franssie schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:24:
[/quote]
[quote]
[...]
Daar gaat het al niet zo goed mee.
[...]
De situatie is dat alle winkels het moeilijk hebben, of eigenlijk alle stadscentra. Vroeger wilde je een Blokker in de straat vanwege de aanloop, nu eigenlijk liever een Action. Maar Action wil niet in het centrum, want te duur en niet per auto bereikbaar. Action Enkhuizen is/was eigenlijk de enige die ik me kan herinneren aan de rand van een winkelcentrum.
Toch zie ik ook wel meer kappers in het centrum op duiken, en die betalen echt geen Blokker huurprijs.
Je ziet nu eigenlijk langzaam een soort van "tegengestelde" beweging ontstaan in winkelcentra. Waar eerst de kleine zelfstandige winkelier ruimte moest maken voor de grote ketens met eenheidsworst, vallen die ketens nu 1 voor 1 om of ze gaan in zwaar afgeslankte vorm verder. Ineens zie je her en der weer kleine, zichzelf onderscheidende, zaakjes terugkomen. Ze worden op veel plaatsen nu nog tegengewerkt door de vastgoedeigenaren. Hier ook, zelfs de gemeenteraad heeft al afwijzende geluiden laten horen richting 1 van de vastgoedeigenaren hier.... die heeft inmiddels eieren voor z'n geld gekozen en een deel van zijn vastgoed (een overdekte winkelpassage) verkocht. Die begon, als een ware wanhoopspoging, als een gek kortlopende contracten met kleine middenstanders op te zeggen en wilde alleen nog maar voor langere perioden verhuren, bij voorkeur aan filialen van wat bekendere ketens. Zijn winkelpassage stond daarna dus op de voorpagina van het plaatselijke krantje, maar niet zo positief dus. Het gedrag van de eigenaar zorgde voor flink wat gaten in de vulling van zijn passage en dat zette dus ook weer kwaad bloed bij zijn overige huurders, die de aanloop toch wel zagen teruglopen terwijl het centrum als geheel juist weer beter begon te draaien.
In Veenendaal zit er overigens ook een Action in het centrum en nog op een aardige plek ook. Zit naast de Aldi in een overdekte winkelpassage (een andere passage, waar ook kleinere zaakjes zitten). Vlakbij de loopband naar de ondergrondse parkeergarage en zo'n beetje naast de Aldi en een wat goedkopere supermarkt (Boni).
Ik vind het prima. Misschien is 50 kledingzaken, die zo'n beetje in elke wat grotere plaats te vinden zijn met dezelfde spullen, toch een beetje teveel van het goede en geeft de variatie toch een veel aangenamere beleving in het centrum.... goh, wie had dat nou gedacht.

Het begon allemaal met het omvallen van de iconische V&D, die ik nog geen seconde gemist heb.
Sjah schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 20:46:
tJa je verhaal gaat hier in A'dam in zoverre op, dat kleinere zaakje er zeker zijn, probleem is dat het biijna allemaal koffie is, of pizzaslices voor veel te veel. Daar zit ook de toekomst in, food en nog eens food of smoothies, onze generaties heeft niet zo leren koken, zoals oma (van 1915) dat kon.
Eens. Je ziet inderdaad ook meer horeca en bijv. delicatessenzaakjes dan vroeger. Maar bijvoorbeeld ook een thee- en cateringzaakje, een koffiewinkel... Het lijkt haast alsof er weer een beetje balans begint te ontstaan tussen kleding/schoenen (ook niet onbelangrijk natuurlijk) en andere zaken.
Ik kan me voorstellen dat in een ultra-toeristische stad als Amsterdam meer horeca te vinden is.
(Off topic: ik denk dat onze generatie gewoon geen tijd heeft om, naast alle andere bezigheden, zich nog echt bezig te houden met koken. Wij koken eenvoudig, maar eigenlijk wel altijd met verse ingredienten, dus geen Knorr, Honig en andere zoutzakjes. Sommige mensen kunnen zich niet eens voorstellen dat je bijvoorbeeld ook een pasta-saus zou kunnen maken van tomaten, tomatenpuree, wat groente, een uitje en kruiden. Pasta-saua komt toch uit een pakje? Zelfde verhaal voor een pizza: verder dan Dr. Oetker of Domino's komen de meesten niet.)
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 13-08-2018 22:05
]