Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 109 Laatste
Acties:
  • 578.157 views

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Dre schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:04:
Als ik je goed begrijp is de EU-efficiency een gewogen efficiency die bepaald wordt bij meerdere vermogens.
[afbeelding]
Bij welke spanning de EU-efficiency bepaald wordt is mij overigens onbekend (?)

Wat is dan de optimale spanning voor de GE? Het zou wel mooi zijn als ik niet de duurdere StecaGrid zou hoeven te kopen. 0,5%-punt vind ik verwaarloosbaar.
Het lijkt mij dat een dergelijke verhouding bij een gewogen gemiddelde spanning rondom de optimale spanning genomen wordt. Vast een soort van Gauss-kromme van het spanningsbereik van de omvormer.

En wel grappig trouwens dat die Californië-verhouding zoveel anders is dan de Europese.
Daarin zie je duidelijk terug hoeveel zuidelijker dat is :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Dre schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:04:
Als ik je goed begrijp is de EU-efficiency een gewogen efficiency die bepaald wordt bij meerdere vermogens.
[afbeelding]
Bij welke spanning is mij overigens onbekend (?)

Wat is dan de optimale spanning voor de GE? Het zou wel mooi zijn als ik niet de duurdere StecaGrid zou hoeven te kopen. 0,5%-punt vind ik verwaarloosbaar.
waar mee ze willen meten is mij af en toe ook een totaal raadsel.
net zo als bij prothon, die testen zijn ook zo onzinnig als het maar kan zijn.
(al die testen zijn meer marketing als duidelijkheid ;) )

steca en GE zijn standaard tl omvormers, en iedere tl omvormer heeft dat rond de 350V zitten.
(alleen de kleinere omnik's daar klopt iets niet in de specs van die dingen, maar goed dat is bij omnik vrij normaal, tenminste dit is niet de eerste keer dat ik het daar tegen kom.)
dat heeft te maken met dat dat soort omvormers intern eerst er 350V van maken na de mpp.
en het dan pas word omgezet naar AC ;) .

minder conversie = minder verlies. ;)
(en je kunt vaak ook zeggen dat de V iets omlaag brengen efficiënter is als iets omhoog ;)
maar dat word mieren sexueel mishandelen.)

steca/power-one/GE
als je het grafiek je pakt van de power-one (die zit er lekker tussen in, het is echt een heerlijke overal tussen in zitter die power-one, ik vind het echt een lekkere voorbeeld omvormer zonder marketing taal.).
dan is het stuk met hoge efficiency van de steca gewoon breder en hoger/lager als de GE(en power-one).
de GE heeft gewoon een kleiner gebied met hoge efficiency.

pas wel op, gebruik je een trafo omvormer, de EU en CEC efficiency zijn in eens erg slecht.
maar de praktijk bij goed gebruik is het een stuk beter.
die hebben gewoon meer last van een afwijkende V.
(denk aan de kostal pico serie)

maar goed voor jouw is het snel de prijs, en de GE word aardig overal gedumpt.
en tegen dump prijzen kan niks op.
(ik had mijn power-one voor 400€, dat is ook een aardig dump prijsje, lol
in mijn geval is hij wel +/- 2x een GE door mijn oost-west ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:05:
[...]

Dan toch maar een nieuwe groep trekken voor m'n Soladin 120 :+
bizar landje word het als je weet dat de HRe flopperdeplof ketel het wel mag tot wel 1000Wac
niet erg hoor, elke einde lifecycle zie je dit gebeuren, de laatste spasmen en dan dood.
zo was kpn ook bijna dood toen ze internet een speelgoednetwerk noemden in 1996.
jammer ook voor de NEN normering omdat ze hiermee hunzelf gaan opheffen.

een quote uit circuitsonline over nen1010 :
Tot 2003 keukenapparaten e.d. niet achter ALS. Van 2003/2009 keukenapparaten e.d. wel achter ALS. Vanaf 2009 keukenapparaten e.d. niet achter ALS.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2015 15:36 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:20:
[...]

bizar landje word het als je weet dat de HRe flopperdeplof ketel het wel mag tot wel 1000Wac
niet erg hoor, elke einde lifecycle zie je dit gebeuren, de laatste spasmen en dan dood.
zo was kpn ook bijna dood toen ze internet een speelgoednetwerk noemden in 1996.
jammer ook voor de NEN normering omdat ze hiermee hunzelf gaan opheffen.

een quote uit circuitsonline over nen1010 :

[...]
Denk dat het die NEN (1010) jongens ook niet zo jeukt of er nu wel of niet wordt ingevoed
met max 500W op een bestaande groep, ze zijn enkel teruggefloten door de EU regelneven.

quote,
Het verdwijnen van de soepeler eis voor kleine pv-omvormers komt door de Europese norm die voor elke vorm van terugvoeding in het elektriciteitsnet een aparte eindgroep voorschrijft.

Staat gewoon in die zelfde tekst
http://www.cobouw.nl/nieu...ormer-op-aparte-eindgroep

:Z

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zonnepaneel reflectie ?

toxict in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

Nou niet alleen panelen doen dat :) dit deed me gelijk denken aan de posts van een tijdje terug.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/a52c68c17df6cf263aa684c132def509.jpg

Panelen doen dat eigenlijk nooit lijkt me, de dakhoek klopt niet, ze reflecteren dan omhoog. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:39:
[...]
steca/power-one/GE
als je het grafiek je pakt van de power-one (die zit er lekker tussen in, het is echt een heerlijke overal tussen in zitter die power-one, ik vind het echt een lekkere voorbeeld omvormer zonder marketing taal.).
dan is het stuk met hoge efficiency van de steca gewoon breder en hoger/lager als de GE(en power-one).
de GE heeft gewoon een kleiner gebied met hoge efficiency.
Ik denk dat de EU-efficiency op de meeste efficiënte spanning bepaald is. Dus dat een omvormer het al vanaf 150 Volt doet niet relevant is voor de EU-efficiency.

De maximale efficiency (niet EU-efficiency!) zit op 96% (GE) en 98% (StecaGrid). Een verschil van 2%-punt. Als de efficiency grafieken van beide omvormers lijken op die van de Power-One zou ik overal 2%-punt verschil verwachten, en niet 0,5%-punt verschil. Of zie ik iets over het hoofd? (ik bedoel te zeggen: hoe kom je tot die 0,5%)

Helaas heb ik geen efficiency grafiek gevonden van de betreffende omvormers, maar wel 2 andere:

Effekta ES5000
Stecagrid 3600

• TD-er
Het valt niet mee om een offerte te krijgen voor een PV-installatie.
Bedrijf 1 is te duur.
Bedrijf 2 luistert gewoon niet naar je situatie en komt met totaal ongewenste oplossing en (dus) veel te duur.
En dan heb ik het nog niet eens over de bedrijven waarbij je de mails als foutmelding terug krijgt, telefoon niet opgenomen wordt, etc.

Inmiddels is de situatie hier veranderd, dus vraag ik bij een derde partij (een van de grootste spelers hier in NL aldus hun site) een offerte aan.
Daar zou ik binnen 5 werkdagen een antwoord krijgen.
Na 6 werkdagen achteraan gemaild en kreeg een dag later een "sorry we hebben het druk, maar komen er zo snel mogelijk op terug".
Inmiddels is het bijna 15 werkdagen (3 week) later en hoor je nog niets.

Is het nu echt zo idioot druk hiermee, of tref ik steeds de verkeerde bedrijven?
En dat voor een offerte van gewoon 15 panelen van max. 1x1m65, montage materiaal en SMA omvormer.
Plaatsen doe ik zelf wel.
Hoe moeilijk kan het zijn?

* TD-er is een beetje gefrustreerd hierover....

[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 19-09-2015 23:14 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Ik gok dat de reden is omdat een offerte voor alleen materialen niet zo interessant is voor een bedrijf. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:13:
Het valt niet mee om een offerte te krijgen voor een PV-installatie.
Bedrijf 1 is te duur.
Bedrijf 2 luistert gewoon niet naar je situatie en komt met totaal ongewenste oplossing en (dus) veel te duur.
En dan heb ik het nog niet eens over de bedrijven waarbij je de mails als foutmelding terug krijgt, telefoon niet opgenomen wordt, etc.

Inmiddels is de situatie hier veranderd, dus vraag ik bij een derde partij (een van de grootste spelers hier in NL aldus hun site) een offerte aan.
Daar zou ik binnen 5 werkdagen een antwoord krijgen.
Na 6 werkdagen achteraan gemaild en kreeg een dag later een "sorry we hebben het druk, maar komen er zo snel mogelijk op terug".
Inmiddels is het bijna 15 werkdagen (3 week) later en hoor je nog niets.

Is het nu echt zo idioot druk hiermee, of tref ik steeds de verkeerde bedrijven?
En dat voor een offerte van gewoon 15 panelen van max. 1x1m65, montage materiaal en SMA omvormer.
Plaatsen doe ik zelf wel.
Hoe moeilijk kan het zijn?

* TD-er is een beetje gefrustreerd hierover....
Gewoon zelf opzoeken, omvormer via ebay, tweakers hier op het forum, ook panelen lukt hier wel. Materiaal om te bevestigen kan je overal halen.

Tip
hautessa in "Vraag en aanbod topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het "probleem" is dat ik echt eerst een offerte nodig heb, voordat ik bezig kan.
Al zijn die prijzen die je linkt wel interessant.
GioStyle schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:19:
Ik gok dat de reden is omdat een offerte voor alleen materialen niet zo interessant is voor een bedrijf. ;)
Zeg dat dan gewoon, dan weet ik ook dat ze afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op zondag 20 september 2015 @ 00:22:
Het "probleem" is dat ik echt eerst een offerte nodig heb, voordat ik bezig kan.
Al zijn die prijzen die je linkt wel interessant.

[...]

Zeg dat dan gewoon, dan weet ik ook dat ze afvallen.
Duurzaamheids lening? Interessant word het pas zonder lening en zonder btw terug vraag want wat niet weet...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2015 @ 01:01:
[...]

