Heel concreet zijn review nalopend:
* De nu.nl app laad bij mij in 5 a 6 seconden. En dat is de eerste keer. Als ik het later opnieuw open is het slechts een seconde of 1 a 2.
* Vervolgens doorklikken naar een artikel duurt nog geen seconde. Hoewel ik persoonlijk niet hele artikelen op een horloge ga lezen moet ik zeggen dat de nu.nl app vlotjes loopt en ik zonder irritatie tussen artikelen kan schakelen.
* Dat het aantal native apps nog beperkt is is inderdaad jammer, maar WatchOS 2 is nog maar net uit en de meeste developers zullen vrij vlot met updates komen. De reviewer lijkt te suggereren dat dit niet gaat gebeuren, maar waarop dat gebaseerd is, is mij onduidelijk. Ook bij updates aan de iPhone (bijvoorbeeld de grote 6 Plus vorig jaar) duurt het doorgaans 2 a 3 maanden voordat alle belangrijke apps geupdate zijn.
* Dat de reviewer vind dat Apple WatchOS 1 nooit uit had moeten brengen is leuk om te weten, maar is van weinig waarde voor iemand die vandaag een AW koopt met WatchOS 2.
* Dat het swipen binnen het home scherm wordt gezien als een "tap" die een app start heb ik zelf geen last van. Dit is in mijn ervaring niet anders dan op de iPhone zelf.
* De functie van de crown verschilt inderdaad per app, maar ik heb dit nog niet als onintuitief ervaren. Uiteraard ligt de keuze hiervoor bij de app developer, dus er zullen best apps zijn die hier een onhandige keuze maken.
* Hoe snel het scherm uitgaat is wederom een keuze van de app developer. Als je bijvoorbeeld de "snel lezen" functie van de nu.nl app gebruikt blijft het scherm rustig minuten lang aan totdat de hele tekst voorbij is geweest. Het scherm gaat niet "zomaar opeens" uit. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je misschien moeite hebt met klokkijken, maar dan zou ik voor een digitale watchface kiezen.
* Ik gebruikt geen Whatsapp. Wel Telegram, en daar kun je gewoon berichten beantwoorden. Je kunt kiezen uit voorgeprogrammeerde teksten, emoji's, stickers, lokatie of je kunt zelf een tekst dicteren. Problemen met verzenden ervaar ik daar niet bij.
* Bellen doe ik nauwelijks, dus hands-free bellen heb ik niet getest. Lijkt me een gimmick. Een bluetooth headset of gewoon een bedraad oortje lijkt me daar geschikter voor.