(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 56 Laatste
Acties:
  • 532.386 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51
Gandalf68 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:06:
een kleine luchtlaag is sowieso goed en gaat werken als isolatielaag.
Een in dit topic al vaker betwist punt: een luchtlaag is namelijk regelmatig (/vaak/altijd?) geen goed idee. Stilstaande lucht isoleert heel goed maar een luchtlaag is geen stilstaande lucht. Doordat beide zijden een andere temperatuur hebben krijg je convectie, dus luchtstroom, en wanneer er ergens in die luchtlaag een kouder punt zit (koudebrug of lek) verspreid die kou zich door de hele laag. Daarmee/daarnaast wordt die luchtlaag dus een plek waar condensatie een hogere kans heeft. Ik sluit me dus aan bij @LED-Maniak : bereken het, dan weet je of die luchtlaag een risico vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:50
_Arthur schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:16:
[...]
Voor het vergelijk gewoon de defaults. Dan kunnen ze hier makkelijker met elkaar vergeleken worden. Tenzij je weet dat het op je zolder altijd 60/70% RLV is, dan gebruik je die.
Na een flink aantal simulaties komt het volgens mij simpelweg omdat het binnen warm is, buiten koud met een hele hoge relatieve luchtvochtigheid en de pavaflex nog niet is afgewerkt.
  • De relatieve luchtvochtigheid is buiten op het moment erg hoog zo tussen 94-99% in combinatie met een lage buiten temperatuur, zo tussen de 0-7 graden celcius.
  • De pavaflex is aan de binnenzijde van de zolder nog niet afgewerkt (komt na de pavaflex nog een laag PIR op, die PIR zit er nu nog niet overal en waar deze zit is nog niet goed afgepurt/getaped.
  • De temperatuur op zolder zal wel circa 18(+) graden zijn, luchtvochtigheid circa 50%.
Dit gaat dus nog net goed bij een buiten temperatuur van 7 graden, maar daaronder (en zeker bij 0 graden) komt er condensatie bij het dakbeschot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV18G8ofwfyTZXd9OqZhfRLb5P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhbR2M5rFqvgBs6T59qkOKdq.jpg?f=fotoalbum_large

En bij < 7 graden, hier als voorbeeld 0 graden, krijg je dus vocht aan de buitenzijde van de pavaflex/dakbeschot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn_q3wwg67GrxPj5UzM-wf9L3zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeS4YSMYkYp0izaDNQYMhWh5.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nu simuleer hoe het gepland is, zou dit geen probleem moeten zijn. Geplande opbouw en opmerkingen:
  • #1 Spaanplaat is nu dus nog niet geplaatst
  • #2 140 mm PIR plaat is gedeeltelijk geplaatst, maar nog niet afgepurt en getaped.
  • #2 140 mm PIR plaat is op een klein gedeelte 70 mm ivm loopruimte, voor worst case scenario ga ik
    maar even uit van de 70 mm.
  • De dunne spar van 140x6 zit er in werkelijkheid niet, dit is alleen nodig om de vocht simulatie in ubakus werkend te krijgen. De PIR platen zitten vastgeschroefd (dus de spar 140 x 6 mm kun je zien als schroeven, natuurlijk wel een koudebrug).
Bij deze situatie levert de eerder invoer geen condensatie meer op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaxMBje5wjdZRoO-tTlaTVCaRoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvuF4NtLCHABTecjzpV0HOc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s0a3A_FyEvHyFPqNsuw740oVos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Fg47aBrq83XQe2N1fi9jpOt.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs bij de volgende extreme combinatie ontstaat er nog steeds net geen condensatie: binnen 20 graden bij bij 70% luchtvochtigheid, buiten -15 buiten bij 99% luchtvochtigheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfBvi8RhN9LPG3T3iBwD_OMJDxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgXvsUKytsYVRS5MOZ7UdIoj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1vF-zKiiEGbn98wwqaIhNO-Z_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KfojVH41FBJtgtou6LNxYkgD.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik nog iets extremer ga en de binnen temperatuur naar 24 graden zet, kan er wel weer condensatie optreden maar lijkt dit nog steeds geen probleem te zijn omdat dit later week kan drogen (als ik dit goed lees). Bovendien gaan we het binnen geen 24 graden stoken als het buiten -15 is :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AJ861mFT10tdAEgaUMPatg5RMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSHEJPpAOgtJM31daycgoZk5.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie is daarom, ja, het voelt klammig/vochtig aan aan de binnenkant van het dakbeschot. Dat klopt ook met de simulatie, maar is geen probleem meer na het plaatsen van de PIR. Goed purren en aftapen is daarbij wel cruciaal om te voorkomen dat dit in de winter kan blijven gebeuren.

Ik twijfel of ik voor de zekerheid ook nog plastic folie moet gaan monteren en/of hoe exact om te gaan met schroeven (koude bruggen-gaten door pir/folie).

Klopt mijn simulatie, redenatie? Wat denken jullie van extra folie en/of gaatjes door de PIR/folie door de schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
rube schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:46:
[...]

Na een flink aantal simulaties komt het volgens mij simpelweg omdat het binnen warm is, buiten koud met een hele hoge relatieve luchtvochtigheid en de pavaflex nog niet is afgewerkt.
  • De relatieve luchtvochtigheid is buiten op het moment erg hoog zo tussen 94-99% in combinatie met een lage buiten temperatuur, zo tussen de 0-7 graden celcius.
  • De pavaflex is aan de binnenzijde van de zolder nog niet afgewerkt (komt na de pavaflex nog een laag PIR op, die PIR zit er nu nog niet overal en waar deze zit is nog niet goed afgepurt/getaped.
  • De temperatuur op zolder zal wel circa 18(+) graden zijn, luchtvochtigheid circa 50%.
Dit gaat dus nog net goed bij een buiten temperatuur van 7 graden, maar daaronder (en zeker bij 0 graden) komt er condensatie bij het dakbeschot:

[Afbeelding]

En bij < 7 graden, hier als voorbeeld 0 graden, krijg je dus vocht aan de buitenzijde van de pavaflex/dakbeschot:
[Afbeelding]

Als ik nu simuleer hoe het gepland is, zou dit geen probleem moeten zijn. Geplande opbouw en opmerkingen:
  • #1 Spaanplaat is nu dus nog niet geplaatst
  • #2 140 mm PIR plaat is gedeeltelijk geplaatst, maar nog niet afgepurt en getaped.
  • #2 140 mm PIR plaat is op een klein gedeelte 70 mm ivm loopruimte, voor worst case scenario ga ik
    maar even uit van de 70 mm.
  • De dunne spar van 140x6 zit er in werkelijkheid niet, dit is alleen nodig om de vocht simulatie in ubakus werkend te krijgen. De PIR platen zitten vastgeschroefd (dus de spar 140 x 6 mm kun je zien als schroeven, natuurlijk wel een koudebrug).
Bij deze situatie levert de eerder invoer geen condensatie meer op:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelfs bij de volgende extreme combinatie ontstaat er nog steeds net geen condensatie: binnen 20 graden bij bij 70% luchtvochtigheid, buiten -15 buiten bij 99% luchtvochtigheid:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik nog iets extremer ga en de binnen temperatuur naar 24 graden zet, kan er wel weer condensatie optreden maar lijkt dit nog steeds geen probleem te zijn omdat dit later week kan drogen (als ik dit goed lees). Bovendien gaan we het binnen geen 24 graden stoken als het buiten -15 is :+
[Afbeelding]

Mijn conclusie is daarom, ja, het voelt klammig/vochtig aan aan de binnenkant van het dakbeschot. Dat klopt ook met de simulatie, maar is geen probleem meer na het plaatsen van de PIR. Goed purren en aftapen is daarbij wel cruciaal om te voorkomen dat dit in de winter kan blijven gebeuren.

Ik twijfel of ik voor de zekerheid ook nog plastic folie moet gaan monteren en/of hoe exact om te gaan met schroeven (koude bruggen-gaten door pir/folie).

Klopt mijn simulatie, redenatie? Wat denken jullie van extra folie en/of gaatjes door de PIR/folie door de schroeven?
Lijkt mij ook logisch, je hebt nog geen dampscherm gemaakt(pur plus afwerking) wel een gave oplossing trouwens dat pavatex achter de pir plaatsen! Waarom kies je voor beide?

Ik heb een soortgelijk dak en merk na het verwijderen van de losse glaswol platen(4cm) en het gips dat er erg veel geluid door de kap komt.
Is dit voor jou ook de reden geweest dat je houtwol pakt met extra pit erover? En wat merk je nu al qua geluiden van buiten af?

Ik ben van plan 16cm pur te plaatsen maar begin na de berichten op de vorige pagina toch een beetje te twijfelen over het geluid dat dit doorlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 17:16
Zwartoog schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:18:
Ook ik wil een stukje platdak van binnen isoleren, met glaswol. Toch nog een paar vragen:

1) glaswol strak tussen de houten balken, dan met klimaatfolie afwerken zodat er een goede vochtregulatie is. Maar hoe werk je de zijkant af? Ofwel, deze kant langs de muur:
[Afbeelding]

Hier kan ik niet strak de folie tegen wegwerken, en wordt dus een lek. Hoe op te lossen? Balken tussen plaatsen?

2) Een gedeelte van dit plafond is binnenshuis: daarboven zit een badkuip en badkamer met betonnen vloer. Ik wil ook hier graag iets isoleren, zeker onder de badkuip (gat links) omdat ande warmte via de gevel wegvloeit. Wat kan ik hier het beste doen? Gewoon hetzelfde (wol+folie)? De tussenmuur is trouwens open aan de bovenkant, dus ik weet niet of die folie iets uithaald.
[Afbeelding]

3) balken zijn 13 cm dik, rollen wol 12 of 14 cm. Liever 1 cm lucht, of 1 cm samendrukken?
tip 1 eerst ECHT slopen, alles weghalen wat je belemmerd anders kun je niet fatsoenlijk de folie mooi krijgen. Dan de muur tussen de balken dichtsmeren, een gladde muur werkt veel fijner dan dit. eventieel bij de balkeinden flexibele pur gebruiken. Als het goed is lopen de balken door dus dat droogt wel maar heb je het iig kierdicht. Bij mij zag ik de folie bewegen nadat ik alles dicht had, dus toch niet echt dicht. Dat is echt een nachtmerrie die je niet wil

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
@scoobinoobi 3 redenen waarom ook voor pavaflex gekozen:
-Betere warmte opname / fase verschuiving (tegen warmte in de zomer)
-Beter tegen geluid
-Makkelijker plaatsen (klemming, geen 400+ meter dicht purren)

En ik heb met deze combinatie 160 mm pavaflex en 140 mm pir voor 85% van mijn dakopperlak en Rc van 9.5. Op het gedeelte waar ik 70 mm PIR heb is de Rc 6.6.
Over het geheel genomen is de Rc 9.0, dus die voordelen hierboven genoemd waren voor mij belangrijker dan een nog iets hogere isolatiewaarde.

Overigens is het wel echt heel veel werk allemaal: Hoekjes, schuin, CV leidingen in de weg, te grote platen besteld, circa 90 m2 dakoppervlak, 2 lagen isolatie materiaal....maar goed, over een paar maanden moet de zolder helemaal klaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:17
Gandalf68 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:54:
Zo maandag komen de stucadoors,

Extra stopcontacten gemaakt alles geisoleerd en zolder is leeg. Alvast een sneak peak bij deze[Afbeelding]

[Afbeelding]

[mfdgjO8L.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Ik kan er maar niet aanwennen dat tegenwoordig voor elektra de kortste weg wordt genomen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
barry86 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:55:
[...]

Ik kan er maar niet aanwennen dat tegenwoordig voor elektra de kortste weg wordt genomen ;(
aan die kant zat helemaal geen electra dus absoluut niet de korste weg, de single gat wat je ziet is de plek voor de lichtschakelaar.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Gandalf68 schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:14:
[...]

aan die kant zat helemaal geen electra dus absoluut niet de korste weg, de single gat wat je ziet is de plek voor de lichtschakelaar.....
Hij heeft het over de sierlijk manier dat de buis loopt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36

_Arthur

blub

rube schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:46:
Enige dat ik dan kan zeggen is sneller werken :D

Dus een deel pavaflex en dat deel dan afwerken met PIR platen (die hebben een alu laag aan beide zijde neem ik aan want dat werkt dan al een heel groot deel als dampscherm, ook als zijn de naden nog niet afgetaped e.d.)
Extra folie lijkt alleen maar geld weggooien. De koppen e.d. van de schroeven / schroefplaatjes tape ik ook af met alu-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
_Arthur schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:37:
[...]

Enige dat ik dan kan zeggen is sneller werken :D

Dus een deel pavaflex en dat deel dan afwerken met PIR platen (die hebben een alu laag aan beide zijde neem ik aan want dat werkt dan al een heel groot deel als dampscherm, ook als zijn de naden nog niet afgetaped e.d.)
Lol - sneller werken. Ik ben al zo'n 2.5-3 dagen per week hier 8 uur per dag mee bezig. :P
Maar ik maak me nu niet zo zorgen om als er een beetje vocht in de pavaflex komt. Dat dampt er wel weer uit als ik klaar ben. Het ging mij er vooral om dat ik toch geen fout maak en over 10 jaar heel mijn dak kan gaan vervangen omdat er permanent vocht in zit en alles rot is. Maar dat lijkt hiermee wel uitgesloten.
[...]
Extra folie lijkt alleen maar geld weggooien.
Dus maar heel goed purren overal en hopen zorgen dat ik geen stukjes over het hoofd zie.
De koppen e.d. van de schroeven / schroefplaatjes tape ik ook af met alu-tape.
Dat ga ik ook doen voor de schroeven waar ik het PIR mee heb vastgezet. Maar ik ga ook het spaanplaat vastzetten door de PIR platen heen. Die koppen zitten dan in het spaanplaat en die kan ik niet meer afdekken met tape.

Het alternatief is is ragel-werk op de PIR platen plaatsen. Die schroeven vervolgens aftapen en dan het spaanplaat op het ragel-werk bevestigen. Maar dat wil eigenlijk niet want dat kost me weer ~ 2.5 cm extra aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
BrcBas schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:26:
Wij hebben 2 jaar geleden ons complete jaren 30 huis verbouwd, waaronder het dak van binnen geisoleerd (waar wij ook een woonzolder van hebben gemaakt). Waar we nu veel meer geleerd hebben, hadden we achteraf dikkere PIR platen moeten laten gebruiken door onze aannemer (40mm). Dit was dan ook onze eerste en erg grote verbouwing. De balklaag is gok ik rond de 12/16 cm dus er zitten een open ruimte tussen de PIR platen en gipsplaten.

Nu zit ik er aan te denken om deze toch beter te isoleren, maar wat zijn de mogelijkheden? Ik heb weinig zin om extra PIR te plaatsen aangezien ik dan de gestucte gipsplaten moet verwijderen. Zou ik eventueel glasvezels in kunnen blazen in deze ruimte, of parels?
4cm is niet veel. Waarom heb je destijds niet voor dikkere isolatie gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10 13:18
Sunri5e schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:57:
[...]

4cm is niet veel. Waarom heb je destijds niet voor dikkere isolatie gekozen?
Helaas advies van de timmerman destijds, en hadden ons hierin te weinig ingelezen doordat heel het huis in 1 keer gedaan werd! Eigenlijk alles naar wens behalve dit stukje..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
LED-Maniak schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:30:
[...]

Hij heeft het over de sierlijk manier dat de buis loopt.
ah oke, dat wordt gelukkig allemaal gestuct . :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Gandalf68 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:27:
[...]

ah oke, dat wordt gelukkig allemaal gestuct . :)
Wat ik wel eens gehoord heb; is dat het gewenst is om de draden vanuit het verdeelpunt vanuit het plafond verticaal over de muur te laten lopen.
Uiteraard is het je eigen huis, dus mag je doen wat je wilt.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:01
Zo "hoort" het ook. Op die manier kun je beredeneren waar de leidingen lopen in plaats van dat je met leidingzoeker aan de gang moet om zeker te weten of je (of de volgende bewoner) dat schilderijtje daar wel de muur in kunt spijkeren. Vanaf het plafond dus recht naar beneden naar het stopcontact of de schakelaar is makkelijker redeneren/onthouden dan een vrije vorm.

[ Voor 3% gewijzigd door RobNemoo op 13-12-2020 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
jorbit schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:03:
[...]

Wat ik wel eens gehoord heb; is dat het gewenst is om de draden vanuit het verdeelpunt vanuit het plafond verticaal over de muur te laten lopen.
Uiteraard is het je eigen huis, dus mag je doen wat je wilt.
je hebt gelijk , alleen aan die kant zat helemaal geen stopcontact ( overloop 2 stuks , 1 bij cv ketel en een naast de verwijderde schuifdeur. Op de grote zolder 1 dubbel contact ... dus er is veel aangelegd.

Soms gaan dingen niet ideaal , zolang het veilig is en verantwoord dat is het belangrijkste , daarna schoonheid maar dat zijn jullie over een paar weken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:39
phYzar schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:46:
[...]

Een in dit topic al vaker betwist punt: een luchtlaag is namelijk regelmatig (/vaak/altijd?) geen goed idee. Stilstaande lucht isoleert heel goed maar een luchtlaag is geen stilstaande lucht. Doordat beide zijden een andere temperatuur hebben krijg je convectie, dus luchtstroom, en wanneer er ergens in die luchtlaag een kouder punt zit (koudebrug of lek) verspreid die kou zich door de hele laag. Daarmee/daarnaast wordt die luchtlaag dus een plek waar condensatie een hogere kans heeft. Ik sluit me dus aan bij @LED-Maniak : bereken het, dan weet je of die luchtlaag een risico vormt.
en @LED-Maniak, een tijdje met Ubakus gespeeld. Ik kom nu hier op uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUr1Sw86Ixjxsga5D_WFY10tNho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MY2CloqxjshEigtUGl15Bwmi.png?f=fotoalbum_large

Komt aardig overeen met mijn beoogde opbouw. Ik heb alleen het idee dat de folie niet de juiste is. Wat kies je voor klimaatfolie?
technopeuter schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:44:
[...]
tip 1 eerst ECHT slopen, alles weghalen wat je belemmerd anders kun je niet fatsoenlijk de folie mooi krijgen. Dan de muur tussen de balken dichtsmeren, een gladde muur werkt veel fijner dan dit. eventieel bij de balkeinden flexibele pur gebruiken. Als het goed is lopen de balken door dus dat droogt wel maar heb je het iig kierdicht. Bij mij zag ik de folie bewegen nadat ik alles dicht had, dus toch niet echt dicht. Dat is echt een nachtmerrie die je niet wil
Maar hoe werk je de folie "dicht" tegen de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
kit, speciale van Isover bijv. prijzig maar wel plakkerig. arcylaatkit mag ook

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ook lekker, ik heb van het weekend de ombouw en rookkanaal verwijderd op zolder. Was een sta in de weg (50x50cm), lelijk opgemetseld en ongebruikt. Daarna kwam ik er achter dat het dakbeschot wat rot is daar, lekwater kan via de zijkant van de dakdoorvoer op het beschot lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZLjbQNxSBAc8UIG2vmDnaOlIWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PYqdGkicoRKhEuWZ3DR8fMlO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wtXs5LM1YPTsZ6cWrm6mGlFPXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qEhgzOG8h7Gimf9yr7aVnlPj.jpg?f=user_large

Nu zijn er 2 opties volgens mij:
1. Doorvoer dichtmaken en het zo laten
2. Doorvoer laten verwijderen, dakbeschot gedeelte laten vervangen en dak weer dichtleggen (ik heb nog wat pannen liggen)

Optie 2 is het meest duurzaam, iemand een idee van impact/kosten?

