kijk er eens rustig naar, geeft al vast veel info.2Dutch schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:18:
[...]
Dat had ik niet verwacht, mag ik vragen hoe je dit hebt berekend? Dit wil ik namelijk eens even op papier (lees:spreadsheet) gaan zettenDit klinkt namelijk aanlokkelijk: als er met een matige bijbetaling ineens 1,5 keer zoveel kwh's uit komen rollen + ik de mogelijkheid heb om ooit nog wat panelen op de andere kan van mijn dak (NNW volgens mij) te laten leggen en ze erbij te prikken..
[...]
lol, ga ik vanavond eens rustig voor zitten, dank voor de tip!
(ik heb wel geen rekening gehouden met je zzo richting, dat betekend dat de schaduw van het dakkapel wel wat meer doet als ik had berekend, dus ik zou iets willen zakken naar de 825-850kWh p/j
dan hebben we het er verder wel vanavond of morgen over.
trouwens rol-co had in vraag en aanbod nog een SE4000 liggen als ik het goed begreep.
is wel wat erg zware omvormer voor jouw, maar is dan wel voor de prijs van een se2200
(mischien is het wel iets voor je, dan kun je zelfs in de toekomst je nnw dak vol gooien.)
gelukkig weet ik dat je ook af en toe last hebt van humor.Gasschuif schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:49:
Migjes, dank voor de complimenten aangaande mijn Rotterdamse woonomgeving.
ik vind de situatie al aardig vergelijkbaar (behalve dan de schaduw van de dakkapel).Even een systeem update na de switch van 7 keer steca naar 1 stuks SE 4000 en 20 stuks P350 op 20 maart dit jaar. Ik ben er heel enthousiast over, had ik jaren eerder moeten doen.
Maar ja inzicht en wijsheid en techniek schrijden langzaam voort.![]()
We hebben nog 3 maanden te gaan voor een vol jaar, maar met wat extrapolatie van de voorgaande jaren
kom ik nu zeker al over de 1000 kWh/kWp. Ben heel benieuwd wat het gaat worden.
In het optimistische scenario gaat wellicht de 1050 aangetikt worden, en ja dat ben ik als Rotterdammer natuurlijk. ) Ja ja dat wist je al.![]()
Pal zuid, 30 graden plat dak, maar wel schaduw van eikenboom en 2 schoorstenen.
wat denk jij dat hij zou kunnen halen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)