TEEVEEDEEGEE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:54:
Hahaha, ja ik zal inderdaad even netjes voorstellen: wij hebben een kleine PV installatie die af nieuwbouw is geplaatst. We hebben 14 Würth panelen WSG0036 E075 ad 75Wp en een Mastervolt XS2000 inverter.
Ik heb net foto's gemaakt maar weet niet hoe ik ze kan posten (ja, forum noob

)
oho, 1050Wp op een 2000W omvormer.
(foto's even ergens op het inet zetten en dan hier linken.)
Met de salderingsregeling hebben we het goed inderdaad en iets dergelijks kennen ze in DE ook maar daar is de subsidie regeling wel heel anders. Mijn onderzoek is meer gericht op koopmotieven en een kennis inventarisatie.
Ik verwacht dat als de salderingsregeling ten einde (nu vermoedelijk 2020, maar evaluatie in 2017) dat het inderdaad interessanter wordt. In DE lopen ze al tegen enorme pieken aan in productie en hierdoor zijn intraday handels tarieven vaak negatief.
Maar goed; tot die tijd kan het wel zo zijn dat mensen bij een bepaald bedrag wel om willen, puur omdat het techies zijn (of tweakers). Geld is niet de enige motivatie in de wereld gelukkig

tja, NL doet het nog steeds erg slecht tegen over DE.
wij zijn hier nog lang niet in de buurt van wat hun doen.
we komen in NL niet verder als wat amateur werk.
en slaan nog geen deukje in het pakje boter.
(en ze beginnen nu al te piepen over salderen

, watjes.)
einde salderen, is het glas half vol of half leeg.
er zijn ook plannen om het postcoderoosmodel (draak van een regeling, maar goed, wel een leuk scrabble-woord) te willen gaan invoeren.
dat zou inhouden dat we dan maar 14ct per kWh krijgen in plaats van 22ct per kWh.
maar de kolenfooi van 8ct per kWh word dan ook 14ct per kWh.
ik zeg het is 3/4 vol

genoeg hier die dan heel hun dak zullen volplempen en geld gaan verdienen.

zoals hier op de kermis gezegd woord: "nieuwe ronde nieuwe kansen, winen winen en nog eens winnen"
het is allen toekomst en de EU zit ook in de nek van het kabinet om onze milieu doelstellingen te gaan halen.
dus er moet nog veel water door de rijn en maas voordat er echt iets gaat gebeuren.
en dan moeten we ook nog stemmen en wie weet wat voor kabinet je dan weer hebt.
ik zeg: "nieuwe ronde nieuwe kansen."
maar goed de accu's, genoeg tweakers die best een accu wens hebben.
alleen de kosten, liever meer Wp als kosten accu's, maar dat ben ik.
ik bouw liever nog even door tot ik ergens iets heb van rond de 7-8kWp heb.
(met maar een gebruik van 3500kWh, sorry is best veel als je rond vraagt op het forum)
voordat ik er maar ook aan begin te denken om een 7kWh accu's(een tesla accu) te vullen.
7kWh + gebruik wat ik heb op momenten van eigen opwek is net voldoende voor een +/- 1 dag.
maar 7kWh accu is trouwens niet genoeg om 50% van mijn energie behoefte te voldoen per jaar als ik dat koppel aan de huidige set (5,6kWp).
dus eerst de set uitbreiden naar een 7-8 kWp met een 7kWh accu dan haal ik al 70%.
(boeit me niet dat ik dan meer terug lever als ik nodig heb. lang leven kolenfooi.)
misschien dan nog een 2de accu dan haal ik 75% van mijn behoefte.
(eigenlijk is die 2de accu al nodig, want per accu is het maar 2000W (met kort een piek naar de 3000W))
alleen die december/januari niet genoeg opbrengst, is gewoon niet genoeg om maar een 1 accu vol te kunnen krijgen.

(antonboonsta heeft al eens een berekening gemaakt, per dag opbrengst+accu vs per dag gebruik
ben linkje even kwijt.
http://gathering.tweakers...message/41258593#41258593)
maar goed ik ben begonnen met een 5k investering (alles daarvoor tel ik maar even niet mee, lol.)
en hou netjes mijn verdiende centjes apart, die ik dan weer investeer in een grotere set.
ik zette altijd een +/-800 opzij, en straks ga ik 1,2k opzij zetten (wegens uitbreiding)
dus ja accu's komen wel in het zicht, maar gaat nog lang duren voordat ik zover ben.
en tot die tijd saldeer ik me rot.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)