Duurzaamheids lening? Interessant word het pas zonder lening en zonder btw terug vraag want wat niet weet...... ;)
Nee, deze. Voorbehouden aan mensen met (erkende) aardbevingsschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ah ja dat kan ook, ik denk dat je het beste een partij kan benaderen die dhz pakketten verkoopt, oa stijlhoeve en twentezon doen dat.
andere partijen willen vast graag de uren van het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat de EU-efficiency op de meeste efficiënte spanning bepaald is. Dus dat een omvormer het al vanaf 150 Volt doet niet relevant is voor de EU-efficiency.
die heb ik nog nooit gevonden, nog dat ik weet wie en hoe de testen zijn.
(dit is wel het probleem bij prothon testen.
beetje zonde en maakt een troebel beeld er van.
mogen ze van mij wel iets duidelijker in zijn, maar er is ook een probleem bij gebruikers.
hoe vaak zie je hier wel niet een niewbie die nog denkt dat start spanning te maken heeft met eerder opstarten of sneller uit gaan, lol)
De maximale efficiency (niet EU-efficiency!) zit op 96% (GE) en 98% (StecaGrid). Een verschil van 2%-punt. Als de efficiency grafieken van beide omvormers lijken op die van de Power-One zou ik overal 2%-punt verschil verwachten, en niet 0,5%-punt verschil. Of zie ik iets over het hoofd? (ik bedoel te zeggen: hoe kom je tot die 0,5%)
de stecagrid 3600 en de 4200 dat zijn omvormers die halen boven de 98%.
maar dat zijn wel speciale tl omvormers en die hebben geen booster.
zodra je er een V opzet van onder de +/-350V stoppen ze met werken ;)
de StecaGrid 1500 en de 2000 dat zijn normale TL omvormers en die halen de 98% niet.
kijk je dan ook nog naar de efficiency bij een bepaalde V dan zie je dat ze nog geen 97.5% halen.
of te wel eigenlijk gelijk lopen met de power-one (of bijna iedere tl omvormer van zelfde type, neem een sma en dan zie je die zelfde grafiek +/- ook).
allen alle gegevens bij power-one zijn iets minder zonnig als bij andere omvormer merken. ;)
die haalt over heel zijn bereik in de praktijk betere cijfers.
(ze gebruiken gewoon een andere marketing systeem, ben benieuwd of dat ook gaat veranderen nu het abb is :?
ik vind dat wel iets toffer als wat steca doet.)

(marketing van steca is erg handig of alles word soms wel heel zonnig voor gespiegeld, vaak zeggen dat hun omvormers erg hoge rendementen halen, maar je moet diep zoeken naar wat jouw gekozen omvormer nu werkelijk doet.
neem ik ze niet kwalijk, maar het verward wel.)
Helaas heb ik geen efficiency grafiek gevonden van de betreffende omvormers, maar wel 2 andere:

Effekta ES5000
Stecagrid 3600
het kan best zijn dat de 0,5% iets te krap is gekozen, maar deze grafieken kun je er niet voor gebruiken die wijken iets teveel af van de desbetreffende modellen.
ik mis ook vaak veel vergelijkbare gegevens, en moet ook soms gokken.
maar een vergelijkbaar model haalt hier om de hoek zulke hoge vermogens die zo dicht bij mijn power-one komen dat ik zeg het is meer als de 94% als word beweerd voor dat model.
(ja ik heb ook een half jaar gewacht met het vergelijken van gegevens, je ziet vaak dat de panelen het eerste half jaar het net iets beter doen als daar na, een soort inbrand periode)
ik kijk niet meer naar European efficiency of Californian efficiency als ik omvormers met elkaar wil vergelijken, teveel marketing.
ik kijk wel naar de cijfers als ik iets wil aansluiten op de omvormer, daar zijn die cijfers wel handig voor. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zondag 20 september 2015 @ 10:30:
[...]

die heb ik nog nooit gevonden, nog dat ik weet wie en hoe de testen zijn.
(dit is wel het probleem bij prothon testen.
beetje zonde en maakt een troebel beeld er van.
mogen ze van mij wel iets duidelijker in zijn, maar er is ook een probleem bij gebruikers.
hoe vaak zie je hier wel niet een niewbie die nog denkt dat start spanning te maken heeft met eerder opstarten of sneller uit gaan, lol)

[...]

de stecagrid 3600 en de 4200 dat zijn omvormers die halen boven de 98%.
maar dat zijn wel speciale tl omvormers en die hebben geen booster.
zodra je er een V opzet van onder de +/-350V stoppen ze met werken ;)
de StecaGrid 1500 en de 2000 dat zijn normale TL omvormers en die halen de 98% niet.
kijk je dan ook nog naar de efficiency bij een bepaalde V dan zie je dat ze nog geen 97.5% halen.
of te wel eigenlijk gelijk lopen met de power-one (of bijna iedere tl omvormer van zelfde type, neem een sma en dan zie je die zelfde grafiek +/- ook).
allen alle gegevens bij power-one zijn iets minder zonnig als bij andere omvormer merken. ;)
die haalt over heel zijn bereik in de praktijk betere cijfers.
(ze gebruiken gewoon een andere marketing systeem, ben benieuwd of dat ook gaat veranderen nu het abb is :?
ik vind dat wel iets toffer als wat steca doet.)

(marketing van steca is erg handig of alles word soms wel heel zonnig voor gespiegeld, vaak zeggen dat hun omvormers erg hoge rendementen halen, maar je moet diep zoeken naar wat jouw gekozen omvormer nu werkelijk doet.
neem ik ze niet kwalijk, maar het verward wel.)

[...]

het kan best zijn dat de 0,5% iets te krap is gekozen, maar deze grafieken kun je er niet voor gebruiken die wijken iets teveel af van de desbetreffende modellen.
ik mis ook vaak veel vergelijkbare gegevens, en moet ook soms gokken.
maar een vergelijkbaar model haalt hier om de hoek zulke hoge vermogens die zo dicht bij mijn power-one komen dat ik zeg het is meer als de 94% als word beweerd voor dat model.
(ja ik heb ook een half jaar gewacht met het vergelijken van gegevens, je ziet vaak dat de panelen het eerste half jaar het net iets beter doen als daar na, een soort inbrand periode)
ik kijk niet meer naar European efficiency of Californian efficiency als ik omvormers met elkaar wil vergelijken, teveel marketing.
ik kijk wel naar de cijfers als ik iets wil aansluiten op de omvormer, daar zijn die cijfers wel handig voor. ;)
Hoe Photon test is wel te achterhalen, wat je er mee moet is een ander verhaal, misschien iets voor Dre
om daar mee aan de slag te gaan, http://www.photon.info/Ef...rements___diagrams.photon
Dre houd wel van een vierkantsvergelijking met twee onbekenden of een ABC formule. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

GioStyle schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 23:19:
Nou...
Ik verkoop liever zonder installatie.... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:05
paulv1973 schreef op zondag 20 september 2015 @ 17:32:
[...]

Nou...
Ik verkoop liever zonder installatie.... O-)
Hoezo heb je hoogtevrees Paul?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

Hoeveel denk je er wijzer van te worden als zzp-er? Meeste mensen willen niet 60 euro per uur betalen voor een dagje leggen.

Dus sta je voor maximaal 500/8 = 40 per uur bruto op een dak. Dan kan je beter in loondienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op zondag 20 september 2015 @ 07:43:
ah ja dat kan ook, ik denk dat je het beste een partij kan benaderen die dhz pakketten verkoopt, oa stijlhoeve en twentezon doen dat.
andere partijen willen vast graag de uren van het leggen.
Die partij die ik benaderd heb heeft DHZ-pakketten op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb dezelfde ervaring. Ook met metselaars overigens. Het lijkt wel of iedereen veel te druk bezig is. Uiteindelijk heb ik mijn panelen bij sun-solar vandaan. Deden niet eens moeilijk toen ik zelf een omvormer had gekocht en ik wel 10x de offerte heb laten wijzigen. Ik snap toch al niet waarom een offerte lang op zich moet wachten. Prijzen van omvormer en panelen zitten hopelijk in de computer. Even bekijken hoeveel montagemateriaal nodig is en dat haal je ook uit de computer. Bij sun-solar had ik dus binnen een paar uur na een wijziging alweer een nieuwe offerte.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Barrycade schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:37:
Hoeveel denk je er wijzer van te worden als zzp-er? Meeste mensen willen niet 60 euro per uur betalen voor een dagje leggen.

Dus sta je voor maximaal 500/8 = 40 per uur bruto op een dak. Dan kan je beter in loondienst.
Bij mij is 500 / 8 geen 40.

En ik zie hier in de buurt niet dat er voor E60,- per uur gelegd word, dan moet je of heel snel zijn of heel veel fooi krijgen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Andre1973 schreef op zondag 20 september 2015 @ 22:43:
[...]

Bij mij is 500 / 8 geen 40.

En ik zie hier in de buurt niet dat er voor E60,- per uur gelegd word, dan moet je of heel snel zijn of heel veel fooi krijgen.
Zonnepanelen leggen is geen hogere wiskunde.
Tis en blijft handenarbeid en dat wordt nu eenmaal niet duur betaald.
Dus als je 35,- bruto overhoudt mag je in je handen klappen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:37:

Ik denk dat menig ZZP-er graag €40,- per uur zou verdienen.
De vergelijking om dan beter in loondienst te kunnen gaat volgens mij helemaal mank...

ZZP-er ben je niet alleen voor de centen...
Vrijheid en ondernemen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Offtopic aan
@michelFRL
Mijn 10,8Kw inductieplaat is toch echt een 3 fase uitvoering ;)
heb jij echt 3 groepen op oftewel een 5 pens aansluiting op je inductieplaat of is het een perilex aansluiting want dan zijn het 2 fasen die er gebruikt worden

offtopic uit.

er zijn op zich genoeg bedrijven die materiaal leveren zonder installatie.
enige wat je dan in de gaten moet houden is het punt wie is er verantwoordelijk voor vervoer als je ze laat bezorgen bijv. ( kleine lettertjes discussie )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Even een vraag:

Ik heb in 2013 uit kosten overwegingen een Effekta ES4200 gekozen. Mede vanwege door onderbelasting verwachtte levensduur en uitbreidbaarheid :). Die eerst voor maar 7 panelen op WNW (achter) gebruikt.
Toen de bewoonster met de werkelijke verbruiks cijfers kwam er snel 10 panelen op OZO bij geplaatst.
Op de logging per 2 minuten heb ik ondanks de O-W opstelling wel eens 117% van het totale Wp gezien.
En nog iets hogere waardes live op het display, maar dat is niet gelogd. Wel binnen max MPP en omvormer totaal. Ik meen als maximum iets van 125% op de OZO string te hebben gezien.
Recent goedkoop nog wat 185Wp panelen gescoord en nu 2x 7 panelen parallel op WNW.
Dit is boven het opgegeven maximum vermogen maar binnen de max. spanning en stroom van de MPPT.
Gezien het seizoen is alles tot nu toe ruim binnen max spec van de MPPT gebleven.
Hoe gaat deze (een) omvormer om met boven het opgegeven vermogen, maar binnen de maximale spanning en stroom?
Hoe zou deze omvormer omgaan met zeg 20x 195Wp op MPPT1, binnen de max spec van spanning en stroom van de MPPT, terwijl het Wp vermogen bijna het dubbelle is van wat er is opgegeven voor de MPPT? En als daarnaast 12x 185Wp op MPPT2 hangt?
Overigens ben ik al bezig in verband met de levensduur van de omvormer temperatuur gestuurde koeling met ventilator te maken. (kan meteen de electrische verwarming van de boiler van de combi cv uit 1992 regelen, die leeft zo ook veel langer :))
Tracker 1: 1950Wp meestal 330-350V
Tracker 2: 1365Wp -> 2660Wp meestal 220-250V om 14:30 komt de 2e string uit de schaduw, >> stroom
spec:
Kurzschlußstrom: 5.7 A, Leerlaufspannung: 45.1 V, MPP-Spannung: 36.6 V, MPP-Strom: 5.35 A 195Wp
Kurzschlußstrom: 5.32 A, Leerlaufspannung: 45.2 V, MPP-Spannung: 37.2 V, MPP-Strom: 4.98 A 185Wp

Max. electricity per MPP tracker (2 x) 14 A
Max. power per MPP tracker 2200 W
MPPT range 150 V DC to 450 V DC

graag iets quoten oid omdat ik het volume hier niet kan volgen.

Na 0 op de meter voor electra ook hard op weg naar 0 op de meter voor gas. Gas staat al maanden stil. De Ferraris begint ongeveer weer langzaam op te lopen. Draaid lekker heen en weer, over het jaar op 0.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op maandag 21 september 2015 @ 16:11:

Hoe gaat deze (een) omvormer om met boven het opgegeven vermogen, maar binnen de maximale spanning en stroom?
Bij teveel vermogen of teveel stroom zal de omvormer het afgenomen vermogen uit de panelen verminderen. Het MPP punt verschuift naar een hogere spanning doordat er minder stroom afgenomen wordt. Zie IV-curve van je zonnepanelen.

De Effekta is traag in het terug regelen van het vermogen waardoor deze kortstondig boven specs functioneert. Ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2015 @ 06:34:
Offtopic aan
@michelFRL
[...]

heb jij echt 3 groepen op oftewel een 5 pens aansluiting op je inductieplaat of is het een perilex aansluiting want dan zijn het 2 fasen die er gebruikt worden
Perilex kan evengoed 3 fasen kracht zijn hoor. Bij een plaat boven de 7,2 kW is dat altijd zo.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Hallo Allemaal,

Door een financiële meevaller ben ik (zijn wij) in staat om zonnepanelen te plaatsen
Kan iemand mij helpen met een ontwerp voor panelen op mijn platte dak?

Ik heb een dak oppervlak van 10x5m waarbij 10 de zuid/noordzijdes zijn en 5 de oost/west zijde.
De zuid/noordzijdes grenzen aan de buren, daar hoef ik geen afstand tot de rand te bewaren.

Omdat ik bij een zuidgerichte opstelling maar 10 panelen kan plaatsen ivm tussenafstand
Denk ik nu aan een oost west opstelling op ca 15 graden. Dan kan ik veel meer kwijt.

Er staan echter een paar ventilatiepijpjes en een CV-rookgasafvoer op het dak.
Vooral de laatste is toch 60-70cm hoog en 20cm doorsnee en zal voor schaduw zorgen.
De ventilatiepijpjes zijn niet zo hoog en kunnen mijns inziens ook wel ingekort worden.

De rookgasafvoer bevindt zich aan de zuidelijke rand op ca 3,5 meter van de oostrand.
Wat voor schaduw effect gaat dit geven?

Qua indeling dacht ik nu aan 5 rijen van 3 aan de westzijde en 2 rijen aan de oostzijde.
Alles in een landscape /\ opstelling. zoals gezegd op 15 graden
Ik hou dan ca 1 meter afstand van de rookgasafvoer.
(ik heb wel een schetsje gemaakt in excel, maar die kan ik niet als bijlage toevoegen)

Ik kom dan op 21 panelen met een beoogde capaciteit van 21x250x0,85= 4462 KWh.
Dat is meer dan voldoende om mijn jaarverbruik op te wekken. (Nu ca 3800KWh)
Dus ik kan evt op kritische plaatsen een paneel weglaten.

Ik heb gezocht naar een progje om een schaduwsimulatie te maken, maar dat is niet gelukt.
Ik heb nu geen idee hoe lang de schaduw gaat zijn door het jaar heen. Laat staan wat voor effect dit heeft op het presteren van de panelen.

Verder verwacht ik geen schaduw, behalve als de zon bijna onder gaat/ net op komt, maar dan ligt het hele dak in de schaduw.

Kunnen jullie hier op basis van deze info al iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op Google Earth/Google Maps heb je vaak een foto van midden op de dag. Aan de hand van de schaduw kun je vaak wel zien hoe laat ongeveer.
En er staat altijd een datum bij.

Microsoft heeft Bing Maps en volgens mij gebruikt die andere bronnen voor de luchtopnamen, dus mogelijk ook van een andere datum.

En vragen over plaatsing met schaduw, schreeuwt eigenlijk om een fotootje. Dan kun je vaak makkelijker zien hoe het eruit ziet.
Eventueel ook een foto van boven, zoals een uitsnede van een screenshot van Google Maps oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
Beeldmateriaal was ook mijn bedoeling, maar bijlage toevoegen lukt hier niet.
Op googlemaps zie ik inderdaad wel beeld, maar dat is hartje zomer en midden op de dag . Dan is de schaduw van die pijp heel klein.

[ Voor 46% gewijzigd door Taan op 21-09-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Taan schreef op maandag 21 september 2015 @ 21:48:
Hallo Allemaal,

Door een financiële meevaller ben ik (zijn wij) in staat om zonnepanelen te plaatsen

Ik heb een dak oppervlak van 10x5m waarbij 10 de zuid/noordzijdes zijn en 5 de oost/west zijde.
De zuid/noordzijdes grenzen aan de buren, daar hoef ik geen afstand tot de rand te bewaren.

Omdat ik bij een zuidgerichte opstelling maar 10 panelen kan plaatsen ivm tussenafstand
Denk ik nu aan een oost west opstelling op ca 15 graden. Dan kan ik veel meer kwijt.

Vooral de laatste is toch 60-70cm hoog en 20cm doorsnee en zal voor schaduw zorgen.
De ventilatiepijpjes zijn niet zo hoog en kunnen mijns inziens ook wel ingekort worden.

De rookgasafvoer bevindt zich aan de zuidelijke rand op ca 3,5 meter van de oostrand.

Qua indeling dacht ik nu aan 5 rijen van 3 aan de westzijde en 2 rijen aan de oostzijde.
(ik heb wel een schetsje gemaakt in excel, maar die kan ik niet als bijlage toevoegen)

Ik heb gezocht naar een progje om een schaduwsimulatie te maken, maar dat is niet gelukt.
Ik heb nu geen idee hoe lang de schaduw gaat zijn door het jaar heen. Laat staan wat voor effect dit heeft op het presteren van de panelen.

Verder verwacht ik geen schaduw, behalve als de zon bijna onder gaat/ net op komt, maar dan ligt het hele dak in de schaduw.

Bij deze ook de toegestuurde afbeelding erbij:
Schets dak zonnepanelen Jeroen Taanman

[ Voor 82% gewijzigd door TD-er op 21-09-2015 22:32 . Reden: Afbeelding binnen via de mail. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Hallo Allemaal,

Je zou die tussenruimte ook kunnen weg laten en er een zonneschans van maken,
https://www.google.nl/sea...uZBcavygOUjKHgBA&safe=vss
genoeg keus tegenwoordig, ik moest dat jaren geleden nog zelf uitvissen hoe je
een zonneschans opbouwd, maar na mij zijn er vele profs op in gesprongen, en met
resultaat zo te zien. ;)

Hier mijn bouwsel.
( het dak meet 5,5 x 8,5m, en ik mocht nog een half metertje van de buurvrouw mee pikken, lief hé )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Bureaubladachtergrond%20van%20Windows%20Fotogalerie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
@Pclop

Als ik dat doe zou ik 15 panelen op zuid kunnen zetten.

Nadelen
- Ik zit dan nog steeds met de rookgasavoer
- Ik zet het dak van de buren in de schaduw
- Windgevoeliger
- Minder fraai, ik kom een meter boven mijn dak uit bij 15 graden, dat zie je wel vanaf de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Schitterende schansen, maar vangt wel bak met wind zeg. Ik zou ze 90 graden draaien, Oost west dus, ruggen tegen elkaar passen er nog twee of drie rijen panelen tussen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Hallo Allemaal,

ik probeer je niet precies te vertellen welke dingen je moet gebruiken, maar meer het langere termijn plan.

scoor nu 11x lg neonx (dat kan een stuk goedkoper als ik hier aangeef):
b.v.: http://shop.winkelman-zon...-2-black-zwart-frame.html
met een power-one 3.6:
b.v: http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
(sorrie de 3.6 staat niet op de site, is meestal een 50€ duurder.)

zet alle panelen gewoon op zuid en koppel de 2x mpp tot 1 grote mpp.
wek +/-3 jaar lang ongeveer 90% van je gebruik op. (ze staan op zuid en schaduw loos, dus 1Wp=1kWh)
bewaar elk jaar de winst uit je panelen (je kon vroeger ook de rekening betalen dus moet ook lukken in de toekomst)
en na die 3 jaar heb je zoveel geld gespaard dat je makkelijk 10X nieuwe panelen bij kunt kopen.
(3 jaar in pv land betekend 3x zomer. ;) )
koppel dan de 2 mpp's weer los, en maak er een oost-west van. (door de 2x mpp, hoeven de panelen niet het zelfde te zijn ;) )
op dat moment heb je 6,6kWh op het dak liggen met een verwachte opbrengst van +/- 5600kWh. (oost-west = lagere opbrengst per Wp, +/- 1Wp=0,85kWh in jouw situatie :? )
of te wel ook genoeg om je huis te verwarmen of andere luxe dingen te doen.
(het hoeft niet te stoppen bij alleen de elektra rekening. ;) )

voordeel is dat je dit met het +/- zelfde budget kunt doen als je nu hebt.
en je hoeft niet meer te werken met magere panelen of omvormers.
je kunt gewoon voluit gaan en meteen leuk spul kopen.
(je hoeft echt niet de power-one of de lg's te gebruiken, het is maar een voorbeeld, andere omvormer en panelen kan ook)
of te wel: plan verder als je neus lang is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
@migjes, waarom zou ik in fases investeren als ik het geld nu heb liggen?

Stel, mijn tvt is nu 6 jaar, Stel over 3 jaar betaal je 60ct per wp (wat niet waarschijnlijk is) en nu €1,20 dan halveer ik mijn tvt.
De panelen leveren hetzelfde op, dus ik kom op het zelfde moment aan mijn break even point. Het moment waarop ik dus geld ga verdienen. Die verdienste is in beide gevallen even groot.
In realiteit denk ik dat de wp prijs over 3 jaar rond de 90ct zal zijn.

Meer opwekken dan mijn huidige verbruik vind ik niet nodig. Wellicht dat mijn energieconsumptie op bepaalde onderdelen nog zal toenemen, aan de andere kant hebben we ook nog besparingsmogelijkheden.
(koelkast, plasma-tv, desktop, halogeenverlichting)

Warmtepomp o.i.d. zie ik niet gebeuren. Ik heb in mijn huis geen ruimte voor een boilervat.

"ze staan op zuid en schaduw loos" is niet helemaal waar vanwege de rookgasafvoer. Dat zelfde probleem als bij een oost-west opstelling. Maar misschien is dit niet zo;n groot probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door Taan op 22-09-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:33:
@migjes, waarom zou ik in fases investeren als ik het geld nu heb liggen?

Stel, mijn tvt is nu 6 jaar, Stel over 3 jaar betaal je 60ct per wp (wat niet waarschijnlijk is) en nu €1,20 dan halveer ik mijn tvt.
De panelen leveren hetzelfde op, dus ik kom op het zelfde moment aan mijn break even point. Het moment waarop ik dus geld ga verdienen. Die verdienste is in beide gevallen even groot.
In realiteit denk ik dat de wp prijs over 3 jaar rond de 90ct zal zijn.

Meer opwekken dan mijn huidige verbruik vind ik niet nodig. Wellicht dat mijn energieconsumtie op bepaalde onderdelen nog zal toenemen, aan de andere kant hebben we ook nog besparingsmogelijkheden.
(koelkast, plasma-tv, desktop, halogeenverlichting)

"ze staan op zuid en schaduw loos" is niet helemaal waar vanwege de rookgasafvoer. Dat zelfde probleem als bij een oost-west opstelling.
dat bedoel ik niet te zeggen. ;)
ik probeer te zeggen,
scoor nu stevige luxe veel Wp panelen van +/- 300Wp maar dan wel minder panelen in plaats van veel magere 250Wp panelen (is +/- even duur).
en scoor nu een omvormer met meer vermogen als je nodig hebt. (met mijn voorbeeld kost amper meer +/- 50€)
je haalt dan nu makkelijk al 90%.
en in de toekomst ga je naar 150%, zonder extra budget nodig te hebben ;)
in totaal is het goedkoper. ;)
(heb je de centen, dan kun je het natuurlijk in 1x doen geen probleem.)
maar na de elektra rekening kun je ook b.v. de gas rekening aanpakken ;)

(ik weet niet hoe je in de prijzen rekent maar mijn lg neonx waren al goedkoper als 0,80€/Wp.
zelf verwacht ik wel wat daling in de pv prijzen, maar niet super veel voor de komende jaren.
ik verwacht dat je nu voor 200€ een 275Wp paneel koopt en over een paar jaar koop je een 300Wp paneel voor 200€, panelen worden denk ik niet veel goedkoper wel de prijs per Wp. ;) )

edit:
wie zegt dat je een boilervat nodig hebt voor een warmtepomp?
sommige wel, maar niet elk model heeft dat nodig. ;)
neem een simpele lucht/lucht warmte pomp (word ook wel airco genoemd maar dan wel 1 die ook kan verwarmen)

edit2:
schaduw is zeker niet tof, maar ook niet zo heel snel een probleem.
word vaak te overdreven verteld. ;)
ik heb geen zuid maar oost-west, of te wel per dag ligt 100% van mijn panelen voor meer als 4 uur in de schaduw. en nog haal ik 1Wp = 0,75kWh ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 22-09-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Taan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:22:
@Pclop

Als ik dat doe zou ik 15 panelen op zuid kunnen zetten.

Nadelen
- Ik zit dan nog steeds met de rookgasavoer
- Ik zet het dak van de buren in de schaduw
- Windgevoeliger
- Minder fraai, ik kom een meter boven mijn dak uit bij 15 graden, dat zie je wel vanaf de straat.
Heb je de straat dan aan de noordzijde van je woning ?
De hoogte van mijn groote achterste schans in ook 1m, maar staat ook nog een meter van
de dakrand vandaan, ook al lijkt dat op de foto anders, dus is dat gewoon legaal.
Maar goed, als jij je installatie onzichtbaar wilt plaatsen moet je dat gewoon doen, ik ga gewoon
voor de meeste Wp/m² dak oppervlakte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
migjes schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 11:55:
dat bedoel ik niet te zeggen. ;) k probeer te zeggen,
scoor nu stevige luxe veel Wp panelen van +/- 300Wp maar dan wel minder panelen in plaats van veel magere 250Wp panelen (is +/- even duur).
250wp was even een uitgangspunt, maar 300+ mag van mij ook
(ik weet niet hoe je in de prijzen rekent maar mijn lg neonx waren al goedkoper als 0,80€/Wp.
Ik reken met een werkend systeem, dus inclusief omvormer en evt installatie.
edit2:
schaduw is zeker niet tof, maar ook niet zo heel snel een probleem.
word vaak te overdreven verteld. ;)
ik heb geen zuid maar oost-west, of te wel per dag ligt 100% van mijn panelen voor meer als 4 uur in de schaduw. en nog haal ik 1Wp = 0,75kWh ;)
Het is geen groot probleem, maar wel iets om rekening mee te houden in het ontwerp. Om het negatieve effect zoveel mogelijk te beperken. Uiteraard tegen verantwoorde kosten.
In mijn geval wil ik niet dat mijn halve set straks afgeknepen wordt omdat er op 2 panelen wat schaduw valt van mijn rookgasafvoer. Maar volgens mij is het ook wat overdreven om daarvoor alle panelen van optimizers te voorzien.
Zijn er ook andere gangbare manieren om 1 of 2 panelen niet de performance van je hele string te laten beïnvloeden?
PClop schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 12:48:
Heb je de straat dan aan de noordzijde van je woning ?
Nee oost. Aan de zuid en noordkant grens ik aan de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:53:
[...]

250wp was even een uitgangspunt, maar 300+ mag van mij ook
cool, bespaar niet teveel op je panelen, zelf ga ik niet voor onder de 270Wp.
dit kan ook:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
maar dat vind ik ook wat moeilijk te verantwoorden.
(deze gebruik je eerder als je echt erg weinig ruimte hebt.
dit soort panelen lever meer V als de LG, en daardoor kun je met minder panelen al een omvormer vol krijgen.
aantal Wp is een totaal onzinige om naar te kijken als je een omvormer vult, het gaat over het aantal V op de mpp. ;) )
Ik reken met een werkend systeem, dus inclusief omvormer en evt installatie.
oke dat is ander als wat ik doe. ;)
ik weet het niet meer precies, maar inc omvormer+bevestiging zit ik ergens onder de 1€/Wp.
maar ik ben nu de oude panelen van mijn dak aan het halen.

ik heb ze terugverdiend, en gaan voor een belachelijke lage prijs naar vrienden en familie
ik hoef er geen winst op te maken.
de winst die ik heb gemaakt stop ik nu in de lg panelen.
maar daardoor heb ik ipv 3850Wp met de zelfde kosten een 5660Wp, tvt gaat dan erg hard. ;)
Het is geen groot probleem, maar wel iets om rekening mee te houden in het ontwerp. Om het negatieve effect zoveel mogelijk te beperken. Uiteraard tegen verantwoorde kosten.
In mijn geval wil ik niet dat mijn halve set straks afgeknepen wordt omdat er op 2 panelen wat schaduw valt van mijn rookgasafvoer. Maar volgens mij is het ook wat overdreven om daarvoor alle panelen van optimizers te voorzien.
Zijn er ook andere gangbare manieren om 1 of 2 panelen niet de performance van je hele string te laten beïnvloeden?
een beetje uit de buurt blijven van de pijpjes is al genoeg ;)
het is niet zo dat als er 1 paneel in de schaduw zit, je meteen niks meer uit die string krijgt.
de diodes van de panelen schakelen dan alleen dat stuk paneel uit, de rest werkt door.
(een beetje fatsoenlijke omvormer met optitrack/mppscanning/pvsweep ondersteuning is dan gewenst.)

ik denk ook dat optimizers niet nodig zijn voor een enkel pijpje zoals jij hebt.
maar als je alles zelf wil bouwen, rol-co heeft nog een solaredge SE4000 liggen.
zie vraag en aanbod.
(is nog een duur prijsje, maar die krengen zijn ook duur, lol)
voor de fun van het hebben en per paneel loggen kun je het ook doen. :*)
ook heb je het voordeel dat je van allerlei paneel type kunt mixen met dat spul(binnen de technische grenzen natuurlijk)
en je kunt panelen alle kanten op zetten, je hebt dan een mpp per paneel.
(denk aan een paar panelen naar oost-west, en de rest naar zuid.)
maar dat is vooral als je zelf wil bouwen en experimenteren.
Nee oost. Aan de zuid en noordkant grens ik aan de buren.
voor schanzen laat ik je lekker aan PCIop over >:)

edit:
ik zie trouwens UIthoorn staan in je profiel.
als je wil gaan voor max opbrengst, dat kan ook.
dat stukje Nederland scoort hoger als mijn stukje.
met wat precies werken en zoeken is het goed mogelijk om 1Wp = 1.1 of 1.2kWh te scoren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-09-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
migjes schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:15:
een beetje uit de buurt blijven van de pijpjes is al genoeg ;)
het is niet zo dat als er 1 paneel in de schaduw zit, je meteen niks meer uit die string krijgt.
de diodes van de panelen schakelen dan alleen dat stuk paneel uit, de rest werkt door.
(een beetje fatsoenlijke omvormer met optitrack/mppscanning/pvsweep ondersteuning is dan gewenst.)
ik denk ook dat optimizers niet nodig zijn voor een enkel pijpje zoals jij hebt.
Dat is ook wat ik hier lees op de website van SMA:
Wanneer slechts enkele panelen en/of slechts een kleine deel van de zonnepanelen (bijv. < 10 % van het totale aantal) in de schaduw komen te liggen, kan de schaduw gelijkmatig over de strings worden verdeeld. Aangezien de MPP-spanning zich in een dergelijk geval altijd in de buurt van de nominale MPP-spanning bevindt, is er geen speciale regeling (OptiTrac Global Peak) nodig.
Daar hoef ik me niet druk om te maken dus.
maar als je alles zelf wil bouwen, rol-co heeft nog een solaredge SE4000 liggen.
[knip]
maar dat is vooral als je zelf wil bouwen en experimenteren.
[...]
voor schanzen laat ik je lekker aan PCIop over >:)
Ik laat schanzen ook aan hem over. Zelf bouwen en experimenteren lijkt wel leuk, maar gaat er niet van komen denk ik.
ik zie trouwens UIthoorn staan in je profiel.
met wat precies werken en zoeken is het goed mogelijk om 1Wp = 1.1 of 1.2kWh te scoren. ;)
Aangezien ik voor een oost-west opstelling ga op 10 graden (niet 15 zoals eerder gezegd), ben ik al dik tevreden met 0,9 kWh.
Als ik dan panelen neem van 275 Wp hoef ik er dus maar 18 te nemen (6 rijen). Mocht het later nodig zijn kan ik er altijd nog een rijtje bij zetten (opgroeiende kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Taan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 15:13:
[...]

Dat is ook wat ik hier lees op de website van SMA:
Daar hoef ik me niet druk om te maken dus.
SMA blaaste er hoog mee van de toren (terwijl niet alle modellen het ondersteunen, let even op welke wel en niet)
maar meer merken kunnen dit.
de power-one die je gaf heeft b.v. mppscanning. ;)
Aangezien ik voor een oost-west opstelling ga op 10 graden (niet 15 zoals eerder gezegd), ben ik al dik tevreden met 0,9 kWh.
Als ik dan panelen neem van 275 Wp hoef ik er dus maar 18 te nemen (6 rijen). Mocht het later nodig zijn kan ik er altijd nog een rijtje bij zetten (opgroeiende kinderen)
0,9 is voor oost-west best lastig, moet je alles al aardig perfect doen op een omvormer om daar te komen. (0,85 is ook niet fout, de laatste stukjes zijn altijd het lastigst er uit te halen.)
maar je wil goed plat dus dan kom je een eind op oost west.

heb bij mijn ouders 2x9x265Wp hangen op een power-one 3.0. (3300W)
maar die hebben wel 2x 45 graden, (hoe groter de hoek de meer Wp je op een omvormer kunt hangen, maar de lager de opbrengst per Wp) en die scoren nog een 3600kWh per jaar.
jij wil een lagere hoek dus een zwaardere omvormer gebruiken. ;)

je zou ook kunnen kijken naar deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html
die moet je dan vol zuid zetten.
ik geef je een goede kans dat je dan een steca3600 of 4200 vol kunt krijgen met een bijna perfecte V.(heel klein beetje te hoog, maar dat is maar een verschil van 0,03%)
en dan scoor je boven de 1Wp=1kWh.
(zeer hoog rendement omvormers + panelen)
je hebt dan minder panelen nodig, maar gebruikt dan wel super spul. ;)

edit:
voor de duidelijkheid.
oost-west 2x8x275Wp op een power-one 3.6 tegen over panasonic 11x(maar dat durf ik net niet dus maak maar 12x van)van 285Wp op zuid met een steca3600.
om je gebruik te halen (vrij krapjes aan dan wel).
maar zit wat gok werk in, dus hang er niet teveel aan op.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-09-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Laatst online: 22:20
T.a.v. schaduwsimulatie: dat is erg de moeite waard. Ik heb het met Google Sketchup gedaan [zie screenhot]

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2565tt1.jpg

De merkwaardige plaatsing van de panelen op het bovenste kavel was nooit gevonden zonder een gedetailleerde schaduwsimulatie.
Hallo Allemaal,

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn situatie worden 9 panelen in een 3x3 opstelling. door de dakkapel komt er op 3 panelen schaduw. Dus heb ik offertes opgevraagd voor een solaredge systeem. De extra groep ligt al op zolder, maar ik ga liever niet zelf het dak op om de panelen te plaatsen.
De goedkoopste offerte komt op 1,80 euro per Wp totaal (inc. btw). Dat is meer dan hier vaak genoemd wordt, maar om appels met appels te vergelijken dus de vraag of dit een goede prijs is.

Edit: is er nog kwaliteitsverschil tussen JA-Solar, Yingli en Sharp?

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 22-09-2015 18:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 17:55

ThaHandy

Discovery Channel

Om te kijken of ik 2 zonnepanelen kan integreren op mijn balkon. (ja, de ~25% verlies op 90° is bekend)
Mijn balkon gebruikt panelen die iets groter zijn dan 200x100cm dus voor mij zou het ideaal zijn dat ik panelen gebruik van 200x100cm (of alles binnen de 205x120cm) alleen is alles tegenwoordig 160x100 :/

De enige 200x100cm (bij voorkeur MonoCrystal) panelen die ik heb kunnen vinden (non alibaba/aliexpess) is

ZM Solar M-300 Full Black (Mono)
Yingli YL310P-35b (Poly)
REC Solar REC310PE72 (Poly)
suntech-power STP325S (mono)

iemand die meer betrouwbare merken kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Deze zijn ook 2x1m : EC Solar Mono 315Wp zonnepanelen Zwart – 259euro incl. btw http://www.sun-solar.nl/i...anelen-259-euro-sunsolar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
prein2 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:19:
Mijn situatie worden 9 panelen in een 3x3 opstelling. door de dakkapel komt er op 3 panelen schaduw. Dus heb ik offertes opgevraagd voor een solaredge systeem. De extra groep ligt al op zolder, maar ik ga liever niet zelf het dak op om de panelen te plaatsen.
De goedkoopste offerte komt op 1,80 euro per Wp totaal (inc. btw). Dat is meer dan hier vaak genoemd wordt, maar om appels met appels te vergelijken dus de vraag of dit een goede prijs is.

Edit: is er nog kwaliteitsverschil tussen JA-Solar, Yingli en Sharp?
Is dat incl. montage, of doe je dat zelf?
Ik heb inmiddels een offerte binnen ;) en kom op 1,27 euro per Wp voor 270Wp zwarte JA-Solar mono panelen met Sunnyboy 3600TL-21 en montagemateriaal.
Dezelfde set met Yingly 280 Wp panelen zit op 1.23 euro per Wp.
Dus excl. montage en transportkosten
Beide 15 panelen.

Met dit gegeven zou je zelf moeten kunnen uitrekenen of het prijsverschil verklaarbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Zijn er toevallig meer gebruikers die Ziggo internet hebben en PVoutput.org niet kunnen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@ td-er...

Volgens mij heb je nog een offerte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
databeestje schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:20:
Zijn er toevallig meer gebruikers die Ziggo internet hebben en PVoutput.org niet kunnen bereiken?
Hier in Groningen is PVoutput via Ziggo OK. ;)

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Verwijderd

Nog even doorbijten, vanmiddag komen ze *O*

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Geen probleem gezien in logging vanaf beide netduino's naar PVOUTPUT op 22 sept ziggo aansluiting.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:24

aip

databeestje schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:20:
Ik kan PVoutput wel bereiken en handmatig outputs toevoegen, maar automatisch loggen er naar toe gaat niet sinds een dag of 3. Terwijl de logging het op zich wel doet (op de trannergy website verschijnt de data wél gewoon).

Zie trouwens net dat ik o.b.v. kwh prijs van 20,7 cent inmiddels de EUR 500 ben gepasseerd in 8 maanden. Dus ik ben goed op weg naar een tvt van 6,5 jaar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door aip op 23-09-2015 09:07 ]

• prein2
  • Laatst online: 06:38

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

TD-er schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 20:59:
[...]

Is dat incl. montage, of doe je dat zelf?
Ik heb inmiddels een offerte binnen ;) en kom op 1,27 euro per Wp voor 270Wp zwarte JA-Solar mono panelen met Sunnyboy 3600TL-21 en montagemateriaal.
Dezelfde set met Yingly 280 Wp panelen zit op 1.23 euro per Wp.
Dus excl. montage en transportkosten
Beide 15 panelen.

Met dit gegeven zou je zelf moeten kunnen uitrekenen of het prijsverschil verklaarbaar is.
mijn prijs is inclusief alles. zonder montage kom ik op 1,45 per Wp (ex btw) / 1,75 (incl btw).
Als ik het goed bereken betaal ik dus zo'n 500 euro extra voor het SolarEdge systeem en 800 euro montage.. Is 500 euro extra voor SolarEdge een nette prijs? Ik vind 800 euro voor enkel de montage op het dak nog wat veel..

PVoutput

• migjes
prein2 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 09:06:
[...]

mijn prijs is inclusief alles. zonder montage kom ik op 1,45 per Wp (ex btw) / 1,75 (incl btw).
Als ik het goed bereken betaal ik dus zo'n 500 euro extra voor het SolarEdge systeem en 800 euro montage.. Is 500 euro extra voor SolarEdge een nette prijs? Ik vind 800 euro voor enkel de montage op het dak nog wat veel..
solaredge is niet speciaal goedkoop te noemen.

het syteem bestaat uit:
omvormer:
diverse varianten.
http://shop.winkelman-zon.../solaredge-omvormers.html

en optimizers per paneel:
2 mogenlijkheden:
1. jasolar + ingebouwde optimizer.
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
2. diverse panelen + losse optimizer.
http://shop.winkelman-zon...p300-power-optimizer.html

kun je grofjes wel uit rekenen of het duur is of niet.
(deze winkel is niet echt speciaal goedkoop. ;) beetje gemiddeld in de markt)

persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de oplossing waarbij de optimizer in het paneel is ingebouwd.
het geeft mij het gevoel van: als de optimizer kapot gaat kan ik dan ook het paneel weg gooien?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-09-2015 11:00 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bamboe48 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 22:29:
[...]

Hier in Groningen is PVoutput via Ziggo OK. ;)
Hartelijk dank, dan ga ik verder zoeken, er zit ergens in de wolk iets mis, ik kan enkel vanaf huis PVO niet meer bereiken. Het lijkt op een firewall of blocklist daar.

• geldersscheepje
  • Laatst online: 07:59
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 08:10:
Nog even doorbijten, vanmiddag komen ze *O*
Foto's foto's foto's :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Taan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:53:
[...]
Ja die zijn er; neem micro omvormers voor alleen je beschaduwde panelen. De rest lekker aan een grote string omvormer. Daar kan kleine schaduw al grote gevolgen hebben, maar dat had je al begrepen.
DM me als je interesse hebt, ik heb een paar nieuwe over.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op woensdag 23 september 2015 @ 10:29:
[...]
Hartelijk dank, dan ga ik verder zoeken, er zit ergens in de wolk iets mis, ik kan enkel vanaf huis PVO niet meer bereiken. Het lijkt op een firewall of blocklist daar.
Ik weet niet of je onlangs veel requests hebt gestuurd naar PVOutput, maar je IP adres kan automatisch worden geblokkeerd. Heb ik namelijk ook gehad n.a.v. de Tweakers PVOutput lijst :o https://getsatisfaction.c...am-i-banned-from-pvoutput

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 23-09-2015 12:08 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet of je onlangs veel requests hebt gestuurd naar PVOutput, maar je IP adres kan automatisch worden geblokkeerd. Heb ik namelijk ook gehad n.a.v. de Tweakers PVOutput lijst :o https://getsatisfaction.c...am-i-banned-from-pvoutput
Je had helemaal gelijk, na even kort contact is de block opgeheven. Het bleken requests te zijn van mijn Macbook die misschien slecht uit de slaapstand kwam.

Mysterie opgelost :)

Verwijderd

Before

Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/image.jpg1_zpszjplt5pc.jpg

After *O*

Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/12003179_1052139821497655_1708940855714338067_n_zpstjuv4auf.jpg

De eerste € 0,07 cent is al binnen in de laatste 20 minuten daglicht vandaag :+

Uiteindelijk toch aangesloten op 2 trackers. De bovenste 6 panelen zitten op een tracker en de onderste 6. Dit omdat de dakkapel rechts in de vroege ochtend nog wel een streepje schaduw zou kunnen geven. Maakte voor de installatie verder niet uit en installateur raadde het zo aan (en deed het eigenlijk ook uit zichzelf).

Ik ben zeer tevreden! Hopen op een paar mooie dagen zodat we wat echt resultaat zien.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@taan
heb je nou echt niks gedaan sinds je de laatste keer hier was ?
how come ? 8)7
tijd voor een spoedcursus en biertje in je oude woonplaats.
voor mij was je hier 23.000 kWh geleden,
die heb jij toch niet aangekocht he ?

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 20:30 ]

• Taan
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:22:
@taan
heb je nou echt niks gedaan sinds je de laatste keer hier was ?
how come ? 8)7
tijd voor een spoedcursus en biertje in je oude woonplaats.
voor mij was je hier 23.000 kWh geleden,
die heb jij toch niet aangekocht he ?
Zeker wel, Ik heb de voor- en achtergevel vervangen met kunststof en HR++
Toen was het geld soort van op.
Nou ja nog wel een paar radiatoren vervangen door Jaga's en zo de cv temperatuur gereduceerd naar 45 graden. Ik ben €100,= omlaag gegaan per maand.
Terugverdientijd never, maar wel mooier, meer comfort en nooit meer schilderen.

Nu ga ik de vloer isoleren (tonzon) en het dak inclusief nieuwe dakbedekking en dan gelijk panelen erop.

[ Voor 20% gewijzigd door Taan op 23-09-2015 23:17 ]

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:59:
[...]

Before

[afbeelding]

After *O*

[afbeelding]

Uiteindelijk toch aangesloten op 2 trackers. De bovenste 6 panelen zitten op een tracker en de onderste 6. Dit omdat de dakkapel rechts in de vroege ochtend nog wel een streepje schaduw zou kunnen geven. Maakte voor de installatie verder niet uit en installateur raadde het zo aan (en deed het eigenlijk ook uit zichzelf).

Ik ben zeer tevreden! Hopen op een paar mooie dagen zodat we wat echt resultaat zien.
Nu nog een bak zon dr'op. ;)
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 10:07:
Schitterende schansen, maar vangt wel bak met wind zeg. Ik zou ze 90 graden draaien, Oost west dus, ruggen tegen elkaar passen er nog twee of drie rijen panelen tussen haha
Kun je ook even een schetsje aanleveren van je brainstormpje, want ik kan er geen chocola van maken.
:? :?

Trouwens, die schitterende ( dank je wel ;) ) schansen hebben de afgelopen jaren al
diverse voor en najaars stormen zonder een krimp te geven, doorstaan. d:)b

Btw, de storm (west) kant is sinds vorig jaar ook afgeschermd bij beide schansen.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0749kl.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door PClop op 24-09-2015 19:48 ]

• TD-er
En de rest van de schans-opening?
Storm uit het noorden komt niet vaak voor, maar als 'ie komt geeft dat toch wel veel schade.

Verwijderd

PClop schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:28:
[...]

Nu nog een bak zon dr'op. ;)
Ik doe elke dag de zonnedans :P

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Zo, vandaag mijn systeem ook besteld

12x 275Wp met optimizers/Solar Edge, orientatie op het zuiden. 3 panelen komen op een bock op een dakkapel te staan, 9 panelen komen op het pannendak.

Bruto investering; 5500 euro incl BTW.
Echter, 4000 euro Duurzame woningverbetering subsidie i.v.m. aardbevingsschade
Dus 5500 incl. BTW = 4545,45 ex BTW - 4000 euro subsidie,

Netto investering 545 euro...

Verwacht energiebesparing in € per jaar +/- 600 ~ 650 euro

Terugverdientijd minder dan 1 jaar....
Het is dat ik op het moment niet meer panelen kwijt kan, op onze (platte) garage dak komt met een 1.5 a 2 jaar een schuin pannendak met daar onder en nieuwe werkkamer.

Maar goed, de investering die ik nu doe voor een PV systeem kan wel uit lijkt me ;)

Ik heb inmiddels al wel een slimme meter en gasmeter in huis, mijn oude meter kon niet terug leveren. Mijn huidige elektraverbruik schommelt zo rond de 4715 a 4750 Kwh/jaar
Ik zit nu bij Unitedconsumers, maar volgens mij is deze partij aan de dure kant, toch maar eens opzoek naar een nieuwe energie leverancier, hebben jullie nog tips?

[ Voor 18% gewijzigd door Bullet NL op 24-09-2015 09:18 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

• reneeke1970
Bullet NL schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:15:

12x 275Wp met optimizers/Solar Edge, orientatie op het zuiden. 3 panelen komen op een bock op een dakkapel te staan, 9 panelen komen op het pannendak.

Bruto investering; 5500 euro incl BTW.
Echter, 4000 euro Duurzame woningverbetering subsidie i.v.m. aardbevingsschade
Dus 5500 incl. BTW = 4545,45 ex BTW - 4000 euro subsidie,

Netto investering 545 euro...

Verwacht energiebesparing in € per jaar +/- 600 ~ 650 euro

Terugverdientijd minder dan 1 jaar....
Het is dat ik op het moment niet meer panelen kwijt kan, op onze (platte) garage dak komt met een 1.5 a 2 jaar een schuin pannendak met daar onder en nieuwe werkkamer.

Maar goed, de investering die ik nu doe voor een PV systeem kan wel uit lijkt me ;)

Ik heb inmiddels al wel een slimme meter en gasmeter in huis, mijn oude meter kon niet terug leveren. Mijn huidige elektraverbruik schommelt zo rond de 4715 a 4750 Kwh/jaar
Ik zit nu bij Unitedconsumers, maar volgens mij is deze partij aan de dure kant, toch maar eens opzoek naar een nieuwe energie leverancier, hebben jullie nog tips?
Gaslicht.com gebruikt zelfs gegevens van terug leveren.....

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:27:
En de rest van de schans-opening?
Storm uit het noorden komt niet vaak voor, maar als 'ie komt geeft dat toch wel veel schade.
Tzt, nu staan op noord nog wat berken van een metertje of 15 hoog, met daar achter weer
een plataan,maatje woudreus, dus die breken de storm wel.
Maar zeker, als die gekapt worden maak ik de hele achterkant waarschijnlijk wel dicht.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Heh, de zonnepaneel installatie schuin tegenover mij waar ik eerder dit jaar ook al vogels onder het paneel zag duiken heeft inmiddels een plant groeien tussen de panelen door! Heel apart gezicht :)

Verwijderd

Taan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:09:
[...]

Zeker wel, Ik heb ......
Nu ga ik de vloer isoleren (tonzon) en het dak inclusief nieuwe dakbedekking en dan gelijk panelen erop.
gelukkig, ik maakte me al een beetje zorgen
de deur staat altijd open hier he, met biertje uiteraard
mocht je ego in de weg zitten laat je vrouw dan beslissen, die zijn daar veel beter in.
isoleren is the way to go, daarna is het een kwestie van bier en inzicht.(nah ja techniek dus)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2015 20:58 ]

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:56:
[...]
een kwestie van bier en inzicht.
Mooie -elkaar versterkende- combinatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Bullet NL schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:15:

...
Heb je je dakkapel nog verstevigd, of is hij van zichzelf al sterk genoeg?
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:59:
[...]

Before

[afbeelding]

After *O*

[afbeelding]

Specs?!

[ Voor 54% gewijzigd door timovd op 25-09-2015 08:48 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

12*260Wp met een Omnik TL2 3k op zuid-oost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:18:
[...]

12*260Wp met een Omnik TL2 3k op zuid-oost :)
Weet niet wat je daar mee wint, je ideale mpp spanning voor die omvormer zit op 360V
dan draait die Omnik op z,n hoogste rendement, het hele jaar door, nu win je enkel met
een vermoedelijke schaduw maar draai je het hele jaar door op het laagste rendement
van de omvormer door dat deze nu op 180V blijf hangen.
Anders had je mooi 12 x +/- 30V = 360V gehad met alles in serie.
( weet niet of dat op de TL2 zo te schakelen is dat het vermogen per tracker in parallel schakeling weer op 3 Kw komt )

Of het moet al zijn dat je 50V ( 5' cels ) panelen gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel ik wil nog 2 panelen plaatsen van bij 270 watt om 1 micro omvormer
ik wil deze op een stukje plat dak plaatsen en dan rechtstreeks invoeden in het stopcontact. dus geen aparte groep . is ook niet nodig want het stukje plat dak laat geen verdere uitbreiding toe qua formaat.

deze 2 panel zouden naar verwachting dan 400 kwh per jaar opbrengen en daarmee is net me restverbruik afgetikt.

wat voor omvormer kan ik dan gebruiken , er is de laatste tijd nogal wat gedoe geweest ivm die kleine omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:52:
[...]

Weet niet wat je daar mee wint, je ideale mpp spanning voor die omvormer zit op 360V
dan draait die Omnik op z,n hoogste rendement, het hele jaar door, nu win je enkel met
een vermoedelijke schaduw maar draai je het hele jaar door op het laagste rendement
van de omvormer door dat deze nu op 180V blijf hangen.
Anders had je mooi 12 x +/- 30V = 360V gehad met alles in serie.
( weet niet of dat op de TL2 zo te schakelen is dat het vermogen per tracker in parallel schakeling weer op 3 Kw komt )

Of het moet al zijn dat je 50V ( 5' cels ) panelen gebruikt. ;)
Waar heb je het over? Haal je niet 2 users door elkaar? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:09:
wat voor omvormer kan ik dan gebruiken , er is de laatste tijd nogal wat gedoe geweest ivm die kleine omvormers
Op dit moment is het APS (http://www.apsmicroinverter.nl/) wat de klok slaat bij de micro omvormers (in NL althans). De APS YC500 zo je kunnen combineren met de genoemde panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:10:
[...]

Neen, ik haal niet twee users door elkaar, ook al is dat op dit forum niet geheel onmogelijk. >:)
Maar als je niet van de klok en de klepel wilt horen, dan laat ik het zo voor wat het is.

Op zich is jou reaktie wel de juiste, je moet je geen problemen laten aanpraten, dan leef je het meest ontspannen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga eens kijken thanx voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:10:
[...]

nop, perfect goede tip van PCIop.
sluit ik mij gewoon bij aan.
liever voor 99% van de tijd een rendement van 97% met 1% schaduw.
als
99% van de tijd een rendement van 95% met 1% schaduw.
geef mij maar rendement, dan neem ik de schaduw voor lief. >:)

(even de handleiding lezen, en stekkers om pluggen(misschien nog iets extra's doen) en klaar.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 25-09-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:12:
[...]

nop, perfect goede tip van PCIop.
sluit ik mij gewoon bij aan.
liever voor 99% van de tijd een rendement van 97% met 1% schaduw.
als
99% van de tijd een rendement van 95% met 1% schaduw.
geef mij maar rendement, dan neem ik de schaduw voor lief. >:)

(even de handleiding lezen, en stekkers om pluggen(misschien nog iets extra's doen) en klaar.)
ik begrijp hem nog steeds niet helemaal. maar gaat dit over het feit dat ik de 2 trackers van de Omnik benut?

Er komen nu 4 kabels binnen naar de Omnik die in 2 trackers gaan. Dat zal toch geen 2% verlies opleveren?

En volgens mij eenvoudig te controleren door na een jaar draaien de 4 stekkers eruit te halen, de 2 strings in serie te zetten en 1 tracker te gebruiken. Dan een jaar later weet je wat het scheelde.

Of ben ik dan gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 12:20:
[...]

ik begrijp hem nog steeds niet helemaal. maar gaat dit over het feit dat ik de 2 trackers van de Omnik benut?

Er komen nu 4 kabels binnen naar de Omnik die in 2 trackers gaan. Dat zal toch geen 2% verlies opleveren?

En volgens mij eenvoudig te controleren door na een jaar draaien de 4 stekkers eruit te halen, de 2 strings in serie te zetten en 1 tracker te gebruiken. Dan een jaar later weet je wat het scheelde.

Of ben ik dan gek?
nop je bent niet gek, maar mist nog iets aan kennis. ;)
de methode die je wil gebruiken is al bijna perfect.
(zoizo handleiding lezen, staan veel gegevens in over hoe je het moet doen)

om dit te testen:
eerst een half jaar zo draaien (op de methode die je wil, maakt niet uit) om de panelen aan elkaar te laten wennen. (er is iets zoals een inbrand periode, je ziet vaak dat de eerste maanden de panelen net +/- 1% meer leveren als de jaren er na en die wil je uit facteren)

dan 1 jaar met 2x een string.
en 1 jaar met maar 1 string.
(in factoren dat jaren kunnen verschillen, dus een account op pvoutput/zonnestroomopbrengst etc..)
en dan zie je het verschil.

waar komt het verschil van:
hier een rendement grafiek (in dit geval van een power-one, maar omnik zal er niet veel naast zitten, ik gok dat omnik net iets lager scoort over het hele bereik als de power-one :? )
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
je hebt nu 2x6x260Wp of 6x32V = 192V en 2x 8A = 16A
maar je kunt ook 12x 32V = 372V en 1x 8A = 8A doen.
die kun je opzoeken in de grafiek en dan zie je het verschil.
(vergis je niet, veel opbrengst komt uit bewolkte dagen die hebben we best veel in nederland.
dus je moet ook goed kijken bij het rendement bij minder vermogen.)

edit:
nog 1 belangrijke factor vergeten.
als je panelen warm worden dan zakt de V een stukje naar beneden.
een 192V kan goed zakken tot onder de 180V.
en dat zijn momenten die hard tellen dat is altijd met volle zon. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-09-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piekte net even naar 2969W :P Met een 3120 Wp installatie niet slecht toch?

Verhaal over de trackers is duidelijk. Ik zal volgend jaar ze eens omprikken zodat ik het verschil kan zien ;) Thanks!

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:03:
Mooi inderdaad :) Met wat bewolking krijg je altijd mooie hoge waardes er tussen ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:03:

Verhaal over de trackers is duidelijk. Ik zal volgend jaar ze eens omprikken zodat ik het verschil kan zien ;) Thanks!
Mijn stiefdochter heeft nagenoeg dezelfde configuratie. Zij heeft 12x 250 Wp Canadian Solar op een Omnik 3k TL (de vorige versie). Ook hier waren de panelen de eerste paar weken op twee aparte MPPT aangesloten, 6 op één MPPT. Op warme dagen startte de omvormer helemaal niet op, op andere dagen pas laat in de middag. Een simpel geval van te weinig V. Bij het opstarten trok de omvormer het voltage een stuk naar beneden, en hierdoor schakelde de omvormer zichzelf weer uit. Op koude dagen is dit een minder groot probleem, de V is dan al hoger.

De oplossing was om beide strings van 6 panelen in serie te zetten en deze ene string parallel op beide MPPT's te zetten (met een Y-splitter). Dat werkte een stuk beter, omvormer start lekker vroeg op en het rendement is super. Ze liggen er nu ruim een jaar op en opbrengst is bijna 1160 kWh/kWp

In de zomer zou je van de dakkapellen geen schaduw krijgen, je panelen liggen redelijk hoog. Mocht het in de winter wel zo zijn, dan kun je altijd nog teruggaan naar 2 x 6 panelen op een aparte MPPT.

Nog even over de piek: in het voorjaar kom je veel hoger. Stiefdochter had 3670 W piek op haar systeem en dat is met 3000 Wp op het dak.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:25:
[...]

Mijn stiefdochter heeft nagenoeg dezelfde configuratie. Zij heeft 12x 250 Wp Canadian Solar op een Omnik 3k TL (de vorige versie). Ook hier waren de panelen de eerste paar weken op twee aparte MPPT aangesloten, 6 op één MPPT. Op warme dagen startte de omvormer helemaal niet op, op andere dagen pas laat in de middag. Een simpel geval van te weinig V. Bij het opstarten trok de omvormer het voltage een stuk naar beneden, en hierdoor schakelde de omvormer zichzelf weer uit. Op koude dagen is dit een minder groot probleem, de V is dan al hoger.

De oplossing was om beide strings van 6 panelen in serie te zetten en deze ene string parallel op beide MPPT's te zetten (met een Y-splitter). Dat werkte een stuk beter, omvormer start lekker vroeg op en het rendement is super. Ze liggen er nu ruim een jaar op en opbrengst is bijna 1160 kWh/kWp

In de zomer zou je van de dakkapellen geen schaduw krijgen, je panelen liggen redelijk hoog. Mocht het in de winter wel zo zijn, dan kun je altijd nog teruggaan naar 2 x 6 panelen op een aparte MPPT.

Nog even over de piek: in het voorjaar kom je veel hoger. Stiefdochter had 3670 W piek op haar systeem en dat is met 3000 Wp op het dak.
Ik zal hooguit iets schaduw hebben van de rechter dakkapel (daar komt de zon om de hoek) maar dat is echt minimaal. Volgens de installateur en de verkoper was 2 stringen wel beter en maakte het op deze omvormer hooguit een paar tienden uit procentueel. Nu weet ik niet of er veel verschil zit tussen de TL en TL2, maar ik kan mij zo voorstellen dat hier wel een en ander in verbeterd is.

Ik denk dat ik er wijs aan doe om het nu even zo te laten en de opstarttijd en performance in de gaten te houden. Hij startte de laatste 2 dagen rond 07:45 op, en dat was ook het moment waarop het een beetje licht werd. Weet niet of het nog iets uitmaakt dat ik op zuid-oost lig en de zon dus langzaam op de panelen komt. Ik ga er wel rekening mee houden.

Nog even over het bij elkaar pakken en parallel zetten.
Ik heb nu 2x6, die hebben beiden een + en -. Als ik nu van DC1 de + aan de DC2 - knoop dan houd ik toch 1 + en 1 - over die vervolgens in DC1 kunnen? Wat bedoel je dan precies met een Y splitsing parallel zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is dan ook wel weer bijzonder (screenshots nagenoeg op dezelfde tijd):

Omnikportal
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/omnikportal_zpscihcxmze.jpg

Pvoutput
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/pvoutput_zpswuoqllz9.jpg

En de Omnik uitleestool op de NAS:
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/omnikuitlees_zpsohjvxkho.jpg

Ik ga er maar vanuit dat de uitlezing / pvoutput de juiste informatie geeft. Sowieso is het heel gek dat die Omnikportal de Yearly en Total van een andere waarde voorziet. Het systeem is toch echt pas 2 dagen live en geen jaren....

-Sorry zat niet op te letten en nu heb ik 2 posts :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Ik gok dat de tijd van de omvormer nog op zijn 'beginstand' stond bij het aanleveren van de eerste data (i.e. 2014/2013 of 1970 oid) en dat het portal het daarom op die manier laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs8472 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 15:53:
Ik gok dat de tijd van de omvormer nog op zijn 'beginstand' stond bij het aanleveren van de eerste data (i.e. 2014/2013 of 1970 oid) en dat het portal het daarom op die manier laat zien.
Dat zou een en ander verklaren.

Nu de andere getallen nog, want beiden hebben dezelfde bron :) Zal vanavond als het donker is de resultaten nog eens rustig naast elkaar leggen en op de omvormer kijken.

Zit al op 5,5kWh nu, met in het achterhoofd dat ik elke dag rond de 7,5 moet opwekken om kostendekkend te zijn ben ik al bijzonder gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:40:
[...]

Ik zal hooguit iets schaduw hebben van de rechter dakkapel (daar komt de zon om de hoek) maar dat is echt minimaal. Volgens de installateur en de verkoper was 2 stringen wel beter en maakte het op deze omvormer hooguit een paar tienden uit procentueel. Nu weet ik niet of er veel verschil zit tussen de TL en TL2, maar ik kan mij zo voorstellen dat hier wel een en ander in verbeterd is.

Ik denk dat ik er wijs aan doe om het nu even zo te laten en de opstarttijd en performance in de gaten te houden. Hij startte de laatste 2 dagen rond 07:45 op, en dat was ook het moment waarop het een beetje licht werd. Weet niet of het nog iets uitmaakt dat ik op zuid-oost lig en de zon dus langzaam op de panelen komt. Ik ga er wel rekening mee houden.

