Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:40:
[...]
Minder arbeidsmigranten kan alleen als we van boven af op gaan leggen wat mensen moeten gaan doen. Een groot deel van de arbeidsmigranten zijn nodig omdat onze eigen mensen die opleidingen niet doen. Zonder arbeidsmigranten stort het internet direct in.
Eens dat het een probleem is, tegelijk je moet wel concurreren tegen Indiërs die hier grootschalig heen worden gehaald en die beter aansluitende opleidingen hebben dan de Nederlandse en die minder belasting hoeven te betalen. We hebben een probleem met wat Nederlanders willen doen, maar het wordt ook wel door beleid in stand gehouden ook. Philips vroeger deed gewoon vervolgopleidingen voor mensen uit de HTS bijvoorbeeld, waarom zou een bedrijf dat nu doen, met HBO die twijfelachtig aansluit, en je ook gewoon een Indiër kan halen?
Ik heb de pax kast eens uit elkaar gehaald vanwege een verhuizing en weer opgebouwd, de kast ziet er nog steeds stevig uit en kan nog decennia mee. Je moet er alleen niet mee gooien natuurlijk... De boekenkast Billie is trouwens ook van goede bouwkwaliteit.hoevenpe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:50:
[...]offtopic:
Ik weet niet wat jij met je klerenkast doet maar zolang je hem niet uit elkaar haalt staat een Pax kast 30 jaar later nog steeds kan ik uit ervaring vertellen.
OT:Sissors schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:52:
[...]offtopic:
Eens dat het een probleem is, tegelijk je moet wel concurreren tegen Indiërs die hier grootschalig heen worden gehaald en die beter aansluitende opleidingen hebben dan de Nederlandse en die minder belasting hoeven te betalen. We hebben een probleem met wat Nederlanders willen doen, maar het wordt ook wel door beleid in stand gehouden ook. Philips vroeger deed gewoon vervolgopleidingen voor mensen uit de HTS bijvoorbeeld, waarom zou een bedrijf dat nu doen, met HBO die twijfelachtig aansluit, en je ook gewoon een Indiër kan halen?
tJa want een technische opleiding is wat we nodig hebben, maar men gaat mens-en maatschappij opleidingen doen? Dat? Nou rond 1978 was het zo van " ga scheikunde doen en ze staan je op te wachten met de rolls als je de bul hebt". Nou als je dat dan gedaan had in 1983 bleek het toch tegen te vallen.
Maar ben het eens dat de Indiers die hierheen komen, goeie opleiding hebben en intelligent zijn, en de mooiste banen (en woonwijken) wegkapen.
"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord
Er kan ook verschil in gebruikte materialen, montage en ontwerp van 30 jaar geleden en nu zitten. Verschilt wellicht ook per model/artikel.
Maar zou bv wel het verschil kunnen zijn van het zonder problemen uit en in elkaar halen van een oude kast vs een moderne.
Het blad kun je in diverse materialen/kwaliteiten krijgen, ieder met z’n voor- en nadelen.spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:45:
[...]
Niet geheel mee eens, de kasten en apparaten zijn van redelijke kwaliteit, het blad niet, dat is van geperst hout, ik heb liever een stenen blad.
Niet minder dan duurdere keukens? Dan stel je dus dat IKEA de maximaal haalbare kwaliteit is die je in de keukenwereld kunt vinden.R_Zwart schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:39:
[...]
Niks mis met die keukens. Echt niet minder dan keuken die duurder zijn. Die zijn juist beter dan de kasten e.d. die ze verkopen. Een IKEA keuken gaat makkelijk 15 jaar of langer mee. Zo'n Pax kledingkast niet als ik zie hoe die in elkaar zitten.
Dan ben je de realiteit wel een beetje kwijt wat mij betreft. Niets mis met een IKEA keuken, maar er zijn ook echt wel veel dingen die beter kunnen. Ieder zijn voorkeur.
En mijn IKEA kledingkast heeft toevallig recent zijn vijftiende verjaardag gehad.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
spijkerhoofd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:56:
[...]Ik heb de pax kast eens uit elkaar gehaald vanwege een verhuizing en weer opgebouwd, de kast ziet er nog steeds stevig uit en kan nog decennia mee. [...]
Hier heb ik een stuk of zes Pax-kasten 18 jaar staan en die hadden toch een soort revisie nodig: het achterblad komt na verloop van tijd los als je door de jaren heen tegen achterkant aanduwt met je spullen. Wat heet degelijk? Ik heb ook twee erfstuk-kasten staan en die gaan al ruim 100 jaar mee.
Toen mijn moeder ging verhuizen moest er natuurlijk een designer komen die allemaal dure dingen bij Goossens ging kopen. Het is maar waar je geld aan uit wil geven. Heb wel een dure OLED kado gegeven want "de oude televisie was toch nog goed".
Mensen hebben 100 duizend jaar op de grond geslapen en van een plank gegeten en nu is het allemaal opeens niet meer goed en moet je een op maat gemaakt bed.
Mensen leven ook nogal wat langer dan toen.emeralda schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:
Mensen hebben 100 duizend jaar op de grond geslapen en van een plank gegeten en nu is het allemaal opeens niet meer goed en moet je een op maat gemaakt bed.
Bedden zijn er al lang. Eerste verhoogde mooiere bed al 34000 voor Christus.
En mensen proberen het zich al vanaf ruim 77000 jaar geleden comfortabel te maken met plantenresten en bladeren bijvoorbeeld.
Nu hebben we daar betere materialen voor, rugscans etc om bedden precies geschikt voor jou te maken.
In feite doen we niets anders. Alleen zijn er ontwikkelingen geweest waardoor comfortabel worden beter lukt.
De kwaliteit van Ikea is wel genoeg over gezegd. Prima spul. Er is verder ook amper meer midden segment op de markt. En veel series doen niet onder voor hoge prijs segmenten.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Gun haar toch dat joh, dat ze dingen koopt die net iets langer meegaan. En jij net zo goed bepaalt dat ze een nieuwe Tv moet hebben, is dat nou zo zuiver op de graat...emeralda schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:43:
Toen mijn moeder ging verhuizen moest er natuurlijk een designer komen die allemaal dure dingen bij Goossens ging kopen. Het is maar waar je geld aan uit wil geven. Heb wel een dure OLED kado gegeven want "de oude televisie was toch nog goed".
Maar ik mis onderhand wel de link naar het topic. In die zin ben ik wel benieuwd wat een Jysk dan bij Ikea zou wegnemen. Ik heb Ikea toch wat hoger zitten en het voordeel is de continuïteit in de basiscollectie. Je kunt in principe jaren later nog iets bijpassends halen. Iets wat bij veel gewone winkels echt niet meer gaat lukken met de seizoenscollecties.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ikea heeft overigens ook jaarlijks nieuwe collecties waarbij oud spul verdwijnt. Sommige basis dingen zijn tig jaar gelijk, maar ook dat wisselt wel eens. Voorbeeld is de Expedit die ineens Kallax werd. Net een paar centimeter kleiner... of de keukens die na jaren ineens een ander systeem kregen.
Wat keukens betreft, mijn ouders hadden een lekke wasbak, dure keuken van de keukenboer. Toen na een jaar eindelijk die wasbak eens goed gekit was moest het kastje eronder een nieuw frontje... "de fabriek maakt ze niet meer"
Dan heb ik toch liever een Ikea keuken waar ze 10 jaar dezelfde frontjes blijven verkopen.
Jysk is vergelijkbaar met Ikea in de basiscollectie, de plus collectie van Jysk is vergelijkbaar met de duurdere items van Ikea, de gold collectie van Jysk is van hogere kwaliteit dan Ikea anno 2026, zeg maar vergelijkbaar met Ikea in de jaren 90-2000. Bij Jysk kan je nog meubels inkorten met een zaag bijvoorbeeld terwijl je bij Ikea te maken hebt in de budget collectie met een kartonnen vulsel.Gonadan schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:57:
Ik heb Ikea toch wat hoger zitten en het voordeel is de continuïteit in de basiscollectie.
Voordeel van Jysk is dat het voor veel mensen om de hoek zit, je bent ook (vanuit mijn gezichtspunt als man die niet een liefhebber van shoppen is) veel sneller de winkel door.
Ik vind de Jysk wel goed inspringen op de huidige situatie, ik woon in een stad waar de gemiddelde inwoner een laag inkomen heeft en de Jysk doet goede zaken, valt me trouwens ook op dat ik de laatste week 2 keer er was en dat er een stel een loungeset kocht van 2000+ euro, ze weten ook daarmee kennelijk iets goeds te doen. In deze tijden van veel winkelsluitingen doet Jysk echt iets bijzonders.
Na tien jaar nog een nieuw frontje van hetzelfde is knap lelijk over het algemeen._JGC_ schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:12:
Jysk is ook redelijk stabiel in de collecties, verkopen ook jaar in jaar uit hetzelfde spul. Denk dat het qua kwaliteit een beetje tussen Ikea en Leenbakker in zit. Qua prijs ligt het er zeker onder.
Ikea heeft overigens ook jaarlijks nieuwe collecties waarbij oud spul verdwijnt. Sommige basis dingen zijn tig jaar gelijk, maar ook dat wisselt wel eens. Voorbeeld is de Expedit die ineens Kallax werd. Net een paar centimeter kleiner... of de keukens die na jaren ineens een ander systeem kregen.
Wat keukens betreft, mijn ouders hadden een lekke wasbak, dure keuken van de keukenboer. Toen na een jaar eindelijk die wasbak eens goed gekit was moest het kastje eronder een nieuw frontje... "de fabriek maakt ze niet meer"
Dan heb ik toch liever een Ikea keuken waar ze 10 jaar dezelfde frontjes blijven verkopen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ikea heeft tot 2014-2015 keukens verkocht met de “faktum”serie. Daarna zijn ze overgestapt naar “method”. Dus als je ern keuken hebt van voor 2010 heb je knserdaad pech. Van erna is alles nog bestelbaar als het goed is , maar ik kan ernaast zitten.chim0 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 04:26:
Mijn vriendin heeft ook een keuken van IKEA. Ze had nog een kastdeurtje nodig maar mooi geen frontje. Ook de lampjes van de afzuigkap waren niet verkrijgbaar. Die hebben we bij de Praxis moeten halen. Maar ja, vind ik ook niet zo gek na 13 jaar. Van het weekend zelf nog een matras gehaald, maar knetterdruk weer zoals altijd. Die zaak zal echt nooit ondergang ondervinden.
Uit het artikel van het FD en de daarin aangedragen stukken blijkt dat de fiscus €6,6 mln heeft moeten afschrijven op een openstaande schuld van €11,7 mln. Ook leveranciers leveren in: zij kunnen naar verwachting tot tachtig procent van hun vorderingen afschrijven.
Lucardi is echt zo'n winkel waar ik sinds mijn tienertijd nooit meer ben geweest. Ik kwam daar alleen om goedkope prulsieraadjes te kopen voor m'n toenmalige vriendin.martwoutnl schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:09:
Ik lees net via https://www.accountancyva...anciers-betalen-de-prijs/ dat Lucardi net zijn lijf heeft gered door een WHOA-akkoord. Quote uit het stuk
[...]
In het artikel lees ik dat WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Ik ben niet bekend met die regelgeving, maar kennelijk heeft de Belastingdienst aan het kortste eind getrokken en moeten zij (samen met leveranciers) miljoenen afschrijven. En dat terwijl het bedrijf vooralsnog gewoon doorgaat. Bijzonder dat dat zo kan, dacht altijd dat de Belastingdienst juist vooraan staat in de rij van schuldeisers (naast de bank). Ik bedoel, het is dus zo dat zij al een afschrijving doorvoeren terwijl ze mogelijk in de toekomst alsnog iets zouden kunnen verhalen op Lucardi (tenzij het bedrijf achter de schermen een compleet andere entiteit wordt oid)
EV: Leapmotor B10 67,1kWh 2026
Een WHOA akkoord is over het algemeen (dat is ook de bedoeling) beter voor alle schuldeisers. De belastingdienst wordt van een faillissement zelden beter zelfs al staan ze vooraan.Gitarist schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:33:
[...]
Lucardi is echt zo'n winkel waar ik sinds mijn tienertijd nooit meer ben geweest. Ik kwam daar alleen om goedkope prulsieraadjes te kopen voor m'n toenmalige vriendin.
In het artikel lees ik dat WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Ik ben niet bekend met die regelgeving, maar kennelijk heeft de Belastingdienst aan het kortste eind getrokken en moeten zij (samen met leveranciers) miljoenen afschrijven. En dat terwijl het bedrijf vooralsnog gewoon doorgaat. Bijzonder dat dat zo kan, dacht altijd dat de Belastingdienst juist vooraan staat in de rij van schuldeisers (naast de bank). Ik bedoel, het is dus zo dat zij al een afschrijving doorvoeren terwijl ze mogelijk in de toekomst alsnog iets zouden kunnen verhalen op Lucardi (tenzij het bedrijf achter de schermen een compleet andere entiteit wordt oid)
Is een soort schuldsanering maar dan voor bedrijven. Komt redelijk wat voor, eis is dan geloof ii wel dat er flink geherstructureerd w9rdt en er dan een levensvatbaar bedrijf wordt.Gitarist schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:33:
[...]
Lucardi is echt zo'n winkel waar ik sinds mijn tienertijd nooit meer ben geweest. Ik kwam daar alleen om goedkope prulsieraadjes te kopen voor m'n toenmalige vriendin.
In het artikel lees ik dat WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Ik ben niet bekend met die regelgeving, maar kennelijk heeft de Belastingdienst aan het kortste eind getrokken en moeten zij (samen met leveranciers) miljoenen afschrijven. En dat terwijl het bedrijf vooralsnog gewoon doorgaat. Bijzonder dat dat zo kan, dacht altijd dat de Belastingdienst juist vooraan staat in de rij van schuldeisers (naast de bank). Ik bedoel, het is dus zo dat zij al een afschrijving doorvoeren terwijl ze mogelijk in de toekomst alsnog iets zouden kunnen verhalen op Lucardi (tenzij het bedrijf achter de schermen een compleet andere entiteit wordt oid)
Die keuken is na 2013 aangeschaft want toen heeft ze het huis gekocht, maar misschien bestond dit model al daarvoor. Hoe dan ook, de frontjes waren sowieso niet meer verkrijgbaar.Valorian schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:54:
[...]
Van erna is alles nog bestelbaar als het goed is , maar ik kan ernaast zitten.
https://www.noremax.com/nl/
Van TK Maxx tot opheffingsuitverkoop: het Dordtse winkelnieuws van mei 2026 | Regio | indebuurt.nl
Budgetshoppen! Discountdrogist Normal opent in de Dordtse binnenstad | Regio | indebuurt.nl
Of zelf aan de slag (of de lokale timmerman). scharnieren kan je apart kopen en templates met afmetingen staan op het net.sus schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:50:
Daar is deze dan weer ideaal voor, juist voor aftermarker IKEA spul. Frontjes die ze bij IKEA niet (meer) hebben? Iets totaal anders? Kan!
https://www.noremax.com/nl/
Steeds meer lege winkels in Breda: zo zit het volgens kenners - Omroep Brabant
"De leegstand in de Bredase binnenstad is opgelopen tot 9,4 procent, blijkt uit de gemeentelijke leegstandsmonitor."
"Waar de ondernemer parkeerkosten ziet als een belangrijke reden waarom bezoekers wegblijven, wijst de gemeente dus juist op bredere ontwikkelingen zoals veranderend winkelgedrag, online winkelen en de herontwikkeling van de panden. "
Werkt de quote tag niet meer? Ben niet zo actief de laatste de laatste tijd
Iets met oorzaak en gevolg. Door betaald parkeerbeleid in te voeren gaan consumenten naar goedkopere alternatieven kijken. Maar het ligt natuurlijk vooral niet aan het beleid van de gemeente zelf.chim0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:28:
"Waar de ondernemer parkeerkosten ziet als een belangrijke reden waarom bezoekers wegblijven, wijst de gemeente dus juist op bredere ontwikkelingen zoals veranderend winkelgedrag, online winkelen en de herontwikkeling van de panden. "
Het viel me laatst ook op toen ik door het bredase stadscentrum liep. Blijkbaar is het oude sfeervolle stadscentrum niet meer voldoende om te overleven.....chim0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:28:
30km naar het zuiden is het een ander verhaal.
Steeds meer lege winkels in Breda: zo zit het volgens kenners - Omroep Brabant
"De leegstand in de Bredase binnenstad is opgelopen tot 9,4 procent, blijkt uit de gemeentelijke leegstandsmonitor."
"Waar de ondernemer parkeerkosten ziet als een belangrijke reden waarom bezoekers wegblijven, wijst de gemeente dus juist op bredere ontwikkelingen zoals veranderend winkelgedrag, online winkelen en de herontwikkeling van de panden. "offtopic:
Werkt de quote tag niet meer? Ben niet zo actief de laatste de laatste tijd
Tja, kom al heel m'n leven in Rotterdam en het shoppen daar is niets veranderd de afgelopen 35 jaar. Lijnbaan en Koopgoot altijd super druk. Elke koopzondag gingen we naar Rotterdam. Dat was gewoon vaste prik.GioStyle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Iets met oorzaak en gevolg. Door betaald parkeerbeleid in te voeren gaan consumenten naar goedkopere alternatieven kijken. Maar het ligt natuurlijk vooral niet aan het beleid van de gemeente zelf.
Als dat zo is, dan zouden er minder mensen in Rotterdam gaan winkelen en naar pak m beet Dordrecht komen. Maar het omgekeerde is eerder het geval.GioStyle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Iets met oorzaak en gevolg. Door betaald parkeerbeleid in te voeren gaan consumenten naar goedkopere alternatieven kijken. Maar het ligt natuurlijk vooral niet aan het beleid van de gemeente zelf.
Steden met de hoogste parkeertarieven hebben de succesvolste winkelgebieden. Het zou ook nog kunnen zijn dat minder auto's meer winkelpubliek aantrekken. Misschien mensen die eerder niet of minder naar drukke gebieden met veel auto's gingen?
[ Voor 13% gewijzigd door R_Zwart op 03-06-2026 11:19 ]
Rotterdam is juist spotgoedkoop qua parkeren voor een grote stad.R_Zwart schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:18:
[...]
Als dat zo is, dan zouden er minder mensen in Rotterdam gaan winkelen en naar pak m beet Dordrecht komen. Maar het omgekeerde is eerder het geval.
/f/image/1xaL57rdPVsJujKPnKXvxzC0.png?f=fotoalbum_large)
5u voor €12,50 of 10u voor €20,50. Op een zaterdag. Doe dat maar na in Den Haag of Amsterdam.
Het hangt af waar je parkeert. De garage onder de markthal is duurder maar die is wel ruim en meteen in het centrum.Mawlana schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:07:
Rotterdam is juist spotgoedkoop qua parkeren voor een grote stad. [Afbeelding]
5u voor €12,50 of 10u voor €20,50.
Ik denk dat Breda meer concurrentie heeft van Antwerpen. Zowel met auto als trein ben je er zo.
Je betaald hier in Den Haag inmiddels 7 euro per uur onderhand, ik heb niet echt het idee dat dat écht hakt in de hoeveelheid mensen die naar het centrum komen.GioStyle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Iets met oorzaak en gevolg. Door betaald parkeerbeleid in te voeren gaan consumenten naar goedkopere alternatieven kijken. Maar het ligt natuurlijk vooral niet aan het beleid van de gemeente zelf.
Ook niet in de hoeveelheid mensen die het zichzelf aan blijven doen om met de auto naar het centrum te komen.
Amsterdam. De dure parkeergarage van de Bijenkorf, daar staan de auto's zelfs voor de rij.GioStyle schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:54:
[...]
Iets met oorzaak en gevolg. Door betaald parkeerbeleid in te voeren gaan consumenten naar goedkopere alternatieven kijken. Maar het ligt natuurlijk vooral niet aan het beleid van de gemeente zelf.
Maar ik zou je mening even valideren tegen wat objectieve bronnen. Een goed startpunt is https://www.eur.nl/upt/ov...t-en-mobiliteit/nieuws-te
"Er is genoeg (wetenschappelijk) bewijs dat gratis parkeren en de hoogte van het parkeertarief geen invloed hebben op het aantal klanten en/of op de omzet van winkels."
En gezien de kosten voor de OV tegenwordig is de bus naar Utrecht ook niet eens echt meer een optie, als de bus uberhaupt rijdt.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Het centrum van Heerenveen heeft dan ook relatief weinig parkeerplaatsen, zeker met alle mensen die ook nog in het centrum wonen en hun auto dus ook ergens kwijt moeten. En of de garage nog plek heeft weet je ook pas als je er praktisch in rijdt... Vind het wel lullig dat je nu tot 20:00 kan betalen, terwijl alle winkels dichtgaan om 18:00 doordeweeks._JGC_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:31:
@R_Zwart Het is niet alleen tarief, maar ook de beschikbaarheid en bereikbaarheid. Ik weet niet hoe dat in Rotterdam zit, maar als ik in Heerenveen voor 1,80 per uur op zaterdagmiddag wil parkeren betekent dat eerst een rondje over een compleet vastgelopen parkeerplaats rijden, om dan toch maar ergens anders te gaan parkeren. Gorredijk waar het parkeren gratis is kom ik liever helemaal niet op zaterdagmiddag, en anders liever met de fiets.
Betaald parkeren in L'warden vind ik vaak helemaal geen probleem, tig parkeergarages, altijd wel plek, en ruim voor je het centrum inrijdt krijg je al info over welke garage nog plek heeft. De Centrale is natuurlijk wel de hel op een zaterdag, maar ja, daar wil ik sowieso nog niet dood gevonden worden
People as things, that’s where it starts.
Wat een bijzonder slecht geschreven lapje tekst. Het eerste argument tegen gratis parkeren is asociaal beleid. Het is asociaal om ergens gratis te kunnen parkeren, want de lokale bewoners draaien voor de kosten op.Kalentum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:24:
[...]
Amsterdam. De dure parkeergarage van de Bijenkorf, daar staan de auto's zelfs voor de rij.
Maar ik zou je mening even valideren tegen wat objectieve bronnen. Een goed startpunt is https://www.eur.nl/upt/ov...t-en-mobiliteit/nieuws-te
"Er is genoeg (wetenschappelijk) bewijs dat gratis parkeren en de hoogte van het parkeertarief geen invloed hebben op het aantal klanten en/of op de omzet van winkels."
Parkeergelegenheid in en rondom winkelcentra is een taak van de gemeente om dat te regelen. Prima, als je de rekening daarvan wil leggen bij de automobilisten, dat is een keuze die je als gemeente kan maken, maar dan zou je kostenneutraal moeten werken en niet als inkomstenbron moeten gaan gebruiken. Nu zie ik de parkeertarieven jaarlijks met een veelvoud van de inflatie stijgen.
En zinnen zoals:
Nee, sorry. Dit lapje tekst kan ik niet serieus nemen.De rijke chirurg die in de Vinex locatie buiten de grote stad woont en zijn Porsche gebruikt om naar de stad te gaan, wordt gesubsidieerd door het gezin met twee kinderen die een minder dan modaal inkomen heeft. Ik vind dit bijzonder asociaal!
Helemaal mee eens. Ik woon 10km van Utrecht vandaan en 60km van Leidschendam en ik rijd liever een stukje om dan de gemeente Utrecht sponsoren. Immers sponsor ik dan een andere gemeente dan waar ik woon en dat kan niet de bedoeling zijn, ik betaal niet voor een ander. Ik vind dit bijzonder asociaal!MeNTaL_TO schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 16:58:
Ik durf dat hard op te betwijfelen, zo ga ik eigenlijk liever naar Mall of the Netherlands dan naar Hoog Caterijne ivm de parkeerskosten, qua winkels maakt het eigenlijk niet uit.
En gezien de kosten voor de OV tegenwordig is de bus naar Utrecht ook niet eens echt meer een optie, als de bus uberhaupt rijdt.
Die gaat misschien plaatsmaken voor woningen. Denk dat je daar geen sociale huurwoning kan (en hoeft te) verwachten.Kalentum schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:24:
[...]
Amsterdam. De dure parkeergarage van de Bijenkorf, daar staan de auto's zelfs voor de rij.
https://www.at5.nl/artikelen/238530/bijenkorf-staat-open-voor-dialoog-over-idee-voor-sluiting-bijenkorfgarage-en-woningbouw
Breda is al jaren het centrum aan het verbouwen en de Mark (riviertje/gracht) doortrekken.martwoutnl schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:51:
[...]
Het hangt af waar je parkeert. De garage onder de markthal is duurder maar die is wel ruim en meteen in het centrum.
Ik denk dat Breda meer concurrentie heeft van Antwerpen. Zowel met auto als trein ben je er zo.
Daardoor zijn de parkeergarages in het centrum al tijden matig tot slecht bereikbaar.
Aan de andere kant, de outlet in Roosendaal zal ook niet meehelpen.
Desondanks heb ik niet echt het idee dat er veel leeg staat in het directe centrum. Wel in het (opgeknapte) deel aan de rand van het oude centrum/Singel, maar ook net uit de loop.
Ik kom ook veel in Utrecht ivm vrienden, soms ook in de binnenstad.
Dan pleur ik de auto op de P&R en pak de bus/tram de stad in. Totale kosten €8,30. Kinderen vinden dat stukje OV ook altijd leuk
[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 05-06-2026 22:12 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Plus dat Antwerpen en Den Bosch toch leukere binnensteden zijn, als je in de buurt van Breda woont heb je keuzes.DropjesLover schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Aan de andere kant, de outlet in Roosendaal zal ook niet meehelpen.
Vind ik eerlijk gezegd niet.spijkerhoofd schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:52:
[...]
Plus dat Antwerpen en Den Bosch toch leukere binnensteden zijn, als je in de buurt van Breda woont heb je keuzes.
Antwerpen en Den Bosch zijn 45 minuten rijden, dan is Rotterdam en Utrecht net zo "in de buurt".
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Wat iemand leuker vind of niet hangt van de persoon af, persoonlijk vind ik Den Bosch de leukste stad van Brabant en Antwerpen vind ik ook een superleuke stad, toch even anders omdat het Vlaams is. Persoonlijk vind ik het eten over de grens ook beter en het is wat schappelijker geprijsd.
Hangt er vanaf waar je woont natuurlijk, Oosterhout Den Bosch is 35 minuten rijden, woon je in Waalwijk woon je letterlijk tussen Breda en Den Bosch in. Persoonlijk ga ik liever naar een kleinere stad dan Rotjeknor of Utrecht.Antwerpen en Den Bosch zijn 45 minuten rijden, dan is Rotterdam en Utrecht net zo "in de buurt".
Maar goed ik bezoek steden meestal vooral voor de musea en niet om te shoppen tenzij er speciale winkeltjes zijn om wat snuisterijen te kopen.
Dat is tegenwoordig ook niet meer altijd het geval. In Belgische steden is het eten tegenwoordig vaak duurder dan hier.spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:40:
[...]
Wat iemand leuker vind of niet hangt van de persoon af, persoonlijk vind ik Den Bosch de leukste stad van Brabant en Antwerpen vind ik ook een superleuke stad, toch even anders omdat het Vlaams is. Persoonlijk vind ik het eten over de grens ook beter en het is wat schappelijker geprijsd.
Maar dat is anekdotisch. De cijfers tonen het tegenovergestelde aan. Kleinere steden hebben het veel moeilijker dan de grote steden qua winkelaanbod en winkelende bezoekers.spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:40:
[...]
Hangt er vanaf waar je woont natuurlijk, Oosterhout Den Bosch is 35 minuten rijden, woon je in Waalwijk woon je letterlijk tussen Breda en Den Bosch in. Persoonlijk ga ik liever naar een kleinere stad dan Rotjeknor of Utrecht.
In Nijmegen krijg je die indruk ook tot je gaat kijken wat voor winkels opeens in de hoofdstraat zitten, smartshops, telefoon reparaties, 2e hands producten etc. Die zaten een paar jaar terug echt nog drie staten achteraf.DropjesLover schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:02:
[...]
Breda is al jaren het centrum aan het verbouwen en de Mark (riviertje/gracht) doortrekken.
Daardoor zijn de parkeergarages in het centrum al tijden matig tot slecht bereikbaar.
Aan de andere kant, de outlet in Roosendaal zal ook niet meehelpen.
Desondanks heb ik niet echt het idee dat er veel leeg staat in het directe centrum. Wel in het (opgeknapte) deel aan de rand van het oude centrum/Singel, maar ook net uit de loop.
Ik kom ook veel in Utrecht ivm vrienden, soms ook in de binnenstad.
Dan pleur ik de auto op de P&R en pak de bus/tram de stad in. Totale kosten €8,30. Kinderen vinden dat stukje OV ook altijd leuk
Dat is toch niet gek, want de grote steden profiteren van het toerisme en meer keuze voor musea. Qua cultuur kom ik dan weer liever in de grote steden. De grote bekende musea in de grote steden moet je tegenwoordig een spot reserveren, ik was 2 weken geleden in het Mauritshuis, je kon over de koppen lopen!R_Zwart schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Maar dat is anekdotisch. De cijfers tonen het tegenovergestelde aan. Kleinere steden hebben het veel moeilijker dan de grote steden qua winkelaanbod en winkelende bezoekers.
Qua shoppen doe ik liever online, en ja de parkeerkosten zorgen daar vooral voor. Ik vind het ondoenlijk om met veel tassen met het OV te reizen. Online heeft een groter aanbod, meer kortingen en geen parkeerkosten.
Als ik wil shoppen rijd ik Nijmegen, Utrecht of een Oberhausen. De parkeerkosten neem je voor lief, je bent een dagje uit.
Terwijl als ik wat kleins nodig heb dan bestel ik het wel lekker online, omdat de de binnenstad hier in de stad inmiddels 3.10 per uur kost. Het worden ook nog eens steeds minder parkeerplekken die op acceptabele loopafstand zijn van de binnenstad.
Leuk voor een grote stad, maar we praten hier over een stad met 50k inwoners.
€0,60 per halfuur (of een deel ervan).
Na 90 minuten €2,40 per uur (of een deel ervan).
Daar kwam ik achter toen ik ging afrekenen... 1u36m.
Het betalen per (half)uur zou verboden moeten worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Mawlana op 06-06-2026 20:02 ]
Vooral stilstaan; dat wordt ook steeds duurder...Sjah schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:33:
Een auto rijden is een kostenplaatje.
Hoezo? Ik heb regelmatig meegemaakt dat er per vijf minuten gerekend wordt...Mawlana schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:01:
Het betalen per (half)uur zou verboden moeten worden.
Daar niet (meer). Per vijf of tien minuten zou ik nog begrip voor kunnen hebben, maar per uur?ehtweak schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:16:
[...]
Hoezo? Ik heb regelmatig meegemaakt dat er per vijf minuten gerekend wordt...
dan had je eerder de winkel moeten uitlopen.Mawlana schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Daar niet (meer). Per vijf of tien minuten zou ik nog begrip voor kunnen hebben, maar per uur?Ik heb €4,30 afgerekend voor 1u36m. 6 minuten korter en het was maar €1,80.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat is het hele idee: langdurig parkeren duurder maken dan kort parkeren. Dat is om ondernemers tegemoet te komen die bang zijn klanten te verliezen door hoge parkeertarieven. Er zijn ook plekken waar je maar één uur per dag mag parkeren. Je betaalt 10 cent en daarna wordt het geacht op te krassen. Genoeg tijd om gericht boodschappen te doen en er wordt voorkomen dat je langdurig een schaarse parkeerplaats bezet houdt.Mawlana schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:22:
[...]
Daar niet (meer). Per vijf of tien minuten zou ik nog begrip voor kunnen hebben, maar per uur?Ik heb €4,30 afgerekend voor 1u36m. 6 minuten korter en het was maar €1,80.
Misschien een forum starten over parkeer (on)mogelijkheden?
Hier nog wel een ontopic winkelsluiting: de lokale elektronica winkel (zo een met wanden vol met ladekastjes met weerstanden, condensatoren en andere componenten) is sinds paar weken gesloten , leeg en het pand staat te koop.Deezers schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:53:
Ik moet zeggen dat ik het verdacht rustig vind qua sluitingen de laatste tijd gezien alle stijgende kosten. Maken we ons op voor een zwaar najaar?
En volgens mij is de Top1toys speelgoedwinkel ook weg hier, niet dat daar ooit iemand in de winkel kwam.
Dat kan ik ook: het interesseert mij vrij weinig of er parkeerkosten zijn, als ik bij een bepaalde winkelier wil zijn dan ga ik daarheen. En aan de volle parkeergarages te zien ben ik niet de enige. Ergo het heeft geen invloed.
Zo werkt het natuurlijk niet. Het zal gerust een factor zijn maar met name als het winkelaanbod van zichzelf ook al niet om over naar huis te schrijven is.
Ik ben wel benieuwd of er onderzoeken zijn waar een direct verband gevonden is tussen stijgende parkeerkosten en winkeliers die het niet meer trekken. En dan daadwerkelijk cijfermatig onderbouwd, niet het lokale sufferdje wat even wat mensen op straat gevraagd heeft. Dan zouden we het onderwerp nog enigszins on topic kunnen houden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik woon zelf precies tussen Utrecht en Den Bosch in maar ga zelf veel liever naar Utrecht toe. Veel meer winkels en gebied rond Oudegracht vind ik gezelliger. En de boekhandel in Utrecht vind ik beter qua assortiment (Broese).spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:40:
Wat iemand leuker vind of niet hangt van de persoon af, persoonlijk vind ik Den Bosch de leukste stad van Brabant en Antwerpen vind ik ook een superleuke stad, toch even anders omdat het Vlaams is. Persoonlijk vind ik het eten over de grens ook beter en het is wat schappelijker geprijsd.
A'dam PVOutput
Dit hebben winkeliers natuurlijk ook op zichzelf afgeroepen. De ROI op handel is in goede tijden veel hoger dan op vastgoed. Dus groot winkelbedrijven hebben massaal hun vastgoed verkocht en terug gehuurd. Dit terwijl juist vastgoed een goede hedge is bij economische dalen.ericplan schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:17:
Het is natuurlijk ook erg gemakkelijk om naar de overheid en de parkeerkosten te wijzen. Maar misschien moet je ook naar andere zaken kijken. De huurprijzen van winkels zijn soms absurd en de verhuurder komt ermee weg. Zou er ook een puntensysteem voor winkels moeten komen? Net als bij huurwoningen? De winkels in de buurt die recent gesloten zijn gaven stuk voor stuk aan dat een fikse huurverhoging de reden was om te stoppen.
Ipv een max op de huur te zetten zou de gemeente gewoon veel meer moeten afromen op huur. De winkels betalen gewoon een markt conform bedrag.
Tijd is geld IMHO. Neem aan dat je een lease auto rijdt, want anders betaal je gewoon reiskosten ipv parkeerkosten. Dit terwijl je die 10 km zelfs met de fiets sneller aflegt dan naar Leidschendam met de autoGioStyle schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:21:
[...]
Wat een bijzonder slecht geschreven lapje tekst. Het eerste argument tegen gratis parkeren is asociaal beleid. Het is asociaal om ergens gratis te kunnen parkeren, want de lokale bewoners draaien voor de kosten op.
Parkeergelegenheid in en rondom winkelcentra is een taak van de gemeente om dat te regelen. Prima, als je de rekening daarvan wil leggen bij de automobilisten, dat is een keuze die je als gemeente kan maken, maar dan zou je kostenneutraal moeten werken en niet als inkomstenbron moeten gaan gebruiken. Nu zie ik de parkeertarieven jaarlijks met een veelvoud van de inflatie stijgen.
En zinnen zoals:
[...]
Nee, sorry. Dit lapje tekst kan ik niet serieus nemen.
[...]
Helemaal mee eens. Ik woon 10km van Utrecht vandaan en 60km van Leidschendam en ik rijd liever een stukje om dan de gemeente Utrecht sponsoren. Immers sponsor ik dan een andere gemeente dan waar ik woon en dat kan niet de bedoeling zijn, ik betaal niet voor een ander. Ik vind dit bijzonder asociaal!
Een leegstands belasting lijkt me een veel beter idee. Het is bizar dat verhuurders panden jaren op rij leeg kunnen laten staan zonder dat het ze pijn doet.Z___Z schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Dit hebben winkeliers natuurlijk ook op zichzelf afgeroepen. De ROI op handel is in goede tijden veel hoger dan op vastgoed. Dus groot winkelbedrijven hebben massaal hun vastgoed verkocht en terug gehuurd. Dit terwijl juist vastgoed een goede hedge is bij economische dalen.
Ipv een max op de huur te zetten zou de gemeente gewoon veel meer moeten afromen op huur. De winkels betalen gewoon een markt conform bedrag.
En een max aan verhoging bij verlenging contract zou ook geen gek idee zijn. Het zijn niet alleen de groot grutters die inderdaad dom genoeg waren om hun panden te verkopen voor korte termijn winsten.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 07-06-2026 19:06 ]
Tja wat is markt conform en hoe goed past dat bij de gewenste markt? De kaartjes voor het WK kan je ook marktconform noemen, toch vinden veel veel mensen daar wel iets van.Z___Z schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:24:
[...]
Dit hebben winkeliers natuurlijk ook op zichzelf afgeroepen. De ROI op handel is in goede tijden veel hoger dan op vastgoed. Dus groot winkelbedrijven hebben massaal hun vastgoed verkocht en terug gehuurd. Dit terwijl juist vastgoed een goede hedge is bij economische dalen.
Ipv een max op de huur te zetten zou de gemeente gewoon veel meer moeten afromen op huur. De winkels betalen gewoon een markt conform bedrag.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij is de onroerendgoed branche de enige waar je dat boekhoudtechnisch kunt doen. De waarde van de assets worden bepaald ahv huurprijzen. Als je de huurprijs verlaagd om te kunnen verhuren verlaag je de waarde van je assets. Dus voor de waarde van je assets is niet verhuren maar leeglaten staan voor een hogere huurprijs gunstiger. Als je maar genoeg geld hebt werkt dat prima... Voor onze pensioenfondsen is een hogere boekwaarde ook weer gunstig dus het zijn niet alleen de vastgoedboeren die er van profiteren.TerminalNL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:51:
[...]
Een leegstands belasting lijkt me een veel beter idee. Het is bizar dat verhuurders panden jaren op rij leeg kunnen laten staan zonder dat het ze pijn doet.
Dat ook. Dan schrijf je in ieder geval niet af op de boekwaarde. Voor beginnende ondernemers is dat best wel aantrekkelijk. Goedkoper beginnen en zodra de zaken goed gaan het reguliere tarief gaan betalen.DDX schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:49:
Volgens mij doen ze ook trucjes met x maanden korting op de huur ?
Heb er een gevonden uit 2017, "Parkeerbeleid, bezoekduur en bestedingen van winkelbezoekers in Nederland ".Gonadan schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:26:
Ik ben wel benieuwd of er onderzoeken zijn waar een direct verband gevonden is tussen stijgende parkeerkosten en winkeliers die het niet meer trekken. En dan daadwerkelijk cijfermatig onderbouwd, niet het lokale sufferdje wat even wat mensen op straat gevraagd heeft. Dan zouden we het onderwerp nog enigszins on topic kunnen houden.
Even wat korte grepen uit de conclusie van dat rapport:
Het verband tussen bezoekduur en bestedingen bleek inderdaad sterk te zijn, met langere bezoekduur van winkelbezoekers geassocieerd met substantieel hogere bestedingen. De bezoekduur bleek echter niet verklaard te worden door de hoogte van het parkeertarief.
Nu is er wel wat te zeggen over het huidige inflatie klimaat, maar voorheen was het dus blijkbaar niet zo spannend wat de parkeerkosten zijn. Men kijkt waar het goedkoopst parkeren is, en neemt die kosten voor lief.De twee resultaten samen betekenen dat parkeerders wel reageren op de hoogte van het parkeertarief, maar slechts door verandering van parkeerlocatie en niet door verandering van parkeerduur. Bovendien bleek dat verandering van parkeerlocatie slechts in beperkte mate voorkomt, met als resultaat een zeer lage prijsgevoeligheid van de gemiddelde parkeerduur. Een onderscheid naar doelgroepen geeft een voorzichtige aanwijzing dat niet-lokale bezoekers mogelijk meer prijsgevoelig zijn dan lokale bezoekers, terwijl voor verschillen tussen hoge en lage inkomensgroepen onvoldoende bewijs kon worden gevonden.
Dat zou zomaar kunnen. En zoals een rechtgeaard Nederlander betaamt waarschijnlijk wel heel veel erover klagen maar niet echt actie ondernemen.Soepknook schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:39:
[...]
Heb er een gevonden uit 2017, "Parkeerbeleid, bezoekduur en bestedingen van winkelbezoekers in Nederland ".
Even wat korte grepen uit de conclusie van dat rapport:
[...]
[...]
Nu is er wel wat te zeggen over het huidige inflatie klimaat, maar voorheen was het dus blijkbaar niet zo spannend wat de parkeerkosten zijn. Men kijkt waar het goedkoopst parkeren is, en neemt die kosten voor lief.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarna bij een 2-manszaakje (geen lid van een keten) met enkel parfum en aftershave geslaagd, daar wilde de dame wel wat op mijn binnenpalm hand gooien, zodat ik n idee had.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjah op 09-06-2026 19:22 ]
Ik koop niet heel vaak geurtjes maar bij Douglass staat er toch van de meeste geuren een geopende testflacon? Bij Kruidvat en Etos niet inderdaad.Sjah schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 18:56:
Was net winkelen voor een aftershave, wilde ruiken voor kopen. Bij Kruidvat en Etos kon je niet ruiken (ja enkel Tabac, ze hadden niet op voorraad en hadden ze het wel wilden ze het niet uit nieuwe plastic halen), en zelfs bij het dure Douglas kon dat niet. Tot zover dan, die ketens, die beetje dozenschuivers lijken... waardoor ik begrijp dat mensen niet het extra van winkelen zien.
Daarna bij een 2-manszaakje (geen lid van een keten) met enkel parfum en aftershave geslaagd, daar wilde de dame wel wat op mijn binnenpalm hand gooien, zodat ik n idee had.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Weet je wel wat dat kostFilthypagan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
Waarom nationaliseren we monumentale panden niet in binnen centra en zien we dit als cultureel goed zonder winstoogmerk om ondernemers en welzijn te stimuleren?
Nee, merp!
Dat hoeft niet. Er zijn nu al gemeentes waar (monumentale) gevels niet mogen worden verbouwd maar die wel als bestemming "retail" hebben. Dat levert een mooi straatbeeld en een prettige omgeving om te winkelen.Filthypagan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
Waarom nationaliseren we monumentale panden niet in binnen centra en zien we dit als cultureel goed zonder winstoogmerk om ondernemers en welzijn te stimuleren?
En hoe wordt er dan bepaald welke ondernemers er in mogen en hoe wordt het welzijn gemeten?Filthypagan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
Waarom nationaliseren we monumentale panden niet in binnen centra en zien we dit als cultureel goed zonder winstoogmerk om ondernemers en welzijn te stimuleren?
@Filthypagan kwam met het idee dus heeft wellicht suggesties, maar als “we” een pand zodanig monumentaal vinden en er is een voorziening die we belangrijk vinden, dan is er volgens mij maar een oplossing en dat is dat de overheid (rijk, provincie of gemeente) eigenaar wordt en dan tegen een aantrekkelijke huur verhuurd aan ondernemers die aan bepaalde criteria voldoen. De bevolking betaald hier dan aan mee via de begroting. De maatschappelijke waarde (of ‘welzijn’ )zou je indirect kunnen meten onder de bevolking.Eastend schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 03:19:
[...]
En hoe wordt er dan bepaald welke ondernemers er in mogen en hoe wordt het welzijn gemeten?
Dit gebeurt natuurlijk al heel veel, denk aan scholen, zwembaden, musea.
Echter als het om commerciële ondernemers gaat wordt het erg lastig. Je hebt dan issues zoals verborgen staatssteun, een gelijk speelveld (waarom indernemer A wel maar B niet) en sowieso hoge risico’s voor de overheid met een monumentaal pand waar vaak wel wat mis mee is.
Die vraag heb ik al eerder gesteld en werd eigenlijk niet beantwoord. Aan welke winkels hebben we dan zoveel behoefte die er nu niet zijn? Er is al een overschot aan winkelruimte.Eastend schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 03:19:
[...]
En hoe wordt er dan bepaald welke ondernemers er in mogen en hoe wordt het welzijn gemeten?
In onze stad hebben ze winkelpanden vernieuwd met mooie historisch uitziende (lekker tegenstrijdig jabszz schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Dat hoeft niet. Er zijn nu al gemeentes waar (monumentale) gevels niet mogen worden verbouwd maar die wel als bestemming "retail" hebben. Dat levert een mooi straatbeeld en een prettige omgeving om te winkelen.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Huidige leegstand wordt wel redelijk opgevuld, maar vaak zijn die winkeltjes na een paar maand ook weer weg.
Zelfs in kleine gemeentes is de huur amper op te brengen en worden winkels toch 'gebruikt' om een product voor minder toch online te kopen.
Tijdelijke winkels tackelen het huurprobleem vrij simpel ( aanbod te over en er is altijd wel een verhuurder te vinden die een pand voor een grijpstuiver wil verhuren voor een bepaalde tijd ) maar moeten ook 'lossen' als de vaste lasten te groot worden en het publiek geen cent bij je achter laat.
Loyaliteit is amper wat waard aangezien zelfs de meest trouwe klant je toch als een baksteen laat vallen als het te duur word.
I live in darkness , i exist in the shadow
Ik vind het altijd zo energielatend om meteen met dit soort vragen te komen, zonder zelf iets pro-actiefs te leveren aan een idee. Wat was je eigen antwoord op deze vraag? Mijn antwoord:Eastend schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 03:19:
[...]
En hoe wordt er dan bepaald welke ondernemers er in mogen en hoe wordt het welzijn gemeten?
Je bepaalt het nu ook al, alleen gebeurd het impliciet via de hoogste huurprijs. Dus je kiest al met je portomonnie. Maar eigenlijk betalen we ook met onze impulsen (en het onvermogen daarop niet te handelen zoals fastfood).
Dat is niet neutraal. Dat selecteert automatisch ondernemers met de hoogste marge of grootste prikkels: ketens, dure horeca, fast fashion, toeristenconcepten. Ondernemers die misschien meer bijdragen aan een leefbaar centrum, maar minder winst per m² maken, vallen dan af. Dat is eigenlijk kapitalistische discriminatie: niet de maatschappelijke waarde bepaalt wie erin komt, maar wie het meeste kan betalen.
Als monumentale panden publiek bezit zijn, kun je de huur kostendekkend maken in plaats van winstmaximaliserend. Dan ontstaat ruimte voor ondernemers die wél bijdragen aan welzijn: lokale winkels, ambacht, cultuur, boekhandels, kleine horeca, ateliers, reparatiezaken, maatschappelijke functies, unieke concepten. Een bruisend, divers centrum is op zichzelf al welzijn. Mensen willen niet alleen consumeren; ze willen ergens graag zijn.
Hoe bepaal je wie erin mag? Democratisch en transparant. Eerst stel je basiscriteria vast: geen leegstand, open voor publiek, bijdrage aan diversiteit van het centrum, lokale binding, betaalbaarheid, uitstraling, maatschappelijke of culturele waarde. Daarna kun je werken met een combinatie van burgerstemmen, een onafhankelijke commissie en loting wanneer meerdere partijen aan de criteria voldoen. Dus niet: “de ambtenaar kiest zijn favoriete winkel”, maar een open procedure.
Welzijn meet je niet perfect, maar dat geldt voor marktwaarde ook niet. Je kunt kijken naar leegstand, bezoekerswaardering, diversiteit van aanbod, aantal lokale ondernemers, verblijfsduur, toegankelijkheid, sociale veiligheid, culturele activiteit en hoeveel mensen het centrum daadwerkelijk gebruiken. Niet alles hoeft teruggebracht te worden tot omzet per vierkante meter.
Het punt is niet dat winst verboden moet worden. Het punt is dat een historisch centrum meer is dan vastgoedrendement. Als we monumentale panden cultureel erfgoed noemen, is het raar dat we de invulling ervan volledig overlaten aan wie de hoogste huur kan betalen.
Gaat iets niet goed, oeps.
[ Voor 204% gewijzigd door Eastend op 13-06-2026 01:30 ]
Als er behoefte zou zijn komen die winkels inderdaad vanzelf: zo is in Amsterdam blijkbaar genoeg ruimte voor extra pindakaas- en badeendjeswinkels, als er geld mee te verdienen is komen de ondernemers vanzelf.stylezzz schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:59:
Aan welke winkels hebben we dan zoveel behoefte die er nu niet zijn? Er is al een overschot aan winkelruimte.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Er moet al op allerlei plekken bezuinigd worden en dan wil je hier bakken met geld aan uitgeven? Er zijn toch genoeg belangrijkere dingen dan dit?Filthypagan schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:11:
Waarom nationaliseren we monumentale panden niet in binnen centra en zien we dit als cultureel goed zonder winstoogmerk om ondernemers en welzijn te stimuleren?
Er is weinig wat belangrijker is dan behoud van cultuur en erfgoed. Maar of de hier aangedragen oplossing nou de beste is daar kunnen we het nog eens over hebben.toolkist schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Er moet al op allerlei plekken bezuinigd worden en dan wil je hier bakken met geld aan uitgeven? Er zijn toch genoeg belangrijkere dingen dan dit?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik opperde het idee niet als prioriteit tov de staatskas maar als oplossing voor het algemene probleem in deze thread.toolkist schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:51:
[...]
Er moet al op allerlei plekken bezuinigd worden en dan wil je hier bakken met geld aan uitgeven? Er zijn toch genoeg belangrijkere dingen dan dit?
Persoonlijk ben ik voorstander van het verhogen van de staatsschuld om vervolgens dat geld te investeren zoals Noorwegen. Daar zou makkelijk 2-3% uit kunnen komen om de lening terug te betalen. Als je het geld eenmaal hebt terugbetaald kan de rente vervolgens worden uitgegeven aan ideeën zoals dit.
Ben er weer heen gegaan (Douglas), en nu wat meer assertief op de man af gevraagd of je kon ruiken, en dat kon heb ook geroken. Waren bijna allemaal parfum die testflacons, ook paar eau de toilette (maar niet heel goed gekeken). De dame zei dat aftershave niet te ruiken valt bij hen.J-roenn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:56:
[...]
Ik koop niet heel vaak geurtjes maar bij Douglass staat er toch van de meeste geuren een geopende testflacon? Bij Kruidvat en Etos niet inderdaad.
En de kerk is sinds kort onderdak voor de bibliotheek, wijkagent, polyvalente ruimte, sociale dienst, en ook nog een deeltje voor religieuze diensten.
Wat mij betreft een goede zaak, en je merkt ook dat de horeca er door opleeft.
Complementair wordt er in deze transformatie ook rekening gehouden met klimaatverandering: meer groen, ontharding, plaats waar teveel aan water naar toe kan bij zware regenval,...
[ Voor 18% gewijzigd door Wozmro op 13-06-2026 11:53 ]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
We lenen dus geld om andere leningen mee af te lossen, en daar houden we dan geld aan over ?Filthypagan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Ik opperde het idee niet als prioriteit tov de staatskas maar als oplossing voor het algemene probleem in deze thread.
Persoonlijk ben ik voorstander van het verhogen van de staatsschuld om vervolgens dat geld te investeren zoals Noorwegen. Daar zou makkelijk 2-3% uit kunnen komen om de lening terug te betalen. Als je het geld eenmaal hebt terugbetaald kan de rente vervolgens worden uitgegeven aan ideeën zoals dit.
Hoe zie je dat voor je ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Geld verdisconteerd ongeveer met 7% per jaar. Dat is ongeveer gelijk aan de gemiddelde etf returns . Nederland kan echter obligaties uitgeven a 3% +-.heuveltje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:42:
[...]
We lenen dus geld om andere leningen mee af te lossen, en daar houden we dan geld aan over ?
Hoe zie je dat voor je ?
Je kan dus geld lenen à 3%, investeren à 7% en het verschil gebruiken om af te lossen.
Was er dan ook geen parfum o.i.d. van dezelfde geur beschikbaar? Daar kan je de geur veel beter van testen en ik snap dat ze niet alle verdunningen tegelijk open hebben staan.Sjah schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:40:
[...]
Ben er weer heen gegaan (Douglas), en nu wat meer assertief op de man af gevraagd of je kon ruiken, en dat kon heb ook geroken. Waren bijna allemaal parfum die testflacons, ook paar eau de toilette (maar niet heel goed gekeken). De dame zei dat aftershave niet te ruiken valt bij hen.
(Easy de) Parfum, toilette en cologne hebben in feite dezelfde geurstoffen maar steeds meer verdund, en aftershave bevat verreweg het minst (is meer voor ontsmetten).
Dat is wel een reden waarom dat soort winkels nog veel bestaan denk ik, geuren wil je toch ruiken en vergelijken. En het is toch ook een beetje een luxeproduct wat je als cadeautje haalt of zo.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels