_ferry_ schreef op zondag 15 maart 2015 @ 15:27:
[...]
"Porsche blok er in?" dat is ongeveer wat een iedere aircooled-n00b roept bij het zien van een kever. Porsche is snel, jeweettoch
Ja, ik heb ook een kever, en dan krijg je van passanten enzo wel eens de vraag/opmerking daar over. Misschien ook wel omdat de einddempers er uit zijn, verder is het een 1300cc blokje van 40pk, kom je prima mee weg.
Maar Porsche = duur, en voor veel minder geld kun je er een 1600 of groter in steken, gewoon op basis van het keverblok zelf. Type/versie is dan belangrijk ivm wijzigingen in oliecircuit etc.
Dubbele webers, goeie uitlaat, 1,2,3 ontsteking, "porsche koeling" en wat aandacht besteden aan de bak. Goed, dat kost ook geld, ik zag motoren te koop staan die net zoveel kosten als mijn kever zelf (daarom gaan ze soms ook gescheiden van elkaar in de verkoop) Maar met 100pk op 700kg rij je heel veel moderne auto's zoek
[
afbeelding]
Hier dezelfde kleur (al lijkt het meer metallic?) achteras verlagen, dikke velgen er op. Voor voorzien van dropped spindels/verlagen, en bovenstaande vooras is ook ingekort, wat ik persoonlijk dan weer niet mooi vind.
Allereerst, sorry dat ik geen air-cooled pro ben

Sorry dat dit bericht redelijk lang is...
Even een mini-update (of hoe je het ook wil zien), opslag moest afgelopen vrijdag leeg, dus de GTI heeft een stuk of 4 caravans van 1300-1400kg mogen trekken. Het is net alsof er niks achter hangt. Maar, daar stond dus ook de Kever, netjes onder een hoes.
Accu meegenomen, en een gereedschapskist (onderbuikgevoel) en wat zie ik: rechts achter band plat...
Reserveband zat ook niet zo heel veel lucht meer in dus even snel naar het bezinestation en opgepompt. Band wisselen met de originele krik was echt iets om nerveus van te worden, echt stabiel is zo'n 1 poot niet.
Accu erin, en starten maar. Alleen, hij stond al 3,5 jaar stil...
Ik was er grif van overtuigd dat hij na een paar keer zou starten, mijn opa en vader iets minder, maar inderdaad: na 3 keer kwam ze tot leven, 3,5 jaar...
Even flink toeren maken en ik mocht dus al meteen het geluid van de 1.2l Boxer meemaken: ik was legit onder de indruk van het geluid, kreeg er kippenvel van.
Alleen wilde hij idle niet echt uit zichzelf blijven lopen, maar dat was niet echt een probleem. Keer of 10 afgeslagen maar startte wel meteen daarna.
De rit naar tijdelijke locatie vond ik eigenlijk ook geweldig, het aantal mensen die we met een smile op het gezicht achter lieten was ontelbaar. Wat eigenlijk een beetje mis was met het ding, was dat 1 voorrem niet niet echt fatsoenlijk deed, waardoor bij redelijk sterk remmen de hele auto naar links trok wat de eerste (onverwacht natuurlijk) keer een beetje oncomfortabel overkwam. Ook moet hij eens uitgelijnd worden want stuur staat een graad of 10 naar links bij rechtdoor rijden.
Wat mij eigenlijk heel erg meeviel was het vermogen, je komt nog goed mee met het verkeer zoals een aantal van jullie al gezegd hadden.
Het spijt me nogmaals dat dit bericht zo lang is, maar nog even over die motor:
Ik heb mij heel wat tijd genomen om me in te lezen op dit gebied, en eigenlijk kan ik tot de conclusie komen dat die Porsche optie doorgestreept kan worden.
Ik kom heel veel van een 1776cc tegen, maar volgens mij komt die niet uit dezelfde serie. In ieder geval, ik denk dat een 1600 realistischer is. Ik ben een Engelse site tegengekomen met zowat elk onderdeel wat je je kunt bedenken, en daar hebben ze ook motoren te koop. Daar kwam ik deze complete tegen:
https://www.vwheritage.co...artPage=1&crumbStartRow=1
Prijs op aanvraag, nou ja, dat zal wel een lekkertje zijn... Ik schat een 3500/4000 euro + verzending, maar stel ik koop deze motor: is dit (niet letterlijk, uiteraard) plug and play of komt er toch een boel meer bij kijken?
Wat ik verder alleen tegenkom zijn bijvoorbeeld deze
https://www.vwheritage.co...artPage=1&crumbStartRow=1 motoren maar hier mis ik het 1 en ander aan, is het de bedoeling dat ik de rest van de onderdelen dan apart koop en installeer of hoe moet ik dit zien? Zijn qua prijs een stuk gunstiger maar dat heeft dan ook zijn redenen lijkt mij.
R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)