2,15A (steca, soladin) op te hangen.
volgens NPR5310 geen probleem, maar durf ik dat over de kabels van mijn meter kast te laten lopen?
dat stuk moet dan wel 70A aan kunnen en kan hij nu niet. (hoofd groep gaat er pas uit als er eerst de 34,15A van de omvormer word gebruikt en dan nog waarop hij is af gezekerd.)

of anders om:
waarom geen omvormer meer <500W op een groep met gebruikers?
echt al mijn kabel's koppelingen etc etc etc..
kunnen allemaal 21A+ verwerken, en daar kom ik met een ruime marge niet eens in de buurt.

dus regels goed en belangrijk, maar ze moeten ook niet onnodig in de weg zitten (en soms zelfs politiek gedreven aangepast worden).
Jerrythafast schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:06:
[...]
Ah, of course. Ik ging even uit van mijn eigen situatie waar de wasmachine dus niet achter de aardlekschakelaar zit. (Lijkt me trouwens dat dat volgens de huidige normen niet meer zo wordt gedaan, toch?)
het is tegenwoordig vrij normaal om de wasmachine achter een aardlek te zetten.

maar langzamerhand begin ik wel te twijfelen of het nog wel nodig is om een wasmachine wel op een eigen groep te zetten, je ziet er langzaam steeds meer komen die de 2000W niet meer halen.
en dan worden het eigenlijk steeds meer apparaten die onder de zelfde norm vallen als een koffiezetapparaat/frietpan etc etc...
en dan heb je eigenlijk geen eigen groep meer nodig. (je moet dan nog steeds de ruimte waar hij staat zwaarder af zekeren, dus extra groep blijft nodig, hij hoeft alleen niet meer speciaal voor de wasmachine te zijn)
(dit is dus nog geen 100% zo, dus een nee het kan niet, maar ik verwacht in de toekomst wel een verandering op dit punt in de nem normen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
migjes schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:43:
[...]

dus regels goed en belangrijk, maar ze moeten ook niet onnodig in de weg zitten (en soms zelfs politiek gedreven aangepast worden).
Idd, het blijft altijd een kwestie van je gezond "boerenverstand" gebruiken , daarnaast vind ik het van de zotte dat je iets (normen etc.) moet kopen om precies te achterhalen hoe het zou moeten. En daarnaast nog een richtlijn moet raadplegen om te kunnen achterhalen wat men bedoeld, maar NPR5310:2015 blad 65 is imho werkbaar en met duidelijke figuren aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:02
[...]
Norm is nog steeds om een ALS toe te passen, tenzij het apparaat direct met kabel aangesloten is, zoals een fornuis.
Klinkt aannemelijk. Bestaat er niet zoiets als een 'best practise' om je strings aan te sluiten, waarbij je zo'n lus voorkomt? Ik zou eigenlijk aannemen dat hier expliciet rekening mee wordt gehouden bij het plannen van in welke volgorde de panelen op elkaar worden aangesloten. Zeker bij Tetris-achtige legplannen.
Ja, "gewoon" de twee kabels parallel aan elkaar laten lopen. Bij meerdere strings op één MPPT aftakken van een splitter. Ik zeg "gewoon" want ik zie zonneboeren dit nog regelmatig verkeerd doen. Lekker goedkoop met minder kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
roderickvd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:00:
[...]

Ja, "gewoon" de twee kabels parallel aan elkaar laten lopen. Bij meerdere strings op één MPPT aftakken van een splitter. Ik zeg "gewoon" want ik zie zonneboeren dit nog regelmatig verkeerd doen. Lekker goedkoop met minder kabel.
Bedoel je dit met kabels parallel laten lopen?
Afbeeldingslocatie: http://www.jerweb.nl/zooi/pv-parallel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Jerrythafast schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:35:
[...]

Bedoel je dit met kabels parallel laten lopen?
[afbeelding]
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 08:07
Net gehoord dat een 12e paneel bijplaatsen niet interessant is voor mij... Kan dus nu 2 dingen doen...

1. Soladin 600 met 3 keer 250 wp paneel (of 4 keer een SF paneel) op de dakkapel leggen
2. 12e paneel op de garage leggen (en die op een micro omvormer aansluiten)

Wat zou nummer 1 moeten kosten ruwweg als ik alles wil laten doen? Iemand enig idee?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

roderickvd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:00:
[...]

Norm is nog steeds om een ALS toe te passen, tenzij het apparaat direct met kabel aangesloten is, zoals een fornuis.

[...]
Dat dacht ik ook...

Indien de verbruiker rechtstreeks in de meterkast op de zekering wordt aangesloten zonder dat er andere aftakkingen,wcd's, aan zitten mag je deze zonder aardlek aansluiten... |:(

Zou dus betekenen dat een omvormer op een eigen groep, zonder aardlek mag worden aangesloten.
Zo heb ik beide omvormers in ieder geval aangesloten... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:06
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor 8 bisol 265 mono black panelen met een Steca coolcept 2000 omvormer.
Ik heb bewust gekozen voor mono-black vanwege het uiterlijk.Ik snap dat de Solar Frontier panelen en de dunne film panelen een nog egaler zwart beeld geven. Maar het kostenaspect is ook belangrijk

Mijn huidige stroomverbruik ligt onder de 2000 kWh en mijn dak ligt pal op zuid.

Mijn vraag is: in hoeverre ga je last krijgen van de beperking van de omvormer? 2050 Watt is de max inputvermogen voor de omvormer. De panelen hebben een vermogen van 2120 Wp. (vaak liggen de vermogens nog iets hoger).
Is het dan beter te gaan voor 9x en een 2500 W omvormer of pak ik het verlies bij de piek ruimschoots terug doordat de 2000 eerder inschakelt?

Hebben jullie verder nog algemene ervaringen over de Bisol mono panelen en de steca omvormers?
(ter info, ik heb 100% schaduwvrij dak. geen nood voor optimizers of parallel schakelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:08

JayPe

Ondertitel

Een Solar Edge, SE2200

+ 6 Yingli Panda 280 Wp
+ 6 Power optimizers
+ montage materiaal pannendak

circa 2750 euro, incl BTW

Is dat een redelijke prijs? En wat mag ik qua installatie kosten verwachten?
Gaat alleen om de plaatsing op het pannendak "2 hoog achterkant" De extra elektra groep is al aanwezig, en de omvormer kan zo aan de muur gehangen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

rik11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:07:
Ik heb zojuist een offerte gekregen voor 8 bisol 265 mono black panelen met een Steca coolcept 2000 omvormer.
Wat mag dat kosten als ik vragen mag? Qua grootte komt t redelijk overeen met mij ( 6 of 8 panelen; beiden relatief klein, maar dus wel het werk, maar niet de massa ).

Ik heb wel een prijsindicatie van de materialen, maar geen inzicht in de kosten, vooral omdat 't zoals ik al zei '2 hoog achter' is, en via Google Streetview of Earth er op afstand 0,0 inzicht op afstand verkregen kan worden.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
JayPe schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:11:
[...]

Wat mag dat kosten als ik vragen mag? Qua grootte komt t redelijk overeen met mij ( 6 of 8 panelen; beiden relatief klein, maar dus wel het werk, maar niet de massa ).

Ik heb wel een prijsindicatie van de materialen, maar geen inzicht in de kosten, vooral omdat 't zoals ik al zei '2 hoog achter' is, en via Google Streetview of Earth er op afstand 0,0 inzicht op afstand verkregen kan worden.
€ 3985 incl BTW
met Schletter Black montagemateriaal(geschroefd)

Montage is volgens mij 42,50 per paneel exclusief de bekabeling en aanpassen meterkast en netwerkverbinding. (de prijs die ik noem is wel all-in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

rik11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:07:
Ik heb bewust gekozen voor mono-black vanwege het uiterlijk.Ik snap dat de Solar Frontier panelen en de dunne film panelen een nog egaler zwart beeld geven. Maar het kostenaspect is ook belangrijk

Mijn huidige stroomverbruik ligt onder de 2000 kWh en mijn dak ligt pal op zuid.

Mijn vraag is: in hoeverre ga je last krijgen van de beperking van de omvormer? 2050 Watt is de max inputvermogen voor de omvormer. De panelen hebben een vermogen van 2120 Wp. (vaak liggen de vermogens nog iets hoger).
Is het dan beter te gaan voor 9x en een 2500 W omvormer of pak ik het verlies bij de piek ruimschoots terug doordat de 2000 eerder inschakelt?

Hebben jullie verder nog algemene ervaringen over de Bisol mono panelen en de steca omvormers?
(ter info, ik heb 100% schaduwvrij dak. geen nood voor optimizers of parallel schakelingen).
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" -> conclusie: Zonnepanelen leveren meer dan 90% van de tijd, minder dan 70% van hun STC vermogen. Piekverliezen (in jouw geval) zijn verwaarloosbaar.

Mijn buurman en ik hebben exact dezelfde opstelling en panelen, maar ik een Stecagrid 2300 en hij een Delta 2500 omvormer. Zijn omvormer kan dus meer DC vermogen/pieken aan, maar mijn omvormer is efficiënter. Resultaat: ik produceer ruim 4% meer! antonboonstra in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 07-10-2015 16:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
@JayPe, welke SolarEdge optimizers worden er gebruikt dan? Van de optimizer (de P300) die normaal bij een 60 cells paneel wordt gebruikt zijn er minimaal 8 nodig voordat het uberhaupt werkt. Zie de spec (onderaan) http://www.solarnrg.nl/do...0%20power%20optimizer.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
antonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:29:
[...]

antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" -> conclusie: Zonnepanelen leveren meer dan 90% van de tijd, minder dan 70% van hun STC vermogen. Piekverliezen (in jouw geval) zijn verwaarloosbaar.

