Auto's zijn gemak. Inladen wat je hebt uitgezocht, ipv meesjouwen in het OV, of tegen forse kosten thuisbezorgd krijgen op een onhandig tijdstip (looking at you, IKEA).
En daarnaast, met een gezin woonachtig in 2 dorpen ver van de "grote stad" (ik noem maar iets als... Roermond ofzo), is het OV gewoon onhandig en duur.
Ik was laatst met de kinderen naar het theater in Utrecht en daarna wat eten. 1 uur rijden (enkele reis) van mij vandaan.
Parkeren op de P+R, dan kwam er nog 30 minuten OV + lopen bij. Wel €7,50 parkeren + OV-ticket.
Ten opzichte van €35 voor parkeren in het centrum. Voor theater en eten was de kostenpost al ruim €150, meh, dan kan die €27,50 er ook wel bij eigenlijk, voor dat ruim uur minder reistijd, en gewoon gemak (zeulen met moeë kinderen).
Beetje trots op mezelf dat ik toch de P+R gedaan heb
https://www.nji.nl/cijfers/gezinnen2,6 miljoen gezinnen met thuiswonende kinderen in Nederland. Dat is net geen 15% van de bevolking.
Maar goed, laten we het vooral zo bekijken. Autorijden is behoorlijk duur. Toch blijven velen een auto rijden. Dat doen ze niet omdat ze zo graag geld overmaken naar de staat of iets onnodigs, of omdat de alternatieven echt beter zijn. Net zoals dat men ook in de file staan niet gezellig vind, of anderen lekker dwars wil zitten. Het heeft een reden.
Ondergang van fysieke winkels, Amazon heeft de aanval geopend op de Nederlandse markt met een investering van 1,4 miljard. Ik hoop toch echt dat die aanval afgeslagen wordt door Bol.com en Coolblue, want ik wil echt niet bij Amazon kopen... Dat lukt me afgelopen jaren hartstikke prima. Maar als er niks anders overblijft.
Ik hoop echt dat de AFM of andere waakhond onder een volgend kabinet iets kan doen tegen de macht van grote (Amerikaanse / Chinese) bedrijven die hier alles van de markt drukken of domweg opkopen en leegtrekken...
Dan maar wat minder diplomatieke banden met die opdringerige landen.