21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Volgens mij heb je eerder je gasverbruik tbv. warm water niet goed ingesteld. Ga er in ieder geval van uit dat je in augustus geen gas hebt verbruikt tbv. verwarmen.PCJR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:29:
[...]
Ik stook best "veel/onzuinig" met 0.5 - 1.2 m3/graaddagOf kun je dat zo niet concluderen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Bouwvocht kan inderdaad ook goed. Gewoon blijven loggen naar Mindergas, dan kun je zien of het beter/slechter wordt.
Klopt vanaf maart/april in het nieuwsbouwhuis gekomen. Er was toen inderdaad bizar veel, 880 m3 gas al verstookt in een paar maanden.Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:35:
[...]
Woon je er pas net?
Dan zit er wss nog veel bouwvocht in je huis en dat moet je er eerst uit stoken
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
We hebben de hele woonkamer laten stucen (11l x 5,5b x 2,6h) en vloerverwarming in laten frezen dus is toen aardig wat vocht het huis in gegaan.
Afgelopen jaar van 1 aug 2015 tot 1 aug 2016 uitgekomen op 650m3.
Nu vanaf 1 aug tot 13 okt al 18,5m3 minder dan vorig jaar in dezelfde periode.
Hieronder mijn metingen. Als ik juli/aug/sept bekijk moet dat zeg maar 95-99% tapwaterverwarming zijn inderdaad...maar dan kom ik op 20-24-26 m3 uit, wel veel heblitzkrieg schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:35:
[...]
Volgens mij heb je eerder je gasverbruik tbv. warm water niet goed ingesteld. Ga er in ieder geval van uit dat je in augustus geen gas hebt verbruikt tbv. verwarmen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Valt wel mee.. douchebeurt van 10 min (zonder zonneboiler) is al snel 0,4 kuub bij mij (Ketel is al oud en minimaal vermogen ligt vrij hoog).PCJR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:45:
[...]
Hieronder mijn metingen. Als ik juli/aug/sept bekijk moet dat zeg maar 95-99% tapwaterverwarming zijn inderdaad...maar dan kom ik op 20-24-26 m3 uit, wel veel he![]()
[afbeelding]
Woon je met z'n 2en en douche je elke dag:
30dagen x 2 personen x 0,4 kuub gas = 24 kuub
Signatures zijn voor boomers.
En ik douche koud.
Edit: even op minder gas gekeken, september was 21 kuub.
[ Voor 12% gewijzigd door blitzkrieg op 14-10-2016 11:55 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ah helder, ik schrok even zegMaasluip schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:50:
Ik heb 9 m3 verbruik voor warm water ingesteld en ik ben alleen. Ik denk dat je vrij lineair kunt schalen, dus als je met 3 personen bent is dat niet zo vreemd.
Als ik 18m3 instel als ww-verwarming:

Ziet al iets vriendelijker uit.
[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2016 12:00 ]
Klopt... schatting maken.PCJR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:02:
Is wel bijna niet te meten/vast te leggen toch, -> warmwater, koken, en dan wat over is voor verwarming...Of hoe doen we dat
Schatting kun je dus het beste maken in de zomermaanden, wanneer je alleen gas gebruikt voor tapwater + koken.
Dat is dan gewoon je overige verbruik p/m.
Bij jou ~23/24 kuub dus?
Klopt, ik zat aan 20 te denken. Nu is het zo dat ik kook op inductie. Maar in de zomer douchen we soms ook in de avond. Nu sept-mei eigenlijk alleen in de ochtend. Bad incidenteel eens in een weekend. Betekent dat mijn warmwater verbruik in de zomer net meer is...Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
Klopt... schatting maken.
Schatting kun je dus het beste maken in de zomermaanden, wanneer je alleen gas gebruikt voor tapwater + koken.
Bij jou ~23/24 kuub dus?

Bij Mindergas kun je wel steeds een nieuwe niveau van "gasverbruik overig" invullen, maar dat zou ik dan 2x per jaar moeten bijwerken, en in de winter moeilijk te achterhalen want dan zit de verwarming van eht huis erbij...
Ja achja zo nauw mikt het meestal niet hoorPCJR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:07:
[...]
Klopt, ik zat aan 20 te denken. Nu is het zo dat ik kook op inductie. Maar in de zomer douchen we soms ook in de avond. Nu sept-mei eigenlijk alleen in de ochtend. Bad incidenteel eens in een weekend. Betekent dat mijn warmwater verbruik in de zomer net meer is...![]()
Bij Mindergas kun je wel steeds een nieuwe niveau van "gasverbruik overig" invullen, maar dat zou ik dan 2x per jaar moeten bijwerken, en in de winter moeilijk te achterhalen want dan zit de verwarming van eht huis erbij...
1 kuubje meer of minder op een verbruik van ~150 kuub in een wintermaand maakt de cijfers niet meer
True, maar in de zomer, 25 keer extra douchen per maand a 0.4 kuub is 10 m3.Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:07:
[...]
Ja achja zo nauw mikt het meestal niet hoor
1 kuubje meer of minder op een verbruik van ~150 kuub in een wintermaand maakt de cijfers niet meer
Verwijderd
Hoezo? Hier gemiddeld 30m3 per maand met gezin met 2 kinderen. Is heel netjes. Denk dat de meeste gezinnen hier met uren douchen van de pubers fors boven zitten.PCJR schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:45:
[...]
Hieronder mijn metingen. Als ik juli/aug/sept bekijk moet dat zeg maar 95-99% tapwaterverwarming zijn inderdaad...maar dan kom ik op 20-24-26 m3 uit, wel veel he![]()
[afbeelding]
Met die vraag zat ik dus ook even, maar inderdaad je kan het verbruik aan douchen, afwassen en koken er inderdaad afhalenDaannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:04:
[...]
Klopt... schatting maken.
Bij jou ~23/24 kuub dus?
Hoe simpel kan het zijn
2250 WP Zuid PVoutput
Precies tijdens de zomerse maanden (Mei, Juni, Juli, Augustus, September) gebruik ik gemiddeld 4 kuub per maandMdO82 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:01:
[...]
Met die vraag zat ik dus ook even, maar inderdaad je kan het verbruik aan douchen, afwassen en koken er inderdaad afhalen
Hoe simpel kan het zijn
Heb een zonneboiler voor tapwater die dus ~20 kuub bespaard per maand.
De overige maanden doet hij wel wat maar niet bijzonder veel.
20 kuub x 5 maanden x 0,60 cent = 60 euro.. en laten we dan nog ~30 euro besparing rekenen voor de overige maanden. Zit je op 90 euro per jaar besparing.
Niet echt een goede business case als je het zo bedenkt
En dat is dan ex de KWH die de pomp gebruikt om de glycol in de rondte te pompen.
Om over onderhoud nog maar niet te spreken
[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 14-10-2016 16:14 ]
Verwijderd
Precies de reden dat ik mijn hele dak vol heb liggen met zonnepanelen en geen zonneboiler. Levert meer op en de investering is lager. Overschot aan stroom (wat ik niet heb) kan je ook je huis mee verwarmen maar die discussie hoort hier niet.Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:12:
[...]
Precies tijdens de zomerse maanden (Mei, Juni, Juli, Augustus, September) gebruik ik gemiddeld 4 kuub per maand
Heb een zonneboiler voor tapwater die dus ~20 kuub bespaard per maand.
De overige maanden doet hij wel wat maar niet bijzonder veel.
Niet echt een goede business case als je het zo bedenkt
20 kuub x 5 maanden x 0,60 cent = 60 euro![]()
En dat is dan ex de KWH die de pomp gebruikt om de glycol in de rondte te pompen.
Om over onderhoud nog maar niet te spreken
Geef je groot gelijk.. Het is de zonneboiler al geïnstalleerd was toen ik het huis kocht, maar zelf had ik het nooit gekocht. Zonnepanelen komen er wss nog wel.. nog even de uitspraken van volgend jaar afwachten.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:15:
[...]
Precies de reden dat ik mijn hele dak vol heb liggen met zonnepanelen en geen zonneboiler. Levert meer op en de investering is lager. Overschot aan stroom (wat ik niet heb) kan je ook je huis mee verwarmen maar die discussie hoort hier niet.
Zonnepanelen + L/W Warmtepomp is veel efficienter idd
We gaan bewust met energie om, maar om het nou heel zuinig te noemen?
Vorig jaar wat geprobeerd met waterzijdig inregelen van de paar ruimtes die we verwarmen.
Voor dit seizoen de cv temperatuur maar gewoon terug geschroefd naar 57c in ons slecht geïsoleerde huis.
Eerste ervaring in october is dat in de ochtend nog niet op temperatuur is van 19,5c, maar omdat de verwarming draait voelt het met 18,5 wel aangenamer dan dat die uit is op 19,5c.
Zelfde overdag, interieur wamt denk ik wat beter op.
Ander voordeel is dat ik andere koude ruimtes nu een klein beetje kan bij verwarmen. Hoef niet de badkamer op 25+ te hebben terwijl ik er alleen in de ochtend ben. Door lager te stoken en het voetventiel nagenoeg dicht te draaien warmt die een klein beetje op, terwijl het gros van de 57c door de radiatoren gaat waar ik echt warmte wil hebben.
Voorheen piekte de cv geregeld op +75c!
Ben benieuwd hoe het in de koudere periode straks gaat.
American Express vraagbaak
Daarnaast vroeg ik me af of ik nog iets mis in dit lijstje:
- Dynamic valves voor elke radiator
- Thermostaat knoppen voor boven
- Normale knoppen voor onder, waar de thermostaat (Toon) hangt.
- Pompschakelaar voor de vloerverwarming (onder)
- Eventueel IR thermometer als ik geen thermometer meer heb liggen.
Overigens hebben wij ook een kleine vloerverwarming op 2 badkamers, deze zijn gewoon direct aangesloten op de CV leidingen, zonder extra pomp, met een thermostaatkraan RTL ventiel. Moet hier ook een dynamic valve op, of is dat niet nodig?
Alvast bedankt!

Op de zomermaanden kom ik dus ook mooi op 20kub per maand uit. (2 personen, niet voor koken) Gezien we beiden nogal fan zijn van een bad nemen, ben ik best tevree met die cijfers.
Deze zomer hebben we ook dak en spouwmuur laten na isoleren, dus hopelijk zijn de pieken in de winter ook wat kleiner.
Voornaamste verschil momenteel en hopelijk tot diep in de winter is dat we onze haardcassette kunnen aanzetten. Vorige winter hadden we een boom in de tuin die eruit moest. DIe is nu mooi droog en kunnen we hopelijk wat maanden op stoken. Niet echt een CV tweak, maar gezien dat betekent dat momenteel mijn brander nog steeds niet gebruikt wordt voor verwarming, is het een besparing.
Ik ben in juli in een nieuwbouw huurwoning getrokken. De woningbouwvereniging heeft haar uiterste best gedaan deze woningen op te leveren met prima apparatuur en isolatiemaatregelen.
Woning: Energieklasse A.
Ketel: Intergas HRE 28/24 A (dus met A-klasse cv-pomp)
CW klasse 4
Radiatoren van het eco type (voorplaat loopt eerst vol met warmer aanvoerwater, dan overloop kouder water naar achterplaat als ik het goed heb begrepen)
Thermostaat: Honeywell Chronotherm klokthermostaat (Aan/Uit type)
Gewenst max CV-vermogen heb ik volgens tabel berekend op 11,0 kW is 40% volgens de tabel. (Stond op fabrieksinstelling 70%)
Aanvoertemperatuur volgens fabriek ingesteld op 80 graden C
Eergisteren heb ik de verwarming eerst ontlucht en toen voor het eerst aangezet. Wat gelijk opviel was de herrie die van de radiatoren afkomt, (geluid van stromend water) Dit geluid werd steeds minder naarmate ik de radiatorkraan dichtdraaide. Als ik de kraan een half slagje opendraai is het stil, maar blijven de radiatoren wel warm.
Ik dacht dat dit kwam doordat de pompsnelheid te hoog was ingesteld. Omdat het een Klasse A pomp is, die automatisch geregeld wordt kan ik deze dus niet apart instellen.
Niet belemmerd door al te veel kennis van cv-systemen ben ik eens in de monteursinstellingen gedoken en heb daar de volgende instellingen veranderd:
CV aanvoertemperatuur van 80 naar 45 graden
Max CV vermogen van 70, stapsgewijs naar 40 procent
Max capaciteit modulerende pomp van van 80, stapsgewijs vaar 50 procent
CV-pomp nadraaitijd van 1 naar 2 minuten
Booster van 1 naar 0
Minimaal toerental CV van 30 naar 25%
Minimum capaciteit modulerende pomp van 40 naar 30%
Tapcomfort van eco naar uit
De thermostaat heb ik zo ingesteld dat hij 's morgens om 8.30 op 19.5 graden zit.
Vanmorgen stond ik om 8.00 op en was het programma nog niet gestart. De kamertemperatuur was 18.5 graden. Om 8.20 startte het programma op en het was om 8.30 19.5 graden.
Vragen:
Is de 45 graden aanvoertemperatuur goed gekozen, of kan hij nog verder omlaag? Volgens de handleiding mag hij minimaal op 30 graden staan.
Hoe zit het dan met het temperatuursverschil tussen aanvoer en afvoertemperatuur? Dit wordt natuurlijk steeds kleiner naarmate de aanvoertemperatuur daalt. Wat is in zo'n situatie dan nog een goede waarde?
Zoals gezegd wordt het hier zeer snel warm en blijft de warmte goed in de woning achter. Voordeel is ook nog dat de woonkamer op het zuiden zit.
Heb ik rare of onzinnige instellingen gewijzigd? (nogmaals, ik ben een leek)
Gezien de vrij hoge temperaturen op dit moment (oktober) kan ik de installatie eigenlijk nog niet goed waterzijdig instellen denk ik. Klopt het dat ik beter kan wachten tot de temperatuur rond het vriespunt daalt?
[ Voor 0% gewijzigd door EdGnoj op 17-10-2016 12:02 . Reden: aanvulling bij instellingen ]
Bij ons is de situatie sinds kort veranderd vanwege aanleg vloerverwarming beneden, hierdoor hebben we eindelijk voldoende flow in de badkamer en kunnen we gebruik maken van de debiet instellingen. Op dit moment zijn het namelijk de enige 2 radiatoren naast de vloerverwarming beneden, wat als gevolg heeft dat 't water er veel te hard doorheen gaat.
De handdoek radiator heb ik terug gezet naar standje 4 (40 liter per uur) en de andere radiator (Type 21s, 120 bij 50) op 6. Ik hoor het water nog steeds wel stromen, dus ik vermoed dat ik nog lager zou kunnen/moeten gaan? Ik kan alleen niet direct terug vinden wat een aannemelijk debiet zou moeten zijn.
Al moet ik dat nog wel keer doorlopen want toen heb ik voor elke ruimte de zelfde ruimte, aanvoer en afvoer-temperatuur genomen. Dit is nu anders aangezien de niet leef ruimtes op 18c staan, de badkamer hoger.
sidenote.
Weet iemand wat een goed aanvoer temperatuur is voor een zonne boiler (atag zonnegascombi, luigjes)? Deze stond namelijk op 90c en die 70c gezet. 90c leek me wat aan de hoge kant. en ketel ging in storing toen er nog veel lucht in zat na de installatie van de radiator aflsuiters bypass en filter..
[ Voor 5% gewijzigd door DeKemp op 17-10-2016 12:28 ]
Woningbouwverenigingen kennende heb je 2 radiatoren voor de hele woonkamer, of 1 grote en 2 kleine. A label woning betekent in de berekeningen vaak ook minimaal radiatorvermogen.
Ik denk dat je niet heel veel verkeerd hebt gedaan met je instellingen. De booster heb je nu uitgezet, dat betekent dat je langer moet wachten tot je tapwater op temperatuur is. Op zich niet erg, maar als je geen thermostaatkraan in de badkamer hebt is het schijtirritant als tijdens het douchen de temperatuur nog aan het oplopen is.
Verder is je pomp modulerend. Knutsel daar niet teveel aan, je ketel zou zelf uit moeten kunnen vinden hoe snel die pomp moet draaien. Als je ketel bijvoorbeeld vol vermogen stookt wil je juist een hogere pompsnelheid.
Overigens jammer van die aan/uit thermostaat, maar modulerende honeywell op Intergas ben ik toch al geen fan van. Met max aanvoer op 45-50 graden haal je sowieso weinig voordeel uit een modulerende thermostaat.
Het aanpassen van het vermogen heeft volgens mij geen zin, kun je gewoon op normaal laten staan.
Als het dan eens koud wordt de radiatoren inregelen. Daarna nog eens kijken naar max. temp en bij problemen eventueel het max. vermogen aanpassen.
Liever doe je dit stap voor stap dan in 1 keer alles en dan in een seizoen dat je de effecten kunt beoordelen.

Van de andere kant, zonder te stoken warmt mijn huis gedurende de dag op (veel ramen op het zuidwesten). Als ik het 's ochtends koud heb, hoe ik dus maar heel even warmte toe te voegen, de rest doet de zon nu nog. Als het kouder wordt, wordt dat anders.blissard schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 20:38:
Edgnoj, naast jgc's opmerkingen: Ik denk dat de aanvoer met 45 graden te laag is voor je radiatoren. Gaat waarschijnlijk pendelen. Begint eerst eens met 60, dat lijkt me een redelijker waarde.
Dan is pendelen een groter probleem (omdat je langer stookt) en ook de totale capaciteit om het überhaupt op te warmen.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
een thermostatische afsluiter van bijvoorbeerd danfoss, imi hydronic of eclipse een goed idee. Wist niet dat dat zo gemakkelijk te verwisselen was als op het volgende filmpje
YouTube: How to switch over your radiator system to Eclipse
De aankoop van zo'n hulpmiddel (zie video) kan zeker niet uit voor particulieren? Dan is het mogelijk toch handiger om een installateur die daar wel over beschikt ca 10 afsluiters te verwisselen in een dagdeel?

Hoe wordt dit eigenlijk bepaald? En zou dit betrouwbaar zijn? In mijn vorige huis heeft Joep van CVTuning alles afgesteld, ik overweeg hem sowieso volgend jaar eens langs te laten komen
Als jij radiatoren met voorgemonteerde (thermostaat)kranen bestelt kunnen ze dat af-fabriek voor je regelen. In de praktijk worden radiatoren los verkocht en zet de installateur de knoppen erop en laat het inregelen voor wat het is, dan moet je idd achteraf gaan tunen.
De radiatoren kwamen inderdaad met voorgemonteerde thermostaatkranen van Heimeier._JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 07:27:
Een radiator heeft een bepaald vermogen waar een bepaalde flow bij hoort. Zo stel je die Danfoss en Heimeier kranen met debietregeling ook af. In de praktijk werkt die berekening goed, ik haalde met losse vinger berekeningen en aantal slagen van een voetventiel ook al hele goede resultaten in een appartement.
Als jij radiatoren met voorgemonteerde (thermostaat)kranen bestelt kunnen ze dat af-fabriek voor je regelen. In de praktijk worden radiatoren los verkocht en zet de installateur de knoppen erop en laat het inregelen voor wat het is, dan moet je idd achteraf gaan tunen.
Iemand met een Remeha, enig idee wat het verschil is tussen P1 en P23 ?PCJR schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 10:57:
[...]
Ok, hier moet ik dan ook eens naar kijken, gezien ik een nieuwbouwhuis heb, en denk ik toch top geïsoleerd. Hoe en waar en wat heb je gedaan om de CV te beperken tot 5.4 kw? Ik heb een Calenta 40c.
Edit: Microkid in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II" Ik moest hieraan denken, je moet dus erg opletten met de CV bak instellen, maar misschien is dit een andere setting.
Edit2: https://www.remeha.nl/dow...lenta_25s_28c_35s_40c.pdf Hier heb ik het gevonden; op pagina 63-66 staan de settings die ik kan aanpassen, maar welke moet ik dan hebben en hoeveel (of hoe kan ik dat testen). Ik heb het vermoeden dat ik moet kijken naar: P1, P7, P17, P18, P19, P20, P21(maar hier staat niet wijzigen), P23, P28 en P29. Maar dit is nogal wat...
[afbeelding]
Wat is verschil tussen P1 en P23 eigenlijk?
P1 is hetzelfde als dat radiator icoon indrukken op de CV, bij mij 60 graden. Maar P23 staat bij mij op 65, dus echt een andere waarde mogelijk.
Ik hou het minutieus bij, en verbruik weinig, we hebben het over 2m3, maar ik zie het ook in eerdere jaren.

