Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Eind maart een camera met lens gekocht bij Kamera Express.
Nu, nog geen 6 maanden later, is het plastic grijp/veer mechanisme van de lensdop zodanig kapot dat de dop er bij de minste kracht af valt.

Ik mailde om te vragen wat er aan te doen valt.

De reactie is: "Helaas valt de lensdop niet onder garantie en kunnen wij deze niet voor u vervangen."

Ik heb o.a. https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie vluchtig gelezen en zie nergens informatie waaruit blijkt dat accessoires of delen van producten niet onder de garantie vallen.

Mis ik iets?

Update 2018-08-16 10:51 in Saturnus in ""Lensdop valt niet onder garantie""

[ Voor 9% gewijzigd door Saturnus op 16-08-2018 10:51 ]

Beste antwoord (via F_J_K op 16-08-2018 13:56)

• Saturnus
  • Niet online
Zojuist gehoord dat er nu toch een nieuwe lensdop geleverd gaat worden.

Modbreak:Dat hoef je niet zo SCHREEUWERIG te melden met [h1]-tags.

[ Voor 35% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2018 20:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je mist dat ze er makkelijk vanaf proberen te komen. Gelijk hebben ze in ieder geval niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Saturnus schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:37:
[...]
Ik heb https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie vluchtig gelezen en zie nergens informatie waaruit blijkt dat accessoires of delen van producten niet onder de garantie vallen.
[...]
Van diezelfde pagina:
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
Ik kan me vergissen, maar is dit nou dezelfde partij als van het topic over de hardeschijf?
Mag een webshop HDDs weigeren als retour

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:35
Foka =/= Kamera Express?
Brainfarts.

[ Voor 29% gewijzigd door Brad Pitt op 15-08-2018 12:24 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

De Foka superstore staat wel op hun site:
https://www.kamera-express.nl/over-ons

En bij Foka zelf:
Copyright © 1924 - 2018 FOKA - Powered by Kamera Express

OT: Nee ze moeten óók gewoon op de lensdop garantie leveren.

[ Voor 25% gewijzigd door emnich op 15-08-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:02:
Ik kan me vergissen, maar is dit nou dezelfde partij als van het topic over de hardeschijf?
Mag een webshop HDDs weigeren als retour
Inderdaad, goed gevonden.

Hebben ze een nieuw beleid? Ik vind dit soort reacties niet passen bij hoe Kamera Express voorheen was.
Ook in de e-mail aan mij werd er afgesloten met:
Kamera Express | Foka, al meer dan 20 jaar inspiratie voor fotografen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tijd om beide te klagen bij de ACM!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een lensdoppie met klemmechanisme; serieus? :X
Ik raak meestal zelf die doppen kwijt (per ongeluk laten vallen, verdwenen in de diepte, o.i.d.)

Wat doe ik dan? Dan koop ik voor een (1!) euro een dop in de gewenste maat via eBay/AE. En voor de zekerheid nog een paar reserve... :+

Je kunt natuurlijk ook je recht proberen te halen (voor zover er recht te behalen valt). Maar voor zoiets... 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:
Een lensdoppie met klemmechanisme; serieus? :X
Ik raak meestal zelf die doppen kwijt (per ongeluk laten vallen, verdwenen in de diepte, o.i.d.)

Wat doe ik dan? Dan koop ik voor een (1!) euro een dop in de gewenste maat via eBay/AE. En voor de zekerheid nog een paar reserve... :+

Je kunt natuurlijk ook je recht proberen te halen (voor zover er recht te behalen valt). Maar voor zoiets... 8)7
Totdat je besluit de lens te verkopen en mensen 15 euro minder willen betalen (prijs lensdop) op een reeds gehalveerde nieuwprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:48
Maar als je een lens koopt met als doel hem te verkopen met verlies kun je beter helemaal geen lens kopen. Heb zelf genoeg Nikon doppen over het continent Europa verstrooid en gewoon een courante prijs gevangen bij verkoop van die lenzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ok, ten overvloede dan nog een tip als je bezorgd bent om de verkoopwaarde van je objectief: :+

De 'originele' dop met het 'originele' logo laat je gewoon in de verpakking zitten. Dan kun je die er jaren later nog keurig bijleveren als zijnde de 'originele' dop. En zijn de merk-fetisjisten ook weer tevreden gesteld.
Vanaf het begin bestel ik altijd een passende vervangende dop (a 1 euro), en gebruik die versie(s) tijdens de gebruiksperiode.
idd, vaak vraagt men 15 tot 20 keer zoveel voor merkdoppies. Absurd, 8)7 want het blijft een plastic doppie

ps: je foto's worden er niet beter of slechter van! 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ehtweak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:16:

Sja. Als een winkel al moeilijk doet voor zoiets zou het voor mij persoonlijk een principezaak worden..

Ik zou niet weten waarom dit niet onder garantie valt. Ook https://www.kamera-express.nl/reparatie maakt er geen uitzondering voor.

Bijv https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie geeft een voorbeeldbrief. Je zou tzt ook contact kunnen opnemen met de https://www.degeschillenc...s/commissies/thuiswinkel/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Goed idee @ehtweak.
Verder wat @F_J_K zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Binnen 6 maanden houdt in dat de shop moet aantonen dat er geen sprake is van een productiefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
pacificocean schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:16:
Binnen 6 maanden houdt in dat de shop moet aantonen dat er geen sprake is van een productiefout.
Het heeft niet te maken met een productiefout. De shop moet kunnen aantonen dat TS (door bijvoorbeeld vallen of door bijvoorbeeld verkeerd gebruik) verantwoordelijk is voor de schade. Dat staat dus los van de productiefout. Hoe dat aantoonbaar is is lastig. Misschien als ik de lensdop zonder 'indrukken' 20x van het toestel los trek en dat dezelfde 'schade' toe brengt ze aannemelijk kunnen maken dat het door incorrect gebruik is gekomen.

Dit stukje 'bewijslast' omvat dus meer dan alleen uitsluiten van een productiefout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-05 10:45

CasGas

.

De eerste stap in dit geval lijkt mij dat KE mag aangeven waarom die dop niet onder garantie zou vallen, hebben ze dat ook aangegeven of alleen "dit valt niet onder garantie"?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:08
Het kan zijn dat KE het gebruikers schade vind, maar (zeker binnen 6 maanden) moeten ze dat wel aantonen. De (plastic) veertjes van een lensdop gaan ook niet zomaar kapot, maar een productie fout kan natuurlijk ook hier wel optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Uit het andere topic blijkt al dat het helemaal geen zin heeft om de discussie aan te gaan. De wederpartij reageert onnodig langzaam en in de tussentijd zit je zonder lensdop. Ervanuitgaande dat je de dop niet ruw hebt behandeld, verkeert KE met deze reactie reeds in verzuim (art. 6:82 lid 3 BW), en kun je ergens anders een vergelijkbare dop (=merkdop) kopen en de prijs op hen verhalen. Zolang KE in de tussentijd niet failliet gaat, krijg je uiteindelijk de prijs van die merkdop terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Okee,

Ik begrijp dat men is aangesloten bij de Thuiswinkel Waarborg

https://www.thuiswinkel.o...a-express-b.v/certificaat

Wat opvalt is dat men de (algemene) voorwaarden niet op de frontpage heeft staan, iets wat volgens mij wel verplicht is. De voorwaarden zijn echter uniform voor alle aangesloten webwinkels, dus ik denk niet dat ze er iets in hebben kunnen zetten over lenskapjes.

Mocht je het er niet mee eens bent, dan kun je gewoon naar Thuiswinkel Waarborg. Meestal komt het daar wel goed mee.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:06:
Mocht je het er niet mee eens bent, dan kun je gewoon naar Thuiswinkel Waarborg. Meestal komt het daar wel goed mee.
Ik raad dat sterk af:
GlowMouse schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 01:58:
[...]

De geschillencommissie doet maar wat. Ze passen in ieder geval niet de wet toe en je kunt niet zien wie er in de commissie zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Okee, wat de fluomuis zegt. Maar je kunt ook een informele klacht indienen bij TW.org: https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Je kunt er daar trouwens nog even fijntjes op wijzen dat de voorwaarden niet te vinden zijn op de homepage.

Maar voordat het zover is kun je wellicht nog eens met de webwinkel om tafel om de voorwaarden (Art. 12 gaat over garantie) door te nemen. Je mag er toch nog steeds vanuit gaan dat er sprake is van een misverstand.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 03:02

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik heb op een klantenservice gewerkt waar we geregeld klanten kregen die een issue met een accessoire meldden. De oplossing:

Mailtje naar de leverancier. Bijna altijd deden deze niet moeilijk om een vervangend onderdeel (wat prima kan bij een lensdop) op te sturen. Soms zelfs direct naar de klant, zodat wij er ook geen apart proces voor hoefden in te zetten (dergelijke items hebben geen EAN-code of wat dan ook. Gaat geheid mis bij inklaren in het magazijn).

Dat de webshop je zo afwimpelt betekent dat ze waarschijnlijk een heel slechte band met de leverancier hebben, of gewoon een stel prutsers zijn die hier niet eens op zijn gekomen. Er zijn vast meer opties, maar je hebt gewoon garantie op het product en accessoires zoals een lensdop horen daar gewoon bij. Als de webshop je niet helpt, mail dan zelf even de fabrikant, liefst de NL-tak en waarschijnlijk lossen die het met je op. Laat dan wel even weten om welke shop het gaat, degelijke merken hebben standaarden voor hun service en als ze merken dat bepaalde verkooppunten daar laks mee omgaan, krijgen die ook nog wel eens een extra instructie.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik schroef altijd meteen een uv filter op de lens, en laat de lensdop thuis. de camera is zo altijd bedrijfsklaar en de lens is toch beschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
PetervdM schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:19:
ik schroef altijd meteen een uv filter op de lens, en laat de lensdop thuis. de camera is zo altijd bedrijfsklaar en de lens is toch beschermd.
Maar de krassen op het UV filter dan? Die hebben toch wel effect op je beeld?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:22:
[...]

Maar de krassen op het UV filter dan? Die hebben toch wel effect op je beeld?
het filter zit zo dicht op de lens dat kleine ondiepe krassen niet zichtbaar zijn. als ze wel zichtbaar zijn/worden dan kost een nieuw uv filter je ook de kop niet. dat is me tot nu toe na meer dan 40 jaar fotograferen maar twee keer overkomen. kwestie van zorgvuldig met je spullen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PetervdM schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:19:
Dat heeft weinig te maken met TS. Een winkel/shop kan dit bijvoorbeeld niet bevelen om zo om te gaan met daar gekochte goederen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 19:19
Zelf een tijd in een winkel gewerkt, en daar viel alle accessoires gewoon onder de garantie.

Dus ook dit soort doppen, oordopjes bij mobieltjes, verlangkabeltjes, eigenlijk gewoon alles.
Wellicht terugmailen met de vraag waar in hun voorwaarden staat aangegeven dat accessoires niet onder het product valt. Als je een volledig product koopt hoort namelijk de garantie bij alles.

Zou toch ook raar zijn als je een auto koopt, maar de sleutel valt niet onder de garantie want dat is accessoires?

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
quote: Kamera Express
Na overleg met onze reparatie afdeling zou ik u vragen de lensdop ter herstel aan op op te sturen.
Wij sturen deze dan door naar betreffend service-center. Zij zullen de lensdop beoordelen en nagaan of deze dan
ook daadwerkelijk onder de garantie valt.
:? Wat moet ik hier nou mee.
Het is gewoon een feit dat het onder garantie valt, maar dat wordt hier weer in twijfel getrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Van het aanscherpen van garantieregelingen in het nadeel van de klant zoals in dit topic en het eerder aangehaalde HDD-topic krijg ik een slecht gevoel bij de winkel. Niet alleen wat betreft serviceniveau, maar als je als winkelier gedwongen bent op dit soort basaal niveau te bezuinigen heb je je centen wel heel hard nodig. Te hard.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:50
@FirePuma142 Jij zegt precies wat ik dacht, het is geen goed teken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Saturnus schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:29:
[...]

Het is gewoon een feit dat het onder garantie valt, maar dat wordt hier weer in twijfel getrokken.
Tenzij je zelf met een mes in hebt lopen poeren. Ik denk dat ze dat bedoelen maar gewoon ruk verworden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

quote: Kamera Express
Na overleg met onze reparatie afdeling zou ik u vragen de lensdop ter herstel aan op op te sturen.
Wij sturen deze dan door naar betreffend service-center. Zij zullen de lensdop beoordelen en nagaan of deze dan
ook daadwerkelijk onder de garantie valt.
Onder het mom van:
“Zoveel moeite gaat de klant toch niet doen voor zo’n dopje”

Erg slechte service van deze partij....

[ Voor 5% gewijzigd door Wootism op 15-08-2018 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxl
  • Niet online
Saturnus schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:29:
[...]

Ze moeten de kans krijgen te bewijzen dat het schade is die door de gebruiker is aangebracht, dus wat dat betreft is het niet eens zo'n raar voorstel.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Valt dit niet meer onder de beperkte garantie op dingen die aan slijtage onderhevig zijn? Ik ben niet zo’n garantie expert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
wolly_a schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:04:
Valt dit niet meer onder de beperkte garantie op dingen die aan slijtage onderhevig zijn? Ik ben niet zo’n garantie expert...
Wat zou er dan precies moeten slijten bij een lensdopje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Foxl schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Ze moeten de kans krijgen te bewijzen dat het schade is die door de gebruiker is aangebracht, dus wat dat betreft is het niet eens zo'n raar voorstel.
Valt wat voor te zeggen...
Dan kan ik de gok wel nemen. Kost een paar postzegels die ik in 10 jaar toch niet gebruik en die dop is nauwelijks nog bruikbaar. Hun verlies door middel van dit topic en een paar shopreviews op internet zal veel groter zijn.
Natuurlijk jammer dat het op deze manier zo 'vies strategisch' uitgedacht moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Saturnus schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:18:
[...]

Dan kan ik de gok wel nemen. Kost een paar postzegels die ik in 10 jaar toch niet gebruik en die dop is nauwelijks nog bruikbaar. Hun verlies door middel van dit topic en een paar shopreviews op internet zal veel groter zijn.
Natuurlijk jammer dat het op deze manier zo 'vies strategisch' uitgedacht moet worden...
Het had natuurlijk netjes (en het snelst) geweest als ze je even een nieuw dopje zouden toesturen. Zou gewoon service moeten zijn lijkt me. Maar je moet ze ook wel de kans geven om het op te lossen en zal het dus moeten opsturen.

Moet wel zeggen dat ik Kamera Express zo niet ken, maar ik ga meestal gewoon in de winkel langs en daar word ik altijd prima geholpen!

Je merkt in het algemeen wel dat after sales steeds minder wordt.
Wat dat betreft ga ik toch nog het liefst naar het winkeltje om de hoek. En ik bestel heel veel bij Amazon. Altijd uitmuntende service gehad(Helaas schijnen ze dan weer niet zo netjes met het eigen personeel om te gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Medione1210 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:30:
[...]

Helaas schijnen ze dan weer niet zo netjes met het eigen personeel om te gaan.
Of met jou als je de pech hebt relatief vaak gebruik te moeten maken van de klantenservice (dan ben je nooit meer welkom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Oefffff.....dat is een slecht antwoord van Kamera expres....
Ze prijzen zichzelf zo uit de markt!

Er zijn 2 zaken die ik vertrouw....dat zijn konijnenberg...en cameranu.

Service is als je veel concurrentie hebt zo een belangrijk iets.
Dus eigenlijk zou ik net als Maxima zeggen....een beetje dom... :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

[...]

Kost jou helemaal niks daar garantie wettelijk kostenloos moet zijn. Gewoon vragen hoe ze het verzonden willen hebben en daarna die kosten op hen verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Saturnus Een paar postzegels ?
En dan is het kapje ineens spoorloos verdwenen ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Wat zonde zeg, zo'n reactie van KE. Ik heb zelf alleen maar goede ervaringen met ze.

@Medione1210 De 'winkel om de hoek' is in mijn geval KameraExpress. Woon 2km van een superstore ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
[...]

Zou t gewoon aangetekend versturen, kosten zijn voor hen aangezien het een garantiezaak betreft.. :P
Of vraag om een verzendetiket.

Anoniem: 457607

Theoretisch gezien, volgens de letter van de wet, schat ik in dat je gelijk hebt. En Kamera Express, ook al menen zij hun gelijk te hebben, hadden in dit geval beter de service kunnen leveren, uit het voordeel van de twijfel.

Praktisch gezien sta ik er volledig tegenovergesteld in. Je zoekt onnodige grenzen op en maakt een principe punt van iets wat het simpelweg niet waard is. Ik zal het toelichten...

Lensdoppen zijn in mijn ervaring per definitie van waardeloze kwaliteit. Ze zijn vrijwel altijd van goedkoop plastic gemaakt, en dat is ook zo op lenzen van vele duizenden euros. Ze lubberen uit bij zowel verkeerd als normaal gebruik, en op een gegeven moment passen ze niet meer of klikken niet meer goed vast. Ook vervaagd de print al snel, afhankelijk van gebruik.

Jij kunt er niets aan doen dat lensdoppen zo crap zijn, maar Kamera Express ook niet. Het is wat het is. Je vraagt dus garantie op iets waar redelijkerwijs geen garantie op gegeven kan worden. Wellicht zijn lensdoppen juist expres zo boterzacht: stel je de vele schadegevallen aan objectieven voor wanneer ze van massief staal zouden zijn.

Redelijkerwijs vind ik het dus normaal om geen garantie te verwachten op een accessoire wat bewust zo gemaakt is dat het aan slijtage onderhevig is, ook bij normaal gebruik.

En dan is er natuurlijk het kosten aspect. Je had voor enkele euros het probleem allang opgelost kunnen hebben. Je hoort sowieso extra doppen te kopen omdat de kans op verlies groot is, en de waarde van je objectief in geen verhouding staat tot een fucking dopje. In plaats daarvan verspil je je eigen tijd, die van de webshop, om een principieel gelijk te halen terwijl daar geen sprake van is: lensdoppen zijn niet ontworpen voor garantie. De wet kan zeggen van wel, maar dat maakt het nog niet redelijk.

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Als dat allemaal zo is, dan kan Kamera Express beter zorgen dat ze wat doppen op voorraad hebben, uiteindelijk hoeft de klant niet de dupe te worden van een waardeloos onderdeel van een product. Dat is een probleem van de verkoper. En als het dan maar een fucking dopje is, dan kost het hen ook niet zoveel en zijn ze een tevreden klant rijker.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 457607 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:23:
... lensdoppen zijn niet ontworpen voor garantie. De wet kan zeggen van wel, maar dat maakt het nog niet redelijk....
Lensdoppen zijn crap omdat men ermee wegkomt. In principe heeft Kamera Express een regresrecht op haar voorschakel, kan dus kosten verhalen . Als maar genoeg winkels/handelaren (en ook klanten) daarvan gebruik maken (of besluiten alleen lenzen bet niet-crap-lensdoppen te verkopen/kopen) zullen de fabrikanten uiteindelijk wat beter op die doppen gaan letten, zodat ze het tenminste een paar jaar uithouden.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 16-08-2018 00:33 ]

begintmeta schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:32:
[...]

Lensdoppen zijn crap omdat men ermee wegkomt. In principe heeft Kamera Express een regresrecht op haar voorschakel, kan dus kosten verhalen . Als maar genoeg winkels/handelaren (en ook klanten) daarvan gebruik maken (of besluiten alleen lenzen bet niet-crap-lensdoppen te verkopen) zullen de fabrikanten uiteindelijk wat beter op die doppen gaan letten, zodat ze het tenminste een paar jaar uithouden.
Ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik heb high-end lenzen van duizenden euros per stuk. Ze zijn tot in de puntjes verzorgd, zeer robuust, weather-sealed, fenomenale afwerking, gebouwd om decennia lang mee te gaan. En dan stel jij dat er een soort van conspiracy theory is, een kartel van objectieven makers zodat zij ons 2 euro door de neus kunnen boren?

High-end lenzen worden gemaakt zonder compromissen. Zaak bij produktie is niet het goedkoopste maken, het is het beste maken. Het zijn geen prijsvechters. Het is totaal onlogisch dat ze dan op zo'n minuscuul onderdeel vervolgens alles overboord gooien.

Uiterst onwaarschijnlijk en onlogisch. Ik blijf dus bij mijn theorie dat ze crap zijn voor een reden: omdat een duurzamer materiaal vaak per ongeluk het objectief zou beschadigen, een ding honderd tot duizend keer duurder dan een dopje. Ook kostentechnisch kan een dopje onmogelijk met de allerhoogste kwaliteit gemaakt worden omdat ze vaak zoek raken, en niemand wil 200 euro voor een dopje gaan betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wacht even. Zeg je nu dat als ik een loempia koop, ik niet moet zeuren als ik alleen een servetje en wat deeg krijg (want de rest is 20ct bij de Aldi), of alleen een loempia en geen saus of servetje? Niet piepen als de afstandsbediening die ik bij een 4000eur TV koop niet werkt omdat die maar een paar tientjes is?
Immers is de rest zelf kopen amper relevant.

Onzin, IMHO. Je koopt het geheel, dan moet het geheel werken conform verwachtingen. Als een deel te snel sneuvelt en het geen drol kost, vervang het dan zonder te piepen. Als het piepen waard is, lever een versie die lang genoeg mee gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Anoniem: 457607 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:40:
... En dan stel jij dat er een soort van conspiracy theory is, een kartel van objectieven makers zodat zij ons 2 euro door de neus kunnen boren?
Nee, dat denk ik niet, het is meer dat ik denk dat de druk om lensdoppen te verbeteren gewoon niet heel hoog is (of die hoeveelheid druk terecht of onterecht is laat ik in het midden (imho heeft het grenzen naar boven en onder, waarbij een normale werking van minder dan zes maanden tocht wel onder de ondergrens valt zou ik zeggen, dan mag er best wat druk zijn om dat omhoog te werken)), en dat het best zo zou kunnen zijn dat fabrikanten wat meer R&D spenderen aan het verbeteren van lensdoppen als de druk (op imago of financien) hoger zou worden. Het zou ook kunnen dat het gewoon goedkoper zou zijn om 4 lensdoppen mee te leveren voor de eerste twee jaar... maar ik zou hopen dat men een duurzamere oplossing zou vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 16-08-2018 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

F_J_K schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:46:
Wacht even. Zeg je nu dat als ik een loempia koop, ik niet moet zeuren als ik alleen een servetje en wat deeg krijg (want de rest is 20ct bij de Aldi), of alleen een loempia en geen saus of servetje? Niet piepen als de afstandsbediening die ik bij een 4000eur TV koop niet werkt omdat die maar een paar tientjes is?
Immers is de rest zelf kopen amper relevant.

Onzin, IMHO. Je koopt het geheel, dan moet het geheel werken conform verwachtingen. Als een deel te snel sneuvelt en het geen drol kost, vervang het dan zonder te piepen. Als het piepen waard is, lever een versie die lang genoeg mee gaat.
Kun je nog slechtere metaforen bedenken?

Het loempia voorbeeld slaat nergens op, want het mist onderdelen. TS mist geen onderdelen en heeft gewoon een lensdop. Het produkt is volledig geleverd.

Ook het TV voorbeeld klopt niet want het is niet zo dat bij levering de lensdop niet werkte. Er is geen defect bij levering, er is een defect ontstaan na gebruik.

En dan komen we bij een belangrijk punt wat je maakt: verwachtingen.

De verwachting bij een afstandbediening is dat indien er geen sprake is van zeer ruw gebruik, deze probleemloos jaren meekan. Redelijke levensduur heet dat. Die verwachting zul je niet hebben bij de batterijen die er inzitten.

Zo ook met lensdoppen. Ze raken zoek en beschadigen snel. Ze lubberen uit. Enz enz. We kunnen hier eindeloos debateren over wat de redelijke levensduur is van een lensdop, maar het moge hopelijk toch duidelijk zijn dat die niet tientallen jaren is (wat bij een hoogwaardig objectief wel het geval is). Het is een vervangingsprodukt, per definitie. En zoals gezegd hoor je sowieso er een paar achter de hand te hebben.

Dus nee, niet eens dat het geheel een gelijke verwachte levensduur heeft. Het is absurd om garantie te eisen op een lensdop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 14:40
Even over de kwaliteit van lensdoppen, weet niet hoe het bij andere merken is maar de lensdoppen van mijn Olympus lenzen kan je volgens mij als ijshockeypuck gebruiken.
Was wel een van de dingen die opviel bij de 12-40 en 40-150 pro lenzen, zwaar, stevig en goede kwaliteit.
Zijn ook geen goedkope eurodingen, bijv. klik
Waarschijnlijk koop je voor een paar euro een 'nepperd' maar als de originele binnen een paar maanden kapot zou gaan dan zou ook ik garantie claimen.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Anoniem: 457607 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:23:
Theoretisch gezien, volgens de letter van de wet, schat ik in dat je gelijk hebt. En Kamera Express, ook al menen zij hun gelijk te hebben, hadden in dit geval beter de service kunnen leveren, uit het voordeel van de twijfel.
Het is volstrekt kansloos wat de shop hier doet en ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom Kamera Express dit zichzelf aandoet.
Natuurlijk zit er garantie op een lensdop en als Kamera Express meent dat dit niet zo is, dan doen zij er goed aan dit met harde gegevens te onderbouwen.
En dat kunnen zij niet. :+
Lensdoppen zijn in mijn ervaring per definitie van waardeloze kwaliteit. Ze zijn vrijwel altijd van goedkoop plastic gemaakt, en dat is ook zo op lenzen van vele duizenden euros. Ze lubberen uit bij zowel verkeerd als normaal gebruik, en op een gegeven moment passen ze niet meer of klikken niet meer goed vast. Ook vervaagd de print al snel, afhankelijk van gebruik.
Dat mag zo zijn, ik heb in de veertig jaren fotografie nog niet vaak een lensdop effectief gesloopt en ja ik gebruik ze altijd.
Meestal met een stukje opgeplakt klittenband, zodat ik de dop handig kan opbergen.
Jij kunt er niets aan doen dat lensdoppen zo crap zijn, maar Kamera Express ook niet.
Dat is zo, maar toch is de shop in deze keten de wettelijke aanspreekpersoon en als dat hen niet bevalt dan moeten zij een andere bedrijvigheid zoeken. ;)
Het is wat het is. Je vraagt dus garantie op iets waar redelijkerwijs geen garantie op gegeven kan worden.
Natuurlijk kun je daar wel garantie op geven, het is niet redelijk om voor een lensdop 'zonder gerede grond' een uitzondering in het leven te roepen.
Als dat mag, dan zie ik daar graag een houdbare onderbouwing voor.
En dan is er natuurlijk het kosten aspect. Je had voor enkele euros het probleem allang opgelost kunnen hebben.
Dat neemt niet weg dat deze verkeerde krenterigheid vooral voor de shop geldt.
Zij hebben imho geen poot om op te staan en de bekende regelgeving onderbouwt dat standpunt.
Je hoort sowieso extra doppen te kopen omdat de kans op verlies groot is, en de waarde van je objectief in geen verhouding staat tot een fucking dopje.
Tja, je kunt geen garantieaanspraak afwijzen omdat je extra doppen had moeten kopen.
Dat het verstandig kan zijn dat wel te doen is een andere zaak, maar dat heeft niets met dit garantiegevalletje te maken. :)
In plaats daarvan verspil je je eigen tijd, die van de webshop, om een principieel gelijk te halen terwijl daar geen sprake van is: lensdoppen zijn niet ontworpen voor garantie. De wet kan zeggen van wel, maar dat maakt het nog niet redelijk.
Het is de shop die tijd en energie verspilt door een valide claim zonder houdbare onderbouwing af te wijzen.
Of jij en ik het verstandig vinden daartegen in het geweer te komen doet er niet toe.

Ook een principe van €2,- is een principe, ik kan mij niet herinneren dat daar een minimum inleg voor bestaat. :P
Het is best brutaal wat Kamera Express hier doet en dat is dit achterhoedegevecht wel waard, want wat wordt hun volgende stap als je dit gezuig accepteert??

• Saturnus
  • Niet online
De lensdop op een 4 jaar oude AF-S 18-55 is nog helemaal in orde, ook andere lensdoppen helemaal in orde. Deze vertoont binnen weken kuren en is binnen 5 maanden compleet kapot.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 457607 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 01:16:
[...]

Kun je nog slechtere metaforen bedenken?

Het loempia voorbeeld slaat nergens op, want het mist onderdelen. TS mist geen onderdelen en heeft gewoon een lensdop. Het produkt is volledig geleverd.

Ook het TV voorbeeld klopt niet want het is niet zo dat bij levering de lensdop niet werkte. Er is geen defect bij levering, er is een defect ontstaan na gebruik.

En dan komen we bij een belangrijk punt wat je maakt: verwachtingen.

De verwachting bij een afstandbediening is dat indien er geen sprake is van zeer ruw gebruik, deze probleemloos jaren meekan. Redelijke levensduur heet dat. Die verwachting zul je niet hebben bij de batterijen die er inzitten.

Zo ook met lensdoppen. Ze raken zoek en beschadigen snel. Ze lubberen uit. Enz enz. We kunnen hier eindeloos debateren over wat de redelijke levensduur is van een lensdop, maar het moge hopelijk toch duidelijk zijn dat die niet tientallen jaren is (wat bij een hoogwaardig objectief wel het geval is). Het is een vervangingsprodukt, per definitie. En zoals gezegd hoor je sowieso er een paar achter de hand te hebben.

Dus nee, niet eens dat het geheel een gelijke verwachte levensduur heeft. Het is absurd om garantie te eisen op een lensdop.
Ik weet niet welk merk jij gebruikt, maar ik heb nu al jaren 5 lenzen van Canon, nog nooit problemen met het lensdopje gehad.

Dit is gewoon een erg domme actie van Kamera Express. De schade die dit topic al aanbrengt tegenover de kosten van een lensdopje... Daarnaast de kosten die gemoeid zijn met het eigen personeel dat hier tijd aan spendeert. Het is te triest voor woorden!

Youtube: DashcamNL

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dfrenner schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:02:
...
Ik weet niet welk merk jij gebruikt, maar ik heb nu al jaren 5 lenzen van Canon, nog nooit problemen met het lensdopje gehad.
...
Ik vind het ook mevallen moet ik zeggen, heb nog nooit een defecte dop gehad, wel niet optimaal comfortabele.

Met Kamera Express heb ik alleen wat langer geleden een paar ervaringen gehad, niet zo positief, schijnbaar is dat nog steeds beleid. Geen winkel die ik tegenwoordig snel zal overwegen.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 16-08-2018 09:24 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelfde gehad met een Zeiss Batis 135. Dit was niet na paar maanden, maar na een week. Kreeg netjes een nieuwe opgestuurd van KE.

Al eens dergelijke discussie gehad over iets anders met een medewerker van niet te noemen winkel. Heb toen zelfde vraag neergelegd bij andere medewerker en toen kon het wel. Soms treffen we medewerkers die klant uit het oog verliezen en blijven hangen op hun eigen interpretatie van het proces. We blijven mensen ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online

Modbreak:Dat hoef je niet zo SCHREEUWERIG te melden met [h1]-tags.

[ Voor 35% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2018 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Saturnus schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:50:
Hahaha lachen, geen idee of het er veel mee te maken had. Zal wel niet.

Maar ik heb als "regelmatige klant" vanochtend even mijn mening achter gelaten over topics als deze bij een medewerker van Kamera Express.

Ze was het met mij eens en zou de betreffende afdeling hierop aanspreken.

Zal er wel compleet los van staan, maar wel grappig om te lezen dat het nu wel netjes wordt opgelost, zoals het in eerste instantie zou moeten!

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 16-08-2018 20:29 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
*knip* Feedback op individuele moderaties mogen per DM, die horen niet in het topic zelf thuis.

[ Voor 99% gewijzigd door Yorinn op 17-08-2018 07:35 ]

Pagina: 1