Ik ben al even bezig met het uitzoeken van verduurzaming en isolatie voor m'n huis, en nu is m'n dak aan de beurt. Ik blijf het dampopen/dampdicht-verhaal maar wazig vinden. Onder de dakpannen zit (glas?)wol, daaronder PIR-platen van 7 cm, daaronder OSB van ~1 cm:
/f/image/KO7eGkMi04SHqgWQpwTQW9GL.png?f=fotoalbum_large)
(Foto is van tijdens het zagen voor het plaatsen van een dakkapel)
Mijn vraag is eigenlijk: hoe bepaal ik nu of mijn huidige isolatie dampopen of dampdicht is? Is dat de dikte van de PIR? En als het dampopen is, moet de binnenkant dampdicht, en andersom, toch?
Mijn idee was om de ruimte tussen de dakbalken op te vullen, ik heb daar zo'n 18~20 cm ruimte. Daar bovenop latten en dan gipsplaten. Zijn gipsplaten die zijn afgewerkt met structuurverf en latex nog steeds dampopen?
Als ik de huidige (geschatte) situatie nu in die calculator gooi, krijg ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jAAdgOVsBnM12iQH8q6Z3Eow.png?f=user_large)
Maar ik weet, zeker gezien de condensdruppels, niet of ik de boel zo goed heb ingevoerd. Ik gok dan ook dat er nog iets van folie op het glaswol ligt, maar dan zal ik toch echt een dakpan moeten weghalen om te kijken. Ik ga er de bouwtekeningen ook maar eens op naslaan.
Blijft m'n vraag staan: hoe bepaal ik de dampdichtheid, en hoe moet ik dan na-isoleren?
/f/image/KO7eGkMi04SHqgWQpwTQW9GL.png?f=fotoalbum_large)
(Foto is van tijdens het zagen voor het plaatsen van een dakkapel)
Mijn vraag is eigenlijk: hoe bepaal ik nu of mijn huidige isolatie dampopen of dampdicht is? Is dat de dikte van de PIR? En als het dampopen is, moet de binnenkant dampdicht, en andersom, toch?
Mijn idee was om de ruimte tussen de dakbalken op te vullen, ik heb daar zo'n 18~20 cm ruimte. Daar bovenop latten en dan gipsplaten. Zijn gipsplaten die zijn afgewerkt met structuurverf en latex nog steeds dampopen?
Als ik de huidige (geschatte) situatie nu in die calculator gooi, krijg ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/jAAdgOVsBnM12iQH8q6Z3Eow.png?f=user_large)
Maar ik weet, zeker gezien de condensdruppels, niet of ik de boel zo goed heb ingevoerd. Ik gok dan ook dat er nog iets van folie op het glaswol ligt, maar dan zal ik toch echt een dakpan moeten weghalen om te kijken. Ik ga er de bouwtekeningen ook maar eens op naslaan.
Blijft m'n vraag staan: hoe bepaal ik de dampdichtheid, en hoe moet ik dan na-isoleren?
[ Voor 32% gewijzigd door CodeCaster op 03-12-2020 15:14 ]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...