Arteon
Nekkendraaier!
Wat een bazenbak! Ik ben nooit echt een VW liefhebber geweest. Niet vanwege de kwaliteit, maar meer vanwege het feit dat je flink bij moet leggen als je hem een beetje compleet wil hebben.
Maar goed. De wagen. In de meest saaie kleur mocht ik hem mee. En ja, in het geel smoelt ie natuurlijk erg mooi, maar in het grijs (niet dat ik hem in die kleur zou kopen) valt het toch eigenlijk best mee. Toen ik net thuis even de foto's uploadde en ging bekijken, staat het hem eigenlijk best goed.
De rijervaring; ik kreeg mee de 2.0 TDI 150pk met DSG automaat, 7 versnellingen. Wat mij opviel was dat hij sloom leek. Maar goed, je rijdt er net in, dus je moet eerst weer even wennen aan de auto, dus dan ga je ook niet gelijk los. Daarbij was ik natuurlijk niet alleen op de weg.
Ik maak bij al mijn proefritten het soortgelijke rondje, want ja, dan kan je het beste de auto's vergelijken. In het begin rijd ik altijd even rustig en probeer ik de knopjes en dingetjes en snufjes op het dashboard uit.
De bediening gaat gemakkelijk en het display is overzichtelijk en makkelijk te bedienen.
Ik moest wel even kijken of het panorama dak nou wel of niet open kon, want het knopje daarvan ligt iets dieper en daardoor iets minder makkelijk te zien waarvoor hij diende, mede omdat hij omringt was door 4 andere knoppen met compleet andere functies, namelijk de verlichting voor- en achterin.
Maar goed, met dit mooie weer wil je maar 1 ding, het dak open. En jongens, jongens, wat een genot. Zo stil. Van alle auto's met open daken waar ik in gereden heb, is dit toch wel de stilste. Ook op hogere snelheid.
Op een N-weg of snelweg, rijdt je niet, maar GLIJD je over het asfalt. Nou ja, glijden klinkt misschien negatief. Je zweeft over het asfalt. Of is het vliegen. Anyway, op een bepaald stuk voelde ik mij meer een piloot dan een automobilist. En damn, wat voelt dat goed.
Ik ben ook geen type dat rondrijdt met een idee van "Hey kijk mij nou even in deze auto!", maar de nodige nekken werden gedraaid. Wat geheel terecht is, want het is gewoon een beauty, ook in het saaiere grijs.
Bij drempels vond ik hem iets tegenvallen, maar dat kan ook aan de drempel te wijten zijn. Maar wel een puntje dat opviel. En ja, toch die automaat, met een kickdown doet hij er toch net even een tandje te lang over om terug te schakelen. Maar als ie gaat, dan gaat ie ook wel.
Je hebt rondom goed zicht, ook in het achterruit. Stuurt fijn. Gewoon directe response met wat je doet. Met mijn 1.89m zit je ook achterin gewoon prima. Een kofferbak ruimte

makkelijk te beladen. Dus ja, voor mij persoonlijk een goed alternatief ten opzichte van een stationwagen.
Conclusie: ik geef hem 7,5 uit 10. Ik gaf hem liever een 8,5 of misschien een 9, want op de rest van de auto is niks aan te merken, maar die automaat zit mij wel dwars. Dus mocht deze op mijn short-list belanden, dan wil ik hem zeker nog eens proberen met een handgeschakelde versie.