Mijn buurman en ik hebben exact dezelfde opstelling en panelen, maar ik een Stecagrid 2300 en hij een Delta 2500 omvormer. Zijn omvormer kan dus meer DC vermogen/pieken aan, maar mijn omvormer is efficiënter. Resultaat: ik produceer ruim 4% meer! antonboonstra in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Kijk, dat is nuttige informatie. Prima combinatie panelen en omvormer dus.
Mijn installateur wil de wasmachine groep splitsen in twee 16 A groepen. (selectiviteit voor consumenten vervalt?) de loze leiding wil hij gebruiken voor ethernet. Is dit een nette oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Thijs8472 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:49:
@JayPe, welke SolarEdge optimizers worden er gebruikt dan? Van de optimizer (de P300) die normaal bij een 60 cells paneel wordt gebruikt zijn er minimaal 8 nodig voordat het uberhaupt werkt. Zie de spec (onderaan) http://www.solarnrg.nl/do...0%20power%20optimizer.pdf
De P300 ( neem ik aan bij de Yingli 280-ers ). Volgens de installateur heeft de SE2200 minimaal 6 panelen nodig om voldoende regelbereik te hebben,..

hmm.. vroeg mij sowieso al af hoe het gaat werken: 3 panelen krijgen er vroeg zon, 3 panelen eigenlijk pas veel later: gaat de boel t wel doen als er 3 in de schaduw liggen?

Ik kan wellicht, met persen, er 7 panelen op krijgen ( op 't dak bedoel ik ), maar of dat esthetisch nog lijkt? 8 panelen van zn lang zal die leven niet.

Anders ga ik toch maar voor de micro-omvormers: per paneel één.. liefst pakte ik voor BenQ 325Wp panelen, maar die zijn in verhouding zovééél duurder per Wp tov de Yingli's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
timovd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:51:
Of is er voor de cv een aparte groep aangelegd ivm geaard stopcontact?
Bedankt voor de reacties, ik ga nog even goed uitzoeken of CV inderdaad helemaal alleen op de groep staat. Tot op heden geen lampjes/wcd's gevonden die op de groep zitten.
Een alternatief is om een verdieping lager te splitten bij de wasmachine maar dan wordt de AC bekabeling naar de omvormer wat langer.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
JayPe schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

De P300 ( neem ik aan bij de Yingli 280-ers ). Volgens de installateur heeft de SE2200 minimaal 6 panelen nodig om voldoende regelbereik te hebben,..

hmm.. vroeg mij sowieso al af hoe het gaat werken: 3 panelen krijgen er vroeg zon, 3 panelen eigenlijk pas veel later: gaat de boel t wel doen als er 3 in de schaduw liggen?

Ik kan wellicht, met persen, er 7 panelen op krijgen ( op 't dak bedoel ik ), maar of dat esthetisch nog lijkt? 8 panelen van zn lang zal die leven niet.

Anders ga ik toch maar voor de micro-omvormers: per paneel één.. liefst pakte ik voor BenQ 325Wp panelen, maar die zijn in verhouding zovééél duurder per Wp tov de Yingli's..
In de datasheet van de optimizers staat dat alleen de P405 werkt met 6 panelen in een string, de anderen hebben er minimaal 8 nodig. Dus dan moeten het wel de P405 optimizers zijn.

De SE2200 optimizer wil van de optimizers precies 350 V ontvangen. Als alle 6 panelen evenveel vermogen kunnen leveren, zullen alle 6 de optimizers een output van 581/3 V leveren.

Stel dat drie panelen elk 70 W kunnen leveren en de andere drie leveren 280 W. Dat is een verhouding van 1:4. De spanning die de optimziers moeten afgeven moet dan ook een verhouding 1:4 hebben. De optimizers van de drie panelen in de schaduw zullen elk 231/3 V leveren en de andere drie optimizers moeten elk 931/3 V leveren om het totaal weer op 350 V te krijgen. Aangezien de maximale outputspanning van P405 optimizers 85 V is, zou hij 't niet doen in deze situatie.

Het SolarEdge systeem kan op één van twee manieren werken in deze situatie (3x 70 W en 3x 280 W vermogen van de panelen), ik weet eigenlijk niet welke manier de juiste is:
  • Omdat de belasting zo ongelijk is dat sommige optimizers meer spanning moeten leveren dan mogelijk is, schakelt het hele systeem niet in. (Niet te hopen dat het zo werkt eigenlijk.)
  • De optimizers van de drie panelen die 280 W kunnen leveren, geven een outputspanning van 85 V. Die drie zijn samen 255 V, dus de andere drie optimizers moeten samen 95 V leveren. Dat is 312/3 V per stuk. De stroom die gaat lopen is dan 70 / 312/3 = 2,21 A. Uit de drie panelen die in de zon liggen kun je bij 85 V en 2,21 A nog ongeveer 188 W trekken. Samen 3x70 + 3x188 = 774 W. (Van de 1050 W die erin had gezeten als elk paneel een micro-omvormer had gehad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

JayPe schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 16:58:
[...]

Ik ga voor 8 Panda's met P300 optimizers. Jouw opmerking triggert mij wel. Één zal 's ochtends in ieder geval schaduw pakken. Ik neem aan dat het systeem dan nog wel werkt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
timovd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 18:13:
[...]

Ik ga voor 8 Panda's met P300 optimizers. Jouw opmerking triggert mij wel. Één zal 's ochtends in ieder geval schaduw pakken. Ik neem aan dat het systeem dan nog wel werkt?
Zelfde berekening voor jou: één paneel met 70 W opbrengst, 7 panelen met 280 W per stuk. Nu ga ik wel uit van P300 optimizers met een maximum outputspanning van 60 V. De omvormer wil weer 350 V hebben.

Als alle panelen een gelijk vermogen kunnen leveren heb je met 8 optimizers 43¾ V per optimizer. Vanwege de schaduw geeft één optimizer 31¾ V minder spanning af, nog maar zo'n 12 V. Die ontbrekende spanning komt nu voor rekening van de andere 7 optimzers, die nu elk een spanning van een dikke 48 V af moeten geven. No problemo dus, blijft ruim binnen de marge. Die 7 optimizers kunnen prima dat ene paneel opvangen, ondanks dat ze niet boven de 60 V mogen komen.

Je kunt wel zien dat ik me de afgelopen dagen in SolarEdge heb ingelezen (8>

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 07-10-2015 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@ Solar Edge optimizers: docu van de fabrikant. Minimum aantal P 300 is 8

http://www.solaredge.com/...timizer-datasheet-nld.pdf

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 16:50
onetime schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 01:53:
[...]

Interesse! (als er verder geen interesse is via dm? als .csv?)
http://upload.mattie-syst...537-paneel_overzicht.xlsx

Astu :)
Kwestie van dak maat invullen (of pan-maat + pan aantal) en van ieder paneeltje de prijs, maat, en vermogen. Heb nog een auto-support voor landscape maar het volstaat om de L en B om te wisselen :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
migjes schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:43:
[...]

met die oude aardlek hadden het waarschijnlijk niet gewerkt (maar je weet het nooit helemaal zeker).
maar als de nieuwe aardlek het vandaag gewoon doet dan weet je dat ze het blijven doen.
(je merkt het erg snel, lol)
leuk setje verder. ;)

[...]

hier heb je een voorbeeldje hoe je het moet doen met een stecagrid ;)
erg hoog rendement omvormer maar nadeel is dat je dan wel +/-15 panelen* moet gebruiken anders haal je zijn V niet (een Vmpp van minimaal van 350V dus inc de temperatuur van de cellen ;) ).

*) ander type paneel als een paneel met 6"cellen kan natuurlijk ook.
panasonic en benQ zijn 5"cellen, of solarfrontier met dunne film.
Ik zat nu ook naar die JASolar panelen te kijken maar dan de 290wP variant. Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Stel ik pak die 290wP panelen (http://www.sun-solar.nl/w...ASolar_Percium275-295.pdf) welk voltage moet ik dan pakken om te rekenen? Ik zie bij het kopje "NOCT" staan "max Power Voltage" van 28.89. 12 panelen zou dan zijn 346V. En aangezien die omvormer "350....700" wil (http://mijnenergiefabriek...tecaGrid_1800-4200_NL.pdf) gaat dat dus niet goed werken. Is dat correct? Of moet ik een ander voltage gebruiken uit die spec sheet om hier mee te rekenen?

edit: in die zelfde spec sheet zie ik de StecaGrid 3010 staan. Daar staat bij 160...500. Met 12 van die JASolar panelen kom je op 3480wP, die dat model doet "max aanbevolen PV vermogen": 3800. Die zou dan wel kunnen right?

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 07-10-2015 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-02 14:16
Het besluit om zonnepanelen te nemen is een paar maanden geleden genomen. Tot op heden heb ik me vooral via internet ingelezen (vooral dit forum) en sta ik nu op het punt om een keuze te maken in aantal en merk panelen, merk en grootte omvormer(s), bekabeling montagemateriaal enz…

Na een tweetal adviesgesprekken en wat offertes later ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat de PV wereld helaas vergelijkbaar is mijn ervaringen met de hypotheekwereld en die is niet bijster positief. Iedereen heeft een ander verhaal, de een nog mooier dan de ander………

Ik hoop dat jullie mij willen helpen bij het verkrijgen van wat meer helderheid in mijn situatie op deze bewolkte dag…..

Om te beginnen hieronder wat gegevens:

• Rijtjeswoning in Zoetermeer
• Samenstelling gezin: 4 personen, 2 volwassenen en 2 kinderen (10 en 2 jaar)
• Verbruik: +/- 3600 kwh, inschatting is dat verbruik licht omlaag gaat. Apparaten: koelkast, vaatwasmachine, wasmachine en droger zijn allemaal +/- 10 jaar oud. Kinderen gaan waarschijnlijk nog wel iets meer kwh verbruiken.
• Dak: voorkant op het oosten (net paar graden naar het zuiden gericht), achterkant op het westen. Dak is 40 graden. Dak is 5.40 meter breed en 5.80 meter hoog.
Op de voorkant staan 2 pijpjes, bovenste is mechanische luchtventilatie en onderste is rioolontluchting. Idee is om beide in te korten, tot onder de zonnepanelen. Op de achterkant staat een schoorsteen voor CV en mechanische ventilatie.
• Meterkast: 8 groepen van 16 op 2 ALS van 40.
• Met stedin gebeld, meter is niet geschikt (ISKRA type ME 161 uit 2004) en er werd aangegeven dat er drie fases aanwezig is. Dit is dus alleen de aanvoer en niet in de kast.

Het idee is om in 1 keer zo veel mogelijk op het dak te leggen. Wat ik met de “teveel” opgewekte energie ga doen, ga ik later uitzoeken. Verder ben ik op 1 of andere manier erg gecharmeerd van SF.
En eigenlijk wil ik een combinatie doen van mono en SF.

Ik heb nog wel 100 vragen, maar misschien moet ik beginnen met de vraag wat jullie van het legplan vinden? Zie ik hierbij zaken over het hoofd?

Zie ook de linkjes hieronder voor wat meer visuele beelden (ik weet niet hoe ik ze klein moet invoegen)

http://myalbum.com/album/TtgzmtvagVAU

http://myalbum.com/album/ZKCR2lFFE6zb

http://myalbum.com/album/iHO2NzQWkdyJ

http://myalbum.com/album/taC1fN3p7SU6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:48:
[...]

Hoe heb je het nu aangesloten dan? De bedoeling is dat het is aangesloten zoals onderstaande afbeelding. De Y-kabel gebruik je om de ene string van 12 panelen te verdelen over 2 MPP ingangen.

Sowieso verstandig om eerst met een multimeter de spanning vanaf de panelen te meten, voordat je deze op de omvormer aansluit. Heb je de twee strings van 6 panelen wel met elkaar doorverbonden, zodat je een string van 12 panelen krijgt? Welke spanning meet je op deze string? Sluit 'm daarna eens aan zonder Y kabel. Deze is alleen nodig om piekverliezen te voorkomen en vandaag hebben we toch weinig pieken...

[afbeelding]
Zo heb ik het ook aangesloten. Eerst even alles in 1 string gezet op 1 tracker en toen zag ik wel rond de 400 volt langskomen. Toen de Y kabel ertussen en toen zat ik ineens op 2x 120 volt.

Heb alles nu weer teruggeprikt en heb bij mijn pa even een multimeter meegenomen, van het weekend maar eens op het gemak wat meten om te kijken hoe en wat.

Maar misschien is het wel normaal, iemand met Omnik kennis die het weet toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Gasschuif schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:30:
@ Solar Edge optimizers: docu van de fabrikant. Minimum aantal P 300 is 8

http://www.solaredge.com/...timizer-datasheet-nld.pdf
Tegenwoordig zijn er ook de P404 optimizers, daarvan kun je er volgens bovenstaande datasheet uit een minimum van 6 optimizers in een 'string'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Die P404 is inderdaad wel een heel mooi compromis tussen de P300/P350 en de P405! Ze spelen hiermee wel duidelijk in op de doelgroep die 6 of 7 panelen in een string wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
[...]

[...]

Zo'n lus zou je kunnen voorkomen door de aders om elkaar te draaien, net als UTP-kabel.
Geen idee of je andere problemen krijgt, zoals misschien mechanische stress op de kabels.

Ik vermoed dat de reden waarom dit niet gedaan wordt is, omdat het meer kabel kost.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 21:24:
Die P404 is inderdaad wel een heel mooi compromis tussen de P300/P350 en de P405! Ze spelen hiermee wel duidelijk in op de doelgroep die 6 of 7 panelen in een string wil hebben.
ik vraag mij af of de p404 dan ook samen werkt met een p405 op een string. stel ik wil gewone panelen op zuid met p404 en solar frontier/tsmc op noord met p405. is de p404 niet gewoon een p405 zonder hoger bereik van de V mppt en wellicht goedkoper

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Het staat niet superduidelijk in de specs, maar ik zou 't interpreteren als dat P404 en P405 in één string mogen worden gemixt. Zolang je ze maar niet mixt met P300/P350/P500 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daan140 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:15:
Het besluit om zonnepanelen te nemen is een paar maanden geleden genomen. Tot op heden heb ik me vooral via internet ingelezen (vooral dit forum) en sta ik nu op het punt om een keuze te maken in aantal en merk panelen, merk en grootte omvormer(s), bekabeling montagemateriaal enz…

Na een tweetal adviesgesprekken en wat offertes later ben ik helaas tot de conclusie gekomen dat de PV wereld helaas vergelijkbaar is mijn ervaringen met de hypotheekwereld en die is niet bijster positief. Iedereen heeft een ander verhaal, de een nog mooier dan de ander………

Ik hoop dat jullie mij willen helpen bij het verkrijgen van wat meer helderheid in mijn situatie op deze bewolkte dag…..

Om te beginnen hieronder wat gegevens:

• Rijtjeswoning in Zoetermeer
• Samenstelling gezin: 4 personen, 2 volwassenen en 2 kinderen (10 en 2 jaar)
• Verbruik: +/- 3600 kwh, inschatting is dat verbruik licht omlaag gaat. Apparaten: koelkast, vaatwasmachine, wasmachine en droger zijn allemaal +/- 10 jaar oud. Kinderen gaan waarschijnlijk nog wel iets meer kwh verbruiken.
• Dak: voorkant op het oosten (net paar graden naar het zuiden gericht), achterkant op het westen. Dak is 40 graden. Dak is 5.40 meter breed en 5.80 meter hoog.
Op de voorkant staan 2 pijpjes, bovenste is mechanische luchtventilatie en onderste is rioolontluchting. Idee is om beide in te korten, tot onder de zonnepanelen. Op de achterkant staat een schoorsteen voor CV en mechanische ventilatie.
• Meterkast: 8 groepen van 16 op 2 ALS van 40.
• Met stedin gebeld, meter is niet geschikt (ISKRA type ME 161 uit 2004) en er werd aangegeven dat er drie fases aanwezig is. Dit is dus alleen de aanvoer en niet in de kast.

Het idee is om in 1 keer zo veel mogelijk op het dak te leggen. Wat ik met de “teveel” opgewekte energie ga doen, ga ik later uitzoeken. Verder ben ik op 1 of andere manier erg gecharmeerd van SF.
En eigenlijk wil ik een combinatie doen van mono en SF.

Ik heb nog wel 100 vragen, maar misschien moet ik beginnen met de vraag wat jullie van het legplan vinden? Zie ik hierbij zaken over het hoofd?

Zie ook de linkjes hieronder voor wat meer visuele beelden (ik weet niet hoe ik ze klein moet invoegen)

http://myalbum.com/album/TtgzmtvagVAU

http://myalbum.com/album/ZKCR2lFFE6zb

http://myalbum.com/album/iHO2NzQWkdyJ

http://myalbum.com/album/taC1fN3p7SU6
ik denk dat je eerst het meeste oude apparaat kunt vervangen voor een nieuwer exemplaar. zit je veel achter een computer thuis? vervang deze dan voor een zuinige machine(mits deze voor 2010 is gemaakt) is een apparaat al ouder dan 10 jaar probeer eerst die dan te vervangen. zonnepanelen kopen is leuk maar onnodig, huis waar ik nu net geen jaar woon hebben vorig bewoners 12 zonnepanelen gehad maar dan wel spotjes a (18 stuks totaal in het huis)35watt,een bel met transformator die zon 3 watt per uur lekt. etc. dat soort dingen. isoleer en vervang hele oude apparaten(tv,wasmachine,droger,vaatwasser) hier zijn hele grote klappen te halen en wat je bespaart hoef je ook niet meer op te wekken. heb je nog een lcd tv met ccfl backlight(gasbuizen) vervang deze dan voor een lcd tv met led backlight(niet te verwarren met Led tv's) hier zijn hele grote donders te halen ;) als ik je advies kan geven zou ik voor zo'n 75% van je huidig verbruik aan wp op je dak leggen. afgerond 3kwp(3000wp). ging van 400kwh in de maand naar 280kwh en dat met een extra koelkast erbij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 19:17
Ben met offertes bezig voor een SolarEdge gebaseerd systeem. Nu heb ik een offerte met JA-Solar JAM6 60/260-280 panelen ontvangen. Deze panelen hebben "embedded" optimizers.

De garantie hierop vind ik wat vaag. Bij "losse" SolarEdge optimizers krijg je 25jr garantie, bij deze panelen is de garantie als volgt:
10 jaar product garantie
25 jaar lineaire power garantie

Is dit iets om me zorgen over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MadDog11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:06:
[...]
Ik heb van een electromonteur die hier een klus heeft gedaan een oude 7-delige NEN1010 gekregen. Ik was het ergens niet mee eens en hij gaf mij gelijk :) Nu doe ik wel eens een klusje voor kennissen. Dat doe ik graag goed. Ik kan je geen dm sturen. Weet jij hoe ik aan de laatste versie kom?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:11:
[...]
ik denk dat je eerst het meeste oude apparaat kunt vervangen voor een nieuwer exemplaar. zit je veel achter een computer thuis? vervang deze dan voor een zuinige machine(mits deze voor 2010 is gemaakt) is een apparaat al ouder dan 10 jaar probeer eerst die dan te vervangen. zonnepanelen kopen is leuk maar onnodig, huis waar ik nu net geen jaar woon hebben vorig bewoners 12 zonnepanelen gehad maar dan wel spotjes a (18 stuks totaal in het huis)35watt,een bel met transformator die zon 3 watt per uur lekt. etc. dat soort dingen. isoleer en vervang hele oude apparaten(tv,wasmachine,droger,vaatwasser) hier zijn hele grote klappen te halen en wat je bespaart hoef je ook niet meer op te wekken. heb je nog een lcd tv met ccfl backlight(gasbuizen) vervang deze dan voor een lcd tv met led backlight(niet te verwarren met Led tv's) hier zijn hele grote donders te halen ;) als ik je advies kan geven zou ik voor zo'n 75% van je huidig verbruik aan wp op je dak leggen. afgerond 3kwp(3000wp). ging van 400kwh in de maand naar 280kwh en dat met een extra koelkast erbij.
Is het gasverbruik al nul? Nee? Gebruik je electrische overschot om je gas verbruik te verminderen. Met een airco met verwarmings optie bijvoorbeeld. Hier op het forum genoeg topics. Niet meteen goed werkende apparaten wegdoen. Zeker niet weggooien. Komt met de tijd vanzelf.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 19:51:
[...]

Ik zat nu ook naar die JASolar panelen te kijken maar dan de 290wP variant. Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt. Stel ik pak die 290wP panelen (http://www.sun-solar.nl/w...ASolar_Percium275-295.pdf) welk voltage moet ik dan pakken om te rekenen? Ik zie bij het kopje "NOCT" staan "max Power Voltage" van 28.89. 12 panelen zou dan zijn 346V. En aangezien die omvormer "350....700" wil (http://mijnenergiefabriek...tecaGrid_1800-4200_NL.pdf) gaat dat dus niet goed werken. Is dat correct? Of moet ik een ander voltage gebruiken uit die spec sheet om hier mee te rekenen?

edit: in die zelfde spec sheet zie ik de StecaGrid 3010 staan. Daar staat bij 160...500. Met 12 van die JASolar panelen kom je op 3480wP, die dat model doet "max aanbevolen PV vermogen": 3800. Die zou dan wel kunnen right?
oke, schrap het getal "max aanbevolen PV vermogen" uit je hoofd.
is een totaal onbelangrijk getal. ;)

JAsolar precium, oke (maakt mij niet uit, gebruik ik die als voorbeeld)
4 belangrijke gegevens te vinden in de datasheet.
bij ELECTRICAL PARAMETERS (ook wel STC genoemd, Standaard Testing Conditions)
1. de Vmp/Maximum Power Voltage = 32.07V
2. Temperature Coefficient of Pmax (γPmp) = -0.410%/℃
3. Voc/Open Circuit Voltage = 39.46V
4. Temperature Coefficient of Voc (βVoc) = -0.340%/℃
bij STC worden deze omgeving variabele gebruikt:Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25℃, Air Mass 1.5

met de Voc en de βVoc, kun je uit rekenen wat de Voc is bij +/- -10 graden.
en dat is de hoogste V die uit de panelen komt en dat moet onder de max zijn van de omvormer, anders start de omvormer niet.

met de Vmp en de γPmp, kun je uitrekenen wat de Vmpp is bij b.v. 75 graden hete panelen.
(ja je panelen kunnen behoorlijk liggen te bakken in het zonnetje.
en hier heb je een groot voordeel op mijn systeem, jij hebt regel matig een koud zee windje als de zon schijnt.)
en dit wil je boven de minimum van de mpp houden.
(tipje, bij heel veel tl omvormers is dit 200V, word niet door iedere fabrikant zo gezegd.
maar dat is marketing, pas bij 200V beginnen tl omvormers echt goed te werken. ;) )

ik kan dit uit mijn hooft en zeg dat+/- : 12 x JAsolar = de min Vmpp = 300V, gemiddelde Vmpp = 360V, max voc = 550V.
maar goed dat is voor jouw nog wat lastiger, dus gebruik even :
http://www.sunnydesignweb.com/
en daar haal je de 1. min, 2. gemiddelde en 3. max V uit ;)
(kies in sunnydesign even de SMA3600tl-21 anders berekend hij niks.)

steca heeft 2 verschillende modellen.
de varianten die niet lagere V aan kunnen als 350V en modellen die dat wel kunnen.
de varianten die geen lagere V aan kunnen, halen een rendement van boven de 98%, de andere zitten gewoon wat lager met hun rendement.
(als je de hoge V varianten niet kunt gebruiken, dan hoef je van mij geen steca te gebruiken, dan zijn er ook andere opties te verzinnen ;) )

stel je vervangt de JA solar voor deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
dan zul je zien dat de Vmpp wel boven de 350V blijft in alle gevallen.
(misschien zelfs al wel te hoog. lol
mag je zelf uit rekenen. ;) )

een losse tip:
gewoon omdat ik denk dat dit misschien wel een erg leuke optie is voor jouw.
scoor een power-one 3.6. (is +/- net zo duur als een stecagrid)
die heeft 2x een mpp en kan per mpp 3000W verwerken.
en in totaal een 4000W (en gaat "net" op een 16A groep).
je kunt de 2x mpp samen voegen tot 1 mpp van 4000W.
daar hang je de 12x JAsolar aan.
dit levert je genoeg elektra ( 3900kwh per jaar) om je rekening terug te draaien.
ik weet het nu al, het pv virus heeft je dan in zijn grip.
na een jaar wil je meer Wp op dak.
(dit ontkennen heeft geen zin, de ontkenning is de eerste fase van een verslaving ;) )
dan koppel je de 2x mpp weer los van elkaar en je hangt op noord-oost ook een 12x wat panelen.
nu heb je dus in 1x zoveel kWh dat je ook je huis kunt verwarmen.
en poefff ook weg gas rekening, lol
(de power-one zou ook een sma kunnen zijn of nog iets anders, bij elk merk moeten we even kijken wat het wel of niet kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de multimeter liggen en vanavond even proberen. Kloppen deze aannames:

Per string van 6 moet ik meten: 6*35v = 210v
2 strings aan elkaar, dus 12 panelen: 12*35v = 420v
Daarna Y kabel erop en dan moet ik dus op beide uitgaande kabels ook 420v meten

Uiteraard rekening houdend met het weer en het feit dat je dus wat meer of minder volt hebt, range van 10% lijkt mij realistisch?

Mijn gevoel zegt dat de Y kabels niet lekker zijn, de 2*120v die ik zag op mijn omvormer heeft geen enkele relatie met de waardes die ik ervoor zag (2*6 panelen op 2 MPP was 180v en 1*12 op 1 MPP was 400v).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 10:54:
Heb de multimeter liggen en vanavond even proberen. Kloppen deze aannames:

Per string van 6 moet ik meten: 6*35v = 210v
2 strings aan elkaar, dus 12 panelen: 12*35v = 420v
Daarna Y kabel erop en dan moet ik dus op beide uitgaande kabels ook 420v meten

Uiteraard rekening houdend met het weer en het feit dat je dus wat meer of minder volt hebt, range van 10% lijkt mij realistisch?

Mijn gevoel zegt dat de Y kabels niet lekker zijn, de 2*120v die ik zag op mijn omvormer heeft geen enkele relatie met de waardes die ik ervoor zag (2*6 panelen op 2 MPP was 180v en 1*12 op 1 MPP was 400v).
geen idee, je hebt 2x6X260Wp denim panelen.
en ik weet niet de specs van die panelen uit mijn hoofd? :?

als de panelen niet verbonden zijn met de omvormer, dan meet je de Voc en die is hoger als de Vmpp.

maar vul de gegevens aan en hou Vmpp en Voc uit elkaar of geef duidelijk aan wat wat is, dan kunnen we het er over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:18:
[...]

geen idee, je hebt 2x6 260Wp denim panelen.
en ik weet niet de specs van die panelen uit mijn hoofd? :?
Ik ook niet :D

Maar dit heb ik gevonden:
Open Circuit Voltage (Voc) 37.7V
Maximum Power Voltage (Vmp) 30.3V
als de panelen niet verbonden zijn met de omvormer, dan meet je de Voc en die is hoger als de Vmpp.

maar vul de gegevens aan en hou Vmpp en Voc uit elkaar, dan kunnen we het er over hebben ;)
Voc = wat ik meet met de meter
Vmp = wat de omvormer geeft

Voc kan ik alleen meten met daglicht neem ik aan. Dus in mijn geval:
6*37,7Voc = 226,2Voc
12*37,7Voc = 452,4Voc

Vmp zal daar dus iets onder moeten zitten aangezien dat maximaal 30.3V is.

Maar feit dat 2 strings van 6 nu 2*180Vmp geven betekent dat 1 string van 12 sowieso 1*360Vmp moet geven op de omvormer lijkt me.

En deze Y kabel / splitter heb ik: http://www.ebay.nl/itm/40...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Edit:
En sorry als ik soms een beetje dom overkom, maar ik doe mijn best om alles te leren :) Heb wel een IT (recent) en beetje techniek achtergrond, maar dat is 15 jaar geleden en 15 jaar niks meer aan gedaan. Alle termen moeten boven komen drijven, beredenering gaat prima maar uitvoeren en uitleggen werk ik aan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:23:
[...]

Ik ook niet :D

Maar dit heb ik gevonden:
Open Circuit Voltage (Voc) 37.7V
Maximum Power Voltage (Vmp) 30.3V
dit is genoeg. ;)
Voc = wat ik meet met de meter
Vmp = wat de omvormer geeft

Voc kan ik alleen meten met daglicht neem ik aan.
jep, jep, jep.
Dus in mijn geval:
6*37,7v = 226,2v
12*37,7v = 452,4v

Vmp zal daar dus iets onder moeten zitten aangezien dat maximaal 30.3v is.

Maar feit dat 2 strings van 6 nu 2*180v geven betekent dat 1 string van 12 sowieso 1*360 moet geven lijkt me.
dus jouw geval:
6*37,7Voc = 226,2Voc
12*37,7Voc = 452,4Voc
en
6*30.3Vmp = 181.8Vmp
12*30.3Vmp = 363.6Vmp

dan nog de externe factoren mee nemen en zo.
maar dat zijn de getallen waar je +/- op uit moet komen.
(of je nu 6x of 12x aan een mpp hangt, je omvormer kan het wel aan. ;)
dus je hoeft niet ergens bang voor te zijn.)

mijn panelen geven op dit moment een 33,3Vmp met een theoretische 32Vmp.
dus alles is een beetje hoger op het moment.(marginaal)
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:23:
[...]
Edit:
En sorry als ik soms een beetje dom overkom, maar ik doe mijn best om alles te leren :) Heb wel een IT (recent) en beetje techniek achtergrond, maar dat is 15 jaar geleden en 15 jaar niks meer aan gedaan. Alle termen moeten boven komen drijven, beredenering gaat prima maar uitvoeren en uitleggen werk ik aan ;)
noprob, al het begin is het moeilijkst, komt snel zat weer terug. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 08-10-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

MadDog11 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:19:
Omdat ik sinds 24 juli een PV installatie zonder aparte ALS heb, een vraag:

Per wanneer is/was de aparte aardlekschakelaar in de meterkast verplicht,
m.a.w. sinds wanneer is de toevoeging op de NPR5310:2015 van kracht?

Mijn solarteur was stellig van mening dat een ALS niet verplicht (nodig) was.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dunklefaser schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:40:
[...]

even een paar dingen uit elkaar houden.
er zijn 3 dingen mogelijk.
1. omvormer zonder als.
2. omvormer met eigen als.
3. omvormer met gedeelde als.
alle 3 mogen volgens nem1010 met mitsen en maren (sommige omvormers wel andere weer niet, sommige huizen wel andere niet).

de NPR5310:2015 is een versimpelde uitvoering van nen1010 aan de hand van praktijk voorbeelden.
en daar staat niet alles wat kan in, helaas dat is het nadeel van versimpelen.

(maddog heeft mij de vernieuwde verzie gestuurd, dank daar voor.
en ben nu ook aan het puzzelen, is wel weer flink wat veranderd.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-10-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
dunklefaser schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:40:
[...]

In januari 2015 is de NPR5310:2015 uitgekomen, dus vanaf toen had elke solarteur hier kennis van kunnen nemen, maar ook mijn zonnepanelenboer wou de installatie in april zonder ALS plaatsen, echter ik had de meterkast al voorbereid, ben daar beetje eigenwijs in.
Daarnaast kun je idd de omvormer beschouwen als vast aangesloten toestel, dus zou je ze mogen aansluiten zonder ALS, echter wordt er ook gesteld, dat het aan te raden is om een ALS te plaatsen, dit omdat de "normale" gebruikers leken zijn.
Dus er is geen eenduidigheid over, zelf ga ik voor de veiligheid van de gebruikers en zal altijd een ALS adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Wat een gedoe en gezeur over wel niet aardlek ,ik heb er vier want wil niet dat gelijk heel huis donker is, dus iedere groep apart. En de omvormer heb ik er ook gelijk eentje gegeven voor die drie tientjes, is gelijk handig om hem in nood geval gelijk uit te schakelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

ALS: ik heb er maar één, voor het hele huis, en die is 0,5 Ampere ( 500mA ).. met daar achter 6 groepen , op ouderwetse smeltzekeringen. Ook is er geen hoofdschakelaar aanwezig.

Wel hangt er een hele mooie slimme meter net onder al dit mooie zwart-bakeliet. En nu?
Voor de zonnepanelen is er gelukkig, met het wegvallen van de boiler op zolder een complete groep vrij. Dus hoef ik geen wijzigingen aan de groepenkast door te voeren.

Fijn he? Of ben ik nu niet slim bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
migjes schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:12:
[...]

oke, schrap het getal "max aanbevolen PV vermogen" uit je hoofd.
is een totaal onbelangrijk getal. ;)

JAsolar precium, oke (maakt mij niet uit, gebruik ik die als voorbeeld)
4 belangrijke gegevens te vinden in de datasheet.
bij ELECTRICAL PARAMETERS (ook wel STC genoemd, Standaard Testing Conditions)
1. de Vmp/Maximum Power Voltage = 32.07V
2. Temperature Coefficient of Pmax (γPmp) = -0.410%/℃
3. Voc/Open Circuit Voltage = 39.46V
4. Temperature Coefficient of Voc (βVoc) = -0.340%/℃
bij STC worden deze omgeving variabele gebruikt:Irradiance 1000W/m2, Module Temperature 25℃, Air Mass 1.5

met de Voc en de βVoc, kun je uit rekenen wat de Voc is bij +/- -10 graden.
en dat is de hoogste V die uit de panelen komt en dat moet onder de max zijn van de omvormer, anders start de omvormer niet.

met de Vmp en de γPmp, kun je uitrekenen wat de Vmpp is bij b.v. 75 graden hete panelen.
(ja je panelen kunnen behoorlijk liggen te bakken in het zonnetje.
en hier heb je een groot voordeel op mijn systeem, jij hebt regel matig een koud zee windje als de zon schijnt.)
en dit wil je boven de minimum van de mpp houden.
(tipje, bij heel veel tl omvormers is dit 200V, word niet door iedere fabrikant zo gezegd.
maar dat is marketing, pas bij 200V beginnen tl omvormers echt goed te werken. ;) )

ik kan dit uit mijn hooft en zeg dat+/- : 12 x JAsolar = de min Vmpp = 300V, gemiddelde Vmpp = 360V, max voc = 550V.
maar goed dat is voor jouw nog wat lastiger, dus gebruik even :
http://www.sunnydesignweb.com/
en daar haal je de 1. min, 2. gemiddelde en 3. max V uit ;)
(kies in sunnydesign even de SMA3600tl-21 anders berekend hij niks.)

steca heeft 2 verschillende modellen.
de varianten die niet lagere V aan kunnen als 350V en modellen die dat wel kunnen.
de varianten die geen lagere V aan kunnen, halen een rendement van boven de 98%, de andere zitten gewoon wat lager met hun rendement.
(als je de hoge V varianten niet kunt gebruiken, dan hoef je van mij geen steca te gebruiken, dan zijn er ook andere opties te verzinnen ;) )

stel je vervangt de JA solar voor deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
dan zul je zien dat de Vmpp wel boven de 350V blijft in alle gevallen.
(misschien zelfs al wel te hoog. lol
mag je zelf uit rekenen. ;) )

een losse tip:
gewoon omdat ik denk dat dit misschien wel een erg leuke optie is voor jouw.
scoor een power-one 3.6. (is +/- net zo duur als een stecagrid)
die heeft 2x een mpp en kan per mpp 3000W verwerken.
en in totaal een 4000W (en gaat "net" op een 16A groep).
je kunt de 2x mpp samen voegen tot 1 mpp van 4000W.
daar hang je de 12x JAsolar aan.
dit levert je genoeg elektra ( 3900kwh per jaar) om je rekening terug te draaien.
ik weet het nu al, het pv virus heeft je dan in zijn grip.
na een jaar wil je meer Wp op dak.
(dit ontkennen heeft geen zin, de ontkenning is de eerste fase van een verslaving ;) )
dan koppel je de 2x mpp weer los van elkaar en je hangt op noord-oost ook een 12x wat panelen.
nu heb je dus in 1x zoveel kWh dat je ook je huis kunt verwarmen.
en poefff ook weg gas rekening, lol
(de power-one zou ook een sma kunnen zijn of nog iets anders, bij elk merk moeten we even kijken wat het wel of niet kan.)
Super bedankt voor de uitleg, ik zag zoveel waarde dat ik niet meer wist waar mee te rekenen :p
Ik had trouwens maar gewoon een random paneeltje gepakt waar ik even snel de spec sheet van kon vinden. Die JA Solar's gaan allicht net krap worden. Die EC 275wp panelen passen iets beter qua ruimte. Ik ga vanavond nog even uitgebreid naar je post kijken en uitrekenen hoe ik daarmee uitkom :)

En pfoe nog 12 paneeltjes, tja dat gaat m niet worden....., zit toch echt met mn dakraam dus veel meer dan een paneel of 10 gaat m niet worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mattie112 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:45:
[...]

En pfoe nog 12 paneeltjes, tja dat gaat m niet worden....., zit toch echt met mn dakraam dus veel meer dan een paneel of 10 gaat m niet worden :9
Even puur hypothetisch he. Je dakraam laat overdag licht binnen. Maar als je je daklaam laat verwijderen kun je er een paneel opleggen dat ruim meer energie opwerkt dan nodig is om er op elk moment, wanneer je maar wilt, een mooi lampje onder te laten branden :9 Tel uit je winst! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Haha, dat is ook wel een goed idee, maar dan moet het wel een LED lamp zijn natuurlijk!
Of doorzichtige zonnepanelen dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:19:
[...]

Zo heb ik het ook aangesloten. Eerst even alles in 1 string gezet op 1 tracker en toen zag ik wel rond de 400 volt langskomen. Toen de Y kabel ertussen en toen zat ik ineens op 2x 120 volt.

Heb alles nu weer teruggeprikt en heb bij mijn pa even een multimeter meegenomen, van het weekend maar eens op het gemak wat meten om te kijken hoe en wat.

Maar misschien is het wel normaal, iemand met Omnik kennis die het weet toevallig?
Hoe had je de Y-splitter aangesloten?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

catchingfire schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:51:
Ben met offertes bezig voor een SolarEdge gebaseerd systeem. Nu heb ik een offerte met JA-Solar JAM6 60/260-280 panelen ontvangen. Deze panelen hebben "embedded" optimizers.

De garantie hierop vind ik wat vaag. Bij "losse" SolarEdge optimizers krijg je 25jr garantie, bij deze panelen is de garantie als volgt:
10 jaar product garantie

Je hebt 10 jaar garantie op het product. Het product lijkt mij hier dus het paneel mét optimizer en dus geen 25 jaar garantie op de optimizer (los is dit 25 jaar). Na 25 jaar heb je een rendementsgarantie van 80% en dit loopt lineair af. Dit zijn gebruikelijke waardes.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Garantietechnisch gezien is een los paneel met losse optimizer dus een betere keuze. Dan kun je ook na 10 jaar (ofzo, roep maar wat) je panelen verkopen en vervangen door betere en daarbij dezelfde optimizers blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
JayPe schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:34:
ALS: ik heb er maar één, voor het hele huis, en die is 0,5 Ampere ( 500mA ).. met daar achter 6 groepen , op ouderwetse smeltzekeringen. Ook is er geen hoofdschakelaar aanwezig.

Wel hangt er een hele mooie slimme meter net onder al dit mooie zwart-bakeliet. En nu?
Voor de zonnepanelen is er gelukkig, met het wegvallen van de boiler op zolder een complete groep vrij. Dus hoef ik geen wijzigingen aan de groepenkast door te voeren.

Haha ik vind dat oude spul ook veel mooier om te zien, maar ik weet niet helemaal zeker maar ik dacht dat 500ma niet meer mocht, raar dat net beheerder die niet heeft vervangen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:51:

10 jaar product garantie

Heel flauw misschien maar dan staat het er toch bij? Als een optimizer het namelijk niet meer doet heb je geen opbrengst en mocht hij het slecht doen loopt je opbrengst terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 23:11:
[...]

Je hebt aan de ene kant een punt, maar ik vind het onnodig om zomaar goedwerkende apparaten te vervangen voor een nieuwe, die volgens een energielabel veel zuiniger zou zijn. En wie gisteren Eén vandaag heeft gezien weet inmiddels dat de labels van apparaten vaak 1 of 2 klasses beter worden weggezet.

De apparaten zijn lang geleden al afgeschreven en elk jaar is meegenomen. Uiteindelijk worden deze apparaten toch van gratis energie voorzien dmv de zonnepanelen.
onetime schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 02:29:
[...]

Is het gasverbruik al nul? Nee? Gebruik je electrische overschot om je gas verbruik te verminderen. Met een airco met verwarmings optie bijvoorbeeld. Hier op het forum genoeg topics. Niet meteen goed werkende apparaten wegdoen. Zeker niet weggooien. Komt met de tijd vanzelf.
Nope en ik kan me dus helemaal vinden om met het overschot het gasverbruik terug te brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan140 op 08-10-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:35:
[...]

Hoe had je de Y-splitter aangesloten?
2 kabels in de omvormer en 1 vanaf de panelen, en dat dan voor beiden.

Geen idee waarom, maar nu werkt het wel. Alles nagemeten en daarna aangesloten en niks meer aan de hand.

Ik vermoed dat er of een kabeltje niet helemaal fris heeft gezeten of de Omnik er moeite mee had. Ging namelijk nogal snel van 2 naar 1 string en vervolgens binnen een minuut naar parallel geschakelde string.

Nu maar eens kijken of het iets uitmaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Heb even een offerte opgevraagd bij Sun Solar om eens te zien waar die mee komen, ik denk zal hem even delen met jullie heb nog niet de specs van de panelen/omvormer opgezocht maar het bedrag voor bevestiging valt me nog mee dus dat scheelt :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/98773-capture.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
reneeke1970 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:03:
[...]

Haha ik vind dat oude spul ook veel mooier om te zien, maar ik weet niet helemaal zeker maar ik dacht dat 500ma niet meer mocht, raar dat net beheerder die niet heeft vervangen
Je elektrische installatie in je huis is het eigendom van de huiseigenaar, het enige wat de netbeheerder doet is jou een aansluiting leveren waarvoor je betaalt plus een meter. De groepenkast en degelijke, is jouw eigendom, en onder jouw beheer.
[...]
Deels. Er zijn redenen voor de huidige eisen. Bijvoorbeeld, jij hebt kans op een flinke aardlek door je lichaam heen als je onder stroom komt te staan (kan de beste overkomen :P) van bijvoorbeeld 300 mA wat echt heel flink is, zonder dat je aardlek ingrijpt. En stel dat er ergens wel een aardlek is die groot genoeg is, staat je hele huis zonder stroom. Ook als je de oorzaak van de aardlek niet kan vinden.

Dus heb je ooit een paar honderd euro waarvan je niet weet wat je ermee moet, ik zou gewoon een nieuw groepenkastje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Mattie112 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:16:
Heb even een offerte opgevraagd bij Sun Solar om eens te zien waar die mee komen, ik denk zal hem even delen met jullie heb nog niet de specs van de panelen/omvormer opgezocht maar het bedrag voor bevestiging valt me nog mee dus dat scheelt :)

[afbeelding]
Sunsolar biedt schappelijke prijzen, dus dit is niet verkeerd.

Ze hebben nu de EC 265wp panelen in de aanbieding. Het kost je dus 120Wp, maar het scheelt 132 euro excl btw. Wellicht nog een overweging waard.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:42:
[...]

2 kabels in de omvormer en 1 vanaf de panelen, en dat dan voor beiden.

Geen idee waarom, maar nu werkt het wel. Alles nagemeten en daarna aangesloten en niks meer aan de hand.

Ik vermoed dat er of een kabeltje niet helemaal fris heeft gezeten of de Omnik er moeite mee had. Ging namelijk nogal snel van 2 naar 1 string en vervolgens binnen een minuut naar parallel geschakelde string.

Nu maar eens kijken of het iets uitmaakt :)
Succes, je gaat dit het komende voorjaar en zomer merken. Je voltage van de panelen is nu lekker hoog en de omvormer start dan gewoon op. Bij twee aparte strings haal je het opstart voltage niet op warme dagen. En je omvormer vindt 360 V lekkerder dan 180 V. Je rendement gaat ook omhoog.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
Mattie112 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:16:

[afbeelding]
Op zich wel aardig toch? 0,97€ per Wp...ben zelf uitgekomen op 1,22€ per Wp incl. montage (Steca/JA Solar 3975Wp). Destijds ook bij Sun Solar een offerte opgevraagd echter zijn/haar concullega's waren net iets scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
In vervolg op mijn eerdere post (inclusief legplan: http://myalbum.com/album/iHO2NzQWkdyJ) ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met 3 keer 4mm installatiedraad trekken door 16mm. Op internet lees ik terug dat tm 2 bochten dit nog te doen is, meer dan 2 bochten wordt het lastig. Richting zolder heb ik nu twee groepen 1 voor wasmachine en 1 voor spotjes en droger. Idee is om 1 van deze leidingen te gebruiken en daar 3 keer 4mm doorheen te trekken. Of is een grondkabel buitenom aan te raden?

Ik wil 12 keer mono en 12 keer SF op oost-west leggen. Kan dit op 1 omvormer bv een power one 4.2 of 5 of een omnik 5.0? Waarom vraag ik dit? Zelf denk ik van wel, maar mij is ook verteld dat ik hiervoor met 2 omvormers moet werken. Ik twijfel of dit wel juist is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
Wat heb je boven je meterkast zitten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
MdO82 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:11:
Wat heb je boven je meterkast zitten ?
de douche :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
oh dat is minder :D
Anders had je hem nog netjes via de ruimte erboven naar zolder kunnen laten lopen, maar als je in de douche komt is het geen optie :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
MdO82 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:23:
Anders had je hem nog netjes via de ruimte erboven naar zolder kunnen laten lopen, maar als je in de douche komt is het geen optie :P
nee helaas, dus of via bestaande leiding of via buitenom :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steppert
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-12-2024
eventueel de omvormer op zolder hangen en de stroomdraad door de 17mm buis trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
is de huidige buis geen 19 mm van de wasmachine groep?
Het is mij zelfs gelukt om 3x 4 mm2 door kant en klare ribbelbuis met 3x 2,5 mm2 te trekken.
Vraag niet hoe....
Zaten maar twee bochten in, maar wat een gevloek.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2015 21:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
marcop23 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:18:
[...]
Dus heb je ooit een paar honderd euro waarvan je niet weet wat je ermee moet, ik zou gewoon een nieuw groepenkastje halen.
Ter indicatie, je kunt al een kast met 1-fase hoofdschakelaar, 8 groepen en 2 aardlekschakelaars krijgen voor 185 euro en voor een kleine 100 euro meer heb je dezelfde kast met 12 groepen, 3 aardlekschakelaars en een 3-fase hoofdschakelaar. (die laatste heb ik zelf)
Dus zoveel hoeft dat niet te kosten.
Linkje.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
AUijtdehaag schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:48:
is de huidige buis geen 19 mm van de wasmachine groep?
Het is mij zelfs gelukt om 3x 4 mm2 door kant en klare ribbelbuis met 3x 2,5 mm2 te trekken.
Vraag niet hoe....
Zaten maar twee bochten in, maar wat een gevloek.
Ga ik checken, laat ik weten!

Haha, als dat lukt is het het proberen waard....
steppert schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:44:
eventueel de omvormer op zolder hangen en de stroomdraad door de 17mm buis trekken?
Omvormer komt inderdaad op de zolder te hangen. Vanwege capaciteit van de omvormer moet ik naar 3 keer 4mm ipv 3 keer 2,5.

[ Voor 27% gewijzigd door Daan140 op 08-10-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
[...]
Niet slim en reële kans op de dood bij aanraking met een reguliere afschakeltijd. Ik raad je met klem aan tenminste 2 aardlekschakelaars van 30 mA te plaatsen. Nu is het zo goed als géén aardlekbeveiliging.

Off topic maar belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daan140 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:27:
[...]

nee helaas, dus of via bestaande leiding of via buitenom :?
In de meterkast door de vloer naar de kruipruimte, daar weer terug door de vloer onder de trap in de kast en dan naar zolder. 😉
Alleen wel andersom werken, een kabel valt immers makkelijker naar beneden dan naar boven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan140
Rol-Co schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:25:
[...]

In de meterkast door de vloer naar de kruipruimte, daar weer terug door de vloer onder de trap in de kast en dan naar zolder. 😉
Alleen wel andersom werken, een kabel valt immers makkelijker naar beneden dan naar boven.
ok dat is misschien ook nog wel een idee, maar zeg je daarmee dan ook gelijk dat via bestaande leiding niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daan140 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:48:
[...]

ok dat is misschien ook nog wel een idee, maar zeg je daarmee dan ook gelijk dat via bestaande leiding niet lukt?
Veel te lastig inderdaad, ik had de 25 m kabel er in een uurtje in , zolder naar de nok, terug naar plafond hoogte zolderkamers, breedte van het huis over naar de koof bij de trap, naar beneden laten zakken tot begane grond vloer , daar doorheen in de kruipruimte en bij de meterkast weer omhoog, et voila.
Niets openbreken of slopen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen gelijk de duimstok er eens bijgepakt.
aardlek zit in 11x22cm kast, met daarbovenop een 22x22cm kast van 4 smelzekeringen/schakelaars.
Daarnaast zit (wegens plaatsgebrek gedraaid) nog een 11x22cm kastje naast met 2 groepen.

Mooiste zou zijn van 6 groepen naar 7 of 8, een hoofdschakelaar, 2 of 3 aardlekschakelaars, en met minimaal één ( voor de zonnepaneelgroep ) digitale verbruiksmeter, met uitleesmogelijkheid. Mooier nog per groep :-P

Valt mij mee, maar zie op tegen het vervangen zelf: IN de groepenkast wordt volgens mij geen 2,5m2 gebruiikt, maar 4 (of 6?) m2. En de huidige bedrading naar de pvc-buisjes zal natuurlijk altijd weer te kort zijn.

Nu :
1 - Zonnepanelen
2 - Vaatwasser
3 - Wasmachine
4 - Fornuis + wasemkap
5 - Warmtepompdroger + bovenverdieping
6 - Benedenverdiepeing

Daar zou ik mooi bij kunnen zetten:

7 - Garage+bijkeuken
8 - Buiten - Tuin / Oprit

Overigens: de warmtepompdroger zit 'gewoon' bij bovenverdieping bij: dat zijn alleen de leidingen in plafonds: voornamelijk lampen. Op de slaapkamers gaat t daarbij uitsluitend om LED, spaarlamp en/of tl buis. De rest van apparatuur (wekkers, telefoonadapters en mogelijk vanwege opgroeiende kinderen in de toekomst PC/X-box/tv's gaat via de stopcontacten op de vloerplinten; die zitten bij de benedenverdieping bij. Het afscheiden van de garage geeft ruimte op de benedenverdieping ( dat is een groooote groep ) en voor buiten vind ik het prettig dat deze gescheiden is van alle andere groepen (inbraak).

Anyhow: Als de PV op zolder komt, ligt daarvoor reeds een groep voor op zolder. De huidige logging gaat via een oude ferraris, maar als ik fors méér PV ga leggen wil ik sowieso digitale logging gaan gebruiken. Een nieuwe DIN-rail groepenkast bied daarvoor nette mogelijkheden en dat is dan mooi een reden om de groepenkast sowieso aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
JayPe schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:30:

-knip-

Valt mij mee, maar zie op tegen het vervangen zelf: IN de groepenkast wordt volgens mij geen 2,5m2 gebruiikt, maar 4 (of 6?) m2. En de huidige bedrading naar de pvc-buisjes zal natuurlijk altijd weer te kort zijn.

-knip-
Volgens mij 6mm2 in de groepenkast zelf. Vervangen is met gezond verstand goed te doen. Dit heb ik zelf ook gedaan zonder eerdere ervaring met het vervangen van een kast (wel enige kennis van elektra). Ik heb eerst een slimme meter laten plaatsen aangezien ik een ongeschikte meter had voor de PV installatie. Bijkomend voordeel; hiermee kon ik tevens de achterliggende installatie spanningsloos maken (daar is deze eigenlijk niet voor gemaakt en bij twijfel altijd een specialist inschakelen :) ). Er zijn mensen die aan een installatie onder spanning werken maar dat zou ik i.i.g. niemand aanraden. Eventueel kun je het zegel verbreken en de hoofdzekering eruit draaien maar daar zou je misschien problemen mee kunnen krijgen (netwerkbeheerder).

Ben van een oude kast met 6 groepen + kookgroep naar een Eaton kast met 10 groepen, kookgroep, 3x ALS, beltrafo en een 4 polige hoofdschakelaar gegaan (klopt, een 3-fase kast terwijl ik een 1-fase aansluiting heb; foutje bij bestelling dus maar een aansluitkam gebruikt).

Voor;
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/ucqih1rc3/voor.jpg

Na;
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/yklapssrn/image.jpg

Kast heeft me 275€ gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JayPe schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:30:
Een groepenkast wordt gewoon bedraad geleverd, dus geen discussie over wat er in moet zitten, dat is allemaal al netjes voor je gedaan! Alleen 1 belangrijk ding: LOOP ALLES EVEN NA! Ze hoeven maar 1 schroefje gemist te hebben en je hebt brandgevaar door een loszittende kabel.

Wat betreft de huidige bedrading, tja, koop geen kleine kast, want dan weet je zeker dat het pielen wordt. Een kast waarbij je alle pijpjes wat moet inkorten geeft je meteen ook weer die lengte :)

Nieuwe groepen kun je dan op de 2de rij doen en de oude op de eerste oid. En als het bij een of twee groepen echt niet lukt? Nieuwe kabels trekken en dan meteen aardkabels meetrekken als die daar nog niet naartoe liggen!
RAFA schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 00:02:
[...]
(daar is deze eigenlijk niet voor gemaakt en bij twijfel altijd een specialist inschakelen :) ). Er zijn mensen die aan een installatie onder spanning werken maar dat zou ik i.i.g. niemand aanraden.
Bekende van mij deed dit af en toe (elektricien), maar gaf zelf ook aan dat hij dat niet zou aanraden, vooral het stuk waarbij het schroefje naar beneden valt: "... Tik ... Tik ....." en dan hopen op geen plof :)

Overigens is die schakelaar op je meter (zover ik weet) gewoon een normale hoofdschakelaar. Aangezien een hoofdschakelaar verplicht is op (nieuwe/aangepaste) installaties en het plaatsen van een meter een vrij forse aanpassing is, waardoor een hoofdschakelaar plaatsen eigenlijk zou moeten, lossen ze dat op met een meter met schakelaar.

Als je een schakelaar op de meter hebt zitten zou ik 'bij twijfel' gewoon de draden van de hoofdaansluiting kortsluiting laten maken. In het ergste geval moet er iemand langskomen voor een nieuwe zekering, maar dat is beter dan dat er iemand moet langskomen met een ambulance.
Als je geen schakelaar hebt is het een ander verhaal, dan is het beter om een elektricien even te raadplegen. Die kan dan bijvoorbeeld in de ochtend even meehelpen met de stroom eraf te halen en aan het eind van de dag er weer op te zetten. En de meesten zijn wel zo pragmatisch dat ze ook begrijpen dat jij geen €1000 gaat betalen voor een kast die je online voor €300 kunt bestellen.
(Sterker nog, de meesten vinden het wel grappig als je wat interesse toont in hun vakgebied, de rest van de dag lopen ze tussen de beunhazen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

reneeke1970 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:03:
[...]

Helemaal niet raar. De netbeheerder gaat niet over de installatie achter de meter. Als ze je meter komen vervangen, gaan ze echt niet ook in je groepenkast of wat je ook achter je meter hebt hangen klooien (hooguit weigeren ze het aan te sluiten als het er echt onveilig uitziet kan ik me zo voorstellen).
TheGhostInc schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 05:45:
[...]
Als je een schakelaar op de meter hebt zitten zou ik 'bij twijfel' gewoon de draden van de hoofdaansluiting kortsluiting laten maken. In het ergste geval moet er iemand langskomen voor een nieuwe zekering, maar dat is beter dan dat er iemand moet langskomen met een ambulance.
Weet niet of dat nu zo'n verstandige tip is. Dat kan toch wel enig vuurwerk geven lijkt me. Hoe dan ook: doe een dergelijke klus door de week in de ochtend. Mocht er dan wat mis gaan, dan heb je nog kans op een monteur gedurende normale uren. Anders wordt het al snel een dure grap.

[ Voor 36% gewijzigd door ATS op 09-10-2015 09:14 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vraag me nu toch ff 1 ding af,
je ziet steeds vaker dat men de groepenkast vervangt door een nieuwe vanwege een pv installatie

echter wat me opvalt is dat de aardlek dan op 40A zit alsook de hoofdschakelaar op 40A zit
terwijl de hoofdzekering voor de meter maar 35A betreft.

dan zou je theoretisch boven de 35A kunnen komen in huis toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:05:
ik vraag me nu toch ff 1 ding af,
je ziet steeds vaker dat men de groepenkast vervangt door een nieuwe vanwege een pv installatie

echter wat me opvalt is dat de aardlek dan op 40A zit alsook de hoofdschakelaar op 40A zit
terwijl de hoofdzekering voor de meter maar 35A betreft.

dan zou je theoretisch boven de 35A kunnen komen in huis toch ?
:? Zelfs al zou je een 160A hoofdschakelaar plaatsen, dan komt er door de 35A hoofdzekering toch nooit meer dan 35A je huis binnen? Afgezien natuurlijk tijdens een kortsluiting, waarbij er kortstondig een stroom van enkele duizenden ampères kan lopen, voordat de zekering eruit springt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
ATS schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:01:
Weet niet of dat nu zo'n verstandige tip is. Dat kan toch wel enig vuurwerk geven lijkt me. Hoe dan ook: doe een dergelijke klus door de week in de ochtend. Mocht er dan wat mis gaan, dan heb je nog kans op een monteur gedurende normale uren. Anders wordt het al snel een dure grap.
Inderdaad! Kortsluiten pas ná het volledig scheiden (lees: afschakelen), anders kom je zeker in een gevaarlijke situatie terecht.

Met dat sterke net van de beheerder wil je niet kl*ten. Veel installateurs knippen zelf de zegels door om de hoofdzekering eruit te draaien. De netbeheerder doet daar meestal niet moeilijk over. Zelf ben ik daar "te netjes" voor en zou ik altijd even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan komt er door de 35A hoofdzekering toch nooit meer dan 35A je huis binnen
daarom gaf ik al aan na de meter kan je dus wel boven de 35A uitkomen

omdat de aardlek wel tot 40A gaat
voorbeeld
via gr1 aardlek 1 voed je 5000 watt in
via gr4 aardlek 2 voed je 4000 watt in

verbruik op dat moment
1500 watt vaatwasser op gr8 aardlek 3
1500 watt wasmachine op gr9 aardlek 3
dan is het invoeden goed 39A terwijl er 13 afgaat wegens eigen gebruik
dus terugvoeden slechts 26 A

maar dat mag dus gewoon ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:30:
[...]

voorbeeld

verbruik op dat moment

Verdeeld over meerdere fases neem ik aan (3x 35A). Heb je het over een enkelfase of een driefase aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel in een enkelfase situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MdO82 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:23:
Heb zelf ook de douche boven de meterkast zitten, voor de kabelbende vanaf zolder hebben we een buisje laten leggen van de meterkast naar het toilet ernaast, en dan door de ventilatieschacht naar zolder. Niet echt supermooi, maar duw er nog een keer een wit manteltje of likje verf op en dan zal het me verder wel eigenlijk :+ Had het geluk dat de vorige eigenaar elektrisch kookte, waardoor ik mooi een groep helemaal vrij had voor PV :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]

voorbeeld

verbruik op dat moment

De draden in de groepenkast zijn tot de aardlek (althans hier) 6mm^2.
Maar neemt niet weg dat een normale hoofdschakelaar inderdaad maar voor 40A geschikt is (en de hoofdzekering tot 35A)
Dus 9000 Watt invoer gaat sowieso niet goed op die aansluiting, want dat is 39A. Dus als je geen eigen verbruik hebt, gaat er 39A door de hoofdzekering en zal deze er na een uur uitklappen. (die zekering is een C-karakteristiek, dus zou even moeten opzoeken hoelang dat goed gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Daan140 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:07:
In vervolg op mijn eerdere post (inclusief legplan: http://myalbum.com/album/iHO2NzQWkdyJ) ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met 3 keer 4mm installatiedraad trekken door 16mm. Op internet lees ik terug dat tm 2 bochten dit nog te doen is, meer dan 2 bochten wordt het lastig. Richting zolder heb ik nu twee groepen 1 voor wasmachine en 1 voor spotjes en droger. Idee is om 1 van deze leidingen te gebruiken en daar 3 keer 4mm doorheen te trekken. Of is een grondkabel buitenom aan te raden?

Ik wil 12 keer mono en 12 keer SF op oost-west leggen. Kan dit op 1 omvormer bv een power one 4.2 of 5 of een omnik 5.0? Waarom vraag ik dit? Zelf denk ik van wel, maar mij is ook verteld dat ik hiervoor met 2 omvormers moet werken. Ik twijfel of dit wel juist is.....
ik heb momenteel 1900Wp op oost en 2400Wp op west.
heb spul liggen voor nog een +700Wp voor oost.
en voor west nog een +600Wp.
wat straks een totaal maakt van 5,66kWp, en dat is ongeveer wat jij ook plant.

hier een voorbeeld dag van mijn oude setup:
(1900Wp oost + 1950Wp west)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
mijn omvormer is een power-one PVI 3.0.
de omvormer met zijn 3300W vermogen en 2000W per mpp trekt de oude setup met gemak.
de nieuwe setup trekt hij ook, alleen zal hij link gaan aftoppen. :-(
het is maar zo, ik zal er niet van wakker liggen. ;)

stel dat je kiest voor 300Wp mono panelen en de zwaarste SF.
dan kom ik in jouw geval ook op een 5,6kWp uit.
mijn power-one PVI 3.0 kan dat dus al aan, maar ik raad het wel af die omvormer te gebruiken.

ik geef even 3 opties, of je gebruikt een power-one PVI 3.6 of een SMA3600tl-21.
(een Omniksol-5k-TL2 kan ook wel, maar die zijn niet echt tof voor een oost-west.)

power-one 3.6 die is max een 4000W, maar dat lukt op een 16A groep, met 2,5mm kabel.
per mpp doet die een 3000W, daar kun je gerust een 12x 300Wp aan hangen, geen probleem.

sma3600tl-21, die doet max een 3600W, met gemak op een 16A groep, met gemak een 2,5mm kabel.
per mpp kan die een 3600W doen.

Omniksol-5k-TL2, die doet max een 5000W, en dat lukt niet meer fatsoenlijk op een 16A groep. (een 2,5mm kabel word ook wel iets krap, als niet te lang gaat het nog net(geen garantie dat het werkt))
per mpp kan deze omvormer ook maar max 3000W verwerken.

als je nu een sma of power-one gebruikt, heb je jouw probleem niet van de kabel.
gebruik je de omnik, heb je een zwaardere groep nodig en misschien ook wel de kabel.
besteed je geld gewoon aan een betere omvormer als aan de kabel en je probleem is al opgelost. ;)
en 1 omvormer, geen probleem ;)

edit:
je wil oost west werken, check mijn grafiek en dan zie je dat oost en west een ander tijdstip hebben van max productie.
met oost-west geld deze regel niet: W omvormer = Wp.
(dit is zoizo een domme regel, maar veel niewbies gebruiken het in onwetendheid.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 09-10-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee het terug voeden is 26A in gesteld voorbeeld maar het kan dus wel degelijk dat je achter de hoofdzekering van 35A hoger uitkomt ,dat is wel apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

voorbeeld

verbruik op dat moment

jep, het mag volgens de regels, maar regels is 1 ding(, verstandig is een 2de. lol)
je komt gewoon niet in de problemen om dat alle groepen in je huis vaak gewoon af gezekerd zijn met 16A.
dus gaat er iets fout trekt die maar max 16A en dan maakt het niet uit dat je 35A extra staat in te voeden.

dingen veranderen wel als je ook nog groepen hebt van meer als 16A.
stel je gebruikt een 25A groep voor een warmte pomp. (ook kookgroepen is het even oppassen)
als het dan daar fout gaat, dan komen er wel wat gevaarlijke stromen door de meterkast.
, maar het is zo simpel en goedkoop op te lossen, zeker eerst met b.v. 2x 40A c de meter kast af.
1x voor gebruikers en 1x voor levering.
of nog vele andere oplossingen mogelijk.
(lees dan niet de versimpelde uitleg van de nen1010, maar de norm zelf.)
maar dan moet je alles wel even bekijken, een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Ik zoek een richtbedrag wat het ongeveer zou kosten om panelen te laten monteren die een opbrengst hebben van 70.000kWh per jaar. Volledig geïnstalleerd. Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Zodat ik vervolgens met dat schattingsbedrag eens kan gaan rekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mystikal op 09-10-2015 10:46 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedoel je echt 70.000 of bedoel je 7000 kwh per jaar
overigens is richtbedrag lastig te bepalen
ervan uitgaande dat je 70.000 khw bedoelt wat is nu je hoofdaansluiting is die voldoende
waar moeten ze op komen etc etc dat kan zomaar een 10.000 euro schelen op het totaal plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mystikal schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:46:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende. Ik zoek een richtbedrag wat het ongeveer zou kosten om panelen te laten monteren die een opbrengst hebben van 70.000kWh per jaar. Volledig geïnstalleerd. Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen? Zodat ik vervolgens met dat schattingsbedrag eens kan gaan rekenen.
lastig iets precies van te zeggen, maar voor 0,90€/Wp heb je wel ongeveer het materiaal. :?
0,10€/Wp voor installatie. :?
(met dit soort hoeveelheden koop je per pallet, en per 3 pallets krijg je een aardig korting.
+/- 8000Wp per pallet.)

voor 70.000kWh heb je iets tussen de 60.000Wp tot 80.000Wp nodig.
(gewoon veel externe factoren, reken maar voor het gemak op 70.000Wp.)

je weet dat de belasting voor stroom erg hard daalt als je boven de 10.000kWh komt?
zoek de tabel eens op bij de belastingdienst ;)
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
(ondanks die harde daling kan pv nog interessant zijn, maar je wil wel weten hoeveel dat is, voor af!!!!)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 09-10-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:51:
bedoel je echt 70.000 of bedoel je 7000 kwh per jaar
overigens is richtbedrag lastig te bepalen
ervan uitgaande dat je 70.000 khw bedoelt wat is nu je hoofdaansluiting is die voldoende
waar moeten ze op komen etc etc dat kan zomaar een 10.000 euro schelen op het totaal plaatje
Ik bedoel echt 70.000. Het is bedrijfsmatig. Ze komen op een plat dak van een werkplaats, wat een aantal weken net vernieuwd is, dus het ideale instapmoment.
migjes schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:52:
[...]

lastig iets precies van te zeggen, maar voor 0,90€/Wp heb je wel ongeveer het materiaal. :?
0,10€/Wp voor installatie. :?
(met dit soort hoeveelheden koop je per pallet, en per 3 pallets krijg je een aardig korting.
+/- 8000Wp per pallet.)

voor 70.000kWh heb je iets tussen de 60.000Wp tot 80.000Wp nodig.
(gewoon veel externe factoren, reken maar voor het gemak op 70.000Wp.)

je weet dat de belasting voor stroom erg hard daalt als je boven de 10.000kWh komt?
zoek de tabel eens op bij de belastingdienst ;)
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
(ondanks die harde daling kan pv nog interessant zijn, maar je wil wel weten hoeveel dat is, voor af!!!!)
Nee dat wist ik niet, maar dat weet ik nu wel! Goede info! Kort gezegd komt het erop neer dat je met een rule of thumb tussen de EUR 60,000 en EUR 80.000 zit. Oftewel 1 euro per kWh.

Achtergrond van het verhaal. Ik wil een eerste opzet maken om te kijken of het interessant is voor mijn bedrijf om hierin te investeren. Terugverdien periode en Return on Investment, maar ook een stukje Corporate Governance wat om de hoek komt kijken (bedrijf is Amerikaans). Het probleem is niet het geld, het probleem is dat het interessant genoeg moet zijn om hierin in te investeren en niet in project B op lokatie C.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Combineer het met een groot spandoek op de gevel "kijk ons eens groen zijn!!" en dan is het algauw interessant genoeg. Gratis stroom + goede publiciteit = blije manager toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mystikal je hebt een pb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mystikal schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:46:
[...]

Ik bedoel echt 70.000. Het is bedrijfsmatig. Ze komen op een plat dak van een werkplaats, wat een aantal weken net vernieuwd is, dus het ideale instapmoment.

[...]

Nee dat wist ik niet, maar dat weet ik nu wel! Goede info! Kort gezegd komt het erop neer dat je met een rule of thumb tussen de EUR 60,000 en EUR 80.000 zit. Oftewel 1 euro per kWh.

Achtergrond van het verhaal. Ik wil een eerste opzet maken om te kijken of het interessant is voor mijn bedrijf om hierin te investeren. Terugverdien periode en Return on Investment, maar ook een stukje Corporate Governance wat om de hoek komt kijken (bedrijf is Amerikaans). Het probleem is niet het geld, het probleem is dat het interessant genoeg moet zijn om hierin in te investeren en niet in project B op lokatie C.
oke.
plat dak is vaak net iets duurder als een schuin dak, maar in dit soort formaten gaat het om centen en vele andere factoren, ik zou er niet teveel rekening mee houden.

een andere grote factor is de lokatie in nederland. (kust streken scoren een +/-20% meer per Wp)

zoals Jerrythafast ook al zegt, greenwaching, kijk eens hoe groen we zijn etc etc etc......

of nog een stapje verder, postcoderoosmodel.
dan doe je de PV installatie op een aparte meter.
en verkoop je de stroom aan particulieren waar door je geen korting krijgt voor het bedrijf,
maar je verkoopt nu je stroom niet voor 8ct per kWh (ex belasting) maar voor 14ct per kWh.
(alleen op het moment dat ik postcoderoosmodel schrijf begint er bij mij een gruwelijke hoofdpijn op te komen. draak van een regeling, veel onzekerheden, maar wel iets voor jouw om uit te zoeken.)

edit:
trouwens een 70.000kWh kijk ook eens of een windmolen niet interessanter is.
windmolens zijn een stuk effectiever bij grote hoeveelheden stroom.

edit2:
trouwens, check de stroom contracten eens van het bedrijf.
rond de 70.000kWh kun je namelijk andere contracten krijgen als particulieren of zelfs andere bedrijven.
ik bemoei me niet zoveel met die contracten dus weet eigenlijk geen prijzen, maar hoor wel eens wat in de wandelgangen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 09-10-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Mystikal schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:46:
Je zou ook eerst even je plannen kunnen laten toetsen door de netwerkbeheerder, het is vast niet leuk
dat als bij jou alles in kannen en kruiken is en er rolt uit dat de netwerkbeheerder eist dat er een extra
transportleiding getrokken moet worden naar het dichts bij zijnde HS verdeelstation, 500 meter verderop
a. 40.000 euro. 8)7

https://www.google.nl/url...6SHnO0CscCyInhmQ0B_TErxQw

Meer info, https://www.zakelijkenergieproduceren.nl/

Wat doet Enexis als netbeheerder?
1. Verlenen toestemming
Als netbeheerder zijn we verantwoordelijk voor een optimaal werkend elektriciteitsnet in
uw regio. Dit kan alleen als we precies weten wat er speelt. Daarom is het belangrijk dat u
toestemming aanvraagt vóór het plaatsen of aanpassen van een eigen opwekinstallatie.
Voor opwekinstallaties groter dan 11 kW is een aanvraag vooraf zelfs verplicht.
Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.