Dan mis ik nog wat je mis vindt met winkelcentra in de wijken. Zeg maar Heksenwiel ofzo (disclaimer: ik ken Breda niet).sdk1985 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
Wil je het echt weten? Ik zou het volledige anders aanpakken.
Het centrum reserveer je voor horeca en wonen. De buurtwinkelcentra ga je bijsturen naar food/perishables. Dus geen action, wel een groenteboer en eventueel een bloemist. Hooguit een primera. Supermarkten nemen waar nodig de non-food essentials over, het gaat om tegengaan van losse winkels die geen food doen. Vervolgens bouw je een nieuwe rondweg en ontwikkel je onder die rondweg een flink gebied waar alle winkels terecht kunnen. Dat doe je met een groene insteek. Dus niet zoals "The Wall" in Utrecht, maar meer open ruimte met bomen en parken. Een plek waar het net zo leuk is om te verblijven als in het (historische) centrum. Denk aan Central Park New York. Alle auto's gaan ondergronds bij ingang van het gebied (zoals in Etten-Leur). Vervolgens een gratis (elektrische) pendelbus vanaf dit winkelgebied naar het centrum.
~[Afbeelding]
Los je tevens de woonproblematiek op door in de oude gebieden waar nu de winkels zijn gevestigd een woonbestemming toe te kennen. De infrastructuur ligt daar al voor woningen, gebouwen zullen wel moeten worden gesloopt. Geeft meteen de kans om duurzame woningen te plaatsen en meer groen in te plannen (het omgekeerde van stedelijke verdichting). In Breda staan er 36.000 mensen op de wachtlijst; daar heb je 17.143 woningen voor nodig. De totale winkeloppervlakte van Breda is 611.000 vierkante meter dus al zou je alle winkels verplaatsen (wat dus niet het plan is) dan kun je 6000 - 14000 woningen kwijt. Dus in een volledig plan kan het meteen gecombineerd kunnen worden met nieuwe wijken die op dezelfde infrastructuur mee liften. Wat dat betreft zou ik dan ook het spoor wat dwars door de stad loopt verplaatsen naar Noord/Zuid zodat minder mensen er last hebben en het regionaal makkelijker bereikbaar wordt. Een aparte noord/zuid (bovengrondse) metrolijn die het centrum aantikt wordt daarmee ook economisch rendabel.
Klinkt allemaal heel extreem, maar het hoeft niet in één dag. Breda heeft bijvoorbeeld recent 120.000 vierkante meter geplande kantoorruimte geschrapt langs de bestaande zuidelijke rondweg. Zo kun je ook prima 2x 150.000 vierkante meter reserveren met een winkel/park bestemming.
Waarom al die infra aanleggen terwijl je ook al in de wijken van alles hebt?
:strip_exif()/f/image/grQ3YcWXDhfd9jH3OJ3Yt4LJ.png?f=user_large)
/f/image/UBB1gcOsprjTfpaHEdwrk6VX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GZQsSshNDxiuKK49HIWGAsKH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r3doZGpzw7lgEcqXtcThGoZO.png?f=user_large)
/f/image/esSmH0Rer8XN9nuVAD5bjbsN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wO5TzqZsXaekRTUjMu8taAGC.png?f=fotoalbum_large)