Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.164 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:48:
[...]

De waarde Voc die je op geeft is gemeten bij 25C, de temperatuur coefficient is 0.27
dus bij min 10C komt daar nog 35 x 0.27 % bij, = 9,45% spannings verhoging voor de hele string
deze wordt dan 454.3V + 9.45% = 497V.
Bron, https://www.google.nl/url...IEOprH26uAK1Z5oug&cad=rja
Dat is wel wat krapjes om dat nog veilig voor de omvormer te noemen, het kan ook een keer -15C
zijn bij zonsopkomst en dan zit je wel boven de max van de omvormer, niet dat alle omvormers
dan stuk gaan maar niet alle omvormers kunnen die te hoge spanning weg regelen.
Dus beter een omvormer kiezen die een max V heeft van tegen de 550/600V of hoger.
Zo dacht ik vroeger ook, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat -15°C in combinatie met 1000 W/m2 loodrecht op de panelen niet voorkomt. De Voc spanning is ook sterk afhankelijk van de instraling. Kijk maar eens naar de KMNI data van de afgelopen 15 jaar; die lage temperaturen komen alleen 's nachts voor. Bij weerstation Schiphol is om 10:00 uur de laagst gemeten temperatuur -9°C. En om 10:00 uur op 4 februari heb ik geen 1000 W/m2,

Meer info hier:
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?
Mijn theoretische Voc met 11× 280 Wp ligt meer dan 10% hoger dan deze 7× 330 Wp paneeltjes >:)

[ Voor 202% gewijzigd door Dre op 26-09-2015 10:18 ]

Verwijderd

PClop schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 00:27:
[...]

Denk wel dat je um vat, je moet enkel niet steeds de aansluitingen kwa positie in het schema veranderen.
Heb het even op jou manier gedaan maar dan zonder variabele aansluitpunten. |:(

[afbeelding]
Vergeef me, het was al laat :)

Maar helemaal duidelijk, ik ga de split kabels bestellen en over een paar maanden eens testen hoe en wat.

Dank voor alle uitleg aan deze stomme sukkel :)

Belastingdienst was ook lekker snel, binnen paar dagen bevestiging van mijn ondernemersschap en aangezien ik al een login had vandaag de mail dat ik aangifte kon doen. Gelijk gedaan, nu is het wachten op de centjes *O*

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2015 11:03 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

timovd

Voorsprong door techniek

PClop schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:48:
[...]

De waarde Voc die je op geeft is gemeten bij 25C, de temperatuur coefficient is 0.27
dus bij min 10C komt daar nog 35 x 0.27 % bij, = 9,45% spannings verhoging voor de hele string
deze wordt dan 454.3V + 9.45% = 497V.
Bron, https://www.google.nl/url...IEOprH26uAK1Z5oug&cad=rja
Dat is wel wat krapjes om dat nog veilig voor de omvormer te noemen, het kan ook een keer -15C
zijn bij zonsopkomst en dan zit je wel boven de max van de omvormer, niet dat alle omvormers
dan stuk gaan maar niet alle omvormers kunnen die te hoge spanning weg regelen.
Dus beter een omvormer kiezen die een max V heeft van tegen de 550/600V of hoger.
Bedankt TD-er (toch geen VW "clean-diesel" hè :p ) en PClop.
Waarschijnlijk worden het zeven BenQ 330Wp's (vier in portrait boven dakkapel en drie horizontaal onder dakkapel) met een gewone (waarschijnlijk Omnik 2.0 TL2) string-omvormer.
Optie twee is acht Yingli 280's (vier in portrait boven, twee portrait naast dakkapel en twee horizontaal onder dakkapel) Bij de tweede optie moet ik kijken naar micro-omvormers of een omvormer van SolarEdge, aangezien de dakkapel voor schaduw kan zorgen op de panelen naast de dakkapel.
Nu is het heel goed kijken wat er in de praktijk meer oplevert. Het pakket met Yingli en SolarEdge is wel goedkoper.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
timovd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:11:
[...]

Bedankt TD-er (toch geen VW "clean-diesel" hè :p ) en PClop.
Waarschijnlijk worden het zeven BenQ 330Wp's (vier in portrait boven dakkapel en drie horizontaal onder dakkapel) met een gewone (waarschijnlijk Omnik 2.0 TL2) string-omvormer.
Optie twee is acht Yingli 280's (vier in portrait boven, twee portrait naast dakkapel en twee horizontaal onder dakkapel) Bij de tweede optie moet ik kijken naar micro-omvormers of een omvormer van SolarEdge, aangezien de dakkapel voor schaduw kan zorgen op de panelen naast de dakkapel.
Nu is het heel goed kijken wat er in de praktijk meer oplevert. Het pakket met Yingli en SolarEdge is wel goedkoper.
er is een tussen alternatief tussen benQ en yingli.
voorbeeld:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
(wel een hoge V per paneel, maar niet de hoge prijs van benQ)

deze panelen kun je ook nog combineren in 1 string met bv:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
(is het zelfde type paneel, met de zelfde cellen.)

soms kun je dan leuke combi's maken die erg lekker passen.
probeer maar eens of je iets verzonnen krijgt.
(er zijn natuurlijk wel grensjes, en de V uit rekenen word wat lastig)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:

Foto's ?
Geen beter vermaak dan leed vermaak. :X
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/plantengroei.JPG

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
Beetje RoundUP eroverheen en je bent er zo vanaf :P

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:10
toxict schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:45:
[...]

Beetje RoundUP eroverheen en je bent er zo vanaf :P
Niet schadelijk voor je panelen ? :p

2250 WP Zuid PVoutput

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:34:
[...]

Zo dacht ik vroeger ook, maar inmiddels ben ik erachter gekomen dat -15°C in combinatie met 1000 W/m2 loodrecht op de panelen niet voorkomt. De Voc spanning is ook sterk afhankelijk van de instraling. Kijk maar eens naar de KMNI data van de afgelopen 15 jaar; die lage temperaturen komen alleen 's nachts voor. Bij weerstation Schiphol is om 10:00 uur de laagst gemeten temperatuur -9°C. En om 10:00 uur op 4 februari heb ik geen 1000 W/m2,

Meer info hier:
[PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?
Mijn theoretische Voc met 11× 280 Wp ligt meer dan 10% hoger dan deze 7× 330 Wp paneeltjes >:)
Is ook wel zo, de theorie is de leidraad, voorbeeld, verloop spanning opbouw op 05-04-2015

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/05.04.2015.jpg

De temperatuur in de ochtend bij zonsopkomst was rond het vriespunt, ca 1 C

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot449.jpg

Bij het eerste licht is de instraling ook nog niet sterk genoeg om de STC waarde te halen
daarna gaat het wel snel die kant op, doem senario is, de netspanning valt even weg in de ochtend
en komt terug als de instraling al voldoende is en het vriest nog lekker, dan gaat de omvormer
weer piektesten, en dat kan dan z,n laatste piektest in zijn bestaan worden
als je op de rand van de maxVoc balanceerd.

Edit, je meet altijd de laagste temperatuur bij zons opkomst, niet s'nachts. ;)
Ja dat krijg je met die groene stroom, alles wordt groen. _O-

[ Voor 10% gewijzigd door PClop op 26-09-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15

Nicap

Tsssk....

Voor degene die het nog niet had gezien. Geen idee of dit nieuw is, maar volgens de nieuwsbrief wel:
Zonnepanelen.net test 30 merken panelen.

Gezien de positieve reacties over de SF170 panelen hier loopt dat wel aardig in lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Y kabels zijn ook besteld, in Duitsland. Scheelt de helft.
Van de week ook de kabels maar eens markeren zodat ik de 2 strings uit elkaar kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:58:
Y kabels zijn ook besteld, in Duitsland. Scheelt de helft.
Van de week ook de kabels maar eens markeren zodat ik de 2 strings uit elkaar kan houden.
Is inderdaad slim, ik heb ook al eens 1100 volt op omvormer aangesloten, gelukkig kon hij er tegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:00:
[...]

Is inderdaad slim, ik heb ook al eens 1100 volt op omvormer aangesloten, gelukkig kon hij er tegen
Dat zijn wel angstige momenten :{

Ze hebben het prima en netjes aangesloten hier verder, en de stekkers zijn natuurlijk duidelijk + en - gemarkeerd (en zijn sowieso andere stekkers) maar de 4 kabels die binnenkomen hebben ze dan niet gemarkeerd.

Wil ook nog uitzoeken welke set kabels er bij welke panelen hoort op het dak, ik weet dat de bovenste en onderste 6 gescheiden zijn maar welke kabels welke panelen zijn moet ik ook eens uitzoeken. Maar dat is puur voor het willen weten, het heeft in de nieuwe setup waarbij ik 1 string parallel op de omvormer zet geen meerwaarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:04:
[...]

Dat zijn wel angstige momenten :{

Ze hebben het prima en netjes aangesloten hier verder, en de stekkers zijn natuurlijk duidelijk + en - gemarkeerd (en zijn sowieso andere stekkers) maar de 4 kabels die binnenkomen hebben ze dan niet gemarkeerd.

Wil ook nog uitzoeken welke set kabels er bij welke panelen hoort op het dak, ik weet dat de bovenste en onderste 6 gescheiden zijn maar welke kabels welke panelen zijn moet ik ook eens uitzoeken. Maar dat is puur voor het willen weten, het heeft in de nieuwe setup waarbij ik 1 string parallel op de omvormer zet geen meerwaarde :)
zo angstig zal het allemaal niet zijn.
de meeste omvormers starten gewoon niet op als er teveel V op een mpp staat. (de jouwe weet ik al zeker. ;) )
hoewel 1100V wel een erg gevaarlijke word, omdat de meeste panelen eigenlijk geen >1000V stringen mogen maken, maar is het dan Voc of Vmpp.

uit zoeken is niet echt heel moeilijk, gewoon een laken/deken over de panelen hangen en je ziet de V dalen van de string waar de deken op licht. ;)
en dan weet je ook de kabel.

verder is het allemaal beschreven in de handleiding (al gelezen :? )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:21:
[...]
uit zoeken is niet echt heel moeilijk, gewoon een laken/deken over de panelen hangen en je ziet de V dalen van de string waar de deken op licht. ;)
en dan weet je ook de kabel.
Die had ik ook bedacht, maar nog geen tijd om het uit te voeren :)
verder is het allemaal beschreven in de handleiding (al gelezen :? )
Ja, maar vond de info niet bijzonder nuttig in de handleiding. Heb veel meer gehad aan een aantal mensen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nicap schreef op zondag 27 september 2015 @ 10:46:
Voor degene die het nog niet had gezien. Geen idee of dit nieuw is, maar volgens de nieuwsbrief wel:

Gezien de positieve reacties over de SF170 panelen hier loopt dat wel aardig in lijn.
Idd gezien en ik verbaas me wel een beetje over de positie van de Denim (budget) panelen en de TSMC. Zijn er meer praktijkvoorbeelden van deze panelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:05:
[...]

Idd gezien en ik verbaas me wel een beetje over de positie van de Denim (budget) panelen en de TSMC. Zijn er meer praktijkvoorbeelden van deze panelen? :?
Ik heb Denim op het dak, 260Wp en voor zover ik het kan beoordelen doen ze wat ze moeten doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik vond het ook rare uitslagen, zit ook met spanning op de live metingen te wachten maar dat hebben ze nog niet voor elkaar op de vernieuwde website, schijnt lastig te zijn met se.
Voorlopig wacht ik nog even met rekenen en meten op dak voor tsmc.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Renesola komt er beter uit dan de dure benq? Wat verassend ! Zo zie je maar weer, het merk zegt niet veel.

Tsmc zo laag had ik wel verwacht, het is CIS maar niet vergelijkbaar met SF, ik kan dat er ook op pvoutput wel uit halen. Kijk daar maar een tijdje rond, dan zie je ook wel wat goed presteert of niet.

Sinds 2012 is er een hoop veranderd, sma is al flink verdreven door andere merken in de bovenste regionen van de lijsten, onbekende paneel merken verschijnen daar ook weer wat meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 12:33:
[...]

Renesola komt er beter uit dan de dure benq? Wat verassend ! Zo zie je maar weer, het merk zegt niet veel.

Tsmc zo laag had ik wel verwacht, het is CIS maar niet vergelijkbaar met SF, ik kan dat er ook op pvoutput wel uit halen. Kijk daar maar een tijdje rond, dan zie je ook wel wat goed presteert of niet.

Sinds 2012 is er een hoop veranderd, sma is al flink verdreven door andere merken in de bovenste regionen van de lijsten, onbekende paneel merken verschijnen daar ook weer wat meer.
Het moeilijke is dat het ook altijd momentopnames zijn. Ik zal nooit vergeten dat ik bij jaren geleden bij een internet provider werkte, in de tijd dat je nog inbelde met je modempje. Wij voerden een premium merk, een basis merk en 2 budget merken. De infrastructuur achter al deze merken was 100% identiek, enkel het inbelnummer verschilde.. En elke test in de 'gerenormeerde bladen' was weer vermaak. De ene keer eindigde het budget merk op 1 en de volgende keer het premium merk. Het basis merk schommelde wonderbaarlijk genoeg altijd in de middenmoot.

Volgens mij zitten de zonnepanelen van nu met 99% ook in de marge te knoeien. Het ontloopt elkaar niet zoveel. Je hebt wel uitschieters als SF die constant een hoge kwaliteit leveren, maar daar betaal je gemiddeld iets meer voor. In het normale segment voor de normale consument maakt het allemaal geen fluit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]migjes schreef op zondag 27 september 2015 @ 11:21:
[...]

zo angstig zal het allemaal niet zijn.
de meeste omvormers starten gewoon niet op als er teveel V op een mpp staat. (de jouwe weet ik al zeker. ;) )
hoewel 1100V wel een erg gevaarlijke word, omdat de meeste panelen eigenlijk geen >1000V stringen mogen maken, maar is het dan Voc of Vmpp.

Het was de voc ,1080 kwam in beeld te staan, maar hij schakelde niet in inderdaad. Spanning staat in mijn geval niet op panelen. Maar blijkbaar kan het spul van tigo er toch tegen. Maar ik sloeg mezelf wel even tegen mijn kop....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:18:
[...]
Je hebt wel uitschieters als SF die constant een hoge kwaliteit leveren, maar daar betaal je gemiddeld iets meer voor.
En ook daarbij merk ik duidelijk verschillen. Ik heb 5x de SF170 op mijn platte dak en geen bomen of andere schaduwveroorzakende objecten in de buurt. Alle panelen zijn gerate van 170 tot 172Wp (volgens de plaatjes op de panelen) en toch heb ik één paneel dat het altijd beter doet dan de andere.

Even wat screenshots van verschillende dagen verspreid over meerdere maanden in de Tigo-software:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6hB61ALq1KyBtljgWpEEwI8s/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dMyseWq5j9eCMcQtfU8fkcs2/medium.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oCJDKvRK7vqGMGCV22ae6hqO/medium.png

Ik weet niet hoeveel panelen van één type gebruikt zijn bij de test, maar als je toevallig alleen een 'topper' zoals mijn rechterpaneel hebt zal hij natuurlijk extra positief opvallen in vergelijking met andere merken/types waar je misschien gewoon een middenmoter van hebt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gizz schreef op zondag 27 september 2015 @ 13:59:
[...]

En ook daarbij merk ik duidelijk verschillen. Ik heb 5x de SF170 op mijn platte dak en geen bomen of andere schaduwveroorzakende objecten in de buurt. Alle panelen zijn gerate van 170 tot 172Wp (volgens de plaatjes op de panelen) en toch heb ik één paneel dat het altijd beter doet dan de andere.

Even wat screenshots van verschillende dagen verspreid over meerdere maanden in de Tigo-software:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik weet niet hoeveel panelen van één type gebruikt zijn bij de test, maar als je toevallig alleen een 'topper' zoals mijn rechterpaneel hebt zal hij natuurlijk extra positief opvallen in vergelijking met andere merken/types waar je misschien gewoon een middenmoter van hebt.
En dan durf ik nog wel te beweren dat dat paneel niet de hoogste flash data heeft. :)

Ik heb er geen test voor nodig, veel live data bekijken op pv output en je weet het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zie bij mij hetzelfde fenomeen, ben geneigd om panelen te wisselen om te kijken of er dan dezelfde waardes verschijnen. Ik heb mijn twijfels over de meting of registratie van tigo. Als ik naar de gegevens per min kijk zie ik zulke rare sprongen per min, niet alleen vermogen maar ook voltage en amperage.
Want een paneel springt niet van 150 naar 20 watt per minuut en zo paar keer op en neer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:52:
[...]

Ik zie bij mij hetzelfde fenomeen, ben geneigd om panelen te wisselen om te kijken of er dan dezelfde waardes verschijnen. Ik heb mijn twijfels over de meting of registratie van tigo.
Interessant punt: de test is ook met optimizers uitgevoerd en de site geeft zelf aan dat de optimizers kunnen variëren van -2,5% tot + 2,5%.

In theorie zou de hele rangorde van de top 16 louter door de optimizers veroorzaakt kunnen worden, terwijl de panelen allemaal hetzelfde presteren :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Kan het zijn dat het meest rechtse paneel ook de meeste koeling heeft, dus altijd beter
zal presteren, trouwens het meest linker paneel presteert ook beter dan de drie in het midden
is die ook open aan de zijkant. :?

Zou een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gizz schreef op zondag 27 september 2015 @ 14:59:
[...]

Interessant punt: de test is ook met optimizers uitgevoerd en de site geeft zelf aan dat de optimizers kunnen variëren van -2,5% tot + 2,5%.

In theorie zou de hele rangorde van de top 16 louter door de optimizers veroorzaakt kunnen worden, terwijl de panelen allemaal hetzelfde presteren :)
Maar geen tigo, de test was met solaredge, ook daar is bekend dat ze wat hoog aangeven maar dat doen ze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
[...]

Het jammere is dat 2 van de betere panelen Byd en suntech opeens niet meer gevolgd worden jammer van ruim 2 jaar data vermoed commercieel belang

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:17:
Het jammere is dat 2 van de betere panelen Byd en suntech opeens niet meer gevolgd worden jammer van ruim 2 jaar data vermoed commercieel belang
Ik miste al wat... Die deden het toch best aardig? Geen idee waarom ze er niet meer op staan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:17:
[...]

Zijn ze nog tekoop? Anders heeft het geen zin meer inderdaad en kan dat de reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:44:
[...]

Ik miste al wat... Die deden het toch best aardig? Geen idee waarom ze er niet meer op staan. :?
Op zich leuke site volg het al 2 jaar echter op mijn vraag waarom ik meende in mei of juni de suntechs letterlijk van de ene dag op de andere laatste stonden (de maand notering) kreeg ik ontwijkende antwoorden de maand erop stonden ze zoals gebruikelijk weer 4de ipv 8ste heb dus sindsdien twijfels over de objectiviteit ja en nu zijn ze helemaal weg erg vreemd allemaal of simpel commercieel belang

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:02:
[...]

Zijn ze nog tekoop? Anders heeft het geen zin meer inderdaad en kan dat de reden zijn.
Zou kunnen echter dit is een vergelijkings test over jaren dus wel of niet meer te koop lijkt mij dan niet relevant deze site word juist waardevol naarmate de site en panelen ouder (tweakers stellen technology op de proef) word ha ha en dan is het mogelijk commercieel niet interessant om goed werkende oude panelen te vergelijken met de nieuwe erg jammer keek juist uit naar een duur test die zijn zeldzaam

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 27-09-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:14:
[...]

Maar geen tigo, de test was met solaredge, ook daar is bekend dat ze wat hoog aangeven maar dat doen ze allemaal.
Nee dat klopt, maar de door mij genoemde getallen komen uit de uitleg over deze test en horen dus bij de Solaredge optimizers:
Zonnepanelen.net leest het opgewekt aantal kilowatturen uit van de Solar Edge Power Optimizer van het betreffende paneel. Solar Edge geeft in haar briefing naar Zonnepanelen.net het volgende aan: ‘de uiterste waarde van de tolerantie ligt op -2.5 tot +2.5 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:12:
[...]

Zou kunnen echter dit is een vergelijkings test over jaren dus wel of niet meer te koop lijkt mij dan niet relevant deze site word juist waardevol naarmate de site en panelen ouder (tweakers stellen technology op de proef) word ha ha en dan is het mogelijk commercieel niet interessant om goed werkende oude panelen te vergelijken met de nieuwe erg jammer keek juist uit naar een duur test die zijn zeldzaam
Niet helemaal waar, tweakers test ook de oude samsung galaxy S2 niet onder eigenaren (als die er nog zijn)
Dus is het niet relevant meer, wat heb je er aan als er suntech als beste uit komen maar zijn niet meer tekoop? Ego strelend voor de eigenaren die wel of niet weloverwogen deze keuze gemaakt hebben maar meer ook niet.
Je moet panelen testen die nog tekoop zijn, en dan is een jaar naast elkaar al genoeg, veel langer kan ook niet omdat ze dan al vaak uit het assortiment zijn.
Gizz schreef op zondag 27 september 2015 @ 17:31:
[...]

Nee dat klopt, maar de door mij genoemde getallen komen uit de uitleg over deze test en horen dus bij de Solaredge optimizers:

[...]
Als je dat verschil er uit wil halen moet je de optimisers halverwege het jaar rouleren, al is een 2,5% verwaarloosbaar, ook in de test.
Toch is het al 1 van de betere praktijktesten die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:52

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Na heel wat zaag-/boor- en vooral sjouwwerk, is NL weer 2 schansen rijker.
5,5 kWp (20x Yingli 275C30B op SMA SB5000 TL-20).

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/ge1sk9zm5/IMG_3761.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/5eh538pan/IMG_3767.jpg

Live monitoring via PVoutput.org (Raspberry gekoppeld via Bluetooth).

[ Voor 56% gewijzigd door Joepla op 28-09-2015 07:30 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi hoor joepla, gaat lekker werken zo. Wel goed vastgezet? Dat gaat flink op zijn lazer krijgen met wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Joepla schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:38:
Na heel wat zaag-/boor- en vooral sjouwwerk, is NL weer 2 schansen rijker.
5,5 kWp (20x Yingli 275C30B op SMA SB5000 TL-21).

[afbeelding]
Komt mij bekend voor, met een schans meer mans, maar beste klus, i now how you feel right now
moe maar voldaan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Dank! De achterste schans heeft een berg 60x40 tegels schuin aan de achterkant, die zowel ballast vormen alsook de wind buiten houdt. Verder een aantal 30x30 stoeptegels.
Ook in het midden en aan de zijkanten ligt nog eea en moet nog uitgebreid worden zodra mijn spierpijn over is ;)

De voorste panelen zijn ook nog met met 8x M10 rvs keilbouten in het betonnen dak vastgezet.

Als ik aan trespa kan komen voor een leuke prijs, ben ik van plan om ook de zijkanten af te dichten. Helaas is dat spul ook op MP best nog duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:34:
[...]
al is een 2,5% verwaarloosbaar, ook in de test.
Het is niet 2,5%, het gaat om 5%. Een optimizer kan maximaal 2,5% lager scoren dan je zou verwachten, of juist 2,5% hoger. Er is dus een range van -2,5% tot +2,5% verschil mogelijk dat niks met het paneel te maken hoeft te hebben, maar met de optimizer.

En dat lijkt me niet verwaarloosbaar, integendeel! In deze test van 30 panelen is het verschil tussen het beste paneel en het paneel op zestiende plek 5,1%. Dat betekent dat die panelen (Sunfrontier vs.Trunsun) beide net zo efficiënt kunnen zijn als de Sunfrontier toevallig een +2,5% optimizer heeft en de Trunsun een -2,5% optimizer.

Stellen dat een paar procent afwijking in een onderdeel dat je eigenlijk niet wilt testen(!) verwaarloosbaar is in een test waar de hele top 16 maar een paar procent van elkaar verschilt, dat kan ik niet rijmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:42:
Mooi hoor joepla, gaat lekker werken zo. Wel goed vastgezet? Dat gaat flink op zijn lazer krijgen met wind.
Duurt even hoor, voor een zooi veertigerskeerzestigers gaan vliegen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@PClop: inderdaad!! 50% had ik al een paar weken eerder geplaatst, dus ik pak dit jaar nog een paar honderd kWh mee.

Jij hebt me eerder in dit forum nog advies gegeven, ben blij dat het dit geworden is. Zonder schans had ik veel minder weg kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Joepla schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:53:
@PClop: inderdaad!! 50% had ik al een paar weken eerder geplaatst, dus ik pak dit jaar nog een paar honderd kWh mee.

Jij hebt me eerder in dit forum nog advies gegeven, ben blij dat het dit geworden is. Zonder schans had ik veel minder weg kunnen zetten.
Geniet er maar van, doe ik alle dagen met m,n schansen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gizz schreef op zondag 27 september 2015 @ 19:48:
[...]

Het is niet 2,5%, het gaat om 5%. Een optimizer kan maximaal 2,5% lager scoren dan je zou verwachten, of juist 2,5% hoger. Er is dus een range van -2,5% tot +2,5% verschil mogelijk dat niks met het paneel te maken hoeft te hebben, maar met de optimizer.

En dat lijkt me niet verwaarloosbaar, integendeel! In deze test van 30 panelen is het verschil tussen het beste paneel en het paneel op zestiende plek 5,1%. Dat betekent dat die panelen (Sunfrontier vs.Trunsun) beide net zo efficiënt kunnen zijn als de Sunfrontier toevallig een +2,5% optimizer heeft en de Trunsun een -2,5% optimizer.

Stellen dat een paar procent afwijking in een onderdeel dat je eigenlijk niet wilt testen(!) verwaarloosbaar is in een test waar de hele top 16 maar een paar procent van elkaar verschilt, dat kan ik niet rijmen :)
Als dit en dat, dat is een koe in de kont kijken. Misschien hadden de slechte panelen wel de goede optimizers en is het verschil nog groter, ook hebben ze geen flash data gepost, kan ook zomaar een paar procent zijn.
Conclusie is dus dat het geen zier uit maakt welke kristalline panelen je koopt, gemiddeld ontloopt het mekaar geen 5 % , dus peanuts.
Je moet alleen de extremen er uit halen.

Edit:
Je hebt deze ook gezien?
https://www.zonnepanelen....schillende-merken/labtest

Dus in geval van tsmc koop je een 145W paneel met 155W sticker, kan je wat van SF zeggen maar dat is beter dan minder voor meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 27-09-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 20:36:
[...]

Als dit en dat, dat is een koe in de kont kijken. Misschien hadden de slechte panelen wel de goede optimizers en is het verschil nog groter
Klopt, dat kan ook :)

Punt is dat je met deze onbekende factor eigenlijk geen uitspraken kan doen over welk paneel het beste is. Het is jammer dat ze de optimizers niet getest hebben: steeds met een constante kunstmatige lichtbron, hetzelfde paneel en verschillende optimizers kijken of de optimizers die zij bezitten grote verschillen laten zien. Of een losse stabiele DC-bron op de optimizers aansluiten.
Conclusie is dus dat het geen zier uit maakt welke kristalline panelen je koopt, gemiddeld ontloopt het mekaar geen 5 % , dus peanuts.
Maar je geeft net aan dat het verschil juist groter kan zijn, dan ga je misschien richting de 10% en dat vind ikzelf wel interessante verschillen.
Jazeker, en daar zie je interessante verschillen. Een paneel dat in de labtest op nummer 3 komt, staat op plek 13 in de praktijk. Of de Orange Solar die in het lab 2x zoveel afwijkt als de op één na slechtste en in de praktijk helemaal niet onderaan eindigt. Dan vraag je je af of dat door 'real world' ander gedrag bij bewolking komt, of dat het verschil puur door de optimizer veroorzaakt wordt.

Mij boeit het verder niet echt wat uit de test komt, de panelen liggen toch al op mijn dak. Maar ik kan gewoon slecht tegen testen waar een extra onbekende factor een dusdanige rol kan spelen dat het een groot deel van de meetresultaten kan verklaren. Dan moet je even extra testen om dat uit te sluiten imho :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 27-09-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 18:34:
[...]

Niet helemaal waar, tweakers test ook de oude samsung galaxy S2 niet onder eigenaren (als die er nog zijn)
Dus is het niet relevant meer, wat heb je er aan als er suntech als beste uit komen maar zijn niet meer tekoop? Ego strelend voor de eigenaren die wel of niet weloverwogen deze keuze gemaakt hebben maar meer ook niet.
Je moet panelen testen die nog tekoop zijn, en dan is een jaar naast elkaar al genoeg, veel langer kan ook niet omdat ze dan al vaak uit het assortiment
Indien je suntechs hebt hoef je het niet voor je ego te doen stonden over all 5de ofzo over het jaar wat interessant is niet het type paneel van het merk maar of ze geen fabricage fouten gaan vertonen over bijvoorbeeld 5 jaar die dunne filmpanelen daar weten we bijvoorbeeld weinig over bestaan pas vanaf 2011 ofzo is ook interessant om te weten of ze het over 5 of 10 jaar nog vergelijkbare resultaten geven gaat mij dus meer om een duurtest maar dan op merk niet zozeer om het laatste nieuwe paneeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:02:
[...]

Indien je suntechs hebt hoef je het niet voor je ego te doen stonden over all 5de ofzo over het jaar wat interessant is niet het type paneel van het merk maar of ze geen fabricage fouten gaan vertonen over bijvoorbeeld 5 jaar die dunne filmpanelen daar weten we bijvoorbeeld weinig over bestaan pas vanaf 2011 ofzo is ook interessant om te weten of ze het over 5 of 10 jaar nog vergelijkbare resultaten geven gaat mij dus meer om een duurtest maar dan op merk niet zozeer om de laatste nieuwe paneeltje
Serieus? Denk je dat je de panelen meer dan 15 jaar op dak gaat houden? Ik niet, als er een dusdanig verschil in performance gaat komen vervang ik ze.

Maar het is geen duurtest bij die persoon, meer een aankoop advies, dus moet je panelen testen die je kan kopen.
Suntech was een voorbeeld, voel je niet aangesproken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:34:
[...]

Hahaha
Ja ja, even rekenen uit het hoofdje..... 17 x 335 is 5700 wp , hier 5650Wp

17 x 600 is 10000,-
Se omvormer 1100,-
Optimisers 17x 60,- 1000,-
Beetje montage materiaal 7-800,-
Totaal: 13000,-

Mijn zuid set

31 x 65,- is 2050,-
Steca omvormer 475,-
Montage materiaal 450,-

Oost-zuid-west

15 x 115,- 1700,-
Steca omvormer 500,-
Montage materiaal 175,-

Totaal: 5400,- :)

Dan moet hij het toch wel heel veel beter gaan doen of zie ik dat verkeerd? >:)
volgens deze redenering moet een bugatti veyron zillion km/h kunnen aangezien een 8500 euro dure aygo,c1,107 al 150 echte kilometers gaat. dat zie je inderdaad verkeerd de sunpower is de eerste fabrikant die consumer panelen produceert op 20%+ eff. dit is top of de bill(met benq die een licentie hebben op hetzelfde ontwerp van Sunpower)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:24:
[...]

volgens deze redenering moet een bugatti veyron zillion km/h kunnen aangezien een 8500 euro dure aygo,c1,107 al 150 echte kilometers gaat.
Zo je bent nu pas bij 20 aug, nou dan ga ik nog wel wat quotes krijgen zeker vanaf nu :+

Over je vergelijking, dat zijn geen zonnepanelen maar als je dan toch wilt, het gaat om terugverdientijd.

Een veyron koste bij de eerste serie 1,2 milj euro, nu als je er 1 wilt ben je minimaal 1,6 milj kwijt, dus de oudere goedkopere veyron's hebben 4 ton verdiend.
De eerste aygo's koste rond 12 k euro (incl aflevering en wat optie's) , die zijn nu niet eens meer de helft waard. De blije persoon is de veyron eigenaar hier.

Moraal van het verhaal:
Je vergelijking slaat als een lul op een slagroom taart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:32:
[...]

Zo je bent nu pas bij 20 aug, nou dan ga ik nog wel wat quotes krijgen zeker vanaf nu :+

Over je vergelijking, dat zijn geen zonnepanelen maar als je dan toch wilt, het gaat om terugverdientijd.

Een veyron koste bij de eerste serie 1,2 milj euro, nu als je er 1 wilt ben je minimaal 1,6 milj kwijt, dus de oudere goedkopere veyron's hebben 4 ton verdiend.
De eerste aygo's koste rond 12 k euro (incl aflevering en wat optie's) , die zijn nu niet eens meer de helft waard. De blije persoon is de veyron eigenaar hier.

Moraal van het verhaal:
Je vergelijking slaat als een lul op een slagroom taart. ;)
je hebt het over presteren niet over terugverdientijd presteren(beter doen) in mijn ogen is dat dan wp per m2.
nope de eerste rond 2008 hadden onder de 1000bhp de nieuwere hebben 1200.
http://www.jamesedition.com/cars/bugatti/veyron?order=p
http://www.examiner.com/a...t-to-own-a-bugatti-veyron
het bezitten kost al 200k op zijn minst per jaar.
de bezitters die wat verdienen zijn de mensen die een oude ferrari hebben zoals een f40 of een enzo die 600k was in sommige landen en nu voor 2.2mil weggaan http://www.jamesedition.com/cars/ferrari?text=enzo
http://www.jamesedition.com/cars/ferrari?text=f40

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:23:
[...]

Serieus? Denk je dat je de panelen meer dan 15 jaar op dak gaat houden? Ik niet, als er een dusdanig verschil in performance gaat komen vervang ik ze.

Maar het is geen duurtest bij die persoon, meer een aankoop advies, dus moet je panelen testen die je kan kopen.
Suntech was een voorbeeld, voel je niet aangeshproken hoor.
Je gaat wel voorbij aan een hoop argumenten zoals prestatie van dunnefilm panelen over perioded van meer dan 10 jaar ik vrees ook dat niet veel tweakers jouw budget hebben om na 10 a 15 jaar hun panelen te gaan vervangen en ja ik ken genoeg pv gebruikers (zoals mijn buurman) die al langer dan 14 jaar panelen op hun dak hebben liggen en er niet aan denken om die te vervangen maar ja ieder zn hobby zou ik zeggen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:50:
[...]

Je gaat wel voorbij aan een hoop argumenten zoals prestatie van dunnefilm panelen over perioded van meer dan 10 jaar ik vrees ook dat niet veel tweakers jouw budget hebben om na 10 a 15 jaar hun panelen te gaan vervangen en ja ik ken genoeg pv gebruikers (zoals mijn buurman) die al langer dan 14 jaar panelen op hun dak hebben liggen en er niet aan denken om die te vervangen maar ja ieder zn hobby zou ik zeggen :O
Hierboven heeft een medetweaker de kosten van mijn systeem gepost, m.a.w, snel terugverdiend, paar jaar er bij en weer wat beters. Ik hoef er niet aan te verdienen, gewoon kostprijs en 0 op de stroomteller is prima.

Dunnefilm bestaat al heel lang, dat is echt niet nieuw, alleen de manier waar SF ze op maakt wel. 5 jaar gaan ze het vast wel volhouden, dan zijn we op 0.
Ik wist van mij mono ebay panelen ook niet(en nog niet) of het blijft werken, soms moet je wat gokken he, no guts no glory. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Tja dat geld ook voor mijn poly panelen. Ik ga er vanuit dat een vw golf beter in elkaar zit en langer mee gaat dan een chevrolet spark (oeps vw nu even slecht voorbeeld) het zou toch interessant zijn om te weten welk merk gemiddeld het beste presteert over verloop van tijd. Een treurig tegen argument is dat helaas een hoop goeie pv merken helaas failliet gaan of ivm financiele omstandigheden minder aan R&D kunnen uitgeven dus dan heb je weer niet zoveel aan zo'n test. Aan de andere kant de sterkste blijven wel over. Heb in SF bovengemiddeld meer vertrouwen omdat shell een groot aandeelhouder is.

[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 27-09-2015 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:18:
[...]

Dat geld ook voor mijn mono panelen. Ik ga er vanuit dat een vw golf beter in elkaar zit en langer mee gaat dan een chevrolet spark (oeps vw nu even slecht voorbeeld) het zou toch interessant zijn om te weten welk merk gemiddeld het beste presteert over verloop van tijd. Een treurig tegen argument is dat helaas een hoop goeie pv merken helaas failliet gaan dus dan heb je weer niet zoveel aan zo'n test.
Vw is slecht voorbeeld inderdaad, maar het ging jou om de kwaliteit. :)
Jij hebt de 285 van marktplaats, ach dat zou ik ook nog wel gokken, en hoe ze verhouden per jaar zie je vanzelf, je kan ze toch niet terug brengen na 2 jaar als ze het minder gaan doen, ook de ene suntech (of ander merk) is de ander niet, er is weinig van te zeggen.
Jouw buurman die er al 14 jaar panelen op hebt liggen vervangt ze inderdaad niet, waarom? Waarschijnlijk omdat de jouwe al eerder terug verdiend zijn dan zijn set, die dingen waren kwa prijs van goud these day's.
Nu ligt dat wat anders, het is cheap, aardig in de lift, veel keuze dus kan je nog eens wat veranderen, ik ben al bij mijn 3e omvormer voor mijn zuid set, en 3e extra set op het andere dak. Dat maakt het juist zo leuk. :)

Het is een beetje net als een dure bank kopen, je vrouw is hem zat maar jij nog niet omdat hij toen zo duur was, dus blijft hij nog maar even. Had je een goedkoop ding gekocht kan je hem na een paar jaar het huis uit gooien en wat nieuws halen, beide blij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2015 @ 23:34:
[...]

Vw is slecht voorbeeld inderdaad, maar het ging jou om de kwaliteit. :)
Jij hebt de 285 van marktplaats, ach dat zou ik ook nog wel gokken, en hoe ze verhouden per jaar zie je vanzelf, je kan ze toch niet terug brengen na 2 jaar als ze het minder gaan doen, ook de ene suntech (of ander merk) is de ander niet, er is weinig van te zeggen.
Jouw buurman die er al 14 jaar panelen op hebt liggen vervangt ze inderdaad niet, waarom? Waarschijnlijk omdat de jouwe al eerder terug verdiend zijn dan zijn set, die dingen waren kwa prijs van goud these day's.
Nu ligt dat wat anders, het is cheap, aardig in de lift, veel keuze dus kan je nog eens wat veranderen, ik ben al bij mijn 3e omvormer voor mijn zuid set, en 3e extra set op het andere dak. Dat maakt het juist zo leuk. :)
Mijn buurman en een vriend in zandvoort hebben een terug verdientijd van practische 0 jaar ( de mazzelaars) was zo'n 15 a 18 jaar geleden een overheids actie met soort van shell panelen voor zero investering was echter een beperkt subsidie wie het eerst kwam kon ze krijgen zouden ze nu ook moeten doen zo'n actie ;-) we hebben die panelen in zandvoort van het voorjaar eens grondig schoongemaakt ik was verbaasd hoe goed ze er nog uitzien.

[ Voor 4% gewijzigd door Snarfie31 op 28-09-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

migjes schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:21:
[...]

er is een tussen alternatief tussen benQ en yingli.
voorbeeld:
http://www.sun-solar.nl/i...ck-zonnepanelen-sunsolar/
(wel een hoge V per paneel, maar niet de hoge prijs van benQ)

deze panelen kun je ook nog combineren in 1 string met bv:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-167-euro-sunsolar/
(is het zelfde type paneel, met de zelfde cellen.)

soms kun je dan leuke combi's maken die erg lekker passen.
probeer maar eens of je iets verzonnen krijgt.
(er zijn natuurlijk wel grensjes, en de V uit rekenen word wat lastig)
Bedankt voor het alternatief.
Ik overweeg nu ook de JA-Solar Percium-panelen. 8 Stuks op een SolarEdge. Hiermee hoop ik meer op te wekken dan met 7 330 BenQ's op een normale stringomvormer (zoals een Omnik) voor een kleine meerprijs. Even kijken wat er uit de offerteaanvragen komt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11

Jammer dat er ook hier weer niet op kWh/m2 wordt vergeleken. Met SF's had ik niet zoveel KWh geoogst als dat ik nu doe.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zonnepanelen test in een ander daglicht. Enige nuanceringen

http://solarmagazine.nl/n...onafhankelijke-testorgaan

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De beste test blijft pvoutput en veel/vaak kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:14:
[...]

De beste test blijft pvoutput en veel/vaak kijken.
Probleem van pvoutput is dat het niet gegarandeerd juiste data is. De data komt uit de omvormer en het is aan de gebruiker om de juiste overige informatie in te voeren (juiste merk, model, Wp, etc. etc.).

Ik denk dat je verschillende bronnen moet combineren, denk aan:
- testen op internet zoals zonnepanelen.net
- pvoutput
- eigen ervaring

en daaruit komt iets wat je goed of minder goed vind.

Zonnepanelen zijn wat dat betreft net als auto's of computers. De 1 vind VW fantastisch en de ander een Dacia en in de computers vind de 1 Apple prachtig en de ander draait graag Ubuntu op een Acer notebook.

Er is niet 1 echt betrouwbare bron, al is het maar omdat de data niet over 25 jaar beoordeeld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:24:
[...]

en daaruit komt iets wat je goed of minder goed vind.
Bijv. kWh/Kwp of KWh/m2, al is dat laatste niet zomaar uit pvoutput af te lezen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er zijn gewoon veel variabelen, en dat is dan nog buiten het verschil in weer. Zelfs systemen hier op steenworp afstand geven al een ander beeld met bepaald weer type t.o.v mijn eigen systeem.
Maar je moet ook niet kort kijken, een gemiddelde over een jaar, niet 1 maar velen, dan kan je best een beeld vormen wat goed is of niet.

@joris
Dat is niet te zien nee, maar ook alleen belangrijk als het dak vol ligt en je eigenlijk nog meer kWh nodig hebt.
kWh/kWp is wel meer fun als enthousiast :) uiteindelijk scheelt de totaal opbrengst per m2 niet veel, maar wel een beter gevoel. :)

Edit:
Adh van de foto te zien denk ik wel dat je 15xsf had kunnen plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Snarfie31 schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:50:
[...]

Persoonlijk denk ik ook niet het hele zootje te vervangen over 15 jaar.
Als alles blijft presteren zoals men verwacht dan dekt dat over 15 jaar nog steeds mijn verbruik.
Waarom zou ik dan vervangen?
Elk jaar dat het dan op het dak ligt en stroom opwekt is pure winst.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op maandag 28 september 2015 @ 09:28:
[...]

Bijv. kWh/Kwp of KWh/m2, al is dat laatste niet zomaar uit pvoutput af te lezen.
En dan nog zegt dat niets. Natuurlijk zegt het iets over het paneel, maar hoe het paneel er echt bijligt weet je dan weer niet. Als hij schaduw heeft dan ben je al weg :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timovd schreef op maandag 28 september 2015 @ 07:58:
[...]

Bedankt voor het alternatief.
Ik overweeg nu ook de JA-Solar Percium-panelen. 8 Stuks op een SolarEdge. Hiermee hoop ik meer op te wekken dan met 7 330 BenQ's op een normale stringomvormer (zoals een Omnik) voor een kleine meerprijs. Even kijken wat er uit de offerteaanvragen komt.
ik begrijp niet waarom je heen en weer switcht tussen 8 of 7 panelen.
heb je een fototje van je situatie, misschien zien we iets of is er een leuk plan te verzinnen.
(als het kan met wat maten er bij, en de hoeveelheid die je jaarlijks gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6Ri7E1O8shpo1egdeTg4MPVo/full.jpg?nohitcount=1
Waarom ik twijfel tussen 7 of 8 panelen is een paneel naast de dakkapel. Deze kan nogal wat schaduw pakken. Even kijken of uploaden werkt vanaf mobiel. Het paneel linksonder kan horizontaal of verticaal. Horizontaal is waarschijnlijk beter ivm schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet "op" de dakkapel ook nog een paar paneeltjes?

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/oaaxqf.jpg

Lijkt me een prima dak voor de 275 wp ECs in combinatie met de 210 wp ECs van sun-solar.
1580 x 1060 mm en 1580 x 808 mm
Onderste rij is 4740. 3 panelen 275 Wp in landscape.

Bovenste rij is 4848 (als dat past) 6 panelen 210 wp in portrait.
1580 x 808 mm

En dan natuurlijk nog op de dakkapel 275 wp paneeltjes. Ik zie geen maten vermeld staan daarvan.
De hoogte van de achterzijde vd "schans" is 40 cm als ik me goed kan herinneren met 4x ECsolar 275 wp.

Neem een goedkope hosola omvormer met 2x mppt.
(mits het vermogen van 1 string toerijkend is of een andere goedkope omvormer)
Alle panelen op het schuindak op 1 mppt
Alle panelen op de dakkapel op 1 mppt.

(@migjes hieronder: Ik zou onder de dakkapel niet 1257 plaatsen. Kijk je wel erg tegen de panelen aan vanuit het dakraam binnen, maar meten = weten ;) )

[ Voor 105% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2015 11:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timovd schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:34:
[afbeelding]
Waarom ik twijfel tussen 7 of 8 panelen is een paneel naast de dakkapel. Deze kan nogal wat schaduw pakken. Even kijken of uploaden werkt vanaf mobiel. Het paneel linksonder kan horizontaal of verticaal. Horizontaal is waarschijnlijk beter ivm schaduw.
oke het is wat info, maar nog niet echt lekkere info.
dus zie wat ik nu schrijf als een voorstel, maar kan nog vast veel beter met betere info.

kijk eens naar dit soort panelen:
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
(past het net onder je dakkapel??????
er zijn oplossingen te verzinnen om zelfs over de loodflap heen te gaan van het dakkapel.)

neem ik ook de truk mee die AUijtdehaag zegt, dan kom ik op +/- 14*170Wp uit.

dit is dan wel dunne film panelen, en dat is anders als mono.
je hebt dan een lage Wp per m2, maar wel meer kWh per Wp.
(voor mij persoonlijk maakt mono/dunne film niet zo heel veel uit.
wat lekker past is belangrijker ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Ik ben eigenlijk op zoek naar een system om een security camera (foscam) achter in de tuin aan te sluiten. Echter heb ik hier geen stroom. Nu ben wil ik even kijken of het mogelijk is om een klein paneeltje met een accu oid te fabriceren. Echter is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb op het forcam forum al iets gevonden dat een 20w zonnepaneel voldoende zou zijn. Echter geeft hij geen specificaties van het syteem wat hij gemaakt/gebruikt heeft. Ook reageert hij niet meer op berichten :(

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

Mijn ervaring met een los paneel en een accu; niet zo best.

Prima voor tuinverlichting, welke je gebruikt als de zon niet schijnt, maar dat wat ik heb is niet zo geschikt voor overdag; het voltage varieert veelste veel; Ik dacht ik knoop m'n netwerk apparatuur zo aan elkaar ( 12volt, met interne spanningsregelaars ), maar als de zon volle bak schijnt en de accu is vol, dan kwam en dik 19 volt op de uitgang te staan. Een gloeilampje vind dat al niet zo lekker, maar een wifi-router al helemaal niet.

Anderzijds: als je een goede spanningsregelaar gebruikt, kan het heel goed wèl werken, vermits je 's winters voldoende zon hebt en een voldoende laag verbruik.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

schmm schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:29:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een system om een security camera (foscam) achter in de tuin aan te sluiten. Echter heb ik hier geen stroom. Nu ben wil ik even kijken of het mogelijk is om een klein paneeltje met een accu oid te fabriceren. Echter is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb op het forcam forum al iets gevonden dat een 20w zonnepaneel voldoende zou zijn. Echter geeft hij geen specificaties van het syteem wat hij gemaakt/gebruikt heeft. Ook reageert hij niet meer op berichten :(
Is p.o.e dan geen betere optie? Lijkt me dat je in huis wel stroom hebt? ;)
Anders gelijk. Kabeltje in de tuin graven, vrouwlief ook blij met de tuinverlichting, en best handig een wcd in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

schmm schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:29:

Klein paneel met laadregelaar is hier wel te krijgen
http://www.ikwilzonneener...%20zonne-energie%20set%22
Let wel op dat in de wintermaanden de opbrengst van zonnepanelen echt laag is. Zonder schaduw zit je gemiddeld misschien op 0,6 Wh/Wp per dag, dus bij een paneel van 50Wp op 31 Wh. Dat betekent dat je camera niet meer dan 1W mag verbruiken (rekening houdend met wat laad/ontlaadverliezen).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Nu online
Die nuancering is precies wat ik bedoel van commercieel belang tot lange termijn test daar heb je wat aan. Je moet toch ergens beginnen. En dan is die opgebouwde data van meer dan 2 jaar interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
antonboonstra schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:58:
[...]

Klein paneel met laadregelaar is hier wel te krijgen
http://www.ikwilzonneener...%20zonne-energie%20set%22
Let wel op dat in de wintermaanden de opbrengst van zonnepanelen echt laag is. Zonder schaduw zit je gemiddeld misschien op 0,6 Wh/Wp per dag, dus bij een paneel van 50Wp op 31 Wh. Dat betekent dat je camera niet meer dan 1W mag verbruiken (rekening houdend met wat laad/ontlaadverliezen).
Dan ga ik toch denk ik voor de "moelijke" weg. en dat is een kabel trekken. Helaas zal het terras daarvoor open moeten. Maar het is niet anders.

Projectje voor het voorjaar!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

AUijtdehaag schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:47:
Waarom niet "op" de dakkapel ook nog een paar paneeltjes?

[afbeelding]
Dat ziet er best netjes uit. Plaatsing op dakkapel is vaag ter sprake gekomen toen ik mijn panelen liet plaatsen wat jaren terug, maar aangezien ik net een jaar daarvoor water door het plafond zag komen (afwatering zat niet op laagste punt..don't ask :X) heb ik daar niet echt serieus naar gekeken... (zie ook mijn gespam verderop)

[ Voor 22% gewijzigd door 2Dutch op 28-09-2015 15:42 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het geeft net dat beetje meer opbrengst, als je ruimte tekort komt op het schuine vlak voor panelen.
De ECs 275 wp heeft ook een hogere paneelspanning (48 Vdc) en kunnen dus al met 4 in een string.

Het is ook zo weggezet, monteren wil ik het niet meer noemen. 3 betonliggers en wat klemmen.
Ook zo weer verwijderd, indien de dakbedekking ooit eens vervangen moet worden.

Op deze foto niet te zien, maar voor de zekerheid heb ik met RVS hoekrail en wat RVS dakhaken, de constructie aan elkaar gemaakt en vast aan het achterliggende dakbeschot vastgezet.
Dit omdat de panelen iets boven de nok uitsteekt.

Maar het is van zichzelf al behoorlijk stevig en zwaar genoeg.

In eerste instantie had ik betonliggers van 4,5 graden. Dit lag veel te plat.
Panelen werden ook zeer snel vuil en water bleef erop staan..
Ook veel minder opbrengst dan met deze opstelling. De panelen blijven nu mooi schoon.
De "buurvrouw" is er blij mee. :)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb 1170 Wp (6 x 195Wp Kingsun) liggen met 2 Steca's 500, maar per jaar krijg ik daar 500 - 540 kwh uit geperst, volgens een aantal peeps (waaronder Antonboonstra, met dank voor het aankaarten) en de gemiddelde statistieken veel te weinig.. Ik was op de hoogte van schaduw door de om-en-om rij bomen voor mijn tuin, maar het heeft blijkbaar veel meer impact dan ik had gedacht. Ze worden ook niet meer gesnoeid en zijn een heet hangijzer bij mij in de straat vanwege extreem veel bladafval/blokkeren van licht richting woonkamers, maar goed ze worden niet gekapt any time soon :+

Plaatsing op dakkapel heb ik niet serieus genoeg overwogen, omdat ik het jaar daarvoor het water uit het plafond zag komen doordat de afwatering niet meer klopte, waardoor ik nu dus een dual-afwatering aan het ding heb hangen :+ Plaatsing van panelen kunnen veel mensen, maar actief adviseren over wat wel, wat niet doen schiet er vaak bij in. Nu heb ik minder opbrengst (verwachtte geen topopbrengst natuurlijk), maar heb ook een afwatering (ondiepe goot) die het niet trekt en dus overslaand water bij regen..dat is wel een enorme domper en mogelijk extra kostenpost omdat het er gewoon niet uitziet/terras kneitergroen wordt/herrie geeft. Ik zoek dus een aanpassing die een beetje win-win haalt qua opbrengst vs waterafvoer ;)

Hier een foto van een tijdje geleden vanaf de doorgaande weg achter mijn huis:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/m2t4pyYjYsgJZeQIwvPFcRyc/full.png

Nu heb ik geen maten van de dakkapel bij de hand, maar zou het een optie zijn om (een deel van) de panelen daarop te plaatsen, zonder kans op verzakking en wateroverlast op een andere plek: over de dakkapel/zijkanten dakkapel? Of zie ik misschien nog een andere optie over het hoofd? De reden dat ik informeer is ook omdat ik echt geld moet investeren in het aanpassen van de afwatering. Als ik beter even kan sparen en een andere oplossing kies waarbij ik meer opbrengst + geen geneuzel met water meer heb, is dat een economischere oplossing natuurlijk :)
AUijtdehaag schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:24:

Het is ook zo weggezet, monteren wil ik het niet meer noemen. 3 betonliggers en wat klemmen.
Ziet er in ieder geval behoorlijk netjes uit. Hoe zit het qua afwatering? Geen gekke watervallen bepaalde kanten op ;)

[ Voor 15% gewijzigd door 2Dutch op 28-09-2015 15:46 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
AUijtdehaag schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:24:
Nou 'zo', voor die 43kg per steun heb ik toch wel even een liftje gehaald bij Boels en ik hoefde maar naar een plat dak van 3m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dakraam van 134 breed en twee potige mannen, kan ook goed hoor ;-)
Maar het is ff tillen inderdaad.
Vaak is de "onhandigheid" door het dakraam en dan meteen lopen over een schuindak met zijn tweeen wat de meeste moeite kost.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

2Dutch schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:12:
[...]

Dat ziet er best netjes uit. Plaatsing op dakkapel is vaag ter sprake gekomen toen ik mijn panelen liet plaatsen wat jaren terug, maar aangezien ik net een jaar daarvoor water door het plafond zag komen (afwatering zat niet op laagste punt..don't ask :X) heb ik daar niet echt serieus naar gekeken... (zie ook mijn gespam verderop)
Een dakkapel is niet gemaakt voor permanente belasting, dus ik durf het voorlopig niet aan. Eerst maar kijken wat er op de dakpannen geplaatst kan worden. Met een SolarEdge kan ik altijd nog uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:28:
[...]

Een dakkapel is niet gemaakt voor permanente belasting, dus ik durf het voorlopig niet aan. Eerst maar kijken wat er op de dakpannen geplaatst kan worden. Met een SolarEdge kan ik altijd nog uitbreiden.
Ben ik met je eens, als ik de dakkapel moet gebruiken is het voor plat liggende panelen met weinig ballast, dan maar extra poetsen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 15:14

ATS

Hoeveel ballast heb je eigenlijk nodig ongeveer? Hoe bepaal je dat?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:44:
[...]

Ben ik met je eens, als ik de dakkapel moet gebruiken is het voor plat liggende panelen met weinig ballast, dan maar extra poetsen
Natuurlijk moet je een dakkapel niet teveel belasten, daar is het niet voor bedoelt natuurlijk ;)
Maar aluminium of Carbon zijn toch lichte metaalsoorten ?
Zou je daar dan geen constructie van kunnen maken?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:12:
[...]

Natuurlijk moet je een dakkapel niet teveel belasten, daar is het niet voor bedoelt natuurlijk ;)
ik weet niet welke carbon jij het over hebt? carbon=koolstof?coal?https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon Wikipedia: Koolstof of carbon fibre wat geweven draad is. help mij even want er zijn geen producten op de markt waar carbon fibre metaal is. carbon zoals jij het nu schrijf is een Niet-metaal. er is echter een uitzondering maar dat is een composiet van niet metaal met metaal, carbotanium welke in patent staat bij Modena design toegepast bij de Pagani Huayra en Zonda R. doe aub eerst wat onderzoek voordat er weer aannames in de wereld worden geholpen. carbonfibre is stevig qua kg/draagkracht maar het is zo fragiel als ik weet niet wat. met een simpele kraspen(voor leer) breekt het zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Niet gelijk het gehalte eerst lezen uitkramen, is nergens voor nodig :)
Ik weet dat er fietsen van gemaakt worden omdat het ligt materiaal is.
Dus ik bedacht mij van wellicht kan het hiervoor gebruikt worden.

Maar mocht je willen dat we eerst in de boeken gaan voor de theorie dan doen we dat toch :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MdO82 schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:12:
[...]

Als je het vast kan zetten zou je wat van 1-2 mm rvs of aluminium kunnen maken, als dat niet kan ben je gebonden aan gewicht van tegels bijv.
En je hebt het op een normale hoogte van een dakkapel al snel over een 60-70kg per paneel.

Zelf heb ik geen dakkapel maar ik zou clickfit rails over de hele breedte en aan de zijkant vast zetten, daar dan de panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:39:
Niet gelijk het gehalte eerst lezen uitkramen, is nergens voor nodig :)
Ik weet dat er fietsen van gemaakt worden omdat het ligt materiaal is.
Dus ik bedacht mij van wellicht kan het hiervoor gebruikt worden.

Maar mocht je willen dat we eerst in de boeken gaan voor de theorie dan doen we dat toch :+
moeten alle fietsen dan van volledig metaal zijn? er zijn zelfs fietsen met houten frame. wat wou je nou zeggen? :9 dat carbon(fibre) een licht materiaal is? mensen met zonnepanelen gaan geen carbonfibre gebruiken. dat is alleen maar ten nadelen van de tvt. carbon fibre is het meest toegepast in apparaten die voort bewegen(auto's ,vliegtuigen, boten, fietsen etc etc.) Carbon fibre(zoals de productie nu is) toepassen op stilstaande voorwerpen die zich niet voortbewegen is kansloos. Even back to aluminium dat is veel logischer om te gebruiken niet al te duur, licht , het juiste alu roest niet en kan nog flink wat hebben qua stoten en puntbelasting

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2015 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:54:
[...]

moeten alle fietsen dan van volledig metaal zijn? er zijn zelfs fietsen met houten frame. wat wou je nou zeggen? :9 dat carbon(fibre) een licht materiaal is? mensen met zonnepanelen gaan geen carbonfibre gebruiken. dat is alleen maar ten nadelen van de tvt. carbon fibre is het meest toegepast in apparaten die voort bewegen(auto's ,vliegtuigen, boten, fietsen etc etc.) Carbon fibre(zoals de productie nu is) toepassen op stilstaande voorwerpen die zich niet voortbewegen is kansloos. Even back to aluminium dat is veel logischer om te gebruiken niet al te duur, licht , het juiste alu roest niet en kan nog flink wat hebben qua stoten en puntbelasting
Tjonge jonge wat een discussie. Nou helaas is carbon niet verkrijgbaar in staven dus helaas blijft aluminium over. En dan is een click fit rails inderdaad een goed idee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
timovd schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:34:
[afbeelding]
En met 150 watters ?
Je zou de twee panelen onder de uitbouw nog kunnen verwisselen voor 2 x 250Wp
dan heb je totaal 2450Wp.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/2250Wp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timovd schreef op maandag 28 september 2015 @ 16:28:
[...]

een dakkapel is gemaakt voor 170k/m2.
met wat panelen kom ik eigenlijk niet boven de 80k/m2 (en dan ben je zelfs in de de kust veilig + heb je niet een schuin stuk er achter zitten, jij kunt zelfs met minder ballast werken.)
als je dak kapel het niet aan kan ben je eigenlijk al verplicht hem te verwijderen, dan is het al een gevaar voor de omgeving.

PCIop geeft je ook een aardige optie.
maar een foto geeft meer info. (waar zit die ontluchtings-pijp of verwarmings-pijp b.v.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
2Dutch schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:34:
Heb 1170 Wp (6 x 195Wp Kingsun) liggen met 2 Steca's 500, maar per jaar krijg ik daar 500 - 540 kwh uit geperst, volgens een aantal peeps (waaronder Antonboonstra, met dank voor het aankaarten) en de gemiddelde statistieken veel te weinig.. Ik was op de hoogte van schaduw door de om-en-om rij bomen voor mijn tuin, maar het heeft blijkbaar veel meer impact dan ik had gedacht. Ze worden ook niet meer gesnoeid en zijn een heet hangijzer bij mij in de straat vanwege extreem veel bladafval/blokkeren van licht richting woonkamers, maar goed ze worden niet gekapt any time soon :+

Plaatsing op dakkapel heb ik niet serieus genoeg overwogen, omdat ik het jaar daarvoor het water uit het plafond zag komen doordat de afwatering niet meer klopte, waardoor ik nu dus een dual-afwatering aan het ding heb hangen :+ Plaatsing van panelen kunnen veel mensen, maar actief adviseren over wat wel, wat niet doen schiet er vaak bij in. Nu heb ik minder opbrengst (verwachtte geen topopbrengst natuurlijk), maar heb ook een afwatering (ondiepe goot) die het niet trekt en dus overslaand water bij regen..dat is wel een enorme domper en mogelijk extra kostenpost omdat het er gewoon niet uitziet/terras kneitergroen wordt/herrie geeft. Ik zoek dus een aanpassing die een beetje win-win haalt qua opbrengst vs waterafvoer ;)

Hier een foto van een tijdje geleden vanaf de doorgaande weg achter mijn huis:
[afbeelding]

Nu heb ik geen maten van de dakkapel bij de hand, maar zou het een optie zijn om (een deel van) de panelen daarop te plaatsen, zonder kans op verzakking en wateroverlast op een andere plek: over de dakkapel/zijkanten dakkapel? Of zie ik misschien nog een andere optie over het hoofd? De reden dat ik informeer is ook omdat ik echt geld moet investeren in het aanpassen van de afwatering. Als ik beter even kan sparen en een andere oplossing kies waarbij ik meer opbrengst + geen geneuzel met water meer heb, is dat een economischere oplossing natuurlijk :)
gewoon even rustig sparen is altijd goed.
laat een laag epdm op het dakkapel leggen.
dat kan (met speciale verzie) gewoon over de oude dakbedekking heen.
en heeft geen enkel probleem met 40 jaar lang er water in te hebben staan ;) .
(mijn dakkapel laten doen van 6 X 1,4 + vervangen oude isolatie kosten < 500€, geen idee hoe lang jij daar voor moet sparen ;) )

je hebt nu 2x steca500. laten we even zeggen dat iedere steca een verlies heeft van 5% als voorbeeld.
je zou elk paneel een solaredge optimizer kunnen geven en dat op 1 omvormer kunnen aan sluiten.
een solaredge omvormer heeft minder verlies +/- 3% en dat tegen over 2x5%, dat is al leuk.

nadeel is dat solaredge niet echt kleine omvormers zijn 2kW is ongeveer de kleinste.
geen probleem, met optimizers kun je verschillende soorten panelen mixen.
leg desnoods gewoon 3 of 4 van dit soort panelen op het dakkapel er bij en dan heb je hem ook wel vol. ;)
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

migjes schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:16:
[...]

gewoon even rustig sparen is altijd goed.
laat een laag epdm op het dakkapel leggen.
dat kan (met speciale verzie) gewoon over de oude dakbedekking heen.
en heeft geen enkel probleem met 40 jaar lang er water in te hebben staan ;) .
(mijn dakkapel 6 X 1,4 + vervangen oude isolatie kosten < 500€, geen idee hoe lang jij daar voor moet sparen ;) )

je hebt nu 2x steca500. laten we even zeggen dat iedere steca een verlies heeft van 5% als voorbeeld.
je zou elk paneel een solaredge optimizer kunnen geven en dat op 1 omvormer kunnen aan sluiten.
een solaredge omvormer heeft minder verlies +/- 3% en dat tegen over 2x5%, dat is al leuk.

nadeel is dat solaredge niet echt kleine omvormers zijn 2kW is ongeveer de kleinste.
geen probleem, met optimizers kun je verschillende soorten panelen mixen.
leg desnoods gewoon 3 of 4 van dit soort panelen op het dakkapel er bij en dan heb je hem ook wel vol. ;)
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
Het punt is dat ik nu heb: lage opbrengst en geneuzel met waterafvoer. Wat ik ook ga doen, het kost me duiten, dat snappik :+
Als ik honderden euro's aan andere omvormers ga uitgeven om de bestaande uitput een minimaal tikje op te krikken,klinkt dat niet heel erg kosteneffectief, tenzij ik ineens 900 kwh p/j uit die panelen trek, wat onwaarschijnlijk lijkt.

Mijn gedachte was, dat het verplaatsen van de panelen een kosteneffectievere oplossing kan zijn: minder schaduw, meer opbrengst, waterafvoer okee dus daar geen kosten meer aan. Maar goed, de rails kunnen misschien hergebruikt worden, kan volgens mij niet alles op de dakkapel kwijt en de dakbedekking heeft ook een paar honderd euro nodig misschien.. Kortom: lastig, vooral het doorrekenen zeg maar. Vraag me af of er aan te raden bedrijven zijn die dit voor onze situatie zouden kunnen nalopen? Zit ook nog met het punt dat over een paar jaar we wilden kijken naar een zonneboiler, waar veel meer centjes uit te halen valt qua besparing. Wil gewoon te veel voor mijn dakoppervlak merk ik :P Misschien idd gewoon doorsparen en bv ook eens 2e hands paneeltjes/omvormersetje op de carport prakken die hier en daar een zonnestraaltje kan happen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Zijn TSMC panelen nog te verkrijgen aangezien ze stoppen met produceren?
En weet iemand hoe het zit met de garanties nu ze zijn gestopt?
Ik weet nu hoe ik mn dak wil hebben en die TSMC hebben handigere afmetingen dan Solar Frontier

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
2Dutch schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:35:
[...]

Het punt is dat ik nu heb: lage opbrengst en geneuzel met waterafvoer. Wat ik ook ga doen, het kost me duiten, dat snappik :+
Als ik honderden euro's aan andere omvormers ga uitgeven om de bestaande uitput een minimaal tikje op te krikken,klinkt dat niet heel erg kosteneffectief, tenzij ik ineens 900 kwh p/j uit die panelen trek, wat onwaarschijnlijk lijkt.

Mijn gedachte was, dat het verplaatsen van de panelen een kosteneffectievere oplossing kan zijn: minder schaduw, meer opbrengst, waterafvoer okee dus daar geen kosten meer aan. Maar goed, de rails kunnen misschien hergebruikt worden, kan volgens mij niet alles op de dakkapel kwijt en de dakbedekking heeft ook een paar honderd euro nodig misschien.. Kortom: lastig, vooral het doorrekenen zeg maar. Vraag me af of er aan te raden bedrijven zijn die dit voor onze situatie zouden kunnen nalopen? Zit ook nog met het punt dat over een paar jaar we wilden kijken naar een zonneboiler, waar veel meer centjes uit te halen valt qua besparing. Wil gewoon te veel voor mijn dakoppervlak merk ik :P Misschien idd gewoon doorsparen en bv ook eens 2e hands paneeltjes/omvormersetje op de carport prakken die hier en daar een zonnestraaltje kan happen :)
met een solaredge systeem gaan de panelen wel aardig richting de 900kWh per jaar.
(precies kan niemand zeggen, maar een pessimistische berekening geeft mij 890kWh, maar er is veel ruimte voor meer.)
steca's leveren op het moment best een leuke cent op op markt plaats.
(ze zijn gewild en lastig te krijgen, daar koop je makkelijk de benodigde optimizers voor.)

de panelen boven het op het dakkapel liggen platter(dus minder last van de schaduw) + minder schaduw, dus die gaan zoizo meer opleveren.
en je kunt makkelijk voor een set gaan van 2000W en dat slaat een flinke deuk in de rekening ;)
ik denk dat het snel erg kosten effectief voor je word om solaredge te gebruiken. ;)
(je kunt dan ook een goedkope 2de hands set scoren en die op noord hangen met wat optimizers.
ja zelfs noord levert leuk op als je niet te duur uit bent en dat kan nog steeds op een 2000W omvormer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

looyenss schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:43:
Ik weet nu hoe ik mn dak wil hebben en die TSMC hebben handigere afmetingen dan Solar Frontier
Garantie ligt bij je leverancier of installateur. Als zij geen vervangend TSMC-exemplaar kunnen regelen, dan moeten ze een andere oplossing bieden. Als consument heb je niet direct met een fabrikant te maken in Europa.

Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je installateur nog bestaat over X jaar als je de garantie nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
2Dutch schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:35:
[...]

check trouwens gasschuif zijn laatste geraas over zijn switch van steca naar solaredge.
(ik vind hem wel iets te optimistiesch, maar goed hij is ook maar mens(nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen over een Rotterdammer, lol))

http://gathering.tweakers...filter_userids]=gasschuif

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 29-09-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

migjes schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:02:
[...]
met een solaredge systeem gaan de panelen wel aardig richting de 900kWh per jaar.
(precies kan niemand zeggen, maar een pessimistische berekening geeft mij 890kWh, maar er is veel ruimte voor meer.) steca's leveren op het moment best een leuke cent op op markt plaats.
(ze zijn gewild en lastig te krijgen, daar koop je makkelijk de benodigde optimizers voor.)

de panelen boven het op het dakkapel liggen platter(dus minder last van de schaduw) + minder schaduw, dus die gaan zoizo meer opleveren.
en je kunt makkelijk voor een set gaan van 2000W en dat slaat een flinke deuk in de rekening ;)
ik denk dat het snel erg kosten effectief voor je word om solaredge te gebruiken. ;)
(je kunt dan ook een goedkope 2de hands set scoren en die op noord hangen met wat optimizers.
ja zelfs noord levert leuk op als je niet te duur uit bent en dat kan nog steeds op een 2000W omvormer.)
Dat had ik niet verwacht, mag ik vragen hoe je dit hebt berekend? Dit wil ik namelijk eens even op papier (lees:spreadsheet) gaan zetten ;) Dit klinkt namelijk aanlokkelijk: als er met een matige bijbetaling ineens 1,5 keer zoveel kwh's uit komen rollen + ik de mogelijkheid heb om ooit nog wat panelen op de andere kan van mijn dak (NNW volgens mij) te laten leggen en ze erbij te prikken..
migjes schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:17:
[...]

check trouwens gasschuif zijn laatste geraas over zijn switch van steca naar solaredge.
(ik vind hem wel iets te optimistiesch, maar goed hij is ook maar mens(nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen over een Rotterdammer, lol))
lol, ga ik vanavond eens rustig voor zitten, dank voor de tip!

[ Voor 13% gewijzigd door 2Dutch op 29-09-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

looyenss schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:43:
Zijn TSMC panelen nog te verkrijgen aangezien ze stoppen met produceren?
http://solarmagazine.nl/n...-kan-tot-november-leveren

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Migjes, dank voor de complimenten aangaande mijn Rotterdamse woonomgeving. :)

Even een systeem update na de switch van 7 keer steca naar 1 stuks SE 4000 en 20 stuks P350 op 20 maart dit jaar. Ik ben er heel enthousiast over, had ik jaren eerder moeten doen.
Maar ja inzicht en wijsheid en techniek schrijden langzaam voort. 8)

We hebben nog 3 maanden te gaan voor een vol jaar, maar met wat extrapolatie van de voorgaande jaren
kom ik nu zeker al over de 1000 kWh/kWp. Ben heel benieuwd wat het gaat worden.
In het optimistische scenario gaat wellicht de 1050 aangetikt worden, en ja dat ben ik als Rotterdammer natuurlijk. ) Ja ja dat wist je al. :+

Pal zuid, 30 graden plat dak, maar wel schaduw van eikenboom en 2 schoorstenen. 2013 as hier niet zo goed, 876 kWk/kWp, hoogst ooit met de steca`s 915 in 2011.

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 29-09-2015 12:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 45 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.