Het lijkt een soort kalibreren. Maar het zou ook vocht kunnen zijn, lastiger te verwarmen?
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik merkte het ook bij de eerste dag of twee. Vocht heeft een verwaarloosbare invloed op de verwarmingscapaciteit (als we praten over luchtvochtigheid natuurlijk). Ik denk dat de massa van je woning meer invloed heeft. Die moet ook opgewarmd worden, waardoor je in het begin iets meer stookt en daarna is het makkelijker op temperatuur te houden.BertV schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:55:
Het is goed te zien dat in de eerste stookdagen het verbruik (iets) hoger ligt.
Ik hou het minutieus bij, en verbruik weinig, we hebben het over 2m3, maar ik zie het ook in eerdere jaren.
[afbeelding]
Het lijkt een soort kalibreren. Maar het zou ook vocht kunnen zijn, lastiger te verwarmen?
Wel een mooi apparaat trouwens, maja 260 euro is niet niks.Cass schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:18:
Ik volg dit forumonderdeel sinds kort ook. Nu lijkt mij het waterzijdig inregelen met behulp van
een thermostatische afsluiter van bijvoorbeerd danfoss, imi hydronic of eclipse een goed idee. Wist niet dat dat zo gemakkelijk te verwisselen was als op het volgende filmpje
YouTube: How to switch over your radiator system to Eclipse
De aankoop van zo'n hulpmiddel (zie video) kan zeker niet uit voor particulieren? Dan is het mogelijk toch handiger om een installateur die daar wel over beschikt ca 10 afsluiters te verwisselen in een dagdeel?Of moet al het water toch er uit om een andere reden? Wat zijn jullie ervaringen ?
Ik heb thuis zelf alles vervangen door eclipse kranen. Is een kleine moeite hoor.
- CV af laten koelen indien deze aan stond
- Water eruit laten lopen
- Thermostaatknoppen van de ventielen afhalen.
- Baco erbij om de thermostaat ventielen eraf te halen
- Nieuwe erop en klaar
Die debieten vanuit de handleiding van de eclipse ventielen gaan voor mij niet op aangezien sommige ruimten aardig overbemeten zijn qua verwarmingsvermogen en andere ruimten kunnen wel meer verwarmingsvermogen gebruiken. Ik heb ze dus ingeregeld op ruimtetemperatuur, ben je wel 1-2 dagen mee bezig om het echt goed te krijgen.
Woonkamer 21 gr
Gang 18gr
Slaapkamer 17gr
Badkamer 21 gr
Werkkamer 21 gr
Dit alles met 28 (=>5gr buiten) tot 34gr (0gr buiten) aanvoer. Wanneer ik buiten de deur werk doe ik de werkkamer via een digitale thermostaatknop op 18 graden, indien ik thuis ga werken moet ik hem 3-4 uur van te voren aanzetten.
Ik heb nu een Dt van 3 graden bij 35 graden aanvoer.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en slaapkamer (twee aparte groepen).Daarbij heb ik in de gang en woonkamer ook nog radiatoren (dus uitbouw vloerverwarming, oude bouw radiatoren). Ik ben echter van plan de vloerverwarming in de slaapkamer (bijna) nooit te gebruiken. De monteur zei dat ik deze zonder problemen kon dichtdraaien. Hierdoor heb ik uiteindelijk maar een groep van vloerverwarming die ik gebruik, die in de woonkamer.
Ik begrijp dat met meerdere groepen het logischer is de pomp van de vloerverwarming op constant pressure te zetten. Ik heb een Grundfos UMP3 Auto L die nu staat ingesteld op proportional pressure niveau 1.
Gegeven dat ik maar een groep van de vloerverwarming gebruik, is dit de optimale instelling of kan ik de pomp beter op constant pressure zetten?
Als ik het ook goed begrijp zal een pompschakelaar bij een zuinige pomp als deze nog steeds zorgen voor energiebesparing en zal dit niet conflicteren met het interne beheer van de pomp?
Verder heb ik een intergas HRE CW3 CV-ketel, waar ik de aanvoertemperatuur voor verwarming op 65 graden heb gezet. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming heb ik op 40 gezet. Ik wil de aanvoertemperatuur van de CV gebruiken als warmteverdeler in de woonkamer.
Aan de ene kant van de woonkamer is vloerverwarming, aan de andere kant een radiator. Het is dus eenzelfde ruimte, maar er zit ongeveer 8 meter ruimte tussen de twee verwarmingen. De thermostaat zit helaas vrij dicht bij de radiator. Daardoor kan het gebeuren dat de thermostaat afslaat, terwijl de temperatuur in het uitgebouwde deel van de woonkamer nog niet op temperatuur is. Mocht dit gebeuren, werkt het dan als ik de aanvoertemperatuur van de CV lager zet om een betere verhouding tussen de twee delen te realiseren? Of hebben jullie hiervoor andere tips?
Beterschap!EdGnoj schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:53:
Sorry dat ik niets meer van me heb laten horen, maar ik ben vanmiddag met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Na thuiskomst zal ik natuurlijk inhoudelijk reageren op de reacties. Alvast bedankt iedereen.
De aanleiding hiervoor was een kapotte thermostaatknop welke ik een week eerder had ontdekt. Een van de radiatoren in de berging stond hierdoor vol open en daardoor werd het onnodig warm.
Voorlopig is dit probleem (tijdelijk) opgelost door de knop te vervangen door een tie-wrap, maar het gaf wel direct aanleiding om verder te kijken hoe de CV is geregeld in (het voor mij nieuwe) huis.
Dit weekend viel het me op dat de vloerverwarming wel heel warm werd. De verdeler gaf 60(!) graden aan. Dat lijkt me niet zo goed met een houten vloer. De thermostaat op de verdeler naar beneden gezet en toen bleef hij hangen op 42 graden. Nog steeds aan de warme kant, maar beter als de 60 die ik eerder zag.
Zojuist heb ik een kijkje genomen bij de CV ketel. Het betreft een Nefit Ecomline Excellent uit 2005. Het exacte type is me nog onbekend. De kap is er namelijk nog niet af geweest. De ketel wordt aangestuurd door een Danfoss aan/uit kamerthermostaat zonder fratsen: een temperatuur voor de dag, en een voor de nacht.
Direct heb ik een aantal wijzigingen doorgevoerd:
- Tap temperatuur stand van 10 --> 7 (legionella aanwas uitgesloten)
- Aanvoertemperatuur van stand 10(!) --> 2. (ik verwacht dat dit +/- 50 graden is)
Wie weet zien jullie al diverse zaken waar ik me verder in kan verdiepen. Alle tips zijn welkom. Wie weet hebben jullie ook nog wat tips voor de volgende zaken:
- De handleiding van mijn ketel geeft aan dat modulatie wordt ondersteund. Tot nu toe ben ik redelijk tevreden met mijn simpele kamerthermostaat, maar heeft een modulerende thermostaat of een "slimme" thermostaat voordeel bij het besparen van stookkosten (zeker i.c.m. de lage aanvoertemperatuur)?
- Mijn ketel is niet voorzien van een buitenvoeler. Is het slim om deze aan te schaffen en te installeren?
[ Voor 1% gewijzigd door Bliz op 25-10-2016 20:13 . Reden: opmaak verbeterd ]
1) dat zal zeker iets, tot veel, kunnen besparen. Modulerend is meestal gunstiger voor het verbruik + minder ketel starts. Zeker met vloerverwarming. Thermostaat waar je zeer-traag afkoelen+opwarmen kunt instellen is nog fijner/gunstiger (iSense).Bliz schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:10:
Ook dit weekend ben ik aan het fenomeen CV tuning begonnen.![]()
Wie weet zien jullie al diverse zaken waar ik me verder in kan verdiepen. Alle tips zijn welkom. Wie weet hebben jullie ook nog wat tips voor de volgende zaken:
- De handleiding van mijn ketel geeft aan dat modulatie wordt ondersteund. Tot nu toe ben ik redelijk tevreden met mijn simpele kamerthermostaat, maar heeft een modulerende thermostaat of een "slimme" thermostaat voordeel bij het besparen van stookkosten (zeker i.c.m. de lage aanvoertemperatuur)?
- Mijn ketel is niet voorzien van een buitenvoeler. Is het slim om deze aan te schaffen en te installeren?
2) komt niet veel voor wat ik weet, een buitenvoeler. Ik heb het iig niet. Binnen moet het 20.5 zijn, boeie of het buiten +30 of -25 is (lijkt mij dan).
Hier gaat het lekker zeg, ben benieuwd als ik eind deze maand de mindergas.nl waarde invul voor wat betreft graaddagen stand

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 25-10-2016 21:44 ]
Het eerst waar ik mee wil beginnen (makkelijkste ook) is de vloerpomp.
Deze staat nu 24/7 te draaien en dat is onzinnig.
Mijn vraag, is het mogelijk om een HY-02 pompschakelaar hierop aan te sluiten of heb ik een andere nodig ?

