De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 151 ... 153 Laatste
Acties:

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 15:04
Stewie! schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:23:
[...]
Vorige week bij Range Rover een offerte aangevraagd via de website, dan krijg je automatische whatsappjes en 1 mailtje 10 dagen later "Graag hoor ik wat ik voor u kan en mag betekenen!" zonder offerte. Op mijn reactie of ze een offerte konden opstellen kreeg ik de mail terug "de prijs online mag je aanhouden." Proefrit, koffie, allemaal ver weg bij dit soort sales toppers. Als ik een auto zou kunnen kopen zonder tussenkomst van dit soort anti-verkopers zou ik dat graag doen.
Dan moet je naar de showroom gaan, want een proefrit op de website gaat moeilijk. Je kunt 'm daar wel reserveren: https://www.rangerover.co...k-a-test-drive/index.html
En op de vraag of ze iets voor je kunnen betekenen had je dus om een proefrit kunnen vragen.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:46
Pat911 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:11:
[...]

Dan moet je naar de showroom gaan, want een proefrit op de website gaat moeilijk. Je kunt 'm daar wel reserveren: https://www.rangerover.co...k-a-test-drive/index.html
En op de vraag of ze iets voor je kunnen betekenen had je dus om een proefrit kunnen vragen.
De verkoper had op zijn minst een offerte kunnen geven waarna je een proefrit gaat maken. De Range Rover dealers zijn behoorlijk schaars in Nederland en zeker buiten de randstad!
offtopic:
Ik zou trouwens zelf het merk compleet links laten liggen samen met Jaguar, het is de meest onbetrouwbare merk volgens ANWB, Bovag, Consumentenbond en de ADAC, plus dat de onderhoud ook flink in de papieren loopt.

https://autorai.nl/betrou...-volgens-consumentenbond/

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
Volgens mij staan mijn gegevens al in tig databases die over het darkweb zwerven omdat ze ooit ergens gelekt zijn. Kan er niet wakker van liggen....

• stylezzz
[...]

Toen ik bij Mercedes (Rotterdam, Van Mossel) ging kijken vroeg de verkoper de eerste keer of ik opzij wilde gaan want hij was aan het stofzuigen. 15 minuten in de zaak gestaan voordat iemand kwam helpen.

De tweede keer, enkele jaren later, kwam ik er met mijn vrouw voor een nieuwe familie-auto en zei een verkoper na 10 minuten wachten "de 2e hands staan beneden". De wat hogere modellen staan allemaal op slot in de showroom naast de Brienenoordbrug, denk dat zij een bepaald publiek bedienen waar ik niet thuis hoor. Koffie nooit gehad.

Vorige week bij Range Rover een offerte aangevraagd via de website, dan krijg je automatische whatsappjes en 1 mailtje 10 dagen later "Graag hoor ik wat ik voor u kan en mag betekenen!" zonder offerte. Op mijn reactie of ze een offerte konden opstellen kreeg ik de mail terug "de prijs online mag je aanhouden." Proefrit, koffie, allemaal ver weg bij dit soort sales toppers. Als ik een auto zou kunnen kopen zonder tussenkomst van dit soort anti-verkopers zou ik dat graag doen.
Tsjah... zo'n verkoper moet ook maar inschatten hoe serieus dat een potentiële koper is. Soms zal dat goed gaan, en soms gaat het mis.... Als ie voor elk webformuliertje wat ingevuld word een offerte moet uitbrengen is zijn halve dag al voorbij gok ik. Je wil niet weten hoe vaak dat mensen van niveautje marktplaats even 'de beste prijs' opvragen. Nou is een range rover (naar mijn mening) nog een redelijk exclusief merk ook, waar je als verkoper echt geen gesprek in een half uurtje kan/wil afraffelen....

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:00
[...]

Toen ik bij Mercedes (Rotterdam, Van Mossel) ging kijken vroeg de verkoper de eerste keer of ik opzij wilde gaan want hij was aan het stofzuigen. 15 minuten in de zaak gestaan voordat iemand kwam helpen.

De tweede keer, enkele jaren later, kwam ik er met mijn vrouw voor een nieuwe familie-auto en zei een verkoper na 10 minuten wachten "de 2e hands staan beneden". De wat hogere modellen staan allemaal op slot in de showroom naast de Brienenoordbrug, denk dat zij een bepaald publiek bedienen waar ik niet thuis hoor. Koffie nooit gehad.

Toen ik voor mijn lease auto naar wittebrug ging (Skoda Octavia overigens), kon ik daar zonder problemen praten. Qua offerte kreeg ik wat dingen die ik graag wilde hebben als extraatje, maar dat ging om losse accessoires omdat bij lease het sowieso plat is.
Een andere Skoda dealer kreeg ik geeneens een reactie op. het ligt er vooral aan bij wie je aanklopt heb ik zo het idee.

Qua openingstijden en van winkels en koopavond. Ik merk al jaren dat er weinig interessants is qua winkels om ook voor kerstinkopen langs te gaan. Vroeger gingen mijn vrouw en ik voor elkaar, maar ook voor onze dochter naar de stad (Rotterdam) en daar in de winkels cadeautjes kopen. Maar dat hele shoppen is gewoon totaal niet leuk meer om er een dag van te maken.
Moet wel zeggen als we een dagje weg willen, dat we dan naar de Westfield Mall gaan omdat je dan aardig wat keuze hebt aan winkels om doorheen te struinen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:32

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Tsjah... zo'n verkoper moet ook maar inschatten hoe serieus dat een potentiële koper is. Soms zal dat goed gaan, en soms gaat het mis.... Als ie voor elk webformuliertje wat ingevuld word een offerte moet uitbrengen is zijn halve dag al voorbij gok ik. Je wil niet weten hoe vaak dat mensen van niveautje marktplaats even 'de beste prijs' opvragen. Nou is een range rover (naar mijn mening) nog een redelijk exclusief merk ook, waar je als verkoper echt geen gesprek in een half uurtje kan/wil afraffelen....
Tegelijk kan ik bij Renault op de website gewoon een model bij elkaar klikken met elke optie en rolt de offerte er automatisch uit.
Inruilwaarde zal dan nog bepaald moeten worden als je iets in te ruilen hebt. Maargoed, je hebt een idee wat dat nieuwe ding moet kosten.

Geen prijzen erbij is voor mij net als een vacature zonder salaris indicatie, direct skippen.

Nu kijk ik niet in het super luxe segment waar de kleur stropdas bepaald of je 50.000 korting krijgt of toch alleen een bos bloemen. Maar toch.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:30:
[...]

Tegelijk kan ik bij Renault op de website gewoon een model bij elkaar klikken met elke optie en rolt de offerte er automatisch uit.
Inruilwaarde zal dan nog bepaald moeten worden als je iets in te ruilen hebt. Maargoed, je hebt een idee wat dat nieuwe ding moet kosten.

Geen prijzen erbij is voor mij net als een vacature zonder salaris indicatie, direct skippen.

Nu kijk ik niet in het super luxe segment waar de kleur stropdas bepaald of je 50.000 korting krijgt of toch alleen een bos bloemen. Maar toch.
Tsjah... Renault. Mijn Tesla heb ik ook met 5 muisklikken bevestigd destijds.... En mijn huidige Cupra ging ook voor 95% online, enkel nog even de afwijkende wielenset doorgegeven in de showroom zelf. (stonden niet in de configurator) Geeft ook niet... Maar het is toch een ander marktsegment.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:22
[...]

Volgens mij is die hele autodealer wereld sowieso wel 'bijzonder' te noemen waarbij het merk veel invloed op de dealer heeft.
Maar dan nog, aan een bericht via de website kun je niet zien of de klant serieus is of niet. En we hebben het hier toch over een auto met hooguit een aantal opties, is het dan echt heel moeilijk om een offerte uit te brengen?
Ook al is het online, het is wel het eerste contact met zo'n zaak en de eerste indruk zou voor mij in ieder geval belangrijk zijn.

Showrooms en natuurlijk ook garages zullen voorlopig toch wel blijven bestaan: je wilt zo'n auto ook fysiek bekijken en een proefrit maken, en onderhoud en APK blijft natuurlijk ook nodig.

• spijkerhoofd
[...]

Een verkoper hoort iedereen gelijk te behandelen, of iemand nu serieus is of niet, zeker bij een offerteopvraag van een nieuwe auto kun je er vanuit gaan dat iemand serieus is en niet de beste prijs wilt ontvangen. Dat heb je meer bij inruil en/of een tweedehands. Zeker met inruil kan het schelen om te shoppen, bij de aankoop van mijn huidige kreeg ik een beter aanbod dan bij 2 andere merkendealers.

Maar goed, verkopen is een vak apart welke en veel verkopers beheersen dat vak niet, denken niet mee met de klant doen geen concessies. Een vriend van mij heeft de nieuwe Mercedes CLA gekocht bij Louwman, die dachten zo goed met hem mee dat ze hem verschillende EV's lieten rijden en aanvoelen, deden niet moeilijk om ook de CLA en een Lexus proef te rijden, deden niet moeilijk ondanks dat hij een korte broek aanhad. Hij heeft nu dus een CLA gekocht daar en zijn vrouw heeft een Kia daar gekocht die ze hebben laten overbrengen vanuit een andere filiaal. Die extra mile kan het verschil maken, Louwman heeft 2 auto's verkocht. Mond op mond reviews zijn de meeste waardevolle reviews! Onze volgende auto word een EV en wij tzt als eerste naar Louwman en van Nieuwkerk!

• spijkerhoofd
Arunia schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:28:
[...]
Qua openingstijden en van winkels en koopavond. Ik merk al jaren dat er weinig interessants is qua winkels om ook voor kerstinkopen langs te gaan. Vroeger gingen mijn vrouw en ik voor elkaar, maar ook voor onze dochter naar de stad (Rotterdam) en daar in de winkels cadeautjes kopen. Maar dat hele shoppen is gewoon totaal niet leuk meer om er een dag van te maken.
Moet wel zeggen als we een dagje weg willen, dat we dan naar de Westfield Mall gaan omdat je dan aardig wat keuze hebt aan winkels om doorheen te struinen.
Wij combineren shoppen tegenwoordig met een museumbezoek omdat idd shoppen minder leuk is. Grote steden hebben wel diverser winkelassortiment, buiten Hoog Catherijne heeft bijv. Utrecht leuke unieke winkels!

• spijkerhoofd
Wally2002 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:45:
[...]

Volgens mij is die hele autodealer wereld sowieso wel 'bijzonder' te noemen waarbij het merk veel invloed op de dealer heeft.
Maar dan nog, aan een bericht via de website kun je niet zien of de klant serieus is of niet. En we hebben het hier toch over een auto met hooguit een aantal opties, is het dan echt heel moeilijk om een offerte uit te brengen?
Ook al is het online, het is wel het eerste contact met zo'n zaak en de eerste indruk zou voor mij in ieder geval belangrijk zijn.

Showrooms en natuurlijk ook garages zullen voorlopig toch wel blijven bestaan: je wilt zo'n auto ook fysiek bekijken en een proefrit maken, en onderhoud en APK blijft natuurlijk ook nodig.
Bijna iedere autofabrikant heeft online een configurator waar je de auto van A tot Z kunt aankleden, bij iedere klik verandert de prijs direct. Een fabrikant die dat niet heeft is of super exclusief of loopt hopeloos achter.

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:01:
[...]

Een verkoper hoort iedereen gelijk te behandelen, of iemand nu serieus is of niet, zeker bij een offerteopvraag van een nieuwe auto kun je er vanuit gaan dat iemand serieus is en niet de beste prijs wilt ontvangen. Dat heb je meer bij inruil en/of een tweedehands. Zeker met inruil kan het schelen om te shoppen, bij de aankoop van mijn huidige kreeg ik een beter aanbod dan bij 2 andere merkendealers.

Maar goed, verkopen is een vak apart welke en veel verkopers beheersen dat vak niet, denken niet mee met de klant doen geen concessies. Een vriend van mij heeft de nieuwe Mercedes CLA gekocht bij Louwman, die dachten zo goed met hem mee dat ze hem verschillende EV's lieten rijden en aanvoelen, deden niet moeilijk om ook de CLA en een Lexus proef te rijden, deden niet moeilijk ondanks dat hij een korte broek aanhad. Hij heeft nu dus een CLA gekocht daar en zijn vrouw heeft een Kia daar gekocht die ze hebben laten overbrengen vanuit een andere filiaal. Die extra mile kan het verschil maken, Louwman heeft 2 auto's verkocht. Mond op mond reviews zijn de meeste waardevolle reviews! Onze volgende auto word een EV en wij tzt als eerste naar Louwman en van Nieuwkerk!
Zo zou je het graag willen zien inderdaad. De praktijk wijst echter uit dat er genoeg mensen zijn die voor de lol allerlei webformuliertjes invullen om even 'de beste prijs' te vragen voor een auto van 150K, die ze nooit kunnen betalen. Pure tijdsverspilling IMHO.... Jouw verhaal over louwman is al heel anders. Op het moment dat je daadwerkelijk de moeite neemt om een showroom te bezoeken is al een teken voor de verkoper dat je het 'webformulier' segment ontstegen bent.... Wil niet zeggen dat het altijd goed gaat hoor. Want ook daar gaat het vaak zat fout, dat zag je hierboven wel...

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Zo zou je het graag willen zien inderdaad. De praktijk wijst echter uit dat er genoeg mensen zijn die voor de lol allerlei webformuliertjes invullen om even 'de beste prijs' te vragen voor een auto van 150K, die ze nooit kunnen betalen. Pure tijdsverspilling IMHO.... Jouw verhaal over louwman is al heel anders. Op het moment dat je daadwerkelijk de moeite neemt om een showroom te bezoeken is al een teken voor de verkoper dat je het 'webformulier' segment ontstegen bent.... Wil niet zeggen dat het altijd goed gaat hoor. Want ook daar gaat het vaak zat fout, dat zag je hierboven wel...
Zullen veel mensen hun configuratie opsturen naar de dealer? Ik vraag mij dat wel af! Wel is het mij meerdere keren opgevallen dat uit verhalen van verschillende mensen, nu ook hier op het forum, dat Mercedes de vervelendste verkopers heeft. Je kan als verkoper wel eisen dat de mensen naar locatie komen als ze echt interesse hebben, dat vroeg de Honda dealer ook aan ons.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:32

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:37:
[...]

Tsjah... Renault. Mijn Tesla heb ik ook met 5 muisklikken bevestigd destijds.... En mijn huidige Cupra ging ook voor 95% online, enkel nog even de afwijkende wielenset doorgegeven in de showroom zelf. (stonden niet in de configurator) Geeft ook niet... Maar het is toch een ander marktsegment.
Tesla verkoopt anders ook verdomd dure autos.
Ik snap dat hele hippe gedoe niet met als je maar de juiste stropdas omdoet of de juiste lulverhalen ophangt je dan goedkoper bent.

Die auto kost X. Als je vaste klant bent kan het wellicht iets eraf. Net als met inruil.

Autos lijken ongeveer het enige product waarin je als koper vaak amper serieus genomen wordt terwijl je bergen geld komt brengen en die verkoper krijgt gewoon per uur betaald, eventueel met commissie per verkochte auto. Super exclusieve zaken gast je showroom niet storm lopen.
Behandel dan ook iemand in een zeeman shirt en een spijkerbroek gewoon als klant en geef een bakje koffie en vraag wat interesses zijn of waar hulp of proefrit gewenst is.

Anders zit die verkoper in zn eentje koffie te drinken. Kan hij beter zn werk gaan doen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Tesla verkoopt anders ook verdomd dure autos.
Ik snap dat hele hippe gedoe niet met als je maar de juiste stropdas omdoet of de juiste lulverhalen ophangt je dan goedkoper bent.

Die auto kost X. Als je vaste klant bent kan het wellicht iets eraf. Net als met inruil.

Autos lijken ongeveer het enige product waarin je als koper vaak amper serieus genomen wordt terwijl je bergen geld komt brengen en die verkoper krijgt gewoon per uur betaald, eventueel met commissie per verkochte auto. Super exclusieve zaken gast je showroom niet storm lopen.
Behandel dan ook iemand in een zeeman shirt en een spijkerbroek gewoon als klant en geef een bakje koffie en vraag wat interesses zijn of waar hulp of proefrit gewenst is.

Anders zit die verkoper in zn eentje koffie te drinken. Kan hij beter zn werk gaan doen?
Je stropdasverhaal herken ik niet zo, maar dat komt misschien ook wel omdat ik er nooit een om heb. ;) Wat ik wel weet is dat er 'teveel' goudzoekers vooral online avondjes aan elkaar klikken. Hell... je kunt zelfs een porsche 911 via de site samenstellen.... En dat is nou bij uitstek het merk waar eigenlijk nooit een standaard auto word verkocht. Jouw ervaring bevestigd dit ook... Het is als verkoper verschrikkelijk frustrerend om tijd in een klant te investeren die niet serieus is. Je gaat daarom als verkoper meteen afwegen wat voor klant dat je voor je hebt... En nou is de situatie dat iemand met een zeeman shirt de porsche dealer binnen loopt wel een erge 'edge case'.

• spijkerhoofd
stylezzz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Je stropdasverhaal herken ik niet zo, maar dat komt misschien ook wel omdat ik er nooit een om heb. ;) Wat ik wel weet is dat er 'teveel' goudzoekers vooral online avondjes aan elkaar klikken. Hell... je kunt zelfs een porsche 911 via de site samenstellen.... En dat is nou bij uitstek het merk waar eigenlijk nooit een standaard auto word verkocht. Jouw ervaring bevestigd dit ook... Het is als verkoper verschrikkelijk frustrerend om tijd in een klant te investeren die niet serieus is. Je gaat daarom als verkoper meteen afwegen wat voor klant dat je voor je hebt... En nou is de situatie dat iemand met een zeeman shirt de porsche dealer binnen loopt wel een erge 'edge case'.
Een auto samenstellen voor de lol betekend niet dat mensen meteen een offerte aanvragen, als je als verkoper eist dat de potentiele koper naar de showroom komt en deze weigert weet de verkoper meteen of de koper serieus is. En iemand helpen die uiteindelijk niks koopt is part of the job van een verkoper. Dat is het zelfde als een softwareengineer geen zin heeft om incidenten op te lossen of een politieagent die geen trek heeft om te flitsen. Its part of the job. Als de potentiele koper zelf naar de showroom komt voor een proefrit en je kijkt deze weg want hij heeft een zeemanshirt aan is stupide, ook al verkoop je de auto niet, de meeste mensen die een proefrit maken in een nieuwe auto zal de auto toch leasen via de werkgever, dus echt verkopen doe je niet, maar mercedes, het bedrijf die de verkoper vertegenwoordigd wel, en vanuit daar word het salaris van de verkoper uiteindelijk verkoopt.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:20
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:01:
Een verkoper hoort iedereen gelijk te behandelen, of iemand nu serieus is of niet, zeker bij een offerteopvraag van een nieuwe auto kun je er vanuit gaan dat iemand serieus is en niet de beste prijs wilt ontvangen. Dat heb je meer bij inruil en/of een tweedehands.
Tijdje terug was ik aan het wachten op een reparatie, kwam een stelletje voor een geplande proefrit en die kreeg netjes de auto mee. Ik maakte een praatje met de verkoopster, zei dat ze nu al wist dat het funshoppers waren. Dagje met veel auto's rijden, niet de intentie om te kopen.

Vond dat een bijzonder verhaal, waarom zou je dat doen? 45 minuten later was ik nog steeds aan het wachten, stel komt terug 'mooie auto, alleen wel jammer dat er geen X op zit dus we kijken even verder...'. Verkoopster maakt vriendelijk praatje, ze gaan weg en ik geef haar en compliment dat deze zo netjes bleef. Dat deze auto geen X had stond gewoon op de site erbij, maar volgens haar tegenwoordig onder jongere generaties heel gewoon dit.

Dus ja, verkopers maken een inschatting en dat gaat soms vast mis maar meestal klopt het.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• spijkerhoofd
hoevenpe schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Tijdje terug was ik aan het wachten op een reparatie, kwam een stelletje voor een geplande proefrit en die kreeg netjes de auto mee. Ik maakte een praatje met de verkoopster, zei dat ze nu al wist dat ze funshoppers waren. Dagje met veel auto's rijden, niet de intentie om te kopen.

Vond dat een bijzonder verhaal, waarom zou je dat doen? 45 minuten later was ik nog steeds aan het wachten, stel komt terug 'mooie auto, alleen wel jammer dat er geen X op zit dus we kijken even verder...'. Verkoopster maakt vriendelijk praatje, ze gaan weg en ik geef haar en compliment dat deze zo netjes bleef. Dat deze auto geen X had stond gewoon op de site erbij, maar volgens haar tegenwoordig onder jongere generaties heel gewoon dit.

Dus ja, verkopers maken een inschatting en dat gaat soms vast mis maar meestal klopt het.
Er is tegenwoordig zoveel keuze dat ik het niet gek vind dat consumenten auto's willen vergelijken. Wij hebben ook 4 proefritten gedaan bij 3 verschillende dealers voordat we zeker wisten dat het een Honda ging worden en bij onze volgende auto is die kans ook groot. Ik snap hierin de jongeren generatie wel. Het is geen brood dat je koopt maar een dure aankoop tientallen duizenden euro's die je jaren wilt rijden, de auto zou goed moeten voelen en autoverkopers moeten dat accepteren. Wij wilde dan een full hybride, als je een plug in wilt kopen heb je nog meer keuzes!

• stylezzz
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Een auto samenstellen voor de lol betekend niet dat mensen meteen een offerte aanvragen, als je als verkoper eist dat de potentiele koper naar de showroom komt en deze weigert weet de verkoper meteen of de koper serieus is. En iemand helpen die uiteindelijk niks koopt is part of the job van een verkoper. Dat is het zelfde als een softwareengineer geen zin heeft om incidenten op te lossen of een politieagent die geen trek heeft om te flitsen. Its part of the job. Als de potentiele koper zelf naar de showroom komt voor een proefrit en je kijkt deze weg want hij heeft een zeemanshirt aan is stupide, ook al verkoop je de auto niet, de meeste mensen die een proefrit maken in een nieuwe auto zal de auto toch leasen via de werkgever, dus echt verkopen doe je niet, maar mercedes, het bedrijf die de verkoper vertegenwoordigd wel, en vanuit daar word het salaris van de verkoper uiteindelijk verkoopt.
It's part of the job inderdaad... Ik maak me er niet zo druk om. Zelf heb ik maar 1 x een dergelijke ervaring gehad, die ook gewoon opgelost werd. Ging kijken voor een KIA als gezinssloep, dus samen met de vrouw op stap naar wat dealers die een leuk model op voorraad hadden. Bij 1 kwam ik blijkbaar 'te snel' binnen met de vraag om een proefrit, waarna de verkoper aangaf graag eerst even te willen zitten met een kop koffie om de auto te bespreken. Ook prima...

• stylezzz
hoevenpe schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

Tijdje terug was ik aan het wachten op een reparatie, kwam een stelletje voor een geplande proefrit en die kreeg netjes de auto mee. Ik maakte een praatje met de verkoopster, zei dat ze nu al wist dat ze funshoppers waren. Dagje met veel auto's rijden, niet de intentie om te kopen.

Classic verhaal inderdaad, en bevestigd gewoon wat er in de praktijk gebeurd. Zelfs niet elke klant die een showroom binnen stapt moet je serieus nemen.... Sommige mensen maken er inderdaad een sport van om op zaterdag her en der een proefrit te maken voor nop. Waarom? Verveling, stoer doen.... noem maar op.

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 15:20
Om terug te komen op de fysieke winkels, een beetje dan...
https://nos.nl/artikel/26...-uitstel-van-betaling-aan

Zijn alle Nederlanders al voorzien van een fiets?, of is de kwaliteit van een Batavus tegenwoordig zo slecht dat je net zo goed een chinese fiets kan kopen?

Vraag me af wat dit gaat beteken voor de dealers van deze fietsen, veel hebben meerdere merken maar je zal maar net fietsen van alleen Accel verkopen...

[ Voor 18% gewijzigd door Mielemuis op 06-08-2026 12:04 ]

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-08 12:16
Als ik op vakantie ben dan vind ik het wel interessant dat mensen praatjes maken met het winkelpersoneel terwijl er 10 mensen in de rij staan. Of die bizarre Japanners die alles heel mooi voor je inpakken also je de keizer bent.

Tijd heeft een heel ander begrip voor Nederlanders. Winkel inlopen, spullen kopen en binnen 3 minuten naar buiten voor de volgende sale!

• spijkerhoofd
emeralda schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:09:
Als ik op vakantie ben dan vind ik het wel interessant dat mensen praatjes maken met het winkelpersoneel terwijl er 10 mensen in de rij staan. Of die bizarre Japanners die alles heel mooi voor je inpakken also je de keizer bent.

Tijd heeft een heel ander begrip voor Nederlanders. Winkel inlopen, spullen kopen en binnen 3 minuten naar buiten voor de volgende sale!
S'lands wijs s'lands eer, ieder land is anders, iedere cultuur is anders! Ik heb geen behoefte aan een praatje tenzij het een bekende is.

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13

Natuurlijk houden Japanners ook van tijdefficiëntie. Maar hier gaat het niet om tijd.
Presentatie is belangrijk (verkoper), en met aandacht en intentie je spullen halen (koper).

Als Nederlanders snap ik dat je dan denkt dat het allemaal lang duurt, maar de focus en prioriteit ligt daar op andere zaken.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mielemuis schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:02:

Zijn alle Nederlanders al voorzien van een fiets?, of is de kwaliteit van een Batavus tegenwoordig zo slecht dat je net zo goed een chinese fiets kan kopen?

Vraag me af wat dit gaat beteken voor de dealers van deze fietsen, veel hebben meerdere merken maar je zal maar net fietsen van alleen Accel verkopen...
De vraag is juist andersom, is de hogere prijs voor kwaliteit van een Batavus het nog waard voor 'mindere' kwaliteit van een chinese fiets, maar tegen een fractie van de prijs? Beetje Batavus gaat tegen de 3000, beetje chinese variant (knockoff of niet) kan al rond de 1000. Kijk naar succes van fatbikes, waren echt geen hoge prijs/kwaliteit fietsen.

En ja, je hebt ook nog Gazelle en Cortina, denk dat zo'n gat (als je er van kan spreken) prima kan worden opgevuld door de andere merken.
studioh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Natuurlijk houden Japanners ook van tijdefficiëntie. Maar hier gaat het niet om tijd.
Presentatie is belangrijk (verkoper), en met aandacht en intentie je spullen halen (koper).

Als Nederlanders snap ik dat je dan denkt dat het allemaal lang duurt, maar de focus en prioriteit ligt daar op andere zaken.
Probleem is niet dat er geen waardering is voor service en klantenaandacht, maar de huidige focus is puur 'waar zit de meeste marge op' dan 'welk product past het beste bij jou'. En als je dat al merkt als je binnen komt, dan wil je gewoon kopen en wegzijn.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:39

Iets met private equity (KKR heeft Accell group gekocht met een financiering waar Accell group de rente voor betaalt), een corona crisis en een bakfietsmerk waarvan 100% teruggeroepen werd vanwege productiefouten...

In februari heeft KKR de aandelen weggegeven aan de schuldeisers, in ruil daarvoor kreeg Accell group nog wat extra financiering... en dat geld is nu op.

Die fietsmakers zijn sowieso de lul, want wat een aantal fabrikanten nog wel eens willen doen als jij een zwik ebikes bestelt voor in je winkel is de fietsen leveren en dan de accu's op backorder. Wel de factuur moeten betalen, maar zonder accu kan je ze niet verkopen.

Verder Batavus/Sparta... ik vond hun ebikes in het verleden dramatisch. Prima fiets verder, de bekende batavus/sparta kwaliteit, maar het elektrische deel was gewoon goedkope chinese rotzooi met beperkte levensduur en slecht verkrijgbare vervangingsdelen. Na de overstap op Bosch is het wel beter geworden, maar voor de helft van het geld heb je een ander merk en voor een kwart van het geld heb je een fatbike.

Dan de kwaliteit van de fietsen zelf... die maken ze al lang niet meer in Heerenveen maar laten ze in China maken. Enige wat ze in Heerenveen nog doen is de afmontage. Babboe had niet voor niks zoveel gescheurde frames.
Edit: Heerenveen is exit, dat hebben ze begin dit jaar verplaatst naar Hongarije. Chinese frames geassembleerd in Hongarije, niks Nederlands meer aan.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 06-08-2026 12:39 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:37:
[...]

Iets met private equity (KKR heeft Accell group gekocht met een financiering waar Accell group de rente voor betaalt), een corona crisis en een bakfietsmerk waarvan 100% teruggeroepen werd vanwege productiefouten...

In februari heeft KKR de aandelen weggegeven aan de schuldeisers, in ruil daarvoor kreeg Accell group nog wat extra financiering... en dat geld is nu op.

Die fietsmakers zijn sowieso de lul, want wat een aantal fabrikanten nog wel eens willen doen als jij een zwik ebikes bestelt voor in je winkel is de fietsen leveren en dan de accu's op backorder. Wel de factuur moeten betalen, maar zonder accu kan je ze niet verkopen.

Verder Batavus/Sparta... ik vond hun ebikes in het verleden dramatisch. Prima fiets verder, de bekende batavus/sparta kwaliteit, maar het elektrische deel was gewoon goedkope chinese rotzooi met beperkte levensduur en slecht verkrijgbare vervangingsdelen. Na de overstap op Bosch is het wel beter geworden, maar voor de helft van het geld heb je een ander merk en voor een kwart van het geld heb je een fatbike.

Dan de kwaliteit van de fietsen zelf... die maken ze al lang niet meer in Heerenveen maar laten ze in China maken. Enige wat ze in Heerenveen nog doen is de afmontage. Babboe had niet voor niks zoveel gescheurde frames.
Edit: Heerenveen is exit, dat hebben ze begin dit jaar verplaatst naar Hongarije. Chinese frames geassembleerd in Hongarije, niks Nederlands meer aan.
Die gescheurde frames komt niet omdat ze in China zijn gemaakt maar omdat Accell de leverancier heeft gevraagd zo goedkoop mogelijk te produceren. Als je om topkwaliteit vraagt doen ze dat ook gewoon in China. Maar dan kost het wel wat meer.

• R_Zwart
  • Nu online
studioh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

In Nederland zijn winkels als Action en Die Grenze het populairst. Dat zegt alles denk ik. Veel voor weinig (zelfs als je het eigenlijk niet nodig hebt)vinden velen belangrijker dan kwaliteit en service.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:27:
[...]
En ja, je hebt ook nog Gazelle en Cortina, denk dat zo'n gat (als je er van kan spreken) prima kan worden opgevuld door de andere merken.
Ben voor normale fietsen fan van Azor. Geen idee hoe hun elektrische zijn, maar mijn Azor houdt het al 5 jaar uit full time in Amsterdam in de buitenlucht, mijn Cortina daarvoor was na 2 jaar al aan het roesten als een oude franse auto.

• _JGC_
R_Zwart schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Die gescheurde frames komt niet omdat ze in China zijn gemaakt maar omdat Accell de leverancier heeft gevraagd zo goedkoop mogelijk te produceren. Als je om topkwaliteit vraagt doen ze dat ook gewoon in China. Maar dan kost het wel wat meer.
In geval van Babboe ging het al mis bij het ontwerp, zelfs al hadden ze de chinezen extra betaald voor een sterkere las, dan nog waren ze gescheurd. Het design stond boven de betrouwbaarheid.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-09 15:04
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

De verkoper had op zijn minst een offerte kunnen geven waarna je een proefrit gaat maken. De Range Rover dealers zijn behoorlijk schaars in Nederland en zeker buiten de randstad!
Maar er zijn bij een Range Rover wel 1 tot 2 miljoen combinaties te maken. Dat doe je niet met wat heen en weer gemail. Je configureert je auto lekker zelf, en dan weet je de prijs (zo is het ook bij veel andere merken). Dan kan een verkoper dat terugsturen als offerte, maar dat biedt dan geen enkele toegevoegde waarde. Dus dan vind ik de opmerking dat je de prijs kan aanhouden van de website wel terecht.
De verkoper had gewoon moeten bellen om een afspraak in te plannen voor een proefrit.

• stylezzz

Ik gok op een veranderde marktsituatie.... Met covid waren de fietsen schaars (hoge vraag, slechte leveringen), en na covid stonden alle magazijnen vol omdat de vraag wegviel. Daarbij nog zoiets als de fatbike die grote populariteit kent en marktaandeel van de 'reguliere' fietsfabrikanten afsnoept, en het is wachten tot er partijen in de problemen komen. Jammer.... Ik heb met covid nog een nieuwe batavus gekocht. Prima fiets, maar het heeft ze niet van de ondergang kunnen redden ;)

• Sjah
  • Laatst online: 00:42
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:12:
[...]

S'lands wijs s'lands eer, ieder land is anders, iedere cultuur is anders! Ik heb geen behoefte aan een praatje tenzij het een bekende is.
Er is , als ik kijk naar de mensen voor me bij de kassa, echt wel behoefte aan een praatje. Helaas spreekt de dame voor me tegen de kassiere, maar mij als mede-klant ziet ze als geen-gesprekspartner. Jammer, er is eenzaamheid blijkt hier wel uit, meer mensen dan ooit wonen alleen. Als je op een terras gaat zitten kom je ook niet tot een praatje. Als je op een openbaar bankje gaat zitten, gaan mensen ver uit elkaar zitten, of de ruimte moet je dwingen echt tegen elkaar aan te gaan zitten. Of dat echt NL is, weet het niet. Denk het niet want hier in de grote stad heb je veel expats, die zeggen ook geen boeh of bah, ja die kennen elkaar.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-09 11:14
Niet iedere Nederlander hoeft zo snel mogelijk weer buiten te zijn en het ligt ook helemaal aan (het assortiment van) de winkel zelf. Bij Concerto Amsterdam ben ik vaak uren zoet.

• P-Rock
  • Laatst online: 05-09 11:14
Sjah schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Er is , als ik kijk naar de mensen voor me bij de kassa, echt wel behoefte aan een praatje. Helaas spreekt de dame voor me tegen de kassiere, maar mij als mede-klant ziet ze als geen-gesprekspartner. Jammer, er is eenzaamheid blijkt hier wel uit, meer mensen dan ooit wonen alleen. Als je op een terras gaat zitten kom je ook niet tot een praatje. Als je op een openbaar bankje gaat zitten, gaan mensen ver uit elkaar zitten, of de ruimte moet je dwingen echt tegen elkaar aan te gaan zitten. Of dat echt NL is, weet het niet. Denk het niet want hier in de grote stad heb je veel expats, die zeggen ook geen boeh of bah, ja die kennen elkaar.
Een beter gesprek begint bij jezelf.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Heb nog nooit een fietsenwinkel gezien die alleen Accell voerde. Dan is je aanbod sowieso te beperkt om een brede markt te kunnen voorzien.
En zoals @_JGC_ aangeeft is het weer eens niet het bedrijf zelf wat in de problemen komt maar een financiële constructie waar je iets van kunt vinden.

Persoonlijk vind ik het met name jammer dat Koga hier ook onder valt. Recent zaten we nog met een schuin oog naar een nieuwe te kijken maar de continuïteit van merken en daarmee beschikbare onderdelen wordt wel spannender zo.
Overigens ook een product waarbij je absoluut niet zonder fysieke winkel kunt als je serieus kijkt. Dan wil je toch voelen en proberen en rondjes rijden voordat je een bak geld uitgeeft.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

[...]

Nee het is meer stads inderdaad, niet zozeer Nederlands. Zodra je in kleinere winkels komt waar nog daadwerkelijk een eigenaar rond loopt, of je personeel hebt die zich verbonden voelen met hun winkel, dan heb je vrij gemakkelijk gesprekken. Zie ook de markt.
Gaat het qua schaalgrootte een grens over dat je personeel het als bijbaantje doet of krijg je busladingen hit-n-run-klanten dan is dat een stuk minder. Het is meer het type winkel en klant dan een cultureel dingetje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
@Gonadan Juist dit soort merken hebben veel onderdelen die uitwisselbaar zijn. Pas met de introductie van die internetmerken die hun fietsen met specialistisch design in China lieten produceren kreeg je die merkafhankelijkheid.

Meeste fietsen is gewoon allemaal universeel uitwisselbaar qua onderdelen, enig dingetje is de accu/motor/controller combinatie bij ebikes, dat verschilt per fabrikant en per model, alhoewel veel dingen tegenwoordig een standaard Bosch of Bafang setje monteren. Zelfs de supermarkt of bouwmarkt verkoopt fietsen met Shimano rollerbrakes en versnellingsnaven.

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:09:
@Gonadan Juist dit soort merken hebben veel onderdelen die uitwisselbaar zijn. Pas met de introductie van die internetmerken die hun fietsen met specialistisch design in China lieten produceren kreeg je die merkafhankelijkheid.

Meeste fietsen is gewoon allemaal universeel uitwisselbaar qua onderdelen, enig dingetje is de accu/motor/controller combinatie bij ebikes, dat verschilt per fabrikant en per model, alhoewel veel dingen tegenwoordig een standaard Bosch of Bafang setje monteren. Zelfs de supermarkt of bouwmarkt verkoopt fietsen met Shimano rollerbrakes en versnellingsnaven.
Was het maar waar. Ja de afmontage enzo is 3rd party, maar een stuur of lamp is tegenwoordig zo ingebouwd dat je specifiek van dat merk moet hebben anders ben je de pineut.

Overigens heb ik het over fietsen, niet over de moderne spartamet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _JGC_
@Gonadan Dat zijn dus die design merken... als ik kijk naar mijn Batavus fiets van 2010... aluminium stuur, maar zolang de stuurpin past kan je daar elk stuur op zetten. Koplamp is gewoon universeel spul op een steuntje dat vast zit met het schroefje van het spatbord. De Sparta ION XGT van mijn vriendin is qua design wat specialistischer, maar ook daar genoeg universele onderdelen toegepast.

Zoontje heeft nu een derdehands Giant fiets met aluminium frame, die heeft al wat onderdelen gedoneerd gekregen van de oude Batavus ebike van mijn vriendin.

Ik had vroeger krantenwijkjes, gebruikte vaak oude afgedankte fietsen. Soms maakte ik van 2 kapotte fietsen gewoon weer 1 werkende fiets.

• spijkerhoofd
[...]

Dat is in velen landen precies hetzelfde, Nederland is verre van een uitzondering. Kijk eens naar Scandinavië, daar hebben mensen een grote hekel aan als vreemde mensen random een praatje willen maken, in Zuid Europa is het juist weer normaal om een random praatje te maken.

Dat er veel eenzaamheid is in Nederland komt wellicht dat de familiebanden in Nederland een stuk minder zijn dan in bijv. de Zuid Europese landen, daar pleuren ze hun ouders niet in een verzorgingstehuis maar wonen ze vaak bij hun kinderen in. In Zuid Europa is het leven ook minder gehaast, maar ook is de welvaart een stuk lager. Zo heeft ieder land wel zijn voor en nadelen...

• Gonadan

Gonadan

_JGC_ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
@Gonadan Dat zijn dus die design merken... als ik kijk naar mijn Batavus fiets van 2010... aluminium stuur, maar zolang de stuurpin past kan je daar elk stuur op zetten. Koplamp is gewoon universeel spul op een steuntje dat vast zit met het schroefje van het spatbord. De Sparta ION XGT van mijn vriendin is qua design wat specialistischer, maar ook daar genoeg universele onderdelen toegepast.

Zoontje heeft nu een derdehands Giant fiets met aluminium frame, die heeft al wat onderdelen gedoneerd gekregen van de oude Batavus ebike van mijn vriendin.

Ik had vroeger krantenwijkjes, gebruikte vaak oude afgedankte fietsen. Soms maakte ik van 2 kapotte fietsen gewoon weer 1 werkende fiets.
Ja oké. Dat heeft niets met design fietsen te maken maar dan interesseert het je gewoon vrij weinig welke onderdelen er op zitten. Maar als ik mijn stuur sloop wil ik wel graag gewoon weer eenzelfde stuur er op hebben.
Natuurlijk kan ik daar in principe elk stuur op zetten wat ik wil, maar dat ziet er vaak niet uit en ik heb met een reden een bepaalde fiets gekocht.

Als je echt wilt kan je op elke fiets de meeste onderdelen wel aanpassen/vervangen. Maar dan moet je gewoon op marktplaats een afgeleeft model halen waarvan het frame zelf nog wel prima is en die gewoon lekker zelf volledig gaan afmonteren. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Dat is in velen landen precies hetzelfde, Nederland is verre van een uitzondering. Kijk eens naar Scandinavië, daar hebben mensen een grote hekel aan als vreemde mensen random een praatje willen maken, in Zuid Europa is het juist weer normaal om een random praatje te maken.

Dat er veel eenzaamheid is in Nederland komt wellicht dat de familiebanden in Nederland een stuk minder zijn dan in bijv. de Zuid Europese landen, daar pleuren ze hun ouders niet in een verzorgingstehuis maar wonen ze vaak bij hun kinderen in. In Zuid Europa is het leven ook minder gehaast, maar ook is de welvaart een stuk lager. Zo heeft ieder land wel zijn voor en nadelen...
Heel veel van de vooroordelen die over Nederland gelden als het gaat om vriendelijkheid, gastvrijheid, levensstijl herken ik totaal niet als je kijkt naar het platteland/dorpen. Kijk je naar de randstad dan snap ik het wel. Het is meer dan alleen maar land/cultuur.

Maar goed, het dwaalt onderhand wel erg ver af van de winkels weer hè? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:45
hoevenpe schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:38:
[...]

Winkels die in fysieke vorm weinig toevoegen zullen op termijn alleen online levensvatbaar zijn, de kostenstructuur qua huisvesting en personeel is zo verschillend dat je in fysieke vorm bijna altijd forse duurder bent en de enkeling die dat ervoor overheeft gaat je niet redden.

Eens in de zoveel tijd zie je een ontwikkeling die een bedrijfstak volledig op z'n kop zet, stakeholders zijn vaak de laatsten die hun eigen ontstane irrelevantie onder ogen zien. We zijn 'onmisbaar' maar als de meute daar anders over denkt ben je dat dus niet meer.
Mensen hebben echt eenverkeer beeld bij de kostenstructuur van een webwinkel. Die is hoger dan je waarschijnlijk denkt en alleen bij hele hoge volumes dalen de kosten.

• bszz
SinergyX schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:27:
[...]

De vraag is juist andersom, is de hogere prijs voor kwaliteit van een Batavus het nog waard voor 'mindere' kwaliteit van een chinese fiets, maar tegen een fractie van de prijs? Beetje Batavus gaat tegen de 3000, beetje chinese variant (knockoff of niet) kan al rond de 1000. Kijk naar succes van fatbikes, waren echt geen hoge prijs/kwaliteit fietsen.

[...]

Probleem is niet dat er geen waardering is voor service en klantenaandacht, maar de huidige focus is puur 'waar zit de meeste marge op' dan 'welk product past het beste bij jou'. En als je dat al merkt als je binnen komt, dan wil je gewoon kopen en wegzijn.
Bij veel klanten zit de focus op prijs en niet op service en aandacht. You get what you pay for....

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

Mensen hebben echt eenverkeer beeld bij de kostenstructuur van een webwinkel. Die is hoger dan je waarschijnlijk denkt en alleen bij hele hoge volumes dalen de kosten.
Waarschijnlijk stijgen de kosten, maar gerekend per transactie zal het dalen. ;)

Maar over welke vorm van een webwinkel heb je het dan? Ik ken vele vormen van online verkoop en de kostenstructuur verschilt nogal afhankelijk van de vorm die je kiest en of je überhaupt aan eigen voorraad doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bszz
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Waarschijnlijk stijgen de kosten, maar gerekend per transactie zal het dalen. ;)

Maar over welke vorm van een webwinkel heb je het dan? Ik ken vele vormen van online verkoop en de kostenstructuur verschilt nogal afhankelijk van de vorm die je kiest en of je überhaupt aan eigen voorraad doet.
Ook.voor dropshipping zul.je koppelingen met leveranciers, vervoerders ed moeten inrichten en beheren.

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

Ook.voor dropshipping zul.je koppelingen met leveranciers, vervoerders ed moeten inrichten en beheren.
Klopt, afhankelijk van hoe en wat precies. Dus vandaar mijn vraag. Ik ben wel benieuwd waar je aan denkt en wat men onder het algemeen daarin onderschat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

In Zuid-Europese steden is het niet minder gehaast dan bij ons. De tijd van manana en uren lunchen is daar echt wel voorbij. Bovendien is ook daar geen ruimte om ouders in huis te nemen. Een huurflatje is daar minstens zo duur als hier en de salarissen zijn lager.

• bszz
Gonadan schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:04:
[...]

Klopt, afhankelijk van hoe en wat precies. Dus vandaar mijn vraag. Ik ben wel benieuwd waar je aan denkt en wat men onder het algemeen daarin onderschat.
Nou, de redenering is vaak"Je hebt geen duur pand nodig, dus het zal wel goedkoper zijn" . Maar als je een webshop serieus wilt opzetten krijg je met heel veel andere kosten te maken. Dat is vaak een stuk minder zichtbaar (letterlijk) en dan wordt heel makkelijk gezegd dat een webwinkel minder kosten heeft. Dat is vaak echt niet zo, tenzij het volume heel.hoog is. Je vraagt om een typering van een webshop waarvoor dat geldt maar dit geldt vrij algemeen voor een serieuze webshop. Het argument dat een webwinkel goedkoper is dan een fysieke winkel is te kort door de bocht.

• Gonadan

Gonadan

bszz schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:57:
[...]

Nou, de redenering is vaak"Je hebt geen duur pand nodig, dus het zal wel goedkoper zijn" . Maar als je een webshop serieus wilt opzetten krijg je met heel veel andere kosten te maken. Dat is vaak een stuk minder zichtbaar (letterlijk) en dan wordt heel makkelijk gezegd dat een webwinkel minder kosten heeft. Dat is vaak echt niet zo, tenzij het volume heel.hoog is. Je vraagt om een typering van een webshop waarvoor dat geldt maar dit geldt vrij algemeen voor een serieuze webshop. Het argument dat een webwinkel goedkoper is dan een fysieke winkel is te kort door de bocht.
Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is iets meer inhoud voor die stelling, maak het dan concreet in plaats van 'het is gewoon zo'. Want voor dat je als eenpitter vanuit huis de kosten hebt gemaakt die voorbij gaan aan huur van een pand, energiekosten, inventaris en verzekeringen ben je toch wel een aardig eind verder.
Website, betaalsystemen en marketing heb je in beide gevallen nodig dus dat kan je weg strepen, personeel is een keuze afhankelijk van grootte. Dan blijft over dingen als software voor de webshopzelf met voorraadbeheer en verpakkingsmaterialen.

Wat de kosten van de webshop verder zijn hangt heel erg af van je keuzes. Verzend je zelf de pakketten of neem je een zakelijke afhaalconstructie af? Bereken je verzendkosten door? Heb je eigen voorraad, moet je daar nog opslag voor of zelfs een pand? Hoe groot is je assortiment, welke levertijden wil je garanderen, hoeveel voorraad wil je, mag je nee verkopen?

Daarmee vind ik de stelling te kort door de bocht. Ik denk dat een webshop wel degelijk minder kosten heeft, zeker wanneer je start en het nog kleinschalig is.
Ga je groeien dan kan ik me voorstellen dat je op een punt komt dat er investeringen nodig zijn zoals een eigen pand voor medewerkers en logistiek, of misschien moet je aan de inpakmachines, dan kom je inderdaad op een punt dat je qua afzet en groeimogelijkheden wel goed moet zitten anders ga je in die fase onderuit.
Dan nog zal dat pand op een goedkope bedrijfslocatie zitten, terwijl de fysieke winkel op een aantrekkelijke winkellocatie moet zitten. Bij een ruimte van gelijk formaat, of op zijn minst groot genoeg om het assortiment en voorraad te kunnen huisvesten is mijn schatting dat de fysieke winkel qua pand een heel stuk duurder zou zijn.

Dus ik denk de stelling dat een webwinkel goedkoper is dan een fysieke winkel in bepaalde gevallen wellicht te makkelijk is en dat mensen de kosten onderschatten zeker, maar dat het gemiddeld genomen er toch wel op neer komt dat een fysieke winkel gewoon meer kosten heeft. (assortiment en afzet dan wel gelijkaardig houden, anders valt er niet te vergelijken)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• R_Zwart
  • Nu online
Gonadan schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Ga je groeien dan kan ik me voorstellen dat je op een punt komt dat er investeringen nodig zijn zoals een eigen pand voor medewerkers en logistiek, of misschien moet je aan de inpakmachines, dan kom je inderdaad op een punt dat je qua afzet en groeimogelijkheden wel goed moet zitten anders ga je in die fase onderuit.
En waar het ook nog wel eens fout gaat is dat al die dingen die je noemt er nog niet zijn, maar de winkel wel begint te groeien. Vervolgens ben je al je tijd kwijt aan het afhandelen van bestelling zodat je been tijd hebt om de boel anders te gaan opzetten. Je moet dan eigenlijk mensen gaan aannemen waar nog geen geld voor is, want dat komt pas een tijdje nadat je die investeringen hebt gedaan.

Maar ik denk dat de moderatie zo gaat ingrijpen want we dwalen af van waar dit topic eigenlijk over gaat :-)

[ Voor 6% gewijzigd door R_Zwart op 08-08-2026 12:24 ]

• emeralda
De concurrentie als webshop is moordend. Als ik iets bij Bol koop kijk ik niet eens wie de echte verkoper is.

De grote giganten zuigen een heleboel op. De gevestigde namen zijn allemaal al 10+ jaar geleden begonnen. Als je nu nog wil beginnen met sneakers verkopen met je webshop dan kom je erachter dat je niet bepaald de eerste bent met dat idee. Sneakers.nl bestaat al.

Met een winkelcentrum weet je tenminste zeker dat er mensen langskomen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:20
emeralda schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:24:
Met een winkelcentrum weet je tenminste zeker dat er mensen langskomen.
Dat vast op veel plekken dus tegen, alleen echte A-locaties hebben nog veel aanloop. Megamall of buurtwinkelcentrum, daartussen is het erg lastig.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sjah
emeralda schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:24:
De concurrentie als webshop is moordend. Als ik iets bij Bol koop kijk ik niet eens wie de echte verkoper is.
Oww, ik (vaak) juist wel, en ga je dan kijken rechtstreeks op die verkopers website, dan zie je vaak dat je snel 5 a 6 euro bespaart door bij hen te shoppen. Vind ik nog wel ns de moeite, soms ook niet (als ik vermoeden heb van iets schimmigs zeg maar, dan pak ik liever Bol die erachter staat).

• bszz
Gonadan schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Waar ik voornamelijk naar op zoek ben is iets meer inhoud voor die stelling, maak het dan concreet in plaats van 'het is gewoon zo'. Want voor dat je als eenpitter vanuit huis de kosten hebt gemaakt die voorbij gaan aan huur van een pand, energiekosten, inventaris en verzekeringen ben je toch wel een aardig eind verder.
Website, betaalsystemen en marketing heb je in beide gevallen nodig dus dat kan je weg strepen, personeel is een keuze afhankelijk van grootte. Dan blijft over dingen als software voor de webshopzelf met voorraadbeheer en verpakkingsmaterialen.

Wat de kosten van de webshop verder zijn hangt heel erg af van je keuzes. Verzend je zelf de pakketten of neem je een zakelijke afhaalconstructie af? Bereken je verzendkosten door? Heb je eigen voorraad, moet je daar nog opslag voor of zelfs een pand? Hoe groot is je assortiment, welke levertijden wil je garanderen, hoeveel voorraad wil je, mag je nee verkopen?

Daarmee vind ik de stelling te kort door de bocht. Ik denk dat een webshop wel degelijk minder kosten heeft, zeker wanneer je start en het nog kleinschalig is.
Dan nog zal dat pand op een goedkope bedrijfslocatie zitten, terwijl de fysieke winkel op een aantrekkelijke winkellocatie moet zitten. Bij een ruimte van gelijk formaat, of op zijn minst groot genoeg om het assortiment en voorraad te kunnen huisvesten is mijn schatting dat de fysieke winkel qua pand een heel stuk duurder zou zijn.

Dus ik denk de stelling dat een webwinkel goedkoper is dan een fysieke winkel in bepaalde gevallen wellicht te makkelijk is en dat mensen de kosten onderschatten zeker, maar dat het gemiddeld genomen er toch wel op neer komt dat een fysieke winkel gewoon meer kosten heeft. (assortiment en afzet dan wel gelijkaardig houden, anders valt er niet te vergelijken)
Laat ik het kort houden: Volgens mij heb ik een hoop meer onderbouwing gegeven dan bij de meeste statements in dit topic wordt gegeven. Ik denk nog steeds dat de meeste mensen in dit topic geen idee hebben van de kostenstructuur van een serieuze fysieke winkel en nog minder van de kostenstructuur van een serieuze webshop. De succesvolle webshops die lowcost vanaf een zolderkamer gerund worden zijn ver in de minderheid.

• Gonadan

Gonadan

Je hebt meermalen continu gezegd dat anderen er geen idee van hebben, maar vertelt zelf vrij weinig van wat die kostenstructuur dan precies is en wat anderen verkeerd zien. Dat is niet meer dan een 'ik heb gelijk, geloof mij maar gewoon'.
Het leek mij op zich wel een interessant semi-gerelateerd onderwerp waarin kosten een rol kan spelen in de ondergang van fysieke winkels. Maar dan kunnen we het er maar beter bij laten denk ik. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Veel winkeliers die willen stoppen, bijvoorbeeld omdat ze met pensioen willen, slagen er niet in om een opvolger te vinden. De vele uren die je moet draaien schrikken veel overnamekandidaten af en financiering is soms moeilijk rond te krijgen. Er rest eigenaren dan vaak maar één optie: de deuren definitief sluiten. Dat gebeurt elk jaar duizenden keren.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5636377/geen-opvolger-en-dus-sluiten-duizenden-winkels-hun-deuren

• spijkerhoofd
ed1703 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:06:
Veel winkeliers die willen stoppen, bijvoorbeeld omdat ze met pensioen willen, slagen er niet in om een opvolger te vinden. De vele uren die je moet draaien schrikken veel overnamekandidaten af en financiering is soms moeilijk rond te krijgen. Er rest eigenaren dan vaak maar één optie: de deuren definitief sluiten. Dat gebeurt elk jaar duizenden keren.

https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5636377/geen-opvolger-en-dus-sluiten-duizenden-winkels-hun-deuren
Eerlijk gezegd snap ik dat wel, de tijden dat je enkel overdag en zaterdagmiddag open was is voorbij. Verplichte koopzondagen, koopavonden, zaterdagen waarbij de gehele dag weer in touw bent betekend voor kleine winkeliers en ondernemers dat er te weinig vrije tijd is. Ook de verdiensten die het tegenwoordig oplevert is bijzonder laag door de hoge huren en hogere kosten.

Wat mij ook opvalt is dat jonge mensen die een fysieke winkel starten vaak andere soort winkel hebben dan de generatie die nu met pensioen wilt, denk aan veel hobbymatige winkels in boardgames vaak icm met fantasyliteratuur, gaming en nerdkleding.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:25
Koopavonden? Die nemen sterk af, door online shoppen.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57
spijkerhoofd schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik dat wel, de tijden dat je enkel overdag en zaterdagmiddag open was is voorbij. Verplichte koopzondagen, koopavonden, zaterdagen waarbij de gehele dag weer in touw bent betekend voor kleine winkeliers en ondernemers dat er te weinig vrije tijd is. Ook de verdiensten die het tegenwoordig oplevert is bijzonder laag door de hoge huren en hogere kosten.

Wat mij ook opvalt is dat jonge mensen die een fysieke winkel starten vaak andere soort winkel hebben dan de generatie die nu met pensioen wilt, denk aan veel hobbymatige winkels in boardgames vaak icm met fantasyliteratuur, gaming en nerdkleding.
Natuurlijk moet je een ander soort winkel starten om nog enigszins te slagen deze tijd. De zoveelste kledingwinkel of wijnwinkel gaat het niet lang redden zonder iets onderscheidends. Bordspellen lijkt het inderdaad goed te doen en je kan het bordspel meteen meenemen en thuis gaan spelen of soms zelfs in de winkel al even uittesten. Is vaak ook een trouwe groep kopers en dan voornamelijk om de wat bijzondere spellen dus niet de zoveelste editie van Monopoly en ook trading card games blijven het goed doen (tip; begin er nooit aan!).

Maar kijk even naar de horeca. Hoeveel koffiezaakjes of pizzatenten hier wel niet zijn gestart en binnen een jaar weer weg zijn... Die markt is gewoon te verzadigd en overal kan je een koffie van 5 euro halen. In de zomer gaat het meestal nog goed maar zodra de herfst of winter is aangebroken (wat voor een koffiezaak juist interessant is) gaat het slecht als mensen binnenblijven.

Er zat hier een koffiezaak die werkte met een abonnementsdienst, onbeperkt koffie drinken per maand tegen een schappelijke prijs. Ze hoopten natuurlijk dat je er af en toe wat extra's bij nam, dus je moest elke keer nee 'alleen koffie' zeggen bij de toonbank, mij lukte dat prima. Uiteindelijk zijn ze hier ook mee gestopt omdat het blijkbaar te duur was geworden want mensen halen alleen koffie en lopen door. En heel eerlijk: het was alleen interessant als de zaak op jouw route lag want je moest er toch elke keer weer naar binnen en in de praktijk ga je niet meerdere keren op een dag naar die zaak toe of was alweer gesloten als je werkdag klaar was.

• Gonadan

Gonadan

[...]

Tja, ondermnemen is hard werken maar dat schijnt niet iedereen zich te beseffen. Iedereen wil tegenwoordig ondernemer zijn, maar dan liefst zonder de lasten lijkt wel. :P
Zie ook de hierboven aangehaalde tijd die je moet investeren bij het opzetten en door laten groeien van een webshop, dat kan zomaar zijn dat je het niet red in de standaard werkuren. En dan moet je toch even doorbijten.

Zo heeft mijn favoriete groenteboer ook geen opvolger kunnen vinden toen hij met pensioen ging. Die staat dan al de hele dag in de winkel maar moet dan ook nog voor dag en dauw op om in te kopen. Die had het zonder gekke dingen als koopavonden of zondagopening toch al druk zat. Helaas bestaat ook die niet meer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:22
[...]

In het artikel hebben ze het over huur (die ook steeds hoger wordt). Maar zijn dit deels ook niet de winkeliers die het pand zelf in bezit hebben c.q. een lage hypotheek?
Als je dat combineert met geen personeel inhuren maar steeds zelf (meer) uren erin steken om maar open te blijven, dan houdt je het wellicht wel lang vol met je winkel (tot je echt niet meer kan) maar is dat eigenlijk geen realistische businesscase. Dan is het bijna een soort vrijwilligerswerk.
Als je dan ook nog alles doet zoals 20 jaar geleden, dus zonder online aanwezigheid/webshop en het van je vaste klanten moet hebben (die wellicht ook gemiddeld steeds ouder worden) is het inderdaad erg lastig.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19

PauseBreak

derp!

Dingen als groentezaken en slagers lopen al jaren terug. Jammer genoeg maar wel begrijpelijk. De slagers hier in het dorp (er zijn er nog meerdere!) staan ook voor dag en dauw op om alles voor te bereiden en dan moet je nog hopen dat alle bederfelijke producten worden verkocht. Ze hebben hier in de regio ook concurrentie van de boeren met een boerderijwinkel en uiteraard Duitsland. Dat zal allemaal vast niet helpen.

Nee, merp!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

In het artikel hebben ze het over huur (die ook steeds hoger wordt). Maar zijn dit deels ook niet de winkeliers die het pand zelf in bezit hebben c.q. een lage hypotheek?
Dit is iets wat al jaren speelt in diverse sectoren. Kende het vroeger vanuit de horeca ook als uitdaging. De kosten voor goodwill waren één factor maar als je daarbij ook een flinke som mag neerleggen voor de nieuwe huur dan wel de waarde van het pand dat significant gestegen is met daarbij de bijbehorende lasten wordt het snel lastig. Waar je als pandbezitter met relatief lage omzet een prima boterham kan verdienen kan dat voor de nieuwe eigenaar niet uit omdat de lasten voor het pand exploderen.

Dat zal niet anders zijn bij menig kleine ondernemer met een eigen pand die ze dan willen verkopen voor een marktconforme prijs.

Dat de uren een uitdaging zijn geloof ik nog wel maar ook daar zie je wel dat er winkels - zeker de kleinere - selectiever zijn in het open zijn en dat dat niet per definitie nadelig hoeft te zijn voor de omzet. Zeker als het om specialistische zaken gaat.

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:59:
Dingen als groentezaken en slagers lopen al jaren terug. Jammer genoeg maar wel begrijpelijk. De slagers hier in het dorp (er zijn er nog meerdere!) staan ook voor dag en dauw op om alles voor te bereiden en dan moet je nog hopen dat alle bederfelijke producten worden verkocht. Ze hebben hier in de regio ook concurrentie van de boeren met een boerderijwinkel en uiteraard Duitsland. Dat zal allemaal vast niet helpen.
Ik vind dat helemaal niet zo begrijpelijk, maar mensen realiseren zich vaak te laat dat ze het missen. Veel groenteboeren zijn niet meer maar men begint wel weer een beetje de smaak van goed fruit te missen. En dan zie je nu hele hordes hip naar de boerderijwinkel gaan en halen wat je normaal al bij een goede groenteboer kon krijgen, tot die over de kop ging. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:19

PauseBreak

derp!

Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Ik vind dat helemaal niet zo begrijpelijk, maar mensen realiseren zich vaak te laat dat ze het missen. Veel groenteboeren zijn niet meer maar men begint wel weer een beetje de smaak van goed fruit te missen. En dan zie je nu hele hordes hip naar de boerderijwinkel gaan en halen wat je normaal al bij een goede groenteboer kon krijgen, tot die over de kop ging. :P
Het is voor mij begrijpelijk omdat het ontzettend hard werken is, veel onzekerheid, en zeker voor slagers zit er ook nog wel het nodige gevaar bij omdat je met scherpe messen en dergelijke werkt. Je ziet hetzelfde bij bakkers, ook ontzettend vroeg opstaan, sommige gevallen zelfs nachtdiensten draaien. Er is niet heel veel animo voor om voor dag en dauw op te staan en fysiek hard werk te moeten verrichten en dan nog een dag in de winkel te moeten staan.
Groenteboeren zijn wat dat betreft wat anders omdat hun vak iets minder fysiek is, maar ook dan zie je dat mensen als consument er het geld niet voor over hebben (of alleen op een markt) of niet zo willen werken en leven.

Nee, merp!

• emeralda
Nederland is een rijk land geworden. Mensen hoeven niet meer 60 uur te werken om de familie te voeden. Daar mogen we eigenlijk blij mee zijn.

Ik vind het ook geweldig dat als ik om 2 uur snachts door een Chinees of Japanse stad loop er nog forensen rondlopen en winkels open zijn. Maar ik denk dat stiekem een heleboel mensen 36 uur per week zouden willen werken.

En wie weet misschien ooit krijgen de Chinezen ook een papa dag.

• stylezzz
emeralda schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:58:
Nederland is een rijk land geworden. Mensen hoeven niet meer 60 uur te werken om de familie te voeden. Daar mogen we eigenlijk blij mee zijn.

Ik vind het ook geweldig dat als ik om 2 uur snachts door een Chinees of Japanse stad loop er nog forensen rondlopen en winkels open zijn. Maar ik denk dat stiekem een heleboel mensen 36 uur per week zouden willen werken.

Dit vat het wel samen.... We kiezen er massaal voor om van 9 tot 5 ergens achter een bureau te zitten, naar keuze ook nog eens 3-4 of 5 dagen in de week. Eigenlijk is het meer een luxe probleem dat er weinig mensen meer een winkel over horecazaak willen overnemen van familie.... Lastige werktijden.... Discutabele verdiensten. Wie wil dat nog?

• Sjah
Amdwarrior schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:30:
Koopavonden? Die nemen sterk af, door online shoppen.
Dat begrip is voor mij al zeker 25 jaar ouderwets, bij mij in de buurt zou ik enkel de Hema weten die dat nog heeft.

• Davidshadow13
  • Laatst online: 23:53
Ik snap eigenlijk ook nog steeds niet waarom we geen angepaste winkeltijden hebben. Voor de meeste non-food zaken zou open zijn van zeg 16:00-20:00 doordeweeks en in het weekend van 10-17 veel logischer zijn van van 9 tot 18:00.

Maarja dan krijg je weer allemaal regeltjes, winkeltijden verordening van de gemeente, winkeliersvereniging of de verhuurder (in geval winkelcentrum) die er wat van vinden. Maar volgens mij moet je als fysieke winkel prima de helft minder open kunnen zonder veel omzet te verliezen.

Sterker nog dat doe je elke dag van 12:00 - 16:00 je webshop runnen en van 16:00-20:00 je winkel en dan kun je volgens mij nog redelijk succesvol zijn.

HD4Life @ Full-HD

• stylezzz
Davidshadow13 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:44:
Ik snap eigenlijk ook nog steeds niet waarom we geen angepaste winkeltijden hebben. Voor de meeste non-food zaken zou open zijn van zeg 16:00-20:00 doordeweeks en in het weekend van 10-17 veel logischer zijn van van 9 tot 18:00.

Maarja dan krijg je weer allemaal regeltjes, winkeltijden verordening van de gemeente, winkeliersvereniging of de verhuurder (in geval winkelcentrum) die er wat van vinden. Maar volgens mij moet je als fysieke winkel prima de helft minder open kunnen zonder veel omzet te verliezen.

Sterker nog dat doe je elke dag van 12:00 - 16:00 je webshop runnen en van 16:00-20:00 je winkel en dan kun je volgens mij nog redelijk succesvol zijn.
10-15 jaar geleden waren heel veel winkels savonds nog open. Anno 2026? Zelfs de Ikea gaat een uurtje eerder dicht omdat er geen hond meer komt. Kijk eens in een gemiddelde winkelstraat of winkelcentrum om 19 uur. Uitgestorven.....

• Mielemuis
  • Laatst online: 05-09 15:20

Als je dan toch al een webshop en een fysieke winkel hebt, dan kun je tijdens het bijwerken van je webshop toch gewoon je winkel openhouden, of andersom, en zo net die extra klanten pakken.
even een bordje met "ik ben even naar de post, zo terug" is dan een kleine moeite.
of ga je en een winkel en een thuis kantoor onderhouden?

• spijkerhoofd
emeralda schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:58:
Ik denk dat menig Aziaat of Amerikaan jaloers is op onze werktijden of vakantiedagen! In Europa is er een grotere traditie dat familie eerst komt en daarna pas werk.

Meanwhile ervaren Japanners, Chinezen en Koreanen de nadelen ervan, er word minder gedate, alone time is belangrijker, velen hebben amper een sociaal leven. Dat zie je terugkomen in de problematisch aantal geboortes. En wat doen de Koreaanse en Japanse overheid? Eisen dat werkenden nog meer uren maken!

• spijkerhoofd

Zoals ik eerder betoogd heb, er is nu al een fors tekort aan personeel in de detailhandel, de tijden aanhouden die jij benoemt kom je in het vaarwater van de horeca die ook al een personeelstekort heeft, wie gaat het werk doen?

• Sjah
Denk dat best wat winkels het van de uurtjes 4 tot 6 moeten hebben. Van 4-8 open klinkt leuk, maar denk dat veel ondernemers na 6 aan de stamppot willen, plus (je) kinderen die leven van 0730 tot ....

Ben zelf geen tegenstander van minder ruim worden van openingstijden, en alles op zondag dicht, op een paar boulevards na. Als de supers en snackbars maar wel na 1900 open zijn, en dan hebben avondwinkels en tankstations ook meer recht van bestaan.

• Gonadan

Gonadan

PauseBreak schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Het is voor mij begrijpelijk omdat het ontzettend hard werken is, veel onzekerheid, en zeker voor slagers zit er ook nog wel het nodige gevaar bij omdat je met scherpe messen en dergelijke werkt. Je ziet hetzelfde bij bakkers, ook ontzettend vroeg opstaan, sommige gevallen zelfs nachtdiensten draaien. Er is niet heel veel animo voor om voor dag en dauw op te staan en fysiek hard werk te moeten verrichten en dan nog een dag in de winkel te moeten staan.
Groenteboeren zijn wat dat betreft wat anders omdat hun vak iets minder fysiek is, maar ook dan zie je dat mensen als consument er het geld niet voor over hebben (of alleen op een markt) of niet zo willen werken en leven.
Bij een bakker kan ik met mij voorstellen, maar de meeste slagers slachten niet zelf en hoeven niet meer te doen dan gedurende de dag wat grotere stukken verwerken tot verkoopbare delen. En je ziet dat velen juist verschuiven naar halve traiteur wat ze nog veel meer werk kost. Het werk an sich is denk ik niet zo het probleem, meer het toekomstperspectief.

Groenteboers waren niet sexy meer, en dan gaan mensen puur naar prijs kijken in plaats van kwaliteit. Dus die gingen bij bosjes ten onder. Bij slagerijen leek het ook die kant op te gaan, tot er steeds meer besloten voor traiteur te spelen en ook delicatessen te gaan verkopen. Die categorie doet het weer erg goed en ik denk dat daar prima animo voor is.
Bakkers zijn wel aardig afgenomen maar daar zie je wel een ondergrens waar toch wel vraag naar is, zeker wanneer ze ook nog eens goed kunnen bakken en ook banket verkopen.

Maar wat wel opvalt is dat leven van het pure product niet meer mogelijk lijkt. Er moet iets bij aan beleving of delicatessen (lees: snackvoer) want daar komen mensen voor.
En dan vind ik het wel grappig om te zien dat enerzijds de verkopers van goed fruit ten onder gaan omdat men het er niet meer voor over heeft, waarna geklaagd wordt dat het van de super geen smaak meer heeft en dat de boerderijwinkels nu heel hard lopen omdat het daar zo lekker is en ze ook andere leuke dingen hebben. En om nu te zeggen dat die goedkoop zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:58:
[...]

Als je dat combineert met geen personeel inhuren maar steeds zelf (meer) uren erin steken om maar open te blijven, dan houdt je het wellicht wel lang vol met je winkel (tot je echt niet meer kan) maar is dat eigenlijk geen realistische businesscase. Dan is het bijna een soort vrijwilligerswerk.
Als je dan ook nog alles doet zoals 20 jaar geleden, dus zonder online aanwezigheid/webshop en het van je vaste klanten moet hebben (die wellicht ook gemiddeld steeds ouder worden) is het inderdaad erg lastig.
Nou dan ben je gewoon een echte winkelier met een realistische prijs voor huisvesting. Kijk je naar die koffieshops en steeds roulerende winkels die hierboven genoemd werden dan zie je dat daar vaak een pandeigenaar zit die vrij serieuse bedragen rekent. Net laag genoeg om optimisten te denken dat ze een sluitende businesscase kunnen maken, maar eigenlijk te hoog om echt een goede case te hebben maar het risico ligt volledig bij de ondernemer. Een hoop optimisten gaan daarop nat, gouden handel voor de verhuurder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zijn we gewoon (te) veel verwend alhier? :?

Als ik naar b.v. de Alpenlanden kijk, is het daar nog steeds normaal dat winkels 's-ochtends open zijn, tot 12:00h. En dan pas weer om 14:30h/15:00h open.
(ik praat hier voornamelijk over de food-winkels)

Lokale bakkers, waar echt de mensen in de rij (!) op de stoep staan, zijn al om 06:30h open. En idd, eind v.d. middag ligt er eigenlijk geen brood meer.
Dan zul je naar de supermarkt moeten...
Die weliswaar langere openingstijden kent, maar vaak, beetje afhankelijk van de grootte van het dorp, toch ook nog tussen twaalf en drie gesloten is.
En dat zien ze daar helemaal niet als een probleem. :N

Tussendoor worden ook her en der tig pakjes van Amazon op de stoepen van de huizen gedeponeerd. Dus wat dat betreft lopen ze echt niet achter. :+

Mooie Plaatjes   

• Sjah
@Gonadan >> hippe beleving... wat is er mis met de kapper die wijntje schenkt? Overigens heb ik die kapper nog niet ontdekt. Ja misschien eentje die 75 rekent, maar daar kom ik niet.

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Groenteboers waren niet sexy meer, en dan gaan mensen puur naar prijs kijken in plaats van kwaliteit. Dus die gingen bij bosjes ten onder. Bij slagerijen leek het ook die kant op te gaan, tot er steeds meer besloten voor traiteur te spelen en ook delicatessen te gaan verkopen. Die categorie doet het weer erg goed en ik denk dat daar prima animo voor is.
Bakkers zijn wel aardig afgenomen maar daar zie je wel een ondergrens waar toch wel vraag naar is, zeker wanneer ze ook nog eens goed kunnen bakken en ook banket verkopen.
Ik denk dat vooral de afnemende kwaliteit van het vlees in de supermarkten de redding is geweest voor de slager. Supermarkt brood is dan wel weer beter geworden sinds jaren terug, maar daar weet de (warme) bakker toch nog meerwaarde te bieden.

• Amdwarrior
Sjah schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Dat begrip is voor mij al zeker 25 jaar ouderwets, bij mij in de buurt zou ik enkel de Hema weten die dat nog heeft.
Snackbar hier in de buurt is nog maar tot 21.00 open. Voor corona nog tot 24.00, ongetwijfeld moeilijk persoon te vinden en weinig klanten. Snackbar prijzen anno 2026 zijn gewoon schrikbarend.

• Sjah
Amdwarrior schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:26:
[...]

Snackbar hier in de buurt is nog maar tot 21.00 open. Voor corona nog tot 24.00, ongetwijfeld moeilijk persoon te vinden en weinig klanten. Snackbar prijzen anno 2026 zijn gewoon schrikbarend.
Noem ns voorbeelden die jij schrikbarend vindt? Ik had gister een broodje hamburger wat flink opgesierd was, met een bamihap en een Fernandez...was 10.5. Sommigen zullen dat schrikbarend vinden, ik niet, ik vind een pistoletje met wat garnalen-opsmuk voor 16 op een ECHT terras walgelijk.

• !mark
  • Laatst online: 21:41
[...]

Snackbar hier in de buurt is nog maar tot 21.00 open. Snackbar prijzen anno 2026 zijn gewoon schrikbarend.
Tuurlijk is het duurder geworden, maar als je ergens een dagje weg bent en je wilt even iets buiten de deur eten; volgens mij is dan een snackbar nog steeds by far het goedkoopste wat een beetje in de buurt van een volledige maaltijd?

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Ik denk dat vooral de afnemende kwaliteit van het vlees in de supermarkten de redding is geweest voor de slager. Supermarkt brood is dan wel weer beter geworden sinds jaren terug, maar daar weet de (warme) bakker toch nog meerwaarde te bieden.
Dat speelt zeker mee inderdaad, de supers hebben net op tijd een race to the bottom ingezet en daarmee wat retail gered. Nu merk je dat de supers jaloers kijken wat de slagers verdienen met de barbecue hype en zie je zelfs in de super ineens allemaal 'speciale' stukken vlees te krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• stylezzz
[...]

De lokale kwalitaria hier gaat al om 20u dicht. Pre-covid (en nog veel verder daarvoor) had een snackbar ook nog wel een stukje sociale functie doordat er wel wat jeugd op af kwam om samen een colatje of pilsje met een frikandel te nuttigen in de latere avonduren. Dat gebeurd veel minder tegenwoordig.... er is een forse gedragsverandering gaande onder de jeugd.

https://www.hartvannederland.nl/milieu-gezondheid/ontspanning/artikelen/renesse-uitgaansoord-club-pinky-sluit

Nu is een discotheek geen snackbar, maar de jeugd gaat gewoonweg minder vaak de deur uit in de avond. Kortom, die snackbar is er puur nog voor de mensch die even snel zijn friet en snacks wil halen voor het avondeten. Daarbuiten kun je een kanon afschieten....

• stylezzz
Gonadan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Dat speelt zeker mee inderdaad, de supers hebben net op tijd een race to the bottom ingezet en daarmee wat retail gered. Nu merk je dat de supers jaloers kijken wat de slagers verdienen met de barbecue hype en zie je zelfs in de super ineens allemaal 'speciale' stukken vlees te krijgen.
Met dezelfde geweldige kwaliteit gok ik.... afgelopen weekend had ik zin in good-old eieren met ontbijtspek... te lui om naar de slager te gaan, dus maar even 'echt' biologisch ontbijtspek gehaald bij de ah hier om de hoek. Wat een blamage..... flinterdun gesneden, absoluut niet stevig door alle bewerkingen waarschijnlijk. Het is spek toch???? Hup in de pan, waar het tot een kwart van de originele omvang kromp doordat alle troep eruit verdampte. Echt... die euro meer voor een onsje bij de slager is het ZO erg waard.....

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:35
stylezzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:42:
[...]

De lokale kwalitaria hier gaat al om 20u dicht. Pre-covid (en nog veel verder daarvoor) had een snackbar ook nog wel een stukje sociale functie doordat er wel wat jeugd op af kwam om samen een colatje of pilsje met een frikandel te nuttigen in de latere avonduren. Dat gebeurd veel minder tegenwoordig.... er is een forse gedragsverandering gaande onder de jeugd.

https://www.hartvannederland.nl/milieu-gezondheid/ontspanning/artikelen/renesse-uitgaansoord-club-pinky-sluit

Nu is een discotheek geen snackbar, maar de jeugd gaat gewoonweg minder vaak de deur uit in de avond. Kortom, die snackbar is er puur nog voor de mensch die even snel zijn friet en snacks wil halen voor het avondeten. Daarbuiten kun je een kanon afschieten....
Zal dat ook niet te maken met de prijzen vandaag? Wat kost een biertje tegenwoordig?

• Amdwarrior
Sjah schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

Noem ns voorbeelden die jij schrikbarend vindt? Ik had gister een broodje hamburger wat flink opgesierd was, met een bamihap en een Fernandez...was 10.5. Sommigen zullen dat schrikbarend vinden, ik niet, ik vind een pistoletje met wat garnalen-opsmuk voor 16 op een ECHT terras walgelijk.
Patat shoarma groot 15€, maar kwa inhoud meer op kleine lijken. Was voor corona nog 7€, en geen lamsvlees maar gewoon kip.

• stylezzz
Arjantje72 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Zal dat ook niet te maken met de prijzen vandaag? Wat kost een biertje tegenwoordig?
Een 0,0 heineken 2,95 vandaag de dag. Alcohol verkoopt men niet meer, want... onder de 18 mag het niet meer verkocht worden. Als je het artikel leest is dat ook een factor die aan de gedragsverandering meehelpt. Het zijn een hoop factoren die hieraan meegeholpen hebben... en ja, ook prijs zal hierin een aandeel hebben.

• spijkerhoofd
Amdwarrior schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Patat shoarma groot 15€, maar kwa inhoud meer op kleine lijken. Was voor corona nog 7€, en geen lamsvlees maar gewoon kip.
Tja dat is wat een forse inflatie doet, de energieprijzen zijn fors gestegen net als de huren en de lonen. Bijna alles is fors gestegen, net als de lonen natuurlijk want die volgen. Ik hoor heel veel mensen erover zeuren maar vergeten dat zij ook meer zijn gaan verdienen, veel CAO's hebben de inflatie gevolgd.

• R_Zwart
  • Nu online
Sjah schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:56:
Denk dat best wat winkels het van de uurtjes 4 tot 6 moeten hebben. Van 4-8 open klinkt leuk, maar denk dat veel ondernemers na 6 aan de stamppot willen, plus (je) kinderen die leven van 0730 tot ....

Ben zelf geen tegenstander van minder ruim worden van openingstijden, en alles op zondag dicht, op een paar boulevards na. Als de supers en snackbars maar wel na 1900 open zijn, en dan hebben avondwinkels en tankstations ook meer recht van bestaan.
Het hangt heel erg af van de locatie. Bij "mijn" AH is het juist tussen 6 en 8 druk. Overdag aanzienlijk minder. Daarom doe ik altijd tijdens de lunch boodschappen als ik thuis werk.

• R_Zwart
  • Nu online
Mielemuis schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Als je dan toch al een webshop en een fysieke winkel hebt, dan kun je tijdens het bijwerken van je webshop toch gewoon je winkel openhouden, of andersom, en zo net die extra klanten pakken.
even een bordje met "ik ben even naar de post, zo terug" is dan een kleine moeite.
of ga je en een winkel en een thuis kantoor onderhouden?
Zal erg van de persoon afhangen. Ikzelf kan heel makkelijk switchen tussen bepaalde activiteiten maar ik ken genoeg mensen die minder flexibel zijn. Dus als die nauwkeurig de webwinkel updaten/bestellingen verwerken/etc zijn en dan een klant in de winkel moeten helpen dan is dat niet efficient.

• Gonadan

Gonadan

stylezzz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Met dezelfde geweldige kwaliteit gok ik.... afgelopen weekend had ik zin in good-old eieren met ontbijtspek... te lui om naar de slager te gaan, dus maar even 'echt' biologisch ontbijtspek gehaald bij de ah hier om de hoek. Wat een blamage..... flinterdun gesneden, absoluut niet stevig door alle bewerkingen waarschijnlijk. Het is spek toch???? Hup in de pan, waar het tot een kwart van de originele omvang kromp doordat alle troep eruit verdampte. Echt... die euro meer voor een onsje bij de slager is het ZO erg waard.....
Geen idee, heb ze nog niet geprobeerd. Het kan best wat zijn, niet alles bij de super is slecht. En online of bij slagers betekend een hippe naam of exotisch land ook niet meteen dat het ook goed spul is.
Het blijft een hype dus het blijft opletten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjah
R_Zwart schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Het hangt heel erg af van de locatie. Bij "mijn" AH is het juist tussen 6 en 8 druk. Overdag aanzienlijk minder. Daarom doe ik altijd tijdens de lunch boodschappen als ik thuis werk.
Bij mijnes is het druk tussen 16-1845. Wat dat betreft kunnnen ze terug naar de avondsluiting van 1830, niet dat ik dat wil, wmb nooit meer terug naar die wetgeving van voor 1996. Toen kwam iedereen om 1700 van zijn werk en moest snel in dat dikke uur nog gezamenlijk naar de Super.

• Sjah
spijkerhoofd schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Tja dat is wat een forse inflatie doet, de energieprijzen zijn fors gestegen net als de huren en de lonen. Bijna alles is fors gestegen, net als de lonen natuurlijk want die volgen. Ik hoor heel veel mensen erover zeuren maar vergeten dat zij ook meer zijn gaan verdienen, veel CAO's hebben de inflatie gevolgd.
Netto worden we armer, iets wat al sinds 1980 aan de gang is.

• spijkerhoofd
Sjah schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

Netto worden we armer, iets wat al sinds 1980 aan de gang is.
Als je 40 jaar bij dezelfde bedrijf werkt wel, daarom stappen zoveel mensen om de zoveel jaar over! Daarnaast, in 1980 hadden we geen 2 auto's voor de deur staan, gingen we niet gemiddeld 2x per jaar op vakantie, was een vliegreis bij de meeste mensen niet in zicht net als meerdere tv's in huis, meerdere laptops, iedere 3 jaar een nieuwe telefoon, buiten de deur eten deden we amper. Ik zie niet echt waar we precies armer zijn geworden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:06

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

spijkerhoofd schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:26:
[...]

Als je 40 jaar bij dezelfde bedrijf werkt wel, daarom stappen zoveel mensen om de zoveel jaar over! Daarnaast, in 1980 hadden we geen 2 auto's voor de deur staan, gingen we niet gemiddeld 2x per jaar op vakantie, was een vliegreis bij de meeste mensen niet in zicht net als meerdere tv's in huis, meerdere laptops, iedere 3 jaar een nieuwe telefoon, buiten de deur eten deden we amper. Ik zie niet echt waar we precies armer zijn geworden.
De dingen die je noemt waren voor niemand in zicht, want bestonden voor een deel niet eens. Dus hoewel ik het vooral politieke frame dat we armer worden niet steun en het met de kern van je betoog eens bent, gaat de vergelijking doorgaans over het gemiddelde van een generatie en niet nu vs 50 jaar terug. Op die manier kun je altijd een tijdperk pikken waarin mensen het minder (of beter) hadden.

Daarbij: een TV kostte toen wellicht 5.000 gulden tegen vanaf 150 euro nu, idem met veel andere aanschaffen - de bezittingen die je noemt zijn relatief veel goedkoper geworden. Andersom: een huis kocht je toen op 1 salaris en was er 'gewoon', iets wat velen nu graag zouden inruilen voor een tweede auto, tv of vliegreis.

Maargoed, onderdeel van het tweede inkomen is ook toegenomen consumptie.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• spijkerhoofd
NiGeLaToR schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:35:
[...]

De dingen die je noemt waren voor niemand in zicht, want bestonden voor een deel niet eens. Dus hoewel ik het vooral politieke frame dat we armer worden niet steun en het met de kern van je betoog eens bent, gaat de vergelijking doorgaans over het gemiddelde van een generatie en niet nu vs 50 jaar terug. Op die manier kun je altijd een tijdperk pikken waarin mensen het minder (of beter) hadden.

Daarbij: een TV kostte toen wellicht 5.000 gulden tegen vanaf 150 euro nu, idem met veel andere aanschaffen - de bezittingen die je noemt zijn relatief veel goedkoper geworden. Andersom: een huis kocht je toen op 1 salaris en was er 'gewoon', iets wat velen nu graag zouden inruilen voor een tweede auto, tv of vliegreis.

Maargoed, onderdeel van het tweede inkomen is ook toegenomen consumptie.
Zoals je aangeeft is onze consumptie en welvaart fors toegenomen dus daarom ben ik het niet eens met dat we armer geworden zijn. Dat een TV 5000 euro koste en nu 150 betekend dat er dus dingen zijn die goedkoper geworden zijn, ook vliegen en vakanties in general zijn fors in prijs gedaald. Wilde je in de jaren 80 als 18 jarige uit een modaal gezin de wereld rond reizen kon dat enkel als je na je dienstplicht bijtekende.

• Sjah
Nou, en ik steun het politiek frame dat we armer zijn geworden wel, de productiviteit is gigantisch gestegen, daarvan is in loon maar verdomd weinig naar de werkenden gegaan. Wie wel rijker zijn geworden is degeen die (vooral onroerend goed) erft, iets wat meer speelt nu de boomers doodgaan voor n deel. Had ik aandeelhouders al genoemd..

Ander argument dat voor mijn visie pleit, is dat 'n Musk op de 1 biljoen zit....

Nogmaals het tijdperk Reagan, Thatcher heeft wel wat blijvend veranderd, in de jaren 70 kon je met 'n baantje bij Blokker een huis plus auto kopen, nu wachten jongeren met kinderen op het moment dat ze eindelijk een beetje huis hebben.

Gelukkig lijken de Democraten in de VS wakker te worden, daar pikt de jeugd het niet langer, die "voordelen van de markt".

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 10-08-2026 21:12 ]

Pagina: 1 ... 151 ... 153 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels