De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste
Acties:

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-01 07:47
Gonadan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:44:
[...]

We moeten het ook niet groter maken dan het is. Je hebt het over ongeveer 100 man op 4500 koppen winkelpersoneel. Het is niet dat er ineens een kwart uit gemieterd wordt en filialen ineens moeten gaan kijken hoe ze überhaupt nog de eindjes aan elkaar knopen.

Ik snap dat de media artikelen moeten schrijven en dat ze soms wat moeten zoeken naar spanning, maar ik vind dit allemaal niet zo schokkend. Het gebeurt met regelmaat dat een bedrijf kleine koerswijzigingen maakt en daarbij bepaalde functies of personeel gaat snijden omdat dat gewoon kosten scheelt.
Zou interessant kunnen zijn dat ze dit als marketing gebruiken, arme Bijenkorf moet mensen ontslaan omdat wij er allemaal te weinig komen.
In een normaal bedrijf van 4500 medewerkers gaan er ieder half jaar 200 weg, en op deze manier zouden de mensen netjes onder een UWV gesponsord sociaal plan terecht komen.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-01 18:06
Deezers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:15:
167 banen weg bij de Bijenkorf. Alle winkels blijven open. Wat de nieuwe strategie is zeggen ze dan niet, maar het zou volgens BNR gaan om shopping events na sluitingstijd en inspelen op lokale gebeurtenissen. Denk niet dat deze aanpassingen het tij gaan keren want de bezuinigingen zijn veelal op winkelpersoneel dus je moet wel personeel hebben om deze acties vorm te geven...

https://nos.nl/artikel/25...anen-markt-verandert-snel
Die shopping events zouden best kunnen werken. Zien kopen doet kopen en je hebt geen kijkenkijkennietkopen mensen in de winkel. Koppelen aan lokale events klinkt ook niet onlogisch. De Bijenkorf is nu eigenlijk een best wel in zichzelf gekeerde organisatie. In Rotterdam zouden ze bijvoorbeeld iets kunnen doen met North Sea Jazz. Dan heb je best wel een aardige overlap van bezoekers en klanten.

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:46
Of ze zouden weer een spraakmakend verkoopevenement kunnen beginnen. Iets met een aantal dagen lang speciale producten tegen aantrekkelijke prijzen verkopen. Zodat er reuring rond de winkel ontstaat... Lol.

• R_Zwart
Eastend schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:02:
Of ze zouden weer een spraakmakend verkoopevenement kunnen beginnen. Iets met een aantal dagen lang speciale producten tegen aantrekkelijke prijzen verkopen. Zodat er reuring rond de winkel ontstaat... Lol.
Dat vinden de luxe merken die ze mogen verkopen weer niet zo leuk. Dan lopen ze het risico dat ze die merken niet meer mogen voeren. Het zal een rekensom zijn. Hoeveel leveren de 3 dwaze dagen op t.o.v. shops-in-shop van Louis Vuiton e.d.. Als ze de merken verliezen moeten ze ineens gaan concurreren met zaken als Peek & Cloppenburg. Ook een risico.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:47
R_Zwart schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:12:
[...]

Dat vinden de luxe merken die ze mogen verkopen weer niet zo leuk. Dan lopen ze het risico dat ze die merken niet meer mogen voeren. Het zal een rekensom zijn. Hoeveel leveren de 3 dwaze dagen op t.o.v. shops-in-shop van Louis Vuiton e.d.. Als ze de merken verliezen moeten ze ineens gaan concurreren met zaken als Peek & Cloppenburg. Ook een risico.
Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan? Heb ik al 20 jaar niet meer gezien in de stad, al associeer ik het pand aan de Burcht-straat nog steeds met 'Peek & Cloppenburg', al zit er al heel lang een H&M.

*edit: Niet helemaal ten onder gaan, maar zo goed als helemaal wel dus, slechts 4 winkels nog maar in de drie grootste steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en verder het dorp Leidschendam of all places: https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/stores

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:13
FairPCsPlease schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:49:
[...]

Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan? Heb ik al 20 jaar niet meer gezien in de stad, al associeer ik het pand aan de Burcht-straat nog steeds met 'Peek & Cloppenburg', al zit er al heel lang een H&M.

*edit: Niet helemaal ten onder gaan, maar zo goed als helemaal wel dus, slechts 4 winkels nog maar in de drie grootste steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en verder het dorp Leidschendam of all places: https://www.peek-cloppenburg.nl/nl/stores
Leidschendam zit toch de Mall of the Netherlands? Zullen ze daar in zitten?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor mij opvallend in Nijmegen, tegenwoordig zitten winkeltjes die vroeger in steegjes achteraf zaten (goudwissel, smartshop, 2e hands elektronica etc.) nu gewoon aan en centrale winkelstraat. Mooi symbool voor de achteruitgang van fysieke winkels.

Overigens was vorig jaar mijn goede voornemen om niet meer online te bestellen tenzij echt niet anders mogelijk. Maar winkels lijken wel zelf echt minimale voorraad te hanteren nog. Had ik mooi uitgezocht waar iets verkrijgbaar was, kom ik in de winkel aan hebben ze het niet liggen. “maar ik kan het wel voor u bestellen en thuis laten bezorgen” waarna ze zelf de website openen…

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:52
SirLenncelot schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:45:
Voor mij opvallend in Nijmegen, tegenwoordig zitten winkeltjes die vroeger in steegjes achteraf zaten (goudwissel, smartshop, 2e hands elektronica etc.) nu gewoon aan en centrale winkelstraat. Mooi symbool voor de achteruitgang van fysieke winkels.

Overigens was vorig jaar mijn goede voornemen om niet meer online te bestellen tenzij echt niet anders mogelijk. Maar winkels lijken wel zelf echt minimale voorraad te hanteren nog. Had ik mooi uitgezocht waar iets verkrijgbaar was, kom ik in de winkel aan hebben ze het niet liggen. “maar ik kan het wel voor u bestellen en thuis laten bezorgen” waarna ze zelf de website openen…
En het ergste is vaak dat bij de kleinere ondernemers je dan wel de premium prijs betaald van een lokale winkel maar je dan ook nog rustig een week op je product kunt wachten. Terwijl er zat aanbod is dat morgen bezorgd word tegen riant minder geld.

Of ook nog verzendkosten in rekening brengen op zo’n moment…

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:40
[...]

in Duitsland is Peek en Cloppenburg een hele grote winkelketen en in veel steden wel te vinden. Pand zo groot als de oude V&D vol met merkkleding

• jerry_a
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:58

jerry_a

doei

Zeker nog nooit in Mall of the Netherlands geweest? Dat is gigantisch.

hoi

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
TerminalNL schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:14:
[...]

En het ergste is vaak dat bij de kleinere ondernemers je dan wel de premium prijs betaald van een lokale winkel maar je dan ook nog rustig een week op je product kunt wachten. Terwijl er zat aanbod is dat morgen bezorgd word tegen riant minder geld.
Ja dat is ook voor n deel de moraal van deze thread. Achja die winkels hebben ook voordelen.

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-01 16:30
aljooge schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:50:
[...]

in Duitsland is Peek en Cloppenburg een hele grote winkelketen en in veel steden wel te vinden. Pand zo groot als de oude V&D vol met merkkleding
Idd in Keulen is er zo'n heel grote vestiging, wel 4 verdiepingen (incl. gelijkvloers).

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Hier even een update van de winkelstraat,
Een van de lokale fietsenmakers is gestopt, heeft het pand gesplitst in een woongedeelte, een schoonheidssalon en een werkplaats gedeelte. Dat werkplaats gedeelte is inmiddels verhuurd aan een nieuwe fietsenmaker die elders al een filiaal had.

Daarnaast is eerder dit jaar de livera franchisenemer gestopt. Pand staat nog leeg met een aankondiging voor herstart met een andere franchise(zaak uit Groningen) en sinds een week staat er een veel kleiner pand in dezelfde straat met een aankondiging voor een nieuwe Livera.

Het oude pand van de Blokker is gevuld met een herenkleding outlet. (Hoewel de prijzen gewoon normale dure prijzen zijn.)

