Mag een webshop HDDs weigeren als retour

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-03-2021
Hallo

Ik heb kort geleden twee HDDs gekocht via een webshop. Ik ben niet geheel tevreden over de HDDs en wil gebruik maken van mijn herroepingsrecht en de HDDs retourneren.
Volgens de klantenservice van de webshop weigeren ze opslag apparatuur retour te nemen gezien de avg wetgeving.

Volgens mij mag dit niet. Zou iemand mij hierin kunnen informeren?

Mag een webshop zelf bedenken of ze iets wel of niet retour nemen?

En is het wettelijk toegestaan om hdds te weigeren retour aan te nemen voor een webshop?

De klantenservice zelf negeert mijn vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee dit mogen ze niet weigeren. Er zijn wat uitzonderingen van wat niet onder de wet koop op afstand valt (denk aan hygiëne artikelen of spul op maatwerk), maar een HDD valt daar niet onder.
Is de webwinkel aangesloten bij een of ander keurmerk? Misschien dat je op die manier er wat mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wat is "gezien en avg wetgeving"?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is creatief geprobeerd van de webshop door de AVG te proberen te comineren met de WKOA, maar nee dat mogen ze niet weigeren; HDD's vallen niet onder de retour-uitzonderingen.

In dit geval zouden we best mogen weten welke shop dit is die zo'n loopje probeert te nemen met onze rechten door gewoon dingen te verzinnen in hun voordeel :(

[ Voor 47% gewijzigd door Gunner op 12-08-2018 15:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Dank voor jullie vlotte reacties. Ik dacht zelf ook al zoiets. Hun reactie hieronder.

Beste ....,

Bedankt voor uw bericht.
In verband met de steeds ingenieuzere vormen van hacking, phishing etc. is besloten alleen nog splinternieuwe HDD's aan onze klanten te verkopen. Ook al is de schijf geformatteerd, het risico nemen we niet in en derhalve worden harde schijven niet meer retour geaccepteerd.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

De Hdds zijn gekocht bij FOKA superstore via bol.com

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dan vernietigen ze de retour genomen schrijven ipv ze door te verkopen, ik zie niet waarom ze hierdoor de HDD niet retour kunnen nemen, enkel waarom zij vinden dat ze 'm niet kunnen doorverkopen, niet het probleem van de klant...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Haha, dat zou even lekker worden. Gewoon retour sturen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:59

Nogne

>.<

Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:40:
Dank voor jullie vlotte reacties. Ik dacht zelf ook al zoiets. Hun reactie hieronder.

Beste ....,

Bedankt voor uw bericht.
In verband met de steeds ingenieuzere vormen van hacking, phishing etc. is besloten alleen nog splinternieuwe HDD's aan onze klanten te verkopen. Ook al is de schijf geformatteerd, het risico nemen we niet in en derhalve worden harde schijven niet meer retour geaccepteerd.

Met vriendelijke groet,

Was dit ook duidelijk aangegeven toen je de HDD had besteld? Neemt niet weg dat ze dit niet mogen weigeren.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:40:

Beste ....,

Bedankt voor uw bericht.

Met vriendelijke groet,

Tsja, dan had de webshop niet doelbewust het risico moeten nemen om nog HDD's te verkopen. Helaas hebben ze doelbewust die keuze wel gemaakt en dienen zij nu ook daar de verantwoordelijkheid voor te nemen en braaf de Nederlandse en Europese wetgeving na te leven....

Zal lekker zijn als een webshop het ondernemersrisico op de klant gaat afwentelen.... koekkoek 8)7

p.s: Flauwekul dus en nee, zij mogen deze retour onder WKOA niet weigeren.

--

Edit: lol, ze hebben dit ook echt in de retoursvoorwaarden staan:

https://www.foka.nl/retourprocedure

Onderstaande artikelen kunnen niet worden geruild of geretourneerd:
  • Software, games, dvd's en cd's waarvan de verzegeling verbroken is.
  • Artikelen die om hygiënische redenen niet geruild/geretourneerd kunnen worden indien de verzegeling verbroken is. Dit zijn producten als: oordopjes, headsets, VR brillen en hoofdtelefoons.
  • Ingewisselde of ingevulde vouchers die bij ons gekocht zijn of tegoedbonnen.
  • Producten die speciaal voor u op maat zijn gemaakt (maatwerk).
  • Opslagproducten waarvan de verpakking geopend is, dit i.v.m. de privacywetgeving.
--

De webshop is ook lid van thuiswinkel waarborg en je zou ook nog een klacht kunnen indienen hierbij over de gang van zaken

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

en als je tevens dan ook even melding wilt maken bij de ACM dat deze webshop niet van plan is de wet na te leven:

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

[ Voor 40% gewijzigd door Breezers op 12-08-2018 16:39 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

lol, dat zou impliceren dat zo'n beetje alles waar een gegevensdrager inzit niet meer retour genomen hoeft te worden

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 12-08-2018 15:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:02

dragonhaertt

@_'.'

Als een winkel schijven niet meer zou durven verkopen ivm phishing hebben ze ook te weinig kennis van techniek om uberhaupt in computeronderdelen te mogen handelen imho.

Ze kunnen zich niet onttrekken aan WKOA. Het is een wet, ze zijn verplicht de retour aan te nemen en het geld retour te storen, inclusief eventuele verzendkosten van de originele levering (niet het retour).

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Nogmaals dank. Ik heb ze dit topic doorgestuurd en ze laten weten dat ze 48 uur de tijd hebben om contact met mij op te nemen voor een juiste afhandeling.

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat deze voorwaarden van hun website verdwijnen? Veel mensen zullen voor lief nemen wat er staat. Dit is dus tegen de wet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Breezers schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:43:
Edit: lol, ze hebben dit ook echt in de retourvoorwaarden staan:

Ik weet niet zo goed of ik nu moet lachen of huilen. Heb veel smoesjes gelezen de laatste jaren maar deze spant toch echt wel de kroon.
pacificocean schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Ik zie dit niet in hun algemene voorwaarden staan. Heb je een linkje?

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 12-08-2018 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:20
Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:01:
Nogmaals dank. Ik heb ze dit topic doorgestuurd en ze laten weten dat ze 48 uur de tijd hebben om contact met mij op te nemen voor een juiste afhandeling.

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat deze voorwaarden van hun website verdwijnen? Veel mensen zullen voor lief nemen wat er staat. Dit is dus tegen de wet in.

Edit ik zie nu dat het in hun retourvoorwaarden staat en niet in hun algemene voorwaarden. 8)7
Ik zou het richting thuiswinkel waarborg spelen. Daar zijn ze lid van.

[ Voor 14% gewijzigd door pacificocean op 12-08-2018 16:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ze zullen waarschijnlijk doelen op een hack zoals in dit artikel (met bijbehorende video):
http://spritesmods.com/?art=hddhack
Helaas voor de winkel heeft de wet voor dit geval geen uitzondering.

Ik zou een kort mailtje sturen:
In mijn vorige mail heb ik de koop ontbonden op grond van de Wet Koop op Afstand (art. 6:230o BW). Ik maak u erop attent dat u verplicht bent om uiterlijk 14 dagen na de ontbinding het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten aan mij te retourneren (art. 6:230r BW). Mocht u in verzuim raken, zal ik u terstond dagvaarden.

U heeft aangegeven de harde schijven niet retour te accepteren. Het is uw goed recht om afstand te doen van deze schijven. Mocht u zich bedenken en de harde schijven toch retour willen ontvangen, maakt u dat dan alstublieft binnen een week kenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Post boven je, https://www.foka.nl/retourprocedure
Opslagproducten waarvan de verpakking geopend is, dit i.v.m. de privacywetgeving.
Meest lachwekkende reden :')
Ontwijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
GlowMouse schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:06:
Ze zullen waarschijnlijk doelen op een hack zoals in dit artikel (met bijbehorende video):
http://spritesmods.com/?art=hddhack
Helaas voor de winkel heeft de wet voor dit geval geen uitzondering.

Ik zou een kort mailtje sturen:

[...]
Top dankjewel! Die stuur ik er even achteraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Top dankjewel! Die stuur ik er even achteraan.
Voorkom dat je tegenstrijdige berichten stuurt en wacht even rustig de adviezen af voordat je nog meer stuurt. Je hoeft eigenlijk verder niet meer te corresponderen; de winkel heeft gereageerd en daarmee aangegeven jouw opzeggen te hebben ontvangen. Zodra ze schriftelijk melden dat ze niet gaan terugbetalen of zodra de twee weken voorbij zijn, gaan we een dagvaarding voor ze maken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

GlowMouse schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

Voorkom dat je tegenstrijdige berichten stuurt en wacht even rustig de adviezen af voordat je nog meer stuurt.
Dat niet alleen, maar ook geen linkjes naar forum-topics sturen naar de partij waarmee je ingeschil bent.. Is gewoon niet handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 12-08-2018 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
GlowMouse schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

Voorkom dat je tegenstrijdige berichten stuurt en wacht even rustig de adviezen af voordat je nog meer stuurt. Je hoeft eigenlijk verder niet meer te corresponderen; de winkel heeft gereageerd en daarmee aangegeven jouw opzeggen te hebben ontvangen. Zodra ze schriftelijk melden dat ze niet gaan terugbetalen of zodra de twee weken voorbij zijn, gaan we een dagvaarding voor ze maken. :P
Bedankt voor je tips, belangrijk detail is dat de HHDs nog niet betaald zijn. Heb dus je mail aangepast.
Voor nu doe ik even niks meer tot ik een reactie heb. Ik wil ze gewoon niet en ik wil dat hun ze retour nemen of zoals jij aangeeft afstand van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Gunner schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Dat niet alleen, maar ook geen linkjes naar forum-topics sturen naar de partij waarmee je ingeschil bent.. Is gewoon niet handig.
Dit wist ik niet en is helaas al gebeurt, goed om te weten dankjewel.

edit: ik werd een beetje pissig van het feit dat ze me nu negeren maar idd niet handig om te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sirpp op 12-08-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:24:
[...]

Dit wist ik niet en is helaas al gebeurt, goed om te weten dankjewel.

edit: ik werd een beetje pissig van het feit dat ze me nu negeren maar idd niet handig om te doen.
Ik snap het, zou ik ook zijn. Maar het geeft je tactiek een beetje weg ondanks dat het een duidelijke zaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
[...]

Bedankt voor je tips, belangrijk detail is dat de HHDs nog niet betaald zijn. Heb dus je mail aangepast.
Voor nu doe ik even niks meer tot ik een reactie heb. Ik wil ze gewoon niet en ik wil dat hun ze retour nemen of zoals jij aangeeft afstand van doen.
Dan is het nog makkelijker. Gewoon achterover leunen en zien of ze de schijven nog terug willen hebben ;) Je hoeft verder geen contact meer te zoeken of te mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 09:22
Je hebt het toch bij bol.com besteld? Wat maakt het dan uit wat FOKA op hun eigen website zet. Wat zeiden ze bij bol toen je dit verhaal vertelde?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sirpp Je hebt gekocht bij Bol.com zeg je ?
En hun verkopen via Bol, dus zou ik Bol ook op de hoogte brengen van foutief handelen van Foka via hun.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Malandro schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:34:
Je hebt het toch bij bol.com besteld? Wat maakt het dan uit wat FOKA op hun eigen website zet. Wat zeiden ze bij bol toen je dit verhaal vertelde?
Je zou denken dat dit het geval is, maar bol.com wil beweren als een soort van marktplaats te functioneren (wordt nergens duidelijk vermeld), met Marktplaats praktijken… ik kijk in het vervolg wel beter uit, maar dat is enigszins offtopic.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wanneer die wordt aangegeven via hun website dan ga je toch automatisch mee met hun voorwaarden wanneer je een product koopt? of geldt dat niet hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:43:
Maar wanneer die wordt aangegeven via hun website dan ga je toch automatisch mee met hun voorwaarden wanneer je een product koopt? of geldt dat niet hier?
Voorwaarden mogen niet boven de wet staan dus zijn ze niet geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:44:
[...]
Voorwaarden mogen niet boven de wet staan dus zijn ze niet geldig.
Ah!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Maak ik nu uit deze reactie op dat TS de schijf heeft aangesloten en gebruikt? Want in dat geval vervalt volgens mij het herroepingsrecht.

@hieronder: gesealed hoeft niet, je mag de verpakking openen.

[ Voor 12% gewijzigd door temp00 op 12-08-2018 16:47 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Zijn de hdd's gebruikt? Zoja, dan hoeft de winkel deze niet meer terug te nemen.

De hdd's moeten ongebruikt en gesealed terugkomen.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
[...]

Als je kiest achteraf betalen ben je gewoonrrn betalingsverplichting aangegaan.

Hieronder trouwens de voorwaarden van Foka zoals ze op de Bol.com website staan:
https://www.bol.com/nl/v/foka-superstore/563518/#conditions
Misschien heb je er iets aan!

Overigens wel een interesante stelling van de Foka, want in dat geval zouden ze artikelen waarin opslaggeheugen zit verwerkt (laptop, telefoon etc.)ook niet meer retour moeten nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Medione1210 op 12-08-2018 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
WeHoDo schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:46:
Zijn de hdd's gebruikt? Zoja, dan hoeft de winkel deze niet meer terug te nemen.

Interessant waarom is dat dan?

Ze zijn idd al in gebruik genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Als ze al in gebruik zijn genomen heb je pech en kan de shop de HD's weigeren.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Onjuist. Een winkel mag geen retour weigeren omdat het product in gebruik genomen is. Sowieso mag een product worden uitgeprobeerd. Waar voor een HDD precies de grens ligt tussen uitproberen en in gebruik nemen is natuurlijk een interessant punt, maar zelfs al overschrijd je die grens dan mag je nog steeds retourneren.

Enkel is de winkel in dat geval gerechtigd schade die het gevolg is van verder gaan dan uitproberen te verhalen op de klant. Maar weigeren mogen ze het niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Beste ...

Bedankt voor uw toelichting.

In verband met de steeds ingenieuzere smoesjes van webwinkels om onder het wettelijke retourrecht uit te komen kan ik dit antwoord niet accepteren. Dat de wettelijke regels u niet goed uitkomen mag geen reden zijn om de schijven niet retour te nemen.

U hebt zelf de keuze gemaakt om, ondanks de vermeende risico's die u noemt, HDD's te blijven verkopen. U zult dan ook de consequenties moeten accepteren. Graag mij informeren hoe ik de schijven kan retourneren. Daarna staat het u natuurlijk vrij om het risico van privacyschendingen uit te sluiten door de verkoop van HDD's te staken.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-08 22:51
Orion84 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

Onjuist. Een winkel mag geen retour weigeren omdat het product in gebruik genomen is. Sowieso mag een product worden uitgeprobeerd. Waar voor een HDD precies de grens ligt tussen uitproberen en in gebruik nemen is natuurlijk een interessant punt, maar zelfs al overschrijd je die grens dan mag je nog steeds retourneren.

Enkel is de winkel in dat geval gerechtigd schade die het gevolg is van verder gaan dan uitproberen te verhalen op de klant. Maar weigeren mogen ze het niet.
De wet is hier erg open in. Een tosti ijzer uitpakken en proberen zou dan ook mogen? Dit is ook hygiëne.
Wat ik altijd heb, wat kun je in de winkel testen? Dan geldt dit ook voor online aankopen.
Een tosti ijzer kan ik in een winkel niet testen, dus deze kan dan ook niet terug. Tenzij het technisch niet inorde is. Bij een schijf kun je ook niet testen. En voor een harddisk kan men andere software installeren etc. Dus begrijp de winkel wel.
Koper heeft naar mijn mening gewoon pech.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

WeHoDo schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

De wet is hier erg open in. Een tosti ijzer uitpakken en proberen zou dan ook mogen? Dit is ook hygiëne.
Wat ik altijd heb, wat kun je in de winkel testen? Dan geldt dit ook voor online aankopen.
Een tosti ijzer kan ik in een winkel niet testen, dus deze kan dan ook niet terug. Tenzij het technisch niet inorde is. Bij een schijf kun je ook niet testen. En voor een harddisk kan men andere software installeren etc. Dus begrijp de winkel wel.
gelukkig doet jouw mening er niet toe.. Er bestaat een grijs gebied, maar het gaat verder dan even naar kijken. Zelfs een wasmachine zou je een wasje uit mogen testen, dat gaat in de winkel ook erg lastig. Tosti-ijzer mag je ook "testen", als je maar zorgt dat hij schoon is als hij geretourneerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Het verliezen van retourrecht op gegevensdragers is volgens mij alleen van toepassing als er audio- of video-opnamen of software op zou staan waarbij de inhoud gemakkelijk kan worden gekopieerd.

Bij een blanco gegevensdrager betreft het volgens mij gewoon een standaard product onder WKOA die uitgepakt, uitgeprobeerd en zonder reden binnen 14 dagen retour gestuurd mag worden en de leverancier deze niet kan/mag weigeren.

De leverancier is verplicht binnen 14 dagen na herroeping het volledige bedrag terug te storten en onder "volledige" terugbetaling vallen ook de bezorgkosten, administratiekosten en dergelijke die de klant bij de bestelling heeft betaald.

Enige uitzondering op de volledige terugbetaling is eventuele schade/slijtage ( een geopende verpakking valt hier per definitie niet onder) en als dit vooraf specifiek is vermeldt tijdens het aankoopproces de verzendkosten voor retour.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Nogmaals: je kan prima discussiëren over wanneer je voorbij het toegestane uitproberen gaat en een product in gebruik neemt. Maar dat geeft de winkel (sinds de herziening van deze wetgeving een paar jaar geleden) nog steeds niet het recht de retour te weigeren. Ze mogen enkel schade die een direct gevolg is van te ver gaan in het uitproberen verhalen op de klant.

Daarnaast is dit enigszins off-topic, aangezien dat totaal niet is waar de winkel zich in dit geval op beroept. Ze beroepen zich op een zelfverzonnen uitzondering op het retourrecht, die (voor zover ik als niet jurist kan beoordelen) strijdig is met het dwingende consumentenrecht. En daarmee is die uitzondering uit hun voorwaarden dus gewoon nietig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=56101875,noline]
Enige uitzondering op de volledige terugbetaling is eventuele schade/slijtage ( een geopende verpakking valt hier per definitie niet onder) en als dit vooraf specifiek is vermeldt tijdens het aankoopproces de verzendkosten voor retour.
(terug) verzendkosten (en risico's) zijn in het beginsel voor de gebruiker, daarvoor hoeft geen expliciete vermelding. Je moet zelf zorgen dat het spul tergukomt.. hoe je het doet maakt niet uit, je mag het ook zelf brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:06:
[...]

(terug) verzendkosten (en risico's) zijn in het beginsel voor de gebruiker, daarvoor hoeft geen expliciete vermelding. Je moet zelf zorgen dat het spul tergukomt.. hoe je het doet maakt niet uit, je mag het ook zelf brengen
https://www.consuwijzer.n...-ik-verzendkosten-betalen

U betaalt de verzendkosten voor het terugsturen van het product. Dit hoeft alleen als de verkoper u van te voren heeft geïnformeerd over die kosten. Heeft de verkoper u niet laten weten dat u verzendkosten moet betalen als u het product terugstuurt? Dan moet de verkoper de verzendkosten die u maakt om het product terug te sturen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

oa een eierkoker die elke keer (kalkvuil) achterlaat, kan je als niet gewenst beschouwen. Dat kun je retourneren ook al heb je het in de winkel gekocht. Stinkt je tosti-ijzer telkens dus ook.
De reden die TS hier opgeeft, heeft verder niets met retour te maken. Waarom zou je een HD of disks terug sturen, heb je dan elders goedkoper gezien of heb je de verkeerde gekocht of.. ?
De vermelding van zijn/haar reden is dan ook nvt hier.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
RGAT schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Post boven je, https://www.foka.nl/retourprocedure

[...]

Meest lachwekkende reden :')
Ontwijken dus.
Ze zijn gekocht via bol.com. Ik verwacht dus dat deze retourvoorwaarden gelden.
https://www.bol.com/nl/v/...01030498326645#conditions

Edit: Of misschien wel de retourrechten zoals vermeld in art 7 van de algemene voorwaarden zoals vermeld op FOKA Superstore op bol.com. https://www.bol.com/nl/m/...waarden-563518/index.html Die voldoen niet aan de Nederlandse wet zijn ook weer anders dan op foka.nl. |:(

[ Voor 32% gewijzigd door pacificocean op 14-08-2018 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sirpp schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:32:
Ik ben niet geheel tevreden over de webshop en wil gebruik maken van mijn herroepingsrecht en de HDDs retourneren.
Waarom ben je niet tevreden over de webwinkel? Hebben ze de boel te laat verstuurd, maken ze misbruik van je rechten om af te melden van een nieuwsbrief... ? Een product retour sturen zou te maken moeten hebben met het product en niet zozeer met de winkel waar je het koopt.

Dit staat verder volledig los van het feit dat je de winkel moet aangeven waarom je af ziet van de koop, dit mag zonder opgaaf van reden. Ik vind het alleen bijzonder dat je het hier zo verwoordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

Ze zijn gekocht via bol.com. Ik verwacht dua dat deze retourvoorwaarden gelden.
Bol.com had (vroeger iig) de gewoonte zich te verschuilen achter 'we brengen de verkoper en koper alleen samen maar zijn geen partij' ondanks dat de betaling ook via hun gaat, geen idee of ze dat nog steeds doen maar ik koop sowieso nooit via een derde partij op Bol.com...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
RGAT schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:27:
[...]

Bol.com had (vroeger iig) de gewoonte zich te verschuilen achter 'we brengen de verkoper en koper alleen samen maar zijn geen partij' ondanks dat de betaling ook via hun gaat, geen idee of ze dat nog steeds doen maar ik koop sowieso nooit via een derde partij op Bol.com...
Dit zijn dan ook niet de voorwaarden van bol.com, maar de voorwaarden van FOKA Superstore zoals gepubliseerd op bol.com. En deze zijn weer anders geformuleerd dan op de site van foka.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
sypie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:27:
[...]

Waarom ben je niet tevreden over de webwinkel? Hebben ze de boel te laat verstuurd, maken ze misbruik van je rechten om af te melden van een nieuwsbrief... ? Een product retour sturen zou te maken moeten hebben met het product en niet zozeer met de winkel waar je het koopt.

Dit staat verder volledig los van het feit dat je de winkel moet aangeven waarom je af ziet van de koop, dit mag zonder opgaaf van reden. Ik vind het alleen bijzonder dat je het hier zo verwoordt.
Dit is een type fout. Ik bedoelde te zeggen niet tevreden met de HDDs. Heb verder op het retouren na geen klachten over deze webwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

pacificocean schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:15:
[...]

Ze zijn gekocht via bol.com. Ik verwacht dua dat deze retourvoorwaarden gelden.
Fraai, dus in de voorwaarden die via Bol gepubliceerd zijn staat die hele voorwaarde niet eens. Bovendien staat daar nog dat retouren geweigerd mogen worden indien het product in gebruik genomen is (wat al een aantal jaar niet meer correct is).

:N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Orion84 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:46:
[...]
Fraai, dus in de voorwaarden die via Bol gepubliceerd zijn staat die hele voorwaarde niet eens. Bovendien staat daar nog dat retouren geweigerd mogen worden indien het product in gebruik genomen is (wat al een aantal jaar niet meer correct is).

:N
Staat gewoon in die voorwaarden dat ze geopende verpakkingen zoals bijvoorbeeld die van harde schijven niet retournemen. Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Medione1210 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:47:
[...]

Staat gewoon in die voorwaarden dat ze geopend verpakkingen zoals bijvoorbeeld die van harde schijven niet retournemen. Of bedoel je iets anders?
Die voorwaarden gaan nog altijd niet boven de geldende Nederlandse wet...dus heel relevant is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Orion84 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:46:
[...]
Bovendien staat daar nog dat retouren geweigerd mogen worden indien het product in gebruik genomen is (wat al een aantal jaar niet meer correct is).
Mooi toch? Dan kun je tot twaalf maanden na aankoop de koop ontbinden (art. 6:230o lid 2 BW).
Medione1210 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 18:47:
[...]

Staat gewoon in die voorwaarden dat ze geopende verpakkingen zoals bijvoorbeeld die van harde schijven niet retournemen. Of bedoel je iets anders?
De wet bevat een bepaling dat een winkelier niet ten nadele van de consument van de wet mag afwijken.

[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 12-08-2018 19:14 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

temp00 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:46:
Maak ik nu uit deze reactie op dat TS de schijf heeft aangesloten en gebruikt? Want in dat geval vervalt volgens mij het herroepingsrecht.

@hieronder: gesealed hoeft niet, je mag de verpakking openen.

Als je de wet niet kent, svp geen advies geven. Je verspreid verwarring en onjuiste informatie.

Bol biedt voor iedere derde partij ook die voorwaarden aan met vooraf duidelijkheid dat de overeenkomst met die partij tot stand komt. Daar hebben we ook topics over gehad.

Het is niet voor een rechter getest, maar als het zeer duidelijk is met wie de overeenkomst gesloten wordt is Bol verder net als een bank, ideal of molly een betaalprovider maar dan met webfrontend. Althans, dat is de theorie.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:39
Wat deze winkel doet mag niet, maar je kunt toch gewoon via Bol een retouretiket aanvragen? Dit gaat via BOL, en niet via de winkel zelf. HDD's in een doos, etiket erop en gaan met die banaan.
Problemen? Laat het ze maar uitvechten met BOL en voortaan met een mega boog om deze winkel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:10:
[...]

[...]

Als je de wet niet kent, svp geen advies geven. Je verspreid verwarring en onjuiste informatie.

Bol biedt voor iedere derde partij ook die voorwaarden aan met vooraf duidelijkheid dat de overeenkomst met die partij tot stand komt. Daar hebben we ook topics over gehad.

Het is niet voor een rechter getest, maar als het zeer duidelijk is met wie de overeenkomst gesloten wordt is Bol verder net als een bank, ideal of molly een betaalprovider maar dan met webfrontend. Althans, dat is de theorie.
Hey sorry he :? . Volgens mij geef ik gezien alle eerdere post nog de meest relevante reactie, namelijk dat TS de schijven volgens mij in gebruik heeft genomen en dat er dan een hoop veranderd. Dit bevestigt hij overigens zelf in de posts daarna. Maar ik stel voor dat jij voortaan al deze topics 24/7 in de gaten gaat houden en persoonlijk gaat beantwoorden zodat mensen die de wet niet kennen, niet meer hoeven te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

GlowMouse schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:14:
[...]

Mooi toch? Dan kun je tot twaalf maanden na aankoop de koop ontbinden (art. 6:230o lid 2 BW).

[...]

De wet bevat een bepaling dat een winkelier niet ten nadele van de consument van de wet mag afwijken.
Dat geldt toch voor alle overeenkomsten.
De wet staat boven alles.
Ook arbeidscontracten en dergelijke.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

temp00 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:22:
[...]

Hey sorry he :? . Volgens mij geef ik gezien alle eerdere post nog de meest relevante reactie, namelijk dat TS de schijven volgens mij in gebruik heeft genomen en dat er dan een hoop veranderd. Dit bevestigt hij overigens zelf in de posts daarna. Maar ik stel voor dat jij voortaan al deze topics 24/7 in de gaten gaat houden en persoonlijk gaat beantwoorden zodat mensen die de wet niet kennen, niet meer hoeven te reageren.
Niemand heeft je verplicht te reageren. Maar als je reageert in topics met een juridische vraag, zorg dan dat je je kennis op peil hebt. Dat je wel besluit te reageren is geen enkele reden met rare eisen te komen aan anderen.

Dat iets is uitgepakt, uitgeprobeerd of uiteindelijk zelfs in gebruik is genomen, verandert niets aan het recht op retour. Als er aantoonbare schade is door verder te gaan dan proberen dan mogen daar kosten voor ingehouden worden als die schade *bewezen* wordt.

Eveneens het verzoek de toon te matigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Dat wat ik postte en niet helemaal klopte was al benoemd dus waarom vind je het nodig om hier specifiek op te reageren met zo'n reactie? En fout of niet, er staat nog steeds relevante info in. Tevens staan er wel meer posts in deze thread die niet kloppen (bijv. volledig aankoopbedrag). Denk je echt dat een rechter daarmee akkoord gaat? Een schijf die al in gebruik is geweest (iets wat ook nog eens makkelijk uit te lezen is op de schijf zelf, power on time).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Weigeren mogen ze niet, maar ze hoeven je niet het (volledige) aankoopbedrag terug te geven.
Geen idee wat een eerlijke berekening voor een hdd zou zijn, maar voor een in gebruik genomen printer krijg je bijv. vaak nog maar 10-25% van de aanschafprijs terug.

Gezien een hdd een erg gevoelig product is, kan ik me voorstellen dat ze de restwaarde ook erg laag zullen (mogen) zetten

[ Voor 20% gewijzigd door henri86 op 12-08-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

temp00 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:39:
Dat wat ik postte en niet helemaal klopte was al benoemd dus waarom vind je het nodig om hier specifiek op te reageren met zo'n reactie? En fout of niet, er staat nog steeds relevante info in. Tevens staan er wel meer posts in deze thread die niet kloppen (bijv. volledig aankoopbedrag). Denk je echt dat een rechter daarmee akkoord gaat? Een schijf die al in gebruik is geweest (iets wat ook nog eens makkelijk uit te lezen is op de schijf zelf, power on time).
Wat jij als gebruik bestempelt hoeft voor de wet niet 'in gebruik genomen' te betekenen. Je mag zaken uitproberen.

Als het verder gaat dan wat redelijk is dan moet dat aangetoond worden, en moet ook aangetoond worden wat de schade is van alleen dat verdergaan ten opzichte van uitproberen. Dat is binnen 2 weken behoorlijk lastig.

Dus ja, de eis voor het volledige bedrag is niet vreemd. Dit is ook waarom het advies is in juridische topics alleen te reageren als je de materie kent; de wet is niet zomaar met een gevoel in te vullen.

De winkel heeft als verkoper een aantal zaken te slikken die ingecalculeerd moeten worden als bedrijfsrisico. Naar een individuele situatie kijken en dan redelijkheid toepasden of het tussen particulieren is werkt dus niet. En nee, hij is niet voor nieuwprijs te verkopen is geen geldig argument.

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel230s
henri86 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:41:
Weigeren mogen ze niet, maar ze hoeven je niet het (volledige) aankoopbedrag terug te geven.
Geen idee wat een eerlijke berekening voor een hdd zou zijn, maar voor een in gebruik genomen printer krijg je bijv. vaak nog maar 10-25% van de aanschafprijs terug.

Gezien een hdd een erg gevoelig product is, kan ik me voorstellen dat ze de restwaarde ook erg laag zullen (mogen) zetten
Neen. Zie hierboven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Dutchy007 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:15:
Wat deze winkel doet mag niet, maar je kunt toch gewoon via Bol een retouretiket aanvragen? Dit gaat via BOL, en niet via de winkel zelf. HDD's in een doos, etiket erop en gaan met die banaan.
Problemen? Laat het ze maar uitvechten met BOL en voortaan met een mega boog om deze winkel heen.
Dit inderdaad.. retouretiket en terug sturen die handel. Dan is het voor jou afgedaan, want je hebt toch nog niks betaald en zij hebbend e schijven retour. Wat ze er dan verder mee doen is hun pakkie aan dan toch..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
temp00 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:39:
Lijkt me verstandig dat je jezelf eens gaat inlezen wat het (juridische) verschil is tussen een product “ uitproberen” en het “in gebruik nemen” ?

Er staat in de betreffende wet niets hierover en als er sprake zou zijn van schade, is de leverancier altijd verplicht het VOLLEDIGE bedrag terug te betalen binnen 14 dagen.

De leverancier mag/kan ACHTERAF deze eventuele schade (en nee, die paar power on times cycles etc. worden niet gezien als schade) in rekening brengen bij de klant (dus een factuur maken en versturen) maar moet wel zelf aantonen dat dit is ontstaan door gebruik die niet conform gebruik is die voldoet aan het “Uitproberen” volgens het wetsartikel.

Als eiser van de vordering moet de leverancier naar een rechter als de klant de vordering betwist (aangezien je niet zonder wederzijdse toestemming zomaar vorderingen met elkaar mag verrekenen) daar aantonen dat er schade is ontstaan doordat de klant het product anders heeft gebruikt dan het wetsartikel beschrijft. Het is dan aan een rechter om hier interpretatie aan te geven op basis van eerdere jurisprudentie, adviezen van hoge raden of doorverwijzen naar andere instanties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Breezers schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:21:
[...]

aangezien je niet zonder wederzijdse toestemming zomaar vorderingen met elkaar mag verrekenen
Dat mag zeker wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Nog geen antwoord van de servicedesk. Ik vertik het om ze te gaan bellen. Na de eerste vraag konden ze binnen 5 uur antwoorden. Schijnbaar zijn het aantal tickets afhandelen belangrijker dan de klant te woord te staan.

Heb een klacht ingedient bij Thuiswinkel.org ConzuWijzer.nl en bij bol.com, als het goed is krijg ik van allen een reactie.

De HDDs zitten ondertussen weer netjes in de doos klaar om opgestuurd te worden. Zit te twijfelen of ik ze gewoon retour moet sturen of toch op een reactie moet wachten. Wil geen gezeur met verhoogte kosten voor te laat betalen of producten achterhouden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:32
Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:21:
De HDDs zitten ondertussen weer netjes in de doos klaar om opgestuurd te worden. Zit te twijfelen of ik ze gewoon retour moet sturen of toch op een reactie moet afwachten. Wil geen gezeur met verhoogte kosten voor te laat betalen of producten achterhouden o.i.d.
Ik zou de HDDs lekker terugsturen, en het verder daar bij laten (en zorgen dat je de communicatie goed bewaart, met name de email/brief waarin je aangeeft te willen ontbinden). Als een incassobureau dit voor de rechter brengt worden ze vrolijk weggelachen. Dat is écht niet iets om je zorgen over te maken, en je moet je vooral niet laten intimideren door dreiging met (onterechte) incassokosten. Ontbinden, terugsturen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:21:
Nog geen antwoord van de servicedesk. Ik vertik het om ze te gaan bellen. Na de eerste vraag konden ze binnen 5 uur antwoorden. Schijnbaar zijn het aantal tickets afhandelen belangrijker dan de klant te woord te staan.

Heb een klacht ingedient bij Thuiswinkel.org ConzuWijzer.nl en bij bol.com, als het goed is krijg ik van allen een reactie.

De HDDs zitten ondertussen weer netjes in de doos klaar om opgestuurd te worden. Zit te twijfelen of ik ze gewoon retour moet sturen of toch op een reactie moet afwachten. Wil geen gezeur met verhoogte kosten voor te laat betalen of producten achterhouden o.i.d.
Zoals @Tom-Z hierboven zegt, zou ik ze inderdaad gewoon terugsturen. Je hebt aangegeven dat je wilt ontbinden, en je hebt het geld nog niet verstuurd zei je eerder. Je hoeft dus geen pressiemiddel achter de hand te houden. Terugsturen en dan is het wettelijk afgerond geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Zorg wel dat je ze aangetekend verstuurd en dat je een proof of delivery krijgt.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Laatst online: 23:57

LankHoar

Langharig tuig

Ik zou nog niets retour sturen, en @GlowMouse advies opvolgen: GlowMouse in "Mag een webshop HDDs weigeren als retour"

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Zojuist antwoord gekregen van de servicedesk.

Beste ....,

Bedankt voor uw bericht.

U heeft als klant het recht om producten te retourneren binnen 14-dagen op basis van het herroepingsrecht. Uitgangspunt van het herroepingsrecht moet zijn dat de klant het product in dermate mag uitpakken of proberen zoals u dat ook in een winkel zou kunnen doen. U heeft zelf aangegeven o.a op Tweakers dat u het artikel kort heeft gebruikt. Dit gaat verder dan nodig is om te beoordelen of u het product wilt houden. U heeft het artikel in deze in gebruik genomen maar wilt toch liever iets anders.

Hoe komen wij tot een waardevermindering
Het is niet nodig om het product aan te sluiten op uw computerapparatuur om te zien of u deze wilt houden. Dit gaat verder dan het nodig is om het product op zicht te hebben. Ook heeft er op de harde schijf van u persoonlijke gegevens gestaan. Met simpele recovery software is het mogelijk om deze data weer te achterhalen door een volgende klant. Om deze reden kunnen wij het artikel bij terugname niet meer doorverkopen als gebruikt of Outlet artikel. Dit zou in strijd zijn met uw privacybescherming. Zodoende is de waardevermindering 100%.

Derhalve mag u gebruik maken van het retourrecht door de producten aan ons te retourneren, echter zullen wij dan aangeven dat het artikel retour genomen kan worden met een waardevermindering van 100%. Het antwoord wat u nu heeft gekregen komt dan uiteindelijk op hetzelfde neer.

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

Klantenservice

Kamera Express, al meer dan 20 jaar inspiratie voor fotografen!

Misschien hadden ze het bij fotograferen moeten laten

Eerst praten ze over het niet accepteren van de retour en nu hebben ze het over 100% waardevermindering. Dat vind ik niet echt hetzelfde antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Sirpp op 14-08-2018 18:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Hop, weer een winkel op de zwarte lijst.

Tijd voor een filter in de PW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Creatieve reactie, maar dat houdt geen stand. Ik zou het kort houden; vraag maar of ze de harddisks retour willen hebben, en zoja, kun je ze direct retour sturen. De rekening zou ik niet betalen, de onderliggende vordering is door de ontbinding geniet gegaan. Hier gaat geen incassobureau zich aan branden (wellicht wel via wat brieven, maar een zaak wordt het niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@GlowMouse
vU heeft zelf aangegeven o.a op Tweakers dat u het artikel kort heeft gebruikt. Dit gaat verder dan nodig is om te beoordelen of u het product wilt houden.
Een HDD aansluiten, data er naartoe zetten, data eraf halen en erachter komen dat de HDD trager is dan je had verwacht? > product voldoet niet aan verwachting > terugsturen

Zoiets toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wat @Foka (Of is het nou @Kamera-express - die hebben ze overgenomen maar nog steeds andere KvK. Dus je hebt geen reactie van de entiteit waar je het kocht...) klopt inderdaad niet. Van geen kant. Ik denk dat je met het melden bij diverse instanties het juiste hebt gedaan.

Als je niet betaald hebt, inderdaad niet doen want je hebt ontbonden.

Ik hoop eigenlijk dat ze ervoor naar de rechter gaan, want dat levert weer mooi jurisprudentie op. Maar dat gebeurt niet voor zo'n bedrag.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Vorkie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:58:
@GlowMouse

[...]

Een HDD aansluiten, data er naartoe zetten, data eraf halen en erachter komen dat de HDD trager is dan je had verwacht? > product voldoet niet aan verwachting > terugsturen

Zoiets toch?
Ik kan niet oordelen in hoeverre de HDD in gebruik is genomen omdat TS zich daarover niet heeft uitgelaten. Wat jij noemt valt nog onder uittesten en zou niet tot een waardevermindering mogen leiden. Wat voor verhaal TS ook heeft (en dat kan door de winkel trouwens eenvoudig worden gecontroleerd met SMART-data, eerlijk duurt het langst), een 100% waardevermindering is onzin. De winkel doet geen enkele poging om zelfs maar in de geest van de wet te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sirpp ze kunnen zich niet beroepen op 'proberen in de winkel'
Je gaat geen koffie zetten in een winkel, eieren koken in eierkoker, tosti maken in tosti-ijzer, je eigen wasgoed strijken etc etc. WKOA geeft je het recht te retourneren zonder opgaaf van reden. Ik zie het als risico van de ondernemer. Men kan van alles verzinnen, maar de consument is beschermt op deze wijze. Je bent niet tevreden met het product, het voldoet niet aan de verwachte eisen. Klaar !

Vergelijk het eens met hun 'camera handel'. je mag dus foto's maken, en als je niet tevreden bent, de camera terug sturen. ( slechte kwaliteit foto, onduidelijk menu, te weinig instel mogelijkheden)

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 14-08-2018 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sirpp
Na de vraag of ze de HDDs retour wouden kreeg ik de volgende reactie

Bedankt voor uw reactie.

Wat u aangeeft is dat u éénzijdig de verkoopovereenkomst wilt ontbinden, graag wil ik u erop wijze dat er in theorie mogelijkheid is tot het ontbinden van de verkoopovereenkomst. Wij hebben geleverd wat u precies heeft besteld, u wilt dit retourneren dat mag. Als u de verkoopovereenkomst wilt ontbinden bent u verplicht om de artikelen te retourneren. Wij zullen wij uw retour in ontvangst nemen maar dragen geen zorg voor de retourkosten. Deze zijn voor u zelf. Na afhandeling van onze administratie krijgt u van ons een factuur waarop het eindsaldo 0-euro om te crediteren bedraagt. Dit in verband met de waardevermindering van 100%. Houdt u het product zelf thuis en is deze buiten de 14-dagen dan is het uw eigendom en kunt u geen aanspraak meer maken op uw herroepingsrecht.

Ik zie overigens dat u bij mede-Tweakers verhaalt wilt halen. Ik adviseer u als u het echt niet mee eens bent een verzoek in te dienen bij de Thuiswinkel en aansluitend de geschillencommissie. Onderstaande reactie is ook naar Thuiswinkel verzonden.

Dus als u hier mee leest die onderste stap heb ik al ondernomen en natuurlijk ga ik verhaal halen als een bedrijf mij mijn rechten ontneemt en mij onder druk probeert te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Je hoeft helemaal geen verzoek in te dienen of verhaal te halen. Je hebt je geld immers al.

Maak voor het retoursturen wel goede foto's met serienummers en kopieer eventueel de SMART-gegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pacificocean
Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:01:
Wat @Foka (Of is het nou @Kamera-express - die hebben ze overgenomen maar nog steeds andere KvK. Dus je hebt geen reactie van de entiteit waar je het kocht...) klopt inderdaad niet. Van geen kant. Ik denk dat je met het melden bij diverse instanties het juiste hebt gedaan.

Als je niet betaald hebt, inderdaad niet doen want je hebt ontbonden.

Ik hoop eigenlijk dat ze ervoor naar de rechter gaan, want dat levert weer mooi jurisprudentie op. Maar dat gebeurt niet voor zo'n bedrag.
Het is Kinorama BV ze zijn gekocht via bol.com bij FOKA Superstore. https://www.bol.com/nl/v/...01030498326645#conditions
Op deze link staat een link naar de volgende algemene voorwaarden. https://www.bol.com/nl/m/...waarden-563518/index.html En dat is dus Kinorama BV.

En het mooie is die voorwaarden voldoen niet aan de wet of die van Thuiswinkel waarborg waar ze naar verwijzen. Sterker nog Kinorama BV is helemaal geen deelnemer van Thuiswinkel waarborg.

[ Voor 8% gewijzigd door pacificocean op 14-08-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 15:19

iew

What the...?!

Je kunt pas beoordelen of een product het doet of voldoet, na het kort in gebruik nemen van het product.
Voldoet het niet kun je het gewoon terug sturen en hoor je je geld terug te krijgen. (of je besteld een vergelijkend product dat wellicht wel voldoet)

Aangezien je nog niet betaald hebt zou ik em gewoon terug sturen en laat ze dan maar komen met hun blabla.
Je word beschermd door de wet voor dit soort praktijken.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11

slaay

Natuurbeleven.com

Hackus schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:38:
@Sirpp Je hebt gekocht bij Bol.com zeg je ?
En hun verkopen via Bol, dus zou ik Bol ook op de hoogte brengen van foutief handelen van Foka via hun.
Bol.com verwijst naar de voorwaarden van de externe verkoper en voor klantenservice verwijzen ze ook naar de externe verkoper.
https://www.bol.com/nl/m/kopenbijandereverkopers

Daarnaast heeft de Consumentenbond een mooi overzicht gemaakt met betrekking tot rechten en plichten als je via externe verkopers koopt bij bol.com:
https://www.consumentenbo...terne-verkoop-via-bol-com

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

slaay schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:38:
[...]

Bol.com verwijst naar de voorwaarden van de externe verkoper en voor klantenservice verwijzen ze ook naar de externe verkoper.
https://www.bol.com/nl/m/kopenbijandereverkopers

Daarnaast heeft de Consumentenbond een mooi overzicht gemaakt met betrekking tot rechten en plichten als je via externe verkopers koopt bij bol.com:
https://www.consumentenbo...terne-verkoop-via-bol-com
Er geldt een wet die nageleefd dient te worden. Dit zou ik melden bij Bol.
Wat ze er aan doen is aan hun

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 14:51
Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:40:
Het is niet nodig om het product aan te sluiten op uw computerapparatuur om te zien of u deze wilt houden. Dit gaat verder dan het nodig is om het product op zicht te hebben.
Flauwekul, moet ik er aan ruiken om het te bepalen? Of er door naar te kijken? Moet ik het aantrekken om te zien of het mij bevalt? Bij harde schijven is uitproberen de enige mogelijkheid om het te bepalen. De rest kan ik op afstand ook beoordelen.
Ook heeft er op de harde schijf van u persoonlijke gegevens gestaan. Met simpele recovery software is het mogelijk om deze data weer te achterhalen door een volgende klant.
Met simpele data vernietigingssoftware is het niet meer mogelijk om de data te achterhalen.

2 argumenten die dus nergens op slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Jimster schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

Flauwekul, moet ik er aan ruiken om het te bepalen? Of er door naar te kijken? Moet ik het aantrekken om te zien of het mij bevalt? Bij harde schijven is uitproberen de enige mogelijkheid om het te bepalen. De rest kan ik op afstand ook beoordelen.
Toch is het niet zo klip en klaar als je hier voorstelt. Voor zover ik weet is hoever je mag gaan met het product als je het ontvangt niet 100% duidelijk en verschilt het per categorie.

Voor zover ik weet geldt nog steeds dat het testen vergelijkbaar moet zijn met wat je in de winkel mag, valt het aansluiten van een HDD daaronder? Geen idee.
Veel specs zijn immers prima op te zoeken om te zien of deze voldoen aan je eisen.

Dat beperkt het recht om het terug te sturen echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herhaal het nog maar eens voor de zekerheid. 'De' winkel bestaat niet. Zo zijn er zat winkels waar je koffie kan proeven tot de mediamarkt aan toe en zijn er witgoedwinkels met demodagen waar uitgebreid spullen uitgeprobeerd worden. Bij een computerwinkel zal het ook geen probleem zijn om te vragen een harddiskbenchmark uit te voeren op een machine daar.

Het is meer om te illustreren dat je in de winkel ook niet het hele WK gaat kijken (en daarna de TV terugbrengt bij koop op afstand)

En dan nog: wat is de waardevermindering dan ten opzichte van uitproberen en instellingen optimaliseren? Want alleen dat verschil, mits bewezen, kan gerekend worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Zelfs al zou TS verder zijn gegaan dan uitproberen (dat weten we niet), is een eventuele waardemindering verwaarloosbaar. Er wordt niets verbruikt, en de slijtage is minimaal. Zelfs al zou TS hem in die twee weken 336 uur hebben gebruikt, gaat het om een centenkwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een bedrijf voor de zwarte lijst.. gelukkig heb je nog niet betaald, anders was je nu je geld kwijt.
Voor jou geen belang om het bij thuiswinkel/geschillencomissie aan te brengen.. Hopelijk worden ze direct op de vingers getikt door de juristen van thuiswinkel..

Duidelijk dat de medewerker er totaal geen kaas van gegeten heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:23:

Ik zie overigens dat u bij mede-Tweakers verhaalt wilt halen. Ik adviseer u als u het echt niet mee eens bent een verzoek in te dienen bij de Thuiswinkel en aansluitend de geschillencommissie. Onderstaande reactie is ook naar Thuiswinkel verzonden.
Zeg FOKA-medewerker(s), jullie halen een beste omzet uit het OLED-topic op Tweakers. Je zou denken dat die aanwas van klanten meer op een beste waarde geschat wordt. Goed idee om dat topic maar eens op de hoogte van te brengen van deze ongein.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:45:
Je mag zaken uitproberen.

Als het verder gaat dan wat redelijk is dan moet dat aangetoond worden
Ervanuitgaande dat het om identieke disken gaat: is het redelijk om ze allebei uit te pakken om te testen? Zo ja: wat als het er 10 zouden zijn?
Ik kan me best voorstellen dat een webshop daar niet blij van wordt.
Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:23:
Dit in verband met de waardevermindering van 100%.
Ze zeggen dus eigenlijk dat de producten die ze verkopen direct na ontvangst waardeloos zijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
Zo... 100% waarde vermindering.... Zelf de marge is blijkbaar verdampt. Of verkopen ze het tegen inkoops prijs? Retour sturen en laat ze maar lekker voor de rechter uitleggen... Geef dit ook even door aan het acm. Die zal daar ook niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Laatst online: 06-07-2023
OMG, hoe kan een bedrijf zo’n ongelooflijk domme reactie geven. En dan ook nog refereren naar dit forum 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als ze dan toch meelezen zou ik eigenlijk ook wel graag het verhaal van de kant van Foka willen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirpp
Wat wil je weten? Ik post hier alles letterlijk zoals ik het binnen krijg van hun.

Ben er wel klaar mee. Ontzettend slecht hoe dit bedrijf hun klant behandeld. Eerst negeren ze me bijna 4 dagen en dan deze reacties. Zoek het uit met je tent ik bestel hier nooit meer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
Interessant om te zien dat FOKA, wat toch geen compleet onbekende speler is zulke amateuristische praktijken erop nahoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:
Wat wil je weten? Ik post hier alles letterlijk zoals ik het binnen krijg van hun.

Ben er wel klaar mee. Ontzettend slecht hoe dit bedrijf hun klant behandeld. Eerst negeren ze me bijna 4 dagen en dan deze reacties. Zoek het uit met je tent ik bestel hier nooit meer wat.
Voor de popcorn }) Maar ook om te horen hoe ze dergelijk beleid kunnen verantwoorden. En van hun kant misschien wel handig de PR schade te beperken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Foka ,jullie reactie misschien hier ?

Straks is het een Broodje Aap verhaal, net als met het iPhone X v Wehkamp verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

FreakNL

Well do ya punk?

Amateurs!

TS ga alsjeblieft niet overstag.

Die hdds kan je hier op VA wel kwijt voor 80% van de waarde, maar doe het aub niet!

Maak er een principe kwestie van!

Die hdds zijn door Foka prima als 2e kansje te verhandelen, dat privacy argument slaat als een tang op een varken.

Ik heb trouwens ook slechte ervaringen met dit bedrijf, het zijn gewoon dozenschuivers (geworden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
FOKA verstrekt op haar website onjuiste informatie over het ontbindingsrecht (namelijk dat opslagproducten niet retour mogen). Daarom ben je sowieso niet aansprakelijk voor eventuele waardevermindering (230s lid 3, tweede volzin).
Hackus schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:01:
@Foka ,jullie reactie misschien hier ?
Straks is het een Broodje Aap verhaal, net als met het iPhone X v Wehkamp verhaal.
Op de website van FOKA staat inderdaad dat opslagproducten i.v.m. privacy niet retour mogen, dus er zit een kern van waarheid in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sirpp schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:42:

Heel eenvoudig.
1) stuur de HDD retour (zorg voor ontvangstbevestiging)
2) stuur een mail dat je de koop ontbind, dat dat de onderliggende vordering vervalt en dat je daarom niet betaald

Geef aan dat voor jouw de zaak hiermee is afgedaan en dat je geen communicatie meer voert. Als ze het er niet mee eens zijn staat een gang naar de rechter open, en dat je alleen ingaat op een dagvaarding.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:01:
[...]

Ervanuitgaande dat het om identieke disken gaat: is het redelijk om ze allebei uit te pakken om te testen? Zo ja: wat als het er 10 zouden zijn?
Ik kan me best voorstellen dat een webshop daar niet blij van wordt.

[...]

Ze zeggen dus eigenlijk dat de producten die ze verkopen direct na ontvangst waardeloos zijn? :+
Toevallig zag ik dat Dataio 85% vergoedt voor geopende opslagmedia die geretourneerd wordt. Dat lijkt me al een stuk schappelijker, al mag dit misschien wettelijk ook niet eens?
https://www.dataio.nl/klantenservice/retour-garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Medione1210 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 03:14:
Toevallig zag ik dat Dataio 85% vergoedt voor geopende opslagmediadie geretourneerd wordt. Dat lijkt me al een stuk schappelijker, al mag dit misschien wettelijk ook niet eens?
https://www.dataio.nl/klantenservice/retour-garantie/
Twijfelgeval. De consensus is eigenlijk dat het openen van de verpakking altijd wel mag. DataIO stelt in feite dat het openen van de verpakking niet nodig is om de "aard, kenmerken en werking" van een opslagproduct vast te stellen omdat alle productinformatie op de buitenkant staat. Daar kan je tegen werpen dat je daarmee niet kan vaststellen of (bijvoorbeeld) een SD-kaart compatibel is met je camera, terwijl je bij aankoop in een normale winkel de verkoper om advies zou kunnen vragen. Het is daarom nodig om de SD-kaart uit te pakken om te kunnen testen of hij in combinatie met je camera werkt (de informatie op de verpakking is daar niet genoeg voor, sommige camera's zijn erg kieskeurig, of denk aan een opa die het verschil tussen SD en micro-SD niet weet).
In het guidance document bij de richtlijn staat echter het volgende:
In principle, the consumer should be able to open the packaging to access the goods if similar goods are normally displayed in shops in unpacked condition. Hence damage caused to the packaging by merely opening it is not cause for compensation.
Een SD-kaart zit in de winkel normaal gezien in een blisterpack, en ik heb nog nooit een winkel gezien waar SD-kaarten uitgepakt zijn uitgestald. Daarom zou dus (volgens dit guidance document) de verpakking mogelijk niet geopend mogen worden. Zo'n guidance document is echter niet bindend, en geeft de "mening" van de Europese Commissie over de richtlijn. @Verwijderd zal hier waarschijnlijk tegen in brengen dat dé winkel niet bestaat en dat de verpakking dus geopend mag worden, maar het lijkt er op dat er te minste één jurist (bij de Europese Commissie) is die het denkbaar vindt dat de verpakking in sommige gevallen niet geopend mag worden.
Het is sowieso een beetje dubieus argument van DataIO, want alle informatie die op de verpakking staat kan ik ook op internet vinden, is het ontbindingsrecht dan soms helemaal niet meer nodig?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.