De zonsondergang van fysieke winkels

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste
Acties:

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Filthypagan schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Ik opperde het idee niet als prioriteit tov de staatskas maar als oplossing voor het algemene probleem in deze thread.

Persoonlijk ben ik voorstander van het verhogen van de staatsschuld om vervolgens dat geld te investeren zoals Noorwegen. Daar zou makkelijk 2-3% uit kunnen komen om de lening terug te betalen. Als je het geld eenmaal hebt terugbetaald kan de rente vervolgens worden uitgegeven aan ideeën zoals dit.
We lenen dus geld om andere leningen mee af te lossen, en daar houden we dan geld aan over ?
Hoe zie je dat voor je ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Filthypagan
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:28
heuveltje schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:42:
[...]

We lenen dus geld om andere leningen mee af te lossen, en daar houden we dan geld aan over ?
Hoe zie je dat voor je ?
Geld verdisconteerd ongeveer met 7% per jaar. Dat is ongeveer gelijk aan de gemiddelde etf returns . Nederland kan echter obligaties uitgeven a 3% +-.

Je kan dus geld lenen à 3%, investeren à 7% en het verschil gebruiken om af te lossen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:21

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zullen we weer terug naar waar het topic om draait? "De zonsondergang van fysieke winkels"

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sjah schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Ben er weer heen gegaan (Douglas), en nu wat meer assertief op de man af gevraagd of je kon ruiken, en dat kon heb ook geroken. Waren bijna allemaal parfum die testflacons, ook paar eau de toilette (maar niet heel goed gekeken). De dame zei dat aftershave niet te ruiken valt bij hen.
Was er dan ook geen parfum o.i.d. van dezelfde geur beschikbaar? Daar kan je de geur veel beter van testen en ik snap dat ze niet alle verdunningen tegelijk open hebben staan.
(Easy de) Parfum, toilette en cologne hebben in feite dezelfde geurstoffen maar steeds meer verdund, en aftershave bevat verreweg het minst (is meer voor ontsmetten).

Dat is wel een reden waarom dat soort winkels nog veel bestaan denk ik, geuren wil je toch ruiken en vergelijken. En het is toch ook een beetje een luxeproduct wat je als cadeautje haalt of zo.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-07 17:53
Neverending story. Volgens https://retailtrends.nl/news/79589/duitse-warenhuisketen-galeria-sluit-mogelijk-33-van-de-83-winkels eist Kaufhof nieuwe huren en/of aanpassingen oppervlakte bij 33 van de 83 winkels.O.a. Kleve en Münster worden genoemd. Komen de afspraken er niet dan gaan ze dicht. Ze overwegen ook verhuizing van filialen naar kleinere panden.

[ Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 22-07-2026 12:45 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:10
Kleef is de best lopende tent van de hele keten. Bovendien heeft Mom Zevens al de huur verlaagd. Als Kleef dichtgaat, dan kunnen ze beter gelijk de hele keten sluiten.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:26
SkiFan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:17:
Kleef is de best lopende tent van de hele keten. Bovendien heeft Mom Zevens al de huur verlaagd. Als Kleef dichtgaat, dan kunnen ze beter gelijk de hele keten sluiten.
Met deze ketens is het sowieso al jaren bal. Het concept is gewoon uitgewerkt en elke dag openhouden met alle personeel is gewoon te kostbaar. Het draait allemaal om impulsieve aankopen en die zijn er steeds minder, of voer je nu uit door het social media algoritme als je niet kan slapen midden in de nacht ;)

• SkiFan
Klopt, in het Duits noemen ze dit een 'tod auf Raten'. Dood in termijnen. Steeds een stukje eraf.

• Eastend
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-07 17:06
Kaufhof zou een Tiktok-hit moeten worden: rijen mensen voor de deur om binnen te mogen komen :P

• SkiFan
Stomme is dat Kleef altijd best wel loopt. Hoe ze er nou bij komen om Kleef dan ook maar dicht te gooien? Aan ons heeft het iig niet gelegen.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 12:20
Eastend schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:36:
Kaufhof zou een Tiktok-hit moeten worden: rijen mensen voor de deur om binnen te mogen komen :P
Dat is een reliek van de jaren 60 en 70 toen West Duitsland booming was.

Als je tegenwoordig rijen wilt hebben dan moet je ultra goedkope aircos verkopen. Er is in Duitsland geen AOW is mij ooit verteld.

• SkiFan
Nee, de oudjes daar hebben het over het algemeen een stuk minder breed dan de NLse senioren.

Komt de koopkracht niet ten goede.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:47
emeralda schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:03:
[...]

Dat is een reliek van de jaren 60 en 70 toen West Duitsland booming was.

Als je tegenwoordig rijen wilt hebben dan moet je ultra goedkope aircos verkopen. Er is in Duitsland geen AOW is mij ooit verteld.
Het pensioen vanuit de overheid hangt in Duitsland af van het aantal jaren dat je gewerkt hebt (en premie hebt betaald). Als je nooit betaald werk hebt gedaan, dan is er een vangnet(je) van 563 Euro/maand. Daarbovenop nog wat extra vergoeding, totale waarde ca. 900 euro/maand. Geen vetpot.

• R_Zwart
Deezers schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Met deze ketens is het sowieso al jaren bal. Het concept is gewoon uitgewerkt en elke dag openhouden met alle personeel is gewoon te kostbaar. Het draait allemaal om impulsieve aankopen en die zijn er steeds minder, of voer je nu uit door het social media algoritme als je niet kan slapen midden in de nacht ;)
Een paar jaar geleden werkte ik veel in Duitsland. Ik had een keer schoenen nodig en ging naar Kaufhof. Alsof ik terug ging naar de jaren 80 qua aanbod van schoenen. Zelfs de meeste Duitser waren niet zo conservatief.

• Gonadan

Gonadan

En toch vraag ik me af, waarom werkt het dan niet? Waarom werkt een E.Leclerc wel wat op bepaalde onderdelen verdacht veel weg heeft van onze oude V&D maar dan gecombineerd met immense supermarkt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:49:
En toch vraag ik me af, waarom werkt het dan niet? Waarom werkt een E.Leclerc wel wat op bepaalde onderdelen verdacht veel weg heeft van onze oude V&D maar dan gecombineerd met immense supermarkt?
Dat dus. Hetzelfde waarom de Kaufland, Aldi en Lidl het ook goed doen. En ook een Carrefour. Omdat de drempel dan lager ligt aangezien je er toch al bent voor je boodschappen en elke keer weer benieuwd bent naar de nieuwste aanbiedingen en ze veel met lokkertjes werken. Soort Makro voor consumenten. Ik denk dat als Lidl en Aldi hier in Nederland zullen stoppen met de Non-Food artikelen ze voor veel mensen een stuk minder interessant zijn geworden omdat ze dan slechts gewoon een supermarkt zijn. Tegenwoordig zijn bijna alle prijzen in de supermarkt onderling gelijk.

Een Galaria is gewoon een warenhuis waar je niet standaard naar binnen gaat en de tijden dat warenhuizen daadwerkelijk goedkoper waren met bijvoorbeeld V&D prijzencircus en de 3 dwaze dagen liggen al heel ver achter ons. Tegenwoordig is alles online opzoek naar (hallo pricewatch) en heb je per uur, dag en week continu nieuwe aanbiedingen...

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:05
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:49:
Het winkellandschap in bijv. Frankrijk en Italië is heel anders dan bij ons: hypermarches voor een regio en een lokale bakker/tabac, daartussen zit vrijwel niets.

Hoog Catherijne of de Mall of the Netherlands gaan ook als een speer, niet alles gaat slecht bij ons.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gonadan

Gonadan

@Deezers ik heb niet de indruk dat zo'n hypermarche per se goedkoop is. Aldi of Lidl hebben ze ook nog voor de echte zuinige boodschappert.
Het is gewoon het veelzijdige aanbod denk ik. Ook inpandig vers (wat ik in ons pauperland al jaren mis) is erg fijn. En als je dan een leuk shirt voor je dochter ziet pak je dat ook even mee.
hoevenpe schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Het winkellandschap in bijv. Frankrijk en Italië is heel anders dan bij ons: hypermarches voor een regio en een lokale bakker/tabac, daartussen zit vrijwel niets.

Hoog Catherijne of de Mall of the Netherlands gaan ook als een speer, niet alles gaat slecht bij ons.
Genoeg kleinere supers te vinden hoor, zit vanalles tussen. Alleen de dekkingsgraad is wellicht minder, men wil niet per se op de fiets kunnen (terwijl niemand in Nederland dat nog doet). Al zitten er vaak best een hoop hypers bij elkaar in de buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2026 20:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
@Gonadan

Wat bedoel je met inpandig vers....hier in de AH heb je gewoon dat ze brood afbakken, en tot mijn grote ergenis offeren ze ook ruimte op aan de sushibar.

En in de grote steden wil men niet alleen op de fiets, nee men wil kunnen wandelen als het even kan.

• Gonadan

Gonadan

Sjah schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:33:
@Gonadan

Wat bedoel je met inpandig vers....hier in de AH heb je gewoon dat ze brood afbakken, en tot mijn grote ergenis offeren ze ook ruimte op aan de sushibar.
Deli van vroeger. Verse kaas van het mes in allerlei soorten, slagerij en charcuterie, vers gemaakte pate. Gewoon goed spul.

Brood afbakken of ontdooide vis mengen met rijst is geen echte versafdeling zoals vroegâh. ;)
En in de grote steden wil men niet alleen op de fiets, nee men wil kunnen wandelen als het even kan.
Doen ze ook niet, het gros gaat gewoon met de auto.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:38:
[...]

Deli van vroeger. Verse kaas van het mes in allerlei soorten, slagerij en charcuterie, vers gemaakte pate. Gewoon goed spul.

Brood afbakken of ontdooide vis mengen met rijst is geen echte versafdeling zoals vroegâh. ;)
Jaa, Vroegah, toen mijn Pa nog een Spar Mart, later Super de Boer had.
Dat was al wel een supermarkt maar toch.
Eigen slagerij, elke dag vers gesneden vlees, filet american uit eigen recept.
Mensen kwamen ook echt voor onze slager, hij was goed.

Kan mij nog wel de het eigengemaakte vers afgebakken gehaktbrood herinneren, zodra die uit de oven was.. :P

Kaas ook elke dag vers gesneden van het blok.
Brood was al wel af fabriek vers afgebakken, alleen snijden.
Wel natuurlijk de vers afgebakken pistolets, croissants uit eigen oven e.d.
En dat in een simpel klein gehucht onder de rook van Arnhem met een AH om de hoek.

Heeft het dus ook uiteraard niet gered :+

Wear Sunscreen!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach ja, Galeria Kaufhof.

De afgelopen jaren er een paar keer geweest, en iedere keer was er uitverkoop. En dat kwam best wel goed uit. Net als je op zoek bent naar wat outdoor gear (North Face, Columbia, Deuter, Merrel, etc.) Paar keer goed gescoord. En ja, ondertussen wel online gecheckt of de prijzen oké waren ;) .(Wuppertal, Goslar, Trier)

Voordeel van zo'n fysieke winkel is dan dat je echt kunt passen. En zeker met outdoor schoenen vind ik dat prettiger dan online. Me wel verbaasd hoe leeg die enorme winkels waren. Ook kreeg ik er een beetje ouderwets V&D gevoel bij. Wel lekker rustig winkelen. :)

Vergeet ook niet dat sinds 2019 Signa Holding 100% van de aandelen in handen had.
Juist ja, van de illustere Rene Benko. })
Die al anderhalf jaar (!) in voorlopige hechtenis zit.

Wikipedia: Galeria Kaufhof – Wikipedia
Als je leest wat die allemaal heeft uitgespookt. Jakkes. :S

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En wat betreft het fysieke winkellandschap (supermarkten en 'gewone' winkels) bij ons in Nederland versus bijvoorbeeld de Alpenlanden.

Zo ken ik diverse dorpen in winter-/zomersportgebieden in de Alpen, met nauwelijks een paar duizend inwoners, waar toch meerdere grote en kleinere supermarkten zijn.
En die zelfs, in het hoogseizoen, op zondagen open zijn. Dat draait allemaal op het toerisme. Een situatie die lastig vergelijkbaar is met Nederland.
Sinds een paar jaar is er bijvoorbeeld (o.a. Italië) een goedkope supermarkt formule (Eurospin) die zelfs nog onder de Lidl/Aldi zit qua prijsniveau, maar best wel een prima keuze aan landspecifieke levensmiddelen verkoopt. Zonder opsmuk, meer zoals Aldi/Lidl ooit begon. Want eigenlijk zitten al die 'sjieke' versieringen en uitstallingen in een supermarkt uiteraard gewoon in de prijs van de producten verwerkt.
Ik kom voor het product, niet voor de fancy verpakking. :+

BTW: ook in een land als bijvoorbeeld Italië zijn er enorme regionale verschillen.
Het rijke noorden versus het arme zuiden. En dat weerspiegelt zich ook in het winkelaanbod.
Zo kijken de meeste inwoners van een autonome regio zoals Südtirol/Alto Adige neer op de zuiden. Waarvan zij vinden dat daar het belastinggeld naar toe verdwijnt... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 23-07-2026 08:32 ]

Mooie Plaatjes   

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:56
Als ik kijk naar het aanbod van onze lokale Jumbo, hebben zij vrij veel lokaal spul liggen. Van seizoensgebonden dingen zoals bijvoorbeeld Asperges en blauwe bessen van lokale telers. Tot een vast aanbod van verse maaltijden/broodjes/pokebowls van de lokale cateraar. Klein aanbod aan wijn/bier van kleine brouwerij uit de gemeente. Vlaai en brood van de bakker om de hoek. En zelfs BBQ vlees van een slagerij net over de grens in Duitsland. En als kers op de taart een Aziaat die braaf sushi staat te rollen.

Daar zit imho veel kracht in. En ik zie ook dat men dit soort spul inkoopt. Daar het gewoon vele malen beter is dan de generieke bulk die in de schappen ligt. Ook de lokale toeristen, en dat zijn er nog behoorlijk wat, smullen hier van.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:17
Soepknook schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:14:
Als ik kijk naar het aanbod van onze lokale Jumbo, hebben zij vrij veel lokaal spul liggen. Van seizoensgebonden dingen zoals bijvoorbeeld Asperges en blauwe bessen van lokale telers. Tot een vast aanbod van verse maaltijden/broodjes/pokebowls van de lokale cateraar. Klein aanbod aan wijn/bier van kleine brouwerij uit de gemeente. Vlaai en brood van de bakker om de hoek. En zelfs BBQ vlees van een slagerij net over de grens in Duitsland. En als kers op de taart een Aziaat die braaf sushi staat te rollen.

Daar zit imho veel kracht in. En ik zie ook dat men dit soort spul inkoopt. Daar het gewoon vele malen beter is dan de generieke bulk die in de schappen ligt. Ook de lokale toeristen, en dat zijn er nog behoorlijk wat, smullen hier van.
Jumbo geeft hun franchisers inderdaad relatief veel ruimte voor het voeren van een eigen lokaal assortiment dat geeft hun een mooie manier om zich te onderscheiden van een AH en Plus bijvoorbeeld. Maar dit maakt het verschil tussen Jumbo's eigen winkels en de franchisers wel weer groot.

HD4Life @ Full-HD

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:54

PauseBreak

derp!

Je ziet daar wel een verschuiving in. Ook de Plus en AH hier hebben steeds meer lokale producten liggen. En net over de grens adverteert Edeka juist actief met dat ze vrijwel alle groenten en vleesproducten zo lokaal mogelijk inkopen.

Nee, merp!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-07 12:20
Ik zat laatst een beetje na te denken over mijn jeugd in de jaren 90 en je zag eigenlijk alleen DHL of FedEx pakjes brengen bij kantoren. Boodschappen bezorgen was iets voor yuppen in Amsterdam.

Je vraagt je af hoe de retail wereld er in 2050 uit ziet.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:28

DropjesLover

Dit dus ->

DropjesLover schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 22:02:
[...]

Breda is al jaren het centrum aan het verbouwen en de Mark (riviertje/gracht) doortrekken.
Daardoor zijn de parkeergarages in het centrum al tijden matig tot slecht bereikbaar.
Aan de andere kant, de outlet in Roosendaal zal ook niet meehelpen.
Desondanks heb ik niet echt het idee dat er veel leeg staat in het directe centrum. Wel in het (opgeknapte) deel aan de rand van het oude centrum/Singel, maar ook net uit de loop.

Ik kom ook veel in Utrecht ivm vrienden, soms ook in de binnenstad.
Dan pleur ik de auto op de P&R en pak de bus/tram de stad in. Totale kosten €8,30. Kinderen vinden dat stukje OV ook altijd leuk :p
Toch even een self-quote, ik was afgelopen week in centrum Breda.
Viel inderdaad op dat er best wat straatjes rondom de Markt met leegstand zaten.

Tegelijkertijd, loop je naar het zuiden het centrum uit naar Ginneken, dan is dat een hele lange weg met ook veel leuke winkels en andere zaken. Maar allemaal geen keten-zaken, en net wat hoger segment (bio, houten speelgoed, kunstgallerijen, etc).
Lijkt me dat het probleem dan toch echt de hoogte van de huur (het gegraai van "de markt"prijs) in het centrum is.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sjah
Gonadan schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:38:
[...]

Doen ze ook niet, het gros gaat gewoon met de auto.
Misschien ben jij er eentje die voor echt alles de auto pakt, maar een snelle Ai check op google zegt toch wat anders. ;)

• R_Zwart
DropjesLover schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:24:
[...]

Toch even een self-quote, ik was afgelopen week in centrum Breda.
Viel inderdaad op dat er best wat straatjes rondom de Markt met leegstand zaten.

Tegelijkertijd, loop je naar het zuiden het centrum uit naar Ginneken, dan is dat een hele lange weg met ook veel leuke winkels en andere zaken. Maar allemaal geen keten-zaken, en net wat hoger segment (bio, houten speelgoed, kunstgallerijen, etc).
Lijkt me dat het probleem dan toch echt de hoogte van de huur (het gegraai van "de markt"prijs) in het centrum is.
Dat rondom de grote markt is al heel lang zo. Ik heb het centrum van Breda altijd een beetje overrated gevonden. De Grote Markt en een paar straten daar in de buurt is heel leuk maar daarbuiten was het altijd al een beetje armoedig. Overigens zijn de huren in het Ginneken ook hoog, maar daar zit nu eenmaal wat meer geld zodat het makkelijker is op te brengen door het hogere segment. Je ziet daar ook geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:28

DropjesLover

Dit dus ->

Sjah schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:21:
[...]

Misschien ben jij er eentje die voor echt alles de auto pakt, maar een snelle Ai check op google zegt toch wat anders. ;)
Net een "snelle A"I" check" voor een dergelijke vraag zou ik niet voor waarheid aannemen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
[...]

Ik doe zelf alles wat in de buurt is op de fiets, maar m'n lokale AH betaalt je parkeerkaartje als je voor meer dan 15 euro boodschappen bij ze haalt. Dus die hebben blijkbaar ook het gevoel dat hun klanten het liefst met de auto komen.

• Sjah
DropjesLover schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Net een "snelle A"I" check" voor een dergelijke vraag zou ik niet voor waarheid aannemen.
Nee en iets zegt me dat ik nog minder naar jou en Gonadan moet luisteren.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zullen we met z'n allen weer op de discussie reageren in plaats van op de man? Dat houdt het voor iedereen gezelliger.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Gonadan

Gonadan

[...]

Daar hecht ik geen waarde aan. Het formaat van de parkeerplaatsen bij de meeste supermarkten en de bezetting daarvan zegt meer dan genoeg.

Ja binnen een druk stadsdeel met verkeersbeperkingen, daar zie je een wat ander beeld. Maar dat is maar een zeer beperkt deel van het aanbod, ook in de grote steden. De binnenstadsupers zijn wat dat betreft bijna een categorie apart.
Die gedijen ook goed op beschonken mensen die voor middernacht nog even wat vreetwerk voor te hoge prijzen willen halen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-07 17:53
R_Zwart schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:28:
[...]

Een paar jaar geleden werkte ik veel in Duitsland. Ik had een keer schoenen nodig en ging naar Kaufhof. Alsof ik terug ging naar de jaren 80 qua aanbod van schoenen. Zelfs de meeste Duitser waren niet zo conservatief.
Ik ga al jaren daar naar Deichmann als ik daar ben en schoenen nodig heb. Bij het filiaal in Aachen is het dan erg stil (behalve in het restaurant) en vlak ernaast bij Deichmann druk.
Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
Discussie over webwinkels kan in De zonsopkomst van webwinkels