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 18:02
Deezers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:15:
167 banen weg bij de Bijenkorf. Alle winkels blijven open. Wat de nieuwe strategie is zeggen ze dan niet, maar het zou volgens BNR gaan om shopping events na sluitingstijd en inspelen op lokale gebeurtenissen. Denk niet dat deze aanpassingen het tij gaan keren want de bezuinigingen zijn veelal op winkelpersoneel dus je moet wel personeel hebben om deze acties vorm te geven...

https://nos.nl/artikel/25...anen-markt-verandert-snel
Ik drink weleens koffie bij Bijenkorf Utrecht maar probleem is dat ze altijd pas om 10 uur eens opengaan. Als je dus eerder wat wil drinken, moet je een café op b.v. Neude opzoeken. Dat doe ik dan ook maar. Waarom het restaurantdeel niet om 0930 uur openen? 10 uur is echt ouderwets.

• R_Zwart
martwoutnl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik drink weleens koffie bij Bijenkorf Utrecht maar probleem is dat ze altijd pas om 10 uur eens opengaan. Als je dus eerder wat wil drinken, moet je een café op b.v. Neude opzoeken. Dat doe ik dan ook maar. Waarom het restaurantdeel niet om 0930 uur openen? 10 uur is echt ouderwets.
Dat is inderdaad niet meer van deze tijd. Vroeger kon dat nog wel. Thuis ontbijten, dan winkelen en dan ergen koffie drinken. Maar buiten de deur ontbijten is steeds gebruikelijker geworden, zeker in de grotere steden. Lok daarmee mensen je winkel in en wellicht als ze gegeten en gedronken hebben kopen ze nog wat als ze er toch zijn.

• R_Zwart
[...]

Bestaat Peek & Cloppenburg dan nog? Ik dacht dat dat één van de zaken is die al heel lang geleden met de zon onder is gegaan?
In de grote steden nog wel. En vaak heel dicht bij de Bijenkorf. In Amsterdam schuin tegenover, ook op de Dam, In Den Haag recht tegenover in de Wagenstraat, in Rotterdam 200 meter verderop. Dus best wel een concurrent in sommige gevallen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bruna nu ook gewisseld van eigenaar.
https://nos.nl/artikel/25...ijf-van-bruna-is-verkocht

Als dit ook weer gefinancierd is met de schulden van de overname in het bedrijf te schuiven is dit ook een kwestie van tijd voordat dat klaar is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24
YakuzA schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:38:
Bruna nu ook gewisseld van eigenaar.
https://nos.nl/artikel/25...ijf-van-bruna-is-verkocht

Als dit ook weer gefinancierd is met de schulden van de overname in het bedrijf te schuiven is dit ook een kwestie van tijd voordat dat klaar is.
Bruna/AKO is inderdaad al jaren een zooitje qua constructie. Ze hebben een heel groot deel franchisenemers dus die kunnen in principe allemaal zelfstandig door mocht de formule faillissement aanvragen. Het steeds schuiven op papier van de aandelen/verantwoording gaat een keer fout. Volgens mij doen alleen de Bruna's op grote stations het goed (deels PostNL punt), in een lokaal dorp zal het al snel minder gaan. De meeste tijdschriften wisselen wekelijks plekje in het schap qua edities dus van de losse verkoop kan je niet leven.

Edit: volgens het AD is er een grote deal gemaakt met de Belastingdienst en het UWV om faillissement te voorkomen. Toch bijzonder, want de bedrijfsvoering moet dan wel op orde zijn om herhaling in de toekomst te voorkomen.. en dat zie ik niet snel gebeuren.
De weg voor de verkoop is vrij nu er een akkoord is met de Belastingdienst en het UWV. Van de 43 miljoen euro schuld hoeft Audax nog maar 8,4 miljoen euro te betalen. De nieuwe eigenaar legt dit bedrag op tafel.

Voor de klanten van Bruna en The Read Shop verandert er weinig. De nieuwe investeerder gelooft in de toekomst van de winkels. Door de schuldenvrije start en eerdere reorganisaties verwacht Audax dat de winkels vanaf volgend jaar weer winstgevend kunnen draaien.
Bijzonder dat je er zo'n zooitje van kan maken maar uiteindelijk 80% van de schulden worden afgekocht, om vrolijk verder te gaan alsof er nooit wat is gebeurd.

[ Voor 33% gewijzigd door Deezers op 12-01-2026 12:31 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Deezers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:48:
[...]

Bruna/AKO is inderdaad al jaren een zooitje qua constructie. Ze hebben een heel groot deel franchisenemers dus die kunnen in principe allemaal zelfstandig door mocht de formule faillissement aanvragen. Het steeds schuiven op papier van de aandelen/verantwoording gaat een keer fout. Volgens mij doen alleen de Bruna's op grote stations het goed (deels PostNL punt), in een lokaal dorp zal het al snel minder gaan. De meeste tijdschriften wisselen wekelijks plekje in het schap qua edities dus van de losse verkoop kan je niet leven.

Edit: volgens het AD is er een grote deal gemaakt met de Belastingdienst en het UWV om faillissement te voorkomen. Toch bijzonder, want de bedrijfsvoering moet dan wel op orde zijn om herhaling in de toekomst te voorkomen.. en dat zie ik niet snel gebeuren.

[...]

Bijzonder dat je er zo'n zooitje van kan maken maar uiteindelijk 80% van de schulden worden afgekocht, om vrolijk verder te gaan alsof er nooit wat is gebeurd.
Ze hebben nog een paar jaar tabaksverkoop, daarna zal het wel wat lastiger worden.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:02
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Ze hebben nog een paar jaar tabaksverkoop, daarna zal het wel wat lastiger worden.
Dat is Primera ,ook zo waardeloos bedrijf want waarvan ik gok dat die zelfde kant opgaat

• Deezers
Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat is Primera ,ook zo waardeloos bedrijf want waarvan ik gok dat die zelfde kant opgaat
Dat maakt een winkel nog niet direct waardeloos maar ze moeten wel wát gaan doen want enkel leunen op tabak, pakketjes en loterijverkoop is geen gezonde basis. Ik weet van een kennis dat de hardlopers inderdaad tabak en loterij waren (draagt natuurlijk ook niet bij aan een gezonde samenleving). Als je niks doet kan je deze winkels over een paar jaar allemaal sluiten want boeken en tijdschriften red je het niet mee en cadeaukaarten en overpriced telefoonaccessoires ook niet. Ik heb zelf geen denkbaar alternatief dan een tabakswinkel openen, die nu ineens weer overal opduiken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
R_Zwart schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]

In de grote steden nog wel. En vaak heel dicht bij de Bijenkorf. In Amsterdam schuin tegenover, ook op de Dam, In Den Haag recht tegenover in de Wagenstraat, in Rotterdam 200 meter verderop. Dus best wel een concurrent in sommige gevallen.
Naar mijn indruk is concurrentie niet zo heel erg. Als je bij wijze van spreken alleen bij de Bijenkorf terecht kan dan ben je snel uitgewinkeld. Als je bij een Zara/H&M/Etc terecht kan in een winkelstraat/gebied dan valt er meer te winkelen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Dat de Primera al dan niet waardeloos zou zijn, blijft een discussiepunt.
Ik heb er zelf ook niks te zoeken c.q. al jaren nog nooit wat aangeschaft aldaar.

Maar ik zie ze nog steeds, door het hele land heen.
Je weet trouwens wie daar achter zit:
Wikipedia: Primera (winkelketen)
Primera is voor 40% eigendom van STG en BAT, en voor 60% van de winkeliers.
M.a.w. idd een 'foute' winkel. :|

Mooie Plaatjes   

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:02
ehtweak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dat de Primera al dan niet waardeloos zou zijn, blijft een discussiepunt.
Ik heb er zelf ook niks te zoeken c.q. al jaren nog nooit wat aangeschaft aldaar.

Maar ik zie ze nog steeds, door het hele land heen.
Je weet trouwens wie daar achter zit:
Wikipedia: Primera (winkelketen)
Primera is voor 40% eigendom van STG en BAT, en voor 60% van de winkeliers.
M.a.w. idd een 'foute' winkel. :|
Vandaar Primera doodleuk tabaksverkoop mag doen vanwege hun sterke lobbywerk.

Maar voor de rest verkopen ze zeer beperkte aanbod tijdschriften en boeken (zelfs Bruna heeft meer aanbod)

Kantoorartikelen zijn verschrikkelijk duur daar,kan he ook bij de Action halen. Dan blijft pakketen afhaalpunt over van postnl waar amper te verdienen mee valt.

Zij mogen van postnl ook geen andere doen.

• Kalentum
Amdwarrior schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Vandaar Primera doodleuk tabaksverkoop mag doen vanwege hun sterke lobbywerk.
Net als Bruna, Read shop, Cigo etc

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:16
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:41:
Dit soort winkels zijn straks toch de enige plek waar je nog tabak kunt krijgen? Dacht dat het benzinestations waren die binnenkort moeten stoppen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Kalentum
hoevenpe schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Dit soort winkels zijn straks toch de enige plek waar je nog tabak kunt krijgen? Dacht dat het benzinestations waren die binnenkort moeten stoppen.
Er is een heel afbouwpad. Vanaf 2032 alleen nog in speciaalzaken

https://www.rijksoverheid...n/roken/roken-ontmoedigen

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 17:41
Deezers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:26:
[...]

Dat maakt een winkel nog niet direct waardeloos maar ze moeten wel wát gaan doen want enkel leunen op tabak, pakketjes en loterijverkoop is geen gezonde basis. Ik weet van een kennis dat de hardlopers inderdaad tabak en loterij waren (draagt natuurlijk ook niet bij aan een gezonde samenleving). Als je niks doet kan je deze winkels over een paar jaar allemaal sluiten want boeken en tijdschriften red je het niet mee en cadeaukaarten en overpriced telefoonaccessoires ook niet. Ik heb zelf geen denkbaar alternatief dan een tabakswinkel openen, die nu ineens weer overal opduiken.
Bij mij in de buurt zijn ze ook gestopt als PostNL punt. En inderdaad, elke keer als ik daar een pakketje kwam afhalen kwamen de andere klanten ook voor een pakketje, of rookwaren of loten. Die bestseller boeken koop je net zo makkelijk online, en als ik al een wenskaart nodig heb, koop ik liever of een goedkope bij de Action, of een wat meer speciale bij een van de talloze hipsterzaken in het centrum.

Ik was een tijdje terug in Finland, daar kun je pakketjes alleen nog maar ophalen bij pakketkluizen die in elke supermarkt te vinden zijn, er is nog één echt postkantoor in de hele stad waar je pakket heen gaat als het niet naar de kluis kan. Tabak is daar al alleen verkrijgbaar bij speciaalzaken. En voor al het andere Primera-achtige-assortiment moet je naar een Flying Tiger of boekhandel.

Overigens was er afgelopen weekend nog een interessant artikel in NRC over franchisezaken, waaronder Primera:
https://www.nrc.nl/nieuws...opulairder-wordt-a4916071
Het assortiment mogen de ondernemers indelen volgens de 80/20-regel: 80 procent is het verplichte kernassortiment, 20 procent mag de ondernemer zelf bepalen. Bij Jacobs zijn veel tijdschriften en boeken te vinden, maar ook tassen, een ING-punt, een PostNL-punt en natuurlijk de cadeaukaartenwand.
(...)
Primera staat een grote transitie te wachten, omdat er vanaf 2032 geen tabak meer verkocht mag worden in de winkels. Dus bespreken de ondernemers welke deelassortimenten dat op kunnen vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door HallonRubus op 12-01-2026 14:55 ]

• hoevenpe
Kalentum schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:47:
Er is een heel afbouwpad. Vanaf 2032 alleen nog in speciaalzaken
Mij lijkt Primera een formule die bij uitstek om te bouwen is tot zo'n speciaalzaak. Veel andere dingen verkopen te toch niet.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 18:02
Deezers schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:48:
Ik las in de media dat ze in 2025 breakeven hebben gedraaid na verlies van 11 miljoen in 2024.

• Fettel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-01 06:57
HallonRubus schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:54:
Bij mij in de buurt zijn ze ook gestopt als PostNL punt. En inderdaad, elke keer als ik daar een pakketje kwam afhalen kwamen de andere klanten ook voor een pakketje, of rookwaren of loten. Die bestseller boeken koop je net zo makkelijk online, en als ik al een wenskaart nodig heb, koop ik liever of een goedkope bij de Action, of een wat meer speciale bij een van de talloze hipsterzaken in het centrum.

Ik was een tijdje terug in Finland, daar kun je pakketjes alleen nog maar ophalen bij pakketkluizen die in elke supermarkt te vinden zijn, er is nog één echt postkantoor in de hele stad waar je pakket heen gaat als het niet naar de kluis kan. Tabak is daar al alleen verkrijgbaar bij speciaalzaken. En voor al het andere Primera-achtige-assortiment moet je naar een Flying Tiger of boekhandel.
Op een pakketje valt weinig te verdienen als winkel (of je moet echt grote volumes draaien). De gemiddelde commissie zit rond de €0.30 per pakketje. Het draait echt om het voetverkeer dat zo'n pakketpunt genereert. Idealiter neemt de klant dan andere dingen mee.

Yaha!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fettel schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:07:
[...]
Het draait echt om het voetverkeer dat zo'n pakketpunt genereert. Idealiter neemt de klant dan andere dingen mee.
Dat roept men al jaren.
Maar is dat echt zo?

Ik zie iedereen al jaren (mezelf incluis) naar zo'n winkel/pakketpunt gaan, braaf wachten in de rij tot je aan de beurt bent, pakketje in ontvangst nemen en zo snel mogelijk weer wegwezen...
Toch?

Mooie Plaatjes   

• Dennis1812
  • Laatst online: 22:39

Dennis1812

Amateur prutser

Er komen steeds meer pakketpunt winkels die verder geen andere producten of diensten bieden. Maar alleen pakketten. In een pand waar eerst een winkel zat.

Bestaande winkels geven steeds meer ruimte af aan de pakketten. Het is een aardig verdienmodel aan het worden. Al die temu en shein pakketten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Deezers
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:23:
Er komen steeds meer pakketpunt winkels die verder geen andere producten of diensten bieden. Maar alleen pakketten. In een pand waar eerst een winkel zat.

Bestaande winkels geven steeds meer ruimte af aan de pakketten. Het is een aardig verdienmodel aan het worden. Al die temu en shein pakketten.
*knip*, onderbouwing van dergelijke claims is wel gewenst.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 13-01-2026 18:02 ]

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

ehtweak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Dat roept men al jaren.
Maar is dat echt zo?

Ik zie iedereen al jaren (mezelf incluis) naar zo'n winkel/pakketpunt gaan, braaf wachten in de rij tot je aan de beurt bent, pakketje in ontvangst nemen en zo snel mogelijk weer wegwezen...
Toch?
Klopt, ik ook. Maar er ik weet nu wel de weg naar die winkel, stel dat het een Gamma of Karwei is. Als ik dan vriendelijk en netjes met mijn pakketje geholpen ben dan hebben ze bij mij toch een klein streepje voor bij mijn volgende potje verf of zo. Dus op korte termijn werkt het niet maar op de lange termijn wellicht wel, mits ze het goed uitvoeren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Primera kwam ik alleen voor pasfoto's, en zelfs dat kunnen ze niet echt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

nachtnet schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:04:
Hier even een update van de winkelstraat,
Een van de lokale fietsenmakers is gestopt, heeft het pand gesplitst in een woongedeelte, een schoonheidssalon en een werkplaats gedeelte. Dat werkplaats gedeelte is inmiddels verhuurd aan een nieuwe fietsenmaker die elders al een filiaal had.
Fietsenmakers gaan het extra lastig krijgen als ze die extra inkomsten van de nieuwjaarsuitspattingen niet meer hebben. Velen hebben geïnvesteerd voor speciale opslag, ben benieuwd of dat overal al terugverdiend is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:46
Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Fietsenmakers gaan het extra lastig krijgen als ze die extra inkomsten van de nieuwjaarsuitspattingen niet meer hebben. Velen hebben geïnvesteerd voor speciale opslag, ben benieuwd of dat overal al terugverdiend is.
Hier is de enige vuurwerk verkoper die we hadden al enige tijd "op last van de burgemeester" gesloten. dat was overigens geen fietsenmaker maar een restant van een kampeer winkel.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:08
Primera tja die gaan eraan als tabak niet meer mag, in '32 begrijp ik.. Primera moet het dan maar blijven zoeken in pakketpunt, maarja dingen als strippenkaart of postzegel bestaan ook nog nauwelijks. En staatslot doen we wel online.
Net zoals je in Amsterdam Bestseller (6 vestigingen) hebt, das boeken en tijdschriften en tabak. Heb je die zaak ook in andere steden?

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:23

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

[...]

Dat roept men al jaren.
Maar is dat echt zo?

Toch?
Ik denk dat het een beetje afhangt van wat voor winkel je bent.

N=1 maar een speciaalzaak waar ik vaak kom met een pakketpunt zie ik nooit mensen nog even wat meenemen. Ze kunnen uiteraard later komen als ze eenmaal binnen zijn geweest maar eerlijk gezegd betwijfel ik dat zeer.

Ik haal zelf mijn pakketjes soms op bij een '24uurs' convenience winkeltje en daar zou ik bijv nog wel een biertje of een frisdrankje willen meepakken.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:23
Gonadan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Ehm.. bij de meeste fietsenmakers die ik ken is het lootje trekken om geholpen te worden. En geen vuurwerk als bijverdienste. Is een goede boterham mee te verdienen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
Scheurbuik schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Ehm.. bij de meeste fietsenmakers die ik ken is het lootje trekken om geholpen te worden. En geen vuurwerk als bijverdienste. Is een goede boterham mee te verdienen.
Reparatie is inderdaad een continu business.
Verkoop is een langzame business.
Focus van zaken verschilt.

Vuurwerkverkoop zag je als extra product bij de tweede categorie. Dat is ook logisch want je verdient in heel korte tijd heel veel met een grote marge. Terwijl je er geen fiets minder om verkoopt.

Overigens hebben veel fietsenwinkels tegenwoordig ook een accu bunker. Zou dat soms de vuurwerkopslag zijn geweest :P

Uurtarief van een fietsenmaker valt me voor de lokale fietsenmaker nog best tegen: 60 EUR/uur. Die zal de marge op materiaal hard nodig hebben.
De grote fietsenwinkel kom ik niet meer voor reparatie want die hebben nooit tijd :P

Sinds de opkomst van e-bikes zijn fietsenwinkels zelf ook een prima business.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 13-01-2026 20:53 ]

• Fettel
[...]

Dat roept men al jaren.
Maar is dat echt zo?

Toch?
Bij mij is dat sterk afhankelijk van de locatie.

De lokale supermarkt is hier een afhaalpunt voor DPD, GLS, UPS, Mondial Relay en Vinted Go; daar neem ik regelmatig wel iets mee als ik een pakketje ga afhalen. PostNL zit dan weer bij een decoratiewinkel (voorheen zaten ze bij een obscure Afrikaanse winkel). DHL bij een computerwinkel. Daar ga je in en uit.

Ik merk wel dat als er een locker (Mondial Relay) staat ik sneller geneigd ben om die te gebruiken.

Yaha!

• hoevenpe
Het verdwijnen van fysieke winkels is geen puur Nederlands verschijnsel, sterker nog Nederlandse ketens zijn heel succesvol als sloopkogel bij onze oosterburen:
Duizenden Duitse winkels moeten deuren sluiten: Nederlandse ketens slaan hun slag

Terwijl het aantal faillissementen in Duitsland oploopt, slaan de Nederlandse winkelketens Action, Rituals en Coolblue hun slag op de Duitse markt. Wat is het geheim achter het succes? „Duitsers zijn gevoelig voor dienstverlening met een glimlach, een trendy winkel en een ontspannen sfeer.’’

Patrick Höppner, econoom bij het vooraanstaande Duitse onderzoeksinstituut Ifo, constateerde in november dat veel winkeliers de zakelijke situatie tot 2026 als ‘zeer uitdagend’ omschreven. De sombere houding van Duitse ondernemers wordt grotendeels ingegeven door de kwartalen van economische krimp. En die zorgen zullen door de matige vooruitzichten niet zomaar verdwijnen.

Des te knapper is de onstuitbare opmars van Nederlandse winkelketens. Prijsvechter Action telt inmiddels 650 vestigingen in Duitsland en heeft 15.000 werknemers. „Door haar hoge volume en aantallen, domineert Action aan de onderkant van de markt. En dat in het land van Lidl en Aldi’’, stelt Jeroen van den Biggelaar, kenner van de Duitse detaihandel.

Sack, de winkelbediende bij meubelzaak Möbel-Hübner in Berlijn, heeft weinig vertrouwen meer in fysieke winkels. Maar Coolblue opende in november in Hannover een zevende winkel in Duitsland. „De Duitse consument verwacht niet zoveel. Hij is niet veel gewend’’, zei topman Pieter Zwart twee jaar geleden tegen deze site. Daar maakt Coolblue naar eigen zeggen handig gebruik van.

De Nederlandse juweliersketen My Jewellery en Mr. Marvis, bekend van de zomerse broeken, herhalen dat trucje, ziet Van den Biggelaar. „Ze springen in een niche en bieden mooie producten aan, spullen die echt iets toe voegen.’’ Een onderscheid tussen food (voedsel en dranken) en non-food (kleding, elektronica, huishoudelijke artikelen) ziet hij hierin niet.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:30
@hoevenpe Jup in Dordrecht bijvoorbeeld willen mensen meer winkels zien.

21 x winkels die Dordtenaren graag (weer) in de stad zouden willen zien
Dordtenaren dromen van meer reuring in de binnenstad — en van een paar winkels die ze nú moeten missen. Van duurzame woonwinkels tot grote namen die in andere steden al populair zijn: deze winkels zien inwoners graag verschijnen in Dordt.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:52
Ik vraag me dus serieus af hoeveel mensen ook daadwerkelijk iets gaan kopen bij de winkels die zij noemen. Normal enzo begrijp ik nog wel dat vervangt gewoon de uitgaves bij de Kruidvat/Etos etc. Maar gaan mensen echt masaal geld uitgeven bij een Bijenkorf of Urban Outfitters als ze dat nu niet doen?

Ik bedoel de mensen die daarvoor echt in de markt zijn gaan wel naar Rotterdam, kleine moeite. Ik verwacht een beeld bij deze mensen van een gevulde winkelstraat vooral voor de gezelligheid. Maar als er vervolgens niets gekocht wordt dan vergeten ze even dat dit dan niet uit kan.

HD4Life @ Full-HD

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Davidshadow13 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:42:
Ik vraag me dus serieus af hoeveel mensen ook daadwerkelijk iets gaan kopen bij de winkels die zij noemen. Normal enzo begrijp ik nog wel dat vervangt gewoon de uitgaves bij de Kruidvat/Etos etc. Maar gaan mensen echt masaal geld uitgeven bij een Bijenkorf of Urban Outfitters als ze dat nu niet doen?
Dit is natuurlijk een retorische vraag, maar het antwoord is niet voldoende, anders zouden de genoemde winkels daar wel een vestiging hebben.

• R_Zwart
Dit is wel een beetje gekleurd onderzoek (voor zover Indebuurt serieus onderzoek doet). Er is expliciet gevraagd naar wat voor winkels men zou willen zien. De vraag zou eigenlijk moeten zijn: hoe zou de ideale binnenstad er uit zien? Het grappige is dat de binnenstad van Dordrecht helemaal niet zoveel leegstand heeft als wat vaak wordt gedacht maar er zitten heel veel kleine, lokale winkels en minder grote ketens. En de spullen die de genoemde winkels leveren zijn allemaal te koop in Dordrecht.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:16
Inderdaad niet teveel waarde hechten aan dat bericht, als je in een willekeurig centrum die vraag aan het publiek gaat stellen krijg je dezelfde reacties.

@R_Zwart inderdaad, er worden ook alleen (grotere) ketens genoemd. Het woord ‘onderzoek’ zou ik hier niet voor willen gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door Wally2002 op 14-01-2026 09:58 ]

• hoevenpe
Wally2002 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:57:
Inderdaad niet teveel waarde hechten aan dat bericht, als je in een willekeurig centrum die vraag aan het publiek gaat stellen krijg je dezelfde reacties.
Valt imo in de categorie 'mist u V&D', als het echt zo was zou er een markt voor zijn geweest.

• hoevenpe
Dit kan toch niet goed gaan?
Verkoop van Leen Bakker en Kwantum hangt op akkoord van banken en belastingdienst

Het is erop of eronder voor de vierduizend medewerkers van Kwantum en Leen Bakker. Moederbedrijf Homefashion Group zegt ’meedere bindende biedingen te hebben’ om de woonwinkels apart te verkopen. Maar dat kan alleen als de banken en de belastingdienst akkoord gaan met een overname.

Ook de Belastingdienst moet akkoord gaan met de verkoop van de winkels. Leen Bakker en Kwantum. Sinds halverwege vorig jaar hebben beide woonwinkelketens geen BTW meer afgedragen. Homefashiongroep zegt in gesprek te zijn over de afwikkeling van deze schuld.

Het is niet bekend hoe hoog die schuld is. Eerder schold de Belastingdienst al een deel van de schuld kwijt en ook de aandeelhouders hebben tientallen miljoenen afgeboekt op de kwakkelende winkelketens.
Belastingdienst die schulden kwijtscheld, moet niet gekker worden. Half jaar BTW geïncasseerd om verliezen te compenseren dus.

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
hoevenpe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:35:

[...]
Belastingdienst die schulden kwijtscheld, moet niet gekker worden. Half jaar BTW geïncasseerd om verliezen te compenseren dus.
Dat gaat ook niet lang goed. Hoe kun je nou niet de BTW reserveren. Als je dat gebruikt als bedrijf is er al iets fundamenteel fout. Dit is slechts uitstel van executie.

• Gonadan

Gonadan

hoevenpe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Valt imo in de categorie 'mist u V&D', als het echt zo was zou er een markt voor zijn geweest.
Gaan we weer? Waarom zouden die mensen erom liegen?
Dat er genoeg mensen zijn die op straat noemen iets te missen om er een artikel over te schrijven is iets heel anders dan dat er genoeg zijn waar een winkel van kan bestaan. Dat zijn gewoon twee verschillende dingen, zo moeilijk is dat toch niet? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wally2002
Gonadan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:44:
[...]

Gaan we weer? Waarom zouden die mensen erom liegen?
Dat er genoeg mensen zijn die op straat noemen iets te missen om er een artikel over te schrijven is iets heel anders dan dat er genoeg zijn waar een winkel van kan bestaan. Dat zijn gewoon twee verschillende dingen, zo moeilijk is dat toch niet? :?
Volgens mij is dat hier in het topic juist de concensus en bedoelt hij dat ook te zeggen, dat zo’n “onderzoekje” door de plaatselijke media niets zegt over de levensvatbaarheid van een winkel, anders was de kans best groot geweest dat die in het straatbeeld te zien was.

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

msteggink schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:27:
[...]

Dat gaat ook niet lang goed. Hoe kun je nou niet de BTW reserveren. Als je dat gebruikt als bedrijf is er al iets fundamenteel fout. Dit is slechts uitstel van executie.
Net even gegoogled/AI. Als ik het goed begrijp wordt het zwaar beoordeeld door de rechter en is de BTW afdracht sowieso niet van hun geweest. Zelfs als de belastingdienst met een kwijtschelding akkoord zou gaan, dan kan de belastingdienst het bestuur alsnog persoonlijk aansprakelijk stellen. Ik denk dat er een aantal directieleden heel slecht geslapen hebben afgelopen jaar en dat voorlopig ook niet beter zullen doen...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• hoevenpe
Gonadan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:44:
Dat er genoeg mensen zijn die op straat noemen iets te missen om er een artikel over te schrijven is iets heel anders dan dat er genoeg zijn waar een winkel van kan bestaan.
Zoals hierboven al gezegd: dat soort onderzoeken zijn irrelevant als mensen niet van plan zijn er voldoende gebruik van te maken.

Ik kan ook genoeg winkels noemen die ik graag in mijn lokale winkelcentrum zou willen zien die er nooit levensvatbaar zouden zijn. Prijs me al gelukkig met een goede groenteboer, slager, bakker en Hema.

• Gonadan

Gonadan

Wally2002 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 01:52:
[...]

Volgens mij is dat hier in het topic juist de concensus en bedoelt hij dat ook te zeggen, dat zo’n “onderzoekje” door de plaatselijke media niets zegt over de levensvatbaarheid van een winkel, anders was de kans best groot geweest dat die in het straatbeeld te zien was.
Nee dat zegt hij niet. Er wordt keer op keer gesteld (ook door anderen) dat de geïnterviewde mensen wel zeggen het te missen maar er dan waarschijnlijk toch niet of onvoldoende heen gaan. Alsof het een soort hypocriete opportunistische antwoorden zijn en de geïnterviewden blijkbaar niet oprecht een goede klant van zo'n winkel zouden geweest zijn als hij er nog was.
Dat is echt wat anders en vind ik een nogal cynische kijk op de geïnterviewden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wally2002
Gonadan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:21:
[...]

Nee dat zegt hij niet. Er wordt keer op keer gesteld (ook door anderen) dat de geïnterviewde mensen wel zeggen het te missen maar er dan waarschijnlijk toch niet of onvoldoende heen gaan. Alsof het een soort hypocriete opportunistische antwoorden zijn en de geïnterviewden blijkbaar niet oprecht een goede klant van zo'n winkel zouden geweest zijn als hij er nog was.
Dat is echt wat anders en vind ik een nogal cynische kijk op de geïnterviewden. :)
Ik snap je punt, zelf lees ik het toch vooral als commentaar op de manier van vraagstelling/“onderzoek”, en dat je daar niet teveel conclusies aan moet verbinden. De vraag is ook hoe representatief zo’n onderzoekje is. Aannemelijk staat zo’n reporter slechts op 1 moment mensen te bevragen. Is dat op een plek of verspreid in het winkelgebied? Op welk moment in de week? Hoeveel mensen gesproken?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:22
Ik heb zelf ook sterk de indruk dat deze reporter vooral op zoek was naar wat vulling voor een "nieuwsrubriek".

• Valorian
  • Laatst online: 21:26
https://www.ad.nl/economi...-slaan-hun-slag~a70284f1/

Interessant artikel over de opkomst van Nederlandse retailers (o.a. Action, maar ook Rituals) in Duitsland. Wel met pay-wall.

Een klein stukje uit het artikel:

Opmars van Nederlandse ondernemingen

Des te knapper is de onstuitbare opmars van Nederlandse winkelketens. Prijsvechter Action telt inmiddels 650 vestigingen in Duitsland en heeft 15.000 werknemers. „Door haar hoge volume en aantallen, domineert Action aan de onderkant van de markt. En dat in het land van Lidl en Aldi’’, stelt Jeroen van den Biggelaar, kenner van de Duitse detaihandel.

Vanaf 2009 breidde de winkelketen uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk gestaag uit bij onze oosterburen. Als gevolg heeft Action inmiddels in heel Duitsland meer winkels dan concurrenten Müller, H&M of C&A.
Het bedrijf ontving bovendien meerdere consumentenprijzen, waaronder Bester Händler des Jahres – Beste detailhandelszaak van het Jaar. „De private-equityfirma (de Britse investeerder 3i, red.) zit er bovenop. Met de Nederlandse drang om te willen ondernemen, is dat een gouden combinatie.’’

Ook Rituals doet goede zaken in Duitsland. Het cosmeticabedrijf van Raymond Cloosterman nadert marktleider Douglas, waar met Sander van der Laan een andere Nederlander de leiding heeft. Rituals telt zo’n 260 winkels in Duitsland, tegen de ongeveer 340 van Douglas. En dan hebben we het over lingerieketen Hunkemöller, elektronicabedrijf Coolblue en Zeeman niet eens gehad.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

https://www.hilversumsnie...onze-strategische-plannen

De Primark in Hilversum gaat sluiten, omdat de 3300 vierkante meter die ze beslaan te klein is voor hun toekomstplannen. Ik ben benieuwd wat er daarna in komt en hoelang het duurt voor het verhuurd is.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Deezers
De nieuwe eigenaar van Audax (Bruna) zou deze week bekend worden, maar weten we nog steeds niet.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
Deezers schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 01:39:
De nieuwe eigenaar van Audax (Bruna) zou deze week bekend worden, maar weten we nog steeds niet.
Door dit bericht erachter gekomen dat het hoofdkantoor hier op een steenworp afstand van mijn huis is.

Tja, de Bruna kom ik nooit, maar Primera wel. Ik lees veel negatieve reacties over Primera, maar voor mij is het een superhandige zaak voor dagelijkse dingen. Ik maak er regelmatig gebruik van dus van mij mag ie blijven.

• Fettel
Het einde van de Belgische Cora hypermarkten is heel dichtbij.

Nog dertien dagen en de zeven winkels in Brussel en Wallonië sluiten definitief de deuren.

https://www.facebook.com/...telineau/1775583010472876

https://www.facebook.com/...v7zjRM7&__tn__=%2CO%2CP-R

In Rocourt bij Luik eindigt het verhaal na 52 jaar. Een paar dagen geleden werden de rode iconische letters van de gevel van het gebouw verwijderd en de reclameborden langs de weg aangepast. In plaats van de 17.000 m² grote hypermarkt komen er een twintigtal kleinere units, die het winkelaanbod en de horecazaken in en rondom het bestaande winkelcentrum zullen aanvullen.

De nieuwe Delhaize supermarkt (2200 m²) opent op 29 januari de deuren, daags voor de sluiting van de Cora.

Yaha!

• Uhuruburu
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:42:
Het verdwijnen van fysieke winkels is geen puur Nederlands verschijnsel, sterker nog Nederlandse ketens zijn heel succesvol als sloopkogel bij onze oosterburen:

[...]
Ondertussen slopen de Duitse supermarkten, drogisterijen, benzinestations en slagers hun in Nederland gevestigde collega's. De in het (noord)oosten wonende landgenoten hebben dat jaren geleden al ontdekt.
Maar door de goedkopere prijzen voor hetzelfde A-merk artikel en benzine, en wat het vlees betreft ook betere kwaliteit, is het nu rendabel aan het worden om met een busje vanuit de randstad naar Duitsland te rijden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
hoevenpe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:35:

[...]
Het moet eigenlijk toch niet gekker worden dat niet kapitalistische marktmechanismen maar de overheid falende ondernemingen moet opruimen.

Man man man. Die tokos zijn gewoon zwaar hun levensduur voorbij.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-01 07:47
Uhuruburu schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:16:
[...]

Ondertussen slopen de Duitse supermarkten, drogisterijen, benzinestations en slagers hun in Nederland gevestigde collega's. De in het (noord)oosten wonende landgenoten hebben dat jaren geleden al ontdekt.
Maar door de goedkopere prijzen voor hetzelfde A-merk artikel en benzine, en wat het vlees betreft ook betere kwaliteit, is het nu rendabel aan het worden om met een busje vanuit de randstad naar Duitsland te rijden.
Ik heb begrepen dat de drogisterijen op basis van adviesprijzen in Duitsland goedkoper zijn, maar als je met korting in Nederland koopt dat het dan hier goedkoper is. Dan is het alleen nog een kwestie van de korting afwachten. Hetzelfde geld voor veel A-merken in Nederland. Blijkbaar zit er iets in onze cultuur dat we het fijn vinden om te voelen dat we een hele lage prijs hebben weten te vinden. (Ik heb er zelf ook last van)

Voor vlees is het kwaliteits vlees in Duitsland schijnbaar duurder, maar het zeer goedkope supermarkt vlees juist goedkoper door schaalvoordelen (goedkopere inkoop) en lagere lonen voor met name oost Duitsers en immigranten. Ik koop dan liever wat duurder kwaliteits vlees wat hier in Nederland weer goedkoper is, met name bij de boerderij en slagers die zelf slachten.

Benzine en diesel is in Duitsland goedkoper door lagere belasting. Ik woon in het westen en baal er van, maar aan de andere kant zie ik ook wat er gebeurt als brandstof enorm goedkoop wordt, dan stapt iedereen in de auto en worden we er niet gezonder van.

• Uhuruburu
  • Niet online
Beer070 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Benzine en diesel is in Duitsland goedkoper door lagere belasting. Ik woon in het westen en baal er van, maar aan de andere kant zie ik ook wat er gebeurt als brandstof enorm goedkoop wordt, dan stapt iedereen in de auto en worden we er niet gezonder van.
Alleen al wanneer je rookt kan het vanuit 070 uit om een dagje Duisland te plannen :)

• Deezers
[...]

Dat valt wel mee. Ja, het is steeds drukker in Duitsland maar hier in een studentenstad kan je nog steeds over de kopen lopen in de supermarkt en Kruidvat dus die gaan echt niet zomaar even de grens over voor de dagelijkse zaken, misschien eens per half jaar. En ook Duitsland is in verhouding duurder geworden. Benzine is daar ook omhoog door accijns en vlees(waren) is ook echt een paar euro per kilo omhoog gegaan. Voorheen kon je inderdaad kipfilet voor onder de 8 euro per kilo kopen, tegenwoordig minimaal 12-13 euro. Gehakt ook. Of je moet inderdaad geluk hebben dat het in de aanbieding is in Duitsland, dan scheelt.

Maar de keerzijde dat het zo druk in Duitsland is geworden is dat aanbiedingen echt vrijwel altijd op zijn, op welk moment of dag je ook komt. Dus daardoor is het minder aantrekkelijk geworden om te gaan, we eindigen echt steeds vaker met lege handen merken we en zonder aanbieding liggen de meeste prijzen van vers, vlees en zuivel ongeveer hetzelfde of hoger als in Nederland, daar gaat je voordeel. De gemiddelde Nederlander haalt schaamteloos het hele schap leeg, daar is amper tegenop te vullen. Als je bijvoorbeeld Coca Cola drinkt moet je echt vroeg zijn want met 2 volle winkelkarren aan cola is geen uitzondering (ik drink geen cola/frisdrank). (Fris)drank en drogist in verhouding nog wel goedkoper, tabak ook. Maar ongezonde dingen goedkoper kopen is nou ook niet echt een aanrader voor een goed leven.

[ Voor 22% gewijzigd door Deezers op 17-01-2026 09:52 ]

• Mawlana
  • Laatst online: 02:24
Beer070 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:12:
[...]

Ik heb begrepen dat de drogisterijen op basis van adviesprijzen in Duitsland goedkoper zijn, maar als je met korting in Nederland koopt dat het dan hier goedkoper is. Dan is het alleen nog een kwestie van de korting afwachten.
Ja, met 1+1 aanbiedingen kom je vaak net onder de stukprijs in Duitsland. Probleem is echter: ik heb maar 1 stuk nodig... 🤷‍♂️

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mawlana schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Ja, met 1+1 aanbiedingen kom je vaak net onder de stukprijs in Duitsland. Probleem is echter: ik heb maar 1 stuk nodig... 🤷‍♂️
Je bedoelt die continue stroom aan "1+1=2, 1 betalen" acties :r van de Kruidvat?
Maar dat zijn toch geen bederfelijke spullen, dat blijft jaren goed, die bus met deo of tube met tandpasta.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uhuruburu schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:25:
[...]

Alleen al wanneer je rookt kan het vanuit 070 uit om een dagje Duisland te plannen :)
Goed plan! :'(

Mooie Plaatjes   

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het tweede item komt vanzelf aan de beurt als de eerste op is?
Bij drogisterij producten zit je ook niet echt met houdbaarheidsdatum.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

chim0 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 04:45:
[...]
Tja, de Bruna kom ik nooit, maar Primera wel. Ik lees veel negatieve reacties over Primera, maar voor mij is het een superhandige zaak voor dagelijkse dingen. Ik maak er regelmatig gebruik van dus van mij mag ie blijven.
Dagelijkse dingen?
Geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen... imho verkoopt de Primera toch geen dagelijkse dingen? :?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

hoevenpe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Ik mis ze wel, maar ik zou er toch niks kopen... :+

Mooie Plaatjes   

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mawlana schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Los van dat de meeste van die dingen natuurlijk gewoon in een kastje kunnen staan tot ze nodig zijn, maar je gaat ook niet naar Duitsland rijden voor één fles shampoo.

• hoevenpe
ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:16:
Ik mis ze wel, maar ik zou er toch niks kopen... :+
Denk dat dat het grootste probleem van veel fysieke winkels is: we zouden ze missen als ze er niet meer zijn maar kopen er genoeg om ze te laten overleven?

Van nostalgie kan je als middenstander niet leven... :)

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:13
[...]

De in Nederland gevestigde collega's zouden de prijzen ook fors kunnen verlagen op de aciijns heavy producten na dan natuurlijk. Overigens, ik denk dat de Nederlandse supermarkten en drogisterijen niet perse wakker liggen van de lagere winsten en omzetten in het grensgebied, die worden ruimschoots gecompenseerd door filialen buiten het grensgebied. Kruidvat maakt dikke winsten op de normale Nederlandse prijzen van hun producten dat ze die grote kortingen kunnen geven.

• Mawlana
  • Laatst online: 02:24
Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Los van dat de meeste van die dingen natuurlijk gewoon in een kastje kunnen staan tot ze nodig zijn, maar je gaat ook niet naar Duitsland rijden voor één fles shampoo.
Tuurlijk gaan we niet voor één fles shampoo naar DM. Shampoo en tandpasta sla ik in, in Duitsland. De goedkopere merken vind ik geweldig, evenals het huismerk van DM.

Wanneer ik op familiebezoek ben is Kranenburg 15 minuutjes rijden. Dan is het vrij makkelijk om wat boodschappen te doen.

Om een specifiek voorbeeld te geven: zonnebrand. Wanneer we op vakantie gaan wil ik maar 1 fles zonnebrand, niet twee. Dat zijn relatief dure producten die ik ook niet tot volgend jaar wil bewaren. Aangezien we vlak voor een vakantie *altijd* even bij mijn familie langsgaan, doen we ook een rondje DM voor de vakantiebenodigdheden. Vrienden en schoonfamilie hier (in de randstad) geven soms ook een bestelling door (of laten het bezorgen bij een DM-locker)... :+

Ik realiseer me heel goed dat niet iedereen net als ik familie in die omgeving heeft wonen. Dan is een rondje DM minder vanzelfsprekend.

• Kalentum
[...]

Ik zou echt wel eens wat gegevens willen zien. Hoeveel mensen gaan hoevaak per maand boodschappen doen in Duitsland. En hoe is de verdeling over het land.

Ga maar na, ik woon in Assen. Stel dat ik elke week 70 km moet rijden om in een Duitse winkel te komen. Als ik dat wekelijks doe kost me dat 60 euro per maand. Ik geef 1000 euro per maand uit aan boodschappen dat is aan de hoge kant. Consumentenbond zegt dat ik 15% kan besparen. Dus dat is 150 euro. Daar gaat die 60 vanaf, is 90 euro besparing per maand.

En het kost mij een halve dag . Daar heb ik echt geen zin in. Want 1x per week worden hier boodschappen bezorgd en daarnaast gaan we 1 of 2 keer per week naar de supermarkt hier in de buurt 5 minuten lopen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:16
@Mawlana ik zie dat er een aantal winkels zijn in NL die dat soort producten voor normale prijzen verkopen. Action heeft oral-b en vergelijkbare merken tandpasta voor 1,5-2,5€ per tube, de Niveau deo XL bus voor ~ 2,19€ en in de zomer de zonnebrand van niveau voor normale prijzen. De op=op keten heeft vaak 3 x Axe, oral-b of nivea voor 5€.

Ik woon zo’n beetje het verste van de Duitse grens dus dat is niet zo handig maar ben blij met deze grijze import: er zit doorgaans een NL sticker over de Italiaanse gebruiksaanwijzing zeg maar :)

Edit: als je dit bij DM betaalt ben je bij de action goedkoper uit.

@Kalentum plus dat als je in NL naar lidl, aldi en action gaat je een groot deel van die 15% al te pakken hebt, afhankelijk van je producten.

Ik zou rond de 300km retour moeten voor de Duitse grens dus ben aangewezen op de lokale opties. Qua groenten en fruit overigens veel lokale teelt in de supermarkt: grote bloemkool kost het hele seizoen zo’n 1,59€. Appels peren aardbeien komen allemaal van de teler in de Jumbo (of langs de weg). Das weer provincie voordeeltje :+

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-01-2026 11:41 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-01 17:34
Kalentum schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zou echt wel eens wat gegevens willen zien. Hoeveel mensen gaan hoevaak per maand boodschappen doen in Duitsland. En hoe is de verdeling over het land.

Ga maar na, ik woon in Assen. Stel dat ik elke week 70 km moet rijden om in een Duitse winkel te komen. Als ik dat wekelijks doe kost me dat 60 euro per maand. Ik geef 1000 euro per maand uit aan boodschappen dat is aan de hoge kant. Consumentenbond zegt dat ik 15% kan besparen. Dus dat is 150 euro. Daar gaat die 60 vanaf, is 90 euro besparing per maand.

En het kost mij een halve dag . Daar heb ik echt geen zin in. Want 1x per week worden hier boodschappen bezorgd en daarnaast gaan we 1 of 2 keer per week naar de supermarkt hier in de buurt 5 minuten lopen.
Mijn vader gaat wekelijks naar Duitsland vanuit regio Den Bosch (45 minuten). Dan haalt hij drogisterij, tabak, benzine, boodschappen etc. VOORAL op drogisterij artikelen is het verschil gigantisch. Simpel voorbeeld:

1 fles Nivea deodorant die hier 5 euro moet kosten, kost daar 1,50. Mijn vader koopt direct 20-30 stuks van dit soort artikelen. Idem met wastabletten, wasmiddel etc etc. Zo nam hij tijd geleden een pot Nutella mee ( 1 kilogram pot ) die hier ruim 12 euro kost voor 3 euro... Tja... _/-\o_

SiberischeHusky Shepsky

• NiGeLaToR
@CryptoNL precies, Nederlandse prijzen alleen bij een andere winkel dan de DA :+ zie m’n post erboven, DM is duurder dan de Action ;)

Benzine en tabak snap ik, gelukkig weinig verslavingen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-01 17:34
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:54:
@CryptoNL precies, Nederlandse prijzen alleen bij een andere winkel dan de DA :+ zie m’n post erboven, DM is duurder dan de Action ;)

Benzine en tabak snap ik, gelukkig weinig verslavingen.
Action heeft alleen niet alles qua drogisterij. Op make-up is het verschil nog groter. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een mascara die 20 euro kost. In DE 7,50. Tja...

SiberischeHusky Shepsky

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wie in Nederland de adviesprijs betaalt voor drogisterij artikelen... tja... O-)

Vergeet bijvoorbeeld ook niet (Medikamente) Die Grenze.
Heel vaak, niet altijd, enorm goedkoop met b.v. drogisterij producten.

En ja, helaas, ook heel veel goedkoop snoepgoed en vooral suikerbom producten. :-(

Mooie Plaatjes   

• NiGeLaToR
CryptoNL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:59:
[...]

Action heeft alleen niet alles qua drogisterij. Op make-up is het verschil nog groter. Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld een mascara die 20 euro kost. In DE 7,50. Tja...
Maar ik snap inmiddels ook heel goed dat iedereen die iets in DE koopt vooral vergelijkt met de duurst mogelijke optie in NL :+ dat is fijne confirmation bias, maar in veel gevallen dus vooral dat.

Want die mascara is natuurlijk online ook gewoon te krijgen en zit om de week in de 3 = 1 aanbieding :7 (nee geen idee maar korting is het NL ding).

Accijns producten blijven natuurlijk een ding. Kan bijv nooit goedkoop tanken, gelukkig is dat geen grote kostenpost voor ons.

Zou het overigens graag anders zien qua prijzen, toch denk ik dat wij hier een uitzondering vormen op hoe gemiddeld NL die dingen blind koopt. Het zal ongetwijfeld werken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Tot een tien jaar geleden heb ik in het oosten gewoond, nabij de Duitse grens. Heel veel Duitsers die op de markt dag naar Nederland kwamen, maar ik kende iig niemand in mijn omgeving die regelmatig naar Duitsland ging voor boodschappen.

Nu woon ik nabij de Belgische grens, en idem dito.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In Duitsland zijn ook veel producten simpelweg duurder dan hier.
Maar dat vergeten we graag.

En inderdaad is drogisterij in Nederland goedkoper of gelijk aan als je het in de aanbieding koopt. En er is echt geen enkel product dat niet minstens 1x per maand in een aanbieding is. En juist drogisterij spullen en make up lenen zich bij uitstek om enkel in aanbiedingen van 1 + 1 of 1 + 2 of zelfs 2 + 3 te kopen.

En ja, benzine blijft goedkoper. Diesel is meestal weer duurder. Cola is ook goedkoop. Nog goedkoper is kraanwater drinken. Scheelt ook weer een berg ongezonde stoffen binnenkrijgen.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:49

PauseBreak

derp!

Sissors schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Tot een tien jaar geleden heb ik in het oosten gewoond, nabij de Duitse grens. Heel veel Duitsers die op de markt dag naar Nederland kwamen, maar ik kende iig niemand in mijn omgeving die regelmatig naar Duitsland ging voor boodschappen.

Nu woon ik nabij de Belgische grens, en idem dito.
Ik denk dat je de onderverdeling wel kunt maken in dagelijkse boodschappen (als in: eten), waarvoor mensen gewoon naar de supermarkt in het dorp gaan. Hier in het oosten gaan heel veel mensen regelmatig de grens over. Wat men dan doet is daar tanken (scheelt wel echt veel, tot 70 cent per liter hier) en dan meteen even langs de Edeka ofzo voor zaken die langer houdbaar zijn. Ik ken niemand die echt de dagelijkse boodschappen in Duitsland doet, terwijl de Edeka net zo dichtbij is als de Albert Heijn of Jumbo.

Het is niet alleen maar een financiële afweging. Gewoon in je eigen moedertaal winkelen heeft ook zo zijn voordelen.

Nee, merp!

• Kalentum
PauseBreak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat je de onderverdeling wel kunt maken in dagelijkse boodschappen (als in: eten), waarvoor mensen gewoon naar de supermarkt in het dorp gaan. Hier in het oosten gaan heel veel mensen regelmatig de grens over. Wat men dan doet is daar tanken (scheelt wel echt veel, tot 70 cent per liter hier) en dan meteen even langs de Edeka ofzo voor zaken die langer houdbaar zijn. Ik ken niemand die echt de dagelijkse boodschappen in Duitsland doet, terwijl de Edeka net zo dichtbij is als de Albert Heijn of Jumbo.
Ja mijn indruk is ook dat er geen sprake is van het 'slopen' van Nederlandse winkels door Duitse winkels zoals @Uhuruburu denkt. Er zitten nog altijd supermarkten in Winterswijk zullen we maar zeggen :)

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-01 16:19

The Zep Man

🏴‍☠️

Waarom zou ik voor toiletspullen en schoonmaakspul (inclusief (vaat)wasmiddel) maandelijks naar Duitsland rijden en niet 1x of 2x per jaar? :?

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 17-01-2026 13:15 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:11

Vliegvlug

Flight Simple

Artikel op nu.nl:
Belwinkels, nagelsalons en bubbelthee: waarom zou je de stad nog ingaan?

Moest vanwege de een-na-laatste alinea meteen denken aan ehtweak in "De zonsondergang van fysieke winkels":
“Fysieke winkels draaien niet langer alleen om een transactie, zegt Hofstede. "Gen Z en millennials zijn de consumenten nu en van de toekomst." Meer dan de helft van deze groep gaat naar een winkel vanwege de experience, concludeert de retailexpert op basis van eigen onderzoek van ABN AMRO.”

Jij bent duidelijk niet meer de doelgroep @ehtweak! :+

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vliegvlug schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:13:

Jij bent duidelijk niet meer de doelgroep @ehtweak! :+
Ha, gelukkig.
Eindelijk gerechtigheid. :)

Eigenlijk in en in triest:
" en die Instagram-waardig is." ;(
(in het eerder genoemde artikel)

Vraag me trouwens dan wel af wat precies een 'gribuswinkel' is?

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 17-01-2026 13:49 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PauseBreak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:18:
. Gewoon in je eigen moedertaal winkelen heeft ook zo zijn voordelen.
Moet je tegenwoordig eens proberen in Amsterdam. :|

Mooie Plaatjes   

• toolkist
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:49:
[...]

Mijn vader gaat wekelijks naar Duitsland vanuit regio Den Bosch (45 minuten). Dan haalt hij drogisterij, tabak, benzine, boodschappen etc. VOORAL op drogisterij artikelen is het verschil gigantisch. Simpel voorbeeld:

1 fles Nivea deodorant die hier 5 euro moet kosten, kost daar 1,50. Mijn vader koopt direct 20-30 stuks van dit soort artikelen. Idem met wastabletten, wasmiddel etc etc. Zo nam hij tijd geleden een pot Nutella mee ( 1 kilogram pot ) die hier ruim 12 euro kost voor 3 euro... Tja... _/-\o_
Koopt ie dan meteen in voor de hele familie ofzo? Met die hoeveelheden zie ik niet hoe je het terug verdient om elke week die rit te maken.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:05
Als je een hele droge huid hebt, is dat inderdaad rendabel.

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:12
Gruwel!, en wat is dan de "experience" :X Zuid-Oostige-Chinese vruchtenthee die je er kunt proeven voor €4,25 ? of de muziek op standje Tinnitus |:(

Nee bedankt, heb je alleen maar last van en kost alleen maar extra geld ;w

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Moet je tegenwoordig eens proberen in Amsterdam. :|
Dat is voor ons duurder om naartoe te reizen dan Duitsland :+

Nee, merp!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Kalentum schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ja mijn indruk is ook dat er geen sprake is van het 'slopen' van Nederlandse winkels door Duitse winkels zoals @Uhuruburu denkt. Er zitten nog altijd supermarkten in Winterswijk zullen we maar zeggen :)
Sterker nog, Winterswijk is in het weekend overwegend Duits sprekend.

Nee, merp!

• hoevenpe
ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:46:
Eigenlijk in en in triest:
" en die Instagram-waardig is." ;(
(in het eerder genoemde artikel)
Er zijn imo twee soorten winkelen: omdat je iets nu nodig hebt of als tijdverdrijf waar je voldoening uit haalt. Het zal nooit helemaal het één of het ander zijn: snel eten halen bij de supermarkt valt primair in die eerste categorie, een dag de stad in en hopelijk met wat leuke kleding thuiskomen meer de tweede.

Het probleem voor de winkelstraat is dat die eerste variant tegenwoordig online kan, zelfs boodschappen worden bij veel mensen netjes thuis bezorgd. Hou je toch het 'b-woord' over, in hoeverre is de bubbelthee van Gen-Z anders dan onze generatie die uren door bakken LP's en fysieke computergames kon struinen? Ceintuurbaan Amsterdam of HCC dagen iemand? :P
Vraag me trouwens dan wel af wat precies een 'gribuswinkel' is?
Vermoed een rommelige winkel met kwalitatief matig aanbod. Iets wat leuk kan zijn als niche maar niet goed is voor het upsellen van de winkelstraat.

Pagina: 1 ... 145 146 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels