Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.165 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Nicap

Tsssk....

Andre1973 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:36:
[...]

Googe even de 2 omvormers t.o.v elkaar en kijk vooral naar de inngangs spanningen, zowel max als MPP, en dan naar de spanningen die van de panelen af kunnen komen (min. max. en MPP) als je maar niet boven de max input uit komt en met de MPP lekker in het mpp bereik van de omvormer zit dan zit je wel goed.
t ziet er dan naar uit dat je er nog wat bij kan plaatsen, en dat de omvormer niet op z'n tenen hoeft te lopen wat de levensduur wel wat verhoogt.
Tnx, blijkbaar heb ik dan geluk gehad. De meeste specs zijn hetzelfde, behalve:
MPPT Voltage Range at Nominal Power[V], die is bij de 3.0 150-500 en bij de 4.0 200-500

Zal de buurman ook eens vragen wat hij voor 1 heeft gekregen. We hebben beide dezelfde setup gedaan, zelfde offerte en installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

toxict schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 00:52:
[...]

Hier van Omnik de software changelogs:

http://nl.omnik-solar.com/download/8497cb05d1b2dc1a1ba5fa6fbbc2986c

En onderaan op deze pagina vind je de firmwares onder het kopje "Flash Tools":

http://nl.omnik-solar.com/services/downloads
@toxict, (eerdere post)
kan het zijn dat je de externe wifi-kit gebruikt?
Ik zie namelijk iets van een bedrade aansluiting.

De Releaseoverzicht had ik nog niet gevonden, de Flashtoolpagina wel.
Het spreadsheet met zijn chinengels is nauwelijks te lezen.
Helaas is niet inzichtelijk gemaakt welke software nu de actuele voor een bepaald model is.
Ik kan namelijk niet ontdekken welke van de versienummers met de eerder genoemde versienummers correspondeert.

Helaas, mijn model 3000tld kan ik nergens vinden, laat staan de versienummer "---".
Op de inverter staat wel "OMNIKSOL-3K-TL2"

Via het LCD krijg ik trouwens te zien:
Slave CPU: V5.12Build111
Master CPU: V5.05Build196
LCD CPU: V5.05Build42-2

P.S.: Een soort "gratis upgrade" had ik ook: 2,5-TL-S in de offerte en opdrachtbevestiging
gemonteerd werd uiteindelijk de 3000tld

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 04-10-2015 12:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00
dunklefaser schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

@toxict, (eerdere post)
kan het zijn dat je de externe wifi-kit gebruikt?
Ik zie namelijk iets van een bedrade aansluiting.

De Releaseoverzicht had ik nog niet gevonden, de Flashtoolpagina wel.
Het spreadsheet met zijn chinengels is nauwelijks te lezen.
Helaas is niet inzichtelijk gemaakt welke software nu de actuele voor een bepaald model is.
Ik kan namelijk niet ontdekken welke van de versienummers met de eerder genoemde versienummers correspondeert.

Helaas, mijn model 3000tld kan ik nergens vinden, laat staan de versienummer "---".
Op de inverter staat wel "OMNIKSOL-3K-TL2"

Via het LCD krijg ik trouwens te zien:
Slave CPU: V5.12Build111
Master CPU: V5.05Build196
LCD CPU: V5.05Build42-2

P.S.: Een soort "gratis upgrade" had ik ook: 2,5-TL-S in de offerte en opdrachtbevestiging
gemonteerd werd uiteindelijk de 3000tld
Ik maak inderdaad gebruik van een externe wifikit, aangezien ik een paar keer per maand het dak op mocht om de omvormer te resetten.
Daar had ik geen zin meer in en dit is de perfecte oplossing.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:50
paulv1973 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 19:05:
[...]

€325,- extra voor 1 paneel????????? 8)7
Vind de prijsopgaven zowieso duur..
Jup, ik krijg van alle kanten te horen dat dit prijstechnisch niet het meest interessantste is. De grap is: dat zeggen ze zelf ook, daarintegen zijn ze wel helemaal compleet en hoef je zelf 0,0 te regelen :p

Maargoed doel van daar langs gaan was ook zeker niet om dát te kiezen, puur om eens te kijken waar het bedrag op uit gaat komen. Ik denk dat ik maar bij een paar bedrijven wat offertes op ga vragen voor 8 panelen (+ meerprijs voor 12) met de arbeid los gespecificeerd. Dan laat ik ze verder vrij in paneel/omvorm keuze (hoewel het uit kunnen lezen van dat ding wel een vereiste is). Kan ik daarmee hier eens informeren wat er interessant is :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mattie112 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:32:
[...]

Jup, ik krijg van alle kanten te horen dat dit prijstechnisch niet het meest interessantste is. De grap is: dat zeggen ze zelf ook, daarintegen zijn ze wel helemaal compleet en hoef je zelf 0,0 te regelen :p

Maargoed doel van daar langs gaan was ook zeker niet om dát te kiezen, puur om eens te kijken waar het bedrag op uit gaat komen. Ik denk dat ik maar bij een paar bedrijven wat offertes op ga vragen voor 8 panelen (+ meerprijs voor 12) met de arbeid los gespecificeerd. Dan laat ik ze verder vrij in paneel/omvorm keuze (hoewel het uit kunnen lezen van dat ding wel een vereiste is). Kan ik daarmee hier eens informeren wat er interessant is :)
8 of 12 x 195,- voor ja solar zwart 270Wp plus 175,- zwarte clickfit per 4 panelen en dan een omvormer van 600,-
Tel dat op zit je niet ver mis voor een dhz setje, 750,- tot 1000,- montage en je hebt je offerte.

Zo moeilijk is het niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Naja het gaat mij ook om wat voor panelen/omvormers ze aanraden, heb me er nog niet zo goed in verdiept dat ik kan zeggen of (bijvoorbeeld) die JA Solar panelen nou goed zijn of niet, zelfde geld voor de omvormer (Growatt)

En bevestigingsmateriaal? Heb je daar nog soorten in? Geloof dat je niks hoeft te schroeven in je dak maar dat je het als het ware aan een dak lat "hangt"? Ik lees ook over in hoogte verstelbare haken maar gaat het dan om de hoogte van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:56:
Naja het gaat mij ook om wat voor panelen/omvormers ze aanraden, heb me er nog niet zo goed in verdiept dat ik kan zeggen of (bijvoorbeeld) die JA Solar panelen nou goed zijn of niet, zelfde geld voor de omvormer (Growatt)

En bevestigingsmateriaal? Heb je daar nog soorten in? Geloof dat je niks hoeft te schroeven in je dak maar dat je het als het ware aan een dak lat "hangt"? Ik lees ook over in hoogte verstelbare haken maar gaat het dan om de hoogte van de panelen?
Alles is te krijgen maar het is wat je zelf wilt, ga je zelf aan de slag scheelt je in geld 750,- tot 1000,- wat weer anderhalf jaar terugverdientijd is.
Ga je voor dure panelen en hecht je veel waarde aan garantie is het zaak om een bekende speler te nemen, boeit dat minder en wil je gewoon voor de meeste bang for buck kan je ook een wat goedkoper merk pakken.
Maar houd rekening dat er weinig merken zijn die er over 10 jaar nog zijn, en garantie claimen blijft een moeilijk verhaal op een zonnepaneel zonder zichtbare schade.
Echt slecht spul is er niet echt meer, kijk meer naar maten, hoeveelheid op je dak cq jouw verbruik, je budget, eventuele logging makkelijk of moeilijk is enz enz.
Montage van panelen is makkelijker dan lego, alleen de hoogte van een dak is het probleem, clickfit is makkelijk, schuco weer wat lastiger maar lijkt degelijker, beide zijn goed en ook niet iets waar je je zorgen om moet maken.

Het is echt geen rocket science tenzij je een erg lastig dak hebt. Mocht je het zelf gaan doen zijn die zwarte ja-solar die ik linkte misschien wat voor je, scheelt je 40,- per paneel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
Rol-Co schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 15:11:
[...]

Alles is te krijgen maar het is wat je zelf wilt, ga je zelf aan de slag scheelt je in geld 750,- tot 1000,- wat weer anderhalf jaar terugverdientijd is.
Ga je voor dure panelen en hecht je veel waarde aan garantie is het zaak om een bekende speler te nemen, boeit dat minder en wil je gewoon voor de meeste bang for buck kan je ook een wat goedkoper merk pakken.
Maar houd rekening dat er weinig merken zijn die er over 10 jaar nog zijn, en garantie claimen blijft een moeilijk verhaal op een zonnepaneel zonder zichtbare schade.
Echt slecht spul is er niet echt meer, kijk meer naar maten, hoeveelheid op je dak cq jouw verbruik, je budget, eventuele logging makkelijk of moeilijk is enz enz.
Montage van panelen is makkelijker dan lego, alleen de hoogte van een dak is het probleem, clickfit is makkelijk, schuco weer wat lastiger maar lijkt degelijker, beide zijn goed en ook niet iets waar je je zorgen om moet maken.

Het is echt geen rocket science tenzij je een erg lastig dak hebt. Mocht je het zelf gaan doen zijn die zwarte ja-solar die ik linkte misschien wat voor je, scheelt je 40,- per paneel ;)
Als degene waar je reclame voor maakt ze met aftrekbare btw bon verkoopt wel, maar zo niet dan zijn ze net zo duur, kosten elders 225

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:35
Ik ben toevallig gisteren ook eens gaan nagaan hoe moeilijk het zou zijn om die dingen zelf te leggen. Het gaat hier om een 45 graden dak, 5 meter van de nok tot het platte dak wat eronder uitsteekt. Volgens mij is daar prima met een simpele ladder op te werken. Enige probleem is dat de buren aan één kant geen plat dak hebben dat uitsteekt, dus om de eindklemmen aan die kant op de montagerails bevestigen moet de ladder over de panelen heen worden gelegd, of er aan de andere kant naast. Maar aangezien die dingen in portrait al bijna een meter breed zijn kun je dan al niet zo makkelijk meer bij die eindklemmen :?

En panelen leggen is maar de helft van het verhaal... de energie die eruit komt moet ook nog ergens naartoe. Kan iemand die geen elektriciensopleiding heeft gehad (maar verder niet bijzonder achterlijk is) zo'n wasmachineverdeler monteren? Scheelt natuurlijk wel een flinke hap uit de rekening én het geeft vast een extra voldaan gevoel als het allemaal werkt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEEVEEDEEGEE
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-10-2023
Goedemiddag allemaal, Ik zie hier dat er onder de forumleden veel kennis en ervaring aanwezig is t.a.v. pv installaties. Wellicht kunnen jullie mij van tips voorzien. Ik heb zelf zonnepanelen en ben daardoor voor mijn opleiding gekomen om een onderzoek te doen naar de kennis en behoefte die leeft onder eigenaren van pv installaties naar een energieopslag systeem. Hiervoor wil ik natuurlijk zoveel mogelijk eigenaren bereiken. Wellicht zijn er gebruikersgroepen of verenigingen cq fora bij jullie bekend die een dergelijk onderzoek onder diens leden zou willen verspreiden. Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 15:59:
[...]