[ Voor 3% gewijzigd door QuasaR op 26-10-2016 08:54 ]
Daddy of 3 :)
Als het niet veranderd is in het laatste jaar:Bliz schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:10:
- Nefit ketels ondersteunen alleen modulatie met een Nefit thermostaat (goedkoop op marktplaats) of met een OpenTherm converter (niet goedkoop
)
- De meest verkochte Nefit thermostaten (Moduline 300 is 2e hands erg goedkoop) ondersteunen geen buitenvoeler
Dat is wel veranderd het laatste jaar. Mijn Nefit 2015 ketel ondersteunt opentherm. Echter, voor een ketel uit 2005 zal dit niet het geval zijn.ANdrode schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 09:49:
[...]
Als het niet veranderd is in het laatste jaar:Sowieso wordt een buitenvoeler afaik vooral aangeraden voor utiliteitsbouw, waar je veel ruimtes wilt verwarmen waar de thermostaat niet hangt.
- Nefit ketels ondersteunen alleen modulatie met een Nefit thermostaat (goedkoop op marktplaats) of met een OpenTherm converter (niet goedkoop
)
- De meest verkochte Nefit thermostaten (Moduline 300 is 2e hands erg goedkoop) ondersteunen geen buitenvoeler
Zijn deze gewoon universieel of is het echt merk afhankelijk.
Nu begrijp ik dat een Nefit thermostaat met een Nefit Ketel wellicht net even wat features heeft wat je met een andere combi bijvoorbeeld niet hebt, maar ik (en dit valt wellicht onder een ander topic) ben nu aan het kijken naar een tweedehands iSense icm onze nieuwe Ferroli (2015) ketel.
2250 WP Zuid PVoutput
Iets meer dan een jaar geleden veranderd. In een nieuwsbericht uit juni 2014 staat dat een ketel die toen leverbaar werd OpenTherm ondersteunt.exponential schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:47:
[...]
Dat is wel veranderd het laatste jaar. Mijn Nefit 2015 ketel ondersteunt opentherm. Echter, voor een ketel uit 2005 zal dit niet het geval zijn.
Voor eerdere ketels werd een nefit protocol gebruikt, waar ook weer varianten in zitten. Mijn ketel gebruikte het oude protocol wat je kon zien doordat de displayverlichting van de thermostaat niet werkte
Met nefit thermostaat moduleerde die in ieder geval heel ver terug. Met het "goede" opwarmingsprofiel van de ruimte ('traag') bleef de aanvoertemperatuur ook laag
Sinds kort ook gestart met CV tuning, met dank aan dit topic :-).
Ik woon in een vrij oude rijwoning (jaren 60) maar met recente Buderus condensatieketel.
Volgens mindergas zit ik momenteel aan 0,3-0,4 m³/graaddag. dagtemperatuur 20,5 graden en max aanvoertemp van 60°.
Ik heb echter geen idee of dit een mooi resultaat is of dit nog voor verbetering vatbaar is.
Wat nog op de todolijst staat is het aanbrengen van HR radiatorfolie en het waterzijdig inregelen
Is er ergens een site waar je vergelijkbare woningen kan vergelijken?
Voor zover ik zag kan dit op mindergas niet, en ik zag in de TS ook niets gelijkaardig staan.
Misschien een idee om allemaal "vrienden" te worden op mindergas? :-)
Heeft niet zoveel zin om met een wildvreemde vrienden te worden. Iemand met bijv. grote ramen op het zuiden zal veel minder hoeven te stoken dan iemand met weinig zoninval. En iemand die ook een houtkachel heeft zal veel minder gas per graaddag gebruiken.iRbn schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:45:
[...]
Misschien een idee om allemaal "vrienden" te worden op mindergas? :-)
Een buurman links of rechts is dan wél weer interessant om als Mindergas-vriendje toe te voegen. De omstandigheden zijn dan immers grotendeels gelijk.
Voor het vergelijken van je verbruik met vergelijkbare woningen kun je kijken naar www.energiemanageronline.nl, daar kun je wel bouwjaar en andere woningeigenschappen opgeven. Je krijgt dan een soort kleurenbalkje (groen naar rood) te zien waarop je jouw 'positie' t.o.v. anderen kunt zien. Maar ik gebruik dat niet echt.
In theorie kan alles wat het OpenTherm logo draagt met elkaar overweg, maar er zijn hier en daar nogal wat bugs en workarounds nodig. Installateur die hier vorig jaar was beweerde bij hoog en bij laag dat een Remeha iSense pertinent niet kon op een Intergas ketel, hij was daarin zelfs zo stellig dat ie Remeha heeft gebeld om z'n gelijk te halen. Reactie Remeha: "Het kan werken, maar wij geven geen garantie omdat wij onze thermostaten niet met andere ketels testen"MdO82 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:52:
Nu we het hier even over de opentherm thermostaten hebben.
Nu begrijp ik dat een Nefit thermostaat met een Nefit Ketel wellicht net even wat features heeft wat je met een andere combi bijvoorbeeld niet hebt, maar ik (en dit valt wellicht onder een ander topic) ben nu aan het kijken naar een tweedehands iSense icm onze nieuwe Ferroli (2015) ketel.
Over ramen op het zuiden gesproken. Dat heb ik dusThinkPadd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 11:53:
Heeft niet zoveel zin om met een wildvreemde vrienden te worden. Iemand met bijv. grote ramen op het zuiden zal veel minder hoeven te stoken dan iemand met weinig zoninval.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Misschien dat hier een deel van je oplossing ligt.zonoskar schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:15:
[...]
Mijn thermostaat is helaas niet zo slim dat ie het weerbericht kan lezen
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Verwijderd
MdO82 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 10:52:
Nu we het hier even over de opentherm thermostaten hebben.
Hier was afgelopen voorjaar een loodgieter in huis welke ook raar stond te kijken dat ik een Remeha Isense thermostaat aan een Ferroli ketel (2010) heb hangen, dit werkt gewoon prima (ook met een OTGW ertussen)._JGC_ schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:38:
[...]
In theorie kan alles wat het OpenTherm logo draagt met elkaar overweg, maar er zijn hier en daar nogal wat bugs en workarounds nodig. Installateur die hier vorig jaar was beweerde bij hoog en bij laag dat een Remeha iSense pertinent niet kon op een Intergas ketel, hij was daarin zelfs zo stellig dat ie Remeha heeft gebeld om z'n gelijk te halen. Reactie Remeha: "Het kan werken, maar wij geven geen garantie omdat wij onze thermostaten niet met andere ketels testen"
Het zal genoeg zeggen over deze beste man
Ouch, 0,4 kuub voor 10 minuten douchen? Dat is niet mis.Daannn1987 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:49:
[...]
Valt wel mee.. douchebeurt van 10 min (zonder zonneboiler) is al snel 0,4 kuub bij mij (Ketel is al oud en minimaal vermogen ligt vrij hoog).
Woon je met z'n 2en en douche je elke dag:
30dagen x 2 personen x 0,4 kuub gas = 24 kuub
Ik douche 6-7 dagen per week. Mijn vrouw 2-3 keer per week, maar wel dubbel zo lang, warmer en meer water (dus veel meer warm water) en nog een keer 2-3 keer per week 30 seconden voor 't afspoelen. Dus in totaal zitten wij op zo'n 25 dagen * 2 personen * 10 minuten. Ons gasverbruik was van juli tot sept 11 of 12 m³. Daar zal misschien nog een klein kuubje aan koken in zitten dus dan zitten wij op circa 0,2 kuub gas voor een douchebeurt.
Wel hebben wij al wel zo'n 85 m³ verstookt aan verwarmen deze maand (97m³ t/m de 25e, waarvan dus zo'n 10 m3 warm water is).
Toch valt het mij nog mee, iets meer dan 0,6 m³ per graaddag de laatste week. Morgen komt er nog een monteur langs, hopen dat de afstelling nog wat beter kan.
Tjah, omgerekend nog geen 30 cent om lekker te douchenTehh schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:25:
[...]
Ouch, 0,4 kuub voor 10 minuten douchen? Dat is niet mis.
Ik douche 6-7 dagen per week. Mijn vrouw 2-3 keer per week, maar wel dubbel zo lang, warmer en meer water (dus veel meer warm water) en nog een keer 2-3 keer per week 30 seconden voor 't afspoelen. Dus in totaal zitten wij op zo'n 25 dagen * 2 personen * 10 minuten. Ons gasverbruik was van juli tot sept 11 of 12 m³. Daar zal misschien nog een klein kuubje aan koken in zitten dus dan zitten wij op circa 0,2 kuub gas voor een douchebeurt.
Wel hebben wij al wel zo'n 85 m³ verstookt aan verwarmen deze maand (97m³ t/m de 25e, waarvan dus zo'n 10 m3 warm water is).
Toch valt het mij nog mee, iets meer dan 0,6 m³ per graaddag de laatste week. Morgen komt er nog een monteur langs, hopen dat de afstelling nog wat beter kan.
Moet wel zeggen heb een vrij grote douchekop, heb mijzelf er nooit aan gemeten hoeveel liter per uur vind het wel prima.
Juli tot september heb ik 10,81 kuub gebruikt, maarja zonneboiler helpt dan wel
1 oktober tot zojuist heb ik 35,99 kuub verbruikt maar ben wel 1 week weg geweest.
Stook behoorlijk zuinig in dit huis 0,151m3 graaddag van 1 januari tot nu.
De meeste monteurs weten weinig van afstellen... zul je vaak toch zelf moeten doen
Echter sinds vorig jaar november met mijn vrouw eigenaar geworden van een nieuwbouwwoning (tussenwoning). Deze laten opleveren met een "energiepakket" (zonnepanelen, 3 dubbelglas, vloerverwarming op de begane grond en LTV convectoren op de 1e verdieping (badkamer wel een handdoeken radiator)).
Afgelopen winter door de nasleep van de verbouwing niet veel met de cv bezig geweest, maar nu afgelopen week het stookseizoen hier ook begonnen is wil ik er wel in verdiepen & mee bezig gaan.
Wij hebben de Intergas HReco 36/30A als ketel (http://www.intergas-verwa...nload/HandleidingHREA.pdf) met een Honeywell round modulation thermostaat.
Ik heb de CV aanvoertemperatuur al omlaag gezet van 80 naar 45. Ook de pompstand van de vloerverwarming naar stand 1 gezet. Maar voor ik verder ga moet ik eerst zorgen dat ik dingen ga meten en bijhouden.
Echter, bij de vloerverwarming zit ook een bypass ventiel die ik kan instellen. Nu kan ik alleen niets vinden over de werking van zo'n bypass ventiel. Zie afbeeldingen hieronder, dat witte ding voor de stekker zeg maar.
Hoe kom ik erachter op welke instelling dat ventiel moet staan?

Vloerverwarming, ltv en zonnepanelen....Archiebald schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:07:
ik volg dit topic al een tijdje, alleen nooit een eigen huis gehad (wel een appartement met soort van stadsverwarming). Tot eind vorig jaar.
Echter sinds vorig jaar november met mijn vrouw eigenaar geworden van een nieuwbouwwoning (tussenwoning). Deze laten opleveren met een "energiepakket" (zonnepanelen, 3 dubbelglas, vloerverwarming op de begane grond en LTV convectoren op de 1e verdieping (badkamer wel een handdoeken radiator)).
Afgelopen winter door de nasleep van de verbouwing niet veel met de cv bezig geweest, maar nu afgelopen week het stookseizoen hier ook begonnen is wil ik er wel in verdiepen & mee bezig gaan.
Wij hebben de Intergas HReco 36/30A als ketel (http://www.intergas-verwa...nload/HandleidingHREA.pdf) met een Honeywell round modulation thermostaat.
Ik heb de CV aanvoertemperatuur al omlaag gezet van 80 naar 45. Ook de pompstand van de vloerverwarming naar stand 1 gezet. Maar voor ik verder ga moet ik eerst zorgen dat ik dingen ga meten en bijhouden.
Echter, bij de vloerverwarming zit ook een bypass ventiel die ik kan instellen. Nu kan ik alleen niets vinden over de werking van zo'n bypass ventiel. Zie afbeeldingen hieronder, dat witte ding voor de stekker zeg maar.
[afbeelding]
Hier al eens gekeken?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
/ontopic.
http://www.heatnet.nl/bypass.html
Zodat je per kamer/radiator de gewenste temeratuur (vast) in kunt stellen in graden (bijv 18,5 graad) ?
Bypass heb ik op 0.4-0.5 bar.Archiebald schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:07:
ik volg dit topic al een tijdje, alleen nooit een eigen huis gehad (wel een appartement met soort van stadsverwarming). Tot eind vorig jaar.
[afbeelding]
Verder zie ik 3.5 bar op je drukmeter? Ik heb 1.8-1.9, wel wat verschil. Mijn CV kan tot 2bar is aanbevolen.
Verder check je flowmeters en mijn reacties hier met een hoop uitleg aangezien ik ogv dezelfde situatie heb met onder vv en boven rads.
Ik heb daar zeker gekeken, alleen is er daar het budget nu niet voor. Wel iets om te onthouden.AUijtdehaag schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 22:14:
[...]
Vloerverwarming, ltv en zonnepanelen....
Hier al eens gekeken?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
/ontopic.
http://www.heatnet.nl/bypass.html
Mijn ketel geeft ook 1.8 bar aan, alleen de drukmeter van de vloerverwarming geeft veel hoger aan. Ik zal eens jouw reacties lezen, thnx!PCJR schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:24:
[...]
Bypass heb ik op 0.4-0.5 bar.
Verder zie ik 3.5 bar op je drukmeter? Ik heb 1.8-1.9, wel wat verschil. Mijn CV kan tot 2bar is aanbevolen.
Verder check je flowmeters en mijn reacties hier met een hoop uitleg aangezien ik ogv dezelfde situatie heb met onder vv en boven rads.
Ik zal de situatie kort proberen uit te leggen...
We hebben hier een Remeha Quinta 28c en een iSense (v19) thermostaat.
Radiatoren:
2 x in de woonkamer (ca. 30m2)
1 x in de (met deur afgesloten) keuken
1 x in de gang
1 x in de douche
1 x in slaapkamer
1 x in slaapkamer
1 x in slaapkamer
Er zitten gewone draaikranen op van 1970. Sommigen werken half volgens mij en zijn nauwelijks te draaien.
Geen voetventielen, alleen een ontluchtingsmogelijkheid onderaan.
Op onze slaapkamer staat de verwarming eigenlijk altijd uit.
De kamer van de kinderen mag/moet 's middags verwarmd worden, voor de rest eigenlijk niet.
De douche staat een klein beetje aan, de keuken en gang half ongeveer. De woonkamer helemaal open.
Wat kan ik het beste ondernemen om het hier wat beter te krijgen qua verbruik en verwarming?
Ik wil eigenlijk de knoppen vervangen en dan inregelen.
Heeft een 2e hands evohome evotouch systeem zin? Of dan beter nieuw? En welke dan? zone OT of zone aan/uit?
Kan ik net zo goed EQ-3 thermostaten gebruiken en zo ja, moet ik dan mijn iSense vervangen?
Of simpelweg andere, goeie handkranen en zelf regelen? Dit lijkt de goedkoopste korte termijn oplossing.
Hier dan goed mee inregelen zou al een besparing moeten kunnen opleveren.
Het liefst geef ik zo min mogelijk uit, maar aan de andere kant is besparen ook het uiteindelijke doel.
Stel ik kan meer besparen op termijn met een andere optie die nu wat duurder is, dan zou ik daar ook geen probleem mee hebben.
Zucht....keuzes...
Hopelijk heb ik voldoende info gegeven; alvast bedankt voor het meedenken!
ik heb een paar vragen.
na een jaar met onze nieuwe huis 150m2 hebben we ongeveer 1200kuub gas verbruikt (totaal)
de nefit easy geeft aan (lastig af te lezen) dat ongeveer 90% daarvan stook verbruik is.
voetnoot:
- Vorig jaar is de schuifpui vervangen, badkamer raam vervangen
- Door het jaar heen iets beter geisoleerd. (minder toch, wel ventilatie)
- kruip ruimte nog niet geisoleerd
- verwarming op zolder staat uit (we zijn er effectief te weinig om daar te stoken
- verwarming op 1ste verdieping staat ook 'uit" .. gaat open als het gaat vriezen
- systeem regelmatig ontlucht en bijgevuld .. (was ook lekkage nu gefixed hopenlijk)
- convector put in de woonkamer en 3 normale radiatoren in gebruik (gang,keuken en bijkamer) berging staat net zoals zolder "dicht" gezien we daar te weinig komen en stoken niet nodig is.
We hebben een trendline cw5 hce 25..
aanvoer temp = 60 graden
max vermogen is 21kw
min pomp vermogen = 30
max pomp vermogen = 60 (was 70)
nadraai tijd cv pomp = 5 minuten (was 0)
ik heb geen klachten over de verwarming op dit moment het is eerder "te warm" dan te koud en de kou komt meeste van de vloer ..
en ik heb geen ruis op de leiding of iets dergelijks (niet waar genomen)
Voordat ik waterzijdig ga inregelen ..
vragen:
Hoe kan ik het beste de instelling aanpassen. op de cv ketel menu of moet ik hem open maken ?
Kan ik een LTV verwarming (gekregen) zonder problemen in het systeem plaatsen ? zo ja zal ik er wellicht meer op de kop gaan tikken.
Op dynamische debiet kranen zitten standen .. waar dienen die standen voor ?
Hoewel ik niet bang ben voor "handwerk" vraag ik het me af hoe een kraan is te installeren (telfon tape oid?)
Tja vanalles
Je hebt toch al instellingen veranderd op de ketel, zoals pompsnelheid enzo?vso schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:33:
@thinkpad de verwijzing in de start topic naar de post met excel voor berekening radiator (de link is dood) http://www.thermrad.nl/artikeldata-en-selectie/ bedoel je thermrad selector 2016.xls ?
ik heb een paar vragen.
na een jaar met onze nieuwe huis 150m2 hebben we ongeveer 1200kuub gas verbruikt (totaal)
de nefit easy geeft aan (lastig af te lezen) dat ongeveer 90% daarvan stook verbruik is.
voetnoot:
- Vorig jaar is de schuifpui vervangen, badkamer raam vervangen
- Door het jaar heen iets beter geisoleerd. (minder toch, wel ventilatie)
- kruip ruimte nog niet geisoleerd
- verwarming op zolder staat uit (we zijn er effectief te weinig om daar te stoken
- verwarming op 1ste verdieping staat ook 'uit" .. gaat open als het gaat vriezen
- systeem regelmatig ontlucht en bijgevuld .. (was ook lekkage nu gefixed hopenlijk)
- convector put in de woonkamer en 3 normale radiatoren in gebruik (gang,keuken en bijkamer) berging staat net zoals zolder "dicht" gezien we daar te weinig komen en stoken niet nodig is.
We hebben een trendline cw5 hce 25..
aanvoer temp = 60 graden
max vermogen is 21kw
min pomp vermogen = 30
max pomp vermogen = 60 (was 70)
nadraai tijd cv pomp = 5 minuten (was 0)
ik heb geen klachten over de verwarming op dit moment het is eerder "te warm" dan te koud en de kou komt meeste van de vloer ..
en ik heb geen ruis op de leiding of iets dergelijks (niet waar genomen)
Voordat ik waterzijdig ga inregelen ..
vragen:
Hoe kan ik het beste de instelling aanpassen. op de cv ketel menu of moet ik hem open maken ?
Kan ik een LTV verwarming (gekregen) zonder problemen in het systeem plaatsen ? zo ja zal ik er wellicht meer op de kop gaan tikken.
Op dynamische debiet kranen zitten standen .. waar dienen die standen voor ?
Hoewel ik niet bang ben voor "handwerk" vraag ik het me af hoe een kraan is te installeren (telfon tape oid?)
Alleen instellingen doe je in het menu van pomp, verwarming en tapwater enz.
Binnen de mantel kun je niets wijzigen.
Je vraag over LTV snap ik niet helemaal.
De standen op een dynamische kraan zijn om het gewenste debiet in te stellen.
Het debiet is afhankelijk van de afmetingen van de radiator en het gewenste vermogen.
De staartstukken van de kraan kun je dmv een radiatorsleutel eruit draaien.
De schroefdraad kun je het beste verpakken met Loctite 55. Altijd met de schroefdraad mee omwikkelen.
Gebruik geen teflon tape, het is onhandige rommel en geeft grotere kans op lekkage.
Zeker wanneer je het zelden gebruikt.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
dank voor je antwoorden.Oxellaar schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 00:14:
[...]
Je hebt toch al instellingen veranderd op de ketel, zoals pompsnelheid enzo?
Alleen instellingen doe je in het menu van pomp, verwarming en tapwater enz.
Binnen de mantel kun je niets wijzigen.
Je vraag over LTV snap ik niet helemaal.
De standen op een dynamische kraan zijn om het gewenste debiet in te stellen.
Het debiet is afhankelijk van de afmetingen van de radiator en het gewenste vermogen.
De staartstukken van de kraan kun je dmv een radiatorsleutel eruit draaien.
De schroefdraad kun je het beste verpakken met Loctite 55. Altijd met de schroefdraad mee omwikkelen.
Gebruik geen teflon tape, het is onhandige rommel en geeft grotere kans op lekkage.
Zeker wanneer je het zelden gebruikt.
Ik heb inderdaad al instellingen gewijzigd, dit is meer op "goed geluk" dan wijsheid
en ik heb het iets verlaagd omdat het eerder "teveel' verbruikt dan te weinig.. warm water is goed.
Ik hoor het al, het vervangen van radiatorkranen door dynamische dat ga ik lekker laten doen.
De vraag met LTV is als volgt: bij een verbouwing bij familie wilde ze de inboedel van de badkamer wegmikken daar zat een LTV verwarming bij. Toeval wil is dat op onze badkamer het zelfde formaat HTV verwarming hangt. Nu denk ik misschien te simpel maar als ik die HTV kan (laten) vervangen door een LTV .. is dat teminste 1 radiator minder die vervangen hoeft te worden.,,
Maar die LTV/HTV omwissel truuk zal wellicht wel te simpel gedacht zijn of zit ik misschien voor de verandering toch goed? Dit staat dus los van het waterzijdig inregelen.
Overgens is de vraag hoe kan ik het best de zaak waterzijdig inregelen?
Zolder en 1ste verdieping eigenlijk minimaal verwarmt, en de begane grond waar we leven gewoon goed.
De nefit easy is eigenlijk de enige bediening die gebruikt word, wat ik me dus afvraag heeft het wel zin om bv op de eerste verdieping de volledig open te draaien ?
Tja vanalles
Verder, als je debietkranen gebruikt hoef je in principe niks te meten, gewoon afstellen volgens de documentatie. eventueel kan je iets meer knijpen als een radiator enorm overbemeten is voor een vertrek. Heb hier T22 op slaapkamers, is ooit berekend op enkelglas, geen dakisolatie en geen plafond, dat is nu 5 minuten openzetten en je slaapkamer is warm

Wat is je huidige verbruik?albino71 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:49:
Heren specialisten, ik kan wel wat hulp gebruiken bij het maken van de juiste keuze.
Ik zal de situatie kort proberen uit te leggen...
We hebben hier een Remeha Quinta 28c en een iSense (v19) thermostaat.
Radiatoren:
2 x in de woonkamer (ca. 30m2)
1 x in de (met deur afgesloten) keuken
1 x in de gang
1 x in de douche
1 x in slaapkamer
1 x in slaapkamer
1 x in slaapkamer
Er zitten gewone draaikranen op van 1970. Sommigen werken half volgens mij en zijn nauwelijks te draaien.
Geen voetventielen, alleen een ontluchtingsmogelijkheid onderaan.
Op onze slaapkamer staat de verwarming eigenlijk altijd uit.
De kamer van de kinderen mag/moet 's middags verwarmd worden, voor de rest eigenlijk niet.
De douche staat een klein beetje aan, de keuken en gang half ongeveer. De woonkamer helemaal open.
Wat kan ik het beste ondernemen om het hier wat beter te krijgen qua verbruik en verwarming?
Ik wil eigenlijk de knoppen vervangen en dan inregelen.
Heeft een 2e hands evohome evotouch systeem zin? Of dan beter nieuw? En welke dan? zone OT of zone aan/uit?
Kan ik net zo goed EQ-3 thermostaten gebruiken en zo ja, moet ik dan mijn iSense vervangen?
Of simpelweg andere, goeie handkranen en zelf regelen? Dit lijkt de goedkoopste korte termijn oplossing.
Hier dan goed mee inregelen zou al een besparing moeten kunnen opleveren.
Het liefst geef ik zo min mogelijk uit, maar aan de andere kant is besparen ook het uiteindelijke doel.
Stel ik kan meer besparen op termijn met een andere optie die nu wat duurder is, dan zou ik daar ook geen probleem mee hebben.
Zucht....keuzes...
Hopelijk heb ik voldoende info gegeven; alvast bedankt voor het meedenken!
Met welke instellingen draait de Quinta? (aanvoertemp/pompsnelheid/e.d.)
Welk type radiatoren? (T11/T21, lengte e.d.)
Ik heb redelijk dezelfde situatie:
(hoek)woning 1965, spouw- en dakisolatie.
stook hoofdzakelijk benedenverdieping (ca 40 m2), quinta 28c icm isense v28
thermostaat staat doorgaans op 19,5gr, nachtverlaging 15gr, maximum aanvoer staat op 65gr.
jaarverbruik zit tussen de 900-1000m3
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik kan nu dus temperatuur meten en kraan open/dicht draaien (die waarde is ook uit te lezen) van alle 9 Jaga Tempo radiatoren hier in huis (2 verdiepingen, tussenwoning in geluidswal, 140m2). Er zit ook nog een extra kamerthermostaat bij die alleen temperatuur en luchtvochtigheid meet + draaiknopje heeft met temp setting voor de radiatoren in de woonkamer, en een relais om de ketel aan/uit te zetten. Dit alles stuur ik aan met HomeAssistant (welke weer met Homegear praat).
De ketel is een ATAG HMC32 en daar heb ik de pomp al van teruggedraaid naar stand 1 ipv 4; max vermogen (28kW) kan ik ook nog terug gaan brengen maar dat laat ik nog even zitten, want het ding moduleert zelf en ik heb nog geen weerstanden + aanvoer/retour temp meters.
Ik schakel momenteel de ketel met de Homematic relais aan of uit op basis van (AND principe)
- De temperatuurvraag (thermostaatkraan instelling is hoger dan gemeten temperatuur)
- De thermostaat kra(a)n(en) staat daadwerkelijk open (zit wat vertraging in)
- vaste 8 minuten laagstand (11kW)
- na 8 minuten 2kW vermogen erbij per minuut (max 28kW nu)
- max ketel temperatuurstijging 9-12C per minuut (bij teveel gaat volgens mij de brander weer uit)
- Pomp draait 7 minuten na
De thermostaatkranen blijven altijd nog wel wat openstaan zolang huidige temperatuur een half graadje ofzo over de ingestelde temp zit. Dus die pomp nadraai tijd is denk ik prima; ik heb echter geen bypass, vandaar dat ik de ketel ook uitzet als ik zie dat alle thermostaatkranen dicht zitten.
Maar nu komt het: welk van de 3 functieprogrammas is nu het beste? Zie plaatje:

