Er zijn veel mensen voor wie prijs niet de primaire drijfveer is en daar leunen dergelijke winkels op. Zo ken ik hier in de buurt een Spar die tot middernacht open is, midden in het centrum, die loopt als de brandweer.R_Zwart schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:17:
[...]
Ik denk dat iedere keten op die locaties heel duur zou worden. En dat ze er daarom niet meer zijn, en de boel aan SPAR overlaten.
Wat ik weer wel opvallend vind is dat SPAR in steden ook winkels heeft, die ondanks de hogere prijzen toch redelijk succesvol zijn. Ik heb wel eens de indruk dat voor mensen die in binnensteden wonen 15 minuten naar een winkel lopen verder is dan 15 minuten lopen voor mensen in buitenwijken... Die gaan eerder naar een kleine, dure winkel op 5 minuten lopen.
Daarnaast een Spar die op randje centrum zit maar gewoon veel uit de omgeving aan trekt. Er zitten meerdere alternatieve supermarkten binnen 10 minuten fietsen maar toch zijn er genoeg die de Spar prefereren.
En een goede vriend van me heeft ook een Spar in een woonkern en die geeft aan dat er heel veel uit de omgeving komt en sociaal contact daarbij heel belangrijk is. Met een kleinere winkel kan je echt nog het gezicht van de winkel zijn en het zal je verbazen hoeveel klanten daar waarde aan hechten. Die komen puur vanwege de gunfactor naar je kleine Spar in plaats van de grote anonieme AH verderop.
En daarnaast heeft hij gratis parkeerruimte direct voor de deur op een redelijk bereikbare doorgaande route en komen er hordes bouwvakkers een snelle maaltijd of belegd broodje halen. Het verschilt echt heel erg per locatie of en waarom een supermarkt kan bestaan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8