Nog maar een laatste reactie hierover, want ik zie dat er nu gewoon (weer) de bekende argumenten van stal worden gehaald waarbij ik toch ernstig het idee krijg dat het ofwel niet wordt begrepen of de crew domweg het probleem niet ziet.
(Laat dus AUB deze post staan, want het moet gewoon genoemd worden. Hierna is het ook klaar, maar ik wil gewoon dat op z'n minst deze posts mee worden genomen intern.)
Ten eerste zal ik dan even teruglinken naar een oudere post hierover zodat ik niet weer het helemaal moet beargumenteren:
Redneckerz in "Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII"
En dan specifiek dit:
''Maar dan gaan we weer het verhaal ''Maak maar een topic in het forum'' aan. Je kan daar niet gaan verwachten dat je daar A een discussie krijgt die niet zal verzanden in de gebruikelijke argumenten en B het ook maar de vraag is of dergelijke kritiek wordt aangepast. Ter voorbeeld van zoiets: Mobile Games Special - Goede en minder goede games getest
(Toevallig even mijn eigen topic, maar er zullen er vast meer zijn)
Ik begrijp dan wel dat je dan je (onderbouwde kritiek) op de FP gaat plaatsen. In het geval van Dionamuh is dat nog eens ontopic ook, in het geval van Xs4me en mijn eigen reactie is dat voornamelijk omdat het dan ''in the open'' is. Ik vind niet dat we telkens maar naar de standaard argumenten van ''Topic aanmaken in het forum voor kritiek'' moeten grijpen, als daar veel minder animo is en als eventueel gemaakte toezeggingen geen effect hebben op de kwaliteit van de nieuwspostings.
Want laten we wel wezen: Nog niet zo lang geleden was het niveau een stuk hoger daarin. Dat het nu ''minder'' is, is (zoals ik al op de FP zei) simpelweg dat er ergens anders op gefocust wordt. En dat mag, het is hun bedrijf. Maar daardoor missen nieuwspostings wel dat ''beetje extra'' en heb je ook geen leuke ''perks'' meer zoals die nagelnieuwe kaart.''
En de reactie op dit:
Offtopic reacties afsplitsen naar het forum?
''Precies, die link geeft namelijk precies aan wat er gebeurt als je dergelijke kritiek gaat verwijzen naar het forum - Het blijft liggen. Zoals er wel meer dingen blijven liggen. Ook dat is voor mensen een reden om het dan op de FP te doen. Ja, dat mag technisch niet. Maar als je weet dat het op het forum weinig aandacht en weinig kans van slagen zal hebben of überhaupt een goede discussie tot gevolg zal hebben, wat moet je dan?''Omdat dan beide kanten van de munt worden belicht. Naast +3 onderbouwde reacties over de inhoud van het nieuws vind ik een +1 (Of zelfs +2) onderbouwde kritiekpost net zo informatief. Het is eerder tegennatuurlijk dat zulke reacties naar het forum moeten, puur en alleen omdat het kritiek is en deels off-topic. (Zoals Dionamuh aantoont kan je en on-topic zijn en Tweakers onderbouwd bekritiseren). Want je weet dan wat er gaat gebeuren: De bekende argumenten (Heck, ik zie ze nu al weer langskomen door de crew

) en het algemene topic wat hierover gaat is al inactief sinds December en het blijft dus liggen.
Dus dan maar op de FP, denken bepaalde gebruikers dan. En vanuit dat oogpunt bezien, vind ik dat niet eens zo'n raar idee. Het mag niet, maar het krijgt dan sowieso al meer (en betere!) aandacht dan dat je het gaat doen op de manier wat de crew zo graag wilt dat je het doet - namelijk via het forum en in het algemene topic. Het is inmiddels bewezen dat daar geen rendement uit te halen valt.

Omdat ''meeroepen met de kritiek'', zoals Varya dat deed, geen inhoudelijke basis bevat. Het is slechts papegaaien en verdient dus ook geen hoge waardering. Had Varya namelijk een eigen punt in stelling gebracht, onderbouwd door een bron, welke de oorspronkelijke post zou aanvullen, dan zou dat zeker een bijdrage wezen. Geen +3 bijdrages natuurlijk, tenzij het wordt ondersteund door een hoop onderbouwing die een duidelijk patroon laten zien, anders gewoon +1 en +2. Laten we die 2 dingen heel duidelijk hebben. Inhoudelijke kritiek moet gewoon kunnen op de FP, ''papegaaien'' niet.
Migrator schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 07:36:
Er wordt overigens niks in de doofpot gestopt; er worden mensen verwezen naar de juiste plek om kritiek te uiten* en de leesbaarheid van de technisch interessante reacties wordt verhoogd.
Er wordt echter ook niets met de waarschuwingen en goed bedoelde kritieken gedaan. Ergo: Er wordt gewoon naar standaardantwoorden gewezen en er gebeurt vervolgens niets. Daarmee krijg je een sfeertje van bagatelliseren, en dat is wel het laatste wat de crew zou moeten willen. Want dat is in essentie waar gebruikers nu over vallen.
Een leuk idee. Maar het zou beter zijn als nieuws zelf net dat ''beetje extra'' heeft wat het nu niet meer bevat. Dat is gewoon een keuze, overigens. De focus ligt nu immers niet meer op dat ''beetje extra'' in nieuwtjes, maar op leuke ''acties'' voor de community. Voor een langere reactie hierover zie mijn post op de FP:
http://tweakers.net/reacties/bekijk/8606563/Überhaupt een lemma aanpassen in de FAQ ga je niet voor elkaar krijgen

Een onnodig starre houding, als je het mij vraagt.
In GR, zo is mijn eigen ervaring, wordt er sowieso een stuk trager gereageerd. Dat moet ook wel, omdat GR vooral een ''correctieplek'' is, niet een platform waar je uitgebreide discussies zal houden.
Ze stond toch duidelijk genoeg op de FP, en anders zouden de reacties hier ook wel aandacht hebben getrokken (Hoe off-topic dat ook is.. soms moet je gewoon als een soort pseudo olifant in een porseleinen kast gedragen. Hoe vervelend dat ook is.)
Ik begrijp niet waarom je alsnog die verwijzing maakt terwijl je zelf een klinkend voorbeeld hebt gegeven van wat er gebeurt als er naar die verwijzing wordt gehandeld. Je weet dat het niet tot nauwelijks effect zal hebben, en toch maak je hem. Waarom? Zeg je dat nu alleen maar omdat de regels hiernaar verwijzen?
HaX0r schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:23:
Ik ben niet van mening te weten wat goed of fout is ik kan slechts mijn persoonlijke mening geven. Ik denk dat het prima naast elkaar kan bestaan. Ik neem aan dat veel mensen vaak ook filtering toepassen op de comment sectie vooral als er veel posts zijn. En dan bubbelen alle dingen die +2 +3 zijn wel naar voren. Het is ook vrij makkelijk te overzien wat je een interessante string aan comments lijkt om te lezen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik denk ook dat mensen niet reacties plaatsen voor hoge mod ratings maar om actief mee te doen in de discussie en voor de algemene kennis en mening wisseling met de community. Ratings zijn eerder een hulp middel bij het lezen niet iets om na te streven of vergis ik mij hier enorm in en is het gros uit op hoge ratings?
Het is zeker een hulp middel, maar ook manier om alle troep reacties naar het afvoerputje te verwijzen. Echter vind ik niet dat reacties zoals die van Dionamuh daartoe horen (en het door leden als HMC zelfs als ''gezeik'' wordt bestempeld)''. Zulke reacties zijn namelijk geen troep, maar verwoorden een bepaalde onvrede die al langere tijd en met steeds toenemende irritatie heerst.
En ik vind dat zoiets benoemd moet worden en dat daar eens actief iets mee wordt gedaan. Niet dat telkens verwijzen naar het forum of naar een bepaald topic wat 0% activiteit heeft. Desnoods maak je een .plan aan hierover, maar
benoem het, in plaats van net te doen alsof er totaal geen problemen zijn (en het zelfs wordt gebagatelliseerd)
HaX0r schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:23:
Als modders fixed ratings geven op reacties die een hoge rating hebben gekregen van velen uit de community stop je het in zekere zin in de doofpot want dan bestaat de kans dat het een stuk minder wordt gelezen omdat mensen eerdere hoger gemodde start reacties gaan lezen en de discussie die daarop volgt.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Over het algemeen worden dergelijke +3 reacties gefixeerd omdat het een populistische reactie is, zonder onderbouwing. Dan krijg je dat heel veel mensen gaan mismodden (Om toch nog enigzins ontopic te blijven) wegens ''mee eens'' moderaties. Hech, de beruchte Pebble grap van Arnoud Wokke is daar een klinkend voorbeeld van: Typisch een reactie die gefixeerd moest worden, maar wat uiteindelijk niet gebeurde. (Niet omdat het populistisch was, maar dat terzijde. Die discussie is al lange tijd geleden gevoerd en de conclusies daarvan waren zeer verhelderend.)
Dirk schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:41:
De reden dat we naar het forum doorverwijzen is omdat je hier een podium krijgt dat eenvoudig dagen, weken of zelfs maanden actief kan blijven, terwijl het bij een willekeurig FP-artikel 1 hooguit 2 dagen actueel blijft en dan uit het zicht verdwijnt, terwijl het intussen wel de reguliere discussie in de weg staat.
Maar op het forum krijg het bij lange na niet de aandacht die het op de FP wel krijgt en uiteindelijk bloedt zon topic op het forum gewoon dood, zonder een echte discussie of een echte oplossing te hebben. Conclusie: Het probleem blijft gewoon bestaan.
Bor schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:03:
Het fixeren van een score wordt alleen in uiterste gevallen toegepast waar de moderatie erg scheef loopt met de score die een reactie overeenkomstig de moderatie FAQ zou moeten hebben.
Wat dus niet een absolute waarheid is. Again - Tweakers is ook geen heilig boontje hierin en zal in diezelfde ''uitzonderlijke gevallen'' ook gewoon de eigen regelgeving negeren. Dat is niet leuk om te horen, maar dat gebeurt wel.
Een van de redenen dat we liever geen opmerkingen over zaken als nieuwswaarde of andere, niet aan het onderwerp uit het nieuwsitem gerelateerde onderwerpen op de frontpage zien is dat dergelijke reacties alleen maar afleiden van het daadwerkelijke onderwerp.

Heb je deze discussie wel gevolgd? Dit punt is al eens langsgekomen en behandeld. Dit is wat ik nu bedoel met ''de gebruikelijke argumenten''. Zie het begin van mijn post voor de afhandeling daar van.
Maar we hebben het niet over ''die'' threads. Dat zijn inderdaad lange offtopic gesprekken die geen hoge waardering verdienen omdat ze niet onderbouwd zijn en geen valide kritiek bevatten. Het gaat nu vooral om de kritiek die nu is uitgesproken tegen Tweakers, welke gewoon onderbouwd is. Ik wil echt dat er onderscheid wordt gemaakt tussen onzin kritiek op Tweakers welke niet onderbouwd is, en de kritiek die je nu krijgt. En nee, dat betekent dan niet dat je dan maar gaat verwijzen naar het forum - Het is nu al een aantal keer aangegeven dat zoiets geen effect heeft.
Ook komen dergelijke comments op de FP vaak niet terecht bij de juiste partijen, simpelweg omdat ze daar niet gelezen worden. Ik zag gisteren bijvoorbeeld reacties waarin de auteur van een nieuwsitem direct werd aangesproken. Hier werd niet op gereageerd omdat de betreffende reactie waarschijnlijk niet is gelezen. De redactie houdt het Geachte Redactie forum actief bij maar is niet in staat alle reacties onder nieuwsitems bij te houden.
Ik verwijs je hierover naar mijn ''Olifant in porselein kast'' opmerking iets terug in mijn reactie
Helaas spant de reactie van Ircghost de kroon als het gaat om het niet begrijpen van de materie:
Het lijkt mij ook niet wenselijk dat we valide kritiek gaan verwijzen naar het forum wanneer het duidelijk is dat daar niets te halen valt

Is het vervelend dat dergelijke posts op de FP staan? Ja, dat begrijp ik wel. Maar het is een noodzakelijk kwaad. Je moet deze dingen bespreekbaar maken en er aandacht mee genereren, want anders blijft het op de plank liggen.
Ircghost schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:03:
Het is tevens belangrijk om niet te vergeten dat voor die paar lastige artikelen die hier vaak naar voren komen, er vele tientallen artikelen zijn waar de inhoud hoog is en de moderaties goed gaan.

En daar hebben we de bagatelliserende reactie ''Het zijn maar een paar artikelen die hoofdpijndossiers zijn, de rest is wel allemaal prima hoor!''. Dat is dus in deze discussie totaal niet relevant. Het gaat er niet om of je 90 top artikelen schrijft - Het gaat om die 10 artikelen die bekend staan om clickbait, onjuist zijn, of door een gebrek aan toegang moeten verwijzen naar collega-sites om het plaatje volledig te maken, terwijl Tweakers hetzelf kon doen vroeger. Dat was dat ''beetje extra'' onder andere ook. Dat die mogelijkheden er waren. Of dat er net een bepaald detail werd getest wat de andere sites niet hadden. En dat is er nu niet meer. En dat komt omdat er besloten is de focus op andere dingen te verleggen (Wat jullie goed recht is, jullie zijn een bedrijf immers). Maar dat gaat dus ten koste van de kwaliteit van de inhoud.
Zoals ik toen al zei:
''Ik zou in ieder geval op z'n minst als Tweakers zijnde heroverwegen waar je je als commerciële instantie op wilt focussen.''Ircghost schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 09:03:
Natuurlijk is het systeem van Tweakers niet perfect, het systeem van Facebook al helemaal niet, en zelfs die van reddit is niet perfect. Maar al met al, werkt het systeem voor het gros van de mensen echt goed.
Maar we hebben niet meet Facebook of Reddit te maken en hoe het daar gaat, we hebben te maken met Tweakers.net, en hoe het
hier gaat. Nee, het systeem is niet perfect, daar heb je helemaal gelijk in. Maar je draagt niet bij tot een verbetering van dat systeem als je het probleem gaat bagatelliseren door te stellen ''Er zijn vele tientallen artikelen die het wel goed doen, dus..'' Het is gewoon een serieus probleem. Neem het dan ook aub ook serieus.

TheCapK schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:16:
[...]
Wij zijn het als Powermods ook niet altijd eens met de beslissingen van hogerhand. Als mensen van kantoor een beslissing nemen moeten wij daar helaas ook voor buigen. Op zo'n moment gaan wij dat ook niet goed praten als er over geklaagd wordt en zijn wij net zo goed vol van verbazing...

Ik vind het een compliment waardig dat je dit benoemt, Captain K. Dat sterkt mij in ieder geval in het idee dat het probleem wordt erkend.