Het is volstrekt kansloos wat de shop hier doet en ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom Kamera Express dit zichzelf aandoet.
Natuurlijk zit er garantie op een lensdop en als Kamera Express meent dat dit niet zo is, dan doen zij er goed aan dit met harde gegevens te onderbouwen.
En dat kunnen zij niet.

Lensdoppen zijn in mijn ervaring per definitie van waardeloze kwaliteit. Ze zijn vrijwel altijd van goedkoop plastic gemaakt, en dat is ook zo op lenzen van vele duizenden euros. Ze lubberen uit bij zowel verkeerd als normaal gebruik, en op een gegeven moment passen ze niet meer of klikken niet meer goed vast. Ook vervaagd de print al snel, afhankelijk van gebruik.
Dat mag zo zijn, ik heb in de veertig jaren fotografie nog niet vaak een lensdop effectief gesloopt en ja ik gebruik ze altijd.
Meestal met een stukje opgeplakt klittenband, zodat ik de dop handig kan opbergen.
Jij kunt er niets aan doen dat lensdoppen zo crap zijn, maar Kamera Express ook niet.
Dat is zo, maar toch is de shop in deze keten de wettelijke aanspreekpersoon en als dat hen niet bevalt dan moeten zij een andere bedrijvigheid zoeken.

Het is wat het is. Je vraagt dus garantie op iets waar redelijkerwijs geen garantie op gegeven kan worden.
Natuurlijk kun je daar wel garantie op geven, het is niet redelijk om voor een lensdop 'zonder gerede grond' een uitzondering in het leven te roepen.
Als dat mag, dan zie ik daar graag een houdbare onderbouwing voor.
En dan is er natuurlijk het kosten aspect. Je had voor enkele euros het probleem allang opgelost kunnen hebben.
Dat neemt niet weg dat deze verkeerde krenterigheid vooral voor de shop geldt.
Zij hebben imho geen poot om op te staan en de bekende regelgeving onderbouwt dat standpunt.
Je hoort sowieso extra doppen te kopen omdat de kans op verlies groot is, en de waarde van je objectief in geen verhouding staat tot een fucking dopje.
Tja, je kunt geen garantieaanspraak afwijzen omdat je extra doppen had moeten kopen.
Dat het verstandig kan zijn dat wel te doen is een andere zaak, maar dat heeft niets met dit garantiegevalletje te maken.

In plaats daarvan verspil je je eigen tijd, die van de webshop, om een principieel gelijk te halen terwijl daar geen sprake van is: lensdoppen zijn niet ontworpen voor garantie. De wet kan zeggen van wel, maar dat maakt het nog niet redelijk.
Het is de shop die tijd en energie verspilt door een valide claim zonder houdbare onderbouwing af te wijzen.
Of jij en ik het verstandig vinden daartegen in het geweer te komen doet er niet toe.
Ook een principe van €2,- is een principe, ik kan mij niet herinneren dat daar een minimum inleg voor bestaat.
Het is best brutaal wat Kamera Express hier doet en dat is dit achterhoedegevecht wel waard, want wat wordt hun volgende stap als je dit gezuig accepteert??