Ik heb nu 2x6, die hebben beiden een + en -. Als ik nu van DC1 de + aan de DC2 - knoop dan houd ik toch 1 + en 1 - over die vervolgens in DC1 kunnen? Wat bedoel je dan precies met een Y splitsing parallel zetten?
Klopt! Zo kan je de hele string in serie zetten op 1 mppt. En als ik je volgende post met screen zie zit je nu al laag met je voltage van 186v, dat is in de zomer met 30 graden buiten en 70 graden panelen denk ik veel te laag, dan gaat het systeem op top van de dag uit.
Beter in serie en dat eerst een jaar kijken, bij een omnik moet je wel een verbinding maken naar de 2e tracker om het volle vermogen te benutten geloof ik, maar dat weten de omnik kenners hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:40:
[...]

How-to, hier een voorbeeld, http://libra-energy.eu/nl...mpp-trackers#.VgV6Tyt2GHs
En bij dit setje hoef je zelf niet meer te knoeien met losse kabeltjes, http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
databeestje schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:24:
Heh, de zonnepaneel installatie schuin tegenover mij waar ik eerder dit jaar ook al vogels onder het paneel zag duiken heeft inmiddels een plant groeien tussen de panelen door! Heel apart gezicht :)
Foto's ?
Geen beter vermaak dan leed vermaak. :X

[ Voor 19% gewijzigd door PClop op 25-09-2015 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rol-Co schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:56:
[...] al laag met je voltage van 186v, dat is in de zomer met 30 graden buiten en 70 graden panelen denk ik veel te laag, dan gaat het systeem op top van de dag uit.
[...]
De spanning per paneel in die condities die je schetst, is dat enigszins in de buurt van de laagste spanning die op de panelen genoemd wordt? Of is dat op dergelijke momenten nog lager?

Een buurman kwam laatst met de vraag hoeveel panelen er minimaal op 1 string konden (of eigenlijk wilde hij er 4 op 1 string plaatsen en ik zei dat dat te weinig was), maar met de schatting was ik dus uitgegaan van het minimum wat achterop de panelen stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat voltage is met testcondities, dat is met warm weer vol zonnig wel minder. 6 word vaak al heel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua omvormers. Het plan is om 6 of 7 BenQ Sunforte 330 (Nominaal Votage: 54.7V per paneel) op het dak neer te leggen. Het dak ligt redelijk Zuidelijk en er zijn weinig obstakels. Als ik twee willekeurige omvormers met ongeveer het zelfde vermogen, zie ik toch aardig wat verschillen.
MPPT-voltage range 150-450V vs. 260-500V
Minimale/Start ingangsspanning: 120/150V vs. 50/80V
Max DC voltage: 500V vs 600V

Wat zeggen deze waarden? En wat is nou beter (in midden-Nederland)? Waar moet ik vooral op letten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je zet de panelen per zoveel in serie, dus je moet de spanning van de panelen bij elkaar optellen.
Stel je zet er 5 in serie, dan zit je op een nominaal spanning van 5*54.7V = 273.5V.

Maar in een aantal posts hierboven is al aangegeven dat je die nominaal spanning lang niet altijd haalt, dus voor hetzelfde geld kom je op 250V uit.
Dan zit je dus voor de ene omvormer buiten de range van de MPPT-tracker (het circuit wat de verhouding tussen spanning en stroom zo regelt dat je het maximale vermogen uit de panelen haalt op een bepaald moment)

Het beste kun je met de totale nominaal spanning ergens binnen dat bereik gaan zitten. Uiteraard is er wel een optimum qua efficiëntie, maar dat maakt het uitzoeken niet makkelijker ;)

Globaal tussen 260 en 500V, is ongeveer 380 V. Dat is ruwweg 7 panelen in 1 string, waarbij elk paneel zo'n 55V levert.
Op de panelen staan vaak 2 spanningen genoemd, de open klem spanning en de spanning onder belasting. Waar je op moet letten is dat de hoogste waarde niet boven het maximum uit komt.
Dus met bijvoorbeeld 500V en 7 panelen zou die hoogste spanning onder de 500/7 = 71V moeten blijven per paneel.

Het beste is om met de uiterste spanningen uit te gaan van het bereik van de MPPT-tracker. Onder speciale condities (extreme hoge of lage temperaturen) kan de spanning resp. een stuk lager of hoger uitvallen.

Met 5 panelen zou de omvormer met een MPPT-range van 260-500V dus afvallen als keus.
Voor 6 of 7 panelen zouden beide omvormers dus kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De closed circuit spanning is 64,9V per paneel. Met 7 panelen kom ik net boven de 450V uit. Een omvormer met een Max DV-voltage van 500V voldoet hiermee dus. Deze heeft een MPPT-voltage range van 150-450V. Dat kan geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:56:
[...]

How-to, hier een voorbeeld, http://libra-energy.eu/nl...mpp-trackers#.VgV6Tyt2GHs
En bij dit setje hoef je zelf niet meer te knoeien met losse kabeltjes, http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
Thanks. Ik zal zo'n kabel van de week bestellen.

Om het voor mijzelf op een rijtje te zetten heb ik even paint aangezet. Kan je mij bevestigen of ik correct zit?

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/HUIDIG_zps5zwrldis.jpg
2 stringen op 2 trackers aangesloten

Eventueel naar 1 string op 1 tracker
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/1STRING_zpsev90zsav.jpg
Deze tekening is even puur als opstap naar de volgende stap. Door bij de omvormer 1 plus en min aan elkaar te knopen creeer ik 1 string in serie. Welke + en - doet er niet toe, zolang ze maar beiden van de andere string afkomstig zijn.

Beste situatie
Afbeeldingslocatie: http://i736.photobucket.com/albums/xx10/Coritchando/Zonnepanelen/1STRING%20MET%20Y_zpstxdczcay.jpg
Door eerst 1 string te maken en daar een Y kabel tussen te zetten zet ik de boel parallel. De Y kabel zie ik voor mij als 1 aanvoerkabel (zeg even +) en de 2 uitvoer kabels en die moeten in de beide + aansluitingen van de Omnik. Voor de - geldt natuurlijk hetzelfde.

Net ook even gekeken naar de voltages in pvoutput en daar valt op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
25/09/15    8:00PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:55PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:50PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:45PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  28.0C   146.0V  -   -   
25/09/15    7:40PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  27.6C   167.4V  -   -   
25/09/15    7:35PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  27.2C   175.8V  -   -   
25/09/15    7:30PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  28.8C   183.4V  -   -   
25/09/15    7:25PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 6W  120W    0.038kW/kW  30.0C   188.4V  -   -

Wat dus betekent dat de omvormer rond 7:30PM stopt met werken op een voltage van 183.4. Als ik in de beste situatie zit dan zal het voltage op dat moment hoger zijn en er dus wel iets opgewekt worden?

En ook even de waardes nagelopen en de Omnik portal is nu bijgetrokken met de rest. Blijkbaar zit daar nog iets van een verwerking achter waarbij aan het einde van de dag iets gecorrigeerd wordt. In alle gevallen komt het nu dicht bij elkaar. Zit wel iets van afronden en ergens een tiende verschil in maar dan heb je het ook wel gehad :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2015 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:15:
De closed circuit spanning is 64,9V per paneel. Met 7 panelen kom ik net boven de 450V uit. Een omvormer met een Max DV-voltage van 500V voldoet hiermee dus. Deze heeft een MPPT-voltage range van 150-450V. Dat kan geen kwaad?
De waarde Voc die je op geeft is gemeten bij 25C, de temperatuur coefficient is 0.27
dus bij min 10C komt daar nog 35 x 0.27 % bij, = 9,45% spannings verhoging voor de hele string
deze wordt dan 454.3V + 9.45% = 497V.
Bron, https://www.google.nl/url...IEOprH26uAK1Z5oug&cad=rja
Dat is wel wat krapjes om dat nog veilig voor de omvormer te noemen, het kan ook een keer -15C
zijn bij zonsopkomst en dan zit je wel boven de max van de omvormer, niet dat alle omvormers
dan stuk gaan maar niet alle omvormers kunnen die te hoge spanning weg regelen.
Dus beter een omvormer kiezen die een max V heeft van tegen de 550/600V of hoger.

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:37:
[...]

Thanks. Ik zal zo'n kabel van de week bestellen.

Om het voor mijzelf op een rijtje te zetten heb ik even paint aangezet. Kan je mij bevestigen of ik correct zit?

Huidige situatie
[afbeelding]
2 stringen op 2 trackers aangesloten

Eventueel naar 1 string op 1 tracker
[afbeelding]
Deze tekening is even puur als opstap naar de volgende stap. Door bij de omvormer 1 plus en min aan elkaar te knopen creeer ik 1 string in serie. Welke + en - doet er niet toe, zolang ze maar beiden van de andere string afkomstig zijn.

Beste situatie
[afbeelding]
Door eerst 1 string te maken en daar een Y kabel tussen te zetten zet ik de boel parallel. De Y kabel zie ik voor mij als 1 aanvoerkabel (zeg even +) en de 2 uitvoer kabels en die moeten in de beide + aansluitingen van de Omnik. Voor de - geldt natuurlijk hetzelfde.

Net ook even gekeken naar de voltages in pvoutput en daar valt op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
25/09/15    8:00PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:55PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:50PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  -   0.0V    -   -   
25/09/15    7:45PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  28.0C   146.0V  -   -   
25/09/15    7:40PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  27.6C   167.4V  -   -   
25/09/15    7:35PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  27.2C   175.8V  -   -   
25/09/15    7:30PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  28.8C   183.4V  -   -   
25/09/15    7:25PM  7.680kWh    2.462kWh/kW 6W  120W    0.038kW/kW  30.0C   188.4V  -   -

Wat dus betekent dat de omvormer rond 7:30PM stopt met werken op een voltage van 183.4. Als ik in de beste situatie zit dan zal het voltage op dat moment hoger zijn en er dus wel iets opgewekt worden?

En ook even de waardes nagelopen en de Omnik portal is nu bijgetrokken met de rest. Blijkbaar zit daar nog iets van een verwerking achter waarbij aan het einde van de dag iets gecorrigeerd wordt. In alle gevallen komt het nu dicht bij elkaar. Zit wel iets van afronden en ergens een tiende verschil in maar dan heb je het ook wel gehad :)
Denk wel dat je um vat, je moet enkel niet steeds de aansluitingen kwa positie in het schema veranderen.
Heb het even op jou manier gedaan maar dan zonder variabele aansluitpunten. |:(

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/2%20x%206%20naar%201%20x%2012.jpg
Pagina: 1 ... 44 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.