De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 35 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:40
Lamp gekocht in een woonwinkel die behoorlijk aan de prijs was. Bij thuiskomst bleek die bij een webwinkel bijna €100 goedkoper maar hij hing al (we hadden eerder moeten checken). Lamp toen bij webwinkel besteld en in de doos gedaan van de woonwinkel, terug gegeven. Beetje lullig misschien maar het prijsverschil was me echt te groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 15-08-2018 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:48

orf

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:02:
Lamp gekocht in een woonwinkel die behoorlijk aan de prijs was. Bij thuiskomst bleek die bij een webwinkel bijna €100 goedkoper maar hij hing al (we hadden eerder moeten checken). Lamp toen bij webwinkel besteld en in de doos gedaan van de woonwinkel, terug gegeven. Beetje lullig misschien maar het prijsverschil was me echt te groot.
Inderdaad lullig. Dat is nog een stapje verder dan in een winkel kopen en online bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
In feite is dit gewoon diefstal natuurlijk. Hoewel je dan wel weer een poging doet om de winkelier schadeloos te stellen. Het zal bij een lamp wel meevallen. Maar hij kan er op het oog hetzelfde uitzien en toch anders zijn. Wat bijvoorbeeld als de webshop het product via parellele import heeft verkregen waardoor de leverancieer van de winkel geen garantie levert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53
Eerlijk gezegd vind ik dit ronduit asociaal. Je doet zelf geen goed onderzoek en nu fix je je eigen "fout" op een niet zo nette manier. (En dat iets in een fysieke winkel duurder is dan de laagste prijs online is niet zo raar: De online prijsvechters hanteren slechts prijs als concurrentiemiddel. Service, advies, etc. krijg je gewoon niet want dat kan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Niet goed te praten maar de markt moet ook weten dat het zo werkt.

Overigens zie je best vaak dat online wel de naam heeft goedkoper te zijn maar dat dat in de winkel wel mee blijkt te vallen. Pas nog een aankoop gedaan in een winkel die ook online actief is. In de winkel kreeg ik zonder vragen meteen al 10% korting aangeboden ( waar zonder lullig te doen nog wat meer af kon om op een mooi rond bedrag uit te komen)
Blijkbaar verkopen ze liever aan de deur dan dat ze de boel op moeten sturen etc. Supermarkten uitgezonderd is er best vaak over de prijs te praten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:05:
[...]

Ik ben dan weer niet zo van het afdingen.. Bij de mediamarkt heb ik regelmatig gezien dat het op hun onlinesite goedkoper is. En inderdaad krijg je de prijs ook als je dit opmerkt... Maar als ik gewoon de doos uit het schap pak en naar de kassa loop, betaal ik dus eigenlijk meer dan nodig.

Kan je zeggen: ja dan moet je maar afdingen, maar niet iedereen heeft daar zin in, en bestelt dan direct online.
Ik ben ook niet zo'n held in afdingen, vind het eigenlijk ook helemaal niet leuk. Uiteindelijk is het gewoon openlijk een spelletje van de verkoper om jou als klant te naaien, er gaat immers niets weg onder zijn prijs, mogelijk wel erboven.
Maar, zeker bij wat duurdere spullen, is de prijs niet vast. Zeker als je zaken combineert of weinig inspanning van de verkoper vraagt is er wel wat mogelijk. Een simpele vraag als "Wat moet mij het kosten als ik dit allemaal nu meeneem? " is vaak al voldoende uitnodiging om tot een custom prijs te komen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Overigens zie je best vaak dat online wel de naam heeft goedkoper te zijn maar dat dat in de winkel wel mee blijkt te vallen. Pas nog een aankoop gedaan in een winkel die ook online actief is. In de winkel kreeg ik zonder vragen meteen al 10% korting aangeboden ( waar zonder lullig te doen nog wat meer af kon om op een mooi rond bedrag uit te komen)
Blijkbaar verkopen ze liever aan de deur dan dat ze de boel op moeten sturen etc. Supermarkten uitgezonderd is er best vaak over de prijs te praten.
Ik heb het bij de MediaMarkt ook wel eens gedaan, toen ze hun prijzen nog niet uniform hadden tussen de winkels en webshop (ik weet eigenlijk niet of ze dat nu al wel hebben). Product was 10 euro goedkoper in de webwinkel dan in de winkel zelf, en ondanks dat weigerde het personeel het voor 10 euro minder mee te geven. Heel flauw, maar dus gekocht, online besteld, en in de winkel weer omgeruild. Toen ik de verkoper vooraf vertelde dat ik dit van plan was vond hij het zelfs prima, maar hij ging hoe dan ook geen korting geven. Tsja, dan zoek je het ook maar uit hoor, heb ook al in tijden niks meer gekocht daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Ik heb het bij de MediaMarkt ook wel eens gedaan, toen ze hun prijzen nog niet uniform hadden tussen de winkels en webshop (ik weet eigenlijk niet of ze dat nu al wel hebben). Product was 10 euro goedkoper in de webwinkel dan in de winkel zelf, en ondanks dat weigerde het personeel het voor 10 euro minder mee te geven. Heel flauw, maar dus gekocht, online besteld, en in de winkel weer omgeruild. Toen ik de verkoper vooraf vertelde dat ik dit van plan was vond hij het zelfs prima, maar hij ging hoe dan ook geen korting geven. Tsja, dan zoek je het ook maar uit hoor, heb ook al in tijden niks meer gekocht daar.
Verkopers bij een zaak als de MM hebben ook geen enkel mandaat om iets met de prijs te doen. En het interesseert ze verder ook niets hoe jij er verder mee omgaat. Het zijn gewoon veredelde vakkenvullers die hun uurtjes willen maken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:25:
[...]

Verkopers bij een zaak als de MM hebben ook geen enkel mandaat om iets met de prijs te doen. En het interesseert ze verder ook niets hoe jij er verder mee omgaat. Het zijn gewoon veredelde vakkenvullers die hun uurtjes willen maken.
Tsja, dan nog is het de keuze van de organisatie om dat soort mensen in te zetten om hen te vertegenwoordigen. En dan voorspel ik dat je een hoop klanten gaat verliezen aan Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
pacificocean schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:21:
In feite is dit gewoon diefstal natuurlijk.
bszz schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:26:
Eerlijk gezegd vind ik dit ronduit asociaal.
Mijn gevoel zegt ook dat dit naast ronduit asociaal ook nog eens strafbaar is. Ik ben geen juridisch expert maar vind dat het klinkt als verduistering. Het gekochte product wordt namelijk simpelweg niet geretourneerd.
Leuk dat je de winkel dan schadeloos probeert te stellen met een gelijk product, maar dat mag volgens mij alleen met medeweten en acceptatie van de winkel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Gonadan schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:40:
[...]

[...]

Mijn gevoel zegt ook dat dit naast ronduit asociaal ook nog eens strafbaar is. Ik ben geen juridisch expert maar vind dat het klinkt als verduistering. Het gekochte product wordt namelijk simpelweg niet geretourneerd.
Leuk dat je de winkel dan schadeloos probeert te stellen met een gelijk product, maar dat mag volgens mij alleen met medeweten en acceptatie van de winkel.
Dat dus. Eigenlijk moet de winkelier kijken of het serienummer van het product overeenkomt met het product dat hij verkocht heeft en als dat niet klopt gelijk de poltitie bellen dat hij wordt opgelicht. Maar dat wil natuurlijk niemand. Zowel de winkelier als de klant niet. Maar dit gedrag leidt er wel toe dat winkeliers moeilijk gaan doen over het retourneren van producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Kurkentrekker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

Tsja, dan nog is het de keuze van de organisatie om dat soort mensen in te zetten om hen te vertegenwoordigen. En dan voorspel ik dat je een hoop klanten gaat verliezen aan Coolblue.
Bij Coolblue is het niet anders, daar mogen de medewerkers echt helemaal niets anders dan standaard vriendelijke pseudo persoonlijke inhoudsloze antwoorden geven. (Dat is echt een dozenschuiver zonder toegevoegde waarde maar met een enorm opgeblazen imago)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:56:
Bij Coolblue is het niet anders, daar mogen de medewerkers echt helemaal niets anders dan standaard vriendelijke pseudo persoonlijke inhoudsloze antwoorden geven. (Dat is echt een dozenschuiver zonder toegevoegde waarde maar met een enorm opgeblazen imago)
_O-

Bij Coolblue is de standaard dat je service krijgt, alleen daarop streven ze de MM al kilometers voorbij. Dat ze de wijze waarop ze die leveren gestandaardiseerd hebben zal best.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Bij zo'n zaken wil ik dan ook vooral niemand spreken tot de dame aan de kassa. Als ik daar over de prijs moet gaan onderhandelen zul je mij daar niet meer zien. Sowieso kan ik me de laatste keer dat ik bij de MM ben geweest niet meer herinneren (terwijl er eentje op 5 min afstand van me zit), dat spul bestel ik liever online.

Als ik ook soms hoorde wat voor een onzin de verkopers tegen klanten aan het uitkramen waren, dan vraag ik me ook de meerwaarde hier van af.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:47

Louw Post

Cerenas

Kurkentrekker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:22:
[...]

Tegenwoordig lijken ze wel wat soepeler. Ik wilde een maandje terug een muis halen en die was online een stuk (iets van 15€ verschil) goedkoper dan in de winkel (MM Almere) en ik heb toen gelukkig de muis voor de online prijs mee mogen nemen.

Verder bezoek ik de Media Markt nog wel regelmatig voor de af en toe leuke aanbiedingen op blu-ray's of games (en mijn werk is vlak in de buurt van MM Amersfoort) en tot mijn verbazing zie ik vaak dat prijzen tussen de winkels verschillend zijn. De Media Markt in Amersfoort blijft bijvoorbeeld de standaard dure prijzen aanhouden terwijl ik in Almere of Zwolle regelmatig een filmpje of game voor een erg scherpe prijs heb kunnen meenemen.

MM Amersfoort is dan ook meteen mijn slechtste winkelervaring. Personeel is vriendelijk, dat is het probleem niet, maar je staat daar al snel heel lang in de rij voor de kassa en je moet al helemaal niet de servicebalie nodig hebben want dan sta je gewoon een half uur te wachten met je nummertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Vergeet niet dat MM een franchise formule is. Elk filiaal heeft zijn eigen ondernemer die uiteindelijk de keuzes maakt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Lol.... omdat jij dat vind? Als we met z'n allen afspreken dat het ok is om met je fiets door rood te knallen is het ook ok? Omdat we allemaal vinden dat het zo moet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:04:
[...]

Lol.... omdat jij dat vind? Als we met z'n allen afspreken dat het ok is om met je fiets door rood te knallen is het ook ok? Omdat we allemaal vinden dat het zo moet werken?
Nee, je slaat helemaal de plank mis met je aanval op mij.

Ik verdedig dit handelen niet, in tegendeel. Ik stel alleen dat de markt partijen moeten snappen dat het zo werkt. Je kunt heel naief zijn en denken dat iedereen alle fatsoensnormen volgt of anders heel verontwaardigd gaan lopen doen als er boefjes zijn die toch dingen doen die jij niet goed vindt. Je kunt ook gewoon je kop niet in het zand steken en je businessmodel afstemmen op de realiteit.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit heeft niks met je kop in het zand steken te maken, maar inderdaad met fatsoensnormen. Ontkennen dat je fout zit is uiteraard de beste uitvlucht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Het gros van de webwinkels kan een voorbeeld nemen aan Coolblue wat betreft klantvriendelijkheid en service. Coolblue is dan ook geen prijsvechter en is één van de weinige webwinkels die er wel in slaagt daarmee succesvol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunw
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 09:04
Bij Coolblue krijg je ook wat terug voor die prijs, beetje vergelijkbaar met Apple. Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 01:30
teunw schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:27:
....beetje vergelijkbaar met Apple. Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer.
Don't feed the troll :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
teunw schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:27:
Bij Coolblue krijg je ook wat terug voor die prijs, beetje vergelijkbaar met Apple. Je betaalt meer, maar je krijgt ook meer.
De meerwaarde van Coolblue zie ik toch maar beperkt in. Dat ze een hand geven en zich netjes voorstellen bij het leveren is voor mij geen argument om meer te betalen. Onze standaard post bezorger is ook vriendelijk. Ik heb ook meegemaakt dat ze de 'voor 23:59 uur besteld, volgende dag geleverd' belofte niet konden waarmaken. Garantie heb ik meer dan 9 van de 10 keer niet nodig dus dat is nog afwachten hoe ze daar mee omgaan. Ik bestel alleen bij Coolblue als ze in de top van de pricewatch staan, meer dan dat ga ik niet betalen voor Coolblue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mee eens.

Ik bestel tegenwoordig veel op amazon.de. Het nadeel is de langere levertijd tov de Nederlandse (web)winkel maar bijna altijd goedkoper tot heel veel goedkoper.

Ik denk dat als Amazon nog wat verbeteringen doorvoert op de website en de levertijd nog wat korter maakt dat ze heel groot gaan worden in Nederland. Dan gaan er pas echt rake klappen vallen in de detailhandel.
Waarom zou je nog bij Bol/Coolblue of een willekeurige andere webshop bestellen als Amazon het goedkoper kan leveren? Service is naar mijn ervaring ook goed, blijft alleen de langere levertijd over als nadeel.
Als Amazon een warehouse in Nederland opent is het misschien ook mogelijk om op levertijd te concurreren met de Nederlandse webshops/winkel.

Ik heb in het afgelopen jaar meer op amazon.de bestelt dan bij alle andere (web)winkels samen, niet alleen voor mezelf maar ook de rest v.d. familie. Wel bizar dat 1 bedrijf zo de markt opslokt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:47:
Mee eens.

Ik bestel tegenwoordig veel op amazon.de. Het nadeel is de langere levertijd tov de Nederlandse (web)winkel maar bijna altijd goedkoper tot heel veel goedkoper.

Ik denk dat als Amazon nog wat verbeteringen doorvoert op de website en de levertijd nog wat korter maakt dat ze heel groot gaan worden in Nederland. Dan gaan er pas echt rake klappen vallen in de detailhandel.
Waarom zou je nog bij Bol/Coolblue of een willekeurige andere webshop bestellen als Amazon het goedkoper kan leveren? Service is naar mijn ervaring ook goed, blijft alleen de langere levertijd over als nadeel.
Als Amazon een warehouse in Nederland opent is het misschien ook mogelijk om op levertijd te concurreren met de Nederlandse webshops/winkel.

Ik heb in het afgelopen jaar meer op amazon.de bestelt dan bij alle andere (web)winkels samen, niet alleen voor mezelf maar ook de rest v.d. familie. Wel bizar dat 1 bedrijf zo de markt opslokt.
Ik heb al eens analisten gehoord over de plannen van Amazon om Bol over te nemen. Ahold schijnt er wel vanaf te willen en NL is een van de weinige landen waar Amazon nog niet zit.

alles kan off-topic

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
Ajb niet. Niet dat ik zo een trouw fan van Bol ben, maar alles in handen van 1 wereldleider gebeurt mij al veel te veel. Die Jeff Bezos is niet voor niks de rijkste. Kijk. met netflix heeft het nut, 1 grote jongen, met windows ook al ga ik daar al de discussie aan, maar iets als dit......opzouten.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjah op 15-08-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Ankona schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:29:
[...]

Ik heb al eens analisten gehoord over de plannen van Amazon om Bol over te nemen. Ahold schijnt er wel vanaf te willen en NL is een van de weinige landen waar Amazon nog niet zit.
Ahold wil van bol af? Bron? Ik geloof er helemaal 0 van namelijk.
Ahold Delhaize als geheel schijnt wel een 'te goedkope' prooi te zijn op de beurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:31:
Bol drukt al jaren op de winstmarges van Ahold. Zijn sinds kort net ebitda positief, maar vraagt nog steeds veel investeringskapitaal. Dragen dus nog lang niet bij aan enige winst.. kan me voorstellen dat investeerders dit niet leuk vinden en was compleet anders voorgespiegeld bij de aankoop.. Mis ook wel een beetje de synergie tussen bol en ah.
Die synergie leek ver te zoeken toen ze het kochten. Maar in de huidige markt zie ik wel voordelen. Afhaalpunten voor de online tak via de fysieke winkels en vooral veel online ervaring en logistiek netwerk om de supermarkt online een plek te geven en zo de picnics en hello freshes van de markt drukken.

Maar wat ik begrijp was Bol vooral een speeltje in de tijd dat Ahold niet wist wat ze met hun cash moesten en willen ze het kwijt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Een kleine 1000 ophaalpunten 'gratis' hebben in fysieke winkels met een absurde hoeveelheid traffic lijkt me een flinke synergie met bol. Er is zelfs al minstens 1 servicepunt van bol in een ah.

Daarbij wordt de komende jaren een paar honderd miljoen geïnvesteerd om de magazijn capaciteit te verdubbelen. Lijkt me genoeg zeggen over de plannen.

Edit: overigens weet ahold delhaize nog steeds niet wat ze met al het vrije vermogen moet doen :z

[ Voor 12% gewijzigd door yannickie111 op 15-08-2018 21:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

gold_dust schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:53:
De meerwaarde van Coolblue zie ik toch maar beperkt in. Dat ze een hand geven en zich netjes voorstellen bij het leveren is voor mij geen argument om meer te betalen. Onze standaard post bezorger is ook vriendelijk. Ik heb ook meegemaakt dat ze de 'voor 23:59 uur besteld, volgende dag geleverd' belofte niet konden waarmaken. Garantie heb ik meer dan 9 van de 10 keer niet nodig dus dat is nog afwachten hoe ze daar mee omgaan. Ik bestel alleen bij Coolblue als ze in de top van de pricewatch staan, meer dan dat ga ik niet betalen voor Coolblue.
Dan moeten ze wel stoppen met kant opgaan waar het in in gaat. Bol en ook Amazon lijkt meer en meer op een soort marktplaats waar bedrijven hun waar aanbieden dan een webwinkel.
Door dat geneuzel met zogenaamde partners moet je bij elke aankoop weer opnieuw kijken naar de leverings- en retourvoorwaarden.

Een winkel die gewoon uit eigen voorraad en voorwaarden handelt is veel prettiger, dan weet je wat de verzendkosten zijn, hoe ze leveren en wat de retourvoorwaarden zijn. Gewoon simpel en voorspelbaar.
Een winkel als Coolblue doet dat dan ook erg goed en ze leveren in principe altijd volgens afspraak. Iedereen kan wel met een anekdote komen maar ze staan niet voor niets als zeer betrouwbaar te boek. Daarnaast hebben ze een enorm goede service, je wordt tenminste niet met de Billy-robot afgescheept. Dat is ook het nadeel van een bedrijf als Amazon, niet alleen de levertijd is langer maar ook de service zit op afstand. Dat betekent niet dat het slechter hoeft te zijn, maar duurt wel langer. En als je pech hebt mag je met een partner in discussie en stapt Amazon/Bol er tussenuit.

Toegegeven. Ik ben ook een sucker voor die lolletjes die Coolblue op z'n dozen zet, of in de e-mails. Kleine details die het leven vrolijker maken. Er is zoveel belangrijker dan de laagste prijs. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:32
yannickie111 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:28:
Een kleine 1000 ophaalpunten 'gratis' hebben in fysieke winkels met een absurde hoeveelheid traffic lijkt me een flinke synergie met bol. Er is zelfs al minstens 1 servicepunt van bol in een ah.
Bedoel je dat Bol.com servicepunt bij de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein? Die is alweer weg :+

Tenminste, ik zag ‘m een paar weken geleden niet meer. Wellicht een pilot?

Als ik bij bol.com bestel, dan laat ik het ook vrijwel altijd bij de plaatselijke Albert Heijn afleveren. Ik kom er toch wel, en ik hoef niet thuis te zijn of mijn collega’s te storen.

Als dan, want eigenlijk bestel ik vaker bij Amazon, in verband met een lagere prijs. Levertijd is iets langsr, maar dat neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
oohh schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:33:
[...]

Bedoel je dat Bol.com servicepunt bij de Albert Heijn XL op het Gelderlandplein? Die is alweer weg :+

Tenminste, ik zag ‘m een paar weken geleden niet meer. Wellicht een pilot?

Als ik bij bol.com bestel, dan laat ik het ook vrijwel altijd bij de plaatselijke Albert Heijn afleveren. Ik kom er toch wel, en ik hoef niet thuis te zijn of mijn collega’s te storen.

Als dan, want eigenlijk bestel ik vaker bij Amazon, in verband met een lagere prijs. Levertijd is iets langsr, maar dat neem ik voor lief.
Jup, ben vandaag nog in die ah geweest, maar niet naar het bol punt gekeken :+

Dit heeft eigenlijk niet veel meer met het topic te maken, maar ik zie in bol en ah samenwerking echt alleen een unieke combi. Ik zie nog eerder bol.com stenen winkels ontstaan, dan dat Ahold het zeer snel verkoopt.

[ Voor 13% gewijzigd door yannickie111 op 15-08-2018 21:39 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Het aparte is dat ah.nl niks met bol heeft of doet, maar wel met andere labels als Gall&Gall en Etos. Waarom kan de boodschappenbezorger niet gelijk een pakketje meenemen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• yannickie111
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:53:
Het aparte is dat ah.nl niks met bol heeft of doet, maar wel met andere labels als Gall&Gall en Etos. Waarom kan de boodschappenbezorger niet gelijk een pakketje meenemen?
Omdat het echt 2 aparte bedrijven zijn. Een deel van het etos/gall assortiment ligt in de homeshopping centers van AH.nl, dus dat kan mee georderpickt worden. De miljoenen producten van bol (en 'partners') liggen hier uiteraard niet.

• Señor Sjon
Dat snap ik, maar AH sluit de order ca. 24 uur van tevoren. Zou mooi zijn als ze gelijk de bol.com dingen meenemen. ;) Maar tot op heden concurreren ze eerder.

De marketplace zie je in navolging van bol ook bij Blokker en Intertoys. Het blijft een draak van een systeem.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
[...]

Dat is niet waar. Ik heb bij MM hier in Assen al meerdere keren producten meegekregen voor minder dan het prijskaartje. Laatst nog een lullig HDMI convertertje dat 15 euro moest kosten voor minder dan de helft gekregen omdat ik liet zien dat ik ze morgen via een webwinkel voor 5 euro in huis kon hebben. Vond ik netjes.

Ook een koelkast meegekregen voor de fors lagere prijs bij een andere zaak toen ik een fotootje van dat prijskaartje liet zien.

Toen ik eind vorig jaar een wasdroger wilde kopen heb ik zelfs inzicht gekregen in hoe ze werken. In hun systeem staat aangegeven in hoeverre een product nieuw is of end of life, en een numerieke indicatie van hoeveel onderhandelingsruimte ze hebben op het product. Verkoper was daar heel open over en omdat ik een nieuw model wilde hebben kon hij weinig voor me doen op een gratis trilmat na :P

Wat marketplaces betreft, ik ben er wel voor. Ik heb er in NL nooit gebruik van gemaakt maar toen we nog in de UK woonden bestelden we zo'n beetje alles behalve eten daar. Ik kan me best voorstellen dat Amazon niet alles in zijn assortiment kan hebben en door de Marketplace zijn ze, in elk geval in de UK, echt een one-stop shop geworden voor zo'n beetje alles.

Verder is het best handig als lezer/gamer/filmliefhebber dat je veel media tweedehands voor redelijke prijzen kan kopen. Waarom een boek nieuw kopen bij Amazon voor 9 GBP als ik het voor 3GBP tweedehands kan krijgen?

Verzendkosten worden hoger als je Marketplace items besteld en dat is logisch vind ik. Bij je bestelling krijg je echter een heel transparant overzicht van die kosten. Ik heb slechts eenmaal een probleem gehad met een partner delivery en dat werd heel snel en kosteloos geregeld.

[ Voor 45% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-08-2018 09:32 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De afgelopen tijd tijdens mijn verbouwing blijkt het toch steeds lastiger te verantwoorden om naar de lokale bouwmarkt te gaan. Ben gezegend met een prima bouwmarkt in de buurt (Bouwhof, Zoetermeer), maar het prijspeil daar ligt echt fors hoger dan bij de concurrentie.

Nu wil ik echt wel een bijdrage doen om ze in de lucht te houden, maar ik moet hier ook gewoon voor werken.
Om een paar voorbeelden te geven:
- Simpel Jung geaard enkel stopcontact. 8,15 bij lokale bouwmarkt, gaat nog 10% vaste klanten korting vanaf, maakt 7,33. Datzelfde stopcontact is bij de Hornbach 4,25. Koop je er 10, wordt het 4,05. Online ben ik ze voor onder de 3 euro tegen gekomen. Als je bedenkt dat ik er een stuk of 50 (?, hoeveel zitten er in een huis) moet gaan vervangen, haal ik ze dus niet bij de lokale bouwmarkt.
- Standaard plafond gipsplaatje, 200x60x0,95 kost 4,15. Met korting is 3,75. Praxis liggen ze voor 2,79.
- Hirschmann Versterker HMV41, bij de bouwmarkt 99,95, online 69 euro.

Zoals gezegd, ik sponsor ze graag een beetje, want ik ben echt blij met de lokatie, kennis en assortiment, maar ik krijg het hier steeds moeilijker mee.

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

Gonadan schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:32:
[...]

Dan moeten ze wel stoppen met kant opgaan waar het in in gaat. Bol en ook Amazon lijkt meer en meer op een soort marktplaats waar bedrijven hun waar aanbieden dan een webwinkel.
Door dat geneuzel met zogenaamde partners moet je bij elke aankoop weer opnieuw kijken naar de leverings- en retourvoorwaarden.

Een winkel die gewoon uit eigen voorraad en voorwaarden handelt is veel prettiger, dan weet je wat de verzendkosten zijn, hoe ze leveren en wat de retourvoorwaarden zijn. Gewoon simpel en voorspelbaar.
Een winkel als Coolblue doet dat dan ook erg goed en ze leveren in principe altijd volgens afspraak. Iedereen kan wel met een anekdote komen maar ze staan niet voor niets als zeer betrouwbaar te boek. Daarnaast hebben ze een enorm goede service, je wordt tenminste niet met de Billy-robot afgescheept. Dat is ook het nadeel van een bedrijf als Amazon, niet alleen de levertijd is langer maar ook de service zit op afstand. Dat betekent niet dat het slechter hoeft te zijn, maar duurt wel langer. En als je pech hebt mag je met een partner in discussie en stapt Amazon/Bol er tussenuit.

Toegegeven. Ik ben ook een sucker voor die lolletjes die Coolblue op z'n dozen zet, of in de e-mails. Kleine details die het leven vrolijker maken. Er is zoveel belangrijker dan de laagste prijs. :)
Mee eens dat hele marktplaats verhaal ben ik ook absoluut geen fan van. Je hebt dan geen idee meer van wie je koopt. Dan kan ik bijna net zo goed marktplaats.nl gebruiken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 01:02
Wat zijn nu echt de redenen dat goederen zo prijzig zijn in Nederland? Is dat echt onze belastingdruk? Of willen ondernemers hogere winsten boeken?

Ben net terug van een vakantie uit Luxemburg en ik durf ik inmiddels te stellen dat Nederland Luxemburg aardig aan het inhalen is als 'duur' land. Straks een BTW verhoging in Nederland en het is zover denk ik. Als ik naar mijn eigen koopgedrag kijk is het gros speelgoed via Amazon. Kleine meuk Ali, action. En kleding zoveel mogelijk in de uitverkoop. Amazon scheelt op bijvoorbeeld Lego echt heel veel. En wij sparen druk voor onze hypotheek, onderhoud woning en pensioen.

Keukens, electronica is allemaal goedkoper over de grens. Kennissen van ons laten een huis bouwen , de helft komt uit Duitsland omdat bijvoorbeeld een trap daar een kwart koste.

Volgens mij helpen wij zo ons eigen economie omzeep en is de enige oplossing dat de belastingsdruk omlaag moet voor de ondernemer.

[ Voor 18% gewijzigd door Cobb op 16-08-2018 09:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Cobb schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:47:
Wat zijn nu echt de redenen dat goederen zo prijzig zijn in Nederland? Is dat echt onze belastingdruk? Of willen ondernemers hogere winsten boeken?

Ben net terug van een vakantie uit Luxemburg en ik durf ik inmiddels te stellen dat Nederland Luxemburg aardig aan het inhalen is als 'duur' land. Straks een BTW verhoging in Nederland en het is zover denk ik. Als ik naar mijn eigen koopgedrag kijk is het gros speelgoed via Amazon. Kleine meuk Ali, action. En kleding zoveel mogelijk in de uitverkoop. Amazon scheelt op bijvoorbeeld Lego echt heel veel. En wij sparen druk voor onze hypotheek, onderhoud woning en pensioen.

Keukens, electronica is allemaal goedkoper over de grens. Kennissen van ons laten een huis bouwen , de helft komt uit Duitsland omdat bijvoorbeeld een trap daar een kwart koste.

Volgens mij helpen wij zo ons eigen economie omzeep en is de enige oplossing dat de belastingsdruk omlaag moet voor de ondernemer.
Is inderdaad belastingdruk en dat moet je dan heel breed zien. Dat gaat veel verder dan alleen de BTW. Lonen liggen hier in Nederland (nog) relatief hoog omdat de inkomstenbelasting gewoon heel hoog is. En daarnaast heeft de werkgever nog allerlei andere overheidgerelateerde kosten aan een werknemer. In feite mag je er gerust vanuit gaan dat jij nog geen 50% overhoud van wat je kost voor de baas. Dus voor je ook maar 1 euro aan iets uit kunt gaan geven (waarbij je dus alweer belasting mag gaan betalen) is de helft al naar Den Haag gegaan. Die kosten moeten gewoon allemaal gedekt worden, dus wordt de kostprijs hoger.

Er spelen nog wel wat andere dingen mee: onze overheid is niet vies van hele strikte regels op eigenlijk zo'n beetje elk gebied. We willen, bij wijze van spreke, de beste regels m.b.t. veiligheid op de werkvloer hebben en dat kost ook geld. En reken er maar op dat de kosten voor huisvesting van je bedrijf in NL ook wat hoger zullen zijn.

Dat er veel in het buitenland geshopt wordt voor grote uitgaven als keukens, verbouwingen enzo is dus niet gek. Dat doen mensen al langer, zeker als ze dingen in eigen beheer doen (en er dus geen aannemer bij betrekken).

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:02
Ook hier blijkt maar weer dat er van één Europa nog lang geen sprake is. Enerzijds natuurlijk wel omdat we lekker makkelijk over de grens kunnen shoppen, maar er zijn aan de andere kant nog zoveel ontzettend grote verschillen in regelgeving en belastingen.

• Ankona
In Nederland willen we zaken de volgende dag in huis hebben, in Frankrijk is het niet vreemd minimaal een week te wachten.
De logisitek voor de relatief kleine maar veeleisende Nederlandse markt heeft natuurlijk wel zo zijn kosten. (Komt wel bij dat een vrachtwagen in NL fysiek in staat is het hele land in een paar uur door te rijden, dat geldt niet voor landen als Frankrijk en Duitsland)

Maar de grenzen rammelen wel. Over de grens shoppen wordt steeds makkelijker en geeft de consument de keus tussen snelheid en prijs. Als de lokale markt daardoor onder druk komt zal het zich aan moeten passen of verdwijnen.

alles kan off-topic

• Gonadan

Gonadan

B-Real schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:09:
Ook hier blijkt maar weer dat er van één Europa nog lang geen sprake is. Enerzijds natuurlijk wel omdat we lekker makkelijk over de grens kunnen shoppen, maar er zijn aan de andere kant nog zoveel ontzettend grote verschillen in regelgeving en belastingen.
Gelukkig maar, want als je op alle vlakken de kosten en belastingen gelijk trekt zit je qua voorzieningen en investeringen ook zo op het niveau van die knoflooklanden.
Moet je weer uitkijken dat je niet onder een brug woont en zo. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
  • Nu online
B-Real schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:09:
Wat denk je van de vele banksystemen? Hier in NL iDeal, in Belgie bancontact en de rest van Europa heeft weer wat anders. Belgie is dan nog zo eigen dat je in de buitenring van Brussel nergens kunt betalen met Maestro, Visa of Mastercard. In het centrum wordt dat al beter omdat het toeristischer is ingesteld.

Ik zit nu twee weken in Denemarken, gebruik de mastercard alsof het een pinpas is. Geen hond die erover zeurt. Moet je eens in Nederland proberen.

• gold_dust

...

Het is niet de belastingdruk, de vennootschapsbelasting ligt in Nederland lager dan in Duitsland. Inkomstenbelasting is in sommige gevallen ook lager in Nederland. Het is vooral opportunisme en het oude pré-internet tijdperk foute denken van 'hogere prijs is meer winst'. Alleen om deze reden al komt vrijwel alles bij mij van Amazon.de.

Duitsland en de VS zijn grotere markten met schaalvoordeel en meer concurrentie. Van Duitsland kunnen we als Nederlanders mee profiteren.

• Señor Sjon
Ook bedrijven als Lego hanteren hogere prijzen hier dan in Duitsland, terwijl alles identiek is (verpakking, verzendadres etc). Dat kan zo 10-15% schelen op duurdere sets en dat is niet te verklaren door de 19 vs 21% BTW.

Recente voorbeelden (net uit):
https://shop.lego.com/nl-...nd-Aston-Martin-DB5-10262 169,99
https://shop.lego.com/en-...nd-Aston-Martin-DB5-10262 149.99

https://shop.lego.com/nl-NL/Kasteel-Zweinstein-71043 449.99
https://shop.lego.com/en-DE/Hogwarts-Castle-71043? 399.99

• bszz
gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Het is niet de belastingdruk, de vennootschapsbelasting ligt in Nederland lager dan in Duitsland. Inkomstenbelasting is in sommige gevallen ook lager in Nederland. Het is vooral opportunisme en het oude pré-internet tijdperk foute denken van 'hogere prijs is meer winst'. Alleen om deze reden al komt vrijwel alles bij mij van Amazon.de.

Duitsland en de VS zijn grotere markten met schaalvoordeel en meer concurrentie. Van Duitsland kunnen we als Nederlanders mee profiteren.
Je weet niet waar je het over hebt :( . Duitsland is op dit moment wild-west als het om webwinkels gaat. de prijzen staan enorm onder druk en veel webwinkels maken verlies. Hetzelfde geldt voor fysieke winkels in Nederland. Ook daar staan de marges onder druk en worden de kosten steeds hoger. Veel retailers werken zich 3 keer een slag in de rondte en verdienen nauwelijks iets.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat zijn nu echt de redenen dat goederen zo prijzig zijn in Nederland?
Dat we het hier zo goed hebben dat we voldoende loon krijgen om het te kunnen missen.
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:31:
Ook bedrijven als Lego hanteren hogere prijzen hier dan in Duitsland, terwijl alles identiek is (verpakking, verzendadres etc). Dat kan zo 10-15% schelen op duurdere sets en dat is niet te verklaren door de 19 vs 21% BTW.
Het heeft ook helemaal niets met BTW te maken, wij hebben gewoon meer te besteden dan Duitsers en dus hebben wij hogere prijzen.

Net zoals chinezen weer veel lagere prijzen hebben.