Als degene waar je reclame voor maakt ze met aftrekbare btw bon verkoopt wel, maar zo niet dan zijn ze net zo duur, kosten elders 225
Link? Ook zwart?
En persoonlijk denk ik dat je beter iets kan kopen zonder btw teruggave, let op mijn woorden, die teruggave is een mooie registratie waar ze straks alleen een aanslag heen hoeven sturen. :)
mooier kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
TEEVEEDEEGEE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:14:
Goedemiddag allemaal, Ik zie hier dat er onder de forumleden veel kennis en ervaring aanwezig is t.a.v. pv installaties. Wellicht kunnen jullie mij van tips voorzien. Ik heb zelf zonnepanelen en ben daardoor voor mijn opleiding gekomen om een onderzoek te doen naar de kennis en behoefte die leeft onder eigenaren van pv installaties naar een energieopslag systeem. Hiervoor wil ik natuurlijk zoveel mogelijk eigenaren bereiken. Wellicht zijn er gebruikersgroepen of verenigingen cq fora bij jullie bekend die een dergelijk onderzoek onder diens leden zou willen verspreiden. Alle hulp is welkom!
zolang salderen nog bestaat hebben we gratis(je krijgt er zelfs geld voor, dus meer als gratis) een ongelimiteerde accu.
zonder ook maar verlies of problemen. >:)
(oke wel wat problemen, kan niet altijd zeggen dat netbeheerders/leveranciers staan te springen op het groeiend aantal pv bezitters. het word niet altijd even makkelijk gemaakt regeltjes zitten nog al eens in de weg. en door de regeltjes raak je wel eens wat kWh's kwijt, dat zou je als verlies kunnen beschouwen.)

dus maar enkele die echt bezig zijn met accu's, en dan nog meestal erg hobby matig.
en vaak als bij setje.

maar begin eens met je eigen installatie (foto's anders is het niet gebeurd.).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rol-Co schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 15:11:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik ben er inmiddels ook wel uit dat het erg interessant is om ze zelf te leggen. Dacht persoonlijk dat de hardware duurder was maar voor een 750 a 1000 euro kan je zelf rustig 2 daagjes klussen :) Steiger kan ik zo aan komen dus dat is in elk geval makkelijk werken. En inderdaad het is de vraag of het merk wat je koopt over xx jaar nog steeds bestaat maargoed je moet toch ergens je keuze op baseren. Denk dat het ook van belang is hoe groot mijn dak nu exact is (volgens medewerker bij die opendag opgemeten met cyclomedia tool 5x5,60) aangezien ik inmiddels ook begrepen heb dat er niet één standaard maat is voor de panelen.

En wat betreft de BTW, ik was wel van plan om dit terug te gaan vragen ja, maar van jouw reactie begrijp ik dat je dat daar geen fan van bent. Ik moet zeggen heb me ook nog niet verdiept in de voorwaarden. Voor wat ik begrepen heb meld je je aan als ondernemer, moet je een x aantal keer aangifte doen en ga je dan een vrijstelling aanvragen. Gratis geld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@teevee

Ik denk dat je beter je vraag kan stellen in een duits forum
http://www.photovoltaikfo...ngrid-netzparallel--f137/

We zijn te verwend hier >:)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2015 21:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mattie112 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:39:
[...]

En wat betreft de BTW, ik was wel van plan om dit terug te gaan vragen ja, maar van jouw reactie begrijp ik dat je dat daar geen fan van bent. Ik moet zeggen heb me ook nog niet verdiept in de voorwaarden. Voor wat ik begrepen heb meld je je aan als ondernemer, moet je een x aantal keer aangifte doen en ga je dan een vrijstelling aanvragen. Gratis geld toch?
Gratis? Ja dat is de zon :) die btw heb je eerst betaald he? Dus je vraagt met registratie je eigen geld terug, nou prima, ik koop het liever zonder btw en registratie. Kost het zelfde, sterker nog, het mag zelfs wel iets meer kosten, dan pak ik wel een maandje extra tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEEVEEDEEGEE
Hahaha, ja ik zal inderdaad even netjes voorstellen: wij hebben een kleine PV installatie die af nieuwbouw is geplaatst. We hebben 14 Würth panelen WSG0036 E075 ad 75Wp en een Mastervolt XS2000 inverter.

Ik heb net foto's gemaakt maar weet niet hoe ik ze kan posten (ja, forum noob ;) )

Met de salderingsregeling hebben we het goed inderdaad en iets dergelijks kennen ze in DE ook maar daar is de subsidie regeling wel heel anders. Mijn onderzoek is meer gericht op koopmotieven en een kennis inventarisatie.

Ik verwacht dat als de salderingsregeling ten einde (nu vermoedelijk 2020, maar evaluatie in 2017) dat het inderdaad interessanter wordt. In DE lopen ze al tegen enorme pieken aan in productie en hierdoor zijn intraday handels tarieven vaak negatief.

Maar goed; tot die tijd kan het wel zo zijn dat mensen bij een bepaald bedrag wel om willen, puur omdat het techies zijn (of tweakers). Geld is niet de enige motivatie in de wereld gelukkig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TEEVEEDEEGEE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:54:
Geld is niet de enige motivatie in de wereld gelukkig :D
Voor nederlanders ? Jawel! Ze zeggen alleen soms van niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rol-Co schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:47:
[...]

Gratis? Ja dat is de zon :) die btw heb je eerst betaald he? Dus je vraagt met registratie je eigen geld terug, nou prima, ik koop het liever zonder btw en registratie. Kost het zelfde, sterker nog, het mag zelfs wel iets meer kosten, dan pak ik wel een maandje extra tvt.
Ja dat is waar, heb is je eigen geld :)

Voor de liefhebbers een foto'tje van mn dak:
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/71005-pa040348.jpg
(full reso dus link)

Het loopt van die regenpijp tot aan (de helft van) het muurtje naast die bruine zonwering.

Ik kom uit op 16 pannen hoog en 16 pannen breed, een pan is 41cm hoog en 33cm breed (excl overlap). Dan zou mijn dak zo'n 5,28m breed bij 6,56 hoog zijn. Die 'berekende' 5x5,60 zou dus zomaar kunnen kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi 4kant vlak, geen raam of pijpje 5m breed is mooi, de hoogte is wel belangrijk dat je dat precies weet, 6m56 lijkt me veel.
6m + zou mooi zijn.

Kan je 15x 2m panelen kwijt van 300Wp+ , of eventueel ook 20x Solar frontier. Net wat je nodig hebt.
Wat is je verbruik per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TEEVEEDEEGEE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:54:
Hahaha, ja ik zal inderdaad even netjes voorstellen: wij hebben een kleine PV installatie die af nieuwbouw is geplaatst. We hebben 14 Würth panelen WSG0036 E075 ad 75Wp en een Mastervolt XS2000 inverter.

Ik heb net foto's gemaakt maar weet niet hoe ik ze kan posten (ja, forum noob ;) )
oho, 1050Wp op een 2000W omvormer.
(foto's even ergens op het inet zetten en dan hier linken.)
Met de salderingsregeling hebben we het goed inderdaad en iets dergelijks kennen ze in DE ook maar daar is de subsidie regeling wel heel anders. Mijn onderzoek is meer gericht op koopmotieven en een kennis inventarisatie.

Ik verwacht dat als de salderingsregeling ten einde (nu vermoedelijk 2020, maar evaluatie in 2017) dat het inderdaad interessanter wordt. In DE lopen ze al tegen enorme pieken aan in productie en hierdoor zijn intraday handels tarieven vaak negatief.

Maar goed; tot die tijd kan het wel zo zijn dat mensen bij een bepaald bedrag wel om willen, puur omdat het techies zijn (of tweakers). Geld is niet de enige motivatie in de wereld gelukkig :D
tja, NL doet het nog steeds erg slecht tegen over DE.
wij zijn hier nog lang niet in de buurt van wat hun doen. :-(
we komen in NL niet verder als wat amateur werk.
en slaan nog geen deukje in het pakje boter.
(en ze beginnen nu al te piepen over salderen 8)7 , watjes.)

einde salderen, is het glas half vol of half leeg.
er zijn ook plannen om het postcoderoosmodel (draak van een regeling, maar goed, wel een leuk scrabble-woord) te willen gaan invoeren.
dat zou inhouden dat we dan maar 14ct per kWh krijgen in plaats van 22ct per kWh.
maar de kolenfooi van 8ct per kWh word dan ook 14ct per kWh.
ik zeg het is 3/4 vol :*)
genoeg hier die dan heel hun dak zullen volplempen en geld gaan verdienen. ;)
zoals hier op de kermis gezegd woord: "nieuwe ronde nieuwe kansen, winen winen en nog eens winnen"

het is allen toekomst en de EU zit ook in de nek van het kabinet om onze milieu doelstellingen te gaan halen.
dus er moet nog veel water door de rijn en maas voordat er echt iets gaat gebeuren.
en dan moeten we ook nog stemmen en wie weet wat voor kabinet je dan weer hebt.
ik zeg: "nieuwe ronde nieuwe kansen."

maar goed de accu's, genoeg tweakers die best een accu wens hebben.
alleen de kosten, liever meer Wp als kosten accu's, maar dat ben ik.
ik bouw liever nog even door tot ik ergens iets heb van rond de 7-8kWp heb.
(met maar een gebruik van 3500kWh, sorry is best veel als je rond vraagt op het forum)
voordat ik er maar ook aan begin te denken om een 7kWh accu's(een tesla accu) te vullen.
7kWh + gebruik wat ik heb op momenten van eigen opwek is net voldoende voor een +/- 1 dag.

maar 7kWh accu is trouwens niet genoeg om 50% van mijn energie behoefte te voldoen per jaar als ik dat koppel aan de huidige set (5,6kWp). :-(
dus eerst de set uitbreiden naar een 7-8 kWp met een 7kWh accu dan haal ik al 70%.
(boeit me niet dat ik dan meer terug lever als ik nodig heb. lang leven kolenfooi.)
misschien dan nog een 2de accu dan haal ik 75% van mijn behoefte.
(eigenlijk is die 2de accu al nodig, want per accu is het maar 2000W (met kort een piek naar de 3000W))

alleen die december/januari niet genoeg opbrengst, is gewoon niet genoeg om maar een 1 accu vol te kunnen krijgen. :-(
(antonboonsta heeft al eens een berekening gemaakt, per dag opbrengst+accu vs per dag gebruik
ben linkje even kwijt.
http://gathering.tweakers...message/41258593#41258593)

maar goed ik ben begonnen met een 5k investering (alles daarvoor tel ik maar even niet mee, lol.)
en hou netjes mijn verdiende centjes apart, die ik dan weer investeer in een grotere set.
ik zette altijd een +/-800 opzij, en straks ga ik 1,2k opzij zetten (wegens uitbreiding)
dus ja accu's komen wel in het zicht, maar gaat nog lang duren voordat ik zover ben.
en tot die tijd saldeer ik me rot.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

migjes, wat ben je van plan met 7-8 kWp (afgezien dus van een eventuele accu laden)?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEEVEEDEEGEE
migjes schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:37:
[...]

oho, 1050Wp op een 2000W omvormer.
(foto's even ergens op het inet zetten en dan hier linken.)

[...]

tja, NL doet het nog steeds erg slecht tegen over DE.
wij zijn hier nog lang niet in de buurt van wat hun doen. :-(
we komen in NL niet verder als wat amateur werk.
en slaan nog geen deukje in het pakje boter.
(en ze beginnen nu al te piepen over salderen 8)7 , watjes.)

einde salderen, is het glas half vol of half leeg.
er zijn ook plannen om het postcoderoosmodel (draak van een regeling, maar goed, wel een leuk scrabble-woord) te willen gaan invoeren.
dat zou inhouden dat we dan maar 14ct per kWh krijgen in plaats van 22ct per kWh.
maar de kolenfooi van 8ct per kWh word dan ook 14ct per kWh.
ik zeg het is 3/4 vol :*)
genoeg hier die dan heel hun dak zullen volplempen en geld gaan verdienen. ;)
zoals hier op de kermis gezegd woord: "nieuwe ronde nieuwe kansen, winen winen en nog eens winnen"

het is allen toekomst en de EU zit ook in de nek van het kabinet om onze milieu doelstellingen te gaan halen.
dus er moet nog veel water door de rijn en maas voordat er echt iets gaat gebeuren.
en dan moeten we ook nog stemmen en wie weet wat voor kabinet je dan weer hebt.
ik zeg: "nieuwe ronde nieuwe kansen."

maar goed de accu's, genoeg tweakers die best een accu wens hebben.
alleen de kosten, liever meer Wp als kosten accu's, maar dat ben ik.
ik bouw liever nog even door tot ik ergens iets heb van rond de 7-8kWp heb.
(met maar een gebruik van 3500kWh, sorry is best veel als je rond vraagt op het forum)
voordat ik er maar ook aan begin te denken om een 7kWh accu's(een tesla accu) te vullen.
7kWh + gebruik wat ik heb op momenten van eigen opwek is net voldoende voor een +/- 1 dag.
Nee inderdaad, de huidige accutechnieken zijn nog niet genoeg uitontwikkeld ook. Ik voel er zelf weinig voor een li-ion potentiële brandhaard in mijn huis te schroeven, hoe goed dat ding ook voorzien is van beveiligingsmaatregelen. 8)

Als de gemiddelde prijs van accutechniek genoeg daalt echter wordt het met de enorme toename van zonne- en windenergie wellicht interessant voor energiebedrijven om lokale opslag te stimuleren. Zorgt er uiteindelijk toch ook voor dat de piekbelasting van het net afneemt. Opslag en gebruik aan de bron lijkt mij zeker gezien transportverliezen de meest efficiënte methode. Daarbij kunnen we overtollige energie omzetten in waterstof of pumped hydro door het naar een land te transporteren waar ze dat dergelijke installaties hebben (het netwerk naar scandinavie ligt er al en wordt nog uitgebreid) om zo de seizoenspieken en dalen op te vangen. Uiteindelijk komt het er op neer dat hernieuwbare bronnen nooit succesvol zullen worden zonder opslag methoden. :)

Het consumenten stukje wil ik dus in kaart brengen. Nu nog het bereik om een 300 a 400 respondenten met pv installaties te bereiken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Als ik zijn verhaal goed begrijp verkoopt hij dat aan een energiebedrijf :p

Geen idee of dit al onder de PV'ers in dit topic bekend was, maar ik kwam zojuist dit tegen toen ik op zoek was naar de loggingmogelijkheden van SolarEdge systemen:
https://github.com/jbuehl/solaredge

SolarEdge omvormers hebben natuurlijk zo'n prachtig portal in de cloud waarop je elk paneel afzonderlijk kunt volgen, maar de API van dat portal biedt geen data per paneel, alleen per omvormer. En alleen per kwartier. Bovenstaande is een vernuftig projectje van iemand om het dataverkeer tussen de omvormer en de SolarEdge portal af te luisteren zodat je zelf je eigen logging spul kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-09 20:13
Jerrythafast schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:02:

<knip>

Geen idee of dit al onder de PV'ers in dit topic bekend was, maar ik kwam zojuist dit tegen toen ik op zoek was naar de loggingmogelijkheden van SolarEdge systemen:
https://github.com/jbuehl/solaredge

SolarEdge omvormers hebben natuurlijk zo'n prachtig portal in de cloud waarop je elk paneel afzonderlijk kunt volgen, maar de API van dat portal biedt geen data per paneel, alleen per omvormer. En alleen per kwartier. Bovenstaande is een vernuftig projectje van iemand om het dataverkeer tussen de omvormer en de SolarEdge portal af te luisteren zodat je zelf je eigen logging spul kunt gebruiken.
Kijk, nu wordt het interessant :) . Dank voor de link _/-\o_ .
Dat ga ik eens goed bekijken!

Misschien meer iets voor in het log topic...?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TEEVEEDEEGEE schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:59:
[...]

Nee inderdaad, de huidige accutechnieken zijn nog niet genoeg uitontwikkeld ook. Ik voel er zelf weinig voor een li-ion potentiële brandhaard in mijn huis te schroeven, hoe goed dat ding ook voorzien is van beveiligingsmaatregelen. 8)

Als de gemiddelde prijs van accutechniek genoeg daalt echter wordt het met de enorme toename van zonne- en windenergie wellicht interessant voor energiebedrijven om lokale opslag te stimuleren. Zorgt er uiteindelijk toch ook voor dat de piekbelasting van het net afneemt. Opslag en gebruik aan de bron lijkt mij zeker gezien transportverliezen de meest efficiënte methode. Daarbij kunnen we overtollige energie omzetten in waterstof of pumped hydro door het naar een land te transporteren waar ze dat dergelijke installaties hebben (het netwerk naar scandinavie ligt er al en wordt nog uitgebreid) om zo de seizoenspieken en dalen op te vangen. Uiteindelijk komt het er op neer dat hernieuwbare bronnen nooit succesvol zullen worden zonder opslag methoden. :)

Het consumenten stukje wil ik dus in kaart brengen. Nu nog het bereik om een 300 a 400 respondenten met pv installaties te bereiken... :?
ach er is een goede kans dat je een gasketel op zolder hebt staan.
bij mij in de stad(200.000 inwoners) ontploft er ongeveer 1 a 2 per jaar en zie je vaak de hele gevel over de straat liggen.
dat is al zo normaal dat het niet eens meer het journaal haalt.
ben bang dat zelf met de huidige techniek accu's al veiliger zijn. ;)

wat je eigenlijk nog moet weten van energie land NL.
ongeveer 20-30% van de elektra word gebruikt door huishoudens.
de meeste huishoudens gebruiken geen 10.000kWh en betalen het volle pond van de belasting.
de rest word gebruikt door bedrijven en die gaan vaak makkelijk over de 10.000kWh of zelfs over de 50.000kWh.
en dan dondert de belasting rap naar beneden.
zie Belasting op elektriciteit : http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
het komt er kort weg op neer dat particulieren 0,12€ per kWh belasting betalen, en wat grotere bedrijven maar 0,012€ per kWh betalen.

nu doen we ongeveer 4% in NL aan duurzame energie op wekken(en dan neem je alles mee, zon wind bio etc), en we zouden tot de 20-30% maximaal kunnen salderen, waar mee we dan rekenen met het volle pont aan energie belasting.
komen we boven de 20-30% dan moeten we wel een lagere prijs gaan accepteren of bedrijven moeten meer gaan betalen.
zolang we de 20-30% niet halen hebben we eigenlijk nog geen accu's nodig.
(geen idee hoe groot jij de kans acht met een vvd in het kabinet dat wij dat ooit gaan halen. :? )

we moeten dus eerst bovenstaand probleem oplossen en dan nog eens een 20-30% meer doen.
en dan pas komen we in de richting dat accu's nodig gaan zijn.
maar dan zitten we al zover in de toekomst, en dan kan ik nu al zeggen dat ons elektra gebruik per huishouden best wel eens 2x zo hoog kan zijn geworden.
(ik geef je 100% kans dat we in de toekomst allemaal elektrisch gaan rijden en misschien ook wel verwarmen.)

neemt niet weg dat er hobbyisten zijn die het idee van accu's leuk vinden.
(ga er voor zou ik zeggen, hobby is goed.)
maar ga je vragen aan mensen ben je bereid om er flink extra voor te betalen :?
(een 7kWh accu van tesla is als snel een 3000€ en dan doen de meeste maar een 50% van hun gebruik dekken)
als je dat weg zet tegen over een gratis accu(salderen), dan valt 99,9% al weer af.
en dat is misschien ook maar goed ook, zeker als je bedenkt dat opslag verliezen groter zijn als transport verliezen. ;)
Jack schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:29:
migjes, wat ben je van plan met 7-8 kWp (afgezien dus van een eventuele accu laden)?
ach als je accu's wil laden ben je niet aan het TVTen. ;)
Wp is goedkoper als accu's, dus een betere investering en bespaart er veel accu capaciteit mee.
dus dump overschotten maar op de markt, als je er kolenfooi voor krijgt is dat mee genomen.
krijg je dat zelfs niet, dan is het ook goed.
als je dit wil doen is geld geen overweging meer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 05-10-2015 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 20:02:
Dat zou dus betekenen dat SolarEdge geen encryptie (bijv SSL) toepast tussen hun omvormers en de cloud? Dat is dan wel weer een grote faal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:05:
[...]

Ja dat is waar, heb is je eigen geld :)

Voor de liefhebbers een foto'tje van mn dak:
http://upload.mattie-systems.nl/uploads/71005-pa040348.jpg
(full reso dus link)

Het loopt van die regenpijp tot aan (de helft van) het muurtje naast die bruine zonwering.

Ik kom uit op 16 pannen hoog en 16 pannen breed, een pan is 41cm hoog en 33cm breed (excl overlap). Dan zou mijn dak zo'n 5,28m breed bij 6,56 hoog zijn. Die 'berekende' 5x5,60 zou dus zomaar kunnen kloppen :)
zeg mattie, maak de gegevens eens totaal en compleet.
(je bent in utrecht naar een bijeenkomst geweest, maar in je profiel staat noordwijk?
maakt veel uit, in tips die er gegeven kunnen worden. ;) )
een iets betere maat graag van de dak pannen of liever het dak zelf (41cm is wel erg veel voor de gemiddelde dakpan).
je gebruik per jaar. (zodat we iets in de juiste maat kunnen aanraden.)
welke hoek heeft het dak en hoeveel precies staat het naar zuid.

(een foto van wat verder af van het dak helpt + een foto naar het zuiden toe om wat schaduw te kunnen schatten als die er is.)

het dakje ziet er leuk uit, kan best wel eens een leuke opbrengst van afkomen, maar boven staande gegevens ontbreken voor een goede berekening.
(en gewoon lekker zelf leggen het is niet moeilijk ;)
wel hoog en daar moet je tegen kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:37:
[...]
alleen die december/januari niet genoeg opbrengst, is gewoon niet genoeg om maar een 1 accu vol te kunnen krijgen. :-(
(antonboonsta heeft al eens een berekening gemaakt, per dag opbrengst+accu vs per dag gebruik
ben linkje even kwijt.)
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Iemand enig idee waarom mij geadviseerd wordt om 4mm2 kabels te gebruiken van de meterkast naar de omvormer? en dan een 16A zekering met eigen aardlek, dus niet gedeeld met andere groepen.
Wordt een 2,7Kwp installatie... (10xJA Solar)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
prein2 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:59:
Iemand enig idee waarom mij geadviseerd wordt om 4mm2 kabels te gebruiken van de meterkast naar de omvormer? en dan een 16A zekering met eigen aardlek, dus niet gedeeld met andere groepen.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4
Daarom?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Iemand enig idee waarom mij geadviseerd wordt om 4mm2 kabels te gebruiken van de meterkast naar de omvormer?
Hoe lang worden de kabels?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
2,5mm is eigenlijk voldoende en geef je een 99,9% kans dat het goed gaat.

er zijn maartjes, word de kabel erg lang naar de omvormer dan heb je best wel een verlies in de kabel.
(niet verlies in aantal kWh, maar in V)
de omvormer moet dan de daling in de V compenseren door meer V te leveren.
dus heb je van de netbeheerder een hoge V in de meter kast + een hogere V van de kabel.
dan kan het zijn dat de omvormer een te hoge V moet leveren en dan stop hij gewoon.
een dikkere kabel lost dit probleem vaak op.

(oke Prothon_ vraagt al de lengte, cool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Hierin lees ik geen reden om niet voor 2.5mm2 te gaan..
Edit: mijn opmerking gaat om een aparte aardlek, ik begrijp dat dat wellicht mooier is, maar als de omvormer zorgt dat de aardlek omgaat, dan zou ik zeggen dat de omvormer niet goed is.. in plaats van de meterkast aanpassen.
Proton_ schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:14:
[...]

Hoe lang worden de kabels?
Een meter of 12..

[ Voor 20% gewijzigd door prein2 op 05-10-2015 11:19 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
prein2 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:17:
[...]

Edit: mijn opmerking gaat om een aparte aardlek, ik begrijp dat dat wellicht mooier is, maar als de omvormer zorgt dat de aardlek omgaat, dan zou ik zeggen dat de omvormer niet goed is.. in plaats van de meterkast aanpassen.

[...]

Een meter of 12..
ik heb regelmatig 240V in de meter kast van de netbeheerder. (is best hoog te noemen)
een 15 meter kabel van 2,5mm2.
meer Wp (haal makkelijk de 3000W+)

(verder geen enkel probleem om een 4mm2 te gebruiken.
voor de toekomst of een heeeeel klein beetje extra opbrengst(minderverlies).
als het makkelijk is om het te gebruiken kun je het gerust doen.
het hoeft alleen niet perse. ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-10-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
prein2 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:17:
[...]

[...]

Een meter of 12..
Sorry, mijn verwijzing ging niet over de 4mm2 maar wel over de aparte groep en aardlek.
Je kan het daar wel/niet mee eens zijn maar dat is wel de realiteit. Er zijn mensen die succesvol werken zonder een aparte aardlek maar als je toch een aparte groep nodig hebt dan is het een kleine moeite om daarvoor een alamat in te zetten in plaats van een gewone zekering. Ik schat 2 tientjes prijsverschil.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

migjes schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:23:
[...]

(verder geen enkel probleem om een 4mm te gebruiken.
voor de toekomst of een heeeeel klein beetje extra opbrengst(minderverlies).
als het makkelijk is om het te gebruiken kun je het gerust doen.
het hoeft alleen niet perse. ;) )
Tijdens de verbouwing heb ik al een extra groep in de meterkast geplaatst en er ligt een loze 17mm buis richting zolder. Door die buis trek ik makkelijk 2,5mm2, 4mm2 wordt lastiger.
Bovendien heb ik de 2,5mm2 nog liggen ;)

Is overigens ook de reden dat ik geen aparte aardlekschakelaar wil. Er zit nu een nieuwe groep te wachten op de PV installatie. Het is alleen wel een groep die zijn aardlek deelt met 3 anderen..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
prein2 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:27:
[...]

Tijdens de verbouwing heb ik al een extra groep in de meterkast geplaatst en er ligt een loze 17mm buis richting zolder. Door die buis trek ik makkelijk 2,5mm2, 4mm2 wordt lastiger.
Bovendien heb ik de 2,5mm2 nog liggen ;)

Is overigens ook de reden dat ik geen aparte aardlekschakelaar wil. Er zit nu een nieuwe groep te wachten op de PV installatie. Het is alleen wel een groep die zijn aardlek deelt met 3 anderen..
met een 16mm buis is het beter om daar een 2,5mm door heen te doen.
(discutabel, maar je voldoet dan beter aan de regels.)

een aardlek delen met andere gebruikers groepen is geen probleem.
doe ik ook. ;)
ik zal dat vast nog wel een keer wijzigen, maar eigenlijk geen reden toe.
(oppassen, soms werken oude aardlek schakelaars niet met de hoekige sinus van een omvormer.
dus werkt het niet aardlek vervangen voor een moderne van 30mA. (zwaarder is vaak onzin)
gewoon proberen is de beste tip.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-10-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Skyaero schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:53:
Dat zou dus betekenen dat SolarEdge geen encryptie (bijv SSL) toepast tussen hun omvormers en de cloud? Dat is dan wel weer een grote faal.
Dat klopt inderdaad. Maar dat heeft dus zo zijn voordelen! Zo kun je het zelf tenminste óók afluisteren :)
Aegle schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 23:15:
Kijk, nu wordt het interessant :) . Dank voor de link _/-\o_ .
Dat ga ik eens goed bekijken!

Misschien meer iets voor in het log topic...?
Je hebt gelijk. In het logging topic blijken nog wat Tweakers bezig geweest te zijn met zoiets. Laten we dat verhaal maar even daar aanzien :).
migjes schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:20:
(...)

Zou jij hier iets zinnigs over kunnen zeggen?:
Jerrythafast schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:01:
(...)

En panelen leggen is maar de helft van het verhaal... de energie die eruit komt moet ook nog ergens naartoe. Kan iemand die geen elektriciensopleiding heeft gehad (maar verder niet bijzonder achterlijk is) zo'n wasmachineverdeler monteren? Scheelt natuurlijk wel een flinke hap uit de rekening én het geeft vast een extra voldaan gevoel als het allemaal werkt :Y)
Ik begin namelijk steeds meer te neigen naar een doe-het-zelf pakketje en dit is het voornaamste wat me daarvan nog weerhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:37:
Zou jij hier iets zinnigs over kunnen zeggen?:

[...]

Ik begin namelijk steeds meer te neigen naar een doe-het-zelf pakketje en dit is het voornaamste wat me daarvan nog weerhoudt.
iets zinnig zeggen zonder een vraag?
dat is erg moeilijk. >:)

begin eens met naar het verschrikkelijke muziekje te luisteren van clickfit instructie filmpje.
https://youtu.be/MBuHkoOBJDo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:42:
[...]

iets zinnig zeggen zonder een vraag?
dat is erg moeilijk. >:)

begin eens met naar het verschrikkelijke muziekje te luisteren van clickfit instructie filmpje.
https://youtu.be/MBuHkoOBJDo
Hahaha de vraag zit in de self-quote daaronder (die in jouw quote is verworden tot "[...]"). Dit dus:

"En panelen leggen is maar de helft van het verhaal... de energie die eruit komt moet ook nog ergens naartoe. Kan iemand die geen elektriciensopleiding heeft gehad (maar verder niet bijzonder achterlijk is) zo'n wasmachineverdeler monteren? Scheelt natuurlijk wel een flinke hap uit de rekening én het geeft vast een extra voldaan gevoel als het allemaal werkt :Y) "

EDIT: Van der Valk (die had ik al wel gevonden) heeft trouwens ook zo'n mooi muziekje:
YouTube: ValkPitched - Clamp NL

[ Voor 10% gewijzigd door Jerrythafast op 05-10-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 11:47:
[...]

Hahaha de vraag zit in de self-quote daaronder (die in jouw quote is verworden tot "[...]"). Dit dus:

"En panelen leggen is maar de helft van het verhaal... de energie die eruit komt moet ook nog ergens naartoe. Kan iemand die geen elektriciensopleiding heeft gehad (maar verder niet bijzonder achterlijk is) zo'n wasmachineverdeler monteren? Scheelt natuurlijk wel een flinke hap uit de rekening én het geeft vast een extra voldaan gevoel als het allemaal werkt :Y) "

EDIT: Van der Valk (die had ik al wel gevonden) heeft trouwens ook zo'n mooi muziekje:
YouTube: ValkPitched - Clamp NL
kan desbetreffende persoon een WCD of schakelaar vervangen in huis?
dan kan hij het wel.
gebruik simpele logica zoals: zet de stroom uit in huis en check of het ook echt zo is voordat je iets gaat doen.
maar verder is het geen rocket sience.

probleem is meestal de kleine regeltjes, b.v. hangt de wasmachine aansluiting op de bad kamer, dan moet je ook rekening houden met vocht.
(maar hier mee maken ook veel elektro monteurs foutjes, het zijn ook mensen. ;) )
dus maak een goede planning en lees je zelf even lekker in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 12:02:
[...]

kan desbetreffende persoon een WCD of schakelaar vervangen in huis?
dan kan hij het wel.
gebruik simpele logica zoals: zet de stroom uit in huis en check of het ook echt zo is voordat je iets gaat doen.
maar verder is het geen rocket sience.

probleem is meestal de kleine regeltjes, b.v. hangt de wasmachine aansluiting op de bad kamer, dan moet je ook rekening houden met vocht.
(maar hier mee maken ook veel elektro monteurs foutjes, het zijn ook mensen. ;) )
dus maak een goede planning en lees je zelf even lekker in.
Bedankt, het klinkt echt absurd eenvoudig. Misschien moet ik eens kijken of ik ergens een montagehandleiding van zo'n soort kastje kan vinden. Wasmachine staat op zolder, denk dat het enige om evt rekening mee te houden de waterleiding (van wasmachine en combiketel ernaast) is.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerrythafast op 05-10-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Rol-Co schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:26:
Mooi 4kant vlak, geen raam of pijpje 5m breed is mooi, de hoogte is wel belangrijk dat je dat precies weet, 6m56 lijkt me veel.
6m + zou mooi zijn.

Kan je 15x 2m panelen kwijt van 300Wp+ , of eventueel ook 20x Solar frontier. Net wat je nodig hebt.
Wat is je verbruik per jaar?
Verbruik per jaar moet ik gaan gokken omdat ik pas een half jaartje er woon maar als ik de trend zo doortrek + compensatie voor winter ga ik zo op de 3000kWh uitkomen.

En inderdaad, bij het berekenen van de hoogte van mijn dag was ik even de overlap van de pan vergeten mee te nemen. De pan zelf is 43 cm hoog maar uitgaande van een 8 cm overlap kom ik uit op een dak hoogte van 5,60 meter.

In de breede is er een stuk minder overlap dus dan kom ik inderdaad uit op een meter of 5, heb even niet de exacte overlap in mijn hoofd maar geloof dat dit 2 of 3 cm was.
migjes schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:20:
[...]

zeg mattie, maak de gegevens eens totaal en compleet.
(je bent in utrecht naar een bijeenkomst geweest, maar in je profiel staat noordwijk?
maakt veel uit, in tips die er gegeven kunnen worden. ;) )
een iets betere maat graag van de dak pannen of liever het dak zelf (41cm is wel erg veel voor de gemiddelde dakpan).
je gebruik per jaar. (zodat we iets in de juiste maat kunnen aanraden.)
welke hoek heeft het dak en hoeveel precies staat het naar zuid.

(een foto van wat verder af van het dak helpt + een foto naar het zuiden toe om wat schaduw te kunnen schatten als die er is.)

het dakje ziet er leuk uit, kan best wel eens een leuke opbrengst van afkomen, maar boven staande gegevens ontbreken voor een goede berekening.
Komt ie:
Yes ik woon in Noordwijk en ben idd naar Poeldijk geweest voor die open dag :) De pan is echt 41x33 maar zoals je hierboven kan lezen was ik de overlap vergeten mee te tellen 8)7
Verbruik per jaar is (geschat) ~3000kWh, ik sluit zeker niet uit dat ik een boilertje ga plaatsen. Dak staat op zuid-west dus dat zal een graad of 230 zijn. Hoek durf ik niet zo op te noemen, volgens mij standaard 45 graden maar kan wel even kijken of ik dat somehow op kan meten :) Schaduw is er niet, naja als de zon heel laag staat komt hij achter de huizen te staan, zie google maps voor een idee daarvan.
https://www.google.nl/map...x7f53233b457d00ff!6m1!1e1

Hierbij ook een foto wat wat meer uitgezoomd: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/63476-pa040346.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 13:46:
(...)

Dak staat op zuid-west dus dat zal een graad of 230 zijn. Hoek durf ik niet zo op te noemen, volgens mij standaard 45 graden maar kan wel even kijken of ik dat somehow op kan meten :) Schaduw is er niet, naja als de zon heel laag staat komt hij achter de huizen te staan, zie google maps voor een idee daarvan.

Hierbij ook een foto wat wat meer uitgezoomd: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/63476-pa040346.jpg
Met www.googlecompass.com kom ik uit op zo'n 230 graden voor jouw dak inderdaad.

De helling van je dak kun je op zolder meten met een handig trucje:
http://thijs-wetemans.pla...nte-of-helling-van-je-dak

Intussen heb ik dit leuke apparaatje gevonden (ZPO NPR verdeler voor de wasmachine) met 'uitgebreide' installatie-handleiding. Komt er blijkbaar op neer dat je gewoon wat draadjes in dat ding vast moet schroeven en dat is het... Ik denk dat ik dat wel kan >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Jerrythafast op 05-10-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ah ja dat is een simpele manier, thx :) Zal het vanavond even controleren dan voor de zekerheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:11
[...]

Hoek durf ik niet zo op te noemen, volgens mij standaard 45 graden maar kan wel even kijken of ik dat somehow op kan meten :)
Dat kan je mooi meten met je mobiel ;)
Ik heb althans bij mij een het tooltje bubble (android) geïnstalleerd.
Dit is een waterpas-app voor je mobiel en deze geeft dan ook de hoek aan :)

Edit: eerst even lezen :) zie dat het in de link hierboven ook al genoemd wordt :)

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 05-10-2015 14:22 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Yes alleen mijn telefoon heeft kuren atm (SD stuk icm link2sd werkt niet zo prettig :p) dus kan geen apps installeren. Maar geen probleem ik kom er wel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

Verbruik per jaar moet ik gaan gokken omdat ik pas een half jaartje er woon maar als ik de trend zo doortrek + compensatie voor winter ga ik zo op de 3000kWh uitkomen.

En inderdaad, bij het berekenen van de hoogte van mijn dag was ik even de overlap van de pan vergeten mee te nemen. De pan zelf is 43 cm hoog maar uitgaande van een 8 cm overlap kom ik uit op een dak hoogte van 5,60 meter.

In de breede is er een stuk minder overlap dus dan kom ik inderdaad uit op een meter of 5, heb even niet de exacte overlap in mijn hoofd maar geloof dat dit 2 of 3 cm was.

[...]

Komt ie:
Yes ik woon in Noordwijk en ben idd naar Poeldijk geweest voor die open dag :) De pan is echt 41x33 maar zoals je hierboven kan lezen was ik de overlap vergeten mee te tellen 8)7
Verbruik per jaar is (geschat) ~3000kWh, ik sluit zeker niet uit dat ik een boilertje ga plaatsen. Dak staat op zuid-west dus dat zal een graad of 230 zijn. Hoek durf ik niet zo op te noemen, volgens mij standaard 45 graden maar kan wel even kijken of ik dat somehow op kan meten :) Schaduw is er niet, naja als de zon heel laag staat komt hij achter de huizen te staan, zie google maps voor een idee daarvan.

oei oei oei, dan heb ik een hele leuke mededeling voor je.
het is net een beetje jammer dat je dak niet 100% zuid is, maar treur niet.
je woont in een gebied waar meer als 1000kWh/kWp gehaald kan worden als je het goed doet. ;)
1200kWh/kWp is geen vreemd getal om te halen.
wat ongeveer inhoud dat je per Wp ongeveer 1,2kWh kunt doen per jaar.
dat is waarschijnlijk iets beter als wat je gehoord hebt op de open dag (dan hebben ze het meestal over 850kWh/kWp of 1000kWh/kWp).

ik geef even een voorbeeld van wat een mogelijkheid zou kunnen zijn.
(is niet mijn definitieve voorstel, meer onderzoek nodig)
je neemt 12 deze panelen:
http://www.sun-solar.nl/i...o-inclusief-btw-sunsolar/
en die hang je op deze omvormer:
http://www.sun-solar.nl/i...solivia-3-6-g-4-930-euro/
(waarschijnlijk een andere omvormer en andere panelen, het is maar een voorbeeldje om het te vertellen)

het idee er achter is dat 12x32V = 384V wat perfect is voor een tl omvormer (hoogste rendement)
en een omvormer die net iets meer W aan kan als het aantal Wp van de panelen.
niet schrikken als je daar meer als 3900kWh per jaar er uit haalt (zelfs met je niet zuid dak)
je woont gewoon erg dicht bij de kust, en daardoor heb je regelmatig een koud zee windje over de warme panelen en zijn opbrengsten een stukje hoger als in de rest van het land.
ga ook maar vast denken hoe je je huis elektrisch gaat verwarmen, geen probleem voor jouw. ;)

(mijn opa en oma woonde trouwens schuin tegen over de albert hein in die flats ;)
ik heb die wijk nog opgebouwd zien worden. klein wereldje.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ai wat vervelend om te horen :) Op de open dag hadden ze het idd over 1kw/wp mooi dat dat alleen maar meer is :)

Toevallig zat ik net ook op die site te kijken, qua maat zou dat ook goed uitkomen:
3 hoog = 495 cm
4 breed = 400cm

In de breedte ruimte zat, de hoogte zal ik nog eens extra nameten door vanuit mijn dakraam de pannen op te meten (weet ik meteen hoeveel overlap).

Zag ook nog de Hosola omvormer staan maar die 200 euro maakt ook niet zo veel uit (op zo'n bedrag)

En inderdaad klein wereldje hoe grappig is dat :)

edit:
Zal vandaag eens wat in het winkelmandje stoppen om te zien waar we op uitkomen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 05-10-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:57:
Ai wat vervelend om te horen :) Op de open dag hadden ze het idd over 1kw/wp mooi dat dat alleen maar meer is :)

Toevallig zat ik net ook op die site te kijken, qua maat zou dat ook goed uitkomen:
3 hoog = 495 cm
4 breed = 400cm

In de breedte ruimte zat, de hoogte zal ik nog eens extra nameten door vanuit mijn dakraam de pannen op te meten (weet ik meteen hoeveel overlap).

Zag ook nog de Hosola omvormer staan maar die 200 euro maakt ook niet zo veel uit (op zo'n bedrag)

edit:
Zal vandaag eens wat in het winkelmandje stoppen om te zien waar we op uitkomen :)
Zou ik toch kijken naar 5x3 = 15 panelen. Later bij leggen is altijd lastig, je blijft in de goede range voor de spanning. En je vult het dak netjes..
Die extra stroom gebuikt je voor een Airco ( koelen verwarmen), electrisch koken, een EV die vast wel komt enz.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:57:

3 hoog = 495 cm
4 breed = 400cm

edit:
>:)

er is vast nog wel iets beters te verzinnen, was maar een los voorstel voor het idee.

de hosola zijn 2 verzies van(bright en smart), de 1 heeft 2x mpp en de andere 1x mpp.
gebruik je 2x mpp dan heb je maar 6x32V=192V en dan zak je een paar % in opbrengst. :-(

maar misschien kun je ook wel een stecagrid gebruiken (die is dan weer een 0,5% hoger in rendement als een tl).
maar alles heeft zijn voor en zijn na's.
met preciezere cijfers zijn er preciezere antwoorden te geven, dus zoek het even precies uit, en komen we er op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hahaha migjes komt altijd met complimentjes als iemand uit de kuststreek zich meldt :9 Mattie112 wint het wel van mij met zijn 1835 meter (volgens liniaal in Google Earth). Ik bevind mij 2800 meter verder uit de kust -O-

Ik zie hier vaak losse panelen + omvormer geadviseerd worden. Ik vind het zelf wel erg makkelijk dat je bij veel leveranciers van die complete pakketten kunt bestellen met panelen + omvormer (+ optimizers bij SE) + installatiemateriaal. Wat zou er voordeliger zijn?
*Alles zelf bij elkaar sprokkelen, eventueel bij verschillende winkels zodat je de goedkoopste leverancier van elk onderdeel kunt kiezen.
*Doe-het-zelf offerte aanvragen waar al het benodigde materiaal bij zit. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze je een prijsvoordeel geven als je alles bij één winkel bestelt.
*Kant-en-klaar pakket met alle benodigdheden bestellen, als dat überhaupt kan zonder eerst een offerte op te vragen. De beugels die je nodig hebt zijn immers afhankelijk van je legplan (portrait/landscape/mix).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Tja, ik ben nu naar "los" aan het kijken omdat je dan goed kan "berekenen" wat je wil. Als ik straks een pakket zie wat (ongeveer) gelijk is aan dat ik wil dan zou ik ook prima daar voor kunnen kiezen. Is er niks dan mail ik gewoon even naar die shop "joh ik wil xx keer dat paneel en die omvormer, kunnen jullie een offertetje maken met alle bevestiging er bij + kabels etc", heb je ook een pakket maar toch precies wat je wil :)

edit:
oh en ik zal het vanavond even exact(er) opmeten, als 15 panelen past vind ik dat niet eens zo'n slecht idee, met het geld wat ik bespaar om het zelf te leggen kan ik die extra panelen wel betalen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Mattie112 op 05-10-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kust = SF = :9

4 rijen van 5 SF-170, 3400 wp
Hoogte = 4x 1257 = 5028 hoog
Breedte = 5x 977 = 4885 breed

5x 87,5 V = 437 V
Stecagrid 3600 wil 455 V, dus bijna perfect lijkt me zo.
Misschien zelfs nog wat aftoppen >:)

Dit kan ook nog eventueel:
12x 275 wp Ecsolar = 3300 wp
6x 48,5 V = 291 V. =2 strings.
Dit kan wel op een hosola bright 3680 mtl (bright 4200 mtl)
Hoogte is 1580. Breedte is echter 1060 per paneel, dus de vraag is of er 5 naast elkaar passen, als je wilt uitbreiden naar 15. (4125 wp)
15 panelen is ook niet mooi deelbaar door twee, dus dat wordt dan 1 string van 7 en 1 string van 8 panelen. 8 panelen is ook nog toegestaan qua voltage.
Maar dan heb je de 4200 mtl nodig (4125 wp)

Ben ook geen voorstander van uitbreiding, doe het meteen goed (virus)
(zegt diegene die al 3x zijn setup gewijzigd heeft/ 4e zit er aan te komen tot er geen pannen meer te zien zijn :+ )

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-10-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik ben zelf die pakketten van verschillende aanbieders eens aan het vergelijken (SolarNRG, BespaarBazaar, Winkelman, wie kent er meer?) en dan met name de SolarEdge pakketten omdat ik dat toch wel een onwijs tof systeem vind dat in de winter tussen de takken van de bomen die op zo'n 50 meter afstand staan ook nog het maximale eruit weet te persen. Wat mij nu opvalt is het Wp vermogen waarbij de omslag zit van de SE2200 naar de SE3000 omvormer in standaardpakketten. Ik zou het liefst een SE3000 hebben zodat er de mogelijkheid bestaat later op het platte dak nog wat panelen toe te voegen als men hier vatbaar blijkt te zijn voor dat veelbesproken virus. Maar zelfs bij 2700 Wp pakketten wordt vaak nog een SE2200 inbegrepen in plaats van een SE3000. Wellicht gewoon omdat de SE2200 goedkoper is?

Het zou mij goed uitkomen om een mooi vlak van 9 panelen (3x3) neer te leggen. Met (puur als voorbeeld) 270 Wp panelen wordt het dan 2430 Wp totaal. Nu is mij door de verhalen in dit topic al heel duidelijk geworden wat er gebeurt als je te weinig panelen op een 'normale' omvormer aansluit (V buiten MPP bereik = omvormer start niet). Maar de SolarEdge optimizers regelen het voltage altijd naar 350V voor de omvormer. Is er dan technisch nog iets op tegen om 2430 Wp op een SE3000 aan te sluiten?

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 05-10-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Onderstaande link kan ook wel weer een aanvulling gebruiken. :)
https://docs.google.com/s...pNeWfOws/edit?hl=nl#gid=0

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, heb alles nog even opgemeten :) Heb van 3 pannen het gemiddelde genomen en ik kom uit op
breedte 464cm (of 493cm als ik aan beide kanten een half pannetje smokkel en dus echt op de grens ga zitten), en de hoogte 528cm. De hellingshoek is 33graden

Dus:
B: 4,64m
H: 5,28m
Hoek: 33gr

Nu eens even uitrekenen wat er op past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:16:
Goed, heb alles nog even opgemeten :) Heb van 3 pannen het gemiddelde genomen en ik kom uit op
breedte 464cm (of 493cm als ik aan beide kanten een half pannetje smokkel en dus echt op de grens ga zitten), en de hoogte 528cm. De hellingshoek is 33graden

Dus:

3x 4 portrait. (standaard paneel van 100x165)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Prutsky schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, of hoe ik dit kan checken (strings aan mpp's).
Hier een export van de logging:
[afbeelding]
Heeft die "sprong" in netfrequentie soms invloed? (Fac)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Goed, even eea in een lijstje gezet:

Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/15885-capture.png

(Excel kan ik anders ook wel uploaden als er interesse is)

Heb maar gewoon wat verschillende panelen gepakt om eens te kijken wat er uitkomt. Als ik puur naar wP kijk dan moet ik voor die BENQ panelen gaan maarja die zijn ook meteen weer het duurste :p

Denk dat ik de panelen even laat rusten zo (suggesties altijd welkom) en dat ik me eerst maar even ga verdiepen in de omvormers. Ik begrijp dat je daar ook goed moet kijken hoeveel "groepjes" (mppt). Dat is allicht een mooie beslissende factor en zo kan ik alle zonnepaneel info van de laatste dagen even laten bezinken.

Ik vrees dat ik de komende dagen niet heel veel tijd heb maar hopelijk vind ik nog een gaatje want ik kan jullie nu al garanderen dat ik straks weer 100 vragen heb :p

in elk geval iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEEVEEDEEGEE
Ik wil iedereen zover alvast even danken voor het hardop meedenken! Omdat het een opdracht betreft voor mijn opleiding ga ik de enquete toch binnen het marktgebied uitzetten. Dat er geen markt voor is kan ook een uitkomst zijn (heeeeeel waarschijnlijk op dit moment) maar het is denk ik wel goed om interesse en kennis te peilen.

Dit is een ontzettend informatierijk topic dus ik zal zo nu en dan terugkeren om wat van jullie kennis mee te pikken. Zodra de enquete gereed is zou ik hem hier wel willen posten voor de PV eigenaars. Zou dat mogen? ik weet eigenlijk niet wat daar de regels voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Jerrythafast schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:56:
Ik ben zelf die pakketten van verschillende aanbieders eens aan het vergelijken (SolarNRG, BespaarBazaar, Winkelman, wie kent er meer?) en dan met name de SolarEdge pakketten omdat ik dat toch wel een onwijs tof systeem vind dat in de winter tussen de takken van de bomen die op zo'n 50 meter afstand staan ook nog het maximale eruit weet te persen. Wat mij nu opvalt is het Wp vermogen waarbij de omslag zit van de SE2200 naar de SE3000 omvormer in standaardpakketten. Ik zou het liefst een SE3000 hebben zodat er de mogelijkheid bestaat later op het platte dak nog wat panelen toe te voegen als men hier vatbaar blijkt te zijn voor dat veelbesproken virus. Maar zelfs bij 2700 Wp pakketten wordt vaak nog een SE2200 inbegrepen in plaats van een SE3000. Wellicht gewoon omdat de SE2200 goedkoper is?

Het zou mij goed uitkomen om een mooi vlak van 9 panelen (3x3) neer te leggen. Met (puur als voorbeeld) 270 Wp panelen wordt het dan 2430 Wp totaal. Nu is mij door de verhalen in dit topic al heel duidelijk geworden wat er gebeurt als je te weinig panelen op een 'normale' omvormer aansluit (V buiten MPP bereik = omvormer start niet). Maar de SolarEdge optimizers regelen het voltage altijd naar 350V voor de omvormer. Is er dan technisch nog iets op tegen om 2430 Wp op een SE3000 aan te sluiten?
De SE2200 kan tot 2300watt leveren, dus je kunt mogelijk niet alle pieken benutten als je er meer aan hang. Zelf heb ik 2650Wp op een SE2200 en ik heb nog weinig periodes gezien dat ik op/over de limiet zou zitten. Je haalt het verschil in prijs er met de SE3000 nooit uit.

Als je nu 2430Wp wil neerleggen en later wil toevoegen is en SE3000 overwegen niet verkeerd . Maar hoeveel verwacht je nog bij te kunnen plaatsen (als je 270Wp panelen zou doen).
De SE2200 heeft als max recomended 2750W
Wat een SE3000 minimaal moet hebben zie ik niet terug in de datasheet maar ik verwacht dat het technisch niet uit maakt. Als je naar een SE3500 gaat zit je met een iets slechtere efficientie, dat verschil hebben de SE2200 en SE3000 niet.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Robinski schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:16:
[...]

De SE2200 kan tot 2300watt leveren, dus je kunt mogelijk niet alle pieken benutten als je er meer aan hang. Zelf heb ik 2650Wp op een SE2200 en ik heb nog weinig periodes gezien dat ik op/over de limiet zou zitten. Je haalt het verschil in prijs er met de SE3000 nooit uit.

Als je nu 2430Wp wil neerleggen en later wil toevoegen is en SE3000 overwegen niet verkeerd . Maar hoeveel verwacht je nog bij te kunnen plaatsen (als je 270Wp panelen zou doen).
De SE2200 heeft als max recomended 2750W
Wat een SE3000 minimaal moet hebben zie ik niet terug in de datasheet maar ik verwacht dat het technisch niet uit maakt. Als je naar een SE3500 gaat zit je met een iets slechtere efficientie, dat verschil hebben de SE2200 en SE3000 niet.
Bedankt voor je reactie. De keuze tussen de SE2200 en de SE3000 is dus hoogstwaarschijnlijk puur een keuze tussen een lagere aanschafprijs maar meer aftoppen of een wat hogere prijs met maximale opbrengst. In principe is er hier ruimte genoeg om een SE5000 te vullen als we schuin dak + plat dak helemaal vol leggen, maar met een jaarverbruik van 2500 kWh is dat niet bijzonder rendabel. Dan worden de centen toch echt de beperkende factor, prima medicijn tegen dat virus :+ Maar de SE3000 op termijn vullen "omdat het kan" zie ik nog wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:28
onetime schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:07:
[...]

Heeft die "sprong" in netfrequentie soms invloed? (Fac)
Dit gebeurt eerder op de dag ook en later ook, dus ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:51
Gisteren eindelijk het PV systeem laten installeren. Was er al een tijdje mee bezig maar andere projectjes hadden een hogere prioriteit.

Systeem bestaat uit 15x JA Solar 265wp all black i.c.m. de StecaGrid 3600 met totaal dus 3975Wp. Dak ligt op 20º ZZO met een dakhelling van 45º.

Eerst de oude groepenkast moeten vervangen. Dat was namelijk al een oud beestje.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/5sviwwif7/19470543603_57368f0d7e_o.jpg

Deze heeft plaatsgemaakt voor een Eaton System55.
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/vadxgi05f/20073427878_b875779828_o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/9qismb58j/20083608072_405101d2fd_o.jpg

StecaGrid hangt nu op zolder achter een 30mA aardlek. Installateur wist niet helemaal of dat goed zou gaan maar dat wachten we wel even af...
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimg.org/dj2b21kqr/21979130142_26ec8f5d61_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/n65eg9h4h/dak2.jpg

Ben benieuwd wat het systeem me op gaat leveren. Had in eerste instantie de Solar Frontiers / TSMC's op het oog echter qua dakplan kwam dat minder mooi uit. Verder heb ik geen last van schaduw dus de mono's zouden het prima moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
RAFA schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:29:
Gisteren eindelijk het PV systeem laten installeren. Was er al een tijdje mee bezig maar andere projectjes hadden een hogere prioriteit.

Systeem bestaat uit 15x JA Solar 265wp all black i.c.m. de StecaGrid 3600 met totaal dus 3975Wp. Dak ligt op 20º ZZO met een dakhelling van 45º.

Eerst de oude groepenkast moeten vervangen. Dat was namelijk al een oud beestje.
[afbeelding]

Deze heeft plaatsgemaakt voor een Eaton System55.
[afbeelding]
[afbeelding]

StecaGrid hangt nu op zolder achter een 30mA aardlek. Installateur wist niet helemaal of dat goed zou gaan maar dat wachten we wel even af...
[afbeelding]

[afbeelding]

Ben benieuwd wat het systeem me op gaat leveren. Had in eerste instantie de Solar Frontiers / TSMC's op het oog echter qua dakplan kwam dat minder mooi uit. Verder heb ik geen last van schaduw dus de mono's zouden het prima moeten doen.
met die oude aardlek hadden het waarschijnlijk niet gewerkt (maar je weet het nooit helemaal zeker).
maar als de nieuwe aardlek het vandaag gewoon doet dan weet je dat ze het blijven doen.
(je merkt het erg snel, lol)
leuk setje verder. ;)
hier heb je een voorbeeldje hoe je het moet doen met een stecagrid ;)
erg hoog rendement omvormer maar nadeel is dat je dan wel +/-15 panelen* moet gebruiken anders haal je zijn V niet (een Vmpp van minimaal van 350V dus inc de temperatuur van de cellen ;) ).

*) ander type paneel als een paneel met 6"cellen kan natuurlijk ook.
panasonic en benQ zijn 5"cellen, of solarfrontier met dunne film.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-10-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
migjes schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:43:
met die oude aardlek hadden het waarschijnlijk niet gewerkt (maar je weet het nooit helemaal zeker).
maar als de nieuwe aardlek het vandaag gewoon doet dan weet je dat ze het blijven doen.
leuk setje verder. ;)
Brr, ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd of onze aardlekschakelaar uit ~1990 niet gaat sputteren. Dat de ZPO NPR op zolder niet zal afslaan als je d'r een PV omvormer op aansluit lijkt me evident (daar is 't ding immers voor bedoeld), maar twee verdiepingen lager zit daar nog altijd die 20e-eeuwse aardlekschakelaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Jerrythafast schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Brr, ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd of onze aardlekschakelaar uit ~1990 niet gaat sputteren. Dat de ZPO NPR op zolder niet zal afslaan als je d'r een PV omvormer op aansluit lijkt me evident (daar is 't ding immers voor bedoeld), maar twee verdiepingen lager zit daar nog altijd die 20e-eeuwse aardlekschakelaar :/
je hebt maar 1 aardlek nodig, of in de meterkast of in je splits kastje.
(zo die heb je vast uitgespaard. lol
en eigenlijk zijn er nog een paar regeltjes.)
of de oude het doet is niet te voorspellen.
uiteindelijk probeer ik het gewoon en we zien wel wat het doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Tja die in het splits kastje krijg je er "gratis" bij (d.w.z. het is de standaarduitrusting van dat kastje...). Een ALS te veel lijkt me geen probleem. Maar inderdaad, je merkt 't snel genoeg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
migjes schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:43:

leuk setje verder. ;)
De ALS is er vooralsnog niet uitgeklapt...Ik ga er dus vanuit dat deze verder geen probleem meer op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 19:16:

Dus:

Gewoon smokkelen.
uitgaande van 4930 breed en 5280 hoog:

18x 210 wp ECsolar = 3780 wp
1580 x 808
3 panelen breed en 6 panelen hoog in landscape.
3x 1580 = 4740 breed
6x 808 = 4848 hoog (beugels: +5x 8 + 2x 70 = 5028)
2x 9 panelen op een hosola bright 3680 mtl of 4200 mtl
Twee paneeltjes minder als Joenevd
joenevd in "Zonnepanelen: Welke offerte?"

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Aan de kenners ;)
Hoeveel profijt zal je hebben als je een installatie hebt op het noord-oosten.
Denk dat het zelfs NNO is :)

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 06-10-2015 17:02 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Om en nabij de 60% opbrengst? Dus 0,6kWh/Wp.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Jerrythafast schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Bij nader inzien is dit toch een non-issue. We hebben hier 5 groepen: 2 met witte schakelaars en 3 met groene. Er is één aardlekschakelaar en volgens de sticker die erbij zit geplakt beveiligt die alleen de groene groepen. De wasmachine zit op een witte groep en dus niet achter de aardlekschakelaar... en dus de PV straks ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jerrythafast schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:00:
[...]

Bij nader inzien is dit toch een non-issue. We hebben hier 5 groepen: 2 met witte schakelaars en 3 met groene. Er is één aardlekschakelaar en volgens de sticker die erbij zit geplakt beveiligt die alleen de groene groepen. De wasmachine zit op een witte groep en dus niet achter de aardlekschakelaar... en dus de PV straks ook >:)
Oude situatie dus ;)
Je hebt waarschijnlijk een aarddraad lopen vanuit de meterkast naar de badkamer gok ik :)
Althans als mijn aanname is dat de wasmachine in de badkamer staat

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 06-10-2015 18:04 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
MdO82 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:02:
[...]

Oude situatie dus ;)
Je hebt waarschijnlijk een aarddraad lopen vanuit de meterkast naar de badkamer gok ik :)
Althans als mijn aanname is dat de wasmachine in de badkamer staat
Er loopt inderdaad een aarddraad naar de badkamer, maar de wasmachine staat op zolder. Aarddraad loopt ook daarheen. ;)

Het feit dat de wasmachine op zolder staat maakt het ook zo aanlokkelijk om daar de PV op aan te sluiten. Bij de bouw van dit huis hebben ze netjes een separate groep naar zolder aangelegd die je nodig hebt voor PV :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat zou ik nou een top oplossing vinden voor de wasmachine e.d. helaas is daar in dit huis geen plek voor :D

Maar eens een andere vraag.
Ik heb begrepen dat de kabel vanaf de omvormer naar de meterkast direct aangesloten moet worden.

Mag en kan je vanuit de omvormer een extra aansluiting maken voor een wandcontactdoos ?

[ Voor 50% gewijzigd door MdO82 op 06-10-2015 18:20 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MdO82 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:17:
Dat zou ik nou een top oplossing vinden voor de wasmachine e.d. helaas is daar in dit huis geen plek voor :D

Ik heb begrepen dat de kabel vanaf de omvormer naar de meterkast direct aangesloten moet worden.

Mag en kan je vanuit de omvormer een extra aansluiting maken voor een wandcontactdoos ?
Ja, maar dan wel weer via een verdeler.
V.b. http://www.groepenkastbestellen.nl/blog-pv-verdeler
http://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler

Afbeeldingslocatie: http://static.groepenkastbestellen.nl/Files/3/1000/1666/FileBrowser/afbeeldingen/pv-verdeler.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 06-10-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
MdO82 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 18:17:

Met een ZPO NPR, ABB ZV16 of andere (zoals hierboven) PV/wasmachineverdeler wel. De verdeler moet dan alsnog direct aangesloten worden op de meterkast (en daar 16A afgezekerd te worden), maar biedt zo wel de mogelijkheid om omvormer én wasmachine op dezelfde leiding naar de meterkast aan te sluiten.

In het verdeelkastje zitten één of twee stopcontacten, een hoofdschakelaar en twee 16A installatieautomaten of aardlekautomaten: één voor de omvormer van de PV en één voor de wasmachine en/of droger die je op de stopcontacten kunt aansluiten. Je kunt uiteraard de wasmachine en de droger niet tegelijk gebruiken, dan treedt de zekering in werking.

[ Voor 16% gewijzigd door Jerrythafast op 06-10-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

MdO82 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 16:59:
Aan de kenners ;)
Hoeveel profijt zal je hebben als je een installatie hebt op het noord-oosten.
Denk dat het zelfs NNO is :)
Ligt aan de hellingshoek van je dak...
Ik heb er 3525Wp opliggen. Hoek 5 graden. NW...
Huidige jaaropbrengst 3000kWh... \

Toch iets meer dan 60% O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Met een hellingshoek van 5 graden schijnt de zon daar natuurlijk gewoon netjes op als die hoog boven het zuiden staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:02
RAFA schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:29:
Is bij Steca geen probleem. Die heeft geen 300 mA nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Waarom zou het met een 30mA aardlekschakelaar niet goed gaan?
* TD-er heeft net een nieuwe groepenkast aangelegd voor de PV en kan nu nog alle kanten op ;)
In mijn nieuwe kast zitten 3x 30mA aardlekschakelaars.
Ik had het idee om nog een paar dingen op dezelfde aardlekschakelaar te zetten als waar de PV op zit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
TD-er schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:45:
* TD-er heeft net een nieuwe groepenkast aangelegd voor de PV en kan nu nog alle kanten op ;)
Ik had het idee om nog een paar dingen op dezelfde aardlekschakelaar te zetten als waar de PV op zit.
Wat ik ervan begrepen heb produceert een PV omvormer geen 100% nette 50 Hz sinus en kunnen met name oudere 30 mA aardlekschakelaars daardoor getriggerd worden. Met een nieuwe zal het hoogstwaarschijnlijk wel prima werken. Immers zitten in die wasmachineverdelers ook nieuwe maar volgens mij verder niet bijzondere 30 mA aardlekautomaten... zou wel erg suf zijn als dat dan niet met PV omvormers overweg kan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat klinkt logisch.

Zijn er trouwens nog tips over het vastleggen van panelen en omvormer zodat het dievengilde er minder makkelijk mee vandoor gaat?
Ik heb al gelezen van een kogeltje in de torx-koppen slaan als simpele methode.

* TD-er krijgt de spullen vrijdag binnen en vandaag is de 4mm^2 grondkabel binnengekomen en vrijdag komt Enexis de meter en hoofdzekering vervangen.
Hopelijk komen we van 't weekend al een aardig eind, mits degene die in de kruipruimte past dan ook kan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 00:14
roderickvd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:13:
[...]

Is bij Steca geen probleem. Die heeft geen 300 mA nodig.
En uit eigen ervaring is dat ook niet nodig voor een Growatt en Hosola.
Beiden draaien hier al bijna een jaar achter 30mA aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
TD-er schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:05:
Dat klinkt logisch.

Zijn er trouwens nog tips over het vastleggen van panelen en omvormer zodat het dievengilde er minder makkelijk mee vandoor gaat?
Ik heb al gelezen van een kogeltje in de torx-koppen slaan als simpele methode.

* TD-er krijgt de spullen vrijdag binnen en vandaag is de 4mm^2 grondkabel binnengekomen en vrijdag komt Enexis de meter en hoofdzekering vervangen.
Hopelijk komen we van 't weekend al een aardig eind, mits degene die in de kruipruimte past dan ook kan.
Zie jij dieven met een ladder de panelen eraf halen ?
Ik denk dat dat teveel werk voor ze is.

* MdO82 Spreekt niet uit ervaring ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
TD-er schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 21:45:
Heb naast de PV ook nog 3 groepen aangesloten op de 30mA ALS. Werkt dus prima (wel pas 1 dag up & running). Uitlezing van de Steca geeft trouwens een redelijk stabiele sinus van rond de 49.9/50 Hz (geen idee bij welke variatie de ALS moeilijk gaat doen). Ook hier een nieuwe groepenkast aangelegd en inderdaad op het web lees je dat men het overal over een 300mA ALS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MdO82 schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:19:
[...]

Zie jij dieven met een ladder de panelen eraf halen ?
Ik denk dat dat teveel werk voor ze is.

* MdO82 Spreekt niet uit ervaring ;)
"probleem" hier is dat de panelen op 2.5m hoogte komen, bereikbaar vanaf een gangpad en zichtbaar vanaf de straat.
De straat is weliswaar een doodlopende straat, dus voor bestemmingsverkeer, maar het is wel goed zichtbaar vanaf een school.
Criminaliteitscijfers zijn hier wel ongeveer het laagste van 't land, maar de diefstal van 1 setje panelen maakt dan ook gelijk al zo'n grote sprong in die cijfers, procentueel gezien ;)

En de omvormer kom dus in een tuinschuurtje te hangen, dus als er een hangslot op zit, of iets wat voldoende lastig is om 'm mee te nemen, dan is dat al voldoende denk ik.
Grasmaaiers worden uit gesloten schuren gejat, dus een omvormer van zo'n 1000 euro zal ook interessant zijn.
RAFA schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:23:
[...]

Heb naast de PV ook nog 3 groepen aangesloten op de 30mA ALS. Werkt dus prima (wel pas 1 dag up & running). Uitlezing van de Steca geeft trouwens een redelijk stabiele sinus van rond de 49.9/50 Hz (geen idee bij welke variatie de ALS moeilijk gaat doen). Ook hier een nieuwe groepenkast aangelegd en inderdaad op het web lees je dat men het overal over een 300mA ALS heeft.
Een aardlekschakelaar reageert op verschil in stroom tussen de nul-leiding en de fase.
Als je sinus van de omvormer een beetje een blokgolf is, kan ik mij voorstellen dat er momenten zijn waarop er een verschil is in stroom tussen beide leidingen en dan hangt het dus af van de gevoeligheid van de aardlekschakelaar.

Maar goed, als het problemen gaat geven, dan is het snel genoeg omgezet.

[ Voor 31% gewijzigd door TD-er op 06-10-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Dat 300 mA voor sommige merken wordt aangeraden heeft te maken met de lekstroom van een TL omvormer. Een klein verschil in frequentie kan hieraan ten grondslag liggen, maar er zijn meer factoren waaronder aardlekgelijkstromen ten gevolge van de TL-elektronica.

Volgens mij klapten oude Omniks nog wel eens uit op een 30 mA ALS, maar of de nieuwe dat ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op de SMA-site heb ik het volgende gevonden:
Moet er een aardlekschakelaar (differentieel) vóór de omvormer worden geplaatst? Waar moet ik hierbij aan denken?
SMA omvormers kunnen geen fout-gelijkstroom veroorzaken en kunnen dus achter het normale type (type A) aardlekschakelaar geplaatst worden.

Voor de SMA omvormer zelf is geen aardlek nodig, maar om foutbescherming te garanderen voor de kabel tussen meterkast en omvormer kiest men vaak toch voor een aardlek. Indien men een aardlek wil plaatsen, raden we aan om bij transformatorloze (TL) omvormers groter dan 3kW een aardlekbeveiliging van tenminste 100mA (100mA per omvormer) te plaatsen.

Bij kleinere toestellen én bij de Sunny Tripower 5000/6000/7000/8000/9000/10000/12000TL-20 volstaat het te kiezen voor een 30mA aardlekbeveiliging.
Bron:

* TD-er gaat het gewoon proberen met de 3600TL op een 30 mA aardlekschakelaar.

Op die FAQ-pagina staat trouwens ook dat het zeer aanbevolen is om de set te aarden.
Dat doen we dus ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier geen aardlek op de SMA4000 TL. Enkel 16a zekeringautomaat.
(geen idee of het fout zou gaan met 30 mA aardlek)
Hosola met aardlekautomaat 30 mA bij de buren, geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
TD-er schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 22:57:
Op de SMA-site heb ik het volgende gevonden:
* TD-er gaat het gewoon proberen met de 3600TL op een 30 mA aardlekschakelaar.

Op die FAQ-pagina staat trouwens ook dat het zeer aanbevolen is om de set te aarden.
Dat doen we dus ook maar.
Gelijk heb je.

Vreemde redenatie van SMA. Ze genereren geen foutlekstroom, maar doe toch maar wel een 100 mA ALS. Kortom, stiekem toch wel een foutlekstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
roderickvd schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 23:01:
[...]

Gelijk heb je.

Vreemde redenatie van SMA. Ze genereren geen foutlekstroom, maar doe toch maar wel een 100 mA ALS. Kortom, stiekem toch wel een foutlekstroom?
Misschien meer een feature-lekstroom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bij een klant (en vriend van mij) hangt een SMA 3000 TL21 met SF panelen en daar gaat de 30 mA ALS er bij onweer er nog wel eens uit. tot nu toe 2 x gebeurd in 1 1/2 jaar. moet die nog maar ns vervangen voor een 100 mA.

ben 2 op cursus geweest van SMA en het echte antwoord is dat ze eigenlijk niet precies weten waardoor t komt. Onweer / regen / hoge luchtvochtigheid hoge spanning op het systeem etc zou allemaal de oorzaak kunnen zijn. ze zijn er nog niet uit. t gebeurd regelmatig bij een 30 mA (soms ook juist bij in of uitschakelen van de omvormer 's ochtens 's avonds), zeker als er ook nog meer eindgroepen aan hangen. maar ook als er alleen maar PV aan hangt.

[ Voor 50% gewijzigd door Andre1973 op 07-10-2015 00:14 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mattie112 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:29:
Goed, even eea in een lijstje gezet:
[afbeelding]
(Excel kan ik anders ook wel uploaden als er interesse is)
Interesse! (als er verder geen interesse is via dm? als .csv?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

[...]

De frequentie ("sinus") zal altijd gelijk zijn aan je lichtnet frequentie. Het net is zoveel "harder" als je invertertje, hoe goed hij zijn best ook doet, hij krijgt deze freq. nog geen mHz hoger of lager. Heel Europa hangt daar nl. aan met een enorme opwekcapaciteit (en gebruikersmassa, zoals zware motoren).

Deze site geeft dat mooi weer, de uitlezing daarvan is exact gelijk aan de freq. zoals je die zou kunnen meten bij jou thuis op ieder willekeurige WCD, want wij zitten vast aan EU:

http://www.netzfrequenzmessung.de

Wel kun je wat vervorming (je power factor wordt slechter) introduceren, doordat de inverter een niet-zuiver sinusvormige stroom levert. Dat is mogelijk een oorzaak van trippende ALS'en, alhoewel ik dat niet zou verwachten. Ik denk eerder aan een lekstroom vanwege de niet galvanische scheiding tussen lichtnet en panelen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
Jerrythafast schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:19:
[...]

Met een ZPO NPR, ABB ZV16 of andere (zoals hierboven) PV/wasmachineverdeler wel. De verdeler moet dan alsnog direct aangesloten worden op de meterkast (en daar 16A afgezekerd te worden), maar biedt zo wel de mogelijkheid om omvormer én wasmachine op dezelfde leiding naar de meterkast aan te sluiten.

In het verdeelkastje zitten één of twee stopcontacten, een hoofdschakelaar en twee 16A installatieautomaten of aardlekautomaten: één voor de omvormer van de PV en één voor de wasmachine en/of droger die je op de stopcontacten kunt aansluiten. Je kunt uiteraard de wasmachine en de droger niet tegelijk gebruiken, dan treedt de zekering in werking.
Zou ik dit ook mogen/kunnen toepassen op een groep van de CV ketel? Ik wil een rij panelen gaan leggen onder de dakkapel op zolder en dan heb ik naast de CV ketel mooi plek voor een omvormer. De CV heeft een aparte groep.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joepla schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:42:
[...]

De frequentie ("sinus") zal altijd gelijk zijn aan je lichtnet frequentie. Het net is zoveel "harder" als je invertertje, hoe goed hij zijn best ook doet, hij krijgt deze freq. nog geen mHz hoger of lager. Heel Europa hangt daar nl. aan met een enorme opwekcapaciteit (en gebruikersmassa, zoals zware motoren).

Deze site geeft dat mooi weer, de uitlezing daarvan is exact gelijk aan de freq. zoals je die zou kunnen meten bij jou thuis op ieder willekeurige WCD, want wij zitten vast aan EU:

http://www.netzfrequenzmessung.de

Wel kun je wat vervorming (je power factor wordt slechter) introduceren, doordat de inverter een niet-zuiver sinusvormige stroom levert. Dat is mogelijk een oorzaak van trippende ALS'en, alhoewel ik dat niet zou verwachten. Ik denk eerder aan een lekstroom vanwege de niet galvanische scheiding tussen lichtnet en panelen.
ben er zelf nooit precies achter gekomen wat het nu veroorzaakt.
maar 100% van de gevallen (5x) waar de aardlek het niet doet, heb ik vervangen voor een moderne aardlek van ook 30mA en 100% van de gevallen was het de oplossing.
(van elektra monteurs hoor ik ook wel de verhalen van winkel panden die de etalage verbouwen naar volledig led/spaar licht en dan schijnt het zelfde probleem ook voor te doen.
het is niet alleen met omvormers zo.)
Geronimoos schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:47:
[...]
Zou ik dit ook mogen/kunnen toepassen op een groep van de CV ketel? Ik wil een rij panelen gaan leggen onder de dakkapel op zolder en dan heb ik naast de CV ketel mooi plek voor een omvormer. De CV heeft een aparte groep.
het maakt niet uit op welke groep je dat doet.
meterkast -> schuurtje -> splitsen = oke. :)
meterkast->huiskamer->schuurtje->splitsen = niet oke. :-(

alleen het is niet normaal dat de cv een aparte groep heeft ?
dus check het wel even goed of je niet een stomme fout maakt.
je moet er voor zorgen dat er geen gebruikers tussen de meter kast en de splits kast zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

Of is er voor de cv een aparte groep aangelegd ivm geaard stopcontact?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Pagina: 1 ... 47 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.