Ik zou me eerst richting op het dichten van alle kieren voordat je het isolatie materiaal erop gooit! Deze zomer onze zolder (laten) verbouwen maar ondanks dat er behoorlijke kieren zijn gedicht, tocht het op een winderige dag zoals gisteren als een malle, voornamelijk de aansluiting van dak op vloer delen. Kan nog niet echt de oorzaak vinden helaas.Knappel schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:54:
Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn nieuwe ouwe jaren dertig woning. Ik heb me in dit topic aardig ingelezen, en stap 1 is de zolder isoleren.
Het huis heeft zo’n mooi heel erg schuin dak dat zich over 2,5 verdiepingen uitstrekt. Buitenkant isoleren is geen optie trouwens, dat vinden we niet mooi, veel prachtige authenticiteit gaat dan verloren. Dus binnen. Geen folie onder de dakpannen dus dikke laag pir en dampdichte folie, zegt ubakus. Prima.
Nou zit ik al een tijd na te denken over het volgende, wellicht heeft een van jullie hier wijsheid voor: als ik op zonder begin heeft altijd de ca 14 cm die tussen vloer en plafond zit geen isolatie/ damscherm. Moet ik daar nog iets mee? En hoe ga ik om met de aansluiting dampdicht op de vloer? Ga ik ervan uit dat de houten vloer zelf dampdicht is?
Doel is hopelijk op termijn NOM, maar in elk geval zo weinig mogelijk verspillen.
Denk dat je originele vloer weinig damp en tocht dicht is; dat is een houtenbalken vloer met planken erover. Daar waait het met een beetje pech goed doorheen.