Als je bedenkt dat dus de meeste tijd maar een paar radiatoren open staan, en het allemaal Tempos zijn (dus convectie -> lage water inhoud), dan lijkt mij programma 3 het beste, zodat de temperatuur range voor verwarming altijd in de 77-62C blijft. Maar misschien is mijn logica fout?
Suggesties zijn zeer welkom
Edit: hier nog een plaatje wat diende als inspiratiebron: klik
[ Voor 5% gewijzigd door infernix op 31-10-2016 19:06 ]
Gaaf project! En natuurlijk kudo's vanwege HASS, wat ik zelf ook gebruik
Ik denk echter dat je vraag te specifiek is voor dit topic. Hij past beter hier denk ik: DIY Thermostaten Misschien je vraag daar even opnieuw stellen en je huidige post aanpassen met een verwijzing erin naar dat topic.
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2016 13:44 ]
Vraag is echter specifiek over de ketelinstelling i.c.m. de Tempo radiatorenThinkPadd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:42:
[...]
Gaaf project! En natuurlijk kudo's vanwege HASS, wat ik zelf ook gebruik![]()
Ik denk echter dat je vraag te specifiek is voor dit topic. Hij past beter hier denk ik: DIY Thermostaten Misschien je vraag daar even opnieuw stellen en je huidige post aanpassen met een verwijzing erin naar dat topic.
Bedankt voor je reactie.MieJuul schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:28:
[...]
Wat is je huidige verbruik?
Met welke instellingen draait de Quinta? (aanvoertemp/pompsnelheid/e.d.)
Welk type radiatoren? (T11/T21, lengte e.d.)
Ik heb redelijk dezelfde situatie:
(hoek)woning 1965, spouw- en dakisolatie.
stook hoofdzakelijk benedenverdieping (ca 40 m2), quinta 28c icm isense v28
thermostaat staat doorgaans op 19,5gr, nachtverlaging 15gr, maximum aanvoer staat op 65gr.
jaarverbruik zit tussen de 900-1000m3
Ons verbruik is ca. 1500 m3
Huis is slecht geisoleerd. Spouw is volgens mij lang geleden wel gedaan, maar of dat daar nog zit....
Zolder is afgesloten met een deur (staat nooit open), maar dak is niet geïsoleerd (plaat, panlatten, pannen).
Zolder heeft een houten vloer op balken en aan de onderzijde (plafond slaapkamers) gipsplaat.
Gezinssituatie en manier van verwarmen
Ik, vrouw en twee kinderen ( 10 en 8 ).
Er is hier altijd iemand thuis, dus de verwarming staat (indien nodig) altijd aan.
Gaat 's morgens 90 min vtv opwarmen om op 7.30 op 19 uit te komen. Om 10 uur naar 19,5 en 's avonds om 19.30 uur naar 20,5. Vanaf 21.30 uur terug naar 14,5 (nachttemp.).
Radiatoren beneden
Woonkamer voor: T22 500x2400
Woonkamer achter (tevens plek thermostaat): T22 500x1800
Keuken: T22 600x1100
Gang: T22 600x1450
Radiatoren boven
Douche: T20 900x650
Kleine slaapkamer: T10 500x1250
Slaapkamer: T11 500x1800
Grootste slaapkamer: T11 600x1800
De iSense is ingesteld om 90 min vtv op te starten met verwarmen en de tapwater temp staat overdag op 66 en 's nachts uit.
Quinta instellingen
Aanvoertemp: 75
Pompsnelh. ?? (is dat de opvoerhoogte? Die staat op standaard hoogste stand 3)
Tapwatertemp.: 66
Verwijderd
Zolder asap isoleren. Warmte trekt altijd naar boven en zeker als het daar fors kouder is dan beneden. Voel maar eens aan je plafonds. Als je je zolder gaat isoleren bespaar je denk ik zo 500 m3 per jaar. In ons huis met betonnen vloeren uit 1978 scheelt het 350 m3 per jaar.albino71 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:36:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Ons verbruik is ca. 1500 m3
Huis is slecht geisoleerd. Spouw is volgens mij lang geleden wel gedaan, maar of dat daar nog zit....
Zolder is afgesloten met een deur (staat nooit open), maar dak is niet geïsoleerd (plaat, panlatten, pannen).
Zolder heeft een houten vloer op balken en aan de onderzijde (plafond slaapkamers) gipsplaat.
Gezinssituatie en manier van verwarmen
Ik, vrouw en twee kinderen ( 10 en 8 ).
Er is hier altijd iemand thuis, dus de verwarming staat (indien nodig) altijd aan.
Gaat 's morgens 90 min vtv opwarmen om op 7.30 op 19 uit te komen. Om 10 uur naar 19,5 en 's avonds om 19.30 uur naar 20,5. Vanaf 21.30 uur terug naar 14,5 (nachttemp.).
Radiatoren beneden
Woonkamer voor: T22 500x2400
Woonkamer achter (tevens plek thermostaat): T22 500x1800
Keuken: T22 600x1100
Gang: T22 600x1450
Radiatoren boven
Douche: T20 900x650
Kleine slaapkamer: T10 500x1250
Slaapkamer: T11 500x1800
Grootste slaapkamer: T11 600x1800
De iSense is ingesteld om 90 min vtv op te starten met verwarmen en de tapwater temp staat overdag op 66 en 's nachts uit.
Quinta instellingen
Aanvoertemp: 75
Pompsnelh. ?? (is dat de opvoerhoogte? Die staat op standaard hoogste stand 3)
Tapwatertemp.: 66
Als je knoppen niet meer functioneren kan je voetventielen plaatsen. Is voor het inregelen zalig. Doen ze het nog wel kan je gewoon met de knoppen inregelen.
Pompsnelheid is kwestie van proberen. De mijne staat op 1 in een vrij groot huis.
Aanvoertemp: begin eens met 60 graden max. Krijg je het straks niet warm als het kouder wordt kan je hem altijd verhogen.
Tapwater: gewoon laten. Besparing is minimaal, maar dat is mijn mening.
Opzich heeft tapwater verlagen geen schokkend effect op het rendement.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:25:
[...]
Tapwater: gewoon laten. Besparing is minimaal, maar dat is mijn mening.
Mits tapwater op een normale waarde staat, 55 a 60 is normaal
Maar 66 graden is wel heel erg hoog en naar mijn mening echt nergens voor nodig.
Een Quinta gaat dan al snel richting de 75 a 80 graden cv water om die 66 tapwater te leveren.
Het verschil in rendement is dan toch echt wel flink.
Een ander bijeffect van de Quinta is dat hij het cv-zijdige buffervat om de 2 uur opwarmt(tijd is instelbaar)
Dat doet hij met een overtemperatuur van 10K tov tapwater instelling. (overtemp. ook instelbaar)
Dus een setpoint 66c voor tapwater, zorgt er voor dat het buffervat om de twee uur naar 76c word gestookt.
Dit geeft onnodig veel verlies, grotere slijtage door continu hoge temperatuur in de ketel.
Denk aan uitharden van pakkingen, slijtage kunststof binnenwerk 3wklep. Ook geven deze hoge temperaturen veel meer kans op verkalking van platenwisselaar.
Mijn advies is om tapwater op 55 a 60 graden in te stellen.
Pomp op stand 1 is niet aan te raden als er een redelijke behoefte is aan warm tapwater.
Voor tapwater is er vrij veel vermogen nodig en dus ook een flinke flow over de wisselaar.
@Albino71: Heeft je Quinta een pomp met standen? Ik dacht dat alle Quinta's een gestuurde pomp hadden...
Een UPER dus ipv van een UPS pomp
Of is het een vrij oud model van de Quinta?
De CV (Kombi Kompakt HRe 36/30A) reageert met een minimale temperatuur van 40 graden op onze Honeywell Round modulation thermostaat. Dat loopt op naar max 45 graden en blijft daar even op branden.
De thermometer van de vloerverwarming raakt alleen niet boven de 30 graden, ook al staat de thermostaatknop (https://www.kijkvoelbelee...duct/Professional-Sensor/) van de verdeler op (volgens mij) 40 graden.
Als de CV vol brand, dan is toevoer van warm water aan de verdeler niet constant. Soms wordt de aanvoer naar de verdeler (na de bypass dus) een seconde warm, en koelt meteen weer af.
Ik heb daarom ook even gepost bij de CV en bijgehouden wanneer hij aanslaat en uitgaat.
Aan: 19:54, Uit:19:57
Aan: 20:08, Uit: 20:12
Aan: 20:22, Uit: 20:26
Aan: 20:38
Ik heb de anti pendeltijd op 10 minuten gezet, en als ik die gegevens hierboven kijk, lijkt de CV te pendelen.
Begrijp ik goed dat de CV zijn warmte niet kwijt aan de vloerverwarming (wij gebruiken alleen de vloerverwarming beneden, voor de rest staat alles dicht) en daarom aan het pendelen is?
Verdeler:

Verwijderd
Ik vul hier een bad en daarom knal ik hem op max watertemperatuur. Lekker snel vol en tevens vind ik een knal harde straal water onder de douche lekker middels veel bijmengen van koud water. Het scheelde bij mij meen ik 1,5 m3 per maand, gemeten in de zomermaanden.Oxellaar schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:14:
[...]
Opzich heeft tapwater verlagen geen schokkend effect op het rendement.
Maar 66 graden is wel heel erg hoog en naar mijn mening echt nergens voor nodig.
Een Quinta gaat dan al snel richting de 75 a 80 graden cv water om die 66 tapwater te leveren.
Een ander bijeffect van de Quinta is dat hij het cv-zijdige buffervat om de 2 uur opwarmt(tijd is instelbaar)
Dat doet hij met een overtemperatuur van 10K tov tapwater instelling. (overtemp. ook instelbaar)
Dus een setpoint 66c voor tapwater, zorgt er voor dat het buffervat om de twee uur naar 76c word gestookt.
Dit geeft onnodig veel verlies, grotere slijtage door continu hoge temperatuur in de ketel.
Denk aan uitharden van pakkingen, slijtage kunststof binnenwerk 3wklep. Ook geven deze hoge temperaturen veel meer kans op verkalking van platenwisselaar.
Pomp op stand 1 is niet aan te raden als er een redelijke behoefte is aan warm tapwater.
Voor tapwater is er vrij veel vermogen nodig en dus ook een flinke flow over de wisselaar.
@Albino71: Heeft je Quinta een pomp met standen? Ik dacht dat alle Quinta's een gestuurde pomp hadden...
Het tapwater heeft hier geen enkele last van de pomp op 1. Ligt misschien aan het merk/type ketel. Ik heb een AWB.
Zou heel goed kunnen dat hij zijn warmte idd niet kwijt kan.Archiebald schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:15:
Ik heb vanavond even zitten kijken naar de thermometer (die als ik het goed heb zit op de aanvoer, toch?) van de vloerverwarming..
De CV (Kombi Kompakt HRe 36/30A) reageert met een minimale temperatuur van 40 graden op onze Honeywell Round modulation thermostaat. Dat loopt op naar max 45 graden en blijft daar even op branden.
De thermometer van de vloerverwarming raakt alleen niet boven de 30 graden, ook al staat de thermostaatknop (https://www.kijkvoelbelee...duct/Professional-Sensor/) van de verdeler op (volgens mij) 40 graden.
Als de CV vol brand, dan is toevoer van warm water aan de verdeler niet constant. Soms wordt de aanvoer naar de verdeler (na de bypass dus) een seconde warm, en koelt meteen weer af.
Ik heb daarom ook even gepost bij de CV en bijgehouden wanneer hij aanslaat en uitgaat.
Aan: 19:54, Uit:19:57
Aan: 20:08, Uit: 20:12
Aan: 20:22, Uit: 20:26
Aan: 20:38
Ik heb de anti pendeltijd op 10 minuten gezet, en als ik die gegevens hierboven kijk, lijkt de CV te pendelen.
Begrijp ik goed dat de CV zijn warmte niet kwijt aan de vloerverwarming (wij gebruiken alleen de vloerverwarming beneden, voor de rest staat alles dicht) en daarom aan het pendelen is?
Verdeler:
[afbeelding]
Ik heb beneden Vloerverwarming + 1 kleine ltv radiator.
in de hal 1 kleine ltv radiator
in de badkamer een handdoekdroog radiator.
Als ik 1 van de radiatoren uit zet gaat de ketel pendelen.
Als ik de temperatuur 5 graden (staat nu op 50 graden) lager zet gaat hij pendelen.
Niet zo gek want de minimale onderwaarde van mijn ketel is 9,7 kw en dat kan ik in de vloer niet kwijt.
Met behoorlijk truuken draait het nu redelijk optimaal.
Vermogen is beperkt tot 35%, pompstand op 2
Antipendelstand heeft mijn 14 jaar oude intergas helaas niet
Jij kunt ook nog spelen met het opstartvermogen (Std 70% oid?)
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 31-10-2016 21:28 ]
Ik heb deze functie uitgeschakeld via de isense.Oxellaar schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:14:
[...]
Direct op de Quinta is dit niet mogelijk.
Onze Quinta is van 2005 en heeft inderdaad een gestuurde pomp.Pomp op stand 1 is niet aan te raden als er een redelijke behoefte is aan warm tapwater.
Bij tapwaterbedrijf draait de pomp altijd op zijn maximale stand, maar dit is in de meeste gevallen tijdens cv-bedrijf niet nodig, zodat de pomp dan op een lagere stand draait (fabrieksinstelling: 70%). Tijdens de nadraaiperiode gaat de pomp naar een nog lagere stand (fabrieksinstelling: 30%) om zo het elektrisch energieverbruik tot een minimum te beperken.
Hier staat de pomp ingesteld op 50/30
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

[ Voor 119% gewijzigd door Plux op 31-10-2016 21:38 ]
Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen
Verwarming te hoog staan?Plux schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:32:
les jeu du clel c'est comme un petit pain.. Vous commencez acheter une noix du chocolat.. metter un petit bale avec un chien du ciel.. caissez tout dans un .... pardonnez le mot ...
Thnx, hier kan ik wel wat mee!Daannn1987 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:24:
[...]
Zou heel goed kunnen dat hij zijn warmte idd niet kwijt kan.
Ik heb beneden Vloerverwarming + 1 kleine ltv radiator.
in de hal 1 kleine ltv radiator
in de badkamer een handdoekdroog radiator.
Als ik 1 van de radiatoren uit zet gaat de ketel pendelen.
Als ik de temperatuur 5 graden (staat nu op 50 graden) lager zet gaat hij pendelen.
Niet zo gek want de minimale onderwaarde van mijn ketel is 9,7 kw en dat kan ik in de vloer niet kwijt.
Met behoorlijk truuken draait het nu redelijk optimaal
In de hal hebben wij ook 1 LTV radiator, zal die eens vol open zetten.. De badkamer hebben wij ook een handdoeken radiator.
Ik heb alleen geen behoefte om die in de badkamer ook open te zetten, want boven hebben wij juist liever kou dan warmte..
Het minimale vermogen moet ik instellen via het toerental van de CV, en die heb ik nu nog op 30% ingesteld, wat gelijk is aan 9,6 kw, maar dat kan nog lager naar 25% (7 kw).
De kamer is nu op temperatuur, dus ik ga morgenavond weer kijken of de CV aan het pendelen is.
Ja precies eerst kijken wat hij nu doet, beste is om verder fine te tunen in kleine stapjes.Archiebald schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:42:
[...]
Thnx, hier kan ik wel wat mee!
In de hal hebben wij ook 1 LTV radiator, zal die eens vol open zetten.. De badkamer hebben wij ook een handdoeken radiator.
Ik heb alleen geen behoefte om die in de badkamer ook open te zetten, want boven hebben wij juist liever kou dan warmte..
Het minimale vermogen moet ik instellen via het toerental van de CV, en die heb ik nu nog op 30% ingesteld, wat gelijk is aan 9,6 kw, maar dat kan nog lager naar 25% (7 kw).
De kamer is nu op temperatuur, dus ik ga morgenavond weer kijken of de CV aan het pendelen is.
Theoretisch moet de ketel zelf ook terugmoduleren als het verschil tussen aanvoer en retour 12 graden is.
Tekst uit boekje:
Daarom kan het ook wel interessant zijn om te kijken of je het opstart vermgoen kan beperken om de temperatuur zo langzamer op te bouwenBij een warmtevraag CV vindt modulatie plaats op basis van tijd. Tijdens warmtevraag CV wordt de belasting stapsgewijs opgevoerd. De modulatie wordt geactiveerd, 12°C voor de gewenste temperatuur is bereikt..
[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 31-10-2016 21:54 ]
Ik verwacht dat, als je parameter o. op 00 zet, het opwarmen buffervat uitgeschakeld is. Het werkt puur op tijd, 00 is geen waarde en dus geen aktie.MieJuul schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:26:
[...]
Ik heb deze functie uitgeschakeld via de isense.
Direct op de Quinta is dit niet mogelijk.
Daarom vind ik het ook vreemd dat de eerder genoemde Quinta een pomp met handmatige standen heeft. Mij is het nooit opgevallen dat dit voorkomt bij de Quinta combi.Onze Quinta is van 2005 en heeft inderdaad een gestuurde pomp.
Bij tapwaterbedrijf draait de pomp altijd op zijn maximale stand, maar dit is in de meeste gevallen tijdens cv-bedrijf niet nodig, zodat de pomp dan op een lagere stand draait (fabrieksinstelling: 70%). Tijdens de nadraaiperiode gaat de pomp naar een nog lagere stand (fabrieksinstelling: 30%) om zo het elektrisch energieverbruik tot een minimum te beperken.
Hier staat de pomp ingesteld op 50/30
De solo toestellen hebben standaard wel een standen pomp.
Als het bij jou in de praktijk goed werkt is het prima natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:18:
[...]
Ik vul hier een bad en daarom knal ik hem op max watertemperatuur. Lekker snel vol en tevens vind ik een knal harde straal water onder de douche lekker middels veel bijmengen van koud water. Het scheelde bij mij meen ik 1,5 m3 per maand, gemeten in de zomermaanden.
Het tapwater heeft hier geen enkele last van de pomp op 1. Ligt misschien aan het merk/type ketel. Ik heb een AWB.
Maar alle ketels met een modulerende pomp gaan voor tapwater op 100% draaien.
Dat zal niet voor niets zijn natuurlijk.
Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen

Sept geeft mindergas.nl nu 0.124 m3/graaddag.
Okt geeft mindergas.nl 0.279 m3/graaddag.

Is dit een beetje normaal? Note: het is wel een nieuwbouwhuis, onder 50m2 vloerverwarming, boven 5 rads incl. badkamer. 450 m3, 150 m2, schuifpui op noord. Calenta 40c CVtemp 45-65 graden, 06h00 20.5gr en 23h00 18gr.
Ik heb vanmorgen eens de iSense -informatie tabs bekeken en zag het volgende:
Totaal branduren 1030
Branduren tapwater 96 (= grof 10% van totaal branduren)
CV verbruik kwh 5976
Warmwater verbruik kwh 902 (= grof 13% van het CVtotaal=5976+902=6878 kwh)
Zeg dat 12% van het gasverbruik dus voor tapwater is, kan ik dat zo stellen? Dan zou van de 88 m3 gas vorige maand, maar 10.5 m3 voor tapwater zijn en niet de 16 m3 die ik nu heb ingesteld, maar dan zou mijn m3/graaddag ook veel hoger uitvallen.
Iemand hier tips over? Ik krijg het id dat alles nog niet optimaal loopt...
Verwijderd
Hier 69m3 = 0,098 m3/graaddag met 4 personen.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:30:
Hier de standen van afgelopen maand weer opgenomen; 88 m3 gas. Vorige maand sept was 20 m3. Ook hou ik het nu bij op mindergas.nl. Het schatten van het verbruik voor tapwater was ik nog mee aan het stoeien, ik had het toen op 20 m3 staan voor de zomer ivm meer douchen in de avond, en vanaf sept op 16 m3.
[afbeelding]
[afbeelding]
Is dit een beetje normaal? Note: het is wel een nieuwbouwhuis, onder 50m2 vloerverwarming, boven 5 rads incl. badkamer. 450 m3, 150 m2, schuifpui op noord. Calenta 40c CVtemp 45-65 graden, 06h00 20.5gr en 23h00 18gr.
Totaal branduren 1030
CV verbruik kwh 5976
Zeg dat 12% van het gasverbruik dus voor tapwater is, kan ik dat zo stellen? Dan zou van de 88 m3 gas vorige maand, maar 10.5 m3 voor tapwater zijn en niet de 16 m3 die ik nu heb ingesteld, maar dan zou mijn m3/graaddag ook veel hoger uitvallen.![]()
Waarom zet je de cv op 20,5 om 6.00 in de ochtend? Moet het natuurlijk zelf weten, maar begin eens met 19 of 19,5. Warm zat als je net wakker bent. Als je moe bent, in de avond, is 20,5 wel comfortabel.
Vorige maand heb ik de cv niet eens aan gehad. Is dat niet gewoon het verbruik voor douchen van je? 16 m3 is vrij normaal hiervoor.
Hoe nieuw is dit nieuwbouwhuis? Eerste jaar heb je vaak nog behoorlijk wat vocht in huis wat je weg moet stoken.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:30:
Hier de standen van afgelopen maand weer opgenomen; 88 m3 gas. Vorige maand sept was 20 m3. Ook hou ik het nu bij op mindergas.nl. Het schatten van het verbruik voor tapwater was ik nog mee aan het stoeien, ik had het toen op 20 m3 staan voor de zomer ivm meer douchen in de avond, en vanaf sept op 16 m3.
[afbeelding]
[afbeelding]
Totaal branduren 1030
CV verbruik kwh 5976
Zeg dat 12% van het gasverbruik dus voor tapwater is, kan ik dat zo stellen? Dan zou van de 88 m3 gas vorige maand, maar 10.5 m3 voor tapwater zijn en niet de 16 m3 die ik nu heb ingesteld, maar dan zou mijn m3/graaddag ook veel hoger uitvallen.![]()
Daarnaast heb je echt een behoorlijk overbemeten ketel in je huis als ik het zo zie 35,9 kW
Of douche je met 2 man tegelijk?
Maar gelukkig kan hij terug moduleren naar 7 kw.. dat scheelt
Stook je overal of alleen beneden?
Nachtverlaging zou ik niet zo ver terug laten lopen, zelf pas ik 1 graden toe (overdag 21 en snachts 20).
Kun je ook de branderstarts uitlezen bij deze ketel? zo kun je beetje herleiden over veel gependelt wordt.
Ik wacht nog op de meterstanden van gisteren die enelogic voor mij uitleest, zodat ik die kan invoeren bij mindergas.nlPCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Totaal branduren 1030
CV verbruik kwh 5976
(enelogic leest mijn meterstanden dagelijks gratis uit, die voer ik in bij mindergas.nl). De dag erna hebben ze alleen die van 23:00, omdat 00:00 de volgende dag is, dus je moet altijd wel een extra dag wachten voor het juiste. Maar wij liggen vaak voor 23:00 op bed, dus dat reken ik vaak als mijn eindstand.
Voor nu zit ik hier op:

Warmwater gebruik heb ik op 15m3 staan (hele jaar door).
Wij zitten in een nieuwbouwwoning (nov. 2015 opgeleverd). beneden zo'n 50m2 vloerverwarming + LTV radiator in de hal. Boven 3 LTV radiatoren en 1 handdoeken radiator (maar boven staat alles dicht).
Wij hebben een Intergas HRE 36/30A icm Honeywell Round Modulation. Sinds 22 oktober hebben wij de verwarming aan, Doordeweeks zet ik hem 's ochtend om 7:00 op 19gr, als ik thuiskom rond 17:00 zet ik hem op 20. Mocht de vrouw het koud hebben, zet ik hem op 21, anders blijft hij lekker op 20 staan. Als we gaan slapen (tussen 22:00 en 22:30) gaat hij naar 18.
In het weekend zet ik hem als we thuis zijn zet ik hem op 20 graden.
Wij hebben trouwens beneden ook maar 1 van de 3 ventilatieroosters open staan (vrouw kan niet zo goed tegen toch in der nek).
edit:
zojuist de meterstand van gisteren binnengekomen. Mindergas geeft voor Oktober nu 0,038 m3/graaddag aan.
Die 20.5graden om 6h00 is eigenlijk gekomen om zo de radiator in de badkamer een tijd warm te krijgen omdat het wel fijn is als het hier met douchen warm is. Ik moet een beetje trucjes uithalen met de iSense in de woonkamer waar vloerverwarming is, om het in de ochtend toch wat warm te krijgen op de badkamer.Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:04:
[...]
Hier 69m3 = 0,098 m3/graaddag met 4 personen.
Waarom zet je de cv op 20,5 om 6.00 in de ochtend? Moet het natuurlijk zelf weten, maar begin eens met 19 of 19,5. Warm zat als je net wakker bent. Als je moe bent, in de avond, is 20,5 wel comfortabel.
Vorige maand heb ik de cv niet eens aan gehad. Is dat niet gewoon het verbruik voor douchen van je? 16 m3 is vrij normaal hiervoor.
Huis was afgebouwd in februari dit jaar en eind maart zijn we verhuisd, dus behoorlijk nieuw en vocht zal inderdaad nog wat meespelen. Isolatie moet prima zijn lijkt me volgens huidige richtlijnen, vandaar 18 garden in de nacht die zal nooit gehaald worden, ik heb destijds gemeten en het koelt per dag misschien 0.5 graad af.Daannn1987 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:16:
[...]
Hoe nieuw is dit nieuwbouwhuis? Eerste jaar heb je vaak nog behoorlijk wat vocht in huis wat je weg moet stoken.
Daarnaast heb je echt een behoorlijk overbemeten ketel in je huis als ik het zo zie 35,9 kW![]()
![]()
Of douche je met 2 man tegelijk?
Maar gelukkig kan hij terug moduleren naar 7 kw.. dat scheelt
Stook je overal of alleen beneden?
Nachtverlaging zou ik niet zo ver terug laten lopen, zelf pas ik 1 graden toe (overdag 21 en snachts 20).
Kun je ook de branderstarts uitlezen bij deze ketel? zo kun je beetje herleiden over veel gependelt wordt.
Ketel wilde ik ivm tweak mogelijkheden en kleine meerprijs, en ivm een bad en een aardige Grohe regendouche. Buiten CV en tap temperaturen en pomp nadraaitijd heb ik volgens mij nog niet veel aangepast in de settings, dus hier sta ik nog open voor.
vloerverwarming staat altijd aan natuurlijk, rond 45 graden op de verdeler thermostaat resulteert in max 28 garden pvc vloer temp. Radiator badkamer altijd op 5 open zodat het in de ochtend in ieder geval warm is daar. De andere radiatoren boven staan op stand 2 dacht ik nu.
Branderstarts en branduren had ik hier al eens bekeken:
PCJR in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"
11104 starts totaal, over 1000 uur waarvan 7320 starts voor tapwater (of komt dit erbij...?)
Calenta heeft een pendelstand ST-6-SU-nogwat maar ik kan dat natuurlijk niet continu aflezen, hier zou ik een log programma voor moeten hebben.
Verwijderd
Duur grapje om zo de badkamer warm te stoken.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:22:
[...]
Die 20.5graden om 6h00 is eigenlijk gekomen om zo de radiator in de badkamer een tijd warm te krijgen omdat het wel fijn is als het hier met douchen warm is. Ik moet een beetje trucjes uithalen met de iSense in de woonkamer waar vloerverwarming is, om het in de ochtend toch wat warm te krijgen op de badkamer.
Alles is wennen. Ik vind het juist zalig in de ochtend om te douchen en daarna in een frisse badkamer te stappen. Beetje het effect van de sauna, warm naar koud. Niets is zo goed voor je bloedsomloop en je bent gelijk echt wakker. Probeer het eens, ik doe dat dus echt niet uit zuinigheid maar omdat het gewoon goed voor je is. Mensen maken teveel kasplantjes van zichzelf.
In een slecht geïsoleerd huis is het effect veel groter, omdat je daar een veel grotere nachtverlaging toe kunt passen wat de delta T aanzienlijk verkleind. Delta T verkleining met nachtverlaging in een nieuwbouwhuis is maar vrij minimaal.
Tapwater op 57 nuOxellaar schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:14:
[...]
Opzich heeft tapwater verlagen geen schokkend effect op het rendement.
Pomp ziet er inderdaad zo uit; is dus gestuurd.
Ik had mijn opmerking uit de handleiding, maar ws verkeerd verwoord, excuus.
Wat ik kan doen... is de iSense op 20.5 graden zetten 24/7 en evt nachtverlaging zoals ik dat nu heb., en dan een elektro kacheltje op een timer in t stopcontact, voor 10 minuten voor 6h00 instellen. Maar is dit efficiënter/goedkoper warm maken dan met de CV? De badkamer radiator thermostaatknop kan dan terug naar stand 2 lijkt me. Maar gaat dit mijn verbruik dan zo terugdringen...kan de CV wel de 7kw kwijt in de ochtend en gaat ie niet pendelen...Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:41:
[...]
Duur grapje om zo de badkamer warm te stoken.
Alles is wennen. Ik vind het juist zalig in de ochtend om te douchen en daarna in een frisse badkamer te stappen. Beetje het effect van de sauna, warm naar koud. Niets is zo goed voor je bloedsomloop en je bent gelijk echt wakker. Probeer het eens, ik doe dat dus echt niet uit zuinigheid maar omdat het gewoon goed voor je is. Mensen maken teveel kasplantjes van zichzelf.
Verwijderd
Waarom 24/7 20,5 graden? Hier overdag, altijd bijna iemand thuis 19 graden (slaat cv zelden aan). Vanaf 17.30 uur 20 graden. Na 22.30 uur 18 graden. Ik hoor de vrouw nooit klagen en dat zijn meestal de koukleumen.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:59:
[...]
Wat ik kan doen... is de iSense op 20.5 graden zetten 24/7 en evt nachtverlaging zoals ik dat nu heb., en dan een elektro kacheltje op een timer in t stopcontact, voor 10 minuten voor 6h00 instellen. Maar is dit efficiënter/goedkoper warm maken dan met de CV? De badkamer radiator thermostaatknop kan dan terug naar stand 2 lijkt me. Maar gaat dit mijn verbruik dan zo terugdringen...kan de CV wel de 7kw kwijt in de ochtend en gaat ie niet pendelen...
Of het scheelt in je verbruik? Meten is weten.
Boven heb je alle radiatoren op stand 2 staan. Ben je daar vaak? Anders zou je die ook nog dicht kunnen draaien.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:59:
[...]
Wat ik kan doen... is de iSense op 20.5 graden zetten 24/7 en evt nachtverlaging zoals ik dat nu heb., en dan een elektro kacheltje op een timer in t stopcontact, voor 10 minuten voor 6h00 instellen. Maar is dit efficiënter/goedkoper warm maken dan met de CV? De badkamer radiator thermostaatknop kan dan terug naar stand 2 lijkt me. Maar gaat dit mijn verbruik dan zo terugdringen...kan de CV wel de 7kw kwijt in de ochtend en gaat ie niet pendelen...
Als je 's ochtends een warme badkamer wilt, dan kun je hem zo laten. Maar nadat je uit de badkamer weg bent, de temperatuur verlagen naar 19 graden? En verhogen als je (bijna) thuis bent?
Archiebald schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:05:
[...]
Boven heb je alle radiatoren op stand 2 staan. Ben je daar vaak? Anders zou je die ook nog dicht kunnen draaien.
Als je 's ochtends een warme badkamer wilt, dan kun je hem zo laten. Maar nadat je uit de badkamer weg bent, de temperatuur verlagen naar 19 graden? En verhogen als je (bijna) thuis bent?
Keep in mind dat ik onder vloerverwarming heb en hier ook de iSense hangt. Dit is een traag systeem, en het duurt 2 uur voor het daar 1 graad warmer is misschien. Het duurt ook 3-4 uur voordat eht 1 graad koeler is... Vandaar dat 50% van de mensen 24/7 bijvoorbeeld 20.5 graden hebben ingesteld. Ik heb dan nachtverlaging zodat in de ochtend als de CV+vloerverwarming gaan aanwarmen, ook boven de badkamer wat warm zal worden. Gedurende de dag blijft de woonkamer dan op 20.5 garden en tegen de avond gaat de CV uit en zal de nachtverlaging dan geen verbruik eisen. Overdag terug naar 19 graden, dan gaat de CV om 15h00 weer harder aan om alles op temp te krijgen. However alles is te proberen, maar de vv is het hoofdsysteemVerwijderd schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:05:
[...]
Waarom 24/7 20,5 graden? Hier overdag, altijd bijna iemand thuis 19 graden (slaat cv zelden aan). Vanaf 17.30 uur 20 graden. Na 22.30 uur 18 graden. Ik hoor de vrouw nooit klagen en dat zijn meestal de koukleumen.
Of het scheelt in je verbruik? Meten is weten.
Verwijderd
Weet ik dat het traag is, maar als het straks kouder is de hele dag stoken op 20,5 is niet zuinig. 07.00 19 graden, indien je om 17.30 uur thuis komt naar 20 graden (thermostaat regelt dat zelf en begint op tijd aan te warmen), eventueel 20.00 naar 20,5 of 21 graden en om 23.00 uur naar 18 graden. Met verschillen van 1 graad per stap stookt je cv omhoog met lage aanvoer en met 19 graden overdag met een goed geisoleerd huis zal je cv minimaal stoken. Maar het is jouw gasrekening en nogmaals, meten is weten. Probeer het een weekje.PCJR schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:11:
[...]
[...]
Keep in mind dat ik onder vloerverwarming heb en hier ook de iSense hangt. Dit is een traag systeem, en het duurt 2 uur voor het daar 1 graad warmer is misschien. Het duurt ook 3-4 uur voordat eht 1 graad koeler is... Vandaar dat 50% van de mensen 24/7 bijvoorbeeld 20.5 graden hebben ingesteld. Ik heb dan nachtverlaging zodat in de ochtend als de CV+vloerverwarming gaan aanwarmen, ook boven de badkamer wat warm zal worden. Gedurende de dag blijft de woonkamer dan op 20.5 garden en tegen de avond gaat de CV uit en zal de nachtverlaging dan geen verbruik eisen. Overdag terug naar 19 graden, dan gaat de CV om 15h00 weer harder aan om alles op temp te krijgen. However alles is te proberen, maar de vv is het hoofdsysteem
Nb: vandaag heeft hier de CV nog niet gebrand. Die van jou waarschijnlijk wel.
Dit topic is gesloten.