PilatuS schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:45:
[...]
Dus in de US is het beter omdat een broek daar minder kost ?
50 uur per week werken in een kledingwinkel om aan het einde van de dag nog een paar uur te gaan werken om rond te kunnen komen. 100.000 euro schuld hebben als je een ongeluk krijgt en je niet genoeg geld hebt om je verzekering te kunnen betalen. Genoeg mensen die geen 70 uur per week voor een hongerloon willen gaan werken en dus maar drugs gaan verkopen om geld te verdienen waardoor de criminaliteit veel hoger is dan hier. Geen fatsoenlijke psychische zorg. Een wegen en elektriciteitsnet dat uit elkaar valt van ellende. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maarja, die broek is wel goedkoper. De US is leuk als je dik geld kan verdienen, voor mensen die dat niet kunnen is het een rot plek om te wonen. Mensen zeuren wel vaak over de belasting hier in NL, maar daar krijg je wel een maatschappij voor terug waar mensen niet de criminaliteit in hoeven om rond te kunnen komen. Dit nog los van alle andere dingen die wij hier goed voor elkaar hebben zoals gezondheidszorg.
Als je naar het grote plaatje kijkt snap ik serieus niet dat het je iets kan boeien dat een broek hier duurder is. Maar ik snap mensen in NL die klagen over de situatie hier sowieso niet.
Ik ben het nog steeds niet met je eens en zal dat nooit worden, maar je verdient wel een fatsoendelijk antwoord.
Aan de ondertoon van je text te lezen ben je redelijk goed geschoold, onder de 35 en heb je zelf voldoende in je bovenkamer om te begrijen dat je het niet ver gaat schoppen, noch hier noch in USA (of welk ander land dan ook) als je je niet zelf inspant.
Echter lees eens hierboven wat er allemaal getypt is de laatste 3 dagen.
--> de schilder is te duur
--> we brengen 80% van ons inkomen naar de belastingen
--> we mogen blij zijn dat we zo'n goede infrastructuur hebben
--> er is een vangnet voor de zwakkeren
==> de winkeliers / ondernemers moeten veel (te veel? ja nee ) belasting betalen, maar dat is goed want dat komt ons allen ten goede.
Stel nu, je bent al wat ouder (zoals ik, maar niet echt stokoud hoor
Dan heb je gezien hoe de export in het pre-EU tijdperk van 25 minuten kloten aan de grens als je als kleine ondernemer iets verkocht in Duitsland veranderde in een veelkoppig monster dat jaarlijks 30 e9 Euro van ons wil hebben en in ruil voor open grenzen duizenden regeltjes terug geeft;
Dat de maatschappij ECHT heel veel onveiliger geworden is in de afgelopen jaren;
Dat scholing, vooral op VMBO niveau, echt heel, heel veel slechter is als pak 'm beet 25 jaar geleden; (waarom? Omdat de onderwijs vernieuwingscommissie van 3 jaar geleden een nieuwe doelstelling heeft geuit die aangeeft welke kant het al tijden op gaat met het lager beroepsonderwijs in Nederland: Laten we goede consumenten maken)
Dat mensen aangemoedigd worden om te accepteren dat eigen verantwoordelijkheid iets smerigs aan het worden is.
Netto resultaat:
Een veel te grote overheid die, om haar eigen bestaan te rechtvaardigen, niets anders doet als pamperen en uitdraagd dat eigen verantwoordelijkheid niet meer nodig is. Er is toch overal wel een vangnetje voor.
Zodat mensen zoals jij wel zien dat er luitjes zijn die dit nodig hebben, maar niet doorhebben dat dat een gevolg is en geen oorzaak.
Ja, in andere landen gaat het wellicht ook niet altijd goed. Maar kijk eens in het Verre Oosten, kijk eens naar landen zoals Korea en Taiwan. Daar zijn mensen zich bewust van het individuele falen van het individu en wordt het individu daarop afgerekend. Is het daar een grote ellende? Nee, want het individu houdt daar rekening mee en verheft zich, ipv het compleet tegenovergestelde hier in West Europa.
We hebben geen oneindige geldboom on dit pamper systeem aan de gang te houden en we zouden er alles aan moeten doen om het zo snel mogelijk uit te bannen en het bewustzijn creeren dat een vangnet een laatste redmiddel is en zeker geen toevluchtsoord.
Dan riep je nog iets over de gezondheidszorg. Ik heb er gelukkig niet al te veel mee te maken gehad, maar de (vele) buitenlanders op mijn werk, uit alle hoeken van de wereldbol, spugen op ons systeem en op de inefficientie van de zorg. Er zijn er genoeg die met hun kinderen liever 4000 km in het vliegtuig gaan voor een simpele aandoening dan hier de gok te wagen. Zegt mij genoeg...
Dus, zelfstandigheid, trots op zelfredzaamheid en een overheid die dit etaleert, dat is wat we nodig hebben, dan worden die broeken vanzelf wel weer betaalbaar.