• _JGC_
  • Nu online
Hier in Denemarken niet anders. Koers van de DKK is 7,35 DKK voor een euro. Wil je weten wat iets kost deel je het dus door 7,35. In de praktijk deel je het door 10 om op de europrijs in Nederland uit te komen.

Zweden en Noorwegen nog een slag erger. Toen Winparts net begon met een Zweedse website was het gewoon NL prijs + 20% en dan omrekenen naar SEK. Naar Zweedse standaarden is dat nog te goedkoop, de autobanden vlogen de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Gomez12 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:37:
[...]

Dat we het hier zo goed hebben dat we voldoende loon krijgen om het te kunnen missen.

[...]

Het heeft ook helemaal niets met BTW te maken, wij hebben gewoon meer te besteden dan Duitsers en dus hebben wij hogere prijzen.

Net zoals chinezen weer veel lagere prijzen hebben.
Dit is ironie hoop ik? Kijk maar eens net over de grens wat er aan dure Audi's, BMW's, en Mercedessen op de parkeerterreinen ziet. Je ziet daar in een middag meer dure auto's dan in een heel jaar in Nederland. En dat zijn nog de relatief 'arme' gebieden van Duitsland vlak over de grens.

En vooral ook wat ze daar allemaal inslaan op een Zaterdagmiddag. De supermarkten daar zoals Multi-Sud lijken daar wel Walmart's, zoveel keuze en overvloed. Dat zou in Nederland nooit kunnen. Volgens de officiële koopkrachtcijfers doet Duitsland het ook veel beter dan Nederland.

• Gonadan

Gonadan

Je weet dat die zogenaamde dure auto's Duits zijn? En dat die heel veel minder kosten als je ze uit Duitsland haalt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:55:
Je weet dat die zogenaamde dure auto's Duits zijn? En dat die heel veel minder kosten als je ze uit Duitsland haalt?
En nog veel duurder worden als je ze naar NL haalt....

alles kan off-topic

• gold_dust
bszz schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:12:
Je weet niet waar je het over hebt :( . Duitsland is op dit moment wild-west als het om webwinkels gaat. de prijzen staan enorm onder druk en veel webwinkels maken verlies. Hetzelfde geldt voor fysieke winkels in Nederland. Ook daar staan de marges onder druk en worden de kosten steeds hoger. Veel retailers werken zich 3 keer een slag in de rondte en verdienen nauwelijks iets.
Als je 'de markt' of je concurrenten de schuld gaat geven heb je als ondernemer gewoon gefaald. De sterke, gezonde bedrijven zoals Amazon blijven uiteindelijk over.

• Gonadan

Gonadan

Ankona schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:57:
En nog veel duurder worden als je ze naar NL haalt....
Maar zelfs dan nog stukken goedkoper dan direct in Nederland halen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:04
gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Als je 'de markt' of je concurrenten de schuld gaat geven heb je als ondernemer gewoon gefaald. De sterke, gezonde bedrijven zoals Amazon blijven uiteindelijk over.
Mwah, als je ziet hoe de "grote" in Duitsland zoals Amazon.de en Zalando moeten werken om die marges te halen dan riekt dat toch naar oneerlijke handelspraktijken. De situatie in hun distributiecentra zijn erbarmelijk, personeel wordt verwaarloosd en zwaar onderbetaald. Maar ja ze kunnen je wel de laagste prijs bieden met gratis verzenden en retour! Dus bestellen maar.

Een dergelijke race-to-the-bottom moeten wij met z'n allen niet willen. Ik betaal liever een premium van een aantal procenten voor snelle levering, goede aftersales en personeel wat onder normale omstandigheden kan werken. Dit heeft bijvoorbeeld CoolBlue goed begrepen. Zij hebben de gunfactor en zijn wel duurder maar niet zoveel duurder dat je ze gelijk afstreeps als "te duur" zo halen zij de verkoop toch vaak binnen ondanks dat de productprijs tussen de 3% en 8% duurder is dan de goedkoopste.

Ik geloof best dat nog afgezien van de schaalgrootte geen één Nederlandse ondernemer daarmee kan concurreren op prijs als je een beetje sociaaleconomisch verantwoord, of gewoon binnen de wet wilt ondernemen.

HD4Life @ Full-HD

• alexbl69
  • Laatst online: 22:12
gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:56:
[...]

Is die uitspraak ergens op gebaseerd of spreekt hier de onderbuik?

De vennootschapsbelasting is zo'n beetje de enige belasting die hier lager is dan in Duitsland. Heb zelf een bedrijf, maar bij mijzelf en ook bij bedrijven in mijn (zakelijke) omgeving is het toch echt niet zo dat het 'geld tegen de plinten opklotst'. Hoewel ik dat wel steeds in de media en in diverse fora op internet moet lezen.

Ongetwijfeld zijn er een paar 'high-profile' bedrijven die met vette winsten in de krant komen, maar ik betwijfel of dat voor het gros van het bedrijfsleven geldt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Dit is ironie hoop ik? Kijk maar eens net over de grens wat er aan dure Audi's, BMW's, en Mercedessen op de parkeerterreinen ziet. Je ziet daar in een middag meer dure auto's dan in een heel jaar in Nederland. En dat zijn nog de relatief 'arme' gebieden van Duitsland vlak over de grens.

En vooral ook wat ze daar allemaal inslaan op een Zaterdagmiddag. De supermarkten daar zoals Multi-Sud lijken daar wel Walmart's, zoveel keuze en overvloed. Dat zou in Nederland nooit kunnen. Volgens de officiële koopkrachtcijfers doet Duitsland het ook veel beter dan Nederland.
Laten we het niet over auto's hebben. In NL zit daar zoveel belasting op dat er bijna geen particulier is die nog een nieuwe auto koopt. Alles moet inmiddels via private lease contracten, of je moet de mazzel hebben dat je werkgever een auto in je salarispakket opneemt. Basis VW Golf NL : 23951 euro ex afleverkosten. Bij de oosterburen iets meer als 18K. Tsjah....

Verwijderd

-

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:18
Dat kan met bepaalde producten wel zo wezen, maar het voordeel van 30x een verschillende pot Jam is mij ontgaan en dat zie je veel in landen zoals Duitsland.

Wij in Nederland betalen wel voor meer, maar als ik veel vergelijk met de infrastructuur en het uiterlijk van onze steden etc dan woon ik liever in Nederland en betaal ik liever wat meer.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

Ben net weer terug van een poosje Duitsland, van oost naar west, zuid naar midden en kan me helemaal niet vinden in wat je zegt. Ja het is nog steeds prima geregeld, maar zoveel grote dure auto's rijden er niet en ook het 'racen' wordt maar gedaan door een klein deel van het verkeer. De wegen zijn overigens op veel plekken matig tot slecht, woningen zien er op veel plekken vermoeid en gedateerd uit, de mensen zijn nog altijd vriendelijk maar bijvoorbeeld overgewicht lijkt daar een veel groter probleem dan hier.

En dan ga ik er maar vanuit dat mijn observatie totaal niet representatief is voor heel Duitsland. Net als de jouwe. Net als dat je 'mensen' veel hebt zien 'inslaan'. Wie weet kopen ze wel voor een paar weken in? Zegt allemaal weinig. Cijfers, hebben we nodig.

Koopavonden zijn voor het eerst in lange tijd weer drukker dan daarvoor:
https://www.nu.nl/onderne...-weer-meer-bezoekers.html

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gisteren/vandaag ook weer zo'n fysieke :-( winkel versus online :) ervaring.

Was op zoek naar een specifieke draagriem voor een flinke DSLR. Ik dacht, laat ik eens een poging doen om een paar grote (foto)winkels hier in Nederland te bellen en e.e.a. na te vragen hoe en wat.
Want om nou honderden kilometers kris-kras door NL te rijden voor een riem van een paar tientjes is ook absurd.

1ste winkel aan de telefoon: (cameratools)
ik: Ik zie dat jullie merk x/type y hebben, maar wat zijn de precieze afmetingen, want die staan er namelijk niet bij.
winkel: Oh, maar dan moet u ff op de link op onze website klikken, naar de fabrikant met de specs.
(zucht) ik: maar die link verwijst weliswaar naar een fabrikant met die naam, maar die levert heel andere producten! M.a.w. daar heb ik niks aan...
winkel: Oh ja, sorry hoor, maar dan weet ik het ook niet.
Goedenmiddag!

2de winkel bezocht (want ik was daar toch toevallig in de buurt): Grote fototoko in de NOP. Precies verteld wat ik zocht.
winkel: Ja, meneer, ik weet wat u bedoelt, maar nee, zoiets hebben we niet.
ik: Maar die (merk x/type y) dan?
winkel: Nee, dat is 'm niet. U kunt 'm wel kopen, kost 60 euro.
ik: Maar dat is niet de XL versie (langere riempjes) (?)
winkel: Nee, die hebben we niet.
Ok, goedenmiddag!

Zucht.

's-Avonds maar weer eens amazon.de aangeslingerd.
En voila, precies het type wat ik zocht in de XL uitvoering, op voorraad, voor 40 euro (versus 60 euro op Urk). Gratis levering.
En vanochtend al geleverd... d:)b

Waarom, in hemelsnaam gaat de consument steeds minder naar de stenen winkel? Nou, ik weet het wel! O-)

Additionele motivatie om niet meer bij die kijk-eens-wat-een-experience-pand-wij-hebben te kopen:
Garantie/service is vaak moeizaam c.q. mondt uit in allerlei discussies.
Bij amazon is er ook wel eens iets mis, maar daar krijg ik altijd binnen enkele minuten, zonder tegenstribbelen, ruimhartige compensatie tot aan zelfs opnieuw levering en/of volledige vergoeding met behoud van het product. Kom daar maar eens om bij de stenen toko... :X

de voorbeelden komen hier op tweakers ook regelmatig voorbij:
Mag een webshop HDDs weigeren als retour
"Lensdop valt niet onder garantie"
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:52:
De misstanden in Duitsland zijn gewoon het gevolg van overheidsbeleid,.. minimumloon kennen ze niet
...
Nou, enige nuancering is op z'n plaats:
Wikipedia: Mindestlohngesetz (Deutschland) – Wikipedia
sinds 1-1-2015 is er ook bij onze oosterburen een minimumloon ingevoerd...

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 16-08-2018 17:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Het idee van de perfecte markt is reeds lang achterhaald. Je kunt niet met droge ogen beweren dat alles wat "de markt" heeft voortgebracht per definitie perfect en gewenst is. Het onderwerp van dit topic is daar een voorbeeld van, net als kinderarbeid in de textiel in India, onderbetaling op bloemenkwekerijen in Afrika en enorme vervuiling in Nigeria. Daarbij kun je je afvragen of het gezond is als er alleen machtige bedrijven zoals Amazon overblijven (die overigens een significant deel van hun omzet halen uit datahandel, zeg maar onze privacy)

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Nope dit is de werkelijkheid.

Kijk maar eens naar het land als totaal en niet alleen naar je favoriete dure spots.
Wij hebben simpelweg meer uit te geven dan de duitsers, oftewel de prijs gaat voor ons hoger zijn.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:18
Dat en de Nederlandse markt is kleiner dan de Duitse, waardoor overhead over minder klanten moet worden uitgesmeerd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gomez12 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

Nope dit is de werkelijkheid.
Welke werkelijkheid? ;)

https://economie.rabobank...-maar-weinig-te-besteden/

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/global/publicatie-afbeeldingen/2015/05-mei/ec-stellingnl-inkomen/fig2.png

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/global/publicatie-afbeeldingen/2015/05-mei/ec-stellingnl-inkomen/fig3.png

Wikipedia: Gebruiker:Greenday2/Gemiddeld inkomen in Europese landen

Aangezien Duitsland een enorm land is, met grote verschillen tussen het (voormalige) Oost-Duitsland en het westelijk gedeelte, is dit zeer lastig te vergelijken met onze eigen situatie.

Mooie Plaatjes   

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:18:
[...]

Maar zelfs dan nog stukken goedkoper dan direct in Nederland halen. :P
Zeker niet... Ja, voor tweedehands auto's gaat dat vanaf een bepaalde leeftijd op.
Voor nieuwe auto's ligt de basisprijs (ex-belasting) vaak een stuk lager in NL dan in andere landen.

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:36:
[...]

Zeker niet... Ja, voor tweedehands auto's gaat dat vanaf een bepaalde leeftijd op.
Voor nieuwe auto's ligt de basisprijs (ex-belasting) vaak een stuk lager in NL dan in andere landen.
Klopt. Als ze die zouden gelijktrekken dan konden we in nederland al helemaal beter gaan fietsen. Door de torenhoge belastingen hebben veel fabrikanten hun prijzen maar wat aangepast om het "behapbaar" te houden.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
Er zijn niet voor niets van die mooie constructies om BPM zoveel mogelijk te omzeilen....

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
bszz schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:15:
Het idee van de perfecte markt is reeds lang achterhaald. Je kunt niet met droge ogen beweren dat alles wat "de markt" heeft voortgebracht per definitie perfect en gewenst is. Het onderwerp van dit topic is daar een voorbeeld van, net als kinderarbeid in de textiel in India, onderbetaling op bloemenkwekerijen in Afrika en enorme vervuiling in Nigeria. Daarbij kun je je afvragen of het gezond is als er alleen machtige bedrijven zoals Amazon overblijven (die overigens een significant deel van hun omzet halen uit datahandel, zeg maar onze privacy)
Amazon is ook niet heilig, ze zijn vooral goed in dingen voor het algemene publiek zoals consumentenelektronica, speelgoed, etc maar andere dingen als pc onderdelen of modelbouw zijn ze te duur of hebben ze te beperkt assortiment. Dat haal ik vaak bij andere online winkels in Duitsland of Nederland. Apple producten hebben ze zelf ook niet. De website mag best wel wat overzichtelijker en de levertijd bij Amazon ...

Ook zijn er vaak in het algemeen nog goedkopere Duitse aanbieders maar die leveren niet of tegen hele hoge verzendkosten naar Nederland. Amazon's service is wel heel goed en geen verzendkosten vanaf 29 euro, daarom betaal ik vaak wel wat meer bij Amazon.

Aan Nederlandse fysieke of online winkels met torenhoge marges heb ik geen boodschap, dat heeft verder niks met kinderarbeid of vervuiling te maken maar met een stukje eigen verantwoordelijkheid die je als consument hebt door je niet door de eerste de beste winkel te laten afzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

Gisteren een keer de stad in geweest met koopavond. Moest een nieuwe zonnebril hebben (oude was kapot) en wat nieuwe tshirts maar man man man ik begrijp wel dat de fysieke winkels allemaal omvallen.

Truien en vesten genoeg om te kopen momenteel maar ik zoek een tshirt want het is meer dan 22 graden buiten. De keuze was om te janken.

Achterlijke zonnebrillen voor hipsters met glazen groter dan mijn hoofd genoeg te koop maar gewoon een fatsoenlijk passende (sportieve) zonnebril ho maar. uiteindelijk iets van 8 (!) winkels afgeweest en nergens een normale zonnebril te koop.

De winkels die wellicht wel zonnebrillen hadden die ik wilde zoals sportzaken waren allemaal dicht :?

Ben uiteindelijk met maar liefst 2 shirts thuisgekomen en een tube secondelijm om mijn oude zonnebril te maken.

Volgende keer bestel ik alles wel weer online waar ik wel gewoon kan vinden wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

Dit is toch nooit anders geweest? Aan het einde van de zomer heb je overal de herfstcollectie, en zonnebrillen zijn super trendy en smaakgevoelig. Dat jouw smaak daar dan niet bij zit, tja...

Maar ik snap het wel hoor, als ik zelf iets speciaals zoek vind ik het in de stad ook nooit. Ik kom er dan ook bijna niet meer - zonde van mijn tijd en geld.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Spotmatic schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:01:
Dit is toch nooit anders geweest? Aan het einde van de zomer heb je overal de herfstcollectie, en zonnebrillen zijn super trendy en smaakgevoelig. Dat jouw smaak daar dan niet bij zit, tja...

Maar ik snap het wel hoor, als ik zelf iets speciaals zoek vind ik het in de stad ook nooit. Ik kom er dan ook bijna niet meer - zonde van mijn tijd en geld.
In het verleden was het idd niet heel veel beter, alleen nu heb je er een online alternatief naast.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Señor Sjon schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:31:
Ook bedrijven als Lego hanteren hogere prijzen hier dan in Duitsland,
Uit een andere hobby weet ik dat zelfs voor Nederlandse producten de Duitse winkelprijs onder de Nederlandse inkoopsprijs ligt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:54:
[...]

Klopt. Als ze die zouden gelijktrekken dan konden we in nederland al helemaal beter gaan fietsen. Door de torenhoge belastingen hebben veel fabrikanten hun prijzen maar wat aangepast om het "behapbaar" te houden.
Dat was toch weer afgeschaft omdat ze buitenlandse dealers niet konder verbieden in NL te bestellen? (EU regels en open markt en zo)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ijdod schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:38:
[...]

Dat was toch weer afgeschaft omdat ze buitenlandse dealers niet konder verbieden in NL te bestellen? (EU regels en open markt en zo)
Klopt. Nu met de WLTP loopt het helemaal uit de hand. Prijsverschil van 15% op een compacte middenklasser is heel normaal. Leuke uitvoeringen zijn helemaal niet te betalen. Zoek eens wat een V6 vs V8 Mustang hier kost. Doe dat vervolgens voor België en Duitsland... Nu zijn auto's lastiger van land naar land te slepen, maar veel spullen zijn in buurlanden inherent goedkoper. Voor producten als grote OLEDs zijn er in DE aanbiedingen die zomaar 1000 euro lager zijn dan hier. Dan is 5 uur rijden nog de moeite en heeft de NL winkel het nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Amazon is ook niet heilig, ze zijn vooral goed in dingen voor het algemene publiek zoals consumentenelektronica, speelgoed, etc maar andere dingen als pc onderdelen of modelbouw zijn ze te duur of hebben ze te beperkt assortiment. Dat haal ik vaak bij andere online winkels in Duitsland of Nederland. Apple producten hebben ze zelf ook niet. De website mag best wel wat overzichtelijker en de levertijd bij Amazon ...

Ook zijn er vaak in het algemeen nog goedkopere Duitse aanbieders maar die leveren niet of tegen hele hoge verzendkosten naar Nederland. Amazon's service is wel heel goed en geen verzendkosten vanaf 29 euro, daarom betaal ik vaak wel wat meer bij Amazon.

Aan Nederlandse fysieke of online winkels met torenhoge marges heb ik geen boodschap, dat heeft verder niks met kinderarbeid of vervuiling te maken maar met een stukje eigen verantwoordelijkheid die je als consument hebt door je niet door de eerste de beste winkel te laten afzetten.
Torenhoge marges? Ik heb zelf een winkel en het is gewoon niet waar! Er zijn producten waar de Duitse webwinkelprijs onder mijn inkoopprijs ligt. Vertel eens welke marges ik daar moet verlagen? Tegelijkertijd komen er wel klanten met hun Duitse factuur bij mij in de winkel voor garantie- en andere service vragen.

gelukkig is het grootste deel van mijn omzet specialistisch en heb ik daar weinig (Duitse) online concurrentie van prijsvechters te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
bszz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:44:
[...]

Torenhoge marges? Ik heb zelf een winkel en het is gewoon niet waar! Er zijn producten waar de Duitse webwinkelprijs onder mijn inkoopprijs ligt. Vertel eens welke marges ik daar moet verlagen? Tegelijkertijd komen er wel klanten met hun Duitse factuur bij mij in de winkel voor garantie- en andere service vragen.

gelukkig is het grootste deel van mijn omzet specialistisch en heb ik daar weinig (Duitse) online concurrentie van prijsvechters te vrezen.
Zie je wel meer. Ik lever zo nu en dan hardware voor klanten, die shop ik uit de pricewatch. Voor het bedrag ex BTW bij de distributeur kan ik incl BTW bestellen bij shops uit de pricewatch. Die shops krijgen ofwel hoge kortingen of importeren het grijs uit onder andere Duitsland en Polen.

Overigens zou ik in jouw geval gewoon een vergoeding vragen voor service aan producten die niet bij jou besteld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:14:
[...]

Zie je wel meer. Ik lever zo nu en dan hardware voor klanten, die shop ik uit de pricewatch. Voor het bedrag ex BTW bij de distributeur kan ik incl BTW bestellen bij shops uit de pricewatch. Die shops krijgen ofwel hoge kortingen of importeren het grijs uit onder andere Duitsland en Polen.

Overigens zou ik in jouw geval gewoon een vergoeding vragen voor service aan producten die niet bij jou besteld zijn.
Ik ben geen expert, maar ik ben wel benieuwd naar je mening. Die import is in principe gewoon legaal toch? Het is grijs omdat de distributeur liever ziet dat je via hun inkoopt. Maar het lijkt me dat de distributeur zelf ook wel begrijpt dat het niet houbaar is met dergelijke grote prijsverschillen. Als je vanuit mededinging kijkt, is het zelfs onwenselijk dat de kanalen zo strak worden geregiseerd door fabrikanten. In dat opzicht zou ik liever spreken van grijze keten beheersing (door fabrikant) dan van grijze import (door winkelier). Grijze import vormt hooguit een risico voor de winkelier i.v.m. verstandhouding met de fabrikant (bij garantie gevallen bijvoorbeeld), omdat de grijze keten controle van de fabrikant is omzeild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust

Dat geloof ik best wel maar daar kun je de consument de schuld niet van geven. Dat ligt hem dus waarschijnlijk aan een veel te dure importeur die ook wil mee profiteren. Wat voor toegevoegde waarde heeft zo'n importeur, kun je in de huidige internet tijd niet direct van de fabriek bestellen?

Waarom verwacht je nu eigenlijk van je klanten dat die bij jou gaan kopen, en dus te veel betalen, in plaats van het werkelijke probleem van te hoge inkoopprijzen bij de importeur en fabrikant te bespreken? In het pre-internet tijdperk kwam je daar wel mee weg maar nu iedereen overal kan bestellen niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
KopjeThee schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:35:
[...]

Ik ben geen expert, maar ik ben wel benieuwd naar je mening. Die import is in principe gewoon legaal toch? Het is grijs omdat de distributeur liever ziet dat je via hun inkoopt. Maar het lijkt me dat de distributeur zelf ook wel begrijpt dat het niet houbaar is met dergelijke grote prijsverschillen. Als je vanuit mededinging kijkt, is het zelfs onwenselijk dat de kanalen zo strak worden geregiseerd door fabrikanten. In dat opzicht zou ik liever spreken van grijze keten beheersing (door fabrikant) dan van grijze import (door winkelier). Grijze import vormt hooguit een risico voor de winkelier i.v.m. verstandhouding met de fabrikant (bij garantie gevallen bijvoorbeeld), omdat de grijze keten controle van de fabrikant is omzeild.
Er is niks illegaals aan, maar er zijn wel verschillen. Rechtstreeks aankloppen bij de fabrikant kan bij sommige producten niet als het niet via officiële kanalen is verkregen. Voor mij geen probleem, ik kan de garantie gewoon doorschuiven naar de winkel.

Maar er zijn ook verschillen. Als ik Yealink telefoons bestel bij mijn voip leverancier laat die ze dropshippen door Lidis, welke de toestellen voorziet van gecertificeerde Nederlandse firmware en het uitgeleverde toestel registreert voor autoprovisioning. Bij een toestel dat niet van Lidis komt krijg ik dat niet en zit de klant met Engelse firmware, is er geen certificering en moet ik alles zelf instellen.

Edit: bij automaterialen zie je dat ook. De fabrikant bepaalt per land een adviesprijs. Inkoopprijs is gewoon een korting op de adviesprijs. In Nederland ligt de prijs van Bosch hoger dan in Duitsland. Dan zou je zeggen, importeer het lekker uit Duitsland, maar Bosch Duitsland rekent dan gewoon de Nederlandse prijzen.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 18-08-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
gold_dust schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:07:
[...]

Dat geloof ik best wel maar daar kun je de consument de schuld niet van geven. Dat ligt hem dus waarschijnlijk aan een veel te dure importeur die ook wil mee profiteren. Wat voor toegevoegde waarde heeft zo'n importeur, kun je in de huidige internet tijd niet direct van de fabriek bestellen?

Waarom verwacht je nu eigenlijk van je klanten dat die bij jou gaan kopen, en dus te veel betalen, in plaats van het werkelijke probleem van te hoge inkoopprijzen bij de importeur en fabrikant te bespreken? In het pre-internet tijdperk kwam je daar wel mee weg maar nu iedereen overal kan bestellen niet meer.
Zo simpel is het niet. Er zijn partijen die met kapitaal van investeerders bereid zijn verlies te draaien om marktaandeel te veroveren. Dan kan ik hoog of laag springen maar daar helpt niks aan. Bovendien mogen prijsafspraken wettelijk gewoon niet dus fabrikanten hebben daar ook beperkt invloed.

[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 18-08-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Torenhoge marges? Ik heb zelf een winkel en het is gewoon niet waar!
Ik weet een klein beetje hoe het met A merk sportschoenen (Nike, Asics, Saucony, etc.) en kleding zit (zat...?) bij serieuze sportwinkels. (Dus geen AktieSport of zo, wel Run2Day, Foot Locker, etc.)

Makkelijk voorbeeld, alles voor het gemak inclusief BTW/VAT, bierviltjescalculatie... :)
  • Consumentenprijs (1 paar schoenen) 160 Euro
  • Inkoopprijs retailer (minimaal 12 paar) 80 Euro
  • Inkoop distributeur (minimaal 144 paar) 40 Euro
  • Inkoop A merk, bijvoorbeeld Asics (minimaal 1728 paar) 20 Euro
  • materiaalkosten fabrikant 10 Euro

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fiber schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:35:
[...]

Ik weet een klein beetje hoe het met A merk sportschoenen (Nike, Asics, Saucony, etc.) en kleding zit (zat...?) bij serieuze sportwinkels. (Dus geen AktieSport of zo, wel Run2Day, Foot Locker, etc.)

Makkelijk voorbeeld, alles voor het gemak inclusief BTW/VAT, bierviltjescalculatie... :)
  • Consumentenprijs (1 paar schoenen) 160 Euro
  • Inkoopprijs retailer (minimaal 12 paar) 80 Euro
  • Inkoop distributeur (minimaal 144 paar) 40 Euro
  • Inkoop A merk, bijvoorbeeld Asics (minimaal 1728 paar) 20 Euro
  • materiaalkosten fabrikant 10 Euro
Staffelkorting is niet relevant in mijn branche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

bszz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:36:
[...]

Staffelkorting is niet relevant in mijn branche
Dit zijn geen staffelkortingen. die kunnen er eventueel nog vanaf bij grotere aantallen...

(Genoemde aantallen zijn minimale productie en shipping aantallen, bij minder wordt er überhaupt niet geproduceerd...)

[ Voor 19% gewijzigd door Fiber op 18-08-2018 21:51 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Fiber schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:39:
[...]

Dit zijn geen staffelkortingen. die kunnen er eventueel nog vanaf bij grotere aantallen...
Sorry, te snel gelezen, maar ook dit beeld is niet van toepassing. Het gaat meestal om een fabrikant die via een eigen distributeur levert, dansel via een exclusief importeur. Zo eenvoudig is dat niet op te lossen. Aan sommige producten is gewoon geen eer meer te behalen. Maar om te roepen dt fysieke winkels torenhoge marges hebben is over het algemeen gewoon een fabeltje. Het is gewoonweg niet waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

bszz schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:51:
[...]

Sorry, te snel gelezen, maar ook dit beeld is niet van toepassing. Het gaat meestal om een fabrikant die via een eigen distributeur levert, dansel via een exclusief importeur. Zo eenvoudig is dat niet op te lossen. Aan sommige producten is gewoon geen eer meer te behalen. Maar om te roepen dt fysieke winkels torenhoge marges hebben is over het algemeen gewoon een fabeltje. Het is gewoonweg niet waar!
Weet ik. En zelfs met die 50 procent (80 Euro) marge per paar schoenen in mijn rekenvoorbeeld moet je nog flink je best doen om je kosten (pand, personeel, etc.) er uit te krijgen... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
Fiber schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:53:
Weet ik. En zelfs met die 50 procent (80 Euro) marge per paar schoenen in mijn rekenvoorbeeld moet je nog flink je best doen om je kosten (pand, personeel, etc.) er uit te krijgen... :)
Terwijl ik diezelfde Asics loopschoenen die hier voor 130 euro in de winkel liggen in de VS voor 70$ in een fysieke winkel kon kopen. Bij spijkerbroeken is het verschil nog groter. Het is heel makkelijk om 'iedereen', de consument, de concurrent die onder jouw inkoopprijs verkoopt, de distributeur, de fabrikant de schuld te geven maar als je verdienmodel als ondernemer niet klopt moet je het toch echt afvragen of je bedrijf wel levensvatbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

gold_dust schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Terwijl ik diezelfde Asics loopschoenen die hier voor 130 euro in de winkel liggen in de VS voor 70$ in een fysieke winkel kon kopen. Bij spijkerbroeken is het verschil nog groter. Het is heel makkelijk om 'iedereen', de consument, de concurrent die onder jouw inkoopprijs verkoopt, de distributeur, de fabrikant de schuld te geven maar als je verdienmodel als ondernemer niet klopt moet je het toch echt afvragen of je bedrijf wel levensvatbaar is.
In de opruiming wellicht, of een restpartij in een Outlet...? Uiteindelijk kun je in Nederland het laatste paartje van die serie wellicht ook wel kopen voor 40 Euro als ze de restanten kwijt moeten... (Tweakers voorbeeld: Een smartphone kost bij de introductie ook een stuk meer dan na een jaar of wat in de opruiming...)

Sowieso is de VS een grotere markt met grotere aantallen consumenten en grotere winkelketens en lagere distributiekosten en lagere belastingen etc. dus dat is niet 1 op 1 vergelijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 18-08-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is de VS een grotere markt met grotere aantallen consumenten en grotere winkelketens en lagere distributiekosten en lagere belastingen etc. dus dat is niet 1 op 1 vergelijkbaar.

Zeker wel vergelijkbaar;

de bevolkingsdichtheid is lager, dus distributieis navenant duurder.
Daarbij gaat het om dezelfde modellen en series van producten, dus die komen uit dezelde fabriek.
En inderdaad, de verschillen zijn belachelijk groot op courante kleding in normale winkels. (dus geen uitloop modellen of outlet stores, ben er zelf geweest, been there done that)
Dan de horeca in NL bijvoorbeeld, als we toch bezig zijn. Neem kantines of van die francise broodjes zaken. De inkoop prijs voor de francise nemer ligt boven de verkoop prijs van eenzelfde broodje bij de super op de hoek.

Dus ja, er is wel degelijk iets van een graai maar raak mentaliteit bij de Nederlandse retailers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 23:46:

Zeker wel vergelijkbaar;

Daarbij gaat het om dezelfde modellen en series van producten, dus die komen uit dezelde fabriek.
Het zijn twee compleet verschillende markten die niet vergelijkbaar zijn.
US mode heeft andere pasvormen een maattabellen (ook al gaat het om hetzelfde merk en model).
Ook spelen er zaken mee zoals sourcing die voor Europa een stuk lastiger is door meer regels ie. het mode Convenant en dus producten duurder maakt. Ook zijn de kwaliteitseisen een stuk lager voor de US.
De eisen voor een spijkerbroek die naar Europa gaat zijn veel hoger dan voor US. Oa omdat die voor Europa de fabrikant een strenge milieu eisen moet voldoen.

ps. Zelfs 1 product voor 1 retailer komt vaak uit meerdere fabrieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar s mij bij de aankoop van kleding en schoenen nooit iets van gebleken, die andere kwaliteit.
Wel wat betreft maten, er zit inderdaad een ander labeltje in.

Maar als het zo is dat hier in Nederland (op het oog) vergelijkbare kleding in de winkel > 2x zo duur is door regelgeving dan zou ik als retailer toch eens heel erg achter mijn oren krabben als ik de volgende keer weer in het stemhokje sta...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 18:55:
Maar als het zo is dat hier in Nederland (op het oog) vergelijkbare kleding in de winkel > 2x zo duur is door regelgeving dan zou ik als retailer toch eens heel erg achter mijn oren krabben als ik de volgende keer weer in het stemhokje sta...
Je kan de VS niet zomaar vergelijken met NL op belasting. Wij hebben hier bijvoorbeeld fatsoenlijke dijken en wegen. We hebben hier uitkeringen waarbij mensen niet op straat komen te staan. We geven niet extreem veel geld uit aan defensie. De belastingdruk is in de VS dan wel lager, maar als je zonder werk komt te zitten of gehandicapt raakt mag je heel blij zijn dat je hier woont. Dus ja, kleding is hier duurder, maar laten we blij zijn dat dit zo is voor ons allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zou gauw verhuizen naar India of Bangladesh... Daar doen ze niet aan regelgeving... en produceren ze lekker goedkoop... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Daar s mij bij de aankoop van kleding en schoenen nooit iets van gebleken, die andere kwaliteit.
Wel wat betreft maten, er zit inderdaad een ander labeltje in.

Mij leek de kwaliteit in de VS juist beter dan hier, Levi's en Lee spijkerbroeken die ik daar heb gekocht voor 30$ per stuk toen ik in de VS woonde gingen 5 jaar mee terwijl ik hier elke jaar nieuwe moet kopen ... Asics hardloopschoenen zijn dezelfde als hier, kwaliteitsverschil zou ik meteen gemerkt hebben, maar wel de helft goedkoper.

Het is duidelijk dat iemand in de Europese distributieketen flink zit te profiteren en zodanig buiten schot weet te blijven dat de retailers de consument en goedkopere concurrenten de schuld geven. En wetgeving? Het is hier ook gewoon kinderarbeid wat in de winkels ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 19-08-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:20:
[...]

Je kan de VS niet zomaar vergelijken met NL op belasting. Wij hebben hier bijvoorbeeld fatsoenlijke dijken en wegen. We hebben hier uitkeringen waarbij mensen niet op straat komen te staan. We geven niet extreem veel geld uit aan defensie. De belastingdruk is in de VS dan wel lager, maar als je zonder werk komt te zitten of gehandicapt raakt mag je heel blij zijn dat je hier woont. Dus ja, kleding is hier duurder, maar laten we blij zijn dat dit zo is voor ons allemaal.
True, echter het belastingverschil verklaart (bij lange na) niet het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

Ik zou gauw verhuizen naar India of Bangladesh... Daar doen ze niet aan regelgeving... en produceren ze lekker goedkoop... :+
Flauwe opmerking...
In NL wordt (bijna) niets aan consumentenproducten geproduceerd, dus die regelgeving waar je aan refereert is niet relevant voor dit voorbeeld. ZOals hieronder ook al opgemerkt is komt de kleding uit dezelfde fabriek in ZO Azie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 00:54:
[...]

True, echter het belastingverschil verklaart (bij lange na) niet het prijsverschil.
Er zijn nog genoeg andere dingen natuurlijk. Geen idee hoe het met de huren zit, maar de lonen liggen voor ongeschoold personeel ook veel lager. Met 50 uur werken in de week red je het daar vaak genoeg nog niet. Geen idee wat het precies is maar de verschillen tussen hier en daar zijn zo groot dat het niet te vergelijken is. Laat staan dat het een goed iets is dat een broek daar goedkoper is.
Pagina: 1 ... 35 ... 139 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels