https://www.ad.nl/politie...d-euro-schip-in~ab9d7d9a/
Europese kopers tweedehands auto’s elk jaar voor 7 miljard euro schip in
Maar uh. Tja, het kan dus wel.
Hoe kom ik als koper erachter of mijn auto stiekem veel meer op de teller heeft staan? Is dat softwarematig te achterhalen? Of moet ik daarvoor bij een garage de hardware laten nakijken op slijtage enzo?
Want in dat laatste geval weet ik ook niet precies welke dealer goed te vertrouwen is. Iemand hier met een tip?
Europese kopers tweedehands auto’s elk jaar voor 7 miljard euro schip in
Zoals inmiddels bekend heb ik een auto uit Duitsland geïmporteerd die ik over een paar weken in ontvangst mag nemen. Ik weet dat "terugklokken van de teller" in Duitsland een zwaar(der) vergrijp is, en dat een Volkswagen Dealer zich daar niet vuil aan zou moeten maken.Wie in Europa over de grens een tweedehands auto koopt, loopt een kans van één op twee à drie te worden belazerd. In 30 tot 50 procent van de gevallen heeft de auto gemiddeld 60.000 kilometer meer gereden dan op de teller staat en wordt de koper voor gemiddeld 3.000 euro getild. Handelaren levert het gesjoemel elk jaar 7 à 8 miljard euro op.
Maar uh. Tja, het kan dus wel.
Hoe kom ik als koper erachter of mijn auto stiekem veel meer op de teller heeft staan? Is dat softwarematig te achterhalen? Of moet ik daarvoor bij een garage de hardware laten nakijken op slijtage enzo?
Want in dat laatste geval weet ik ook niet precies welke dealer goed te vertrouwen is. Iemand hier met een tip?