Sinds gisteren trotse eigenaar van een Xbox One
En dan de 1TB Tomb Raider bundel, die voor een hele mooie prijs van €309 bij de Game Mania wordt verkocht. Ik zeg er even bij dat ik al een PS4 heb sinds juni, en daarvoor 6 jaar lang een Xbox 360 heb gehad (en daarvoor weer een PS2

)
Even wat eerste indrukken:
De console - Wow! Wat een bakbeest zeg

Vergeleken bij de PS4 vindt ik de breedte nog wel in orde, maar hij is vooral erg hoog. Vind het zelf niet zo'n probleem, maar het formaat zal voor sommige mensen toch wel iets té zijn. En dan ook nog een losse power brick erbij

.
Persoonlijk vind ik het design echt heel mooi. Lekker strak. Mooier dan de sobere PS4.
In gebruik is 'ie ook nog eens lekker stil.
Controller - Het eerste wat me opviel was de scherpe randjes. Aan beide kanten aan de onderkant (daar waar je pink rust) zitten scherpe randjes; aan de linkerachterkant vlak onder de LT zit een scherp randje; en aan de bovenkant van de battery cover zit over de gehele breedte een scherp randje. Enkel de laatste lijkt tot nu toe af en toe te irriteren als m'n vinger daar rust. Scherpe randen horen niet op een controller aanwezig te zijn en het voelt goedkoop aan, dus dat is jammer.
De controller voelt verder wel super solide aan en is heel ergonomisch. Er is geen enkel krakend plekje of bewegend onderdeeltje te horen. En de thumb grips zijn echt top. Veel meer grip dan die van de Dualshock 4, waarbij ik eerst altijd even m'n handen moet wassen, aangezien het kleinste beetje vet ervoor zorgt dat m'n vingers eraf willen glippen.
Wat me echt positief verrast heeft, is de vibratie. Die is echt top. Voelt echt super solide aan vergeleken bij de Dualshock 4, die altijd hoorbaar begint de ratelen tijdens het vibreren. Daarnaast voelt het heerlijk gedetailleerd aan. Tijdens de demo van FH2 vielen alle kleine details in het vibreren erg op, zeker met die fantastische rumble motors in de triggers er nog bij

.
Ten slotte viel me op dat de controller behoorlijk zwaar is, vergeleken bij de Dualshock 4, maar wel heel prettig dat ik gewoon m'n oplaadbare AA batterijen er weer in kan doen, zodat ik niet elke 8 uur hoef te laden zoals bij de DS4.
Overall ben ik hartstikke tevreden met de controller, op de scherpe randen na.
Interface - Mijn eerste indruk was dat het er behoorlijk chaotisch uitzag, helemaal vergeleken bij de simpele interface van de PS4 en ook de 360. Maar na een tijdje heb je alles wel door en is alles prima en snel te vinden. Toch mogen ze het best wat simpeler/overzichtelijker maken.
Bepaalde features vind ik beter werken of juist gemakkelijker te vinden dan op de PS4, en andere features juist weer andersom. Over het algemeen is de interface wel in orde.
Verder ben ik er nog niet zo veel mee bezig geweest, dus misschien dat ik nog wat dingetjes tegenkom.
Één van de redenen om de console aan te schaffen was het gebrek aan een open world racing game a la Forza Horizon op de PS4. Ik vond Horizon op de 360 heel vermakelijk, ondanks dat ik verder nooit echt wat met race games heb. Ik had wel weer behoefte om lekker te gaan cruisen met een fijne sfeer erbij

. Dat is dus een game die ik sowieso aan wilde schaffen, en de demo heeft me nog eens verder over de streep getrokken. Ontzettend mooie game met een fantastische sfeer

. Misschien niet zo gedetailleerd als DriveClub, maar het ziet er zeker prima uit. Dat verbaasde me eigenlijk een beetje na het zien wat YouTube comparisons. Het ziet er beter uit IRL. Ik had het spel overigens al eens bij m'n neefje gespeeld, en toen vond ik het er niet bijzonder uitzien, maar hij speelt met een racing stuur op iets van 1 meter van z'n TV, dus dan zie je natuurlijk alle kartelrandjes e.d. en neemt de scherpte af.
Verder heb ik nog geen andere games gespeeld. Rise of the Tomb Raider ga ik voorlopig nog even mee wachten. Misschien dat ik Tomb Raider (2013) nog maar eens ga spelen met de opgepoetste graphics.
Kortom: ik ben in hartstikke tevreden met mijn aankoop
En dan nog een vraagje: ik zag op CDKeys FH2 staan voor een mooie prijs (24 nogwat). Kan je een Amerikaanse key gewoon op een NL's account redeemen?