Trouwens een mooi trekgat dat ding. Zat niet luchtdicht aangesloten op het rookkanaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akmohBoOJIGgC8MgsJn9WOtv36o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J9RXu7vQlATNjrNtBATnfvOo.jpg?f=user_large

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Wie van jullie heeft er geïsoleerd met houtwol/vezel en kan iets zeggen over de geluidsisolatie? Voor zover ik kan vinden is deze isolatie superieur aan steenwol, kunnen jullie dit beamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:36
@scoobinoobi Dit is afgelopen zaterdag nog besproken hier.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Dat gaat niet over houtwol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
quote]scoobinoobi schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:21:
[...]

Dat gaat niet over houtwol?
[/quote]

Het gaat over Pavaflex of vergelijkbaar in dit topic en dat is houtvezel. Hier een paar keer besproken, maar niet heel uitvoerig

[ Voor 5% gewijzigd door jorbit op 14-12-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 06-10 16:59

Impry

Rallymedia.nl

technopeuter schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:26:
kit, speciale van Isover bijv. prijzig maar wel plakkerig. arcylaatkit mag ook
Ik lees ook wat over Aluband, werkt dat ook? Of is dat vergelijkbaar met normale aluminium tape?
https://www.toolstation.nl/zwaluw-aluband/p10124

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
[quote]Impry schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:37:
[...]

Ik lees ook wat over Aluband, werkt dat ook? Of is dat vergelijkbaar met normale aluminium tape?
https://www.toolstation.nl/zwaluw-aluband/p10124
alu band is een aluminium band met een bitumen kleeflaag wordt vaak gebruikt om aansluitingen waterdicht te maken of voor reparatie van lood stroken ondergrond moet wel stof vrij zijn plakt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Zou dit dan werken voor de aansluiting tussen PIR plaat en grove bakstenen muur? De aluminium tape hecht daar niet op.
Kit zou dus ook kunnen lees ik hierboven. Maar wil alle opties even langs gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJh1fmYq2C7d-PLEHRRcirQKXnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zO9QgnatQM8zSNypam5hneMg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 15:54
NoepZor schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:40:
Ook lekker, ik heb van het weekend de ombouw en rookkanaal verwijderd op zolder. Was een sta in de weg (50x50cm), lelijk opgemetseld en ongebruikt. Daarna kwam ik er achter dat het dakbeschot wat rot is daar, lekwater kan via de zijkant van de dakdoorvoer op het beschot lopen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zijn er 2 opties volgens mij:
1. Doorvoer dichtmaken en het zo laten
2. Doorvoer laten verwijderen, dakbeschot gedeelte laten vervangen en dak weer dichtleggen (ik heb nog wat pannen liggen)

Optie 2 is het meest duurzaam, iemand een idee van impact/kosten?

Trouwens een mooi trekgat dat ding. Zat niet luchtdicht aangesloten op het rookkanaal.

[Afbeelding]
die spaanplaten zuigen zich 1x vol met water en daarna verpulveren ze of trekken ze bol. Dit is niet "rot" zoals jij het noem. De plaat heeft alleen plaatselijk zijn sterkte verloren.

Ik heb exact hetzelfde gehad bij een gemetselde schoorsteen waar een stuk lood ontbrak. Dat is verholpen aan de buitenzijde en binnen heb ik het gewoon daarna afgewerkt. Je dakbeschot vervangen voor zo'n klein stukje hoeft echt niet en is bovendien een tijdrovende (of anders erg dure) klus.

Pannen er plaatselijk af, panlatten ook, beschadigde stuk er uit zagen van gording tot gording en vervolgens weer een nieuwe plaat er tussen monteren, panlatten opnieuw en de pannen er weer op.
Reken op bijna een dag werk voor 2 man.

Echt veel te veel werk voor 0 meerwaarde. Als de rest van de dakbeschot gewoon goed is dan zitten je panlatten prima en daarmee je dakpannen ook. Zorgen dat het goed dicht is nu en dan gaat hier nooit iets mee gebeuren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Welk item in Ubakus representeert "klimaatfolie" :? Weet iemand dat?

[ Voor 14% gewijzigd door Zwartoog op 15-12-2020 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:01
Zwartoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:52:
De Nederlandse vertaling is niet doorgetrokken naar alle productnamen. Duitsers schrijven Clima met een C. Als je daar op zoekt heb je een hele lijst producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:52:
ISOVER Vario KM Duplex UV bijvoorbeeld.

Verder zie mijn reactie over klimaatfolie:
_Arthur in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@RobNemoo en @_Arthur Dank je! Ga ik Ubakus eens sponsoren en verder spelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:20:
@RobNemoo en @_Arthur Dank je! Ga ik Ubakus eens sponsoren en verder spelen..
Gratis account aanmaken is al genoeg; je hoeft het niet aan te schaffen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Impry schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:09:
Zou dit dan werken voor de aansluiting tussen PIR plaat en grove bakstenen muur? De aluminium tape hecht daar niet op.

[Afbeelding]
BMD tape groen:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41EgV5jKfUL._AC_.jpghttps://www.amazon.de/-/e...d=1608024555&s=diy&sr=1-6
Ik heb nog nooit ander tape gezien wat zo hard kleeft, ook op ruwe materialen (wel stofvrij)

of rubberkit:
Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/615DWcBaRIL._AC_UL160_SR160,160_.jpg
https://www.amazon.de/-/n...fRID=X0DDPK15YDAYGNEVZP0X
Dat spul kleeft ook flink, en na "uitharding" is het blijvend elastisch/rubber achtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Thanks! Daar eens wat van bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:12

[Afbeelding]
Welk type isolatie en bevestingspads heb je gebruikt?

Als ik het goed zie, is je isolatie rechtstreeks bevestigd op je onderdak met die pads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dit is 100mm PIR plaat direct op het dakbeschot vastgeschroefd met 120mm schroeven (torx!! ivm soms onhandige schroefhoek) en drukverdeelplaatjes. Die term is het meestgebruikt.
https://www.houthandelonl...d8LTYS1EsswgaAv3GEALw_wcB

Bij Bouwmaat staan ze als volgt online: https://www.bouwmaat.nl/f...RO9QlqUSbPkcaAnEsEALw_wcB

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gandalf68
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYjtuWxx04SnIbxn_R8yK5I515c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2TrjxIC6h14g7K1yw4oUZcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWD-mqrAt9E4lh5kGfBwErSuXkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTrluffaG2timUcLXITlQKBw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exyqaIecQfBWBHjSLpLDbDfrvMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVcunnvXkBVIjzcivY7yRLBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVLEateTk0QtpcCl5IhvJRgOQak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jgkatdxc8WpWljeCi2fbkFzS.jpg?f=fotoalbum_large

Little sneak preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Okidoki, nu met klimaatfolie. De Novaflexx is de enige die ik én in Ubakus vond, én ook in de webshops waarin ik heb gezocht. De "pro clima" foliën doen het trouwens allemaal vrij slecht.

De onderste latten komen trouwens "haaks" op de balklaag te liggen, maar deze optie is ook onder registratie niet beschikbaar. Weet iemand of dat veel uitmaakt qua berekeningen? Kan volgens mij alleen maar beter worden aangezien het contactoppervlak kleiner wordt.

Over de vraag "luchtlaag of 1 cm extra wol": de Rc gaat met 0,1 omhoog met een cm extra, op de andere indicatoren geen noemenswaardig effect. De functie "wol samenprakken" zit er denk ik niet in :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlmnTN8oGscsa8mgm4Kk3__irAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JUdwkec8N6YXUi5zOMZUZ3TX.png?f=fotoalbum_large

Gaat dit goed zo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wat vind je zelf? Je constructie is zeiknat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_Arthur schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:51:
[...]

Wat vind je zelf? Je constructie is zeiknat....
Hmm, ik hoopte op niet-rood = niet-slecht :'(

Heb je een suggestie voor verbetering? Ik kom vooralsnog alleen "beter" uit bij andere bedekking buiten. De NL IKO Carbon doet het veel beter dan andere bitumen. Maar buiten is voorlopig nog niet aan de beurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nq6t1KGlUNepPHMCFEFzKyW3qGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIbT74eU2feJYZbF7rkZGdi2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Zwartoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:46:
Hmm, ik hoopte op niet-rood = niet-slecht :'(
Elke vorm van druppels die Ubakus in de constructie laat zien == foute boel.
Heb je een suggestie voor verbetering? Ik kom vooralsnog alleen "beter" uit bij andere bedekking buiten. De NL IKO Carbon doet het veel beter dan andere bitumen. Maar buiten is voorlopig nog niet aan de beurt.
De vraag is natuurlijk; hoe zit de constructie er echt uit: ligt de Bitumen echt direct op het hout? Of zit er niet iets extra's tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_Arthur schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:49:
[...]

De vraag is natuurlijk; hoe zit de constructie er echt uit: ligt de Bitumen echt direct op het hout? Of zit er niet iets extra's tussen.
Ik vermoed direct op het hout, maar heb er nog niet in geboord. Bij de aangebouwde schuur (vermoedelijk in dezelfde tijd gedaan) in ieder geval wel.

Het dak is eigenlijk een balkonnetje, dus bovenop liggen ook nog tegels. De bedekking is wel dringend aan vervanging toe. Helaas kan het bovenop niet te dik geïsoleerdworden, hooguit 3 cm ter vervanging van de stoeptegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

_Arthur schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:49:
[...]

Elke vorm van druppels die Ubakus in de constructie laat zien == foute boel.
Zo sterk is het ook weer niet. De druppels geven alleen aan dat er condensatie plaats vindt. Ja er condenseert wat. Ubakus zegt zelfs precies hoe veel, hoe vochtig het hout wordt, hoe de kans op schimmel is en hoe lang het opdrogen duurt. Als die waarden prima zijn, is een klein beetje condensatie niet zo erg. Als het maar weer droogt en niet te vochtig wordt waardoor je schimmel en rot krijgt.

Zonder zou isoleren met een dampdichte laag buiten, isolatie tussen balken en klimaatfolie binnen nooit kunnen. Dat kan bijna niet zonder (een klein beetje) condensatie. Dat bepaald meteen of je in een klimaat folie en dus in een compact-dak isolatie gelooft. Er zijn voorstanders en tegenstanders. Echter wel met bepaalde vuistregels: dak moet in de zon liggen (geen groen dak of zonnepanelen), geen blijvend water op staan, etc etc. zodat het wel de kans krijgt om weer te drogen. Die stoeptegels dus weghalen.

Wat Ubakus zegt in mijn dakkapel met soortgelijke constructie: (bitumen - underlayment - balken/pavaflex - kilmaatfolie - rachelwerk - gipsvezel):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QgNGOA.png

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 15-12-2020 16:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
-

[ Voor 100% gewijzigd door barry86 op 15-12-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

barry86 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:29:
Ik ben eigenlijk razen benieuwd naar mijn ubakus, heeft iemand zin en tijd om deze in te vullen?
Kan je toch zelf? https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Je hebt gelijk! ben al bezig! wist niet dat het vrij toegangelöijk was!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wuursj schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:29:
Zo sterk is het ook weer niet. De druppels geven alleen aan dat er condensatie plaats vindt. Ja er condenseert wat. Ubakus zegt zelfs precies hoe veel, hoe vochtig het hout wordt, hoe de kans op schimmel is en hoe lang het opdrogen duurt. Als die waarden prima zijn, is een klein beetje condensatie niet zo erg. Als het maar weer droogt en niet te vochtig wordt waardoor je schimmel en rot krijgt.
Niet met je eens. Maar daarvoor mogen meningen verschillen ;)
Zonder zou isoleren met een dampdichte laag buiten, isolatie tussen balken en klimaatfolie binnen nooit kunnen. Dat kan bijna niet zonder (een klein beetje) condensatie. Dat bepaald meteen of je in een klimaat folie en dus in een compact-dak isolatie gelooft. Er zijn voorstanders en tegenstanders. Echter wel met bepaalde vuistregels: dak moet in de zon liggen (geen groen dak of zonnepanelen), geen blijvend water op staan, etc etc. zodat het wel de kans krijgt om weer te drogen. Die stoeptegels dus weghalen.
Onder het bitumen een waterkerende dampdoorlatende folie. En aan de warme kant, direct achter de eventuele gipsplaten met stucwerk, een dampsper.

Dan kan je elk isolatie materiaal wat je leuk vindt er tussen stoppen, zonder problemen. Behalve dan Pavaflex zoals te zien :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQkCUOcr0uEX6zVlS_CDBxcx4ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IAW1gARQiTvF5ABxR10phCAo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

_Arthur schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:55:

Onder het bitumen een waterkerende dampdoorlatende folie. En aan de warme kant, direct achter de eventuele gipsplaten met stucwerk, een dampsper.

Dan kan je elk isolatie materiaal wat je leuk vindt er tussen stoppen, zonder problemen. Behalve dan Pavaflex zoals te zien :+

[Afbeelding]
Daar ben ik het weer niet mee eens.
Bitumen buiten = dampdichte laag.
Dampdichte laag binnen en buiten = mogelijke problemen als er ook maar iets van vocht bij kan komen. Dat kan nooit meer drogen. Schroefgaatjes door je folie, afsluiting van plafond met muur, etc. etc.

Ubkaus vindt dat ook. Zodra ik een dampdichte laag aan de binnenkant gooi onder bitumen krijg je deze melding en raadt dan een klimaatfolie aan als je de boel naar buiten toe niet open kan maken. Ook bij andere materialen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d55JPIU.png

Platte daken zijn zo irritant te isoleren door die dampdichte laag aan de buitenkant die je liever binnen wil.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 15-12-2020 17:18 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@_Arthur en @Wuursj Leerzame discussie :)

De dampremmer aan de binnenzijde ipv de klimaatfolie maakt idd het verschil tussen houtvocht +3,2% of 0%. Wat ik eerder begreep is dat dampremmend alleen werkt als je het ook 100% goed kunt afwerken. Dat vertrouwen heb ik niet in mezelf. Klimaatfolie is vergevingsgezinder, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 21:53
Hier lag ook een bitumenlaag op het dakbeschot. Is 20 jaar geleden geïsoleerd met steenwol, daarover gipsplaat en dus geen dampscherm. Dan krijg je dus dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8IYResL8LdLvowzF-6Xqj-ySbU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAyhw2h3VkV7Nj1HBCsjwlbi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4A7vcYP6HnvTkwEiWpufZhRh01k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X5Dj6ifUNk2sFzuW0gQWpYdy.jpg?f=fotoalbum_tile

Dan kun je dus meteen je hele dakbeschot (aan 1 kant) vervangen... Nu was dat bij mij maar een uurtje extra werk omdat we toch het dak vanaf buiten gingen isoleren en de dakpannen hebben vervangen. Aan de andere kant: het ging toch 20 jaar goed, dus als je van plan bent te verhuizen binnen 10 jaar kun je het dampscherm overslaan :) In mijn geval ben ik blij dat ik de schoorsteen heb gesloopt en zo achter de gipsplaten kon gluren en een verdacht plekje zag. Resultaat is dat ik alle steenwol en gipsplaten eruit heb gesloopt en afgevoerd en da's maar goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Hier zat ook gewoon glaswol achter het gips, er zijn alleen wat kringen van dakbeschot dat ooit nat is geweest, voor de rest ziet het er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 21:53
scoobinoobi schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:44:
Hier zat ook gewoon glaswol achter het gips, er zijn alleen wat kringen van dakbeschot dat ooit nat is geweest, voor de rest ziet het er prima uit.
Had je dan ook bitumen op je dakbeschot liggen? Probleem aan die kant van het dak was ook dat het één grote volière was onder de dakpannen. Allemaal takjes en troep en dus ook schimmels. De andere kant was schoner en daar ook slechts wat vochtkringen. De steenwol was wel helemaal broos en viel zo uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
GodDamage schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:39:
[...]

Had je dan ook bitumen op je dakbeschot liggen? Probleem aan die kant van het dak was ook dat het één grote volière was onder de dakpannen. Allemaal takjes en troep en dus ook schimmels. De andere kant was schoner en daar ook slechts wat vochtkringen. De steenwol was wel helemaal broos en viel zo uit elkaar.
Dat niet, maar aanbevolen is wel om in die situatie ook een dampscherm te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 20:27

[Afbeelding]
Ik heb op het stucwerk "universal primer" op de muur gekwast. Dat gebruikt je normaliter op zuigende ondergronden voor het kitten. Daarop plakt de ALU tape best goed op! Maar een grove baksteen is natuurlijk eerder lastig vanwege de structuur van het oppervlak dan de plakkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Als je die aansluiting hebt afgepurt, dan hoef je deze niet te plakken toch? Pur=dampdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Hoeveel verschil zit er nu in geluidsisolatie tussen glaswol en pirplaten?
Standaard wordt er gezegd dat glaswol beter is, en Steenwol is weer beter dan glaswol. Maar over hoeveel verschil praten we dan?

Ik heb het idee dat Er vooral heel veel wordt nagepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:28

timovd

Voorsprong door techniek

@barry86 steenwol is zwaarder dan glaswol en massa kan geluid beter absorberen. Harde materialen hebben meer een reflecterende werking dan een absorberende. Dat is de basis.
Vaak zijn de akoestische en thermische eigenschappen te vinden bij de fabrikant. Een tijd geleden heb ik daar een keer opgezocht bij Rockwool.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
barry86 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:18:
Hoeveel verschil zit er nu in geluidsisolatie tussen glaswol en pirplaten?
Standaard wordt er gezegd dat glaswol beter is, en Steenwol is weer beter dan glaswol. Maar over hoeveel verschil praten we dan?

Ik heb het idee dat Er vooral heel veel wordt nagepraat.
Dat idee heb ik ook. Kijk ook eens naar houtwol, op YouTube kan je testen vinden waar ook steenwol in gebruikt word. Daar is de houtwol telkens superieur aan.

Pir t.o.v. glaswol zal een wezenlijk verschil zijn, zo is hier in dit topic wel te lezen. Cijfers kan je soms vinden in de product sheets zoals hierboven gezegd word, maar voor bijvoorbeeld houtwol heb ik het zo 1/2/3 nog niet kunnen vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobinoobi op 16-12-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 19:30

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Heeft hier iemand muren nageisoleerd, waar al glaswol inzit?
Er is hier een bedrijf geweest wat er een soort pur inspuit, wat uitzet en de glaswol platdrukt.
Geen idee of dit goed werkt.

Glaswol verwijderen is niet te doen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:28

timovd

Voorsprong door techniek

@sander817, Spouwmuurisolatie Supafil of parels
Die vraag past beter in een ander topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
sander817 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 09:36:
Heeft hier iemand muren nageisoleerd, waar al glaswol inzit?
Er is hier een bedrijf geweest wat er een soort pur inspuit, wat uitzet en de glaswol platdrukt.
Geen idee of dit goed werkt.

Glaswol verwijderen is niet te doen denk ik
Er zijn machines die isolatie uit je spouw/kruipruimte kunnen zuigen, waaronder glaswol. Verder geen ervaring mee. Persoonlijk zou ik niet pur in de spouw laten spuiten als er nog glaswol inzit. Ik denk dat je dan toch plekken krijgt waar de pur niet volledig komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:05

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

scoobinoobi schreef op woensdag 16 december 2020 @ 06:39:
Als je die aansluiting hebt afgepurt, dan hoef je deze niet te plakken toch? Pur=dampdicht?
Pur is dampremmend maar zeker niet dampdicht.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zoals ik al eerder heb aangegeven lees ik met veel interesse hier mee. Mijn zolderkamertje is sinds Corona ook mijn werkplek geworden. Het andere deel is de slaapkamer van mijn zoon.

Mijn zolder zit in een woning van 1996 en is dus redelijk geïsoleerd. Volgens bouwtekening zit er een Rc van 2,5 op, wat uiteraard de norm was uit die tijd. Recent heb ik een Velux dakraam vervangen en toen heb ik kunnen zien dat het van die geprefabriceerde dakplaten zijn met een XPS achtige isolatie. Helaas ben ik nog geen merk tegen gekomen.

De basis zou dus "best goed" moeten zijn. Wat mij echter opvalt is dat de luchtvochtigheid iets aan de hoge kant is (tussen de 60 en 65%). Dat kan ik redelijk makkelijk naar beneden brengen naar tussen de 50 en 55% als ik het dakraam open zet. Hoewel het nog een zachte winter is, is dat niet heel comfortabel.

De temperatuur op zolder zakt als de radiator uit staat naar een graad of 17. Er zit een redelijk klein radiatorplaatje in iedere zolderkamer (ca 80 x 50, dubbele plaat) en je merkt dat die met een aanvoertemperatuur van 55 a 60 graden moeite heeft de ruimte op een graad of 20 te krijgen.

Nou kan ik de aanvoertemperatuur opschroeven, maar met het oog op het ooit willen aanschaffen van een hybride warmtepomp die "maar" tot 55 graden kan, wil ik proberen om met die temperatuur mijn huis/zolder warm te krijgen.

Wat ik dus wil doen zijn de volgende stappen:
  1. Plaatsen van radiatorventilatoren en kijken wat het effect daarvan is
  2. "iets" met een verbeterde luchttoevoer
  3. Verder isoleren van de zolder naar een zo hoog mogelijke Rc
Punt 1 is makkelijk en ga ik sowieso uittesten
Dan punt 2
De zolderkamer herbergt ook de mechanische afvoer van binnenlucht en daar heb ik een Y-stuk tussen gezet zodat de kamer ook direct afgezogen wordt. Dit scheelt wel iets, maar het is minimaal. Het zit dus vooral in de aanvoercomponent. Ik heb eigenlijk nog geen "omgekeerde" MV-box kunnen vinden die frisse lucht naar binnen blaast. Uiteraard wel de "echte" WTW/ventilatie-units, maar dat lijkt mij wat overkill. Zou iemand mij op weg kunnen helpen met apparaten die doen wat ik wil?

Punt 3 is er 1 van de wat langere termijn. Door dit topic heb ik gezien hoe het moet. Ik ben nog met Ubakus aan het stoeien om te zien of het qua vocht goed zal gaan, maar dat moet wel lukken. Ik ben alleen benieuwd of ik daarmee de zolder een graad of 2 a 3 warmer kan houden. Is daar op voorhand wat zinnigs over te zeggen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
technopeuter schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:44:
[...]

Okidoki, rand gestuct. Daarboven is geïsoleerde spouw. Wol ertussen, en dan de folie tegen het stuc aankitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSrg7MygHLEer7NJNU9pvU0BbaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwGo5KeVnlJmh4yNFZsuchQk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Zwartoog schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:24:
[...]

Okidoki, rand gestuct. Daarboven is geïsoleerde spouw. Wol ertussen, en dan de folie tegen het stuc aankitten?

[Afbeelding]
Als er geen kieren meer zijn tussen de stenen en de balken ja! Goed gedaan!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb vanavond met Ubakus geprobeerd het bestaande dak en een mogelijke na-isolatie te simuleren

Het bestaande dak zijn van die kant-en-klare dakpanelen met dunne sporen en -naar ik aanneem- aan weerszijden van het isolatiemateriaal iets van een aluminium laag.
Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten zien. Rc waarde zou aardig moeten kloppen en de dikte komt denk ik ook redelijk in de buurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_6GWRXW3vxzGc5kV_WJFlpuPPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecrcDWy0lrku7GsXOJ5cBhh1.png?f=fotoalbum_large

Deze dakconstructie rust op gordingen die opgelegd zijn op de bouwmuur en een stalen spant. Daardoor heb ik een maximale diepte van zo'n 20 cm om "iets" mee te doen.
Ondanks hier flink mee te lezen blijft het bij mij duizelen met damp-open en dampdichte folies. Ubakus gaf aan dat ik op onderstaande wijze geen problemen met vocht zou moeten krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQVMmR97v_kBtE04zZFwrt7xd7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Z64FyPX4d1HXcOd0Gg3YrYz.png?f=fotoalbum_large

Doe ik dat nu zo een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenDries
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:44
Ondertussen al wat berekeningen gemaakt op Ubakus en alvast Pavaflex (6 cm) en een Intello Clima Plus klimaatfolie besteld :)

Ik zit echter met bedenkingen bij het isoleren van de dakvoet waar de zinken bakgoot op geplaatst is. Kan ik zomaar de Pavaflex doortrekken tussen de kepers tot op de muurbalk? Volgens Ubakus komt dit niet goed maar ik vraag mij af of ik gezien de relatief beperkte oppervlakte van de zink in de problemen kom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDRmX1CACSajeMKzrxT2r3jp1QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSzft2Of6k4gMSvvq0B9LsIK.jpg?f=fotoalbum_large

Berekening geïsoleerd dakdeel (OK):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wepn9RKsFbIAff3MLsTrc_SIQpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9hy7cyEj8UI4RakflL2suRw.png?f=fotoalbum_large

Berekening isoleren zinken dakgoot met 6 cm pavaflex (niet OK):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Mlw4tpuO7X-o6f9y7QsBUC46Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvYjjll2wSeTKIxU4ZBcJ2aN.png?f=fotoalbum_large

Iemand tips over hoe ik dit best zou kunnen aanpakken? Vul ik de holtes onder de zinken dakgoot op met overschotten glaswol (ligt boven de spouw) of laat ik dit "ventileren"?

[ Voor 10% gewijzigd door DenDries op 20-12-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_ferry_ schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:11:
Ik ben alvast een beetje aan het orienteren hoe&wat. Deze winter doen we het nog maar even met een extra kacheltje ;)

Maar we hebben een dakopbouw waarin ook een vliering zit. Tussen de balken kan ik 12cm isolatie kwijt. Dat samen met de 8 a 10cm wol die er al zit moet er wel een stuk meer comfort te behalen zijn! :)
Alleen dan ga je lezen over vocht en folie, en zie ik wel een probleempje. Want als het dampdicht moet zijn, hoe ga ik dat behalen rond de dragers van de vliering? En langs de muur? De isolatie kan ik doortrekken richting vliering. Tussen de balken in zit een los stukje plaat geschroefd met een afwerklatje in het rood omcirkelde deel.

Er zit ook nog een mooi kastje daar beneden met schuifdeurtjes. Twijfel wel of ik die mee isoleer, het geeft heel veel extra opbergruimte, die ik dan kwijt raak terwijl het iets van 4m2 aan extra isolatie is....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gek genoeg zou ik met de huidige constructie al condens krijgen tegen de folie?
Ik heb even gekeken via een opening van de ventilatie, na het glaswol komt de zwarte folie, geen dakbeschot.
[Afbeelding]
Even mezelf quoten en gniffelen.

De overbuurman heeft isolatie geplaatst, tussen de kepers schuimplaten welke voorzien zijn van alu folie, randjes afgepurd, geen folie of alu tape over de kepers, en zo de gipsplaat er tegenaan.

55cm zit er ongeveer tussen, dus erg solide zit die gipsplaat er dan ook niet tegenaan imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
NoepZor schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:08:
1) In de aansluiting tussen dak en vloer zitten ventilatiegaten. Wat moet ik hier mee doen? Moeten deze juist open blijven, of juist dicht gemaakt worden? Ze zouden aansluiten op de laag met glaswol. Foto:

[Afbeelding]
Om even terug te komen op een punt welke ik had. Kan ik deze gaten gewoon dichtmaken met een blokje hout en bijv. wat PUR-schuim? Of krijg ik dan problemen hier mee? Het zijn nu gewoon tochtgaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

NoepZor schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:54:
Om even terug te komen op een punt welke ik had. Kan ik deze gaten gewoon dichtmaken met een blokje hout en bijv. wat PUR-schuim? Of krijg ik dan problemen hier mee? Het zijn nu gewoon tochtgaten.
Je verwacht nog meer problemen dan nu? :+ Lekker dichtmaken.

Maar als je alles kier/tochtdicht gaat maken, denk dan ook aan (mechanische) ventilatie of een wtw.

Isoleren = ventileren.

[ Voor 14% gewijzigd door _Arthur op 21-12-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

PaT schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:15:
Ondanks hier flink mee te lezen blijft het bij mij duizelen met damp-open en dampdichte folies. Ubakus gaf aan dat ik op onderstaande wijze geen problemen met vocht zou moeten krijgen.

[Afbeelding]

Doe ik dat nu zo een beetje goed?
Ja met een dampfsperre van 1 mm dik (?) en een µ-waarde van zowat oneindig, krijg je alles wel vochtvrij. Maar hoe realistisch zijn dergelijke dampremmers? Ik zou de simulatie eens doen met een dampremmer die in de handel te krijgen is en dan naar de uitkomst kijken. Gewoon wat materialen bekijken ipv die fictieve die je nu gebruikt. Die hebt je in behoorlijke verschillen van ~100 tot 1500.

Je nieuwe isolatie laag zit namelijk tussen twee dampdichte materialen in en dat kan kritisch worden. Er zijn mensen die daar in geloven, ik persoonlijk wat minder. Geeft Ubakus geen melding onder de 'aanwijzing' knop? Je moet wel redelijk zeker zijn dat je de boel dicht krijgt van binnen.

Een andere optie is aan de binnenkant isoleren met een klimaat folie, iets dat wel vaker wordt gedaan bij na-isolatie onder een dampdichte laag. Ook hier zijn believers en non-believers.

Al met al: isoleren onder een dampdichte laag is inderdaad niet gemakkelijk om het qua vochthuishouding perfect te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
_Arthur schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:10:
[...]

Je verwacht nog meer problemen dan nu? :+ Lekker dichtmaken.

Maar als je alles kier/tochtdicht gaat maken, denk dan ook aan (mechanische) ventilatie of een wtw.

Isoleren = ventileren.
Ik heb een mechanische ventilatie aangelegd bij de verbouwing in 2015. Geen geavanceerd WTW systeem maar gewoon zo'n itho box met ventielen in woonkamer (keuken), WC en badkamer. Daarnaast komt er op zolder een nieuw dakraam, met ventilatiestand. Huidige raam is een ouderwetse die gewoon tocht in plaats van ventileert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Wuursj schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:31:
Ook hier zijn believers en non-believers.
Ik voel mij aangesproken; misschien kun je het voortaan "onderbouwt" of "ander inzicht" noemen ipv 'beliebert'. Dit soort denigrerende opmerkingen weerhoudt mij er van hier nog verder mensen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

_Arthur schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
[...]

Ik voel mij aangesproken; misschien kun je het voortaan "onderbouwt" of "ander inzicht" noemen ipv 'beliebert'. Dit soort denigrerende opmerkingen weerhoudt het mij er van hier nog verder mensen te helpen.
Het is absoluut niet op jou gericht en had jou niet eens in mijn hoofd toen ik dit neerzette. En allemaal niet denigrerend naar wie of wat dan ook.
In de hele bouwwereld zijn er mensen die geloven in de werking van een klimaatfolie en mensen die er absoluut niet in geloven. Ik weet zelf ook niet voor de 100% of een klimaat folie werkt.

Het is ook raar materiaal waarvan de porien groter worden als het warm is. Maar het zit doorgaans aan de warme kant waar het altijd relatief warm is...

In beide oplossingsrichtingen kan iets fout gaan:
- Bij werken met forse na-isolatie en een klimaatfolie kan er condensatie ontstaan dat onvoldoende droogt -> boel nat -> rot.
- Bij werken met materiaal tussen twee dampdichte lagen en vocht dat er toch komt (bouwfouten, zijkanten, gaatjes in folie, bouwvocht) kan niet meer weg. -> boel nat -> rot.

In beide gevallen geeft Ubakus een waarschuwing, voor beide is wat te zeggen. Dat ben je toch wel met me eens? In een situatie die twee matige oplossingen geeft, moet je kiezen in de situatie waarin jij gelooft dat het de beste oplossing is. Dat is wat ik probeerde uiteen te zetten. Er is geen perfecte oplossing bij een dampdichte buitenkant.

De warm-dak-methode of dampopen aan de buitenzijde hoeft niemand in te geloven, dat zijn gewoon de beste manieren. Maar kan jammer genoeg niet altijd.

[ Voor 49% gewijzigd door Wuursj op 21-12-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wuursj schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:31:
[...]

Ja met een dampfsperre van 1 mm dik (?) en een µ-waarde van zowat oneindig, krijg je alles wel vochtvrij. Maar hoe realistisch zijn dergelijke dampremmers? Ik zou de simulatie eens doen met een dampremmer die in de handel te krijgen is en dan naar de uitkomst kijken. Gewoon wat materialen bekijken ipv die fictieve die je nu gebruikt. Die hebt je in behoorlijke verschillen van ~100 tot 1500.

Je nieuwe isolatie laag zit namelijk tussen twee dampdichte materialen in en dat kan kritisch worden. Er zijn mensen die daar in geloven, ik persoonlijk wat minder. Geeft Ubakus geen melding onder de 'aanwijzing' knop? Je moet wel redelijk zeker zijn dat je de boel dicht krijgt van binnen.

Een andere optie is aan de binnenkant isoleren met een klimaat folie, iets dat wel vaker wordt gedaan bij na-isolatie onder een dampdichte laag. Ook hier zijn believers en non-believers.

Al met al: isoleren onder een dampdichte laag is inderdaad niet gemakkelijk om het qua vochthuishouding perfect te doen.
Dank voor de tips. Ik loop in Ubakus best te hannesen met de materialen.

Ik verwacht dat mijn huidige isolatie een pur of eps plaat is met aan weerszijden een aluminium laagje. Die kan ik niet goed in Ubakus vinden.
Hetzelfde met de nieuwe PIR platen. Als ik daar zoek vind ik wel 'Pur aluminiseert' oid. Is dat dan de juiste? PIR kan ik niet selecteerbaar vinden in de demoversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

PaT schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:39:
[...]
Ik verwacht dat mijn huidige isolatie een pur of eps plaat is met aan weerszijden een aluminium laagje. Die kan ik niet goed in Ubakus vinden.
Hetzelfde met de nieuwe PIR platen. Als ik daar zoek vind ik wel 'Pur aluminiseert' oid. Is dat dan de juiste? PIR kan ik niet selecteerbaar vinden in de demoversie.
Ik gebruik ISOVER inegra AP PIR alu. Die heeft een alu afwerking (zoals vele anderen maar van deze weet ik het zeker). Heeft een µd waarde van 1600 en daarmee als behoorlijk dampdicht beschouwd.
Maar ik weet niet zeker of het aanbod in de demo beperkt is? Anders even een gratis accountje aanmaken, kun je ook je creaties opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PUR schaum is wel te selecteren, IKO heeft ook diverse met aluminium laagje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 06:03
PaT schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:39:
[...]

Dank voor de tips. Ik loop in Ubakus best te hannesen met de materialen.

De BauderPIR FA TE is een PIR plaat met beide zijden alu cachering. Deze gebruik ik in mijn UBAKUS berekeningen. Zie ook de officiële website

Zelf heb ik de volgende berekening gemaakt. Mijn bedoeling is om de voorste platen te lijmen op de houten balken, echter ben ik nog op zoek of dit sterk genoeg is. Dat worden dan PIR platen met gipskarton als 1 plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kIDses_ckrBCS3PN-LFxDUIYIY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/S2hrjvlKkeVt0n6FldtqmLyP.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door Koen87 op 22-12-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik zat de afgelopen week nog wat verder te denken over het verder isoleren van de zolder. Het aanbrengen en eventueel dampdichtmaken geloof ik wel. Het is juist de afwerking die mij hoofdbrekens bezorgt.

Ik heb een 2-onder-1-kapper en die heeft een zogenaamd pyramide dak. Ik heb dus 3 schuine zijden. De hoek ribben zijn stalen balken en daar liggen per dakvlak 3 gordingen (voetbalk, 2 tussengordingen) op.

Om de afwerking aan te brengen had ik bedacht om van gording naar gording een raamwerk te maken. De korte zijde, bijvoorbeeld tegen de woning scheidende muur is dat zo'n 2,5 meter en dat moet wel lukken. Maar juist bij die stalen profielen loopt dat op naar 3,5 meter. Dat is wat enthousiast om te overbruggen met een simpel balkje lijkt mij.
Op de foto zie je links de stalen balk. Haaks daarop dus 1 van de gordingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKSuxu5B8reh6dZAxNoGBMODyBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twK0JNj1fX7xf1TdfG32hOcK.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het nu in dit geval slimmer zijn PIR+gipsplaten in een te nemen die je dan vastschroeft op de huidige dakplaten?

EDIT:
Ik kwam zojuist het komo-certificaat tegen van mijn huidige dakplaten. Volgens het typenummer zou er minerale wol in moeten zitten. Je raadt het al, dat zit er zeker niet in. Ik gok een klein beetje dat ze bij dezelfde fabrikant zijn gebleven, maar voor een gealucacheerde PUR-plaat zijn gegaan.
Dat heb ik gemodeleerd en ben, met dank aan @pascoa341 in wiens post ik ineens de klimaatfolie zag staan, aan de slag gegaan om er 10 CM PIR tegenaan te plakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS-xpyb_BrDAQkOFURdayZ-92J0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enxoWHyHsjNqryQPccpvcBN2.png?f=fotoalbum_large

Wat mij verbaast is dat het Ubakus niets uitmaakt of ik de klimaatfolie tegen het huidige triplex dakbeschot zet of juist tussen gipsplaat en isolatie. Nou snap ik weinig van klimaatfolie. Kan iemand mij uitleggen waarom dit resultaat logisch is?
Qua vochtigheid lijkt het (net?) goed te gaan met deze modellering. Of heb ik weer ergens een verkeerde waarde ingevoerd (@Wuursj ?)

EDIT 2:
Volgens het grote Doe boek van Gyproc (pagina 46) moet met een HOH afstand van 30 cm met behulp van metal stud (profielen van 10cm) een lengte van 4,3 meter te overbruggen zijn. Kan iemand bevestigen dat dat goed gaat onder een schuin dak? Dan zou ik de punten van dit dak zo kunnen doen m.b.v. een klassieke opbouw van PIR-klimaatfolie-gipsplaat.

Sorry voor het spervuur aan vragen. Ik merk dat dit onderwerp mij erg bezig houdt ik er gevoelsmatig gezien mijn beroep meer van af zou moeten weten, maar dat duidelijk niet het geval is.
De zolder is mijn nieuwe werkplek en dat zal het de komende jaren ook wel blijven. Ik wil het dan ook echt goed hebben voor de komende jaren.

[ Voor 43% gewijzigd door PaT op 23-12-2020 10:46 . Reden: Weer wat meer info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Laatst online: 13:44
Die vochtigheid blijft toch wel een dingetje. Ik heb een berekening gemaakt waarbij ik houtvezelisolatie combineer met Kooltherm K12 (allemaal tussen de gordingen). Dan krijg ik de volgende uitlezing uit Ubakus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKdQoILnL-IeTXSBXwKESmrKy2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkV8cNjJMhgYrzR2irV8z4nX.png?f=fotoalbum_large

Ik zie daar toch wel wat condensatie, waarvan ik me afvraag of ik me daar zorgen over moet maken als er zonnepanelen op mijn dak komen te liggen (waardoor de droogtijd waarschijnlijk verlengd gaat worden.

Als ik de Kooltherm voor PIR vervang, dan is er geen probleem met condensatie. Echter dan is de droogreserve wel weer wat matig (268, terwijl minimum voor Ubakus 250 is. Het is dus voldoende, maar hangt niet over). Ook is de constructie dan dampdicht ipv dampopen en dampopen lijkt me mogelijk beter voor het binnenklimaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDIqKMF-3X9tp3OQVAhYbYXbymQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/av50uzSfHKVayamShHzUjJmR.png?f=user_large

Ik kan een dampremmer doen ipv een klimaatfolie, maar dat valt bij de Kooltherm best tegen (dan wordt het 10 dagen condensatie en dan ben ik de dampopenheid ook kwijt, dus is dat voordeel tov PIR weg).

Wat is wijsheid in een dergelijke situatie? Of maakt het geen bal uit en zit ik gewoon te mierenneuken? Mijn buren hebben gewoon glaswol gedaan, wat op een droogtijd van 28 dagen uit komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pascoa341 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:06:
Die vochtigheid blijft toch wel een dingetje. Ik heb een berekening gemaakt waarbij ik houtvezelisolatie combineer met Kooltherm K12 (allemaal tussen de gordingen). Dan krijg ik de volgende uitlezing uit Ubakus

[Afbeelding]

Ik zie daar toch wel wat condensatie, waarvan ik me afvraag of ik me daar zorgen over moet maken als er zonnepanelen op mijn dak komen te liggen (waardoor de droogtijd waarschijnlijk verlengd gaat worden.

Als ik de Kooltherm voor PIR vervang, dan is er geen probleem met condensatie. Echter dan is de droogreserve wel weer wat matig (268, terwijl minimum voor Ubakus 250 is. Het is dus voldoende, maar hangt niet over). Ook is de constructie dan dampdicht ipv dampopen en dampopen lijkt me mogelijk beter voor het binnenklimaat:

[Afbeelding]

Ik kan een dampremmer doen ipv een klimaatfolie, maar dat valt bij de Kooltherm best tegen (dan wordt het 10 dagen condensatie en dan ben ik de dampopenheid ook kwijt, dus is dat voordeel tov PIR weg).

Wat is wijsheid in een dergelijke situatie? Of maakt het geen bal uit en zit ik gewoon te mierenneuken? Mijn buren hebben gewoon glaswol gedaan, wat op een droogtijd van 28 dagen uit komt)
Als ik mijn huidige dakconstructie (PUR-plaat met aluminiumlaagje afgedekt met betonnen pannen en aan de binnenzijde een triplex/spaanplaat), dan heb ik een droogreserve van 5 gr. Ik heb 0,0 last van schimmels oid, dus volgens mij is dat een waarde die niet bijzonder kritisch is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Awi2wfxfWrlaWkcmYisIWsaMC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZN86VWnEEFf8z0H3P5qyO18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wbx-W_iBYk84qrroHF_uOU_Sajs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97uWCs05MPtkCkXjJt6oywQd.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook lekker bezig. Deze slaapkamer van 7.5m x 5.5m uit 1990 met 8cm glaswol wordt opnieuw geïsoleerd met 14cm pir en een dampscherm.
Het plafond wordt via de zoldervloer aangepakt.
Mijn pir platen haal ik altijd bij RHisolatie voor €12 tot €15 per m2

Daarna oude kozijn eerste generatie dubbelglas er uit en nieuw schucco kozijn 3 laags glas er in met alles draaikiep ramen, elektro motor rolluiken gescheiden met een tussenstrook van 100mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wCOmLPTRV2lBXVpz4XtHJe_UHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8T6uIirSB8N6ru6du1CeNDpf.png?f=user_large

Daar wordt een scheidingswand in het midden geplaatst en uiteindelijk wordt de kamer opgedeeld in 2 slaapkamers en 1 voorraadkast (of kledingkast volgende de vrouw....)

Morgen gaan we purren *O* 8) 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
.

[ Voor 99% gewijzigd door barry86 op 23-12-2020 20:32 ]

• rube
Goed, ik heb de meeste PIR platen er tegen en al redelijk wat gepurt.
Maar hoe krijg ik de pir plaat in de hooek onderin voldoende dicht? Deze sluit (in veel gevallen) niet helemaal aan op de stenen daarachter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDsoWvXx2D3Se8WoZjnQ7ssyh98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSKofw3vBqrpUr2ZYTfudn1j.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu bij 1 plaat het purpistool tussen de plaat en de grond gestoken en net zo lang gespoten tot er pur aan de voorzijde uit komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQuCiXZICpp4a1uUgpBaLyswUys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0KiljbRc3kEoWXaSLBc3SwB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar zo kan ik niet echt goed spuiten (bus ligt ipv onderste boven en dus kan ik de bus maar voor een gedeelte gebruiken) en nog belangrijker, is dit voldoende (lucht)dicht? Of hoe kom ik daarachter, of wat zou ik anders moeten doen?

En hoe purren jullie bovenin een situatie als dit? Ik kan hier het pur pistool met de bus met geen mogelijkheid ondersteboven houden. Zelfs horizontaal is bij het bovenste gedeelte niet mogelijk (en zo heb ik nog 11 meter te gaan |:( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfsr0_1bZ2XLAzLU9UHjH6ude34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XaGFqEAx3ZUXw8zX8ui6epM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik neem aan dat anderen ook zulke onmogelijke hoekjes hebben dus hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
En hebben jullie erop vertrouwd dat dit uiteindelijk voldoende is afgedicht of op zulke punten toch nog dampdichte folie gebruiken?

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

@Rube: Ik pur tijdens het monteren. Dus eerst een ril pur op de plaat en hem dan hem pas op zijn plek zetten. En ook bij de muur: eerst die ruimte volpurren en dan pas de plaat er tegen. Maar dat is een beetje laat voor jou :)
En daarna aftapen, desnoods met stukjes folie (met alu laag).

Op zijn kop doen die bussen het inderdaad moeilijk heb ik ook ervaren. Ik doe die stukjes eerst met een nieuwe bus en flink schudden. Dan de rest van de bus later weer gebruiken als je de bus wel weer omhoog kan laten wijzen. Ik had op een gegeven moment 4 half volle bussen staan. Die dingen later weer prima op.

[ Voor 36% gewijzigd door Wuursj op 24-12-2020 13:52 ]

• rube
Tja, op die manier kan ik nu niet meer doen. Maar was me denk ik ook niet gelukt met deze platen onder 30 graden in al deze moeilijke hoekjes/boven mijn hoofd. Ik had al moeite genoeg om ze zo met schroeven te bevestigen.

Tape en folie heb ik ook aan zitten denken. Maar zou ik liever zien als "extra".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Die eerste foto heb ik opgelost door in die hoeken eerst glaswol te stoppen en daar de PIR plaat strak tegenaan duwen. De glaswol vult dat gat nu maximaal op.
Maar daar heb je nu niets meer aan.

Kun je het spuitstuk van je PUR pistool niet verlengen? Of met een tang buigen zodat je er wel bij kunt en de bus wel in een goede hoek kunt houden.
Daar heb je bij foto 2 mogelijk ook wat aan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:16
@rube : je moet toch ook nog afwerken? Dat betekent dat je mogelijk wat meer ruimte hebt om PUR aan te brengen.
Impry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:48:
Kun je het spuitstuk van je PUR pistool niet verlengen?
Dit is inderdaad de oplossing. Die wegwerpbussen worden met slang verkocht, maar je kunt waarschijnlijk ook wel een slang op het PUR pistool schuiven.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2020 16:15 ]

• rube
Er zit een standaard klein flexibel opzetstukje bij. Niet perfect maar dat gaat. Ik heb ookgeprobeerd om daar zo'n wegwerpslangetje (?) op te zetten maar dat werkt niet echt.

Langzaam purren in de moeilijke hoeken met een volle bus en veelal met opzetstukje op het pistool gaat. Als de bus leger begint te worden gebruik ik hem voor de makkelijkere stukken waar ik de bus rechter op kan houden. Zo krijg in ieder geval overal pur er in en zijn de bussen vrijwel leeg.

Ervaring helpt denk ik ook Ik ben nu bij bus 17 aangekomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Er worden ook pistolen verkocht met verlengde 'loop', zoals deze bijvoorbeed:
https://www.kitcentrum.nl...iten/irion-metal-lite-xl/

Voor fijne naden heb je ook opzetstukjes:
https://www.kitcentrum.nl...le-blister-a-10st/&cc=124

Maar iets zegt me dat je toch ergens bussen moet kunnen vinden die je ondersteboven kan gebruiken?

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 24-12-2020 16:22 ]

• rube
Rukapul schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:10:
@rube : je moet toch ook nog afwerken? Dat betekent dat je mogelijk wat meer ruimte hebt om PUR aan te brengen.
Ja onderaan in de hoeken breng ik waarschijnlijk wat extra rillen (rupsen) pur aan. Dat zie je later toch niet meer na de afwerking.

• rube
Slonzo schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:21:
Er worden ook pistolen verkocht met verlengde 'loop', zoals deze bijvoorbeed:
https://www.kitcentrum.nl...iten/irion-metal-lite-xl/
Ja, achteraf gezien had ik beter (ook) zo een kunnen bestellen. Maar het lijkt nu wel te gaan.
Voor fijne naden heb je ook opzetstukjes:
https://www.kitcentrum.nl...le-blister-a-10st/&cc=124
Die gebruik ik nu.
Maar iets zegt me dat je toch ergens bussen moet kunnen vinden die je ondersteboven kan gebruiken?
Ja, die heb ik eerder wel eens gebruikt. Maar ik wil nu goed, luchtdicht spul gebruiken dus ik heb FM330 besteld. Maar goed, het lijkt nu wel te gaan, rustig aan en met beleid.

Indien nodig (als ik nog meer nodig heb) koop ik nog een ander pistool / slang / andere bussen voor recht op gebruik.

• LED-Maniak
  • Nu online
rube schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:41:

En hoe purren jullie bovenin een situatie als dit? Ik kan hier het pur pistool met de bus met geen mogelijkheid ondersteboven houden. Zelfs horizontaal is bij het bovenste gedeelte niet mogelijk (en zo heb ik nog 11 meter te gaan |:( )

[Afbeelding]

Ik neem aan dat anderen ook zulke onmogelijke hoekjes hebben dus hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
En hebben jullie erop vertrouwd dat dit uiteindelijk voldoende is afgedicht of op zulke punten toch nog dampdichte folie gebruiken?
Die kanten bewaren tot je een nieuwe volle bus hebt.

Alternatief is een flexibele slang aan het pistool maken, dan kan het ook.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
Precies stukje of stuk flex slang kan je mooi over de nozzle van je purpistool schuiven. Bij ons in het dorp zit een Wildkamp, die hebben vele soorten en maten. Vooral transparant is niet duur en kan je dus gewoon een nieuwe van maken op het moment dat hij verstopt oid.

Hier in de kruip ruimte heb ik het ook zo gedaan en ik moet zeggen het werkt super. Je kunt het slangetje ook in smalle kiertjes duwen, dan moet je misschien ook even een klein slangen klemmetje mee nemen voor om je nozzle omdat er dan wat meer druk opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik zou een stuk flexibele slang er op zetten en daar achter weer een zelfde metalen pijpje. Dat is mooi stevig bij het in de gaten duwen en de bocht kun je maken de flexibele slang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 15:54
Impry schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:48:
Die eerste foto heb ik opgelost door in die hoeken eerst glaswol te stoppen en daar de PIR plaat strak tegenaan duwen. De glaswol vult dat gat nu maximaal op.
Maar daar heb je nu niets meer aan.

Kun je het spuitstuk van je PUR pistool niet verlengen? Of met een tang buigen zodat je er wel bij kunt en de bus wel in een goede hoek kunt houden.
Daar heb je bij foto 2 mogelijk ook wat aan.
Dit heb ik hetzelfde gedaan, bij mij liepen er soms in die hoeken ook nog verwarmingsbuizen. Ik heb daar steenwol achter gestopt en vervolgens de plaat in de juiste hoek afgezaagd, ook nog flink wat PUR op de afgeschuinde kant van de plaat gedaan voor de zekerheid en toen er tegenaan gedrukt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Nu met de storm buiten viel het mij op dat het in de bijkeuken flink aan het tochten was nabij de centraaldoos (in laag 2 op de tekening) in het plafond. Heb de opbouw zoals ik inschat dat hij is even nagebouwd in Ubakus, dit heet een 'warm dak' als ik het goed begrijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aRSeUJ6gfsSov-gZK5CQXhqpe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htvxC70eCxDADNfcgl9mY2RK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb boven de buitendeur een paneel zitten, onderaan zit een ventilatielat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZp3_0NlM1CJuixv_UTU5ya9es=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aEAVNMDIX3HElDUJG1DtuVKP.jpg?f=user_large

Maar eigenlijk blaast er nu gewoon koude buitenlucht (laag 2) boven de gipsplaten. Zo doet de isolatie toch weinig?
De ventilatielat boven de deur dichtmaken is ook geen optie, dan zal warme binnenlucht condenseren onder tegen het underlayment (laag 3) aan lijkt mij.

Vind het maar een vreemde opbouw isolatietechnisch gezien :? Zou ik zonder vochtproblemen die openingen achter het paneel dicht kunnen maken?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
ThinkPadd schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:15:
Nu met de storm buiten viel het mij op dat het in de bijkeuken flink aan het tochten was nabij de centraaldoos (in laag 2 op de tekening) in het plafond. Heb de opbouw zoals ik inschat dat hij is even nagebouwd in Ubakus, dit heet een 'warm dak' als ik het goed begrijp.

[Afbeelding]

Ik heb boven de buitendeur een paneel zitten, onderaan zit een ventilatielat.
[Afbeelding]

Maar eigenlijk blaast er nu gewoon koude buitenlucht (laag 2) boven de gipsplaten. Zo doet de isolatie toch weinig?
De ventilatielat boven de deur dichtmaken is ook geen optie, dan zal warme binnenlucht condenseren onder tegen het underlayment (laag 3) aan lijkt mij.

Vind het maar een vreemde opbouw isolatietechnisch gezien :? Zou ik zonder vochtproblemen die openingen achter het paneel dicht kunnen maken?
In je ubakus simulatie moet er op je dakbeschot nog iets van een pu folie komen. Volgens mij word isolatie op een plat dak nooit zo op het hout gelegd omdat je dan vocht problemen krijgt.

Als je dat aanpast is ubakus en van de sterk geventileerde lucht laag/spouw een niet geventileerde luchtspouw maakt. Dan kan je daarna zelf je conclusie trekken of die ventilatie lat zin heeft zo lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ja met een dampdichte/dampwerende folie tussen EPS en dakbeschot gaat de droogtijd van 132 naar 99 dagen. Nog steeds wat te hoog vind Ubakus, zijn bovengrens ligt op 90 dagen.

Heb de inkepingen in de ventilatielat net even dichtgeplakt met een stukje tape, de tocht is bijna weg, maar niet helemaal. Dus er zal altijd wel wat ventilatie blijven waardoor het wel losloopt qua issues met vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:52
Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe ouwe jaren dertig woning. Ik heb me in dit topic aardig ingelezen, en stap 1 is de zolder isoleren.

Het huis heeft zo’n mooi heel erg schuin dak dat zich over 2,5 verdiepingen uitstrekt. Buitenkant isoleren is geen optie trouwens, dat vinden we niet mooi, veel prachtige authenticiteit gaat dan verloren. Dus binnen. Geen folie onder de dakpannen dus dikke laag pir en dampdichte folie, zegt ubakus. Prima.

Nou zit ik al een tijd na te denken over het volgende, wellicht heeft een van jullie hier wijsheid voor: als ik op zonder begin heeft altijd de ca 14 cm die tussen vloer en plafond zit geen isolatie/ damscherm. Moet ik daar nog iets mee? En hoe ga ik om met de aansluiting dampdicht op de vloer? Ga ik ervan uit dat de houten vloer zelf dampdicht is?

Doel is hopelijk op termijn NOM, maar in elk geval zo weinig mogelijk verspillen.

[ Voor 6% gewijzigd door Knappel op 28-12-2020 10:55 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 56 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: een handige tool als je vragen hebt over wat voor isolatiewaarde een bepaalde maatregel oplevert, mogelijk opsluiten van vocht tussen isolatie en dakbeschot e.d. is de 'U-Wert-Rechner' van https://www.ubakus.de (gratis, geen account nodig). Hiermee kun je een simulatie doen.